[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 2 3 4
Acties:
  • 595.169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Matched: lader, gp
nero355 schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:53:
[...]

Van GP heb ik nog de V800C IIRC... en die pompt 4 x 2700 mAh vol binnen 1 uur :+

Gebruik ik echter alleen nog in noodgevallen en stamt uit de tijd dat ik een lader moest hebben die vooral snel was en het "koken" van batterijen geen punt was :$ O-)
Heb hem inmiddels bij het afval gegooid, dus weet het exacte typenummer niet, maar die was het in ieder geval niet. Het was een beetje eivormig en online vond ik er een genaamd GP Quick Charge 3 die er lichtelijk anders uitziet. Hoe dan ook, ik denk dat die van mij gewoon defect was. Die was echt heel oud, zeker 10+ jaar.
[...]

Ze zijn allemaal tegenwoordig grofweg net zo groot dus daar kom je niet gauw onderuit :)
Zo'n vermoeden had ik wel, je hebt ongetwijfeld te maken met de limieten van hoe klein je de interne circuits kan maken zonder het extreem duur te maken. En zoals ik zei: prima mee te leven. ;)
[...]

Ik ben daar geen fan van omdat je dan alle leuke protocollen misloopt en als je ze wel zou hebben ook niet effe snel kan upgraden zonder een hoop geklooi :/
Ik snap je punt, echter wij hebben bijv. een kookeiland (schiereiland) en op de muur zitten 2 stopcontacten. Wij vinden dat een erg fijne plek om telefoons of tablets neer te leggen om op te laden, maar dan ben je in ons geval beide stopcontacten kwijt als je 2 laadpunten wilt. Nu heb ik de USB-C en Lightning kabels direct in de USB-C aansluiting, kan de Nespresso in het stopcontact blijven en houden we een stopcontact over voor keukenapparatuur zoals een mixer die je dan gewoon in kan pluggen.

Overigens is het helemaal niet zo'n hoop geklooi, het was alleen even netjes de installatiedraad wegwerken want je houdt niet veel ruimte over achter de inbouwplaat. Eventueel vervangen is ook zo gepiept, maar uiteraard wel meer werk dan een lader vervangen.

Verder heb ik elders in huis nog wel snelladers zoals bij mijn werkplek een Anker USB-C+A snellader voor in totaal 65W en bij een dressoir in de woonkamer een Anker 2x USB-C quickcharge. Als het echt snel moet kan het altijd daar aan.
[...]

Oh ja... Powerbanks... Ik weet vrij zeker dat ze ergens hier in huis al heel lang ongebruikt liggen precies vanwege het oplaadprotocollen verhaal :+

Gelukkig waren ze goedkoop, want Xiaomi meuk :*)
Oprechte vraag: waarom dan precies? Ik heb hier een tweetal Xiaomi powerbanks, een oudere met 2x USB-A alleen (16.000 mAh) en een nieuwere 10.000 mAh met USB-C, USB-A én wireless charging. Deze. De USB-C doet 22,5W en wireless 10W. Zelfs mijn iPhone 15 Pro gaat zienderogen sneller dan via een normale USB-C 10W lader al is echt meten met de iPhone volgens mij niet mogelijk zonder externe hardware, maar ook mijn Xiaomi Redmi Note 10 Pro (voor erbij) doet het met ±20W volgens het appje Ampera en geeft op het lockscreen ook quick charge aan.

Ook de oude doet het nog goed, ik vind Xiaomi best leuk spul voor leuke prijzen hebben, juist met dit soort dingen. En heb zelf dus nog niet gemerkt dat het problemen oplevert met de laadprotocolen.

• axensir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-04 13:58
2 setjes GP oplaadbare batterijen bij de action gekocht, ze lijken inderdaad lsd te zijn, staat zelfs duidelijk op de achterkant van de verpakking.

Ze passen alleen niet in de tado knoppen. Ze zijn te dik en ik durfde ze er niet verder in te drukken.

Als het goed is komt morgen de lader binnen dan kan ik ze uitlezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPcei4qgFtGeC2WLvwdhdpkyqgU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJIBkHOuS2lsmBBiR5C3prHx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4m5-vYpUWAQ-eQUWXPdu9DpwqU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3WMjvYLnOun1SB99VKGxHVNU.jpg?f=fotoalbum_tile

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

axensir schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:07:
2 setjes GP oplaadbare batterijen bij de action gekocht, ze lijken inderdaad lsd te zijn, staat zelfs duidelijk op de achterkant van de verpakking.

