Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verbod op Flitspalen POIs in navigatie systemen.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.560 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Er wordt me gewaarschuwd dat flitspalen weergeven op nav systemen verboden is in aantal landen.
Dus ben ik gaan uitzoeken. En het klopt inderdaad.
De landen zijn tot nu toe:
- Belgie (geen detectoren toegestaan)
- Duitsland (POIs mogen niet geactiveerd zijn)
- Zwitserland (volledige verbod op nav systemen)

(Er is hier en daar wat verteld in diverse topics, maar een algemeen topic is toch belangrijk om alle zaken bij elkaar te houden, omdat Zwitserse verbod nu ook erbij komt.)

Belgie:
Daar kan ik niet veel informatie van vinden. Wel is uit diverse forums af te leiden dat detectoren die op radar niveau wat kunnen oppikken en detecteren, verboden zijn.
Of POIs verboden zijn staat er nog geen duidelijke punten over. Het gaat om voorgedefinieerde en dus geregistreerde plaatsen die je van te voren erop moet zetten. Maar de reacties zeggen dat POIs ook niet toegestaan zijn.

Duitsland:
De verbod is vandaag van start gegaan. Ja, vanaf januari mag er geen POIs geactiveerd worden op navigatie systemen. Je mag wel op kaart hebben, maar ze mogen niet op de scherm getoond worden, zo schijnt het uit forum reacties. Trucs of speciale waarschuwingsoftware voor POI zijn niet toegestaan. Uitzetten dus, wissen is nog beter.
Op overtreding staat 75 Euro en 4 strafpunten op je rijbewijs. Het apparaat kan in beslag genomen worden en vernietigd worden.
Er is wel kromme regel: Flitslocaties op papier is niet verboden.
Hier een heel stuk meuk:
»Kann beschlagnahmt werden«

Interview mit Alexandra Brothan, Sprecherin des Verkehrsministeriums in Berlin

connect: Für immer mehr Navigationssysteme gibt es Zusatz-Software, mit deren Hilfe sich der Fahrer vor so genannten Gefahrenstellen - meist festinstallierten Radarfallen - warnen lassen kann. Ist der Einsatz solcher Tools legal?

Brothan: Nein. Nach §23 Abs. 1 b StVO ist es dem Führer eines Kraftfahrzeuges untersagt, ein technisches Gerät zu betreiben oder betriebsbereit mitzuführen, das dafür bestimmt ist, Verkehrsüberwachungsmaßnahmen anzuzeigen oder zu stören. Die Kombination von Zielführungssystemen und der Warnung vor Überwachungsanlagen wurde vom Ver¬ordnungsgeber in der amtlichen Begründung ausdrücklich als ein Beispiel für ein Gerät genannt, das diesem Verbot unterliegt.

connect Müssen Autofahrer mit Strafe rechnen, wenn sie mit einem Navisystem mit integrierter Blitzerwarnfunktion erwischt werden?

Brothan: Ja. Es gilt Nummer 26a des Bußgeldkataloges. Die Regelgeldbuße beträgt danach im Fall der fahrlässigen Begehungsweise 75 Euro. Die Zuwiderhandlung wird außerdem mit vier Punkten in das Verkehrszentralregister eingetragen. Ist dein Kraftfahrer die Funktionsweise des Gerätes bekannt, so handelt er vorsätzlich und die Geldbuße kann entsprechend erhöht werden. Darüber hinaus kann das Gerät beschlagnahmt werden.

connect: Verkehrsüberwachungsanlagen sollen vorrangig das Verkehrstempo an gefährlichen Orten reduzieren. Tragen die Zusatz-Tools nicht auch dazu bei?

Brothan: Es gibt leider eine kaum zu überschauende Menge von gefährlichen Stellen auf unseren Straßen. Nur an einem geringen Teil dieser Stellen sind Verkehrsüberwachungsanlagen aufgestellt. Es ist deshalb davon auszugehen, dass die Kraftfahrer - wie bei der Verwendung von Radarwarngeräten - die entsprechende Information nur selektiv berücksichtigen und dass ihre Sorgfalt an den anderen Stellen, an denen die Warnung nicht ergeht, entsprechend geringer ist. An allen genannten Stellen bestehen aber Geschwindigkeitsbegrenzungen, die der Kraftfahrer zu beachten hat. Zudem unterstützt die Technologie diejenigen Kraftfahrer, die ganz bewusst zu schnell fahren und Kontrollen entgehen wollen. Deshalb war die Gleichbehandlung mit dem Verbot von Radarwarngeräten angezeigt, In der Forschung wird dem Gesichtspunkt der Warnung vor gefährlichen Stellen durch Navigationssysteme jedoch eine größere Aufmerksamkeit beigemessen werden.

connect: Wird sich an der Gesetzeslage demnächst etwas ändern?

Brothan: Eine Änderung der bestehenden Verhaltensverbote ist nicht beabsichtigt. Es wird aber überlegt, ob darüber hinaus eine Ergänzung fahrzeugtechnischer Vorschriften erforderlich ist, um dem Missbrauch von Fahrerassistentsystemen wirksamer als mit den bisher auf europäischer Ebene erlassenen Empfehlungen in diesem Bereich begegnen zu können.

Verquere Rechtslage
Angesichts dieser Fakten wirkt die gesamte Situation etwas verquer, das Gesetz antiquiert. Blitzer zu Hause ausdrucken, übers Radio hören, vom Beifahrer erzählen lassen ist erlaubt - Blitzerwarner im Navigationssystem sind verboten. Der Verkauf und Besitz solcher Lösungen ist erlaubt - nur betreiben oder betriebsbereit mitfuhren darf man sie nicht. Wie die Polizei vor Ort das Vorhandensein einer Anti-Blitzer-Software im Navigationssystem überhaupt bemerken und überprüfen will, bleibt freilich schleierhaft. Auch werden die Beamten wohl kaum auf den bloßen Verdacht hin das komplette Navisystem ausbauen und beschlagnahmen.

So gesehen ist es unverständlich, dass sich die meisten Anbieter immer noch hinter so sperrigen Begriffen wie »Gefahrenstellen« und »Unfallschwerpunkte« verbergen. Wobei sie die Sache ganz gut treffen - wie die Bremsspuren vor Tempokontrollstellen beweisen.

Quelle: connect Heft 10 16.09.04 Seite 115

Da es keine bekannten Präzidenzfälle und Kommentierungen gibt, muß man den Zeitungsartikel so hinnehmen und zur Zeit davon ausgehen, dass der POI-Warner in einem Fahrzeug angeschlossenem PDA mit einer installierten Blitzerdatenbank nach § 23 (1b) StVO verboten ist und daher von der Polizei beim Vorliegen eines konkreten Verdachtes beschlagnahmen kann.

Dazu nochmals der Gesetzestext:

§ 23 (1b) StVO:
Dem Führer eines Kraftfahrzeuges ist es untersagt, ein technisches Gerät zu betreiben oder betriebsbereit mitzuführen, das dafür bestimmt ist, Verkehrsüberwachungsmaßnahmen anzuzeigen oder zu stören. Das gilt insbesondere für Geräte zur Störung oder Anzeige von Geschwindigkeitsmessungen (Radarwarn- oder Laserstörgeräte).

-Der PDA ist ein technisches Gerät
-ist der PDA im Fahrzeug angeschlossen (Stromquelle und GPS-Empfänger), ist er auch betriebsbereit
-in Verbindung mit der Zusatzsoftware „POI-Warner“ und einer installierten Blitzerdatenbank ist der PDA dafür bestimmt, Verkehrsüberwachungsmaßnahmen anzuzeigen

Theoretisch ist der Verstoß tatbestandsmäßig erfüllt. Wie das allerdings in der Praxis aussieht, steht auf einem anderen Blatt. Der Polizeibeamte muß schon einen konkreten Verdacht haben, dass der PDA als Blitzerwarner benutzt wird. Dieses wird in der Regel nur möglich sein, wenn bei der Verkehrskontrolle der akustische Warnhinweis „sie nähern sich einem Überwachungspunkt“ ertönt oder die Blitzsymbole auf dem Bildschirm erscheinen.

In wie weit die Polizei in der Lage und das Wissen besitzt, die Warneigenschaften des PDA zu erkennen, hängt natürlich vom Einzelfall ab und man sollte es nicht darauf ankommen lassen. Auch Polizeibeamte sind PDA-Navi-System-Besitzer und benutzen den POI-Warner. Ansonsten ist schon ein geschultes Auge und Insiderwissen gefordert, um diese Tatsache festzustellen.

Sollte jedoch ein Verstoß festgestellt werden, ist die Polizei berechtigt, den PDA sicherzustellen bzw. zu beschlagnahmen. Dann liegt es am Richter, ob die Beschlagnahme bestand hatte und das verhängte Bußgeld berechtigt war.

Damit es nicht soweit kommt, sollte bei einer drohenden Verkehrskontrolle der PDA am besten ausgeschaltet werden oder ein Neustart ohne POI-Warner erfolgen.

Das die Benutzung des POI-Warners verboten sein könnte, bestätigt übrigens jeder Benutzer zumindest beim Erststart des POI-Warners durch Bestätigen der unten abgebildeten Meldung.
Zwitserland:
Volledig verbod op navigatie systemen vanaf 10 januari 2007.
Zie de link: http://www.jouwnav.nl/con..._PNDs_in_Zwitserland.html
Het is absurde maatregel maar dat doen ze omdat bijna op elke moderne navigatiesysteem POI bestand geplaatst kan worden met flitslocaties. Vrijwel elke merk wordt niet toegestaan.
Als klap op de vuurpijl is verkoop in Zwitserland in alle winkels ook verboden en stopgezet.
Er zal streng worden gecontroleerd. Elke navigatie systeem wordt in beslag genomen, of het nou flitspalen POI heeft of niet. Voertuigen met vast ingebouwde systemen worden in geheel beslag genomen. Ook je mobiele foons worden nauwkeurig onderzocht. Kaarten worden zelfs indien nodig afgescand op restjes POIs.

In Duitsland en Zwitserland worden steeds meer agenten opgeleid om apparaten te kunnen onderzoeken. Het beste is daarom tweede kaartje te nemen zonder flitspalen informatie erop te nemen.
Tomtom en wellicht aantal nav bedrijven hebben al protest aangetekend tegen Zwitserse verbod. Er komt een proef proces.
Duitsland pleit voor Europees flitspalen verbod in nav systemen.
In het algemeen vinden veel mensen de verbod maar raar. Stel je voor dat je veel flitspalen in je kop hebt zitten? Dan gaat politie hersenspoelingmachina erbij halen om je gedachten even op te frissen. Dat is natuurlijk absurde voorbeeld, maar het is vergelijkbaar voorbeeld als je HELEMAAL NIKS mag weten waar flitspalen staan. Gek genoeg zie je ze meestal gewoon staan en rem je af. En je zal ze vroeg of laat toch omleiden. In je hoofd, op papier of welke manier dan ook. Je houdt zoiets niet tegen. Er wordt bijna altijd wat aan gedaan.

Welke gevaar hebben flitspalen POIs eigenlijk?
- tussendoor keihard rijden?
- slecht overzicht over verkeer soms?
- mag je niet eens rustig afremmen voor flitspaal?
- loopt politie soms teveel geld mis?
- wou overheid soms grijzend toekijken hoeveel boetes er gemaakt worden?
- en dus zoveel mogelijk geld spekken?
- waar is vrijheid gebleven van mening en zo?
- wat hinderen we de meetsystemen nou? We rijden gewoon erlangs.
- we storen ze ook niks in hun werk. Ze kijken gewoon naar passerende voertuigen.

Je bent dus gewaarschuwd. Zwitserland vind ik bijzonder absurd omdat je niet meer normaal rond kan rijden, kaartje bijhalen is zeker NIET 100% veilig onderweg. Mensen die voor het eerst in Zwitserland zijn en (oude) mensen die minder handig zijn in kaartlezen zijn lekker de pineut.

Radiozenders met RDS informatie worden ook streng in gaten gehouden.

Maak maar een goed discussie van. :)

[ Voor 3% gewijzigd door MrDummy op 30-01-2007 13:04 ]

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 16:16

YellowCube

Wait...what?

misschien moet je de volgende vraag ook even toevoegen:
-welke nut hebben die flitspalen POI's eigenlijk op een navigatiesysteem?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-11 13:00
Je info over Zwitserland klopt niet.

