Fotostudio, wat heb ik precies nodig?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 44.905 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-02 10:38
Hallo iedereen,

Binnenkort wil ik een kleine fotostudio gaan inrichten, met als doelstelling portretfotografie. De ruimte die ik tot mijn beschikking heb is 3,20 meter breed, 6 meter lang en 3,60 meter hoog. De studio wil ik in zijn geheel mat zwart schilderen (ivm reflecties) en als achtergrond een paar verschillende kleuren doeken/gordijnen ophangen.

Binnenkort ga ik een basisopleiding volgen bij de fotovakschool om wat meer kennis en ervaring op te doen. Ik ben reeds in bezit van een digitale spiegelreflexcamera, namelijk een EOS 400D met een EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM en een stevig manfrotto statief. Mij leek het heel leuk en handig om tijdens deze opleiding gebruik te kunnen maken van mijn eigen studio.

Graag wil ik vragen om advies betreft inrichting, permanente verlichting en flitsverlichting. Uiteraard heb ik al op een ander topic gekeken en ben zo op een paar ideeën gekomen, maar wilde toch graag een topic starten om zo al mijn vragen beantwoord te krijgen.

Betreft flitsverlichting heb ik al het een en ander gezien, mijn vraag aan jullie is of dit geschikte keuzes zijn en of iemand hier al enige ervaring mee heeft.
hier een aantal linkjes van de betreffende studiosetjes:
L250A
Falcon Eyes Studio Flitsset SS-150F
Falcon Eyes Studio Flitsset GN150-MV
Linkstar Flitsset LF-250A
(iets anders kan natuurlijk ook, moet wel een beetje in dezelfde prijsklasse vallen)

Betreft permanente verlichting dacht ik aan een een paar goedkope spots hier en daar....

Betreft inrichting bedoel ik de opstelling van mijn verlichting, maar dit zal neerkomen op proberen en ervaring.

Graag hoor ik jullie reacties en suggesties.
Ook zal ik snel een paar tekeningen van mijn ruimte posten zodat het idee wat duidelijker wordt.

Hierbij een tekening van de ruimte.
Afbeeldingslocatie: http://www.bokko.eu/div/fotostudio600px.jpg
tekening is klikbaar!

[ Voor 9% gewijzigd door bokko! op 16-01-2007 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
ik zou even rustig wachten tot je wat langer op de FVS zit.

o, en drie meter is wat aan de smalle kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:34

ajhaverkamp

gewoon Arjan

bokko! schreef op maandag 15 januari 2007 @ 16:21:
De studio wil ik in zijn geheel mat zwart schilderen (ivm reflecties) en als achtergrond een paar verschillende kleuren doeken/gordijnen ophangen.
Helemaal zwart? Ook het plafond? Dat kun je misschien beter hoogglans wit schilderen zodat het licht via het plafond lekker reflecteert. Plafond komt toch niet op de foto.
Reactie op de Simon's opmerking, plafond is 4 meter hoog. Dan zal gereflecteerd licht toch mooi diffuus terugkomen?

Ander ongevraagd advies: de lens die je nu hebt (heb ik ook), is niet echt super voor portretfoto's. Hij is wel lekker wijd voor foto's van mensen die er in zijn geheel op moeten. Echter maakt het maximale diafragma (4-5.6) hem minder geschikt voor een foto met een een kleine dof. Vooral bij foto's van enkel een hoofd is dit mooi.
Misschien een ideetje om er een 50 mm F/1.8 bij te kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door ajhaverkamp op 15-01-2007 17:01 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-06 19:32
Mwa, je wil reflecties kunnen controleren, door iets hoogglans te schilderen kan dat niet, daarom gebruik je zwart, zodat als je die reflectie niet wil je dat dus zelf kan bepalen :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-06 15:08
Ik ben ook voorbereidingen aan het treffen voor een thuisstudio.
Ik een zwarte paraplu gekocht, deze ga ik aan de binnenkant met zilverfolie beplakken. Daarnaast komen er 2x 300 Watt bouwlampen van de gamma bij, en ook 2x een bouwlampstatief van hetzelfde merk. Daarna na de plaatselijke fotograaf, om wat onbrandbare stoffte halen die over de bouwlampen gaan. Daarna nog ergens een mooi groot laken vandaan toveren, en een ventilator erbij: En je hebt een goeie opzet :)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

hou je er wel rekening mee dat het met die 2X 300W bouwlampen snikheet wordt in je studio.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
lateef schreef op maandag 15 januari 2007 @ 16:26:
ik zou even rustig wachten tot je wat langer op de FVS zit.

o, en drie meter is wat aan de smalle kant.
Graag wil ik nu al beginnen met het opbouwen van een studio omdat ik de ruimte tot mijn beschikking heb. Het is niet zo dat ik meteen professioneel aan de gang wil, maar wil tijdens mijn studie lekker kunnen oefenen en ervaring opdoen.
Later wil ik hier wel betaald fotoshoots gaan doen.

Wat die 3,20 meter betreft, ik heb wel vaker artikelen gelezen van fotografen die met minder ruimte volledige bodyshoots deden.
Volgens mij moet dit wel voldoende zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door bokko! op 16-01-2007 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Laatst online: 12-06 15:08
YellowCube schreef op maandag 15 januari 2007 @ 19:28:
hou je er wel rekening mee dat het met die 2X 300W bouwlampen snikheet wordt in je studio.
Ja, idd...vandaar de ventilator... waarschijnlijk koop ik er nog eentje bij.
Maar ik kan ook 150 watt lampjes kopen... denk je dat die genoeg licht geven?

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
Kwartjuh schreef op maandag 15 januari 2007 @ 20:00:
[...]

Ja, idd...vandaar de ventilator... waarschijnlijk koop ik er nog eentje bij.
Maar ik kan ook 150 watt lampjes kopen... denk je dat die genoeg licht geven?
Dit is ook het voordeel van een flitsinstallatie met een instellamp, genoeg licht om aan het werk te gaan, maar niet de warmte en energie van een dikke bouwlamp.
Een bouwlamp is niet fijn voor de fotograaf, maar nog minder voor het model.

Maar even voordat mijn topic gekaapt wordt......... :P

De flitsinstallaties die ik noemde, kan iemand mij daar meer informatie of advies over geven?

[ Voor 18% gewijzigd door bokko! op 16-01-2007 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
Ik heb zojuist een tekening in de startpost gezet zodat het idee wat duidelijker wordt.
Graag wil ik advies over het vermogen van de flitsinstallatie, continu verlichting en de plaatsing hiervan.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kwartjuh schreef op maandag 15 januari 2007 @ 19:20:
Ik ben ook voorbereidingen aan het treffen voor een thuisstudio.
Ik een zwarte paraplu gekocht, deze ga ik aan de binnenkant met zilverfolie beplakken. Daarnaast komen er 2x 300 Watt bouwlampen van de gamma bij, en ook 2x een bouwlampstatief van hetzelfde merk. Daarna na de plaatselijke fotograaf, om wat onbrandbare stoffte halen die over de bouwlampen gaan. Daarna nog ergens een mooi groot laken vandaan toveren, en een ventilator erbij: En je hebt een goeie opzet :)
Bouwlamp? Wel eens nagedacht over de kleurtemperatuur? Je kunt niet zomaar van allerlei lampen ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-06 18:01
3,20meter is genoeg om mee te spelen hoor, ik ben ook met een 3 meter brede ruimte begonnen. Maar waarom gordijn en niet gewoon papier? Gordijn/doek is zo 1980 :)

Die linkstar/Qihe set is leuk omdat de accessoires ook passen op Bowens monoblocks. Mocht je het leuk vinden en er later meer mee willen doen dan kan je zo overstappen op een echt merk. Daarnaast kan je natuurlijk ook kiezen uit al die leuke Bowens light-modifiers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Ik vraag me eigelijk af of 2x 250ws niet een beetje krap wordt als je meer dan headshots wilt gaan doen, en een beetje een leuke softbox gaat gebruiken.