[Afbeelding][Afbeelding]
NICE!!! :)
Ze passen alleen niet in de tado knoppen. Ze zijn te dik en ik durfde ze er niet verder in te drukken.
Dat is wel vaker met GP batterijen om de een of andere reden en eigenlijk wel zelfs altijd zo geweest !! 8)7
d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-04 17:02

Denko

|{ing Øf ßlitz

axensir schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:07:

[Afbeelding][Afbeelding]
Jup, heb 8 eneloops alleen voor de tado knoppen. Rest is allemaal ladda

PSN & XBL: Denkoyugo

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-03 09:52
Involvement schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:11:
[...]

Dit soort batterijen zijn er wel meer van en toen ik ze voor het eerst zag heb ik er een beetje onderzoek naar gedaan en er van af gezien om ze te kopen vanwege het feit dat ze een begrensd toepassingsbereik hebben. Je moet dus bij elke potentiële toepassing bedenken of deze cellen of hun Ni-MH tegenhanger de juiste keuze zijn en ze dientengevolge beide hebben.

Even voor de duidelijkheid: het zijn reguliere 3,7V lithium-ion batterijen met een kleine converter er in. Ze zullen dus altijd 1,5V geven of ze nu vol zijn of leeg omdat dit zo wordt geregeld door de elektronica. Je apparaat zal dus uitvallen zonder waarschuwing met de meeste types die ik tot nu toe heb gezien. Die tweede link die je geeft heeft blijkbaar een stukje intelligentie ingebouwd om dit te ondervangen, dus dat is een plus en de eerste keer dat ik het zie. Die dingen kosten wel €10 per stuk, dus op zich mag je IMHO ook wel wat verwachten. Je krijgt er ~30% meer capaciteit voor.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik vindt 10 euro per AA batterij te duur, daarom heb ik die van de action gekocht (5 euro voor 4x 2100 mAh van GP).

Wat vindt je trouwens van de lader van GP van € 4,95 bij de Action?

https://www.action.com/nl...45/gp-batterijen-oplader/

• nero355

nero355

Involvement schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:11:
Mijn persoonlijke standpunt is overigens ook dat als je apparaat niet kan werken op de 1,2V van een normale Ni-MH het toch al een matig ontworpen apparaat is.
Ik zou juist denken dat het voor die apparaten handig zou zijn een "Li-ion NiMH" batterij te hebben die heel lang 1,5V vasthoudt :?

Uiteraard op voorwaarde dat het een apparaat is dat het geld waard is en dat je niet de situatie krijgt dat de batterijen duurder zijn dan het apparaat waar je ze in stopt :D
Involvement schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:26:
Ik heb een soldeerbout en heb het met wat loodhoudend soldeer opnieuw vertind
Is daar nog aan te komen of had je het nog liggen ?? :)
Involvement schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:11:
In essentie is zo een batterij alles waar we rond de eeuwwisseling alleen van mochten dromen: een goedkope, betrouwbare batterij met weinig zelfontlading en een hoge capaciteit (een Ni-Cd AA was toen rond de 900mAh en kostten fl.25 per 4) dat verschil tussen 1900 en 2450mAh is niet meer dan gerommel in de marge. We zijn best ver gekomen eigenlijk. De laders net zo: indertijd gingen ze meestal per twee in serie en persten ze gewoon stroom in je cellen tot je hem uit zette (de luxe versies hadden een timer), dus de volste batterij werd vanzelf kapot gegrild tot hij matchte met zijn partner. Best barbaarse laders waren dat eigenlijk, de technologie om het beter te doen was er namelijk toen ook al wel.
d:)b Dat is eigenlijk wel een hele mooie reminder die we vaak vergeten !!! _O_
phantom09 schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:00:

Ik ben geen fan van USB gevoede laders en zou lekker de IKEA lader aanschaffen : https://www.ikea.com/nl/nl/p/stenkol-batterijlader-90496954/ :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06-2025
phantom09 schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:00:

Geen idee, zou ik moeten testen. Het is best een gedoe om te controleren hoe het laadcircuit werkt en of het een beetje 'fail safe' is. De Stenkol is vooralsnog mijn go-to lader en heeft zelf een voeding, wat ik een pre vind en een onzekerheid uit de vergelijking haalt. Bij dit soort apparaten met een USB aansluiting moet je maar hopen dat jouw specifieke combinatie van kabel, USB-lader en apparaat goed samen werken. Als ik hoor dat anderen 48h aan het laden zijn geweest denk ik dat die lader misschien niet zo elegant omgaat met een lader die niet genoeg stroom kan leveren of een kabel met dunne aders.
nero355 schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:12:
Ik zou juist denken dat het voor die apparaten handig zou zijn een "Li-ion NiMH" batterij te hebben die heel lang 1,5V vasthoudt :?

