Ik wil gaan overstappen...

Pagina: 1
Acties:
  • 576 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 17:01
Nou ik ben er bijna uit, ik ga een Mac kopen, denk ik.
Voordat ik daadwerkelijk lid word van ADC, en over een paar dagen op de bestelknop ram wil ik toch wel weten wat me te wachten staat.
Er zijn er hier vast een hoop die ook de overstap gemaakt hebben en die tegen een berg van dingen aanliepen, prettig of niet.

Wat kan ik verwachten op het gebied van software; met andere woorden kan ik mijn huidige virusscanner blijven gebruiken, is msn operationeel en werkt de officesuite voor mac hetzelfde als die voor windows?

Hoe zit het met netwerken, krijg ik mijn aan te schaffen netwerk net zo makkelijk in mijn huidige netwerk (met alleen maar xp machine's) of wordt dat een drama?

Hoe zit het met hardware upgrades, kan ik een hd verwisselen of extra reepjes geheugen kopen?

Tot slot hoe lang blijft mijn Mac actueel. Ik bedoel een pc is na een goeie drie jaar wel over zijn top heen.

Om je een idee te geven wat ik ga kopen, het wordt de iMac 20" met een videokaartupgrade (256MB) en draadloos toetsenbord en muis.

Verwijderd

911GT2 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:11:
Voordat ik daadwerkelijk lid word van ADC, en over een paar dagen op de bestelknop ram wil ik toch wel weten wat me te wachten staat.
Er zijn er hier vast een hoop die ook de overstap gemaakt hebben en die tegen een berg van dingen aanliepen, prettig of niet.

Wat kan ik verwachten op het gebied van software; met andere woorden kan ik mijn huidige virusscanner blijven gebruiken, is msn operationeel en werkt de officesuite voor mac hetzelfde als die voor windows?

Hoe zit het met netwerken, krijg ik mijn aan te schaffen netwerk net zo makkelijk in mijn huidige netwerk (met alleen maar xp machine's) of wordt dat een drama?

Hoe zit het met hardware upgrades, kan ik een hd verwisselen of extra reepjes geheugen kopen?

Tot slot hoe lang blijft mijn Mac actueel. Ik bedoel een pc is na een goeie drie jaar wel over zijn top heen.

Om je een idee te geven wat ik ga kopen, het wordt de iMac 20" met een geheugen upgrade(1G0, een videokaartupgrade (256MB) en draadloos toetsenbord en muis.
Virus scanner heb je niet nodig, een antwoord op alle andere vragen kun je dmv de zoekfunctie wel vinden. Er zijn talloze topics geweest met dit soort vragen :)

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024

Virussen?? Er zijn er niet echt veel voor een Mac. dus een virusscanner heb je niet echt nodig. Maar om even het algemene plaatje te schetsen: Windows software werkt NIET op een mac, althans, niet in OS X..

MSN kan gewoon, zijn verschillende apps voor. zoals Adium X of aMSN (zie software topic)

Office werkt hetzelfde.
Bij mij werkte het meteen, integenstelling tot mijn windows machines waarbij je van alles moest instellen. Zal wss dus geen problemen opleveren.
Ja
Macs krijgen ongeveer 2x per jaar een upgrade. Dat zijn echter vaak alleen speed bumps, dus iet snellere proc bv. Een mac gaat iig langer mee dan een PC.

• 911GT2
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:16:
[...]

Virus scanner heb je niet nodig, een antwoord op alle andere vragen kun je dmv de zoekfunctie wel vinden. Er zijn talloze topics geweest met dit soort vragen :)
My bad ik zal eens gaan zoeken... ik had al uitgebreid gegoogled maar test en reviews zijn moeilijk te vinden, ook gebruikerservaringen vandaar dat ik min of meer wat blind dit topic geopend heb :D

Verwijderd

911GT2 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:19:
[...]

My bad ik zal eens gaan zoeken... ik had al uitgebreid gegoogled maar test en reviews zijn moeilijk te vinden, ook gebruikerservaringen vandaar dat ik min of meer wat blind dit topic geopend heb :D
Zoek maar eens binnen dit subforum (Apple Talk) ;) >:)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Eswip schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:17:
Macs krijgen ongeveer 2x per jaar een upgrade. Dat zijn echter vaak alleen speed bumps, dus iet snellere proc bv. Een mac gaat iig langer mee dan een PC.
Hoe kan een mac nou langer mee gaan dan een pc?
Er zit gewoon dezelfde hardware in.

• rainmaker2k
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-02 15:47
Moet je dan niet apart Office opnieuw aanschaffen hiervoor? Ik neem aan dat op de Office cds geen Mac installatie zit.

Verwijderd

job schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:21:
[...]
Hoe kan een mac nou langer mee gaan dan een pc?
Er zit gewoon dezelfde hardware in.
Een Mac is veel waardevaster dan een PC. Vergelijk de tweedehands prijzen maar eens. En verder: de oudere Mac's draaien de nieuwste versie van OSX vaak nog prima, dat hoef je met Windows niet te proberen.

Kijk dus verder dan alleen de hardware ;)

• 911GT2
rainmaker2k schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:22:
[...]

Moet je dan niet apart Office opnieuw aanschaffen hiervoor? Ik neem aan dat op de Office cds geen Mac installatie zit.
Nee ik had al begrepen dat er een aparte office suite voor mac ontwikkeld is...
Mij ging het vooral om de functionaliteit er van. Vooral outlook is mijn grote vriend

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:25

Greyfox

MSX rulez

Ik vind dat je een hoop niet weet voor iemand die de keuze praktisch heeft gemaakt om over te stappen naar een mac.
Het lijken mij elementaire zaken die je vooraf bekijkt voordat je die keuze maakt.

Kun je mij verlichten met je argumenten om voor een mac te kiezen?

MSX 2 rulez more

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-02 15:23

LieveNiels

On Fire

[b][message=27409393,noline]Eswip schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:17[/message
Office werkt hetzelfde.
En die busladingen met .doc .pps .xls die je in al je jaren Windows hebt gefabriceert; geen probleem?

• Eswip
rainmaker2k schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:22:
[...]

Je hebt een 30 dagen trial.. en je zult idd wel een Mac versie moeten aanschaffen na de trial. Als je student bent kan je deze goedkoop aanschaffen via surfspot.

En waarom een Mac langer meegaat dan een PC?

De software makers moeten rekening houden met de specs van de machines waarop het gaat draaien. Als er 2 maanden geleden een 3.0 ghz proc is geintroduceert bv, terwijl dell al 3.5 ghz er in heeft zitten, ga je geen apps schrijven voor een 3.5 ghz, aangezien mac software alleen op een mac draait, en dan dus helemaal nergens meer op.
En die busladingen met .doc .pps .xls die je in al je jaren Windows hebt gefabriceert; geen probleem?
in principe niet.. soms doetie de layout bij mij een klein beetje anders, maar over het algemeen gaat het altijd goed.

[ Voor 13% gewijzigd door Eswip op 30-01-2007 14:25 ]

• 911GT2
Greyfox schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:23:
Ik vind dat je een hoop niet weet voor iemand die de keuze praktisch heeft gemaakt om over te stappen naar een mac.
Het lijken mij elementaire zaken die je vooraf bekijkt voordat je die keuze maakt.

Ik wil meer met videobewerking gaan doen, dat heb ik laatst op mijn P4 1,7 gedaan en die vond dat niet zo leuk dat ik mijn vakantiefilm wilde rederen (is meer dan 8 uur bezig geweest) dus toen werd me verteld dat je daar beter een mac voor kan hebben.

Ten tweede, hij moet in mijn nieuwe huis komen te staan, en ziet er gewoon gelikt uit!

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-02 20:34
ik ben zelf 2 weken geleden overgestapt. En vraag niet hoe:) Had 5-6weken geleden een compleet systeem gekocht voor 1200euro. Vlieft geworden op de MacBook van m'n vriendin(en Mac OS X). Toen mn pc voor 1000 kunnen verkopen, en wat bijgedaan en uiteindelijk een 20" iMac gekocht. Had alleen maar spijt dat ik het niet eerder had gedaan.

Je zult weinig problemen tegenkomen. Nagenoeg alles werkt makkelijker, sneller etc. Virussen, spam e.d. verleden tijd!

Verder draait Windows XP ook soepel(via Bootcamp), dus als je het nodig hebt kan je daar altijd nog op terugvallen. Ik heb het zelf wel geinstalleerd, voor het geval dat... maar eigenljk nog niet echt nodig gehad.

Kortom, je zult geen spijt krijgen, en weinig tot geen problemen tegenkomen!

• 911GT2
MintyDoerak schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:43:
ik ben zelf 2 weken geleden overgestapt. En vraag niet hoe:) Had 5-6weken geleden een compleet systeem gekocht voor 1200euro. Vlieft geworden op de MacBook van m'n vriendin(en Mac OS X). Toen mn pc voor 1000 kunnen verkopen, en wat bijgedaan en uiteindelijk een 20" iMac gekocht. Had alleen maar spijt dat ik het niet eerder had gedaan.

Je zult weinig problemen tegenkomen. Nagenoeg alles werkt makkelijker, sneller etc. Virussen, spam e.d. verleden tijd!

Verder draait Windows XP ook soepel(via Bootcamp), dus als je het nodig hebt kan je daar altijd nog op terugvallen. Ik heb het zelf wel geinstalleerd, voor het geval dat... maar eigenljk nog niet echt nodig gehad.

Kortom, je zult geen spijt krijgen, en weinig tot geen problemen tegenkomen!
Spam is toch niet OS afhankelijk?

• Eswip
911GT2 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:46:
[...]
Spam is toch niet OS afhankelijk?
Spam e-mail niet.. maar spyware bv wel..

[ Voor 9% gewijzigd door Eswip op 30-01-2007 14:55 ]

• surfpunk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05-2021

surfpunk

*apple macBook*

... sterker nog, je spellingscontrole werkt ook ....
O-)

Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...

• 911GT2
Eswip schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:55:
[...]

Spam e-mail niet.. maar spyware bv wel..
Ok ja dat wist ik idd al wel... Ik zou het namelijk erg knap vinden als mijn Mac straks ook al mijn spam stopt :P

Verwijderd

Greyfox schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:23:

Toch vreemd altijd, aan de ene kant zegt bijna iedereen met een mac dat dat veel beter is dan windows, dat ze nooit meer terug willen en dat ze het iedereen adviseren, dat je alles dat op een pc kan ook op een mac kan, en meer, en beter en... en... en aan de andere kant altijd maar gezeur als iemand over stapt dat je dan toch beter een PC kunt houden, en dat je er niet genoeg vanaf weet etc.

Tuurlijk moet je je verdiepen in de materie voordat je zo'n keuze maakt. Maar er zijn eigenlijk bijzonder weinig redenen om niet voer te stappen. Misschien wel een van de nadelige trekjes van een hoop mac users, want ik betrap mezelf er ook wel eens op als je bijvoorbeeld een heleboel mensen in de Media Narkt bij de macbooks zie staan dat ik hoop dat het geen hype gaat worden en binnekort iedereen een mac heeft... Waarom niet eigenlijk. Laat iedereen lekker overstappen zodat ze zelf merken dat het zo goed is als we altijd al zeggen.

Beetje gek dat al die macusers altijd maar zeuren over windows en als iemand dan wil overstappen bijna in staat zijn om te zeggen dat je dat beter met windows kunt doen!

(zo off topic is dit niet :9 )

• Ibix
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09-2025
Go for it! Alles klopt bij de MAC OS. Dat gevoel kreeg ik na 10 jaar windows. Ik denk niet dat ik snel zal terug gaan. Once u go Mac u cant go back!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54

Exirion

Gadgetfetisjist

Ibix schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:27:
Go for it! Alles klopt bij de MAC OS. Dat gevoel kreeg ik na 10 jaar windows. Ik denk niet dat ik snel zal terug gaan. Once u go Mac u cant go back!
Enige nuance is hier natuurlijk wel op z'n plaats :) Ik ben ook blij genoeg met OS X om thuis vrijwel nooit meer Windows te booten, maar het is natuurlijk niet perfect. En ook niet alles is altijd 100% logisch. Ik ben het er wel mee eens dat voor de meeste gebruikers OS X minstens zo lekker werkt als Windows, maar het hangt er een beetje vanaf wat je ermee doet.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Ibix
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09-2025
Exirion schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:32:
[...]

Enige nuance is hier natuurlijk wel op z'n plaats :) Ik ben ook blij genoeg met OS X om thuis vrijwel nooit meer Windows te booten, maar het is natuurlijk niet perfect. En ook niet alles is altijd 100% logisch. Ik ben het er wel mee eens dat voor de meeste gebruikers OS X minstens zo lekker werkt als Windows, maar het hangt er een beetje vanaf wat je ermee doet.
Heb je gelijk in, maar ja iedereen had al antwoord gegeven op zijn vragen dus, weinig zin om het weer te herhalen. Ik wilde hem alleen een klein zetje geven :) Kopen die MAC! :P

• 911GT2
Ibix schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:36:
[...]

Heb je gelijk in, maar ja iedereen had al antwoord gegeven op zijn vragen dus, weinig zin om het weer te herhalen. Ik wilde hem alleen een klein zetje geven :) Kopen die MAC! :P
Tja tis nu alleen nog even wachten totdat het ADC verhaal rond is, ik moet de inschrijvingen van mijn school faxen (hoe ouderwets) en dan moet dat helemaal rond zijn en kan het bestellen beginnen.
Iemand enig idee over de kortingspercentages op de 20" iMac? Ik hoor verschillende berichten tussen de 10 en 20%

• Derek S.
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:22:
[...]

Een Mac is veel waardevaster dan een PC. Vergelijk de tweedehands prijzen maar eens. En verder: de oudere Mac's draaien de nieuwste versie van OSX vaak nog prima, dat hoef je met Windows niet te proberen.

Kijk dus verder dan alleen de hardware ;)
Dus gaat-ie automatisch langer mee? :?

Verwijderd

Voor een iMac en andere consument georiënteerde apparatuur is dat 10%. Voor de professionele produkten (Mac Pro, MacBook Pro) is dat 20%.
Dit betekent concreet dat het geen zin heeft bij een iMac, Mac mini en een MacBook om ADC lid te worden omdat het weinig of geen verschil maakt.
Makkelijker is om gewoon via de online Apple Store naar het onderwijs gedeelte te gaan en en daar je Mac te kopen. Eventueel kun je wanneer je je school is aangesloten naar Surfspot.nl gaan, waar je 10%8% korting krijgt.

1819 is normale prijs.
1708 is de onderwijsprijs.
1736 is de ADC student prijs (1819*0.9=1637,10. 1637,10+99=1736)
1673 is de Surfspot prijs (bij mijn opleiding)

Ik ben uit gegaan van de 20" iMac met 2GB geheugen, videokaart van 256MB en BT tobo en muis.

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-02 22:05
Derek S. schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:47:
[...]

Dus gaat-ie automatisch langer mee? :?
Ik draai nu op een laptop uit 2001 de nieuwste OSX met gemak, dus ja.

Verwijderd

911GT2 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:41:
[...]
Ik wil meer met videobewerking gaan doen, dat heb ik laatst op mijn P4 1,7 gedaan en die vond dat niet zo leuk dat ik mijn vakantiefilm wilde rederen (is meer dan 8 uur bezig geweest) dus toen werd me verteld dat je daar beter een mac voor kan hebben.

Ten tweede, hij moet in mijn nieuwe huis komen te staan, en ziet er gewoon gelikt uit!
En wat denk je?
Dat een Apple met een Core 2 Duo op 2.33 Ghz sneller rendered dan een normale PC met een Core 2 Duo op 2.33 Ghz?
Dat zou best knap van Apple zijn. ;)

• 911GT2
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:59:
Voor een iMac en andere consument georiënteerde apparatuur is dat 10%. Voor de professionele produkten (Mac Pro, MacBook Pro) is dat 20%.
Dit betekent concreet dat het geen zin heeft bij een iMac, Mac mini en een MacBook om ADC lid te worden omdat het weinig of geen verschil maakt.
Makkelijker is om gewoon via de online Apple Store naar het onderwijs gedeelte te gaan en en daar je Mac te kopen. Eventueel kun je wanneer je je school is aangesloten naar Surfspot.nl gaan, waar je 10% korting krijgt.

1819 is normale prijs.
1708 is de onderwijsprijs.
1736 is de ADC student prijs (1819*0.9=1637,10. 1637,10+99=1736)
1673 is de Surfspot prijs (bij mijn opleiding)

Ik ben uit gegaan van de 20" iMac met 2GB geheugen, videokaart van 256MB en BT tobo en muis.
Ik neem dus een 20"iMac met een upgrade van videokaart (256) een toetsenbord en muis draadloos
Bij surfspot kom ik uit op 1507 euro
Bij Apple ADC betaal ik 99 euro en voor de iMac 1639 dus dat wordt (1639*0,90=1474+99=1574) maar dan krijg ik wel halverwege het jaar het nieuwe OS toch?

• 911GT2
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 16:04:
[...]

En wat denk je?
Dat een Apple met een Core 2 Duo op 2.33 Ghz sneller rendered dan een normale PC met een Core 2 Duo op 2.33 Ghz?
Dat zou best knap van Apple zijn. ;)
Nee wat ik wil zeggen is dat ik toch een nieuwe pc moest hebben... dus heb ik er maar 1 genomen die er dan nog gelikt uit ziet....

Verwijderd

wacht nog heel even:
Product iMac
Recommendation: Buy only if you need it - Approaching the end of a cycle
Last Release September 06, 2006
Days Since Update 146 (Avg = 168)
http://buyersguide.macrumors.com/#iMac

• 911GT2
En wanneer komt de nieuwe is dat dan bekend?

Verwijderd

911GT2 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 16:08:
[...]

