Corsair geheugen met kuren

Pagina: 1
Acties:

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-02 20:24
Als eerste mijn spec's : http://tweakers.net/gallery/sys/12743

Het gaat om t volgende:
ik ben mijn pc begonnen met 2 keer 512 mb ram van corsair (PC3200)
Daarna heb ik 1 keer 1024mb ram van corsair bijgekocht (eveneens PC3200)

Als ik een combinatie maak van deze 3 dan heeft mijn pc de neiging om op willekeurige momenten te freezen, totaal geen reactie meer dan, alleen harde reset werkt.

Doe ik de 2x 512 mb in de goede slots (1 en 2, of 3 en 4) zonder de 1024 is er niets aan t handje..
Doe ik de 1024 mb in een willekeurige slot zonder de 2 x 512 is er ook niets aan t handje.
Maar ik een combinatie van beide dus of alle 3 in de banks, of 1024 + een willekeurige 512, freezed hij, en geef Everest Home eveneens slechtere resultaten bij zn benchmark.
Bij 1 x 512 in combinatie met 1024 freezed hij minder, dan met 2 x 512 en 1024..

Ook zegt Everest Home dat het geheugen PC 2700 is zodra ik een combinatie van 512 en 1024 maak, terwijl hij bij allen apart zegt dat het PC 3200 is.

Ik dacht dat het aan mn voeding lag, dat deze niet meer toereikend was, dus ik een OCZ Modstream van 520 Watt gekocht (in tegenstelling tot mijn InWin 420 Watt die er in zat)
Nieuwe voeding mocht niet baten.

Als ik een externe harde schijf er aan hang via usb, in combinatie met 1024 en 512 ram, freezed hij om de zoveel minuten als ik data ga verschrijven..

Nu mijn vraag:

- is er iets met mijn geheugen?
- is er iets met mijn moederbord?
- of heeft iemand van jullie een ander helder idee?

Bvd Siem!

Ps. Bios instellingen staan op auto mbt de mhz-tjes :)

[ Voor 1% gewijzigd door siem123 op 11-01-2007 00:05 . Reden: Ps. ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hoe staat het toevallig met Dual Channel? En RAM mixen moet je wel eventjes weten, pak de faq er even bij: Kan ik verschillende merken/groottes/snelheden geheugen mixen?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

doe even memtest ;) dan weet je of het aan het geheugen ligt en ik geloof maxblast o.i.d. voor de hhd dan weet je of het daar aan ligt, Dan kun je in iedergeval de 2 voor de hand ligendste (vaag nederlands sorry maar het is al laat :P ) factoren uitsluiten ;)

• siem123
Outerspace schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 00:08:
Hoe staat het toevallig met Dual Channel? En RAM mixen moet je wel eventjes weten, pak de faq er even bij: Kan ik verschillende merken/groottes/snelheden geheugen mixen?
De 2 x 512 heeft altijd in dual channel gewerkt.. en staat er normaliter ook zo in.

Mijn eigenlijke insteek is eigenlijk als volgt:

Bank 1: 512
Bank 2: 512
Bank 3: Leeg (voor eventuele warmte productie)
Bank 4: 1024

FAQ geeft niet direct uitsluitsel, bij mijn weten (en zoals ik lees in de FAQ) heb ik nl alles goed gedaan.. (jaja, sta er zelf ook van te kijken :o )

• siem123
Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 00:09:
doe even memtest ;) dan weet je of het aan het geheugen ligt en ik geloof maxblast o.i.d. voor de hhd dan weet je of het daar aan ligt, Dan kun je in iedergeval de 2 voor de hand ligendste (vaag nederlands sorry maar het is al laat :P ) factoren uitsluiten ;)
Morgenochtend staat memtest op t programma! Zal ook ff mn hdd's checken morgen..

De hele nacht Memtest levert geen enkele error op..nu ff mn hdd's

[ Voor 7% gewijzigd door siem123 op 11-01-2007 10:05 ]

• siem123
Vraagje: wat doet maxblast eigenlijk?
Want hier op got lees ik dat maxblast alles formateert, en dat is dus juist niet wat ik wil.. heb net 1 van mn schijven geformateerd om vista er af te krijgen.. En omdat nu weer te gaan doen.. en voor een verse windows install heb ik nu helemaal geen tijd :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat Maxblast doet staat vanzelfsprekend op de downloadpagina op website van de fabrikant :) Echter deze heb je op het moment juist niet nodig, dat is gewoon misinformatie van Nizzle. Neem eens OM FAQ / Beleid » Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot? door ;)

[ Voor 52% gewijzigd door BalusC op 11-01-2007 10:19 ]

Verwijderd

siem123 schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 10:10:
Vraagje: wat doet maxblast eigenlijk?
Want hier op got lees ik dat maxblast alles formateert, en dat is dus juist niet wat ik wil.. heb net 1 van mn schijven geformateerd om vista er af te krijgen.. En omdat nu weer te gaan doen.. en voor een verse windows install heb ik nu helemaal geen tijd :)
Maxblast kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt, maar om te downladen moet je toch ff naar de pagina van maxtor. Daar staat ook gelijk wat het programma doet.

edit:
Ben traag heb ik door. Het programma wat je moet hebben is dus idd powermax eigenlijk afhankelijk van welke HDD's je hebt. Seagate heeft z'n eigen tools Seatools, ook op de link van BalusC te vinden

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2007 10:24 ]

• siem123
Seagate tools heb ik al gerund, want mn hdd deden eerder al moeilijk, maar dat is toen weer verholpen..

zie: Seagate hdd's met kuren

Edit: Zal m zo nog wel eens runnen om zeker te zijn..

[ Voor 13% gewijzigd door siem123 op 11-01-2007 10:45 . Reden: Edit: ]

• siem123
op mijn C en E partitie, (respectievelijk windows en programma's + muziek) zitten geen fouten volgens de selftest van seagate:

Run: 11-1-2007 12:24:55

NVIDIA nForce4 Serial ATA Controller : ST3160812AS

Model: ST3160812AS

Serial Number: 5LS1SCFZ 5LS1SCFZ

Capacity: 160.04 GB

Test result: Self-test routine completed without error.

Nu even mn data schijf!

• peke
  • Laatst online: 15-02 19:28
Zorg dat:
* Alle spread spectrum uitstaat.
* RAS Precharge op 3 staat.

Verder kan ik je zeggen dat dit een probleem is van je mobo + ram en niets anders.
Ideaal heb je 2 latjes op een mobo. Meer kan maar levert heel vaak problemen op.
Ander merkgeheugen kan een oplossing zijn (zodat bvb alle ram latjes dezelfde chips hebben, bvb BH5).
Als mijn tips je niet helpen en je je latje nog kan inwisselen zou ik dit doen en een dual channel kit van 2GB kopen.
Je 2*512 kan je 2e hands verkopen via V&A of eventueel doorsluizen naar een 2e pc die maar 2*256 heeft. :)
Je kan ook een goeie plaatselijke dealer opzoeken.
Zo heb ik hier een dealer die 2e hands ram wisselt bij een upgrade, als ik dus 2*1GB koop neemt die mijn 2*512 over voor bijna de kostprijs, mits 1 merk geheugen uiteraard :)

• siem123
bedankt voor de tip

heb de seatools ff vanaf boot uitgevoerd.. krijg nu dit

File Structure Test Result:

Partition 1 (NTFS (20.9 GB) Windows) Result: Failed with critical Errors

The following errors were found while scanning the volume:
- One or more file names contained errors
- One or more errors were found in the index
- One or more errors were found in metadata file records
- Other errors were found

Partition 2 (NTFS (139 GB) Programma's en muziek) Result: Failed with critical Errors

- One or more files were missing security information

Partition 1 (NTFS (320 GB) Data) Result: Failed with critical Errors

Dit krijg ik er uit, heb nog geen full scan gedaan.. dat ga ik nu doen..
Zijn dit bad sectors of niet? begrijp t nl niet zo goed..

Verwijderd

siem123 schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 13:40:
bedankt voor de tip

heb de seatools ff vanaf boot uitgevoerd.. krijg nu dit

File Structure Test Result:

Partition 1 (NTFS (20.9 GB) Windows) Result: Failed with critical Errors

Partition 2 (NTFS (139 GB) Programma's en muziek) Result: Failed with critical Errors

- One or more files were missing security information

Partition 1 (NTFS (320 GB) Data) Result: Failed with critical Errors

Dit krijg ik er uit, heb nog geen full scan gedaan.. dat ga ik nu doen..
Zijn dit bad sectors of niet? begrijp t nl niet zo goed..
Mogelijk, maar t kan toch nog steeds geheugen zijn, lijkt me erg stek dat er 3 schijven tegelijk doodgaan. of zijn het 3 partities op 1 schijf ?

• siem123
het zijn 2 schijven,
1 keer 160 gb: 2 partities.. 1 windows en 1 de rest
1 keer 320 gb: 1 partitie.. uitsluitend data

Heb net net een ful scan gedaan met seatools op mn 160 gb schijf, geen bad sectors daar!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 14:00:
[...]

Mogelijk, maar t kan toch nog steeds geheugen zijn, lijkt me erg stek dat er 3 schijven tegelijk doodgaan. of zijn het 3 partities op 1 schijf ?
Het kan een gare harde schijf kabel zijn of het moederbord begint brak te worden. Heb onlangs een P4 systeem onder handen gehad waarbij er gewoon file's van de schijf verdwenen. Diverse testen gedaan, memtest, HD getest, allemaal goed. Nieuw moederbord ingezet en alle problemen waren opgelost. Mogelijk dat een north/south bridge kuren vertoond.

• siem123
Wat doet/is een north/south bridge precies?

Kabels zien er allemaal nog goed uit, zeker kabels van de voeding, zijn pas nieuw.. gister nieuwe voeding in gebouwd, problemen waren echter daarvoor al aanwezig..

• CHRING
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-01-2016
siem123 schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 16:17:

Kabels zien er allemaal nog goed uit, zeker kabels van de voeding, zijn pas nieuw.. gister nieuwe voeding in gebouwd, problemen waren echter daarvoor al aanwezig..
voor zover ik weet is de north bridge de geheugen controller, en de south bridge de SATA/PATA controller (je schijven dus).

Het klinkt zeker als een mobo icm geheugen probleem..

thuis, DAAR waar mijn pc staat..

• peke
  • Laatst online: 15-02 19:28
Doe ik de 2x 512 mb in de goede slots (1 en 2, of 3 en 4) zonder de 1024 is er niets aan t handje..
Doe ik de 1024 mb in een willekeurige slot zonder de 2 x 512 is er ook niets aan t handje.
Je zegt zelf al waar het aan ligt, ik snap dus niet waarom je dan nog een hdd test gaat doen ...
Bovendien is het zo dat al je software slecht zal functioneren als je deze 2GB in je systeem hebt zitten.
Dat die Seagate tool fouten rapporteerd zal niets anders zijn dan het feit dat het geheugen waarin dit programma draait fouten bevat. Als je dus toch per se wil testen doe het dan enkel met het geheugen dat je had voor de upgrade.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

siem123 schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 16:17:
Verdiep je je eens in de materie door o.a. de PMG FAQ rustig van A tot Z te doornemen :)

Verwijderd

wat maxblast betreft; er stond o.i.d. achter ik was er niet zeker van. Maar hier bied ik meteen mijn oprechte excuses aan. Iedereen maakt wel eens een fout, zeker midden in de nacht. :P Maar nogmaals Sorry!

• siem123
Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 23:31:
wat maxblast betreft; er stond o.i.d. achter ik was er niet zeker van. Maar hier bied ik meteen mijn oprechte excuses aan. Iedereen maakt wel eens een fout, zeker midden in de nacht. :P Maar nogmaals Sorry!
Totaal geen probleem joh! echt geen excuses nodig! :+
Pagina: 1