Vervlakking beeldcultuur door digitale fotografie?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 703 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
RedXraD schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:12:
want welke regels zou je willen maken voor het publiceren van een foto? mag het wel op het web? en in een eigen tijdschrift? en waarom dan niet in de krant?
vind je het gek wanneer ik daar op dit moment geen pas klaar antwoord op kan geven?

en niet de studie bouwkunde/architectuur overschatten, hé ;)

• lateef
wouter37 schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:22:
dat het in Belgie wel beschermd is zegt natuurlijk niks over Nederland.
nou, in zoverre, wel dat het europees mogelijk is. maar krijg ik nog antwoord op mijn vraag, want ik begreep niet waar je met je bericht heen wilde.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
lateef schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:34:
[...]
vind je het gek wanneer ik daar op dit moment geen pas klaar antwoord op kan geven?
Eigenlijk wel, want enerzijds wil je het 'beroep' beschermen maar anderzijds de markt niet beperken?
en niet de studie bouwkunde/architectuur overschatten, hé ;)
Geloof me, die wórdt niet snel overschat.... :P

• lateef
RedXraD schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:42:
Eigenlijk wel, want enerzijds wil je het 'beroep' beschermen maar anderzijds de markt niet beperken?
het was even een zijdelingse ingeving, wat slechts een klein raakvlak heeft met mijn 'tirade' tegen de vervlakking van de beeldcultuur. ik vind het niet nodig om hier verder over uit te wijden.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

lateef schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:31:
[...]

En een hele andere discussie, maar is je 10D je eerste camera? Dan kan ik me namelijk niet voorstellen dat je niet anders bent gaan kijken, het is iig niet te hopen.
Ik besef me nu pas hoeveel nuance die opmerking over kijken nou eigenlijk bevatte...

M'n eerste foto's maakte ik, begeleid door moeders, met een Olympus Pen D halfbeeld rangefinder. Ik was drie of 4 jaar oud ofzo. Op school ook altijd veel getekend, incluus VWO, met tekenen in m'n eindexamenpakket. Tijdens VWO ook geregeld de AE-1 Program van pa mogen gebruiken. Dit vertel ik alleen even om aan te geven dat ik altijd wel oog heb gehad voor compositie en dat is met de jaren niet veranderd.

Het gereedschap dat ik in de loop der jaren heb gebruikt is gevarieerd geweest. Met de komst van digitaal ben ik ook anders om gaan gaan met het gereedschap, maar ik kijk nog steeds hetzelfde. Ik poog nog steeds momentjes te vangen, details, vluchtige onbewaakte stukjes tijd.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• lateef
JumpStart schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:49:
Ik besef me nu pas hoeveel nuance die opmerking over kijken nou eigenlijk bevatte...
inderdaad.
ik kon me niet voorstellen dat iemand door te gaan fotograferen - of dat nou analoog of digitaal is - niet anders is gaan kijken. maar dat gaat bij jou dus niet op.

terug on-topic dus weer...

[ Voor 3% gewijzigd door lateef op 16-01-2007 21:18 ]

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

lateef schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:54:
[...] terug on-topic dus weer...
Was het off-topic dan? Het lijkt me juist een wezenlijk onderdeel van de discussie. Digitale fotografie zal iemand niet minder vaardig maken: Kijken, kiezen, selecteren en besluiten hoeft niet ineens anders. Omgekeerd is het wèl mogelijk: digitale fotografie maakt het opdoen van ervaring veel minder kostbaar, en kan dus leiden tot meer vaardigheid. Ik weet van mezelf dat ik lang niet zo goed zou zijn met flisen als ik het middels film had moeten leren.

Then again, er zijn waarschijnlijk ook wel fotografen die door het gemak van digitaal lui worden en af en toe, zo niet regelmatig, de kantjes ervanaf lopen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• lateef
ja, want daar ging mijn vraag niet over. mijn vraag ging over of je sinds dat je bent fotograferen - of dat nu analoog of digitaal is - anders bent gaan kijken. maar aangezien je heel je leven al fotografeert, gaat dat voor jou niet op.

• Henk
lateef schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 21:08:
[...]
ja, want daar ging mijn vraag niet over. mijn vraag ging over of je sinds dat je bent fotograferen - of dat nu analoog of digitaal is - anders bent gaan kijken. maar aangezien je heel je leven al fotografeert, gaat dat voor jou niet op.
Ik schiet mijn hele leven al foto's, maar ben pas sinds mijn dSLR bewuster van wat een foto goed maakt. Dat komt ook omdat fotografie in het analoge tijdperk voor mij een té dure bezigheid was. Lang leve digitaal dus, want anders had ik me ws. nooit kunnen ontplooien op de manier zoals ik dat nu doe, ondanks dat ik al mijn hele leven met ontwerp en beeldende dingen bezig ben. Samen met mijn studie (bouwkunde dus ;) ) begin ik me steeds meer en meer te interesseren voor architectuur en lukt het ook steeds beter dat vast te leggen. Sterker nog, ik was laatst zo overtuigd van mijn foto's dat ik er het predicaat 'showcase' op durfde te drukken.

Ik ben trouwens érg benieuwd naar jouw werk, want je hebt het over vervlakking (verloedering in mijn oren) maar ik zie níets van jouw hand?

[ Voor 3% gewijzigd door Henk op 16-01-2007 21:21 ]

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-01 07:55
lateef schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:54:
[...]
inderdaad.
ik kon me niet voorstellen dat iemand door te gaan fotograferen - of dat nou analoog of digitaal is - anders is gaan kijken. maar dat gaat bij jou dus niet op.
Juist door te fotograferen leer je op een ander manier te kijken naar de wereld, of dit nou via een digitale of een analoge camera is doet er niet toe. De digitale ontwikkelingen op het gebied van fotografie juig ik alleen maar toe. Fotografie is hedendaags toegankelijk en betaalbaar voor de massa. Een kleine prijs die er voor betaald wordt is dat de markt overspoeld wordt met overtollig beeldmateriaal wat tevens een stimulans is voor velen om hier boven uit te stijgen. Zoals de grote Henrier Cartier Bresson ooit heeft gezegd: een fotograaf is iemand met een camera die met zijn wijsvinger een knopje in kan drukken

Wat ik zelf betreur (met name hier op tweakers.net) is dat veel "fotograferen" de nadruk leggen op de techniek. Het lijkt belangrijker te zijn wat voor apparatuur je moet hebben om pas serieus te worden genomen. Als je een foto laat zien zijn de eerste reacties die je krijgt: goh, je hebt zeker een dslr, of je hebt zeker een dure camera.

Als reactie heb ik ook besloten om een stap terug te nemen naar analoog met name Polaroid in het bijzonder. Ik probeer dan ook een statement te maken met niet alleen de manier waarop ik fotografeer maar ook door de keuze van mijn gereedschappen. (Bij gerespecteerde fotografen van nu zoals Martin Parr en David LaChapelle zie je deze ontwikkelingen ook.) Dus laat de techniek zo min mogelijk de kwaliteit van je foto's bepalen. Lang leve het LOMO cultuur.

my 2 cts.

• lateef
RedXraD schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 21:19:
Dat komt ook omdat fotografie in het analoge tijdperk voor mij een té dure bezigheid was.
dit vind ik altijd erg raar. sinds ik digitaal fotografeer, heb ik nog nooit zoveel geld uitgegeven aan fotografie, los van wat ik aan camera's aan lenzen heb uitgegeven; een nieuwe - snelle - computer, een nieuwe monitor, extra harde schijven, etc. voor dat geld kan je een hoop films kopen, ontwikkelen en afdrukken. ik denk dat het meer een mind-state is, maar analoog is niet zo duur als men denkt en digitaal is zeker niet gratis.

o, en sorry, maar geen foto's van mijn kant, heb daar meerdere reden voor (misschien eens als ik weer aan fotograferen voor mijzelf toe kom).
heiyu schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 21:27:
Juist door te fotograferen leer je op een andere manier kijken naar de wereld, of dit nou via een digitale of een analoge camera is doet er niet toe.
sorry, ik was het woordje niet vergeten

[ Voor 7% gewijzigd door lateef op 16-01-2007 21:35 ]

• Henk
lateef schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 21:32:
[...]
dit vind ik altijd erg raar. sinds ik digitaal fotografeer, heb ik nog nooit zoveel geld uitgegeven aan fotografie, los van wat ik aan camera's aan lenzen heb uitgegeven; een nieuwe - snelle - computer, een nieuwe monitor, extra harde schijven, etc. voor dat geld kan je een hoop films kopen, ontwikkelen en afdrukken. ik denk dat het meer een mind-state is, maar analoog is niet zo duur als men denkt en digitaal is zeker niet gratis.
De computers heb ik toch wel, of ik nou fotografeer of niet. Lenzen móet je niet kopen, dat kan, maar staat vaak je creatieve proces niet in de weg, het beinvloedt hoogstens het eindresultaat m.b.t. scherpte, bokeh etc. Het grote voordeel van een digitale camera is ook dat ik met zekerheid weet dat ik 3 maanden bankroet kan zijn en tóch met mijn apparatuur door kan. Analoog is meer een soort vaste last.

Ik vind het trouwens erg jammer dat je nu voor de 2e keer maar op een deel van mijn post reageert.

• lateef
RedXraD schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 21:37:
Lenzen móet je niet kopen, dat kan
ik zei ook, naast wat ik aan camera's en lenzen heb gesteed. dus echt puur randapparatuur. maar je hebt gelijk dat je met digitaal, tot dat je harde schijven echt vol zitten, vrij onbeperkt kan blijven fotograferen, ook als je bankroet bent (waar betaal je dan je electriciteitsrekening van? ;) )
RedXraD schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 21:37:
Ik vind het trouwens erg jammer dat je nu voor de 2e keer maar op een deel van mijn post reageert.
op een ander deel van je laatste post heb ik inmiddels al gereageerd. mijn excuses, maar waar doel je nog meer op?

• Henk
lateef schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 21:42:
[...]
ik zei ook, naast wat ik aan camera's en lenzen heb gesteed. dus echt puur randapparatuur. maar je hebt gelijk dat je met digitaal, tot dat je harde schijven echt vol zitten, vrij onbeperkt kan blijven fotograferen, ook als je bankroet bent (waar betaal je dan je electriciteitsrekening van? ;) )
De elektriciteitsrekening wordt gelukkig door mijn vader betaald, maar als student heb ik meer incidentiele inkomsten dan vaste, en zijn incidentiele uitgaven dus ook... 'beter', ofzo :+
op een ander deel van je laatste post heb ik inmiddels al gereageerd. mijn excuses, maar waar doel je nog meer op?
Neuh, dat was het eigenlijk. Om even terug te komen bij de discussie: waarom erger je je zo aan de 'troep' (om het zo maar even te noemen) die mensen het web op slingeren? kan je dat niet gewoon wegklikken en tevreden lachen als je een foto op het web ziet die je zonder dat medium nooit had gezien? :) Ik snap je punt wel, kwa marktverzadiging ed, maar ik blijf erbij dat een pro nog steeds niet veel te vrezen heeft van een amateur...

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
Ik heb nog geen concreet bewijs van je vervlakking gezien, er zijn wel een paar andere dingen die ik wel zie.

De enorme groei van gebruik van amateur materiaal in kranten en tijdschriften, dat zie ik, maar dat noem ik geen vervlakking, kwalitatief haalt 't 't soms niet, je komt 't vaak tegen in de Telegraaf, in de story, de privé, puur omdat daar geen waarde aan gehecht wordt. Ik zie daar geen verandering in. Wat ik wel zie is de enorme kwaliteit die er geleverd wordt in kwaliteitsbladen (waar ik AD overigens absoluut niet toe reken), het NRC, Trouw en de Volkskrant leveren vaak prachtige fotos. Fotografen als Werry Crone, Jörgen Caris zijn bijvoorbeeld voor Trouw de vaste fotografen, ik lees nu al jaren trouw, en zie alleen kwaliteitsstijging, enorm mooi werk, nu zelfs in kleur. Ik ben er tevreden over.

Misschien heeft 't bij jou ook met iets anders te maken, je eigen kwaliteitsstijging, waardoor je ijkpunt voor het beoordelen van een foto (dat is vaak jezelf) anders is, waardoor foto's ook minder lijken.

Maar over die amateur invloeden wil ik toch 't een en 't ander zeggen, ik zie dat niet als vervlakking, maar als verbreding, want je hebt niet altijd een goede fotograaf op de spot die je wil, en nu komt er opeens een lucky shot bij. Tsja, opzich wel handig mijns insziens. Goede kranten en magazines zullen ze minder snel gebruiken, die hebben andere eisen, dat blijft gewoon zo. Maar daar waar budget opspeelt zie je dat de kwaliteitseis inderdaad omlaag is gegaan, en ik denk niet dat dat cultuur gebonden is, meer hoe men tegenwoordig de economische kant van de zaak ziet. Budget is belangrijker geworden, winststreven neemt een grotere plaats in de samenleving in, dat zie je wel. En dat kost soms kwaliteit, ik zie dat niet als vervlakking van de kwaliteit, maar als een shift.

|>

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

heiyu schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 21:27:
[...]

Als reactie heb ik ook besloten om een stap terug te nemen naar analoog met name Polaroid in het bijzonder. Ik probeer dan ook een statement te maken met niet alleen de manier waarop ik fotografeer maar ook door de keuze van mijn gereedschappen. (Bij gerespecteerde fotografen van nu zoals Martin Parr en David LaChapelle zie je deze ontwikkelingen ook.) Dus laat de techniek zo min mogelijk de kwaliteit van je foto's bepalen. Lang leve het LOMO cultuur.

my 2 cts.
Potentieel is dit een heel foute move, vind ik dan. Als je dit doet omdat jezelf graag een andere weg in wil slaan, ok, da's prima. Als een zogenaamde knee-jerk reactie op het feit dat iedereen goeie tools heeft zou ik het waardeloos vinden. Jezelf een andere richting op dwingen omdat techniek bij anderen een te grote rol speelt schiet z'n doel heel erg voorbij. Jij zelf dicteert toch hoe en wat je schiet?

