Ik heb het een paar dagen geleden ook zo opgelost (icm een 120mm intake Casefan die frisse lucht direct over de geinstalleerde heatsinks blaast) en m'n problemen met de kaart verdwenen als sneeuw voor de zon. Eerst hield het ding het in ATi-Tool kwalijk 2 minuten vol, maar na het installeren van een tweetal Zalman RAM-Heatsinks op de VRM's bleef dat keurig draaien en daarna heb ik me ook twee uur achter elkaar een slag in de ronte geknalt in BF2, zonder ook maar het minste gezeik met de kaart.DrProctor schreef op maandag 26 februari 2007 @ 11:02:
Nog even een vraagje. Ik heb nog een aantal geheugen koelblokjes liggen van mn oude videokaart koelset van zalman. Kan ik deze gewoon op de VRM's plakken? en zal dit voldoende helpen?
Verwijderd
Dat kan wel zo zijn echter heb ik het zelfde gedaan en heb ook geen problemen met bf2 maar wel met zwaardere games.
Verwijderd
Best hoor....was ik nog vergeten te zeggen dat ik daarna ook nog een poos Splinter Cell: Double Agent heb gedraait op next-gen graphics....wederom zonder problemen.Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 16:39:
Dat kan wel zo zijn echter heb ik het zelfde gedaan en heb ook geen problemen met bf2 maar wel met zwaardere games.
Dus...there u go
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2007 19:05 ]
de vraag is eerder hoeveel watt je hebt op je 12V rails
Wat een gedoe zeg....had dit topic niet eens gezien voor ik mijn nieuwe pc mocht ontvangen. Ik heb de Asus 1950pro (PCI-E). Gelukkig heb ik geen last van de genoemde problemen. Er zit bij Asus trouwens een brute koeler op over de hele lengte van de kaart. Dus voor de mensen die problemen hebben.....ga ruilen voor die asus. Ik heb die van mij bij informatique vandaan....was zelfs goedkoper dan de Sappire :o!
reserveringshouder Tesla Model 3
Exact het zelfde probleem bij mijn club3d x1950 pro 256 pci-e. Ik heb het gevoel datVerwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 15:29:
als ik die 3d render van atitool laat draaien dan hoor ik een raar bijgeluid uit mijn grafische kaart zoemen.
Het lijkt mij niet normaal of weet iemand hier iets meer over ?
het koellichaam gaat resoneren. Misschien hermontage nodig?
Buiten de test hoor ik niets, de fan is zeer stil!
BTW Ik heb ook zo'n heatspreader besteld, krijg je normaliter een berichtje
dat je het besteld hebt ???
[ Voor 9% gewijzigd door Lebans op 27-02-2007 02:15 ]
Rob
Ik heb hier een asus en die heeft wel last van de genoemde probelemenCheese_man schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 01:31:
Wat een gedoe zeg....had dit topic niet eens gezien voor ik mijn nieuwe pc mocht ontvangen. Ik heb de Asus 1950pro (PCI-E). Gelukkig heb ik geen last van de genoemde problemen. Er zit bij Asus trouwens een brute koeler op over de hele lengte van de kaart. Dus voor de mensen die problemen hebben.....ga ruilen voor die asus. Ik heb die van mij bij informatique vandaan....was zelfs goedkoper dan de Sappire :o!
Heb je wel een goede airflow? Want ik denk echt dat het essentieel is met deze kaart.martijn1992 schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 07:26:
[...]
Ik heb hier een asus en die heeft wel last van de genoemde probelemen
The story so far: In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
Ik heb onlangs ook een Sapphire X1950 pro agp aangeschaft, en het monitor-op-standby-syndroom stak hier ook de kop op, hierbij moet ik vermelden dat dit was op mijn oude 350W voeding. Om power supply-issues op te lossen heb ik daarna een Zalman ZM460-APS in mijn kast gehangen. Resultaat: Geen signal imput verlies meer op mijn monitor, maar deze keer artifacts. Via ati-tool faninstellingen heb ik geprobeerd de kaart temperatuur op 50 en op 70 graden te houden, maar dit hielp niet en mijn systeem bleef crashen.
Grappig detail was toen ik mijn oude radeon 9600 terug installeerde deze op gegeven moment het signaal naar mijn monitor verloor met de nieuwe zalman voeding, toen ik eenmaal mijn oude 350W voeding ook weer eraan hing werkte het allemaal wel weer vlekkeloos, maar dat was dan ook de beginsituatie..
Heeft iemand tips?
Grappig detail was toen ik mijn oude radeon 9600 terug installeerde deze op gegeven moment het signaal naar mijn monitor verloor met de nieuwe zalman voeding, toen ik eenmaal mijn oude 350W voeding ook weer eraan hing werkte het allemaal wel weer vlekkeloos, maar dat was dan ook de beginsituatie..
Heeft iemand tips?
Voeding van Zalman brak? en als je die kaart net gekocht hebt, waarom breng je hem dan niet terug jonge en koop een alternatief.
The story so far: In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
Zover ik weet wel, verder een Antec voeding van 400 Watt in een Antec Sonatta 2. De kaart springt er volgens de logs van Ati Tool bij 89c eruit. Er staat dan nog een temp bij die volgens mij van de omgeving is, die staat dan zo rond de 57c. Als de temperatuur maar onder de 89c blijft gaat het goed.Xardas schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 08:43:
[...]
Heb je wel een goede airflow? Want ik denk echt dat het essentieel is met deze kaart.
De PC is ook net nieuw, ongeveer een week oud. Had gelijk 3DMark 2006 gedraaid, liep bij de tweede test vast.
Verwijderd
Ok ik heb aeer goed nieuws.
Ik heb mijn kaart uiteinderlijk draaiende gehouden op 10 minuten 3d view van atitool.
Hoe heb ik dit gedaan:
het gaat om de 2achterste vrm regelaars. (die twee die het dichtste bij elkaar zitten)
Deze werden na 2 minuten boven de 125 graden C en dan valt je computer uit.
Hier stopte ik steeds de zalman cool blokjes op die er vervolgens steeds weer automatisch vanaf vielen doordat er niet genoeg oppervlakte was waarop ze konde kleven.
Hiervoor heb ik het volgende gedaan.
Ik heb de grootste koelblokjes aan elkaar gebonden met let wel " vuilniszakken binders "
haha ik vond het zelf ook een goeie grap.
Daarna heb ik de oude koelstickers van mijn originele grafischekoeler er voorzichtig afgepakt en op maat geknipt.
Deze heb ik natuurlijk zo schoon mogelijk gehouden.
Deze koelstickers heb ik vervolgens om de twee vrms gelecht zodat ze volledig omringt zijn met dit koelspul. De zijde die op de koeler zat geplakt heb ik op de vrm's gelecht waardoor het origineel omgedraait op de vrm's ligd. En vervolgens de grote truuk.
Met weer de vuilniszakbindertjes (van staal natuurlijk) heb ik de boel door de schroefgaatjes ter plaatsen van de vrm's heen gebonden. Nu was het lastige om de boel alleen nog aan te draaien.
Dit heb ik als volgd gedaan:
vuilniszakbinders eerst met de hand aandraaien tot je niet meer verder kan.
Vervolgens tussen de ruimte van de binder en de grafische kaart nog een bindergeplaatst en deze aangedraait tot de boel zo strak zat dat ik niet meer verder durfde te draaien anders ging mijn binder stuk. Je kan de strakheid van de binder dus zelf bepalen.
Uiteinderlijk een casefan van 3000 toeren er onder geplaatst atitool gedraaid.
Onedrtussen is ie al 25 minuten bezig zonder enige problemen. terwijl hiervoor hij het niet langer deed dan 2 minuten (inclusief de zalman sinkjes).
Dus huis tuin en keuke spulletjes werken als een trein.
Verwijderd
http://picasaweb.google.nl/pepijnheek/GrafischeKaartMod
dit zijn de foto's je kunt wel zien dat ik geen fotograaf ben lol

Ik heb hierna alles nog eens gewijzigd.
De sinkjes heb ik omgedraaid zodat de kracht van de vuilniszakbinders pricies in het midden komt.
Hiervoor heb ik een stukje van mijn arctic cooler afgezaagd. ( voor de ruimte)
Ook heb ik de sink aan de bovenkant onderkant ( anderekant dan de koeler) weggehaald want dit zorgde voor artifacts (beeldschern crashde hierdoor allemaal blokjes enzo)
Nu doet ie het perfect met een case fan cooler die ik ook heb geweizigd want die 3000 toeren zijn niet echt prettig om mee te werken.
Maar hij doet het perfect en ben er echt blij mee.
css dot het super en de andere games trouwens ook.
( oww ja de koelstickers heb ik maar weer omgedraaid zoals het hoort )
Ik hoor vanzelf wel bericht waneer ik bij arctic kom tewerken.
dit zijn de foto's je kunt wel zien dat ik geen fotograaf ben lol
Ik heb hierna alles nog eens gewijzigd.
De sinkjes heb ik omgedraaid zodat de kracht van de vuilniszakbinders pricies in het midden komt.
Hiervoor heb ik een stukje van mijn arctic cooler afgezaagd. ( voor de ruimte)
Ook heb ik de sink aan de bovenkant onderkant ( anderekant dan de koeler) weggehaald want dit zorgde voor artifacts (beeldschern crashde hierdoor allemaal blokjes enzo)
Nu doet ie het perfect met een case fan cooler die ik ook heb geweizigd want die 3000 toeren zijn niet echt prettig om mee te werken.
Maar hij doet het perfect en ben er echt blij mee.
css dot het super en de andere games trouwens ook.
( oww ja de koelstickers heb ik maar weer omgedraaid zoals het hoort )
Ik hoor vanzelf wel bericht waneer ik bij arctic kom tewerken.
[ Voor 124% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2007 15:23 ]
heb je geen macro functie op je camera? Dan worden ze wat scherper 
en kun je ook van je nieuwe setup foto's maken, dan post ik ze naar de TS "huis-, tuin- en keuken fixes"
Mij is nu niet helemaal duidelijk waarom je hebt moeten zagen in je heatsink
en kun je ook van je nieuwe setup foto's maken, dan post ik ze naar de TS "huis-, tuin- en keuken fixes"
[ Voor 17% gewijzigd door .Johnny op 28-02-2007 23:55 ]
Waar zitten die VRM's dan op de Club3d? Ik heb echt een mega koeler erop en kan ze nergens vinden....
even wat anders,speel net al heel de tijd Test Driver Unlimited met alles op het hoogst. Niets geen problemen,lijkt wel of het alleen maar met BF2 is.

