Fotostudio, wat heb ik precies nodig?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 44.980 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coorz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12-2017

coorz

Back to crop!

Sky Ports kan je bij de officiele Elinchrom dealer halen; Fotoflits
Overigens is het wel, al dan niet met wat modificatie, mogelijk om je camera te triggeren met de SP; hangt af van je remote port connector.
Voor mijn Canons met N3 remote connector heb ik deze gefabriceerd;
Afbeeldingslocatie: http://www.displayfreak.com/5d/sky25d.jpg

Als je cam een gewone 3.5mm jack heeft dan is het nog eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Ik heb zo'n ebay remote voor m'n canons (zelfde aansluitinkje als hierboven), en daar zit weer een mini (of micro) jack ingang op, dus 't zal zonder knippen en plakken ook wel werken.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij Fotoflits.nl zijn ze aanwezig alsmede bij FotoSG.nl - de verzending duurt bij mij wel erg lang; m'n pakket is volgens T&T nog steeds in Dordrecht (net als gisteren). Ken je dat gevoel? :D

Ik heb ze in elk geval bij SG gehaald, volgens mij waren ze bij Flits iets goedkoper nog inderdaad. He-laas :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Zelf mijn zolder omgebouwd tot budget fotostudio. Laminaat op de vloer gelegd, een groot gordijn die m'n broer over had gebruikt als achtergrond en van restjes laminaat en ondervloer een studiolamp gemaakt met daarin 2x23W 6000K en 1x23W 4000K spaarlampen voor zo'n 300W verlichting.

Ik ben best blij met het resultaat van m'n laatste fotosessie, al mag de hoeveelheid verlichting nog wel wat meer zijn. Door te bouncen met de flitser op de rechtermuur, kom ik echter een heel eind.

De ruimte is misschien niet geheel representatief, maar het resultaat is wat voor mij telt.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjeuploaden.nl/uploads/d580e6e4f2512fc12c1116ce63ded0da-fotostudio1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjeuploaden.nl/uploads/749eb124a7199add536faa68134b44b6-fotostudio.jpg

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
Hallo allemaal,

Ik ben aan het rondkijken naar een flitsset. En nu kwam ik deze aanbieding tegen op het Internet:

http://www.rittz.com/nl/complete-flitsersets-compact/flitserset-mettle-profi-t-300a.html
Mettle T-300A profi compactflash 300 watt/sec.

Complete compacte profi flitsset met 2x 300 watt/sec flitsers

Compacte professionele studioflitser voor produktfotografie en portretstudies, ideaal voor invulverlichting.

Flitser is voorzien van professionele kenmerken: akoestisch gereedsignaal, proportionele instelverlichting,motorkoeling en uitschakelbare slave unit.

Voorzien van standaard aansluiting van toebehoren aan de voorzijde 9,5 cm opsteek.

Hierdoor veel toebehoren leverbaar.

Lichtopbrengst 300 watt/sec ( richtgetal 54)

Compacte fraaie flitser in Lichtmetalen behuizing met verstelbare neigkop en parapluehouder.
Trappenloze lichtopbrengst instelbaar van 1/16 tot vol
Halogeen instellamp 75 watt (G 5.3 / 75 watt)
Instellamp in/uitschakelbaar, proportioneel - is gelijk aan de ingestelde hoeveelheid flitslicht
Akoestisch ready signaal - in/uit schakelbaar
Ingebouwde slave unit.
Slave unit aan bovenzijde van flitser, power indicatie en ready lamp overzichtelijk aan achterzijde
Iedere flitser wordt compleet geleverd met 1 instellamp, netkabel en flitskabel.
Alle bedieningselementen overzichtelijk op de achterzijde van de flitser.
Flitsvolgtijd 2 seconden
Flitsduur 1/500- 1/800s
Kleurtemperatuur 5600 gr.K
Ontsteekvoltage 6v DC
Gewicht 1400 gram

Complete set met:

2 flitsers Mettle T-300A incl. toebehoren
1 softbox 40 x 60 cm.
1 zilvere flitsparaplu QH-F33 83 cm.
2 stalen lampstatieven QH-J220T met veer-veiligheidssysteem, 220 cm hoog en uitneembaar adaptersysteem met 1/4 en 3/8 draad.
Mijn vraag is of mensen hier ervaring meer hebben en of het een goede set is om mee te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:43
Jigs schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 00:00:
Hallo allemaal,

Ik ben aan het rondkijken naar een flitsset. En nu kwam ik deze aanbieding tegen op het Internet:

http://www.rittz.com/nl/complete-flitsersets-compact/flitserset-mettle-profi-t-300a.html

[...]

Mijn vraag is of mensen hier ervaring meer hebben en of het een goede set is om mee te starten.
Ik zou voor dat geld een bekender merk aanschaffen : Linkstar 300 w/s setje

Vooral met het oog op uitbreiding later (softboxen etc etc). Daarnaast heeft Linkstar zichzelf wel bewezen.
Niets mis met Rittz hoor, ik heb daar 4 jaar geleden een QiHe setje gehaald (zelfde kop als Linkstar) en die werkt nog steeds prima bij een vriendin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderander
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10-2023

sanderander

anders

jules schreef op maandag 05 maart 2007 @ 15:14:
Vorige week dinsdag zo'n oplossing gezien. Als je naakt fotografie gaat doen en jij zelf ook naakt rondloopt dan is die extra temperatuur wel gewenst. Anderzijds werkt het niet echt prettig. Is uiteraard afhankelijk van ventilatie mogelijkheden binnen je studiootje...
Waarom zou je zelf naakt rond gaan lopen als je fotografeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Sommige mensen kicken daarop.
edit: ohja, en 'lach eens naar 't vogeltje' natuurlijk.

[ Voor 49% gewijzigd door abrakadaver op 24-10-2008 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
sanderander schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 10:31:
[...]

Waarom zou je zelf naakt rond gaan lopen als je fotografeert?
offtopic:
Dit doet me denken aan een grap van herman finkers:

Ik houd ontzettend veel van naaktfotografie.
...Daarom fotografeer ik graag in mijn blote kont de zonsondergang
:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
what the....?
als fotograaf naakt rondlopen :D

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
GerardHenninger schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 00:54:
[...]

Ik zou voor dat geld een bekender merk aanschaffen : Linkstar 300 w/s setje

Vooral met het oog op uitbreiding later (softboxen etc etc). Daarnaast heeft Linkstar zichzelf wel bewezen.
Niets mis met Rittz hoor, ik heb daar 4 jaar geleden een QiHe setje gehaald (zelfde kop als Linkstar) en die werkt nog steeds prima bij een vriendin.
Bedankt voor de tip.
Wat heb ik behalve dit nog meer nodig?
Bijvoorbeeld wat heb ik nodig om de flitsers aan te stirem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alieunited
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-08 07:37
Jigs schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 00:00:
Hallo allemaal,

[...]
Ik heb een paar week geleden bij office centre deze set gekocht (ook nette prijs-let wel ex btw.) en bevalt tot zover prima.
(Heb enkel een aantal product foto's gemaakt.)
Lampen en statieven voelen zeer degelijk aan.
De lampen zijn traploos instelbaar tot 1/16 en worden gekoeld dmv. een interne fan.
De sync kabel wordt meegeleverd, evenals een hotshoe adapter.

Vind zelf het formaat van de softbox 60x40 niet helemaal ideaal, iets te klein.
Quote van jou link.
Voorzien van standaard aansluiting van toebehoren aan de voorzijde 9,5 cm opsteek. Hierdoor veel toebehoren leverbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Alieunited op 24-10-2008 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Jigs schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 15:06:
[...]

Bedankt voor de tip.
Wat heb ik behalve dit nog meer nodig?
Bijvoorbeeld wat heb ik nodig om de flitsers aan te stirem?
Met dat setje ben je in principe klaar, alles zit erin. Maar als je niet zo van kabels houdt zou je nog een RF-trigger kunnen kopen; als je zo lomp bent als ik en struikelt over draden (en je flitsers/statieven ziet vallen) dan is dit DE uitvinding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 20:05

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

da's inderdaad een goede tip van Gerard; bij zo'n set zit altijd wel een sync kabel maar voor weinig geld koop je al een eenvoudige trigger. Al die extra kabels = extra risico.

Zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Oh en nog een kleine tip : koop een reflectiescherm. Met 1 flitskop + reflectiescherm kan je al hele leuke foto's maken. Zo zou ik dan ook beginnen, niet meteen met 2 flitskoppen aan de slag. Leer je meer van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Na veel gelezen te hebben op Internet en dit (en andere) topics op GoT ben ik zaterdag flink aan de slag gegaan met een Linkstar 400w setje en een "getriggerde" 580ex met plu en reflectiescherm.

Na afwisselend gewerkt te hebben met deze twee setups sta ik er van te kijken hoeveel je met een reportage flitser+plu en een reflectiescherm al kunt doen!

Door met 1 flitser en het reflectiescherm te werken leer je echt wat het licht doet.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka

gratis_vodka

klopt zeker!

wellicht een aardige tip; wil je een wit reflectiescherm met een echt groot oppervlak, dan kun je proberen grote piepschuimen platen te scoren. Die kosten niets en zijn met een klemmetje vrij makkelijk op of tegen een statief aan te klemmen. Ik heb zaterdag een plaat van grote omvang gebruikt en dat gaf een heel mooi, zacht gereflecteerd licht. Zoek je een middel om licht af te blokken, bijv. om te voorkomen dat er licht op een achtergrond valt, dan kun je er 1 zwart verven (enkel verf op waterbasis gebruiken!).

Op lokatie zijn ze natuurlijk waardeloos, dat wel :P

[ Voor 16% gewijzigd door gratis_vodka op 27-10-2008 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Een minpunt was dat de Linkstar flitskoppen elkaar niet zagen met omgevingslicht, dus er ging maar 1 lamp af. Dit heb ik snel kunnen oplossen, maar op locatie heb je dan eigenlijk twee receivers nodig. :S

Als reflectiescherm kun je ook een x-in 1 scherm kopen. Doet het best goed voor de amateur. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Joepv op 27-10-2008 15:02 ]

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De praxis heeft een studioflitssetje van het mij onbekende merk qihe
http://praxis.v1retail.com/WK44/ en dan blz. 15
242 voor twee lampen met statief.

mmm, daar had ik wel een googletje aan kunnen wagen, online te vinden voor 249.

[ Voor 21% gewijzigd door bouwfraude op 27-10-2008 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
bouwfraude schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 18:59:
De praxis heeft een studioflitssetje van het mij onbekende merk qihe
http://praxis.v1retail.com/WK44/ en dan blz. 15
242 voor twee lampen met statief.

mmm, daar had ik wel een googletje aan kunnen wagen, online te vinden voor 249.
@gerardhamminger,

Is dit voor mij de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alieunited
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-08 07:37
Jigs schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 22:39:
[...]

@gerardhamminger,

Waarvoor wil je de set met name gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Jigs schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 22:39:
[...]

@gerardhamminger,

QiHe is niets mis mee (Linkstar = Qihe = zelfde fabriek in China), maar het ziet er wel heel erg uit als een instapmodel setje. Ik raad iedereen altijd aan om naar een systeem te kijken met goede ondersteuning, een grote community (mocht je vragen hebben), waarmee je later makkelijk door kan groeien en een systeem dat makkelijk uit te breiden is. Dit geldt voor camera's (Nikon/Canon) maar ook voor flitskoppen (Falcon Eyes/Linkstar/Bowens etc etc).

Oftewel, ik zou niet voor het Praxis setje gaan (alhoewel het waarschijnlijk wel een Bowens s-bajonet aansluiting heeft), maar voor een Falcon Eyes of Linkstar setje, er vanuit gaande dat je gebonden bent aan een beperkt budget.

Nogmaals op een rijtje :
Linkstar Flitsset FS-200D = 349 euro
Linkstar Flitsset LF-250A = 475 euro (is iets steviger/groter dan het setje hierboven)
Falcon Eyes Studio Flitsset SS-150F 3-Kit = 449 (misschien wel het beste setje voor jou; 3 flitskoppen, triggers, achtergrond, leuke accessoires)
Elinchrom D-Lite Home-Studio kit 2 To Go! 2x 200ws = 593.81 euro (A-merk, beste flitskoppen in dit rijtje, maar ook een A-prijs en de accessoires zijn onbetaalbaar voor starters).

Alleen heb ik echter geen idee wat je precies zoekt, hoe groot je ruimte is en wat je onderwerp is (voedsel, mensen, producten etc etc).

Succes iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
GerardHenninger schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 01:15:
[...]

Falcon Eyes Studio Flitsset SS-150F 3-Kit = 449 (misschien wel het beste setje voor jou; 3 flitskoppen, triggers, achtergrond, leuke accessoires)
Dit is maar 150ws is dat wel voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
als je buiten de zon weg wil knallen is een sterkere flitser wel handig, voor binnen zie ik persoonlijk 't verschil meestal niet. (Ik schiet met flitsers binnen meestal rond f/2.8~5.6, maar als je op f/11 gaat zitten wordt 't krap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
abrakadaver schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 09:43:
als je buiten de zon weg wil knallen is een sterkere flitser wel handig, voor binnen zie ik persoonlijk 't verschil meestal niet. (Ik schiet met flitsers binnen meestal rond f/2.8~5.6, maar als je op f/11 gaat zitten wordt 't krap)
Ik begrijp wat je zegt. Maar het zou wel handig zijn dat als ik bijvoorbeeld een keer een shoot heb in een grotere ruimte dat ik voldoende flitslicht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Jigs schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 10:01:
[...]

Ik begrijp wat je zegt. Maar het zou wel handig zijn dat als ik bijvoorbeeld een keer een shoot heb in een grotere ruimte dat ik voldoende flitslicht heb.
Het is niet zozeer de ruimte, maar hoever de flitsers van je onderwerp afstaan. 150 w/s is genoeg voor portretten etc etc (bijna alle foto's op mijn site zouden gemaakt kunnen worden met een 150 w/s setje). Als je echt kracht tekort komt dan kan je altijd nog los een 300+ w/s flitskop kopen.

Maar nogmaals, we hebben geen idee wat je van plan bent.... Misschien handig om eerst aan te geven wat je wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
GerardHenninger schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 17:53:
[...]

Het is niet zozeer de ruimte, maar hoever de flitsers van je onderwerp afstaan. 150 w/s is genoeg voor portretten etc etc (bijna alle foto's op mijn site zouden gemaakt kunnen worden met een 150 w/s setje). Als je echt kracht tekort komt dan kan je altijd nog los een 300+ w/s flitskop kopen.

Maar nogmaals, we hebben geen idee wat je van plan bent.... Misschien handig om eerst aan te geven wat je wil doen.
Ha ha,

Wist ik dat zelf maar.
Mijn ideeen tot nu toe:
-Een kleine thuisstudio
-Als ik wordt gevraagd voor evenementen waarbij de ruimte nogal donker is dat ik extra lichtcapacitieit in de zin van flitsers ter beschikking heb.

Ik heb een Nikon D80 met een SB-600 flitser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Jigs schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 18:42:
[...]

Ha ha,

Wist ik dat zelf maar.
Mijn ideeen tot nu toe:
-Een kleine thuisstudio
-Als ik wordt gevraagd voor evenementen waarbij de ruimte nogal donker is dat ik extra lichtcapacitieit in de zin van flitsers ter beschikking heb.

Ik heb een Nikon D80 met een SB-600 flitser
Dat moet dat setje met 3 flitskoppen prima voldoen. Mocht je echt meer licht nodig hebben (en dat is als je buiten flitslicht wilt "mengen" met zonlicht) dan kop je er een sterkere losse kop bij.

