Toon posts:

Het kiezen van het juiste ddr2 geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan om een Core 2 Duo systeem aan te schaffen. (Intel C2D E6400, Asus P5B) Nu lees ik op verschillende topics (ook de PMG FAQ) dat het het beste is om 533 Mhz geheugen te nemen als men de processor niet gaat overklokken. Bij de winkel waar ik de pc in elkaar laat zetten, hebben ze alleen geen goed merk ddr2-533 geheugen, alleen 667 en 800 geheugen.
Ik twijfel nu nog tussen deze twee reepjes.

Corsair XMS DDR2-800 2x512MB (TWIN2X1024A-6400)
Timings: 5-5-5-12, 1,9 V

OCZ Gold GX XTC DDR2-667 2x512MB (OCZ26671024ELGEGXT-K)
Timings: 4-4-4-12, 1,9 V

Welke van deze twee reepjes zal de beste prestaties opleveren, gezien qua snelheid, wanneer men niet gaat overklokken? (Is het een bottleneck wanneer het geheugen a-synchroon loopt?)

Alvast bedankt!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:29
4-4-4-12 is sneller..
lager is beter voor al die getallen...

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je het geheugen op 533MHz zet dan kan je ook strakkere timings dan de timings op "maximumsnelheid" kiezen. Wat Jackel zegt klopt dus wel maar moet genuanceerd worden.

Ik zou je aanraden om voor goedkoop kwaliteitsgeheugen te gaan dat op de QVL lijst van Asus staat. Asus moederborden zijn berucht om hun kieskeurigheid qua geheugenmodules.

[ Voor 10% gewijzigd door Admiral Freebee op 18-01-2007 19:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Helaas begrijp ik de QVL list van Asus niet goed.
QVL Lijst voor Asus P5B

Wat zijn deze merken en hun codes? De geheugenchipjes/modules die op de reepjes zitten?
Hoe kom ik erachter welke waarop zit?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:21
Als je toch niet gaat overclocken zijn die XMS, Gold GX XTC, Turbo, UltraXXX, Mega-te-snel XL en whatever fancy DIMM's zonde van het geld. Neem gewone standaard modules, vaak aangeduid met iets als Value o.i.d., die voldoen prima en maken je systeem niks langzamer :) Je kunt dan ook DDR667 nemen, dat kun je op DDR533 snelheid laten draaien (veelal worden de timings dan ook door de SPD lager ingesteld).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44

Thandor

SilverStreak

[Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon - Welk geheugen kan ik het beste nemen?

Het kopen van 'speciaal' (whatever fancy DIMM's zoals Abbadon het noemt ;)) is niet nodig. Normale modules volstaan al en de zogenaamde value-sticks van bekende merken zijn prima DIMM's.
Geheugen van 266MHz (DDR2-533, PC2-4300) is (in dual-channel modus) voldoende voor jouw processor. Toch zou ik het niet aanraden, waarom niet?

Je schaft nu geheugen aan wat prima werkt met deze processor. Wat als je over 3 jaar tóch besluit om te gaan overclocken (en overclocken gaat zo makkelijk met die CPU) dan zit je met het trage geheugen. Ga je niet overclocken maar upgraden dan beperk je de keuze van processoren tot 266MHz FSB processoren. Een processor met een 333MHz FSB zou aantrekkelijker kunnen zijn maar het 266MHz geheugen wat je dan reeds hebt is eigenlijk te traag voor die snellere FSB.

Als je nu dus 333MHz DDR2-SDRAM (DDR2-667, PC2-5300) geheugen koopt heb je daar in de toekomst profijt van.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

533 is niet het beste.
Het lijkt in theorie leuk, omdat je dan 533 MHz geheugen hebt, in dual channel, dus x2, en dan dus effectief 1066 MHz, zelfde als de FSB.
Maar dan houden ze niet in ogenschouw dat de efficientie van geheugen niet 100% is, zeker bij DDR2 niet.
Met 533 zul je dus in de praktijk de FSB niet maximaal kunnen benutten.
Dat het 1:1 loopt en daardoor synchrone communicatie heeft met de chipset, is niet relevant. Dat is een beetje een verouderd verhaal. Tegenwoordig is de efficientie van geheugen lager, en daarbij de overhead van asynchrone communicatie ook lager, dus effectief is 1:1 niet de ideale situatie bij een modern systeem.
Maargoed, in de genoemde thread zijn al genoeg reviews genoemd waarin dat uitvoerig gedemonstreerd wordt.

