* Zyppora rolt de mauwen op en begint met quoten.Mochten die andere eigenschappen een (betere) verklaring geven voor de motivatie om een heel leger even te laten verzuipen, dan zijn deze tegenstrijdig aan de eigenschap 'vergevend'. Betekent dat dat de christelijke God een paradoxale is?
Anoniem: 9467 schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 16:57:
[...]
1. Inderdaad, omdat het simpelweg niet van toepassing is, zoals ik al aangaf in mijn post hierboven:
Het zesde gebod moet, om misverstanden te voorkomen, vertaald worden: U zult niemand wederrechtelijk het leven benemen, of U zult niemand onrechtmatig doden. De traditionele weergave van de Hebreeuwse tekst, Gij zult niet doden, heeft door de brede reikwijdte die ze suggereert ertoe geleid het gebod te verstaan als een verbod op het doden in het algemeen. De weergave Bega geen moord (Groot Nieuws Bijbel) of Pleeg geen moord (De Nieuwe Bijbelvertaling), is een grote verbetering, want het gaat hier beslist niet om het 'doden' of 'ter dood brengen' in het algemeen. Daarvoor wordt in het Oude Testament (ongeveer 300 maal) andere woorden gebruikt: harag, ‘doden’ en hemit, ‘ter dood brengen’. Hier in het zesde gebod en elders treffen we (altesamen 47 keer) echter het werkwoord ratsach aan, dat de heel specifieke betekenis heeft van 'wederrechtelijk ombrengen' of 'onrechtmatig doden'.
2. Dat is een niet al te slimme vraag. Het is ongeveer in dezelfde trant als:
Door wie moet de politie gestraft worden als ze iemand gevangen(oftewel iemand in gijzeling) nemen?
Ho even, dit zijn mijn denkbeelden niet, slechts de vraagtekens die ik zet bij dat van het christendom. Ik ben persoonlijk wel blij dat er mensen in bewaring worden genomen om de rest van de maatschappij tegen ze te beschermen. En volgens mij zijn christenen dat ook.
Anoniem: 9467 schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 16:57:
[...]
Ik wou met die vraag aangeven dat het interpreteren van de bijbel aan de hand van iemands levenstijl niet kan leiden tot goede indicatoren voor het bepalen of iemand een bijbel aanhanger is of niet. Het beantwoorden van deze vraag heeft daarom weinig zin.
Bij deze het verzoek tot vragen waarop antwoorden wel zin heeft. Anders lopen we elkaar continu mis en komt er van een redelijke discussie weinig terecht

De gebruikelijke onderwerpen: euthanasie, abortus, zondagsopening, homohuwelijk. Maar we hebben het natuurlijk ook over de minder gebruikelijke punten: terreur bijvoorbeeld.
Exact! Heel fijn dat je hier 'wet' zegt, en niet 'bijbel'

Die twee staan namelijk wagenwijd uit elkaar. De wet doet niet aan dat hele 'God bestuurt je hand' gedoe.
ucchan schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 21:35:
[...]
Hij is heilig en rechtvaardig. Hij kan zonde niet ongestraft laten omdat dat Zijn eigen heiligheid zou compromitteren. Bij de oudtestamentische offerdienst werd er bloed van dieren vergoten om zonde te bedekken zodat er vergeving kon plaatsvinden. Deze offerdienst wees vooruit naar Jezus' ultieme offer: door Jezus' bloed kan eenieder die dat aanneemt vergeving ontvangen en bij het oordeel vrijuit gaan. God houdt van iedereen en wil vergeven en door Jezus kan Hij dat doen en heilig zijn tegelijk.
Om de een of andere reden kan ik dat hele 'dankzij Jezus kunnen wij vergeven worden' maar niet loskoppelen van een carte blanche om alles te doen en laten wat God ooit verboden heeft.
ucchan schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 21:35:
Wat die Egyptenaren betreft... Israël is Gods eigen volk. Feitelijk keer je je actief tegen God als je je tegen Zijn volk keert. Nu is het niet zo dat God selectief alleen mensen zou aanpakken die tegenover joden of christenen vergrijpen zouden plegen. Eenieder heeft straks bij het oordeel namelijk verantwoording af te leggen

.