In dit PDF-document is duidelijk over wat wel en niet mag. Je mag alle apparatuur hebben, MITS daar géén informatie over radarcontroles op staat.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
RoelJewel schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 13:03:
Je info over Zwitserland klopt niet.

In dit PDF-document is duidelijk over wat wel en niet mag. Je mag alle apparatuur hebben, MITS daar géén informatie over radarcontroles op staat.
http://www.jouwnav.nl/con..._PNDs_in_Zwitserland.html deze is dus niet helemaal goed?
Er loopt een rumoer rond dat Zwitserse overheid gewoon elke systeem verbiedt. GEWOON. Beter helemaal niks. Want elke moderne systeem KAN informatie bevatten. En dus verbiedt overheid ze gewoon. Ook al staat er niks op over locaties. Toch?
Bezit mag wel, maar niet gebruiken. Maar ik verwacht dat ze toch van alles aan doen, omdat ze denken dat je stuk verderop weer aanzet.........

[ Voor 9% gewijzigd door MrDummy op 30-01-2007 13:09 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als ze het nou wat simpeler oplossen en gewoon een GPS verstoorder neerzetten bij elke paal :P

Maar echt alles verbieden kunnen ze niet, dan moet je ook de papieren kaart gaan verbieden/onderzoeken.

Of he, ik heb vanochtend op flitsservice gekeken, mag ik nu Zwitserland niet in?

[ Voor 53% gewijzigd door pagani op 30-01-2007 13:12 ]

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

johnnyv.nl schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 13:11:
Als ze het nou wat simpeler oplossen en gewoon een GPS verstoorder neerzetten bij elke paal :P
Mooie detector, als je gps wegvalt rij je rustig :+

Verder, dit is gewoon niet te controleren. Ik maak een POI database met "mooie fotolocaties" of weet ik wat voor naam, desnoods in meerdere databases met verschillende namen.

En daarbij, gaat het niet tegen bepaalde grondwettelijke rechten in? Ik mag toch openbare informatie vergaren en bij me hebben zoveel ik wil?

Verwijderd

Ik vraag me uberhaupt af of dergelijke wetgeving niet keihard in strijd is met de europese wetgeving, sterker nog of dit niet gewoon een beperking is van je vrijheid als burger en wetgeving op informatie.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:11

Cyphax

Moderator LNX
Hehe "over kkrrrggggggg kilometer moet u krggggg"
Fijn. :+
Maar echt alles verbieden kunnen ze niet, dan moet je ook de papieren kaart gaan verbieden/onderzoeken.
Nou, als ze de kans kregen...
Of he, ik heb vanochtend op flitsservice gekeken, mag ik nu Zwitserland niet in?
Nou, als ze de kans kregen... ik vind het een beetje triest. Hebben ze weleens moeite gedaan aan te tonen dat het een probleem vormt? Behalve dan dat ze iets minder inkomsten hebben uit boetes?
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 13:15:
Ik vraag me uberhaupt af of dergelijke wetgeving niet keihard in strijd is met de europese wetgeving, sterker nog of dit niet gewoon een beperking is van je vrijheid als burger en wetgeving op informatie.
Ik krijg van dit Europa steeds meer de indruk dat ze het daar helemaal niet zo nauw mee nemen als het ze uitkomt. Mensenrechten? Ach. Da's misschien overdreven maar het is gewoon een milde vorm van corruptie.

[ Voor 27% gewijzigd door Cyphax op 30-01-2007 13:27 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

MrDummy schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 12:58:
Of POIs verboden zijn staat er nog geen duidelijke punten over. Het gaat om voorgedefinieerde en dus geregistreerde plaatsen die je van te voren erop moet zetten. Maar de reacties zeggen dat POIs ook niet toegestaan zijn.
Ze moeten bijna toegestaan zijn, aangezien om de maand er in de makro wel een navigatiesysteem te verkrijgen is waar er in koeien van letters bij staat dat ze waarschuwen voor flitspalen. Als winkelketen kan je je het echt niet permiteren om dergelijke toestellen te verkopen (en er dan nog reclame voor te maken) als het verboden zou zijn.

Sowieso ga ik me binnen dit en 2a3 jaar zo'n systeem kopen (legaal of niet), aangezien de flitspalen steeds nipter afgesteld worden. Als er een moment komt waarop je geen 55 meer kan rijden waar je 50 mag schaf ik mij zo'n systeem zeker aan, niet omdat ik nog vaak te snel rijd, maar gewoon omdat het mij veel gevaarlijker lijkt dat ik om de minuut naar mijn snelheidswijzer kijk, dan dat ik 55 rijd waar ik maar 50 mag. Dan rij je gewoon rond de 50 en moet je enkel bij het naderen van een paal snelheid minderen.

edit; verder vraag ik me af wat de pakkans is als je wél met een detector rijdt. Een vriend van me rijdt met een Stinger DSI en die is al 1 keer gecontroleerd door de politie. Zélfs bij een controle wordt zo'n ding als legaal verklaard, aangezine een DSI zogenaamd geen radardetector is (enkel met software erop, maar met 1 knopje kan je die software direct wissen).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2007 13:41 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

dus dan ga je elke keer op je navigatiesysteem kijken of je al in de buurt van die paal bent?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Stoffel

Stoffel

Nee want die waarschuwt je -uiteraard- met een audiosignaal ruim vantevoren.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

is het dan niet gewoon een veel betere optie dat er op die systemen aangegeven wordt hoe hard je op een bepaald stuk weg mag en dat er een audiosignaal afgegeven wordt als je te hard rijdt?

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 13:15:
Ga ze dat in Zwitserland vertellen - verrassend weinig effect... :+

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

YellowCube schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 13:39:
is het dan niet gewoon een veel betere optie dat er op die systemen aangegeven wordt hoe hard je op een bepaald stuk weg mag en dat er een audiosignaal afgegeven wordt als je te hard rijdt?
Het is wel handig dat als je eens te snel rijdt (omdat je ergens snel moet zijn) dat hij dan ook nuttig werk levert ;), maar voor mij zou zo'n geluidsmelding al bijna genoeg zijn.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:59

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Waarom zou je op je navigatiesysteem kijken? Ik word voor elke paal netjes gewaarschuwd een paar 100 meter van tevoren door een vriendelijke stem ( m'n vriendin :-) ).

oja. Ik ben mr flitspaal.nl himself. Ik vind het verbod wat ze in Zwitserland hebben ingesteld echt van de zotte. De relatie tussen flitspalen op je navigatiesysteem + meer ongevallen is nog nooit aangetoond. Ook de relatie tussen een radardetector en meer/minder ongevallen.

Wat ze in Zwitserland doen is echt buiten elke proportie. Ik hoop overigens ook dat het wetsvoorstel van Duitsland betreffende de POI's in heel de EU te verbieden sneuvelt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 13:42:
[...]

Het is wel handig dat als je eens te snel rijdt (omdat je ergens snel moet zijn) dat hij dan ook nuttig werk levert ;), maar voor mij zou zo'n geluidsmelding al bijna genoeg zijn.
Niet echt een argument aangezien je toch niet te hard mag rijden, ongeacht hoe laat je ergens moet zijn. Dat is ook de reden waarom dit soort dingen verboden worden.

Ik vind oplossing van YC wel degelijk goed.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Ik geloof dat iGo zo'n functie had, maar zo'n systeem kan nooit weten of de toegestane snelheid anders is dan toen ze de kaart maakte :)

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 13:04
flitspaal.nl schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:13:
De relatie tussen flitspalen op je navigatiesysteem + meer ongevallen is nog nooit aangetoond. Ook de relatie tussen een radardetector en meer/minder ongevallen.
Dat is gewoon een buitengewoon flauwe stelling van je. Wees dan in ieder geval mans genoeg om toe te geven dat je te hard wilt rijden en dat je daarom die POI's op je navsystem hebt. En harder rijden --> ongelukken lijkt me vrij eenvoudig hard te maken dunkt me.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

RobertJ schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:25:
[...]

Dat is gewoon een buitengewoon flauwe stelling van je. Wees dan in ieder geval mans genoeg om toe te geven dat je te hard wilt rijden en dat je daarom die POI's op je navsystem hebt. En harder rijden --> ongelukken lijkt me vrij eenvoudig hard te maken dunkt me.
Die krijg je net zo hard terug. Hiermee stel je onmiddelijk vast dat ik DUS te hard rijd OMDAT ik de flitspaal POI's op m'n navigatiesysteem heb?

4 da record. Afgelopen jaar 45000km gereden en geen bekeuringen. Ik rijd 80 waar ik 80 mag, 100 waar ik 100 mag. 120 waar ik 120 mag. Haast of geen haast.

Verder is uit Engels onderzoek ( moet de link ff opzoeken ) dat mensen met een radardetector MINDER vaak bij ongelukken zijn betrokken dan mensen zonder radardetector.

Verder heb je wel gelijk dat snelheid duidelijk betrekking heeft op de ernst van de ongevallen. Alleen is snelheid bij lange na niet de enige factor. Neem eens alcohol, onvoldoende afstand houden, geen helm op, geen voorrang verlenen etc. Het is altijd een combinatie van die factoren. Snelheid is daar maar 1 van.

En juist op het fenomeen snelheid wordt in Nederland zo extreem nadruk gelegd. Met 7 miljoen snelheidsboetes het afgelopen jaar. Dat staat volstrekt niet in relatie tot de hoeveelheid boetes die uitgeschreven zijn voor Alcohol bijvoorbeeld. Waarom wordt er dan zoveel om snelheid gemeten en daar de nadruk op gelegd? Omdat het zo verrekte makkelijk is en absoluut is vast te stellen.

Een paar vragen voor die iedereen voor zichzelf kan beantwoorden :

is 120km/u op een snelweg onveilig?
is 50km/u in de bebouwde kom onveilig?

leuke is.. IS DIE VRAAG UBERHAUPT te beantwoorden zonder te weten hoe de weg eruit ziet, of het dag / nacht is, of het regent, mistig is of zelfs sneeuwt? nee dus!

Het BVOM gaat er prat op dat elk jaar het aantal verkeersdoden daalt. Komt dit door de grote hoeveelheid controles? Of komt dit omdat de auto's veiliger worden, het wegbeeld wordt aangepast of simpelweg omdat het weer minder slecht is geweest dat jaar. Of is het een combinatie van al die factoren?

Mijn mening is dat de overheid / BVOM veels te veel nadruk legt op het component snelheid en dus de hoeveelheid flitspalen en mobiele controles en veel te weinig nadruk legt op bijvoorbeeld zaken als bijvoorbeeld alcohol in het verkeer.

[ Voor 60% gewijzigd door mkleinman op 30-01-2007 14:36 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

De waarschuwingen voor flitspalen zijn levensgevaarlijk en zouden overal verboden moeten worden!

De doorstroming is gebaseerd op de snelheid van de auto's. Als iemand weet dat er een flitspaal aankomt en te hard rijd, zal hij ineens langzamer gaan rijden. Dit heeft invloed op de hele situatie, dus ook op de mensen die voor/achter/naast hem rijden. In andere woorden; als een hardrijder ineens in 500m 20km langzamer gaat rijden, betekend dit dat alle andere weggebruikers zich om hem/haar moeten gaan aanpassen

Aangezien niet iedereen hetzelfde goed inzicht hebben, kan dit dus ongelukken veroorzaken.

Verder is de functie niet nodig, je hoort gewoon niet te hard te rijden. Waarom zou je dan zo een systeem nodig hebben?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

flitspaal.nl schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:29:
Die krijg je net zo hard terug. Hiermee stel je onmiddelijk vast dat ik DUS te hard rijd OMDAT ik de flitspaal POI's op m'n navigatiesysteem heb?

4 da record. Afgelopen jaar 45000km gereden en geen bekeuringen. Ik rijd 80 waar ik 80 mag, 100 waar ik 100 mag. 120 waar ik 120 mag. Haast of geen haast.
Waarom moet je vriendin dan een paar honderd meter van te voren roepen dat er een paal komt?
Niet dat ik je in twijfel trek hoor, maar met zo'n opmerking _en_ een dergelijke site kom je niet echt geloofwaardig over :P

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Erkens schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:34:
[...]

