De Asus P5B is een RAMP!

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwolf_1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-05 13:32
Jorn1986 schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 11:41:
clock je processor eens over en zie je score stijgen!
Ik ben het helemaal zat met die Asus P5B sinds ik die BIOS geupdate heb.

Elke keer als meneer PC het niet trekt start deze niet keurig op met de melding dat de overclock mislukt is.
Meneer PC post gewoon compleet niet meer.
Zwart beeld als de processor eruit is geweest.
Zwart beeld als dit, zwart beeld als dat.
Telkens moet ik dan de boel weer uit zetten en opstarten met een dimmetje minder.
Uit.
Dimmetje weer terug.
Enz.

Gisteren was het nog erger: ik klokte vanuit de BIOS de FSB naar boven om weer even verder te klokken.
Mensen in het GeForce 8 topic hadden mij toch weer warm laten draaien ervoor en kreeg de nodige tips.
En wat denk je?
WEER geen post.
En dit keer kon ik geheugen reepjes eruit en erin duwen wat ik wilde.
Maar ik kreeg geen beeld meer.

Het angst zweet brak mij uit, maar bleef helder denken in de zin van dat het wel op te lossen moet zijn.
Geen idee hoe ik het gefixed had, maar op een gegeven moment in combo met een BIOS reset starte het systeem eindelijk weer op.
Ik stelde snel de BIOS in en stelde mijzelf voor om NOOIT meer te overclocken.

PC's supposed to be fun.
Mensen clocken fluitend hun Core 2 Duo naar 3.6 gigahertz en ik kan mijn systeem niet eens meer normaal opstarten als ik er een beetje mee speel.
Sinds ik dit systeem in elkaar zette en de BIOS update is het een en al ellende geweest.
(Affijn dacht dat het mobo dood geflashed was, bijna na veel klooien uiteindelijk dat bord opgestuurd naar Asus ect. ect. Drama! Zie vorige topics...)

Welk geheugen ik heb?
OCZ PC6400.
Persoonlijk denk ik wellicht het antwoord zelf al te hebben voor dit probleem: terug flashen naar de oude BIOS.
Waarom dan dit topic?
Omdat ik mij afvraag of meerdere mensen dit soort problemen hebben met de Asus P5B.
Ik las in een ander topic over dit bord hier dat iemand met de opmerking kwam dat de geheugen compatibiliteit van dit bord heel erg zwak was.
En tevens ook gewoon frustratie uitting.

Dit is een dure upgrade na 2,5 jaar.
Je denkt dat de technologie flink gevorderd is en tevens veel meer fool proof.
Ik zag nooit wat in overclocken.
Dit hele bord prijst de feature aan en raad het zelfs aan.
Resultaat?
Een en al disaster.
Dit bord prijst ook (staat zelfs als laatste stap in de Quick install manual) het makkelijke BIOS updaten op.
Nooit problemen mee gehad.
Met dit bord?
Een en al disaster.
Was wel even zoet toen ik achter de debiele logica kwam dat ik eerst even een dimmetje eruit moet halen voordat ik weer beeld krijg.
Deze handeling moest ik zelfs herhalen als ik bijvoorbeeld mijn CPU eruit haal.
Of in dit geval als een overclock niet gelukt is.

Tevens is er het bekende probleem (waar tevens meerdere mensen last van hebben) dat dit stomme bord met het opstarten even volledig uitvalt om vervolgens weer op te starten als je de boel overclocked.

Ik dacht dat Asus zo goed was en hoog aan geprezen.
Er zijn ook best veel mensen hier met een Asus P5B (Deluxe).
Met deze ervaringen ben ik ook meteen weer helemaal koud geworden betreft het overclock wereldje en laat het maar weer voor wat het is.
Hardware is nog steeds niet volwassen en dat betreurd mij ten zeerste.
Ik ben diep teleurgesteld en voel me lang niet zo prettig en vertrouwd met mijn nieuwe PC vergeleken met mijn oude.
Je hoeft er maar naar te wijzen en dat ding start niet eens meer op.... -O-

Mijn PC heet dan ook niet voor niets "Jinx" als je in mijn netwerk kijkt.
Voorlopig zal deze PC de naam met hoge vaandel dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zo te horen heb je nogal wat problemen met dit moederbord. Je kan misschien een product survey op de frontpage schrijven om je ervaringen te delen. Maar dan natuurlijk over heel het moederbord en in een mooie tekst in plaats van simpelweg je frustraties van je af te schrijven.