ik heb de HIS AGP 512 versie besteld en ze is onderweg. Ik bericht wel verder later 
Mijn ouders hebben de PCI-E asus versie en ik heb mijn vader ff de opdracht gegeven om FlatOut2 te spelen gedurende enkele uren.
Na het uitrijden van cups 1 & 2 zo een 4uur later was alles nog A-OK.
Tis volgens mij toch echt iets dat vooral bij sapphire voorkomt
Mijn ouders hebben de PCI-E asus versie en ik heb mijn vader ff de opdracht gegeven om FlatOut2 te spelen gedurende enkele uren.
Na het uitrijden van cups 1 & 2 zo een 4uur later was alles nog A-OK.
Tis volgens mij toch echt iets dat vooral bij sapphire voorkomt
Gister de Club3D X1950Pro 256MB PCI-E met de post ontvangen en 's avonds daarmee m'n X800XL vervangen.
Had niet zoveel tijd om uitgebreid te testen, maar in ieder geval heeft hij probleemloos de 3DMark2005 testrun uitgevoerd en m'n score t.o.v. m'n X800XL bijna verdubbeld.
Ook nog eventjes Supreme Commander gestart en een save-game ingeladen, waarbij ik de resolutie van 1024x768 verhoogde naar 1400x1050 (op verzoek van een vriend van me die z'n PC wil upgraden voor SupCom en die resolutie nodig heeft voor z'n scherm). Ook hier geen probleem met crash of vastlopen.
Zal dit weekend eens ATI Tray Tool gebruiken en op artifacts laten scannen voor langere tijd.
Had niet zoveel tijd om uitgebreid te testen, maar in ieder geval heeft hij probleemloos de 3DMark2005 testrun uitgevoerd en m'n score t.o.v. m'n X800XL bijna verdubbeld.
Ook nog eventjes Supreme Commander gestart en een save-game ingeladen, waarbij ik de resolutie van 1024x768 verhoogde naar 1400x1050 (op verzoek van een vriend van me die z'n PC wil upgraden voor SupCom en die resolutie nodig heeft voor z'n scherm). Ook hier geen probleem met crash of vastlopen.
Zal dit weekend eens ATI Tray Tool gebruiken en op artifacts laten scannen voor langere tijd.
Zonet nog 3u Test Drive Unlimted gespeeld,geen enkel probleem,kaart wordt max 50c ofzo. Zodra ik BF2 speel is het gebeurd....
Kijk maar goed achter aan het eind van de printplaat daar zitten 2 kleine zwarte metalen blokjes op 2 iceetjes en die worden loeiheet, daardoor gaat hij vreemde dingen vertonen.Boogieman82 schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 08:31:
Waar zitten die VRM's dan op de Club3d? Ik heb echt een mega koeler erop en kan ze nergens vinden....
Heb mijnus binnen de 8 dagen omruilgarantie verruild voor een Asus 8800/GTS/320MB en die wordt ook warm zo,n 55 graden idle & 75 graden stress, maar hij doet niet raar en wat een power komt uit dat ding (benchmark 2006 - 9400 punten op stock met een e6400) 1 woord geweldig en voor de schamele prijs van 299 Euries, hij is echt zijn geld waardt
Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1
Afgelopen dinsdag mijn spullen ontvangen en ik kan geen enkel problemen detecteren. Bij het draaien van atitool vlakt de temperatuur af op 51 graden waarbij de fan op 41% draait.
Zodra ik het geheugen iets hoger zet is het wel gelijk op standby, dat lijkt me eerder een beveiliging dan dat de kaart het begeeft.
De setup die ik draai bestaat uit een Antec Sonata II, AMD x2 4600 en een Club 3d x1950pro 256MB PCI-E.
De koeler is overigens echt huge.... bij mij kast zit standaard een duckt om de gfx en cpu direct van lucht te voorzien (of af te voeren) en deze past niet over de gfx koeler heen
Zodra ik het geheugen iets hoger zet is het wel gelijk op standby, dat lijkt me eerder een beveiliging dan dat de kaart het begeeft.
De setup die ik draai bestaat uit een Antec Sonata II, AMD x2 4600 en een Club 3d x1950pro 256MB PCI-E.
De koeler is overigens echt huge.... bij mij kast zit standaard een duckt om de gfx en cpu direct van lucht te voorzien (of af te voeren) en deze past niet over de gfx koeler heen
[ Voor 18% gewijzigd door sPENKMAN op 03-03-2007 13:34 ]
Eve char: Warock <TEST>
Ik heb nu de msi versie van de 1950pro, bevalt me best wel goed. Toch nog een paar dingen die ik me af vroeg. Bij msi hebben ze van die 3vrm's alleen de 2 rechts die rechts op de kaart zitten gekoelt. Is die andere dan niet belangrijk? En het geheugen word niet gekoelt, is dat schadelijk?
Voel eens, worden ze warm?bassie_ schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 23:53:
Ik heb nu de msi versie van de 1950pro, bevalt me best wel goed. Toch nog een paar dingen die ik me af vroeg. Bij msi hebben ze van die 3vrm's alleen de 2 rechts die rechts op de kaart zitten gekoelt. Is die andere dan niet belangrijk? En het geheugen word niet gekoelt, is dat schadelijk?
Over het algemeen moeten de geheugenchips wel gekoeld worden, lijkt mij. Maarja, MSI heeft wellicht wat meer ervaring met videokaarten en cooling dat dat ik heb
Mijn oplossingen hebben overigens neit mogen baten............
Ik heb net C&C3 geinstalleerd en gespeeld. Prachtig spel, draait als een tiet (met alles op hoog, 1280x1024), maar hij crashed bij mij net tot 2 maal toe!!! Dit gebeurt na ongeveer 15 minuten. Mn pc heeft wel een uptime gehad van 5 dagen... (5 dagen geen spellen gespeeld). Eerder Oblivion gespeeld, 2 uur achter elkaar. ATItool 3d weergave heb ik tot ongeveer 8min geprobeerd.
Ik voelde wel, na het rebooten, dat mijn VRM heatspread module icm met de koperen koelblokjes best warm zijn, dus volgensmij wordt mn lucht nog niet goed afgevoerd (terwijl er een mooie airflow al aanwezig is!)
Moet ik dan echt iets gaan verbouwen omtrend een actieve cooler op de vrm's? Is misschien een casefan aan de zijkant een oplossing? Misschien icm met een lucht tunnel die ik dan naar de vrm's leid?
Dit is mijn huidige situatie (airflow):

Dit is nog een "bewijs" voor de lucht verplaatsing:

Dit is mijn huidige plan:

Hopelijk is het haalbaar via dit (of soortgelijk) object:

Wat denken jullie hiervan?
Verwijderd
ik denk dat het zeker een goed idee is om zoveel mogelijk cooling te genereerren op je sinks om de boel koel ye houden.
Waar ik mij meer zorgen om maak is, of het contakt van de arcticsink wel voldoende is met de vrms.
Ik zou je adviseren om iets soortgeleiks temaaken zoals ik dat heb gedaan.
Maar begin met een casefan op +- 3000 toeren en kijk of je de testen langer kan draaien.
Waar ik nog verder aan heb gedacht is om zelf een sink temaken zoals de artctic cooler in elkaar zit. Dus heel veel oppervlak wat je met heel veel wint koel kan houden.
Hierbij is het contact van je koelelement op de vrm's het belangerijkste. Als dit goed is en het overdacht materiaal is van koper dan kan je de vrm's volgens mij zo koel houden als je maar wilt.
Ik ga zeker nog sleutelen als ik weer problemen zie. Ik zie nog koelmogenlijkheden genoeg.
Waar ik mij meer zorgen om maak is, of het contakt van de arcticsink wel voldoende is met de vrms.
Ik zou je adviseren om iets soortgeleiks temaaken zoals ik dat heb gedaan.
Maar begin met een casefan op +- 3000 toeren en kijk of je de testen langer kan draaien.
Waar ik nog verder aan heb gedacht is om zelf een sink temaken zoals de artctic cooler in elkaar zit. Dus heel veel oppervlak wat je met heel veel wint koel kan houden.
Hierbij is het contact van je koelelement op de vrm's het belangerijkste. Als dit goed is en het overdacht materiaal is van koper dan kan je de vrm's volgens mij zo koel houden als je maar wilt.
Ik ga zeker nog sleutelen als ik weer problemen zie. Ik zie nog koelmogenlijkheden genoeg.
Thanx voor jullie reply's.
@bassie: Ik vindt het idd ook apart dat het dus wel mogelijk is om met een relatief simpele heatspreader dit op te lossen, maar dat dit gewoonweg bij de sapphire niet werkt. Ik las ook op het officiele forum van hun dat ze gewoon een koeler naar standaard (van ATI) hebben gebouwd, en dat eigenlijk niet Sapphire, maar ATI de schuld zou moeten krijgen. Want zij leveren het "reference board". Aldus het Sapphire forum.
@2handle:
Mijn heatspreader maakt wel goed contact met de VRM's. De heatspreader en de koperen koelblokjes worden ook duidelijk warm als ik test. Is het een oplossing om achterop ook een koelblok te plakken? Zou dat helpen?
En zou jij ook C&C3 of die ATItool test een kwartiertje laten draaien? Want ik dacht dat ik het ook opgelost had, terwijl het probleem nu verschoven is van 30 seconden naar +/- 15min...
@bassie: Ik vindt het idd ook apart dat het dus wel mogelijk is om met een relatief simpele heatspreader dit op te lossen, maar dat dit gewoonweg bij de sapphire niet werkt. Ik las ook op het officiele forum van hun dat ze gewoon een koeler naar standaard (van ATI) hebben gebouwd, en dat eigenlijk niet Sapphire, maar ATI de schuld zou moeten krijgen. Want zij leveren het "reference board". Aldus het Sapphire forum.
@2handle:
Mijn heatspreader maakt wel goed contact met de VRM's. De heatspreader en de koperen koelblokjes worden ook duidelijk warm als ik test. Is het een oplossing om achterop ook een koelblok te plakken? Zou dat helpen?
En zou jij ook C&C3 of die ATItool test een kwartiertje laten draaien? Want ik dacht dat ik het ook opgelost had, terwijl het probleem nu verschoven is van 30 seconden naar +/- 15min...
Verwijderd
ik had dus een koelblok achterop gezet dit helpte zeker wand hij werd bloedheet maar het zorgde voor artifacts door het contact met de andere electronische dingetjes op de grafische kaart
Ik snap niet waarom jullie allemaal zelf aan het knutselen gaan. Een echte Tweaker houdt natuurlijk van dit soort experimenten, maar met een gloednieuwe kaart zou ik in dit geval eerder een RMA doen, en eventueel een ander model of merk kiezen. Uiteindelijk zou iedereen er met de winkel wel uit moeten komen, en door zelf te gaan knutselen ben je direct je garantie kwijt.
Ik heb zelf net de MSI-versie besteld (256mb) en ik hoop dat ie werkt. Zo niet, dan vind ik liever een oplossing i.s.m. de winkel, dan dat ik zelf ga experimenteren. Bovendien blijkt wel dat de meeste knutsel-oplossingen het probleem alleen uitstellen, maar niet oplossen.
Beetje negatieve post dit, maar het is wel belangrijk dat iedereen er over na denkt alvorens te gaan modificeren. Uiteindelijk is de keus aan jullie natuurlijk...
Enne, die poster boven mij zou wel iets aan zijn spelling kunnen doen... wand? helpte?
Ik heb zelf net de MSI-versie besteld (256mb) en ik hoop dat ie werkt. Zo niet, dan vind ik liever een oplossing i.s.m. de winkel, dan dat ik zelf ga experimenteren. Bovendien blijkt wel dat de meeste knutsel-oplossingen het probleem alleen uitstellen, maar niet oplossen.
Beetje negatieve post dit, maar het is wel belangrijk dat iedereen er over na denkt alvorens te gaan modificeren. Uiteindelijk is de keus aan jullie natuurlijk...
Enne, die poster boven mij zou wel iets aan zijn spelling kunnen doen... wand? helpte?
[ Voor 6% gewijzigd door geert1 op 05-03-2007 09:57 ]
inderdaad, maar je volgorde van je verhaal klopt niet helemaal.geert1 schreef op maandag 05 maart 2007 @ 09:56:
Ik snap niet waarom jullie allemaal zelf aan het knutselen gaan. Een echte Tweaker houdt natuurlijk van dit soort experimenten, maar met een gloednieuwe kaart zou ik in dit geval eerder een RMA doen, en eventueel een ander model of merk kiezen. Uiteindelijk zou iedereen er met de winkel wel uit moeten komen, en door zelf te gaan knutselen ben je direct je garantie kwijt.
Ik ben namelijk niet tegen dit probleem aangelopen toen ik deze kaart kocht, ik kreeg ze pas nadat ik zelf een andere cooler erop had gezet. Dit heb ik gedaan omdat naar mijn mening de kaart te heet werd. Vervolgens is mijn garantie vervallen en sinds dien ben ik zelf bezig met een alternatieve oplossing. Ik blijf namelijk bij mijn Zalman VF900, en ga absoluut niet terug naar mijn ouder cooler, omdat deze gewoonweg niet goed koelt en in verhouding teveel lawaai maakt.
De Sapphire x1950pro Ultimate is ook een bewijs dat de orginele cooler al op zijn max zat!
Who cares. Zolang hij maar mee denkt met het probleem en zijn oplossingen deelt ben ik al blij genoeg. Post met de 'topicmotivations' is daarintegen wel vervelend.Enne, die poster boven mij zou wel iets aan zijn spelling kunnen doen... wand? helpte?
Mmm, ik ondervind geen enkel probleem met de Club3D X1950 pro. Hij presteert uitstekend en is zeer stil en koel. Standaard schommelt de temperatuur rond de 32 graden. Pas na intensief gamen komt hij boven de 40 graden. Lijkt er trouwens op dat er inderdaad hele kleine zwarte heatsinkjes op de VRM's zitten. Ik heb geen enkele vastloper gehad.
Enige minpuntje dat ik heb kunnen ontdekken: overclocken kun je er niet mee. Bij de geringste overclock flikkert het beeld. Vreemde is dat je volgens de automatische berekening van ATI tool behoorlijk ver moet kunnen overclocken terwijl het beeld flikkert alsof de beeldbuis kapot is. Of zou het aan de CRT-monitor liggen?
Enige minpuntje dat ik heb kunnen ontdekken: overclocken kun je er niet mee. Bij de geringste overclock flikkert het beeld. Vreemde is dat je volgens de automatische berekening van ATI tool behoorlijk ver moet kunnen overclocken terwijl het beeld flikkert alsof de beeldbuis kapot is. Of zou het aan de CRT-monitor liggen?
Ik kan er wel mee overklokken. De core kan naar 627 Mhz stabiel maar ik zie nauwelijks stijging in 3dmark scores hierdoor. De kaart wordt maximaal 42 graden met overklok.
Ik heb met mijn Saphire last gehad van bootproblemen. Bij het rebooten van de pc kreeg ik gewoon geen beeld en de pc startte niet op. Als ik de pc 5 minuten uit liet staan dan deed ie het weer.
Het gekke is dat ik hier opeens geen last meer van heb. ???
Ik heb met mijn Saphire last gehad van bootproblemen. Bij het rebooten van de pc kreeg ik gewoon geen beeld en de pc startte niet op. Als ik de pc 5 minuten uit liet staan dan deed ie het weer.
Het gekke is dat ik hier opeens geen last meer van heb. ???
Update: Geflikker ligt waarschijnlijk aan oude CRT-monitor. Maar ik hou toch niet zo van overclocken bij grafische kaarten.
Ik ondervindt hetzelfde met het geflikker bij het overklokken van de Club-3d. Heb geen last van
vastlopers. Ik heb echter een TFT monitor.
vastlopers. Ik heb echter een TFT monitor.
Nou jongens, ik ben weer even wezen testen. Omdat ik met de actieve cooler + AC x1950 VRM sink + een heel stel koelblokjes toch nog steeds niet eens 2 minuten de AtiTool 3D View kon open hebben zonder crash, ben ik weer terug bij mijn oude werkende setup: 3 aluminium koelblokjes (zonder actieve koeling!).
dus voor de duidelijkheid, dit werkte niet:

