[iMac] Advies aankoop iMac.

Pagina: 1
Acties:
  • 606 views sinds 30-01-2008

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:27
Hey Hallo,

Omdat ik erg graag met MAC werk en ik er een beetje een zwak voor heb wil ik een iMac gaan kopen, mijn oog was gevallen op de MA590N/A; 17" iMac, deze heeft een Core 2 Duo 2,0 GHz, 1,0GB RAM, een Radeon x1600 en een Superdrive voor 1,199 euro.

Ik neem deze omdat hij maar 200 euro scheelt met de standaard 17" iMac met een 1,83 Core 2 Duo, 512MB RAM, Intel GMA en een Combo Drive.

Ik wil er mee gaan web designen, internetten msn'en, DVD'tjes kijken, een potje Warcraft 3 en wat tekstverwerken.

1. Is deze iMac erg geschikt voor wat ik er mee ga doen, of zijn er beter alternatieven?

2. Is de prijs van 1,199 euro een nette prijs van mijn Apple dealer?

3. Is het aan te raden extra garantie te nemen of zijn de iMac's erg solide?

4. Komt er eventueel nog een nieuwer model aan waarop ik zou kunnen wachten, en die kopen wanneer die uit komt, uitgaande van het zelfde bedrag ongeveer?

Alvast bedankt!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 17:01
Ik heb juist een 20" versie besteld en dus een hoop van dezelfde vragen gesteld.

Over vraag 4. Dat weet je nooit van tevoren...

[ Voor 20% gewijzigd door 911GT2 op 06-02-2007 09:20 ]

• Fr0ns
911GT2 schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 09:19:
Ik heb juist een 20" versie besteld en dus een hoop van dezelfde vragen gesteld.

Over vraag 4. Dat weet je nooit van tevoren...
Nee goed ik ben niet zó goed thuis in de Apple wereld, misschien was er al een geplannede opvolger. Ik lees je topic even door, dankje!

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-02 20:34
Je kan misschien het beste nog wel even wachten tot 20 februari. Waarschijnlijk komt er een update voor de iMac. Al weet ik zelf ook niet wat ze er nog aan willen upgraden?:S Zou wel jammer zijn iig, heb zelf namelijk nog 2 weken geleden een 20" iMac gekocht.

je zegt trouwens dat je af en toe dvd's wilt kijken, en aan webdesigning doet; kan je naar mijn mening toch voor de 20" gaan. En de prijs die is overal wel ongeveer hetzelfde..(weinig/geen concurrentie)

Verwijderd

Je weet nooit wanneer er een nieuwe iMac komt, maar met schatten kom je al erg ver. De huidige iMac is al 153 dagen niet geupdate, terwijl de iMac gemiddeld om de 168 dagen vervangen wordt (bron). Daarnaast is er 20 februari weer een Apple evenement, dus ikzelf raad je aan even te wachten.

Je hebt het over de tweede configuratie (1,83Ghz, 512MB) alsof het een standaardconfiguratie is, maar dat zie je eigenlijk een beetje verkeerd. Je kunt het beter zien als een afgeslankte versie, als ik mij niet vergis zit er ook geen bluetooth op en mist de afstandsbediening. Een echte school-computer dus.

Over de prijs: Die is overal hetzelfde. Alleen als er een oud model gedumpt wordt, dan wordt de prijs vaak iets verlaagd.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2007 09:31 ]

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 09:28:
Je weet nooit wanneer er een nieuwe iMac komt, maar met schatten kom je al erg ver. De huidige iMac is al 153 dagen niet geupdate, terwijl de iMac gemiddeld om de 168 dagen vervangen wordt (bron). Daarnaast is er 20 februari weer een Apple evenement, dus ikzelf raad je aan even te wachten.

Je hebt het over de tweede configuratie (1,83Ghz, 512MB) alsof het een standaardconfiguratie is, maar dat zie je eigenlijk een beetje verkeerd. Je kunt het beter zien als een afgeslankte versie, als ik mij niet vergis zit er ook geen bluetooth op en mist de afstandsbediening. Een echte school-computer dus.

Over de prijs: Die is overal hetzelfde. Alleen als er een oud model gedumpt wordt, dan wordt de prijs vaak iets verlaagd.
Wie zegt dat er 20 februari een Apple event is?

Verwijderd

1. Is deze iMac erg geschikt voor wat ik er mee ga doen, of zijn er beter alternatieven?
- http://www.apple.com/nl/imac/specs.html
- Maar de configuratie die je gekozen hebt is erg goed te noemen voor je dingen die je wilt gaan doen.

- http://www.apple.nl/store
- Zijn vaste prijzen voor Apple producten, wel is via Applestore(online) fijn dat ze hem thuis afleveren en je 2 weken de tijd hebt om te kijken of product na behoren werkt, zoniet, dan stuur je hem terug.

