(\__/)
(='.'=)
(")_(")
Nederlands is makkelijker als je denkt
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Verwijderd
Maar, dit is yust mijn theorie...
Hoezo een piek, dit is toch weer het normale niveau?DinX schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 17:08:
Het is eerder bij het terug aangaan na die 5 minuten. Als in 1 keer een heel deel van Naderland/België/Europa zelfs? z'n verlichting enzo weer aanschakelt, dat kan een leuke piek geven op het netwerk.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
Nee want zoals Zjosh zegt, bij minder belasting gaat de spanning omhoog, en als je dan weer aanschakelt is er ineens weer veel meer belasting, en dat is die piekFelixje schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 17:10:
[...]
Hoezo een piek, dit is toch weer het normale niveau?
Ik denk niet dat dat het probleem is, maar eerder het feit dat de energievoorziening op deze schaal (landelijk) niet gebouwd is om "even" uit te gaan. Kerncentrales zetten ze bijvoorbeeld niet uit, het kan gewoonweg niet.DinX schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 17:08:
Het is eerder bij het terug aangaan na die 5 minuten. Als in 1 keer een heel deel van Naderland/België/Europa zelfs? z'n verlichting enzo weer aanschakelt, dat kan een leuke piek geven op het netwerk.
Edit: als dat inderdaad het geval is (hogere spanning) dan is dat inderdaad reden voor een piek ja... Ook reden om even een ups aan je pc te hangen.
[ Voor 12% gewijzigd door Technicality op 01-02-2007 17:15 ]
De verhouding tussen de hoeveelheid momentaan geproduceerd vermogen en de hoeveelheid afgenomen vermogen bepaalt de netfrequentie (die dus normaal 50Hz is). Als iedereen tegelijkertijd het licht uit doet, gaat de netfrequentie omhoog, afhankelijk van welk percentage van het opgenomen vermogen 'wegvalt'. Je kunt dan niet doodleuk even een elektriciteitscentrale afschakelen om de frequentie weer omlaag te brengen, en als de frequentie te veel verandert, worden knooppunten dichtgegooid om de rest van het net te beschermen. Zelfde grap als iedereen tegelijk inschakelt, alleen zakt dan de frequentie.
Het hangt dus af van hoeveel vermogen er opeens niet meer wordt afgenomen vanavond...
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Verwijderd
Als de energiebedrijven slim zijn, laten ze voor één keer het nachttarief op/rond die moment starten. Al die elektrische cv's die starten met t nachttarief beginnen dan te branden, en kunnen de spanning weer wat egaliseren.
Jammer dat k mijn voltmeter nie bij de hand heb. Ik zou m maar al te graag es in de pries (het stopcontact) steken.
edit: stroom uitvallen is één ding, maar economische schaden omdat de stroom uitvalt wel heel wat anders! Het net kan zichzelf redelijk reguleren, maar dat gaat vrij traag. als er een snelle onbalans komt, kunnen de centrales dat niet volgen, met het neergaan van t net als gevolg.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2007 17:20 ]
Bedenk wel dat je niets kunt doen terwijl je kaarsen bij je hebt.Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 17:15:
Mooi toch, als de stroom uitvalt is toch beter voor het klimaat
zal wel donker zijn dan..
Maar ik denk dat het wel mee gaat vallen. Als er echt een grote kans is op een stroomstoring dan zullen de energiebedrijven er alles aan doen om te waarschuwen voor de gevolgen. Heb niets gehoord op het nieuws dus ik denk dat de stroom het gewoon blijft doen.
Dit lijkt me geen oplossing. Dit gebeurd elke nacht in Nederland. Dan merken we toch ook niets..Als de energiebedrijven slim zijn, laten ze voor één keer het nachttarief op die moment starten. Al die elektrische cv's die starten met t nachttarief beginnen dan te branden, en kunnen de spanning weer wat egaliseren.
[ Voor 54% gewijzigd door Coldcat op 01-02-2007 17:18 ]
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
hoeveel energie denk je dat het kost om de boel weer op te starten? weg rendementVerwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 17:15:
Simplicity is de bom...
