[IDE] Samsung P80 kleine crc foutjes (verify failures)

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• noltha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07-2025
torrent +grote bestanden = hash fouten

Op referentie van het bovenstaande topic heb ik besloten om jullie expertise te vragen dit aangezien het verder niet met client stuff te maken heeft.

Het gaat om een 1 jaar oude Samsung spinpoint P80 van 160GB

Zodra ik de burnintest doe van passmark komt er binnen enkele ogenblikken (soms pas na 30 minuten) data verify failures -> offsett expected 60 but read 8d.

Wat heb ik zelf gedaan:

1. rounded cable vervangen door flat cables
2. DMA uit en andere via IDE drivers geinstalleerd.
3. Op mijn mb's andere ide controller aangesloten (promise ultra ata 100)
4. Dezelfde burnintest op een maxtor schijf uitgevoerd.....geen problemen.
5. Smart tool alles gechecked.....geen problemen.
6. Dezelfde tests met zo min mogelijk hardware uitgevoerd.
7. Hele systeem schoongemaakt en opnieuw geinstalleerd.
8. andere ide kanalen -> alles afgekoppeld. geen dvd cd speler etc.
9. Geheugen op lagere timings gezet en proc underclocked.
10. Uiteindelijk maar Via de Samsung tool een low level format gedaan -> geen errors.

Stap 10 heb ik gisteren uitgevoerd, Ik moet dus nog fdisken maar ik wil dit dus gaan doen in windows xp met disk management. Hebben jullie wat advies? Zou de schijf gewoon stuk zijn ? Ik heb de schijf de eerste keer nadat ik hem ontvangen had met een oudere versie van fdisk gepartitioneerd.

Wel lastig want door die fouten kloppen mijn grote bestanden niet (maakt nu toch niets meer uit want mijn mbr+data is met die low level ook gewist natuurlijk)

Jullie nog tips en suggesties wat ik uitproberen kan?
Met de Maxtor 10 gb schijf gaat alles zonder problemen dus...

[ Voor 0% gewijzigd door noltha op 11-01-2007 10:08 . Reden: klein foutje gemaakt ]

Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Begrijp ik het goed en krijg je ook echt datacorruptie?

Hier stond een dode link.

• noltha
strandbal schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 10:13:
Begrijp ik het goed en krijg je ook echt datacorruptie?
Jep. Maar het vreemde is dat de beschadigde data alleen voorkomt bij de grotere bestanden! <2gb

Ik had bijvoorbeeld knoppix en Sabayon gedownload met de daarbij behorende hash (md5) bestanden.
Als ik die ging checken kwam er steeds weer een verschillende waarde uit (met verschillende programma's overigens). Heel sporadisch kwam de goeie hash -> maar dan brande ik de data en was de data toch weer anders en kon ik de DVD weggooien.

Op een gegeven moment dacht ik om de images maar naar de Maxtor schijf te kopieren en daar de hash te checken en warempel ....die was goed en klopte!!! Bij het branden van de images van de Maxtor schijf ging alles goed!!

Zou het aan de cache van de spinpoint kunnen liggen?

[ Voor 11% gewijzigd door noltha op 11-01-2007 10:22 ]

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-02 11:58

Hendal.

Chocolate moose

Als ik het goed begrijp gaat het met een andere schijf in hetzelfde systeem wel goed? Zo ja dan is er iets met je spinpoint mis ja :)

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

• noltha
Hendal. schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 10:40:
Als ik het goed begrijp gaat het met een andere schijf in hetzelfde systeem wel goed? Zo ja dan is er iets met je spinpoint mis ja :)
ja dat klopt. Wel vreemd he? Het lijkt er wel op dat als de schijf erg intensief gebruikt word, er kleine fouten optreden.... Hetzelfde verhaal met dat burnintest programma.....na verloop van tijd komen er na 6 biljoenen handelingen ineens data verify fouten, wat er ook op duid dat de data corrupt raakt.

Andere schijf kan ik uren testen zonder dat er fouten worden gemaakt.

Is er trouwens een manier om buiten de schijf cache te testen evt? Als ik de schijf RMA dan kan ik ook een duidelijke omschrijving geven namelijk.

• Hendal.

Hendal.

Chocolate moose

noltha schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 11:04:
[...]

ja dat klopt. Wel vreemd he? Het lijkt er wel op dat als de schijf erg intensief gebruikt word, er kleine fouten optreden.... Hetzelfde verhaal met dat burnintest programma.....na verloop van tijd komen er na 6 biljoenen handelingen ineens data verify fouten, wat er ook op duid dat de data corrupt raakt.

Andere schijf kan ik uren testen zonder dat er fouten worden gemaakt.

Is er trouwens een manier om buiten de schijf cache te testen evt? Als ik de schijf RMA dan kan ik ook een duidelijke omschrijving geven namelijk.
Je kunt op een of andere manier geloof ik wel de cache uitzetten, vlg. mij moet je dat via een progje doen dat je op de samsung site kand vinden, dos progje waarmee je ook je schijf kan benchen en stresstesten geloof ik maar dan moet je even op hun site kijken.