Nogmaals, trek Uitvoering en Inhoud even uit elkaar. Je gear heeft alleen invloed op het uitvoeringsgedeelte, wanneer je op de grenzen van de gear zit tenminste. Inhoud is iets dat je zelf bepaalt.

Verwijderd

Wat ik wel heel ernstig vind, en steeds vaker constateer wat mijn mening ondersteunt, is dat er over 100 jaar nauwelijks nog foto's van nu zullen zijn.
Ok, de kranten foto's ed zullen wel bewaard blijven, maar dat ik persoonlijk nog foto's heb van mijn overgrootvader zijn kinder tijd, en dus ook nog foto's van mijn betovergrootvader, zullen de geneaties na de onze niet meer kunnen zeggen.
Er word juist door het gemak van digitale fotografie zo ontzettend slecht om gesprongen met de gemaakte foto's.

Ik vind het echt erg dat over een honderd jaar of zo, nagenoeg niemand nog foto's zal hebben van hun respectievelijke overgroot ouders.
Bijna iedereen bewaard de foto's gewoon op hun PC, zonder er zeer regelmatig een backup van te maken, en dat terwijl een PC de allerslechtste plaats is om foto's te bewaren.
En als er al een backup gemaakt word, wordt die ergens in een kast gelegd en er de komende 10 jaar niet meer naar omgezien, om dan te contsateren dat er geen foto meer over is.

En is er al iemand die toch nog wat af laat drukken, dan zelfs nog via die bagger zooi van de hema ed ipv via een goede fotozaak.
Ik zie nu al zeer veel in mijn omgeving knal gele foto's van mensen die 10 jaar terug 5 cent per foto wilden besparen en dus richting hema gingen ipv richting goede fotovakhandel.

Echt dood zonde deze contstatering, en ik zie nog geen enkel teken waar dan ook dat ik ongelijk ga krijgen (hoewel ik dat blijf hopen)

En ja, ik backup mijn foto's zeer regelmatig, en maak van elke gebrande CD elk jaar opnieuwe een kopie.

• simon
Sakura, dat staat wel nogal buiten deze discussie...

|>

Verwijderd

Simon schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 22:06:
Sakura, dat staat wel nogal buiten deze discussie...
Gedeeltelijk, het ging over vervlakking, dit is er een aspect van, maar misschien heb je gelijk en is dit een nieuwe topic waard

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Nou zal ik maar eens dan? ;)
1. Hoeveel mensen 'hier' zijn pas serieus met fotografie begonnen sinds de dSLR. Ik gok dat de mensen hier op GoT die voor de opkomst van digitale fotografie al een serieuze analoge SLR hadden met meerdere lenzen op één hand te tellen zijn.
Ik begon met een simpel 35mm cameratje, toen een wat betere APS-C (kon al wat instellen, jay!), daarna digitaal: compact, compact+ en toen begon het allemaal wat serieuzer te worden. Werd uiteindelijk geconfronteerd met allerhande beperkingen en heb mijn eerste DSLR gekocht. Ben nu zo'n twee jaar met mijn tweede bezig en durf wel te zeggen dat ik het inmiddels echt serieus aanpak. Maar ik maak wel de kanttekening dat ik het beperk tot een specifiek soort fotografie, waarnaast ik "aankloot" op de andere vlakken.
Waarom "aankloten"? Omdat ik van mezelf niet vind dat ik er echt goed in ben, noch wil worden, hoewel ik portretten en macro leuk vind, doe ik er maar weinig mee. :)
2. Wat vinden jullie van je eigen kwaliteiten? Ik vind dat er hier best mooi werk voorbij komt, maar bedenk je wel dat de meerderheid hier, ondanks een dSLR, ook een nieuwkomer is in de wereld van de fotografie als je kijkt naar de 'klassieke fotograaf'.
Relatief ben ik misschien in de digitale wereld geen nieuwkomer (dit wordt mijn 6e jaar), maar ik ken mijn beperkingen en weet dat ik ook minder presteer op bepaalde momenten. Het werk dat ik aflever is in mijn eigen ogen (!) wel goed genoeg voor publicatie en kan zit vlak onder wat ik de top van Nederland beschouw. In mijn werkgebied dan wel.
Wat ik wil zeggen is dat de meeste zich hier ook erg goed vinden, maar feitelijk is de grootste groep hier ook een nieuwkomer en zich pas de laatste jaren op fotografie gaan richten.

Ik ben het dus met Jumpstart eens. Fotografie is toegankelijker geworden maar de echte toppers hebben de juiste contacten en kunnen een indrukwekkende showcase van werk in het verleden laten zien.
Ik ben het met je eens dat een aantal die zichzelf goed vinden nog maar kort fotograferen, maar ik heb tegelijkertijd ook het gevoel dat wij door ons forum een aantal mensen om ons heen hebben weten te verzamelen die echt talent hebben... We hebben daarom misschien wel een vertekend beeld van de werkelijkheid.
Laat ik snel een paar nicks noemen die hier op het forum actief zijn: Simon, Jules, miekol, Zoefff, Jasper (die van Parse), Rudedadude, Justawitte, Pixel, montana, Sig-G-dinges, the Cheese, Jordan (nodraJ?), the Alchemist, bakman (!), photek, YellowKuboes, Gijs (linkje) en bijvoorbeeld hanglooz... Allemaal mensen die ver boven gemiddeld mooie plaatjes maken, maar we zijn hier verwend, als je op DPZ rondhangt misschien nog wel meer, als de fotografie je aanstaat is zelfs FredMiranda nog toffer, maar we hebben hier om ons heen heel veel mensen met een stuk(je) talent en daardoor is ons beeld gewoon al vertroebeld.
Waarom is het vertroebeld? Hoeveel mensen in je vriendenkring, die je buiten GoT of (andere) fotografiefora hebt leren kennen, zijn actief met fotografie? Hoeveel daarvan hebben leuke of zelfs interessante spulletjes? En hoeveel daarvan laten (keer op keer) mooie resultaten zien? Als ik om me heen kijk zijn dat er weinig, ik heb twee ooms die echt onwijs mooi kunnen fotograferen en dit al jaren doen, en een neef die het vreselijk goed kan, maar er eigenlijk weinig mee doet. Verder niks.. Voor veel van jullie zal dit vergelijkbaar of zelfs minder zijn dan dit. Ik bedoel maar. :)

P.S. Ik ben echt nog wel goede fotografen vergeten, klikte hiervandaan en kwam Tonio nog tegen bijvoorbeeld en ik vergat Pelle en Willem en rud-gr hoewel die volgens mij heel GoT is vergeten :P

Bericht hierboven

• lateef
wat hebben deze vragen met dit onderwerp te maken?
Simon schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 21:54:
Ik heb nog geen concreet bewijs van je vervlakking gezien
tja, gek veel concreter kan ik volgens mij niet worden. ik heb het gehad over de telegraaf en het ad, die aantallen ver boven nrc, volkskrant en trouw zitten. en die ook 'de massa' waar ik steeds op hamer bereiken. dan kan je zeggen dat daar geen verandering zie, maar volgens mij kijk je dan niet goed. de telegraaf heeft altijd ruim voldoende persfotografen in dienst gehad. wellicht niet van het niveau als bijv. het nrc of de volkskrant, maar toch beter dan dat van 'die toevallige passant met zijn camera in zijn mobieltje'. dat heeft natuurlijk te maken met de ecomische kant en met het feit dat het voor bijv. de telegraaf niet zo belangrijk is. maar het is wel een feit dat die situatie - voornamelijk door het gemak waarmee foto's gemaakt en verspreid kunnen worden - veranderd is. en dat constateer ik en dat vind spijtige constatering.

maar die vervlakking van de beeldcultuur heeft niet slechts te maken met foto's in de krant. je ziet het bijv. ook terug bij mensen die zich op marktplaats aanbieden als bruidsfotograaf, of die huismoeders die de sherry zat zijn en 'leuke kinderportretten' maken.

maar bovenal - en ook dat had ik al gezegd - heeft die vervlakking te maken met kwantiteit. alles en nog wat wordt met een sensor achter een lens vastgelegd. je wordt overspoeld met matig beelden. een kern van mijn betoog was dan ook; kan het niet wat minder (en zo af en toe wat beter).
Simon schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 21:54:
Misschien heeft 't bij jou ook met iets anders te maken, je eigen kwaliteitsstijging, waardoor je ijkpunt voor het beoordelen van een foto (dat is vaak jezelf) anders is, waardoor foto's ook minder lijken.
als ik nu foto's uit de jaren '70 vergelijk met foto's van nu, dan is mijn ijkpunt toch niet veranderd?

Verwijderd

Tom schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:12:
2. Wat vinden jullie van je eigen kwaliteiten? Ik vind dat er hier best mooi werk voorbij komt, maar bedenk je wel dat de meerderheid hier, ondanks een dSLR, ook een nieuwkomer is in de wereld van de fotografie als je kijkt naar de 'klassieke fotograaf'.

Wat ik wil zeggen is dat de meeste zich hier ook erg goed vinden, maar feitelijk is de grootste groep hier ook een nieuwkomer en zich pas de laatste jaren op fotografie gaan richten.
Klopt, maar gezien de gemiddelde leeftijd van de aanwezigen hier is dat ook niet zo vreemd :)
JumpStart schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:34:

Hoe professioneel ben ik dan? Geen idee.

Ben ik goed? Geen idee. Ik beheers de technische kant goed, dat weet ik wel, maar ik ken er zat die even goed zijn, technisch, als ik. Het gaat uiteindelijk nog steeds om het samensmelten van Uitvoering en Inhoud. Ik weet wel dat alle opdrachtgevers zeer te spreken waren over mijn werk en dat is wat uiteindelijk voor mij telt.

Oh, en had ik dit alles ooit met film gedaan? Ik denk het niet.
Volledig mee eens :) Ben ik steengoed? In de ogen van de echte toppers en wat mensen hier vast niet, máár ik presteer wel constant en probeer mezelf te verbeteren. Opdrachtgevers waarderen dat, mijn kordate aanpak en de kwaliteit die ik lever. Technisch versta ik mijn vak sowieso, net als Jumpstart en ook mijn opdrachtgevers zijn uitermate blij met me. Dat is ook voor mij wat telt :)

Is dat verschraling? Misschien artistiek gezien wel, maar ik pretendeer dan ook niet artistiek bezig te zijn. Ik denk dat je hier ook deels een scheiding moet leggen: je hebt fotografie en je hebt fotografie.

Daarnaast is het ook maar waar je je op richt, de mensen die hier meer rondhangen weten wel wat ik grofweg doe voor de centen, maar ik probeer mezelf ook op andere dingen te richten. Sommige gaan me goed af, anderen minder (maar wat aankloten zoals Floris het terecht noemt). Je kunt me best op locatie lekker portretten laten schieten, komt prima spul uit. Maaruh, sportfotografie heb ik domweg geen kaas van gegeten :) Ken je beperkingen dus inderdaad :)

Dat voortkomt misschien wat van die verschraling :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 00:45 ]

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 11:54

YellowCube

Wait...what?

lateef schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 23:38:
[...]
misschien dat Tom z'n vragen (en met name de eerste) er wel wat mee te maken hebben. Ik weet dat je niet direct doelt op het feit dat een eventuele vervlakking optreedt door digitale fotografie, maar een sterk verband is er toch wel lijkt mij.
Gaat de hele digitale revolutie uiteindelijk niet juist een impuls opleveren voor de beeldcultuur. Ik gok dat het uiteindelijke antwoord op Tom z'n vragen is dat er veel meer mensen met fotografie in aanraking komen dan voorheen. De kans is groot dat er dus een hoop slapend talent wakker wordt die in het analoge tijdperk niet wakker geworden waren. En dat ontwaakte talent kan in de zeer nabije toekomst juist een enorme (en samen met nieuwe beeldbewerkingstechnieken een zeer spectaculaire) impuls gaan geven aan de beeldcultuur.

[ Voor 4% gewijzigd door YellowCube op 17-01-2007 06:49 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Twee vragen:

1. Hoeveel mensen 'hier' zijn pas serieus met fotografie begonnen sinds de dSLR. Ik gok dat de mensen hier op GoT die voor de opkomst van digitale fotografie al een serieuze analoge SLR hadden met meerdere lenzen op één hand te tellen zijn.
ik ben 5 jaar geleden begonnen met een yashica FR1 met een carl zeiss 1.7 50 mm lens. toen die kapot ging en de lens nog had ben ik overgestapt naar een contax 167MT. sinds augustus 2005 ben ik pas digitaal gegaan toen ik pers acreditatie had gekregen voor sonica festival in italie

Ik ben het dus met Jumpstart eens. Fotografie is toegankelijker geworden maar de echte toppers hebben de juiste contacten en kunnen een indrukwekkende showcase van werk in het verleden laten zien.
pffff ik heb nog veel te leren, maar om de een of andere reden wil ik er ook weer niet te serieus mee bezig zijn. het vreemde is dat ik 3 tot 4 analoge fotos had uit mijn begintijd van mijn yashica waarvan ik nog steeds niet het idee heb dat ik die met digitaal heb kunnen evenaren alwaar ik ondertussen al zo'n 25.000 fotos mee heb gemaakt 8)7 digitaal is zeker makkelijker om te experimenteren en ook gewoon wat shots te maken die je met een rolletje het niet waard zou vinden. daardoor is er in mijn compilaties wel een verbreding ontstaan (vroeger fotografeerde ik bijna nooit publiek bijvoorbeeld)

• simon
lateef schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 23:38:
[...]