Bekijk full scale

Bekijk full scale
en dit wel:

bekijk full
Dan ga je je toch achter je oren krabben.
Er lijkt me maar 1 ding mogelijk: die pads m3 thermal tape op de AC VRM heatspreader geleiden gewoon niet genoeg warmte. Ik ga daarom kijken of ik em aan kan passen (verbuigen oid) zodat hij direct contact maakt en ik er AS5 tussen kan smeren.
dus voor de duidelijkheid, dit werkte niet:

Bekijk full scale

Bekijk full scale
en dit wel:

bekijk full
Er lijkt me maar 1 ding mogelijk: die pads m3 thermal tape op de AC VRM heatspreader geleiden gewoon niet genoeg warmte. Ik ga daarom kijken of ik em aan kan passen (verbuigen oid) zodat hij direct contact maakt en ik er AS5 tussen kan smeren.
Het is wel zo dat aluminium niet goed geleidt, maar wel weer snel warmte afvoerd. Koper daarintegen geleidt erg goed, maar houdt de warmte weer langer vast..Johnny schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 23:21:
Er lijkt me maar 1 ding mogelijk: die pads op de AC VRM heatspreader geleiden gewoon niet genoeg warmte. Ik ga daarom kijken of ik em aan kan passen (verbuigen oid) zodat hij direct contact maakt en ik er AS5 tussen kan smeren.
En toen ik dat ding erop plakte, zat er wel m3 thermal tape op die dingen, voor de VRM's, dus ik mag toch wel hopen dat dit helpt. Of is het ook voor mij een idee om eventueel cool krap erop te smeren?
Ik vindt het overigens nog steeds een slechte zaak dat Sapphire hun VRM heatspreadmodule te koop aanbieden, het is welliswaar voor niet ondersteunende eindoelen, maar wat kan het kwaad om dit alsnog te verkopen met een warning erbij ofzo... Dan zijn hun blij, en ben ik een (semi) tevreden klant!
Mijn vermoeden is juist dat die dikke laag m3 thermal tape (dat bedoelde ik met pads) niet goed genoeg is. Als ik er zo'n enorm koelblok met actieve koeling van maak en dat werkt slechter dan 3 aluminium blokjes die ik erop plak met AS5.
Ik heb trouwens de AC VRM heatsink gesloopt.verbuigen was toch zo makkelijk niet. Maar what the heck, die kleine koelblokjes houden het wel.
heb trouwens ook maar een vuilniszak-dichtbinder gebruikt om de dubbele VRMs wat strakker te koelen (heatsinkblokjes zitten er daardoor wat strakker op gedrukt).
Ik heb trouwens de AC VRM heatsink gesloopt.verbuigen was toch zo makkelijk niet. Maar what the heck, die kleine koelblokjes houden het wel.
heb trouwens ook maar een vuilniszak-dichtbinder gebruikt om de dubbele VRMs wat strakker te koelen (heatsinkblokjes zitten er daardoor wat strakker op gedrukt).
Verwijderd
johny dat werkt goed tog. Vuilniszakbindertjes. Blijft wel mijn idee tog.
Echt dat is de oplossing je kan daarmee zelf bepalen hoe strak ze op de vrm's zitten.
Ik was al een tijdje bezig met die sinks en kon maar geen oplossing vinden. En tja toen had ik het "vuilniszakbinders" werk echt als een tiet.
25 min ati tool zonder problemen terwijl ik daarvoor maar 2min haalde. Johny kan je die nieuwe ati tool resultaten doorsturen.
Ik weet trouwens nu zeker dat het aan het contact licht van de sink op de vrm.
Het grootste probleem hierbij is dat de electronica eromheen op de zelfde hoogte licht als de vrm's.
Vandaar ook de stalen uitstulpingen op de originele cooler en op de vrm sink (die volgens mij ook geen goed contact maakt met de vrm's).
en oo ja mijn sinks zijn 2x zogroot als die van jouw johny
Echt dat is de oplossing je kan daarmee zelf bepalen hoe strak ze op de vrm's zitten.
Ik was al een tijdje bezig met die sinks en kon maar geen oplossing vinden. En tja toen had ik het "vuilniszakbinders" werk echt als een tiet.
25 min ati tool zonder problemen terwijl ik daarvoor maar 2min haalde. Johny kan je die nieuwe ati tool resultaten doorsturen.
Ik weet trouwens nu zeker dat het aan het contact licht van de sink op de vrm.
Het grootste probleem hierbij is dat de electronica eromheen op de zelfde hoogte licht als de vrm's.
Vandaar ook de stalen uitstulpingen op de originele cooler en op de vrm sink (die volgens mij ook geen goed contact maakt met de vrm's).
en oo ja mijn sinks zijn 2x zogroot als die van jouw johny
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2007 18:13 ]
Hoi allemaal, Ik liep al even te twijfelen welke AGP videokaart ik wilde hebben en ondanks de berichten hier heb ik toch een Sapphire X1950Pro met 512 MB gekocht. Vandaag is die gearriveerd. Ik heb hem in mijn standaard paradigit kast gezet (Albatron MB), Coolermaster 430W voeding en een xtra casefan (8cm), 2HD's SATA, 2 DVD branders. Laatste drivers en laatste ATI tool. Eerst maar eens even een minuut of 5 met wat win (2d) apps geprobeerd (GPU 52 graden), alles OK, de core draait fabriek af op 580.5 en het memory op 1404. Toen de ATI tool met show 3d graphic. Toen vloog de GPU temp met 2 minuten naar de 77 graden en de fan naar 64% en daar stabiliseerde het zich. Totaal een kleine 10 minuten gedraaid en toen kon ik mij niet inhouden. Ik ben een Battlefield fanaatje en dus wilde ik wel eens zien hoeveel beter het er nu uitzag tov mijn oude 9800pro. Gaaf, hele avond gespeeld, en geen rariteiten, de GPU temp blijft op 67graden hangen. Ik wilde dit toch ook even vermelden. Wel heeft deze kaart 2x voedingsconnectoren. Beide heb ik aangesloten op een aparte kabel vanaf de voeding, bij een hangt nog een DVD. Binnenkort naar Times Cool. Ik zal jullie laten weten hoe dat ging...
[ Voor 5% gewijzigd door Fraggel_ejb op 09-03-2007 03:46 ]
Mooi om te horen dat het ook goed kan!
Het is alleen wel zo dat eigenlijk alleen de PCI-E kaarten problemen hebben. De kaart is namelijk qua layout best verschillend. Niet alleen het geheugen wat meer is, maar denk ook aan (wat je al vermeldde) de connectoren en de plaatsing van bepaalde chips e.d.
Het is ook niet zo dat Sapphire de grote boze wolf is in dit hele verhaal, het is de reference board die ATI heeft geleverd aan Sapphire. Want Sapphire maakt vervolgens op basis van deze reference board een gepaste koeler, die naar hun weten ook goed functioneerd. Jammer is dat ze niet genoeg zijn wezen testen om dit probleem zelf te achterhalen, maargoed, dat valt weer te verhalen bij het feit dat de kaart goed functioneerd, in een gekoelde omgeving, mits de kaart niet verbouwt is (arctic/zalman cooler).
Al met al, Fraggel_ejb, je bent een lucky bastard om een AGP slot te hebben