Persoonlijk hou ik bij DDR2 de volgende richtlijn aan: Bereken de ideale kloksnelheid voor de chipset (in dit geval dus 1066/2 vanwege dual channel), en neem dan minimaal 1 stap hoger. 667 MHz dus.

Aan de andere kant is er ook wel wat te zeggen voor het argument dat 533 MHz wellicht niet het maximale uit het systeem haalt, maar dat het verschil niet echt groot is... Het 'juiste' geheugen kan ook het geheugen zijn dat de beste prijs/prestatieverhouding heeft, niet per se het snelste.
Er doet zich momenteel echter de vreemde situatie voor dat 667 MHz vaak niet duurder is dan 533 MHz, of soms zelfs goedkoper. Dan is de keuze gauw gemaakt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2007 12:19 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 19:30:
Helaas begrijp ik de QVL list van Asus niet goed.
QVL Lijst voor Asus P5B

Wat zijn deze merken en hun codes? De geheugenchipjes/modules die op de reepjes zitten?
Hoe kom ik erachter welke waarop zit?
Zo moeillijk is het toch niet?

Vendor: naam van merk DIMM
Chip no: geteste chips op die DIMM
Part no: typenummer van de DIMM

Dus als je zeker wilt zijn, zoeken op typenummer DIMM. Een goede (web)shop heeft die dingen er altijd bij staan. Voor de zekerheid kun je ook nog eens de chips bekijken, maar muv ranzige relabelers als Corsair enzo mag je ervan uitgaan dat dezelfde typenummer altijd dezelfde chips heeft.

Let op dat er in winkels hier heel veel DIMMs met geweldig trendy merknamen verkocht worden, maar uiteindelijk zijn er maar een paar echte chipfabrikanten, dat zijn bedrijven als Samsung, Infineon, Elpida, Hynix, Nanya, TwinMOS en Micron. Het is dan ook geen wonder dat deze namen domineren in de QVL.

Mocht je toch per se voor een van die geweldig geile merknamen willen gaan, dan zou ik je ten zeerste afraden een Asus bord te nemen. Waarom Asus borden de laatste 5 jaar zo ongelofelijk gevoelig zijn qua geheugenkeuze, terwijl borden met gelijke featuresets en performance van andere fabrikanten dat niet zijn is een van de grotere raadsels van de PC-wereld. Maar het komt er simpelweg op neer dat als je Asus wilt je hun geheugenkeuze moet nemen. Anders krijg je situaties als dit: De Asus P5B is een RAMP!

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Let goed op!
Bij het geheugen dat je hier opgeeft, staat 1,9v!!! als voltage.
De standaard voor DDR2 is 1,8v. Je moet dus handmatig in je BIOS 1,9v instellen, anders zul je problemen krijgen met stabiliteit, zoals we hier op het forum al zo vaak gezien hebben met nieuwe systemen en snel DDR2-geheugen.

Kan dit niet in de FAQ opgenomen worden?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De Hangen en Opstartproblemen troubleshooter heeft genoeg inkoppertjes.

• Envy007
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11-2023
Ik kan je aanraden om WEL geheugen te nemen van de QVL van dit bord.(Zoals Admiral Freebee ook al heeft gezegd zie ik net)
OCZ staat daar meestal niet bij, je kunt nu kiezen tussen corsair cas5 en ocz cas4 geheugen. De latency heeft minder invloed bij c2d dan de bandbreedte.

Er was hier laatst nog een topic 'de p5b is een ramp' van iemand die p5b met ocz geheugen had en dat levert dus een en al problemen op.

Wil je zeker weten dat het werkt? -> QVL geheugen...

[ Voor 6% gewijzigd door Envy007 op 19-01-2007 13:06 ]

Verwijderd

Niet echt...
Er staat specifiek dat het alleen bij OCZ voorkomt, en dat het voltage specifiek 2,1v is.
Ten eerste komt het bij alle merken voor, en ten tweede is het zeker niet altijd 2,1v als het geen 1,8v is. Ik heb van 1,9v tot 2,2v gezien... en misschien zijn er nog extremere gevallen.
De FAQ mag dus wel wat informatiever en generieker opgesteld worden.
Als ik het nu lees, lijkt het een uitzonderlijk geval, en als ik OCZ lees en zelf een ander merk gebruik, leg ik niet automatisch de link dat dit ook met mijn merk zou kunnen voorkomen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind de QVL van Asus wel erg beperkt. Ze kunnen beter bij de lijst zetten welk geheugen niet door de tests kwam, maar goed, dat is mijn mening.