Die laatste zin wil ik even highlighten. Als iedereen straks bij het oordeel verantwoording moet afleggen, wat interesseert het jouw (als aanhangig individu) dan om mij te vertellen dat ik niet met een andere man mag trouwen? Daar hoef jij toch geen verantwoording voor af te leggen?
Atomsk schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 22:31:
[...]
Altijd dat gezeur over precedenten: heb je redenen om aan te nemen dat er straks nog meer "slechts" komt.. wat dat dan ook moge zijn? Dit zijn gewoon inhoudsloze verdachtmakingen omdat je niks kunt verzinnen tegen een woordenboek zonder schuttingtaal voor kinderen.
Ik denk dat het woordenboek voor christelijke zieltjes met name onder het kopje 'onafhankelijk' nogal wat tegengas gekregen heeft. Daarnaast wil ik dat een kind een woord kan opzoeken zodat het weet wat het betekent, in plaats van het onwetend over straat te roepen.
Atomsk schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 22:31:
Het gaat om
BASISscholen. Niet om voortgezet onderwijs. Wanneer je wat ouder bent (13+ ofzo) dan weet je wat "not done" is en ga je niet luidkeels "berenlul" op straat schreeuwen ofzo. Kinderen doen zoiets nog wel omdat ze nog weinig verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Als verantwoordelijke ouder ben je dus regelmatig bezig je kinderen te vertellen dat ze geen schuttingtaal mogen gebruiken ook al is dat nog zo spannend. Voor christelijke ouders horen (bastaard)vloeken daar ook bij. Dus vind ik het helemaal niet zo vreemd dat een christelijke school een wat gekuist woordenboek wil.
Natuurlijk pikken kinderen elders genoeg op aan schuttingtaal en kun je ze niet helemaal afschermen. Het gaat erom dat je doet wat je kan. Er is IMO niets mis mee om kinderen wat "onnozel" te houden. Ze worden snel genoeg volwassen.
En DAAR zit het probleem: het is allemaal leuk en aardig om zo'n woordenboek zonder 'vieze dingen' aan te schaffen, maar als je de basis (= opvoeding) van je kind niet goed gelegd hebt, heeft zo'n woordenboek weinig zin.
Danski schreef op zondag 11 februari 2007 @ 01:05:
[...]
Inderdaad kunnen godsdienstfundamentalisten gevaarlijk zijn, maar het is ook zo dat sommige ongelovigen gevaarlijk zijn. Je ageert de hele tijd tegen gelovigen maar je vergeet dat ongelovigen net zo goed oogkleppen op kunnen hebben, bommen kunnen leggen, mensen kunnen vermoorden en hun eigen wil en moraal aan anderen op willen dringen. Het lijkt er sterk op dat je je niet over je eigen afkeer jegens godsdienst heen kunt zetten en daarom met verhalen aankomt die weinig samenhang met de rest van dit topic lijken te hebben. En dat vind ik jammer.
De verschillen tussen gelovige fundamentalisten en ongelovige fundamentalisten zijn over het algemeen de aantallen en een groot 'groepsgevoel'.
ucchan schreef op zondag 11 februari 2007 @ 19:10:
Wat ook een centraal punt in de christelijke leer is is dat de zonde in de wereld gekomen is doordat de mens dacht het beter te weten dan God. Ik kan me in dat licht voorstellen dat hoger opgeleide mensen sneller geneigd zijn het geloof vaarwel te zeggen. Het is toch een soort macht die je krijgt als je meer kennis hebt waardoor je hoogmoedig en/of arrogant kunt worden. Dat had ik ook toen ik aan einde van het vwo zat met een ß-pakket en ook dacht dat je behalve wetenschap niks nodig hebt.