Uiteraard op voorwaarde dat het een apparaat is dat het geld waard is en dat je niet de situatie krijgt dat de batterijen duurder zijn dan het apparaat waar je ze in stopt :D
Exact, en met €10 per batterij is dat snel niet meer zo. Er zijn wel voorbeelden van dingen die moeilijk doen om Ni-MH celspanning die ik niet meteen weg zou doen, zoals een Fluke stroommeettang die ik gebruik. Daar is de zelfontlading van deze cellen alleen weer een probleem: je kunt het ding niet in de lade gooien en verwachten dat hij werkt als je hem weer pakt. Het totaalpakket van eigenschappen maakt deze cellen alleen voor een smal toepassingsbereik geschikt waardoor ikzelf ze niet zou kopen.
Is daar nog aan te komen of had je het nog liggen ?? :)
Dat had ik nog uit de tijd dat cadmium en lood nog milieuvriendelijk waren. :P

Op radiobeurzen kom je het nog wel tegen. Het wordt niet meer nieuw verkocht aan consumenten, maar het is zo ver ik weet verder niet verboden het te hebben of tweedehands te verkopen.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:42
Involvement schreef op maandag 18 november 2024 @ 00:09:
Klopt, maar als het zo lang duurt is er toch wat mis. Niets zegt trouwens dat deze lader een elegante schakelende regelaar heeft, het gebeurt vaak zat dat er gewoon een weerstand in serie staat, en dat die het overgrote deel van het vermogen aan het verbranden is. Dit gebeurt echt, en een lader kopen bij Action
De Action verkoopt legio A-merken. Varta, Panasonic en wat bij betreft is GP dat ook. Of dat je die nu bij een electronica zaak haalt of bij een prijsvechter.
Als twee AA batterijen na 24 uur nog niet vol zijn dan zou ik niet twijfelen en voor 5 euro fijn je oude (en klaarblijkelijk defecte) Varta lader vervangen voor die van GP bij de Action als dat handiger is dan de IKEA. ;)

• nero355

nero355

My-life schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:24:
De Action verkoopt legio A-merken. Varta, Panasonic en wat bij betreft is GP dat ook. Of dat je die nu bij een electronica haalt of bij een prijsvechter.
Als twee AA batterijen na 24 uur nog niet vol zijn dan zou ik niet twijfelen en voor 5 euro fijn je oude (en klaarblijkelijk defecte) Varta lader vervangen voor die van GP bij de Action als dat handiger is dan de IKEA. ;)
Het ging om iemand anders zijn lader :
- phantom09 in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"
- phantom09 in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"

;)

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:42

• nero355

nero355

My-life schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:50:
Diezelfde @phantom09 vraagt toch naar de GP lader?
Maar @Involvement niet :)

• Involvement
De Action verkoopt legio A-merken. Varta, Panasonic en wat bij betreft is GP dat ook. Of dat je die nu bij een electronica zaak haalt of bij een prijsvechter.
Mijn punt was niet dat Action zooi verkoopt (al is dat wel een redelijk populair sentiment waar ik het niet ongekwalificeerd mee eens ben), maar dat het assortiment niet consistent is. Als ik nu dat ding zou kopen en testen is het aannemelijk dat hij binnen de kortste keren is uitverkocht of veranderd. Dit heb ik met hun USB laders en fietsverlichting beide eens gehad, en dan heb je er niets meer aan om conclusies te trekken. Ik weet het niet zo over GP, maar Varta heeft net als Duracell zijn naam best al wel op producten gezet die ik ondubbelzinnig zou afraden. Die zijn gewoon hun merknaam aan het uitmelken, ik denk dat hun aandeelhouders nieuwe auto's nodig hadden of zo... }:|

• axensir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-04 13:58
Involvement schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:17:
[...]

Mijn punt was niet dat Action zooi verkoopt (al is dat wel een redelijk populair sentiment waar ik het niet ongekwalificeerd mee eens ben), maar dat het assortiment niet consistent is. Als ik nu dat ding zou kopen en testen is het aannemelijk dat hij binnen de kortste keren is uitverkocht of veranderd. Dit heb ik met hun USB laders en fietsverlichting beide eens gehad, en dan heb je er niets meer aan om conclusies te trekken. Ik weet het niet zo over GP, maar Varta heeft net als Duracell zijn naam best al wel op producten gezet die ik ondubbelzinnig zou afraden. Die zijn gewoon hun merknaam aan het uitmelken, ik denk dat hun aandeelhouders nieuwe auto's nodig hadden of zo... }:|
Daar ben ik het wel mee eens. met (oplaadbare) batterijen en laders is het bij dit soort winkels lastig en blijft het gokken. Als je na verloop van tijd het product gebruikt en de kwaliteit is goed wordt het waarschijnlijk al lang niet meer verkocht.