Veel succes met je moederbord nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

Ik heb ook een P5B en zat laatst nog te denken aan een BIOS update. Na het lezen van jou verhaal kan je wel raden wat ik dus absoluut NIET ga doen.

Vooralsnog heb ik 0 problemen met mijn bord. (maar dat had jij -schat ik- ook voor de update)

Wellicht heb je net pech gehad en is -zoals je zelf al zegt- terugflashen een optie.
Ik wens je nog veel succes met het bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muja
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-09-2023
De ASUS P5B is het beste moederbord waar ik tot nu toe mee gewerkt heb.

Nooit meer overclocken? Wellicht dat het probleem niet in het moederbord maar in je eigen vaardigheden zit...

Wat voor onderdelen gebruik je nog meer in die PC?

Ik heb verschillende core 2 Duo PC's gebouwd met allerlei verschillende uitvoeringen van de P5B die ik ook allemaal van het laatste BIOS heb voorzien.

In sommige heb ik Kingston en in ander OCZ Platinum XTC 800 MHz geheugen gebruikt.

Sterker nog: Met het oude BIOS haalde ik met een bepaalde machine maar iets van 3.3 GHz uit een E6700 en met het nieuwe BIOS 3.5 GHz op dezelfde voltages.

Zorg wel dat je na de upgrade een BIOS reset doet en dat je overclock profiles leeg zijn aangezien een oud profiel problemen kan geven met het nieuwe BIOS.

Verder geen enkel stabiliteitsprobleem.

Superpi score OCZ 800 MHz Platinum XTX CL4
P5B Deluxe met BIOS 0804: http://www.xs4all.nl/~muja/download/superpi.png

Luchtkoeling met een goedkope Coolermaster Hyper TX Universal

Het systeem is o.a. voorzien van een 500W Voeding van AmacroX. Op het plaatje zat er nog een ATI FireGL V3300 in maar op dit moment een Nvidia Quadro FX1500.

Wellicht dat er nog meer in zit maar deze machine gebruik ik op mijn werk en er draait o.a. 3DS Max en Inventor op. 3.5 GHz vond ik wel netjes :)

[ Voor 27% gewijzigd door muja op 18-01-2007 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-06 01:50
muja schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 09:28:
..

Zorg wel dat je na de upgrade een BIOS reset doet en dat je overclock profiles leeg zijn aangezien een oud profiel problemen kan geven met het nieuwe BIOS.
..
Zal wel een domme vraag zijn, maar wat is een BIOS reset? Reboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

P965 chipset heeft in den beginne nogal wat problemen gegeven icm OCZ PC6400 geheugen. OCZ rate zijn geheugen vaak op hogere voltages, bijvoorbeeld PC6400 met de gestelde timings, maar wel op 2.0V ipv 1.8V.
Feit dat je zegt dat je het moederbord terug tot leven kan brengen na het verwijderen van een latje, doet me in die richting denken. Oplossing zou dan zijn (indien dat het probleem is) om het voltage gewoon standaard hoger te zetten.
Indien het probleem wel degelijk de BIOS versie is: gewoon niet verder blijven klungelen met de versie en er zonder twijfel een andere goede versie opzetten. Genoeg mensen op het internet die met de P5B overklokken en je kan aldus opzoekne met welke versies goede resultaten behaald worden.
M411007 schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 09:39:
BIOS reset: bios terug op default instellingen zetten.
Zetten -> her-zetten -> in Engels resetten
Reboot: systeem herstarten (in de zuivere betekenis: OS opnieuw inladen)

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 18-01-2007 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muja
@M411007

Een BIOS reset is alle settings in het BIOS terug naar fabrieksinstellingen brengen. Een reboot doet dit niet omdat er een batterij op je moederbord zit die zorgt dat deze instellingen bewaard blijven.

