Hiaten in het modereren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
Lieve adjes en modjes,

bij deze wil ik graag het een en ander van me afschrijven over de manier van modereren die me de laatste tijd op Got is opgevallen. Het gaat me niet direct om het ingrijpen bij lollige opmerking in bijvoorbeeld W&I maar puur het volledig ontsporen van topics of topics die niet voldoen aan de richtlijnen die gelden op dit forum.

Al enige tijd krijg ik de indruk dat het erg druk is op GoT. Dit zal ongetwijfeld een samenhang hebben met de releases van Vista en de komst van de Intel Core 2 Duo maar de drukte lijkt onontkoombaar; hiermee bedoel ik dat het aantal topic reports, uit eender welk subforum, in mijn ogen niet adequaat genoeg wordt opgepikt door de modjes of de adjes.

Mijn eigen ervaring hiermee is dat spam en ontspoorde topics, waar men elkaar zit af te fakkelen dat het niet leuk meer is, rustig de kans krijgen om enkele uren, zo niet dagen, open te blijven staan zonder enige actie van jullie kant. Het indienen van TR's lijkt hiermee een doelloze zaak; het kan toch niet zo zijn dat als je 3 of 5 TR's in een kwartier krijgt, dat het topic "maar niet gescreend hoeft te worden"? Goed, denk ik dan, als er niet op een TR wordt gereageerd, zou je altijd nog een topic kunnen openen in "Schop een modje" of desnoods DM's naar de modjes van het betreffende subforum.

Wat schetst mijn verbazing; zelfs dan lijkt het alsof we niet bestaan... Vaak geen reaktie, geen adequate aktie en, in veel gevallen, ook geen feedback. Ik snap best dat de modjes wel wat beters te doen hebben dan elke user die een TR indient te bedanken voor de moeite maar ik val soms wel over het feit dat een DM of een topic in SeM enige tijd onbeantwoord blijft.

Waar wil ik heen? Tja, dat is een goede vraag. Het gevoel is er dat er te weinig modjes/adjes tegelijk aktief zijn en dat daardoor uitwassen, ten opzichte van de richtlijnen op GoT, eerder regel dan uitzondering worden. Misschien is dat gevoel onterecht maar misschien dat iemand dan kan verhelderen waarom men soms erg lang moet wachten op de overbekende blauwe tekst of een slotje.

Please, enlighten me! Zit ik goed dat de het aantal posts sneller groeit dan men redelijkerwijs kan modereren? Of zijn jullie allerlei andere verrassingen/features aan het voorbereiden? Of..... ?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Ik denk dat het belangrijk is dat je helder omschrijft waar het om gaat, omdat je bij het schrijven van zo'n startpost gemakkelijk gaat overdrijven en zaken als selectieve waarneming en zelfbevestiging een belangrijke rol spelen in de vorming van je mening. Ik stel me nu vragen als: gaat het om uren of dagen? Met welke frequentie? 1 keer een dag en vijftien keer 5 uur? In welke fora (waar kom jij, want ik herken hetgeen je schetst niet)? Hoe vaak heb je geen reactie op een DM of SeM gehad? Zijn het echt 'veel gevallen' of heb jij toevallig 2 keer geen reactie gehad, waar 20 anderen die wel gehad hebben?

In ieder geval is de 'vroeger was alles beter' teneur er een die heel vaak door mensen onterecht wordt gebruikt. Ik vraag me af hoeveel bijval je gaat krijgen; in mijn ogen is het forum de laatste jaren alleen maar beter geworden.

[ Voor 6% gewijzigd door Confusion op 02-02-2007 20:15 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 00:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

MAX3400 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 20:01:
hiermee bedoel ik dat het aantal topic reports, uit eender welk subforum, in mijn ogen niet adequaat genoeg wordt opgepikt door de modjes of de adjes.
Hoe weet jij hoeveel TR's er gemaakt worden voor een topic? Ik vind zelf namelijk dat de TR-functie nog niet vaak genoeg gebruikt wordt dus om dan te stellen dat er niet adequaat op gereageerd wordt is mij iets te kort door de bocht :) Vergeet ook niet dat als je een TR aanmaakt, dat niet automatisch betekend dat de crew met je opmerking aan de slag gaat.
Mijn eigen ervaring hiermee is dat spam en ontspoorde topics, waar men elkaar zit af te fakkelen dat het niet leuk meer is, rustig de kans krijgen om enkele uren, zo niet dagen, open te blijven staan zonder enige actie van jullie kant.
Heb je concrete voorbeelden waar een topic langdurig, dus een dag of langer, open is blijven staan waar het flamewars e.d. betreft? Voor zulke topics zijn meestal TR's aangemaakt en verschijnt er vaak binnen korte tijd een SM-topic zodat ook de GM's het in het zicht krijgen. Mijn ervaring is dat er dan vrij vlot gereageerd wordt op zo'n SM :)
Goed, denk ik dan, als er niet op een TR wordt gereageerd, zou je altijd nog een topic kunnen openen in "Schop een modje" of desnoods DM's naar de modjes van het betreffende subforum.

Wat schetst mijn verbazing; zelfs dan lijkt het alsof we niet bestaan... Vaak geen reaktie, geen adequate aktie en, in veel gevallen, ook geen feedback.
Ik zie nog steeds een heel algemene mening en ik zou graag wat concreets willen horen :)
maar ik val soms wel over het feit dat een DM of een topic in SeM enige tijd onbeantwoord blijft.
Laat ik beginnen te stellen dat de DM-functie gewoon een ellendig ding is. Je bekijkt hem, wilt even later reageren en vervolgens vergeet je dat je een DM hebt gehad. Zo gaat het bij mij en ik denk bij een stuk meer users. Dat je op een SM niet tijdig reactie zou krijgen is natuurlijk niet de bedoeling, die blijft gewoon in zicht :)
Het gevoel is er dat er te weinig modjes/adjes tegelijk aktief zijn en dat daardoor uitwassen, ten opzichte van de richtlijnen op GoT, eerder regel dan uitzondering worden. Misschien is dat gevoel onterecht maar misschien dat iemand dan kan verhelderen waarom men soms erg lang moet wachten op de overbekende blauwe tekst of een slotje.
Dat zit deels in het feit dat modereren natuurlijk vrijwilligerswerk is. Zo werk ik zelf fulltime en kan ik onder werktijd niet modden. Zo zijn er meer varianten mogelijk. Soms heb je dan de pech dat er een gering aantal crewleden beschikbaar zijn.
Please, enlighten me! Zit ik goed dat de het aantal posts sneller groeit dan men redelijkerwijs kan modereren? Of zijn jullie allerlei andere verrassingen/features aan het voorbereiden? Of..... ?
Ik heb zelf die indruk iig niet, maar kan dat niet bevestigen noch ontkennen dmv cijfers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

SmartDoDo schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 20:14:
Hoe weet jij hoeveel TR's er gemaakt worden voor een topic?
Ik selecteer even dit kleine stukje uit je reactie.

Ik denk dat MAX3400 dat heel goed weet. Om als voorbeeld SGD even te nemen als voorbeeld weten wij van elkaar dat er daar een aantal topics waar we beiden graag in lezen en beantwoorden dat het gewoon niet leuk meer is. Elke dag dat je daar in kijkt zie je dezelfde IMHO stompzinnige vragen en steeds weer dezelfde gefrustreerde antwoorden.

Via het door jou verguisde medium DM hebben de regulars in een paar SGD topics veelvuldig contact en kunnen we niet anders concluderen dat TR/Schop een Modje/DM gewoon compleet nutteloos is. Alles lijkt genegeerd te worden voor ons onduidelijke redenen.

Op een gegeven moment raak je hier toch gewaardeerde gebruikers mee kwijt omdat de aanwas van newbees (nofi) gewoon zodanig is dat er geen modereren meer mogelijk is. Het HK topic KMT hoef ik je hopelijk niet aan te herinneren?
Laat ik beginnen te stellen dat de DM-functie gewoon een ellendig ding is
Waarom promoot je het dan in je signature? :?

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 02-02-2007 20:26 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Gunner schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 20:20:
Om als voor beeld SGD even te nemen als voorbeeld
"Even als voorbeeld", of gaat dit over SGD? Hebben jullie de betreffende mod al gemaild? Al contact met zijn admin opgenomen? Deze opmerking bevestigt mijn gevoel dat er nu een LA topic gestart wordt dat zich in hele algemene termen uitdrukt, maar in feite slechte over 5 topics in 1 forum en 1 mod gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Zoals elke openingspost betaamt, ben ik dus een paar dingetjes vergeten.

Hele concrete voorbeelden zijn [Multiplatform] Test Drive: Unlimited - Deel 3 en de recente topics (die ondertussen niet meer te openen zijn) omtrent spam van een Smoezenpagina door verschillende user-ids (al dan niet van hetzelfde IP).