• noltha
Hendal. schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 11:12:
[...]Je kunt op een of andere manier geloof ik wel de cache uitzetten, vlg. mij moet je dat via een progje doen dat je op de samsung site kand vinden, dos progje waarmee je ook je schijf kan benchen en stresstesten geloof ik maar dan moet je even op hun site kijken.
Ik heb HUTIL202 gebruikt om een low level te doen, maar daar kan je geen cache mee uitschakelen helaas.

Nog andere tips evt?

• Hendal.

Hendal.

Chocolate moose

Je kunt via device manager disk caching uitschakelen zodat windows alleen direct naar de schijf schrijft en daar het cache geheugen niet van gebruikt (vlg. mij dan he ;) ).

Dan zou je opnieuw kunnen testen of het verschil maakt.

• noltha
Nou ik heb nu via Windows XP Disk Management de Samsung 160gb schijf verdeelt in 2 partities en geformateerd.

Vanavond na het werk ga ik weer even een burnintest doen van 1 uur. Als ik weer data verify failures krijg RMA ik de schijf en vraag om reparatie.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe Samsung dat gaat testen /repareren, want het gaat echt om 4 a 5 crc foutjes op 6 biljoen handelingen geloof ik, maar goed dat neemt niet weg dat mijn data corrupt raakt.

• Hendal.

Hendal.

Chocolate moose

test het ook in andere DMA modi he want misschien ligt het wel aan de pata kabel, of zit je stekkertje niet helemaal lekker :o ;)

• noltha
Nou....als ik nu via burnintest pro 1 schijf letter test gaat het 3 uur goed maar zolang ik een aantal tests tegelijk doe met onder andere schijf E en F (beide van de Samsung schijf) tegelijkertijd dan komt de volgende melding:

2007-01-08 15:32:59, Disk, File: F:\~bittestF00001, Value Read: 101, Value Expected: 69, Offset 78408261, Ops: 878329856

+

2007-01-08 15:31:47, Disk, File: E:\~bittestE00001, Value Read: 101, Value Expected: 69, Offset 23067205, Ops: 822853632

Ik zal het nog eens proberen....

OK ik ben nu een stapje verder want als ik bij apparaatbeheer bij de "enable write cache" uitvink dan kom ik met vlag en wimpel door de burnintest (3 uur).

Nu maar verder uitzoeken wat dit kan zijn....

[ Voor 16% gewijzigd door noltha op 14-01-2007 00:35 . Reden: resultaat ]

• Hendal.

Hendal.

Chocolate moose

noltha schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 16:57:

Ik zal het nog eens proberen....

OK ik ben nu een stapje verder want als ik bij apparaatbeheer bij de "enable write cache" uitvink dan kom ik met vlag en wimpel door de burnintest (3 uur).

Nu maar verder uitzoeken wat dit kan zijn....
Vlg mij is DAT dus de cache van je samsung disk en dan lijkt het erop dat die kapot is. Weet niet hoe uit de schijf is maar als het mogelijk is dan moet ie RMA

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-02 22:17
Grotere bestanden dan 2GB, je werkt toch niet met fat32, indien ja maak alles ntfs.

• noltha
Alles is NTFS hoor! FAT32 noem ik altijd samen met de windows 98/ME tijd.

Weten jullie trouwens zeker dat die "enable write cache" is voor het gebruik van de hardware cache van de harde schijf zelf ? Dus als ik die optie uitvink word ergens aan die Samsung schijf doorgegeven dat die 8mb cache uitgeschakeld moet worden ?

In dat geval ben ik ook nog wel geinteresseerd of er een proggie is die de schijf met en zonder cache flink testen kan.

Als het echt zo is dat de hardware chache hiermee uitgeschakeld wordt dan is mijn 1 en een half jaar oude Samsung dus stuk aan het gaan en is het gelijk mijn laatste Samsung schijf..

• Hendal.

Hendal.

Chocolate moose

noltha schreef op zondag 14 januari 2007 @ 14:01:
Alles is NTFS hoor! FAT32 noem ik altijd samen met de windows 98/ME tijd.

Weten jullie trouwens zeker dat die "enable write cache" is voor het gebruik van de hardware cache van de harde schijf zelf ? Dus als ik die optie uitvink word ergens aan die Samsung schijf doorgegeven dat die 8mb cache uitgeschakeld moet worden ?

In dat geval ben ik ook nog wel geinteresseerd of er een proggie is die de schijf met en zonder cache flink testen kan.

Als het echt zo is dat de hardware chache hiermee uitgeschakeld wordt dan is mijn 1 en een half jaar oude Samsung dus stuk aan het gaan en is het gelijk mijn laatste Samsung schijf..
Ik ben er niet 100% zeker van maar aangezien je dus met de write cache uit en als je een andere schijf gebruikt beide keren geen probleem hebt en als je de write cache aan hebt van de samsung schijf en dan WEL problemen hebt er je bijna zeker vanuit kan gaan dat het dus om de cache van de samsung schijf gaat en dat hij dus stuk aan het gaan is ja.