Waarom moet je vriendin dan een paar honderd meter van te voren roepen dat er een paal komt?
Niet dat ik je in twijfel trek hoor, maar met zo'n opmerking _en_ een dergelijke site kom je niet echt geloofwaardig over :P
Misschien omdat ik het leuk vind en omdat het kan? :P. Om diezelfde reden heb ik ( toen ze nog legaal waren ) een Detector in m'n auto gehad.

En dat mag inderdaad raar overkomen en niet geloofwaardig. het is wel de waarheid :P

[ Voor 18% gewijzigd door mkleinman op 30-01-2007 14:42 ]

• RobertJ
[...]

Nee. Maar de waarschijnlijkheid dat je gaat doen is wel groter omdat je een drempel wegneemt. En als jij het niet doet, prima, maar voor een ander hoeft niet hetzelfde te gelden.
4 da record.
Wat?
Afgelopen jaar 45000km gereden en geen bekeuringen. Ik rijd 80 waar ik 80 mag, 100 waar ik 100 mag. 120 waar ik 120 mag. Haast of geen haast.
Duim omhoog! Erg netjes van je.
Verder is uit Engels onderzoek ( moet de link ff opzoeken ) dat mensen met een radardetector MINDER vaak bij ongelukken zijn betrokken dan mensen zonder radardetector.
Zou kunnen. Zegt alleen vrij weinig.
Verder heb je wel gelijk dat snelheid duidelijk betrekking heeft op de ernst van de ongevallen. Alleen is snelheid bij lange na niet de enige factor. Neem eens alcohol, onvoldoende afstand houden, geen helm op, geen voorrang verlenen etc. Het is altijd een combinatie van die factoren. Snelheid is daar maar 1 van.
= Volkom offtopic. Die andere factoren worden ook al aangepakt. Wat draagt dit bij aan deze discussie? Is het niet beter om deze discussie bij de POI's te houden?

• Maeslant
  • Laatst online: 22:26
Ik ben het er ook niet echt mee eens, vooral omdat je nu op Skyradio wel in je RDS-schermpje ziet staan waar er geflitst wordt. Heb je weleens op een drukke weg dat schermpje in de gaten proberen te houden !? Das echt gevaarlijker als een navi-systeem met waarschuwing.

Daarnaast ben ik het er helemaal mee eens dat ik gewoon niet te hard (mag) moet rijden. Maar de laatste tijd ben ik het gewoon zo oneens met de snelheden, binnen de bebouwde kom is alles 30. 30, ja en ook de doorgaande wegen. Dit is echt zulke onzin, je moet woonerven maken waar je 30 mag en de doorgaande straten gewoon 50 houden. Waarom ? Niemand rijdt hier nog 30, want het is echt gewoon te langzaam.

Dan hebben we ook nog die mooie 80 kilometer zones, etc. We moeten eens gaan wennen aan het idee dat 0 verkeersdoden per jaar heel erg mooi zou zijn, maar niet haalbaar. Zelfs als we allemaal 5 km/h rijden kan er nog wat gebeuren. Veiligheid is mooi, maar het wordt overal zo overdreven.

Een systeem die je waarschuwt als je te hard rijdt vind ik dat er wel mag komen, ik zou graag in een auto met cc rijden waarbij hij aangeeft als je iets te hard rijdt. Helaas heb ik dat nog niet.

Dus verbieden van POI's vind ik pas gerechtvaardigd als er een goed waarschuwingssysteems komt voor het te snelrijden. Hoevaak rijdt je niet perongeluk 5 km te hard. En wedden dat de flitsers bij stoplichten dan wel af gaan.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Erkens schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:23:
[...]

Ik geloof dat iGo zo'n functie had, maar zo'n systeem kan nooit weten of de toegestane snelheid anders is dan toen ze de kaart maakte :)
dat kan ie inderdaad niet, maar als het voor 80% van de gevallen al goed zou kloppen dan kom je al een heel eind.
flitspaal.nl schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:13:

Wat ze in Zwitserland doen is echt buiten elke proportie. Ik hoop overigens ook dat het wetsvoorstel van Duitsland betreffende de POI's in heel de EU te verbieden sneuvelt.
maar leg dan eens uit wat het feitelijk nut is van POI's op je navigatiesysteem.
Waarom is het zo buiten proportie dat het er niet op mag? Je kunt verder alles nog met je navigatiesysteem.

[ Voor 39% gewijzigd door YellowCube op 30-01-2007 15:23 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Het is altijd goed dat navigatie systeem je helpt met waarschuwen met te hard rijden als je zones nadert die langzamer aangeven dan je snelheid. Dankzij GPS systeem kan er redelijk op snelheid gemeten worden en daarom zijn navigatiesystemen handig. De extra functies in systemen om je te laten waarschuwen voor te hard rijden is dan ook goed pluspunt.
HET IS NIET DAT JE BOETES PROBEERT TE ONTWIJKEN OMDAT JE HIERVOOR GEWAARSCHUWD WORDT.
Het overkomt me soms dat ik op aantal wegen rij waar snelheid niet duidelijk aangegeven is of dat je te laat hebt opgemerkt. Zou het niet prachtig zijn dat systeem je juiste snelheid te plekke aangeeft? Dan rij je weer zoals het moet. Wordt politie eigenlijk ook niet blij mee dat je netjes rijd? Of worden ze boos omdat ze alweer boete minder kunnen uitdelen?

Ik erger me ook enorm aan mensen die 80 rijden op 100 km wegen. ZE WISTEN NIET DAT HET 100 MAG. Dat bevordert verkeersdoorstroming ook niet echt. Uiteraard ben je niet verplicht op 100 te gaan rijden, maar er zijn tegenwoordig veel wegen met kilometerslange doorgetrokken streep. Inhalen mag niet. Niets is frusterend op 100 km wegen met doorgetrokken lijn en iemand rijdt 80 km/u, kilometerslang, met een mooie staart aan auto's achter hen....

Dat politie zoveel mogelijk boetes probeert binnen te trekken is natuurlijk absurd. Zorg gewoon voor voldoende snelheidsborden langs de weg, laat opa's wat meer gas intrappen, en je kan heel goed bewust gaan rijden met snelheidslocatie poi's en flitspalen. Je hebt volkomen recht om op snelheid te gaan rijden, en niet dat je met opzet direct na paal flink gas indrukt en volgende paal gierend weer stilstaat. Dat is natuurlijk geen goede voorbeeld.

Andere factoren voor verkeersveiligheid spelen grote rol. Zo is RDS tekst lezen inderdaad niet veilig om te lezen als je midden in de drukte zit. De navigatie staat hoger op dashboard en let je ook beter op het verkeer. Met stem erbij weet je wat er gaande is.

De verbod van Zwitserland is daarom raar omdat ze de hulpmiddel letterlijk van kaart willen vegen. Ze maken juist meer slachtoffers en daar lachen ze zeker om. Ook onschuldige slachtoffers die omgeving niet kennen en kunnen niet helpen dat ze fout doen. Of ze kunnen niet veilig rondkomen omdat ze steeds in map moeten kijken. De techniek op navigatie zal altijd blijven verbeteren en dat kunnen ze nooit tegenhouden. Filevermeldingen op navigatie, welke minister in Zwitserland zou dat graag willen omrijden? Niemand? Wie wel?

We gaan ook niet internet sluiten omdat er teveel porno, virus, warez en zo op staan. Er zijn ook veel goede dingen te vinden. Zwitserland moet daarom niet voordraven op alleen maar flitspalen. Er is meer dan alleen maar flitspalen te zien. Duitsland en Zwitserland moeten daarom gewoon relaxen. En Belgie ook wel.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

MrDummy schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:39:
Het is altijd goed dat navigatie systeem je helpt met waarschuwen met te hard rijden als je zones nadert die langzamer aangeven dan je snelheid. Dankzij GPS systeem kan er redelijk op snelheid gemeten worden en daarom zijn navigatiesystemen handig. De extra functies in systemen om je te laten waarschuwen voor te hard rijden is dan ook goed pluspunt.
HET IS NIET DAT JE BOETES PROBEERT TE ONTWIJKEN OMDAT JE HIERVOOR GEWAARSCHUWD WORDT.
en dat is nu net waar men in Zwitserland bezwaar tegen maakt. Dat men de functie WEL gebruikt om de flitspalen te ontwijken. Ik vind dat je je punten mooi uiteenzet, maar zeg nou eerlijk...hoeveel mensen hebben om die reden POI's met flitskasten op hun navigatiesysteem.
Ik weet zeker dat een systeem zoals ik hierboven aandroeg (dus dat het systeem weet hoe hard je ergens mag en vervolgens waarschuwt) geen enkel probleem zal zijn.
De verbod van Zwitserland is daarom raar omdat ze de hulpmiddel letterlijk van kaart willen vegen. Ze maken juist meer slachtoffers en daar lachen ze zeker om. Ook onschuldige slachtoffers die omgeving niet kennen en kunnen niet helpen dat ze fout doen. Of ze kunnen niet veilig rondkomen omdat ze steeds in map moeten kijken. De techniek op navigatie zal altijd blijven verbeteren en dat kunnen ze nooit tegenhouden. Filevermeldingen op navigatie, welke minister in Zwitserland zou dat graag willen omrijden? Niemand? Wie wel?
Voor de goede orde: Zwitserland maakt de navigatiesystemen verboden vanwege de flitspaalfunctionaliteit. Op het moment dat jij een systeem hebt waarvan je aan kan tonen dat die functie er niet in zit, mag jij dat gewoon in je auto hebben. Je doet het nu namelijk overkomen alsof Zwitserland alle navigatiesystemen voor altijd verbied.

[ Voor 30% gewijzigd door YellowCube op 30-01-2007 16:24 ]

Verwijderd

RobertJ schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:25:
[...]

Jij gelooft Spee zeker ook. Er zijn diverse onderzoeken die hebben aangetoond dat er geen direct verband bestaat tussen meer ongelukken en hogere snelheden. Maar dit is natuurlijk ongewenste lectuur voor het OM, dus nee dan krijg je niet zomaar te horen in een folder.

Gebruiken maken van POIs heeft niets te maken met hard willen rijden. Op het moment dat jij gaat inhalen, daardoor meer snelheid gaat maken, en op dat moment wordt geflitst kun je hoog en laag springen maar die boete krijg je op de deurmat. Dat je door je hogere snelheid de manouvre zo kort mogelijk hebt gehouden, en daardoor velen malen veiliger voor zowel jezelf als medeweggebruikers interesseert het OM dan niet.

Het is gewoon een handig middel, zodat mensen niet keihard op de rem gaan staan als ze 100 rijden waar ze 120 mogen, en een statief zien staan. Zelfs de mensen die erg veel kilometers maken hebben nog steeds bij een statief een reactie van "rem" als ze het vantevoren niet wisten.

POI's maken het verkeer een stuk veiliger. Maarja, dan is de keuze bij het OM heel moeilijk. Ga ik voor de cash, of ga ik toch liever voor veiligheid en laat ik POI's toe.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

De overheid is arm en krijgt de begrotingen niet meer rond. Dan worden er allerlei dingen uit de mouw geschud, in België worden overheidsgebouwen verkocht om 1 keer massaal te cashen en achteraf zal de overheid dure huur tot in de oneindigheid moeten betalen. Broodwinning via flitspalen, superparkeerboets (en parkeerplaatsen in straten halveren),... is lucratief. Momenteel krijgt een politiebureau een procentje voor hun uitgedeelde boetes, dus massaal boetes uitschrijven zodat de politiebureau voldoende geld vangt om oa de zaterdaglonen van de agenten te kunnen betalen (stakingen wegens achterstallige lonen zijn de laatste jaren verdwenen).

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 30-01-2007 16:29 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 16:27:
[...]