3. Is het aan te raden extra garantie te nemen of zijn de iMac's erg solide?
- http://www.apple.com/nl/support/products/proplan.html
- Zeker aan te raden, 3 jaar lang garantie voor 209euro, stel al dat je na 1 jaar (buiten garantie) 1 reparatie nodig hebt aan onderdeel, dan kom je al snel aan dit bedrag. Daarbij komt met AppleCare dat ze je iMac kunnen ophalen (onsite). iMac zijn solide, maar altijd kut als die stuk gaat

4. Komt er eventueel nog een nieuwer model aan waarop ik zou kunnen wachten, en die kopen wanneer die uit komt, uitgaande van het zelfde bedrag ongeveer?
-
- Zo zal dat altijd blijven, technologie staat nooit stil. Al is Apple wel altijd muisstil over nieuwe producten. Pas als ze introduceren kun je ze ook vrijwel direct bestellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2007 09:41 ]

Verwijderd

Eswip schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 09:36:
[...]

Wie zegt dat er 20 februari een Apple event is?
http://applerecon.com/200...cial-event-on-february-20

True, het is nog niet bevestigd, maar het klinkt aardig goed in de oren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 09:38:
- http://www.apple.nl/store
- Zijn vaste prijzen voor Apple producten, wel is via Applestore(online) fijn dat ze hem thuis afleveren en je 2 weken de tijd hebt om te kijken of product na behoren werkt, zoniet, dan stuur je hem terug.
Niet helemaal waar, bij mailamac.nl kan het snel een paar honderd euro schelen (op mijn MacPro dan).
Die iMac van TS is incl btw bij mailamac.nl 1065,-

• Fr0ns
Bedankt voor de adviezen allemaal, ik spaar eventjes door voor de aanvullende garantie. Is het misschien ook handig dan om via Apple.nl te bestellen? Die komen het dan toch gewoon ophalen?

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:40
Er gaan geruchten dat er 20 februari een Apple Special Event komt (Topic), en dat in combinatie met wat Gexqon zei:
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 09:28:
Je weet nooit wanneer er een nieuwe iMac komt, maar met schatten kom je al erg ver. De huidige iMac is al 153 dagen niet geupdate, terwijl de iMac gemiddeld om de 168 dagen vervangen wordt (bron). [...]
Dus er bestaat een kans dat 20 Februari ze iets updaten aan de bestaande modellen, om te zorgen dat je niet net een model koopt vlak voordat deze wordt geüpdate is het raadzaam om eventjes af te wachten ;).

Wat je misschien zou kunnen doen is hem alvast bestellen op internet en dan als er wel iets gebeurd 20 Feb zit je nog binnen de 2 weken termijn en zou je hem zonder opgaaf van reden terug kunnen sturen en het nieuwe model kopen. Gebeurd er niets, dan heb je hem al lekker in huis en kun je gewoon doorwerken :).

Verder denk ik dat het afhankelijk is van je budget of je voor de 17" of 20" gaat. 17" voldoet en is prettig, 20" lijkt me persoonlijk net iets fijner om DVD's op te kijken en te werken (hoewel ik dit op een 13" MacBook tik ... :)). Ik zou zeggen, heb je het geld, dan de 20", heb je een beperkt budget, dan de 17". Beide zijn super computers en ik denk dat je nergens spijt van zult krijgen.

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hercul3s schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 09:55:
[...]
Verder denk ik dat het afhankelijk is van je budget of je voor de 17" of 20" gaat. 17" voldoet en is prettig, 20" lijkt me persoonlijk net iets fijner om DVD's op te kijken en te werken (hoewel ik dit op een 13" MacBook tik ... :)). Ik zou zeggen, heb je het geld, dan de 20", heb je een beperkt budget, dan de 17". Beide zijn super computers en ik denk dat je nergens spijt van zult krijgen.
Ik heb zowel de C2D 17" als 20" gehad (tegelijkertijd), en ik heb de 17" na 2 dagen weer geretourneerd vanwege het dramatisch slechte beeldscherm. En dat geldt dan niet alleen ten opzichte van het beeldscherm van de 20" (al is dat beeldscherm ten opzichte van de 24" ook weer een stuk slechter) als in het algemeen. Ik denk niet dat er veel losse 17" tft monitoren zijn met zo'n slecht beeld als de 17" iMac.