Tis mooi dat er ook dit soort berichten over de Sapphire kaart te lezen zijn en daardoor niet gelijk iedereen afschrikt om toch die kaart te kopen.Fraggel_ejb schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 03:38:
Hoi allemaal, Ik liep al even te twijfelen welke AGP videokaart ik wilde hebben en ondanks de berichten hier heb ik toch een Sapphire X1950Pro met 512 MB gekocht. Vandaag is die gearriveerd. Ik heb hem in mijn standaard paradigit kast gezet (Albatron MB), Coolermaster 430W voeding en een xtra casefan (8cm), 2HD's SATA, 2 DVD branders. Laatste drivers en laatste ATI tool. Eerst maar eens even een minuut of 5 met wat win (2d) apps geprobeerd (GPU 52 graden), alles OK, de core draait fabriek af op 580.5 en het memory op 1404. Toen de ATI tool met show 3d graphic. Toen vloog de GPU temp met 2 minuten naar de 77 graden en de fan naar 64% en daar stabiliseerde het zich. Totaal een kleine 10 minuten gedraaid en toen kon ik mij niet inhouden. Ik ben een Battlefield fanaatje en dus wilde ik wel eens zien hoeveel beter het er nu uitzag tov mijn oude 9800pro. Gaaf, hele avond gespeeld, en geen rariteiten, de GPU temp blijft op 67graden hangen. Ik wilde dit toch ook even vermelden. Wel heeft deze kaart 2x voedingsconnectoren. Beide heb ik aangesloten op een aparte kabel vanaf de voeding, bij een hangt nog een DVD. Binnenkort naar Times Cool. Ik zal jullie laten weten hoe dat ging...
Ik heb em nu ook ruim een week en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben
Verwijderd
Woei! Net m'n Arctic Heatsinkje binnen gekregen. Maandag bestelt, en vrijdag binnen 

Zit ook niet veel bij
Nu alleen nog wachten op mijn nieuwe MSI x1950pro....

Zit ook niet veel bij
Nu alleen nog wachten op mijn nieuwe MSI x1950pro....
Verwijderd
HOi,
Vandaag saphpire x1950pro bij mycom gekocht. Als ik mijn processor op een stabiele overclock laat staan (2400mhz OC vs. 1800 mhz stock amd64) is er zwart beeld na de post. Als ik de overclock uitzet is er zwart beeld na 30 seconden (in bios). De rest van mijn pc werkt gewoon door na deze blackout.
Ik heb een 350 watt voeding (21A op 12v) die alles zou moeten trekken (zonder OC van processor). Wat denken jullie? Is mijn kaart gaar of licht het misschien aan de voeding of moederbord (ik heb een asus a8v deluxe). AGP fast write staat aan.
Morgen sowieso ff terug naar mycom.
Vandaag saphpire x1950pro bij mycom gekocht. Als ik mijn processor op een stabiele overclock laat staan (2400mhz OC vs. 1800 mhz stock amd64) is er zwart beeld na de post. Als ik de overclock uitzet is er zwart beeld na 30 seconden (in bios). De rest van mijn pc werkt gewoon door na deze blackout.
Ik heb een 350 watt voeding (21A op 12v) die alles zou moeten trekken (zonder OC van processor). Wat denken jullie? Is mijn kaart gaar of licht het misschien aan de voeding of moederbord (ik heb een asus a8v deluxe). AGP fast write staat aan.
Oh shit... je hebt een A8V, en daar zijn al eerder berichten over geweest met problemen. Check hier, hier, hier, en hierVerwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 19:38:
Verwijderd
Ik had een en ander gelezen ja. Misschien ligt het aan het moederbord (a8v werkt bij sommigen wel goed trouwens).
Ben net tot de ontdekking gekomen dat de kaart die ik gekregen heb RMA is. Het kan dus goed zijn dat ze mij een kapotte kaart hebben geleverd. Even afwachten, morgen post ik mijn bevindingen.
Ben net tot de ontdekking gekomen dat de kaart die ik gekregen heb RMA is. Het kan dus goed zijn dat ze mij een kapotte kaart hebben geleverd. Even afwachten, morgen post ik mijn bevindingen.
Mijn kaart is eindelijk na 5 a 6 weken rma kapot bevonden en opgestuurd naar fabrikant.
Nu krijg ik een nieuwe en willen ze dat ik €9 betaal aan verzendkosten.
Ik vind dat de webwinkel moet betalen, het is toch een gebrek waar ik niks aan kan doen.
Wat vinden jullie? Ik had een sapphire x1950 pro.
Maar volgens mij hebben die heatspreaders niet geweldig veel zin. En blijven de problemen nog.
Want dus eigenlijk wel jammer is.
Nu krijg ik een nieuwe en willen ze dat ik €9 betaal aan verzendkosten.
Ik vind dat de webwinkel moet betalen, het is toch een gebrek waar ik niks aan kan doen.
Wat vinden jullie? Ik had een sapphire x1950 pro.
Maar volgens mij hebben die heatspreaders niet geweldig veel zin. En blijven de problemen nog.
Want dus eigenlijk wel jammer is.
CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850
Ik heb sinds gisteren een x1950pro sapphire 512mb met de welbekende blauwe cooler.
Draaid op een p4 3.9ghz pc met 2gb.
Draaid perfeckt.
3dmark 05 8300punten
3dmark 06 4500punten.
Beide stock.
Heb dus blijkbaar geluk?
Hij loopt standaard 580mhz core/700mhz ram.
Nu aan het testen op 600mhz core. Gaat goed.
Wel 75 graden na 10 minuten atitool bench.
Ik ga er nog mijn wc blok opzetten:

Hier boven zit hij nog op mijn 6800gt.
Ik ga dus mijn wc blok erop zetten en verder wat simpele ramblokjes op geheugen en vrm,s.
Maar geen dure want het geheugen klokt voor geen meter.
Dat vind ik erggg raar.
Core hoop ik een dikke 60mhz bij te clokken
Hoe kan het nou dat bij iedereen ram 700mhz doet en 710 crash.????
Het kan toch niet zijn dat er zo weinig speling is lijkt wel of het beveiligd is.
Draaid op een p4 3.9ghz pc met 2gb.
Draaid perfeckt.
3dmark 05 8300punten
3dmark 06 4500punten.
Beide stock.
Heb dus blijkbaar geluk?
Hij loopt standaard 580mhz core/700mhz ram.
Nu aan het testen op 600mhz core. Gaat goed.
Wel 75 graden na 10 minuten atitool bench.
Ik ga er nog mijn wc blok opzetten:

Hier boven zit hij nog op mijn 6800gt.
Ik ga dus mijn wc blok erop zetten en verder wat simpele ramblokjes op geheugen en vrm,s.
Maar geen dure want het geheugen klokt voor geen meter.
Dat vind ik erggg raar.
Core hoop ik een dikke 60mhz bij te clokken
Hoe kan het nou dat bij iedereen ram 700mhz doet en 710 crash.????
Het kan toch niet zijn dat er zo weinig speling is lijkt wel of het beveiligd is.
Nope, zie vorige post van me. Het gaat simpel weg om de PCI-E versie, en die heeft "maar" 265mb ram. AGP heeft verder niet zulke problemen.r.marijnissen schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 23:08:
Ik heb sinds gisteren een x1950pro sapphire 512mb met de welbekende blauwe cooler.
...
Heb dus blijkbaar geluk?
Maar ik lees toch echt dat er ook problemen zijn met 512mb sapphire kaarten.
agp of pci-e maakt toch niks uit.
agp of pci-e maakt toch niks uit.
Dat had ik ook begrepen... Voor de duidelijkheid. Op de doos staat vermeldt dat je een 450Watts voeding nodig hebt die 30 Amps op 12V kan hebben. Voor Crossfire is dat minimaal 550Watt voeding die 38Amps op de 12 Volt rail kan hebben.. Die 350Watt van daarnet lijkt me toch echt te weinig. En nee, ik heb nog steeds geen problemen gehad. Wel loopt de temp bij echte zware belasting even naar de 82 graden. De koeling begint dan wat harder te werken (77%) waarna de temp rond de 78 blijft schommelen.
Verwijderd
Heb mijn kaart omgeruild voor een die wel werkt. Heb nog geen probleem gehad tot nu toe max load is 75 graden (atitool 3d) geen last van uitvallers tot nu toe. Ik zal zo eens 3dmark 2005 posten.
(edit)
8553 (3dmark05)
(edit)
8553 (3dmark05)
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2007 19:03 ]
Ik heb nu een paar weken de Sapphire X1950 Pro.
Speel de laatste tijd veel TDU, 1280x1024, HDR, High en 4x AA
Hij wordt (met de instellingen die in startpost staan) zo'n 65 graden als ik aan het gamen ben (max 45 idle)
Maar hij valt niet uit, en daar ben ik wel blij om. Dus alle paniek om niks geweest achteraf
Speel de laatste tijd veel TDU, 1280x1024, HDR, High en 4x AA
Hij wordt (met de instellingen die in startpost staan) zo'n 65 graden als ik aan het gamen ben (max 45 idle)
Maar hij valt niet uit, en daar ben ik wel blij om. Dus alle paniek om niks geweest achteraf
Verwijderd
Ook ik heb problemen met mijn Club 3D Ati Radeon x1950Pro- PCI-E. Kreeg in Windows Vista heel snel problemen met artifacts over het hele beeld, gewoon al als ik iets met IE7 deed, en met andere programmaas welke het systeem echt niet zwaar belasten. Word, Outlook, etc.
Als ik Windows XP gebruik krijg ik deze artifacts alleen maar tijdens het spelen van spellen, als ik gewoon gebruik van de andere bovengenoemde programmaas komt dit probleem nooit voor.
Heb toen met ATI Tray Tools via de overclock settings gezocht voor artifacts. De GPU kreeg geen artifacts, ook al liet ik die test uren draaien. Maar als ik MEM kies en dan de artifacts scan ga proberen, dan heb ik na 3-4 seconden helemaal geen beeld meer. De monitor gaat niet in slaap stand, wat wel altijd gebeurd bij het afsluiten van de pc etc. Het lijkt er dus op dat de graka nog wel aangeeft naar de monitor actief te zijn, allen is er geen waarneembaar beeld meer. Ook blind de pc uit zetten werkt niet. De pc gaat niet shutdown. De enige oplossing dan is, PC van power off en weer opnieuw opstarten, waarna XP en Vista weer excact hetzelfde reageren als hierboven al is beschrijven.
Kapotte kaart? (geheugen?) of is er wellicht iets anders aan de hand.
Als ik Windows XP gebruik krijg ik deze artifacts alleen maar tijdens het spelen van spellen, als ik gewoon gebruik van de andere bovengenoemde programmaas komt dit probleem nooit voor.
Heb toen met ATI Tray Tools via de overclock settings gezocht voor artifacts. De GPU kreeg geen artifacts, ook al liet ik die test uren draaien. Maar als ik MEM kies en dan de artifacts scan ga proberen, dan heb ik na 3-4 seconden helemaal geen beeld meer. De monitor gaat niet in slaap stand, wat wel altijd gebeurd bij het afsluiten van de pc etc. Het lijkt er dus op dat de graka nog wel aangeeft naar de monitor actief te zijn, allen is er geen waarneembaar beeld meer. Ook blind de pc uit zetten werkt niet. De pc gaat niet shutdown. De enige oplossing dan is, PC van power off en weer opnieuw opstarten, waarna XP en Vista weer excact hetzelfde reageren als hierboven al is beschrijven.
Had precies het zelfde:Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 13:11:
Ook ik heb problemen met mijn Club 3D Ati Radeon x1950Pro- PCI-E. Kreeg in Windows Vista heel snel problemen met artifacts over het hele beeld, gewoon al als ik iets met IE7 deed, en met andere programmaas welke het systeem echt niet zwaar belasten. Word, Outlook, etc.
Ook bij mij kreeg ik artifacts alleen onder vista, ook tijdens gewoon browsen etc bij XP alleen onder het gamen. Waarschijnlijk krijg je artifacts onder Vista zelf omdat je Aero gebruikt en dat gebruikt de Videokaart.
Verwijderd
Hoe regel je eigenlijk de fan snelheden? Ik heb dit nog niet gevonden in ATI tray tool of ATI tool.
AtiTool:Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 19:13:
Hoe regel je eigenlijk de fan snelheden? Ik heb dit nog niet gevonden in ATI tray tool of ATI tool.
Settings --> Fan Control
Mijn probleem heb ik nu succesvol volledig verholpen. Ik heb een oude AMD processor koeler (zo'n platte, certified ding) gepakt, het stekkertje eraf gesneden, en het stekkertje van de oude graka koeler erop getapte. Dit vervolgens met een aantal kunstgrepen stabiel laten positioneren richting de VRM's, en nu loopt alles als een plaatje. C&C 3 loopt niet meer vast, Hitman BM een heel uur gespeeld gisteren.