Daarom hebben wij het motto, alles wat je weggooit koop je bij de action.

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-04 20:06
[...]

Wees niet te naief met alleen de merknaam die op het plaatje staat. Helaas is er veel namaak in de markt en kan je als niet-kenner de echte en de nagemaakte producten haast niet meer onderscheiden van elkaar. Action zal altijd ontkennen, en als uiteindelijk toch uit komt dat iets niet goed of nep is, dan zijn de schappen al leegverkocht. Inkoop van Neppe duracells is al jaren bij bepaalde shops interessanter dan de echte. (Niet bij de Action volgens mij). In Nederland zijn ook containers vol neppe Panasonic Powerlife batterijen verkocht, waarvan in Nederland de originele echte vaak door partner Philips werden verkocht. Ook hebben merken hun naam soms tegen betaling uitgeleend voor een spaaractie van een supermarkt of als gadget in goedkope kerstpakketten etc. Action koopt juist dit soort partijen op als die na de feestdagen over blijven en zet ze met de merknaam in het schap.

En verder zijn oude bekende merken zoals Blaupunkt, Grundig etc. opgekocht door inveteringsmaatschappijen die deze merken tegen betaling op waardeloze rommel laten herleven aangezien de wat oudere consumenten de namen kennen uit het verleden.

Vraag je altijd af: waarom zou een A-merk zijn eigen markt en merknaam verkwanselen door hun producten voor 1/3e van de prijs bij de Action te verkopen? Veel komt van opkopers etc. In enkele gevallen wordt het opnieuw verpakt en zo de winkel in. En hoe kunnen die opkopers goedkoop leveren? Opkoop van restpartijen, opkoop van te oud geworden partijen, opkoop in exotische of Oostblok landen etc. Bij de Action kan je het heel goed treffen, maar ook heel slecht.

[ Voor 26% gewijzigd door ucsdcom op 19-11-2024 14:21 ]

• phantom09
nero355 schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:12:
[...]

Ik ben geen fan van USB gevoede laders en zou lekker de IKEA lader aanschaffen : https://www.ikea.com/nl/nl/p/stenkol-batterijlader-90496954/ :)
Ik ben eens naar de action gegaan om te kijken naar die GP oplader. Op de achterkant staat:

Opladen van 2 stuks 1300 mAh duurt 4 uur. Kan alleen per 2 stuks of per 4 stuks laden. Niet handig.
De stenkol van de Ikea laad 2 stuks 2450 mAh op in 4 uur. Een stuk krachtiger dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JV_E-BDgzH8H6_HcsVqDKjnnjdw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xE5L0UMkeXH4Y1qphXTOY5ML.png?f=user_large

Ik ga de Stenkol lader bij de Ikea halen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 21-11-2024 21:22 ]

• Involvement
phantom09 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:22:
Ik ben eens naar de action gegaan om te kijken naar die GP oplader. Op de achterkant staat:

Opladen van 2 stuks 1300 mAh duurt 4 uur. Kan alleen per 2 stuks of per 4 stuks laden. Niet handig.
De stenkol van de Ikea laad 2 stuks 2450 mAh op in 4 uur. Een stuk krachtiger dus.

[Afbeelding]

Ik ga de Stenkol lader bij de Ikea halen. :)
Ik denk dat hij je zal bevallen. :)

Overigens denk ik dat het "krachtig" zijn niet de doorslaggevende factor hoeft te zijn. Als je nu 4 uur bezig bent in plaats van 8 heb ik voor geen van beide geduld. Je zult toch extra cellen of een debiel snelle lader nodig hebben als je duimen loopt te draaien bij het batterij laden. Wat ik wel wil is dat als ik de batterijen dan wissel en de lege in de lader stop dat ik die mag vergeten en dat de volgende keer dat ik er aan denk ze 1) allemaal vol en gelijk geladen zijn en 2) niet doorbakken zijn door mijn lader of mijn huis in de brand hebben gestoken.