En ajhaverkamp, het idee van het mat zwart schilderen is juist dat je zelf precies kan bepalen waar jij licht wilt laten reflecteren dmv piepschuim e.d. Als je je plafond hoogglans wit schilderd, zul je altijd een bak licht hebben die van boven komt. Als je dan een keer bijv low-key wilt doen, kan dat erg veel frustratie opleveren.

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Hey, een leuk topic!

Wat ik me overigens zit af te vragen, zo'n ruimte kan best kostbaar zijn om deze alleen maar beschikbaar te houden voor foto shoots. Waarom kies je bijvoorbeeld niet voor een multifunctionele ruimte en hang je bijvoorbeeld gordijnrails langs de muren. Als je zwarte muren wilt hebben hang je er zwarte gordijnen neer. Als achtergrond zou je er nog steeds voor kunnen kiezen dat je papier gebruikt. Het plafond is alleen wat moeilijker donker/zwart te krijgen ;)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
GerardHenninger schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 00:47:
Maar waarom gordijn en niet gewoon papier? Gordijn/doek is zo 1980 :)
Tja... ik dacht papier wordt zo snel lelijk. Ik heb ook al fotodoeken gezien van 3m x 7m voor €150.
Wel wat meer geld, maar deze doeken kan je met een natte doek afnemen of gewoon in de wasmachine doen.
Tonio schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 05:48:
Ik vraag me eigelijk af of 2x 250ws niet een beetje krap wordt als je meer dan headshots wilt gaan doen, en een beetje een leuke softbox gaat gebruiken.
Zou 250 watt echt te weinig zijn in zo'n kleine ruimte? Meer watts kost zoveel meer geld ;(
Die linkstar heeft wel een softbox van 60x90cm en een plu van 100cm, best mooie afmetingen om ook eens een bodyshoot te doen toch (of niet toch)?
jules schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 07:56:
Hey, een leuk topic!

Wat ik me overigens zit af te vragen, zo'n ruimte kan best kostbaar zijn om deze alleen maar beschikbaar te houden voor foto shoots. Waarom kies je bijvoorbeeld niet voor een multifunctionele ruimte en hang je bijvoorbeeld gordijnrails langs de muren. Als je zwarte muren wilt hebben hang je er zwarte gordijnen neer. Als achtergrond zou je er nog steeds voor kunnen kiezen dat je papier gebruikt. Het plafond is alleen wat moeilijker donker/zwart te krijgen ;)
Een vriend van mij is schilder, hij heeft wel een oplossing om de boel lekker zwart te krijgen ;)

Betreft de muren aan de zijkant dacht ik inderdaad aan een gordijnrails met witte gordijnen zodat ik hier kan kiezen tussen zwart of wit.
De achtergrond ben ik nog niet helemaal over uit, of fotodoeken, of papier.

De kosten vallen opzich nog mee. Het betreft een kamer in een grote loods welk wij tot ons beschikking hebben.

[ Voor 58% gewijzigd door bokko! op 17-01-2007 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
bokko! schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 09:15:

[...]

Zou 250 watt echt te weinig zijn in zo'n kleine ruimte? Meer watts kost zoveel meer geld ;(
Die linkstar heeft wel een softbox van 60x90cm en een plu van 100cm, best mooie afmetingen om ook eens een bodyshoot te doen toch (of niet toch)?
Voor een bodyshot wil je eigelijk een softbox die ongeveer even groot is als het model, of zelfs groter. Maar het kan natuurlijk ook met een kleinere softbox.

Opzich kan je natuurlijk ook gewoon voor 2x 250ws gaan, en als je dan merkt dat je toch meer kracht nodig hebt op een gegeven moment, en wat gevorderder bent qua studiofotografie, dan kan je gewoon 2 sterkere koppen kopen, en de 250ws units als effect- en achtergrond licht gebruiken.

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
Tonio schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 09:55:
[...]
Voor een bodyshot wil je eigelijk een softbox die ongeveer even groot is als het model, of zelfs groter. Maar het kan natuurlijk ook met een kleinere softbox.
Wat als ik nou de 250watt flitslamp in een softbox van 140 cm hoog plaats???
Heeft dat zin, of heb je dan ook echt een sterkere lamp nodig?

Iets tussendoor.......
Dit zag ik ergens op internet staan.

edit:
Even voor de duidelijkheid, dit is niet serieus, meer voor de grap bedoeld ;)

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/46/185441212_ec149323a5.jpg?v=0
Deze persoon heeft de binnenkant van een kartonnen doos bekleed met aluminiumfolie en als diffusor gewoon wit papier gebruikt 8)7 Wel een leuk idee om te proberen!

[ Voor 7% gewijzigd door bokko! op 17-01-2007 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
2x250 watt is echt genoeg voor de ruimte die jij beschikbaar hebt. Ik heb twee QiHe/Linkstar koppen voor m'n backdrop maar in het begin gebruikte ik ze als m'n main-light en het is echt genoeg. Sterker nog, ik vond het soms iets teveel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

bokko! schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 16:42:
[...]

Wat als ik nou de 250watt flitslamp in een softbox van 140 cm hoog plaats???
Heeft dat zin, of heb je dan ook echt een sterkere lamp nodig?

Even iets tussendoor.......
[afbeelding]
Deze persoon heeft de binnenkant van een kartonnen doos bekleed met aluminiumfolie en als diffusor gewoon wit papier gebruikt 8)7
Wel een leuk idee om te proberen!
Voor de doe-het-zelf pyromaan misschien. Geef dan gewoon iets meer geld uit |:( , wil je nu een studio of een bouwval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-06 22:26
Ik zie de mensen (modellen en opdrachgevers) al je studio binnenkomen, overal palen met dozen d'r aan en gamma bouwlampen :P

Maar even serieus, ik vind het een super idee dat je een studio gaat maken, ik hoe 'm gebookmarkerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
Fairy schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 17:07:
[...]
Voor de doe-het-zelf pyromaan misschien. Geef dan gewoon iets meer geld uit |:( , wil je nu een studio of een bouwval.
Natuurlijk ga ik dat niet doen!!! 8)7
Ik kwam het toevallig tegen en vond het wel grappig om te laten zien.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
Ik ben steeds een beetje aan het rondneuzen voor studiomateriaal het liefts ga ik natuurlijk bij een winkel langs waar ze mij nog wat advies kunnen geven.
Op internet ben ik een zaak in Oostzaan tegengekomen Fotoflits
Weet iemand van jullie nog een goede zaak, liefts in Noord Holland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
strobist.blogspot.com voor het betere doe het zelf werk.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Laatst online: 03-06 10:36

Roeligan

Feyenoord

Foto Konijnenberg Den Ham. Is misschien niet direct Noord Holland, maar wel goede en goedkope zaak.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Je kan ook gewoon met FotoSG bellen, hele aardige vent en helpt je graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
Zozo...

Het is alweer een tijdje geleden. Ik ben al het een en ander wijzer geworden, maar ben er nog niet helemaal uit.

Er is mij door een fotograaf geadviseerd om de muren mooi vlak wit te schilderen en als het nodig is afdekken met zwarte gordijnen. Andersom is namelijk niet mooi, als je plooien in je witte gordijnen hebt kan je namelijk schaduwen en vreemde reflectie krijgen. Hier kon ik mij wel iets bij indenken.

Betreft de studioflitsset denk ik dat ik een iets zwaardere uitvoering neem. Namelijk de Linkstar Flitsset LF-400A. Ik heb liever iets meer vermogen en dat ik de lampen iets zachter zet als dat ik met te weinig vermogen zit.

Achtergronddoeken heb ik gezien bij stoffenhandel.nl
Hier betaal je voor 3 meter breed stof slechts €9,95 per strekkende meter.
Ik begin gewoon met een witte en zwarte achtergrond en zal later misschien uitbreiden.