Belangrijkste beeldschermverschillen in vergelijking met de 20" iMac:
  • de inkijkhoek is slecht, als je er niet precies recht voor zit en met de iMac op de juiste hoogte, wordt het beeld direct flets en minder leesbaar;
  • de kleurwergave is teleurstellend, minder heldere kleuren, slechter contrast;
  • het ziet er allemaal minder scherp uit, met name bij tekst;
  • 17" breedbeeld is wel érg klein, ik kon alle vensters niet zo handig plaatsen zoals dat wel kan bij de 20", dus de 17" leverde mij minder werkplezier op.
Het is mijn mening maar, maar ik zou liever nog even doorsparen en dan voor de 20" iMac gaan. De € 300 meerprijs is het meer dan waard, en ik denk dat je de 20" iMac ook makkelijker en voor een betere prijs kunt verkopen als je weer vanaf wilt.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 17:01
Hercul3s schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 09:55:
Er gaan geruchten dat er 20 februari een Apple Special Event komt (Topic), en dat in combinatie met wat Gexqon zei:

[...]

Dus er bestaat een kans dat 20 Februari ze iets updaten aan de bestaande modellen, om te zorgen dat je niet net een model koopt vlak voordat deze wordt geüpdate is het raadzaam om eventjes af te wachten ;).

Wat je misschien zou kunnen doen is hem alvast bestellen op internet en dan als er wel iets gebeurd 20 Feb zit je nog binnen de 2 weken termijn en zou je hem zonder opgaaf van reden terug kunnen sturen en het nieuwe model kopen. Gebeurd er niets, dan heb je hem al lekker in huis en kun je gewoon doorwerken :).

Dat is ook voor mij wel handig om te weten, heb je meer info over hoe dat kan? (kan ik hem dan twee weken niet gebruiken?) Of kan ik hem gewoon gebruiken en terugsturen en een nieuwe kopen? (ik heb hem wel via ADC gekocht)

• 2nosedt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-02-2010

2nosedt

Music-addict

Voor lage prijzen kan je ook s op www.mailamac.nl kijken

musica | fotografica | amalia

Verwijderd

Dat valt wel mee.. daar komt nog btw over heen.. En als je student bent is het vaak goedkoper, en als je een beetje geluk heb dan zit je school bij surfspot.nl en kan je het nog goedkoper krijgen..

Verwijderd

Ik heb zelf ook een 24" imac besteld, en nu ik dit las van de mogelijke upgrade, heb ik even uitgezocht wanneer en onder welke voorwaarden je hem mag terugsturen. Dit mag binnen 2 weken, als het product onbeschadigd is. Voor meer informatie kan je hier kijken:

http://promo.euro.apple.c.../consumer/aftersales.html

Ik krijg mijn imac rond de 20e dus mocht er een upgrade komen, dan stuur ik hem zeker terug!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-02 22:33

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Op surfspot kan je inloggen en dan korting krijgen bij Apple

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 13:22:
[...]
Dat valt wel mee.. daar komt nog btw over heen..
Ik heb het niet over de studentkorting, maar mailamac scheelt zeker, dat heb ik al eerder laten zien in dit topic. De iMac van TS is incl btw dan 1065,- Dat is 134,- goedkoper dan de Apple Store.
Zelf heb ik daar een MacPro besteld, met mijn config scheelde dat incl een Cinema Display ruim 300 euro! :P

• F e r o x
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-11-2024
Het enigste waarvoor je zou kunnen wachten, is Leopard. Maar de kans is groot dat die pas in Juni komt, dus das nog een eindje.

En ivm. dat special event: het zou wel kunnen dat er zoiets gepland staat op 20 Februari, maar het is maar één enkele site die dit meldt, wat opmerkelijk raar te noemen is.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Maar als ik via internet bestel, of via een winkel als mailamac.nl hoe werkt mijn extra garantie van apple?

En, kan ik de hdd van een iMac zelf achteraf vervangen of moet dat door Apple gedaan worden?

--edit: Romke, log je voortaan even uit op het werk? -Frans (cucemodre).

[ Voor 15% gewijzigd door Romke op 08-02-2007 10:57 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:59
lol @ collega :)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• oscarvdb
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025

oscarvdb

and like that...

Ik wil ook een iMac aanschaffen. Ik wacht echter even op iLife 2007. Lang kan dat niet meer duren.

... he's gone.

• F e r o x
oscarvdb schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 23:21:
Ik wil ook een iMac aanschaffen. Ik wacht echter even op iLife 2007. Lang kan dat niet meer duren.
Het is nog niet zeker dat het er zelfs komt. Het zou evengoed kunnen dat ze er eentje overslaan en direct voor '08 gaan

• Eswip
F e r o x schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 13:15:
[...]

Het is nog niet zeker dat het er zelfs komt. Het zou evengoed kunnen dat ze er eentje overslaan en direct voor '08 gaan
Nee.. in de conference call van Q1 2007 zeiden ze "stay tuned".. er zal dus wel een iLife 2007 komen.. er gaan alleen geruchten dat het Leopard nodig heeft, en dat het daarom wat langer duurt.