We zijn benieuwd naar de resultaten... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Snel een vraag: is een 400 wat (Linkstar) flitser sterk genoeg om met een 120cm octabox een model mooi te belichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joepv schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 08:56:
Snel een vraag: is een 400 wat (Linkstar) flitser sterk genoeg om met een 120cm octabox een model mooi te belichten?
Snel een antwoord: ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Joepv schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 08:56:
Iets minder snel antwoord : ja, maar een 200 w/s flitsers is ook sterk genoeg. "Sterk genoeg" is relatief;
300 w/s is NET sterk genoeg om buiten een model mooi uit te lichten
150 w/s is NIET sterk genoeg om buiten een model mooi uit te lichten, maar binnen kan het weer wel.

Uitgaande van een 120 cm octabox en een volle zon in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Bedankt voor de antwoorden. Het is moeilijke materie. Ik ga het binnen gebruiken en op indoor urbex locaties. Van het weekend heb ik op zo'n locatie met een 60x90 softbox gewerkt met 400w flitsers en dat ging goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Joepv schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 12:11:
Bedankt voor de antwoorden. Het is moeilijke materie. Ik ga het binnen gebruiken en op indoor urbex locaties. Van het weekend heb ik op zo'n locatie met een 60x90 softbox gewerkt met 400w flitsers en dat ging goed. :)
Kleine tip: probeer op urbex locaties in kleine ruimtes niet te grote softboxen/octaboxen te gebruiken want dan krijg je spill op de rest van de omgeving. Probeer je licht te sturen met bijvoorbeeld een grid of gebruik anders desnoods een kleinere softbox. Urbex locaties zijn vaak het mooist met omgevingslicht en het is zonde als je dat wegflitst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Wat voor hoogte word aangeraden voor een studiootje voor portret fotografie? Of is dit puur iets wat van je eigen smaak af hangt?

* jules heeft binnenkort prolly kantoorruimte waar ook een studiootje in past :Y)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jules schreef op maandag 03 november 2008 @ 10:15:
Wat voor hoogte word aangeraden voor een studiootje voor portret fotografie? Of is dit puur iets wat van je eigen smaak af hangt?

* jules heeft binnenkort prolly kantoorruimte waar ook een studiootje in past :Y)
Ik zou zeggen toch zeker 2m50, 3 om goed te zijn. Anders ga je al snel de ophangingen van de achtergronden zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 21:19
Als je lampen boven je model wilt hangen, dan heb je idd wel 2,50 tot 3 meter hoogte nodig.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Ik moet aankomende zondag wat foto's maken en dan zou ik het semi fijn vinden als m'n flitser een beetje betrouwbaar is. Ik heb nu namelijk Cactus triggers en die dingen beginnen steeds meer te weigeren.

't Geld voor evt. Radiopoppers of PocketWizards is er op dit moment even niet meer, dus ik wou een zo lang mogelijke kabel kopen (10m+) waarmee ik m'n 430 EX kan triggeren. Op de Cactus trigger zit in elk geval een aansluiting voor een stekker, en ik heb een los flitsschoentje van Hama en eventueel ook nog de transmitter van de Cactus trigger.

Transmitter + ingang:
Afbeeldingslocatie: http://martybugs.net/reviews/images/cactus_tx2.jpg

Reciever + ingang:
Afbeeldingslocatie: http://martybugs.net/reviews/images/cactus_rx_lid.jpg

Wat voor kabel heb ik nu precies nodig en waar kan ik die kopen ? Of moet ik er zelf eentje gaan solderen van een metertje of 20 ? En zo ja, kan iemand me vertellen waar die stekkers te vinden zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka

gratis_vodka

mnmm..die 430 heeft natuurlijk ook geen sync port (shame on you Canon... :( ) dus dan moet je idd die receiver gebruiken; een pc sync kabel zou de truc moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineAap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-09 19:59
Wat ook goed schijnt te werken met die Cactus triggers is de echte Tweakers oplossing om er zelf een grotere antenne op te solderen. Dit hoef je dan alleen toe doen op de transmitter en het resultaat schijnt verbluffend te zijn. Een voorbeeldje hiervan kan je vinden op http://www.flickr.com/photos/joshsommers/527046465/ maar met een beetje Googlen kom je op veel meer tutorials voor antenne modificaties uit. Misschien goed idee om dat ook te proberen?

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2350/1802614160_7c4f13a104_o.jpg
Foto van het volgende zeer complete tutorial: http://jeremykuster.blogs...odification-tutorial.html.

[ Voor 19% gewijzigd door KleineAap op 04-11-2008 09:48 ]

The intersection of technology and creativity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 09:28
KleineAap schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 09:46:
Wat ook goed schijnt te werken met die Cactus triggers is de echte Tweakers oplossing om er zelf een grotere antenne op te solderen. Dit hoef je dan alleen toe doen op de transmitter en het resultaat schijnt verbluffend te zijn. Een voorbeeldje hiervan kan je vinden op http://www.flickr.com/photos/joshsommers/527046465/ maar met een beetje Googlen kom je op veel meer tutorials voor antenne modificaties uit. Misschien goed idee om dat ook te proberen?

[afbeelding]
Foto van het volgende zeer complete tutorial: http://jeremykuster.blogs...odification-tutorial.html.
Heb ik ook gedaan .. 100 meter bereik red ik gemakkelijk ;).

Triggert altijd nu, nooit misfires meer gehad na die modificatie. Exact dezelfde antenne gebruikt (uit Canada geimporteerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:10

DeFeCt

je wéét toch

Ik kan natuurlijk direct naar Gerard mailen om te vragen om advies, maar ter leering ende vermaeck leek het me wel slim om mijn vragen hier te droppen. Wellicht dat enkelen van jullie inmiddels ook al spulletjes hebben aangeschaft.

Goed, ik sta dus op het punt om de workshop een vervolg te gaan geven en wil graag mijn eerste setje gaan aanschaffen. Omdat fotosg zo aardig was om Gerard al die spullen te lenen lijkt het me niet meer dan aardig om me tot hen te wenden. Ik verwacht dat ik het niet heel veel zal gebruiken en als ik het gebruik (4 a 5 keer per jaar?) dan zal het voornamelijk op locatie zijn omdat ik niet over een studio beschik...

Ik twijfel over het volgende:

Falcon Eyes Studio Flitsset SS-110F (set) - 155,-

Falcon Eyes Studio Flitsset SS-150F (set) - 185,-

Falcon Eyes Studio Flitsset SS-200F (set) - 219,-

3 setjes van Falcon Eyes, allemaal in een handig opbergtas.

Waar ik over twijfel is het vermogen, is dat iets dat ik direct merk bij het belichten van mijn onderwerp (portret)?
Wanneer wordt vermogen echt een issue?
In de specificaties staat "slave unit - ontvangst flits" , maar er staat ook 2x sync kabel. Volgens mij heeft Gerard dit tijidens de middag uitgelegd maar ik ben het kwijt... waar gaan die kabels dan naar toe?

Of moet ik nu 150,- extra uittrekken en een linkstar setje kopen? Gerard vertelde dat de mount op de lampen dezelfde is als die van de duurdere Bowens en dat je daarmee voor de toekomst klaar bent, maar ik weet niet of er wel een toekomst in de vorm van Bowens of Elinchrom komt, dus wellicht geld dat ik er nooit meer uithaal?

Alles in een handige tas vind ik momenteel (denk ik) belangrijker dan "klaar voor de toekomst".

Ben ik met het aanschaffen van zo'n set ook voorzien van een adapter voor een paraplu, of moet ik die er extra bij kopen? En dan waren er nog de radiotriggers... de pocketwizards waren de ubercoole, maar er was ook een goedkoop alternatief, die vind ik alleen niet meer terug op de site van fotosg volgens mij...

