Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 13:13:
Ik vind de manier waarop met de QVL omgegaan wordt nogal krom.
Veel andere merken hebben uberhaupt niet zo'n lijst met hardware die 'gegarandeerd' werkt.
En dan koop je dus in feite maar raak qua geheugen, en werkt het in 9 van de 10 gevallen ook gewoon.
Je kunt bij Asus net zo hard de QVL negeren. Er wordt hier een beetje gedaan alsof Asus slecht is omdat ze wel zo'n lijst hebben, en omdat daar natuurlijk niet alles op kan staan.
Asus is niet slecht omdat ze een (korte) QVL hebben. Veel Asus borden zijn onnodig kieskeurig, waaronder met name de P5B momenteel.
Verder denk ik niet dat Asus meer of minder compatible is dan andere merken. De controller zit gewoon in de Intel-chipset, en die bepaalt de compatibiliteit, zolang Asus de DIMM-slotjes maar goed op het bord soldeert.
Onwaar. De controller zit in de chipset, maar de manier waarop een chipset wordt aangestuurd hangt mede af van het BIOS en van dingen als trace lengths op het moederbord. Het kan wel degelijk zo zijn dat DIMMs die prima werken op de ene bord met een bepaald chipset totaal dienst weigeren op een ander bord met dezelfde chipset.
Dat kan ik uit eigen ervaring bevestigen - een paar jaar terug hebben mijn toenmalige huisgenoot en ikzelf bijna tegelijkertijd een nForce2 moederbord gekocht. Ik nam de Gigabyte GA-7N400L, hij nam de Asus A7N8X-E. Beide hebben exact dezelfde nForce2 chipset. Toch had hij continu problemen met de DIMMs die hij aanvankelijk gekocht had (TwinMOS PC3200) terwijl ik geen problemen had met de mijne (Nanya PC3200). Om eea uit te sluiten hebben we DIMMs omgeruild. Zijn TwinMOS werkte perfect op mij GA-7N400L. Gelukkig werkte mijn Nanya wel op zijn bord, dus konden we het zo laten.
Recenter heb ik borden met nForce 6150 chipset van zowel Asus als MSI gehad en weer zelfde verhaal. MSI slikte alles wat ik erin kon prikken, terwijl de Asus hoogst kieskeurig was. Toevallig was een QVL-DIMM de goedkoopste die ik ervoor kon vinden, dus viel het in mijn geval alsnog mee.
Nu is een steekproef van twee gevallen niet bepaald statistisch relevant, maar lees dan zoals ik aangeef de topics op GoT. Ik wil best geloven dat meer mensen Asus kopen dan andere borden, dus verwacht ik ook meer probleemtopics ermee te zien. Maar iedere verhoudig is zoek. Iedere keer zie je weer ellende met Asus non-QVL DIMMs, terwijl bij vrijwel elk ander merk bord nagenoeg iedere DIMM die aan spec voldoet werkt. Vroeger was het bij Asus ook zo, grote namen als P3B-F en A7V slikten ook alles wat compatibel was met hun chipset. Maar ongeveer sinds de A7N8X, dus ondertussen zo'n 5 jaar terug, is het echt raak met die Asus dingen.
Als er hogere performance tegenover stond zou het nog niet zo erg zijn, maar hoewel Asus borden niet slecht presteren geven ze gewoonweg geen meerwaarde die die extra kieskeurigheid rechtvaardigt.
Kortom, ik snap de ophef over al die Asus-bordjes hier niet zo erg. Volgens mij is het in 9 van de 10 gevallen een probleem omdat men 'overklokgeheugen' heeft gekocht, dat op meer dan de standaard 1,8v moet draaien, en men heeft dit niet ingesteld in het bios.
Dat is een ander probleem. Mensen die speciaal geheugen kopen zouden inderdaad eens moeten leren dat ze dan ook de juiste speciale instellingen zelf handmatig moeten doen. Willen ze dat niet, dan moeten ze maar 'normaal' geheugen pakken dat op 'auto' wel goed werkt. Sowieso is het discutabel of geheugen wat bij SPD instellingen niet goed werkt ueberhaupt aan JEDEC specs voldoet...