Dus die GP gaat in paren, da's inderdaad jammer. Er is een review van een vergelijkbare lader op lygte-info.dk: GP Recyko+ Pro U411.
Daar heeft de lader alleen een ingebouwde timer, en verder niets. Als je er volle batterijen in doet laadt hij net zo lang als met lege, en als je cellen veel capaciteit hebben laadt hij niet voldoende. Ik denk dat dit de "auto cut-off" is die op de verpakking staat. Ik denk dat de Action lader vergelijkbaar of hetzelfde is en ik raad zo een lader niet aan. :N

[ Voor 18% gewijzigd door Involvement op 23-11-2024 15:44 ]

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-04 20:06
Involvement schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:38:
[...]

Ik denk dat hij je zal bevallen. :)

Overigens denk ik dat het "krachtig" zijn niet de doorslaggevende factor hoeft te zijn. Als je nu 4 uur bezig bent in plaats van 8 heb ik voor geen van beide geduld. Je zult toch extra cellen of een debiel snelle lader nodig hebben als je duimen loopt te draaien bij het batterij laden. Wat ik wel wil is dat als ik de batterijen dan wissel en de lege in de lader stop dat ik die mag vergeten en dat de volgende keer dat ik er aan denk ze 1) allemaal vol en gelijk geladen zijn en 2) niet doorbakken zijn door mijn lader of mijn huis in de brand hebben gestoken.

Dus die GP gaat in paren, da's inderdaad jammer. Er is een review van een vergelijkbare lader op lygte-info.dk: GP Recyko+ Pro U411.
Daar heeft de lader alleen een ingebouwde timer, en verder niets. Als je er volle batterijen in doet laadt hij net zo lang als met lege, en als je cellen veel capaciteit hebben laadt hij niet voldoende. Ik denk dat dit de "auto cut-off" is die op de verpakking staat. Ik denk dat de Action lader vergelijkbaar of hetzelfde is en ik raad zo een lader niet aan. :N
GP verkoopt onder andere via de Albertheijn en de Mediamarkt batterijen AAA en AA waarbij de batterijen verpakt zitten in een goedkope USB lader. Precies zoals jij hebt opgespoord. Voor een pakketje wat even veel kost als de batterijen alleen, moet het wel een twijfelachtige lader zijn. Hoogstens geschikt om iemand die nog nooit met oplaadbare batterijen heeft gewerkt aan zijn of haar eerste setje te helpen. Hoewel de batterijen die er in zitten best aardig zijn.

• Involvement
ucsdcom schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:39:
[...]
GP verkoopt onder andere via de Albertheijn en de Mediamarkt batterijen AAA en AA waarbij de batterijen verpakt zitten in een goedkope USB lader. Precies zoals jij hebt opgespoord. Voor een pakketje wat even veel kost als de batterijen alleen, moet het wel een twijfelachtige lader zijn. Hoogstens geschikt om iemand die nog nooit met oplaadbare batterijen heeft gewerkt aan zijn of haar eerste setje te helpen. Hoewel de batterijen die er in zitten best aardig zijn.
Op zich is het geen echt drama om twee redenen. Enerzijds werkt de timer best goed samen met deze capaciteit batterij. Gebruik je deze lader dus alleen met deze set batterijen is er niet echt een man overboord. Anderzijds bevatten oplaadbare cellen als het goed is een katalysator die het elektrolyt dat gesplitst wordt weer recombineert tot water. Als de laadstroom klein is, is dat voldoende om niet te gassen als je ze blijft laden. Dit werkt alleen bij kleine laadstromen en balanceert de cellen als ze in serie staan. Er is in mijn optiek dus niets kritisch mis mee, maar als iemand me zou vragen om een universele lader zou ik sowieso de Stenkol aanraden omdat die voor dezelfde prijs beter is dan deze en best een aantal duurdere laders.

• nero355

nero355

Je doet het hier wel klinken alsof dat antwoord al veel eerder gegeven was. ;)
Op voorwaarde dat men wat vaker de Search bovenaan gebruikt : Eigenlijk wel ;)
Je zult toch extra cellen of een debiel snelle lader nodig hebben als je duimen loopt te draaien bij het batterij laden.
phantom09 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:00:
Heel snel opladen kan zekers: 15 minuten van 2 stuks 1600 mAh NiMh batterijen in de Varta ultra fast charger. 8000 mAh aan stroom krijgen 1-2 oplaadbare batterijen. Veel meer dan de stenkol lader die 700 mAh geeft.
Gaan de batterijen denk ik wel binnen no-time kapot. Mogelijk binnen 2-3 jaar zijn ze aan vervanging toe. ;w

https://www.varta-ag.com/...te/lcd-ultra-fast-charger
Ik heb ooit een GP V800C gekocht en die heb ik nog steeds : 4 x 2700 mAh in 60 minuten opladen was toen echt een revolutie :o :D B-)