Een hoop vragen, ik hoop dat jullie wat antwoorden hebben :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
DeFeCt schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 11:54:
Ik kan natuurlijk direct naar Gerard mailen om te vragen om advies, maar ter leering ende vermaeck leek het me wel slim om mijn vragen hier te droppen. Wellicht dat enkelen van jullie inmiddels ook al spulletjes hebben aangeschaft.
Laat ik dan maar wel als eerste antwoord geven :)
Goed, ik sta dus op het punt om de workshop een vervolg te gaan geven en wil graag mijn eerste setje gaan aanschaffen. Omdat fotosg zo aardig was om Gerard al die spullen te lenen lijkt het me niet meer dan aardig om me tot hen te wenden
Lenen? Ik heb 600 euro aan spullen uitgegeven voor de workshop, niets gekregen/geleend (op jullie cadeautjes na). Je hoeft niet bij FotoSG te kopen hoor, maar ze zijn een van de weinige die zoveel op voorraad hebben. Ieder merk heeft eigenlijk z'n eigen winkel in Nederland; Linkstar/FalconEyes = FotoSG. Elinchrom = Fotoflits. Bowens = Calumet.

Dus voor instappers is FotoSG een goede winkel om te beginnen.
. Ik verwacht dat ik het niet heel veel zal gebruiken en als ik het gebruik (4 a 5 keer per jaar?) dan zal het voornamelijk op locatie zijn omdat ik niet over een studio beschik...
Misschien vind je het juist zo leuk dat je het vaker gaat gebruiken ;) Een grote studioruimte is ook niet nodig hoor, wees creatief; zet je buurmeisje ge*l in je keuken en wie weet levert het een leuke foto op. Of een van je ouders gek op een WC.... ;) Laat je niet beperken door een gebrek aan ruimte, gebruik gewoon hetgeen je WEL hebt.
Ik twijfel over het volgende:

Falcon Eyes Studio Flitsset SS-110F (set) - 155,-

Falcon Eyes Studio Flitsset SS-150F (set) - 185,-

Falcon Eyes Studio Flitsset SS-200F (set) - 219,-

3 setjes van Falcon Eyes, allemaal in een handig opbergtas.

Waar ik over twijfel is het vermogen, is dat iets dat ik direct merk bij het belichten van mijn onderwerp (portret)?
Niet echt, heel basic waar het op neer komt qua vermogen: het vermogen bepaalt hoe jij je camera in moet stellen. Met minder vermogen schiet je op een grotere diafragma opening. Zo schiet je bijvoorbeeld met 300 w/s schiet op f11 terwijl je met 150 w/s op f5.6 schiet.
Wanneer wordt vermogen echt een issue?
Als je buiten in de volle zon wilt schieten OF als je gebruik wilt maken van een kleine scherpte diepte (f2.8 bijvoorbeeld). Buiten wil je het liefst de zon helemaal of gedeeltelijk wegflitsen. Dat lukt niet met minder dan 300 w/s op een zomerse dag.
In de specificaties staat "slave unit - ontvangst flits" , maar er staat ook 2x sync kabel. Volgens mij heeft Gerard dit tijidens de middag uitgelegd maar ik ben het kwijt... waar gaan die kabels dan naar toe?
Een van die kabels gaat van je camera naar je flitser. Je tweede flitser reageert doormiddel van die "slave unit" op de flitser met daarin de kabel. Dit werkt 9 van de 10 keer heel goed, maar als de flitser zonder kabel je eerste flitser niet "ziet" dan reageert hij ook niet. In zo'n geval is een draadloos systeem met meerdere ontvangers het makkelijkste. Vooral buiten in de volle zon zou je er last van kunnen hebben of als een van je flitsers geblokkeerd wordt door een muur/object.
Of moet ik nu 150,- extra uittrekken en een linkstar setje kopen?
Dat is naar mijn mening inderdaad een beter setje omdat:
- Hij traploos instelbaar is tot 1/32 ipv 1/8ste zoals die Falcon Eyes setjes die je noemt.
- Hij niet van plastic is zoals de bovenstaande Falcon Eyes setjes.
- Hij stiekem meer vermogen heeft (hij is volgens mijn lichtmeter meer dan 200 w/s)
Gerard vertelde dat de mount op de lampen dezelfde is als die van de duurdere Bowens en dat je daarmee voor de toekomst klaar bent, maar ik weet niet of er wel een toekomst in de vorm van Bowens of Elinchrom komt, dus wellicht geld dat ik er nooit meer uithaal?
Klopt, op Linkstar koppen kan je Bowens accessoires gebruiken, maar Linkstar heeft genoeg BETAALBARE accessoires. Een leuke Bowens softbox kan zomaar 2x zo duur zijn als je flitssetje zelf 8)7
Alles in een handige tas vind ik momenteel (denk ik) belangrijker dan "klaar voor de toekomst".
Tassen kan je ook los kopen ;)
Als ik je een tip mag geven : Linkstar Flitsset MT-150LU 3Kit (379 euro)
3 (!) flitskoppen, betere koppen dat die Falcon Eyes setjes hierboven en draagbaar. Misschien iets buiten je budget... dat wel.
Ben ik met het aanschaffen van zo'n set ook voorzien van een adapter voor een paraplu, of moet ik die er extra bij kopen?
Nope, plu's kan je gewoon in je flitser "steken". Je hebt niets extra's meer nodig.
En dan waren er nog de radiotriggers... de pocketwizards waren de ubercoole, maar er was ook een goedkoop alternatief, die vind ik alleen niet meer terug op de site van fotosg volgens mij...
Dit hebben we gebruikt tijdens de workshop : Falcon Eyes Trigger RF425 radiowave (Offshoe) Canon, maar dat was voor reportage flitsers. Falcon Eyes Trigger RF604 radiowave, die moet je hebben als je met flitskoppen aan de slag wilt gaan.
Een hoop vragen, ik hoop dat jullie wat antwoorden hebben :)
Genoeg antwoorden nu? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparkOne
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-08 16:27
GerardHenninger schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 15:22:
[...]

Laat ik dan maar wel als eerste antwoord geven :)

[...]

Lenen? Ik heb 600 euro aan spullen uitgegeven voor de workshop, niets gekregen/geleend (op jullie cadeautjes na). Je hoeft niet bij FotoSG te kopen hoor, maar ze zijn een van de weinige die zoveel op voorraad hebben. Ieder merk heeft eigenlijk z'n eigen winkel in Nederland; Linkstar/FalconEyes = FotoSG. Elinchrom = Fotoflits. Bowens = Calumet.

Dus voor instappers is FotoSG een goede winkel om te beginnen.

[...]

Misschien vind je het juist zo leuk dat je het vaker gaat gebruiken ;) Een grote studioruimte is ook niet nodig hoor, wees creatief; zet je buurmeisje ge*l in je keuken en wie weet levert het een leuke foto op. Of een van je ouders gek op een WC.... ;) Laat je niet beperken door een gebrek aan ruimte, gebruik gewoon hetgeen je WEL hebt.

[...]

Niet echt, heel basic waar het op neer komt qua vermogen: het vermogen bepaalt hoe jij je camera in moet stellen. Met minder vermogen schiet je op een grotere diafragma opening. Zo schiet je bijvoorbeeld met 300 w/s schiet op f11 terwijl je met 150 w/s op f5.6 schiet.

[...]

Als je buiten in de volle zon wilt schieten OF als je gebruik wilt maken van een kleine scherpte diepte (f2.8 bijvoorbeeld). Buiten wil je het liefst de zon helemaal of gedeeltelijk wegflitsen. Dat lukt niet met minder dan 300 w/s op een zomerse dag.

[...]

Een van die kabels gaat van je camera naar je flitser. Je tweede flitser reageert doormiddel van die "slave unit" op de flitser met daarin de kabel. Dit werkt 9 van de 10 keer heel goed, maar als de flitser zonder kabel je eerste flitser niet "ziet" dan reageert hij ook niet. In zo'n geval is een draadloos systeem met meerdere ontvangers het makkelijkste. Vooral buiten in de volle zon zou je er last van kunnen hebben of als een van je flitsers geblokkeerd wordt door een muur/object.

[...]

Dat is naar mijn mening inderdaad een beter setje omdat:
- Hij traploos instelbaar is tot 1/32 ipv 1/8ste zoals die Falcon Eyes setjes die je noemt.
- Hij niet van plastic is zoals de bovenstaande Falcon Eyes setjes.
- Hij stiekem meer vermogen heeft (hij is volgens mijn lichtmeter meer dan 200 w/s)

[...]