Verwijderd
Klopt, zo'n generator wordt aangedreven door een turbine (ongeacht hoe de centrale aan z'n energie komt) en het aantal rotaties per seconde van die generator bepaalt ook de netfrequentie. Zodra er meer elektrische apparaten aan gaan, wordt de weerstand van de generator hoger, dus moet de turbine meer moeite doen om de rotatie (netfrequentie) gelijk te houden, dus zal de centrale meer energie gebruiken en produceren.
Zodra de weerstand van de generator plotseling verandert, dan kun je je ongetwijfeld voorstellen dat die centrale dat niet grappig vind, daar hij de netfrequentie dus op 50 Hz probeert te houden. 't Zou me niets verbazen als een centrale plotseling zegt: fuck it, dit is niet goed, ik laat een paar beveiligingssystemen in werking treden, zodat ik uitval.
Maar nu laten je tegenstanders ineens met z'n allen tegelijk los.... (dat gebeurt er dus als iedereen tegelijk het licht uit doet...).
Electriciteit (ehm, wisselstroom) kun je niet opslaan. De energiecentrales moeten precies genoeg leveren voor het verbruik van dat moment, want anders gaan er dingen flink mis (te hoge of te lage spanning, of te hoge/lage netfrequentie). Als dat verbruik stijgt of daalt worden er centrales bij- of afgeschakeld. Normaal gesproken gaat dat vrij geleidelijk, makkelijk bij te houden. Totdat heel europa ineens verzint om met z'n allen tegelijk in dezelfde minuut alles uit of aan te schakelen...
(ehm, dit verhaal klopt vast niet helemaal in detail, maar globaal komt 't er wel op neer).
nou is een electriciteitcentrale de PSU van een regio. En als alle huizen en kantoren binnen die regio plotseling om geen stroom danwel allemaal plots _wel_ stroom opvragen, dan kan dit dus slechte gevolgen hebben, zowel voor het electriciteitsbedrijf alsook voor jou thuis.
En dan mag je nu dus wel lachen om die geweldige actie van 5 voor 8, maar als je straks met een kapotte computer zit, dan is het toch echt je eigen schuld.
gelukkig zit al mijn apparatuur op een surge protector, en ook nog eens op een UPS. Dus als echt de stroom uit zou vallen kan ik gewoon nog een uurtje verder spelen.
Nee, het gaat echt om het moment dat het uit gaat. Kort uitgelegd in atechnische bewoordingen: Het elektriciteitsnetwerk in Europa produceert een hele hoeveelheid stroom. Dat is min of meer continu dezelfde hoeveelheid. Op het moment dat ineens veel minder stroom gevraagd wordt, blijft er in feite 'stroom over'. Natuurlijk zitten in het netwerk verschillende buffers, maar er wordt nu gevreesd dat die buffers te weinig zijn om die stroompiek op te vangen.DinX schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 17:08:
Vergelijk het met een eenvoudig denkbeeldig water-systeem: als ergens 100 liter water per minuut in een grote tank wordt gepompt, en ineens zet iemand de kraan vijf minuten lang op 50%, dan is er vijf minuten lang 50 liter water per minuut 'over' dat nergens heen kan. Als er geen resere-reservoir is, of dat ook vol raakt, dan zal de leiding open springen en er helemaal geen water meer in de tank komen
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Verwijderd
Jups, mooie vergelijking! daar komt t zowat op neer.
Dat overschakelen op nachttarief gebeurt niet in heel het land op dezelfde moment. Daarom wordt t net nie onstabiel in het normale geval.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Moet je dat überhaupt nog vragen?Sprite_tm schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 17:23:
Voor de mensen die geinteresseerd zijn: ik heb hier een mooie APC staan (2 zelfs) die fijn de lijnspanning kan nameten. Ik wil die wel es aansluiten en kijken of ik grafiekjes kan trekken van het moment zelf.