Ik vind kennis gelijkstellen aan arrogantie en/of hoogmoed een gevaarlijke associatie, die in veel gevallen niet opgaat. Wetenschappers zijn continu bezig vraagtekens te zetten bij de aangenomen theorieen en feiten, en deze te toetsen. Dit is allerminst een uiting van hoogmoed of arrogantie, hoogstens van argwaan, maar in de meeste gevallen is het simpele twijfel. Charles Darwin zei ooit eens 'ignorance more frequently begets confidence than does knowledge'. Een uitspraak waar ik het wel mee eens ben.
ucchan schreef op zondag 11 februari 2007 @ 19:10:
Ik heb trouwens helemaal geen problemen met een seculiere staat. In zo'n staat kan eenieder z'n eigen keuzes maken. Maar ik denk dat het niet terecht is om standpunten die op geloofsgronden stoelen ineens onder een vergrootglas te leggen. Ook andere partijen zullen verworven vrijheden misschien inperken, of het nu om hypotheekrentes, accijnzen of uitkeringen gaat. Partijen hebben (als het goed is) standpunten waarvan zij menen dat ze het beste zijn voor het land en zijn inwoners. Zoals God de mens vraagt te leven is ook omdat het het beste voor de mens is. Dat een christelijke partij dus programmapunten uit de Bijbel betrekt is dan toch niet zo raar? Daarnaast is het ook een vorm van ergens voor staan.
Het verschil tussen het inperken van de hypotheekrente en het inperken van het huwelijk (tot man-vrouw) is de onderliggende gedachte. En zoals Mr. Pechtold recentelijk zei: het invoeren van wetten op basis van ideologie is onwenselijk.
Helaas gaat het er in het algemeen in het christendom zo aan toe dat er niet veel te willen is.
Vandaag de dag misschien wel. Maar stap even een jaartje of duizend terug in de tijd, en kijk eens onder het kopje 'kruistochten'.
En 'persoonlijk' is daar het keyword. Dat het voor jou grote positieve effecten heeft, wil nog niet zeggen dat anderen, en dan met name niet-christelijken, die delen.
Danski schreef op zondag 11 februari 2007 @ 19:54:
[...]
De term "social health" lijkt me nogal een subjectieve term. Daarnaast kunnen de verschillen in social health parameters ook komen door andere zaken. Zo kan armoede wellicht een oorzaak zijn, in de VS is het sociaal stelsel slechter dan in europa bijvoorbeeld.
Als ik de term 'social health' bekijk, dunkt het mij dat armoede juist een gevolg is, in plaats van een oorzaak. Overigens zijn er meer
correlaties onderzocht tussen religie en andere zaken die fundamenten vormen voor een gezonde en welvarende maatschappij. Natuurlijk is het allemaal subjectief, en zullen er uitzonderingen zijn, maar bij overeenkomende resultaten zal er vroeg of laat toch een conclusie getrokken moeten worden.
[...]
De vraag is in hoeverre Bush en de repulblikeinen christenen zijn. Erg christelijk komt Bush niet op mij over...
Daarnaast zeg je niet dat de democraten geen christenen zijn. Als zowel de democraten als de republikeinen christenen zijn, dan is het verschil in social health parameters dus niet te verklaren door de afwezigheid van godsdienst.
Het verschil tussen democraten en republikeinen is de mate waarin de christelijke fundamenten naar voren komen. Als je je afzet tegen het christendom, kom je in de VS zowiezo niet in het Witte Huis. Overigens kan de mate waarin Bush christelijk is, afgeleid worden uit de beslissingen en programmapunten die hij aandraagt: fel tegen het homohuwelijk zijn bijvoorbeeld, of alle subsidiekranen voor stamcelonderzoek dichtdraaien.
[...]
Er zijn wel goede redenen om een afkeer voor religie te hebben, of in ieder geval voor bepaalde uitingsvormen van religie, maar dat is nog geen reden om bijv. de waarheid te gaan lopen verdraaien. Er zijn ook goede redenen om een afkeer van bijv. kapitalisme te hebben. Er zijn goede redenen om een afkeer van een hele hoop dingen te hebben. Echter heb je er op zich wel gelijk in dat bepaalde groepen godsdienstigen een afkeer oproepen met hun gedrag.
Maar wij hebben ook een afkeer tegen een hele hoop dingen

De afkeer tegen verschillende geloven is alleen behoorlijk actueel en dan een woordenboek speciaal voor christenen aanvragen wordt zoals verwacht niet met open armen verwelkomd.
Alleen wel jammer dat er voor de mensen die domme dingen in naam van religie doen, een heilig boek is waar ze zich achter kunnen verschuilen.
[...]
Niet helemaal waar. Staphorst is denk ik een relikwie uit het verleden, vandaar dat ze daar nogal op zichzelf zijn. Vroeger waren er allemaal lokale culturen (denk aan lokale klederdrachten/dialecten) en die zijn verdwenen doordat de maatschappelijke structuren veranderden. Echter zijn er nog enkele overblijfselen.
Op zich heb je er gelijk in dat religies hun leefwijze aan anderen op proberen te dringen. Dat geldt echter net zo goed voor ongelovigen.
Het opdringen van de levenswijze van ongelovigen is echter een veelal passief gebeuren, of laat de keuze aan eenieder. Het straatbeeld verandert omdat mensen zich er beter bij voelen, omdat het beter past of omdat je anders voor schut loopt. Men vraagt niet om woordenboeken waaruit alle gelovige/religieuze verwijzingen verwijderd zijn, men vraagt niet naar een verbod op samenscholing van religieuze groepen (die dat onder het mom van een 'mis' doen), zoals religieuzen wel een verbod op het homohuwelijk wensen.
Danski schreef op zondag 11 februari 2007 @ 20:34:
[...]
Inderdaad, de gedachte erachter is dat je pas sterft wanneer de Heer dat wil. De gedachte daarachter is dat het natuurlijke verloop volgens Gods wil is: God houdt alles in zijn hand en daarom is het natuurlijke verloop volgens de wil van God. Het gevolg van die denkwijze is dat het menselijk in grijpen in de natuurlijke gang van zaken als "zondig" wordt gezien. En daarom worden euthanasie, abortus, zelfmoord, condoomgebruik, etcetera als zondig gezien. (Vergelijk het argument tegen de verzorgingsstaat dat dat als God armoede heeft gewenst, de overheid dat niet mag doorkruisen met allerlei regels)
[...]
Het is volgens mij dus gebaseerd op de gedachte dat het natuurlijke verloop der dingen volgens Gods wil is - een buitenbijbels standpunt. Hier lijkt dogma dus inderdaad voor de bijbel te gaan. Voor een buitenstaander zou dat relevant moeten zijn, want dat betekent dat dit aspect van de christelijke moraal misschien geen bijbelse onderbouwing heeft.
Mijn eerste gedachte hierbij is natuurlijk dat als je dat wilt, je dus gewoon God's wil kunt 'overrulen' door zelfdoding te plegen. Zo almachtig is die God dus ook weer niet als hij dat niet eens kan voorkomen. Daarna kwam ik met het idee dat als God's wil zal geschieden, het niet uitmaakt of je ligt te kreperen of dat je euthanasie krijgt: je sterft toch precies op het moment dat God dat wil. In beide gevallen heeft de christelijke visie tegen euthanasie en zelfdoding, en daarmee ook tegen abortus, geen poot om op te staan, aangezien hun claims ongefundeerd zijn.
Atomsk schreef op zondag 11 februari 2007 @ 21:41:
[...]
Nee, moet er op terugkomen. Ik dacht dat er letterlijk iets over instond, maar dat blijkt niet zo te zijn.
Desondanks zijn er wel
argumenten tegen zelfmoord op grond van de bijbel.
1Kor6:19
Of weet gij niet, dat ulieder lichaam een tempel is van den Heiligen Geest, Die in u is, Dien gij van God hebt, en dat gij uws zelfs niet zijt?
Je lichaam is dus niet iets waarmee je kunt doen en laten wat je wil.