Klopt, op Linkstar koppen kan je Bowens accessoires gebruiken, maar Linkstar heeft genoeg BETAALBARE accessoires. Een leuke Bowens softbox kan zomaar 2x zo duur zijn als je flitssetje zelf 8)7

[...]

Tassen kan je ook los kopen ;)
Als ik je een tip mag geven : Linkstar Flitsset MT-150LU 3Kit (379 euro)
3 (!) flitskoppen, betere koppen dat die Falcon Eyes setjes hierboven en draagbaar. Misschien iets buiten je budget... dat wel.

[...]

Nope, plu's kan je gewoon in je flitser "steken". Je hebt niets extra's meer nodig.

[...]

Dit hebben we gebruikt tijdens de workshop : Falcon Eyes Trigger RF425 radiowave (Offshoe) Canon, maar dat was voor reportage flitsers. Falcon Eyes Trigger RF604 radiowave, die moet je hebben als je met flitskoppen aan de slag wilt gaan.

[...]

Weer een mooie antwoord! Workshop was vet, nu nog deel II?

Canon EOS 5Dm4 | 24-70L | Segway E125S Blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

GerardHenninger schreef op dinsdag 04 november 2008
_/-\o_ u rule _/-\o_

enorm bedankt!

nog een puntje van twijfel.. zijn twee lampen met meer vermogen en meer instel mogelijkheden (1/32 t.o.v. 1/16) geen betere optie? Tas moet ik er dan indd zelf bij kopen..

andere optie zou 2x SB-600 met plu's kunnen zijn, of is dat geen optie? :)

[ Voor 67% gewijzigd door DeFeCt op 05-11-2008 14:11 . Reden: twijfel twijfel ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka

gratis_vodka

reportage flitsers zijn, zeker op lokatie, erg handig maar natuurlijk niet vergelijkbaar met studio strobes; als ik ze op dezelfde manier zou gebruiken zouden ze binnen no-time gesmolten zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Nou, daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Zeker na het bekijken van de dvdset van Strobist.com. Wat hij doet met simpele reportage flitsers is heel gaaf. Zeker omdat het resultaat meestal niet te onderscheiden is van een studioshoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka

gratis_vodka

ik bedoel meer het verschil in techniek erachter; een reportage flitser is in de studio toch wat minder handig (als je snel wil schieten achter elkaar (dan smelt je reportage flitser nagenoeg....), je flits misschien in een boom arm wil hangen, grote modifiers wil gebruiken, etc.).

Dat reportage flitsers op lokatie geweldig zijn weet ik; ik heb er altijd een paar + setje PW's in m'n tas zitten :).

[ Voor 62% gewijzigd door gratis_vodka op 05-11-2008 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

gratis_vodka schreef op woensdag 05 november 2008 @ 20:33:
..een reportage flitser is in de studio toch wat minder handig
Maar ik geef al aan dat ik geen studio heb, echter je opmerking over dat je met lampen sneller kunt werken vind ik eigenlijk al een goed argument om toch voor de lampen te gaan.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka

gratis_vodka

sorry, ik had over jouw specifieke situatie heen gelezen, maar aangezien dit 't algemene 'fotostudio - wat heb ik nodig' topic heb, zal het voor andere mensen misschien nog relevant zijn.

bedenk wel dat lampen (+ accessoires, stroomvoorziening, etc.) op lokatie wat omslachtiger is dan reportage flitsers. Werk je puur op lokatie en hoef je niet per se hele grote dingen uit te lichten, dan valt er ook zeker wat te zeggen voor reportageflitsers.

Maar idd, zeker als je wat langer wil shooten achter elkaar, zijn de losse strobes prima aan te raden :)

[ Voor 10% gewijzigd door gratis_vodka op 06-11-2008 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Ik ga zondag naar een fotografie beurs. En ik ben van plan om daar misschien een flitsset te kopen.
Waar moet je op letten bij de aankoop van een flits set?
M.a.w. welke vragen moet ik stellen.

//btw: in een eerdere post in dit topic heb ik al aangegeven waarna ik op zoek ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
@jigs: zoals al vaker gezegd in dit topic ligt dat puur aan wat je wil met je set. Als je dat nog niet weet is het heel moeilijk apparatuur kopen en zou ik persoonlijk puur naar je budget kijken en daar een start-setje op kopen. In dit topic wordt al aangegeven dat je voor portretjes met een 150w setje al heel veel kunt.

Zelf heb ik eerst een hele tijd (lees jaar) bij andere fotografen met studio setjes mee geschoten of de ruimte geleend om erachter te komen wat ik nu wil. Dit wordt nu langzaam duidelijk en ben nu stukje bij beetje een studio in aan het richten.

[ Voor 31% gewijzigd door Joepv op 06-11-2008 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Jigs schreef op donderdag 06 november 2008 @ 12:21:
Ik ga zondag naar een fotografie beurs. [knip]
Waarom zeg je niet gewoon dat je naar de Zoom Experience gaat? :+

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik vind het jammer dat ik komend weekend te vol zit, anders was ik op een uitnodiging van Nikon ingegaan om naar een speciale avond te gaan, naar hun stand op de Zoom Experience (buiten de officiële openingstijden van de beurs).

Wat voor materialen gebruiken jullie om ramen (niet permanent) te verduisteren? Met tevens een te kiezen "kleur" zwart/wit? Gordijnen, een zelf geverfde houten plaat of evt een ander materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
DeFeCt schreef op woensdag 05 november 2008 @ 11:50:
[...]

_/-\o_ u rule _/-\o_

enorm bedankt!

nog een puntje van twijfel.. zijn twee lampen met meer vermogen en meer instel mogelijkheden (1/32 t.o.v. 1/16) geen betere optie? Tas moet ik er dan indd zelf bij kopen..

andere optie zou 2x SB-600 met plu's kunnen zijn, of is dat geen optie? :)
reportage flitsers (SB-600's) vs. monoblocks.... lastig. Ik ben overgestapt om meerdere redenen, maar de belangrijkste waren :
- Vermogen (te weinig voor buiten)
- Accessoires (Dat gepruts altijd met softboxen etc op reportage flitsers vind ik k*t).

Die FS-kop van Linkstar heb je gezien tijdens de workshop en ik vind het best een goede kop; lekker klein, stevig en werkt prima.

1/32ste is fijn want ik hou er niet zo van om iedere keer op f11 te schieten. Hier een voorbeeld van die FS kop (was te lui om de gebruikelijke spullen uit m'n koffer te halen) :

Afbeeldingslocatie: http://temp.gerardhenninger.nl/forum/models/20081018_melis146.jpg

1D - 1/250ste - f5.6 - ISO 100 - Linkstar FS-300 @ 1/32

Dus ja, als ik jou was zou ik voor die FS-koppen gaan (maar dan wel nog een reflectiescherm erbij).
Jigs schreef op donderdag 06 november 2008 @ 12:21:
Ik ga zondag naar een fotografie beurs. En ik ben van plan om daar misschien een flitsset te kopen.
Waar moet je op letten bij de aankoop van een flits set?
M.a.w. welke vragen moet ik stellen.

//btw: in een eerdere post in dit topic heb ik al aangegeven waarna ik op zoek ben.
Geen vragen stellen, gewoon voor een van de onderstaande merken gaan :
- QiHe / Linkstar / Falcon Eyes (< budget)
- Elinchrom / Profoto / Bowens (< pro)

Het liefst GEEN plastic behuizing. Wel koelventilator. TRAPLOOS instelbaar van 1/1 tot 1/32ste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
jules schreef op donderdag 06 november 2008 @ 17:05:
Wat voor materialen gebruiken jullie om ramen (niet permanent) te verduisteren? Met tevens een te kiezen "kleur" zwart/wit? Gordijnen, een zelf geverfde houten plaat of evt een ander materiaal?
Is een verduisterend rolgordijn niks? Zeker als je het vaker wil gebruiken.
Anders kan je aluminiumfolie op het raam plakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
nose schreef op donderdag 06 november 2008 @ 14:52:
[...]

