Toon posts:

WIndows XP installatie: De partitities worden niet getoond

Pagina: 1
Acties:
  • 346 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Hoi allemaal

Ik heb een probleem wat betreft de installatie van Windows XP professional.

Ik heb 3 partitities:
- ene waar windows op staat, 20gb
- ene waar documenten enzo staan, 140gb
- ene met downloads en back-ups, 160 gb

Zoals jij ziet zijn het 2 fysieke harde schijven van 160Gb

Maar als ik nu Windows XP Prof. wil gaan installeren, gaat alles goed, tot op het punt waar ik dus moet kiezen op welke partititie ik windows moet installeren. Het zou er zo uit moeten zien (plaatje is niet van mij, maar heb ik in ander topic hier gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eddykui/overig/startup1.jpg

Bij mij ziet het er anders uit. In het onderste vak worden de partitities niet weergegeven. Ik kan dus niet verder. Als ik op een toets druk, dan krijg ik een foutmelding en wordt de setup afgesloten.

Weet iemand hoe dat komt? Wat is de oplossing hiervoor? Instelling in mijn bios veranderen?

Alvast bedankt he ;)

Michèl

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Damn, edit knop weg.

Maar eh,

Ik heb nog een paar keer geprobeerd om windows erop te zetten. Maar nu zegt ie zelf al dat er geen harde schijven te vinden zijn op mijn pc, en dat terwijl ze er toch wel echt zijn, het is namelijk de pc waar ik deze twee posts op heb gemaakt......

Iemand enig idee?

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:13
Geen matches
Zonder de specificaties van jouw pc is het koffiedik kijken maar ik vermoed dat het hier iets mee te maken heeft: OM FAQ / Beleid

Verwijderd

Topicstarter
Matched: sata
Ik zal die F6 optie eens proberen. Mocht het niet gelukt zijn, dan ben ik er zo weer om je mijn specs te geven.

EDIT: Ok, het heeft niet gewerkt, wat ik ook eigenlijk wel verwachtte. Het daar namelijk helemaal niet aan liggen. Ik heb deze pc namelijk zelf gebouwd, en maand geleden, toen heb ik er Windows XP media center edition 2005 op gezet, maar dat bevalt me niet, dus ik wil weer gewoon terug naar XP prof. Vorige maand had ik totaal geen problemen met het installeren van windows. Geen externe drivers nodig of wat dan ook

Specs van mijn pc
Intel Core @ Duo E6400
2x 1 GB DDRII 667MHZ
Gforce 7600 GT
2x 160 GB SATA HDD 7200 rpm

Als je nog meer nodig hebt moet je het ff zeggen, iig bedankt voor je reactie

Iemand nog andere ideeen?

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2007 19:11 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-02 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Matched: nlite, sata
Je moet je SATA driver laden. Als het goed is heb je een floppy gekregen bij je mobo met SATA drivers erop. Doe deze in je floppy drive (als je die hebt) en druk op F6 tijdens het starten van de setup. Geef dan aan dat hij op je floppy moet zoeken en je zult wel je hdd's zien. Sommige mobo's ondersteunen overigens SATA IDE emulatie. Dat houd in dat je SATA als een IDE wordt geëmuleerd en de Windows setup de schijven ziet zonder extra drivers.

Heb je geen floppy drive, gebruik dan nLite om je drivers te integreren. Je hebt MCE gehad, mogelijk dat MCE juist net die drivers wel had. Of je hebt de emulatie uitgezet in je bios. Welk mobo heb je, dan kunnen andere zeggen of je emulatie hebt of niet (kan je ook op de site vinden van je mobo).