GefeliciteerdXardas schreef op maandag 12 maart 2007 @ 13:21:
Mijn probleem heb ik nu succesvol volledig verholpen. Ik heb een oude AMD processor koeler (zo'n platte, certified ding) gepakt, het stekkertje eraf gesneden, en het stekkertje van de oude graka koeler erop getapte. Dit vervolgens met een aantal kunstgrepen stabiel laten positioneren richting de VRM's, en nu loopt alles als een plaatje. C&C 3 loopt niet meer vast, Hitman BM een heel uur gespeeld gisteren.![]()
![]()
en dat met de warmere omgevingstemperatuur...
bedoel je bij mij? Daar had ik niet last van..Johnny schreef op maandag 12 maart 2007 @ 15:02:
en dat met de warmere omgevingstemperatuur...
Verwijderd
Ik heb een "probleem" tijdens de koude start van mijn pc. Dan blijft het beeld heel soms op zwart. Even twee keer opnieuw opstarten en dan werkt het weer. Heb verder geen problemen tijdens het spelen, totaal niet.
Even een positieve melding tussendoor: Ik heb de MSI x1950 Pro 256Mb even getest, en hij werkt prima ook na uren lang gamen. Hij heeft ook een flinke koeling, dus het zit helemaal goed. Was misschien al bekend, maar de MSI-versie werkt dus probleemloos.
en nu nog een keer met een zalman of AC cooling erop

Er zijn niet zoveel x1950 pro's die uit de doos al meteen crashen. Dat gebeurt echt maar bij sommigen. Meeste problemen komen pas als je een stillere zalman of ac op je kaart plaatst. Maargoed, mooi dat het werkt voor je
er zijn natuurlijk altijd wel een paar ongelukkigen die wel een kaart hebben die met de meegeleverde cooler crasht...

Er zijn niet zoveel x1950 pro's die uit de doos al meteen crashen. Dat gebeurt echt maar bij sommigen. Meeste problemen komen pas als je een stillere zalman of ac op je kaart plaatst. Maargoed, mooi dat het werkt voor je
[ Voor 74% gewijzigd door .Johnny op 13-03-2007 15:04 ]
Hallo allemaal,
Ik ben niet zo kundig op dit gebied als sommige andere mensen doen voorkomen. Zeg maar gerust dat ik een nitwit ben op PC gebied.
Toch hou ik wel van gamen en word ik uit gunstige hoek daardoor gestimuleerd. Onlangs nog met Lord of the Rings online met key en al, maar deze deed het niet op mijn systeem.
Dus toch maar nieuwe pc kopen.......... heel uitgebreid gezocht en in veel winkels geweest voor een goed advies en ook van een vriend van me, die er meer verstand van heeft dan ik.
Heel tevreden
uiteindelijk met een (voor mijn doen) duur systeem;
- Intel P4 E6300
- 2x 512 MB DDR667 Dual channel
- SAPPHIRE Ati x1950PRo 512 MB PCI-E !!!!!!!
- WD 320 GB Sata 16 MB
- 400 Watt Tower
Totaal: 699 Euries
Dacht ik nog ff te gaan google op de geweldige grafische kaart die ik nu wel niet had. Ff kijken hoe die eruit ziet, hoe geweldig die wel niet was, want een Peak scheen veel slechter te zijn en ik dacht dus nu kan ik wel een paar jaar voort.
en ja hoor, toen kwam deze thread naar voren...
Mijn vraag: Hoe hard moet ik huilen dat ik dit gekocht heb, als ik dus LOTR online en Never winter night speel e.d.?
En graag eventueel uitleg wat ik hier aan kan doen. (op niveau "kind")
Dankjulliewel!
Ik ben niet zo kundig op dit gebied als sommige andere mensen doen voorkomen. Zeg maar gerust dat ik een nitwit ben op PC gebied.

Dus toch maar nieuwe pc kopen.......... heel uitgebreid gezocht en in veel winkels geweest voor een goed advies en ook van een vriend van me, die er meer verstand van heeft dan ik.
Heel tevreden
- Intel P4 E6300
- WD 320 GB Sata 16 MB
- 400 Watt Tower
Dacht ik nog ff te gaan google op de geweldige grafische kaart die ik nu wel niet had. Ff kijken hoe die eruit ziet, hoe geweldig die wel niet was, want een Peak scheen veel slechter te zijn en ik dacht dus nu kan ik wel een paar jaar voort.
en ja hoor, toen kwam deze thread naar voren...
Mijn vraag: Hoe hard moet ik huilen dat ik dit gekocht heb, als ik dus LOTR online en Never winter night speel e.d.?
Dankjulliewel!
Je vraagt GoT om iets waar je zelf;Padme schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 16:43:
Dankjulliewel!
a) niks van weet
b) zelf nog niet hebt getest
Er is hier een enkeling die slechte ervaringen heeft en dan gaat het alsnog om een oude lading kaarten.
Als je gewoon een goede kast met goede koeling en voeding hebt is er niks aan de hand, al ben ik wel bang dat je een goedkope kast hebt besteld met el-cheapo voeding en dan zou je nog wel eens problemen kunnen krijgen als je dit setje eenmaal hebt draaien ...
[ Voor 21% gewijzigd door Dhrax op 14-03-2007 17:08 ]
had een tijd geleden een Sapphire X1950Pro AGP gekocht, en had daar al snel problemen mee,
(VastLopers, Zwartbeeld, artefacts)
na lang gekloot te hebben had ik de problemen opgelost door meer systeem koeling te plaatsen en me kamer temp wat lager te houden.
sins kort had ik een x2 4800+ gekocht, en ik had hem 2 dagen zonder problemen draaien, toen opeens de vastlopers, en zwarte schermen weer terug kwamen.
nu kan ik dus geen een 3D intensief spel spelen zonder dat het na 5-10 minuten vastloopt of dat ik een zwart beeld krijg (maar pc gaan wel verder)
simpele games en webbrowsing enzo is geen probleem
edit: Temps zijn stabiel, nooit boven de 55 graden onder full load
4800 @ stock en @ 2.5 allebei problemen
specs in sig:
na lang gekloot te hebben had ik de problemen opgelost door meer systeem koeling te plaatsen en me kamer temp wat lager te houden.
sins kort had ik een x2 4800+ gekocht, en ik had hem 2 dagen zonder problemen draaien, toen opeens de vastlopers, en zwarte schermen weer terug kwamen.
nu kan ik dus geen een 3D intensief spel spelen zonder dat het na 5-10 minuten vastloopt of dat ik een zwart beeld krijg (maar pc gaan wel verder)
specs in sig:
[ Voor 8% gewijzigd door Sinester op 14-03-2007 18:19 ]
Hello there
Ik heb ook een 1950PRO van MSI maar met een koeler die lijkt op het reference model. Deze blaast de lucht dus niet naar buiten. Ik heb daarom vorige week de accelero X2 besteld, omdat de kaart tijdens het gamen (BF2142) rond de 72 graden wordt, terwijl er een intakefan direct op blaast. Ik laat wel weten of het scheelt.geert1 schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 15:00:
Even een positieve melding tussendoor: Ik heb de MSI x1950 Pro 256Mb even getest, en hij werkt prima ook na uren lang gamen. Hij heeft ook een flinke koeling, dus het zit helemaal goed. Was misschien al bekend, maar de MSI-versie werkt dus probleemloos.
NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
Denk dat een accelero x2 nog beter werkt als de msi koeler. Op de (brakke) foto's die ik eerder gepost heb, is te zien dat msi 2 vrm's koelt met een kopere koelblokje. Dat koelblokje moet het doen van de airflow in je kast, de msi koeler zorgt maar voor weinig flow..Johnny schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 15:02:
en nu nog een keer met een zalman of AC cooling erop![]()
Er zijn niet zoveel x1950 pro's die uit de doos al meteen crashen. Dat gebeurt echt maar bij sommigen. Meeste problemen komen pas als je een stillere zalman of ac op je kaart plaatst. Maargoed, mooi dat het werkt voor jeer zijn natuurlijk altijd wel een paar ongelukkigen die wel een kaart hebben die met de meegeleverde cooler crasht...
Wil me accelero er wel op plaatsen, maar heb die warmte geleidende pad's niet meer. Weet niet of het nodig is, msi heeft ook niks tussen het geheugen en de koeler. Maar weinig zin om weer een kaart rma te moeten doen.
Als je nog een plaats weet waar ik die pad's kan krijgen voor een paar euro wil ik het wel proberen. Of als je zeker weet dat het zonder ook kan.
Padme schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 16:43:
Heel tevredenuiteindelijk met een (voor mijn doen) duur systeem;
- Intel P4 E6300
- WD 320 GB Sata 16 MB
- 400 Watt Tower
offtopic:
NIET groeten
NIET groeten
512MB op een grafische kaart lijkt me niet echt nodig, alleen als je op hoge resoluties wilt spelen. Denk dat je er meer voordeel uit haalt als je een x1950pro 256MB met 2GB intern geheugen haalt. Meer intern geheugen is veeeeeeeeeel lekkerder.
Maar vragen over systemen is zwaar offtopic hier, doe dat maar in CSL
het is een core 2 duo e6300, p4 is iets anders
[ Voor 3% gewijzigd door bassie op 20-03-2007 19:50 ]
Ik ga hier ook even mijn ervaringen posten met de Radeon X1950, voor het geval dat iemand gelijkaardige problemen zou tegenkomen.
Vorige week heb ik de Sapphire X1950 AGP kaart gekocht. Helaas had ik er onmiddelijk problemen mee: de kaart werd bij belasting snel heel warm (>72 graden na een minuut), en na enkele minuten gamen herstartte mijn pc spontaan. Met mijn case open duurde het iets langer voordat de pc rebootte.
Veroorzaker van mijn probleem bleek echter mijn voeding te zijn: deze was een Thermaltake van 480W, maar leverde 'slechts' 18A op de 12V lijn. Nadat ik deze verving door een Zalman voeding van 460W die 34A levert op de 12V lijn, waren alle problemen onmiddelijk van de baan. De spontane reboots zijn verdwenen en bovendien heeft de kaart zelfs na een uur gamen maar een maximale temperatuur van 58 graden.
Vorige week heb ik de Sapphire X1950 AGP kaart gekocht. Helaas had ik er onmiddelijk problemen mee: de kaart werd bij belasting snel heel warm (>72 graden na een minuut), en na enkele minuten gamen herstartte mijn pc spontaan. Met mijn case open duurde het iets langer voordat de pc rebootte.
Veroorzaker van mijn probleem bleek echter mijn voeding te zijn: deze was een Thermaltake van 480W, maar leverde 'slechts' 18A op de 12V lijn. Nadat ik deze verving door een Zalman voeding van 460W die 34A levert op de 12V lijn, waren alle problemen onmiddelijk van de baan. De spontane reboots zijn verdwenen en bovendien heeft de kaart zelfs na een uur gamen maar een maximale temperatuur van 58 graden.
Grappig is dat zeg.
Ik heb een Turbolink voeding (ken het merk niet eens), en die levert 15A op 12v. Mijn Radeon x1950 pro 256mb wordt bij het spelen van de meeste games 65-75 graden en bij Titan quest maximaal 88 graden.
btw, mijn eerste kaart is rma gegaan, deze kaart loopt echt super stabiel
Nou heb ik niet veel verstand van electronica, maar je hebt een zwaardere voeding gekocht en nu blijven de temps lager?
Ik heb een Turbolink voeding (ken het merk niet eens), en die levert 15A op 12v. Mijn Radeon x1950 pro 256mb wordt bij het spelen van de meeste games 65-75 graden en bij Titan quest maximaal 88 graden.
btw, mijn eerste kaart is rma gegaan, deze kaart loopt echt super stabiel
Nou heb ik niet veel verstand van electronica, maar je hebt een zwaardere voeding gekocht en nu blijven de temps lager?
[ Voor 11% gewijzigd door ZTeeVeR op 21-03-2007 11:00 ]
Dell XPS L702X, Ci72620M, 6GB, Geforce GT 550M
Welja, ik veronderstel dat de Voltage Regulator Modules van mijn grafische kaart nu een heel stuk minder werk hebben om een stabiel voltage te leveren aangezien de voeding zelf heel wat stabieler is, vandaar dat deze VRM's (en bijgevolg de kaart) minder warm wordenZTeeVeR schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 10:59:
Daar ga je toch mee terug. Ik zou het niet pikken inieder, moeten ze maar fatsoenlijk spul leveren! Als alles gewoon standaard is? En ook al is het niet standaard, dan bouw je toch gewoon je orginele koeler terug. Ook al had je hem een tijdje geleden gekocht. Een kaart hoort het gewoon minimaal 5 jaar te doen @ standaard snelheden. Ik heb hier van die pentium 1 meuk liggen wat na n week buitenstaan in de regen nog niet kapot te krijgen is.Sinester schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 17:29:
had een tijd geleden een Sapphire X1950Pro AGP gekocht, en had daar al snel problemen mee,
sins kort had ik een x2 4800+ gekocht, en ik had hem 2 dagen zonder problemen draaien, toen opeens de vastlopers, en zwarte schermen weer terug kwamen.![]()
specs in sig:
[ Voor 4% gewijzigd door Stijnd op 21-03-2007 19:21 ]
Verwijderd
Dit is inderdaad vreemd, hier heb ik met opzet een Sapphire X1950 ultimate edition (PCI-E) gekocht en was al blij dat het allemaal goed liep. Echter na 2 weken kreeg ik ook last van de eerste artifacts, de temperatuur van de kaart is stabiel op +/- 53 graden en de VRM heatsink voelt niet heet aan, eerder mooi warm..Johnny schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 15:02:
en nu nog een keer met een zalman of AC cooling erop![]()
Er zijn niet zoveel x1950 pro's die uit de doos al meteen crashen. Dat gebeurt echt maar bij sommigen. Meeste problemen komen pas als je een stillere zalman of ac op je kaart plaatst. Maargoed, mooi dat het werkt voor jeer zijn natuurlijk altijd wel een paar ongelukkigen die wel een kaart hebben die met de meegeleverde cooler crasht...
Het vreemde is echter wel dat de artifacts bij mij niet bij Battlefield2 komen maar als ik 3dmark05 of Atitool draai (na ongeveer een paar minuten).
Deze week de kaart maar RMA doen.
Ik ben blij om mede te delen dat mijn kaartje nog steeds goed draait. Maar om spellen zoals stalker te spelen moet mjin kast wel open staan en de (dedicated) vrm koeler op 100% draaien.
semi-offtopic
Ik zag trouwens dat de x1950pro (256mb, pci-e) bij alternate 40 euro duurder is geworden. Hij is nu een whopping 219e, terwijl hij gisteren te koop stond voor 179e.
offtopic
semi-offtopic
Ik zag trouwens dat de x1950pro (256mb, pci-e) bij alternate 40 euro duurder is geworden. Hij is nu een whopping 219e, terwijl hij gisteren te koop stond voor 179e.