Ik kan me herinneren dat ik voor het 360-topic de laatste week een stuk of 10 TR's heb ingediend en Terr hierover ook een DM heb gestuurd. Pas toen is er iets ondernomen en goed geschoond, maar de dag erna was het weer hetzelfde gedoe in dat topic. Emoties in dat topic liepen redelijk hoog op maar zoals je ziet in [SGD] - TDU topic duurde het ongeveer 4 uur alvorens iemand ingreep en er pakweg 15 berichten verwijderd/aangepast zijn.

Geen idee wat normaal is; er is natuurlijk geen SLA afgesproken. En dat er een aantal mensen zich vrijwillig uit de naad modereren, dat waardeer ik alleen maar. Maar de doorlooptijd vind ik, persoonlijk, langer geworden voordat een topic wordt opgemerkt.

Zo ook CSL en dan voornamelijk vraagstellingen gerelateerd aan Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? wordt aanzienlijk vaak over het hoofd gezien. Gemiddeld, en dan praat ik over een weekend, zie ik toch wel een stuk of 20 topics die nergens aan voldoen. TR indienen is handig/slim maar de ene keer wordt er goed en daadkrachting ingegrepen, na een startpost van lik-me-vestje terwijl de volgende startpost, met exact dezelfde inhoud, wordt gedoogd of geschoond van overbodige reakties.

Zoals je ziet; CSL & SGD zijn frequente hangplekken van mezelf en het aantal TR's wat daaruit voortvloeit is, in mijn ogen, niet weinig maar ik denk dat de betreffende modjes daarover kunnen oordelen.

Nog zo eentje: moederbord TR is ondertussen 20 minuten oud en de open deur wordt door mij, en iemand anders, alweer nog verder opengesmeten...

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 02-02-2007 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Confusion schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 20:26:
Hebben jullie de betreffende mod al gemaild? Al contact met zijn admin opgenomen?
Ja en Ja. In geval 1 helemaal geen respons, en dan heb ik het over een tijdspanne van een week, lijkt me ruim genoeg om enige vorm van feedback te krijgen op iets directs als een DM is i.t.t een TR. Iets wat 5 seconden duurt in de vorm van een reactie als "ik ben er mee bezig" zou voor mij al voldoende zijn, maar zelfs dat is niet gebeurd.

De ijdele hoop dat ik ooit feedback zal ontvangen op een TR heb ik inmiddels opgegeven.

[ Voor 22% gewijzigd door Gunner op 02-02-2007 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:35
Je moet er wel rekening mee houden dat modjes ook maar (soort van) mensen zijn en er dus niet 24/7 iemand online is. Dat het soms een paar uur duurt voordat er actie wordt ondernomen lijkt me dan ook geen ramp, duurt het langer dan een dag dan is het een ander verhaal.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

MAX3400 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 20:27:
Nog zo eentje: moederbord TR is ondertussen 20 minuten oud en
... als je daarover klaagt kan ik niet anders dan concluderen dan dat je iedere realiteitszin uit het oog bent verloren.

20 minuten?

Moet ik jullie misschien herinneren aan Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics? Als het een slecht topic is, reageer dan niet.

Waarom is het eigenlijk erg als er een paar slechte topics openstaan? Die kan je toch negeren?

[ Voor 27% gewijzigd door Confusion op 02-02-2007 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Confusion schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 20:32:
[...]

... als je daarover klaagt kan ik niet anders dan concluderen dan dat je iedere realiteitszin uit het oog bent verloren.

20 minuten?
Tot op zekere hoogte met je eens. Misschien is dit niet het meest briljante voorbeeld maar er zijn zat topics die niet thuishoren op GoT (werving, spam etc) en minstens die tijd open blijven staan en ondertussen > 25 reakties hebben verzameld van allemaal dezelfde strekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Nog zo eentje: moederbord TR is ondertussen 20 minuten oud en de open deur wordt door mij, en iemand anders, alweer nog verder opengesmeten...
Ik neem aan dat dit topic een bevestiging is op de rode draad in jouw betoog? Ik doe deze aanname aangezien je gebruik maakt van het woorden 'nog zo eentje', waarmee je aangeeft dat ook dit topic in lijn van jouw bevindingen ligt.

In dat geval, 20 minuten, sjees. Al zou zo'n topic een uur open staan, wat dan nog? Ik zie echt de ernst daarvan niet in. Als je zo'n topic zat bent, vanwege het niveau van de topicstarter, reacties van medegebruikers of wat dan ook, klik er dan niet meer op, kijk er niet meer naar. Topics direct sluiten die niet voldoen aan de policy is anno 2007 op GoT een euthopie. Topics worden in een rap temp aangemaakt, daar kan men niet tegen modden. Helemaal niet wanneer de moderator overdag moet werken, studeren of andere verplichtingen heeft.

De enige oplossing is meer moderators. Misschien heb je dan een 24 uur bezetting em eem continue controle op het forum. Maar zoiets is onwenselijk. Dan wordt het veel te onoverzichtelijk voor de crew, wordt het moelijker onderling afspraken maken en het nemen van beslissingen is helemaal een onbegonnen taak. Hoe meer zielen, hoe meer meningen.

Mijn inziens heeft de crew het forum netjes onder controle. Helemaal wanneer je het vergelijk met andere fora van deze omvang :)
MAX3400 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 20:33:
[...]

Tot op zekere hoogte met je eens. Misschien is dit niet het meest briljante voorbeeld maar er zijn zat topics die niet thuishoren op GoT (werving, spam etc) en minstens die tijd open blijven staan en ondertussen > 25 reakties hebben verzameld van allemaal dezelfde strekking.
Maar waar is de brand? Ik zie nog steeds niets waar we met ons allen ons druk om moeten maken. Hoe groot is de schade aan het forum als een topic zoals jij deze beschrijft twee uur lang open blijft? Het enige jammelijke komt niet uit de hoek van het modden, maar uit de hoek van de gebruiker, die, zoals je in je voorbeelden kunt teruglezen, allen even hun mening moeten geven over de startpost of het niveau van het topic. Dat is pas irritant. En daar gaat te veel modwerk in zitten.

[ Voor 22% gewijzigd door Han op 02-02-2007 20:45 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

MAX3400 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 20:33:
[...]
maar er zijn zat topics die niet thuishoren op GoT (werving, spam etc) en minstens die tijd open blijven staan en ondertussen > 25 reakties hebben verzameld van allemaal dezelfde strekking.
Ik zie eigenlijk meer een probleem in het feit dat er in slechte draadjes zoveel reacties komen: Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics ;)

Ik ben overigens met je eens dat er topics zijn die een slotje verdienen en alsnog een hele avond open blijven tot ze gesloten worden. Daarentegen komt dat slotje vaak vanzelf en ontspoord er eigenlijk nauwelijks iets wanneer zo'n draadje met rust gelaten wordt :)
Pas toen is er iets ondernomen en goed geschoond, maar de dag erna was het weer hetzelfde gedoe in dat topic. Emoties in dat topic liepen redelijk hoog op maar zoals je ziet in [SGD] - TDU topic duurde het ongeveer 4 uur alvorens iemand ingreep en er pakweg 15 berichten verwijderd/aangepast zijn.
Ik denk dat je nog blij mag zijn dat zo'n topic openblijft. Ik zou er niet aan beginnen een topic wat keer op keer ontspoord te blijven modden. Bijsturen is een ding, continue aan het stuur moeten hangen een ander.
Mja, ik reageer soms binnen 2 minuten op een TR maar als dat 2 uur duurt is er nog niets aan de hand. Het topic wat je aanhaalt is een goed voorbeeld wat geen haast heeft om gesloten te worden of waar acute moderatie op nodig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik ben hier nog te kort om een "verval" in de moderatie te kunnen zien, dus daar laat ik me niet over uit. Maar op zijn politieks kan er altijd een proefballon worden opgelaten; misschien al geprobeerd, maar dat was voor mijn tijd ;) .

Is het een optie om een soort van moderatie door users aan te brengen? Users kunnen "suggereren" dat een topic dicht moet via een extra knopje, en als er 10 of 15 of 20 onafhankelijke mensen op dat knopje hebben gedrukt, dan gaat het topic tijdelijk dicht tot een moderator er naar gekeken heeft. Je zou eventueel kunnen aanbrengen dat alleen mensen met SG toegang mogen stemmen, maar dat zijn details. Het voorkomt misschien ook ontsporen van topics.