[ Voor 0% gewijzigd door Hero of Time op 13-01-2007 19:21 . Reden: url foutje ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

• vyndrox
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11-2023
ja dat wat kwiebus zegt dat zou ook idd mijn eerste oplossing zijn. Meestal heb je bij SATA HD's speciale SATA drivers nodig. Weet je zeker dat je dit niet nodig hebt ?
Wat ik ook een keer gehoord heb, maar weet niet zeker of het waar is. Maar dat je een windows cd kan maken met SP2 geïntregeerd. Dat zou ook kunnen helpen. Slipstreamen dan ook met de juiste drivers.
En anders misschien:
Well, I got it working! There was a setting in the bios to have sata read as ide. I changed that and it now works great.
iemand anders met een zelfde probleem:
http://forums.pcpitstop.c...hp?showtopic=131427&st=10
Overigens meer info kan niet kwaad, merk en typenummer (moederbord+hd, enz)

[ Voor 6% gewijzigd door vyndrox op 13-01-2007 19:26 ]

-Real power isn't given, it must be taken-

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:13
Geen matches
Heb je wel een windows XP PRO cd met minimaal met SP1:

OM FAQ / Beleid

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen floppy bij mijn mobo erbij gekregen. Alleen een cd met drivers. Daar heb ik net ff op gekeken, en ik zie dat dara wel SATAII drivers op staan, maar daar heb ik natuurlijk niets aan

Linkje naar mijn Moederbord: Klik

Aan de cd lig het niet, hij doet het wel op een andere pc, is SP2, Maar wel een IDE hdd

Edit: en zou je me ook kunnen uitleggen hoe dat nLite werkt?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2007 19:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ow, ik zie net dat ik met mijn cd van het mobo een sata diskette kan maken!

Dus ik ga nu ergens een station uitslopen, inbouwen en dan kijken of hij dan werkt ;)

Ik laat wel wat horen

Iig BEDANKT

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nLite spreekt voor zichzelf. Je moet .net Framework 2.0 of hoger hebben om het te kunnen gebruiken. Installeer nLite, kopiëer je xp cd naar de hdd en geef deze locatie op in nLite. Selecteer dan de opties die je wilt toepassen en voer deze uit. Voor driver integratie kan je meerdere drivers tegelijk selecteren door te laten zoeken voor multi-driver folder. Hij kijkt dan zelf in onderliggende mappen. Je moet mogelijk de Intel Matrix Storage gebruiken omdat je chipset de ICH7R is. Deze chip heb ik ook in mijn laptop en heb hiervoor de sata driver moeten laden van de cd toen ik XP Pro ging installeren, nu gebruik ik de intel Matrix Storage (welke dezelfde driver is, maar toen wist ik dat nog niet).

Kom je er nog niet uit met nLite, dan kan je google gebruiken voor nLite guides. Deze guide staat op de site van nLite zelf en heeft 1.0 RC5 als referentie. Schermen zijn niet veel gewijzigd, sommige opties staan op een iets andere plaats of hebben een andere naam.

Succes.

Verwijderd

Topicstarter
Zo daar ben ik weer.

Ik heb gisteren nog wat in mijn BIOS rondgesnuffeld. Daar vond ik dus inderdaad de optie om mijn SATA te configureren als IDE. En zie daar, ik kreeg hdd's getoond en ik kon dus XP installeren. Vandaag ga ik verder met alles installeren, maar daar kom ik nu het ene na het andere probleem tegen. Voor MCE moet ik de hdd's als SATA zetten, met IDE werkt het niet, en om Professional te gebruiken moet ik de hdd's als IDE zetten, SATA werkt hier niet bij. Dit lijkt me toch niet de bedoeling? Mijn systeem wordt er daardoor toch veel trager van?

Vervolgens wil ik mijn internet gaan installeren, wordt mijn ethernetaansluiting op het moederbord niet eens meer gevonden! Kan dat te maken hebben met de IDE/SATA geval?

Volgens mij is de enige manier om dit alles op te lossen om alsnog via een floppy Windows te installeren, zodat in mijn BIOS alles als SATA kan blijven staan, of niet soms? Enneh..... kan ik dat ook met een externe USB floppy drive doen? Of moet ik er perse ene inbouwen?

Verwijderd

Geen matches
Heb je wel alles van die CD geinstalleerd wat bij je mobo zat?...
Hier zitten namenlijk ook IDE drivers, ethernet drivers e.d. op..

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2007 @ 11:57:
Zo daar ben ik weer.