Verwijderd
Ik snap er ook niks van want bij mijn werk op het industrieterrein.Branden de straatlantaarns zomer's overdag terwijl het 30 graden is en er geen wolkje aan de hemel staat.Dus lijkt het me beter dat onnodige energieverspilling wordt tegengegaan ipv dat ik in het donker ga zitten.Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 17:17:
Snap zowie zo de actie niet want wat is nou 5min, laten we minimaal begingen met een uutje
P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200
Of gewoon de aardlekschakelaar om zetten?
[ Voor 24% gewijzigd door under-world op 01-02-2007 17:33 ]
Verwijderd
Volgens mij welunder-world schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 17:32:
Is het nu zinvol om duurdere apparaten uit het stopcontact te halen als voorzorgsmaatregel ?
edit:
Of gewoon de aardlekschakelaar om zetten?
Het idee is dat er aandacht gevraagd wordt voor het probleem. Net zoals een stille tocht voor slachtoffers van het een of ander niet voor een permanente oplossing zorgt, maar wel bewustzijn hoopt te kweken, bijvoorbeeld. En als de stroom in heel Europa uitvalt is er in ieder geval bewustzijnCopycat schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 17:30:
[...]
Ik snap er ook niks van want bij mijn werk op het industrieterrein.Branden de straatlantaarns zomer's overdag terwijl het 30 graden is en er geen wolkje aan de hemel staat.Dus lijkt het me beter dat onnodige energieverspilling wordt tegengegaan ipv dat ik in het donker ga zitten.
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Maar 's nachts gaan alle nachtclubs open heSeatRider schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 17:08:
Omdat er dan teveel stroom is... overcapaciteit... zo iets. Ik geloof er weinig van, 's nachts wordt er ook veel minder afgenomen zonder problemen.
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Verwijderd
Een stille tocht is bedoeld als "medeleven voor de slachtoffers", als een tocht tegen de kwaadaardigen. Bij dit probleem zijn de mensen zelf de oorzaak. Daarom vind ik de mensen die meedoen ook echt achterlijk. (no flame intended) Als je er echt wat aan wilt doen heb je het zelf in de hand. Wees gewoon wat zuiniger voor het milieu (er kunnen genoeg kWh'tjes af wanneer iedereen gewoon even nadenkt voordat ze iets aan of uit doen). Ik verwijt mezelf ook dat ik dit soort dingen niet altijd doe, maar ik ga dan ook geen acties tegen mezelf verzinnen zodat ik weer trots op mezelf kan zijn en het gevoel heb dat ik iets goed doe voor het milieu. Want na deze vijf minuten gaan de lichten gewoon weer aan, en gaat iedere "aandacht-vrager" weer door met de creatie van eht probleem.Hertog schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 17:34:
[...]
Het idee is dat er aandacht gevraagd wordt voor het probleem. Net zoals een stille tocht voor slachtoffers van het een of ander niet voor een permanente oplossing zorgt, maar wel bewustzijn hoopt te kweken, bijvoorbeeld. En als de stroom in heel Europa uitvalt is er in ieder geval bewustzijn
Verwijderd
Ik snap werkelijk niet dat het "rijk" daar niet over nagedacht heeft. S.L.O.R.D.I.G.!!
Verwijderd
If you can't beat them, join them
Heeft dikke UPS en kan gewoon nog 3 uur doormodderen met een kaarsje ernaast of 2 uur gamen. Ik ga gewoon door
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2007 18:19 ]
Verwijderd
Ja dat ga ik ook zeker doen. Geen risico LopenVerwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 18:00:
PS: Zet je computer en apparatuur om 19:50 uit en schakel het om 20:10 weer in. Dan weet je zeker dat jouy geen blaam/schade treft.
Verwijderd
edit: @ osiris: daar heb jij dan weer helemaal gelijk in, scherp
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2007 18:13 ]
Verwijderd
Hij neemt een marge van 5 minuten, waardoor hij resp. éérder en láter dan iedereen z'n apparatuur uit doet, dus dan doet ie strikt gezien niet mee met 't verneuken van het power-grid.Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 18:04:
maar dan doe je eigenlijk net zo hard mee als degenen die het licht uit doen
Al zullen er zat apen zijn die hun klok 5 minuten verkeerd hebben lopen
Uhm vrind, daar valt niks aan te doen, da's wisselstroom.Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 17:58:
.......