Waarom zeg je niet gewoon dat je naar de Zoom Experience gaat? :+
;)

Is misschien reclame, weet niet of dat hier mag ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose

nose

size matters

GerardHenninger schreef op donderdag 06 november 2008 @ 18:03:
Die FS-kop van Linkstar heb je gezien tijdens de workshop en ik vind het best een goede kop; lekker klein, stevig en werkt prima.

[knip]

Dus ja, als ik jou was zou ik voor die FS-koppen gaan (maar dan wel nog een reflectiescherm erbij).
Wat is jouw reden om voor de FS kop te kiezen en niet de LF kop? Ik weet niet wat het is, maar ik heb altijd meer richting de LF gekeken; hij is wat groter en "stoerder" en naar mijn mening degelijker, of zit dat echt alleen maar tussen m'n oren? De FS is weer goedkoper, dus wat dat betreft ook wel interessant.

BTW: familie in Leiden wonen, Gerard?

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
nose schreef op donderdag 06 november 2008 @ 23:08:
[...]

Wat is jouw reden om voor de FS kop te kiezen en niet de LF kop? Ik weet niet wat het is, maar ik heb altijd meer richting de LF gekeken; hij is wat groter en "stoerder" en naar mijn mening degelijker, of zit dat echt alleen maar tussen m'n oren? De FS is weer goedkoper, dus wat dat betreft ook wel interessant.

BTW: familie in Leiden wonen, Gerard?
De FS-koppen is "nog meer instap" dan de LF-koppen, maar ze doen het prima. Ik heb er eentje gekocht voor een workshop en toen ging het me om het formaat; ik werk met Elinchrom RX-koppen en die zijn lekker klein en compact en dat zijn de FS-koppen ook. Vergeleken met de LF-koppen zijn ze mini.

Maar als je meer vermogen nodig hebt dan kom je uiteindelijk bij de LF-serie terecht aangezien de FS-serie maar tot 300 w/s gaan.

Heb geen idee of ik familie in Leiden heb wonen, zou kunnen. Als ze mijn achternaam hebben dan is het wel familie ja aangezien iedereen met mijn achternaam in Nederland familie van elkaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:38
GH in die plaat daar zijn je highlights echt... viezz :p niet mooi getoned, te bruinig :p

[ Voor 22% gewijzigd door simon op 06-11-2008 23:58 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Is dit een goede aanbieding voor een starterset voro een thuis studio?

http://www.kamera-express.nl/zoomexperience/pagina6.html

De Falcon Set SSFK-3150b?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose

nose

size matters

Jigs schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 22:19:

Ik zag 'm vanmiddag ook staan. Mooie set, erg compleet. Vraag me alleen af of 150Ws niet een beetje weinig is. Maar ik heb er verder nog geen ervaring mee, denk dat Gerard je daar een beter antwoord op kan geven 8)

Ik vond trouwens die ringflitser ernaast ook wel interessant. Als ik zo vrij mag zijn: 400Ws is toch wel genoeg, Gerard? :)

[ Voor 30% gewijzigd door nose op 08-11-2008 22:40 ]

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11-2020
Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een Sony A700 + 16-105mm lens en nu zou ik daar graag wat productfotografie mee gaan doen. Mijn schoonfamilie heeft een bakkerijtje en daar willen ze nieuwe productfoto's. Doordat er regelmatig nieuwe producten worden bedacht willen ze het in eigen hand houden ipv elke keer een professional te laten komen, daar is het budget ook niet voor. De situatie:

- enkele keren per jaar productfotografie
- enkel voedsel, afmetingen max 50 cm
- budget voor materiaal tussen de 300-400 euro maar liever 200 euro
- zitten ook ijstaarten+chocolade bij dus warmte is niet gewenst
- ik heb (nog) geen extra flitser

Mijn vragen:

- heb ik de geschikte lens voor dit soort foto's?
- Welke flitsset is geschikt voor mij? Ben op zoek naar een complete set welke ik ook redelijk eenvoudig kan opbergen aangezien er geen vaste ruimte voor is. Ik heb de voorkeur voor softboxen ipv plu's.

Ik heb al verschillende pogingen ondernomen met diy dingetjes zoals met een kartonnen doos maar dat is het toch net niet. Daarbij werkte ik dus ook met bouwlampen en zoals gezegd gaat dat niet samen met bevroren producten en chocolade :P

Ter verduidelijking, dit is het resultaat wat ik wil bereiken:

Afbeeldingslocatie: http://www.textuur.nl/Illustraties/Fotografie/foto_02.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door chob op 09-11-2008 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nose schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 22:26:
[...]

Ik zag 'm vanmiddag ook staan. Mooie set, erg compleet. Vraag me alleen af of 150Ws niet een beetje weinig is. Maar ik heb er verder nog geen ervaring mee, denk dat Gerard je daar een beter antwoord op kan geven 8)

Ik vond trouwens die ringflitser ernaast ook wel interessant. Als ik zo vrij mag zijn: 400Ws is toch wel genoeg, Gerard? :)
Voor de meeste gevallen is 150Ws eigenlijk zat. Ik heb zelf 2 400Ws koppen van Linkstar. Het zijn prima dingen, maar ik gebruik het bijna nooit voluit. Soms moet ik de flitser zelfs iets verder weg zetten, omdat ik op 1/32 nog teveel licht heb. Ik denk dat ik met 2x 150Ws ook 99% van m'n shoots kan doen en voor softboxen ed. maakt het natuurlijk geen donder uit.
Nu natuurlijk de vraag waarom ik dan 2x400 heb gekocht: het was een leuke 2de hands aanbieding. :)
chob schreef op zondag 09 november 2008 @ 00:15:
Mijn vragen:

- heb ik de geschikte lens voor dit soort foto's?
- Welke flitsset is geschikt voor mij? Ben op zoek naar een complete set welke ik ook redelijk eenvoudig kan opbergen aangezien er geen vaste ruimte voor is. Ik heb de voorkeur voor softboxen ipv plu's.
In principe zou iedere instap-flitsset (van falcon-eyes oid) wel voldoen. Wat betreft je lens maakt het niet zoveel uit, op f8 of f11 is hij wel scherp neem ik aan. :) Het is ligt er natuurlijk weer aan hoe kritisch je bent.
Softboxen vind ik zelf wel prettiger, maar ze zijn duurder en het kost meer moeite om ze in elkaar te zetten. Een plu is wat dat betreft een stuk makkelijker voor als je even snel een foto wilt maken. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2008 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Jigs schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 22:19:

Als jij nou niet zo twijfelt en gewoon een knoop doorhakt dan was je nu allang leuke foto's aan het maken.

Het is een leuk setje, iets completer dan de Linkstar variant, maar de koppen zijn weer iets minder denk ik. Het ligt er maar net aan wat je nodig hebt.

Als ik jou was zou ik gewoon niet zo onzeker zijn en gewoon iets aanschaffen; je kan dingen vragen totdat je er bij doodvalt, maar veel schiet je er niet mee op.
nose schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 22:26:
[...]

150 w/s is inderdaad voldoende voor binnen en buiten op locatie (mits je niet in de volle zon fotografeert).

Die ringflash is leuk, maar wat beperkt. Het effect is leuk, maar je moet het niet iedere keer willen gebruiken. De laatste tijd laat ik hem ook steeds vaker in de kast liggen. Grootste probleem met die ringflitser (van Falcon Eyes) is dat hij maar tot 1/8ste traploos instellbaar is. 1/8ste = 50 w/s en dat is best heel veel. Sterker nog, je kan er iemand echt mee "verblinden" op korte afstand en daarom heb ik er ook een doek voorzitten die 2 stops aan licht tegenhoudt.