Ik heb gisteren nog wat in mijn BIOS rondgesnuffeld. Daar vond ik dus inderdaad de optie om mijn SATA te configureren als IDE. En zie daar, ik kreeg hdd's getoond en ik kon dus XP installeren. Vandaag ga ik verder met alles installeren, maar daar kom ik nu het ene na het andere probleem tegen. Voor MCE moet ik de hdd's als SATA zetten, met IDE werkt het niet, en om Professional te gebruiken moet ik de hdd's als IDE zetten, SATA werkt hier niet bij. Dit lijkt me toch niet de bedoeling? Mijn systeem wordt er daardoor toch veel trager van?

Vervolgens wil ik mijn internet gaan installeren, wordt mijn ethernetaansluiting op het moederbord niet eens meer gevonden! Kan dat te maken hebben met de IDE/SATA geval?

Volgens mij is de enige manier om dit alles op te lossen om alsnog via een floppy Windows te installeren, zodat in mijn BIOS alles als SATA kan blijven staan, of niet soms? Enneh..... kan ik dat ook met een externe USB floppy drive doen? Of moet ik er perse ene inbouwen?
offtopic:
S-ATA & P-ATA zijn allebei IDE schijven

Probleem is dat bij je MCE installatie wel de goede drivers van de S-ATA controller zijn geinstalleerd. Als je dan MCE probeert op te starten terwijl ze in 'IDE mode' staan kloppen de drivers die MCE heeft niet en dan werkt het niet.

Dus doe niet zo eigenwijs en gooi die drivers op een floppy en gebruik die tijdens de XP pro installatie. Gewoon zoals het hoort.

Post ook eens welk moederbord je hebt. En waarom moeten MCE en Pro tegelijkertijd werken? Je had MCE maar was daar niet blij mee. Dan hoeft die er toch niet op te blijven.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ja er zitten er wel wat op ja........

Maar ik wil eigenlijk eerst het probleem hebben opgelost dat ik mijn hdd's weer gewoon als SATA in mijn BIOS heb kunnen staan. Het constant switchen in de BIOS is verrekte irritant en het vertraagt mijn schone XP Prof. installatie enorm!

Edit @ hierboven, we hebben tegelijk gepost. Ik heb nu twee versies lopen, omdat ik prof nog niet werkend heb, dus moet ik nog wel ff met MCE verder, daarna gaat ie er idd vanaf. Dat met die floppy wil ik wel uittesten, maar moet dat met een interne of externe drive?

Linkje naar mijn Moederbord: Klik

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2007 12:22 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Matched: nlite
Interne of externe floppy maakt niet uit. Je kan altijd nog nLite gebruiken, weet je zeker dat je niet hoeft te rommelen :P. Bovendien kan je dan al je LAN drivers erin gooien zodat je internet hebt en alles. En uiteraard programma's verwijderen die je niet gebruikt, handige tweaks uitvoeren ed. Elke installatie die ik doe van XP is via nLite.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, thanx, dat is duidelijk. nLite is voor mij op dit moment geen optie, omdat ik de SATA drivers op een cd van het mobo heb staan. Daarmee kan ik een floppy aanmaken, en dan pas zou ik kunnen werken met nLite. Maar ik heb helaas geen floppy-drive, dus ik kan niet eens de drivers maken, en dus ook niet installen op de goede manier.

Dus zal ik maar even moeten wachten totdat de winkels morgen weer open gaan, een nieuwe floppy-drive gaan kopen en dan ga ik daarna installen. Maar nLite zal ik zeker onthouden, daar ga ik wel eens wat mee klooien als ik het zaakje soepel draaiende heb.

iig bedankt voor jullie reacties en hulp ;) :*)

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-02 19:40
Geen matches
Offtopic: :)
Zo zie je maar dat die 5euro kosten floppy-drive je aardig wat ellende en tijd kan schelen :)
Er zijn veel mensen die dat ding er niet in willen hebben..

