Hulp/advies gevraagd bij keuze geheugen en voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 30 views sinds 30-01-2008

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-03 17:41
Ik ben van plan om het volgende systeem aan te schaffen, ik heb echter wel nog een aantal vragen die mij na veel lees- en zoekwerk niet duidelijk zijn geworden en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen/adviseren.

AMD ATHLON 64 X2 4600+ 64BIT AM2 OEM
ARCTIC FREEZER 64 PRO
MAXTOR HDD SATA-II 80GB 8MB of MAXTOR HDD SATA-II 160GB 8MB
AROCK ALIVENF6G-DVI

Zoals jullie kunnen zien staat er nog geen geheugen en geen voeding/kast bij. In principe heb ik nog een kast, echter deze is wel al erg oud (+- van 2000).
Allereerst zou ik willen vragen of de koeler wel geschikt is voor mijn processor.

Het is de bedoeling dat ik later (+-half jaar) een snelle directx 10 videokaart koop en misschien een geheugen upgrade van 1024 mb.

Wat adviseren jullie mij aan geheugen met in het achterhoofd dat ik later misschien nog een geheugen-upgrade doe? Ik heb op het moment 5 opties van geheugen:
ADATA 2 x 512 MB pc2-5300/667 VITESTA EDITION
KINGSTON 1GB pc2-5300/667
KINGSTON 2 x 512MB pc2-5300/667
TWINMOS 1GB pc2-5300/667
TWINMOS 2 x 512MB pc2-5300/667
Ik zou ook willen vragen wat er precies bedoeld wordt met dual channel geheugen en of het snelheidsverschil ook echt goed merkbaar is.

Dan zit ik nog met de vraag welke voeding ik erbij moet nemen of dat het misschien voordeliger en verstandiger is om een complete kast inclusief voeding te kopen. Voor een voeding had ik een bedrag in gedachte van rond de 35 euro, voor een kast inclusief voeding tot +-80 Euro.
Het is dus wel de bedoeling dat deze voeding ook de PCI-express videokaart ondersteund die er later inkomt en een 20+4pins voedingstekker heeft omdat het moederbord nog geen 24pins connector heeft.

Ik hoop dat jullie mij een beetje opweg kunnen helpen. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Spurlie op 31-01-2007 20:56 ]

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-03 17:41
Kan niemand mij verder helpen? Of staat dit topic op de verkeerde plaats?

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:28

vinnie1908

Appel != peer

Heb je zelf al eens gelezen, er is genoeg te vinden over dual-channel en de voordelen ervan (snelheid met name). Voeding heb je een prachtige topic over Welke voeding heb ik nodig? Deel 16 Complete kast met voeding kan goed zijn, echter zijn niet alle voedingen erg goed bij een kast.

Er wordt van je verwacht dat je zelf wat meer onderzoek doet en gerichte vragen stelt. Je kan de meeste dingen heel erg makkelijk zelf vinden.

Ook is het niet gewenst om binnen 24 uur een topic te "kicken" zoals het heet, al zijn de Tweakers nog zo snel, soms is er wat anders te doen dan antwoord geven :)

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:34

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dual channel is sneller, omdat het kanaal richting het geheugen breder is. Zo kan er dus theoretisch meer informatie van en naar het geheugen. In de praktijk is dit wel wat sneller ja. Het maakt verder weinig uit wat voor merk geheugen je neemt, misschien kijken naar de garantie?

Het budget voor je kast en voeding kun je beter omdraaien. Een voeding is imo veel belangrijker dan een kast. Een cheap-ass kast wordt vanzelf wel steviger naarmate je er meer onderdelen in stopt. ;)

Elke a-merk voeding voldoet aan je eisen. (Zalman, Antec, Enermax, etc...)
Alleen even opletten of de voeding de juiste aansluitingen heeft.

Succes d'r mee. :)

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 31-01-2007 21:01 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem eens PMG FAQ » Welke moet ik nemen? door voor een uitleg hoe je geheugen moet uitzoeken. Verder kan het erg nuttig zijn om het Geheugen gedeelte van deze FAQ van A tot Z te doornemen om jouw kennis te verrijken met geheugenfeitjes ;)

Voor voedingen kun je in Overige Hardware terecht. Daar loopt op het moment een "Welke voeding moet ik nemen?" topic. Neem daarin de topicstart aandachtig door voor het hoe en wat van een goede voeding :)

Zoekertje/FAQ-gevalletje, topic dicht dus.

Tot slot is het hier niet de bedoeling om topics al gelijk omhoog te kicken wanneer ze nog in de zichtbare topiclisting staan. Zie ook de Registratievoorwaarden / korte FAQ voor een uitleg over de werking van GoT ;)

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 31-01-2007 21:04 ]

Dit topic is gesloten.