Ik neem dus een 20"iMac met een upgrade van videokaart (256) een toetsenbord en muis draadloos
Bij surfspot kom ik uit op 1507 euro
Bij Apple ADC betaal ik 99 euro en voor de iMac 1639 dus dat wordt (1639*0,90=1474+99=1574) maar dan krijg ik wel halverwege het jaar het nieuwe OS toch?
Ik geloof het wel dat je Leopard dan krijgt maar dat staat wel in het ADC topic.
Maar dan nog. Je hebt nu 1574-1507=67,- verschil wat je met Leopard goed denkt te maken. Echter kost Leopard waarschijnlijk 89,- (studentenprijs) dus heb je nog een verschil van €22,-. Dat is mij de rompslomp iig niet waard.

• Eswip
911GT2 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 16:26:
[...]
En wanneer komt de nieuwe is dat dan bekend?
Nee, en dat wordt ook nooit bekend gemaakt..

• 911GT2
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 16:26:
[...]

Ik geloof het wel dat je Leopard dan krijgt maar dat staat wel in het ADC topic.
Maar dan nog. Je hebt nu 1574-1507=67,- verschil wat je met Leopard goed denkt te maken. Echter kost Leopard waarschijnlijk 89,- (studentenprijs) dus heb je nog een verschil van €22,-. Dat is mij de rompslomp iig niet waard.
Da's waar maar ik ben er nu bijna doorheen, dus nu maakt het niet zo veel meer uit, daarnaast ben ik nog maar een week ingeschreven op mijn huidige school... dus kan ik Leopard dus niet meer met studentenkorting kopen...
Eswip schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 16:28:
[...]

Nee, en dat wordt ook nooit bekend gemaakt..
Tja dan neem ik de gok maar... nieuwe model zal ook wel weer betekenen hogere prijzen...

[ Voor 16% gewijzigd door 911GT2 op 30-01-2007 16:32 ]

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:35
Nee prijzen blijven vrijwel altijd gelijk.

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-02 20:34
Ben benieuwd wat er veranderd zal worden aan de iMac. Zit al C2D, prijs is niet al te hoog. groter dan 24" zullen ze ook niet uitbrengen.

ben benieuwd.

• Derek S.
  • Niet online
justinb81 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 16:00:
[...]

Welke versie, 10.1? :+

Met gemak is een enorm groot woord, de nieuwste OSX draait absoluut niet met gemak op een iBook/PowerBook uit 2001. Alleen al door het ontbreken van Quartz Extreme.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Ik heb een PC uit 2001 (AMD XP 2000+ / 1GB ) en daar draait Windows XP prima op. Een PC verouderd gewoon net zo snel als een Mac.

🌞🍃

Verwijderd

Datafeest schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 17:40:
[...]

Ik heb een PC uit 2001 (AMD XP 2000+ / 1GB ) en daar draait Windows XP prima op. Een PC verouderd gewoon net zo snel als een Mac.
Dat is ook niet zo gek aangezien Windows XP ook nog stamt uit 2001.
Het gaat er hier om dat het mogelijk is om een nieuw besturingssysteem op oude hardware te draaien. Vista gaat niet draaien op je PC uit 2001 en Leopard zal dat wel doen op een Mac uit 2001, dat is het verschil.
De reden dat mensen een nieuwe computer kopen heeft meestal te maken met het feit dat de software dermate zwaar wordt dat het niet meer lekker loopt.

Maar goed deze discussie gaat wel erg oftopic.

• Derek S.
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 17:52:
[...]

Dat is ook niet zo gek aangezien Windows XP ook nog stamt uit 2001.
Het gaat er hier om dat het mogelijk is om een nieuw besturingssysteem op oude hardware te draaien. Vista gaat niet draaien op je PC uit 2001 en Leopard zal dat wel doen op een Mac uit 2001, dat is het verschil.
De reden dat mensen een nieuwe computer kopen heeft meestal te maken met het feit dat de software dermate zwaar wordt dat het niet meer lekker loopt.

Maar goed deze discussie gaat wel erg oftopic.
Mag ik je dan erop wijzen dat Leopard gewoon een geupdate versie is van OS X? En dus geen compleet nieuw OS. Lijkt me verder ook wel een beetje onmogelijk om elk jaar/anderhalf jaar een nieuw OS te schrijven.

Overigens; OSX stamt ook 2001.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:10

Q

Au Contraire Mon Capitan!

... kan ik mijn huidige virusscanner blijven gebruiken, is msn operationeel en werkt de officesuite voor mac hetzelfde als die voor windows....

Hoe kun je er uit zijn als je eigenlijk geen flauw idee hebt waar je aan begint? Ik hoop dat je inmiddels al wijzer bent geworden, want deze post laat zien dat je nog niet eens weet dat mac os x geen windows-applicaties kan draaien (native, niet over emulatie etc gesproken).

Ik zou eerst maar eens met zo'n ding gaan spelen om te kijken of het écht wel wat is voor je.

[ Voor 18% gewijzigd door Q op 30-01-2007 18:05 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

[...]

Ik draai nu op een laptop uit 2001 de nieuwste debian distro met gemak, dus nee.

Edit:
Oke, even m'n punt wat ik duidelijk wil maken.
De apples draaien nu op "dezelfde hardware" als pc's dus voor een machine die sneller video/foto bewerkt hoef je het niet meer te doen. Dat was 5 jaar geleden een goed argument.
Wil je persee een soepel draaiend uptodate OS draaien pak dan een linux variant.
Dat een apple waardevast is laat hem niet langer mee gaan.

De redenen waarom je wel een apple zou willen kopen:
- Het OS (Het is even wennen, maar werkt erg lekker. Veel stabieler dan windows).
- Het uiterlijk (al zijn er genoeg mooie kasten voor pc's te krijgen)
- De patswaarde
- De service (al hoef je niet op coulance buiten de garantieperiode te rekenen)

911GT2,
Zet dus je eisen voor een pc op een rijtje.
Fotobewerking (dus een beetje rappe cpu en HD's, plenty geheugen)
Mooi design (er zijn genoeg mooie pc kasten en tft's verkrijgbaar)
Software kan je voor beiden kopen/downloaden (al is os software lastiger te vinden).
Gebruiks gemak
En wat je verder nog belangrijk vind.

Kijk wat je budget je toelaat en neem een beslissing. :)

[ Voor 76% gewijzigd door job op 30-01-2007 18:46 ]

Verwijderd

Derek S. schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:00:
[...]

Mag ik je dan erop wijzen dat Leopard gewoon een geupdate versie is van OS X? En dus geen compleet nieuw OS. Lijkt me verder ook wel een beetje onmogelijk om elk jaar/anderhalf jaar een nieuw OS te schrijven.

Overigens; OSX stamt ook 2001.
En jij wil gaan vertellen dat Vista wel een nieuwe OS is???
Windows durft niet een nieuw OS te ontwikkelen zoals Apple dat met OS 9 naar OS X wel heeft gedaan. Als Microsoft dat zal doen is dat ook risicovol maar het is wel een keer noodzakelijk.

Ik ontken ook niet dat OS X uit 2001 komt. Ik geef alleen maar aan dat Microsoft grote hardware eisen stelt en dat Apple dit niet doet. Daarom kan een oude Mac langer mee omdat deze het nieuwste OS nog kan draaien.

Maar ik ga er mee ophouden aangezien dit offtopic gaat.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:32:

En omdat het allemaal maar een beetje OSX en Widows gezealot is. Tiger of Leopard draait net zo matig op een Mac uit 2001 als windows XP of vista (of welke linux distro dan ook) op een PC uit 2001.

PC's en Apples uit 2001 hebben nu eenmaal tragere processoren en minder geheugen dan PC's en Apples uit 2007, punt.

[ Voor 7% gewijzigd door JackBol op 30-01-2007 18:40 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Verwijderd

Ik ontken ook niet dat OS X uit 2001 komt. Ik geef alleen maar aan dat Microsoft grote hardware eisen stelt en dat Apple dit niet doet. Daarom kan een oude Mac langer mee omdat deze het nieuwste OS nog kan draaien.
Om je argument te versterken: Voor Vista heb je een supergoede videokaart nodig puur voor wat fancy beeldschermeffectjes, terwijl mijn onboard videokaart Expose zo soepel als wat trekt :)

Verwijderd

Datafeest schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 17:40:
[...]

De hardware verouderd hetzelfde ja, maar windows word in 5 jaar 20 jaar ouder/trager door al die bugs en service packs die meer een soort verband zijn zoals je die ook om je been kunt hebben. En net als met een verband om je been gaat je pc er trager mee lopen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:46:
[...]

Om je argument te versterken: Voor Vista heb je een supergoede videokaart nodig puur voor wat fancy beeldschermeffectjes, terwijl mijn onboard videokaart Expose zo soepel als wat trekt :)
Geqxon, maak dan wel eerlijke vergelijking. Aero kan je niet vergelijken met Expose. Als je iets wilt vergelijken met Aero moet je dat doen met Quartz Extreme, en daar heb je ook een dikke videokaart voor nodig.