Het systeem om de achtergrond mee op te hangen ben ik nog niet helemaal over uit.
Ik heb een mooi setje gezien van Falcon Eyes om aan de achterwand te bevestigen. Zie hieronder.
Afbeeldingslocatie: http://www.fotosg.nl/images/FalconEyes/B-3W.jpg

Hier moet ik natuurlijk ook een paar dwarsliggers voor hebben en hier komt mijn vraag:

Is de betreffende ophangset alleen geschikt voor papierrollen, of kan ik een paar dwarsliggers monteren (iets als deze)Afbeeldingslocatie: http://www.fotosg.nl/images/Dwarsligger.jpg

en daar het doek op monteren? De buizen hebben een diameter van 32mm, ik denk dat dit de buitendiameter is. Wat ik niet weet is tot welke diameter het ophangsysteem aankan.

Of hebben jullie andere suggesties?

Ik hoor het graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Waarom stof en niet gewoon papier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
Dit papier heb ik wel eens bij een fotograaf gezien en ben bang dat het snel beschadigd. Ik wil de achtergrond namelijk deels over de grond laten liggen.
Doek heeft het voordeel dat het minder snel beschadigd en dat je het makkelijk kan wassen als het vies is.
Het nadeel is natuurlijk dat het zwaarder en duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-06 07:30

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

niet vergeten: flitsmetertje? Zit toevallig zelf naar zoiets te kijken; een Sekonic L358 kun je op e-bay voor zo'n 160 euro's oppikken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Als je je papier netjes oprolt en er voorzichtig mee omgaat dan is er niets aan de hand. Daarnaast heb je 11 meter papier..... Maar goed, het is een kwestie van smaak.

Flitsmeter of lichtmeter? Een lichtmeter is niet meer zo hard nodig in dit digitale tijdperk; je kan best zonder. Radiotrigger is misschien wel handig, maar ook die is niet nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

een flitsmetertje is wel handig, maar met digitale fotografie imo niet strikt noodzakelijk meer.
Flitslampen instellen, camera op M, diafragma en sluitertijd kiezen, 2 of 3 proeffoto's schieten, histogram bekijken en je weet of je qua belichting ok zit.
zeg ik overigens met m'n 3 keer studioflitserervaring

wat Monsieur Henninger zegt dus

[ Voor 6% gewijzigd door YellowCube op 19-02-2007 12:48 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

hmz, wel interessant, ik zit zelf ook steeds meer te denken aan achtergrond materiaal, maar dan meer voor op lokatie. Bedenk je wel dat de kwaliteit, als in dikte van de doeken, bepalend zijn. Als er een witte lichte achtergrond achter je zwarte doeken zit, dan flits je daar zo doorheen als je gebruik maakt van dunnen doeken. Als je ze golvend of dubbel ophangt dan zal dat affect natuurlijk behoorlijk verminderen. Maar het zal de prijs van de doeken wel doen stijgen.

Daarnaast zullen de goedkopere doeken ook veel harder slijten in de wasmachine. Denk maar aan een gemiddelde plaid...

[ Voor 11% gewijzigd door jules op 19-02-2007 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka

gratis_vodka

YellowCube schreef op maandag 19 februari 2007 @ 12:47:
een flitsmetertje is wel handig, maar met digitale fotografie imo niet strikt noodzakelijk meer.
Flitslampen instellen, camera op M, diafragma en sluitertijd kiezen, 2 of 3 proeffoto's schieten, histogram bekijken en je weet of je qua belichting ok zit.
zeg ik overigens met m'n 3 keer studioflitserervaring

wat Monsieur Henninger zegt dus
is waar, maar vergeet niet dat een histogram op je camera niet helemaal betrouwbaar is (want gebaseerd op JPG output)....voor de echt kritische shots is het dus wellicht nog wel handig. Aan de andere kant, wel een erg dure tool voor dat soort grappen terwijl je o.b.v. histogram al een erg goed beeld kan krijgen van je belichting...Kan iemand hier verder nog wat over zeggen?

Ik overweeg zelf zo'n ding overigens omdat ik vaak in manual mode schiet, niet zozeer vanwege het flitslicht aspect (hoewel 't wel gaaf is dat 'ie het % flitslicht kan berekenen....weet je dus wel hoeveel 'licht' uit dat histogram nu van ambient en hoeveel van flitslicht afkomstig is :P )

[ Voor 9% gewijzigd door gratis_vodka op 19-02-2007 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

een histogram is juist wel betrouwbaar in de zin dat je makkelijk ziet of je onder of overbelicht.
En verder gaat het toch om de belichting van je gehele scene? Wat maakt het dan uit of je weet wat van je omgevingslicht afkomt en wat van je flitslicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka

gratis_vodka

uiteraard als je weet hoe je 'm goed moet interpreteren; bij een wat donkere scene wil je dat het accent van het ding aan de linkerkant; niet een strak egaal verdeeld histogram. Prima als je dat weet dus; kan me voorstellen dat 'n lichtmetertje je wat sneller info geeft welke instellingen je het beste kunt gebruiken voor een bepaalde lichtsituatie.

Even geknipt uit een Adobe whitepaper:

Note that the on-camera histogram shows the histogram of the in-camera conversion to JPEG: a raw histogram would be a rather strange-looking beast, with all the data clumped at the shadow end, so cameras show the histogram of the image after processing using the camera’s default settings.
Most cameras apply a fairly strong S-curve to the raw data so that the JPEGs have a more film-like response, with the result that the on-camera histogram often tells you that your highlights
are blown when, in fact, they aren’t.

Ik gebruik het histrogram op m'n camera ook vaak en vind het een erg handige tool, begrijp me niet verkeerd, maar ik kan me voorstellen dat voor echt kritisch werk wat extra hulp handig kan zijn.

[ Voor 60% gewijzigd door gratis_vodka op 19-02-2007 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
Maar om nog even terug te komen op mijn vraag.
Kan ik deze dwarsliggers gebruiken met dit ophangsysteem?
Volgens mij is het ophangsysteem nagenoeg hetzelfde als de manfrotto-variant, ik zie alleen geen maten staan.
Voor welke diameter zijn deze geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153621

Ah mooi al deze tips. Heb ik veel aan voor een toekomstige studio. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
GerardHenninger schreef op maandag 19 februari 2007 @ 12:46:
Als je je papier netjes oprolt en er voorzichtig mee omgaat dan is er niets aan de hand. Daarnaast heb je 11 meter papier..... Maar goed, het is een kwestie van smaak.

Flitsmeter of lichtmeter? Een lichtmeter is niet meer zo hard nodig in dit digitale tijdperk; je kan best zonder. Radiotrigger is misschien wel handig, maar ook die is niet nodig...
Misschien heb je gelijk...
Papier is natuurlijk wel een stuk makkelijker op en af te rollen dan stof, het is goedkoper, in alle kleuren te krijgen etc.
Maar hoe doe jij het dan?
Laat jij je model gewoon over het papier lopen of zitten?

Ps. een radiotriggertje zat ik ook aan te denken, is toch wel makkelijk...

[ Voor 5% gewijzigd door bokko! op 20-02-2007 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

zorgen dat de schoenen schoon zijn van onderen/op zij, of gewoon zonder schoenen erop. En nog iets wat ik laatst heb meegemaakt; schoenen/laarzen etc kunnen ook vanaf de zijkant afgeven als het model gaat liggen/zippen. Dan dus ook lekker die schoenen/laarzen uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
bokko! schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 14:33:
[...]

Misschien heb je gelijk...
Papier is natuurlijk wel een stuk makkelijker op en af te rollen dan stof, het is goedkoper, in alle kleuren te krijgen etc.
Maar hoe doe jij het dan?
Laat jij je model gewoon over het papier lopen of zitten?

Ps. een radiotriggertje zat ik ook aan te denken, is toch wel makkelijk...
Als je op m'n site kijkt dan zie je dat ik in de studio niemand full-body heb gefotografeerd. Dat komt omdat
1) mijn ruimte te klein was
2) het papier op de grond verrot was.

