Na veel omzwervingen laat ik dan hier mijn setje ook maar eens zien. Ik ben eigenlijk blind begonen aan waterkoeling met een Corsair H100 set, die mij eigenlijk vanaf dag 1 al een beetje tegenviel. En als echte tweaker ga je dan aan het klungelen om te proberen meer performance\minder lawaai te krijgen. Dus als eerste de H100 slangen verwijderd en een reservoir toegevoegd omdat er standaard best wel wat lucht in de H100 zit. Om er dan vervolgens achter te komen dat de H100 pomp echt een
minimale flowrate heeft waar je eigenlijk niets mee kunt. Dus stap 2 een pomp toevoegen en nog zwaar teleurgesteld zijn over de flowrate, dus de corsair pomp\waterblok vervangen, want die hield het geheel tegen. En dat schoot al een heel eind op! Maar goed, de aluminium radiator van de H100 is ook niet alles, dus die vervangen door een koperen en als je dan toch bezig bent, dan ook maar de VRM's voorzien van een blokje. Ik had ook de southbridge meegenomen in de loop, maar daardoor paste de videokaart niet meer in het 1
ste slot. Het nadeel van het 2
de slot bleek te zijn dat de videokaart hier maar op PCIe 1.1 spec op X8 wilde draaien. Dus uiteindelijk het waterblok van de southbridge maar weer verwijderd, zodat de videokaart weer in het eerste slot kon, want dat scheelde behoorlijk wat performance.
Omdat bijna iedereen tegenwoordig rood, blauw of groen gebruikt in zijn setup als verlichting, wilde ik iets anders en heb uiteindelijk gekozen voor wit. Op sommige foto's lijkt de kleur van de verlichting blauw, maar dat komt doordat ik de foto's heb genomen in gedimd licht. In het echt is alles wit qua verlichting. De koelvloeistof is helder transparant en niet UV gevoelig, dus het lijkt net zuiver water.
Goed, pics or it didn't happen:
De voorzijde van de kast (Corsair Carbide 500). Hier zie je het reservoir en de controller die alles aanstuurt qua fans.

En nog een keer, maar dan met flits, zodat het wit wat beter uitkomt:

De kast met de zijkant open:

De binnenzijde met flits gefotografeerd:

En nog een shot van de radiator:
Inmiddels zijn de kabels wat beter weggewerkt. Het nadeel van een bay-reservoir is dat 2 slangen wat langer zijn dan ik zou willen, maar dat is noodzakelijk om voldoende speling te hebben zodat het bay-reservoir naar buiten kan schuiven om gevuld te worden. Het enige dat ik nog moet doen is het vervangen van de ledjes in de card-reader. Deze zijn rood en groen en worden beide wit.
De complete setup:
- Corsair Carbide 500 Wit
- Asus P8Z68-V/Gen 3
- Intel i7 2600K (@5GHz dynamisch)
- G.Skill Sniper 32Gb
- 2X Samsung 830 series SSD
- 2X Seagate Barracude 1Tb in Raid 0
- Radeon HD7870
- Corsair HX850W voeding
- DVD-Brander
Waterkoeling setup:
- AlphaCool 5.25 Bay reservoir
- Aquacomputer Aquastream XT pomp
- Magicool Slim 240 Elegant Plexi radiator
- EK Supreme LTX Nikkel\Plexi CPU-blok
- Watercool Acetal\koper heatkillers voor de VRM's
- 2X Scythe Gentle Typhoon AP-15 voor de rad
- 4X Bitfenix Spectre Pro Led als side en front-intake (12cm)
- 14 cm exhaust fan (merk type vergeten)
- Bitfenix Recon fancontroller
- InnovatekProtect IP koelvloeistof
De loop is als volgt:
Reservoir -> Pomp -> Radiator -> CPU-blok -> VRM blokken -> Reservoir
Temps:
Idle: ongeveer 1 a 2 graden boven omgeving.
Full-load: Deze zomer bij ongeveer 30 graden omgeving kwam ik uit op 58 graden
Alle fans starten op de laagst mogelijke snelheid en het enige dat je dan hoort is de pomp (hier komt nog een shoggy-sandwich onder). Bij full-load spinnen de GT fans uiteindelijk op naar 100% en zoemen dan licht. De overige fans versnellen iets, maar niet noemenswaardig. Deze zijn voornamelijk om voor voldoende airflow over het geheugen, southbridge en de videokaart te zorgen. en zijn dus verder nauwelijks verantwoordelijk voor extra koeling. De kasttemperatuur blijft tot nu toe netjes 3 a 4 graden boven de omgevingstemperatuur bij full-looad van het systeem en de videokaart.