Waar komt toch het idee van daan dat Mac OS X fully bloated op een P1 met 32 mb geheugen kan draaien?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Verwijderd

Dat komt van de mensen die vanuit linux/freeBSD wereld komen denk ik.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2007 18:58 ]

Verwijderd

_DH schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:52:
[...]

Geqxon, maak dan wel eerlijke vergelijking. Aero kan je niet vergelijken met Expose. Als je iets wilt vergelijken met Aero moet je dat doen met Quartz Extreme, en daar heb je ook een dikke videokaart voor nodig.

Waar komt toch het idee van daan dat Mac OS X fully bloated op een P1 met 32 mb geheugen kan draaien?
Exact diezeflde videokaart die geen problemen heeft met Expose gaat al stotteren als bij Vista het scherm grijs wordt puur om een systeemmelding te geven.

• Derek S.
  • Niet online
[...]

En jij wil gaan vertellen dat Vista wel een nieuwe OS is???
Windows durft niet een nieuw OS te ontwikkelen zoals Apple dat met OS 9 naar OS X wel heeft gedaan. Als Microsoft dat zal doen is dat ook risicovol maar het is wel een keer noodzakelijk.

Durven? Grote eisen stellen? Grotere eisen dan wat? OSX? 8)7
_DH schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:39:
[...]

En omdat het allemaal maar een beetje OSX en Widows gezealot is. Tiger of Leopard draait net zo matig op een Mac uit 2001 als windows XP of vista (of welke linux distro dan ook) op een PC uit 2001.

PC's en Apples uit 2001 hebben nu eenmaal tragere processoren en minder geheugen dan PC's en Apples uit 2007, punt.
Klinkt goed, dit gaat nergens naartoe.

Klaar.

Verwijderd

- Er blijft altijd een verschil tussen applicaties voor mac en windows...
- Je Mac kan aan ieder zelfde netwerk gehangen worden als je PC, meestal automatisch
- Reparaties gebeuren bij een Service Center
- Mac blijft zeer lang houdbaar .

- kies voor maximaal videokaart + geheugen check de specs van de Macs @
http://support.apple.com/specs/

Raadzaam is om de 101pages van Apple te bekijken
www.apple.com/support/mac101
www.apple.com/support/switch101
+ www.macmiep.nl is ook een hele goeie

Zoek je iets specifiek, dan gebruik je de zoekoptie
http://search.info.apple.com/

iedere upgrade van Mac OS X kostten 129 euro, en dat zal 10.5 (Leopard) versie ook gaan kosten.

Ook zal het 'bootcamp-gebeuren' geintergreerd worden in het besturingssysteem, dat betekent dat je Windows 'native' kunt laten draaien.. Op dit moment kun je de beta draaien voor je mac, meer info: www.apple.nl/bootcamp

Sneak Peak 10.5 versie: http://www.apple.com/macosx/leopard/ :9

Hasta la Vista! :X

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2007 20:52 ]

• 911GT2
Q schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:04:
[...]

Hoe kun je er uit zijn als je eigenlijk geen flauw idee hebt waar je aan begint? Ik hoop dat je inmiddels al wijzer bent geworden, want deze post laat zien dat je nog niet eens weet dat mac os x geen windows-applicaties kan draaien (native, niet over emulatie etc gesproken).

Ik zou eerst maar eens met zo'n ding gaan spelen om te kijken of het écht wel wat is voor je.
Ik heb wel eens bij een maat van me op een macbook pro zitten pielen dus op zich weet ik ongeveer wel hoe en wat.

Daarnaast heb ik hier in huis nog een MCE machine twee laptops en dus die oude P4 nog staan, die ik denk ik ga houden als downloadmonkey.

Mijn iMac moet in de woonkamer of anders op mijn nieuwe kantoor komen te staan, waar de rest van de pc's eigenlijk helemaal weggeduwd worden in een kast (Ik weet het nog niet zeker omdat het afhankelijk is welk huis we gaan kopen).

Maar bedankt voor de kritische noot, want alleen maar positief commentaar is ook niet alles. Helaas vind ik het wel moeilijk om een mac real life te kunnen zien. Ze hadden er hier eentje in de MM maar dat was een 24" en die vond ik dus echt te groot! Ik zal eens een verkooppunt in de buurt van breda opspeuren!
job schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:32:
[...]

Ik draai nu op een laptop uit 2001 de nieuwste debian distro met gemak, dus nee.

Edit:
Oke, even m'n punt wat ik duidelijk wil maken.
De apples draaien nu op "dezelfde hardware" als pc's dus voor een machine die sneller video/foto bewerkt hoef je het niet meer te doen. Dat was 5 jaar geleden een goed argument.
Wil je persee een soepel draaiend uptodate OS draaien pak dan een linux variant.
Dat een apple waardevast is laat hem niet langer mee gaan.

De redenen waarom je wel een apple zou willen kopen:
- Het OS (Het is even wennen, maar werkt erg lekker. Veel stabieler dan windows).
- Het uiterlijk (al zijn er genoeg mooie kasten voor pc's te krijgen)
- De patswaarde
- De service (al hoef je niet op coulance buiten de garantieperiode te rekenen)

911GT2,
Zet dus je eisen voor een pc op een rijtje.
Fotobewerking (dus een beetje rappe cpu en HD's, plenty geheugen)
Mooi design (er zijn genoeg mooie pc kasten en tft's verkrijgbaar)
Software kan je voor beiden kopen/downloaden (al is os software lastiger te vinden).
Gebruiks gemak
En wat je verder nog belangrijk vind.

Kijk wat je budget je toelaat en neem een beslissing. :)
Mijn pc moet simpel zijn,
Moet goed zijn in video bewerken (standaard meegeleverde apps bevielen hier erg goed (van wat ik van heb gezien))
Moet 'clean' zijn (vandaar dat ik per see het draadloos tobo en muis wil, alleen nog maar een powercable)
Mooi design, wanneer nodig veel opslag capaciteit hebben (ik denk hier aan een externe hd die ik af en toe gebruik, of de downloadmonkey gebruiken voor storage)
Mijn vriendin moet er ook mee overweg kunnen (vooral voor grafisch spul, foto's tekeningen dat soort dingen, ze werkt op een basisschool dus knutselt wel eens wat, maar het moet vooral simpel te bedienen zijn)
Dat was het eigenlijk wel

Ik vind 'design' pc's niet mooi. Ik hen er 1 als MCE en tja wat moet ik er van zeggen... veel kabels veel gehannes omdat het design met een deurtje werkt om de boel strak te houden etc

Nee alleen op design had ik hem twee jaar geleden al gekocht (maar die prijs hé) 8)

[ Voor 45% gewijzigd door 911GT2 op 30-01-2007 21:17 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:10

Q

Au Contraire Mon Capitan!

911GT2 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 21:09:
[...]

Ik heb wel eens bij een maat van me op een macbook pro zitten pielen dus op zich weet ik ongeveer wel hoe en wat.

Daarnaast heb ik hier in huis nog een MCE machine twee laptops en dus die oude P4 nog staan, die ik denk ik ga houden als downloadmonkey.

Mijn iMac moet in de woonkamer of anders op mijn nieuwe kantoor komen te staan, waar de rest van de pc's eigenlijk helemaal weggeduwd worden in een kast (Ik weet het nog niet zeker omdat het afhankelijk is welk huis we gaan kopen).

Maar bedankt voor de kritische noot, want alleen maar positief commentaar is ook niet alles. Helaas vind ik het wel moeilijk om een mac real life te kunnen zien. Ze hadden er hier eentje in de MM maar dat was een 24" en die vond ik dus echt te groot! Ik zal eens een verkooppunt in de buurt van breda opspeuren!
Check! Het is een boel geld, dus bereid je goed voor. Het zou zonde zijn als je alsnog de helft van de tijd je pc nodig hebt en zodoende je mac eigenlijk een heel duur luxe-speeltje wordt.

Wat grafisch en 'eenvoudig' betreft, dat is nog wel een aardige want iphoto is misschien te simpel en photoshop weer veel te complex. Ik weet zelf niet zo snel iets bruikbaars er tussenin. Maar dan moet je misschien zoeken bij het topic "onmisbare software".

• Eswip
Q schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 21:28:
[...]

Check! Het is een boel geld, dus bereid je goed voor. Het zou zonde zijn als je alsnog de helft van de tijd je pc nodig hebt en zodoende je mac eigenlijk een heel duur luxe-speeltje wordt.

Wat grafisch en 'eenvoudig' betreft, dat is nog wel een aardige want iphoto is misschien te simpel en photoshop weer veel te complex. Ik weet zelf niet zo snel iets bruikbaars er tussenin. Maar dan moet je misschien zoeken bij het topic "onmisbare software".
Apeture.. :)

Verwijderd

Je bedoeld vast en zeker Aperture: http://www.apple.com/aperture

Dat is nou ook niet echt een knip- en plak foto-edit-programma, eerder alleen geschikt voor fotografen die veel met RAW bestanden werken en een immense bibliotheek aan foto's lekker overzichtelijk willen houden. Ik denk eerder aan een Photoshop Elements editie, betaalbaar en wellicht een opstapje naar de "echte" Photoshop.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 09:32:
Ik denk eerder aan een Photoshop Elements editie, betaalbaar en wellicht een opstapje naar de "echte" Photoshop.
En als je echt niks wil betalen dan is GIMP wel een redelijk alternatief als je niet al te wilde dingen gaat doen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• ottovds
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:28
even aan al die switchers die het nog net niet weten.

