Toon posts:

Twee HDD's met bad sectors binnen anderhalf jaar, oorzaken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Ik heb sinds vandaag weer een hardeschijf met bad-sectors.
Aangezien dit de tweede binnen anderhalf jaar is, begin ik me af te vragen of het probleem misschien door iets anders word veroorzaakt inplaats van een hardeschijf die opeens bad-sectors krijgt :).

Ik heb al een low-level format uitgeprobeerd, daarna kwam uit de PowerMax test: "Passed" ik dacht dus dat alles weer koek en ei was maar na een reboot begon me hardeschijf weer te tikken en gaf PowerMax opeens weer aan dat me hardeschijf "failed" was.

Ik heb ook al een memory-test gedaan, geen fouten hier te vinden.

Het rare vind ik, ik kon pas zien dat de hardeschijf corrupt bleek te zijn nadat ik met PowerMax een diagnostische test had gedaan. Bij mijn vorige hardeschijf kwam al mooi bij het opstarten een S.M.A.R.T error (Dit heb ik nu nog steeds aanstaan maar nu kreeg ik de fout niet.)

Nu wil ik aan jullie vragen, hoe kan ik kijken wat mijn data corruptie veroorzaakt / wat kan nog meer mijn data corruptie veroorzaken.

Aangezien de maxtor hardeschijf al meer als 4 jaar oud is is mijn garrantie afgelopen, en aangezien ik momenteel nogal short-on-cash ben wil ik graag eerst kijken wat er eventueel vervangen moet worden voordat ik weer een nieuwe hardeschijf koop en deze naar een jaar weer dood is.

Het betreft een Maxtor 6y080p0 en een MSI moederbord ik zal zo dit bericht nog even bijwerken voor uitgebreide system specs.

Edit:
Moederbord:
MS-6743 Versie 1.1A

Socket:
478

Bios:
09/17/04 Phoenix/Awardbios V6.0PG
Springdal-G-6A79 AM4AC-00
W6743IMS V7.3 091704 19:27:51
Vendor=Micro-star
Award Flash Bios

Processor:
Intel(R) Pentium(R) 4 HT 3.00GHz (Northwood)

Geheugen:
Totaal 1024MB RAM
Bank1: 256MB
Bank2: 256MB
Bank3: 512MB

Hard Drive:
80GB maxtor 7200RPM (Maxtor 6y080p0)

Video Card:
Radeon 9600 Pro Series

Sound Card:
SB Audigy Audio [B400]

Besturingssysteem:
Geen meer (geformateerd).

Mochten er nog meer details nodig zijn dan kan ik probreren deze nog op te zoeken met System Analyser V5.3o (Ik gebruik nu een "Ultimate" boot cd).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2007 23:59 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het ding gaat tikken dan is hij gewoon fysiek kapot. Het kan nog liggen aan de voeding die niet echt stabiel is, die kan je hdd dan slopen. Wat voor iets heb je aan voeding erin hangen?
Verder is het natuurljik zo dat Maxtor niet echt het meest betrouwbare merk is en dat ze een hoge uitval hebben, dus je kunt de pech hebben dat je binnen een korte tijd met een aantal dode disks zit.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 14 januari 2007 @ 23:59:
Als het ding gaat tikken dan is hij gewoon fysiek kapot. Het kan nog liggen aan de voeding die niet echt stabiel is, die kan je hdd dan slopen. Wat voor iets heb je aan voeding erin hangen?
Verder is het natuurljik zo dat Maxtor niet echt het meest betrouwbare merk is en dat ze een hoge uitval hebben, dus je kunt de pech hebben dat je binnen een korte tijd met een aantal dode disks zit.
Zal even kijken, is volgens mij een standaard 350watt dingetje wat al in me pc zat toen ik hem kocht.
Kan inderdaad zijn dat de voeding dit veroorzaakt omdat ik nadat ik de pc heb gekocht wel een nieuwe videokaart erin heb gepropt maar zover ik het zo kan merken word nooit iets onstabiel.
Ik post binnen een uur merk voeding etc. *moet even de pc uit elkaar halen*.

