gambieter schreef op zondag 04 februari 2007 @ 10:49:
[...]
<cynisme>
Stond dat op dat kleitablet?
1. ...
[...]
5. Gij zult niet doden*
[...]
10. ...
* disclaimer. Gebod 5 geldt heeft alleen betrekking op mensen, niet op dieren. God accepteert geen verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid voor verkeerde interpretaties van dit gebod.
</cynisme>
Ja, dit is cynisch bedoeld. Nofi, maar jij geeft een interpretatie van een gebod, en verheft het tot absolute waarheid. Daar komen veelal de problemen door.
Als je even door had gelezen in de bijbel, lees je dat abraham en andere christenen geregeld een lam of een schapp offeren aan de heer. Sterker nog, de beste man wilde zijn eigen zoon offeren, toen God hem gebood toch maar een schaap te nemen. Ook in andere delen worden regels opgelegd dat het doden van dieren geen probleem is, mits dit is voor consumptie.
Als god met gebod 5 het doden van dieren had inbegrepen, had hij dierenoffers absoluut niet toegestaan....
gambieter schreef op zondag 04 februari 2007 @ 11:13:
[...]
Maar dat is dus weer de cirkelredenering, zie ook de uitgebreide discussies in het topic God bestaat niet! Dit is de reden waarom je de bijbel niet als bewijs kunt gebruiken: de mens is verheven boven de dieren, en het bewijs staat in een boek geschreven door mensen.
offtopic:
Volgens
de site die ik snel bekeek is gij zult niet doden (beter: gij zult niet moorden) het vijfde gebod, volgens jouw link het zesde?
Hoezo is dat een cirkel redenering? Dat zul je toch echt even moeten toelichten hoor...
gambieter schreef op zondag 04 februari 2007 @ 11:55:
[...]
Als een leeuw de bijbel had geschreven dan had er in gestaan dat het eten van mensen toegestaan was. Vergeet niet dat de bijbel vele generaties overgeleverd is, vertaald, herschreven, aangepast etc, en dus al vele malen geinterpreteerd is door hen die hem doorgaven. Je moet dus heel voorzichtig zijn met letterlijke interpretaties!
Dan zouden leeuwen idd mensen eten en tot god bidden.
Dit spreekt absoluut niet tegen een cirkel redenering? Het is hoogstens een argument dat de bijbel een beetje shabby bewijs is. Dat is naast oud nieuws, ook offtopic ^_^
gambieter schreef op zondag 04 februari 2007 @ 11:55:
Dus het doden van dieren is toegestaan omdat het in de bijbel staat. Mooie vrijbrief om de natuur uit te moorden? Nee, natuurlijk niet. Maar volgens jouw redenering mag een bedrijf dus de bijbel aanhalen als excuus om de hele dierenpopulatie uit te roeien, want het vijfde (of zesde) gebod staat dat toe, zolang er maar geen mensen gedood worden. Think again, please.
In de bijbel staat ook niet dat je geen armen mag afhakken, dan zou ik dat als excuus kunnen gebruiken om de hele mensenheid van armen te ontdoen. wtf is dat voor een argument?
Dat het er niet in staat betekent niet dat het mag, in de nederlandse wetgeving zitten ook gaten in, dat betekent niet dat het niet mag, dat betekent alleen dat de wetgeving niet perfect is.
Wat jij argumenteerd is: omdat de bijbel X niet expliciet verbiedt, mag ik te pas en te opas X toepassen/uitvoeren
Daarmee word jou stelling iets van de volgende strekking: Het gebod 'gij zult niet doden' slaat ook op dieren want anders zouden mensen zich kunnen beroepen op bijbel om te pas en te onpas dieren te doden.
Dat slaat tog he-le-maal nergens op?
gambieter schreef op zondag 04 februari 2007 @ 12:12:
Het wijzen op inconsequente redeneringen is het onderuit trappen van het christendom? Kom nou, als je niet had hoeven nadenken dan had God de mens ook geen hersenen en bewustzijn hoeven te geven. Maar duidelijk is dat je de bijbel literalistisch wilt opvatten, en dat is imo een groot probleem. Want dan komt het voor en door mensen-gebeuren wel in het spel.
[...]
...maar kom dan niet met inconsequente of slecht-onderbouwde verdedigingen.
Het is compleet menselijk om de eigen groep te verheffen boven de anderen. Gelovigen boven niet-gelovigen, mens boven dier. Maar gebruik het eigen boek dan niet als onderbouwing, kom svp met iets onafhankelijks. Want anders blijf je binnen de eigen cirkelredenering.
Had god jou maar een brein gegeven, want de redeneringsmethoden die jij hanteert kloppen van geen kant, of tenminste, de argumenten slaan nergens op. Je beticht anderen van cirkel redeneringen, terwijl je eigen argumenten daarvoor als een tang op een varken sluiten. Het toegevoegde cynisme maakt dat het eerder op een bash discussie lijkt dan een poging iets op te helderen.
gambieter schreef op zondag 04 februari 2007 @ 12:24:
[...]
Mooi, dan zijn we het er over eens dat er een uitleg bij staat, met bijbelquotes; die zal ik maar aannemen als correct. Als je mijn offtopic van 11.13 had gezien, dan had je geweten dat ik je pagina gelezen had. Dat we het niet eens zijn over de rest, dat zal duidelijk zijn, [...]
Er werd impliciet al meteen naar die extra bronnen verwezen(de bijbel an sich), codecaster beriep zich namelijk op de bijbel toen hij het gebod uitlegde(kennis van de bijbel is wel vereist is je je in geloofsdiscussie mengt). Jij begon echter cynisch te worden dat die regels per sé op de tabletten zelf moesten staan.
Daarom ben ik niet zo'n voorstander van het quoten uit de bijbel, de bijbel als geheel is een leidraad, en er staat tegenstrijdige dingen is, maar dat geld voor ieder boek dat door mensen is geschreven(al dan niet met goddelijke inspiratie/ingiving/whatever).
Jij hakt er echter zo hard op in, dat je door het hakken vergeet waar je meebezig was, en daardoor kloppen je argumenten soms niet echt...
Of samson die met goddelijke kracht continue met de filistijnen uitmoordt....de stad jericho wordt veroverd...(op wie? waarmoeten die mensen dan slapen?) Koning David die soldaten naar het front stuurt(why is he @ war in teh first place