[...]
tja, gek veel concreter kan ik volgens mij niet worden. ik heb het gehad over de telegraaf en het ad, die aantallen ver boven nrc, volkskrant en trouw zitten. en die ook 'de massa' waar ik steeds op hamer bereiken. dan kan je zeggen dat daar geen verandering zie, maar volgens mij kijk je dan niet goed. de telegraaf heeft altijd ruim voldoende persfotografen in dienst gehad. wellicht niet van het niveau als bijv. het nrc of de volkskrant, maar toch beter dan dat van 'die toevallige passant met zijn camera in zijn mobieltje'. dat heeft natuurlijk te maken met de ecomische kant en met het feit dat het voor bijv. de telegraaf niet zo belangrijk is. maar het is wel een feit dat die situatie - voornamelijk door het gemak waarmee foto's gemaakt en verspreid kunnen worden - veranderd is. en dat constateer ik en dat vind spijtige constatering.

maar die vervlakking van de beeldcultuur heeft niet slechts te maken met foto's in de krant. je ziet het bijv. ook terug bij mensen die zich op marktplaats aanbieden als bruidsfotograaf, of die huismoeders die de sherry zat zijn en 'leuke kinderportretten' maken.

maar bovenal - en ook dat had ik al gezegd - heeft die vervlakking te maken met kwantiteit. alles en nog wat wordt met een sensor achter een lens vastgelegd. je wordt overspoeld met matig beelden. een kern van mijn betoog was dan ook; kan het niet wat minder (en zo af en toe wat beter).
Hmja, maar dat lijkt me niet een directe vervlakking van de 'beeldcultuur', eerder mensen die geld zien, misschien heeft dat indirect het gevolg, maar ik geloof dat die groep (wel veel minder groot) er al langer was, er bestaan veel slechte bruidsfotografen die je al langer actief zijn, een van de dingen waar je denk ik dit moet vergelijken is de opkomst van home video cams, kilometers nutteloze video, en 't shaket en is totaal slecht, maar mensen kunnen dat verkopen. Heeft denk ik ook met de prijs van 't medium te maken.

Ik vind 't geen vervlakking, je kan zeggen dat de massa, die sowieso eigenlijk weinig op heeft met de 'hogere' kunst hier toch nooit echt een oog naar heeft gehad, en soms valt dat érg op, zoals nu, dat daar geen eisen zijn.
[...]
als ik nu foto's uit de jaren '70 vergelijk met foto's van nu, dan is mijn ijkpunt toch niet veranderd?
Ik denk 't wel, je vergelijkt bijna altijd met wat je zelf kan/hebt, op een onderbewuste manier, ik merk 't bij me zelf ook. Ik ben zoveel kritischer geworden, soms zie ik dingen die ik 2 jaar terug zag (of maakte) en dan denk je, tsja, is dit 't nou. Zo gaat dat denk ik met iedereen die zich serieus met iets bezig houdt, zodra je beter wordt je kritischer op medestanders, en dat is binnen de fotografie erg belangrijk, al blijft dit natuurlijk een absoluut select gezelschap.

En dat is altijd het probleem met kunst geweest, kunst was altijd voor dat selecte gezelschapje, rijke mensen of goed opgeleiden, die 't leuk vonden om dingen te doordenken, dingen die anders waren. En natuurlijk zijn hier uitzonderingen. Maar toen begonnen mensen hiermee de spot te drijven, en wat gebeurde er, een totaal afgevlakte vorm van die kunst kwam bij de massa. Eigenlijk niks aan de hand, gebeurt al jaren zo. Is net als met meubels, je hebt designermeubels, duur, goed doordacht, en vaak kunst. Maar ja, 't kost veel, en je moet 't maar doorzien, zit vaak een gedachte achter. Wat wil de massa, lekker zitten in een leuke stoel. Dus de designers voor de massa denken, hoppa, maken we er wat leuks van, vlakken 't idee af, laten 't er leuk uitzien en wel redelijk zitten, voor een tiende van de prijs. Die ontwikkeling kwam pas toen er dus duidelijk vraag én aanbod ontstond (aanbod creërt ook vraag..)

Net zoals fotografie, de Trouw, NRC en Volkskrant denken, we willen goede beelden, we willen beelden die spreken, vertellen, want we hebben vaak mensen die dat willen. Die vinden dat mooi, en we willen daarin onze klant bedienen. De Telegraaf en AD lezer denkt, als 't moment er maar op staat, en als 't nog een leuke meid of gozer is, mooier, en als ze er nog sensatie is, nog leuker. Niet, als het een indrukwekkend stuk kunst is, of een prachtig portret, neuh. Dat is niet zo relevant, de eisen liggen lager. Dus denkt de telegraaf, ze willen sensatie, en als er dan een shitfoto is met sensatie, of een prachtige foto die een verhaal vertelt, maar nét niet de sensatie, welke kies je dan, juist diegene die je klanten bedient.

En ja, nu ik 't zo opschrijf, daar komt vervlakking bij, maar dat gebeurde dus ook met de kunst. En nu kun je de theorie van de massa wil geen hoge kunst (uitzonderingen daargelaten, maar die zijn dan geen massa meer :P) hooghartig vinden, maar kijk om je heen. Kitsch verkoopt, ik zie geen mensen in rijen voor het van Abbe museum staan om daar moderne kunst te bekijken, nee vaak oudere mensen, of kunstacedemici, of andere mensen die daar duidelijk waarde aan hechten.

En die verschuiving binnen de kunst (vooral met popart) kwam natuurlijk omdat er een enorm aanbod ontstond, want zo duur was verf niet meer, en doeken ook niet. Dus het aanbod groeide, en kunstenaars gingen ook gebruiksvoorwerpen vormgeven, en massa productie ontstond. En poef -> het werd goedkoper, eerst begreep de massa 't niet, zag er leuk uit. Men gooide designers met verkoop zucht erover, en 't verkocht. Maar het was niet meer de kunst die je eerst had, vol van boodschap, emotie, neuh, gewoon massa, puur voor de verkoop. Nu speelde pop-art daar natuurlijk mee.

Maar dit is wel het geen wat je ook bij fotografie ziet, het begint met een select gezelschap, de kosten hoog. Dan kunnen mensen kiekjes maken, prijs daalt wat, maar nog niet goedkoop, want mensen weten niet als ze een goed kiekje hebben aan wie ze dat moeten geven. En dan komt er opeens een revolutie die al jouw kiekjes tentoon kan stellen aan de hele wereld. Er ontstaat massaal aanbod. De telegraaf vind 't allemaal top, want ja, vaak zitten er mensen met 't goede moment tussen.

Eigenlijk niets nieuws onder de zon dus.

|>

Verwijderd

Twee vragen:

Vóór de opkomst van digitale fotografie had ik 0,00 ervaring met fotografie, niks analoog what so ever. Ik ben 4 jaar geleden begonnen met een canon a60 >:) en heb 2 jaar geleden m'n eerste dslr (d70) gekocht.

Sinds die tijd is het heel hard gegaan, heb ik heel veel geleerd en heb een aantal opdrachten gedaan. Dat zijn meestal reportages van feesten/optreden en evenementen, waarbij de organisatie over het algemeen een beperkt budget heeft voor foto's. Daar zou dus uberhaupt nooit een professional worden ingehuurd en ik zie zo iets dus niet als broodroof (een term die hier op GoT ook nog wel eens langskomt).

Verder wordt ik nog wel eens opgebeld om ergens een foto te maken, voor een krant dat een bedrijf uitgeeft, omdat de vaste fotogra(a)f(en) niet kunnen (ziek, verhinderd enz.). Na goedkeuring van de foto('s) krijg ik gewoon uitbetaald zoals de vaste (pro) fotografen van de krant. Ik blij, bedrijf blij, geen scheve gezichten van de vaste fotografen omdat ik het voor hetzelde bedrag doe. :)

Juist de afwisseling vind ik erg leuk, als ik het voor het geld zou doen had ik allang een andere hobby gekozen :+

Kwaliteiten, goed of slecht? Het is allemaal relatief natuurlijk, buiten de vraag of je dat uberhaupt zelf kan/mag bepalen. Iedereen is natuurlijk beter in de ene tak van fotografie dan de ander, en het is ook maar net wat het publiek (op opdrachtgever) ervan verwacht. Een foto die hier de hemel in geprezen wordt kan op DPZ met de grond gelijk gemaakt worden, puur omdat men wellicht anders naar een foto kijkt en/of anders gewent is.

In plaats van goed, kunnen we beter stellen dat iemand goed genoeg is voor datgene wat ie doet. Zolang je zelf tevreden bent me je foto's, je eventuele opdrachtgever is dat ook en je wordt het eens over een bepaalde vergoeding, dan ben je in dat geval goed genoeg. :) (Met dienverstande dat je wél probeert jezelf te ontwikkelen en te verbeteren)

Als een opdrachtgever hogere eisen heeft, die je op dat moment niet kunt waar maken, dan ben je in dat geval niet goed genoeg. Helaas, pindakaas. :)

Maar laten we vooral voorop stellen dat je er gewoon lol in moet hebben! :) Veruit de meesten van ons hier fotograferen gewoon naast hun werk/studie/school en zullen nooit hun brood verdienen met fotografie. En voor de meeste van ons is het ook leuk als die dure gear (waar lang voor gespaart/werkt is) zich nog voor een deel terug kan verdienen. :)

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Twee vragen:

Nou, tel mij dan maar mee. 1e reflex in 1986, een Zenith EM waar je welliswaar een ingebouwde lichtmeter had maar dan niet door de lens. Daarna Minolta en in 1999 een Nikon F60. Hoe serieus ik was laat ik in het midden, heb er wel een fijne hobby aan gehad, zeker met de zenith.

Voordeel voor mij is dat ik met een dSLR veel sneller de gevolgen van mijn actie's zie en dus sneller leer. Ik kan me nu ook veroorloven om meer te schieten en te experimenteren.
Ik vind zelf dat er een stijgende lijn is in mijn foto's maar of het voor een ander echt goed is? Vast niet. Neemt niet weg dat het een hobby is waar ik ontzettend veel plezier aan beleef en dat is voor mij minstens zo belangrijk als de kwaliteit van de platen die ik produceer.

Oh, en wat houdbaarheid betreft, mooie of speciale foto's gaan geprint een boek in. Hoe houdbaar dat is? Geen idee, weet wel dat er afdrukken zijn die m'n ouders in het begin van de jaren 70 hebben gemaakt die nu al vrijwel weg vervaagd zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Wijnands op 17-01-2007 10:11 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• lateef
Simon schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 08:55:
Hmja, maar dat lijkt me niet een directe vervlakking van de 'beeldcultuur', eerder mensen die geld zien,
maar dat - mensen die geld zien - is juist een oorzaak van die vervlakking van de beeldcultuur.
Ik vind 't geen vervlakking, je kan zeggen dat de massa, die sowieso eigenlijk weinig op heeft met de 'hogere' kunst hier toch nooit echt een oog naar heeft gehad, en soms valt dat érg op, zoals nu, dat daar geen eisen zijn.
maar ik heb het ook niet over 'kunst', ik heb het over massacultuur, de fotografie van de alledag, die vervlakt. dan kan je zeggen dat die mensen daar weinig mee op hebben, maar dat neemt niet weg dat ik het een zorgelijke ontwikkeling vind.
vergelijk het met de eetcultuur, die vervlakt ook. dan kan je zeggen dat mensen daar zelf voor kiezen (wat slechts ten dele waar is), maar dat maakt de ontwikkeling niet minder zorgelijk.
Ik denk 't wel, je vergelijkt bijna altijd met wat je zelf kan/hebt, op een onderbewuste manier, ik merk 't bij me zelf ook. Ik ben zoveel kritischer geworden, soms zie ik dingen die ik 2 jaar terug zag (of maakte) en dan denk je, tsja, is dit 't nou. Zo gaat dat denk ik met iedereen die zich serieus met iets bezig houdt, zodra je beter wordt je kritischer op medestanders, en dat is binnen de fotografie erg belangrijk, al blijft dit natuurlijk een absoluut select gezelschap.
maar dan vraag ik me af of je goed hebt gelezen wat ik schreef, ik schreef namelijk dat wanneer ik nu op dit moment foto's uit de jaren '70 naast foto's van nu leg, dan vind ik - door de band genomen - de foto's uit de jaren '70 beter. ik heb het dus over de grootste gemene deler en niet over de (positieve) uitschieters.

daarnaast denk ik dat ik mede door mijn opleidingen al veel langer kritisch naar beelden kijk. die verschuiving hoe je naar iets kijkt, heb ik al eerder meegemaakt.

verder gaat het mij niet zo zeer om de 'hogere kunst', niet om de kaviaar en de zwezerikjes, het gaat me om het eten van schorseneren, de orginele smaak van witlof, mayonaise die zuur is en tomaten die geen waterbommen zijn.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

lateef schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 10:54:
[...]

verder gaat het mij niet zo zeer om de 'hogere kunst', niet om de kaviaar en de zwezerikjes, het gaat me om het eten van schorseneren, de orginele smaak van witlof, mayonaise die zuur is en tomaten die geen waterbommen zijn.
Wie draait er nog platen? Dat is na de intro van CDs flink minder geworden. Trouwens, wie draait er nog CDs? Dat is met de komst van MP3 ook flink aan het teruglopen. Wie heeft er thuis nog een 4-sporen bandrecorder staan? Doet iemand nog aan casettes?

Wie draagt er nog bretels, pantalons of spencers? Waar is de pettycoat gebleven? Waar zijn alle pijprokers naartoe? Ooit kon je na 6 uur, of op zondag nergens meer boodschappen doen.

En zo kan je nog wel even doorgaan ook. De tijdgeest verandert. Waardering van kunst, mode en nieuwsgaring dus ook. Dit is een tijdperk van telefoons die foto's kunnen maken, internet, van draadloze netwerken met MMS, GPRS, 3G enzovoorts. Dit is immers het digitale tijdperk.

Verandering is verandering. Dat is niet per sé goed of slecht. Ik moet er zelf niet aan denken dat we op een of andere manier moreel verplicht zijn om alle oude tradities, mode en manieren te conserveren. Datgene wat ècht speciaal en/of belangrijk is, dat blijft toch wel. Film (als in: bewegend beeld) heeft immers ook de fotografie ('still frames') niet verdreven. Evenals dat TV de Radio niet de nek heeft omgedraaid.