Ik snap werkelijk niet dat het "rijk" daar niet over nagedacht heeft. S.L.O.R.D.I.G.!!
Als je dan niks te melden hebt of je weet of snapt niet hoe ons elektrichiteitsnetwerk werkt, zeg dan niks.Saturnus schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 17:32:
NUTS: "Niet het licht uit doen hoor! (Dan verdienen wij minder.)"
Beetje jammer dat dit weer zo'n actie is die waarschijlijk verzonnen is door een aantal linkse malloten die niet eerst even gecheckt hebben wat voor gevolgen dit kan hebben. Beetje jammer.
[ Voor 47% gewijzigd door GG85 op 01-02-2007 18:18 ]
Verwijderd
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.
Verwijderd
Op dat geheel zit een stekkerdoos waarop ook het modem zit. Blijft de stroom langer dan een uur uit dan sluit ik toch nog af om wat reserve over te houden als het echt mis gaat (koelkast kan dan nog een volle dag op lopen, etenswaren!)
Verder heeft het (zoals al enkele keren gezegd) geen enkel nut. Het zou moeten zijn om het door te laten dringen enzo (oohhh 5 min. zonder stroom, de wereld vergaat!).. Maargoed, Amerika zegt over 10 tot 20 jaar 15 tot 20 % minder olie te willen gebruiken, da's dus wel 7,5 tot 10 % over de gehele wereld.. Dát helpt pas
Wat verder ook goed helpt, is het feit dat we nu veel minder stoken, omdat we (door het broeikaseffect?) een warme winter hebben.. En als je dan toch mensen dingen wilt opdragen: Heel de zomer niet zo'n achtelijke airco aan met het raam open, maar airco uit en raam dicht
Verwijderd
Zeker gezien de milieuverontreiniging ten gevolge van een stroomuitval. Als voorbeeld in het UZ Gent de stroom eruit klapt (die externe dan), dan wordt de volledige stroomvoorziening opgevangen door stokoude dieselgeneratoren die in totaal bijna 1200 liter diesel per uur verbruiken (heb daar vakantiejob gedaan en dat is me door een van de onderhoudstechnici verteld), en de uitstoot van die generatoren zijn echt zwarte wolken. Zelfs een aftandse dieselauto blaast mooiere lucht.GG85 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 18:16:
Beetje jammer dat dit weer zo'n actie is die waarschijlijk verzonnen is door een aantal linkse malloten die niet eerst even gecheckt hebben wat voor gevolgen dit kan hebben. Beetje jammer.
Kan je nagaan wat voor een milieuvervuiling je hebt bij 2 uurtjes stroomuitval... dat is een equivalent (bij 1 op 12.5 van een auto die 300.000km aflegt)
Bij een energiecentrale hebben ze turbines, die draaien met 50 omwentelingen per seconden, constant. Als er meer stroom nodig is, wordt er meer stoom tegen de turbines geblazen en krijgen de turbines meer weerstand omdat ze meer stroom moeten leveren.
Als iedereen het licht uit zou zetten, komt er minder weerstand op de turbine te staan maar blijft de stoomtoevoer nog wel even gelijk, daardoor gaat het aantal omwentelingen omhoog waardoor je dus meer hz door je stopcontact krijgt. Maar op de energiecentrale zit ook een beveiliging ( ik dacht op 53 en 47 hz maar dat weet ik niet zeker ) waardoor de energiecentrale er dus uit klapt als hij erover heen gaat, en dat zal ook gebeuren als Nederland haar lichten uit zou doen.
Als er 1 centrale uit klapt, wordt de andere centrale overbelast en klapt die er ook uit, en zo gaat dat door totdat er geen centrale meer aan staat
En zoals de beste persoon het hierboven al zegt, een hoop bedrijven hebben echt megagrote generatoren staan die dan opgestart worden en daar komt hele vieze lucht uit en hebben een stuk lager rendement dan gewone energiecentrales.