Nu heb ik Crucial DDR2-667 geheugen gevonden. Deze staat niet op de QVL van de P5B-E, maar "zijn grote broertje, DDR2-800" wel. Betekent dit dat de 667 sticks het niet goed zullen doen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 18:59:
Ik vind de QVL van Asus wel erg beperkt. Ze kunnen beter bij de lijst zetten welk geheugen niet door de tests kwam, maar goed, dat is mijn mening.

Nu heb ik Crucial DDR2-667 geheugen gevonden. Deze staat niet op de QVL van de P5B-E, maar "zijn grote broertje, DDR2-800" wel. Betekent dit dat de 667 sticks het niet goed zullen doen?
Dat weet je niet. Zo'n lijst is natuurlijk nooit volledig. Als het er niet op staat, dan kan het betekenen dat het niet werkt, maar ook dat Asus er (nog) niet toe is gekomen om dat specifieke type te testen.
Het enige dat je aan de lijst mag afleiden is dat alles wat er WEL op staat, wel goed werkt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 18:59:

Je mag bij een relabelaar als Crucial helemaal geen conclusies trekken uit de performace van andere repen. Crucial gebruikt chips van verschillende fabrikanten, er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat de chips van de DDR2-667 ook maar iets in gemeen hebben met die van de DDR2-800.

Wat je evt kunt doen is opzoeken welke chips er dan exact op deze repen zitten en kijken of die chips wel op een van de repen van de QVL getest zijn. Het garandeert het nog niet, maar 90% van compatibility zit wel in de chips.

Maareh, je vindt die QVL te beperkt - waarom blijf je dan bij zo'n ranzig kieskeurige Asus plank :?

Oslik blyat! Oslik!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:30
Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 12:17:
533 is niet het beste.
Het lijkt in theorie leuk, omdat je dan 533 MHz geheugen hebt, in dual channel, dus x2, en dan dus effectief 1066 MHz, zelfde als de FSB.
Maar dan houden ze niet in ogenschouw dat de efficientie van geheugen niet 100% is, zeker bij DDR2 niet.
Met 533 zul je dus in de praktijk de FSB niet maximaal kunnen benutten.
Dat het 1:1 loopt en daardoor synchrone communicatie heeft met de chipset, is niet relevant. Dat is een beetje een verouderd verhaal. Tegenwoordig is de efficientie van geheugen lager, en daarbij de overhead van asynchrone communicatie ook lager, dus effectief is 1:1 niet de ideale situatie bij een modern systeem.
Maargoed, in de genoemde thread zijn al genoeg reviews genoemd waarin dat uitvoerig gedemonstreerd wordt.

Persoonlijk hou ik bij DDR2 de volgende richtlijn aan: Bereken de ideale kloksnelheid voor de chipset (in dit geval dus 1066/2 vanwege dual channel), en neem dan minimaal 1 stap hoger. 667 MHz dus.

Aan de andere kant is er ook wel wat te zeggen voor het argument dat 533 MHz wellicht niet het maximale uit het systeem haalt, maar dat het verschil niet echt groot is... Het 'juiste' geheugen kan ook het geheugen zijn dat de beste prijs/prestatieverhouding heeft, niet per se het snelste.
Er doet zich momenteel echter de vreemde situatie voor dat 667 MHz vaak niet duurder is dan 533 MHz, of soms zelfs goedkoper. Dan is de keuze gauw gemaakt.
Hoe verklaar je dan het volgende, waar juist het tegenovergestelde wordt beweerd?
So it doesn?t matter much what memory speed/timings you buy, the value line will suit the Intel Core 2 system just fine, but do keep one thing in mind, as in our testing we found performance actually decreases a bit going from PC4200 (533) to PC5300 (667)!
Bron: http://www.madshrimps.be/...&artpage=1965&articID=472

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

kwiebus schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 00:54:
[...]

Hoe verklaar je dan het volgende, waar juist het tegenovergestelde wordt beweerd?

[...]

Bron: http://www.madshrimps.be/...&artpage=1965&articID=472
Als je zelf naar de resultaten kijkt en niet alleen naar de conclusie van die review, dan begrijp je meteen waarom je niet iedereen altijd moet geloven. Die conclusie slaat nergens op gegeven de resultaten die er op de andere pagina's staan.