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 02-02-2007 21:07 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 17:06

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

gambieter schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 21:05:

Is het een optie om een soort van moderatie door users aan te brengen? Users kunnen "suggereren" dat een topic dicht moet via een extra knopje, en als er 10 of 15 of 20 onafhankelijke mensen op dat knopje hebben gedrukt ...
het grootste nadeel van dat plan vind ik eigenlijk dat je de enkele negatieve 'uitschieters' naar onderen toe, opeens als 'norm' behandelt waaraan je alle topics gaat meten ....

als er dan maar een paar users een topic dicht willen, lukt dat dan (en voor je het weet gaan er 'crews' zich via IRC 'organiseren' om onwenselijke topics 'dicht te krijgen')

Feit is dat een stevige minderheid van de topics op GoT 'dicht' moet... en daarvoor voldoet de inzet van een paar moderatoren; die daarnaast veelal nog een iets bredere taak hebben, en bv ook de ruimte om welbewust topics ook open te laten en te 'sturen'.

met alle respect, maar het is juist niet iets waarmee 'gewone gebruikers' zch bezig dienen te houden :)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RM-rf schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 21:10:
[...]
het grootste nadeel van dat plan vind ik eigenlijk dat je de enkele negatieve 'uitschieters' naar onderen toe, opeens als 'norm' behandelt waaraan je alle topics gaat meten ....

als er dan maar een paar users een topic dicht willen, lukt dat dan (en voor je het weet gaan er 'crews' zich via IRC 'organiseren' om onwenselijke topics 'dicht te krijgen')

Feit is dat een stevige minderheid van de topics op GoT 'dicht' moet... en daarvoor voldoet de inzet van een paar moderatoren; die daarnaast veelal nog een iets bredere taak hebben, en bv ook de ruimte om welbewust topics ook open te laten en te 'sturen'.

met alle respect, maar het is juist niet iets waarmee 'gewone gebruikers' zch bezig dienen te houden :)
Het is natuurlijk maar een tijdelijk slotje, want een mod of admin moet natuurlijk de echte beslissing nemen. Ik ben het met je eens dat je de norm zet naar de dieptepunten, maar er komen wel wat dieptepunten voorbij de laatste tijd ;) . Over het organiseren via IRC: meen je dat serieus? Maar goed, het was maar een proefballonetje :) .

Hebben mods uit andere forumdelen trouwens rechten om topics aan te passen buiten hun "machtsgebied"?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil even meedelen dat ik dezelfde gevoelens heb als de TS.

Ik ben niet iemand die de mods af wil zeiken dat ze er niet op tijd bij zijn, want het is gigantisch druk en mods hebben volgens mij een full-time baan om alleen dit bij te houden.

Ik denk daarom dat een grote verantwoordelijkheid zit bij de users die hier al wat langer rondlopen. Ook ik maak me soms schuldig aan het uit de hand laten lopen van topics die nergens over gaan. Maar als iedereen bij een lomp topic netjes een TR doen, en als er geflamed wordt in een topic daar niet op in wordt gegaan zal het ondanks de drukte toch een stuk rustiger worden voor de mods.

kortom, Een beter GoT begint bij jezelf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

gambieter schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 21:16:
[...]
Hebben mods uit andere forumdelen trouwens rechten om topics aan te passen buiten hun "machtsgebied"?
In principe niet. Er zijn crewleden die buiten hun eigen modplek kunnen modden mocht dat met spoed nodig zijn en niet door de subforumcrew opgepakt worden.
Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 21:23:
kortom, Een beter GoT begint bij jezelf. :)
Laat duidelijk zijn dat users een zeer grote invloed hebben op het forum en ook in draadjes die niet zijn zoals ze zouden moeten. Wat je zegt klopt dus wel degelijk ;)

Wil ik toch nog even ingaan op een opmerking van de topicstarter aangezien we wat afdwalen.
Wat schetst mijn verbazing; zelfs dan lijkt het alsof we niet bestaan... Vaak geen reaktie, geen adequate aktie en, in veel gevallen, ook geen feedback.
Ik kan niet oordelen over een specifieke situatie, maar als je van mening bent dat er onvoldoende wordt gereageerd op TR's dan lijkt het me het verstandig dat bij de subforumcrew aan te kaarten. Wellicht wijkt jouw mening dan af van die van de crew waardoor je het gevoel krijgt dat er niet naar je opmerkingen gekeken wordt. Dat dat een frustrerend gevoel geeft lijkt me logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 17:06

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

gambieter schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 21:16:

over het algemeen niet, behalve Admins en een enkele Global Mod hebben moderatoren enkel edit- en sluitrechten binnen fora die binnen un taak vallen...

een 'slotje' zelfs al zou dat maar en 'tijdelijk' ding zijn, is in het geheel geen oplossing en ook niet iets waarover lichtzinnig gedacht moet worden .... de orde op het forum is veel meer afhankelijk van gedegen sturing en begeleiding van gebruikers.

Het is een beetje vreemd dat tweakers.net zo'n 'naam' bij sommige mensen lijkt te hebben, dat het een forum zou zijn waar threads 'makkelijk' op slot gaan, bij mijn weten is ook het percentage slotjes al sinds 2002/2003 aan het dalen en blijven topics relatief langer open ....

toen gingen iets van 17% van de topics dicht, nu nog maar iets van 8% tot 9% ...
dat zijn juist erg goede cijfers, die aantonen dat het 'misbruik' van de mogelijkheden die een forum lijkt te bieden , eerder afneemt.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RM-rf schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 22:24:
[...]

over het algemeen niet, behalve Admins en een enkele Global Mod hebben moderatoren enkel edit- en sluitrechten binnen fora die binnen un taak vallen...

een 'slotje' zelfs al zou dat maar en 'tijdelijk' ding zijn, is in het geheel geen oplossing en ook niet iets waarover lichtzinnig gedacht moet worden .... de orde op het forum is veel meer afhankelijk van gedegen sturing en begeleiding van gebruikers.

Het is een beetje vreemd dat tweakers.net zo'n 'naam' bij sommige mensen lijkt te hebben, dat het een forum zou zijn waar threads 'makkelijk' op slot gaan, bij mijn weten is ook het percentage slotjes al sinds 2002/2003 aan het dalen en blijven topics relatief langer open ....

toen gingen iets van 17% van de topics dicht, nu nog maar iets van 8% tot 9% ...
dat zijn juist erg goede cijfers, die aantonen dat het 'misbruik' van de mogelijkheden die een forum lijkt te bieden , eerder afneemt.
Eens een naam altijd een naam. Maar persoonlijk zie ik ook wel dat er moeite wordt gedaan om topics een kans te geven.

Daarnaast worden bij "niet zo slimme" vragen vaak "typisch GoT antwoorden" gegeven, van die inhoudloze, database vullende onzin en afkat reacties als "UTFS", "wat heb je zelf al gezocht?",

ditzelfde zie ik veel bij redelijk normale topics van users met heel weinig posts. Het is toch niet nodig om dan tegen zo iemand te zeggen "welkom op GoT, heb je de regsitratie voorwarden wel gelezen?" en dat dan 10x in een ander zinsverband.

Dit soort reacties schrikken nieuwe users best af, en daarom zullen er buiten dit forum best slechtge verhalen de wereld in geholpen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Zo ook CSL en dan voornamelijk vraagstellingen gerelateerd aan Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? wordt aanzienlijk vaak over het hoofd gezien. Gemiddeld, en dan praat ik over een weekend, zie ik toch wel een stuk of 20 topics die nergens aan voldoen. TR indienen is handig/slim maar de ene keer wordt er goed en daadkrachting ingegrepen, na een startpost van lik-me-vestje terwijl de volgende startpost, met exact dezelfde inhoud, wordt gedoogd of geschoond van overbodige reakties.
Hier kan ik me erg goed in vinden. Ik lees en post vaak in CSL, en er wordt imo niet altijd even goed ingegrepen. Niet dat de modjes incapabel zijn oid, maar volgens mij is er te weinig modforce. Ik zie geregeld topics die dagenlang openblijven zonder een goede TS.
Wat de TS schrijft dat de ene keer goed en daadkrachtig ingegrepen wordt, en een andere keer weer niet valt mij ook wel op. Imo mag er in sommige gevallen wel sneller gemod worden... In de grote topics in CSL wordt volgens mij nauwelijks gemod. In het "wat moet ik upgraden" topic zie ik ook geregeld erg basic vragen of helpdesk-achtige posts voorbij komen waar niets mee gedaan wordt.

En dan kun je zeggen van "laat het topic dan met rust", maar volgens mij is het niet te voorkomen dat men gaat reageren in dat soort topics. Tenminste daar lijkt het sterk op.

Overigens mogen er van mij hogere eisen komen aan het openen van een "is dit systeem goed" topic in CSL, maar dat is weer een ander onderwerp

TR's maken doe ik trouwens geregeld, voordat daar weer een opmerking over komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Zo, ik heb eventjes wat anders gedaan en ben eigenlijk verbaasd om te zien dat er, zowel vanuit de beheershoek als de userhoek, aanzienlijk tweeledig wordt gereageerd.