Dat je daarbij de batterijen kookte zowat en de kleine fan onderaan flink zijn best deed alles te koelen was maar bijzaak : Die batterijen moesten A.S.A.P. 100% FULL zijn >:) 7(8)7 :+

Dus ik gok dat die Varta ook een beetje in die categorie valt : Het is niet gezond voor je batterijen, maar wij als merk bieden het nog steeds wel aan, want prestige dingetje :?
phantom09 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:00:
En verklaar dit dan eens:

Ik was net bij de Lidl en zag 4 stuks Tronic 2400 mAH oplaadbare batterijen.
Aan de zijkant van de batterijen staat:

7 uur opladen bij 500 mAh.

Dus niet 2400/500=4,8 uur of circa 5 uur. Maar 40% langere oplaadtijd dan verwacht.
Er staat zoveel op verpakkingen, maar wij weten wel beter ondertussen in dit topic : Niet te snel, Niet te langzaam laden.

Dan komt het allemaal wel goed :)
Dus als ik 1 of 2 stuks 2400 mAh zou opladen bij 700 mAh in de stenkol lader zou de oplaadtijd mogelijk het volgende zijn:

2400/700=3,4 uur x 1,4= 4,8 uur> wordt waarschijnlijk 5 uur.

Ik ben al lang blij dat ik 5 uur moet wachten op 2 batterijen op te laden, dan 4 stuks voor 2 dagen (48 uur) op te laden).
Wat ik al eerder zei : Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen en vooral afhangt van de staat/toekomstige slijtage van de batterijen :)
Involvement schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:19:
Ze hebben wel een "phone" serie met 1600mAh AA'tjes, maar het is niet duidelijk of dat die zijn.
Dat zijn vaak wel robuustere cellen, ze heten ook weleens "DECT" batterijen en worden door verschillende fabrikanten aangeboden.
In die telefoons wordt nog steeds op barbaarse wijze 24/7 stroom in de cellen geperst en gewone cellen trekken dat vrij matig.
"It's funny because it's true!" :D _O_

Overigens heb je ook andere draadloze apparaten die blijven druppelladen zoals draadloze hoofdtelefoons bijvoorbeeld : Sennheiser RS 175
En gek genoeg houden de LSD batterijen die ik erin heb gedaan het langer vol dan de batterijen die origineel erin zaten :?

#WhateverWorks! :+

• nero355

nero355

phantom09 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:25:
En hoeveel maanden of jaren moest je de oplaadbare batterijen weggooien als je ze binnen 60 min snel ging opladen?
Kan ik je niet vertellen, want niet bijgehouden :)
Gaan ze dan veel korter mee?
Zeker weten, want in die tijd waren de GP Recyko modellen er nog niet dus kocht ik altijd die GP 2700 mAh en daarvan heb ik er heel wat kunnen weggooien na een tijdje !!!

Nou moet ik wel daarbij zeggen dat ze het ook niet echt makkelijk hadden :
- Snel laden in de GP V800C lader.
- Snel ontladen in een Canon 580 EX II flitser.

En dan nog om de zoveel tijd onderhoud in de zin van bijladen zodat ze niet stuk gaan door te diep ontladen, maar dan dus ook weer in die GP V800C lader ;w

Later ben ik dus overgegaan naar het volgende :
- Nitecore D4
- GP Recyko
- Panasonic Eneloop
- IKEA LADDA

En alleen in één of ander "noodgeval" slinger ik nog de GP V800C aan om effe snel te laden, maar in principe zit die 99,99% van de tijd gewoon mooi te wezen :)

• phantom09
nero355 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:38:
[...]

Kan ik je niet vertellen, want niet bijgehouden :)

[...]

Zeker weten, want in die tijd waren de GP Recyko modellen er nog niet dus kocht ik altijd die GP 2700 mAh en daarvan heb ik er heel wat kunnen weggooien na een tijdje !!!

Nou moet ik wel daarbij zeggen dat ze het ook niet echt makkelijk hadden :
- Snel laden in de GP V800C lader.
- Snel ontladen in een Canon 580 EX II flitser.