Maar jij doet en laat er dus ook niet mee wat je wil, dat is namelijk de Heilige Geest

Dus het lichaam is een tempel Gods, behuisd door de Heilige Geest en het leven is u ingeblazen door God zelve. Nu vraag ik je: waarom moeten wij verantwoording afleggen als alles toch van/door God is?
Danski schreef op zondag 11 februari 2007 @ 22:36:
[...]
Dat is onjuist. Als christenen hun standpunten namelijk niet baseren op de bijbel dan baseren ze het ergens anders op. Volgens mij baseren christenen hun standpunten op hun omgeving. Daarmee bedoel ik dat het individu de moraal van zijn omgeving overneemt. Regels van de omgeving worden overgenomen, en daarna gereproduceerd. Internalisatie dus. Daarmee is het standpunt weerlegd dat het opdringen van een bepaalde moraal specifiek iets is wat aan religie is voorbehouden.
Het opdringen van een bepaalde moraal kan nooit en te nimmer een specifiek religieuze eigenschap zijn. Waarom niet? Omdat dat zou betekenen dat atheisten zonder moraal door het leven moesten en dat lijkt me allerminst waar te zijn. Dat de mate van moralistisch gedrag verschilt, ben ik met je eens.
Voor een buitenstaander is het dus wel degelijk relevant om te bekijken waar standpunten vandaan komen. Jij schijnt er bijv. nogal moeite mee te hebben dat christenen tegen euthanasie zijn. Maar de westerse wereld probeert bijv. ook regels aan het niet-westen op te dringen. Zoals bijv. dat de doodstraf niet mag worden uitgevoerd.
Vergelijk:
- het christelijke standpunt tegen euthanasie vs. het algemene standpunt dat de doodstraf slecht is
Ik zie de doodstraf als 'slecht' omdat het niet een 'straf' is. Als je 50 jaar celstraf hebt, heb je het niet naar je zin. Als je de doodstraf krijgt, ben je er mooi vanaf. En of je dan gewoon ophoudt te bestaan, of verantwoording af moet leggen, of reincarneert, doet niet ter zake. Volgens mij heeft euthanasie weinig te maken met een straf.
Welke arbeidsethos? Dat we geld in het laatje willen? Of dat we op zondag willen kunnen werken/shoppen?
[...]
Flauwekul. Als er wordt gezegd "iemand is een christen" dan wordt er gezegd dat zo iemand tot één bepaalde godsdienst hoort en daarmee wordt gesuggereerd dat alle christenen op die manier denken. Zo wordt er in dit topic gesproken over een speciaal woordenboek voor christenen, terwijl er in werkelijkheid slechts 0.0000000000001 promille van alle christenen een speciaal woordenboek willen.
Afgezien van het feit dat je cijfers om onderbouwing schreeuwen (het komt namelijk neer op 0.0006 mensen), heb ik maar weinig christenen horen roepen dat zo'n woordenboek er niet mocht komen.
[...]
Inderdaad, daarom begrijp ik ook niet waarom er wordt gezegd dat het opdringen van een bepaalde moraal specifiek iets zou zijn van religie-aanhangers. Ik zou zeggen: veel mensen dringen hun eigen moraal aan anderen op, en daarom dringen ook veel godsdienstigen hun eigen moraal aan anderen op. De irritatie ontstaat wanneer veel mensen die er dezelfde moraal op na houden, hun eigen moraal aan anderen op dringen.
Als deze moraal die men mij wil opdringen, echt een positief effect op mijn leven(swijze) zou hebben, zou ik hem met beide handen aangepakt hebben. Iedereen moet vrij zijn in de keuzes die zij maken, en dat mag nu eenmaal niet in de moraal die mij in de schoot geworpen probeert te worden.
Danski schreef op maandag 12 februari 2007 @ 00:00:
[...]
Er zit geen logisch verband tussen deze 2 zinnen.
Er is een universeel criterium om te beoordelen of iemand christen is of niet en dat is het volgende: als iemand gelooft dat Jezus Christus de zoon van God is en voor zijn zonden is gestorven dan is zo iemand christen. Als iemand dat niet gelooft dan is hij geen christen. Daarbij doet het er niet toe of de rest van zijn standpunten christelijk zijn of niet.