[ Voor 17% gewijzigd door de_harde_kern op 01-02-2007 18:40 ]
neen, inderdaad, het helpt niet , integendeel waarchijnlijk: waarschijnlijk verbreuieken we amper minder, en misschien zelf meer stroom straks.
maar imho hélpt het wel: het wordt tijd dat iedereen met z'n neus op de feiten gedrukt wordt, we zijn immers al (te?) laat.
De lichten uitdoen is een statement: "Kijk; IK geef erom" Aangezien we sociale wezens zijn, is de mening van de groep héél belangrijk, dus anderen je mening laten zien ook! Laat osn hopen dat een paar mensen die nog niet geloven dat de aarde om zeep gaat, nu gaan denken: 'Tiens, als de overheid/de spoorwegen/mijn buurman/... erin gelooft, is er misschien toch wat van aan?"
Ik ben het dan ook eens met Hertog: even zinvol als een stille mars; zinvol dus
Niet iedereen doet mee, dus alleen in de buurt van veel fanatieke mensen kun je problemen merken, als we in NL allemaal kleine netwerkjes zouden hebben. Dat hebben we niet: Een zeer groot deel van het Europese netwerk hangt aan elkaar. Van Nederland tot Griekenland en Portugal is één netwerk. Als er een deel moeilijkheden heeft, dan zorgt de rest van het netwerk voor stabiliteit.
Als 1 op de 10 mensen vijf spaarlampjes uit doen van bij elkaar 60W, dan scheelt dat zo'n 96MW. Klinkt veel, maar de Nederlandse energiecentralens hebben een capaciteit van meer dan 20GW, oftwel 20.000MW. Dus er is een fluctuatie van wel 0.5%.
's-Ochtends vroeg heb je een veel grotere piek in het energiegebruik als iedereen wakker wordt en aan het werk gaat. Dan verdubbelt in twee uur tijd het energiegebruik (dat gaat dus met gigawatts ipv megawatts). Conclusie, iedereen doet moeilijk over niks.
En ondertussen gewoon doorrijden in die auto en nogsteeds voor 95% gloeilampen gebruiken...the_stickie schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 18:43:De lichten uitdoen is een statement: "Kijk; IK geef erom"...
Verwijderd
euh?Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 17:15:
als de stroom uitvalt werk de koelkast niet, werk mijn computer niet en erger...
kan ik niet koffie zetten!
Als je dan niet gaat lachen of je snapt het niet, zeg dan niets.GG85 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 18:16:
[...]
Als je dan niks te melden hebt of je weet of snapt niet hoe ons elektrichiteitsnetwerk werkt, zeg dan niks.
Wel leuk, maar meer dan de helft van Europa doet meedr snuggles schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 18:51:
Niet iedereen doet mee, dus alleen in de buurt van veel fanatieke mensen kun je problemen merken, als we in NL allemaal kleine netwerkjes zouden hebben. Dat hebben we niet: Een zeer groot deel van het Europese netwerk hangt aan elkaar. Van Nederland tot Griekenland en Portugal is één netwerk. Als er een deel moeilijkheden heeft, dan zorgt de rest van het netwerk voor stabiliteit.
Verder is er inderdaad allang opgeroepen om vooral NIET mee te doen, en vast niet alleen in Nederland. Ook de centrales nemen voorzorgsmaatregelen (iedereen wat meer volts geven, en de buffers zo klein mogelijk houden), dus zal het wel meevallen..
Dan nog is het een groot risico. Als je weet dat de stroom uit kan vallen, zet je natuurlijk wel even wat apperatuur uit. Als het accuut gebeurd, ben je vaak de lul, omdat het nog aan staat..
Puur op het kapitalisme of op de burgers vertrouwen heeft niet zoveel zin om dit op te lossen. Hier heb je de overhe(i)d(en) voor nodig, bijvoorbeeld door:the_stickie schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 18:43:
Ik ben het dan ook eens met Hertog: even zinvol als een stille mars; zinvol dus
- Subsidie te geven op zonnepanelen
- Subsidie te geven op laptops icm. dockingstations die als normale PC ingezet worden
- Bedrijven als Intel en AMD aansporen om zuinige langzame desktop CPU's op de markt te brengen (die er nu niet/amper zijn!)