- Ik ben al jaren een mac gebruiker, en het woord virus, daar ben ik even de betekenis van vergeten :P

- Hardware is hetzelfde als bij een PC. Harde schijven en RAM kan je steeds upgraden. Check altijd wel eerst het type en koop nooit no-branded RAM. Want dan heb je vaak kernel-panics als gevolg.
Grafische kaarten kunnen enkel bij de mac pro en de imac 24inch vervangen worden. Al de andere macs zitten vol met laptop-onderdelen.

- OSX is een prachtig besturingssysteem, dat voor oudere macs nog jaren wordt ondersteund. Daarom zecht men meestal dat Macs langer meegaan. Ook was de hardware in het powerpc tijdperk veel robuuster ineen gezet waardoor het ook langer mee ging. Alle macs zijn overigens vrij stil.

- de overstap naar OSX is niet echt direct makkelijk voor een die-hard pc gebruiker. Maar als je van 0 af zou kunnen starten dan durf ik mijn hoofd erop verwedden dat je sneller OSX kan gebruiken als eender welk windows monster (Ja, ik heb het ook over Vista). En als je OSX nu echt niet kunt wennen, kan je er nog steeds een windows versie op zetten (maar ik noem dit dommigheid)

- alle applicaties hebben een goede (en soms zelfs betere) mac-variant. WMV' af spelen gaat goed, ze bewerken of converteren, daar moet je voor betalen. MSN is ook nog een heet hangijzer. aMSN support webcam-compabiliteit, maar geluid komt er voor msn nog steeds niet door. Voor deze functie kan je beter naar Skype gaan.

- En dan heb je nog iLife enz...

- Doorgaans kan je een mac gewoon gebruiken. Een mac dient om productief op te zijn, niet om virussen mee te scannen.

Verwijderd

http://www.apple.com/nl/buy/locator/

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:30

Hertog

Aut bibat, aut abeat

_DH schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:39:
[...]

Toch wil ik hier nog even op in gaan.

-Economisch gezien verouderen Macs inderdaad minder dan Windows pcs, zoals hierboven al een keer gezegd. Een oudste model iMac G4 uit 2001 gaat nog voor rond de 300-400 euro over de toonbank van marktplaats. Dat is een afschrijving van nog geen 200 euro per jaar ;)

-Technisch gezien verouderd de hardware in een Mac inderdaad net zo snel als die in 'normale pc'. Maar qua gebruik voelen oude Macs wel degelijk sneller aan. Tot nu toe draaide iedere nieuwe versie van OS X een beetje sneller op oudere modellen dan de vorige versie. Verder heeft Apple nu eenmaal hard- en software allemaal zelf in huis, dus kunnen ze alles beter op elkaar afstemmen. Ik heb er geen twijfel over dat de 'ultracompacte' G4 laptop die ik hier voor me heb trager is dan de Athlon XP 2800+ met 1,5 GB geheugen, een flinke videokaart en een normale harde schijf itt tot een traag laptop-schijfje. Maar toch voelt deze Mac sneller aan. Het zal niet meetbaar zijn, maar het is wel merkbaar.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-01 23:13

Underworld

+1 Inzichtvol

Mja ik ben nu ook al....... 6 weken terug overgestapt, ik moet zeggen dat ik er nog altijd heel blij mee ben, d.w.z. waar om ben ik niet eerder overgestapt!

En ik zal gewoon heel eerlijk zijn, zoals ie standaard word aangeleverd qua applicaties e.d. vind ik het één grote "Crap", daarom heb ik dat ding helemaal vol gegooit met van het internet gedownloade applicaties, zowel freeware als "shareware" programma's.
Nu dat er allemaal op staat vind ik het persoonlijk een onmisbaar apparaat geworden, maar nogmaals als ik niet aan illegaal doe e.d. en ik alles zou moeten kopen (als (ex)Student) zou ik nooit de keuze Mac maken.
Je hebt voor heel veel applicaties die geld kosten alternatieve, maar vaak zijn de shareware applicaties stuke beter, mooier en veel meer uitgebreider, Betterzip hier als voorbeeld. ( en op Frostwire na dan)

Ik noem voorbeelden als: Mira, Candybar, Betterzip, Cocktail, MacPilot, Popcorn, Toast, QT Pro.

Een aantal van die applicaties zoals Toast & Quicktime Pro hadden ze van mij wel als standaard erop mogen gooien, of als iig trial erop mogen zetten zoals Office van Microsoft er wel stnd. op staat.
Ik bedoel als je een windows PC koopt krijg je er ook degelijke brandprogramma's bij & WMP en word je vaak ook overladen met verschillende software op CD e.d.
Ik zou het namelijk niet meer dan logisch vinden dat je aan Mac users die een ontzettend duur systeem kopen er iig je eigen product als Quicktime Pro erop laat zetten en teminste een brandprogramma.

Zal wel weer allemaal reacties krijgen...
Maar het is gewoon mijn mening en ik ben tenminste iemand die het eerlijk toe geeft.

edit:

Verder sta ik wel nog altijd versteld van te kijken hoe simpel en makkelijk sommige applicaties in elkaar zitten, soms is het zo simpel en in windows programma's zo uitgebreid.

[ Voor 5% gewijzigd door leon1e op 31-01-2007 21:23 . Reden: volgende keer gewoon Microsoft okey? :) ]

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Verwijderd

Je kan met een Mac die standaard is anders gewoon het eea branden hoor, van ISO-images tot zelfgemaakte compilaties tot muziek-cd's :)

• dago21
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09-2025
Er is ook een ander draadje hierover (speculatie over 20 feb) maar ik vroeg me echt af wat er nu aan een iMac aan te passen is... Meer geheugen en/of video kaart. Reden:
1) Er zit nu een T7400 processor in - een snellere is of "onbetaalbaar" of is er niet.
2) De harddisk van 250Gb is toch al erg ruim

Stel dat de 2.16 Ghz nu door de 2.33 zou worden vervangen (en dus een nieuwe upgrade mogelijkheid onstaat) is dat in mijn ogen nu geen reden om te wachten.

Ik zie veel meer in een iMac met een echte quadcode proc :-D

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Underworld schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 13:03:
maar nogmaals als ik niet aan illegaal doe e.d. en ik alles zou moeten kopen (als (ex)Student) zou ik nooit de keuze Mac maken.

[..]

Maar het is gewoon mijn mening en ik ben tenminste iemand die het eerlijk toe geeft.
Tja. En ik ben iemand die gewoon eerlijk toegeeft dat 'ie z'n software koopt of simpelweg niet meer gebruikt na de trial. Als het echt goed is, is het meestal de tien of twintig euro zonder meer waard. Van de andere kant mijd ik [censuur]-crap als Toast met een wijde boog. Zelfs als het een tientje was zou ik er nog niet aan beginnen. Er is veel goedkope(-re) software die hetzelfde doet, beter werkt, niet ongevraagd je harddisk vol met stront zet en als je echt rare dingen wilt is er nog altijd darwinports en mkisofs.

Juist de kleine Mac-developers doen allemaal hun stinkende best om iets moois te maken, vragen daar zonder uitzondering kleine prijsjes voor en om ze dan ook nog eens voor die één of twee tientjes te gaan bestelen is echt iets waar ik niet aan wil.

Een van de grootste verschillen tussen 'windows' aan de ene kant, en mac en linux aan de andere kant is dat windows-developers duizenden euro's kwijt zijn aan software, duizend euro moeten lappen voor een windows-logo'tje op de doos, 25.000 dollar per jaar om wma-content online te mogen zetten (en daarom vrijwel altijd voor een vorm van drm kiezen) enzovoort. Van de andere kant heb je aan een macmini genoeg om apple-developer te worden. De compiler en alle software die je wilt hebben staat al op de DVD en is gratis en zonder licenties te gebruiken. Apps voor windows zijn jarenlang alleen gemaakt door grote bedrijven. Pas de laatste paar jaren begint 'de kleine developer' weer een beetje terug te komen, maar in vergelijking met mac en linux stelt het nog niets voor. Dit hele topic staat vol met bewijs daarvan. Mensen die alleen of met een handvol vrienden een goed, uniek en bruikbaar product maken. Bands of podcasters kunnen in ruil voor wat getekende papiertjes zonder verder gezeik hun muziek of podcasts via iTunes kwijt.

Juist die ruimte voor klein en goedkoop is wat apple bijzonder maakt, als platform. Dat moet je koesteren, en dat die gast nu van mijn geld z'n vriendin mee uit eten neemt maakt me dan echt niet uit. Ik heb dat veel liever dan dat de raad van bestuur van Symantec zichzelf nog een leuke bonus uitkeert.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• RAF1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
burne schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 21:49:
[...]

Tja. En ik ben iemand ........ Symantec zichzelf nog een leuke bonus uitkeert.
_/-\o_ 100% mee eens.

