Update 3
Ok, zijn we weer. Veel denkwerk, gehobby, geschroef en gezaag later, zijn we weer toe aan een update. Afgelopen week is "de Ingenieur" (zie TS) even langs geweest en we hebben weer wat geinige dingen bedacht die in de case verwerkt zullen worden, over die plannen later meer.
Nu eerst even wat ik de afgelopen week zo'n beetje heb gedaan en wat de vorderingen zijn.
Allereerst, de beste uitvinding sinds gesneden brood. Werd ongelofelijk tijd dat ik zo'n ding ging halen en hij zat ook meteen helemaal tjokvol:
Allereerst heb ik ook van de ingenieur de fanbus teruggekregen, getest en wel en ben daarmee aan de slag gegaan. Wil hem toch ook wel een beetje mooi in het zicht hebben, dus ik heb er een soort van podiumpje voor gebouwd met ledjes eronder, zodat die printplaat waarop die vast gesoldeerd zit, mooi oplicht.
Eerst even nog wat fotootjes van de fanbus.
De bovenkant, inclusief spaghetti:
Het gepriegel aan de onderkant. Dit heb je dus niet als je een printplaat etst, precies met alle aansluitingen op de juiste plaats. Dat is een lastig werkje, maar dit is een goed alternatief. It does the job:
1tje in het licht:
heb deze week ook even wat dingetjes gehaald om die spaghetti en andere kabels te sleeven. Wil alleen zwart gebruiken om zo min mogelijk zichtbare kabel te krijgen in de zwarte behuizing, en misschien wat rood nog hier en daar....
Gehaald bij
MaxActive, voor diegene in het zuiden van het land. casemod winkel met veel junk op voorraad, zodat je lekker kan kijken vergelijken en voelen... een aanrader dus...
Het podiumpje waarop de fanbus komt te liggen gebouwd:
En ledjes erin:
Even aangesloten om te testen, licht en donker:
das natuurlijk een ronduit belabberd resultaat. Afgezien van het feit dat het ledje rechtsboven kapot is, wordt ook het midden niet verlicht. Dat moet dus opnieuw... pffff.... Maar goed, zo gezegd, zo gedaan.
Het nieuwe plankje met extra ledjes:
Dat ziet er al een stuk beter uit...:D Op de foto's niet heel goed te zien, maar de plaat wordt mooi egaal verlicht:
Andere hoek:
heb trouwens voor het solderen van alle leds, tot nu toe pas 13 parallel, maar worden er zeker een stuk of 50, een paar extra handjes gekregen van de ingenieur... En dat scheelt behoorlijk!
Goed, die potmeters moeten natuurlijk ergens aan bevestigd worden, en met een enkele front-plank, gaat dat niet werken, dus een 2e plankje gemaakt voor achter het front:
maar probleempje, dan past de plank die daartussen moet niet meer tussen de bovenste fan en dat potmeter plankje en moet zo ook nog de ledjes kwijt, die bij de potmeters moeten komen, die met de RPM mee schijnen, dus hoe harder ze draaien, hoe harder ze schijnen. Hier dus het tekort aan ruimte:
Maar goed, zo opgelost, de plank wat dunner maken, ok gewoon een gat erin:
En het plankje aangepast:
Zo dus ongeveer de potmeters in de kast:
Nu, waar ga ik die leds dan laten?
Ernaast gaat niet werken, erboven wordt ook krap.... hm....
Nu heb ik dus wat anders bedacht. Ik vond de hele zwarte voorkant toch al een beetje aan de saaie kant, dus daar moet plexi op

. En dat heeft wat mooie extra voordelen.
Ten eerste komt de kast er dan zo uit te zien. (iets minder ajax-feyenoord natuurlijk

, maar wilde het niet te moeilijk maken in sketchup):
Ten tweede komt dat erg mooi uit met de potmeters. Als ik ledjes plaats achter het plexi en die onder tegen de potmeter laat aanschijnen, krijg je een soort glow-effect onder de knoppen van de fanbus:
Beetje lastig te zien, maar you get the idea. Ziet er erg strak uit!
Dat betekent wel dat als ik dat patroon overal wil doorzetten dat ik door de hele kast weer 7 ronde gaten moet zagen. Mooie is, ik heb een 130mm gatzaag geregeld, waarmee dat gaat gebeuren. Daarover later meer....
eerst het uitzoeken van het te gebruiken plexi. Heb van
WSV Kunststoffen een paar monstertjes gekregen, dank daarvoor, om te testen welke kleur het wordt. (thanx voor de tip faried) het wordt rood uiteraard, maar welke rood. Ze hebben me 2 kleuren gewoon rood gestuurd en 1 x UVrood. Was nog aan het twijfelen wat ik nou zou doen.
Hier de foto's:
Hier de kleuren in het licht. En het vreemde is, de bovenste is de UV-rood, die, zoals we allemaal zullen beamen, echt oranje is:
Maar hier dus diezelfde rood/oranje UV tegen daglicht... dan issie dus echt rood:
Maar aangezien ik niet kan leven met een kast die bij daglicht oranje is, wordt het dus geen UV. UV en rood is al een slechte combi, en ook hier blijkt dat dus alweer....
Hier de 3 samen, tegen de casefan. Het zal de donkerste worden, linksboven dus, die geeft het mooiste resultaat:
Goed, tot zover de fotootjes.
Wat ben ik verder nog van plan?
De ruimte vooraan onderin was onbenut. Dat is jammer, dus daar wil ik wat mee doen.
Heb bedacht dat ik soort van windtunnels ga bouwen. Ben bezig om 2 plexi-buizen te bestellen met een doorsnede van 133mm en die tussen die 4 fans te bevestigen, zodat die airflow geaccentueerd wordt. Waarschijnlijk zullen de buizen deels opgeschuurd zijn, waardoor ik de buizen goed zie en de fans ook. Ook zullen er leds op het midden van die fans worden gemonteerd, door wat extra plexi als een kruis op die fans te plaatsen die de buis in schijnen.
Maar zo dus:
Heb even gedacht om dat bovenin ook te doen en de HDD's daar ook in buizen te plaatsen, maar hoe krijg ik ze er dan ooit weer uit????
Verder ook bezig met LCD displaytjes. waarschijnlijk karakter-lcd's die op de bodem in de kast komen. In de spiegel of in het hout wat op de bodem komt.... Daarover ook later meer...
Goed, weer een mooi lang verhaal geweest. Volgende week weer een volgende update....
[
Voor 3% gewijzigd door
Anoniem: 185550 op 28-01-2007 19:38
]