En dan nog om de zoveel tijd onderhoud in de zin van bijladen zodat ze niet stuk gaan door te diep ontladen, maar dan dus ook weer in die GP V800C lader ;w

Later ben ik dus overgegaan naar het volgende :
- Nitecore D4
- GP Recyko
- Panasonic Eneloop
- IKEA LADDA

En alleen in één of ander "noodgeval" slinger ik nog de GP V800C aan om effe snel te laden, maar in principe zit die 99,99% van de tijd gewoon mooi te wezen :)
De GP V800C laad met maximaal 7000 mAh. De Varta fast charger laad met 8000 mAh. Iets krachtiger.
Snel laden lijkt leuk, maar als batterijen snel kapot gaan heb je er niks aan.

https://www.gebruikershan...w-handleiding-801109.html

• nero355

nero355

phantom09 schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:46:
De GP V800C laad met maximaal 7000 mAh. De Varta fast charger laad met 8000 mAh. Iets krachtiger.
Snel laden lijkt leuk, maar als batterijen snel kapot gaan heb je er niks aan.

https://www.gebruikershan...w-handleiding-801109.html
Thnx! voor de link : Ik was al die waardes helemaal vergeten :D

Geloof dat ik de lader al sinds 2008 of zo heb... :X :+
maartend schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:32:
Ik heb hier zelf als lader de Hama Powerex MH-C9000 Wizardone voor mijn Ladda batterijen (zowel de AAA als de AA 1900/2450). Voor op reis neem ik de Stenkol lader van Ikea mee.

Is het de moeite om die Hama te vervangen door een Nitecore D4? Als in ; dat hij mogelijk wel of niet beter is dan mijn HAMA lader?

Of is er een betere dan die HAMA?
Nitecore D4 = € 25 lader grofweg die alleen oplaadt.
Hama C9000 = € 50 lader grofweg die ook kan analyseren en refreshen en zo...

Dus alleen als je nog meer spul dan alleen NiMH AA/AAA wilt opladen heeft het nut ;)
Gewoon een paar laders binnen je budget kiezen en op https://lygte-info.dk/inf...riesAndChargers%20UK.html de Review lezen zou ik zeggen :)
Involvement schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:42:
Ik raad aan een lader van grofweg 1A laadstroom te gebruiken omdat je dan een fatsoenlijke detectie van het einde van het laden hebt.
Zo hoog hoeft het niet te zijn hoor : Met ongeveer 1/3 ervan ben je er al :)

• nero355

nero355

Involvement schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:25:
Niets kwam tot de 1100mAh, en al helemaal niet tot de 1200mAh, wat volgens mij buiten de opdruk niet voorkomt. AA's van >2500mAh zijn grofweg net zo courant.
Dergelijke modellen komen dan ook uit de tijd dat de GP NiMH 2700 mAh courant waren dus ik kan me best wel voorstellen dat die twee samen EOL zijn gegaan ondertussen :)
Alleen als je één van de voorgenoemde typen hebt heb je wat aan het bereik boven de 1000mAh, al vind ik het wel raar om de grens van juist iets dat moet testen precies daar te leggen waar het verschil gaat maken. Dat is een beetje als een spanningstester die niet verder gaat dan 230V, heb je de helft van de tijd geen zinvol resultaat... |:(
Dat laatste geen ervaring mee, hoewel je wel degelijk 240V kan meten geloof ik :?

Maar waar het mij vooral om ging is gewoon de "compleetheid" zeg maar ;)
Zodra ik capaciteiten wil weten weet ik niet of ik een goedkope lader van de Lidl zou kopen, dan zijn die Hama Powerex of Nitecore apparaten misschien een betere keuze en bekend goed. Ik ben een fan van die Stenkol lader vanwege de prijs/kwaliteit, maar als het je om de meetresultaten gaat in plaats van hersenloos batterijen laden is eens €50 betalen voor een fatsoenlijk meetapparaat IMHO geen verspild geld.
Ik zou de gok wel nemen, want IMHO bewijzen ze hetzelfde als de IKEA Stenkol ondertussen heeft gedaan : NiMH batterijen opladen is best wel een uitgekauwd verhaal aan het worden en hoeft niet meer de wereld te kosten !! :Y) d:)b

• Involvement
nero355 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:22:
[...]

Dergelijke modellen komen dan ook uit de tijd dat de GP NiMH 2700 mAh courant waren dus ik kan me best wel voorstellen dat die twee samen EOL zijn gegaan ondertussen :)
Je bedoelt de GP Recyko+ 2700 (die nog wel te krijgen is) waar "2700" op staat en en typisch (nieuw en in labomstandigheden) 2600mAh in gaat? Dat is gewoon een strategisch gekozen typenummer en IMHO een stukje misleiding. Er waren geen 2700mAh AA cellen (en nog steeds moet je ze met een vergrootglas zoeken).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfkSTANVJVxutfG5LeHqoXK4VAU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/t4gbnhfUPMl9GAD7k0hdPKJH.jpg?f=user_large
Het was geen toeval dat ik alleen de AAA cellen heb genoemd die daadwerkelijk 1000mAh leverden, niet domweg alles wat een groot getal claimde. En 'guess what': de GP Recyko+ 1000 stond daadwerkelijke op lygte-info, maar haalde de 1000mAh (net) niet. Ik denk echt dat we hier aan de grens zitten van wat er in het volume past. Je hoeft een lader wat mij betreft niet in te richten op getallen die alleen in de marketing voorkomen. ;)