Oh, en ik weet hoe witlof smaakt. Lekker als/in ovenschotel, met ham en geraspte kaas erover. Voor de echte zure 80% olie 'mayonais' kan je nog altijd bij de zuiderburen terecht trouwens :+

• Wijnands
Ik voorzie een toekomst voor bio-dynamisch fotografie. ;)

• lateef
JumpStart schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 11:51:
Verandering is verandering. Dat is niet per sé goed of slecht. Ik moet er zelf niet aan denken dat we op een of andere manier moreel verplicht zijn om alle oude tradities, mode en manieren te conserveren.
daar ben ik het helemaal mee eens, ik zou daar evenmin aan moeten denken, maar je gaat volledig voorbij aan mijn punt. het maakt mij niet zo gek veel uit waarop foto's vastgelegd worden, of dat nu een glasplaat, een film, een sensor is of wat dan ook is, het gaat mij om de inhoud van de foto's.
mijn kritiek uit zich dus niet op het middel, maar puur op het resultaat. dat dit het digitale tijdperk is, is het probleem niet, even min dat er telefoons zijn die foto's kunnen maken, het probleem is dat de inhoud zo hol is.

en over die witlof, wanneer jij echte bittere witlof, dus niet die laffe smakeloze doorgefokte witlof die je overal koopt, eet, zou ik graag willen weten waar je die koopt. en, ja, mijn mayonaise koop ik in belgië ;)

• Roeligan
  • Laatst online: 22-07-2025

Roeligan

Feyenoord

Ik ben na de helft van deze draad opgehouden omdat het ineens weer een andere richting opging. Mijn reactie is dus op de bovenste helft van deze draad.

Ik lees een aantal keren dat er voor goedkoop/kwantiteit boven kwaliteit gekozen wordt. Ik denk zelf dat ditr zichzelf binnen 3 jaar weer reguleert zoals met de .com hype/burst. Ook daar is toen gekozen voor goedkoop/veel en de internetbureautjes sprongen als paddestoelen uit de grond. Nu een paar jaar later begrijpt de markt dat kwaliteit in de meeste gevallen niet goedkoop komt.

Met andere woorden, laat de evolutie zichzelf weer regelen, het zal allemaal weer goed komen ;)

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Verwijderd

Wijnands schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 12:15:
Ik voorzie een toekomst voor bio-dynamisch fotografie. ;)
De scharrelfotograaf :P biologisch verantwoord hoor dames :+

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

lateef schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 12:34:
[...]
daar ben ik het helemaal mee eens, ik zou daar evenmin aan moeten denken, maar je gaat volledig voorbij aan mijn punt. het maakt mij niet zo gek veel uit waarop foto's vastgelegd worden, of dat nu een glasplaat, een film, een sensor is of wat dan ook is, het gaat mij om de inhoud van de foto's.
mijn kritiek uit zich dus niet op het middel, maar puur op het resultaat. dat dit het digitale tijdperk is, is het probleem niet, even min dat er telefoons zijn die foto's kunnen maken, het probleem is dat de inhoud zo hol is.
Een deel van de inhoud is zo hol juist omdat de techniek tegenwoordig zo toegankelijk is: Waar je voorheen speciaal relatief grote apparatuur moest meenemen, dus min of meer vantevoren bewust moest besluiten om mogelijk foto's te gaan maken, pak je nu je mobiele telefoon uit je zak. Of je Ixusje, Coolpixje, of Finepixje, ter grootte van een pakje peuken. Iets dat je standaard bij je kan hebben.

Ik denk dat techniek dus wel degelijk invloed heeft, al is dat een indirecte, op inhoud. Men is in het algemeen nu gewoon eerder geneigd om nog even een kiekje te maken. De telegraaf is nu vrolijk bezig met "MMS ons je nieuws foto's en filmpjes" en ook de BBC heeft een soortgelijke service waarbij de persoon op de straat materiaal kan doorsturen. Kijk maar naar de nieuwsgaring rond de aanslagen op de Londense dubbeldeckers. Allemaal geMMS'ed beeldmateriaal, in eerste instantie.

Hier kleeft wel een potentieel nadeel aan overigens: Het beperkt beeldmateriaal tot plekken waar men cameratelefoons heeft. Zie maar eens beeldmateriaal uit het achterland van Afghanistan te krijgen, of Irak, of Somalie, enz. enz. Nieuwsdiensten moeten er dus voor zorgdragen dat ze niet enkel van mobiele telefoon beeldvergaring afhankelijk zijn.

Hierop inhakend, lees dit eens: http://www.theregister.co...journalism_and_copyright/

En voor wat reacties erop hier: http://www.theregister.co...sm_and_copyright_letters/
en over die witlof, wanneer jij echte bittere witlof, dus niet die laffe smakeloze doorgefokte witlof die je overal koopt, eet, zou ik graag willen weten waar je die koopt. en, ja, mijn mayonaise koop ik in belgië ;)
Ik zal moeders eens vragen. Kwam uit de tuin van een lokale boer meen ik :+

Verwijderd

Even een mooie vraag voor de TS die wellicht de partijen wat dichter bij elkaar kan brengen. Ik begrijp dat je een absolute vervlakking van de fotografie een probleem vind, maar vind je een relatieve vervlakking (waarbij het verschil tussen de beste plaat en de slechtste plaat even groot blijft) ook een probleem? Je moet hier heel goed over nadenken, wabt indien je antwoord hierop ja is, impliceert dit dat je tegen een toename van de hoeveelheid fotografie bent.

• Henk
lateef schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 12:34:
[...]

Ik begin je punt eigenlijk steeds minder te snappen. Wees juist blij voor al die mensen dát het nu veel makkelijker en voordeliger is om hun familiekiekjes te maken, hun hond op de foto te zetten en dat soort dingen, zeker omdat jij hopelijk niet al te veel van die foto's onder je neus geschoven krijgt ;)

Mensen die wél hun best doen om een mooi landschap op de foto te krijgen, maar dat niet 100% geweldig in orde krijgen, zijn imho juist op de goede weg, die doen hun best voor compositie, om er een leuk plaatje uit te krijgen.

Snapshots als herinnering is imho _helemaal_ niets mis mee. Je kan beter een slechte foto hebben van een mooi moment, dan geen foto.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:23

Rudedadude

Maybe we were born to run

Zijn de volgende 2 aspecten al aan bod gekomen?

1/ Foto's worden minder uniek en krijgen daardoor gevoelsmatig minder waarde (de zogeheten vervlakking). In het analoge tijdperk was het aantal gemaakte foto's een stuk kleiner en konden de foto's bovendien minder makkelijk verspreid worden. Met die paar foto's die er van een gebeurtenis gemaakt werden moest je het doen, er was minder referentiemateriaal. Tegenwoordig worden er van gebeurtenissen veel meer foto's gemaakt en krijg je er ook veel meer te zien, met als gevolg dat die ene foto niet meer zo bijzonder is, er zijn tenslotte nog 10 andere die ook heel aardig zijn. Dat is dan niets ten nadele van die 11 foto's, maar ze zijn stuk voor stuk minder bijzonder.

2/ de historische component aan foto's. Foto's die in het verleden gemaakt zijn ontwikkelen gaandeweg een historische component, bijvoorbeeld doordat het onderwerp van de foto niet meer op die manier bekeken kan worden (personen worden ouder, mode veranderd, gebouwen worden afgebroken, koude winters verdwijnen, etc.) Hierdoor ontwikkelen foto's een extra waarde die ze op het moment (nog) niet hebben. Maar ga maar bij jezelf na: het is vaak leuk om jeugdfoto's terug te zien, alleen al om weer te kijken hoe de buurt waar je woonde er toen ook al weer uitzag en om de gedateerde kleding waarin je rondliep nog eens terug te zien.

Ook vond ik het punt van Sakura wel goed en niet geheel off-topic. We leven in een periode waarin enorm veel digitale bestanden (waaronder natuurlijk foto's) worden gemaakt, maar waarin nog totaal niet is opgelost hoe al die bestanden duurzaam te bewaren en te raadplegen zijn. Sommige dingen worden weggebrand op cd-rom om er vervolgens 5 jaar later achter te komen dat het ding niet meer leesbaar is. Ik heb al vele verhalen in mijn omgeving gehoord van mensen die al hun foto's zijn kwijtgeraakt tijdens een computercrash.

En vervlakking ja/nee? Sinds de komst van email nemen weinigen nog de tijd om een fatsoenlijke brief te schrijven en kan een gemiddeld persoon op de Pabo geeneens meer fatsoenlijk Nederlands schrijven. Het betekent echter niet dat er geen een fatsoenlijke email wordt getypt, of dat er geen brieven meer worden geschreven. Sinds de komst van de mobiel wordt er heel wat oppervlakkig afgepraat over nietszeggende onderwerpen. Ook dat betekent niet dat er geen diepgaande gesprekken meer worden gevoerd. hetzelfde geldt denk ik voor de digitale fotografie. Over 10 jaar heeft er vast een hele schifting plaatsgevonden en zullen van deze periode ook de hoogstaande foto's overblijven :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Timon
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-01 14:54
Er zijn naar mijn mening zoveel foto's (al dan niet of wel van goede kwaliteit) omdat het voor de gewone mens toegankelijker is gemaakt. Iemand koopt nu veel eerder een goede camera om daar mee te spelen als vroeger, en nu kunnen deze zelfde mensen hun foto's op internet plaatsen, verkopen aan de Telegraaf ed. Terwijl dat vroeger was voorbehouden aan de proffesionele fotograaf.

Is dat slecht voor de fotografie in het algemeen? Geen idee, je kunt alleen maar afwachten totdat de markt weer stabiel is en de grote ''hype'' rond digitale fotografie weer naar een normaal/gelijk niveau is getrokken.

• Wijnands
Ben ik de enige die moet denken aan de Kodak Brownie? Werd vast hetzelfde over gezegd destijds.
http://www.pbs.org/wgbh/a...peopleevents/pande13.html

• lateef
JumpStart schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:03:
Een deel van de inhoud is zo hol juist omdat de techniek tegenwoordig zo toegankelijk is:
maar dat het makkelijk kan, betekend niet dat het ook allemaal makkelijk moet.
JumpStart schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:03:
ter grootte van een pakje peuken. Iets dat je standaard bij je kan hebben.
30 jaar geleden waren er ook camera's ter grootte van een pakje peuken, maar die had ook niet iedereen (bij zich).

en dat je moeder die echte witlof bij een lokaal boertje vandaan haalt, is precies mijn punt natuurlijk. goede, bittere witlof is geen gemeengoed meer.
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:04:
Je moet hier heel goed over nadenken, wabt indien je antwoord hierop ja is, impliceert dit dat je tegen een toename van de hoeveelheid fotografie bent.
dat heb ik toch al aangegeven? ik heb al een paar keer gezegd "mag het iets minder", de kwantiteit is ook een deel van het probleem.
RedXraD schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:04:
Je kan beter een slechte foto hebben van een mooi moment, dan geen foto.
van een mooi moment, ja, maar niet van ieder moment.

mijn kritiek is trouwens totaal niet gericht op amateur fotografen, in tegendeel zelfs.

• lateef
Wijnands schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:25:
Ben ik de enige die moet denken aan de Kodak Brownie? Werd vast hetzelfde over gezegd destijds.
goed punt, is zeker vergelijkbaar. echter een deel van de vervlakking zit in het feit dat ieder moment tegenwoordig gezien wordt als een 'kodak-moment' en naar mijn mening zijn er niet zo veel 'kodak-momenten'.

Verwijderd

lateef schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:26:

dat heb ik toch al aangegeven? ik heb al een paar keer gezegd "mag het iets minder", de kwantiteit is ook een deel van het probleem.
Hoe leuk ik de discussie ook vind, in dat geval ga ik hier verder niet inhoudelijk reageren (no flame intended). Ik ben namelijk voor een toename in de kwantiteit. Er moet meer geschoten worden. Het is leuk om een gezamelijke hobby te hebben en de kans dat er mooie platen worden geschoten neemt alleen maar toe. Daarnaast is de kans dat de echte talenten in aanraking komen met fotografie ook groter, dus zal de kwaliteit alleen maar verder toenemen. Ik ben van mening dat we op dit punt zover uit elkaar liggen dat we niet dichter naar elkaar kunnen komen. Waar ik ook bang voor ben, is dat jouw mening voor een deel wordt veroorzaakt doordat je er financieel belang bij hebt. Een discussie om de discussie wordt daardoor bemoeilijkt.

Om toch nog een kleine bijdrage te geven en wat ik nog niet echt terug heb gelezen is dat ik vind dat mensen veel kritischer moeten kijken naar de foto's die ze anderen laten zien. Een aanzienlijk deel van de foto's die je krijgt te zien mist een bepaald basis niveau, waarvan ik vind dat mensen hier eerst aan moeten werken voordat zij foto's showen aan anderen.

• lateef
Rudedadude schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:04:
Zijn de volgende 2 aspecten al aan bod gekomen?
niet echt, denk dat het twee goede punten zijn.
Rudedadude schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:04:
Over 10 jaar heeft er vast een hele schifting plaatsgevonden en zullen van deze periode ook de hoogstaande foto's overblijven :)
ja, maar, ik heb helemaal niet gezegd dat er nu geen goede foto's gemaakt worden, het gaat er voornamelijk om dat 'de massa' veel meer geconfronteerd wordt met slechte foto's.