Jij gelooft Spee zeker ook. Er zijn diverse onderzoeken die hebben aangetoond dat er geen direct verband bestaat tussen meer ongelukken en hogere snelheden. Maar dit is natuurlijk ongewenste lectuur voor het OM, dus nee dan krijg je niet zomaar te horen in een folder.
Meneer Spee zegt het ook gewoon verkeerd en dat is vrij stom van 'm want iedereen rekent 'm daar op af.
Er is wellicht geen verband tussen meer ongelukken en hogere snelheden.
Het gaat om de uitkomst van een ongeluk en wat daarmee gebeurt bij hogere snelheden. De kans dat ik als voetganger ernstig en blijvend letsel er aan overhou is groter als ik met 60 km/u geschept wordt dan bij 50 km/u. Pure natuurkunde, niets meer, niets minder en daar komen die snelheden vandaan. Of dacht je dat snelheden als 50 km/u arbitraire waarden waren?

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Het is gewoon een handig middel, zodat mensen niet keihard op de rem gaan staan als ze 100 rijden waar ze 120 mogen, en een statief zien staan. Zelfs de mensen die erg veel kilometers maken hebben nog steeds bij een statief een reactie van "rem" als ze het vantevoren niet wisten.
Mensen blijven soms eigenwijs. Mensen haasten zich. Mensen willen gewoon beetje opschieten.
Zonder navigatie systeem krijg je vast en zeker remsporen voor de flitspalen. Plotseling snelheid verminderen zullen anderen zeker schrikken - maar dat zijn juist anderen die ook als makke schapen hard rijden met voorste persoon. Moet iedereen gierend remmen voor de paaltje. Bij mobiele controles al helemaal.
Onaangekondigde controles, dat doen Duitsers en Zwitsers maar al te graag om mensen te verrassen en dus lekker betrappen. Dat soort eenzijdige "spelletje" in vorm van kat en muis is niet leuk meer.
Met navigatie systeem kun je veel meer van te voren snelheid verminderen, dus gewoon gasje loslaten, zodat anderen op tijd kunnen vertragen, is stukken beter voor verkeersveiligheid.
Eigenlijk geen goed voorbeeld om mensen te betrappen op snelheid. Ik geloof niet echt dat ze het van te voren waarschuwen en verstoppen camera's zoveel mogelijk.

We hebben gezien dat meeste boetes voortkomen uit kleine overtredingen van 5-10 km/u. Dat zegt genoeg dat mensen vaak ietsje harder rijden.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

YellowCube schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 16:51:
[...]
. Of dacht je dat snelheden als 50 km/u arbitraire waarden waren?
Ja zo arbitrair als het maar kan. 100km/u op de snelweg of 120km/u op de snelweg? Kan je je discussie nog herinneren? Door de verhoging van de snelheid op de snelwegen ging het aantal verkeersdoden en ongelukken naar beneden!

Op de 1e dag mag je op een doorgaande weg buiten de bebouwde kom 80. Een dag later nog maar 60. Enige wat is aangepast is het bord. Deze situatie heb ik al regelmatig meegemaakt.

Snelheid staat niet op zich zoals ik al eerder in deze discussie aangaf. magoed we dwalen weer af van de oorspronkelijke discussie.

Terug on topic.

Van de ik weet niet hoeveel gebruikers van m'n site zitten vast een paar mensen tussen die de POI's als excuus gebruiken om inderdaad bij een flitspaal te remmen en daarna weer hard verder te rijden. Ik durf alleen gerust te stellen dat dit maar een heel klein deel van mijn gebruikers is.

Beetje analoog aan de goedkope quintezz radardetectors van een paar jaar terug. Op een gegeven ogenblik zag je iedereen met zo'n ding rijden. Zelfs in Atosjes en fiat panda's kwam je die raamplakkers tegen. Zelfs mijn pa heeft overwogen om zo'n raamplakker te kopen. En als er iemand is die echt NOOIT te hard rijd dan is dat mijn pa wel.

En buiten deze discussie om. Wat is er gevaarlijk aan om 500 meter van te voren te worden gewaarschuwd DAT er een flitspaal staat. ik kijk 1 sec op m'n teller zie dat m'n snelheid goed is. VOILA geen bekeuring. zie ik dat ik toch per ongeluk net iets harder rijdt op m'n teller, even gas los voila geen bekeuring. is DAT nu zo gevaarlijk? Ik let liever op de weg dan dat ik om de tel op m'n snelheidsmeter moet letten. Als ik dan ruim van te voren gewaarschuwd wordt dat er een flitspaal staat dan kan ik op dat moment snel even op m'n meter kijken.

Ik krijg in dit topic weer het gevoel de "autorijders" vs "de moraalridders". En de klassieke inkoppertjes : "Je moet gewoon niet te hard rijden dan krijg je geen bekeuring". Waar is de nuancering?

Van de 7 miljoen snelheidsboetes die er per jaar worden uitgeschreven? Betekent dit meteen dat we zoveel snelheidsduivels in NL hebben rondrijden?

[ Voor 10% gewijzigd door mkleinman op 30-01-2007 17:07 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

D'r is geloof ik niemand die de uitspraak "Je moet gewoon niet te hard rijden dan krijg je geen bekeuring" doet
Voor zover ik kan overzien is er gewoon een discussie aan de gang over of die POI's nu wel of niet van invloed zijn op de verkeersveiligheid. Waarom mensen direct voor moraalridder uitgemaakt worden als ze van mening zijn dat die dingen niet direct nuttig zijn, is voor mij een beetje vaag.

zie net onder mij gequoted: 1 iemand.
oh well.

[ Voor 5% gewijzigd door YellowCube op 30-01-2007 18:33 ]

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 21:53

MeNTaL_TO

The future is not set

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:33:
De waarschuwingen voor flitspalen zijn levensgevaarlijk en zouden overal verboden moeten worden!

De doorstroming is gebaseerd op de snelheid van de auto's. Als iemand weet dat er een flitspaal aankomt en te hard rijd, zal hij ineens langzamer gaan rijden. Dit heeft invloed op de hele situatie, dus ook op de mensen die voor/achter/naast hem rijden. In andere woorden; als een hardrijder ineens in 500m 20km langzamer gaat rijden, betekend dit dat alle andere weggebruikers zich om hem/haar moeten gaan aanpassen

Aangezien niet iedereen hetzelfde goed inzicht hebben, kan dit dus ongelukken veroorzaken.

Verder is de functie niet nodig, je hoort gewoon niet te hard te rijden. Waarom zou je dan zo een systeem nodig hebben?
Jouw stelling kan je ook omdraaien en zeggen dat dan flitspalen verboden moeten worden, iets waar ik zeer voor ben. Ik heb liever het Amerikaanse systeem, gewoon veel meer politie op de weg.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

MeNTaL_TO schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:29:
Jouw stelling kan je ook omdraaien en zeggen dat dan flitspalen verboden moeten worden, iets waar ik zeer voor ben. Ik heb liever het Amerikaanse systeem, gewoon veel meer politie op de weg.
Ik zou eerder kiezen voor traject controles, want op die manier zijn het geen moment opnamen meer.

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Erkens schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:12:
[...]

Ik zou eerder kiezen voor traject controles, want op die manier zijn het geen moment opnamen meer.
Alleen kosten die kapitalen om aan te leggen en kunnen ook gebruikt worden voor het rekeningrijden.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Stoffel

Stoffel

MeNTaL_TO schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:33:
[...]

Alleen kosten die kapitalen om aan te leggen en kunnen ook gebruikt worden voor het rekeningrijden.
Wat denk je dat meer politie op de weg kost? De reden dat onbemande flitspalen zo in overvloed aanwezig zijn is omdat ze veel meer opleveren dan ze kosten.

• Rambo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2024
Ik gebruik de POI's in mn Mio C710 alleen voor de flitspalen, ideaal.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Pas de nieuwste generaties TomTom hebben dat gekregen; het is namelijk een veel grotere klus om voor alle wegen de snelheden bij te houden dan voor pak'm beet 100 of 200 punten.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
De kans dat ik als voetganger ernstig en blijvend letsel er aan overhou is groter als ik met 60 km/u geschept wordt dan bij 50 km/u. Pure natuurkunde, niets meer, niets minder en daar komen die snelheden vandaan. Of dacht je dat snelheden als 50 km/u arbitraire waarden waren?
Je eerste claim is helemaal waar, maar grotendeels irrelevant. Snelheidscontroles worden niet gedaan uit veiligheidsoverwegingen, en daar is hard bewijs voor. Eén van de meest gevaarlijke beroepen is werken aan de weg, en juist daar is snelheid een risicoverhogende factor. Het is dus veel belangrijker om daar te controleren. Toch zijn de meeste controles op plekken waar er niet gewerkt wordt, en er dus weinig risico's zijn - de mensen die risico's lopen bevinden zich in kreukelzones, beschermd door airbags en gordels. De motivatie waarvan dus breed wordt aangenomen dat die wel doorslaggevend is, is dus geld.

Afgezien daarvan is 50 km/u natuurlijk volstrekt arbitrair. Het is niet veel veiliger dan 51 km/u.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

in de bebouwde kom worden mensen niet per definitie beschermd door kreukelzones, airbags of gordels. En laat nu juist in dat gebied de meeste bekeuringen vallen voor 0-10km te hard. En ook daar zijn harde bewijzen voor.

maargoed, het gaat weer gezellig offtopic.
Wel of niet POI's op je TomTom en het hoe en waarom van het verbieden er van....ik kan me er eerlijk gezegd niet echt druk over maken. In de 12 jaar dat ik auto rijd is er in totaal zo'n 60 euro richting Leeuwarden gegaan en het waarom zit 'm in de geweldige dooddoener van "gewoon de snelheid rijden die op het bordje staat en er is niks aan de hand".
Is er ook geen noodzaak om hard op je rem te moeten als je iets in de berm ziet bewegen en hoef je jezelf ook niet druk en boos te gaan zitten maken over de vermeende zakkenvullerij die men er voor een bepaalde doelgroep op na houdt.

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Stoffel schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:40:
[...]

Wat denk je dat meer politie op de weg kost? De reden dat onbemande flitspalen zo in overvloed aanwezig zijn is omdat ze veel meer opleveren dan ze kosten.
Maar waar niemand zich wat van aantrekt, er gaat geen preventieve werking vanuit, een agent die je aanspreekt (kan zelfs zonder boete) maakt veel meer indruk.

• Rambo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2024
YellowCube schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 21:30:
... In de 12 jaar dat ik auto rijd is er in totaal zo'n 60 euro richting Leeuwarden gegaan en het waarom zit 'm in de geweldige dooddoener van "gewoon de snelheid rijden die op het bordje staat en er is niks aan de hand"...
In de afgelopen 14 maanden waarin ik dik 50.000 snelwegkilometers erop heb zitten en standaard 160 rijd (af en toe 180 teller, af en toe 130-140 bij viaduct) heb ik 0 bekeuringen. "Gewoon de snelheid laten afzakken bij een viaduct, je ogen openhouden en je spiegels gebruiken."

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ook al gaat het in dit topic over navigatiesystemen en worden deze normaliter in PDA's, Smartphones, GSM's en GPS-navigatie besproken, toch verplaats ik dit topic naar Vervoer, omdat het hier niet om de apparatuur op zich gaat (dat veel navigatieapparatuur de mogelijkheid beidt om flitspalen als points of interest in te stellen en bij benadering hiervan een signaal afgeven is geen nieuws meer) maar de discussie over het verbod op dergelijke functionaliteit :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De vraag of POI's van flitspalen de verkeersveiligheid bevorderen of juist ondermijnen is wat mij betreft helemaal niet relevant. Waar het mijn inziens omgaat is dat er geen verbod kan bestaan op het constateren dat ergens een flitspaal staat en het delen van die informatie met anderen.

Als je zo'n aansteller bent moet je vooral niet in een auto stappen. Een navigatiesysteem met flitspaal-poi's geeft de bestuurder alle tijd op zijn snelheid aan te passen, en zelfs als dat abrupt gaat moet je daar als achterligger op voorbereid zijn anders doe je iets niet goed (je reactiesnelheid is te laag of je houdt te weinig afstand).

• redwing
  • Laatst online: 00:05
[...]