Personen als SmartDoDo hebben al eerder, al dan niet op redelijk persoonlijke titel, laten zien dat bepaalde topics echt een crime zijn om te mogen/kunnen modereren. We weten allemaal wel waar de topics omtrent KMT over gingen. Ik vind het netjes en gepast als een moderator of admin op een gegeven moment ook het punt heeft bereikt dat bepaalde zaken de strot uit komen en dat daar dan een discussie over wordt gestart.

Niet dat anderen dat niet doen maar een kleine minderheid van "de beheerders" geeft af en toe duidelijk aan waar de grens ligt waarbij de overige medewerkers toch vaak een wat neutraler pad kiezen om alles in goede banen te leiden. Vraag me af wat er mis is om soms een standpunt te kiezen; een gefundeerde discussie doet niemand kwaad en in veel gevallen kan je onder het genot van een biertje of koffie bepaalde zaken nuanceren of bijleggen; een uitspraak die toch redelijk veel wordt gebezigd in topics in SG bijvoorbeeld.

Wat ik wel opvallend vind is dat er door modjes veelvuldig wordt verwezen naar Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics maar dat dat juist weer heel erg avant la lettre wordt genomen. Zelfs als een topicstart nog niet eens het aantal pixels waard is maar er komt wel een behulpzaam doch sturend antwoord van een user, verschijnt er desondanks vaak ook een waarschuwing naar die user. Dat bevreemdt me; we zijn hier om elkaar te helpen en als iemand een net en sturend antwoord post waarmee de topicstarter verder kan, lijkt het me niet noodzakelijk om dat antwoord ook weg te modereren.

Ow, en een speciale vermelding voor gambieter; op zich nog niet eens zo'n gek idee om een voting-button in te stellen; de vraag moet dan wel degelijk gesteld worden wat de limiet is voordat een tijdelijk slotje wordt gegenereerd. CSL is bijvoorbeeld veeel drukker bezocht dan PN&S.

Ik stel het zelf in ieder geval erg op prijs dat men, tot zover in de replies, goed leest en dat de lijn van het verhaal door verschillende mensen belicht wordt en kan worden. Af en toe levert dat toch een ander en begrijpelijker inzicht op op de belevingswereld van de mensen die dit forum mogelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

MAX3400 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 23:43:
Personen als SmartDoDo hebben al eerder, al dan niet op redelijk persoonlijke titel, laten zien dat bepaalde topics echt een crime zijn om te mogen/kunnen modereren.
Inderdaad zijn de 'grote' topics heel veel werk om te modden. Simpelweg door de grootte, maar vooral ook doordat er heel verschillende soorten mensen in komen. De flightsim discussies van een tijdje terug zijn daar een goed voorbeeld van. Meer mods zijn daar helemaal geen goede oplossing voor. Alleen al omdat op elkaars lip zitten niet gaat werken, er wordt geover-mod (voor niemand leuk) en/of mensen er dan juist van uit zullen gaan dat een ander het wel oppikt.

Maar voorbeelden die gaan over 20 minuten kan ik echt niet serieus nemen, sorry. Als dat al een bovengrens is, zou men dus gemiddeld iedere 10 minuten opnieuw het hele forum moeten lezen? Zelfs voor iets als spam lijkt me dat geen ramp. Liever niet en het is ook een uitzondering als echte spam wel een kwartier open blijft, maar een ramp?

Ook 2 uur (het TD voorbeeld) kan overdag soms nu eenmaal een tijd zijn dat mensen werken/ studeren/ slapen/ neuspeuteren/ oid. Als het haast heeft zal een SeM topic echt wel helpen, maar bij een TR als MAX3400 in "[SGD] - TDU topic" zal een global moderator bepaald niet het gevoel hebben dat het haast heeft.
Wat ik wel opvallend vind is dat er door modjes veelvuldig wordt verwezen naar Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics maar dat dat juist weer heel erg avant la lettre wordt genomen. Zelfs als een topicstart nog niet eens het aantal pixels waard is maar er komt wel een behulpzaam doch sturend antwoord van een user, verschijnt er desondanks vaak ook een waarschuwing naar die user. Dat bevreemdt me; we zijn hier om elkaar te helpen en als iemand een net en sturend antwoord post waarmee de topicstarter verder kan, lijkt het me niet noodzakelijk om dat antwoord ook weg te modereren.
Hmm. Dat lijkt mij persoonlijk inderdaad niet de bedoeling. Alleen al omdat ontopic en nuttige reacties altijd een goede aanvulling zijn van de search. Als geen inhoudelijke reply kan het imho inderdaad in sommige gevallen best blijven staan; maar soms ook niet. Er is denk ik geen zwart/wit. Dus de standaardvraag: doe eens wat voorbeelden?
Ow, en een speciale vermelding voor gambieter; op zich nog niet eens zo'n gek idee om een voting-button in te stellen; de vraag moet dan wel degelijk gesteld worden wat de limiet is voordat een tijdelijk slotje wordt gegenereerd. CSL is bijvoorbeeld veeel drukker bezocht dan PN&S.
Vooropgesteld: inderdaad is meedenken naar een oplossing altijd goed O+ Maar het hele grote nadeel is al genoemd. Het is zo makkelijk om daar zwaar misbruik van te maken via bijv. irc. En los daarvan: neem het modden op de frontpage maar als voorbeeld. Ben jij het altijd eens met een -1 en met een +4? En een menselijke modkracht wordt er niet overbodig door. Tenslotte is een ontopic iets voor de een offtopic voor de ander. Als ik het eerdergenoemde TD topic als voorbeeld mag nemen, zou de democratische manier betekenen dat de XBOX-gerelateerde discussie wordt weggestemd en juist de PC-beta vragen "omhoog worden gemod". Ik geloof dat dat niet jouw beeld is van wat wenselijk is ;)
Gunner schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 20:20:
Via het door jou verguisde medium DM hebben de regulars in een paar SGD topics veelvuldig contact en kunnen we niet anders concluderen dat TR/Schop een Modje/DM gewoon compleet nutteloos is. Alles lijkt genegeerd te worden voor ons onduidelijke redenen.

Op een gegeven moment raak je hier toch gewaardeerde gebruikers mee kwijt omdat de aanwas van newbees (nofi) gewoon zodanig is dat er geen modereren meer mogelijk is. Het HK topic KMT hoef ik je hopelijk niet aan te herinneren?
Stel je nu voor de topics waar jullie actief meedoen op slot te doen omdat het te lastig modden is? Dat is nu iets waar mods veel tijd instoppen om te voorkomen, omdat er zoveel mensen plezier van hebben.

Zonder op dit specifieke geval in te gaan: ik zie eerlijk gezegd niet dat er TR's worden genegeerd. Wel dat ze niet direct en op de gesuggereerde manier worden opgevolgd, maar dat gaat niet altijd.

Zoals ik het zie, worden alle TR's best op tijd opgepakt. Maar niet altijd (of bij sommige topics: vaak niet) op de manier waarop degene die de TR zet wil. Modden is niet alleen modbreaks, replies verwijderen en OW's en in heel wat topics zijn er verschillende soorten en hoeveelheden "klanten". Een topic vol modbreaks werkt niet, verwijderen laat geen boodschap achter voor de honder man die volgen en de halve wereld bannen is ook geen optie die op enige termijn werkt. Als een foutje genoeg is om te bannen zou nog amper iemand in dit topic - inclusief de crew - aanwezig zijn.

Voor discussies incl. feedback zijn (SeM en/of) de {subforum}@tweakers.net mailadressen trouwens imho veel handiger. Alleen al omdat dat door meer dan 1 iemand gelezen wordt. En DM's worden inderdaad te makkelijk vergeten omdat ze onzichtbaar zijn na de eerste keer lezen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

F_J_K schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 00:19:Stel je nu voor de topics waar jullie actief meedoen op slot te doen omdat het te lastig modden is? Dat is nu iets waar mods veel tijd instoppen om te voorkomen, omdat er zoveel mensen plezier van hebben.
Nee hoor. Absoluut niet. Er zou imho wat strakker gemodereerd kunnen worden, of eventueel (tijdelijke) afsplitsing van dat door MAX3400 genoemde topic.
F_J_K schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 00:19:
Maar voorbeelden die gaan over 20 minuten kan ik echt niet serieus nemen, sorry. Als dat al een bovengrens is, zou men dus gemiddeld iedere 10 minuten opnieuw het hele forum moeten lezen? Zelfs voor iets als spam lijkt me dat geen ramp. Liever niet en het is ook een uitzondering als echte spam wel een kwartier open blijft, maar een ramp?
Dat voorbeeld wat hij noemde was inderdaad niet een geweldig voorbeeld, 20 minuten is IMHO niet echt een tijdspanne waarbij je actie MOET verwachten. Laten we niet te veel op dit specifieke voorbeeld doorgaan. dat ontwricht een beetje het (terechte) punt wat MAX3400 probeert te maken.