Ben nu bijna twee maanden in het bezit van m'n eerst Mac (MacBook 2.0 C2D, 2gig) :)
Voor mij niks anders meer. Wat een verademing t.o.v. windows. Alles is zo intuitief.
Ja je betaald er ook iets meer voor (gevoels matig dan), maar je krijgt er zo veel voor terug.

M'n schoonvader heeft tegelijk met mij een laptop gekocht, alleen hij een Dell. Hij vondt de kosten voor een Apple met een groot scherm (moest minimaal 15"zijn, dus MacBook Pro) veels te veel in verhouding to de 17" Dell die hij nu heeft.

Nou ik kan je één ding vertellen, hij heeft er nu al spijt van.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
Underworld schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 13:03:
En ik zal gewoon heel eerlijk zijn, zoals ie standaard word aangeleverd qua applicaties e.d. vind ik het één grote "Crap", daarom heb ik dat ding helemaal vol gegooit met van het internet gedownloade applicaties, zowel freeware als "shareware" programma's.
Misschien kun je onderbouwen waarom het grote "Crap" is, dan heeft de topic-starter er ook nog iets aan...
En btw, ik kan bv. prima overweg met het standaard meegeleverde iLife (muziekje maken, dvdtje maken, audio, foto's bewerken, fotoalbum maken... het kan allemaal)
Nu dat er allemaal op staat vind ik het persoonlijk een onmisbaar apparaat geworden, maar nogmaals als ik niet aan illegaal doe e.d. en ik alles zou moeten kopen (als (ex)Student) zou ik nooit de keuze Mac maken.
Waarom zou je dan nooit de keuze voor een mac maken? Als je alles legaal voor windows moet kopen ben je nog meer kwijt volgens mij... Je zal dus ook nooit de keuze voor windows maken.
Zal wel weer allemaal reacties krijgen...
Lang leve het forum

==
En mijn overstap, erg positief! Makkelijk os, maar wel wennen, ik voelde me een paar maanden niet thuis zeg maar. Maar sindsdien, geen vragen meer van mijn vriendin over hoe iets werkt of dat iets niet meer werkt; En vooral: eindelijk gewoon met je computer werken zonder dat je steeds met onderhoud van je software bezig bent. Het wordt bijna saai zeg maar, alles werkt gewoon.

Maar ik moet toegeven, niet alle apps voor windows hebben een even goede tegenhanger op mac os x. Voor mij is dat MS Visio. Ik moet gewoon goed met Visio bestanden kunnen werken en dat gaat alleen op Visio zeg echt goed (dus parallels/windows gebruiken).

Maar ach, twijvelen over de aanschaf? Ik zou het, zeker nadat Apple is overgestapt naar intel, niet meer doen. Je koopt een PC die meer tweedehands waarde blijft houden, waarop je zowel windows als mac os x native op kunt draaien. Alle mogelijkheden open dus!

[ Voor 8% gewijzigd door arjenhiemstra op 01-02-2007 10:29 ]

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

arjenhiemstra schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 10:28:
[...]

Misschien kun je onderbouwen waarom het grote "Crap" is, dan heeft de topic-starter er ook nog iets aan...
En btw, ik kan bv. prima overweg met het standaard meegeleverde iLife (muziekje maken, dvdtje maken, audio, foto's bewerken, fotoalbum maken... het kan allemaal)

[...]

Waarom zou je dan nooit de keuze voor een mac maken? Als je alles legaal voor windows moet kopen ben je nog meer kwijt volgens mij... Je zal dus ook nooit de keuze voor windows maken.

[...]

Lang leve het forum

==
En mijn overstap, erg positief! Makkelijk os, maar wel wennen, ik voelde me een paar maanden niet thuis zeg maar. Maar sindsdien, geen vragen meer van mijn vriendin over hoe iets werkt of dat iets niet meer werkt; En vooral: eindelijk gewoon met je computer werken zonder dat je steeds met onderhoud van je software bezig bent. Het wordt bijna saai zeg maar, alles werkt gewoon.

Maar ik moet toegeven, niet alle apps voor windows hebben een even goede tegenhanger op mac os x. Voor mij is dat MS Visio. Ik moet gewoon goed met Visio bestanden kunnen werken en dat gaat alleen op Visio zeg echt goed (dus parallels/windows gebruiken).

Maar ach, twijvelen over de aanschaf? Ik zou het, zeker nadat Apple is overgestapt naar intel, niet meer doen. Je koopt een PC die meer tweedehands waarde blijft houden, waarop je zowel windows als mac os x native op kunt draaien. Alle mogelijkheden open dus!
Als je goed gelezen had had je dat kunnen lezen in mijn post, ... ik ga het ook niet nog een keer neerzetten btw.

Windows computers zijn 9 van de 10 keer helemaal standaar goed uitgerust met heel veel applicaties (en heel veel reclame shit als je bijvoorbeeld een HP of Dell koopt maar dat even terzijde).
Full loaded met goede applicaties en dat vind ik van Apple gewoon weg niet, gewoon te weinig je moet er standaard nog heel veel bij installeren alvorens je er lekker mee wilt werken.

En Visio is 1 van de weinige applicaties waar geen goede Mac applicatie voor is, dat is gewoon zo maar dat zal uiteindelijk ook wel goedkomen.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

Om je een idee te geven wat ik ga kopen, het wordt de iMac 20" met een videokaartupgrade (256MB) en draadloos toetsenbord en muis.
Bijzonder dat je dit soort fundamentele vragen last-minute nog even stelt ;) Blijkbaar heb je de keus al gemaakt zonder er goed over te redeneren... Maar het maakt niet uit, want het is een goede keus ;)

Virusscanner: niet nodig
Software: werkt NIET op OS X. Zul je CrossOver of Parallels met een Windows installatie voor nodig hebben...
Netwerken: werkt zeker net zo goed, en vaak zelfs makkelijker op je huidige netwerk.
Hardware upgrades: nogal afhankelijk van het model. Bij een Mac Pro is dat goed te doen, zelfs de CPU's kun je upgraden. Maar bij de iMac's en Mac Mini's is dat al lastiger. Vaak beperkt tot RAM en HDD en eventuele BT of WiFi modules.

Actueel: ik gebruik mijn 3 jaar oude PowerBook G4 nog steeds dagelijks op school zonder enige problemen of ergernissen. Dat heb ik met een Windows laptop nog nooit eerder voor elkaar gekregen. Die waren vaak na 2 jaar hopeloos verouderd. Mijn PB was state-of-the-art toen ik 'm kocht, en kan nu nog steeds goed meekomen qua specs. (USB2, BT, 802.11g, FW400, FW800, DVD+R(W), 80GB HDD, etc)

Rookworst zonder R is ook worst.

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:54
911GT2 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:41:
[...]
Mja, heb zelf nog nooit op de Mac gewerkt maar het lijkt me dat je op beide systemen prima kan werken. Video-editing software vraagt drie dingen aan jou, iig op de PC: Een snelle processor, een rappe harde schijf en veel intern geheugen. Uit ervaring kan ik mij wel goed voorstellen dat het erg vermoeiend gaat met een P4 1,7GHz met vastlopers en trage duur van importeren. :P

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Underworld schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 10:47:
Als je goed gelezen had had je dat kunnen lezen in mijn post, ... ik ga het ook niet nog een keer neerzetten btw.
Da's erg behulpzaam van je. Je roept 'crap', iemand vraagt je dat dan beter uit te leggen, en je verwijst naar je eerdere kwalificatie van 'crap'.
Windows computers zijn 9 van de 10 keer helemaal standaar goed uitgerust met heel veel applicaties
Be a good boy, en wijs mij even aan hoe de XP-equivalenten van iPhoto, iMovie, iTunes, iDVD, iWeb en Garage-band heten, want ik heb ze nog niet gevonden. Je zegt 'standaard' dus ik ga even uit van wat Microsoft meelevert op een XP installatie-CD. Je kunt veel meer met de standaard-software dan je als switcher-met-oogkleppen-op zult vermoeden.
En Visio is 1 van de weinige applicaties waar geen goede Mac applicatie voor is, dat is gewoon zo maar dat zal uiteindelijk ook wel goedkomen.
Visio was serieus aan het nadenken over een mac-versie op het moment dat ze door microsoft overgenomen werden, en op exact dat moment ging die mac-versie natuurlijk de deur uit. Dat gaat zover dat veel trouwe (oude) visio-gebruikers het nu over de 'visio-jail' hebben. Microsoft heeft ze bij hun ballen, en zal ze voor iedere cent die ze hebben melken. Van de andere kant kan google je vertellen dat veel mensen met OmniGraffle of ConceptDraw acceptabele alternatieven hebben gevonden.

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ben zelf ook al een tijdje aan het kijken naar een vervanger voor mijn huidige NB. Eerste keus viel op de Dell XPS M1210, vanwege mijn goede ervaringen met het merk. Moet wel een klein NB zijn dus 13,3" of kleiner.