Niet omdraaien wat er wordt gezegd he :) Hij stelt dat je die POI's in je navigatie hebt staan omdat je te hard rijdt en niet andersom.
Femme schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 01:01:
De vraag of POI's van flitspalen de verkeersveiligheid bevorderen of juist ondermijnen is wat mij betreft helemaal niet relevant. Waar het mijn inziens omgaat is dat er geen verbod kan bestaan op het constateren dat ergens een flitspaal staat en het delen van die informatie met anderen.
Tja, aan de andere kant is de enige reden om flitspalen in je nav te hebben staan het ontwijken van boetes, en dat is ook weer niet de bedoeling. Ik ben het ook niet eens met het verbieden hiervan, maar de logica kan ik wel van inzien.
Als je zo'n aansteller bent moet je vooral niet in een auto stappen. Een navigatiesysteem met flitspaal-poi's geeft de bestuurder alle tijd op zijn snelheid aan te passen, en zelfs als dat abrupt gaat moet je daar als achterligger op voorbereid zijn anders doe je iets niet goed (je reactiesnelheid is te laag of je houdt te weinig afstand).
En bekijk zowiezo eens wat er gebeurt als ze die flitspaal op het laatste moment zien, dan krijg je pas abrupte snelheidsaanpassingen. Dan kun je beter vantevoren weten dat er een flitspaal staat :)

[removed]

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:02

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

En dan zijn er ook nog de types zoals ik, nooit haast, maar willen relaxed rijden, dat is rijden met het verkeer mee (aanpassen heet dat), en dat houd ook in niet constand op je dashboard hoeven kijken (wat de blik weer van de weg haalt)... Toch betekend dit soort rijden dat ik af en toe boetes kreeg voor 4 a 5 km/h te hard (dus reed ik zo'n 10 km/h te hard)... ik ben er heilig van overtuigd dat dit niet betekende dat ik "onveilig" had gereden.

Ik gebruik nu POI's puur en alleen als waarschuwing, en inderdaad om boetes te voorkomen/omzijlen, want als dat ding afgaat dan kijk ik op mijn dashboard, en moet inderdaad soms even een beetje afremmen, ik heb hierbij helemaal niet de bedoeling om onbestraft rondt te willen gaan scheuren, na de paal concentreer ik me weer vrolijk op het overige verkeer en pas me daaraan aan

Beste film ooit

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

MeNTaL_TO schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:29:
[...]

mee eens, snelheid is niet gevaarlijk, ongepaste snelheid wel om over ander gevaarlijk rijgedrag als bumperkleven maar te zwijgen.. daar helpt geen flitspaal tegen..

Hier in de UK is het trouwens verplicht dat er een bord staat voor een flitspaal om je te waarschuwen 8)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Worldwide
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Worldwide

Vinyl

Als dit in nederland komt samen met dat filerijden systeem ga ik er serieus over nadenken om te emigreren. Het gaat te ver richting een politiestaat, en de echte criminelen hebben ze geen tijd meer voor.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
In Nederland worden controles aangekondigd door politie en ANWB op internet en teletekst. Dat zijn officele berichten als het goed is. Alleen RDS op radio is niet echt officieel, maar meestal persoonlijke waarnemingen of van flitspaal info sites.

Tomtom en vele nav makers hebben flitspalen mogelijkheid toegevoegd... op verzoek van gebruikers!
Dus niet alleen in Nederland, maar ook uit andere landen.

Hoe gaat dat eigenlijk in Duitsland en Belgie? Worden ze ook op site controles van te voren bekend gemaakt?

Bij Zwitserland is het bekend dat de sites en radio's met flitspalen informatie verboden zijn. Ze gaan dus van alles doen om die informatie tegen te houden. Maar er is 1 probleem met internet: die is wereldwijd te bereiken. Dus Zwitsers hoeven maar naar andere sites te surfen die wel flitspalen gegevens verzamelen. De gevolgen van verbod in Zwitserland zijn duidelijk: de illegaliteit zal hier alleen maar toenemen. Mensen daar gaan dan zelf omgeving waarnemen en geven locaties door aan sites buiten Zwitserland. Andere zwitsers halen informatie op en schrijven het op. Zo kunnen ze beter opletten.
Er zullen mensen zijn die verbod niet leuk vinden en gaan dus in geheim ook strijd aan met politie. Ze zullen naar andere middelen grijpen om controles alsnog te kunnen ontwijken of langzaam passeren. Ze willen weten wat politie uitspookt. Ze vinden niet leuk dat politie nu geheim snelheden gaat meten. Het is dan eenzijdige strijd geworden.
Net als in het spel zit politie letterlijk te "campen", wachten op nietswetende slachtoffers. Omdat sites verboden zijn in Zwitserland, ga ik ook van uit de politie ook niet meer officieel gaan aankondigen waar de controles worden gehouden. Het is dan helemaal geheim.
Dit belemmert voor mij de vrijheid van mensen om te kunnen waarschuwen. Velen zullen verbod niet accepteren. Het is pure onzinnige ingreep van overheid. Niet alleen hard rijden maakt slachtoffers. Alcohol, spiegelgladde wegen, geen sneeuwkettingen, noem maar op. Allemaal kunnen verkeersonveiligheid toenemen. En vast en zeker plotseling remmen voor camera's.
Verbod op navigatie systemen heeft ook grote kans op verdwaalde mensen en gevaarlijke rijsituaties van mensen die achteruit rijden of raar omkeren. Dat kan ook niet zomaar. Ook lijkt ruzies in auto toe te nemen omdat vrouw van meneer niet goed kaart kan lezen en verkeerde richting aangeeft.
Hebben we niet gelezen dat nav systemen voor meer rust in auto zorgen?

• RobertJ
Was het niet in Engeland dat ze die flitskasten vantevoren met borden al bekend maken? Zodat je weet dat er iets staat? :p

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

MrDummy schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 12:46:
In Nederland worden controles aangekondigd door politie en ANWB op internet en teletekst. Dat zijn officele berichten als het goed is. Alleen RDS op radio is niet echt officieel, maar meestal persoonlijke waarnemingen of van flitspaal info sites.

Tomtom en vele nav makers hebben flitspalen mogelijkheid toegevoegd... op verzoek van gebruikers!
Dus niet alleen in Nederland, maar ook uit andere landen.

Hoe gaat dat eigenlijk in Duitsland en Belgie? Worden ze ook op site controles van te voren bekend gemaakt?

Bij Zwitserland is het bekend dat de sites en radio's met flitspalen informatie verboden zijn. Ze gaan dus van alles doen om die informatie tegen te houden. Maar er is 1 probleem met internet: die is wereldwijd te bereiken. Dus Zwitsers hoeven maar naar andere sites te surfen die wel flitspalen gegevens verzamelen. De gevolgen van verbod in Zwitserland zijn duidelijk: de illegaliteit zal hier alleen maar toenemen. Mensen daar gaan dan zelf omgeving waarnemen en geven locaties door aan sites buiten Zwitserland. Andere zwitsers halen informatie op en schrijven het op. Zo kunnen ze beter opletten.
Er zullen mensen zijn die verbod niet leuk vinden en gaan dus in geheim ook strijd aan met politie. Ze zullen naar andere middelen grijpen om controles alsnog te kunnen ontwijken of langzaam passeren. Ze willen weten wat politie uitspookt. Ze vinden niet leuk dat politie nu geheim snelheden gaat meten. Het is dan eenzijdige strijd geworden.
Net als in het spel zit politie letterlijk te "campen", wachten op nietswetende slachtoffers. Omdat sites verboden zijn in Zwitserland, ga ik ook van uit de politie ook niet meer officieel gaan aankondigen waar de controles worden gehouden. Het is dan helemaal geheim.
Dit belemmert voor mij de vrijheid van mensen om te kunnen waarschuwen. Velen zullen verbod niet accepteren. Het is pure onzinnige ingreep van overheid. Niet alleen hard rijden maakt slachtoffers. Alcohol, spiegelgladde wegen, geen sneeuwkettingen, noem maar op. Allemaal kunnen verkeersonveiligheid toenemen. En vast en zeker plotseling remmen voor camera's.
Verbod op navigatie systemen heeft ook grote kans op verdwaalde mensen en gevaarlijke rijsituaties van mensen die achteruit rijden of raar omkeren. Dat kan ook niet zomaar. Ook lijkt ruzies in auto toe te nemen omdat vrouw van meneer niet goed kaart kan lezen en verkeerde richting aangeeft.
Hebben we niet gelezen dat nav systemen voor meer rust in auto zorgen?
maar als TomTom daadwerkelijk het systeem in gaat voeren waardoor je navigatieapparatuur weet hoe hard je ergens mag rijden en je bij overschrijding waarschuwt (zie ook MSalters in "Verbod op Flitspalen POIs in navigatie s...") dan is er toch geen enkel probleem meer? Een prima alternatief voor de POI's.
Je wordt nog steeds gewaarschuwd als je te hard rijdt en juridisch is er niets tegen in te brengen.
en nogmaals:
er staat nergens dat Zwitserland navigatiesystemen gaat verbieden. Het is namelijk al de 2e keer dat je die claim maakt.

[ Voor 69% gewijzigd door YellowCube op 31-01-2007 13:04 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

RobertJ schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 12:57:
Was het niet in Engeland dat ze die flitskasten vantevoren met borden al bekend maken? Zodat je weet dat er iets staat? :p
Yup en in Australia ook, maar daar mogen ze wel onaangekondigd laseren of met auto langs de kant staan..
Hier staat er bij onaangekondigde ook een (klein) bordje...

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

YellowCube schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 13:03:
[...]

maar als TomTom daadwerkelijk het systeem in gaat voeren waardoor je navigatieapparatuur weet hoe hard je ergens mag rijden en je bij overschrijding waarschuwt (zie ook MSalters in "Verbod op Flitspalen POIs in navigatie s...") dan is er toch geen enkel probleem meer? Een prima alternatief voor de POI's.
Je wordt nog steeds gewaarschuwd als je te hard rijdt en juridisch is er niets tegen in te brengen.
en nogmaals:
er staat nergens dat Zwitserland navigatiesystemen gaat verbieden. Het is namelijk al de 2e keer dat je die claim maakt.
Dat zit er al in bij de laatste 2 kaarten, op de meeste wegen zag ik (tomtom is gejat) de snelheid en als ik meer dan 5 km/h te hard ging, werd de snelheid rood en ik geloof dat je er ook nog een geluid aan kon vast binden.

• Worldwide
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Worldwide

Vinyl

MeNTaL_TO schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 15:00:
[...]

Dat zit er al in bij de laatste 2 kaarten, op de meeste wegen zag ik (tomtom is gejat) de snelheid en als ik meer dan 5 km/h te hard ging, werd de snelheid rood en ik geloof dat je er ook nog een geluid aan kon vast binden.
Die snelheden kloppen alleen voor geen meter. 60 wegen bestaan blijkbaar niet, en daarbij verandert er nogal geregeld een limiet. Als ik er over nadenk gaat het allemaal naar beneden. Veel 30 zones, veel van 80 naar 60 maar niet andersom.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11 18:15

Emiel1984

Made in NL

[...]
Wat mij opvalt is dat mensen wel is abrupt op de rem drukken (veelste laat) omdat ze ineens een flitspaal zien. Dus dat onderzoek kan idd wel kloppen. Dit gezien er tegenwoordig bijna overal wel een flitspaal staat.

Wat me opvalt is dat er de laatste tijd weinig meer mobiel wordt gecontroleerd. Zou dit komen door het aantal vaste flitspalen of rijden mensen nu echt zoveel rustiger dan eerder. Dat laatste is gevoeltmatig niet waar na wat ik op de weg zie. Geef zelf toe dat ik soms wel is te hard rijd en ben dan ook blij dat ze er eigenlijk zo goed als niet meer staan. Vind het wel is jammer dat er op de hooftwegen in Nederland niet dezelfde regel voor snelheid geld als in Duitsland :P .

[LTS][MTS][HTS]

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Worldwide schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 17:47:
[...]

Die snelheden kloppen alleen voor geen meter. 60 wegen bestaan blijkbaar niet, en daarbij verandert er nogal geregeld een limiet. Als ik er over nadenk gaat het allemaal naar beneden. Veel 30 zones, veel van 80 naar 60 maar niet andersom.
Bij mij klopten ze redelijk en werden per kaart ook nog eens beter, helaas niet overal, maar het begin is er.

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

RobertJ schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 12:57:
Punt is dat ze overal die bordjes plaatsen terwijl er nergens een flitspaal te bekennen is...

