pc boot soms wel/niet

Pagina: 1
Acties:

• Orion
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-01 00:14
Ik heb een nieuwe pc samengesteld met de volgende onderdelen
-core 2 duo 6600
-asus 590 sli moederbord
-geforce 8800 gts
-2x 320 gb seagate
-2x 1gb geil geheugen
-samsung sata dvd-brander
-zalman 600w voeding
-windows xp sp2

de pc heeft 8 dagen prima gewerkt alleen bij het opstarten vanochtend gaf hij aan dat hij niet kon booten. Daarna nog een keer geprobeerd en hij haalde windows maar na 30 seconden hield hij ermee op. Dit is nog een paar keer zo gegaan waarbij de ene keer hij niet door het bootproces komt en de andere keer enkele minuten windows kan draaien. Het vreemde is dat als de pc uitvalt het power lampje van mijn behuizing uitvalt (en het hd-lampje dus ook) maar dat de ventilatoren van de videokaart de cpu en de 2 van de behuizing blijven draaien en ook het lampje van het moederbord blijft aan. Soms knipperen de lampjes van de behuizing even en soms gaat hij spontaan opnieuw booten (vaak niet). Ik denk dus aan een probleem met de voeding maar ben hier niet zeker van. Ik neem aan dat de 600w van de zalman dit systeem goed moet aankunnen.
Heeft een van jullie een idee waar hier het probleem zit?

Verwijderd

Dat kan een hoop zijn, zou eens met 1 geheugenstick beginnen. Memtest86 draaien per stick. Verder alles loskoppelen behalve vid kaart, harddisk. Steeds wat erbij aansluiten/toevoegen totdat het fout gaat, er van uit gaande dat de minimale setup wel goed werkt. :+

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:49

aerofreak

Steve Jobs

hangen en opstarten trouble shooter geprobeerd?

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Orion
ik heb al mijn 2e hd en dvd-brander losgekoppeld
1 reepje geheugen weggehaald. Het geheugen verplaatst in de andere banken.
niet helpt.
Hij start prima op. laad windows en na een tijdje springt het scherm op zwart en gaat mijn powerlampje en hd lampje uit terwijl er wel stroom op het moederbord blijft staan getuige het lampje van het mb en de fans die allemaal draaien.
alles werkte prima voor 8 dagen lang alleen vanochtend gaf het problemen. het enige wat ik gisteren heb geinstalleerd was deamon tools maar dat is software en dit lijkt hardwarematig van aard.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
Reset je bios eens en laad dan de failsave instellingen.... En kijk gelijk of hij reboot by powerfailure aan of uit heeft staan.. Zet deze uit. Als hij dan nog steeds reboot weet je iig zeker dat het geen brakke voeding is...

Carpe Diem

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Dus je zegt dat hij gewoon uit gaat in windows? Dan zou het geheugen kunnen zijn, maar ik gok eigenlijk meer op de videokaart, de 8800 kan nog wat bugs hebben.

• Orion
hij gaat meestal eruit in windows. Een enkele keer kan ik hem nadat hij hangt niet meer goed opnieuw opstarten. Dan moet ik even wachten. Ik dacht dat dit misschien temp gerelateerd kon zijn maar de cpu wordt niet heter dan 30 graden. Alleen de passieve koeling van het moederbord is vrij heet.

Verwijderd

Start windows in veilige modus, dan wel okay?

• Orion
nee, dan dezelfde problemen

• Orion
vcore staat op 1,35
fsb op 1066Mhz

lijkt me ook normaal

net hing de pc terwijl hij aan het opstarten was.
dan gaat dus plotseling het scherm op zwart en houdt de harde schijf ermee op terwijl de fans/voeding gewoon doordraaien. net rebootte de pc zichzelf wat nog niet veel eerder is voorgekomen. (met als wijziging tov eerdere keren dat ik de firewire en usb stekkers uit mijn moederbord had getrokken)

[ Voor 74% gewijzigd door Orion op 04-01-2007 22:06 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

CSL policy
Vragen over problemen horen hier niet thuis alsmede vragen en/of discussies over een bepaald hardware onderdeel, daar zijn de andere fora voor. Heb je specifieke vragen over een moederbord, dan moet je in Processors, Mobo's & Geheugen zijn, voor disken in Opslagmedia & I/O Controllers en voor TFT’s in Videoplanken & Beeldkanonnen.
Dit topic hoort hier niet thuis. Derhalve zal ik het naar OH verhuizen omdat het nog niet helemaal duidelijk is waar het exact aan ligt.

Aangaande de problemen: Ik lees in de topicstart het volgende:
Ik neem aan dat de 600w van de zalman dit systeem goed moet aankunnen.
Hier kun je zelf nog het één en het ander aan controleren. In het BIOS worden vaak voltages weergegeven. In de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staat aangegeven welke voltages door de beugel kunnen en welke voltages verkeerd zijn.
Meer informatie m.b.t. voedingen: Welke voeding heb ik nodig? Deel 16
Hij start prima op. laad windows en na een tijdje springt het scherm op zwart
Tijdens het laden van Microsoft Windows gaat het fout.
het enige wat ik gisteren heb geinstalleerd was deamon tools maar dat is software en dit lijkt hardwarematig van aard.
Er is iets aan de software veranderd. Er is niets aan de hardware veranderd. Ook al lijkt het hardwarematig te zijn: Sluit de software in dit geval niet uit! :o
hij gaat meestal eruit in windows.
Dan zijn zowel de software als de hardware verdacht.
Een enkele keer kan ik hem nadat hij hangt niet meer goed opnieuw opstarten
Niet goed meer opnieuw opstarten. Kun je hier specifieker in zijn? Bedoel je dat de PC überhaupt niet aan gaat of dat de PC crashed tijdens de P.O.S.T. ?
vcore staat op 1,35
fsb op 1066Mhz
Sidenote: De FSB staat niet op 1066MHz maar op 266MHz. After all is het een quad-pumped bus.
(PMG FAQ - Wat is de FSB en hoe verander ik die?)
net hing de pc terwijl hij aan het opstarten was.
Tijdens de P.O.S.T. of tijdens het starten van Microsoft Windows?

Wees dus duidelijk met de omschrijvingen. Verder is het verstandig om de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter een keer door te nemen en de PC te testen met Linux. Dit kan heel gemakkelijk met Knoppix en varianten daarvan :). Een herinstallatie van Microsoft Windows zou overigens ook geen kwaad kunnen. Mocht het probleem nadien nog niet weg zijn dan is de software zo goed als uitgesloten.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• ernstblaauw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-02 10:54
Dit kwam ik vandaag tegen op de website van Daemon Tools:
Dear Community,

Duplex announced a new public betatest for their SPTD-driver,
V1.39

This new version is a fix for the boot-hang problem with
LogiTech-webcameras. However, keep in mind that this version
is still BETA!

You can grab beta here:
http://forum.duplexsecure.com/showthread.php?t=67
Heb je misschien een Logitech webcam? Zo ja, dan zou het probleem daar toch kunnen liggen.

• Orion
De ene keer hangt de pc al tijdens de P.O.S.T, de andere keer nadat windows geladen is.
Ik kan gewoon een spel laden wat gewoon weergegeven wordt alleen is dit maar voor beperkte duur. (steeds willekeurig)
Het maakt eigenlijk niet uit wat ik doe want hij gaat op den duur toch op zwart.
Ik vermoed dus een voeding of een moederbord probleem. Helaas zit er niets anders op dan een andere voeding te kopen om dit te testen.

• Orion
Ik kreeg net voor het eerst meldingen van acces violation en dat mijn multiplier een unreasonable
value had (9) toen windows opstartte maar hier heeft hij altijd al opgestaan.
Misschien toch het geheugen?

update
ga morgen mijn geheugen omruilen voor geheugen wat mijn moderbord waarschijnlijk liever vindt.
hopelijk zijn dan de problemen opgelost.

[ Voor 26% gewijzigd door Orion op 05-01-2007 21:25 ]

• Orion
vandaag mijn geheugen omgeruild en zowaar 1,5 uur goed gewerkt
maar daarna weer de spontane hangers waarbij het scherm op zwart ging.
kan nu zelfs niet meer voorbij het boot scherm komen
iemand nog een suggestie waar het aan kan liggen?
Pagina: 1