• maap
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 16:58
"wat al in me pc zat toen ik hem kocht."
kort gezegd: waarschijnlijk een el-cheapo ding, en dus mogelijk de veroorzaker van het probleem.
Ik twijfel overigens of er over een uur nog veel tweakers actief zijn, maar dat terzijde..

Aanhangwagen onderdelen

Verwijderd

Topicstarter
maap schreef op maandag 15 januari 2007 @ 00:07:
"wat al in me pc zat toen ik hem kocht."
kort gezegd: waarschijnlijk een el-cheapo ding, en dus mogelijk de veroorzaker van het probleem.
Ik twijfel overigens of er over een uur nog veel tweakers actief zijn, maar dat terzijde..
Ach morgen weer een dag ;)
Details van de voeding (schrik niet..ik schrok ook :O)

Merk: Inwin Powerman (of tenminste dat zijn twee van de merken die erop staan :P)
Model no: IW-P250 A2-0
Input: 100-120/200-240V~,7/4A,50/60Hz
Max output power: 250W +3,3V & +5V=180w(max) +3.3V & +5V & +12V=230W(max)

Ook even foto ervan gemaakt zodat je alle details kan zien:

Afbeeldingslocatie: http://photo.maffiaplanet.nl/albums/PowerBeast/P1150002.sized.jpg
Klik hier voor volledige foto van bovenstaande (2272x1704)

Denk dat het dan tijd word voor een nieuwe voeding en hardeschijf tenzij iemand nog andere suggesties heeft wat de vooroorzaker kan zijn?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2007 00:26 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, als ik zo je voeding zie en zie wat voor hardware je hebt dan verbaast het me behoorlijk dat die 250W het allemaal getrokken heeft. Zou me niks verbazen als je HDD's af en toe gewoon te weinig sap krijgen om bewerkingen te voltooien, met alle gevolgen van dien.
Overigens, als ik het typenummer van je voeding door google haal dan krijg ik een hoop Russische hits :X en een Abit test die met een oud mobo is gedaan. En die was al niet al te best....
Met jouw config zou ik sowieso een nieuwe voeding overwegen. 350w ofzo, A-merk. Mocht je hdd dan toch nog dood zijn, dan kun je die alsnog vervangen, maar ik vermoed dat dat wel eens niet meer het geval kunnen zijn met een andere voeding. Wellicht kun je hem eens in een andere PC testen? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nu wil ik aan jullie vragen, hoe kan ik kijken wat mijn data corruptie veroorzaakt / wat kan nog meer mijn data corruptie veroorzaken.
Dit staat min of meer reeds in de FAQ van dit subforum beantwoord :)

OM FAQ / Beleid » Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk?