Ik ben nu (evenals de vorige keer dat ik een nieuwe NB wilde) weer aan het kijken naar een Apple, een MacBook in mijn geval...

De afgelopen week al veel gelezen (o.a. forum.macosx.nl is een goede hulp voor info), reviews gelezen e.d. heb ik toch ook nog een aantal vragen, waar ik moeilijk het antwoord op kan vinden.

Ik kan heel weinig info vinden over de gebruiksduur van de accu in een MacBook, het gaat mij dan voornamelijk om de gebruiksduur van het ding als je op de bank ploft, je browser opstart en wireless gaat internetten.

Mijn huidige NB gaat nu na 2.5 jaar nog ongeveer 3 uur mee op de accu (helderheid 50% wat ruim voldoende is, WLAN constant aan) Net na aangschaf was dit rond de 4 uur. Ik lees wel veel berichten dat batterije na een paar maanden nog maar 80% (of minder) van de oorspronkelijke capp. hebben.

Ben gisteren eens naar een Apple Prem. Reseller geweest om het ding eens IRL te bekijken en wat mee te spelen, indruk was goed, al had ik glazend zwart mooier gevonden dan dat matte (das persoonlijk) Scrollen met 2 vingers gaat best OK, wel jammer van het ongelovelijk grote touchpad, had van mij wel wat kleiner gemogen (sorry ik heb een 'touchpad fetisch' > de reden waarom ik bijv. geen ASUS koop).

Dan nog een vraagje m.b.t. de garantie. Apple is niet altijd even makkelijk w.b.t. oplossen van problemen (als ik verschillende media mag geloven) denk dan aan vergeelde toetsenborden (oid, klok/klepel) iPods die 'vastlopen' wat volgens Apple niet kan, dat soort dingen.

Ondanks dat ik met mijn twee Dell NB's nooit problemen gekend heb, zat op beide 3 jaar NBD on-site garantie (tegen een redelijke meerprijs en altijd makkelijk bij de verkoop) Ook bij de M1210 zou ik de garantie uitbreiden van 2 naar 3jaar (meerprijs 90 euro) Dat is een redelijk bedrag (imho) bij
Apple betaal ik 265 euro voor de uitbreiding, is dit te adviseren gezien eventuele problemen de servicegerichtheid van Apple (n.b. recht hebben is iets anders dan krijgen, deze opmerking om geen reacties uit te lokken m.b.t. Europeese richtlijnen van 'garantie', veerplichtingen van verkoper zoals die in ons wetboek staan)

If you didn't win today, you can always win tomorrow

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

burne schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 12:04:
[...]

Da's erg behulpzaam van je. Je roept 'crap', iemand vraagt je dat dan beter uit te leggen, en je verwijst naar je eerdere kwalificatie van 'crap'.

[...]

Be a good boy, en wijs mij even aan hoe de XP-equivalenten van iPhoto, iMovie, iTunes, iDVD, iWeb en Garage-band heten, want ik heb ze nog niet gevonden. Je zegt 'standaard' dus ik ga even uit van wat Microsoft meelevert op een XP installatie-CD. Je kunt veel meer met de standaard-software dan je als switcher-met-oogkleppen-op zult vermoeden.

[...]

Visio was serieus aan het nadenken over een mac-versie op het moment dat ze door microsoft overgenomen werden, en op exact dat moment ging die mac-versie natuurlijk de deur uit. Dat gaat zover dat veel trouwe (oude) visio-gebruikers het nu over de 'visio-jail' hebben. Microsoft heeft ze bij hun ballen, en zal ze voor iedere cent die ze hebben melken. Van de andere kant kan google je vertellen dat veel mensen met OmniGraffle of ConceptDraw acceptabele alternatieven hebben gevonden.
Ik heb het over een standaard Windows PC als je die koopt dezelfde vergelijking met als je een nieuwe MacBook whatever koopt!
Niet over een standaard Windows installatie...., die je overigens als je studeerd gewoon gratis legaal kan downloaden.
Ga maar is naar een MediaMarkt en kijk is aan een hoeveelheid software je er bij krijgt, die software is ook niet gratis, maar zit er wel allemaal bij.

iMovie - MovieMaker
iDVD - WMP en vaak zit er gewoon bij een DVD speler/brander Nero bij dus NeroShowtime etc etc...
iTunes - WMP
iPhoto - Windows computers hebben standaard hier een feature voor die naar mijn mening net zo goed werkt.
Garageband - wat moet ik daar in godsnaam mee? Voor mij geheel overbodig :X :?
iWeb - nou das dan het enige, jij wint hoor Burne!!!!

"Crap": programma's als Garageband / Keynote die voor mij en veel andere overbodig zijn. (laatste is niet overbodig maar je moet er wel weer voor dokken hetzelfde geld voor nog een standaard programma weet alleen niet meer welke :? )

En ik mis een standaard "paint" programma (seashore is een heel goed alternatief hiervoor overigens)
Te weinig standaard applicaties die er naar mijn inzien op horen zie één van mijn vorige posts.
Zelfde geld voor een soort van MCE, hopelijk bied iTV meer mogelijkheden in de toekomst.
En zo kan ik nog wel een aantal dingen op noemen...

En het is niet zo dat ik hier MACOSX aan het afkraken ben ofzo, maar ik vind het belachelijk hoe mensen hierop reageren en wat voor vergelijkingen ze maken.
En daarbij ook weer belachelijk hoe mensen Windows afkraken.
Het is niet zomaar dat "*normale" mensen nog steeds kiezen voor windows, qua gebruiksgemak vind ik dat een andere OS nog steeds niet aan windows kan tippen.

Nogmaals ik ben er nog steeds erg blij mee, maar als ik het vergellijk met een nieuwe Windows pc / laptop is de bijgeleverde software van Apple erg matig tov een iMac / MacBook / WhateverBook.

Overigens ben ik zeer te spreken over de Developer software die je gewoon gratis kunt downloaden.

* geen advanced users zoals hierop GOT, maar opa's & oma's e.d.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-02 15:03
Heel leuk dat zoekding maar als ie in Breda zit weet ik nog wel iets, er zit een mac center aan de groenplaats in Antwerpen. Is idd een tikkie rijden maar daar hebben ze alles op een rijtje staan en de nodige kennis. Genoeg mensen die van Breda en omstreken (incl me, zit tegen de grens onder Breda) naar Antwerpen rijden voor een bioscoopje, dan moet een beetje mac kijken ook te doen zijn. Kwestie va de Meir af lopen en dan zit ie schuin tegenover de Grand Bazar Shopping :)

Verwijderd

Wacht, helemaal vergeten. Windows XP, het OS waar je een extra programma moet installeren om DVDs te kunnen kijken. Dat is gewoon humor :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2007 22:10 ]

Verwijderd

Underworld schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 19:32:
[...]
...
iMovie - MovieMaker
iDVD - WMP en vaak zit er gewoon bij een DVD speler/brander Nero bij dus NeroShowtime etc etc...
iTunes - WMP
iPhoto - Windows computers hebben standaard hier een feature voor die naar mijn mening net zo goed werkt.
Garageband - wat moet ik daar in godsnaam mee? Voor mij geheel overbodig :X :?
iWeb - nou das dan het enige, jij wint hoor Burne!!!!

"Crap": programma's als Garageband / Keynote die voor mij en veel andere overbodig zijn. (laatste is niet overbodig maar je moet er wel weer voor dokken hetzelfde geld voor nog een standaard programma weet alleen niet meer welke :? )

En ik mis een standaard "paint" programma (seashore is een heel goed alternatief hiervoor overigens)
Te weinig standaard applicaties die er naar mijn inzien op horen zie één van mijn vorige posts.
Zelfde geld voor een soort van MCE, hopelijk bied iTV meer mogelijkheden in de toekomst.
En zo kan ik nog wel een aantal dingen op noemen...

En het is niet zo dat ik hier MACOSX aan het afkraken ben ofzo, maar ik vind het belachelijk hoe mensen hierop reageren en wat voor vergelijkingen ze maken.
En daarbij ook weer belachelijk hoe mensen Windows afkraken.
Het is niet zomaar dat "*normale" mensen nog steeds kiezen voor windows, qua gebruiksgemak vind ik dat een andere OS nog steeds niet aan windows kan tippen.
...
Het is wel leuk dat je een vergelijking maakt tussen OS X software en Windows software, maar het is een beetje makkelijk om deze vergelijking te maken. Dit omdat bijvoorbeeld iDVD niet te vergelijken valt met WMP. Quicktime moet je daar voor nemen. iPhoto is een programma om je foto's mee te beheren. Ik ken geen standaardfunctie van Windows die dat op dezelfde manier kan.
Ik gebruik alleen maar iTunes en de rest van iLife heb ik niet nodig. Toch heb ik hier het nodige van gebruikt, over gelezen en gezien. Ik kan me nog een vergelijking herinneren gelijk aan die van jou. Hier werd echter op de functionaliteiten ingegaan en daar werd het iLife pakket beter ontvangen en dat was door een PC blad.

Keynote wordt niet standaard op een Mac geleverd en dat wordt Powerpoint ook niet op een PC.

