Hydraulik-Phunk schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 19:50:
Ouwe Volvo's zijn goed te doen, onderdelen behoorlijk goed te krijgen en ook robuust.
Heb zelf een '72 Volvo 142, voor erg weinig gekocht, en eigenlijk (nog) maar weinig kosten aan gehad. Als student prima te doen iig.
Ga wel op zoek naar een degelijke en courante auto, een (bijv.) Porsche 924 of iets dergelijks is leuk, maar onderdelen zijn vaak relatief duur.
Mercedes, BMW, Ford, of bijv. Chevrolet als je Amerikaans wilt zijn merken waarvan onderdelen veelvuldig aanwezig zijn in diverse gradaties van kwaliteit/prijs.
Sleutelen: bij mooi weer buiten, anders een schuur bij een kennis/maat of DHZ-garage als die zich in jouw stad bevindt.
Als student moet 3K zeker wel lukken als je niet afhankelijk van je auto hoeft te zijn.
Ik heb zelf toen ik nog student was een Chevy Camaro V8 én Pug 309/BMW 316 (zonder op te scheppen

) gereden. Beetje minder zuipen in het weekend heeft m'n auto's goed gedaan

Verzekering is duur voor een 924 als je net begint (geen schade vrije jaren heb), en der kan nog wel eens wat stuk gaan. Dan ben je wel ff zoet. Sommige onderdelen moet je gewoon wel bij een goede porsche dealer kopen waar niet mee gerommeld is (brandstof verdeler etc, sommige particulieren of andere trekken dat ding los, dan is ie niet meer lek vrij te krijgen; membraampakking).
Reken maar dat er geheid wat standaard dingen (banden, riempjes, etc) aan zullen komen, maar ook evt. keerringen of zelfs koppakking (als je gaat trappen met een 924 i.c.m een koude motor ligt het einde van de straat de koppakking eruit..Ruimte tussen de cylinders zijn nihiel).
Ook kan er zelfs flink mee gerommeld zijn; vaak beun oplossingen omdat het brandstof relais het begeeft (nieuwe rond de 100 euro

), dmv een knop onder het dashboard. Ook de rest onder de kap kan goed mee geknoeit zijn. De electronia van een 924 is gewoon rampzalig..Ook de plek van sommige dingen is hopeloos (bougie`s vervangen ben je wel even half uur mee bezig).
Veelal zijn het massa problemen maar oom soms verrote kabels. Een goede is vaak ook niet snel gevonden. De markt is hopeloos atm voor die dingen maar begint weer aan te trekken gelukkig.
Onderhoud is ook vrij intensief voor zo`n ding, je bent wel voortdurend aan het sleutelen. Waterpomp, dynamo etc zullen allemaal wel een keer naar de klote gaan. Startmotor zou ik maar preventief laten reviseren. Die zit op een ongeloofelijke klote plaats; achter het uitlaat spruitstuk lekker warm, compleet omringd door de uitlaat. Vaak bij een lange rit, even stoppen bij een tankstation is dan soms een probleem. Zeker in de zomer.
Verbruik ligt rond de 1:8. Dat is met rustig rijden. Met trappen gaat het richting de 1:4 zelfs. Loopt op 98.
Verwijderd schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 21:09:
Zo te zien zoek jij een Porsche 924. De onderdelen zijn niet erg duur. Ze zijn redelijk veel tweedehands te vinden en er zijn nog enkele Audi 80 onderdelen te gebruiken.
De aanschafprijs is voor een goed exemplaar +/- 1500 - 2000 euro.
De 1 op 12 zul je waarschijnlijk niet halen, je kunt natuurlijk een 924 op gas gaan zoeken, daarmee zal het wel mogelijk zijn.
Heb je trouwens al naar de verzekering gekeken? Want als je net je rijbewijs hebt kun je voor leuke verrassingen komen te staan als je een verzekering uitzoekt.
Mevrouw van de ANWB: "Je bent 20 en je wilt een Porsche, je maakt het je zelf wel erg moeilijk."
Mevrouw van een andere verzekering (dochteronderneming van de ANWB): "20 en een Porsche, dat is bij ons en de meeste andere verzekeraars niet te verzekeren."
Ik heb bij 6 verzekerings maatschapijen te horen gekregen dat ik niet verzekerd kon worden

18,5 jaar + porsche
btw op gas...Doe je toch niet in een 924..Ik heb nog maar 1 hele 924 gezien en die liep op gas.
[
Voor 18% gewijzigd door
Meneer aard op 03-01-2007 21:34
]