[ Voor 44% gewijzigd door Gunner op 03-02-2007 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

In merk ? HP of ASUS of TOSHIBA, Laptop, welke?, game pc 1000euro en
Asus Z53jc Ap073c ?? zie ik daar anders niets van terug?

In Game pc € 2500 bijvoorbeeld weer wel, maar dat is ook een duidelijk voorbeeld waarbij er slechte reacties worden geplaatst waardoor het inderdaad een erg slecht topic wordt. Het topic had geen goede start, en is nog erger geworden dankzij de reacties van sommige users. Ik zie dus in het geheel niet wat je zegt, sterker nog er wordt niets gezegd ten nadele van de users die ontopic reageren in die draadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

F_J_K schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 00:19:
[...]
Vooropgesteld: inderdaad is meedenken naar een oplossing altijd goed O+ Maar het hele grote nadeel is al genoemd. Het is zo makkelijk om daar zwaar misbruik van te maken via bijv. irc. En los daarvan: neem het modden op de frontpage maar als voorbeeld. Ben jij het altijd eens met een -1 en met een +4? En een menselijke modkracht wordt er niet overbodig door. Tenslotte is een ontopic iets voor de een offtopic voor de ander. Als ik het eerdergenoemde TD topic als voorbeeld mag nemen, zou de democratische manier betekenen dat de XBOX-gerelateerde discussie wordt weggestemd en juist de PC-beta vragen "omhoog worden gemod". Ik geloof dat dat niet jouw beeld is van wat wenselijk is ;)
[...]
Ik ben er wel van overtuigd dat mijn proefballonetje wat lek is ;) .

Aangaande de opmerking over het dalende aantal slotjes: ik kom juist van forums waar heel weinig slotjes worden uitgedeeld, en ik persoonlijk vind juist het aanbrengen van slotjes helemaal niet erg. Zeker gezien het feit dat er een paar users rondlopen die na 5 slotjes nog steeds niet snappen hoe je een topic start.

Als die daling komt door verbetering van de openingsposts, dan is het natuurlijk wel goed. Maar als het komt door het verlagen van de standaarden, dan is het de vraag of dit wel de bedoeling is. Juist de reputatie dat GoT een hoger niveau van computerkennis haalde maakte mij geinteresseerd. :)
offtopic:
Om nou MAX3400 eventjes 3000 af te nemen is ook weer niet aardig 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 03-02-2007 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

gambieter schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 00:29:
offtopic:
Om nou MAX3400 eventjes 3000 af te nemen is ook weer niet aardig 8)7
offtopic:
Scherp. Het zal die vierde Whiskey cola zijn denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
SmartDoDo schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 00:28:
[...]

In merk ? HP of ASUS of TOSHIBA, Laptop, welke?, game pc 1000euro en
Asus Z53jc Ap073c ?? zie ik daar anders niets van terug?

In Game pc € 2500 bijvoorbeeld weer wel, maar dat is ook een duidelijk voorbeeld waarbij er slechte reacties worden geplaatst waardoor het inderdaad een erg slecht topic wordt. Het topic had geen goede start, en is nog erger geworden dankzij de reacties van sommige users. Ik zie dus in het geheel niet wat je zegt, sterker nog er wordt niets gezegd ten nadele van de users die ontopic reageren in die draadjes.
De topics die je aanhaalt zijn inderdaad relatief correct ten opzichte van anderen. Maar ik heb ook een voorbeeld waarbij ik persoonlijk zo iets had van: 8)7 namelijk TIPS? Office 2000 koppeling Outlook & Access

Ik krijg daar een mooie mod-break van niesje terwijl ik, voor zover te herinneren is, ik verwees naar de support-site van Office waar vast nog het e.e.a. te vinden is over oudere koppelingen en ook aangaf/dacht dat de genoemde pakketten niet voor de vraagstelling van de topicstarter op elkaar afgestemd waren.

Leek me inhoudelijk correct maar de betreffende moderator denkt/dacht daar anders over.

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 03-02-2007 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-02 10:10
Ik merk zelf dat de laatste tijd GoT nogal vervuild raakt, doordat mensen denken dat het hier beginnersweb is. Maar ik snap ook dat mods ook mensen zijn en niet 24 uur per dag achter hun pc kunnen zitten om te modereren. Als de users nou gewoon een topicreport maken en verder niet reageren in het topic, dan zal het aantal onnozele topics wel afnemen denk ik. Mensen die zich registreren voor 1 vraag zullen dan afnemen als ze merken dat er gewoon geen reactie wordt gegeven op hun vraag.

Over het algemeen vind ik zelf dat mods hier op GoT hun werk goed doen en alles wel bijsturen mocht het nodig zijn. Tuurlijk wordt er wel eens een fout gemaakt, maar mods zijn ook gewoon mensen dus daar heb ik wel respect voor. Ik waardeer hun moeite :) Maar ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die misschien een ander soort inzet verwachten van de mods.

Een beetje offtopic: Ik heb me altijd afgevraagd, waarom worden er (bijna) nooit topics verwijderd? Ik zie wel topics die meteen worden gesloten omdat de TS geen inzet heeft getoond, maar het topic blijft gewoon bestaan. Bij zo'n groot forum nemen zulke topics toch veel kostbare database geheugen in? Of mis ik nu iets? :?

[ Voor 10% gewijzigd door Oguz286 op 03-02-2007 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het Test Drive topic is er eentje waar ik ook vrij actief bezig ben, en ik merk inderdaad ook dat er af en toe niet geweldig gemoddereerd wordt. Er wordt een keer een modbreak neergezet, en daarna lange tijd niet meer naar gekeken (zo lijkt het voor mij in ieder geval) waardoor users gewoon door gaan. Als er wat strenger opgetreden zou worden, kort na de modbreak zou dat het effect vergroten.
Want topic waarschuwingen? Volgens mij denken de meeste dat dat ook gewoon ads zijn :?

Zulke grote topics groeien natuurlijk heel snel, en ik snap dat als je als mod dat spel gene ene fuck interesseert weinig zin hebt om alles bij te houden en te lezen.
Maar hele topics zijn imo een stuk makkelijker tegen te gaan.

Je ziet bijna altijd al aan de titel of het een 'goed' topic is of niet. En ik irriteer me mateloos aan, toch vaak nieuwere users, die zich registreren en dan meteen een vraag neerpleuren zonder dat ze ook maar een regeltje richtlijnen gelezen hebben. Als daar dan een kleine opmerking over gemaakt wordt krijg je reacties van 'geef nou ff gewoon antwoord'.

Naar mijn mening worden deze topics te vaak toegelaten waardoor je er steeds meer krijgt (dit is een ontwikkeling die duidelijk te merken was de afgelopen maanden). Als dit soort topics meteen gesloten zouden worden, met een PM naar de TS zou je deze users meteen duidelijk kunnen maken dat dat niet de bedoeling is. Ok, natuurlijk geen geweldige binnenkomst voor deze mensen, maar was GoT niet het forum waar een zekere mate van kennis verwacht wordt? ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

gambieter schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 00:29:
(...) Als die daling komt door verbetering van de openingsposts, dan is het natuurlijk wel goed. Maar als het komt door het verlagen van de standaarden, dan is het de vraag of dit wel de bedoeling is. Juist de reputatie dat GoT een hoger niveau van computerkennis haalde maakte mij geinteresseerd. :)
Er is volgens mij wel een beweging geweest waarbij topics minder snel gesloten raakten als ze afwijken van de richtlijnen, maar waarbij gepoogd wordt door middel van sturing de gebruiker duidelijk te maken wat wél de bedoeling is zonder het topic dicht te gooien. Zolang andere gebruikers niet op een negatieve manier daar op ingaan, of zelfs in een behulpzame post behulpzame opmerkingen ten aanzien van hoe je een topicstart kan formuleren om meer antwoorden te krijgen, is dat denk ik toch voornamelijk een goed iets.