Afbeeldingslocatie: http://temp.gerardhenninger.nl/forum/ringpartyflash/20080608_bd054.jpg

Afbeeldingslocatie: http://temp.gerardhenninger.nl/forum/ringpartyflash/20080608_bd043.jpg

Afbeeldingslocatie: http://temp.gerardhenninger.nl/forum/ringpartyflash/20080608_bd091.jpg

Wat ik NIET zou doen is beginnen met een ringflitser, gewoon eerst beginnen met een setje van 2 of 3 normale koppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Haha Gerard,

De kans dat dat vandaag gaat gebeuren, is redelijk aanwezig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chob
Verwijderd schreef op zondag 09 november 2008 @ 00:23:
In principe zou iedere instap-flitsset (van falcon-eyes oid) wel voldoen. Wat betreft je lens maakt het niet zoveel uit, op f8 of f11 is hij wel scherp neem ik aan. :) Het is ligt er natuurlijk weer aan hoe kritisch je bent.
Softboxen vind ik zelf wel prettiger, maar ze zijn duurder en het kost meer moeite om ze in elkaar te zetten. Een plu is wat dat betreft een stuk makkelijker voor als je even snel een foto wilt maken. :)
Ik lees overal dat watt nogal belangrijk is. Hoeveel watt moet ik minimaal hebben voor een goede belichting in mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
chob schreef op zondag 09 november 2008 @ 09:07:
[...]

Ik lees overal dat watt nogal belangrijk is. Hoeveel watt moet ik minimaal hebben voor een goede belichting in mijn situatie?
150 w/s is voldoende voor jou: jij wilt waarschijnlijk weinig scherptediepte en dus schieten op een groot diafragma (laag diafragmagetal). Met 300 w/s tot 600 w/s schiet jij amper onder f8 op 1/250 @ ISO 100. Jij hoeft dus niet te kijken naar een heftig vermogen. Zorg wel dat je flitser traploos instelbaar is van 1/1 tot 1/32ste.

[ Voor 6% gewijzigd door GerardHenninger op 09-11-2008 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chob
GerardHenninger schreef op zondag 09 november 2008 @ 14:44:
[...]

150 w/s is voldoende voor jou: jij wilt waarschijnlijk weinig scherptediepte en dus schieten op een groot diafragma (laag diafragmagetal). Met 300 w/s tot 600 w/s schiet jij amper onder f8 op 1/250 @ ISO 100. Jij hoeft dus niet te kijken naar een heftig vermogen. Zorg wel dat je flitser traploos instelbaar is van 1/1 tot 1/32ste.
Das duidelijke taal waarvoor dank. Heeft u misschien ook een "ideaal" setje voor mij in gedachten bij bovenstaande woorden ;-)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
chob schreef op zondag 09 november 2008 @ 15:02:
[...]
Das duidelijke taal waarvoor dank. Heeft u misschien ook een "ideaal" setje voor mij in gedachten bij bovenstaande woorden ;-)?
Wat voor budget geeft u mij ? :)
"U zoekt.... Gerard Henninger vindt" :P

[ Voor 7% gewijzigd door GerardHenninger op 09-11-2008 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka

gratis_vodka

Gerard, heb jij toevallig ook ervaring met elinchrom dishes (of soft lites zoals ze bij EL geloof ik heten)? En zo ja, wat is je mening hierover? Ik overweeg er 1 te kopen (of in ieder geval een keer te huren), m.n. voor op lokatie, maar dan zou het de 44cm versie worden omdat deze makkelijker is qua transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
GerardHenninger schreef op zondag 09 november 2008 @ 15:05:
[...]

Ik ben voornamelijk benieuwd naar wat je gebruikt om al je flitsers op locatie zonder Power te gebruiken ;)

http://www.focusfx.nl/eli...p-724.html?cPath=60_73_87 ? :P

[ Voor 12% gewijzigd door Timo op 10-11-2008 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
gratis_vodka schreef op maandag 10 november 2008 @ 10:25:
Gerard, heb jij toevallig ook ervaring met elinchrom dishes (of soft lites zoals ze bij EL geloof ik heten)? En zo ja, wat is je mening hierover? Ik overweeg er 1 te kopen (of in ieder geval een keer te huren), m.n. voor op lokatie, maar dan zou het de 44cm versie worden omdat deze makkelijker is qua transport.
Ik heb ervaringen met de Mini-Soft (44cm) beautydish. Prima ding, weinig op aan te merken, heb er ook "de badmuts" bij om licht nog meer diffuus te maken, maar eigenlijk had ik dat ding niet moeten kopen want het wordt dan een softbox.
Heb er veel plezier van gehad... TOTDAT ik de 56cm Softflood reflector van Linkstar binnenkreeg; het beautydish effect is veel beter, er past een grid op (ik heb graag de controle over m'n spill) en die badmuts krijg je er gratis bij. Hij is ook iets groter waardoor je de lamp iets verder van je onderwerp af kan zetten en waardoor je ook een groter gedeelte van het lichaam kan belichten. De GH-vuistregel voor het juiste effect : Je flitser 2.5x diameter van de beautydish van het onderwerp afzetten.

Ik ben normaal niet zo van "goedkope" accessoires, maar ben stiekem wel blij met de softflood reflector van Linkstar. Ik heb overigens een nieuwe versie waarbij je de speedring kan vervangen, ik weet niet of die al in de shop staat....

Transport... tja, dat blijft k*t met beautydishes..... 44cm... 56cm... 70cm... het maakt niet uit, hij ligt toch gewoon los in de achterbak. Moet er nog iets voor vinden....

Ik weet niet precies waar je woont/werkt, maar je mag mijn Elinchrom Mini-Soft wel een weekje lenen hoor, zo vaak gebruik ik hem niet meer. Weet je meteen of een beautydish bij je past of niet; niet iedereen is er weg van of kan er goed mee omgaan. Mocht het bevallen dan kan je hem misschien wel voor een prikkie overnemen ;)
Timo schreef op maandag 10 november 2008 @ 12:46:
[...]
Ik ben voornamelijk benieuwd naar wat je gebruikt om al je flitsers op locatie zonder Power te gebruiken ;)
http://www.focusfx.nl/eli...p-724.html?cPath=60_73_87 ? :P
Ik heb die Ranger RX gehad, maar werd er niet heel warm of koud van, al helemaal niet voor die prijs. Prima ding hoor, (zie hier voor m'n eerste testje met de Ranger RX) maar ik heb hem ingeruild voor 2x een RX 600 kop met Tronix Explorer en ben daar meer tevreden over. Recyclen is wel veel trager, maar ik haal d'r wel meer flashes uit.

[ Voor 6% gewijzigd door GerardHenninger op 10-11-2008 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Oh en gerard.....

Ik heb een set gekocht gisteren op de zoom beurs.

Zuppah!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Jigs schreef op maandag 10 november 2008 @ 17:49:
Oh en gerard.....

Zuppah!!!!!
Wij willen resultaten zien! Naakte buurmeisjes, geile buurvrouwen of gewoon leuke MILF's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka

gratis_vodka

Gerard, bedankt voor het aanbod! Ik ben nog niet heel concreet geinteresseerd in zo'n dish (ik moet eerst alle facetten van de deep octa nog leren ;)), maar 't is iets wat voor 2009 op m'n lijstje staat dus wellicht dat ik je dan eens een keer mail, voor 't geval je 'm nog hebt.

extra karma puntje voor jou alvast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even iets heel anders:

Regelmatig zit ik te k*tten met achtergrondpapier en doeken, vandaar dat ik opzoek ben naar een andere oplossing. Daarom mijn vraag: wie heeft er ervaringen met "collapse" achtergronden?

(het zelfde opvouwprincipe als een reflectiescherm)

Afbeeldingslocatie: http://www.fotosg.nl/images/FE-Background-Collapse-wit.jpg
Ze zijn er van diverse merken: Falcon Eyes, Lastolite, Walimex Pro.

Heeft iemand er al eens mee gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose

nose

size matters

Jigs schreef op maandag 10 november 2008 @ 17:49:
Oh en gerard.....