) om met hun vrouw te slapen....
Tja ik snap het ook niet, de bijbel zit vol met zulke tegenstrijdigheden..met name tussen het oude en het nieuwe testament zitten behoorlijke tegenpolen... je beroepen op zulke dingen valt imho weer op het beroepen van bijbel quotes....korte stukjes die misschien niet zo passend zijn in de bijbel, waaruit extremiteiten blijken oid, en dat als de norm stellen voor de hele bijbel...
technopeuter schreef op maandag 05 februari 2007 @ 16:40:
Om de discussie eens weer op te pakken:
Wie van jullie vind een kinderboek (leeftijd vanaf 6 jaar) normaal met schuttingtaal en grove woorden erin normaal?
Valt me wel op dat velen hier erg intollerant zijn (antireligiefundamentalisten noem ik dat

).
6 jaar..dat is groep drie....de meeste kinderen leren een woordenboek gebruiken pas op latere leeftijd...
* Rey Nemaattori was destijds al op de hoogte van woorden als lul, kut & kankerlijer. Niet uit de (woorden)boeken, maar van vriendjes.
Biedt die kinderen een omgeving vrij van scheldwoorden, en ze zullen het minder snel leren, of zelfs maar opzoeken. Want hoe kun je iets opzoeken wat je nog niet kent?
Spheroid schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 12:07:
[...]
Dat wist ik niet eigenlijk. Ik heb er nog nooit een gezien.
[...]
Maar dat betekent dus dat een kind een verkeerd beeld van zijn heilige boek bijgebracht wordt. Daar baseert het dan zijn geloof op

Maargoed, het is offtopic. Ik was alleen benieuwd of de inhoud van de bijbel voor kinderen ook aangepast wordt. Ja dus.
De kern van het geloof staat erin, alleen de geweldadigere parabelen en verhalen niet. Daarnaast krijg je zoiets vooral mee van je ouders...niet uit een boek. Want dat boek lees je pas als je ouder bent..groep 4 of groep 5 oid.
technopeuter schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 19:55:
[...]
Het gaat hier maar om 1% van alle woorden in dit (samengevatte) woordenboek en jij ageert al meteen door te melden dat ze de taal niet meer leren???
Werkelijkheid: alles wat Van Dale dus zegt is volgens jou dus de werkelijkheid??? hoe heet die religie? [ VanDalisme....;)

]
Dus als zij een schoolwoordenboek uitbrengen met daarin een uittreksel [van de Dikke dan is dat ook de werkelijkheid, of mag je ook zelf een keuze maken wat je aan anderen wilt voorschotelen uit de Dikke?
We praten hier over een aanpassing van 200 woorden op 20.000 die weer een samenvatting zijn van de 268.826 woorden die in de Dikke staan. Waarom zou je daarover gaan vallen(...omdat het om Staphorst ging nietwaar?)
Zelfs van Dale heeft leeftijdscategorien bij hun schoolboeken staan maar is dat dat ook fout volgens de kritici?
Het gaat er niet om hoeveel woorden verwijderd worden, maar wélke. Woorden die in het beschaafd nederlands gewoon gebruikt worden, zijn verwijdert. Niet omdat ze niet geschikt zijn voor kinderen(hoewel sommigen idd niet geschikt zijn voor kinderen), maar vanwege een religieuze inslag. De vraag is dan: waar houd het op? Wordt straks alle kennis die verwijst naar potentieel anti-christelijke dingen verwijderd?
Er is niets mis met een woordenboek voor kinderen, maar ga geen definities veranderen, of woorden zo onschuldig als 'hartstikke' verwijderen