Wat betreft geheugen als je niet gaat overclocken, je koopt gewoon het goedkoopste type dat compatibel en stabiel is, je haalt dan misschien niet 100% efficientie, maar je zal toch wel aan de 95 komen. Je kan ook beginnen rekenen en uittellen hoeveel presatiewinst je krijgt met duurder geheugen en hoeveel dat kost en of dat het dat waard is, maar dat is iets wat je zelf moet beslissen, niet iedereen draait dezelfde programma's...

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TetsuoShima schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 01:29:
[...]

Als je zelf naar de resultaten kijkt en niet alleen naar de conclusie van die review, dan begrijp je meteen waarom je niet iedereen altijd moet geloven. Die conclusie slaat nergens op gegeven de resultaten die er op de andere pagina's staan
Vrij brakke conclusie idd...

Maar vergeet niet dat bij de Core2Duo de geheugencontroller niet in de CPU maar op het moederbord in de chipset zit. Dat betekent dat itt bij Athlon64 er behoorlijke verschillen kunnen zijn tussen chipsets, niet alleen in maximale performance, maar bijvoorbeeld ook in hoe ze reageren op asynchronicity.

Zie Anandtech voor tot nu toe de beste analyse daarvan:
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2813&p=6

Het is in ieder geval zo dat er wel degelijk situaties zijn waarin DDR2-667 daadwerkelijk beter performt dan DDR2-800 bij een P965 chipset (zoals Half Life en Serious Sam 2), maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga voor de Corsair. Ik ben eens naar de site van Corsair gesurft en wat blijkt? Corsair test zelf ook hun reepjes op vele moederborden. De 2x1GB versie (van dezelfde serie met bijna identieke productcode) doet het uitstekend op de P5B Deluxe. Dan durf ik ook wel te vermoeden dat de 2x512MB het ook zullen doen op de P5B(-E).
Maareh, je vindt die QVL te beperkt - waarom blijf je dan bij zo'n ranzig kieskeurige Asus plank.
Omdat de winkel niets anders vergelijkbaars aanbiedt en ASUS toch geen slecht merk is.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2007 10:21 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 10:15:
Ik ga voor de Corsair. Ik ben eens naar de site van Corsair gesurft en wat blijkt? Corsair test zelf ook hun reepjes op vele moederborden. De 2x1GB versie (van dezelfde serie met bijna identieke productcode) doet het uitstekend op de P5B Deluxe. Dan durf ik ook wel te vermoeden dat de 2x512MB het ook zullen doen op de P5B(-E).
Zoals ik ondertussen al twee keer gezegd heb, Corsair maakt zelf GEEN chips, maar maakt gebruik van chips van verschillende fabrikanten. Het kan goed zijn dat hun 512MB DIMMs totaal andere chips en dus compatibility eigenschappen hebben als de 1GB versie met vergelijkbare typenummer. Sterker nog, Corsair presteert het soms om zelfs met dezelfde typenummer verschillende chips te leveren :/

Het feit dat hun 1GB modules getest zijn met de P5B-deluxe zegt dus exact niets over wat hun 512MB modules gaan doen met de gewone P5B. Dat wil niet zeggen dat ze niet gaan werken, maar je kunt net zo goed een volstrekt willekeurige andere non-QVL DIMM kiezen :o

Er zijn op GoT zat topics te vinden van ellende met de P5B met non-QVL DIMMs. Stel jezelf heel erg de vraag of jij wil riskeren dat de volgende dergelijke topic van jou zal zijn....
[...]

Omdat de winkel niets anders vergelijkbaars aanbiedt en ASUS toch geen slecht merk is.
Dan zou ik vooral aanraden verder te kijken dan die ene winkel...

Als ze Asus borden leveren en niet het QVL geheugen dat erop werkt vragen ze IMHO om problemen en weten ze niet helemaal waar ze mee bezig zijn.

Verder heb je een interessante opvatting over "geen slecht merk" als je je nota bene een paar posts hierboven nog (terecht) beklaagt over de idioot kleine QVL lijst bij een idioot kieskeurig bord.