• lateef
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:33:
Hoe leuk ik de discussie ook vind, in dat geval ga ik hier verder niet inhoudelijk reageren (no flame intended). Ik ben namelijk voor een toename in de kwantiteit. Er moet meer geschoten worden. Het is leuk om een gezamelijke hobby te hebben en de kans dat er mooie platen worden geschoten neemt alleen maar toe. Daarnaast is de kans dat de echte talenten in aanraking komen met fotografie ook groter, dus zal de kwaliteit alleen maar verder toenemen. Ik ben van mening dat we op dit punt zover uit elkaar liggen dat we niet dichter naar elkaar kunnen komen.
ik denk dat je me dan toch verkeerd hebt begrepen. mijn kritiek uit zich namelijk helemaal niet op enthousiaste hobby-isten en amateur fotografen. in tegendeel, zij zorgen juist voor een interessante toevoeging op het aanbod. tegen deze groep zou ik ook willen zeggen, meer, meer, meer (en daar is de digitale fotografie ook een zegening voor). daar wordt je beter van en dit zijn mensen die beter willen.

mijn kritiek uit zich op de mensen die niet beter willen. of dat nu de mensen zijn die van alles en nog wat een kiekje maken, of de beeldredacties die geen oog hebben voor kwaliteit, etc...
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:33:
Waar ik ook bang voor ben, is dat jouw mening voor een deel wordt veroorzaakt doordat je er financieel belang bij hebt.
ik kan me voorstellen dat je daar bang voor bent, maar nee, dat is niet mijn movatie voor deze discussie. ik ben oprecht bezorgd over de vervlakking van de beeldcultuur, even zo zeer als dat ik de vervlakking van de eetcultuur een kwalijke zaak vind.

Verwijderd

Maar in hoeverre heb je dan last van de overige fotografie? De plaatjes die je in de krant ziet staan worden toch gemaakt door de groep hobby-isten en amateur fotografen?

Ten tweede trek ik je motieven omtrent het opzetten van de discussie ook niet in twijfel maar de mate waarin je afhankelijk bent van de uitkomst van de discussie.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:56:
Maar in hoeverre heb je dan last van de overige fotografie? De plaatjes die je in de krant ziet staan worden toch gemaakt door de groep hobby-isten en amateur fotografen?
maar dan gaat het er vervolgens om of een redactie dan nog wel oog heeft voor de kwaliteit van een foto.
En wellicht dat die dingen niet helemaal meer aan de orde zijn.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

lateef schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:26:
[...]
maar dat het makkelijk kan, betekend niet dat het ook allemaal makkelijk moet.
Nogal een open deur intrappen, vind ik. Je hoeft niet naar de McDonalds. Je kan er naartoe, als je dat wilt. Dat het voor veel mensen toch wel verdomde makkelijk en snel is... tsja, dan heb je een succesformule, en trek je veel klanten.

De techniek maakt alleen maar bepaalde dingen mogelijk. In dit geval dus dat je 24/7 een camera bij je kan hebben en vrijwel instantaan de resultaten ervan terugzien. De techniek is dus een "enabler" en niet een "enforcer". Niets of niemand zegt dat jij met je Ixusje/Coolpixje/Finepixje/mobieltje alleen maar vrijwel inhoudsloze snapshots moet maken. Dat het overgrote deel van dit soort camera's gebruikt wordt voor snapshots met weinig artistieke waarde, dat is de keuze van de gebruiker. Het is niet opgelegd door de techniek zelf.
[...]
30 jaar geleden waren er ook camera's ter grootte van een pakje peuken, maar die had ook niet iedereen (bij zich).
Met het grote verschil dat er toen nog niet de flexibiliteit was die er nu is. Geen gedoe met ontwikkelen, zoom mogelijkheden (voor sommige telefoons en vrijwel alle digicompacts) en, naar verhouding hoge ISO waarden èn (rudimentaire) flitsers.

• lateef
Maar in hoeverre heb je dan last van de overige fotografie?
maar moet ik er last van hebben om het jammer/zorgelijk te vinden? ik heb toch ook geen last van mensen die slecht eten (okay, wellicht indirect, door toename van ziektenkosten premie, maar dat vind ik wat ver gezocht), maar dat kan ik toch ook een zorgelijke ontwikkeling vinden?
De plaatjes die je in de krant ziet staan worden toch gemaakt door de groep hobby-isten en amateur fotografen?
niet noodzakelijk. en daarnaast ben ik ook van mening dat, met name inhoudelijk, er een verschil zit tussen hobby-isten en amateur fotografen enerzijds en fotojournalisten en persfotografen anderzijds. niets ten nadele van de amateurs, maar de massa wordt op deze wijze wel een bepaald kwaliteit onthouden. ik vind dat jammer, of eigenlijk meer dan jammer.

[edit:] en daarnaast snijdt yelowcube ook een belangrijk punt aan, het is de beeldredactie vaak helemaal niet om kwaliteit te doen. dus al zouden ze van amateurs wel inhoudelijke goede beelden krijgen, dan kijken ze daar niet/nauwelijks naar. de eerst en goedkoopste is vaak het belangrijkst...
Ten tweede trek ik je motieven omtrent het opzetten van de discussie ook niet in twijfel maar de mate waarin je afhankelijk bent van de uitkomst van de discussie.
o, maar ik verwacht helemaal niet dat er een uitkomst uit deze discussie komt en als er al een uitkomst uit zou komen, is de waarde daarvan marginaal; het is natuurlijk maar een hele kleine en specifieke doorsnede van de samenleving die deze discussie. ik vind de discussie ook een interessanter dan een eventuele uitkomst. het gaat me voornamelijk om het uitwisselen van ideeën.

[ Voor 8% gewijzigd door lateef op 17-01-2007 14:18 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

overigens een leuk artikel voor dit topic:
vervlakking onder jonge fotografen

en een link over iets wat mij de laatste tijd bijzonder bezighoudt:
The Reuters Photo Scandal
Gaat over een serie foto's de genomen zijn tijdens de oorlog tussen Israel en Libanon van 2006. Veel van deze foto's bleken of in zekere zin geësceneerd of achteraf nog even met behulp van wat fotobewerking 'opgepept'.
Geen idee of je dit nu onder vervlakking kunt scharen, maar imo is het wel een erg foute ontwikkeling.
Aan de andere kant:
Afbeeldingslocatie: http://www.pbs.org/wnet/americanmasters/database/images/capa/capa_big_pic1.jpg
de foto is door Robert Capa genomen tijdens de Spaanse revolutie (1936) en ook bij deze foto worden vraagtekens gezet over in hoeverre dit in scene gezet is.

• lateef
JumpStart schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 14:08:
tsja, dan heb je een succesformule, en trek je veel klanten.
dus als je een succesformule hebt en veel klanten trekt doe je het goed? en dan mag ik niet spreken over vervlakking?

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

lateef schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 14:45:
[...]
dus als je een succesformule hebt en veel klanten trekt doe je het goed? en dan mag ik niet spreken over vervlakking?
Ik constateer slechts een trend en illustreer dat met een analogie. Ik doe geen uitspraak over goed of slecht. Het manco aan deze hele discussie is dat "fotografie" veel te breed is.

Kijk naar foto websites zoals bijvoorbeeld Flickr, het fotogedeelte van DeviantArt of bijvoorbeeld de Weekly en Monthly Assignments op Fredmiranca.com. Is daar sprake van vervlakking door digitale fotografie? Ik denk eerder dat het tegendeel waar is.

Kijk naar het sociale kiekjesgebeuren, "ik en m'n maten" "ik en m'n familie" "ik en m'n collega's" dat bestond veel minder, of nagenoeg niet. Er kan nauwelijks sprake zijn van vervlakking als het voor digitale fotografie bijna niet bestond.

Kijk naar de professionele fotografie. De trouwreportage fotograaf heeft het zeker zwaar. Lang niet iedereen beseft dat goedkoop duurkoop is. Ik heb laatst ook een album mogen aanschouwen dat door iemand met een D70 gemaakt was, en dat had ik op vrijwel alle punten beter kunnen doen, denk ik tenminste. (Niet vanwege de D70, maar qua compositie, licht, opstelling van het paar, etc.) Marktverzieking? Ik denk het wel.

Fotojournalistiek? Op het gebied van rapid response nieuwsgaring heeft de dSLR een grote impact gehad, zeker in combinatie met het internet. De trend van vandaag is dat dat wordt voorbijgestreefd door de MMS/GPRS mobieltjes met camera, omdat er simpelweg veel meer van zijn. Is dat een vervlakking? Dat is deels in de ogen van de aanschouwer om te beoordelen. Breaking news voorzien van on-artistiek matig beeldmateriaal is nog altijd beter dan alleen woorden.

Voor diepgaande nieuws items en reportages gelden andere verwachtingen. Slag om de arm: Ik heb andere verwachtingen hierbij.

Concertfotografie? Evenementenfotografie? Sportfotografie? Voor ieder is de komst van digitale fotografie weer anders geweest. Niet altijd een zegen. Maar omdat er zoveel aan fotografie is bijgekomen kan je niet alles over één kam scheren en het meteen maar over vervlakking hebben. Dat is afhankelijk van welke subcategorie je spreekt, maar ook van je definitie van vervlakking.

Mount Photography is namelijk door digitale ontwikkelingen niet hoger of lager geworden. Wèl breder. Maar de top is nog steeds de top. In mijn ogen is dat geen vervlakking, want ik bekijk niet de hoogte/breedte verhouding (die er inderdaad wel dramatisch op omlaag is gegaan) maar ik beschouw de top in absolute termen.

• Wijnands
Da's wel grappig. Ik vond die winnaar van de canon prijs helemaal niet zo'n geweldige plaat. Zie in de showcases hier vaak spul wat ik beter vind.

• lateef
JumpStart schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 15:38:
Ik constateer slechts een trend en illustreer dat met een analogie. Ik doe geen uitspraak over goed of slecht.
daarom vraag ik of je dat goed vind. vind je dat goed?
Het manco aan deze hele discussie is dat "fotografie" veel te breed is.
daarom spreek ik ook niet over fotografie, maar over beeldcultuur.
maar ook van je definitie van vervlakking.
afgestompt, inhoudsloos, hol, etc....

en daarom;
Kijk naar het sociale kiekjesgebeuren, "ik en m'n maten" "ik en m'n familie" "ik en m'n collega's" dat bestond veel minder, of nagenoeg niet. Er kan nauwelijks sprake zijn van vervlakking als het voor digitale fotografie bijna niet bestond.
vervlakking
Kijk naar de professionele fotografie. De trouwreportage fotograaf heeft het zeker zwaar. Lang niet iedereen beseft dat goedkoop duurkoop is. Ik heb laatst ook een album mogen aanschouwen dat door iemand met een D70 gemaakt was, en dat had ik op vrijwel alle punten beter kunnen doen, denk ik tenminste. (Niet vanwege de D70, maar qua compositie, licht, opstelling van het paar, etc.) Marktverzieking? Ik denk het wel.
vervlakking
Fotojournalistiek? Op het gebied van rapid response nieuwsgaring heeft de dSLR een grote impact gehad, zeker in combinatie met het internet. De trend van vandaag is dat dat wordt voorbijgestreefd door de MMS/GPRS mobieltjes met camera, omdat er simpelweg veel meer van zijn. Is dat een vervlakking? Dat is deels in de ogen van de aanschouwer om te beoordelen. Breaking news voorzien van on-artistiek matig beeldmateriaal is nog altijd beter dan alleen woorden.
vervlakking
Wijnands schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 15:45:
Da's wel grappig. Ik vond die winnaar van de canon prijs helemaal niet zo'n geweldige plaat. Zie in de showcases hier vaak spul wat ik beter vind.
dan vraag ik me af of je zijn website weleens hebt bekeken, want zulk werk heb ik hier nog nooit gezien. :?

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:43
Vervlakking is iets wat altijd plaats vindt; en altijd al heeft plaats gevonden. Op alle vlakken die je je maar kan bedenken.
Bereikbaarheid (communicatie) is denk ik een zeer belangrijke factor in de definitie "vervlakking".
- Stel dat iedereen een digitale camera heeft maar internet bestaat niet, dan vindt er geen vervlakking in de beeldcultuur plaats omdat de massa de foto's niet te zien krijgt.
- Taalcultuur is een ander mooi voorbeeld. Sinds de introducering van "forums" en vooral "instant messaging" (mede mogelijk gemaakt door internet) is er een zeer grote vervlakking op de taalcultuur. Zo heeft lateef bijvoorbeeld alleen in z'n startpost hoofdletters aan het begin van een zin gebruikt.

Toch gebeuren er ook leuke en goede dingen door deze vervlakking.
- Ik kan nu momenten laten zien die anders "verloren" waren gegaan. Mijn vriendin en ik kregen laatst een afgedrukte foto van ons tweetjes een familielid die ze de dag ervoor van onze website geplukt hadden. De fotograaf heeft toch weer een lijstje en een foto verkocht!
- Ik mag rustig "me" in plaats van "m'n" schrijven, als ik geen zin hoofdletters heb doe ik dat niet. De leraar Nederlands zou zich omdraaien in z'n graf :)

Mijn conclusie zou zijn: internet kan voor een aantal zaken (zoals bijvoorbeeld beeld- en taalcultuur) als katalysator van vervlakking gezien worden. Dit is niet persé goed of slecht, het hoort bij de evolutie van die bepaalde cultuur.

Al met al is er is hier een leuke discussie gaande. Laten we het met z'n allen vooral leuk laten!

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• simon
Wijnands schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 15:45:
[...]

het gaat niet alleen om mooi, maar om of je ook wat te vertellen hebt, en hoe je dat doet, als je platen weet te maken die mensen niet in 1 keer snappen, waar heel veel denk werk in zit, waar je door moet kijken, en als je dat kan laten zien, respect, en dat kan hij absoluut wel :)

|>

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

lateef schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 16:03:
[...]
daarom vraag ik of je dat goed vind. vind je dat goed?
Over smaak valt niet te twisten. Je vraagt naar OF er al dan niet vervlakking plaatsvindt. Wat heeft mijn waardeoordeel over een analogie er dan mee te maken? :?

Maar voor de goede orde: I don't care. McDonalds heeft een goeie formule te pakken. Of ik het nou lekker vindt of niet, ze hebben een franchise ontwikkeld die gigantisch omzet, en dat is een prestatie van formaat. En ja, af en toe, als het toevallig zo uitkomt, wil ik wel eens een BK of een Mac binnenstappen voor een snelle hap. Uit praktische overwegingen dan vooral, niet omdat het speciaal of uitzonderlijk lekker is.

Evengoed heb ik respect voor mensen/teams die iets als Big Brother op poten zetten, of Idols. Hoe erg ik er ook op kots, ik erken wel dat het een brilliante move is die heel veel centen in het laatje brengt.
[...]
daarom spreek ik ook niet over fotografie, maar over beeldcultuur.
Beeldcultuur kent net zo hard het manco, in deze discussie, als fotografie. (beeld)cultuur is géén monolitisch geheel, er zijn allerhande sub-categorieen die allemaal in meer of mindere mate beinvloed worden door digitale fotografie.
[...]
afgestompt, inhoudsloos, hol, etc....
Duidelijk. Al neem ik aan dat je, semantisch gezien, afstompen bedoelt, werkwoord in plaats van voltooid verleden tijd.

Even copy/pasten van vandale.nl:
ver·vlak·ken1 (onov.ww.)
1 ongevoeliger worden, afstompen
2 in sterkte, intensiteit afnemen

ver·vlak·ken2 (ov.ww.)
1 uniformeren, gelijkvormig maken
Als ik zo je herhaaldelijke categorisering "afvlakken" lees komt het op hetvolgende neer: Jij verwacht blijkbaar (maar corrigeer me als ik dit verkeerd interpreteer) bij IEDERE vorm van fotografie een bepaalde esthetiek, iets extra's, een artistieke inspanning, een spoortje brilliantheid.

Vergeet het maar. Soms is de inhoud puur actualiteit (nieuwsfeit) of sentimenteel (herrinnering).

• Wijnands
Simon schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 16:44:
[...]

het gaat niet alleen om mooi, maar om of je ook wat te vertellen hebt, en hoe je dat doet, als je platen weet te maken die mensen niet in 1 keer snappen, waar heel veel denk werk in zit, waar je door moet kijken, en als je dat kan laten zien, respect, en dat kan hij absoluut wel :)
Ik zei ook niet mooi. Ik heb dat winnende shot een paar keer bekeken en mij zegt het niet veel. Maar goed, ook dat is natuurlijk vrij persoonlijk.

Viel me bij de andere winnaars van de zilveren camera wel op dat ze allemaal Canon gebruiker zijn.

Verwijderd

Ik begrijp je standpunt zeer goed. Mijn vader werkt al jaren in de foto-industrie (producent fotochemie (CPAC Imaging)) en heeft de overgang van analoog naar digitaal zeer intensief meegemaakt! Het is zeker waar dat het veel gemakkelijker is geworden om foto's te verspreiden en het feit dat je een foto kan maken, er naar kan kijken en als hij je niet aanstaat gewoon kan verwijderen heeft er inderdaad voor gezorgd dat mensen met minder 'zorg' foto's trekken. Ze geven minder aandacht, doen minder moeite want ja, als ie niet goed is, kan je hem gewoon verwijderen!

MAAR

Je kan niet iedereen over dezelfde kam scheren. Je hebt mensen die foto's trekken om foto's te trekken en mensen die dit als hobby doen of als beroep doen. Voor 'gewone' mensen maakt het niet zo veel uit hoe artistiek een foto is of hoe de foto gekadreerd is, als ze maar een aandenken hebben aan het moment dat ze wilden vastleggen!

In de professionele fotografie en bij de hobby'isten is nog steeds hetzelfde talent als vroeger aanwezig. Er zijn nog steeds zeer veel mensen met hopen creativiteit en oog voor detail die, ondanks het feit dat ze foto's trekken met een digitaal fototoestel nog steeds zeer kwalitatief hoogwaardige foto's maken!

Ik vind persoonlijk dat de digitale fotografie uiteindelijk geen vervlakking of verarming is van de beeldcultuur. Het werkt zelfs drempel verlagend voor amateurs, vroeger was het echt duur om je foto's (en dus ook experimentele dingen) telkens te laten ontwikkelen of om zelf een labo'tje in te richten. Nu kan je al je foto's bekijken op PC en de foto's die jou interesseren er uitkiezen en net die foto's laten afdrukken (thuis (duuuuuur :X ) of via een fotolabo).

Ik ben uiteindelijk een sterke voorstander geworden van digitale fotografie, vroeger zag ik het ook niet zitten vanwege het feit dat de kwaliteit zo brak was maar nu zie je (met een goede camera dan toch) het verschil bijna niet meer tussen digitale of analoge foto's.

• lateef
JumpStart schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 16:57:
Je vraagt naar OF er al dan niet vervlakking plaatsvindt. Wat heeft mijn waardeoordeel over een analogie er dan mee te maken? :?
het gaat mij natuurlijk niet over die analogie.
Beeldcultuur kent net zo hard het manco, in deze discussie, als fotografie. (beeld)cultuur is géén monolitisch geheel, er zijn allerhande sub-categorieen die allemaal in meer of mindere mate beinvloed worden door digitale fotografie.
in mijn opvatting is een cultuur - per definitie - een monolitisch geheel.
Duidelijk. Al neem ik aan dat je, semantisch gezien, afstompen bedoelt, werkwoord in plaats van voltooid verleden tijd.
afstomping dan, maar laten we er geen semantische discussie van maken.
evenmin vind ik het interessant wat de van dale er over heeft te zeggen. die geven wel vaker betekenissen die je ter discussie kan stellen. en de van dale geeft al helemaal geen eenduidige definities.
Jij verwacht blijkbaar (maar corrigeer me als ik dit verkeerd interpreteer) bij IEDERE vorm van fotografie een bepaalde esthetiek, iets extra's, een artistieke inspanning, een spoortje brilliantheid.
nee, dat verwacht ik helemaal niet. sowieso verwacht ik niet zo veel, want het is vechten tegen de bierkaai. wat ik alleen zou waarderen, is dat er voor het grote publiek, 'de massa', meer en/of weer plaats zou zijn voor fotografie met inhoud.

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Even een quote:
'Verschillende leden van de jury nemen waar dat zich een mentaliteitsvervlakking onder jonge fotografen voltrekt, die samen te vatten valt als : succes moet niet teveel moeite kosten. Een vechtersmentaliteit ontbreekt.
Ik geloof dit graag maar ik heb moeite met de vraag uit de topic titel of dit met het digitale fotografie tijdperk te maken heeft. Ik denk dat de gemiddelde leraar op leeftijd hetzelfde zal zeggen over z'n leerlingen. In mijn ogen heeft dit meer met de tijdgeest te maken dan met techniek.
En om wat tegengas aan het stukje te geven: zelf zie ik juist heel veel frisse, vernieuwende fotografie van jonge mensen. Misschien wat minder esthetisch verantwoord (wie bepaald dat anyway ;)) maar wel in-your-face fotografie van een hoog niveau. Zo zie ik soms echte juweeltjes op sites als deviant en in bladen zoals Blend of WAD en zie ik platen van 14 jarigen die mij echt wat doen.
Concertfotografie? Evenementenfotografie? Sportfotografie? Voor ieder is de komst van digitale fotografie weer anders geweest. Niet altijd een zegen. Maar omdat er zoveel aan fotografie is bijgekomen kan je niet alles over één kam scheren en het meteen maar over vervlakking hebben. Dat is afhankelijk van welke subcategorie je spreekt, maar ook van je definitie van vervlakking.
Goed punt.
Zo denk ik dat de overgrote meerderheid van de mensen die sinds het digitale tijdperk in de wereld van fotografie gestapt zijn hun camera puur gebruiken om binnen kleine kring hun leven te registreren (zeg maar de gemiddelde vakantie / familie foto's). Deze doelgroep gaat zich echt niet meteen met fine art of sport fotografie bezig houden. De mensen die dit wel doen zullen toch een boven gemiddelde interesse en drive hebben en zullen willen uitstijgen boven het 'gemiddelde'. Niet echt een groep die voor vervlakking zorgt denk ik. De aanloop naar een hoger niveau en de leer curve zal vast wel leiden tot meer foto's met een twijfelachtige inhoud maar deze groep wordt of beter of haakt af.
Misschien heeft het digitale tijdperk wel gezorgd dat zaken als sport, concert of wat voor fotografie dan ook wat minder specialisten werk wordt door betere techniek en heeft dit geleid tot een toename van profs. Dit geldt voor legio andere vakgebieden waar techniek zaken heeft versimpeld en hier staat vaak een grotere afzetmarkt tegenover.
Eens.

Verwijderd

Onlangs las ik het boek 'Everything bad is good for you' van Steven Jonhson. Hij voert daarin argumenten aan waarom de huidige popcultuur juist geen vervlakking betekent. Natuurlijk, er is meer en veel materiaal is pulp. Consumeren en vergeten, niets meer, niets minder. Maar zoals al eerder is opgemerkt in deze discussie is er zowel meer slecht als meer goed materiaal. De gehele materie is mede dankzij de toegenomen kwantiteit echter veel complexer en dus is het lastiger om te filteren. Zie als voorbeeld DeviantArt. Kijk er eens rond. Er is gigantisch veel rommel te vinden helaas, maar eveneens juweeltjes. Gelukkig kan je sorteren op populariteit; effectief rommelfilter :)

Het hoofdargument in dat boek (wat zich overigens vooral richt op tv en internet) is dat de complexiteit toeneemt en juist die toename maakt het interessant omdat mensen hun weg moeten zien te vinden en zich dus ontwikkelen, er een gevoel voor ontwikkelen en dus groeien.

In de huidige complexe samenleving is dat een zegen. Je zou kunnen stellen vroeger bepaalde ideeën over goed en fout (in allerlei categorieën) de boventoon voerden. Zie bijvoorbeeld kunstideologieën zoals Modernisme en ook religie, niet te vergeten. Dat is vervaagd en mensen moeten zelf hun criteria bepalen.

Dus misschien moet het collectief bewustzijn groeien of gebeurt dit al, maar lijkt het door de toename van alles, ook pulp, het omgekeerde. Ik ben het dus enerzijds niet eens met vervlakking, anderzijds fotografie is gemeengoed en geen middel van een enkeling meer. Enige hoop zou je kunnen putten uit wat hierboven volgens al werd gezegd, er is meer concurrentie voor de gevestigde orde en die zal zich dus naar een hoger niveau moeten tillen als ze willen blijven als (broodwinnend) fotograaf. Dat is uiteindelijk positief.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-01 12:38

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat hier precies bij aansluit:
Amateurfoto’s op World Press Photo

Life is not about specs, it is about joy!

• simon
Die dingen dus niet mee naar de prijs, maar zullen wel zichtbaar zijn tijdens de tentoonstelling, wel belangrijk om dat erbij te bedenken.

|>

• lateef
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 22:38:
Het hoofdargument in dat boek (wat zich overigens vooral richt op tv en internet) is dat de complexiteit toeneemt en juist die toename maakt het interessant omdat mensen hun weg moeten zien te vinden en zich dus ontwikkelen, er een gevoel voor ontwikkelen en dus groeien.
maar er gebeuren ook een hele hoop interessante dingen, iets wat ik helemaal niet tegen wil spreken. er wordt een hoop geëxperimenteerd, digitaal, maar ook door een analoge tegenbeweging en dat levert inderdaad een hoop spannends, moois, boeiends, etc. op, maar dit zijn mensen die - in meer of mindere mate - serieus met fotografie bezig zijn. daarnaast denk ik dat er - met name in nederland - veel meer aandacht aan ('goede') fotografie besteed wordt dan voorheen. iets wat ik van het begin van deze discussie heb proberen duidelijk te maken.
maar dat is ook het 'probleem' niet. het 'probleem' is het overdaad aan slechte beelden (geen pulp, maar gewoon slecht), de drang om alles vast te leggen (waarbij het vastleggen belangrijker lijkt te zijn dan het resultaat) en devaluatie van de fotografie door goedkoop en slecht aanbod.

maar misschien spreekt dan idd te veel de modernist in me, dat ik dat kwalijk, jammerlijk, zorgelijk vind. ik kan iig wel tot de conclusie komen dat men zich er hier niet zo om lijkt te malen, nietwaar?

• Henk
lateef schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 14:19:
[...]
maar er gebeuren ook een hele hoop interessante dingen, iets wat ik helemaal niet tegen wil spreken. er wordt een hoop geëxperimenteerd, digitaal, maar ook door een analoge tegenbeweging en dat levert inderdaad een hoop spannends, moois, boeiends, etc. op, maar dit zijn mensen die - in meer of mindere mate - serieus met fotografie bezig zijn.
Wat is je punt dan? de digitale fotografie zorgt dus kennelijk niet voor vervlakking maar kennelijk voor uit/verbreiding, betere en makkelijkere leermomenten en een beter traject om je leerweg af te leggen alsmede een makkelijkere manier om je foto's te publiceren en onder de aandacht te brengen. Ook is de hoeveelheid aangeboden materiaal dusdanig hoog dat de lat (voor jezelf als fotograaf) altijd hoger gelegd kan worden.
maar dat is ook het 'probleem' niet. het 'probleem' is het overdaad aan slechte beelden (geen pulp, maar gewoon slecht), de drang om alles vast te leggen (waarbij het vastleggen belangrijker lijkt te zijn dan het resultaat) en devaluatie van de fotografie door goedkoop en slecht aanbod.
Daar hóef je toch niet naar te kijken? ik zap GTST ook weg, omdat ik dat een stom programma vind, een ander zet het juist aan omdat het 'zijn/haar ding' is. Als ik op sites als flickr kijk besef ik me steeds meer hoe gaaf ik digitale fotografie en een medium als het internet vind, ook omdat ik inspiratie op kan doen uit de goede foto's van een ander. Je doet alsof je élke slechte foto die er in NL gemaakt wordt onder je neus geschoven krijgt en er een 10-regelig verslag over moet schrijven. Iets dat je niet bevalt kijk je toch gewoon niet naar?
maar misschien spreekt dan idd te veel de modernist in me, dat ik dat kwalijk, jammerlijk, zorgelijk vind. ik kan iig wel tot de conclusie komen dat men zich er hier niet zo om lijkt te malen, nietwaar?
Ik denk dat je beter tot de conclusie kan komen dat je jezelf tegen lijkt te spreken. Enerzijds zeg je dat er verschrikkelijk veel goed materiaal het internet op komt, anderzijds zeg je dat de digitale fotografie er voor zorgt dat het (bijna) niemand meer lijkt te boeien hóe iets op de foto staat, áls het er maar op staat. Dat laatste is imho juist niet van toepassing, met name ontwikkelingen als UMTS in mobieltjes waarmee je elke mooie foto direct naar je Flickr kan sturen doet mensen nadenken over het hoe en wat in hun foto's.

Men geeft genoeg om de kwaliteit van de foto's, en daarom is men het niet met jou eens.

• lateef
RedXraD schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 14:59:
Daar hóef je toch niet naar te kijken? ik zap GTST ook weg, omdat ik dat een stom programma vind, een ander zet het juist aan omdat het 'zijn/haar ding' is. Als ik op sites als flickr kijk besef ik me steeds meer hoe gaaf ik digitale fotografie en een medium als het internet vind, ook omdat ik inspiratie op kan doen uit de goede foto's van een ander. Je doet alsof je élke slechte foto die er in NL gemaakt wordt onder je neus geschoven krijgt en er een 10-regelig verslag over moet schrijven. Iets dat je niet bevalt kijk je toch gewoon niet naar?
ik kijk er ook niet/nauwelijks naar. maar dan mag ik het bestaan ervan toch wel jammerlijk/kwalijk/zorgelijk vinden?
en nee, ik heb niets tegen het medium digitale fotografie op zich. wel over een hoop wat uit dat medium voortkomt. en voor de goede orde, de titel van dit topic is niet door mij gekozen.
Ik denk dat je beter tot de conclusie kan komen dat je jezelf tegen lijkt te spreken. Enerzijds zeg je dat er verschrikkelijk veel goed materiaal het internet op komt, anderzijds zeg je dat de digitale fotografie er voor zorgt dat het (bijna) niemand meer lijkt te boeien hóe iets op de foto staat, áls het er maar op staat. Dat laatste is imho juist niet van toepassing, met name ontwikkelingen als UMTS in mobieltjes waarmee je elke mooie foto direct naar je Flickr kan sturen doet mensen nadenken over het hoe en wat in hun foto's.
ik zie niet in waarom ik mezelf tegen zou spreken. dat zijn toch zaken die uitstekend naast elkaar kunnen staan? ik heb al meerdere malen de analogie met voedsel aangehaald, maar wil dat nog wel een keer doen;
er zijn - naar ik denk - in Nederland nog nooit zo veel Michelinsterren geweest en zijn er ook veel mensen die bewust met goed eten bezig zijn. Maar dat is een relatief kleine groep. Er is een veel grotere groep die slecht eet. Er zijn heel veel mensen met overgewicht en obesitas is een groter probleem dan ooit te voren. Nu is een keertje McDonalds, snackbar of ander ongevarieerd voedsel niet slecht. Maar alleen maar (natuulijk?) wel.
Om die analogie door te trekken, zie ik een 'beeld-obesitas'. Er is een steeds grotere groep mensen die alleen maar het McDonalds equivalent aan beeld te zien krijgt. Ik vind dat evenzeer zorgelijk/jammerlijk/kwalijk. De mensen die wel goed en gevarieerd beeld te zien krijgen, zijn maar een heel klein deel.
Men geeft genoeg om de kwaliteit van de foto's, en daarom is men het niet met jou eens.
Wanneer je met 'men' de mensen hier bedoeld, dan heb je natuurlijk helemaal gelijk dat die genoeg om kwaliteit geven. Maar de mensen hier zijn - zoals ik ook al eerder heb gezegd - natuurlijk wel een héle kleine doorsnede van de samenleving.

Mijn punt is dus, zoals ik hierboven al zei, het overdaad aan slechte beelden (geen pulp, maar gewoon slecht), de drang om alles vast te leggen (waarbij het vastleggen belangrijker lijkt te zijn dan het resultaat) en devaluatie van de fotografie door goedkoop en slecht aanbod.

Verwijderd

Het gaat meer om de verhoudingen die gewoon anders komen te liggen door het toegankelijker zijn van de fotografie. Dat wil nog niet zeggen dat bepaalde deelmarkten kwalitatief minderwaardig worden, ik reken de amateurfotograaf nl. niet mee tot die markt. Ik denk daarom dat de devaluatie wel meevalt.

edit: prut en toen was de website down :/
DexterBelgium schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 16:01:
Volgens eigen zeggen is die man echter al bezig vanin de jaren 70, analoog als freelancer (dus ook professioneel). Die man is dus niet vervlakt ...
Niet te serieus nemen, ik maakte maar een grap in een discussie die een beetje ver doorgaat naar mijn mening :) We blijven nu een beetje in cirkels draaien: wel vervlakking, ik vind van niet, etc :)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2007 16:03 ]

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01 14:09
Volgens eigen zeggen is die man echter al bezig vanin de jaren 70, analoog als freelancer (dus ook professioneel). Die man is dus niet vervlakt ...

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• lateef
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 15:47:
We blijven nu een beetje in cirkels draaien: wel vervlakking, ik vind van niet, etc
heel dit forum is een herhaling van zetten, mag er dan alsjeblieft zo af en toe ook inhoudelijk over fotografie gediscussieerd worden?

Verwijderd

Natuurlijk! Maar ik zie zo langzamerhand weinig nieuws in deze draad voorbij komen, weinig nieuwe argumentatie, maar dat kan ook aan mij liggen :)

• lateef
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 18:28:
Natuurlijk! Maar ik zie zo langzamerhand weinig nieuws in deze draad voorbij komen
als dat zo zou zijn, zou dat toch ook niets nieuws zijn? en zolang mensen mijn woorden niet goed begrijpen of verkeerd interpreteren, lijkt het me wel normaal dat ik daar op reageer.

• Henk
lateef schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 19:27:
[...]
als dat zo zou zijn, zou dat toch ook niets nieuws zijn? en zolang mensen mijn woorden niet goed begrijpen of verkeerd interpreteren, lijkt het me wel normaal dat ik daar op reageer.
Er is een verschil tussen niet begrijpen/verkeerd interpreteren of zoiets als het er niet mee eens zijn.

• lateef
RedXraD schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 20:29:
Er is een verschil tussen niet begrijpen/verkeerd interpreteren of zoiets als het er niet mee eens zijn.
inderdaad. er zijn dan ook mensen hier die het niet met me eens zijn, waar niets mee mis is, maar volgens mij zijn er ook mensen die mij niet begrijpen/verkeerd interpreteren.

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:27
Ik heb het even gelezen allemaal.
Maar er valt mij 1 ding op.
Er wordt gesproken dat alles volgens sommige mensen te snel zou gaan.

Maar waar ligt dit aan?
Want er wordt altijd maar gesproken dat de consument daar om vraagt?

Waarom vraagt?

Om die:
230 verschillende shampoos
150 verschillende brood beleg

En dan maar niet over de verpakking te praten die we zo maar even in ons handen gedrukt krijgen.

Vroeger kon je gewoon je kaas in een zakje mee krijgen.
Tegenwoordig moet je al minimaal een beroeps inbreker zijn om bij je kaas te kunnen.
Zo veel aan rotzooi zit er om heen.
Maar hebben wij daar om gevraagd?

Ik heb daar nooit iets van gehoord of gezien.
Nee het is gewoon door die grote bedrijven ons in de handen geduwd.
Meer plastiek, meer chemische zooi in eten om het langer goed te houden.
Omdan maar niet over die kleur stoffen en E extracten te praten.
(En die zelfde bedrijven maar klagen over dat veel mensen K hebben en daaraan dood gaan :( )

Zo is het met de Fotografie ook.

Dat alles beter wordt en sneller.
OKE dat geeft niet , maar mensen vergeten vaak de belangrijkste dingen.
De kwaliteit van een product gaat erg achter uit zodra je er een massa product van gaat maken.
Want zo als mijn werkgever altijd al zeg:
Als de grootste boeren knul al een auto kan rijden, wat stelt die auto / auto rijden dan nog voor.

Dit kan je ook weer een beetje vergelijk met de Fotografische wereld.

Ik zie het helaas ook in de jaren achter uitgaan in dit wereldje.
En ik heb soms ook wel zo iets van waar gaat dit heen.

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Verwijderd

Achteruitgaan? Tsss... Jij moet daar bóven staan als fotograaf. Je weet toch zelf wel dat je beter bent dan al die amateurs met hun fotomobieltjes enzo? En anders moet je ernaar streven dat je boven ze uit steekt!! Maar dat is mijn mening..

• lateef
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 23:23:
Achteruitgaan? Tsss... Jij moet daar bóven staan als fotograaf. Je weet toch zelf wel dat je beter bent dan al die amateurs met hun fotomobieltjes enzo? En anders moet je ernaar streven dat je boven ze uit steekt!! Maar dat is mijn mening..
wanneer ik zo'n reactie lees, kan ik niet anders concluderen dan dat mensen mij niet begrijpen danwel verkeerd interpreteren...

Verwijderd

oke, verklaar u nader?

• Henk
lateef schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 12:53:
[...]
wanneer ik zo'n reactie lees, kan ik niet anders concluderen dan dat mensen mij niet begrijpen danwel verkeerd interpreteren...
Nogmaals dan maar: ik snap inderdaad ook niet waar je je nou zo aan ergert. Alsof er elke dag een telefoon-foto in de telegraaf staat.

In de spits wél, elke week, maar dat is een speciale categorie, waarbij het dus wordt gestimuleerd om een móóie foto met een telefoon te maken. Maar dat is ook weer alles behalve vervlakking.

Verwijderd

RedXraD schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 19:19:
[...]

Nogmaals dan maar: ik snap inderdaad ook niet waar je je nou zo aan ergert. Alsof er elke dag een telefoon-foto in de telegraaf staat.

In de spits wél, elke week, maar dat is een speciale categorie, waarbij het dus wordt gestimuleerd om een móóie foto met een telefoon te maken. Maar dat is ook weer alles behalve vervlakking.
hm nou, is dat geen vervlakking? dat iedereen met een fotomobiel denkt in staat te zijn een goede fotograaf te worden? :| Sorry maar dat vind ik een matige insteek.

• Henk
Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 19:29:
[...]

hm nou, is dat geen vervlakking? dat iedereen met een fotomobiel denkt in staat te zijn een goede fotograaf te worden? :| Sorry maar dat vind ik een matige insteek.
Ik niet. De camera's in de mobieltjes worden met de dag beter, en een goede foto staat of valt niet met het type camera, zeker niet als deze in een krant gedrukt wordt (een krant hoeft geen 300ppi foto te hebben ;) ). Een goede foto wordt voor het grootste deel gemaakt door compositie, en of je nou een mobiel, een compact, prosumer of DSLR gebruikt zal uiteindelijk voor de compositie niet veel uitmaken.

En natuurlijk is er in de uiteindelijke foto een wezenlijk verschil tussen een mobiel-foto en een dSLR foto, maar juist contests als:"schiet een mooie foto met je mobiel" doet mensen nadenken over fotografie en niet zomaar een willekeurig snapshot bouwen. Dat is wat ik bedoel :)

Verwijderd

RedXraD schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 19:31:
[...]

Ik niet. De camera's in de mobieltjes worden met de dag beter, en een goede foto staat of valt niet met het type camera, zeker niet als deze in een krant gedrukt wordt (een krant hoeft geen 300ppi foto te hebben ;) ). Een goede foto wordt voor het grootste deel gemaakt door compositie, en of je nou een mobiel, een compact, prosumer of DSLR gebruikt zal uiteindelijk voor de compositie niet veel uitmaken.

En natuurlijk is er in de uiteindelijke foto een wezenlijk verschil tussen een mobiel-foto en een dSLR foto, maar juist contests als:"schiet een mooie foto met je mobiel" doet mensen nadenken over fotografie en niet zomaar een willekeurig snapshot bouwen. Dat is wat ik bedoel :)
ja oke, dan begrijpen we elkaar.. ;)

• Henk
Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 19:45:
[...]

ja oke, dan begrijpen we elkaar.. ;)
:) En dat is gelijk de reden dat ik het niet eens ben met lateef zijn punt. Voor veel mensen is het toegankelijker worden van de FG-wereld juist een instap in een prachtige nieuwe hobby.

Verwijderd

ja, dat is ook weer zo..

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

RedXraD schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 19:59:
[...]

:) En dat is gelijk de reden dat ik het niet eens ben met lateef zijn punt. Voor veel mensen is het toegankelijker worden van de FG-wereld juist een instap in een prachtige nieuwe hobby.
Maar ALS (en dat is dan wat ze in het engels een "big if" noemen) die nieuwe aanwas het alleen doet om de kiekjes en snapshots, dan is er wel sprake van verschraling. Dat die nieuwe aanwas ook veel nieuwe creativiteit bevat, en tegelijkertijd niet de bestaande top naar beneden haalt, betekent dat er niet per sé sprake is van vervlakking. Tenminste, dus niet in mijn ogen. Ik zie het zelf juist als verrijking en diversificatie, maar ook dat is voor een deel een waarde oordeel.

• Henk
JumpStart schreef op zondag 21 januari 2007 @ 20:37:
[...]

Maar ALS (en dat is dan wat ze in het engels een "big if" noemen) die nieuwe aanwas het alleen doet om de kiekjes en snapshots, dan is er wel sprake van verschraling. Dat die nieuwe aanwas ook veel nieuwe creativiteit bevat, en tegelijkertijd niet de bestaande top naar beneden haalt, betekent dat er niet per sé sprake is van vervlakking. Tenminste, dus niet in mijn ogen. Ik zie het zelf juist als verrijking en diversificatie, maar ook dat is voor een deel een waarde oordeel.
En precies die 'big if' is hetgeen dat ik in twijfel trek in deze hele discussie. Lateef doet overkomen alsof die niet bestaat en de nieuwe aanwas het enkel voor de snapshots doet, terwijl ik zéker weet dat eenieder die regelmatig foto's maakt ziet dat bepaalde foto's er beter uit springen dan andere. En als mensen zich dan af gaan vragen over het hoe en waarom is inweze de interesse in fotografie al enigzins geboren ;)

• lateef
RedXraD schreef op zondag 21 januari 2007 @ 20:55:
Lateef doet overkomen alsof die niet bestaat en de nieuwe aanwas het enkel voor de snapshots doet
nee, dat doe ik niet. wat ík dan weer wel zéker weet, is dat het gros van de mensen die een camera in de telefoon of een digicompact heeft, helemaal niet ziet of iig helemaal niet interesseert dat bepaald foto's er beter uit springen dan anderen.

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

En iedereen die analoog schiet, schiet enkel kunstwerkjes?
Nee dus, vroeger schoten veel mensen enkel kiekjes. Sommige mensen hadden fotografie als hobby en schoten "beter".
Nu is het voor veel meer mensen toegankelijk geworden en gebeurt nog steeds hetzelfde. Veel kiekjes, weinig kunst. Veel mensen interesseert het ook niet, die schieten nu digitaal, vroeger analoog. Voor hen is een camera gewoon een middel om een situatie vast te leggen. Geen hobby waarbij ze voor zichzelf de lat steeds hoger leggen.

This footer is intentionally left blank

• Henk
lateef schreef op maandag 22 januari 2007 @ 20:46:
[...]
nee, dat doe ik niet. wat ík dan weer wel zéker weet, is dat het gros van de mensen die een camera in de telefoon of een digicompact heeft, helemaal niet ziet of iig helemaal niet interesseert dat bepaald foto's er beter uit springen dan anderen.
Weten? je concludeert voor jezelf, veronderstelt, bent van mening. Dat is iets anders dan stellen dat het de waarheid is ;)

Dat de snapshots door media als internet jou vaker bereiken is wat anders dan dat er minder snapshots gemaakt worden, zoals ajhaverkamp ook al zegt: vroeger werd er net zo veel 'bagger' geschoten als nu, maar vroeger bereikte het je niet.

En mensen die hun foto's online gooien op websites als flickr (of GoT of whatever) worden hóe dan ook geconfronteerd met commentaar en kritiek, sterker nog, dat máákt communities en foto-sites. En die mensen (die vroeger die commentaar en kritiek níet kregen, of nauwelijks doordat hun foto 'het' publiek niet bereikte) ontwikkelen zich júist door díe kritiek. Wat mij betreft is er dus nog steeds geen sprake van vervlakking of verloedering, maar juist van uitbreiding én verdieping.

• lateef
ajhaverkamp schreef op maandag 22 januari 2007 @ 20:57:
En iedereen die analoog schiet, schiet enkel kunstwerkjes?
nee, dat is mijn punt ook niet.

• lateef
het enige wat ik deed, was jouw woorden echoën.
RedXraD schreef op maandag 22 januari 2007 @ 21:30:
En mensen die hun foto's online gooien op websites als flickr (of GoT of whatever) worden hóe dan ook geconfronteerd met commentaar en kritiek, sterker nog, dat máákt communities en foto-sites. En die mensen (die vroeger die commentaar en kritiek níet kregen, of nauwelijks doordat hun foto 'het' publiek niet bereikte) ontwikkelen zich júist door díe kritiek. Wat mij betreft is er dus nog steeds geen sprake van vervlakking of verloedering, maar juist van uitbreiding én verdieping.
maar dat zijn - zoals ik nu wel heel vaak heb gezegd - niet de mensen waar ik mijn kritiek op uit.

• Henk
lateef schreef op maandag 22 januari 2007 @ 21:40:
[...]
het enige wat ik deed, was jouw woorden echoën.
Verdraaien is imho een beter woord, omdat ik me gewoon niet voor kan stellen dat iemand die meer dan 10 foto's in een week maakt niet ziet dat het onderwerp op een bepaalde plaats beter uitkomt dan op een andere plaats, maar ik zal wel in een creatievere omgeving zitten dan jij :P (nou heeft mijn halve familie ook een creatief beroep, dus dat ís mogelijk).
maar dat zijn - zoals ik nu wel heel vaak heb gezegd - niet de mensen waar ik mijn kritiek op uit.
Waar dan wel op? op de mensen die maar raak schieten waar je nooit een foto van ziet? Nogmaals: je doet alsof je elke dag overspoeld wordt met slechte foto's, terwijl ik níet snap waar je die stroom vandaan haalt. Dat de mensen die vroeger met een 35mm compact al 'snapten' nu nog meer snappen noem ik geen vervlakking.

[ Voor 10% gewijzigd door Henk op 22-01-2007 21:45 ]

• lateef
RedXraD schreef op maandag 22 januari 2007 @ 21:44:
maar ik zal wel in een creatievere omgeving zitten dan jij :P
wellicht, zelf heb ik oa de kunstacademie gedaan, dus zo heel oncreatief is mijn omgeving ook weer niet :/
Waar dan wel op? op de mensen die maar raak schieten waar je nooit een foto van ziet?
inderdaad, daar doel ik op. en nee, ik zie - zoals ik ook al eerder heb gezegd - die foto's niet tot nauwelijks, maar - zoals ik ook al eerder heb gezegd - heb ik er persoonlijk geen last, in die zin dat ik er dikwijls mee geconfronteerd wordt.
mijn punt is dat juist die mensen - wat verreweg de grootste groep is - een foto slechts zien als een druk op de knop met het onderwerp ergens voor de camera. deze foto's zijn slecht, hol, leeg, inhoudsloos, maar vormen in kwantiteit de grootste groep foto's. een groot deel van deze groep mensen gaat dit soort foto's als standaard zien, als toereikend, waardoor de waardering voor goede fotografie afneemt/verdwijnt.
persoonlijk heb ik hier geen last van. ik zie die foto's nauwelijks en die mensen horen niet tot mijn klanten. maar dan vind ik het nog steeds wel spijtig dat er een hele grote groep is die niet of nauwelikjs in contact komt met goede fotografie en dat ze heel veel slechte fotografie om zich heen verzamelen en die als norm/standaard/toereikend zien

• lateef
Dat de mensen die vroeger met een 35mm compact al 'snapten' nu nog meer snappen noem ik geen vervlakking.
en dan om nog op deze laatste opmerking te reageren; deze mensen hadden meer goede fotografie om zich heen. ook de 'plattere' kranten hadden beter fotografen in dienst en er werd met spaarzame speciale gebeurtenissen een kundige fotograaf ingeroepen. terwijl nu meer 'gebeurtenissen' door slechere fotografen wordt vastgelegd. dat noem ik - een deel van de - vervlakking.

• Henk
lateef schreef op maandag 22 januari 2007 @ 22:25:
[...]
wellicht, zelf heb ik oa de kunstacademie gedaan, dus zo heel oncreatief is mijn omgeving ook weer niet :/

[...]
inderdaad, daar doel ik op. en nee, ik zie - zoals ik ook al eerder heb gezegd - die foto's niet tot nauwelijks, maar - zoals ik ook al eerder heb gezegd - heb ik er persoonlijk geen last, in die zin dat ik er dikwijls mee geconfronteerd wordt.
mijn punt is dat juist die mensen - wat verreweg de grootste groep is - een foto slechts zien als een druk op de knop met het onderwerp ergens voor de camera. deze foto's zijn slecht, hol, leeg, inhoudsloos, maar vormen in kwantiteit de grootste groep foto's. een groot deel van deze groep mensen gaat dit soort foto's als standaard zien, als toereikend, waardoor de waardering voor goede fotografie afneemt/verdwijnt.
persoonlijk heb ik hier geen last van. ik zie die foto's nauwelijks en die mensen horen niet tot mijn klanten. maar dan vind ik het nog steeds wel spijtig dat er een hele grote groep is die niet of nauwelikjs in contact komt met goede fotografie en dat ze heel veel slechte fotografie om zich heen verzamelen en die als norm/standaard/toereikend zien
Ik ben hier juist van mening dat sites als flickr, GoT en DPZ helpen goede fotografie te verspreiden, mensen komen meer in contact met de foto's van anderen, en dus ook veel góede foto's. Wellicht niet het pro-spul dat je in de trouw vindt, maar wel de goede amateur-shots.

En de platte media: dat in de telegraaf de fotografische kwaliteit afneemt is maar deels waar, maar ergens kan je ook zeggen, dat past bij de krant. De telegraaf informeert oppervlakkig, de foto's zijn dus ook oppervlakkig, nieuwswaarde, that's it. De Trouw gaat diep op zaken in en heeft daarom wellicht ook betere foto's, omdat die de context in die zin ondersteunen.

Niet om de telegraaf af te vallen trouwens, ik vind dat, of de metro oid, veel lekkerder lezen dan een trouw of NRC, puur omdat ik niet zo nodig al het nieuws van de wereld tot in den diepen hoef te kennen, dan ga ik zelf wel op zoek.

Natuurlijk zullen veel mensen door hun eigen snapshotterij hun foto's als mainstream zien, maar je kan je afvragen of dat vroeger niet ook zo was. Als men gaat trouwen huurt men nog steeds een pro-fotograaf in indien er centen voor zijn, net zoals vroeger, en als er ergens een gebeurtenis is, zorgen pro's er ook voor dat ze er bij zijn. Dat tegenwoordig jan modaal ook primeurs kan pakken zie ik eerder als een uitdaging voor de pro's ;)

• lateef
sorry, voor de kick, maar had de tijd er niet voor en vond het wel zo netjes om nog even te reageren.
RedXraD schreef op maandag 22 januari 2007 @ 22:53:
Ik ben hier juist van mening dat sites als flickr, GoT en DPZ helpen goede fotografie te verspreiden, mensen komen meer in contact met de foto's van anderen, en dus ook veel góede foto's. Wellicht niet het pro-spul dat je in de trouw vindt, maar wel de goede amateur-shots.
ja, maar op dat soort sites - flickr en DPZ meer dan GoT in zijn geheel - komen mensen die geïnteresseerd zijn in fotografie. en dat is dus niet waar tegen ik ageer.

verder zijn we het gewoon oneens met elkaar en daar is niets mee mis.

Verwijderd

Lateef, kijk 's naar Waarom heeft niemand mij verteld dat het zo erg zou worden in Afghanistan. Een 70 minuten durende film opgenomen met een gsmmetje.

Is dit optische topkwaliteit? Absoluut niet. Is dit vervlakking? Alweer absoluut niet!!!
Cyrus Frisch (de maker) heeft met heel beperkte middelen iets neergezet dat indrukwekkend is ondanks het gebrek aan beeldkwaliteit (in technische zin). Hier zie je wat digitale media aan mogelijkheden biedt voor nieuwe talenten en nieuwe ontwikkelingen!

Dat er nog steeds niemendalletjes geschoten zullen worden is logisch, maar dat deed de mensheid ook met een Agfa Clack, en zal de mensheid altijd blijven doen. De drempel is nu misschien wel iets lager, maar de mogelijkheden voor creativiteit zijn daarmee ook een stuk groter.

Henry Cartier Besson had nooit die foto's kunnen maken als 'ie een Daguerotypie camera had gehad i.p.v. z'n Leica (de 'compact' uit die tijd)...

• lateef
en ook deze reactie bevestigd voor mij dat mensen mijn standpunt niet begrijpen.

per dag worden er 30.000 opnames op youtube gezet (dat is dus ruim een miljoen per jaar!), maar op het IFFR worden maar twee films getoond die met een gsm genomen zijn.

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Volgens mij begrijpt niemand je. Het maakt niet uit wat mensen hier schrijven, jij blijft roepen dat mensen je niet begrijpen. Terwijl mensen het gewoon niet met je eens zijn, dat heeft niks met begrijpen te maken.
Dat vraagteken aan het einde van de topictitel had je beter weg kunnen laten. Want er is geen discussie mogelijk.

This footer is intentionally left blank

• lateef
ik heb een mening en daar hoeft niemand het mee eens te zijn. ik hoef mijn gelijk niet te halen, want er is geen gelijk te halen. maar mensen moeten mij geen woorden in mijn mond leggen, die ik niet heb gezegd. ik zeg niet dat alles slecht is, dat digitaal slecht is, dat een mobiele telefooncamera slecht is, etc. wat ik wel zeg is dat inhoudsloos slecht is (of iig dat ik dat vind), met name de hoeveelheid inhoudsloos beeld wat er tegenwoordig is. het is dus niet het middel waar ik tegen ageer, maar het resukltaat. dat ik de enige hier ben die die mening is toegedaan maakt mij niets uit. maar mensen moet mij dus geen woorden in de mond leggen die ik niet heb gezegd.

o, en de topictitel is niet van mijn hand, dus ook daar hoef je me niet op aan te spreken.

Verwijderd

ajhaverkamp schreef op zondag 04 februari 2007 @ 10:27:
Volgens mij begrijpt niemand je. Het maakt niet uit wat mensen hier schrijven, jij blijft roepen dat mensen je niet begrijpen. Terwijl mensen het gewoon niet met je eens zijn, dat heeft niks met begrijpen te maken.
Dat vraagteken aan het einde van de topictitel had je beter weg kunnen laten. Want er is geen discussie mogelijk.
Dit vind ik een beetje overdreven, er is hier juist wel een volwaardige discussie aan de gang. Het gaat gewoon over een ietwat abstract onderwerp. Ik vind dat Lateef in onderstaande post heel duidelijk heeft aangegeven waar het om gaat.
Weet je, ik denk dat je dat soort 'populaire fotografie' anders moet bekijken. Dit zijn gewoon foto's om een moment bij te houden. Het is leuk als dit op een mooie - creatieve manier gebeurt maar, niet iedereen is in staat om zulke mooie foto's te maken.

Dat de mensen 'hun' kwaliteit van foto's als standaard gaan aanvaarden vind ik een beetje verregaand, ik denk dat juist heel veel mensen beseffen dat hun foto's niet zo heel goed zijn. Als de gewone mens naar reclame-borden kijkt of naar huwelijksfoto's ofzo denk ik wel dat ze zien en beseffen dat die van een betere kwaliteit zijn dan hun eigen foto's.

Ik vind wel dat foto's in de kranten er op achteruit gaan. Vooral in populaire kranten zoals hier in België bv. Het Nieuwsblad of Het Laatste Nieuws. De foto's in kranten als De Morgen of De Standaard zijn mijns inziens nog steeds van zeer goede (en soms zelfs van uitstekende) kwaliteit!
Pagina: 1 2 Laatste