- Extra belasting op ouderwetse gloeilampen om verkoop spaarlampen te bevorderen
- Extra belasting op Windows Vista omdat die Aero-zooi de grafische kaart zwaarder belast waardoor die meer energie gaat verbruiken
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Verwijderd
Als de helft van Europa doet mee met wat lampjes uit doen dan zie ik nog steeds het probleem niet. Een gemiddelde TV verbruikt waarschijnlijk net zoveel als alle lampen die iemand uit doet. Verder staan nog een ziljoen andere apparaten gewoon door te draaien.TheZeroorez schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 18:56:
[...]
Wel leuk, maar meer dan de helft van Europa doet mee
Juist minder spanning geven voordat het 19:55 is, je krijgt namelijk nog wat extra spanning erbij door de piek van de lampen uitzettenOok de centrales nemen voorzorgsmaatregelen (iedereen wat meer volts geven, en de buffers zo klein mogelijk houden), dus zal het wel meevallen..
Dan wordt het gewoon self-fulfilling prophecyDan nog is het een groot risico. Als je weet dat de stroom uit kan vallen, zet je natuurlijk wel even wat apperatuur uit.
* dr snuggles doet niet mee aan de actie en laat z'n pc'tje lekker doordraaien.
[ Voor 4% gewijzigd door dr snuggles op 01-02-2007 19:09 ]
Verwijderd
precies diegene die met z'n neus op de feiten wordt gedrukt, doet mee aan de actie om mensen de neus op de feiten te laten drukken. Wat een zielige actiehet wordt tijd dat iedereen met z'n neus op de feiten gedrukt wordt
Je bent je bewust dat subsidies en extra belastingen meer kwaad dan goed doenW3ird_N3rd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 18:57:
- Subsidie te geven op zonnepanelen
- Subsidie te geven op laptops icm. dockingstations die als normale PC ingezet worden
- Bedrijven als Intel en AMD aansporen om zuinige langzame desktop CPU's op de markt te brengen (die er nu niet/amper zijn!)
- Extra belasting op ouderwetse gloeilampen om verkoop spaarlampen te bevorderen
- Extra belasting op Windows Vista omdat die Aero-zooi de grafische kaart zwaarder belast waardoor die meer energie gaat verbruiken
Een gigantische papierwerk, minder welvaart, kost meer tijd, oneerlijk voor de mensen die er geen gebruik van maken, enz. Bovendien is de elektrische energie al extra belast met energiebelasting. Met jouw voorstel wordt het dus exponentieel, net als bij de inkomensbelastingen (waarvan al sterke hints zijn dat FlatTax beter werkt dan ons systeem).
Nuttiger is van belastinggeld een mooi bos poten oid. Gloeilampen kun je beter verbieden (net als ze in California willen doen), dat kost een stuk minder dan er extra belasting op heffen.
[ Voor 12% gewijzigd door dr snuggles op 01-02-2007 19:14 ]
Verwijderd
Je kan hier de actuele (1min vertraging)
De regel stand zien van tennet
http://www.tennet.nl/bedr...formatie/balansdelta.aspx
anders pleurt straks het datacenter uit
HopelijkVerwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 19:09:
Ik vraag mij eigenlijk af of het wel nut heeft voor het milieu. Ik mag toch aannemen dat de energiecentrales gewoon door blijven draaien?
Minder energie verbruiken heeft wel degelijk nut overigens, ondanks dat de energiecentrales 'gewoon door blijven draaien'. De generatoren in die energiecentrales hoeven dan namelijk minder moeite te doen om rond te blijven draaien op 50 Hz. Dus d'r is minder brandstof nodig om dat voor mekaar te krijgen.
hoe moet ik dat lezen?lt_cmd_data schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 19:10:
Mensen die het interresant vinden.