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 15 januari 2007 @ 00:41:
Mja, als ik zo je voeding zie en zie wat voor hardware je hebt dan verbaast het me behoorlijk dat die 250W het allemaal getrokken heeft. Zou me niks verbazen als je HDD's af en toe gewoon te weinig sap krijgen om bewerkingen te voltooien, met alle gevolgen van dien.
Overigens, als ik het typenummer van je voeding door google haal dan krijg ik een hoop Russische hits :X en een Abit test die met een oud mobo is gedaan. En die was al niet al te best....
Met jouw config zou ik sowieso een nieuwe voeding overwegen. 350w ofzo, A-merk. Mocht je hdd dan toch nog dood zijn, dan kun je die alsnog vervangen, maar ik vermoed dat dat wel eens niet meer het geval kunnen zijn met een andere voeding. Wellicht kun je hem eens in een andere PC testen? :)
Ik zal hem vandaag in deze pc testen (thermaltake tower met 420a+ voeding) :)
Hartelijk bedankt voor alle reacties mensen!
quote:
Dit staat min of meer reeds in de FAQ van dit subforum beantwoord
Er staat wat het kan veroorzaken maar niet hoe ik gericht kan bepalen of het probleem daaraan ligt.
Of ben ik nu ff scheel bezig? 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2007 07:27 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kun je echt niks met deze informatie? Nee, het is geen pasklaar antwoord en dat zul je in dit geval ook nooit kunnen krijgen, maar het geeft je wel een indicatie van de doodsoorzaak en afdoende info om in de toekomst rekening mee te houden. De voeding bijvoorbeeld :)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 15-01-2007 07:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op maandag 15 januari 2007 @ 07:41:
Kun je echt niks met deze informatie? Nee, het is geen pasklaar antwoord en dat zul je in dit geval ook nooit kunnen krijgen, maar het geeft je wel een indicatie van de doodsoorzaak en afdoende info om in de toekomst rekening mee te houden. De voeding bijvoorbeeld :)
Ag, daar moet ik je helemaal gelijk geven :)
Ik laat nog wel even weten of de hardeschijf weer reanimeerd kan worden op dit systeem.
Nogmaals, bedankt voor alle reacties mensen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Over datarecovery staat ook een stukje in diezelfde FAQ, mocht je daar nog niet van op de hoogte zijn: Hoe krijg ik verloren gegane data terug? ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 00:21:
[...]

Ach morgen weer een dag ;)
Details van de voeding (schrik niet..ik schrok ook :O)

Merk: Inwin Powerman (of tenminste dat zijn twee van de merken die erop staan :P)
Model no: IW-P250 A2-0
Input: 100-120/200-240V~,7/4A,50/60Hz
Max output power: 250W +3,3V & +5V=180w(max) +3.3V & +5V & +12V=230W(max)

Ook even foto ervan gemaakt zodat je alle details kan zien:

[afbeelding]
Klik hier voor volledige foto van bovenstaande (2272x1704)

Denk dat het dan tijd word voor een nieuwe voeding en hardeschijf tenzij iemand nog andere suggesties heeft wat de vooroorzaker kan zijn?
Die powerman dingen zijn op zich nog niet eens zo heel slecht, maar 250W kan wel te weinig zijn als je er een p4 aan hebt hangen (die lusten nogal wat stroom). Grote kans dat het daardoor komt (meet de voeding anders even door met een multimeter).

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:39

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Powerman is idd geen troep, maar 13A op 12V is wat weinig :)

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
Welke voeding zouden jullie me aanraden? (Onder de 80euro liefst met modulaire bedrading).

offtopic:
Lekker ironisch die google ads :P

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2007 12:06 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 12:05:
Welke voeding zouden jullie me aanraden? (Onder de 80euro liefst met modulaire bedrading).
kijk hier even Welke voeding heb ik nodig? Deel 16
Daar staat echt een shitload aan bruikbare info :)

Verwijderd

strandbal schreef op maandag 15 januari 2007 @ 09:24:
Powerman is idd geen troep, maar 13A op 12V is wat weinig :)
Het verschilt of Powerman troep is. Ik heb er eentje met dat logo die duidelijk van Fortron afkomstig is (een FSP-300BT) maar je hebt ze dus ook die op basis van InWin-voedingen gemaakt zijn, en ik weet niet of dát troep is.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-02 16:56
The Eagle schreef op maandag 15 januari 2007 @ 00:41:
het typenummer van je voeding door google haal dan krijg ik een hoop Russische hits :X en een Abit test die met een oud mobo is gedaan. En die was al niet al te best....
Ding voldoet gewoon aan de gestelde eisen, zit een CE keuring op en FCC gekeurd. Beetje erg overdreven reactie, natuurlijk kan een voeding niet goed zijn. Maar ik heb het gevoel dat hier op t.net, de voeding als een fucking heilige bron die wel 1000 euro moet kosten omdat hij het zo zwaar heeft.

Nou mijn vrij zware bak draait op een simpel noname 300 Watt voeding en heb nog nooit ergens last van gehad. En dit is dus een CPU 50 % OC'ed, X800, 4 HD en nog wat stuff.
Pagina: 1