Ik zal mijn systeem ook maar eens neerplempen.
Een kleine twee jaar geleden heb ik voor het eerst een poging gewaagd om mijn processor met water te koelen.
Ik heb er daarvoor best lang over nagedacht om naar een WC-setup te gaan, vanwege de hoge instapkosten heb ik lang getwijfeld. Na veel lurken op dit forum/thread en andere fora, ben ik ervoor gegaan.
Mijn eerste setup was niet de mooiste, maar was wel blij met het resultaat. De CPU, een Q6600 op 3.6G, was van ~68 (Air, Gelapte Thermalright Ultra-120 Extreme) naar ~40 full load gegaan.
Ik had 1/2" slangen gebruikt, een TFC Xchanger 240 Rad i.c.m. Noctua NF-P12 en een MCP-655 pomp, met oog op de toekomst.
De dingen waar ik het minst tevreden mee was, op zowel functionele als cosmetische vlak:
- Radiator en pomp buiten ophangen vond ik ronduit lelijk; had ik van tevoren eigenlijk niet echt goed over nagedacht

- de 1/2" slangen naar mijn mening te dik en lastig te routen
en dat met de te kleine Antec 182p (zeker als ik dw WC-loop later wil uitbreiden).
Nu, Twee jaar later, ben ik na mijn ervaringen voor de eerste upgrade gegaan:
De Corsair 800D, slangen een tandje lager: 5/8"OD, rotary fittingen, de pomp upgraden/opfleuren met een top en tenslotte een aftapkraan.
Hier het resultaat:

- Rad: TFC Xchanger 240 + 2x Noctua 120MM NF-P12
- CPU blok: EK-Supreme Acetal
- Pomp: Laing D5-MCP655 + Koolance COV-RP450
- Reservoir: Swiftech micro
- Slangen Tygon 5/8"OD:3/8"ID
- Fittingen: 8x Feser schroeffittingen 3/8"ID, 5/8"ID . Overgenomen van
deze tweaker.
voor meer foto's en info verwijs ik je naar mn
systeemspecs.
Ik ben nu op alle vlakken erg tevreden. De buigzame 5/8" slangen zijn een verademing. En het ziet er een stuk beter geordend uit. Koelvloeistof aftappen gaat nu ook heel makkelijk, de tap aan de onderkant kan naar buiten roteren en dan klik ik er een snelkoppeling op.
In de toekomst wil ik gaan uitbreiden met heatsinks voor de NB/SB, GPU en eventueel geheugen. Geen haast.
Hierbij, mijn late introductie.
Vragen, op- en aanmerkingen zijn welkom.
[
Voor 8% gewijzigd door
Redox op 11-01-2010 12:28
]