Wel fijn is dat alle flitspalen (de meeste zien er exact uit als in NL) met een gele reflecterende laag hebben bedekt ipv die grijze schutkleur hier _/-\o_ .

...

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb tomtom6 op m'n PDA staan en die geeft aan hoe snel je mag op een bepaald stuk weg. Handig, maar net als andere Nederlanders zit ik niet continu naar m'n kilometerteller te kijken hoe hard ik ga, maar rijd ik met constante snelheid achter m'n voorganger aan als die zich aan de snelheid lijkt te houden.

Ik vind het daarom, zonder dat ik hard wil rijden ofzo, want dat doe ik eigenlijk maar heel zelden, heel handig dat er POI's in m'n PDA staan die flitspalen aangeven (stonden, laatst opnieuw geinstalleerd en vergeten toe te voegen). Het is gewoon zonde van het geld als je met een paar km te hard geflitst wordt.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 08:50

Nik

YellowCube schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 13:02:
misschien moet je de volgende vraag ook even toevoegen:
-welke nut hebben die flitspalen POI's eigenlijk op een navigatiesysteem?
Haak ik even op in. Persoonlijk vind ik dat snelheden niet altijd duidelijk aangegeven staan, of verwarrend kunnen zijn. Zo is er bij Spijkenisse (vlak bij Rotterdam) een weg, waar je dan weer 80, dan 60, dan 70, dan 50 mag. Echt te gek voor woorden. Stel dat je nét op een weg zit waar jij gemist hebt dat je weer 50 moet, en je rijst 70, dan heb je toch een bekeuring te pakken.

Gelukkig zit er in de nieuwe Tom Tom ook een snelheidsaanduiding voor de wegen. Natuurlijk moet je daar niet blind op vertrouwen, maar het werkt wel. Ik zit een stuk zekerder achter het stuur met flits POI's, en de snelheidsaanduiding aan. En dat is echt niet omdat ik overal zo hard wil rijden. IMHO vallen die flitspalen gewoon ook veel te veel op, je ziet ze van meters ver, alleen zouden ze de flits snelheid erop moeten zetten ofzo ;)

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Rav schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 21:31:
[...]

Punt is dat ze overal die bordjes plaatsen terwijl er nergens een flitspaal te bekennen is...
toen ik laats in NL viel me het juist op dat dat daar nog veel erger was...

Bij mobiele controle's staat er altijd een beetje verdekt een klein bordje vrij kort op de flitser.. als je er zoeen ziet weet je dus dat je goed op moet letten..

Verder kan je flitsplekken goed zien aan de controle strepen op de weg.. als je die ziet altijd ff extra opletten..

Niks geen camo netten over een flitser die in de schaduw van een viaduct staat zoals in NL...

• Grrrrrene
  • Niet online
Controle strepen op de weg? Dat heb ik nog nooit gezien of ik rijd er altijd voorbij zonder te weten wat het is :) Wat voor strepen? Heb je een plaatje?

Maar goed, in Nederland zijn die POI's toegestaan volgens Koos Spee zelf, heb ik op TV al meerdere malen gehoord. .

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

[...]

Er zijn diverse onderzoeken die hebben aangetoond dat er geen direct verband bestaat tussen meer ongelukken en hogere snelheden. Maar dit is natuurlijk ongewenste lectuur voor het OM, dus nee dan krijg je niet zomaar te horen in een folder.
Kun je eens links geven naar enkele van deze onderzoeken?

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik wil best geloven dat flitspalen en de schrikreactie "Oh f*ck, ik rijd 5 km te hard, snel remmen!" het gevaar eerder vergroten, maar hogere snelheden lijken mij samen te gaan met kortere reactietijden en langere remwegen, dus meer ongelukken?

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Grrrrrene schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 08:54:
Controle strepen op de weg? Dat heb ik nog nooit gezien of ik rijd er altijd voorbij zonder te weten wat het is :) Wat voor strepen? Heb je een plaatje?

Maar goed, in Nederland zijn die POI's toegestaan volgens Koos Spee zelf, heb ik op TV al meerdere malen gehoord. .
Afbeeldingslocatie: http://www.gorge.org/a406/pix/08camera.jpg
kan niet zo 1-2-3 een duidelijkere vinden, maar ik bedoel die strepen op de weg..

De camera maakt 2 foto's met x tijd ertussen, die strepen staan om de y meter en aan de hand daarvan kunnen ze de snelheid controleren/doublechecken.

http://www.abd.org.uk/gatso_photo_checking.htm
verklaart het beter..

[ Voor 5% gewijzigd door ToolkiT op 01-02-2007 09:39 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Leuk verhaal, maar klopt natuurlijk van geen kant. Hoe kan op een drukke weg maar 1 iemand te hard rijden? Dat zou alleen maar kunnen als degene voor hem ook te hard reed. Als de auto achter hem schrikt van het remmen van de te snelle auto voor hem dan heeft hij er de hele tijd achter gereden en reed hij ook net zo snel, dus te hard. De enige manier waarop 1 iemand te hard kan rijden is als hij in zijn 1tje (of met veel ruimte voor of achter hem) op de ene baan zit terwijl de rest op andere banen zitten. In dat geval kan hij moeilijk de doorstroming beinvloeden.
Meneer Spee zegt het ook gewoon verkeerd en dat is vrij stom van 'm want iedereen rekent 'm daar op af.
Er is wellicht geen verband tussen meer ongelukken en hogere snelheden.
Het gaat om de uitkomst van een ongeluk en wat daarmee gebeurt bij hogere snelheden. De kans dat ik als voetganger ernstig en blijvend letsel er aan overhou is groter als ik met 60 km/u geschept wordt dan bij 50 km/u. Pure natuurkunde, niets meer, niets minder en daar komen die snelheden vandaan. Of dacht je dat snelheden als 50 km/u arbitraire waarden waren?
Helemaal mee eens, maar waarom zie ik dan weinig flitspalen op plekken waar voetgangers zijn (bebouwde kom) en veel flitsers waar weinig zwakke verkeersdeelnemers zijn (snelwegen)?

Ikzelf ben niet heilig. Rijd eigenlijk altijd te hard (mits het weer en de verkeersdrukte het toelaten), maar binnen de bebouwde kom rijd ik eerder 40 dan 50 en in woonwijken eerder stapvoets dan 30. Ook bij wegwerkzaamheden gooi ik de cruisecontrole op 70 (of wat dan ook aangegeven is)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Helemaal mee eens, maar waarom zie ik dan weinig flitspalen op plekken waar voetgangers zijn (bebouwde kom) en veel flitsers waar weinig zwakke verkeersdeelnemers zijn (snelwegen)?
niet lullig bedoeld maar, eigen waarneming? Ik moet eerlijk bekennen dat ik zo bij mij in de stad ook maar weinig van die dingen zie maar dan zie ik wel weer een hoop alternatieve manieren om mensen af te laten remmen (drempels, versmallingen etc).

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Janoz schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 10:01:
[...]
Ik zou eens in Nijmegen gaan rijden ;) Echt om de tien meter een paal.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

YellowCube schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 10:10:
[...]

niet lullig bedoeld maar, eigen waarneming? Ik moet eerlijk bekennen dat ik zo bij mij in de stad ook maar weinig van die dingen zie maar dan zie ik wel weer een hoop alternatieve manieren om mensen af te laten remmen (drempels, versmallingen etc).
ik deel die waarneming wel, wat dat betreft is het in de UK veel logischer, op de snelweg relatief weinig flitspalen, terwijl in de stad en op gevaarlijke plekker er juist relatief veel staan.
En allemaal duidelijk aangegeven zodat het dus een preventief middel is en geen cash cow (ondanks wat ze bij Top Gear wel eens beweren).
Alleen op de M25 zit een stuk waar wel belachelijk veel flitsers staan.. maar ja dat is bij heathrow en dus vrij druk..

Verwijderd

fijne man ben jij, rij ik daar lekker zonder al die POI shit op m'n fijn aangeschafte GPS systeempje over een fijne normale weg als ik fijn normaal aan het doen ben komt er zo'n verstoorder paal langs om het mij vlak voor een paal die toch niet voor mij bedoeld is even flink zuur te maken qua GPS... :'(

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

YellowCube schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 10:10:
[...]

Wat je dus zegt is dat jouw waarneming overeenkomt met die van mij ;). Ik zou niet weten hoe ik dat 'lullig'zou moeten interpreteren.

Drempels zijn trouwens ook ondingen. Er zijn er genoeg die je auto ook mollen als je er stapvoets overheen gaat.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ik begon het bericht met alleen
niet lullig bedoeld maar, eigen waarneming?

en typte daarna pas het andere. :)
En idd er zijn waardeloze drempels bij, maar ze leren kennelijk wel.
Bij mij achter liggen een paar drempels die pas irritant worden bij 55-60 km/u

[ Voor 21% gewijzigd door YellowCube op 01-02-2007 11:45 ]

• j-w
  • Niet online

j-w

MSalters schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 20:45:
[...]

Snelheidscontroles worden niet gedaan uit veiligheidsoverwegingen, en daar is hard bewijs voor.
Zou je dat 'harde bewijs' hier ook kunnen posten?

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Femme schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 01:01:
Waar het mijn inziens omgaat is dat er geen verbod kan bestaan op het constateren dat ergens een flitspaal staat en het delen van die informatie met anderen.
Wel als die informatie enkel en alleen gebruikt wordt om bewust controles te ontlopen en op andere plekken dus ongestraft overtredingen te begaan. Althans: in de ogen van de Zwitserse overheid.

Met exact dezelfde redenering is de radar-detector verboden. Het verdrag van Rome is nog altijd van kracht, maar een burger die een hulpmiddel gebruikt om de opsporingsactiviteiten te verhinderen pist naast het potje.

En die 'dus' ligt volgens mij voor de hand. Ik heb nooit de behoefte gevoeld om een radar-detector aan te schaffen, simpelweg omdat ik in 28 jaar zelfstandig verkeersdeelnemerschap precies 1 keer een bon (voor door rood licht fietsen toen ik 14 was) heb mogen ontvangen. Ik zie niet wat een radar-detector of flitspalen-POI me zou kunnen besparen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ze moeten niet zoveel gaan liggen zieken over het gebruik van POI of flitspaalaanduidingen op papier etc etc. Gewoon ISA introduceren en verplicht stellen en klaar met het gezeik over flitspalen en snelheidsbeperkingen.
Janoz schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 11:05:
Drempels zijn trouwens ook ondingen. Er zijn er genoeg die je auto ook mollen als je er stapvoets overheen gaat.
Een standaard auto mag er geen problemen mee hebben. Dat verlaagde wagens met een beenhard onderstel er problemen mee hebben is :Z , dat is een keuze die men heeft gemaakt tijdens het verlagen. Een paar jaar terug nog meegemaakt iemand die van 70 naar 10km/h vertraagde omdat anders zijn Golf (wat anders hé ;) ) weer naar carglass moest omdat er teveel spanningen op de A-stijl kwam door het overrijden van de treinsporen. Jammer dat er geen vrachtwagen achter hem zat.

[ Voor 18% gewijzigd door Chevy454 op 01-02-2007 14:39 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Mijn buurman heeft een standaard Opel Speedster, hij moet redelijk oppassen als hij bij ons in de buurt over een drempel wil.

Verkeersremmende middelen horen pas te irriteren wanneer je ook daadwerkelijk te hard rijd. Drempels zijn al irritant met 20km/u en sommigen zelfs stapvoets.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ToolkiT schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 09:38:
[...]

[afbeelding]
kan niet zo 1-2-3 een duidelijkere vinden, maar ik bedoel die strepen op de weg..

De camera maakt 2 foto's met x tijd ertussen, die strepen staan om de y meter en aan de hand daarvan kunnen ze de snelheid controleren/doublechecken.

verklaart het beter..
ah...ik dacht even dat je gewoon op gitzwarte remsporen doelde.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ToolkiT schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 09:38:

verklaart het beter..
Damn, die strepen in het midden zijn wel erg fijn :X Aan de rand is al stukken beter :)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Janoz schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 10:01:
veel flitsers waar weinig zwakke verkeersdeelnemers zijn (snelwegen)?
Da's een bekend leugen van die flitspaal-websites. Het aantal boetes is ongeveer proportioneel met het voorkomen van ongevallen op wegvakken.
Verkeersonveiligheid per wegsoort (ongevallen met letsel en een of twee voertuigen..)
Op auto(snel)wegen 15%
Overige wegen buiten de bebouwde kom 51%
Overige wegen binnen de bebouwde kom 34%.

Van de 7,6 miljoen snelheidsbekeuringen in 2003 was 51% voor overtredingen
binnen de bebouwde kom, 26% voor overtredingen op autosnelwegen en 22% voor overtredingen op provinciale wegen.

Een vaste camera buiten de bebouwde kom reduceert het aantal letselongevallen op die plek met 42% ten opzichte van vergelijkbare wegen zonder camera. In de bebouwde kom is de reductie in ongevallen 38%.
Alle cijfers komen uit rapporten van de SWOV.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Chevy454 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 15:14:
[...]

Damn, die strepen in het midden zijn wel erg fijn :X Aan de rand is al stukken beter :)
op de brommer zijn ze idd soms minder prettig ja..

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-11 13:20

JT

VETAK y0

Chevy454 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 14:37:
Een standaard auto mag er geen problemen mee hebben. Dat verlaagde wagens met een beenhard onderstel er problemen mee hebben is :Z , dat is een keuze die men heeft gemaakt tijdens het verlagen. Een paar jaar terug nog meegemaakt iemand die van 70 naar 10km/h vertraagde omdat anders zijn Golf (wat anders hé ;) ) weer naar carglass moest omdat er teveel spanningen op de A-stijl kwam door het overrijden van de treinsporen. Jammer dat er geen vrachtwagen achter hem zat.
Allemaal leuk en aardig maar je bent dus duidelijk niet bekend met de drempels in NL :o Er liggen hier drempels inb 30km/h zones waar je met een standaard auto met 20km/h keihard met je bumper op de grond knalt. En nee, bij 15km/h zijn ze ook niet comfortabel.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• j-w
  • Niet online

j-w

burne schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 14:28:
[...]

Wel als die informatie enkel en alleen gebruikt wordt om bewust controles te ontlopen en op andere plekken dus ongestraft overtredingen te begaan. Althans: in de ogen van de Zwitserse overheid.

Met exact dezelfde redenering is de radar-detector verboden. Het verdrag van Rome is nog altijd van kracht, maar een burger die een hulpmiddel gebruikt om de opsporingsactiviteiten te verhinderen pist naast het potje.

En die 'dus' ligt volgens mij voor de hand. Ik heb nooit de behoefte gevoeld om een radar-detector aan te schaffen, simpelweg omdat ik in 28 jaar zelfstandig verkeersdeelnemerschap precies 1 keer een bon (voor door rood licht fietsen toen ik 14 was) heb mogen ontvangen. Ik zie niet wat een radar-detector of flitspalen-POI me zou kunnen besparen.
precies. Een verbod op het gebruik van dit soort POI's is m.i. een goed idee. Zodra er minder (legale) hulpmiddelen zijn om flitskasten te detecteren zullen mensen meer geneigd zijn zich aan de snelheid te houden.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

burne schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 15:16:
[...]

Da's een bekend leugen van die flitspaal-websites. Het aantal boetes is ongeveer proportioneel met het voorkomen van ongevallen op wegvakken.

[...]

Alle cijfers komen uit rapporten van de SWOV.
Als je de groepen groot genoeg neemt krijg je inderdaat wel een zekere mate van convergentie. Zou je het nog wat kleiner maken dan zul je zien dat de cijfers neit meer kloppen. De ring om groningen valt bijvoorbeeld ook binnen de bebouwde kom. Hetzelfde zal ook voor de A10 gelden. Zo krijg je je percentage 'boetes binnen de bebouwde kom' wel omhoog inderdaad. Ik heb nog nooit een mobiele flitser in de buurt van een school, een park of in een 30km gebied zien staan. Nu weet ik ook wel dat dat komt door de beperking van de controle apparatuur, maar laat ze dan iig gewoon eerlijk zijn ipv dit cijfer gegochel.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Janoz schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 10:30:
Ik heb nog nooit een mobiele flitser in de buurt van een school, een park of in een 30km gebied zien staan.
Ik heb nog nooit een mobiele radar-camera waar dan ook *in* de bebouwde kom gezien. Ja, op de ringweg. Ze staan hier, tussen een kleuter- en basisschool in, wel zeker 4 keer per jaar met een laserpistool en een motorrijder. En ook ouders die op de zebra stoppen (met hun Cayenne) om de kinderen uit de auto te gooien krijgen een bon.
Nu weet ik ook wel dat dat komt door de beperking van de controle apparatuur, maar laat ze dan iig gewoon eerlijk zijn ipv dit cijfer gegochel.
Er wordt niet met cijfers gegoochelt. Er is één hele duidelijke doelstelling voor iedereen die iets met verkeer te maken heeft. En dat is dat het aantal doden en gewonden omlaag moet. En iedere kilometer per uur die iemand harder rijdt op een gegeven weginrichting vergroot de kans op ongevallen en de ernst van het letsel. En mensen die zich aan controles onttrekken door middel van techniek (radardetector of GPS) doen dat niet omdat ze zich altijd netjes aan de maximum snelheden houden. Die doen dat om lekker hard te rijden.

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

j-w schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 09:57:
[...]

precies. Een verbod op het gebruik van dit soort POI's is m.i. een goed idee. Zodra er minder (legale) hulpmiddelen zijn om flitskasten te detecteren zullen mensen meer geneigd zijn zich aan de snelheid te houden.
Denk je dat nu echt? Dus jij wil beweren dat 15 jaar geleden zich keurig iedereen aan de snelheid hield? Guess again, dit heeft niets te maken met dit soort dingen, het gebeurde altijd al en zal pas stoppen als er rekeningrijden is, waar tegelijk over het hele weg een trajectcontrole is (immers, oprit (en tijd) en afrit (en tijd)) zijn bekend.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

15 jaar terug waren er veel minder auto's op de weg en vielen er veel meer doden. De gemiddelde snelheid (V90 in verkeersjargon, de snelheid van de weggebruikers min de 10% 'standaard' snelheidsovertreders) is afgenomen en het aantal doden en gewonden ook. Hoe lager en uniformer de snelheid, hoe kleiner het aantal ongevallen.

Verwijderd

Misschien is het al gezegt maar mij tomtom geeft aan hoe hard je mag op een bepaalde weg. Lijkt me prima. Dat je je daaraan niet houd moet je zelf weten. POI en dus ook de flitspalen is gewoon handig. Of je nu wel of niet te hard rijd het gaat gewoon om de waarschuwing zodat als je een keer te hard rijd gewoon even op je ankers kan gaan staan en daarna weer vrolijk verder ongeacht je rijgedrag. Dit alles natuurlijk in gepaste mate. Ik zelf rijd meestal de aangegeven snelheid +/- 10km/h. En uitschieters daargelaten.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2007 14:18 ]

Verwijderd

burne schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 12:54:
Hoe lager en uniformer de snelheid, hoe kleiner het aantal ongevallen.
Als dat klopt, dan kun je dat bewijzen. In Engeland mag je 75 mph op de snelweg geloof ik, anders 70. effe omrekenen naar km/h en dan kijken of er per 1000 verkeersdeelnemers meer of minder doden vallen dan in NL. Datzelfde doe je met Frankrijk (130) België (120) de VS (per staat, meestal 55 mph) en Italië (geen idee maar volgens mij 200 in de bebouwde kom aan de lokale bevolking te zien)

Aan de hand hiervan kun je uitrekenen hoe hard ze in Duitsland rijden, want je krijgt volgens jou een mooi grafiekje waar je een lijntje hebt met aantal doden per 1000 verkeersdeelnemers per jaar op de Y as en de snelheid op de X as. Effe opzoeken hoeveel Duitsers er elk jaar sterven in de auto en dan kun je zo prikken hoe hard ze rijden.

Als dit alles niet klopt zijn factoren als staat van de wegen, verkeerscultuur, strengheid van controles, bewustmakingscampagnedoeltreffendheid, strengheid van APK keuring, drukte in het verkeer en klimaat ook meewegende factoren.

Ik ben benieuwd naar het resultaat. Ik zou zeggen, neem de handschoen op en doe wat rekenwerk.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2007 14:26 ]

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

15 jaar terug waren er veel minder auto's op de weg en vielen er veel meer doden. De gemiddelde snelheid (V90 in verkeersjargon, de snelheid van de weggebruikers min de 10% 'standaard' snelheidsovertreders) is afgenomen en het aantal doden en gewonden ook. Hoe lager en uniformer de snelheid, hoe kleiner het aantal ongevallen.
Dus werkt het blijkbaar prima die Tomtoms, je zegt het zelf, er zijn meer auto's en minder ongelukken en nu met een tomtom met POI.
Wat is het probleem dus?

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 14:25:
[...]

Als dat klopt, dan kun je dat bewijzen. In Engeland mag je 75 mph op de snelweg geloof ik, anders 70. effe omrekenen naar km/h en dan kijken of er per 1000 verkeersdeelnemers meer of minder doden vallen dan in NL. Datzelfde doe je met Frankrijk (130) België (120) de VS (per staat, meestal 55 mph) en Italië (geen idee maar volgens mij 200 in de bebouwde kom aan de lokale bevolking te zien)

Aan de hand hiervan kun je uitrekenen hoe hard ze in Duitsland rijden, want je krijgt volgens jou een mooi grafiekje waar je een lijntje hebt met aantal doden per 1000 verkeersdeelnemers per jaar op de Y as en de snelheid op de X as. Effe opzoeken hoeveel Duitsers er elk jaar sterven in de auto en dan kun je zo prikken hoe hard ze rijden.

Als dit alles niet klopt zijn factoren als staat van de wegen, verkeerscultuur, strengheid van controles, bewustmakingscampagnedoeltreffendheid, strengheid van APK keuring, drukte in het verkeer en klimaat ook meewegende factoren.

Ik ben benieuwd naar het resultaat. Ik zou zeggen, neem de handschoen op en doe wat rekenwerk.
beginnetje (aantal doden per 100.000 inwoners in 2004)
Malta 3,3
Brussels H. Gewest 3,7
Nederland 5,0
Zweden 5,4
Verenigd Koninkrijk 5,6
Denemarken 6,9
Duitsland 7,1
Finland 7,2
Frankrijk 9,3
gemiddelde EU25 9,5
Italië 9,7
Ierland 9,8
Vlaams Gewest 10,2
Oostenrijk 10,8
Luxemburg 11,0
België 10,4 11,2
Slovakije 11,3
Spanje 11,3
Estland 12,4
Portugal 12,5
Hongarije 12,7
Tsjechië 13,5
Slovenië 13,7
Polen 14,8
Waals Gewest 15,1
Griekenland 15,3
Cyprus 15,4
Litouwen 21,6
Letland 22,0

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
De gemiddelde snelheid (V90 in verkeersjargon, de snelheid van de weggebruikers min de 10% 'standaard' snelheidsovertreders) is afgenomen en het aantal doden en gewonden ook. Hoe lager en uniformer de snelheid, hoe kleiner het aantal ongevallen.
Oneens. Uit onderzoek van het steunpunt verkeersveiligheid blijkt dat Duitsland, Nederland en Finland het best presteerden sinds 1970 door het aantal verkeersdoden met 60% te doen dalen. Dat terwijl Duitsland over het algemeen hogere snelheden kent (100 Km/u buiten de bebouwde kom, 130 Km/u op de snelweg, of zelfs 130 als adviessnelheid met een redelijk groot deel die snelheden aanhouden boven die 130 Km/u. In verhouding met Nederland gebeuren er niet veel meer ongelukken, dat ondanks het feit dat de snelheden hoger zijn.