• nero355

nero355

Involvement schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:03:
Je bedoelt de GP Recyko+ 2700 (die nog wel te krijgen is) waar "2700" op staat en en typisch (nieuw en in labomstandigheden) 2600mAh in gaat?
Nee, het gaat echt om nog oudere non-LSD modellen zoals deze :
florizla schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:08:
Dat (smerige) trucje passen ze al langer toe...

[Afbeelding]
:)
Dat is gewoon een strategisch gekozen typenummer en IMHO een stukje misleiding. Er waren geen 2700mAh AA cellen (en nog steeds moet je ze met een vergrootglas zoeken).
[Afbeelding]
Het was geen toeval dat ik alleen de AAA cellen heb genoemd die daadwerkelijk 1000mAh leverden, niet domweg alles wat een groot getal claimde. En 'guess what': de GP Recyko+ 1000 stond daadwerkelijke op lygte-info, maar haalde de 1000mAh (net) niet. Ik denk echt dat we hier aan de grens zitten van wat er in het volume past. Je hoeft een lader wat mij betreft niet in te richten op getallen die alleen in de marketing voorkomen. ;)
Dat het allemaal marketing was zijn we al langer achter gezien het feit dat ze heel snel kapot gingen, maar het gaat effe om het idee qua wat je richting een consument allemaal vertelt :)

Maar goed...

Als je die handleidingen doorleest dan staat daar wel meer onzin in dus echt vreemd is het niet...

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 18:36

4POX

Everybody is wired

Product alert.

USB-c en goedkoop. Ik ben op zoek naar een oplader voor mijn goedkope oplaadbare batterijen. Maar de lader mag wel een klein beetje intelligentie hebben. Ik ben nu een avond aan het zoeken naar meer informatie.

Er is een voorganger die laad op basis van een timer. Vol of leeg. Het apparaat laat altijd even lang. Dat hoef ik niet.

Weet iemand meer over deze lader? Anders fiets ik morgen naar de Action of de achterkant van de behuizing te lezen. ALs deze wel meet op basis van lading dan gaat die mee. Of kan ik mijn zaterdag beter nuttiger invullen ;)

AKA Rinkel weblog

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
4POX schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:53:
Product alert.

USB-c en goedkoop. Ik ben op zoek naar een oplader voor mijn goedkope oplaadbare batterijen. Maar de lader mag wel een klein beetje intelligentie hebben. Ik ben nu een avond aan het zoeken naar meer informatie.

Er is een voorganger die laad op basis van een timer. Vol of leeg. Het apparaat laat altijd even lang. Dat hoef ik niet.

Weet iemand meer over deze lader? Anders fiets ik morgen naar de Action of de achterkant van de behuizing te lezen. ALs deze wel meet op basis van lading dan gaat die mee. Of kan ik mijn zaterdag beter nuttiger invullen ;)
Via Google Lens gevonden bij Bol.com voor een heel stuk duurder:

https://www.bol.com/nl/nl...-2000mah/9200000073361377

Maar daar kan je dus wel wat meer data over de oplader vinden, zoals een foto van een deel van de achterkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYszxYeh2lZqYW62Yc4jrWTxwmI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SsoPRkwX38wBg5MWv3uy9KW9.png?f=fotoalbum_large

Dus een type nummer: E421 en een EAN: 4891199145926 (maar die klopt niet op basis van wat googlen) ...dat zou eigenlijk 4891199225123 moeten zijn.

Maar daar is behalve een aantal poolse sites niet veel over te vinden.

Het is iig een 2 kanaals lader maar achterop staat dus ook niet heel veel.

• nero355

nero355

4POX schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:53:
Product alert.

USB-c en goedkoop.

Ik ben op zoek naar een oplader voor mijn goedkope oplaadbare batterijen. Maar de lader mag wel een klein beetje intelligentie hebben. Ik ben nu een avond aan het zoeken naar meer informatie.

Weet iemand meer over deze lader?
SEARCH ALERT : [Ervaringen] Oplaadbare Batterijen :P
We hebben het onlangs over dat ding gehad : Involvement in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen" B)

Pagina: 1 2 3 4

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.