En wie heeft bepaald dat juist dat het criterium is voor een 'christen'? Ik neem aan dat daar geen onafhankelijk onderzoeksinstituut achter zit?
[...]
Het zijn geen appels met peren. De reden dat men tegen de doodstraf is, is volgens mij een soortgelijke reden als waarom christenen tegen euthanasie zijn. Omdat de natuurlijke gang van zaken niet verstoord mag worden. De vergelijking tussen euthanasie en de anti-doodstraf is geen appels met peren vergelijken omdat er geen reden is om degene die de straf ondergaat nog enig recht op zelfbeschikking te geven.
De natuurlijke gang van zaken is al verstoord op het moment dat iemand een moord pleegt, en laat Kain daar nu net mee begonnen zijn. Overigens bedoel je met 'natuurlijke gang van zaken' waarschijnlijk 'God's wil', welke al niet meer standhoudt sinds Eva de eerste beet van de appel nam.
[...]
De overeenkomst is dat christenen er een moraal van hard werken en ascetisch zijn op na houden, terwijl niet-christenen er een arbeidsethos op nahouden. En beide groepen proberen deze moraal aan anderen op te dringen.
Nee hoor, iedereen werkt voor zijn pensioen (lekker luieren in de zon, of rentenieren), en loterijen met 'miljoenenkanjers!!!' werken ook omdat mensen juist NIET 40+ uur per week willen zwoegen.
[...]
Jij beweerde dat een 17-jarige niet in staat wordt geacht voor zichzelf te kunnen beslissen of ie sex wil hebben. Ik bracht daar vrolijk tegenin dat christenen vinden dat iemand niet in staat is voor zichzelf te kunnen beslissen of ie dood kan gaan.
Ik vind dat een 17-jarige heel goed in staat kan zijn om voor zichzelf te beslissen of hij/zij aan sex wil doen, en zo ja, met wie. De grens van 18 jaar is er een die getrokken is omdat er een grens moet zijn. En deze grens ligt zo hoog omdat er ook nogal eens gevallen zijn van 17-jarigen die NIET in staat zijn zoiets voor zichzelf te beslissen.
Of het nu ligt aan jouw woordkeus, weet ik niet, maar dit is wel een heel ongelukkige zin. Als de moeder niet in staat is om te kunnen beslissen of ze een kind gaat krijgen, dan moet er een dominerende factor aanwezig zijn (bijvoorbeeld een agressieve echtgenoot of verkrachter). Overigens vind ik het heel plausibel om een vrouw zelf te laten beslissen een abortus uit te laten voeren. Waarom? Omdat zij het beste inzicht heeft over haar huidige situatie en toekomstmogelijkheden met een kind. Pas wanneer de vrouw bijv. ontoerekeningsvatbaar verklaard wordt, mag haar dit recht ontnomen worden, maar nooit vanuit morele of godsdienstige redenen.
Rey Nemaattori schreef op maandag 12 februari 2007 @ 00:47:
[...]
blijkbaar wilden ze de man ombrengen, maar offerde hij zijn overspelige bijvrouw op om zijn leven te sparen...beetje raar ma goed. Misschien is het een vorm van straf voor overspel? Ik meen dat de gebruikelijke straf dood door steniging was in die tijd.
Betekent dit dat God zulke praktijken toestaat? Lijkt me niet, die hele toko wordt plat gebrand in de opvolgende delen...de diepere gedachte van die stukken ontgaat mij eigenlijk, maar ik ben dan ook geen christen

Afgezien van de moraal die er ongetwijfeld in verstopt zit, ging het mij slechts om het feit dat ik een groepsverkrachting aanhaalde en iemand anders (wie weet ik niet meer, en ben te lui om terug te bladeren

) om een bron vroeg. Dat die vrouw niet zonder meer aangerand wordt, kan ik me voorstellen, maar ik weet zeker dat er voorbeelden in de bijbel staan van dergelijk verschrikkelijke dingen die geen noemenswaardige oorzaak hadden.