Voor de duidelijkheid: ik vind Asus borden ook niet slecht, maar zeker niet beter dan een stuk of 10 andere merken (merken als AOpen, DFI, FIC, Gigabyte, Intel, MSI, Supermicro, Tyan etc.). Asus heeft vaak goede feature sets en performance is in orde, maar de keerzijde is vaak proprietary onzin (probeer maar eens met Uniflash te werken op een Asus plank...) en steeds maar weer die geheugencompatibility issues. Lees voor de grap de laatste 100 topics in PMG. Daarvan gaan geheid een stuk of 10 over geheugencompatbility. En alle 10 gaat het Asus borden met non-QVL geheugen betreffen. Nu is Asus vrij populair onder Tweakers, dus kun je verwachten dat er meer probleemtopics over zijn, maar meer dan een factor tien dan alle anderen bij elkaar? Dacht het niet...

[ Voor 28% gewijzigd door dion_b op 20-01-2007 11:32 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik vind de manier waarop met de QVL omgegaan wordt nogal krom.
Veel andere merken hebben uberhaupt niet zo'n lijst met hardware die 'gegarandeerd' werkt.
En dan koop je dus in feite maar raak qua geheugen, en werkt het in 9 van de 10 gevallen ook gewoon.
Je kunt bij Asus net zo hard de QVL negeren. Er wordt hier een beetje gedaan alsof Asus slecht is omdat ze wel zo'n lijst hebben, en omdat daar natuurlijk niet alles op kan staan.

Verder denk ik niet dat Asus meer of minder compatible is dan andere merken. De controller zit gewoon in de Intel-chipset, en die bepaalt de compatibiliteit, zolang Asus de DIMM-slotjes maar goed op het bord soldeert.
Kortom, ik snap de ophef over al die Asus-bordjes hier niet zo erg. Volgens mij is het in 9 van de 10 gevallen een probleem omdat men 'overklokgeheugen' heeft gekocht, dat op meer dan de standaard 1,8v moet draaien, en men heeft dit niet ingesteld in het bios.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 13:13:
Ik vind de manier waarop met de QVL omgegaan wordt nogal krom.
Veel andere merken hebben uberhaupt niet zo'n lijst met hardware die 'gegarandeerd' werkt.
En dan koop je dus in feite maar raak qua geheugen, en werkt het in 9 van de 10 gevallen ook gewoon.
Je kunt bij Asus net zo hard de QVL negeren. Er wordt hier een beetje gedaan alsof Asus slecht is omdat ze wel zo'n lijst hebben, en omdat daar natuurlijk niet alles op kan staan.
Asus is niet slecht omdat ze een (korte) QVL hebben. Veel Asus borden zijn onnodig kieskeurig, waaronder met name de P5B momenteel.
Verder denk ik niet dat Asus meer of minder compatible is dan andere merken. De controller zit gewoon in de Intel-chipset, en die bepaalt de compatibiliteit, zolang Asus de DIMM-slotjes maar goed op het bord soldeert.
Onwaar. De controller zit in de chipset, maar de manier waarop een chipset wordt aangestuurd hangt mede af van het BIOS en van dingen als trace lengths op het moederbord. Het kan wel degelijk zo zijn dat DIMMs die prima werken op de ene bord met een bepaald chipset totaal dienst weigeren op een ander bord met dezelfde chipset.

Dat kan ik uit eigen ervaring bevestigen - een paar jaar terug hebben mijn toenmalige huisgenoot en ikzelf bijna tegelijkertijd een nForce2 moederbord gekocht. Ik nam de Gigabyte GA-7N400L, hij nam de Asus A7N8X-E. Beide hebben exact dezelfde nForce2 chipset. Toch had hij continu problemen met de DIMMs die hij aanvankelijk gekocht had (TwinMOS PC3200) terwijl ik geen problemen had met de mijne (Nanya PC3200). Om eea uit te sluiten hebben we DIMMs omgeruild. Zijn TwinMOS werkte perfect op mij GA-7N400L. Gelukkig werkte mijn Nanya wel op zijn bord, dus konden we het zo laten.
Recenter heb ik borden met nForce 6150 chipset van zowel Asus als MSI gehad en weer zelfde verhaal. MSI slikte alles wat ik erin kon prikken, terwijl de Asus hoogst kieskeurig was. Toevallig was een QVL-DIMM de goedkoopste die ik ervoor kon vinden, dus viel het in mijn geval alsnog mee.