Een reset kan je uitvoeren door om te beginnen je voeding uit te zetten d.m.v. het knopje op de achterkant of door de stekker eruit te trekken.

De meeste moederborden hebben een BIOS Reset jumper die er voor zorgt dat de batterij tijdelijk losgekoppeld wordt van het BIOS. Instructies hierover staan in de handleiding van je moederbord.

Als je deze jumper niet kan vinden, dan kan je altijd nog het batterijtje loswippen en na een paar seconden weer terugzetten.

Bij de P5B is het mogelijk bepaalde profielen te bewaren van je BIOS instellingen. Zo'n profiel terugzetten na een BIOS flash is geen suc6. Het is is dus aan te raden deze profielen te overschrijven met de default settings, en vervolgens na een goede overclock dit profiel hier weer op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:03
Wat is het standaard voltage wat een P5B (Deluxe) aan het geheugen geeft?
En kan je dat ongestraft omhoog gooien (omdat het geheugen dat volgens specificaties nodig heeft)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeseruler
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:44
M411007 schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 09:39:
[...]

De instellingen van de BIOS weer naar fabrieksinstellingen zetten. Dit doe je doormiddel van een optie in de bios, batterij er even uit halen óf een combinatie met jumpers op je moederbord. Kijk even in je handleiding van het moederbord wat de opties voor die van jou zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door cheeseruler op 18-01-2007 09:55 . Reden: spuit 11 :-p ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-06 01:50
OK thx. Ik had het inderdaad wel eens gedaan dmv batterij even loshalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muja
@Leader98

Standaard draait DDR2 geheugen op 1.8V

AI Tuning: [Manual]
CPU Frequency [350]
DRAM Frequency: [DDR2 875]
PCI Express Frequency: [100]
Memory Voltage [2.05V]
CPU Vcore Voltage [1.4375V]
NB VCore [1.45V]
SB Vcore [Auto]
ICH Chipset Voltage [1.215V]

En zolang je je geheugen niet bakt kan je het ongestraft omhoog gooien.

Het voltage waarbij er rook uit je modules komt hangt van zeer veel factoren af. Vooral de kwaliteit van je geheugen ;)

[ Voor 26% gewijzigd door muja op 18-01-2007 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Envy007
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11-2023
OCZ geheugen staat ook nergens in de QVL, dat is bij Asus vragen om problemen. Dit heb ik veel gelezen op Internet.
Ik heb zelf een P5B Deluxe met Corsair (QVL) geheugen, geen enkel probleem mee gehad.
Ook de BIOS update gedaan, met inderdaad een reset na het flashen, dat weet ik nog goed van mijn vorige ASUS borden, scheelt een hoop probs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik ben ondertussen ook wel een beetje klaar met Asus. Ik zeg niet dat het slechte borden zijn, maar er is altijd wel wát. Heb sinds kort een Intel bord en dat bevalt eigenlijk prima. Weinig overklokmogelijkheden, maar daar doe ik toch niet zo aan, stabiliteit is voor mij prio 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunrob
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-06 13:35
Als je na het overklokken geen Post scherm krijgt en je systeem start niet door. Gewoon de voedings kabel eruit rukken --> een keer op de startknmop drukken --> kabel er weer in en opstarten. Alles doet het weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
volgens mij moet je even je topictitel aanpassen naar: "mijn Asus P5B is een ramp!".

Ook de combinatie geheugen/mobo kan een behoorlijke storende factor zijn, zijn wel meer berichten over jouw geheugen hier langs gekomen. Ik zou dat ieg niet uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoals duidelijk moet zijn kunnen we hier niet zoveel mee en komt er niet bepaald een zinnige discussie op gang.

Ik kan me je frustratie goed voorstellen, maar het is nu eenmaal een goed gedocumenteerd feit dat Asus borden met non-QVL geheugen problemen geven. Dat ligt waarschijnlijk grotendeels bij Asus (aangezien andere fabrikanten er weinig last van hebben), maar als je desondanks voor een Asus kiest en er zonodig non-QVL geheugen bij koopt moet je toch echt hand in eigen boezem steken...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.