offtopic
Het is niet verboden om te groeten, het is alleen niet nodig. Beetje nutteloze comment (helemaal als je ziet dat hij theoretisch niet zat te groeten).
Verwijderd
Bril op zetten is van 179,- naar 169,- gegaan
Die 219,- is voor de 512MB
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2007 12:53 ]
omg... my badVerwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 12:52:
Bril op zetten is van 179,- naar 169,- gegaan

heb je al geprobeerd met atitool die custom fan settings te gebruiken? Ik had in het begin hetzelfde probleem als jou maar met die custom settings is alles nu fixtem.Sinester schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 17:29:
sins kort had ik een x2 4800+ gekocht, en ik had hem 2 dagen zonder problemen draaien, toen opeens de vastlopers, en zwarte schermen weer terug kwamen.![]()
specs in sig:
Verwijderd
Even een post verplaatst van x1950pro agp topic naar deze.
Ik heb vandaag een club3d x1950pro binnen gekregen. 's Middags alles geinstalleerd, alles werkte goed. Wat problemen met het deinstalleren en installeren van de drivers maar uiteindelijk werkte alles. Verscheidene games gespeeld (Americas army, Cod2, Css, Trackmania nations) nergens problemen gehad.
's Avonds startte ik em weer op en toen begon het gezeik. Zodra ik een spel ga spel freezed hij op enig moment. Ik heb de hele tijd enorme haperingen en ook als ik terug ga naar windows loopt hij vast. Hij freezed met geluid en alles. In sommige gevallen valt het beeld ook weg. Ik moet dus altijd rebooten.
Ik dacht eerst dat hij mss te warm werd, dat is volgens atitool totaal niet het geval. Ik heb nu bij alle temps de cooler op 100% staan. Ook in windows dus.
Vervolgens nog een kamerventilator erop gezet. Dat hielp niks. Ik had nog steeds enorme "stroop" haperingen en uiteindelijk liep hij weer vast. Het zijn overigens geen spontane reboots van de pc zelf. Hij loopt gewoon helemaal vast. Ik moet em vervolgens zelf rebooten.
Wat kan het zijn?
Dit heb ik in het agp topic gepost:
Ik heb met ati tool de fanspeed geregeld. Ik kon nu wel gewoon spelen, maar als ik terug naar windows ga dan loopt ie ook vast. Echt een totale freeze zeg maar. Dus niet wat ik eerst zei.
Daarnaast had ik soms rare stroop/zweef momenten tijdens het spelen.
Complete specs:
Amd 64 sempron 3400+
1024mb pc3200
200gig WD 7200 rpm
Asusk8n
x1950 pro club3d 256mb
psu: Coolermaster Real power 450watt.
Dat zou toch voldoende moeten zijn die voeding?
Met ati tool geeft hij tijdens full load gamen ook aan dat de temp maar 45graden is van de core. Dan zal zon vrm toch niet veel warmer worden of wel?
Edit:
Hij freezed nu helemaal. Vooraafgaand heb ik tussendoor alleen maar van die stroop momenten. Dan is de besturing ook totaal weg kan ik sec ff niks meer. Echt heel vaag.
Ik heb vandaag een club3d x1950pro binnen gekregen. 's Middags alles geinstalleerd, alles werkte goed. Wat problemen met het deinstalleren en installeren van de drivers maar uiteindelijk werkte alles. Verscheidene games gespeeld (Americas army, Cod2, Css, Trackmania nations) nergens problemen gehad.
's Avonds startte ik em weer op en toen begon het gezeik. Zodra ik een spel ga spel freezed hij op enig moment. Ik heb de hele tijd enorme haperingen en ook als ik terug ga naar windows loopt hij vast. Hij freezed met geluid en alles. In sommige gevallen valt het beeld ook weg. Ik moet dus altijd rebooten.
Ik dacht eerst dat hij mss te warm werd, dat is volgens atitool totaal niet het geval. Ik heb nu bij alle temps de cooler op 100% staan. Ook in windows dus.
Vervolgens nog een kamerventilator erop gezet. Dat hielp niks. Ik had nog steeds enorme "stroop" haperingen en uiteindelijk liep hij weer vast. Het zijn overigens geen spontane reboots van de pc zelf. Hij loopt gewoon helemaal vast. Ik moet em vervolgens zelf rebooten.
Wat kan het zijn?
Dit heb ik in het agp topic gepost:
Ik heb met ati tool de fanspeed geregeld. Ik kon nu wel gewoon spelen, maar als ik terug naar windows ga dan loopt ie ook vast. Echt een totale freeze zeg maar. Dus niet wat ik eerst zei.
Daarnaast had ik soms rare stroop/zweef momenten tijdens het spelen.
Complete specs:
Amd 64 sempron 3400+
1024mb pc3200
200gig WD 7200 rpm
Asusk8n
x1950 pro club3d 256mb
psu: Coolermaster Real power 450watt.
Dat zou toch voldoende moeten zijn die voeding?
Met ati tool geeft hij tijdens full load gamen ook aan dat de temp maar 45graden is van de core. Dan zal zon vrm toch niet veel warmer worden of wel?
Edit:
Hij freezed nu helemaal. Vooraafgaand heb ik tussendoor alleen maar van die stroop momenten. Dan is de besturing ook totaal weg kan ik sec ff niks meer. Echt heel vaag.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2007 22:05 ]
Klinkt meer als een driver probleem dan te hete VRM's. Ik heb ook een Club3D en kon zo'n crash reproduceren door simpelweg het zijpaneel op m'n kast te plaatsen (staat normaal open). Na 15 minuten stressen met ATT 3D Renderer werd het beeld zwart terwijl een MP3 op de achtergrond gewoon doorspeelde. Dus het was echt de kaart die crashte en niet de PC, bij jou lijkt het meer een systeem crash. Staat in het bios soms je AGP Fast Write op ON?Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:04:
Edit:
Verwijderd
Nee dat heb ik inmiddels al uitgezet.
Ik heb overigens de standaar meegeleverde drivers geinstalleerd. Zoals ik het nu zie is dat catalyst 6.9
Is het een idee om de nieuwste drivers te downloaden?
Ook al een verse windows install gedaan. Geen effect gehad. De vastlopers blijven.
Wat ik lees op de site van alternate is dat er een voeding wordt aangeraden met 27a op de 12v lijn. Mja, ik heb nu dan een coolermaster real power 450watt voeding. Deze levert bij 18a bij pieken voor 60 sec. Zou het daar aan liggen?
Ik moet toch wel zeker weten dat dat het probleem oplost. Anders koop je een nieuwe voeding voor jan met de korte achternaam
Ik heb overigens de standaar meegeleverde drivers geinstalleerd. Zoals ik het nu zie is dat catalyst 6.9
Is het een idee om de nieuwste drivers te downloaden?
Ook al een verse windows install gedaan. Geen effect gehad. De vastlopers blijven.
Wat ik lees op de site van alternate is dat er een voeding wordt aangeraden met 27a op de 12v lijn. Mja, ik heb nu dan een coolermaster real power 450watt voeding. Deze levert bij 18a bij pieken voor 60 sec. Zou het daar aan liggen?
Ik moet toch wel zeker weten dat dat het probleem oplost. Anders koop je een nieuwe voeding voor jan met de korte achternaam
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2007 16:15 ]
Je kunt door de kaart te onderklokken met Winclk checken of het geluid echt van de kaart afkomt en niet uit je voeding ofzo.Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 20:01
in Het Grote X1950 Pro AGP Topic Deel 2:
Wat ik heb gedaan is windows opnieuw geinstalleerd. Drivers dus ook opnieuw. Ik had hiervoor nvidia maar met een verse windows install maakt dat dus niks uit.
De symptonen komen ook overeen met het hele VRM verhaal ook al is het alleen bij dat ene spel. Als ik de kaart stress met ati tool (artifacts en 3d) dan maakt de kaart zelf ook een heel hoog geluid, met een bepaald ritmisch karakter. Het klinkt alsof er de hele tijd een schakelingetje wordt gemaakt oid.
Een GS nemen is wel drastisch, dan lever je een hoop snelheid in hoor!Vaag. Ik ga hem waarschijnlijk morgen terugsturen en dan neem ik een 7800gs. Dan ben ik iig van dit gezeik af. Wat een onzin dat je zoveel problemen krijgt omdat de fabrikant een kaart niet goed in elkaar steekt.
Misschien, maar je voeding heeft 10A en 12A op de +12V. Dat is best wel krap. Bovendien moeten de VRM's harder werken als de spanning wisselt en worden dan nog heter.edit:
Ik heb stress test nogmaals gedaan. Met mijn vinger op één van de vrm's. Guess what, hij werd loeiend maar dan ook loeiend heet. Ik heb echt letterlijk m'n vinger verbrand.
Nu kan ik 2 dingen doen. Of dat vrm probleem oplossen dmv die artic cooling special vrm koeler. Of ik retourneer hem en koop een 7800gs en ben sowieso van het probleem verlost.
Dat ligt er aan, je kunt altijd de oude cooler terugzetten als je 'm terug wilt sturen. En in de TS staan een aantal voorbeelden van hoe je heatsinks op die VRM's plakt. Het is altijd het proberen waard als je ze toch al hebt liggen.Wat ik mij namelijk afvraag is of een koeler echt zoveel helpt en of het de houdbaarheid van de kaart ten goede komt. Bovendien ben ik dan garantie kwijt en kan ik hem sowieso niet meer retourneren omdat, hij dan niet meer in originele staat verkeerd.
Verwijderd
Ik heb dit topic nu al helemaal doorgelezen en ik zie dat men over die vrm-heatspeader van artic helemaal niet tevreden is. Ik heb persoonlijk geen zin in allerlei frabricages van eigengemaakte koelers om een kaart te laten werken. Je hebt recht op een goedwerkend product vanuit de fabriek. Krijg je dat niet, dan stuur je hem terug.