Ik heb nu inmiddels een bredere rol (2.72 m) en een veel grotere ruimte dus dit jaar zal het anders zijn. Gewoon voorzichtig zijn met je papier, maar daarnaast heb je 11m lange speling en rol je gewoon een nieuw stuk over de grond. Kleine vlekjes en scheurtjes op de grond werk je gewoon weg met Photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Laatst online: 25-11-2024
En hoe bevestig je dat papier dan?

Ik zie hier bijvoorbeeld bij de fotokleinprofessional:
http://www.fotokleinprofessional.nl/pdf/focus2.pdf

"Een achtergrond ophang systeem van 2.80 meter breed met zwart papier voor 149 euro."
Geleverd incl. handige draagtas (woehoe! compact en mobiel)

Ik zie wel dat je bij fotokonijn achtergrondrollen kan halen van papier van Hama http://www.fotokonijnenberg.nl/product_list.php?idc=621

Zijn er wellicht nog goedkopere opties (een bekende hobby-internet-shop waar de rollen papier goedkoper te verkrijgen zijn?).

Alleen dus geen idee hoe je dat papier ophangt. Misschien met Scotch tape? :P

En ik heb vernomen dat bouwlampen een warmere toon afgeven dan de flitslichten van bij. zo'n Falcon Eyes flitsset. Klopt dat? Of is zo'n bouwlamp gewoon daglight, of misschien zelfs koeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Daglampen is leuk maar echt heel warm na verloop van tijd en je kan er niet echt makkelijk lightmodifiers voor vinden (of gebruiken).

Om mijn papier te bevestigen gebruik ik dit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

GerardHenninger schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 01:05:
Om mijn papier te bevestigen gebruik ik dit....
Heb het systeem al vaker gezien, mooi en vooral handig systeem (ken eigenlijk geen andere).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:07
Zijn er mensen die ervaring hebben met de low-budget oplossing van bouwlampen? Ik vind mezelf nog niet professioneel genoeg om 300/400 Euro uit te gaan geven aan een studio. Voor 60 Euro kan ik twee bouwlampen van 300 Watt en twee statieven kopen.

Werkt dit? Iemand ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Vorige week dinsdag zo'n oplossing gezien. Als je naakt fotografie gaat doen en jij zelf ook naakt rondloopt dan is die extra temperatuur wel gewenst. Anderzijds werkt het niet echt prettig. Is uiteraard afhankelijk van ventilatie mogelijkheden binnen je studiootje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvdijk1647
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-05 06:51

basvdijk1647

aka Osiris

@Aristos Ik heb een tijdje gefotografeerd met 3 bouwlampen. 2x 150W en 1x 1000W en leverde aardige resultaten op. Ik ben nu aan het kijken voor een flitsset omdat ik wat meer wil kunnen maar om te beginnen kun je er zeker wat mee. Let er wel op dat ze superheet worden dus als je bezig bent niet meteen verplaatsbaar zijn...

De 1000W lamp is overigens te koop i.v.m. aanschaf flitsset dus mocht je interesse hebben...

Ontwikkelaar van de Drammer whisky app voor Android en iOS / arduino-lessen.nl / blender-lessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 09:54
bokko! schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 09:15:
Wat is er mis met flitsers? Dat lijkt me veel praktischer en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
Skaah schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 19:37:
[...]

Wat is er mis met flitsers? Dat lijkt me veel praktischer en goedkoper.
Ik begrijp je opmerking even niet......
Ik heb het in dit topic toch over flitsers???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172373

Goed Topic. Het voordeel van papier als achtergrond t.o.v. doek is dat papier niet zo plooit, en dat kan soms heel vervelend zijn. Zelf werk ik met een combinatie van papier en doek, afhankelijk van de sessie.

Wat flitsers betreft: Mijn ervaring is dat ik eigenlijk maar een zware flitser nodig heb. Als ik op locatie werkt neem ik vaak maar een Bowens setje mee bestaande uit 1 flitskop van 1000 watt/sec en een grote softbox. Daarbij gebruik ik vaak 3 SB-800 flitsers met kleine softboxjes voor de invulling. Ook wil ik nog wel eens gebruik maken van simpelle slave invulflitsertjes. Natuurlijk mis je dan het gemak van instellicht, maar voor een strijklichtje over het haar heb je na drie keer oefenen echt geen instellicht meer nodig.

Wat lampen betreft: Ik heb het niet zo op warme lampen. Halogeen is echt vreselijk voor je model, zeker als deze met make-up is opgemaakt. Je wilt het liever koud dan warm hebben want een koud lichaam ziet er mooier en strakker uit dan een warm lichaam (zeker als je ook naaktfotografie gaat doen) Tuurlijk moet je het niet overdrijven want anders komt je model nooit meer terug :P
LED verlichting werkt perfect maar is duur. Er bestaan hele mooie LED lichtsets met 8000 witte leds die nauwelijks warm worden maar een prachtig licht afgeven van precies 5400 kelvin. Ik heb hier een keer mee gewerkt en het is echt perfect. Als alternatief kun je op de diverse webwinkels prima terecht voor koude lampen die een vergelijkbaar licht opleveren van bijvoorbeeld 500 watt, maar zonder de hitte van een halogeenlamp.

Hoewel ik zelf vaak flitsers gebruik werken lampen veel makkelijker, alleen vind het model het vaak niet zo prettig steeds maar in het felle licht te kijken. Hou inderdaad je studioruimte zo wit mogelijk en scherm af met zwart doek (harig doek zoals de structuur van een handdoek werkt het best omdat de zwarte haarstructuur het licht en eventuele reflecties echt prachtig absorbeert. Ik heb eens gezien dat iemand een soort luxaflex op zijn plafond had met aan de ene kant wit en aan de andere kant zwart zodat hij heel makkelijk kon kiezen voor een reflecterend of absorberend plafond. (was in een fotostudio waar auto's werden gefotografeerd)

Al dit is natuurlijk mijn opvatting over een studio inrichting, ik denk dat er zoveel verschillen in opvatting bestaan als dat er studio's bestaan. Kijk wat je er mee kunt en zoek naar de voor jou beste oplossing die ook weer afhangt van het doel van je studio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvdijk1647
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-05 06:51

basvdijk1647

aka Osiris

Vandaag mijn apparatuur besteld bestaande uit:
- 400w flitsset
- 100cm 5-in-1 reflectiescherm
- radio trigger

Ik ben benieuwd...

Ontwikkelaar van de Drammer whisky app voor Android en iOS / arduino-lessen.nl / blender-lessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Gosh, interessant topic. Ik kwam net dit tegen:
Complete draagbare studio-flitsset. Ideaal voor de digitale fotograaf. Uitermate geschikt voor: portret-, produkt- en schoolfotografie. Zeer compact, makkelijk mee te nemen voor locatiefotografie.

Eigenschappen: groot vermogen (180Ws), richtgetal 42 (ISO100), snelle laadtijd (1-2sec.), traploos instelbaar van 1/4 - 1/1, halogeen instellicht, draadloos te gebruiken door ingebouwde infra-rood fotocel, fraai afgewerkt met moderne vormgeving, zeer compact en gemakkelijk te transporteren.
De set bestaat uit:
- 3 flitskoppen
- net- en synchroonkabels
- 3 statieven
- 1 softbox 40x60cm
- 1 softbox 8-hoek 55cm
- 1 honingraat
- 1 draagtas voor flitskoppen + accessoires
- 1 draagtas voor statieven
Op http://q-flash.nl/ (onder aanbiedingen). Ik kan alleen nergens een merk o.i.d. vinden. Telt dat nog zwaar mee of is alles eigenlijk wel "goed"? Net door een vriendin gevraagd of ik een zooi portretten kan schieten (5 man max) dus het begint wel behoorlijk te kriebelen. Gaat die 3x180Ws genoeg zijn voor 5 man of heb ik dan toch echt meer power nodig?