• oscarvdb

oscarvdb

and like that...

Nou ja, dan wacht ik in ieder geval tot 20 februari :) .

... he's gone.

Verwijderd

ik zit met hetzelfde. Ik wil graag een imac 20" gaan aanschaffen. Maar ik kan beter wachten dan. Hoewel het waarschijnlijk alleen op software gebied zal gaan veranderen? Of misschien toch meer imac voor je geld? Ik hoorde ook dat cinema displays goedkoper gaan worden? Weet iemand daar iets over?

• Eswip
Niemand weet er iets zinnigs over.. dus dat hoef je niet te vragen.

Over het algemeen is er een motto "Kan je wachten, dan wacht je.. wil/moet je het nu hebben, koop je het nu"

Niemand kan wat zinnigs er over zeggen, behalve dat wat Apple zelf zegt.

Verwijderd

Eswip schreef op zondag 11 februari 2007 @ 15:53:
Niemand weet er iets zinnigs over.. dus dat hoef je niet te vragen.

Over het algemeen is er een motto "Kan je wachten, dan wacht je.. wil/moet je het nu hebben, koop je het nu"

Niemand kan wat zinnigs er over zeggen, behalve dat wat Apple zelf zegt.
Klopt , maar ik denk dat de meeste mensen hier meer insiders zijn dan ik ben. En je weet maar nooit wat voor een pipeline ze gevonden hebben ;)

Wachten op een apple is altijd o zo moeilijk! ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 17:41:
Wachten op een apple is altijd o zo moeilijk! ;)
Je moet gewoon niet wachten, maar er een kopen.
Dan heb je alleen daarna nog het probleem, dat je al gaat nadenken over je volgende Apple. :P

• oscarvdb

oscarvdb

and like that...

Voor mij is het gewoon een flinke investering, en die doe ik liever als iLife of OS+iLife zijn vernieuwd. Echt direct nodig heb ik het namelijk toch niet.

[ Voor 18% gewijzigd door oscarvdb op 11-02-2007 20:27 ]

... he's gone.

Verwijderd

Wat is me afvroeg is of het de investering ook waard is om de duurdere videokaart bij de 20" te nemen en ook het geheugen naar 2gb up te graden.

• F e r o x
Die 2 Gigabyte is zeker en vast een goede investering. Sterker, het is zelfs bijna een must ! (hangt natuurlijk ook af wat je met je iMac doet).

Van de grafische kaart heb ik geen kennis, maar ik dacht dat het prijsverschil minder dan 100 euro was. Als het de bedoeling is om games te spelen, zou ik het zeker en vast niet laten. Anders speelt het niet echt een rol (zware 3D-apps doe je toch zoiezo niet op een iMac).

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Na lang twijfelen heb ik vandaag toch de knoop maar doorgehakt, en aangezien mijn oude (tijdelijke) computer het zowat begeeft (harde schijf doet raar) heb ik toch maar een iMac besteld vandaag. Als er dan binnenkort een snellere uitkomt heb ik pech gehad. Ik zet alvast wel wat geld opzij voor iLife'07 en Mac OS X 10.5. :)

Verwijderd

Frietsaus schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:58:
Na lang twijfelen heb ik vandaag toch de knoop maar doorgehakt, en aangezien mijn oude (tijdelijke) computer het zowat begeeft (harde schijf doet raar) heb ik toch maar een iMac besteld vandaag. Als er dan binnenkort een snellere uitkomt heb ik pech gehad. Ik zet alvast wel wat geld opzij voor iLife'07 en Mac OS X 10.5. :)
ik ben er vandaag ook een gaan halen :)

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Toch eentje met 2GB of 1GB? En veel plezier ermee! :Y)

Verwijderd

Frietsaus schreef op maandag 12 februari 2007 @ 21:03:
Toch eentje met 2GB of 1GB? En veel plezier ermee! :Y)
imac 20" 2gb en de 128mb videokaart. Bedankt!

Verwijderd

http://buyersguide.macrumors.com/#iMac zegt 202 dagen geen update gehad.
Is er nog zicht op een update?
Ik wil namelijk graag een 24" imac kopen, maar het zou zonde zijn als hij volgende week geupdate wordt.....

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wanneer er nieuwe iMac's uitkomen weet niemand. Er zijn alleen speculaties en verwachtingen vanuit het verleden. Om die reden staan we speculatietopics ook niet toe, omdat het meestal toch loos gefantaseer is. Overigens is het ook niet echt nuttig om hiervoor een jaar oud topic voor op te graven. Dit topic gaat daarom op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.