DeFeCt schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 11:54:
Ik kan natuurlijk direct naar Gerard mailen om te vragen om advies, maar ter leering ende vermaeck leek het me wel slim om mijn vragen hier te droppen. Wellicht dat enkelen van jullie inmiddels ook al spulletjes hebben aangeschaft.
Laat ik dan maar wel als eerste antwoord geven

Goed, ik sta dus op het punt om de workshop een vervolg te gaan geven en wil graag mijn eerste setje gaan aanschaffen. Omdat fotosg zo aardig was om Gerard al die spullen te lenen lijkt het me niet meer dan aardig om me tot hen te wenden
Lenen? Ik heb 600 euro aan spullen uitgegeven voor de workshop, niets gekregen/geleend (op jullie cadeautjes na). Je hoeft niet bij FotoSG te kopen hoor, maar ze zijn een van de weinige die zoveel op voorraad hebben. Ieder merk heeft eigenlijk z'n eigen winkel in Nederland; Linkstar/FalconEyes = FotoSG. Elinchrom = Fotoflits. Bowens = Calumet.
Dus voor instappers is FotoSG een goede winkel om te beginnen.
. Ik verwacht dat ik het niet heel veel zal gebruiken en als ik het gebruik (4 a 5 keer per jaar?) dan zal het voornamelijk op locatie zijn omdat ik niet over een studio beschik...
Misschien vind je het juist zo leuk dat je het vaker gaat gebruiken

Een grote studioruimte is ook niet nodig hoor, wees creatief; zet je buurmeisje ge*l in je keuken en wie weet levert het een leuke foto op. Of een van je ouders gek op een WC....

Laat je niet beperken door een gebrek aan ruimte, gebruik gewoon hetgeen je WEL hebt.
Niet echt, heel basic waar het op neer komt qua vermogen: het vermogen bepaalt hoe jij je camera in moet stellen. Met minder vermogen schiet je op een grotere diafragma opening. Zo schiet je bijvoorbeeld met 300 w/s schiet op f11 terwijl je met 150 w/s op f5.6 schiet.
Wanneer wordt vermogen echt een issue?
Als je buiten in de volle zon wilt schieten OF als je gebruik wilt maken van een kleine scherpte diepte (f2.8 bijvoorbeeld). Buiten wil je het liefst de zon helemaal of gedeeltelijk wegflitsen. Dat lukt niet met minder dan 300 w/s op een zomerse dag.
In de specificaties staat "slave unit - ontvangst flits" , maar er staat ook 2x sync kabel. Volgens mij heeft Gerard dit tijidens de middag uitgelegd maar ik ben het kwijt... waar gaan die kabels dan naar toe?
Een van die kabels gaat van je camera naar je flitser. Je tweede flitser reageert doormiddel van die "slave unit" op de flitser met daarin de kabel. Dit werkt 9 van de 10 keer heel goed, maar als de flitser zonder kabel je eerste flitser niet "ziet" dan reageert hij ook niet. In zo'n geval is een draadloos systeem met meerdere ontvangers het makkelijkste. Vooral buiten in de volle zon zou je er last van kunnen hebben of als een van je flitsers geblokkeerd wordt door een muur/object.
Dat is naar mijn mening inderdaad een beter setje omdat:
- Hij traploos instelbaar is tot 1/32 ipv 1/8ste zoals die Falcon Eyes setjes die je noemt.
- Hij niet van plastic is zoals de bovenstaande Falcon Eyes setjes.
- Hij stiekem meer vermogen heeft (hij is volgens mijn lichtmeter meer dan 200 w/s)
Gerard vertelde dat de mount op de lampen dezelfde is als die van de duurdere Bowens en dat je daarmee voor de toekomst klaar bent, maar ik weet niet of er wel een toekomst in de vorm van Bowens of Elinchrom komt, dus wellicht geld dat ik er nooit meer uithaal?
Klopt, op Linkstar koppen kan je Bowens accessoires gebruiken, maar Linkstar heeft genoeg BETAALBARE accessoires. Een leuke Bowens softbox kan zomaar 2x zo duur zijn als je flitssetje zelf

Alles in een handige tas vind ik momenteel (denk ik) belangrijker dan "klaar voor de toekomst".
Tassen kan je ook los kopen
Als ik je een tip mag geven :
Linkstar Flitsset MT-150LU 3Kit (379 euro)
3 (!) flitskoppen, betere koppen dat die Falcon Eyes setjes hierboven en draagbaar. Misschien iets buiten je budget... dat wel.
Ben ik met het aanschaffen van zo'n set ook voorzien van een adapter voor een paraplu, of moet ik die er extra bij kopen?
Nope, plu's kan je gewoon in je flitser "steken". Je hebt niets extra's meer nodig.
En dan waren er nog de radiotriggers... de pocketwizards waren de ubercoole, maar er was ook een goedkoop alternatief, die vind ik alleen niet meer terug op de site van fotosg volgens mij...
Dit hebben we gebruikt tijdens de workshop :
Falcon Eyes Trigger RF425 radiowave (Offshoe) Canon, maar dat was voor reportage flitsers.
Falcon Eyes Trigger RF604 radiowave, die moet je hebben als je met flitskoppen aan de slag wilt gaan.
Een hoop vragen, ik hoop dat jullie wat antwoorden hebben

Genoeg antwoorden nu?