Waarom kies ik zo'n dure hobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 168483

This system has 3 strobe lights. Two 150w/s lights, GN 135 feet at ASA 100:

It features:
Built-in reflector and power cable.
Remote slave sensor(For cordless strob)
Full and 1/2 power setting options.
75W Halogen Modeling light.
Recharge readylight.
Two-way fixing stand adapter.
Built in umbrella holder.
Easily changeable fuse holder.
Fast recycle time:1-3 seconds.
5600K color temperature

And one 45w/s light features:
Built-in reflector and power cable.
Remote slave sensor(For cordless strob)
Recharge readylight.
Built in umbrella holder.
Two-way fixing stand adapter.

This kit also includes the following accessories:

Two 3 section light stands that can be extended to 7 feet high.
One 3 section light stands that can be extended to 40" feet high.
Two 27" by 19" soft box kit.
One gold umbrella
One wireless remote trigger
One large 10x20 grey backdrop!
Two 5x10 feet polyfiber backdrops. 1 black/1 white!
Two 75W modeling light bulbs.
Two extra long 15 feet flash cords connect your camera and the light.
23" gold/silver reflector.
Snoot.
Barndoor.
One carrying case.

http://cgi.ebay.nl/3-STRO...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wilko schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 17:22:
Gosh, interessant topic. Ik kwam net dit tegen:

[...]

Op http://q-flash.nl/ (onder aanbiedingen). Ik kan alleen nergens een merk o.i.d. vinden. Telt dat nog zwaar mee of is alles eigenlijk wel "goed"? Net door een vriendin gevraagd of ik een zooi portretten kan schieten (5 man max) dus het begint wel behoorlijk te kriebelen. Gaat die 3x180Ws genoeg zijn voor 5 man of heb ik dan toch echt meer power nodig?

Waarom kies ik zo'n dure hobby
De flitsers zijn van het merk Jinbei, type Milestone. Dit is geen grote speler in de markt, maar ik ken iemand die een setje Milestones heeft en het werkt goed en is degelijk uitgevoerd.

Zelf zou ik in elk geval een flitser van wat groter vermogen willen hebben. Zoals ik al eerder in dit topic schreef, ik werk met een zware flitser en een paar kleintjes voor de invulling en als haarlicht. Kijk bijvoorbeeld eens voor een setje van 2 kleine flitsertjes en een model van 400 watt/sec of meer. Dit kun je dan mooi gebruiken met een wat grotere softbox want dat is toch wat je wilt gaan gebruiken als je groepen gaat fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
We zijn nu bezig met het bouwen van de fotostudio(tje). Het gebeurt in de avonduurtjes, dus het zal nog wel een paar weken duren voordat hij gebruikt kan worden. Ook ga ik binnenkort het apparatuur aanschaffen. Betreft de achtergrond heb ik toch voor papier gekozen.

Binnenkort zal ik een paar fotos van de ruimte posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
Na een lange periode is het dan bijna zover!
Mijn fotostudio is (op een paar kleine dingetjes na) zo goed als klaar.

Muren:
De muren zijn geplaatst en zijn wit geschilderd. De muren worden met zwarte gordijnen van 3 meter breed fotodoek afgedekt. Op deze manier kan ik kiezen tussen een witte reflecterende muur en een lekkere donkere absorberende muur. De gordijnen zijn besteld bij stoffenhandel.nl. Eerst heb ik hier een staaltje opgevraagd zodat ik kon zien wat voor stof het is. Het is gewoon katoen van dezelfde kwaliteit als vele fotodoeken die je bij de speciaalzaak haalt. Zeker de moeite waard dus!

Afbeeldingslocatie: http://www.bokko.eu/div/zijkant.jpg
foto van één van de betreffende muren

Achtergrond:
Voor de achtergrond heb ik een mechanisme van falcon Eyes gekocht. Het betreft de Falcon Eyes B-4W
Hier kunnen 4 rollen papier van 2,72 meter breed aan hangen. Op het moment heb ik allaan nog maar zwart en wit, maar er zal zeker nog het een en ander bij komen. ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.bokko.eu/div/achtergrond.jpg
achtergrond

Afbeeldingslocatie: http://www.bokko.eu/div/steun.jpg
Het ophangmechanisme paste er maar net tussen...

Flitsset:
Als flitsset heb ik de Linkstar LF-400A gekocht. Lekker setje met leuke specificaties. Bij de flitsset heb ik een radiotrigger gekocht, namelijk de Falcon Eyes RF-604D.
De trigger is echt super in gebruik. Zelfs als ik buiten ga staan reageren mijn flitsers nog.

Overig:
Natuurlijk is er nog veel meer wat ik graag wil hebben.
O.a. reflectieschermen, statieven, reflectoren, kleppenset, honingraad, kleurenfilters en noem maar op. Als iemand hier nog suggesties voor heeft hoor ik het graag.

Binnenkort zal ik het eindresultaat van mijn studio posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Ik ben benieuwd, super dat je wat pics post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-06 22:45

Asteroid9

General Failure

Erg interessant, ik wil ook een studio inrichten dus ik houd het topic met spanning in de gaten! :)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-03 08:33
Opgelet met de achtergronddoeken van Stoffenhandel. Ze zijn niet geschikt als achtergronddoek. Ze zijn te doorzichtig en kreuken heel snel bij manipulatie. Dezelfde identieke stoffen (katoen, lakenstof) kan je trouwens in andere stoffenwinkels aan 5€/m kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door vliegen op 14-05-2007 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205784

Ik heb zelf ook laatst een flitsset gekocht. Heb alleen nog geen achtergrond. Was eerst een beetje aan het klooien, maar nu ben ik erachter gekomen dat de ene flitser meeflitst met de ander. Op school hebben we een achtergrond van papier. Maar ik kan het nergens vinden. Weet iemand een winkel waar ik zoiets kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
4 posts boven je staat een systeem, zelfs mét link erbij :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vliegen schreef op maandag 14 mei 2007 @ 13:04:
Opgelet met de achtergronddoeken van Stoffenhandel. Ze zijn niet geschikt als achtergronddoek. Ze zijn te doorzichtig en kreuken heel snel bij manipulatie. Dezelfde identieke stoffen (katoen, lakenstof) kan je trouwens in andere stoffenwinkels aan 5€/m kopen.
Hoewel ik de stof van stoffenhandel.nl niet ken weet ik wel dat veel fotografen hun stof kreukvrij houden door een stoomapparaat te gebruiken. (geen stoom strijkijzer maar echt een schoonmaak apparaat waar stoom uit komt). Zelf heb ik mijn stoffen gekocht op de Amsterdamse Albert Cuyp markt en dat kan ik iedereen aanraden. Er zitten daar meerdere stoffenhallen die erg goedkoop hele brede stof leveren, zelfs in rare maten zoals 5 meter breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wilko schreef op maandag 14 mei 2007 @ 16:58:
4 posts boven je staat een systeem, zelfs mét link erbij :O
papier? ben ik nou zo blind?

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 205784 op 15-05-2007 08:44 . Reden: Ik ziet het al :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-06 22:38

Garyu

WW

Anoniem: 205784 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 08:38:
[...]

papier? ben ik nou zo blind?
"Hier kunnen 4 rollen papier van 2,72 meter breed aan hangen. Op het moment heb ik allaan nog maar zwart en wit, maar er zal zeker nog het een en ander bij komen. ;) "

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mijn vraag was waar die papieren rollen te koop waren. Maar die link wijst inderdaad naar de site waar je zoiets kan kopen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
De stof is inderdaad wat doorzichtig, het is katoen. Je zou het wel zeker als achtergrond kunnen gebruiken. Zolang je geen licht achter je achtergrond installatie hebt is er niets aan de hand. De kwaliteit is hetzelfde als bepaalde "merk" doeken.

De prijs bij stoffenhandel.nl is goed... 3 meter breed is geen standaard maat. Voor 5€/m zit je waarschijnlijk aan 1,5 meter breed. Zo niet, zou ik graag willen weten waar jij deze stof hebt gezien.

Mijn gordijnen van deze betreffende stof worden vandaag opgehangen. Binnenkort zal ik wat foto's posten.