Ja, er zullen wat meer topics openstaan die sec gezien niet de eisen voldoen. Maar er zullen ook een hoop gebruikers die nieuw zijn aan het eind van zo'n topic wél duidelijk zijn hoe het moet. En als iemand na zo'n 'gestuurd' topic zwakke topics blijft openen, blijven maatregelen natuurlijk niet uit. Alleen die zijn niet altijd tot vaak niet zichtbaar voor andere gebruikers :) .
Oguz286 schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 01:10:
(...) Een beetje offtopic: Ik heb me altijd afgevraagd, waarom worden er (bijna) nooit topics verwijderd? Ik zie wel topics die meteen worden gesloten omdat de TS geen inzet heeft getoond, maar het topic blijft gewoon bestaan. Bij zo'n groot forum nemen zulke topics toch veel kostbare database geheugen in? Of mis ik nu iets? :?
Omdat dan een aanzienlijk deel van de geschiedenis van gebruikers verloren gaat, en waarschijnlijk omdat die database ruimte niet echt een heel erg schaars goed is. De database ruimte is sowieso niet echt iets waar ik me druk over ga maken, daar zijn andere mensen voor met meer verstand van zaken :P .
MAX3400 schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 00:47:
(...) Ik krijg daar een mooie mod-break van niesje terwijl ik, voor zover te herinneren is, ik verwees naar de support-site van Office waar vast nog het e.e.a. te vinden is over oudere koppelingen en ook aangaf/dacht dat de genoemde pakketten niet voor de vraagstelling van de topicstarter op elkaar afgestemd waren.

Leek me inhoudelijk correct maar de betreffende moderator denkt/dacht daar anders over.
Ja, je deed een korte verwijzing naar de supportsite. Maar verder was je reply nu niet echt het toonbeeld van behulpzaamheid, en bestond deze vooral uit negatieve / moderator-achtige tekst. En het werkelijk bijsturen van andere gebruikers is nog altijd voorbehouden aan moderatoren :) .
fsfikke schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 01:19:
(...) Er wordt een keer een modbreak neergezet, en daarna lange tijd niet meer naar gekeken (zo lijkt het voor mij in ieder geval) waardoor users gewoon door gaan. Als er wat strenger opgetreden zou worden, kort na de modbreak zou dat het effect vergroten.
Ja, natuurlijk moet een modbreak vervolgens wel gehandhaafd worden :) . Maar als eerste vind een deel van die handhaving mogelijk buiten jouw zicht plaats, en ten tweede is het ook niet handig om topics té streng te modereren. Dat zou niet goed zijn voor de sfeer :) .
Want topic waarschuwingen? Volgens mij denken de meeste dat dat ook gewoon ads zijn :?
Als topicwaarschuwingen genegeerd worden moet daar natuurlijk ook wat aan gebeuren, maar over het algemeen - ik kan niet echt spreken voor fora waar ik weinig kom - gebeurt dat volgens mij ook :) .
Je ziet bijna altijd al aan de titel of het een 'goed' topic is of niet. En ik irriteer me mateloos aan, toch vaak nieuwere users, die zich registreren en dan meteen een vraag neerpleuren zonder dat ze ook maar een regeltje richtlijnen gelezen hebben. Als daar dan een kleine opmerking over gemaakt wordt krijg je reacties van 'geef nou ff gewoon antwoord'.
Als je naast aan *behulpzame* opmerking over de startpost ook gelijk een topicstarter hélpt, dan krijg je maar weinig erg negatieve reacties. Het is simpelweg niet aan andere gebruikers om op een semi-negatieve manier 'opmerkingen' te maken t.a.v. andere gebruikers :) .
Naar mijn mening worden deze topics te vaak toegelaten waardoor je er steeds meer krijgt (dit is een ontwikkeling die duidelijk te merken was de afgelopen maanden). Als dit soort topics meteen gesloten zouden worden, met een PM naar de TS zou je deze users meteen duidelijk kunnen maken dat dat niet de bedoeling is. Ok, natuurlijk geen geweldige binnenkomst voor deze mensen, maar was GoT niet het forum waar een zekere mate van kennis verwacht wordt? ;)
Nee, dat is geen fijne binnenkomer voor veel gebruikers en is dus ook niet iets wat we willen :) . Het heeft op de lange termijn vaak een véél positiever effect om een gebruiker vriendelijk bij te sturen dan om hem met richtlijnen in zijn gezicht te smijten en topics dicht te gooien. Dat laatste levert veeleerder een gefrustreerde gebruiker op die óf weggaat óf zich de volgende keer met zo weinig mogelijk moeite misschien aan de richtlijnen gaat houden. Terwijl de eerste strategie een stuk welwillendere gebruikers oplevert :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 22:36:
Eens een naam altijd een naam. Maar persoonlijk zie ik ook wel dat er moeite wordt gedaan om topics een kans te geven.

Daarnaast worden bij "niet zo slimme" vragen vaak "typisch GoT antwoorden" gegeven, van die inhoudloze, database vullende onzin en afkat reacties als "UTFS", "wat heb je zelf al gezocht?",
De vraag "Wat heb je zelf al gezocht" is er juist een die het topic een kans geeft, mits het een beetje omkleed wordt. Vanaf een moderator komende is het meestal iets van "Je startpost is van onvoldoende kwaliteit; we verwachten op GoT dat je zelf wat moeite doet en om dubbel werk te voorkomen willen we ook weten wat je al gedaan hebt. Bovendien krijgen we daardoor een beter beeld van het probleem. Dus: wat heb je zelf al uitgezocht?". Sluiten met een punt na de 'doet' kan ook, maar daar wordt niemand wijzer van. Overigens alleen van toepassing bij topicstarts waarvan de indruk bestaat dat de user wel beter kan als hij geprikkeld wordt. En die beoordeling is geheel gevoelsmatig en daar zullen users het vaak niet mee eens zijn.
RoD schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 22:36:
Ik zie geregeld topics die dagenlang openblijven zonder een goede TS.
Een goede topicstart is niet perse vereist. Een matige topicstart, gevolgd door drie echt goede reacties kan er, in ieder geval in W&L, voor zorgen dat een topic wordt opengelaten. Ik zal dan nog wel een opmerking over de topicstart maken, maar niettemin is het topic dan van toegevoegde waarden voor topicstarter en latere zoekers.
In het "wat moet ik upgraden" topic zie ik ook geregeld erg basic vragen of helpdesk-achtige posts voorbij komen waar niets mee gedaan wordt.
Dat is toch ook als een topic voor basic en helpdeskachtige vragen? Als je een beetje weet waar je over praat, dan kan je dat toch zelf uitzoeken?
En dan kun je zeggen van "laat het topic dan met rust", maar volgens mij is het niet te voorkomen dat men gaat reageren in dat soort topics.
Dat betekent toch niet dat jij hoeft te reageren?
Niet dat anderen dat niet doen maar een kleine minderheid van "de beheerders" geeft af en toe duidelijk aan waar de grens ligt waarbij de overige medewerkers toch vaak een wat neutraler pad kiezen om alles in goede banen te leiden. Vraag me af wat er mis is om soms een standpunt te kiezen;
Tolerant zijn en de lat niet zo hoog leggen als sommige users zouden willen is het kiezen van een standpunt en eentje waar vanuit de crew en MT in het verleden is aangestuurd. De lat lag in het verleden te hoog en dat klinkt nog steeds door in de reputatie die GoT heeft.
Zelfs als een topicstart nog niet eens het aantal pixels waard is maar er komt wel een behulpzaam doch sturend antwoord van een user, verschijnt er desondanks vaak ook een waarschuwing naar die user. Dat bevreemdt me; we zijn hier om elkaar te helpen en als iemand een net en sturend antwoord post waarmee de topicstarter verder kan, lijkt het me niet noodzakelijk om dat antwoord ook weg te modereren.
Zoals al gezegd: dat maakt het een mod-achtige reply, waarmee je het risico loopt een topic te laten ontsporen, omdat mensen het nu eenmaal moeilijk accepteren terechtgewezen te worden, tenzij dat gebeurt door iemand met een aura van autoriteit. Een kleurtje en titel verlenen de crew dat aura, waardoor dezelfde reply van een crewlid wel acceptabel is en van een willekeurige user niet (en je kan nog zoveel toegevoegde waarde in een bepaald forum hebben: dat weten de topicstarter en andere forumusers niet en dat verleent je dus geen aura van autoriteit). Het is beter als alleen crewleden mensen terechtwijzen.
Oguz286 schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 01:10:
Een beetje offtopic: Ik heb me altijd afgevraagd, waarom worden er (bijna) nooit topics verwijderd? Ik zie wel topics die meteen worden gesloten omdat de TS geen inzet heeft getoond, maar het topic blijft gewoon bestaan. Bij zo'n groot forum nemen zulke topics toch veel kostbare database geheugen in? Of mis ik nu iets? :?
Zelfs topics en posts die uit het zicht van users worden verwijderd, blijven bestaan. De topics gaan naar een speciaal forum, genaamd de TrashCan en de posts krijgen een database vlaggetje, maar zijn voor de uberadmins nog steeds te bekijken. Je mist (denk ik) dat er gewoon voldoende database capaciteit is en dat de ruimte die die deleted posts en topics innemen relatief niet echt veel is.