Daarnaast zijn flitscontroles hier in Duitsland een stuk zinniger naar mijn mening. Je ziet mensen staan bij werkzaamheden aan de weg, gevaarlijke stukken, scholen, etc en naar mijn mening is dat een stuk zinniger dan bijvoorbeeld op de A12 bij Utrecht een flitser neer te poten op een stuk waar je verder eigenlijk niets kan gebeuren. Maar dat laatste is weer een heel andere discussie. :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Verwijderd

Ik vind Italië eigenlijk nog hard meevallen, gezien de rijstijl daar. België verbaasd me niets, voel me altijd als enige rijbewijs houder op de wegen daar, hoe Zuidelijker hoe gekker. Volgens mij hebben die een schriftelijk rijexamen gehad tot voor kort.
Het enorme verschil tussen NL en de omringende landen (behalve het VK) valt me wel op. Dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat de wegen bij ons aan veel scherpere eisen voldoen en daardoor breder, vlakker, overzichtelijker, beter verlicht en duidelijker bewegwijzerd zijn. Omdat je daar in principe veel harder zou kunnen maar alles zo langzaam gaat moet je onderhand moeite doen wél iets te raken. Daarom ben ik van mening dat niet de snelheid maar de kwaliteit van de wegen hoofdfactor is: naarmate je lager in de lijst kijkt worden de wegen slechter, niet de snelheid hoger.

Ik besef me dat dat ook een beetje provoceert voor de "snelheid = dodental" denkers. Ik zou zeggen, weerleg mijn punt.
YellowCube schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 14:53:
hogere snelheid wel of niet veiliger is uiteraard een leuke discussie, maar zelfs al verhoog je de snelheid naar laten we zeggen 130, dan kan ik je op een briefje geven dat de discussie over het overtreden van de maximumsnelheid gewoon blijft bestaan met argumenten als: "Het is gewoon kut als je van die onzinboetes voor 133km/u krijgt"
Ware woorden.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2007 14:56 . Reden: ik kna hele snle tpyen! Jammer van de fijne motoriek. ]

• redwing
  • Laatst online: 00:05
Waarom gebeuren de meeste dodelijke ongelukken dan niet op plaatsen waar je het hardst mag rijden (snelweg ? )

Meeste ongelukken hebben toch echt met heel wat meer factoren te maken dan alleen de snelheid. Dus niet alleen snelheid, maar ook staat van de weg, overzichtelijkheid, drukte op de weg, verlichting, weersomstandigheden etc. Dat ze die POI's verbieden kan ik me best voorstellen, maar niet in het kader van verkeersveiligheid.

[removed]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

hogere snelheid wel of niet veiliger is uiteraard een leuke discussie, maar zelfs al verhoog je de snelheid naar laten we zeggen 130, dan kan ik je op een briefje geven dat de discussie over het overtreden van de maximumsnelheid gewoon blijft bestaan met argumenten als: "Het is gewoon kut als je van die onzinboetes voor 133km/u krijgt"

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Eigenlijk zijn POIs niet de hoofdreden om te verbieden.
Ze markeren slechts de plaatsen aan waar de camera's staan.
Bovendien is het waarschijnlijk eenvoudig te programmeren in Tomtom om snelheidscontrole toe te voegen en omdat POIs ondersteuning al inzit, is het niet moelijk om Tomtom programma beetje aan te passen voor flitspalen. Gewoon stukje code erbij. En dat is heel wat anders dan radardetectoren die wel op hardware niveau aangepast moet worden als ze beter willen detecteren.

Het is gewoon toeval dat GPS signalen beter benut worden, berekend worden en krijg je dan deze dingen. Stel je eens voor dat GPS signalen niet gratis uit de lucht ontvangen zijn (of alleen voor leger), dan was deze gekte niet nodig geweest. Maar nu kun je overal in de wereld ontvangen en daar krab je maar even software uit je vingers en kijk eens aan, snelheidcontrole en/of flitspalen waarschuwing systeem. Dat kan je eigenlijk zelf maken. Het begint dus met GPS signalen. Het is niet verboden om wat mee te berekenen en te bepalen. Flitspalen locaties is daarom erg eenvoudig te bepalen, en daar kan politie niet tegen werken.
De technologie wordt dus steeds beter en voor politie wordt het zeker steeds lastiger. Verbod op GPS, verbod op techniek, verbod op software zorgt alleen maar ervoor dat iedereen achteruit loopt. Je kan niet meer verder ontwikkelen en verbeteren omdat het niet meer toegestaan is. De stukje techniek wordt dus tegengehouden die iedereen dankbaar kan gebruiken.
De basisprobleem is dus GPS systeem. Dankzij GPS kunnen we van alles mee doen. Zeker omdat het gratis uit de lucht te ontvangen is. Zou de gekte in Zwitserland doordenderen, dan is elke GPS systeem verboden. Op simpele GPS systemen kun je al beetje locaties programmeren. Het houdt gewoon niet op. De gevolgen zijn er bij GPS verbod: mensen kunnen niet meer overal lopen, of ze gaan verdwalen. Excursies mogen niet meer. Je mag niet meer natuurparken in. Niemand durft de onbekende plaatsen te bekijken. Minder toerisme in onbekende dorpen. Weinig skiers in bergen. Ook kun je jezelf niet meer localiseren en hulptroepen bellen of ze je op willen halen. Het is gewoon 1 grote ramp.

En vanwaar de reden "jullie storen onze controles."? De hoofdreden van politie dat we hun metingen verstoren, hun ambt in dienstverband verstoren, dus hen misleiden staat beetje raar. POIs van flitspalen zijn eerst niet verboden. Ze geven alleen aan waar ze zijn. Maar politie vindt gewoon niet leuk dat we allemaal netjes langs rijden. Mogen we niet netjes rijden langs de camera's? Dat we kunnen remmen kunnen we niet helpen. Of moet er remvertraging systeem in auto komen? Zodat we wel aan snelheid moeten houden, want we kunnen niet meer op tijd remmen. Nee laat dat maar niet te gek maken. Omdat we niet eens met eigen sensoren zitten zwaaien, of met reflectoren, of radarverstoorders, storen we niet eens hun systemen. De systemen kijken gewoon naar de meetlocaties. We hebben locaties gewoon opgeschreven, zelfs in onze hersenen. Yup, politie zou niet willen dat we naar flitspalen kijken en onthouden. Alles moet geheim blijven. Liefst zou politie al die camera's willen verstoppen, geen waarschuwingen voroaf! Dat is het beste voor politie! Zo kunnen ze echt ongestoord iedereen betrappen en meten. Je kan het hier al zien: mensen worden slachtoffers van absurde optreden van politie. Ze staan er machteloos voor wat politie uitspookt.
Gelukkig is dat niet gebeurd en er is democratie. De politie moet zich wel bekend maken waar ze bezig zijn. En juist dat komt op dezelfde niveau van flitspalen POIs. Omdat het allemaal bekend is gemaakt. Flitslocaties moeten opvallen. Bord moet ervoor om hen te waarschuwen. Maar dat zijn eigenlijk dingen die metingen van politie kunnen verstoren. Yup, we remmen al voor de camera's die we zien. We storen dus al hun functie. Politie kan niet meer optimaal hun werk doen. Wat klopt hier dus eigenlijk niet meer?

We weten al dat tachometer bijna is aangekondigd om in elke voertuig te bouwen. Maar dat is nu alleen in zware voertuigen, vrachtwagens en bussen. Hier worden snelheden wel geregistreerd. Ook trajectcontrole vind ik prima om delen veilig te houden. Waarom zou politie dan alleen maar mopperen om alleen maar POIs? Misschien omdat ze graag geld willen terugverdienen van dure apparatuur. Natuurlijk, dat is logische business. Maar dat geldt net zo hard als iedereen netjes rijdt, dan heeft politie ook niks te doen. Het komt dus allemaal op hetzelfde neer. Iedereen netjes = palen overbodig = geen inkomsten = overheid moet maar anders bedenken om aan geld te komen. En er komen ontslagen bij politie omdat het voor groot deel overbodig is. Tsja, wat kun je doen? Door dingen te verbieden maak je juist nieuwe problemen aan. Een echte oplossing is er niet.
De politie moet maar blij zijn dat ze kunnen werken. Anders mogen ze hun koffers inpakken en nieuwe baan zoeken. :)

Verwijderd

MrDummy schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 14:56:
En er komen ontslagen bij politie omdat het voor groot deel overbodig is.
De politie moet maar blij zijn dat ze kunnen werken. Anders mogen ze hun koffers inpakken en nieuwe baan zoeken. :)
Sorry maar wát een onzin. Er is helemaal niet politie overbodig, alleen de blauwe jongens worden op allerlij nonsens klusjes gegooid (die je meten kan, bv. snelheidscontroles om half één snachts op een 3baans snelweg) in plaats van dat er zinvol gebruik gemaakt wordt van hun opleiding en kennis om bijvoorbeeld vrouwenhandel, dwangprostitutie, harddrugshandel, straatroof en winkeldiefstal terug te dringen.

De politie verzint al die flauwekul niet hoor, daar heb je hogere ambtenaren voor nodig. Zoals bij zoveel bedrijven (en dat ís de overheid) is het zo dat "shit floats".

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

@MrDummy:
wederom stel je dat navigatieapparatuur dus verboden is.
Het is voor Zwitserland doodeenvoudig om te zeggen (en dat zullen ze ook wel doen): deze lijst van navigatiesystemen mogen wel.
Elke aangepast of geheel ander systeem is verboden en als je daarmee aangehouden wordt is het einde oefening.

en bovendien, iedereen netjes rijden != politie kan inpakken.
Iedereen netjes rijden = politie heeft meer tijd voor nuttigere zaken zoals het alom bekende "echte criminelen gaan vangen"

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Renegade schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 14:46:
In verhouding met Nederland gebeuren er niet veel meer ongelukken, dat ondanks het feit dat de snelheden hoger zijn.
Ongevallen op de autobahn zijn vrijwel altijd bijzonder ernstig. De trauma-heli is een duitse uitvinding (van de ADAC) om de restanten mens zo snel mogelijk van de autobahn in het ziekenhuis te krijgen. De Duitse trauma-heli's vliegen ook nu nog voornamelijk van en naar de autobahn, daar waar je in Nederland vooral inzet op 80km/h-wegen ziet (en vaak bij niet-verkeersongevallen).

Straffen in Duitsland voor verkeersovertredingen zijn naar Nederlandse begrippen bijzonder draconisch. Je hebt voor 120 waar je 80 mag gewoon standaard een maand rijontzegging te pakken samen met een boete die dan half zo hoog is als in Nederland. Geen snelheidscorrectie, dus 121 gemeten kilometers is de eerste keer een maand met de trein. Volgende overtredingen leveren progressief zwaardere straffen op. Na vijf keer mag je je rijbewijs inleveren. Vervolgens is behandeling door een psychiater en het afleggen van een test ('Idiotentest') de enige manier om weer opnieuw af te mogen rijden. En Duitsland wil de boetes fors opschroeven, met een hoogste boete van 2000 euro voor 70 of meer te hard of bumperkleven en maximaal 3000 euro voor rijden met teveel drank op.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

MrDummy schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 14:56:
Bovendien is het waarschijnlijk eenvoudig te programmeren in Tomtom om snelheidscontrole toe te voegen en omdat POIs ondersteuning al inzit, is het niet moelijk om Tomtom programma beetje aan te passen voor flitspalen. Gewoon stukje code erbij.
Voor flitspalen hoeft 0,0 geprogrammeerd te worden. Tomtom heeft gewoon functionaliteit dat je een bestandje maakt met een plaatje en een lijstje locaties in een directory kunt zetten. Of dit nu de locaties van de Shell pomp, de McDonnalds of een flitspaal is maakt voor de programmatuur van tomtom 0,0 uit. POI is POI.

Er hoeft dus helemaal niks aan tomtom aangepast te worden en dus ook geen stukje code erbij.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

burne schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 15:38:
[...]

Ongevallen op de autobahn zijn vrijwel altijd bijzonder ernstig. De trauma-heli is een duitse uitvinding (van de ADAC) om de restanten mens zo snel mogelijk van de autobahn in het ziekenhuis te krijgen. De Duitse trauma-heli's vliegen ook nu nog voornamelijk van en naar de autobahn, daar waar je in Nederland vooral inzet op 80km/h-wegen ziet (en vaak bij niet-verkeersongevallen).
Nou, ik heb liever dat 5 mensen zich doodrijden op de snelweg dan dat 9 mensen en een fietser het op een 80km weg doen, maar in die mening kunnen we natuurlijk verschillen.

Pagina: 1 2 Laatste