Bovendien vind ik het tricky om een kaart niet te retourneren, allerlei spullen aan te schaffen in de hoop dat het zal werken en dan uiteindelijk kan je de kaart niet meer retourneren en zal hij bijvoorbeeld rma moeten ofzo. Dan kan je weer weken gaan wachten op een nieuwe. Bovendien krijg je dan dezelfde baggere kaart terug.
Daarnaast moet je cker weten dat je met een nieuwe voeding het probleem oplost. Want, zoals ik al eerder zei anders koop je een voeding voor jan met de korte achternaam.
Edit: Ik heb geen heatsinks liggen hier. Stock cooler zou bovendien goed genoeg moeten zijn. Er zit op de club3d standaard een accelero. Alleen die koelt de vrm's dus niet goed genoeg ofzo. Als ik dit topic mag geloven.
Wat ik nu zou moeten kopen is dit:
- Voeding minimaal 450 watt met >18amp op de 12v lijn.
- Heatspreaders (van bijvoorbeeld geheugen) en die op de vrm's plakken.
Stel ik doe dit allebei en zie dat het uiteindelijk nog niks helpt. Dan ben je toch gewoon de pineut. Je kan en de kaart niet meer retourneren en je hebt nog meer geld uitgegeven terwijl het niet eens heeft geholpen. Dan heb ik met de GS iets mindere performance maar iig een goed werkende kaart.
Btw, meestal geeft een te zwakke voeding toch volledige reboots? Die gooit niet alleen de videokaart uit als hij het niet aankan. Of is dat een verkeerde gedachte?
Bovendien vind ik het tricky om een kaart niet te retourneren, allerlei spullen aan te schaffen in de hoop dat het zal werken en dan uiteindelijk kan je de kaart niet meer retourneren en zal hij bijvoorbeeld rma moeten ofzo. Dan kan je weer weken gaan wachten op een nieuwe. Bovendien krijg je dan dezelfde baggere kaart terug.
Daarnaast moet je cker weten dat je met een nieuwe voeding het probleem oplost. Want, zoals ik al eerder zei anders koop je een voeding voor jan met de korte achternaam.
Edit: Ik heb geen heatsinks liggen hier. Stock cooler zou bovendien goed genoeg moeten zijn. Er zit op de club3d standaard een accelero. Alleen die koelt de vrm's dus niet goed genoeg ofzo. Als ik dit topic mag geloven.
Wat ik nu zou moeten kopen is dit:
- Voeding minimaal 450 watt met >18amp op de 12v lijn.
- Heatspreaders (van bijvoorbeeld geheugen) en die op de vrm's plakken.
Stel ik doe dit allebei en zie dat het uiteindelijk nog niks helpt. Dan ben je toch gewoon de pineut. Je kan en de kaart niet meer retourneren en je hebt nog meer geld uitgegeven terwijl het niet eens heeft geholpen. Dan heb ik met de GS iets mindere performance maar iig een goed werkende kaart.
Btw, meestal geeft een te zwakke voeding toch volledige reboots? Die gooit niet alleen de videokaart uit als hij het niet aankan. Of is dat een verkeerde gedachte?
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2007 09:48 ]
Je voeding geeft 18 en 16 ampere op 2 lijnen. Is meer dan genoeg. De geadviseerde 27 ampere geld voor het gehele (gemiddelde) systeem en dat heb je makkelijk.Jouw systeem is bescheiden wat de aantallen hardware betreft, dus je hebt zelfs genoeg reserves. Aan de Coolermaster ligt het absoluut niet.

Sorry dat ik me er mee bemoeide, je hebt helemaal gelijk.

@Bobnofski: Ik haalde de specs van Coolermaster site en jij van Hardware.info. Als die info daar correct is overdrijft Coolermaster wel schromelijk!Bobnofski schreef op zondag 25 maart 2007 @ 20:57:
Misschien, maar je voeding heeft 10A en 12A op de +12V. Dat is best wel krap. Bovendien moeten de VRM's harder werken als de spanning wisselt en worden dan nog heter.
Sorry dat ik me er mee bemoeide, je hebt helemaal gelijk.
[ Voor 54% gewijzigd door Roloxo op 26-03-2007 10:51 ]
Verwijderd
Ja dat is wel bij pieken uiteraard. Continu moet hij 12a en 10a kunnen leveren. Vorige kaart was overigens een 6800le. Ook niet bepaald een zuinig kaartje.
Ik wil best een nieuwe voeding kopen als dat het probleem oplost. Maar die garantie heb je gewoon niet.
Qua airflow zou het toch goed moeten zijn in mijn kast. De voeding heeft een 12cm fan. Ik heb 2x 8cm fans ook uitblazene en 1 blaast in vanaf de voorkant-onder. Cpu wordt gekoeld met een Artic cooling freezer 64pro. Dus er moet gewoon genoeg positieve luchtverplaatsing zijn in de kast. Als ik ook de in de kast "voel" dan is alles ook gewoon lekker koel. Ik denk nog geen 30 graden.
Toch worden die vrm's gloeiend heet. Echt gloeiend. Ik denk cker boven de 120 graden. Met een aantal koelblokjes en een fan los je dat toch niet zo op? Ik kan me niet voorstellen dat ze dan opeens maar 80 graden worden ofzo. 40 graden eraf d.m.v. een koperen of aluminium koelblokje en goede airflow. Dat is wishfull thinking volgens mij.
Ik vind dat alle hardware in je pc welk onderdeel dan ook, gewoon onder de 70 graden moet blijven.
Ik wil best een nieuwe voeding kopen als dat het probleem oplost. Maar die garantie heb je gewoon niet.
Qua airflow zou het toch goed moeten zijn in mijn kast. De voeding heeft een 12cm fan. Ik heb 2x 8cm fans ook uitblazene en 1 blaast in vanaf de voorkant-onder. Cpu wordt gekoeld met een Artic cooling freezer 64pro. Dus er moet gewoon genoeg positieve luchtverplaatsing zijn in de kast. Als ik ook de in de kast "voel" dan is alles ook gewoon lekker koel. Ik denk nog geen 30 graden.
Toch worden die vrm's gloeiend heet. Echt gloeiend. Ik denk cker boven de 120 graden. Met een aantal koelblokjes en een fan los je dat toch niet zo op? Ik kan me niet voorstellen dat ze dan opeens maar 80 graden worden ofzo. 40 graden eraf d.m.v. een koperen of aluminium koelblokje en goede airflow. Dat is wishfull thinking volgens mij.
Ik vind dat alle hardware in je pc welk onderdeel dan ook, gewoon onder de 70 graden moet blijven.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2007 10:59 ]
Gisteren, na 2 uurtjes oblivion spelen ook complete black-out.
Geluid alles ging nog even door en daarna automatisch reset. M'n temps max. 60 ~ 65C
Direct vinger op plaatje van VRM's gelegd, maar deze was niet echt heet. Nu twijfel ik of het hier aan ligt. Mijn vermoeden is een tekort aan energie. Kan bovenstaand probleem een energie probleem zijn, of ligt het toch aan de VRMs?
Kan het ook komen omdat ik m'n CPU ge-OC heb? (x2 3800 @ 2640 mhz en 1.450V)
betreft: Sapphire X1950Pro 512MB AGP (modded with X2 Accelero en Arctic VRM plaatje).
Voeding Antec True Power 380W
Direct vinger op plaatje van VRM's gelegd, maar deze was niet echt heet. Nu twijfel ik of het hier aan ligt. Mijn vermoeden is een tekort aan energie. Kan bovenstaand probleem een energie probleem zijn, of ligt het toch aan de VRMs?
Kan het ook komen omdat ik m'n CPU ge-OC heb? (x2 3800 @ 2640 mhz en 1.450V)
betreft: Sapphire X1950Pro 512MB AGP (modded with X2 Accelero en Arctic VRM plaatje).
Voeding Antec True Power 380W
Zoals belooft zou ik nog ff laten weten hoe het op Times Cool ging met mijn Sapphire X1950 512 AGP is gegaan. Cool, was het er absoluut niet trouwens. Voor de zekerheid had ik mijn oud 9800Pro nog meegenomen maar ik heb geen enkel probleem gehad.
Verwijderd
Zie voorgaande post van mij. Wie kan mij uitsluitsel geven over wat ik nu het beste kan doen? Ik baal hier echt enorm van namelijk. Vind het gewoon onzin dat een fabrikant niet goed spul aflevert. Ik ga hem denk ik toch gewoon retour doen. Dan kijk ik wel uit naar een andere vergelijkbare kaart die wel goed werkt.
Edit:
Ik ben tegen mijn eigen ideeën ingegaan. Ik heb zalman heatspreaders gekocht. En een y-connector, zodat ik 2 voedingskabels erop aan kan sluiten. Als dit niet helpt kan ik het geheel altijd nog retour zenden. Of als het langer duurt rma'en en dan vragen om een msi versie.
Edit:
Ik ben tegen mijn eigen ideeën ingegaan. Ik heb zalman heatspreaders gekocht. En een y-connector, zodat ik 2 voedingskabels erop aan kan sluiten. Als dit niet helpt kan ik het geheel altijd nog retour zenden. Of als het langer duurt rma'en en dan vragen om een msi versie.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2007 13:01 ]
Verwijderd
Ik heb em weggestuurd. Ik was het helemaal zat, y-connector hielp ook niet. Laat staan die verrekte heatsinks.
Ik hoop dat ik gauw mijn geld terug krijg, zodat ik een pci-express systeem kan samenstellen. Dan maar iets meer uitgeven. Wordt wel weer een nvidia systeem overigens
Ik hoop dat ik gauw mijn geld terug krijg, zodat ik een pci-express systeem kan samenstellen. Dan maar iets meer uitgeven. Wordt wel weer een nvidia systeem overigens
Als je puur kijkt naar de AGP versie van de Club3D en Powercolor valt het wel mee, ik zeg niet dat het ideaal is maar de VRM's op die modellen hebben toch een soort van koellichaampje:Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 12:27:
Zie voorgaande post van mij. Wie kan mij uitsluitsel geven over wat ik nu het beste kan doen? Ik baal hier echt enorm van namelijk. Vind het gewoon onzin dat een fabrikant niet goed spul aflevert. Ik ga hem denk ik toch gewoon retour doen. Dan kijk ik wel uit naar een andere vergelijkbare kaart die wel goed werkt.