[ Voor 6% gewijzigd door bokko! op 18-05-2007 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegen
5€/m voor een breedte van 3m. Te koop in een stoffenwinkel (Stoffen Verkoop Hoogboomsteenweg 5,
B-2950 Kapellen) in Kapellen, net over de grens in België.
Identiek dezelfde stof als die ik van Stoffenhandel ontvangen heb, aan 9,95€:m. Ze hebben wel geen site en versturen waarschijnlijk ook niets. Dus zelf afhalen is daar de boodschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-06 14:40

Floor-is

5.2

Even voor mijn gewaarwording: de stof die je nu gebruikt is dus eigenlijk wat te dun voor het werk dat je er mee doet? Maar de meerprijs voor dikke stof (bijvoorbeeld veloers?) is gewoon te groot.

Vraag me wel af waarom je de vloer niet ook wit hebt gemaakt, die ziet er nog uit alsof je (klik)laminaat hebt liggen. Een witte ondergrond is wellicht moeilijk schoon te houden, maar het lijkt me juist wel prettig om te dienen als reflectie. (Hoewel ik me ook wel weer kan voorstellen dat je dat op sommige momenten juist niet wilt hebben...)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Floris

Wat maakt het uit wat voor vloer je er in hebt liggen als je rollen papier gebruikt die doorlopen tot over de vloer? Als je reflectie wil dan heb je dat, en als je het niet wilt, gebruik je zwart papier. Het enige dat ik wel zou doen is zorgen dat er geen randjes zichtbaar zijn tussen de zijkanten van het papier en de muren, maar dat is met gordijnen goed op te lossen.

Ik ben eens in een studio geweest waar ze interieur foto's maakten, maar daar kwam het interieur ook van foto's die als achtergrond aan rollen hingen. Tafeltje er voor met een bloemetje er op en weer een andere setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Nou ik kan me studio's herrineren die alles wit hebben en waar alles, op de vloer (en het hoge plafond) na zwart gemaakt kan worden. Dan heb je nog meer invloed op hoe de belichting gaat zijn. Je hebt wel gelijk over de 'randjes', dat lijkt me een lastig iets :)

Je uitleg over die studio is me nog niet geheel duidelijk eigenlijk, kan je dat eens toelichten?

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-06 14:05

DeFeCt

je wéét toch

Ik heb mijn eigen hobby bob oplossing gebouwd, met achtergrond doek van stoffenhandel en een dia projector scherm, de stof met klemmen vast gezet op het scherm en het scherm zorgt er voor dat er geen licht doorheen valt via de achterkant van het doek, het blijft behelpen, maar het is een goedkope oplossing om het "eerst maar eens te proberen"

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Floris schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 15:06:
Je uitleg over die studio is me nog niet geheel duidelijk eigenlijk, kan je dat eens toelichten?
In de plaats van wit of zwart (of anders gekleurd) achtergrond papier gebruikten ze daar papier met realistische fotoafdrukken als achtergrond. Je zet een tafeltje neer en je waant je op een terras ergens in Italie met je model. Was een hele grote studio waar ze veel foto's maakten voor een paar grote woonwarenhuizen. Werkelijk alles daar was fake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Heh, dat is ook een manier ja :D

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
Floris schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 14:35:
Even voor mijn gewaarwording: de stof die je nu gebruikt is dus eigenlijk wat te dun voor het werk dat je er mee doet? Maar de meerprijs voor dikke stof (bijvoorbeeld veloers?) is gewoon te groot.

Vraag me wel af waarom je de vloer niet ook wit hebt gemaakt, die ziet er nog uit alsof je (klik)laminaat hebt liggen. Een witte ondergrond is wellicht moeilijk schoon te houden, maar het lijkt me juist wel prettig om te dienen als reflectie. (Hoewel ik me ook wel weer kan voorstellen dat je dat op sommige momenten juist niet wilt hebben...)
Wit is wel mooi, maar als je volledige bodyshoots doet zal je toch papier over je vloer leggen leggen.
En als je van de juiste afstand schiet krijg je niets van de vloer te zien (het papier is 2,72 meter breed!).
Wat ik wel vaker heb gezien in een studio is een grijze vloer. Dit reflecteerd niet zo en is ook weer niet zo donker als bv een zwarte vloer. Mooie gulden middenweg dus ;)
Over de vloer ben ik nog niet helemaal uit... voorlopig laat ik hem zoals hij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
vliegen schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 13:51:
5€/m voor een breedte van 3m. Te koop in een stoffenwinkel (Stoffen Verkoop Hoogboomsteenweg 5,
B-2950 Kapellen) in Kapellen, net over de grens in België.
Identiek dezelfde stof als die ik van Stoffenhandel ontvangen heb, aan 9,95€:m. Ze hebben wel geen site en versturen waarschijnlijk ook niets. Dus zelf afhalen is daar de boodschap.
Afhalen in België... Daar ga je al. Ik woon in Amsterdam. Het voordeel wat ik haal rij ik dus op aan benzine.
Maar voor de mensen die daar dichterbij wonen of gewoon héél veel meters stof nodig hebben is dit natuurlijk perfect! 5€ p/m is echt niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegen
@ bokko! voor 1 €/m extra en de verzendingskosten via TNT binnen Nederland wil ik dit uitzondelijk wel eens voor je opsturen. De stof weegt ongeveer 0,5 kg/lm. Wel vooraf overschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
vliegen schreef op maandag 28 mei 2007 @ 10:57:
@ bokko! voor 1 €/m extra en de verzendingskosten via TNT binnen Nederland wil ik dit uitzondelijk wel eens voor je opsturen. De stof weegt ongeveer 0,5 kg/lm. Wel vooraf overschrijven.
Dank je, maar ik sla deze aanbieding af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegen
Geen probleem. Was maar een voorstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:07
Ik heb afgelopen week zitten kijken bij de Praxis, daar stond een QIHE setje van 2x 150 watt te koop voor 250 euro. Heb het maar afgeslagen, want lijkt me echt te weinig watt.
Maar ben toen gaan rondkijken en ik vroeg me af wat dan wel voldoende is.

Als ik body-shots wil maken; heb je dan aan 2x 300 watt voldoende? En wat is het verschil tussen de SS en de GN serie van Falcon Eyes? Ik ben hier wel geinteresseerd in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Aristos schreef op maandag 05 november 2007 @ 11:26:
Ik heb afgelopen week zitten kijken bij de Praxis, daar stond een QIHE setje van 2x 150 watt te koop voor 250 euro. Heb het maar afgeslagen, want lijkt me echt te weinig watt.
Maar ben toen gaan rondkijken en ik vroeg me af wat dan wel voldoende is.

Als ik body-shots wil maken; heb je dan aan 2x 300 watt voldoende? En wat is het verschil tussen de SS en de GN serie van Falcon Eyes? Ik ben hier wel geinteresseerd in...
Het aantal watt constant geeft geen indicatie wat die eruit gooit aan vermogen per flits bij dit soort lampen. Ik heb een bouwlamp van 1500 Watt constant (ja die wordt behoorlijk warm.. heb er nog een van 500W .. heb je eigenlijk niks aan bij fotograferen).. en deze geeft minder licht dan wanneer ik een foto maak met dit setje.. rara hoe kan dat (op half vermogen van 1 zo'n lampje van de QIHE tegen het plafond half vermogen, licht een kamer van 4 bij 3 op van donker naar geheel licht.. geen punt)? Je kunt niet simpel het GN (gain number en dat is waar het om gaat bij flitsen) van een flits weten wanneer je alleen maar kijkt naar het vermogen van de flitslamp. Je moet dat meten met een lichtmeter (met flits mogelijkheid). Ga daarbij niet op Watts dus af .. maar GN nummers (en das ook weer niet alles.. maar het is iets).
Neemt niet weg dat die setjes van die Falcons gewoon goed zijn voor je body shots.... maar net zoals de Praxis set...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250882

bokko! schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 14:51:
Na een lange periode is het dan bijna zover!
Mijn fotostudio is (op een paar kleine dingetjes na) zo goed als klaar.