• Artje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 15:12
Nforce4 of VIA chipset?

• noltha
ASUS A7V266-E = via KT266A

ennu Hendal...ik zal het eens met mijn Maxtor op enabled en de Samsung op disabled testen.

resultaat komt over een paar uur.....

Wat ik ook nog ga doen is de samsung schijf in mijn oude werkpctje testen met enable write cache i.c.m. een lange burnintest......kijken of ie ook daar fouten maakt.

[ Voor 27% gewijzigd door noltha op 14-01-2007 19:45 . Reden: klein spelfoutje ]

• Hendal.

Hendal.

Chocolate moose

Hoe is het nu afgelopen met de tests?? :)

• noltha
Nou... testresultaten

Hele nacht met burnintest pro getest.... (9 uur en 18 minuten om precies te zijn)
56 verify write failures -> da's nie goed lijkt me!

Ben nu op het werk en heb thuis de burntest aan staan met "enable write cache on disk" UIT geschakeld, ik laat hem lekker een dagje testen daarmee alhoewel de performance van de schijf nu -800% is. hij leest met 0.8-1.2. Ben benieuwd zonder write cache enabled er opok fouten worden gemaakt.

ps. met de Maxtor 10gb schijf en de optie write cache aan ...... totaal geen problemen.....

Lijkt er echt sterk op dat de Samsung schijf RMA moet......zal dan ook aan die jonges van Salland de link geven naar dit topic.....ik hoop ook dat ze dan hetzelfde disk stress test proggie gebruiken. Zijn er trouwens nog andere goeie disk stress test programma zoals passmark burnin test?

• Hendal.

Hendal.

Chocolate moose

noltha schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 09:44:
Nou... testresultaten

Hele nacht met burnintest pro getest.... (9 uur en 18 minuten om precies te zijn)
56 verify write failures -> da's nie goed lijkt me!

Ben nu op het werk en heb thuis de burntest aan staan met "enable write cache on disk" UIT geschakeld, ik laat hem lekker een dagje testen daarmee alhoewel de performance van de schijf nu -800% is. hij leest met 0.8-1.2. Ben benieuwd zonder write cache enabled er opok fouten worden gemaakt.

ps. met de Maxtor 10gb schijf en de optie write cache aan ...... totaal geen problemen.....

Lijkt er echt sterk op dat de Samsung schijf RMA moet......zal dan ook aan die jonges van Salland de link geven naar dit topic.....ik hoop ook dat ze dan hetzelfde disk stress test proggie gebruiken. Zijn er trouwens nog andere goeie disk stress test programma zoals passmark burnin test?
Waarom lijkt het je zo raar dat de samung schijf niet RMA moet?? je hebt dankzij de test met de Maxtor toch al uitgesloten dat het nergens anders aan kan liggen of ben ik nou zo dom :?

• noltha
Hendal. schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 09:49:
[...]

Waarom lijkt het je zo raar dat de samung schijf niet RMA moet?? je hebt dankzij de test met de Maxtor toch al uitgesloten dat het nergens anders aan kan liggen of ben ik nou zo dom :?
Ach.......puur vanwege het feit dat die schijf niet zo oud is :/ ....en er verder nooit problemen waren.

En natuurlijk ook ....omdat ik hier WEKEN lang 8)7 mee bezig ben geweest..

Maar het lijkt er sterk op dat ik deze problemen gewoon vanaf het begin al had maar het nooit echt gemerkt heb. En je hebt wel gelijk de andere harde schijf .....totaal geen probleem...dus software matig en hardwarematig is de rest gewoon goed. Ik denk inderdaad dat we het probleem nu echt hebben kunnen isoleren......de Samsung schijf maakt gewoon fouten klaar . RMA die schijf... volgens mij geeft Samsung 3 jaar garantie dus lijkt me geen probleem ;)

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:59
Gewoon RMA doen die schijf. Ik heb bij een computergroothandel stage gelopen die ook in Samsung schijfjes deed. Die werden gewoon omgewisseld voor een nieuwe :)

• noltha
nou schijf vanmorgen op de post gedaan. Ben benieuwd of ie word omgeruild of gerepareerd,

i'll be back.

• noltha
Update: Het lag dus aan de harde schijf. Via de RMA service van SALLAND een nieuwe schijf gekregen en totaal geen problemen meer.

Ik heb overigens een splinternieuwe 1654N gekregen i.p.v. de originele 1614N (4 revisies verder) dus het zou kunnen dat de cache controllers vernieuwd zijn en dat er misschien meer veranderen hebben plaatsgevonden want het printplaat design is geheel anders dan op de 1614N.

CASE CLOSED...

Pagina: 1