Datacorruptie, waar beginnen met zoeken

Pagina: 1
Acties:

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-02 11:32
Ik heb sinds enige tijd last van datacorruptie op mijn hardeschijven.

Mijn configuratie:
- Intel Core E6600
- 2048mb PC6400 OCZ
- P5W DH Deluxe
- 2x 250gb Samsung SP2504C
- 2x 300gb Maxtor (sata II)
- 1x 250gb Maxtor (sata II) boot

De datacorruptie merk ik het meeste als ik download via bittorrent. Hij zegt dat ie 100% is, ik doe een recheck en hij moet een aantal blocks opnieuw downloaden. (meestal is een keer rechecken genoeg om hem daarna helemaal goed binnen te hebben)
Ook had ik laatst een dvd iso van vista gedownload en deze vergeleken met een eerder gedownload/gebrande versie. Er was 1 byte verschillend (datums, filenames hetzelfde).

Ik heb geen last van vreemde crashes, dus ik denk niet dat het mijn ram/cpu is. OC van mijn cpu heb ik ook maar ongedaan gemaakt voor de zekerheid, maar loste ook niks op.

Zijn er tools waarmee je je hdd's makkelijk kan testen op datacorruptie/datadegradatie? Of moet ik zelf aan de slag gaan met SFV files.

Ik vind het vreemd maar ook moeilijk te traceren. Het is meestal maar 1 byte per 10gb data ofzo. Tips, trucs en programmas zijn welkom.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

De kleinste eenheid waarin een hardeschijf kan schrijven of lezen is 512 bytes; en bovendien worden er checksums gebruikt voor foutcorrectie. Dat 1 byte dan corrupt zou raken is eigenlijk onmogelijk; ik vermoed dat jouw probleem op applicatie-niveau ligt. Een bug in je BT-client bijvoorbeeld. Of iets in die geest. Of iets met je storage driver, je hebt 5 hardeschijven; doe je aan RAID of om welke hardeschijf gaat het?

Ik zelf zou bij de bron beginnen en:

-> 12 uur lang memtest86 laten draaien
-> de schijven controleren op fouten met officiele utility (zitten ook in Ultimate Boot CD)
-> filesystem controleren op fouten (chkdsk)
-> storage drivers bekijken en eventueel updaten

Een mogelijkheid kan zijn dat je RAM stuk is, en de Intel storage driver gebruikt RAM als write-back cache waardoor een enkele byte op die manier dus kan corrupteren.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2007 04:27 ]

• noltha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07-2025

noltha

Hantam!

Lijkt veel op wat ik ook had.

Check mijn 2 topics hierover maar eens en zie hoe lang ik ben bezig geweest :

[IDE] Samsung P80 kleine crc foutjes (verify failures)
+
torrent +grote bestanden = hash fouten

Succes met troubleshooten.....ik houd dit topic zeker ook in de gaten.....

Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:33
:+ Misschien heeft (Asus / Nvidia / Intel) dezelfde programmeur voor de SATA drivers in dienst die ook de drivers voor de Nforce4 gemaakt heeft? (Ontslagen bij Nvidia > dan maar naar Intel 8)7 )
Maxtor schijven en deze chipset gaven in het begin ook data corruptie bij het gebruik van grote hoeveelheden data, zelfde symptomen bijna.... maar dat was opgelost, toch... zucht...

Anyway,
- Is het alleen het geval bij download of ook bij kopieren van een aantal 4-5 GB files tegelijk?
- Bios updates beschikbaar?
- Nieuwe drivers?
- Meer mensen met dit probleem internationaal?
- Standaard windows drivers weer terug?

"That was left handed..." - JJH

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-02 11:32
ff wat meer info:
- Memtest paar uurtjes gedraait @ stock speeds, en met 20% overklok. Geen fouten gevonden.
- Laatste bios zit erin. versie 1707
- Bittorrent client ligt het niet aan lijkt me, aangezien uTorrent 1.6 wereldwijd een van de meest gebruikte clients is.

Waarschijnlijk ligt het probleem dan bij de storage drivers.
Ik gebruik de intel onboard (intel 975x) poorten in AHCI mode, dus zonder driver (of met een verkeerde) werken ze niet.
Heb poosje geleden geupdate naar de nieuwste versie, maar zie net op de site dat er alweer nieuwe zijn. 1/4/2007

Straks even mijn RIS install bijwerken, want volgens mij zit er ook een aantal bytes scheef in mijn windows installatie.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall