Toon posts:

AutoRAI, fotograferen van auto's.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.528 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede Fotografen,

Ik ga 6 april naar de AutoRAI in Amsterdam en natuurlijk neem ik mijn camera mee. Maar daar binnen in die hallen heb je natuurlijk alleen kunstlicht en de auto's zijn nogal weerkaatsend. Ik heb dit topic geopend omdat ik graag tips wil voor instellingen (ken mijn camera nog steeds niet echt goed), en ik heb ooit eens iets gehoord over een filter dat weerkaatsingen op auto's tegen gaat ofzo? Dus ik vraag jullie om tips voor het volgende:

- Hoe de weerkaatsingen tegen te gaan.
- Wat zijn de beste instellingen.
- Het is daar natuurlijk heel druk, hoe een goed standpunt te vinden in die drukte (ellebogen gebruiken :+ ?)
- Hoe foto's van auto's in een hal interresant/spannend te maken.
- Hebben jullie nog andere tips hoor ik ze graag!

Bedankt alvast!
Gizlle.

Ps. Ik heb een Fuji Finepix S9500.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 17:07 ]

Verwijderd

Groter memkaartje kopen, 128 MB is echt te weinig.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:47

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

een polarisatiefilter lijkt me al heel handig voor de reflecties in de ruiten iig. Verder zal je echt groothoek nodig hebben, maar die keuze heb je niet echt. 28mm is wat je hebt, nou ja, dat zal je vast nodig hebben.
Zelf inflitsen zal vast niet nodig zijn, het is meestal wel licht op de rai.

Iemand anders misschien met meer tips?

edit: eens met Bluecold :P 128mb kan echt niet. Zo duur is dat tegenwoordig niet meer (lees echt goedkoop!)

over een goed plekje vinden doe ik altijd wel makkelijk, ik zeg gewoon heel rustig of ik er even bij kan, laat mijn camera zien met flitser e.d. erop (hoef het niet eens aan te hebben), mensen gaan altijd aan de kant voor je :)

[ Voor 34% gewijzigd door Nomad op 09-01-2007 17:28 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Statiefje meenemen en langer belichten in plaats van flitsen? Moeten er alleen geen mensen door je beeld lopen.

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:11
Groothoek-voorzet-lens(je) gebruiken? ;)

• Viper7
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-07-2025
Wilko schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 17:28:
Statiefje meenemen en langer belichten in plaats van flitsen? Moeten er alleen geen mensen door je beeld lopen.
Dat is dus niet te doen op de autorai.

Ik ga er zelf ook heen mert mn canon A610.

- Specs -

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:03

Vos

AFCA

Qua fotografie heb ik er weinig verstand van, maar mijn ervaringen met de RAI zijn mensen! Veeeeel mensen. Die wil je neem ik aan niet op de foto hebben. Dus zoek een goeie dag uit, bij voorkeur een dag dat het voor het grote publiek nog niet open is. Maar dan moet je dus speciale kaarten zien te regelen. Ik zie dat 6 april op een vrijdag is, lijkt me niet geschikt.

[ Voor 9% gewijzigd door Vos op 09-01-2007 17:59 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:32

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:59:
- Hoe de weerkaatsingen tegen te gaan.
Voor glas helpt een polarisatie filter, voor metaal heb je daar niks aan. Lichtbron afschermen. Rekening houden met hoek van inval = hoek van uitval.
- Wat zijn de beste instellingen.
Welke instellingen? Je belichting, focus, camerapiepjes?
- Het is daar natuurlijk heel druk, hoe een goed standpunt te vinden in die drukte (ellebogen gebruiken :+ ?)
Ligt eraan, wat is een goed standpunt? Je kunt een keukentrapje :P meenemen of je gaat juist op de knieën bv.
- Hoe foto's van auto's in een hal interresant/spannend te maken.
Dat is best lastig, ik heb het hier op GoT en in de (weinige) autobladen die ik heb gelezen nog niet gezien. Misschien dat je wat met details van een auto kunt doen? Maar dan negeer je dus het feit dat ze in een hal staan, weet niet of dat je bedoeling is.
- Hebben jullie nog andere tips hoor ik ze graag!
Voor boeiende foto's van auto's zou ik niet naar een druk bezochte hal gaan waar je het licht niet in de hand hebt etc.
Voor snapshots ("Weet je nog, die keer dat we naar de autoRAI waren en auto X zagen!") die in je archief komen is het natuurlijk wel een geschikt evenement.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Als je je statief wel meeneemt kun je lange sluitertijden gebruiken, en als je dan wat geluk hebt lopen de mensne snel genoeg voor je camera langs dat ze alleen geblured op de foto komen ;)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 16:35
Ga inderdaad niet op een drukke dag. Op een doordeweekse dag in de ochtend lijkt mij verstandiger.
Perskaarten regelen bij Rai gaat niet heel gemakkelijk, maar je kunt het proberen. Ik ben er vorige keer op een 'gewone' dag heen gegaan en heb redelijk kunnen fotograferen. Een polarisatiefilter is inderdaad een must, maar dat is hierboven ook al verteld.

Langer belichten met statief ga je echt niet redden. Maar... met een s9500 kun je best de gevoeligheid iets hoger zetten en dan kun je een heel eind komen zonder flits. Flitsen is echt zinloos op de Rai.

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 17:26:
Groter memkaartje kopen, 128 MB is echt te weinig.
Ja dat was ik sowieso al van plan. Krijg wss een 1gig voor mijn verjaardag (5 april), dus de dag ervoor :P .

En wat voor polarisatie filter moet ik dan nemen? www.fotokonijnenberg.nl ? En welke dan of ergens anders?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 18:18 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zoals gezegd helpt een polarisatiefilter alleen bij de ruiten, niet bij de lak. Verder halveer (eigenlijk iets meer) je de hoeveelheid licht die in je lens valt. Als je dus al krap zit qua licht lukt het met een pola zeker niet.

Ik zou het eigenlijk laten zitten als je het anders alleen voor de autoRAI koopt.

[ Voor 22% gewijzigd door een moderator op 09-01-2007 18:32 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Ja zou ik anders wel daarvoor kopen denk ik, en het is niet dat ik voor het fotograferen naar de AutoRAI ga. Ik ga iedere keer als de AutoRAI is met mijn vader. Alleen toen we 2 jaar geleden waren geweest deed ik nog niet aan fotograferen. Ik ben in die periode ermee begonnen. En dus leek het me nu leuk om de camera mee te nemen.

Die polarisatiefilters zijn ook nog best duur ook zag ik :o .

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 18:27 ]

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:13
afgelopen autosalon gelukkig een perskaart kunnen regelen (uit naam van onze scouting groep, maar dat hadden die fransen toch niet door). De belichting hier was een stuk beter dan in de rai, voor mijn olympus c-55 zoom. hopelijk heb ik tegen de tijd dat de rai is een D50 of een andere DSLR Nikon, verder heb ik eigenlijk geen tips behalve dat je toch misschien voor wat meer groothoek moet gaan.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:38

YellowCube

Wait...what?

Gizz schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 18:24:
Zoals gezegd helpt een polarisatiefilter alleen bij de ruiten, niet bij de lak. Verder halveer (eigenlijk iets meer) je de hoeveelheid licht die in je lens valt. Als je dus al krap zit qua licht lukt het met een pola zeker niet.

Ik zou het eigenlijk laten zitten als je het anders alleen voor de autoRAI koopt.
het helpt in beperkte mate wel bij de lak aangezien lak vaak een non-metaal is.

en sorry, maar door de verkeerde knop aan te tikken zat ik je bericht te editten...vergeef deze suffe beginnende mod

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

pola filters zijn idd altijd vrij prijzig, maar goed winkelen scheelt een hoop en wil je het neusje van de zalm kan dat ook

[ Voor 30% gewijzigd door Nomad op 09-01-2007 18:41 ]

Verwijderd

Ik ben zelf twee jaar geleden op de RAI geweest, zomaar voor de gein, verder heb ik niet veel met auto's. Omdat ik 's avonds ging was er niet veel tijd en werd het dus binnen twee uur veel foto's maken en later nog eens goed kijken :)

Ik heb geen topfoto's kunnen maken in die tijd, het was al lastig genoeg om de auto erop te krijgen zonder mensen. Beste is om vooraan te komen en met je zoom op z'n wijdst de boel erop zetten. Mocht je tijd hebben voor detail, lekker je gang gaan :P

Of een pola-filter gaat werken betwijfel ik. Ik gebruikte toen een Konica Minolta Xg point&shoot met sluitertijden rond de 1/50 bij f2.8 (iso 160). Dat geeft niet echt veel ruimte, anders krijg je bewegingsonscherpte. Flitsen kan je idd wel vergeten, je zou hoogstens irritante reflecties krijgen.

Qua compositie kan het interessant zijn om zo af en toe eens door de knieën te gaan. Zeker bij sportwagens is dat geen probleem. En het scheelt meteen al die stukken arm + camera op de foto :P

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 19:31:
Ik ben zelf twee jaar geleden op de RAI geweest, zomaar voor de gein, verder heb ik niet veel met auto's. Omdat ik 's avonds ging was er niet veel tijd en werd het dus binnen twee uur veel foto's maken en later nog eens goed kijken :)

Ik heb geen topfoto's kunnen maken in die tijd, het was al lastig genoeg om de auto erop te krijgen zonder mensen. Beste is om vooraan te komen en met je zoom op z'n wijdst de boel erop zetten. Mocht je tijd hebben voor detail, lekker je gang gaan :P

Of een pola-filter gaat werken betwijfel ik. Ik gebruikte toen een Konica Minolta Xg point&shoot met sluitertijden rond de 1/50 bij f2.8 (iso 160). Dat geeft niet echt veel ruimte, anders krijg je bewegingsonscherpte. Flitsen kan je idd wel vergeten, je zou hoogstens irritante reflecties krijgen.

Qua compositie kan het interessant zijn om zo af en toe eens door de knieën te gaan. Zeker bij sportwagens is dat geen probleem. En het scheelt meteen al die stukken arm + camera op de foto :P
Niet veel ruimte zeg je, vind het wel meevallen. IS is goed te gebruiken bij auto's, Dslr's hebben geen problem met iso800 of zelfs 1600 en de S9500 doet het op dat gebied ook goed meen ik te herinneren. Daarnaast heb je op groothoek van zeg 16mm (24mm 35mm equivalent) behoorlijk lange sluitertijden tot je mogelijkheid. Een pola filter kost ongeveer 2 stops, dat compenseer je t.o.v. jouw instellingen dus al door de iso te verhogen.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:34
Een polarizer helpt wel degelijk op Autolak:
Afbeeldingslocatie: http://www.cobracountry.com/fototips/lexus-angle2-nopolar.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.cobracountry.com/fototips/lexus-angle2-polarized.jpg

Maar wanneer bij bijvoorbeeld Metallic lak worden kleine metalen deeltjes in de verf aangebracht, en dat zal best invloed daarop hebben (en veel auto's op de Rai zullen wel een mooie finishing hebben). Het voorkomt sowieso ook al reflecties in de ramen.

Ik weet echter niet in hoeverre het nut heeft om licht weg te draaien op de RAi; het zijn allemaal puntlichtbronnen. Daarnaast zorgt het weinige licht en het weinig lichtsterke materiaal dat je hebt er al voor dat je het moeilijk gaat krijgen. Met een polarizer krijg je het dan al helemaal lastig.

Ik zou eerder denken aan een ministatiefje. Mooi op de grond zetten en schieten maar (ik weet niet of dat zo mogelijk is in de rai, 28 mm is niet super wijd dus je moet wel wat afstand nemen)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:46

RBH

Ook ik ga er weer heen dit jaar. 350D plus pola ligt b.w.v.s al klaar. :)

Ver kan je met nabewerken ook irritaties verwijderen, lijkt me?

Vorige keer ben ik met mijn A75 gegaan geloof ik, daar kwam toen deze foto uit:

http://i126.photobucket.c...RobinRBH/fotoautorai1.jpg

Laag standpunt genomen en een seconde sluitertijd.

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Nee die foto kwam er niet uit, met contrast en curves spelen kunnen we allemaal. USM doet het ook altijd wel goed en een beetje resizen is ook geen kunst. De kunst is om foto's zo te schieten dat al die onzin niet nodig is 8)7

• Cyclonist
baquelappe schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 21:44:
[...]

Nee die foto kwam er niet uit, met contrast en curves spelen kunnen we allemaal. USM doet het ook altijd wel goed en een beetje resizen is ook geen kunst. De kunst is om foto's zo te schieten dat al die onzin niet nodig is 8)7
Dan doe jij het toch lekker zonder bewerking? Wat maakt het in godsnaam uit hoe je tot het eindresultaat bent gekomen, als dat er goed uit ziet is er toch niets om over te klagen? ;)

Met Photoshop kun je je foto net dat beetje extra geven, jij doet alsof je met photoshop je hele foto creëert.

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:46

RBH

baquelappe schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 21:44:
[...]

Eh, niet om het een of ander, het enige wat aan die foto is veranderd is een randje, mijn logo & geresized uiteraard. Niets geen contrast, curves, USM of whatsoever. :S

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:17

Zoefff

❤ 

Ahum, zullen we het een beetje netjes houden? Deze discussie hoort niet in dit topic thuis, en bovendien vind ik dat baquelappe wel een wat nettere toon mag hanteren. Bedankt :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ten eerste: ik vind fotograferen ook best leuk, anders hing ik hier niet rond.

Maar mag ik even zeggen dat ik mezelf daar de vorige keer behoorlijk aan geirriteerd heb? Tegenwoordig heeft iedereen een digicam, van jong tot oud. En blijkbaar is zoiets als de Autorai de ideale beurs waarbij iedereen massaal foto's gaat nemen. Het liefst zodat men elke auto thuis nog kan bekijken. Best logisch, als er zoveel mooie auto's staan, maar ik vond het erg irritant. Sta je bij een auto te kijken, komt er iemand tussendoor gekropen omdat diegene een foto moet maken en vind dat ie recht heeft op een plek waarop ie de auto goed in beeld heeft. Een minuut later weer zo'n persoon. Of mensen die zuchten als je langsloopt omdat ze een foto willen maken. Rot ff een eind op. Ik hoef geen foto's maar wil gewoon die auto's kunnen bekijken.

Foto's die genomen worden op persdagen komen ook op internet te staan, en die zien er vaak tien keer zo goed uit als foto's met een simpele digicam die Jan Model op de automatische stand maakt.

Geen kritiek op 'jullie', wel op de trotse jan modaal met z'n net aangeschafte digicam.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Zeer herkenbaar Tom. :)

• rjvisje
Tom schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 00:29:

Maar mag ik even zeggen dat ik mezelf daar de vorige keer behoorlijk aan geirriteerd heb? Tegenwoordig heeft iedereen een digicam, van jong tot oud. En blijkbaar is zoiets als de Autorai de ideale beurs waarbij iedereen massaal foto's gaat nemen. Het liefst zodat men elke auto thuis nog kan bekijken. Best logisch, als er zoveel mooie auto's staan, maar ik vond het erg irritant. Sta je bij een auto te kijken, komt er iemand tussendoor gekropen omdat diegene een foto moet maken en vind dat ie recht heeft op een plek waarop ie de auto goed in beeld heeft. Een minuut later weer zo'n persoon. Of mensen die zuchten als je langsloopt omdat ze een foto willen maken. Rot ff een eind op. Ik hoef geen foto's maar wil gewoon die auto's kunnen bekijken.

Foto's die genomen worden op persdagen komen ook op internet te staan, en die zien er vaak tien keer zo goed uit als foto's met een simpele digicam die Jan Model op de automatische stand maakt.

Geen kritiek op 'jullie', wel op de trotse jan modaal met z'n net aangeschafte digicam.
we kunnen natuurlijk ook aardig met elkaar omgaan en elkaar de ruimte geven als ze een foto willen maken of juist alleen naar een auto willen kijke, al gebeurt dit helaas niet altijd nooit.
Dit was ook duidelijk te merken bij de Autosalon van vorig jaar in Parijs, maar ik had geluk want bij het über drukke lamborghini mocht ik met m'n perskaart tussen de auto's doorlopen.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Eerlijk gezegd geef ik Tom gelijk: foto's van die auto's worden gemaakt op de persdag en dat is een dag voordat het publiek erbij mag. Mag je daar niet bij? Dan moet je maar genoegen nemen met de "as-is" situatie: met mensen erbij die de auto interessant vinden of zelfs willen kopen.
Het is van de gekke als je als geinteresseerde (potentiele koper!) aan de kant moet voor iemand die een plaatje wil schieten van een auto. Die plaatjes schieter is uiterst, uiterst zelden een persoon die de auto koopt namelijk :P

Bericht hierboven

Verwijderd

Off-topic
Ik advieseer, zoek connectie's die bij autobedrijven werken.

Ook is het een idee om in pak te gaan, of iig dure kleding aan te trekken. Hierdoor kom je makkelijker een stand op.

Hier 2 fototjes van AUTORAI 2005.

Afbeeldingslocatie: http://i105.photobucket.com/albums/m202/Martijn89/IMG_0062.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i105.photobucket.com/albums/m202/Martijn89/IMG_0080.jpg

Deze foto's zijn gemaakt met een Canon, momenteel maak ik gebruik van een Samsung Digimax i6 PMP. Weet iemand hoe ik deze zo optimaal mogelijk kan afstellen?

• Cyclonist
Mss nog een andere tip, volgens mij zijn de foto's vanuit een lager standpunt genomen wat mooier bij die lage race-bolides.. :)

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

rjvisje schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:08:
[...]

we kunnen natuurlijk ook aardig met elkaar omgaan en elkaar de ruimte geven als ze een foto willen maken of juist alleen naar een auto willen kijke, al gebeurt dit helaas niet altijd nooit.
Dit was ook duidelijk te merken bij de Autosalon van vorig jaar in Parijs, maar ik had geluk want bij het über drukke lamborghini mocht ik met m'n perskaart tussen de auto's doorlopen.
Ja, maar je weet zelf ook hoeveel mensen op zo'n beurs afkomen. Let maar eens op hoeveel mensen foto's moeten maken, of dat als doel an sich zien. Die beurs is geen bijeenkomst van de fotoclub, maar een beurs waarop mensen diverse auto's kunnen bekijken. Je hoeft het niet met mij eens te zijn, ik zeg alleen dat ik het (bij de Autorai en in die hoeveelheid amateurfotografen) wel als irritant ervaar :)

• rjvisje
klopt ook zeker hoor, maar blijkbaar is het gewoon lastig tegenwoordig om rekening met elkaar te houden. tis een kwestie van geven en nemen.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 09:42
Mijn idee is dat je juist op autobeurzen vaak weinig moeite hebt met het maken van een goede foto. Natuurlijk moet je wel zorgen dat de reflecties uit je beeld blijven, maar voor de rest kost het weinig moeite. Vaak heb je geen flits nodig, dus ook geen statief om langer belichten. Het is vaak van zichzelf al dermate belicht, dat je gewoon point-and-click kunt toepassen. Het enige dat jij als fotograaf nog hoeft te doen is het object vanuit het juiste punt op de foto te zetten.

PSN: djmurcielago

• ForrestX
  • Laatst online: 16-12-2025

ForrestX

a click away from satisfaction

RBH schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 21:23:
Ook ik ga er weer heen dit jaar. 350D plus pola ligt b.w.v.s al klaar. :)

Ver kan je met nabewerken ook irritaties verwijderen, lijkt me?

Vorige keer ben ik met mijn A75 gegaan geloof ik, daar kwam toen deze foto uit:

http://i126.photobucket.c...RobinRBH/fotoautorai1.jpg

Laag standpunt genomen en een seconde sluitertijd.
[offtopic]

Grappig...deze auto heb ik in iets andere vorm..in actie...en uit actie :P

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/107/298310835_1faf65c619.jpg

en uit actie 1 rondje later :P

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/106/298310878_6cb7385909.jpg

• Lumics
  • Laatst online: 06:13
Tom schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 00:29:

Dus op het moment dat je geen geld hebt om een dure camera te kopen, mag je volgens jou geen foto's maken? Beetje elitaire gedachte!

Ontopic:

Gebruik van een polar filter kost je wel minstens een stop. Moet je wel weer kunnen compenseren.

[ Voor 3% gewijzigd door Lumics op 16-01-2007 14:46 ]

• antimute
  • Laatst online: 10:52

antimute

Developer

Nou voor degenen die niet een dure digicam hebben(zoals ik):

http://autorai2005.4stra.nl

Gemaakt met een IXUS 400

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Lumics schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 14:45:
Gebruik van een polar filter kost je wel minstens een stop. Moet je wel weer kunnen compenseren.
Reflecties/Schitteringen worden meestal veroorzaakt door licht. Dus die stop is vaak geen probleem, hangt erg van de situatie af.

This footer is intentionally left blank

• ForrestX

ForrestX

antimute schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 14:53:
Nou voor degenen die niet een dure digicam hebben(zoals ik):

http://autorai2005.4stra.nl

Gemaakt met een IXUS 400
Ik denk dat je er met je Ixus meer uit had kunnen halen. Volgens mij zijn veel foto's bewogen. Waarschijnlijk door een te lange sluitertijd door het niet gebruiken van de flitser. Ik kan met voorstellen dat je geen flits wilt gebruiken met je Ixus omdat die recht op je onderwerp flitst, maar dat is met een simpel papiertje/spiegeltje/bankpasje te verhelpen....of zonder flits en een statiefje...

Daarbij zijn alle foto's exact het zelfde..linker voorkant van de auto vanaf ooghoogte naar beneden genomen, wat ik persoonlijk erg saai vind.
ajhaverkamp schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 14:55:
[...]

Reflecties/Schitteringen worden meestal veroorzaakt door licht. Dus die stop is vaak geen probleem, hangt erg van de situatie af.
Om ook even terug te komen op het pola verhaal...Een pola kost je minimaal een stop. Het licht dat je hebt is vaak een schittering (op één plek) en niet genoeg voor een goede belichting van de hele auto, zeker niet als je een pola gebruikt. Trek je conclusies...

[ Voor 10% gewijzigd door ForrestX op 16-01-2007 15:15 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat is nou eigenlijk de lol van foto's maken op de autoRAI als ik vragen mag? :)

Bijvoorbeeld de foto's van antimute en MartijnMook.. gewoon van elke auto een snapshot maken van de voorkant, zijkant, achterkant, 100x hetzelfde. Wat is daar nou zo boeiend aan? Als je goed wil zien hoe zo'n auto eruit ziet dan is er op internet toch veel beter materiaal beschikbaar dan zulke snapshotjes?

Wat moet je nou zelf doen met zulke snapshotjes? Ze zijn allen van niet echt hoge kwaliteit, ze zien er stuk voor stuk hetzelfde uit (op de auto na). Ga je die boven de bank hangen? Verder dan 100 foto's op een webpagina dumpen kom je er niet mee lijkt mij. En van zulke autobeurs dumppagina's zijn er al zoveel, wat voegt die van jullie toe?

• ForrestX

ForrestX

Gizz schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 15:18:
Wat is nou eigenlijk de lol van foto's maken op de autoRAI als ik vragen mag? :)

Bijvoorbeeld de foto's van antimute en MartijnMook.. gewoon van elke auto een snapshot maken van de voorkant, zijkant, achterkant, 100x hetzelfde. Wat is daar nou zo boeiend aan? Als je goed wil zien hoe zo'n auto eruit ziet dan is er op internet toch veel beter materiaal beschikbaar dan zulke snapshotjes?

Wat moet je nou zelf doen met zulke snapshotjes? Ze zijn allen van niet echt hoge kwaliteit, ze zien er stuk voor stuk hetzelfde uit (op de auto na). Ga je die boven de bank hangen? Verder dan 100 foto's op een webpagina dumpen kom je er niet mee lijkt mij. En van zulke autobeurs dumppagina's zijn er al zoveel, wat voegt die van jullie toe?
ieder zijn ding toch? Zoals je kunt lezen in mijn vorige post ben ik geen voorstander van kansloos plaatjes schieten en van elke auto hetzelfde plaatje maken...maar ht is wel een mooie gelegenheid om foto's te maken van de wat exclusievere auto's die je niet zo snel op straat ziet..en dan bedoel ik meer op foto's waar wat extra aandacht aan is gegeven..vanuit een leuke hoek..of andere eigen inzicht...

[ Voor 18% gewijzigd door ForrestX op 16-01-2007 15:28 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tuurlijk ieder zijn ding, maar ik probeer het een beetje te doorgronden :P

Dus niet: "Waarom vind je dat leuk?" "Omdat het leuk is!", maar eerder wat het nou precies is dat iemand aanspreekt.

Het lijkt mij dat als je van auto's houdt dat je liever naar duidelijke/mooie/goede foto's kijkt dan je eigen haastig gemaakte snapshots. Hou je niet van auto's, maar hou je van fotograferen en mooie foto's, dan heb je ook niks met dit soort snapshots. Daarom een beetje mijn verwarring :)

• antimute
  • Laatst online: 10:52

antimute

Developer

Ach ja ieder zijn ding en het is natuurlijk een combinatie. Je kan op de Autorai mooie auto's bekijken die je normaal niet op straat ziet. En je kan er ook meteen foto's van maken. En de kwaliteit is natuurlijk aangepast zodat het een beetje redelijk laadt op een website. Originelen zijn ook beschikbaar. Ik ben trouwens de laatste die zal zeggen dat het goede foto's zijn vanuit een goede hoek gemaakt. Moet dat dan? Ze komen niet in een autoblad hoor. Als ik goede foto's wil dan koop ik wel een dure camera en ga ik op fotocursus.

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

• Lumics
Als je niet oefent, worden je foto's niet beter. Op het moment dat je op de rai foto's maakt, en thuis tot de conclusie komt dat ze technisch niet in orde zijn, kan je vervolgens analyseren wat je de volgende keer beter zou kunnen doen.

Dus ik roep bij deze iedereen op die naar de Rai gaat om lekker te fotograferen als je dat leuk vindt.
het hoeven geen technische hoogstandje te zijn. Plezier is vaak het belangrijkste bij een hobby.

Ik vind het leuk om met vrienden te darten, alleen bak ik er geen fluit van. Betekent dit dan automatisch dat ik niet mag darten?
Gizz schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 15:31:
Tuurlijk ieder zijn ding, maar ik probeer het een beetje te doorgronden :P

Dus niet: "Waarom vind je dat leuk?" "Omdat het leuk is!", maar eerder wat het nou precies is dat iemand aanspreekt.

Het lijkt mij dat als je van auto's houdt dat je liever naar duidelijke/mooie/goede foto's kijkt dan je eigen haastig gemaakte snapshots. Hou je niet van auto's, maar hou je van fotograferen en mooie foto's, dan heb je ook niks met dit soort snapshots. Daarom een beetje mijn verwarring :)
Neem als voorbeeld je eigen foto's. De foto's die je hebt gemaakt op texel zijn erg mooi geworden, zeker met je HDR bewerking (denk ik). De Twizzle foto's vindt ik persoonlijk een beetje saai( om in jouw woorden te reageren), maar wel scherp. Jij kan daar natuurlijk anders over denken en zal dat ook zeker doen.

Je bent zelf ook begonnen met fotografie en wil er zelfs je beroep van maken. Als je eigen foto's vergelijkt tussen de beginperiode en nu, zal er zeer veel progressie in te zien zijn. Als andere mensen tegen jou hadden gezegt dat je niet moest gaan fotograferen omdat je er in het begin toch niet zo bedreven in bent, was je nooit zo ver gekomen.

En wat jij een snapshot vindt kan een ander een wereldplaat vinden. Zoals je ongetwijfeld binnen je fotografieopleiding hebt geleerd (persoonlijke ervaring en geen theorie) is niet zo persoonlijk als kunst en is de perceptie van iedere individu zeer uniek.

[ Voor 58% gewijzigd door Lumics op 16-01-2007 16:07 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

antimute schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 15:50:
Ik ben trouwens de laatste die zal zeggen dat het goede foto's zijn vanuit een goede hoek gemaakt. Moet dat dan? Ze komen niet in een autoblad hoor.
Nee, dat moet niet. Maar nogmaals: als je fotograferen leuk vindt, dan is het toch leuk om mooie foto's te maken, of geeft het je voldoening om 100 dezelfde foto's te maken en achteraf te zeggen van "Nee, ze zijn niet goed/mooi/boeiend"?
Lumics schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 15:53:
[...]
Als andere mensen tegen jou hadden gezegt dat je niet moest gaan fotograferen omdat je er in het begin toch niet zo bedreven in bent, was je nooit zo ver gekomen.
Ik zeg toch ook niet dat men niet moet fotograferen? Ik vraag alleen wat er leuk aan is om tientallen auto's op dezelfde manier te fotograferen (alsof je een database wil aanleggen van auto's, terwijl er veel duidelijkere foto's van die auto's te vinden zijn).
En wat jij een snapshot vindt kan een ander een wereldplaat vinden.
Een snapshot is niet slecht, een snapshot is gewoon op een bepaalde manier gemaakt.. Een snapshot kan een wereldplaat zijn!
Met een snapshot wordt een foto bedoeld waar niet te lang over nagedacht is en die even snel gemaakt is. Achteraf zie je dan soms dat er echt een hele boeiende foto tussen zit. Dat zul je alleen niet zo snel hebben als je 40 auto's recht van voren op dezelfde manier fotografeert, dan worden ze allemaal even interessant.

[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 16-01-2007 17:25 ]

• rjvisje
als je fotograferen en auto's leuk vind (zoals ik) zou ik ook m'n camera meenemen, gewoon omdat het leuks is nog een keer terug te kunnen kijken aan de hand van je EIGEN foto's.

ik ga dan ook zeker weer proberen een perskaart te regelen (zoals me voor parijs gelukt is).

• Lumics
Gizz schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 17:22:

[...]

Ik zeg toch ook niet dat men niet moet fotograferen? Ik vraag alleen wat er leuk aan is om tientallen auto's op dezelfde manier te fotograferen (alsof je een database wil aanleggen van auto's, terwijl er veel duidelijkere foto's van die auto's te vinden zijn).
Maar het leuke is voor die mensen dat ze deze foto's zelf hebben gemaakt. Die foto's op internet tonen niet aan dat je daar daadwerkelijk bent geweest.
Een snapshot is niet slecht, een snapshot is gewoon op een bepaalde manier gemaakt.. Een snapshot kan een wereldplaat zijn!
Met een snapshot wordt een foto bedoeld waar niet te lang over nagedacht is en die even snel gemaakt is. Achteraf zie je dan soms dat er echt een hele boeiende foto tussen zit. Dat zul je alleen niet zo snel hebben als je 40 auto's recht van voren op dezelfde manier fotografeert, dan worden ze allemaal even interessant.
Ik ben bekend met de term snapshot.

Al met al denk ik dat dit een discussie zou kunnen worden met argumenten voor en tegen zonder dat er een overeenstemming wordt bereikt. Ik denk dat niemand daar op zit te wachten.

• rjvisje
aangezien de autorai weer voor de deur staat, schop ik dit topic maar weer eens even omhoog,
wie gaan er allemaal naar toe en gaan er nog mensen op de persdag?
(ik waarschijnlijk wel).

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik ga ook, maar dan op een gewone publieksdag. Waar ik me altijd zorgen om maak is rode auto's onder tungsten licht. Je krijgt dan altijd van die gele vlekken en het rood is meer oranje. Hoe voorkom je dat? ook met een polarisatie filter?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-01 20:38

DarkSide

theres no place like ::1

zonoskar schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:39:
Ik ga ook, maar dan op een gewone publieksdag. Waar ik me altijd zorgen om maak is rode auto's onder tungsten licht. Je krijgt dan altijd van die gele vlekken en het rood is meer oranje. Hoe voorkom je dat? ook met een polarisatie filter?
Witbalans aanpassen. Dit kan je evt achteraf doen met PS. Of beter in RAW schieten en achteraf met een goed RAW programma aan de slag. Dan worden de ferrari's weer mooi rood.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• rjvisje
Alleen jammer, dat er dit jaar waarschijnlijk geen ferrari stand zal zijn...

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-01 20:38

DarkSide

theres no place like ::1

rjvisje schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 11:03:
Alleen jammer, dat er dit jaar waarschijnlijk geen ferrarie stand zal zijn...
Is dat zo? Dit nieuws is mij dan ontgaan. Lekker heb nog geen leuke foto van de 599GTB.
Maar ja dan sta ik TOM iig niet in de weg als ik een foto wil maken :)

Nog even gegoogled. Maar idd. Geen ferrari. Wel staat de FXX in de autovisie stand.
Gelukkig ga ik ook nog naar Frankfurt toe. Leg ik ze daar wel op de gevoelige CCD.

[ Voor 19% gewijzigd door DarkSide op 22-03-2007 12:29 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• LameDog
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-02-2025
Ik ga ook zeker naar de AutoRai, niet in het weekend om de ergste drukte te vermijden. En of mn camera meegaat weet ik nog niet, zit heel erg te dubben of ik tevreden ga zijn met het resultaat wat ik behaal met 350D + kitlens. Misschien neem ik mn camera mee met 50/1.8 en ga ik voor de details...

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
Ik ga woensdag 4 april. Lekker op tijd erheen en even wat plaatjes schieten. Is kijken of er nog wat moois uit valt te halen met een Fuji S5600.

Verwijderd

Misschien stel ik een hele domme vraag, maar als ik nou flits met een omnibounce op m'n flitser... zou ik dan wel een mooi resultaat krijgen door toch te flitsen? Omnibounce spreid/breekt (geef het maar een naam...) het flitslicht toch? :)

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 09:01

gvdh81

To got or not to got..

@RK_NB; ja hoor, maar dan moet je zo flitsen dat de flitser niet op het lakwerk gericht staat. Omhoog dus of schuin naar achteren.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gvdh81 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:13:
@RK_NB; ja hoor, maar dan moet je zo flitsen dat de flitser niet op het lakwerk gericht staat. Omhoog dus of schuin naar achteren.
Ik betwijfel eerlijk gezegd of dat gaat werken. Ik ben nog nooit in de RAI geweest maar wel meerdere malen in de Jaarbeurs te Utrecht en daar is het plafond volgensmij veel te hoog om op te weerkaatsen...

Kan het fout hebben maar wellicht iets om rekening mee te houden.

Zou persoonlijk een statief meenemen en gewoon gebruik maken van max diafragma, hoge ISO en wat langere sluitertijden. Kan je nog leuke dingen mee bereiken ook ('motion blurs' van mensen die rond de auto lopen bijvoorbeeld).

Verwijderd

Is dit de plaats om verzoekjes in te dienen voor foto's van specifieke auto's? ;)

Zo ja, dan zie ik graag wat speciale foto's van de nieuwe Lotus Europa S, en als die er is zou ik supergraag wat mooie en natuurlijk unieke plaatjes zien van de nieuwste conceptcar van Citroen, de C-Metisse!

Ach, dan hebben de fotografen onder ons tenminste een doel ;)

Verwijderd

sOid schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:56:
[...]

Ik betwijfel eerlijk gezegd of dat gaat werken. Ik ben nog nooit in de RAI geweest maar wel meerdere malen in de Jaarbeurs te Utrecht en daar is het plafond volgensmij veel te hoog om op te weerkaatsen...

Kan het fout hebben maar wellicht iets om rekening mee te houden.

Zou persoonlijk een statief meenemen en gewoon gebruik maken van max diafragma, hoge ISO en wat langere sluitertijden. Kan je nog leuke dingen mee bereiken ook ('motion blurs' van mensen die rond de auto lopen bijvoorbeeld).
Met een omnibounce flits je toch niet puur via het plafond? Zo'n ding zorgt er bij mijn weten ook voor dat licht meer diffuus wordt verspreid, zodat je een meer egale belichting van een object kijgt. Op deze site staan 2 mooie voorbeeldplaatjes, mocht er iemand interesse in hebben:
http://www.degreef-partner.nl/omnibounce/intro.html

Maar ik zal vanavond bij wijze van proef bij mezelf in de garage eens een paar foto's maken met een omnibounce op m'n flitser... :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2007 11:47 ]

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 09:01

gvdh81

To got or not to got..

Je hebt wel een punt hoor, misschien flitser met paraplu dan, zodat het diffuus weer teruggekaatst wordt.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 11:43:
[...]

Met een omnibounce flits je toch niet puur via het plafond? Zo'n ding zorgt er bij mijn weten ook voor dat licht meer diffuus wordt verspreid, zodat je een meer egale belichting van een object kijgt. Op deze site staan 2 mooie voorbeeldplaatjes, mocht er iemand interesse in hebben:
http://www.degreef-partner.nl/omnibounce/intro.html
Kijk eens naar het voorbeeldplaatje wat je geeft. De lichtstralen die niet meteen naar je onderwerp gaan moeten ergens door weerkaatst worden. Daarom heet het ook een omnibounce, het laat het licht aan alle kanten uitstralen waarna het overal door weerkaatst wordt.

Heb je geen muren/plafond, dan verdwijnt het licht gewoon en heb je nog steeds alleen een oppervlakte van een paar vierkante centimeter waar het licht vandaan komt (en dus een puntlichtbron/harde schaduwen/direct licht hebt).

* Gizz moet stiekem altijd lachen als jij mensen buiten of in gigantische ruimtes een omni ziet gebruiken :P

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-01 22:26
De voorbeelden op de genoemde site vind ik nogal lachwekkend. Allereerst het onderstaande plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.degreef-partner.nl/omnibounce/images/with_omni.gif

Het lijkt erop dat je veel diffuser licht krijgt, omdat de OmniBounce het alle kanten op stuurt. Feit is dat je diffuser licht krijgt, omdat je het via het plafond bounced. In het voorbeeld zit het plafond wel laag. In de RAI gaat je dat dus nooit lukken. Het enige dat je met een OmniBounce doet is het licht onder een grotere hoek wegsturen, maar de herkomst is nog altijd een puntverlichting. Al het directe licht gaat dus een scherpe schaduw geven. Door het indirecte licht kun je dit wat verzachten, maar die pak je echt niet meer mee in de RAI. De enige manier om schaduwen te verzachten en toch extra licht te krijgen is om een groter oppervlak te maken. Dat kan met indirecte verlichting (bouncen) of met een softbox. Een andere mogelijkheid is om het beschikbare licht beter te benutten (diafragma wijd open, ISO hoger, ...).

Het voorbeeld dat hier staat is ook een beetje overdreven. Voor een 16mm fisheye is de spreidingshoek van deze flitser te klein. Een 580EX kan tot 14mm (full-frame) prima alles belichten. Op een crop-camera is een 10mm ook prima af te dekken. Voor dit soort situaties is een OmniBounce dus volledig onnodig. Een OmniBounce kost je ook wat licht. Dit zal je flitser proberen te compenseren, maar dat gaat ten koste van je batterijen.

Ik heb zelf een OmniBounce, maar ik vind het niet zo'n nuttig ding. Voor 25 euro kun je beter wat anders halen.

[Edit] Ik was dus weer eens te laat :) Toch verbaas ik me dat ik veel persfotografen op het voetbalveld zie lopen en die voor dichtbij een OmniBounce op de flitser gebruiken. Je zou toch verwachten dat die weten wat ze doen. Of ik zie iets over het hoofd...

[ Voor 7% gewijzigd door BugBoy op 27-03-2007 12:50 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

BugBoy schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 12:48:
De voorbeelden op de genoemde site vind ik nogal lachwekkend. Allereerst het onderstaande plaatje:

[afbeelding]

Het lijkt erop dat je veel diffuser licht krijgt, omdat de OmniBounce het alle kanten op stuurt. Feit is dat je diffuser licht krijgt, omdat je het via het plafond bounced. In het voorbeeld zit het plafond wel laag. In de RAI gaat je dat dus nooit lukken. Het enige dat je met een OmniBounce doet is het licht onder een grotere hoek wegsturen, maar de herkomst is nog altijd een puntverlichting. Al het directe licht gaat dus een scherpe schaduw geven. Door het indirecte licht kun je dit wat verzachten, maar die pak je echt niet meer mee in de RAI. De enige manier om schaduwen te verzachten en toch extra licht te krijgen is om een groter oppervlak te maken. Dat kan met indirecte verlichting (bouncen) of met een softbox. Een andere mogelijkheid is om het beschikbare licht beter te benutten (diafragma wijd open, ISO hoger, ...).

Het voorbeeld dat hier staat is ook een beetje overdreven. Voor een 16mm fisheye is de spreidingshoek van deze flitser te klein. Een 580EX kan tot 14mm (full-frame) prima alles belichten. Op een crop-camera is een 10mm ook prima af te dekken. Voor dit soort situaties is een OmniBounce dus volledig onnodig. Een OmniBounce kost je ook wat licht. Dit zal je flitser proberen te compenseren, maar dat gaat ten koste van je batterijen.

Ik heb zelf een OmniBounce, maar ik vind het niet zo'n nuttig ding. Voor 25 euro kun je beter wat anders halen.

[Edit] Ik was dus weer eens te laat :) Toch verbaas ik me dat ik veel persfotografen op het voetbalveld zie lopen en die voor dichtbij een OmniBounce op de flitser gebruiken. Je zou toch verwachten dat die weten wat ze doen. Of ik zie iets over het hoofd...
omnibounce werkt voor hun goed omdat je met omnibounce toch makkelijk 5 meter weg ver kan flitsen, maar het licht minder hard aankomt dat zonder iets op je flits. Een softbox geeft zoveel "weerstand" dat je onderwerp niet verder weg moet staan dan een meter of 2. Je verliest gewoon de mogelijkheid om je onderwerp meer dan 2 meter ver weg te hebben.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

nomad85 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 12:52:
[...]

omnibounce werkt voor hun goed omdat je met omnibounce toch makkelijk 5 meter weg ver kan flitsen, maar het licht minder hard aankomt dat zonder iets op je flits.
Waarom komt het minder hard aan? Nogmaals, bij lichtbronnen gaat het om oppervlakte, die bepalen de hardheid/richting van het licht.
Een omnibounce in een kleine ruimte vergroot het flitsoppervlak naar een paar vierkante meter omdat je de muren en het plafond mee pakt.
Op een voetbalveld heb je dit niet, want er zijn geen muren/plafond. Misschien dat je via het gras kan bouncen, maar dat slaat nergens op (zou je ook groen licht krijgen :P ).

Ik denk dat ze hun omni er standaard op hebben zitten zodat ze hem niet kwijtraken en hem er niet snel op hoeven te zetten als ze naar binnen gaan voor wat portretten van spelers.

Voor zacht flitsen op een grote locatie/buiten gebruik ik met een reportage flitser een reflectiescherm. Zie bijvoorbeeld deze of deze foto. Nadeel is wel dat je voor een beetje snel werken een assistent nodig hebt die het scherm vast houdt.

[ Voor 16% gewijzigd door Gizz op 27-03-2007 13:15 ]

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Lekkere foto, die eerste. :+

Moet maar eens zien of ik dit jaar ook naar de AutoRAI ga, lijkt me wel leuk. :)

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Gizz schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 13:11:
[...]

Waarom komt het minder hard aan? Nogmaals, bij lichtbronnen gaat het om oppervlakte, die bepalen de hardheid/richting van het licht.
Een omnibounce in een kleine ruimte vergroot het flitsoppervlak naar een paar vierkante meter omdat je de muren en het plafond mee pakt.
Op een voetbalveld heb je dit niet, want er zijn geen muren/plafond. Misschien dat je via het gras kan bouncen, maar dat slaat nergens op (zou je ook groen licht krijgen :P ).

Ik denk dat ze hun omni er standaard op hebben zitten zodat ze hem niet kwijtraken en hem er niet snel op hoeven te zetten als ze naar binnen gaan voor wat portretten van spelers.

Voor zacht flitsen op een grote locatie/buiten gebruik ik met een reportage flitser een reflectiescherm. Zie bijvoorbeeld deze of deze foto. Nadeel is wel dat je voor een beetje snel werken een assistent nodig hebt die het scherm vast houdt.
Blijkbaar is die paar cm vergroting van je lichtbron voldoende om het toch wat zachter te maken, want het werkt wel weet ik uit ervaring. Misschien is het ook wel "confirmation bias" dat ik zie wat ik wil zien en werkt het niet, maar mijn ervaring is dat flitsen met omnibounce minder harde reflecties veroorzaakt, ook zonder dat ik ergens tegenaan bounce.

• sOid
  • Niet online
Nadeel van softbox bij dingen als sport is volgensmij ook dat het gigantisch lomp is om mee te sjouwen.

Right? Of heb ik nu iets anders in m'n hoofd? Ben namelijk (nog) niet erg into flitsen :P

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

nomad85 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 14:37:
[...]

Blijkbaar is die paar cm vergroting van je lichtbron voldoende om het toch wat zachter te maken, want het werkt wel weet ik uit ervaring.
Welke vergroting zie jij gebeuren als je een omnibounce erop zet? Het kan aan mij liggen hoor, maar de voorkant van mijn omni is net zo groot als het flitsraampje zonder omni. 0% oppervlakte vergroting dus.
sOid schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 17:06:
Nadeel van softbox bij dingen als sport is volgensmij ook dat het gigantisch lomp is om mee te sjouwen.
Niet alleen lomp, ook onwerkbaar. Gaat er een assistent bij staan die de softbox steeds op een voetballer gericht houdt? :P
Verder wordt een softbox altijd op max 2 meter afstand gebruikt, want hoe verder het onderwerp des te sneller wordt de softbox weer een soort puntbron.
Nee, een softbox gebruik je als je de tijd hebt en speciaal licht wil creeeren.

[ Voor 38% gewijzigd door Gizz op 27-03-2007 17:31 ]

• sOid
  • Niet online
Je hebt toch ook zelfgemaakte softboxen die je 'over' je standaard flitser heen kan doen?

Of zeg ik nu iets heel doms :+

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Klopt, die hebben het oppervlakte van een a5je ofzo. Op een paar meter afstand is dat nog steeds een puntbron. Niet voor niks dat echte softboxen een stuk groter zijn (softboxje voor alleen een hoofd begint bij 50x50, iemand helemaal uitlichten ga je vaak naar 1+ meter).

• Cyclonist
Gewapend met wat lichtsterke lenzen en polarisatiefilter, misschien flitser ga ik dit jaar ook eens de RAI proberen.. :)

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05:53

Griffin

Is mythical

ikzelf ga dinsdag de 3e.
Neem een Canon S2 met polarisatiefilter erop.
vandaag het toestel opgehaald omdat ik het leen, nog even mee spelen dus.

zelf heb ik nog een oude dimage7 alleen vind dat ding nogal traag. dus deze geleend.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

* AtleX gaat het proberen met een Olympus C-480, een gewone compact dus

De schitteringen op de auto's baren me het meest zorgen, dus ik heb vandaag een beetje zitten proberen met de zon op het water van een sloot wat het beste resultaat geeft. Portretstand + single flash (geen rode ogen reductie) werkt erg goed, en sportstand zonder flits ook. Natuurlijk is het licht bij de AutoRAI heel anders, dus daar moet ik maar even proberen welke van de 2 ik pak.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• rjvisje
ik ben gisteren dus al geweest en redelijk wat foto's geschoten, de meeste zijn niet zo geweldig om te showen, maar meer voor het eigen archief. het was met m'n d50 18-70 lens nog wel goed te doen:

iso op 400, F7.1 en dan kwamen de sluitertijden meestal rond de 1/30

• tweakraiser
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:58

tweakraiser

I have such sites to show you

rjvisje schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 15:33:
ik ben gisteren dus al geweest en redelijk wat foto's geschoten, de meeste zijn niet zo geweldig om te showen, maar meer voor het eigen archief. het was met m'n d50 18-70 lens nog wel goed te doen:

iso op 400, F7.1 en dan kwamen de sluitertijden meestal rond de 1/30
Daar heb je wel een erg vaste hand oor nodig! met een sluitertijd van 1/30 is het lastig om je foto's scherp te maken.

Strava | Webdesign

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

tweakraiser schreef op maandag 02 april 2007 @ 09:48:
[...]

Daar heb je wel een erg vaste hand oor nodig! met een sluitertijd van 1/30 is het lastig om je foto's scherp te maken.
op 18mm, mwao, valt wel mee. Maar erg veel ruimte heb je niet nee voor wat beweging.
Zelf probeer ik niet onder 1/50e te komen voor zulke dingen, want F/7.1 is nou ook niet helemaal nodig, half stopje minder, F/6.3 ongveer, zou ook prima moeten werken.

• rjvisje
tweakraiser schreef op maandag 02 april 2007 @ 09:48:
[...]

viel nog mee, vooral een tegen dingen aanleunen ed.

Verwijderd

Mijn tips voor de autorai fotografie

(de meeste hiervan kan iedereen met een beetje gezond verstadn wel bedenken )

1) zorg er voor dat je camera in goede condittie is, controleer de accu of batterijen en maak de camera voorzichtig schoon
2) neem voldoende geheugen mee , liever 10 kaarten van 2 gb / st dan een van 20gb (risico spreiding)
3) zorg voor een goed systeem , volle kaarten op een andere plek bewaren dan de lege .. dit zelfed geldt voor accu's en batterijen
4) schiet indien mogelijk op een hogere iso waarde , bij moderne spiegel reflex toestellen is 400 iso nog bruikbaar , door je hogere iso waarden is/ kan de sluitertijd korter worden waardoor eventuelle trillign van je handen niet opvalt
5) als je toestel (compat of dslr) een anti tril stand heeft schakel deze dan in
6) flits alleen als het niet anders kan, door te flitsen wordt de auto vaak onnatuurlijk fel belicht waardoor de kleur anders uitpakt dan zonder flits.
7) indien je een dslr mee neemt, zorg er dan voor dat je een polarisatie filter koopt om hinderlijke schittteringen te elimiren
8) hou er wel rekening mee dat een polarisatie filter je licht hoeveelheid vermindert dus pas je belichting er op aan (histogram checken na een test foto zorgen dat er op alle delen genoeg te zien is (tot 3/4 van de hoogte van je histogram )
9) neem eens een aantal foto's van uit een andere dan normale hoek en gebruik een lage f stop waarde om lastige personen te laten vervagen in de achtergrond.
10) kies voor een systeem en als je met anderen gaat spreek altijd een plaats af per hal waar je naar toe gaat als je elkaar onverhoopt zoek raakt
11) maak ook foto's van delen van auto's die er uit springen . bv vet coole uitlaten of velgen of een agressieve look van een auto
12) neem de tijd , kijk goed om je heen en let op je spullen .. laat nooit zo maar ergens een tas staan .. ook niet voor even..
13) eten en drinken op de rai is duur neem dus zelf iets mee bv een fles water
14) neem niet te veel geld mee en pas op dat je bv je hand boven een toetsenbordje houdt zodat evt skimmers je pincode niet kennen..
15) neem niet meer dan twee camera's mee alles wat je mee neemt moet je de heledag mee 'zeulen"
16) kies voor bv een dslr en een paar losse lenzen en een compact camera
17) ga met de trein, heus je kan parkeren maar dat kost je al gauw 12,50 (2007)
18) kies je hallen uit en kijk rond maak een plan wat je minimaal wilt zien en doe dat eerst als je nog fit bent
en bewaar de rest op het midden en evt nog een paar rest foto's van die ene speciale auto
19) let op je wit balans check de situatie terplekke zet het desnoods op automatisch als je manuele wit balans op je schermpje onnatuurlijk overkomt
20) schiet niet alles in de liggende stand maar kies ook eens voor een alternatieve stand
21) als je camera een zonne kap heeft neem hem mee daarmee voorkom je ook deels reflecties , check dan wel je belichting goed en zorg dat je met je diafragma aan de veilige kant zit
22) een statiefje mee nemen kan maar bedenk dat alles wat je meeneemt je mee moet dragen constant ..

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-01 08:07

Korakal

Up up up!

(jarig!)
Het viel mij deze keer op dat er bijzonder weinig foto's op (een van) de publieksdagen werden gemaakt. Wellicht is men het een beetje 'zat', omdat er toch al mooie foto's overal op internet staan; echter misschien had het ook wel met de aankleding (of juist het ontbreken ervan) bij deze RAI te maken...

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Verwijderd schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 15:02:
Mijn tips voor de autorai fotografie

(de meeste hiervan kan iedereen met een beetje gezond verstadn wel bedenken )

1) zorg er voor dat je camera in goede condittie is, controleer de accu of batterijen en maak de camera voorzichtig schoon
2) neem voldoende geheugen mee , liever 10 kaarten van 2 gb / st dan een van 20gb (risico spreiding)
[...]
21) als je camera een zonne kap heeft neem hem mee daarmee voorkom je ook deels reflecties , check dan wel je belichting goed en zorg dat je met je diafragma aan de veilige kant zit
22) een statiefje mee nemen kan maar bedenk dat alles wat je meeneemt je mee moet dragen constant ..
23) Kijk even naar de datum van de laatste topicpost voordat je reageert op GoT.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Risicospreiding? Het is de autorai hoor, waar je een dag later weer terug kan komen om honderd in een dozijn snapshotjes te maken, het is niet een bruiloft die in 1x goed moet :P

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gizz schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 15:15:
Risicospreiding? Het is de autorai hoor, waar je een dag later weer terug kan komen om honderd in een dozijn snapshotjes te maken, het is niet een bruiloft die in 1x goed moet :P
Het moet niet in 1x goed inderdaad, maar het scheelt wel in tijd en geld om een extra geheugenkaartje mee te nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 04-04-2009 15:38 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je kunt je ook afvragen of het wel veiliger is. Eén kaartje dat in je camera zit raak je niet zo snel kwijt, kaartjes die los in je zak/tas zitten en die je wisselt op een drukke plek wel.

Ook gaan kaartjes vooral stuk bij het wisselen en niet als ze in je camera hebt zitten en je er al wat foto's mee hebt geschoten.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

-DG- schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 15:14:
23) Kijk even naar de datum van de laatste topicpost voordat je reageert op GoT.
Tja, maar elk jaar is er wel een AutoRai en die is nu al aan de gang (1-4-2009 t/m 11-4-2009) ;)

Wel veel "algemene" tips, maar beter teveel tips dan te weinig.
Vroegah moest je wel kleine kaartjes kopen, maar tegenwoordig zijn de 8 -16 - of groter GB kaartjes al betaalbaar. Dan kan je beter 1 grote nemen die je de hele dag in je camera laat zitten en thuis pas eruit haalt.
Zoals gezegd: verwisselen van kaarten is risicovoller met de kans dat je het ook nog eens kwijtraakt.
Met nieuwe camera's worden de foto's ook steeds groter, maar dat is een ander verhaal.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:04
Ik heb er juist geen polarisatiefilter op gedaan, vanwege de verminderde hoeveelheid licht, en ik vind sommige schitteringen die het filter weghaalt eigenlijk best mooi: (plaatjes zijn van gisteren)

Afbeeldingslocatie: http://wwwhizz.nl/meuk/rai1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://wwwhizz.nl/meuk/rai2.jpg

I see red pixels.

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-01 19:12

grass460

[DPC] Division_Brabant

GoT schreef op zondag 05 april 2009 @ 10:08:
[...]
Tja, maar elk jaar is er wel een AutoRai en die is nu al aan de gang (1-4-2009 t/m 11-4-2009) ;)
is toch echt om de 2 jaar de autorai |:(

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Klopt, om de 2 jaar. :)

Oh ja, en als je al een melding krijgt dat je batterijen beginnen op te raken, zoek een rustig plekje op, en verwissel ze.

Ik was dus zo koppig om ze helemaal op te maken, waardoor ik dus op zondagmiddag bij de stand van Hessing mijn batterijen moest verwisselen. En ik kan je zeggen: het was druk! :+

Zelfde geldt voor geheugenkaartjes overigens. Stel je voor dat je er eentje tussen al die mensen laat vallen. :o Dag foto's. :+
Pagina: 1