Zuppah!!!!!
Gefeliciteerd! En wat is het geworden? :)

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
nose schreef op maandag 10 november 2008 @ 23:27:
[...]

Gefeliciteerd! En wat is het geworden? :)
Deze:
http://www.cameratools.nl...SS150%20STUDIO%20KIT.html

Enne gerrard,

Dat soort portretten zal je van mij niet zien. Sorry...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose

nose

size matters

Okee, toch die. Mooi hoor. Zit er zelf ook naar te kijken, maar ik heb al zo'n achtergrond systeem. Maar ik ben in ieder geval heel erg benieuwd naar je ervaringen ermee!

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Die kerel van strobist.com gebruikt zo'n scherm. Op zijn seminar dvd's zie je het ook en het werkt best goed voor portretten en zelf half-body. Hij heeft een grijs scherm omdat hij dan makkelijk met een achtergrond flits kan overbelichten om een witte achtergrond te krijgen en onderbelichten voor zwart. Tevens projecteert hij er met gels kleuren op.

Als je veel op locatie werkt (bijvoorbeeld shoots bij mensen thuis) dan zou ik me zo'n scherm aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Is zo'n collapse achtergrond niet enorm onhandig om neer te zetten? Of hang je zoiets aan twee statieven?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeFeCt schreef op woensdag 12 november 2008 @ 09:42:
Is zo'n collapse achtergrond niet enorm onhandig om neer te zetten? Of hang je zoiets aan twee statieven?
Je kan het inderdaad ergens aan op hangen, of je zet het tegen een muur aan oid. Het lijkt me makkelijker dan papier of stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chob
[...]

Hee das een aardige aanbieding waar ik bij deze gebruik van maak :P

Het mag rond de 300 euro zijn excl btw. Hopelijk kun je me iets moois voorschotel en alvast enorm bedankt!

excuses voor de late reactie, het was een lang weekend hier in België 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose

nose

size matters

Verwijderd schreef op maandag 10 november 2008 @ 21:27:
Even iets heel anders:

Regelmatig zit ik te k*tten met achtergrondpapier en doeken, vandaar dat ik opzoek ben naar een andere oplossing. Daarom mijn vraag: wie heeft er ervaringen met "collapse" achtergronden?

(het zelfde opvouwprincipe als een reflectiescherm)

[afbeelding]
Ze zijn er van diverse merken: Falcon Eyes, Lastolite, Walimex Pro.

Heeft iemand er al eens mee gewerkt?
Ik zag ze op de zoom experience staan:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fmark/background-001.jpg

Volgens mij werkt het wel okee, ik zit ook te denken om zoiets aan te schaffen. Lijkt me een stuk makkelijker dan zo'n hele achtergrond support op te zetten elke keer. Bovendien neemt zo'n scherm een stuk minder ruimte in. Maar zijn die dingen eignelijk net als reflectors een beetje klein in te vouwen?

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 21:19
Kijk hier eens voor een video demonstratie van het opvouwen: http://www.lastolite.com/plain-reversible-backgrounds.php

Voor portrait en torso shots werkt dit goed. Voor situaties waar je een naadloze overgang tussen vloer en achtergrond wil hebben (full-body shots) zal een achtergrondrol/doek beter werken.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Het lijkt me met name op locatie handig. Voor in een studio waar je al papier/doek hebt lijkt het me overkill. Weet verder niet wat de kosten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mijn zwager had er 1 gekocht op de zoom experience, kostte 70€ geloof ik. En dat was dan een model zoals links op bovenstaande foto. Maar dan wel met een extra flap er aan waardoor je de overgang van muur naar vloer een stuk mooier maakt.

• gratis_vodka

gratis_vodka

je hebt verder van lastolite ook nog 'n soort uitvouwbare achtergrondsoftbox, daar plaats je een lampkop in en dan heb je dus een makkelijk volledig wit te krijgen achtergrond....erg duur alleen, en in de studio krijg ik mijn achtergrond ook wel prima wit :)

Verwijderd

_ferry_ schreef op woensdag 12 november 2008 @ 19:39:
Mijn zwager had er 1 gekocht op de zoom experience, kostte 70€ geloof ik. En dat was dan een model zoals links op bovenstaande foto. Maar dan wel met een extra flap er aan waardoor je de overgang van muur naar vloer een stuk mooier maakt.
Weet je ook toevallig van welk merk deze was? Ik heb van Lastolite ook soortgelijke dingen gezien, maar die waren niet echt goedkoop.

• nose

nose

size matters

Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 10:05:
[...]

Weet je ook toevallig van welk merk deze was? Ik heb van Lastolite ook soortgelijke dingen gezien, maar die waren niet echt goedkoop.
Falcon Eyes maakt ze volgens mij ook. Maar echt goedkoop zal je dit soort dingen niet gaan vinden ben ik bang.

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren mijn eerste oefenshoot gedaan met mijn nieuwe thuisstudio set. Ik moet de foto's nog bewerken
dus het duurt nog even voordat ik ze online kan zetten. Ik heb echter wel een aantal vraagjes.
1 Bij de set zit een "Conische snoot". Waarvoor wordt deze gebruikt?

2.Er zat ook een "Radiowave RF604D" bij. Maar daar zat maar 1 zender en 1 ontvanger bij. Maar ik heb eigenlijk
3 studio lampen. Betekent dit dat ik nog 2 ontvangers moet bij kopen om ze tegelijk te kunnen gebruiken?

(http://www.cameratools.nl...SS150%20STUDIO%20KIT.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
1) Achtergrond licht, haarlicht

2) AFAIK niet, de andere twee lampen kan je gewoon laten triggeren door het flitslicht van de 1e, door de radiowave getriggerde set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Henk schreef op maandag 17 november 2008 @ 11:03:
2) AFAIK niet, de andere twee lampen kan je gewoon laten triggeren door het flitslicht van de 1e, door de radiowave getriggerde set.
Hoe moet ik dat doen dan? Het is me niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozkilator
  • Niet online
Achter op je flitsers zit een grijs knopje (naast je test knop) die moet bij de 2 andere flitser ingedrukt zijn. Daarmee worden het slave flitsers

Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
ozkilator schreef op maandag 17 november 2008 @ 11:30:
Achter op je flitsers zit een grijs knopje (naast je test knop) die moet bij de 2 andere flitser ingedrukt zijn. Daarmee worden het slave flitsers
bedankt voor dit tip. Ik ga het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Henk schreef op maandag 17 november 2008 @ 11:03:
1) Achtergrond licht, haarlicht
Of iets specifieks in je setting dat je wilt uitlichten/accent op wilt leggen (zoals haarlicht).

• chob
[...]

Hee mr Henninger waarschijnlijk ben je even druk maar ik zou toch graag een advies van je willen. Budget is rond de 300 euro ex btw. Iets moois in gedachten?

Verwijderd

chob schreef op donderdag 20 november 2008 @ 12:32:
[...]
Hee mr Henninger waarschijnlijk ben je even druk maar ik zou toch graag een advies van je willen. Budget is rond de 300 euro ex btw. Iets moois in gedachten?
Heb je het zo druk dat je zelf niet kan zoeken? :)
Zoek gewoon even op site's als FotoSG en merken als Falcons Eyes of Linkstar, of gebruik de search.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chob
Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2008 @ 13:16:
[...]

Heb je het zo druk dat je zelf niet kan zoeken? :)
Zoek gewoon even op site's als FotoSG en merken als Falcons Eyes of Linkstar, of gebruik de search.
Juist de reden dat ik veel gezocht heb zorgde ervoor dat ik hier terecht ben gekomen ;) Ik ben vooralsnog een echte :+ op dit gebied en wil daarom graag gebruik maken van een expert zijn kennis. Ik weet dat je vooral veel moet lezen over fotografie om bepaalde zaken te begrijpen maar ik ben meer van de trial&error en daarom wil ik niet de mist ingaan met verkeerd gekozen apparatuur anders zit ik daar weer mee opgescheept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka

gratis_vodka

het hangt er denk ik erg vanaf wat je precies wil ermee?
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.