Nu is een steekproef van twee gevallen niet bepaald statistisch relevant, maar lees dan zoals ik aangeef de topics op GoT. Ik wil best geloven dat meer mensen Asus kopen dan andere borden, dus verwacht ik ook meer probleemtopics ermee te zien. Maar iedere verhoudig is zoek. Iedere keer zie je weer ellende met Asus non-QVL DIMMs, terwijl bij vrijwel elk ander merk bord nagenoeg iedere DIMM die aan spec voldoet werkt. Vroeger was het bij Asus ook zo, grote namen als P3B-F en A7V slikten ook alles wat compatibel was met hun chipset. Maar ongeveer sinds de A7N8X, dus ondertussen zo'n 5 jaar terug, is het echt raak met die Asus dingen.

Als er hogere performance tegenover stond zou het nog niet zo erg zijn, maar hoewel Asus borden niet slecht presteren geven ze gewoonweg geen meerwaarde die die extra kieskeurigheid rechtvaardigt.
Kortom, ik snap de ophef over al die Asus-bordjes hier niet zo erg. Volgens mij is het in 9 van de 10 gevallen een probleem omdat men 'overklokgeheugen' heeft gekocht, dat op meer dan de standaard 1,8v moet draaien, en men heeft dit niet ingesteld in het bios.
Dat is een ander probleem. Mensen die speciaal geheugen kopen zouden inderdaad eens moeten leren dat ze dan ook de juiste speciale instellingen zelf handmatig moeten doen. Willen ze dat niet, dan moeten ze maar 'normaal' geheugen pakken dat op 'auto' wel goed werkt. Sowieso is het discutabel of geheugen wat bij SPD instellingen niet goed werkt ueberhaupt aan JEDEC specs voldoet...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 13:31:
[...]
Onwaar. De controller zit in de chipset, maar de manier waarop een chipset wordt aangestuurd hangt mede af van het BIOS en van dingen als trace lengths op het moederbord. Het kan wel degelijk zo zijn dat DIMMs die prima werken op de ene bord met een bepaald chipset totaal dienst weigeren op een ander bord met dezelfde chipset.
Dat bedoel ik met het 'goed solderen van de DIMM-sockets' ja.
Aangezien Asus een behoorlijke staat van dienst heeft, lijkt me niet dat ze ineens niet meer weten hoe ze een bord moeten ontwerpen, of hoe ze een BIOS moeten maken (wat ze overigens niet helemaal zelf bedenken, Intel levert ze heus wel een referentie-ontwerp voor bord en BIOS).
Natuurlijk kan er bij Asus ook wel eens wat fout gaan, maar ik geloof niet dat Asus er statistisch gezien bovenuit springt, vergeleken met andere merken.
Dat kan ik uit eigen ervaring bevestigen - een paar jaar terug hebben mijn toenmalige huisgenoot en ikzelf bijna tegelijkertijd een nForce2 moederbord gekocht. Ik nam de Gigabyte GA-7N400L, hij nam de Asus A7N8X-E. Beide hebben exact dezelfde nForce2 chipset. Toch had hij continu problemen met de DIMMs die hij aanvankelijk gekocht had (TwinMOS PC3200) terwijl ik geen problemen had met de mijne (Nanya PC3200). Om eea uit te sluiten hebben we DIMMs omgeruild. Zijn TwinMOS werkte perfect op mij GA-7N400L. Gelukkig werkte mijn Nanya wel op zijn bord, dus konden we het zo laten.
Recenter heb ik borden met nForce 6150 chipset van zowel Asus als MSI gehad en weer zelfde verhaal. MSI slikte alles wat ik erin kon prikken, terwijl de Asus hoogst kieskeurig was. Toevallig was een QVL-DIMM de goedkoopste die ik ervoor kon vinden, dus viel het in mijn geval alsnog mee.
Heb je ook geprobeerd om het voltage een stapje te verhogen? Niet alle borden hebben een even goede spannigsregulator, en ook voedingen wijken nogal eens af. Soms moet je het voltage iets hoger zetten in het BIOS om effectief het juiste voltage op de DIMMs, CPU etc te krijgen... Of juist lager... maar in dat geval heb je normaal gesproken geen last met stabiliteit.
Nu is een steekproef van twee gevallen niet bepaald statistisch relevant, maar lees dan zoals ik aangeef de topics op GoT. Ik wil best geloven dat meer mensen Asus kopen dan andere borden, dus verwacht ik ook meer probleemtopics ermee te zien. Maar iedere verhoudig is zoek. Iedere keer zie je weer ellende met Asus non-QVL DIMMs, terwijl bij vrijwel elk ander merk bord nagenoeg iedere DIMM die aan spec voldoet werkt. Vroeger was het bij Asus ook zo, grote namen als P3B-F en A7V slikten ook alles wat compatibel was met hun chipset. Maar ongeveer sinds de A7N8X, dus ondertussen zo'n 5 jaar terug, is het echt raak met die Asus dingen.
Tsja, ik heb zelf een P5B-Deluxe, en ik draai waardeloos Kingston Valueram van 667 MHz op 830 MHz zonder problemen... Lijkt me niet echt een indicatie dat het bord zo kieskeurig of instabiel is.
Geen idee of dat geheugen op de QVL staat, nooit naar gekeken.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 14:03:
[...]

