Tja, dat is lekker makkelijk gezegd

. Je kunt helemaal niet kiezen of je het wel of niet vergelijkt met de rand, dat gaat vanzelf!
Een donkergrijs scherm komt gewoon niet over als iets dat zwart is als er een diepzwart referentiepunt letterlijk naast zit. Dat is niet iets waar je voor kiest, dat is gewoon onderbewust. Met een witte rand zou het scherm er donkerder uitzien.
Overigens heeft mijn 15 jaar oude CRT televisie op mijn slaapkamer ook een zwarte rand. Dat is echter niet storend omdat het zwart op mijn gare CRT gewoon veel beter is! Zwarte vlakken op de plasma geven vele malen meer licht dan op mijn CRT. Stiekem is het qua zwartniveau een verademing om expres een donkere film op die CRT te kijken, dan weet ik weer hoe zwart een scherm kan zijn

Kun je trouwens een kijken welke versie software/firmware je erop hebt zitten?
PP62x
Cortez version 3.23.
Is dat oud/nieuw/goed?

Nee. Maar ik heb voor plasma gekozen omdat overal staat dat die een goed zwartniveau hebben, bijna vergelijkbaar met CRT.
En ik heb deze specifieke LG gekozen omdat ze in de reviews erg lovend waren over het zwartniveau.
Had ook eerst naar de Hitachi zitten kijken, maar in een vergelijkende review (site waar de reviews als PDF staan, ben de url kwijt. Weet iemand die?) Had de Hitachi een 'Good' blacklevel en de LG samen met de Panasonic een 'Excellent' blacklevel.
Vandaar dat ik een beetje teleurgesteld ben, want het zwartniveau komt helemaal niet in de buurt van een CRT en is maar net iets beter dan mijn laptopscherm. En dat dus voor een plasma die volgens de reviews een bovengemiddeld blacklevel zou hebben.
Overigens gisteren een film gekeken met het contrast wat hoger (60 ipv 40-50). Het lijkt een klein beetje zwarter, niet omdat het zwart donkerder is (dat blijft precies hetzelfde) maar omdat de lichte delen lichter zijn. Nadeel is dat de ondertiteling wel erg hinderlijk bleef hangen en ik steeds zin had om voor een langere donkere scene eerst even de whitwash aan te gooien
Bah, irritant om een kritische consument te zijn die elk detail ziet. Was ik maar een gemiddelde consument met een verkeerd afgestelde LCD die een ruizige analoge tv-uitzending al prachtig vindt
Mijn ouders en zusje vinden het bijvoorbeeld een prachtig beeld en hebben geen woord gezegd over het zwartniveau. M'n vriendin kwam hem voor het eerst bekijken (net als ik fotograaf en dus veel met beeld ansich en beeldkwaliteit bezig) en het eerste wat ze zei was: "Lekker groot en mooie kleuren, maar zwarte vlakken geven echt licht, wordt dat nog beter na een tijdje??"
Was in ieder geval blij dat het dus niet alleen aan mij licht
[
Voor 6% gewijzigd door
Gizz op 10-03-2007 15:25
]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX