Wii \\ xbox 360 \\ samsung 32a656 \\ pc: e6400, hd3870, p5w dh deluxe
Ja TBCL, als die doorgaat dan he, wil ik wel bijzijn. Lijkt me erg gezellig, en ach misschien nog een voedinkje ofzo in de wacht slepen...
@Teamikke.
Dat die wat scheef afloopt, had ik ook al gezien, en dat klopt. Gaat uiteraard nog gefixt worden. Nog niet helemaal geconstateerd waar het precies aan ligt, maar zal het morgen eens onder handen nemen. Morgen weer wat klussen. Nieuwe klep en andere zijpaneel hoop ik een heel eind klaar te krijgen.
Die gaatjes zijn in principe wel helemaal rond, het is de schaduw erachter die het wat hoekig laat lijken. Maakt in principe niet zoveel uit dat ze niet perfect geveild zijn. Er komen ledhouders in, en dan nog een laag plexi op een paar millimeter afstand ervoor, ook omdat anders de led recht in je gezicht schijnt als je naar de hdd's kijkt. Ik overweeg nog om daarvoor opgeschuurd plexi te gebruiken, zodat die led in je oog helemaal geen probleem meer is. Daar zijn ook die 2x6 andere gaatjes voor. Had ik nog niet laten zien, maar zal er in de volgende update wat over posten.
Hier die gaatjes goed te zien.

Die klep open is geen probleem. Die scharniert binnen het zijpaneel, dus dat gaat helemaal goedkomen. Heb hem wel een beetje moeten bijschuren. Nadeel is dan wel dat er een soort van kier onstaat, maar is niet echt storend. Of ik die nog kan wegwerken ga ik later nog bekijken.
Op die laatste foto kun je trouwens ook zien dat het zijpaneel nog voor geen meter past, er moet nog hier en daar wat bijgeschuurd worden.
Oh en thanx voor de opbouwende kritiek, altijd welkom.
@rattenkoning
Heb ik overwogen inderdaad, maar ik ga me zeker storen aan het feit, dat dat niet zit zoals het hoort, ook al zie je het niet. Dus gewoon ff nieuwe klep. Uurtje of 2/3 werk. Doe ik het voor...
Black en decker KS2005EK
Ben benieuwd naar ervaringen met die 360º draaibaarheid van de zaag.
Mijne is crappy en overweeg een nieuwe te kopen. En deze is nu bij de praxis in de aanbieding.

Zelf wel een B&D decourpeer maar niet deze...is in ieder geval altijd wel goed spul imho..
Anoniem: 134214
Ziet er leuk uit, maar denk dat je beter gewoon een normale kunt kopen...Anoniem: 185550 schreef op maandag 23 juli 2007 @ 17:57:
Iemand toevallig deze decoupeerzaag?
Black en decker KS2005EK
Ben benieuwd naar ervaringen met die 360º draaibaarheid van de zaag.
Mijne is crappy en overweeg een nieuwe te kopen. En deze is nu bij de praxis in de aanbieding.
[afbeelding]
Is zon gimmik die je niet vaak gaat gebruiken.
Gaten heb ik ook gewoon met een normale zaag gedaan
Maar goed, hele verbetering tov de KBM die ik eerst had... Die blies ook geen zaagsel weg, wat echt irritant was.
Anoniem: 134214
Ik heb zelf aardig wat gereedschap, alleen de decoupeerzaag heb ik van mn pa gebruikt.
Die heeft een hele goede namelijk...
Beetje jammer dat ik hem het eerst ging gebruiken toen ik een nieuwe klep ging maken. Door het enthousiasme en proberen, echt weer heel de bovenkant verkloot. Beetje jammer. Volgende week poging 2...
Anoniem: 185122
Maar begint er erg mooi uit te zien! Mijn complimenten!
* TEAMIKKE heeft zelf een Bosch en heeft gemerkt dat goede zaagjes veel meer uitmaken.
Einde van deze week hoop ik weer een update te kunnen plaatsen.
Trouwens ook vorige week een HDD gesloopt, natuurlijk die ene waar alle foto's opstonden... Jammer dat ik zo'n slordige back-upper ben...
Maar goed, die update komt er wel weer aan. Hoop dus deze week nog...
Vorige keer verteld dat de klep niet goed was en dus een nieuwe ging maken.
Nieuwe klep in de maak:

Bijna klaar. Je ziet het verschil aan de achterkant vooral waar ik ruimte tekort kwam. Daar is die nu wat breder...

Oude klep. Hier dus de HDD kabelwegwerk dingen die onder de klep uitkomen. Niet zo mooi, vond ik...

En de nieuwe klep, die er mooi overheen valt:

Dan de start met het rechter zijpaneel:

Voorstuk eruit: Hij lijkt krom te zijn, maar komt omdat die nog niet vast zit en enigszins onder druk staat tussen de zijkanten. Maar even doorheen kijken.

Bovenste 2 windowtjes eruit, voor plexi, zodat je onder de HDD's kunt doorkijken, en het stukje achter het moederbord, komt mesh-x in later:

Nog een lastig punt. Ik heb een nieuwe psu gekocht, de Enermax Infiniti. Hardstikke mooi zou je zeggen, is het ook, maar dat geeft natuurlijk meteen weer allerlei "problemen". Allereerst natuurlijk dat de achterkant anders is dan de NeoHe, maar dat is niet zo erg, wordt gewoon een universeel voeding gat aan de achterkant:

Wat wel weer keuzes geeft is: De NeoHe die ik eerst had, had alleen een 8cm back-exhaust. Nu heeft deze een 13,5cm intake. Daar had ik dus geen rekening mee gehouden.

Wat zal ik doen? De fan naar beneden, en van de cpu koeler laten afzuigen. Of de fan naar boven en van de HDD airflow laten zuigen? Is allebei natuurlijk nog koele lucht, maar wat zou het mooist zijn? Hem zo laten zitten, geeft echt te weinig ruimte voor die voeding om koele lucht aan te zuigen...
En dan, een heel rond gat boven of onder, of allemaal kleine gaatjes, of mesh-x, noem maar op.... Wat zou mooi zijn?
(Shit, foto's niet geresized. Nahjah, de volgende keer weer. Heel groot zijn ze toch niet)
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 185550 op 15-08-2007 23:52 ]
Maar fan aan de onderkant is idd wel het beste plan. Voor de airflow en voor het zicht. Zit er nu nog aan te denken om niet gewoon een gat te maken, maar iets van sleuven ofzo...
Ook op 500rpm kan het resoneren.Anoniem: 185550 schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 21:38:
@Teamikke. Ik weet zeker dat deze kast stil wordt, met alles op 500rpm ofzo...
Duality: i5 4670K@4.2Ghz || Gigabyte Z87X-UD4H || 32GB Corsair 1600 || EVO 250GB + 2x4TB WD RE R1 || Radeon HD6970 || Lian Li V1000b || Seasonic 650w S12g || X-fi || => EK Supreme HF Ni-EK Supremacy GPU Ni-PA120.3-PA120.1-MCP355-MIPS ramfreezer 4
Anoniem: 196275
Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...
Die redenatie klopt niet helemaal..Anoniem: 196275 schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 15:56:
Hout is ideaal om een galmkast te maken, daarom worden bvb gitaren en boxen in hout gemaakt. Daarom is resonantie een groter probleem in houten pc kasten dan in stalen soortgenoten.
En inderdaad, hout zal veel minder resoneren bij de geluiden van een PC. Als 'ie van dun hout is met één gat erin, en voor de rest leeg, zal het een klankkast worden, maar dat wordt het niet.
[ Voor 22% gewijzigd door TheZeroorez op 06-08-2007 16:41 ]
MDf al helemaal aangezien dat best poreus is. Sowiezo moet je gewoon alles goed vast zetten. Dan heb je nergens last van.electropruts schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 16:32:
hout absorbeert het geluid juist meer denk ik, en zal dus minder gaan resoneren dan het (veel dunnere) metaal waar de meeste cases van gemaakt worden.
Anoniem: 184251
klasse man, goed doordacht enz. wordt top ik houd hem in de gaten
Dat scheelt idd. nogal. Mijn 120mm Noctua's draaien op 800 RPM en die zijn al volledig stil. Kan me voorstellen dat het dan idd. minder is. Ik ben nog steeds ontzettend benieuwd naar het ding met verf en zonder beschermfolieAnoniem: 185550 schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 21:04:
Mijn idee. heb het geheel al draaiend gehad met alle fans, en die herrie viel reuze mee, zelfs met alle fans @ 100%, stiller dan mijn stacker die ik nu heb. Fanbus had ik nog niet geinstalleerd, dus hoe het zal klinken met een lagere rpm, nog geen idee. Vergeet niet dat het "maar" 1000rpm fans zijn, voor 140mm fans verplatsen ze bij die snelheid echt wel genoeg lucht. heb het verschil gevoeld met een goede 120mm fan @2000rpm. Daar doet die 140mm niet veel voor onder @1000rpm.
Heb me voorgenomen om op 1 okt alles klaar te hebben. Dan laten spuiten of verven en alle 90 leds erin solderen, wat ook nog een fors werkje gaat worden en dan 10 november klaar uiteraard. Ah, moet lukken...
Anoniem: 211695
offtopic: ik ben ook eindelijk eens verder kunnen gaan aan mijn MDF kast, nu net de PSU erin gekregen .. moet alleen nog bedenken hoe ik de mobo-tray er in godsnaam in ga vastzetten, daar zit ik echt hartstikke vast mee
ontopic:
keep up the good work ^_^
Anoniem: 177912
Oh, en voor de duidelijkheid: een houten kast maakt dus minder lawaai dan een metalen he ... wij hebben jaren geleden (en dan bedoel ik écht jaren he ... zo'n 20-tal) op school ooit zo'n proef gedaan (was dan wel niet met een PC maar met muziek) in een gesloten box. Ik kan je verzekeren dat hout het met gemak won. Het hout van een box dient voornamelijk om de muziek dieper en voller te doen klinken, helemaal niet om het te versterken
en wat minder goed weerkaatst absorbeerd daardoor dus beter. hence de uitleg van bvankerckhoven.
gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker
Anoniem: 224338
Weer even een paar dingen gedaan. Niet veel, maar het is weer wat. Ook nog een vraag waar iemand me vast wel mee kan helpen...
Nou, vooruit dan maar. Paar foto'tjes.
De plank onder de voeding had nog wat bewerking nodig, onder andere het gat voor de fan van die voeding, kabelgoot, gaatjes voor deuvels en wat magneten.
Deze plank dus:

Gaatjes voor de deuvels voor de fanbus. Hier nog niet geschuurd, dus ziet er een beetje crappy uit:

En gat voor de fan en de magneten geplaatst:
Voor:

En na:

Problemen met de voorkant, buizen en bodem. Het past allemaal klemvast, nadeel is wel dat het maar op 1 volgorde in de kast kan worden gezet.

Plexi voor de bovenkap gepast en geboord. Even 1 van de 4 schijven geplaatst voor het idee.
1tje:

En 2, ook de buizen er weer in:

Nou, zaols ik al zei, was een korte.
Nu nog iets waar iemand me mee kan helpen. Ik wil de gasveer gaan bestellen voor de klep. In de link de berekening. Heb er al naar gekeken, maar de situatie is anders. Hoe zit het dan?
Situatie, klep weegt 1 kilo:

Hier nog natuurkunde knobbels?
Wat jij vraagt kun je wel uitrekenen want het is eigenlijk heel simpel. het enige waat je niet mededeelt is waar ongeveer het zwaarte punt ligt. Dit is wat ze in de formule aangeven als A.
afstand vanaf scharnier tot zwaartepunt van de klep.
Iets moeilijker bepalen als normaal ios het nu wel omdat de klep gedeeltelijk gemaakt is van plexi en mdf.
Correct me if im wrong, maar volgens mij:
De lengte van de klep is 285mm-12mm = 273mm
Het zwaartepunt is meestal het midden maar vanwege de plexi ligt het zwaartepunt ongeveer een cm of 4van het midden. (273mm/2 =136.5mm) 136.5mm - 40mm=96.5mm laten we zeggen 100mm
273mm.-100mm=173mm (a)
dan volgt de formule:
F = ((G x A ) : K ) + 10% toeslag
G = 1kg.A = 173 mm K=220mm
(1x173):220 = 0.78kg
0.78kg +10%= 0.85kg
0.85kg is ongeveer 90newton.
Ook hier neem je een grotere tolerantie omdat je niet precies het zwaartepunt weet van de klep. Anders moet je nog maar een keer het testen.
Maar in theorie heb je dus een gasveer nodig van nog geen kilo uitschuifkracht.
De slaglengte (lengte na uitschuiven)moet je zelf maar even naar kijken omdat ik niet weet hoever je hem wil openen.
Als je een veer van deze klasse wilt dan moet je naar deze kijken.

Een ander idee is altijd nog om een stokje in je kast te leggen en dan onder de klep te zetten als je hem open maakt. Net als bij een motorkap van een auto.
Ook is het leuk dat JIJ mijn berichten leest.
was maar een idee als hij toch voor een alternatief gingSouLLeSSportal schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 20:09:
ja maar dat is een hillbilly oplossinghet moet met zo'n veer prima werken toch?
Anoniem: 177151
hoe kom je er bij dat 0,85kg ongeveer 90newton is? 1kg = 9,81N (wordt meestal afgerond naar 10)
was meer om af te ronden en een idee te geven
als je het wil weten is 850 gram ongeveer 8.34 newton maar je moet er wel rekeninge mee houden dat het een schatting is omdat ik het preciese zwaartepunt niet weet en een paar newton aan kracht te veel niet heel erg is. te weinig is eerder slecht omdat de zuiger dan misschien de klep maar 3/4 omhoog krijgt.
[ Voor 71% gewijzigd door teunos93 op 23-08-2007 20:50 ]
Berekening:

G = Gewicht klep (kg)
Z = Aangrijppunt van 't gewicht (G) van de klep
S = Schanierpunt van de klep
D = Draaipunt van de gasveer aan de klep
O = Draaipunt gasveer aan het vaste frame
A = Horizontale afstand zwaarte-,
scharnierpunt
K = Momentarm = loodrechte afstand
gasveer / schanier (S)
X = Af te leggen weg voor draaipunt (D) van de
gasveer
F = Uitschuifkracht van de gasveer
Formule
F = (( G x A ) : K ) + 10% toeslag
Voorbeeld
G = 40 kg A = 500 mm K = 200 mm
In dit geval wordt de benodigde kracht: (40 x 500) : 200 + 10% = 110 kg (1100N)
Afhankelijk van constuctiemogelijkheden kan men hier een gasveer met 1100N of meerdere gasveren met
een totale kracht van 1100N inzetten.
Situatie:

Het lijkt mij dat het zwaartepunt verder naar voren ligt, omdat de voorkant van de klep er nog aan vast zit, dus op ongeveer 3/4e van de breedte tov de scharnier. Ongeveer op het punt waar de gasveer vast zit aan de klep dus.
Dus ik zou dan zeggen:
F = ((G x A ) : K ) + 10% toeslag
F = ((1 x 220) : 220) + 10%. Maar dan zou ik uitkomen op 1,1N. Dat lijkt me nooit te kloppen.
Matige is dat de situatie in het voorbeeld helemaal niet overeen komt met de werkelijke situatie.
Dus ik kom er niet uit. Help...
Zal er eens een mailtje aan wagen.quote: FariedAls je zelf uitrekend en berkend hoe lang je gasveer moet zijn, en de benodigde druk kostte mij dat ongeveer 30 euro. Als ik het liet opmeten door hun werd het €100.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 185550 op 24-08-2007 10:12 ]
Anoniem: 143640
edit: wacht, ik heb allemaal maten en gegeven nodig waarvoor ik te lui ben om ze op te zoeken... (a) Naja, iig moet je je gasveertje in lage stand horizontaal aan het "luik" plaatsen. Dan blijft ie nml. vanzelf dichtzitten.
[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 143640 op 24-08-2007 10:55 ]
Hier de echte situatie:

Had hem nu dus gepland aan de linkerkant van dat stukje plexi met witte folie.
Anoniem: 143640
Deze dingen:

Zorg er wel voor dat je dan een beetje kwaliteit haalt en niet die flutdingen die ik eens bij Silversky heb gebruikt. (een mod die over 5 jaar ms. een afgemaakt gaat worden oid...)
Dan moet je wat gaan werken zodat je weer geld hebt, en hem dan afmakenAnoniem: 143640 schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:04:Zorg er wel voor dat je dan een beetje kwaliteit haalt en niet die flutdingen die ik eens bij Silversky heb gebruikt. (een mod die over 5 jaar ms. een afgemaakt gaat worden oid...)
Casemod: Cubeleon
idd een goed idee alleen ik heb ervaring met die dingen gebruikt op zacht hout. Doordat het matelen plaatje die de veer en het scharnier zeg maar vast houd in een keer vrij schiet vliegt het deurtje heel snel open. voor mdf is het te overwegen alleen je moet je schroeven wel heel sterk vastzetten anders vliegt de kap er zo af door loszittende schroeven.Anoniem: 143640 schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:04:
Wat overigens misschien wel makkelijker voor je is, is om speciale veer scharniertjes te kopen bij de DHZ. Deze blijven ook vanzelf dicht zitten, maar zijn alleen ietsje minder pimp.![]()
Deze dingen:
[afbeelding]
Zorg er wel voor dat je dan een beetje kwaliteit haalt en niet die flutdingen die ik eens bij Silversky heb gebruikt. (een mod die over 5 jaar ms. een afgemaakt gaat worden oid...)
vaak worden deze scharnieren dan ook in keukens toegepast om kastjes te openen die ver bovenaan zitten en moeilijk te openen zijn.
Te vette kast gewoon!
En zeker met al die fans en leds
Maar heb je wel is over dat gewicht nagedacht?
Dat zal namelijk behoorlijk veel zijn denk ik zo

Moet je er wieltjes onder plaatsen ofzo
Maar voorderest echt Cool!! (ook letterlijk
Het einde van het bouwen begint in zicht te komen. Even nog een paar foto'tjes.
Aanpassing gemaakt voor standaard voeding.
Voor:

Na:

Het rechterzijpaneel verder afgemaakt. Logo erin, magneetjes erop, meshx op maat en laatste stukje plexi.
Ontwerpje gemaakt:

Overgebracht:

En gezaagd, figuurzaag kon er niet bij, dus moest met decoupeerzaag. Maar is prima gelukt. Wilde niet met losse stukjes op plexi geplakt, dus alles in 1 geheel gelaten:

Bovenkant in orde gemaakt, wat hier dus wit is, is beschermfolie van het plexi, dus wordt doorzichtig:

Huis tuin en keuken spiegel gehaald bij de karwei, in de hoop dat die zou passen. Maar helaas. Wordt dus toch een spiegel op maat bestellen.

Ik hoop het geheel voor 1 oktober af te ronden, zodat die naar de spuiter kan.
Tot de volgende...
Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II
succes
My cases; R2-D2, Wall-E, Hovermax, Rover, Stealth etc etc
10 november nog altijd als deadline uiteraard...
Succes.
glas cq. spiegels zijn redelijk makkelijk zelf bij te snijden toch of moet er een klein randje af?Huis tuin en keuken spiegel gehaald bij de karwei, in de hoop dat die zou passen. Maar helaas. Wordt dus toch een spiegel op maat bestellen.

Ziet er weer goed uit! Wordt nu echt tijd voor verf maar dat kan wel eens lang duren kan ik je vertellen
@Teamikke, ja had ik zelf ook bedacht. Met die gasveer wordt lastig, heb niet genoeg ruimte om hem anders te monteren als ik in 1e instantie in gedachte had, dus ben bang dat ik op zoek moet naar een alternatief. En ja, wordt hoog tijd...
Enig idee wanneer dat zal zijn, je bent al een klein jaartje bezig namelijk
Ik ben ook druk aan het plannen voor een casemod, ik wou eigenlijk normaal hout gebruiken met de nerfen enzo er nog in maar na een trip naar de praxis heb ik dat maar laten varen, wat is hout tering duur zeg
So MDF it is!
Nou was ik van plan om niet zelf een kast te gaan bouwen met leds in de fans enzo maar het heeft eigenlijk wel wat maar met al die leds word het toch wat te fel snachts als de computer aan blijft staan.
Kan je de leds/draadjes/whatever op de fans met leds zo aanpassen dat je al de leds eventueel met een schakelaar aan en uit kan doen dat wat mij betreft DE oplossing zijn.
Anyway... keep up the good work
Smiling as the shit comes down...
Je moet dan wel het 1 en ander aan de fan aanspassen en solderen, maar het is zeker mogelijk !
Laatste shots voor en tijdens demontage:

Daar ligt die weer:

Omdat ik thuis te weinig droge ruimte, als in een grote schuur ofzo, heb ik de hele bende maar even ingepakt en bij mn pa en ma in de garage gedropt.
Hier met plamuur en klaar voor de verf:

En alle ijzeren delen en magneethoudertjes:

2 bussen primer erop:

En 2 lagen grondverf op het mdf:

Nu paar dagen geen tijd meer, dus misschien volgende week verder...
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 185550 op 04-10-2007 17:22 ]
Anoniem: 185122
Mmm, zitten wel een paar onderdelen tussen die misschien lastig op te hangen zijn.
Anoniem: 197951
Begint er iig goed uit te zien, en zwart met rood is altijd mooi! Keep it up
Ben iig erg benieuwd naar de volgende update waar de kast helemaal in elkaar klaar staat
Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II
Hoe coolt dat eigenlijk met mdf ? Coolt dat bijna even goed als dat dunne metaal van normale kasten ?
Nee, uiteraard niet. MDF isoleert veel meer dan staal/alluminium. Denk alleen niet dat hij zich zorgen hoeft te maken over de airflow/koelingjunglelord schreef op donderdag 27 september 2007 @ 22:30:
Complimenten voor deze mod ! Ik heb hem toegevoegt aan mijn favorieten.
Hoe coolt dat eigenlijk met mdf ? Coolt dat bijna even goed als dat dunne metaal van normale kasten ?
@Godric, tja dat is het nadeel inderdaad, maar wilde sowieso alles geverfd hebben. Heb de plamuur zo dun mogelijk gelaten, en op plekken waar je het niet ziet geen plamuur, dat het wat beter blijft aansluiten. Zoals je zegt, laat maar lekker zuigen...
Tuurlijk is staal en alu koeler, maar zal niet echt een probleem worden, lijkt me...
Een kast hoort niet te koelen. Als je daar wel van uit gaat, kan je beter eens beraden onderzoek te plegen.junglelord schreef op donderdag 27 september 2007 @ 22:30:
Complimenten voor deze mod ! Ik heb hem toegevoegt aan mijn favorieten.
Enorm leuke mod, zeker, maar 3x 120mm PWM is meer dan zat voor een dual Opteron dual-core en een enorme bunch 15K SCSI schijven. Ik mag hopen voor je dat alles ook op zeer lage toeren kan draaien, mijn inziens overkill, maar maakt het wel leuk
2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid
Thanx allen...
Hoezo hoort een kast niet te koelen? Als een kast dat wel doet is het toch alleen maar gunstig?Hardware Junk schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 01:42:
[...]
Een kast hoort niet te koelen. Als je daar wel van uit gaat, kan je beter eens beraden onderzoek te plegen.
Enorm leuke mod, zeker, maar 3x 120mm PWM is meer dan zat voor een dual Opteron dual-core en een enorme bunch 15K SCSI schijven. Ik mag hopen voor je dat alles ook op zeer lage toeren kan draaien, mijn inziens overkill, maar maakt het wel leuk
(Bv een Aluminium Lian-Li kast koelt al een stuk beter als een gemiddelde stalen kast.)
[ Voor 16% gewijzigd door Meelobee op 28-09-2007 10:50 ]
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
Omdat hotspots hun warmte afgeven aan de lucht in de kast. Deze warmt op. Deze wordt afgevoerd.Meelobee schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 10:49:
[...]
Hoezo hoort een kast niet te koelen? Als een kast dat wel doet is het toch alleen maar gunstig?
(Bv een Aluminium Lian-Li kast koelt al een stuk beter als een gemiddelde stalen kast.)
Voer je dit niet goed af, blijft warmte hangen, en warmt de kast op.
Hoe efficienter je de warmte aan de lucht af kan geven per hot-spot, en hoe meer je lucht forceerd, hoe minder ventilatoren nodig zijn om semi-passief te koelen. De kast zelf doet hier niets bij.
Mijn Opteron 2212's draaien rond de 28 graden momenteel, heb ze nog niet boven de 35 graden uit zien komen. Als koelblok gebruik ik twee Zalman 9700NT's met de ventilator er uit gesloopt. Harde schijven hangen allemaal in Zalman 2HC2's. Als kast gebruik ik een Enlight EN-8950. 1.0mm staal dus, en bekleed met dempingsmateriaal, loodbitumen rug met schuim. Graka en Raid ook passief.
Goedje wordt gekoeld door 3x 120mm Papst. Ik vond 3x PWM overkill, dus heb de stilste Papst bovenin zitten, met een extra weerstand. Zitten alle drie boven elkaar in een dubbel ribkarton plaat, welke de gehele kast scheid in 2 compartimenten. De rest van de kast is nagenoeg luchtdicht.
Verder zit er alleen nog een 120mm in de voeding, welke ook temperatuur gestuurd is, maar daar ontkom je niet aan.
Allemaal zelfde principe als deze CIP, alleen dan een standaard metalen kast, een hele bundel heatpipes, en wat ventilatoren minder.
2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid
Even het lakken...
Work in progress:

En alles in de lak. Het zit er strak in, al zeg ik het zelf...

En alle ijzeren delen en de magneten:

Zoals gezegd, de laatste losse stukken foto's, en volgende week weer alles langzaamaan opbouwen.
Tot dan...
Heb net het hele topic doorgewerkt, wat een mooi project!
Keep up the good work!
PS leuke wagen daar op de oprit
Anoniem: 231580
Gezien de lamphoogte en het chrome bumpertje is het volgens mij een een Bmw Touring (waarschijnlijk een 1600)EvilWoutertje schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 19:48:
Wow!
Heb net het hele topic doorgewerkt, wat een mooi project!
Keep up the good work!
PS leuke wagen daar op de oprit
Die auto is denk ik een
Merk: Triumph
Model: TR-6
Bouwjaar: 1973
Carrosserie: Cabriolet 2-deurs
Brandstof: Benzine
Gewicht: 1100 kg
Kleur: Rood
Vermogen: 83kW
Cylinderinhoud: 2498cc
Even bij marktplaats in voeren.
Kuch kuch, RDW Kuch, KuchAnoniem: 185550 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 23:26:
Hulde. Die laatste inderdaad. Maareh, marktplaats?
Joejoe!
Anoniem: 211695
ik kreeg net telefoon, de locatie van mijn kast is afgebrand.. weg kast.. weg geld, weg tijd..
Even een vraagje tussendoor. Geleidt gelakt mdf? Kan ik daar blootliggende draden van leds tegenaan plakken?
don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.
Tuurlijk doet de kast hier wel wat bij, als je een kast heb van plaatstaal zullen de zijkanten van de kast maar heel minimaal warmte opnemen aan de binnenkant van de kast en het afgeven aan de (koelere) buitenkant. Als je kast van aluminium is zal dit een stuk makkelijker gaan.Hardware Junk schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 11:52:
[...]
Omdat hotspots hun warmte afgeven aan de lucht in de kast. Deze warmt op. Deze wordt afgevoerd.
Voer je dit niet goed af, blijft warmte hangen, en warmt de kast op.
Hoe efficienter je de warmte aan de lucht af kan geven per hot-spot, en hoe meer je lucht forceerd, hoe minder ventilatoren nodig zijn om semi-passief te koelen. De kast zelf doet hier niets bij.
Natuurlijk is dit niet heel erg relevant omdat het om minimale opname en afgifte gaat, je zult dus geen grote verschillen in temperatuur zien, maar in theorie doet de kast dus ook mee aan het koelen.
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
Of isoleer tape[message=,noline]k8skaaay schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 15:57[/message]:
Blootliggende draden ? Doe er dan een stukje krimkous omheen ofzo.
Eh multimeter niet aanwezig helaas....
true, so true...Anoniem: 185550 schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 09:02:
Tja, dat het overkill is, is duidelijk. Maar we zitten in casemodding he, dan is zinnigheid nou niet echt een eerste vereiste...
Doe je best 43!!
My cases; R2-D2, Wall-E, Hovermax, Rover, Stealth etc etc
Duality: i5 4670K@4.2Ghz || Gigabyte Z87X-UD4H || 32GB Corsair 1600 || EVO 250GB + 2x4TB WD RE R1 || Radeon HD6970 || Lian Li V1000b || Seasonic 650w S12g || X-fi || => EK Supreme HF Ni-EK Supremacy GPU Ni-PA120.3-PA120.1-MCP355-MIPS ramfreezer 4
Alle leds zitten in de bodem:

Voorste dubbele bodem:

En dan dus zo:

Niet helemaal goed te zien, maar ok, in het donker:

De bodem van onderen:

En even iets verder in elkaar gezet, volgende stap is fan kabels op de goede lengte maken.

Tot de volgende keer.....

Zit dat linker-boven voetje nou scheef?

En ja, de meeste ledjes zijn nog te vervangen. Sommige niet meer straks. Ja ook wel, maar dan moet die uit elkaar.
Eerst moesten alle fankabels verlengd worden, want die waren natuurlijk allemaal te kort.

En het plexi moest nog gepolijst worden, want de zijkanten zagen er nog zo uit:

Eerst het front gedaan. Is wat lastig om fatsoenlijk op de foto te krijgen, maar is redelijk gelukt. 1tje in de zon, 1 in de schaduw, etc...:

Gepolijst plexi:

En begonnen aan het deel voor de doorstroom-fans waar straks de buizen gaan komen:

Volgende is de rest van de fans verlengen, nog wat ledjes her en der, en nog wat probleempjes oplossen, maar niks rampzaligs. Waarschijnlijk morgen of overmorgen wel weer nieuwe foto's.