Als je wilt beweren dat de VS een ongelovig land is, moet je er maar eens naartoe gaan. Kerken in alle hoeken en gaten. Daarnaast lijkt het bewind me duidelijk gebaseerd op de bijbel, kijk alleen al eens naar de inauguratie.
Zou ik daar een bron van mogen zien? Want voor zover ik weet gaan er toch behoorlijk wat elke zondag naar de kerk (en dat zonder percentages of schattingen van aantallen te geven).
Danski schreef op maandag 12 februari 2007 @ 01:09:
[...]
Voordat je zomaar wat gaat lopen blaten is het misschien handig om eerst eens te lezen wat er geschreven wordt. Ik schreef: iemand is christen wanneer hij gelooft dat Christus de Zoon van God is en wanneer hij gelooft dat Christus voor zijn zonden gestorven is. Nu kan ik niet in meneer Bush zijn hoofd kijken maar ik zie geen reden om te veronderstellen dat hij Christen is. Jij bent degene die zegt dat Bush Christen is en jouw criterium is: iemand is christen wanneer hij zegt dat hij christen is. Nou, dan verschillen jij en ik hier dus van mening. Ik denk dat iemand zeer zeker geen christen is omdat hij zegt dat hij dat is.
Je bent wel naïef als je denkt dat mensen woord voor woord moeten beweren dat ze geloven dat Christus de Zoon van God is, voordat ze een 'echte christen' zijn. Heb je het nieuws al eens gevolgd betreffende de amerikaanse politiek? Rechten van de gemiddelde homosexueel staan daar zwaar op het spel dankzij Bush en consorten. Je hebt geen expliciete quotes nodig om te zien dat iemand met de bijbel in de hand door het leven gaat.
[...]
Ik had het over de doodstraf in het algemeen. Jij beweert dat je tegen de doodstraf bent om hele andere redenen die niets met natuurlijke gang van zaken te maken hebben. Dat kan best zijn, maar dat neemt niet weg dat er wel een vergelijking kan worden gemaakt tussen de redenen waarom mensen tegen de doodstraf zijn en de redenen waarom christenen tegen euthanasie zijn. Ik zie persoonlijk wel degelijk een parallel.
En zou je die parallel even met ons willen delen?
[...]
Verder kan ik niet echt een touw vast knopen aan wat je allemaal verteld. Wat ik begrijp uit de verhalen die je hier loopt te verkondigen is dat je er een probleem mee hebt dat christenen willen beslissen over zaken die hen volgens jou niet aan gaan. Ik zie geen reden om je daar ongelijk in te geven.
Maar je punt over het homohuwelijk klopt niet. Het homohuwelijk is namelijk een maatschappelijk fenomeen waardoor er ook andere personen betrokken zijn dan alleen de 2 partners.
Hoe nadelig kan een homohuwelijk in een samenleving als de Nederlandse zijn? Denk je nu werkelijk dat als je het verbiedt, dat alle homosexuelen dan maar een vrouw op de kop tikken en een heterohuwelijk aangaan? En welke partijen zijn betrokken bij een homohuwelijk, en hoe worden die partijen benadeeld?
Atomsk schreef op maandag 12 februari 2007 @ 02:14:
[...]
Dus jij claimt dat iets (homohuwelijk, euthenasie, etc.) moet kunnen los van meerderheid of minderheid, godsdienstige overtuigingen, of wat-dan-ook, zolang dat "iets" geen nadeel opleverd voor een ander maar uitsluitend een zaak is van de betrokkenen zelf. Zodra dit soort vrijheden verworven worden, mogen ze nooit meer worden ingetrokken.
Dat slaat nergens op. Ten eerste staan deze zaken nooit op zichzelf: om een homohuwelijk te voltrekken heb je een ambtenaar v/d burgerlijke stand nodig. Als christelijke ambtenaar kun je daar niet aan meewerken, dus wat krijg je dan? Ontslag, verhaal is bekend. Idem voor euthenasie: daar moeten artsen en verpleegkundigen aan meewerken. Daarnaast kun je er wel degelijk last van hebben vanuit je leversovertuiging dat je in een land woont waarin abortus gewoon is en gemakkelijk toegankelijk.