Paint kan ik nou niet echt een programma noemen waar je wat mee kan. Ik heb sinds ik Windows gebruik nog nooit een moment gehad dat ik wat aan paint had.

Maar vergelijk dan ook Mail, Safari, iCal, Preview met een Windows equivalent.

Ik denk dat de "normale" mensen juist beter overweg kunnen met de Mac alleen weten mensen niet dat er een andere optie is. Mensen krijgen niet een eerlijke kans om een keuze te kunnen maken. Windows wordt het meest gebruikt maar dat wil niet zeggen dat het voor die "normale" mensen beter aansluit op hun behoeften.

Dat jij het gebruiksgemak beter vindt dat kan, maar dat moet je niet als reden aanvoeren dat mensen daardoor voor Windows kiezen. OS X is niet perfect, maar er is wel over nagedacht en dat gevoel krijg ik bij Windows niet. Ik heb ruime ervaring met Windows, langer dan met de Mac, dus ik weet heel goed wat de verschillen zijn, maar kijkend naar de feiten kun je moeilijk ontkennen dat de software van Mac OS X in combinatie met iLife veel beter met elkaar samenwerkt. Dat dit totaalplaatje niet je voorkeur geniet kan, maar ik vind het persoonlijk wel prettig dat applicaties goed met elkaar samenwerken.

Het is een cliche maar de software van de Mac met de software van de PC vergelijken is appels met peren vergelijken. Er zijn verschillen en dat zal zo blijven. De software die je het meest bevalt kies je. Ik kies voor de meest innovatieve.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:57:
Dat komt van de mensen die vanuit linux/freeBSD wereld komen denk ik.
Inderdaad... Want die draaien toch ook KDE met alle toeters, bellen, desklets, en 3D X servers op een schildpad-CPU met 64 MB SD RAM? :?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
arjenhiemstra schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 10:28:
Persoonlijk ben ik van mening dat OmniGraffle 100x beter is als Visio. Ik heb ooit een licentie gekocht voor de Professional versie die ook Visio XML import / export ondersteund. Dit programma had ik altijd met veel plezier op mijn opleiding (Hogere Informatica) gebruikt.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Verwijderd

Underworld schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 19:32:
[...]
Niet over een standaard Windows installatie...., die je overigens als je studeerd gewoon gratis legaal kan downloaden.
hmmn nooit geweten, ik studeer. Zou je mij een url-tje naar de license generator willen geven ? kan het zo snel eventjes niet vinden.

• 911GT2
dizzytal schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 13:32:
Ik ben zelf ook al een tijdje aan het kijken naar een vervanger voor mijn huidige NB. Eerste keus viel op de Dell XPS M1210, vanwege mijn goede ervaringen met het merk. Moet wel een klein NB zijn dus 13,3" of kleiner.

Ik ben nu (evenals de vorige keer dat ik een nieuwe NB wilde) weer aan het kijken naar een Apple, een MacBook in mijn geval...

De afgelopen week al veel gelezen (o.a. forum.macosx.nl is een goede hulp voor info), reviews gelezen e.d. heb ik toch ook nog een aantal vragen, waar ik moeilijk het antwoord op kan vinden.

Ik kan heel weinig info vinden over de gebruiksduur van de accu in een MacBook, het gaat mij dan voornamelijk om de gebruiksduur van het ding als je op de bank ploft, je browser opstart en wireless gaat internetten.

Mijn huidige NB gaat nu na 2.5 jaar nog ongeveer 3 uur mee op de accu (helderheid 50% wat ruim voldoende is, WLAN constant aan) Net na aangschaf was dit rond de 4 uur. Ik lees wel veel berichten dat batterije na een paar maanden nog maar 80% (of minder) van de oorspronkelijke capp. hebben.

Ben gisteren eens naar een Apple Prem. Reseller geweest om het ding eens IRL te bekijken en wat mee te spelen, indruk was goed, al had ik glazend zwart mooier gevonden dan dat matte (das persoonlijk) Scrollen met 2 vingers gaat best OK, wel jammer van het ongelovelijk grote touchpad, had van mij wel wat kleiner gemogen (sorry ik heb een 'touchpad fetisch' > de reden waarom ik bijv. geen ASUS koop).

Dan nog een vraagje m.b.t. de garantie. Apple is niet altijd even makkelijk w.b.t. oplossen van problemen (als ik verschillende media mag geloven) denk dan aan vergeelde toetsenborden (oid, klok/klepel) iPods die 'vastlopen' wat volgens Apple niet kan, dat soort dingen.

Ondanks dat ik met mijn twee Dell NB's nooit problemen gekend heb, zat op beide 3 jaar NBD on-site garantie (tegen een redelijke meerprijs en altijd makkelijk bij de verkoop) Ook bij de M1210 zou ik de garantie uitbreiden van 2 naar 3jaar (meerprijs 90 euro) Dat is een redelijk bedrag (imho) bij
Apple betaal ik 265 euro voor de uitbreiding, is dit te adviseren gezien eventuele problemen de servicegerichtheid van Apple (n.b. recht hebben is iets anders dan krijgen, deze opmerking om geen reacties uit te lokken m.b.t. Europeese richtlijnen van 'garantie', veerplichtingen van verkoper zoals die in ons wetboek staan)
Kan iemand deze jongen ook op weg helpen ipv de XP/ OSX discussie?

Dat er verschillen zijn weet ik ook wel ik wilde alleen concreet weten of ik dingen die ik nu vanzelfsprekend vind straks niet meer kan op mijn mac, maar voorlopig ziet het er allemaal goed uit!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Even op een paar dingen reageren:
Met Wireless aan een beetje internetten gaat ie hier zo'n 3 uur mee ongeveer. Zonder internet 4-5 uur.
Ik lees wel veel berichten dat batterije na een paar maanden nog maar 80% (of minder) van de oorspronkelijke capp. hebben.
Wat ik ervan lees valt dat bij de MacBook (Pro) wel mee. Maar je kan het in ieder geval netjes in de gaten houden met een gratis Widget:
Scrollen met 2 vingers gaat best OK, wel jammer van het ongelovelijk grote touchpad, had van mij wel wat kleiner gemogen (sorry ik heb een 'touchpad fetisch' > de reden waarom ik bijv. geen ASUS koop).
Dit vind ik persoonlijk een van de fijnste dingen van de MacBook. Zit je niet steeds te pielen in zo'n klein oppervlak, gewoon relaxed :) Ik gebruik ook geen externe muis, imho compleet overbodig 8-)

Verwijderd

911GT2 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 08:12:
[...]

Kan iemand deze jongen ook op weg helpen ipv de XP/ OSX discussie?

Dat er verschillen zijn weet ik ook wel ik wilde alleen concreet weten of ik dingen die ik nu vanzelfsprekend vind straks niet meer kan op mijn mac, maar voorlopig ziet het er allemaal goed uit!
Dat is wel een onmogelijk te beantwoorden vraag. Als je bijvoorbeeld het cut & pasten van files om ze te verplaatsen vanzelfsprekend vindt... dat kan op de mac niet op die manier. Zo zijn er nog wel meer dingen die iets anders werken, soms logischer en soms wat minder handig.

Als het je puur gaat om 'dagelijkse dingen doen'... sja. Ik had een macbook gekocht met de gedachte 'ik zie wel, als het niet bevalt zet ik er windows op'. Uiteindelijk heeft de laptop nooit windows gedraaid, heb ik er een mac mini bij gekocht en ben ik thuis nu helemaal over naar de apple. Zonder het bewust te willen; het ging helemaal vanzelf...

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-02 11:12

zwik

randomized

Ik wil ook graag overstappen (heb vroeger wel een G3 iBook gehad met OS 10). De bedoeling is om een macbook pro 17" te scoren. Daar zit een 6x SuperDrive DL in. Heel leuk en aardig allemaal maar wat voor schijfjes ondersteund dat ding allemaal? Dat kan ik namelijk nergens terug vinden ;) .

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 08:09:
[...]

hmmn nooit geweten, ik studeer. Zou je mij een url-tje naar de license generator willen geven ? kan het zo snel eventjes niet vinden.
*
offtopic:
*mss trouwens ook niet, kan je OSX ook gratis-legaal downloaden als je studeerd?

Stel me niet op de proef!

In dit geval is het van de HvA maar als je ook HBO studeerd en ik dacht dat het niet heel veel uit maakte welke opleiding/school, als het maar iets richting de ICT is kun je alle pakketten gewoon dowloaden LEGAAL.

[ Voor 8% gewijzigd door Underworld op 02-02-2007 10:56 ]

• 911GT2
Nou hij is inmiddels besteld... dus ik zal het zelf gaan zien!

• Afdak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Nog ff over de bijgeleverde programma's (bij aankoop): zelfs Paul Thurrott is behoorlijk onder de indruk van iLife; hij noemt het regelmatig in zijn 'Supersite for Windows', maar lees ook zijn iLife review:
http://www.winsupersite.com/reviews/apple_ilife06.asp

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik ga hier verder niet op in. Je ziet het als een persoonlijke aanval en dat was niet mijn bedoeling.

Pagina: 1