Dat bedoel ik met het 'goed solderen van de DIMM-sockets' ja.
Aangezien Asus een behoorlijke staat van dienst heeft, lijkt me niet dat ze ineens niet meer weten hoe ze een bord moeten ontwerpen, of hoe ze een BIOS moeten maken (wat ze overigens niet helemaal zelf bedenken, Intel levert ze heus wel een referentie-ontwerp voor bord en BIOS).
Natuurlijk kan er bij Asus ook wel eens wat fout gaan, maar ik geloof niet dat Asus er statistisch gezien bovenuit springt, vergeleken met andere merken.
Misschien als ik wat tijd over heb zal ik eens kijken naar verhouding topics in PMG van afgelopen maand(en) over een bepaald merk en hoeveel geheugenproblemen er geconstateerd worden. Dat zou redelijk moeten corrigeren voor verschil in verkoopaantallen.
[...]

Heb je ook geprobeerd om het voltage een stapje te verhogen? Niet alle borden hebben een even goede spannigsregulator, en ook voedingen wijken nogal eens af. Soms moet je het voltage iets hoger zetten in het BIOS om effectief het juiste voltage op de DIMMs, CPU etc te krijgen... Of juist lager... maar in dat geval heb je normaal gesproken geen last met stabiliteit.
Beide gevallen betrof het 'normaal' geheugen dat op 2.5V (DDR) danwel 1.7V (DDR2) hoorde te draaien. In beide gevallen heb ik sowieso voltage verhoogd (DDR naar 2.7V, DDR2 naar 1.9V) en veranderde het niets.
[...]

Tsja, ik heb zelf een P5B-Deluxe, en ik draai waardeloos Kingston Valueram van 667 MHz op 830 MHz zonder problemen... Lijkt me niet echt een indicatie dat het bord zo kieskeurig of instabiel is.
Geen idee of dat geheugen op de QVL staat, nooit naar gekeken.
Hangt er vanaf welk Kingston ValueRAM, maar kijk eens naar de link naar QVL hierboven, er staat wel degelijk een Kingston ValueRAM reep bovenaan :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 14:45:
Hangt er vanaf welk Kingston ValueRAM, maar kijk eens naar de link naar QVL hierboven, er staat wel degelijk een Kingston ValueRAM reep bovenaan :z
Dat is niet het punt... Denk je nou echt dat geheugen spontaan beter gaat werken als Asus het ergens op een lijstje zet?

Verwijderd

Topicstarter
[...]
Ik dacht net juist dat dat niet vergelijkbaar was? Een Corsair XMS2 staat ook op de lijst, maar maakt zelf geen chips etc. Dit verhaal gaat toch ook op voor Kingston? Of vat ik het nu verkeerd op?

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-05 08:41

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ook ik heb met Asus bordjes al divers malen problemen gehad met het geheugen dat niet helemaal lekker wilde werken, dus wat dat betreft kan ik beamen dat je even goed moet kijken (of op internet fora moet navragen/kijken) of je combi goed zal gaan werken.

Aan de andere kant heb ik juist weer zeer goede ervaringen met AsRock bordjes, het zgn "B" merk van Asus als ik het goed heb: hier kan ik instoppen wat ik wil qua merk en het werkt altijd, ook me latjes die het in een Asus bord slecht deden...

Vreemd toch? Want AsusTek kan het dus wel...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 15:31:
[...]

Dat is niet het punt... Denk je nou echt dat geheugen spontaan beter gaat werken als Asus het ergens op een lijstje zet?
Nee, als Asus het ergens op een lijstje zet mag je ervan uitgaan dat het werkt. Anders *kan* het werken, maar heb je geen zekerheid. En bij Asus borden lees ik in ieder geval hier in PMG keer op keer voorbeelden van non-QVL spul waar het niet goed gaat.
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 16:54:
[...]