Ze worden nog steeds te warm maar hebben als groot voordeel dat ze een flink plak-oppervlak hebben om er zelf custom heatsinks op te zetten. Ik had er eerst een paar kleine heatsinks opgeplakt waarna hij niet meer crashte. En later 1 grote (zie TS) o.a. omdat dat er gewoon tof uitzag
In deze post schrijft sorrowman dat ie met custom heatsinks op een Club3D ook geen problemen meer heeft, dus het is in principe vrij makkelijk te verhelpen. Dat maakt het niet minder schandalig van ATI maar het is altijd beter zelf te klussen dan om het ding RMA te sturen en 3 weken (of langer) te wachten op een ander exemplaar. Met uiteraard het risico dat die kaart ook crasht omdat de temperatuur in je kast ook een rol speelt.
Of een Sapphire. Dan zit je wel met een stockcooler maar die kaart heeft 2 voordelen: 1) de VRM's maken contact met het koellichaam en 2) je kunt door de 2-molex aansluitingen de load goed verdelen . Met jouw voeding zou dat genoeg speling moeten geven ondanks het extra stroomverbruik door het grotere geheugen. Maar okee, bij die kaart wordt de GPU een stuk heter en het lawaai onder full load kan ook best storend zijn, tis een beetje kiezen uit 2 kwaden.Edit:
Een Y-connector zou trouwens inderdaad al je problemen kunnen oplossen als het echt aan de voeding ligt. Al weet ik niet zeker hoe de kaart die aansluitingen op de print zelf afhandelt. In het ergste geval maak je een stroomlus tussen de 2 +12V rails en schiet je voeding in de stress door z'n kortsluit beveiliging. Denk niet dat het zal gebeuren maar het kan wel dus ik noem het toch maar.
En dan nog iets over die voeding, het ding stamt uit begin 2004 en was toen een topmodel. Maar anno nu met videokaarten die belachelijk veel stroom verbruiken is het een iel PSU-tje. Een zware voeding met minstens 28A op de +12V is altijd een goeie investering. Dat ding gaat waarschijnlijk langer mee dan je mobo, CPU en videokaart. Vroeg of laat ontkom je er gewoon niet aan, dan maar vroeg is mijn mening want echt veel goedkoper worden ze jammer genoeg niet. (Mijn Tagan 480 U01 kostte eind 2004 90 euro en nu 80 euro)
*Edit* je was me net voor zie ik
@Roloxo Honest mistake, kan gebeuren
Is een HIS variant geen optie? Ik heb helemaal geen problemen met de kaart.. gister een paar uur achter elkaar CoH en DoW DC zitten spelen (1280x1024, 85Hz, alles high) .. en volgens de ATI Catalyst Control Panel was de kaart nogaltijd maar 38 graden. (Er zitten wel 4 x 80mm fans in mijn Antec SX1030B kast).Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 18:45:
Ik heb em weggestuurd. Ik was het helemaal zat, y-connector hielp ook niet. Laat staan die verrekte heatsinks.
En ik gebruik zelf een zeer bescheiden AOpen 350watt voeding - die tot nu toe geen enkel probleem gegeven heeft.
Ik ben meer dan tevreden over de HIS X1950Pro 512MB Turbo AGP - hij is inderdaad een paar tientjes duurder dan de Sapphire, maar is WEL voorzien van een goede koeler.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Verwijderd
Hij is inmiddels al weg en ik heb gebruik gemaakt van mijn 7 dagen retourrecht. Dan krijg je gewoon je geld terug.
Daarnaast heeft dit me doen inzien dat ik helemaal niet zelf aan dingen wil gaan crappen om het beter te krijgen. We mogen van fabrikanten minsten verwachten dat dingen out of the box gewoon goed werken. Doet dat het niet dan hoef je dat niet te accepteren.
Ik bestel binnenkort gewoon een am2 systeem met een 7900gs. Dan zal ik ook genoeg extra performance winnen en ook nog eens toekomstvoorbereid.
Daarnaast heeft dit me doen inzien dat ik helemaal niet zelf aan dingen wil gaan crappen om het beter te krijgen. We mogen van fabrikanten minsten verwachten dat dingen out of the box gewoon goed werken. Doet dat het niet dan hoef je dat niet te accepteren.
Ik bestel binnenkort gewoon een am2 systeem met een 7900gs. Dan zal ik ook genoeg extra performance winnen en ook nog eens toekomstvoorbereid.
....en bestel je een HIS X1950 Pro 512MB Turbo AGP die gewoon out of the box goed werkt?Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 19:09:
Hij is inmiddels al weg en ik heb gebruik gemaakt van mijn 7 dagen retourrecht. Dan krijg je gewoon je geld terug.
Overigens, mocht je voeding het probleem zijn - dan kan je dat natuurlijk niet in de schoenen van welke videokaart fabrikant dan ook schuiven.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Dat is wel waar alleen kost dat best een hoop geld terwijl ik straks misschien wel voor 1/3 van dat bedrag een 7950GT AGP koopVerwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 19:09:
Quoted For Truthtazzman schreef op maandag 26 maart 2007 @ 19:13:
[...]
Overigens, mocht je voeding het probleem zijn - dan kan je dat natuurlijk niet in de schoenen van welke videokaart fabrikant dan ook schuiven.

Ik heb de metingen van z'n voeding op hardware.info nog eens bekeken en dan valt op dat de spanning flink inzakt onder hoge belasting. Iets waar VRM's een hekel aan hebben dus ik neig ernaar te denken dat de kaart met een betere voeding niet crasht.
Verwijderd
Hou er trouwens ook rekening mee dat een 7900GS echt niet even krachtig is als de X1950pro. Imo gwn ff meuken met 120mm fans op je graka ofzo en je probleem is opgelost, je hoeft je kaart heus niet te modden om 'm stabiel te krijgen. Ook kan zoals men zegt je voeding 't probleem zijn, ik had eerst eens daarnaar gekeken vooraleer een (duur) nieuw systeem aan te schaffen met zwakkere graka.Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 19:09:
Verwijderd
Hoezo? Ik maak gewoon gebruik van het recht dat ik heb om een product te retourneren. Bovendien vind ik het onzin om je graka met fans te gaan spammen. Wordt het nog stiller in je pc. 
Daarnaast heb ik liever een zwakkere graka met meer toekomstgerichtheid. Een 7900gs houdt het wel uit totdat de dx10 kaarten courant worden.
Daarnaast heb ik liever een zwakkere graka met meer toekomstgerichtheid. Een 7900gs houdt het wel uit totdat de dx10 kaarten courant worden.
Verwijderd
Ok ik wil best ook een betere voeding aanschaffen. Maar, ik neem sowieso geen club3d meer. De his geeft nergens problemen? Of de msi? Sapphire hoef ik ook niet gezien de problemen....Bobnofski schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 00:28:
[...]
Dat is wel waar alleen kost dat best een hoop geld terwijl ik straks misschien wel voor 1/3 van dat bedrag een 7950GT AGP koop
[...]
Quoted For Truth
Ik heb de metingen van z'n voeding op hardware.info nog eens bekeken en dan valt op dat de spanning flink inzakt onder hoge belasting. Iets waar VRM's een hekel aan hebben dus ik neig ernaar te denken dat de kaart met een betere voeding niet crasht.
Als er ook maar 1 geval van beiden bekent is met problemen dan hoef ik hem al niet meer
De HIS geeft bij mij en anderen geen problemen maar dat is natuurlijk geen garantie wanneer b.v. je voeding ook de HIS niet kan trekken. Maar de koeling van de HIS is erg goed, groot en toch stil en de kaart heeft kennelijk geen overhittings problemen.Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 21:08:
[...]
Ok ik wil best ook een betere voeding aanschaffen. Maar, ik neem sowieso geen club3d meer. De his geeft nergens problemen? Of de msi? Sapphire hoef ik ook niet gezien de problemen....
Verwijderd
Heeft de his ook de bekende vrm's? Want ik heb begrepen dat niet alle x1950 pro's op hetzelfde pcb zijn gebouwd. Of beter gezegd, ze zijn absoluut niet allemaal hetzelfde.
Btw, ik koop morgen sowieso een nieuwe voeding. Waarschijnlijk een OCZ/Hiper of Tagan 500+ watt. Dat moet toch voldoende zijn voor die kaart?
Btw, ik koop morgen sowieso een nieuwe voeding. Waarschijnlijk een OCZ/Hiper of Tagan 500+ watt. Dat moet toch voldoende zijn voor die kaart?
Dit topic is gesloten.