[ Voor 9% gewijzigd door Confusion op 03-02-2007 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Zelfs als een topicstart nog niet eens het aantal pixels waard is maar er komt wel een behulpzaam doch sturend antwoord van een user, verschijnt er desondanks vaak ook een waarschuwing naar die user. Dat bevreemdt me; we zijn hier om elkaar te helpen en als iemand een net en sturend antwoord post waarmee de topicstarter verder kan, lijkt het me niet noodzakelijk om dat antwoord ook weg te modereren.
Ik zie regelmatig in de Active Topics een topic langskomen die ik ongeveer een levenduur van 5 minuten geef (in de harde waren). Dan is het voor mij een sport om toch de user een goed antwoord te geven waar de user IMHO iets aan heeft. En dat binnen dus die 5 minuten. Zodoende staat er weleens een goed antwoord op een matige TS en gaat het topic alsnog dicht. Ik heb daarvoor nog geen fractie negatieve feedback voor gekregen en dus denk ik dat deze claim niet klopt.
En wel om de volgende reden: de reply zelf is uitsluitend behulpzaam neergezet waarbij zowel de user, de TS als het probleem in z'n waarde worden gelaten, hoe simpel het ook is. Ik laat daarbij ook vrijwel iedere verwijzing weg dat insinueert dat het fout is. Een n00b zoiets direct inwrijven is gewoon unfair en geeft een negatief beeld. Tevens zal de dienstdoende mod dat altijd doen, want die zet het slot en heeft geen behoefte aan dubbel werk/voordringers.
Op W&L en NSTM maak ik wel eens gebruik van de mazen die Confusion aanbiedt: een matige TS upgraden zodat een slotje inderdaad niet meer gepast is. Ook vervolgreacties kunnen bestaansrecht aanbieden en zo een leuk forum opzetten. Zo kunnen users dus wel degelijk wat bijsturen.

Daarom verbaas ik mij altijd over de mate van slechte replies: die zijn echt zoveel slechter dan een slechte TS. Deze mensen weten zogenaamd toch hoe het hoort en vernielen toch een topic. Sterker nog, indien de TS een echte n00b is dan zal 'ie zeker niet meer terugkomen en met recht. Er zijn TR's mogelijk, er zijn zeer veel dienstdoende mods en de TS heeft er niets aan om offtopic replies aan te trekken. En ook wanneer bv een Confusion besluit een topic te gedogen is het niet de matige TS die de balans maakt maar de vervolgreacties. Met een 5-tal goede reacties blijft het topic leven, met 5 slechte reacties is het topic dood. Waarom mensen dus slechte reacties plaatsen is mij daarom een raadsel, het vernielt potentiele topics. Opi plaats dan wel eens de opmerking dat als het topic na 12 uur niet gered is alsnog op slot gaat, dan kunnen zowel TS als reacties er een poging op loslaten. Zo ligt de bal bij de users. Enige voorstellen om users de macht te geven om topics af te laten sterven lijkt me best not-done.

Wanneer de moderator of zo niet direct aanwezig, denk dan dat er ook een sociaal leven bij de persoon in kwetsie aanwezig kan zijn. Het wordt pas echt ernstig als er na 12 tot 24 uur niet gereageerd wordt. Je zal ergens een grens moeten stellen in de tijd dat de mod ingegrepen moet hebben maar ik proef dat de TS 30 min niet eens acceptabel vindt... dat is te fanatiek voor een divers en vrijblijvend forum als GoT. Tenzij TS niet die 30 min in het achterhoofd heeft, maar dan moet dat maar eens neergezet worden.

De primaire functie van een moderator is waarschijnlijk uitsluitend het aanbieden van een goede omgevingsruimte voor discussies. Daar zit niets inhoudelijks in. Dan is het aan de users om er iets leuks van te maken (mod is ook user). Hier op GoT hebben de mods de boel wat strakker aangetrokken doordat er a) 200k users kunnen reageren en b) het niveau hoog gehouden moet worden omdat anders de hoogniveau-users wegtrekken. Maar het beeld dat kan onstaan dat de mods de boel reguleren moet niet verwateren: het zijn nog altijd de users die de verantwoordelijkheden hebben.
* Delerium zal maar geen hint geven over hoe actief moderatoren zijn achter de schermen om de boel goed te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Confusion schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 12:10:

Een goede topicstart is niet perse vereist. Een matige topicstart, gevolgd door drie echt goede reacties kan er, in ieder geval in W&L, voor zorgen dat een topic wordt opengelaten. Ik zal dan nog wel een opmerking over de topicstart maken, maar niettemin is het topic dan van toegevoegde waarden voor topicstarter en latere zoekers.
Ik had het specifiek over CSL.
Dat is toch ook als een topic voor basic en helpdeskachtige vragen? Als je een beetje weet waar je over praat, dan kan je dat toch zelf uitzoeken?
Ja, je zou kunnen zeggen dat het daarvoor is. Maar soms lijkt het toch sterk op een "zoek dit effe voor me uit"-topic. Terwijl er toch duidelijk regels in de topicstart staan.
Dat betekent toch niet dat jij hoeft te reageren?
Nee zeker niet, dat bedoel ik ook niet te zeggen. Echter, wat er wel gebeurd is dat de TS allang en breed geholpen is met het kopen van een pc, en dan komt er achteraf nog eens een modje die meldt dat het hier niet de bedoeling is om zo'n topic te openen. Veel te laat imo, TS leest het dan waarschijnlijk niet eens meer.

Note: Dit is dus lang niet in alle gevallen, maar het valt me de laatste tijd wel steeds meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:28

defiant

Moderator General Chat
Replies in slechte topics zorgt imho voor de meest zichtbare vervuiling op het forum. Op de een of andere manier hebben slechte topic starts en spam berichten een vaak onweerstaanbare aantrekkingskracht op mensen die TS allerlei dingen duidelijk willen maken. Met als gevolg dat slechte topics vaak terugkomen in active topics en bovenaan blijven staan in het desbetreffende forum. Je zou van actieve topics vaak verwachten dat het interessante topics zijn, maar vaak is het het tegendeel. Probleem hierbij is dat de users zelf voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor de vervuiling.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

ecteinascidin schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 12:57:
* Han zal maar geen hint geven over hoe actief moderatoren zijn achter de schermen om de boel goed te laten gaan.
Dan zal ik maar niet beginnen over moderators die bijna niet meer actief zijn en enkel nog crew zijn omdat het zo gezellig is in het crewforum...

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

MAX3400 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 20:01:
Ik denk dat dit wat te algemeen is om het over het hele forum te zeggen - we hebben zo ontzettend veel fora en moderators dat je niet over het algeheel kan zeggen dat men te druk is of 'te lui' is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Han schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 14:40:
[...]

Dan zal ik maar niet beginnen over moderators die bijna niet meer actief zijn en enkel nog crew zijn omdat het zo gezellig is in het crewforum...
Gewaagde uitspraak. Laat ik er dan ook eentje maken. Als dat echt zo is, laten deze personen dan hun plek overdragen aan iemand die er wel tijd en zin in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

ecteinascidin schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 12:57:
[...]

* PcDealer zal maar geen hint geven over hoe actief moderatoren zijn achter de schermen om de boel goed te laten gaan.
Nou, ik zou het wel op prijs stellen. Wellicht onderschatten veel mensen het werk van een mod (including me).

Wordt er ooit op een TR gereageerd naar de indiener? Nooit van gehoord. In SeM in elk geval wel en vaak erg snel.

Over verwijderen van topics: i.p.v. deleten, het kan ook verplaatst worden naar een buitengebied die restricted is.

Over CSL kan ik kort zijn. mag strenger gemodereerd worden w.m.b. De zoveelste "is dit systeem goed" topic waarn TS aangeeft (als ie het al doet) niet meer te doen dan basic stuff als internetten en officetaken: goedkoopste systeem die je kan vinden.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

PcDealer schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 15:32:
[...]

Nou, ik zou het wel op prijs stellen. Wellicht onderschatten veel mensen het werk van een mod (including me).

Wordt er ooit op een TR gereageerd naar de indiener? Nooit van gehoord. In SeM in elk geval wel en vaak erg snel.