Je kan hier de actuele (1min vertraging)
De regel stand zien van tennet
http://www.tennet.nl/bedr...formatie/balansdelta.aspx
als je niet eens weet hoe je zonder stroom koffie moet zetten is het misschien juist wel tijd om de stroom uit te laten vallen... simpele mens sta op en laat zien waarom wij een intelligente levensvorm zijn!Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 18:53:
[...]
als de stroom uitvalt werk de koelkast niet, werk mijn computer niet en erger...
kan ik niet koffie zetten!![]()
da's alles, behalve goed voor het "klimaat" hier in huis..
blokkenhout+lucifers/kookstel/gasbrandertje, filterzakje, fluitketel, kraanwater, koffie, suiker, lepel, kopje.
alle benodigdheden op een rij die de meeste mensen wel in huis hebben.
Verwijderd
Dan geef je beter het signaal af dat je enkel groene stroom wil. Dit kan al, je hebt maatschappijen die je groene stroom verkopen waarvan gegarandeerd is dat ze op een milieuvriendelijke manier opgewekt is uit hernieuwbare energiebronnen.the_stickie schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 18:43:
De lichten uitdoen is een statement: "Kijk; IK geef erom" Aangezien we sociale wezens zijn, is de mening van de groep héél belangrijk, dus anderen je mening laten zien ook! Laat osn hopen dat een paar mensen die nog niet geloven dat de aarde om zeep gaat, nu gaan denken: 'Tiens, als de overheid/de spoorwegen/mijn buurman/... erin gelooft, is er misschien toch wat van aan?"
Uiteraard kunnen ze niet garanderen dat het elektronnetje in jouw gloeilamp ook door een windmolen gelopen heeft, maar die bedrijven produceren / kopen evenveel groene stroom in als hun klanten verbruiken.
(vb. nuon levert deze groene stroom; http://www.nuon.be/nl/part/prod_groene_stroom.html)
De prijs is wel iets duurder, maar als al die mensen die zeggen met het milieu begaan te zijn op dergelijke contracten zouden overstappen (en dus ook de meerprijs ervoor betalen), dan verplicht je in dat geval nuon om ofwel zelf groene energie te produceren, of ze ergens in te kopen. Op die manier wordt er meer groene stroom geproduceert.
Via google kom ik erop dat 10,5% van de nuonklanten voor nuon nature kiest. Blijkbaar vindt nog steeds 90% (ervan uitgaande dat bij andere maatschappijen ook 10% kiest voor groene stroom) dat het milieu die paar eurocentjes niet waard is (want daar gaat het hem echt om, groene stroom kost 17c/kWu, inclusief belastingen en al die andere zaken), terwijl je toch meer dan 10% hoort zeggen dat ze wel degelijk om het milieu geven...
edit; gloeilampen verbieden is typisch zo'n niet hard te maken regel. Zelf moet ik niet weten van spaarlampen (ze gaan traag aan, geven geen fel wit licht zoals een gloeilamp...), dus of ze spaarlampen verbieden of niet maakt mij niet uit. Ik zal ze blijven gebruiken. In plaats van 60w peertjes vervang ik ze dan overal door 100w peertjes met een dimmer ervoor, dan gaat je gloeilamp zelfs niet meer stuk (in de keuken beneden hebben we 30 spotjes zitten die maar op 60% branden door die dimmer. Ondertussen zitten ze daar al 20 jaar, en ze branden toch gemiddeld een uur of 4 per dag. Van die 30 is er al 1tje kapot gegaan)
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2007 19:28 ]
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Er zijn tegenwoordig ook zeer mooie Led-lampen, net als in stoplichten zitten. De voordelen van een spaarlamp en een gloeilamp. Alleen de prijs moet nog wat zakken, maar dat zal zeker gebeuren: Led is de toekomst.Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 19:23:
[...]
edit; gloeilampen verbieden is typisch zo'n niet hard te maken regel. Zelf moet ik niet weten van spaarlampen (ze gaan traag aan, geven geen fel wit licht zoals een gloeilamp...), dus of ze spaarlampen verbieden of niet maakt mij niet uit. Ik zal ze blijven gebruiken. In plaats van 60w peertjes vervang ik ze dan overal door 100w peertjes met een dimmer ervoor, dan gaat je gloeilamp zelfs niet meer stuk (in de keuken beneden hebben we 30 spotjes zitten die maar op 60% branden door die dimmer. Ondertussen zitten ze daar al 20 jaar, en ze branden toch gemiddeld een uur of 4 per dag. Van die 30 is er al 1tje kapot gegaan)
Lol.W3ird_N3rd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 18:57:
[...][...]