Als christenen niet zo kleinzerig deden over dingen als homohuwelijken en euthanasie, zouden de christelijke ambtenaar en arts/verpleegkundige ook niet dienst hoeven te weigeren, waardoor zij hun baan kunnen behouden. En als je abortus 'gewoon' en 'makkelijk toegankelijk' noemt, lijkt het wel of je het over het openbaar vervoer hebt. Je snapt natuurlijk zelf ook wel dat dat allerminst is wat abortus is. De huidige regels omtrent zo'n ingreep hoeven helemaal niet te veranderen, ongeacht of de christenen dit nu gaan accepteren of niet.
En ik zie een maatschappij met een christelijke minderheid niet als één waarbij andersdenkenden (dus christenen) in rap tempo worden uitgemoord of onderdrukt. Het respect jegens elkaar moet alleen wel gelijk blijven, en een aangepast woordenboek wensen (en je dus afzetten tegen de woordenschat van de meerderheid) getuigt niet van goodwill op dit vlak

[...]
Typisch.. als een meerderheid iets verbied waar jij het niet mee eens bent, is het automatisch een dictatuur in jouw ogen. Wat ga je dan doen? In het ondergrondse verzet en terreuraanslagen plegen voor de persoonlijke vrijheid? Fanatiek ben je al..

Een dictatuur zou geen verkiezingen houden, en zeker niet iedere 4 jaar. Maar als je het woord 'fanatiek' toch wilt horen, dan gooien we het gewoon onder het 'SGP' kopje

Ik ben daar pragmatisch in.. wanneer er een islamitische meerderheid in NL zou komen, dan krijg je onheroepelijk de shariawetgeving. Zou ik me daar tegen verzetten? Tegen de invoering wel natuuurlijk, maar wanneer het dan toch gebeurt... Nee, want als christen dien je de overheid te gehoorzamen, omdat deze van Gods wegen zijn ingesteld. Uiteraard wordt het beleven van je geloof dan wel enorm veel moeilijk.
Wanneer de sharia ingevoerd wordt, ben ik de eerste die vertrekt. Ik mag dan schoppen tegen alles waar 'christen' op staat, maar ik moet toegeven dat de 'christelijke' wetgeving die we nu hebben geenszins te vergelijken is met een strengreligieuze wetgeving zoals de sharia.
Hoe gedraagt hij zich volgens jou dan? Want als ik zie hoe hij tegen het homohuwelijk en stamcelonderzoek is, trek ik die conclusie toch anders.
En op basis waarvan trek jij die conclusie? En wat is iemand dan wel, als deze beweert een christen te zijn?
Als God's wil geschiedde, had Kain Abel niet vermoord. Daarmee is namelijk de 'natuurlijke gang van zaken' voor Abel's leven verstoord.
Ik zou het overigens wel heel voorspelbaar vinden als je nu ging zeggen dat dat niet een voorbeeld is van de 'natuurlijke gang van zaken' waar jij op doelde.
Danski schreef op maandag 12 februari 2007 @ 13:28:
[...]
Wat ik ook nooit beweerd heb. Ik zeg alleen dat bepaalde ongelovige groeperingen hun moraal ook lopen op te dringen, waardoor ik niet begrijp waarom je de christenfundamentalisten enger zou vinden dan andere groeperingen.
Voor zover ik weet heeft Dido ook nooit beweerd dat hij/zij christenfundamentalisten erger zou vinden dan andere groeperingen (ikzelf ben erg blij dat ze bijvoorbeeld nog geen bomgordels dragen).
En wie ben jij om twee mensen waarmee jij helemaal niets te maken hebt, deze maatschappelijke rechten en plichten te ontnemen puur en alleen op basis van hun geslacht? Wist je dat ze daar een woord voor hebben?
---
Overigens een enorme doos kudos aan Dido, met wie ik het meer dan eens ben in de tot dusver geposte replies.