't kost nix, en neemt amper ruimte in :)

[ Voor 39% gewijzigd door Hoyden op 14-01-2007 12:50 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2007 @ 12:48:
Ok, thanx, dat is duidelijk. nLite is voor mij op dit moment geen optie, omdat ik de SATA drivers op een cd van het mobo heb staan. Daarmee kan ik een floppy aanmaken, en dan pas zou ik kunnen werken met nLite. Maar ik heb helaas geen floppy-drive, dus ik kan niet eens de drivers maken, en dus ook niet installen op de goede manier.

Dus zal ik maar even moeten wachten totdat de winkels morgen weer open gaan, een nieuwe floppy-drive gaan kopen en dan ga ik daarna installen. Maar nLite zal ik zeker onthouden, daar ga ik wel eens wat mee klooien als ik het zaakje soepel draaiende heb.

iig bedankt voor jullie reacties en hulp ;) :*)
Op je mobo CD staat inderdaad een tooltje om zo'n floppy te maken. Maar de drivers zelf staan er ook op.
Wat ik zou aanraden, kopiëer je XP cd naar je PC. Download vanaf driverpacks.net het base pack en het massstorage pack. Integreer deze twee, maak met bijvoorbeeld nLite een iso hiervan en brand deze.
Je kan nog een hele boel leuke dingen mbv nlite, driverpacks, updates e.d. Maar het lijk me handiger als jij het bij de mass storage drivers houdt.

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Nja, ik had gisteren nog wel uit een oude pc een floppydrive gehaald, maar nadat ik dei had aangesloten las ie geeneen floppy meer :S

@sfikke, ik zal eens gaan kijken

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2007 12:55 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Geen matches
Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2007 @ 12:54:
Nja, ik had gisteren nog wel uit een oude pc een floppydrive gehaald, maar nadat ik dei had aangesloten las ie geeneen floppy meer :S
En, brandde het lampje wel constant?

Dan zal ie wel echt kapot zijn. Als je de kabel verkeerd om aansluit doe tie het namelijk niet aar brand het lampje wel.

[ Voor 17% gewijzigd door fsfikke op 14-01-2007 12:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
nee lampje brandde niet eens

btw, op driverpacks.net staan geen drivers voor Asrock

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2007 12:58 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoeft ook niet, je kan gewoon via nLite je mobo cd aangeven en hij zal alle drivers die erop staan laten zien (mits het los staat als .inf bestanden, anders moet je ze uitpakken mbv Winrar). Je kan gewoon de sata driver nemen die op je cd staat. Geen driverpack of wat dan ook nodig. Je haalt juist de windows drivers uit de install cd om ruimte te besparen, maar door zo'n driver pack wordt het alleen maar groter. Je hebt dan wel de laatste drivers, maar is niet altijd nodig.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hero Of Time schreef op zondag 14 januari 2007 @ 13:08:
Hoeft ook niet, je kan gewoon via nLite je mobo cd aangeven en hij zal alle drivers die erop staan laten zien (mits het los staat als .inf bestanden, anders moet je ze uitpakken mbv Winrar). Je kan gewoon de sata driver nemen die op je cd staat. Geen driverpack of wat dan ook nodig. Je haalt juist de windows drivers uit de install cd om ruimte te besparen, maar door zo'n driver pack wordt het alleen maar groter. Je hebt dan wel de laatste drivers, maar is niet altijd nodig.
Zo een driverpack is juist handiger omdat het minder moeite is. Met nLite verwijder je geen drivers als je je eigen drivers toevoegt Dit zou nogal onhandig zijn ook. Verder kan je inderdaad alle drivers van je mobo op die cd gooien mbv nLite maar daar gaat het helemaal niet om. Nofi maar imo kan de ts het beste de meest eenvoudige oplossing volgen. Dan heb je tenminste nog een beetje kans van slagen.

Verder wordt je cd niet extreem veel groter als je een driverpack van 20MB erbij doet. Misschien duurt het laden van de drivers tijdens de text mode setup inderdaad 5 seconden langer maar wth maakt dat hier uit.

En waar je het vandaan haalt dat die driverpacks jouw moederbord niet ondersteunen snap ik ook niet. Er zit op je mobo gewoon een ICH7, niets bijzonders aan.

Pagina: 1