Muren:
De muren zijn geplaatst en zijn wit geschilderd. De muren worden met zwarte gordijnen van 3 meter breed fotodoek afgedekt. Op deze manier kan ik kiezen tussen een witte reflecterende muur en een lekkere donkere absorberende muur. De gordijnen zijn besteld bij stoffenhandel.nl. Eerst heb ik hier een staaltje opgevraagd zodat ik kon zien wat voor stof het is. Het is gewoon katoen van dezelfde kwaliteit als vele fotodoeken die je bij de speciaalzaak haalt. Zeker de moeite waard dus!

[afbeelding]
foto van één van de betreffende muren

Achtergrond:
Voor de achtergrond heb ik een mechanisme van falcon Eyes gekocht. Het betreft de Falcon Eyes B-4W
Hier kunnen 4 rollen papier van 2,72 meter breed aan hangen. Op het moment heb ik allaan nog maar zwart en wit, maar er zal zeker nog het een en ander bij komen. ;)

[afbeelding]
achtergrond

[afbeelding]
Het ophangmechanisme paste er maar net tussen...

Flitsset:
Als flitsset heb ik de Linkstar LF-400A gekocht. Lekker setje met leuke specificaties. Bij de flitsset heb ik een radiotrigger gekocht, namelijk de Falcon Eyes RF-604D.
De trigger is echt super in gebruik. Zelfs als ik buiten ga staan reageren mijn flitsers nog.

Overig:
Natuurlijk is er nog veel meer wat ik graag wil hebben.
O.a. reflectieschermen, statieven, reflectoren, kleppenset, honingraad, kleurenfilters en noem maar op. Als iemand hier nog suggesties voor heeft hoor ik het graag.

Binnenkort zal ik het eindresultaat van mijn studio posten.
Handig die foto. Ik heb vandaag ook een achtergrond hanger + grote rol wit achtergrond papier besteld. Ik ga ook mijn 1e eigen fotostudiotje bouwen. Ik heb al reflectors/flitsers en een grote softbox/paraplu als main light.

Heb je toevallig al fotos gemaakt in je studio? Je website doet het niet namelijk die met .eu extensie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
Sorry dat ik al zo´n tijd niets meer heb laten zien of horen, maar heb het aardig druk de laatste tijd.

Een paar maanden geleden hebben we de rest van het pand ook omgebouwd en hebben nu dus twee mooie fotostudio´s.

Uiteraard weer het een en ander aan apparatuur gekocht o.a. een achtergrodinstallatie van 3,55 meter breed, een mooie flitsset met een grote octabox van 1,4 meter, het e.e.a. aan continu verlichting en nog meer.

Ik heb pas geleden een aantal foto´s van mijn fotostudio´s genomen.
Binnenkort zal ik nog wat van mij laten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-06 14:05

DeFeCt

je wéét toch

Als ik de foto's zo bekijk vraag ik me af of je eigenlijk ook niet wat meer van opzij zou willen flitsen, het lijkt er door de muren nu op alsof je alleen van voren kunt flitsen?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
DeFeCt schreef op maandag 03 maart 2008 @ 13:31:
Als ik de foto's zo bekijk vraag ik me af of je eigenlijk ook niet wat meer van opzij zou willen flitsen, het lijkt er door de muren nu op alsof je alleen van voren kunt flitsen?
Rechtsachter kan ik een lamp neerzetten. Deze komt jammergenoeg een klein stukje op het doek te staan, maar het gaat perfect.
Ik kan dus wel zeker van achter flitsen.

De tweede studio is twee keer zo groot. Hier heb ik dus alle vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:49
bokko! schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 16:42:
Iets tussendoor.......

edit:
Even voor de duidelijkheid, dit is niet serieus, meer voor de grap bedoeld ;)

[afbeelding]
Deze persoon heeft de binnenkant van een kartonnen doos bekleed met aluminiumfolie en als diffusor gewoon wit papier gebruikt 8)7 Wel een leuk idee om te proberen!
Ik heb ook 2 van die dingen gemaakt, werken perfect hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-06 11:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
Zoals beloofd post ik hierbij een klein aantal foto´s van mijn studio´s.

Portretstudio
Afbeeldingslocatie: http://www.foto-fabulous.nl/images/stories/portfolio/portretstudio/Portretstudio_01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.foto-fabulous.nl/images/stories/portfolio/portretstudio/Portretstudio_02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.foto-fabulous.nl/images/stories/portfolio/portretstudio/Portretstudio_03.jpg

XL studio
Afbeeldingslocatie: http://www.foto-fabulous.nl/images/stories/portfolio/xlstudio/XL_studio_01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.foto-fabulous.nl/images/stories/portfolio/xlstudio/XL_studio_02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.foto-fabulous.nl/images/stories/portfolio/xlstudio/XL_studio_03.jpg

In de tussentijd ben ik ook druk bezig geweest met een eigen website. Namelijk: fotofabulous.nl
Via deze site probeer ik een beetje reclame te maken voor fotosessies en verhuur van de fotostudio´s

Ik hoor graag wat jullie er van vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 07:16
Ziet er goed uit, de ruimte lijkt veel flexibeler te gebruiken met wat meer breedte, en ook lekker compleet met makeupspiegel ed.

Goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka

gratis_vodka

Wow wat een mooie ruimte zeg, echt gaaf!

Bij mij thuis is helaas momenteel geen ruimte voor zoiets; wellicht als ik een keer verhuisd ben ;)

Even een vraagje; waarom de hotlights voor je achtergrond en geen extra flitsertje met een gel ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
gratis_vodka schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 09:59:
Wow wat een mooie ruimte zeg, echt gaaf!

Bij mij thuis is helaas momenteel geen ruimte voor zoiets; wellicht als ik een keer verhuisd ben ;)

Even een vraagje; waarom de hotlights voor je achtergrond en geen extra flitsertje met een gel ervoor?
Ach... dat is natuurlijk ook een beetje voor de show ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18221

De invulling van de ruimte vindt ik goed gedaan, leuk ook dat je foto's ervan plaatst. Die zwarte gordijnen lijken me zeer nuttig als je ziet hoeveel strooilicht die plus/boxen van je produceren.

Over de eerdere discussies over al die Watt-secondes: ik speel op dit moment met kleine flitsers en vindt dit ideaal. Het is klein, het kan eenvoudig de zon 'overpoweren' dus vb. buiten kun je de hele set ook gebruiken. Heb recentelijk wat elinchrom skyports besteld (zouden morgen moeten binnenkomen) omdat mijn china-setje radiotriggers verschrikkelijk faalden. Maar draagbaarheid (gewicht) en mobiliteit (AA batterijen) gaan voor mij in elk geval boven de hoogvermogenlampen die super zwaar zijn en bovendien ofwel netstroom ofwel een zware accukast nodig hebben.

Ik heb nog geen situaties gehad waar ik studiolampen nodig had, 2 flitsers op full power met een a3 lap wit papier ervoor heeft zelfs al genoeg licht opgeleverd voor 30-personen groepsfoto's. Ik geef toe, daar was het wel echt kantje boord en eigenlijk waren studiolampen daar wel een vereiste (dan had ik meer vrijheid gehad met mijn sluitertijd/diafragma/iso). Voor 1persoons body shots heb je ECHT GEEN dikke flitslampen nodig. Absolute overkill.

En je kunt lachen om die strobist dude met zijn doos-softbox: het doet exact hetzelfde, en tenzij je pro bent en opdrachten aanneemt waar je veel voor vraagt hoef je je nergens voor te schamen. Veel lighting accesoires zijn gewoon belachelijk duur voor wat je krijgt. Stukje plastic snoot kost wat, 30 euro? Vast nog wel meer. Absolute onzin natuurlijk.

Die link naar strobist vond ik hier ook wel relevant dus.