Over verwijderen van topics: i.p.v. deleten, het kan ook verplaatst worden naar een buitengebied die restricted is.
Dat wordt bij "deleten" toch ook gedaan? Die topics worden toch naar de TC geplaatst?
Over CSL kan ik kort zijn. mag strenger gemodereerd worden w.m.b. De zoveelste "is dit systeem goed" topic waarn TS aangeeft (als ie het al doet) niet meer te doen dan basic stuff als internetten en officetaken: goedkoopste systeem die je kan vinden.
Mja, en de standaardvragen als: "past dit?" "heb ik iets over het hoofd gezien" ed wat constant weer terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RoD schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 15:35:
[...]
Dat wordt bij "deleten" toch ook gedaan? Die topics worden toch naar de TC geplaatst?
[...]
Mja, en de standaardvragen als: "past dit?" "heb ik iets over het hoofd gezien" ed wat constant weer terugkomt.
Bij CSL heb je de laatste dagen van die onzekere gasten die graag bevestigingen willen horen over de laptop die ze gekozen hebben, gebaseerd op een ander topic. Dat zijn topics die m.i. direct op slot kunnen, omdat ze niet echt een vraag stellen. Zie een voorbeeld van zo'n topic. De vragensteller had vlak daarvoor al een eerder (gelocked) topic gehad, enz enz. Zoiets maakt begeleidend modden een hoop werk, lijkt me. Maar goed, just my 2 cents.

Uberhaupt de hele hardwaresectie (CSL, PMG en VB) wordt nogal geplaagd door dat soort topics, dus ik kan me goed voorstellen dat de mods daar een stevige taak aan hebben. De Windows sectie gaat nu een Vista-tsunami tegemoet zien....

[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 03-02-2007 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

MAX3400 schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 00:47:
[...]

De topics die je aanhaalt zijn inderdaad relatief correct ten opzichte van anderen. Maar ik heb ook een voorbeeld waarbij ik persoonlijk zo iets had van: 8)7 namelijk TIPS? Office 2000 koppeling Outlook & Access

Ik krijg daar een mooie mod-break van niesje terwijl ik, voor zover te herinneren is, ik verwees naar de support-site van Office waar vast nog het e.e.a. te vinden is over oudere koppelingen en ook aangaf/dacht dat de genoemde pakketten niet voor de vraagstelling van de topicstarter op elkaar afgestemd waren.

*denkt* daar nog steeds anders over ;)
Je verwees naar de office-update site. Samen met je eerdere reactie in dat topic komt dat neer op 'stap maar van O2k' af, en dat is én gewoon onzin, én geen antwoord waar de TS iets verder mee komt. Verder maak je daar nog wat opmerkingen die op zich al voldoende grond zijn voor een modbreak.

Het topic als geheel is trouwens een mooi voorbeeld van het nut van de policy mbt reageren in slechte topics. De vraagstelling op zichzelf (koppelen van een database met outlook gegevens) is interessant genoeg voor een topic; de ts zelf was ondermaats. Na jouw twee reacties was het topic definitief ontspoort en weinigen zullen daarin nog de draad op kunnen of willen pakken.

offtopic:
Overigens is er een speciaal topic voor feedback op moderatieacties in SG
:)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

gambieter schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 15:45:
[...]

Bij CSL heb je de laatste dagen van die onzekere gasten die graag bevestigingen willen horen over de laptop die ze gekozen hebben, gebaseerd op een ander topic. Dat zijn topics die m.i. direct op slot kunnen, omdat ze niet echt een vraag stellen. Zie een voorbeeld van zo'n topic. De vragensteller had vlak daarvoor al een eerder (gelocked) topic gehad, enz enz. Zoiets maakt begeleidend modden een hoop werk, lijkt me. Maar goed, just my 2 cents.
Zal ook zeker wel een hoop werk zijn ja. Maar dan is het imo gewoon een kwestie van meer mods aannemen. Maar het is niet alleen de hoeveelheid werk zelf, zoals ik al schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RoD schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 15:58:
[...]
Zal ook zeker wel een hoop werk zijn ja. Maar dan is het imo gewoon een kwestie van meer mods aannemen. Maar het is niet alleen de hoeveelheid werk zelf, zoals ik al schreef.
Begeleidend modden is geduldwerk, en niet iedereen gegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

gambieter schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 16:04:
[...]

Begeleidend modden is geduldwerk, en niet iedereen gegeven :)
Maar het is toch niet zo dat er op GoT niet meer mensen te vinden zijn die geschikt zijn, toch? Niet dat ik weet wat het allemaal inhoudt, maar het lijkt me dat er wel meer geschikte mensen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RoD schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 16:06:
[...]
Maar het is toch niet zo dat er op GoT niet meer mensen te vinden zijn die geschikt zijn, toch? Niet dat ik weet wat het allemaal inhoudt, maar het lijkt me dat er wel meer geschikte mensen zijn...
Eerder werd al aangegeven dat je ook weer niet teveel mods moet hebben, omdat het dan moeilijk wordt om de coordinatie erin te houden. Maar goed, we dwalen misschien wat af? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-09 21:55

Keida

dr.

Mag ik nog een iets andere vraag stellen die wel deels dit onderwerp raakt?

Zijn er nog meer mensen die de TR gebruiken als 'half'-SEM topic zeg maar? Heel af en toe irriteer ik me mateloos en dan probeer ik dit aan te geven in een TR (Al dan niet helemaal 100% bij dat topic horend). Zo ja, de juiste plaats, of liever op andere manier?

Als ik dan toch bezig ben. Ik ben met name te vinden in de HK, net als een hele zooi vaste users daar. En als mij iets tegenstaat dan is het wel dat ik soms het gevoel heb dat de 'HK-meubels' mogelijk toch wat minder strak gemodereerd worden. Misschien hebben deze mensen onbewust iets meer krediet opgebouwd? Ben ik hierin de enige?

IJsdikte op de Elfstedentocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Keida schreef op maandag 05 februari 2007 @ 22:38:
Mag ik nog een iets andere vraag stellen die wel deels dit onderwerp raakt?
Eigenlijk is ze offtopic binnen deze discussie ;)
Heel af en toe irriteer ik me mateloos en dan probeer ik dit aan te geven in een TR (Al dan niet helemaal 100% bij dat topic horend). Zo ja, de juiste plaats, of liever op andere manier?
Een TR is een prima plek om aan te geven wat je stoort in een topic :)
En als mij iets tegenstaat dan is het wel dat ik soms het gevoel heb dat de 'HK-meubels' mogelijk toch wat minder strak gemodereerd worden. Misschien hebben deze mensen onbewust iets meer krediet opgebouwd? Ben ik hierin de enige?
Ik kan me heel goed voorstellen dat bepaalde users inderdaad meer krediet hebben dan anderen. Vergeet ook niet dat een user met 20.000 posts meer kans heeft eens de fout in te gaan dan een user met 1000 posts. Daar houden we ook rekening mee.

En zo wordt er ook achter de schermen gemodereerd, niet alles is zichtbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-09 15:14

Beugelfles

I love rusty spoons

Even iets wat hier ook mee te maken heeft. In de Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics wordt vermeld dat je beter niet kan reageren op slechte topics, en als je dat doet doe het dan voorizchtig en respectvol (i.c.m. een TR).

Nadeel is dat er dan enige vervuiling optreedt in de search. Is het niet mogelijk om in dergelijke topics gedeeltelijk 'offtopic' te reageren en de user te wijzen op de faqs en policies? En dan er voor te zorgen dat de offtopic gedeelten niet worden meegenomen in de search?

[ Voor 5% gewijzigd door Beugelfles op 05-02-2007 23:00 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-09 21:55

Keida

dr.

SmartDoDo schreef op maandag 05 februari 2007 @ 22:45:
[...]

Ik kan me heel goed voorstellen dat bepaalde users inderdaad meer krediet hebben dan anderen. Vergeet ook niet dat een user met 20.000 posts meer kans heeft eens de fout in te gaan dan een user met 1000 posts. Daar houden we ook rekening mee.
Maar heeft ook de ervaring van 20.000 posts en zou dus misschien beter moeten weten? Kijk, ik snap het wel, maar het lijkt me toch af en toe op te vallen (en volgens mij heb ik dit ook al eens in een TR gestopt :P)

IJsdikte op de Elfstedentocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 21:37

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Andersom geld het ook hoor. Als een user in z'n eerste paar posts een matig tot redelijk slechte topicstart maakt proberen we dat in eerste instantie bij te sturen door o.a. om wat meer informatie te vragen en even te wijzen op de faqs (en bijv in PRG de quickstart). Als een user die hier al lang rondloopt en beter zou moeten weten een redelijke slechte topicstart maakt is de kans veel groter dat het topic dicht gaat. Een matige topicstart van iemand die al een paar keer is geprobeerd bij te sturen zal nog eerder dicht gaan want die persoon wil het blijkbaar niet eens proberen.

Dus of een topic open blijft of dicht gaat is niet alleen afhankelijk van de inhoud, ook afhankelijk van het verleden van de gebruiker. Edit: en uiteraard ook afhankelijk van de replies in het topic.

[ Voor 5% gewijzigd door Creepy op 08-02-2007 09:45 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

En daar komt bij dat een user 70% van de bijsturingen niet ziet of merkt. Middelen als PM's en mail richting een user zijn niet zichtbaar voor andere gebruikers.

Pagina: 1