Ik dacht net juist dat dat niet vergelijkbaar was? Een Corsair XMS2 staat ook op de lijst, maar maakt zelf geen chips etc. Dit verhaal gaat toch ook op voor Kingston? Of vat ik het nu verkeerd op?
Dit verhaal gaat zeer zeker ook voor Kingston op, daarom dat ik aangeef dat het ervan afhangt welke ValueRAM het is :z
Mars Warrior schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 17:48:
Ook ik heb met Asus bordjes al divers malen problemen gehad met het geheugen dat niet helemaal lekker wilde werken, dus wat dat betreft kan ik beamen dat je even goed moet kijken (of op internet fora moet navragen/kijken) of je combi goed zal gaan werken.

Aan de andere kant heb ik juist weer zeer goede ervaringen met AsRock bordjes, het zgn "B" merk van Asus als ik het goed heb: hier kan ik instoppen wat ik wil qua merk en het werkt altijd, ook me latjes die het in een Asus bord slecht deden...

Vreemd toch? Want AsusTek kan het dus wel...
Tja, AsusTek is een groot bedrijf en heeft overduidelijk twee verschillende design teams. Prioriteit ligt bij Asrock op brede inzetbaarhied, al die AMD upgrade slots en PCIe + AGP designs...

Ik moet zeggen dat ik momenteel de Asrock ontwerpen een stuk interessanter vind, al lijkt de uitvalpercentage hoger te liggen dan bij Asus (onder meer door nog steeds anno 2006/7 gebruik van slechte condensatoren).

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 19:56:
[...]

Nee, als Asus het ergens op een lijstje zet mag je ervan uitgaan dat het werkt. Anders *kan* het werken, maar heb je geen zekerheid. En bij Asus borden lees ik in ieder geval hier in PMG keer op keer voorbeelden van non-QVL spul waar het niet goed gaat.
Tsja, maar er zijn vast ook gevallen van geheugen dat wel op de QVL staat, en door een samenloop van omstandigheden (danwel onkunde) ook niet werkt... En zo ook voor geheugen dat niet op de QVL staat... dat werkt misschien in het normale geval ook prima.

Verwijderd

Is het misschien niet zo dat er eigenlijk weinig keuze is op dit moment bij andere fabrikanten qua mobo's voor Intel C2D CPU's. Want laten we eerlijk zijn in het high end segment wordt toch men al gauw gedwongen om een bord van ASUS te kiezen op dit moment, plus bijbehorende geheugenreepjes die door de de test kwamen van hun testlab.

Alleen Gigabyte is eigenlijk het alternatief als moederbordkeuze voor Intel C2D CPU's die een aardig assortiment hebben op dat gebied.

De rest als Asrock, MSI, DFI en Abit hebben een vrij beperkte keuze in high end mobo's. Als je op dit moment gewoon een bord wil hebben met allerlei toeters en belletjes ben je gewoon gedwongen om bij ASUS te winkelen met bijbehorende geheugen problemen/keuze :7

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 21:37
Had zelf een nieuw sytseem besteld met een Asus P5B-De Luxe & Kingston HyperX PC6400/800 DDR2, maar kan je dit zeggen dat werkte voor geen meter vreemde timings bv 4-3-4-12 enz.....by SPD.
Toen de timings handmatig gezet, toen werkte het beter & meer volt op het geheugen 2.0 enz...
Duis je moet zelf veel instellen voor dat het goed werkt, mijn Broer daar in tegendeel heeft het zelfde moederboard maar dan gewoon met Kingston Valuram (KVR667D2N5/1G Chip D6408TEBGGL3U) en dat werkte direct perfect op dit board ook nog met SPD stonden de timings zelfs op 4-4-4-12, dus heb ik ook mijn geheugen HyperX omgeruild tegen dit goedkopere Kingston Valuram & ik ga nu toch niet heel veel overclocken zit nu mooi op FSB-333xMP8 =2664MHZ met en E6400 de cpu blijft mooi 51 graden op Full Load met Arctic Freezer Pro 7 op 1400 trpm, dus als je meer wilt overclocken krijg je natuurlijk ook meer warmte ontwikkeling waardoor de blower ook luider gaat en dat is nou net wat ik niet wil, ik wil een stil systeem, vandaar dat ik blij ben dat ik het geheugen weer omgeruild heb.
Dit is maar een kleine situatie waarin ik verkeerde. :? :?

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

Pagina: 1