Edit: je studio ziet er overigens goed uit dus en ik denk dat als je er een ruimte voor reserveert de investering in grote lampen wel een goede is; waarschijnlijk ben je ook niet voornemens om alles mee naar buiten te slepen voor een shoot daar?
Het komt er dus op neer dat wat je ermee wilt bepaald wat je moet kopen...

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 18221 op 11-03-2008 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Ik ben bijzonder benieuwd naar de elinchrom skyports moet ik zeggen. Zo'n setje is in ieder geval een heel stuk betaalbaarder dan PocketWizards. ;) Okay ze kunnen misschien wel minder, ze hebben minder bereik en 't ziet er minder stoer uit, maar eigenlijk gaat het mij er om dat ze fatsoenlijk werken. :P

Met een klein lichtstatief (een Manfrotto 3373), een setje clamps en zo'n supervouwbare plu kan je heel leuk beginnen. Zeker met die skyports heb je dan een lekker draagbare set (die je gewoon in de auto kunt laten liggen, of zelfs in je tas kwijtkunt). Een setje (1 zender-ontvanger combi) is bovendien goedkoper dan zo'n ST-E2. ;) En je kunt je skyports ook gebruiken als je naar echte flitskoppen gaat, waardoor je lekker kunt doorgroeien en dat is wel een belangrijk voordeel!

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
ik ben ook wel benieuwd naar die skyports.
(in combinatie met canon reportageflitsers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
Anoniem: 18221 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 15:25:
De invulling van de ruimte vindt ik goed gedaan, leuk ook dat je foto's ervan plaatst. Die zwarte gordijnen lijken me zeer nuttig als je ziet hoeveel strooilicht die plus/boxen van je produceren.
Het licht op de foto's komt van een continue-lamp die achter mij staat tijdens het nemen van de foto's ;) het strooilicht valt reuze mee.
Maar die gordijnen zijn inderdaad een goede uitkomst om strooilicht tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Floor-is schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 15:51:
Ik ben bijzonder benieuwd naar de elinchrom skyports moet ik zeggen. Zo'n setje is in ieder geval een heel stuk betaalbaarder dan PocketWizards. ;) Okay ze kunnen misschien wel minder, ze hebben minder bereik en 't ziet er minder stoer uit, maar eigenlijk gaat het mij er om dat ze fatsoenlijk werken. :P

Met een klein lichtstatief (een Manfrotto 3373), een setje clamps en zo'n supervouwbare plu kan je heel leuk beginnen. Zeker met die skyports heb je dan een lekker draagbare set (die je gewoon in de auto kunt laten liggen, of zelfs in je tas kwijtkunt). Een setje (1 zender-ontvanger combi) is bovendien goedkoper dan zo'n ST-E2. ;) En je kunt je skyports ook gebruiken als je naar echte flitskoppen gaat, waardoor je lekker kunt doorgroeien en dat is wel een belangrijk voordeel!
Klopt, ik heb 3 Rx en 1 Tx besteld (heb ook drie flitsers dus dat maakt wel sense). Ik wilde goede kwaliteit (die Chinadingen (ook na modden) faalden gewoon gigantisch als ik ze echt nodig had), maar vondt pocketwizards ala 200 euro per stuk te duur. Nu ben ik voor 350 euro klaar. Doorgroeien kan er inderdaad ook mee, maar voorlopig kan ik denk ik nog genoeg doen met mijn kleine flitsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Anoniem: 18221 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 19:50:
[...]

Klopt, ik heb 3 Rx en 1 Tx besteld (heb ook drie flitsers dus dat maakt wel sense). Ik wilde goede kwaliteit (die Chinadingen (ook na modden) faalden gewoon gigantisch als ik ze echt nodig had), maar vondt pocketwizards ala 200 euro per stuk te duur. Nu ben ik voor 350 euro klaar. Doorgroeien kan er inderdaad ook mee, maar voorlopig kan ik denk ik nog genoeg doen met mijn kleine flitsers.
Doorgroeien kan ook met PocketWizards, ze werken met raportage flitsers en monoblocks. Ik vind het fijne aan PocketWizards dat ze zichzelf bewezen hebben en enorm stabiel zijn. Ik heb een aantal Multimax's en die kan je lekker uitgebreid instellen, vooral handig als remotes voor aan camera's. Ik zou alleen Skyports kopen als ik een Elinchrom RX set zou hebben want dan kan je op je laptop/PC je licht op afstand instellen en dat is wel ubercool.

@Bokko! :
Heel netjes gedaan je studio zo! Ziet er super uit. Misschien nog wat booms kopen voor wat meer flexibiliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GerardHenninger schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 00:44:
[...]

Doorgroeien kan ook met PocketWizards, ze werken met raportage flitsers en monoblocks. Ik vind het fijne aan PocketWizards dat ze zichzelf bewezen hebben en enorm stabiel zijn. Ik heb een aantal Multimax's en die kan je lekker uitgebreid instellen, vooral handig als remotes voor aan camera's. Ik zou alleen Skyports kopen als ik een Elinchrom RX set zou hebben want dan kan je op je laptop/PC je licht op afstand instellen en dat is wel ubercool.

@Bokko! :
Heel netjes gedaan je studio zo! Ziet er super uit. Misschien nog wat booms kopen voor wat meer flexibiliteit?
Doorgroeien kan ook met PW's maar dan wel tegen een meerprijs. En dat terwijl de SP's zich natuurlijk ook gewoon bewezen hebben, zij het op de helft van de range. De vraag die je jezelf moet stellen is: heb ik die range nodig (1000ft~300m)? Zo ja, dan voor PW's gaan, zo nee, dan voor SP's gaan (500ft~150m). Verder qua reliability zijn ze identiek en de Universal SP's kun je voor allerhande flitsapparatuur gebruiken. Ohja, nog een feature die PW's hebben en SP's niet: je kunt je camera niet op afstand triggeren met SP's (zoals je voor de Multimax units beschrijft). Maarja, dat vindt ik persoonlijk dus weer een dummy feature. Net zoals het instellen van je belichting vanaf je laptop. Again, ik ben geen studiofotog dus logisch ook :-) Ik kan me de meerwaarde hiervan in een studio wel voorstellen, vooral bij bv. productfotografie.

Edit: deze functionaliteit (laptop lighting) heeft de Universal variant btw niet eens - enkel de USB transceiver RX en de Transmitter RX kunnen dit in samenwerking met de RX lampen. Vindt het maar een beetje proprietary rompslomp tbh. Gelukkig verkopen ze ook universal units _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 18221 op 12-03-2008 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka

gratis_vodka

Anoniem: 18221 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 10:56:
[...]

Edit: deze functionaliteit (laptop lighting) heeft de Universal variant btw niet eens - enkel de USB transceiver RX en de Transmitter RX kunnen dit in samenwerking met de RX lampen. Vindt het maar een beetje proprietary rompslomp tbh. Gelukkig verkopen ze ook universal units _/-\o_
ikzelf heb PWs voor oorspronkelijk mijn gewone flitsers, maar gebruik ze sinds kort ook met een losse elinchrom kop. Die skyports daar hoorde ik pas later van, anders was dat een leuke optie geweest, maar ik ben in ieder geval erg tevreden over die PW's.

Wat de functionaliteit met die rx betreft; 't is natuurlijk wel erg handig als je een rx op een boom hebt hangen en je kunt er een beetje lastig bij...is in ieder geval leuk dat 't theoretisch mogelijk is, niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Anoniem: 18221 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 19:50:
[...]

offtopic:
Ik zie in je profiel verder geen mogelijkheid om je te contacteren, mag ik vragen waar je je skyports besteld hebt? Op internet kan ik namelijk geen NL leverancier vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
fotosg is geloof ik niet zo duur met die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Recoil schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 13:28:
[...]

offtopic:
Ik zie in je profiel verder geen mogelijkheid om je te contacteren, mag ik vragen waar je je skyports besteld hebt? Op internet kan ik namelijk geen NL leverancier vinden.
FotoFlits is de Nederlandse importeur/dealer van Elichchrom. Hier dus klikken voor Elichchrom Skyports
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.