Ik wist zelf helemaal niet van deze actie af, maar wat doen ze dan: ze brengen de actie in het nieuws, gevolg: Iedereen die er eerst niet van wist gaat nu het licht uitdoen.
Ik doe in ieder geval ook mee, maar ook met vijf minuten speling, is het iig niet mijn schuld als alle centrales eruit klappenn
Verwijderd
Weet ik ook, ik heb al zitten kijken naar ledlampen maar ze kwamen mij te duur uit (betaal de stroom zelf niet, maar moet wel de lampen betalen, dus dan is de keuze natuurlijk wel heel snel gemaakt)dr snuggles schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 19:35:
Er zijn tegenwoordig ook zeer mooie Led-lampen, net als in stoplichten zitten. De voordelen van een spaarlamp en een gloeilamp. Alleen de prijs moet nog wat zakken, maar dat zal zeker gebeuren: Led is de toekomst.
Mwah, energie is nog steeds relatief goedkoop. Je zou het dus eigenlijk uit principiele overwegingen moeten doenVerwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 19:37:
[...]
Weet ik ook, ik heb al zitten kijken naar ledlampen maar ze kwamen mij te duur uit (betaal de stroom zelf niet, maar moet wel de lampen betalen, dus dan is de keuze natuurlijk wel heel snel gemaakt)
[ Voor 7% gewijzigd door hellmonder1986 op 01-02-2007 19:45 ]
K vraag me af wat er gaat gebeuren!
Is het mischien beter bij iedereen om pc's uit te zetten enzo?(tegen BOEM)
[ Voor 6% gewijzigd door DennusB op 01-02-2007 19:48 ]
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
En ik ookOsiris schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 19:46:
[...]
Laptop = eruit
Sprite, ik eis dus wel mooi die grafiekjes hè
Verwijderd
Mijn ouders hebben onze verzekeraar gecontacteerd, en wij hoeven ons geen zorgen te maken, alle defecte toestellen worden terugbetaald. Het zou zelfs mooi zijn, want voor een toestel tot 1 jaar oud (mijn pc) krijg je 100% van de factuurprijs weer. (zelfs computergerief)
Om nu nog een 4400x2 aan 550€ te slijten
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik heb hier voor de zekerheid mijn laptop wel van het net af gehaald, hoewel ik er niet zo hard in geloof dat er storingen komen. Better safe than sorry, zeker met zelf betaalde hardware.
[edit] En nu is de site stuk. /GoT, of zou het toch ernstiger zijn?
[edit2] En weer terug, dus het zal wel niks zijn geweest. (Goh
[ Voor 13% gewijzigd door DrivinUCrazy op 01-02-2007 20:03 ]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Jullie laten je echt te makkelijk beinvloeden, daar zou ik misbruik van moeten maken
*flop, weg stroom*
*stilte*
Nounou, wat een boel...
/me maakte zich al niet zo druk
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
edit: de oorzaak is trouwens omdat er ineens minder stroom afgenomen -> overcapaciteit -> boel vliegt eruit -> ketting reactie hopen ze
als iedereen de boel weer aan zet, geeft dat geen probleem -> de centrales kunnen ze niet zo snel minder stroom laten produceren, je krijgt waarschijnlijk wel even een piek, maar dat zal wel mee vallen
[ Voor 75% gewijzigd door achtbaanfreak op 01-02-2007 20:03 ]
Merk er weinig van de actie.. Maar ze kunnen trots zijn op die afwijking van 1 volt..
M'n vriendin was online, heb er niet eens meer aangedacht..
Ik keek op de klok..
Heeel veel gemerkt