[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 16 ... 18
Acties:
  • 599.188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• junction00
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-02 23:03
Matched: eneloop
ChibiM schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:26:
Misschien interessant te melden dat er een tijdje geleden een discharge test is gedaan door een member op het BLF forum van eneloops. Die had nog 60% capaciteit over na 12 jaar en 6 maanden , nieuw uit de verpakking. Aangezien ze volgens de Eneloop techneuten met 70-75% lading verscheept worden, is dat een heel mooi getal.

http://budgetlightforum.com/comment/1477075#comment-1477075
Wow, dat ga je niet halen met de TOP CRAFT. Ook niet met de goede blauwe variant. Ik had nog een 8 pack AAA ongeopend liggen van 2016. Die heb ik recent geopend. Het zijn LSD batterijen, maar ze waren leeg. Na een re-charge en break in, is er eentje reverse charged tijdens gebruik en een ander had zeer weinig capaciteit, de overige 6 waren goed. De (blauwe) TOP CRAFTs kan je maar beter regelmatig gebruiken om ze goed te houden (het andere pakje had ik al die tijd in gebruik en die doen het allemaal nog steeds goed, behalve een tweetal dat regelmatig overcharged werd door een apparaat met slechte batterijmanagement. Die hebben het echter toch nog 2 jaar volgehouden).

[ Voor 2% gewijzigd door junction00 op 05-04-2019 14:54 . Reden: weer een typo :( ]

• ChibiM
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 29-01 16:06
He,
Dat klopt helemaal! De enige oplossing is eigenlijk een grote hoeveelheid batterijen te hebben en op bepaalde data te ontladen.
Ik snap je "probleem"! ;)

Erg jammer dat ze dat op de verpakking zetten. Lage zelfontlading. Maar dat is nu bijna standaard geworden. Gelukkig weten we nu door jouw test dat dit niet het geval is, en dat ze gewoon zelfs snel ontladen! Daarom nogmaals bedankt voor je test!!

50 cent voor een batterij is zeker niet verkeerd, maar heb zelf een iets andere visie ontwikkeld door de jaren. Ik ben niet voor niets eneloop gek ;) maar ze gaan ontzettend lang mee, kunnen tegen een "stroom"stootje, en zijn van onmenselijk hoge kwaliteit. Eigenlijk alle tests laten batterijen met dezelfde hoeveelheid gebruik toch een minimale capaciteitsverschil weer. Meestal maar in de procenten.

Zeker afhankelijk van de applicatie moet ik eerlijk zeggen. Voor de speelgoed van mijn kinderen waar 4-8 batterijen in moeten hebbik gewoon bruine Ikea gekocht. Alhoewel die tegenwoordig geen eneloop meer bevatten maar in China gemaakt worden.

Zaklampen, camera flitsers en andere belangrijke dingen krijgen van mij alleen nog loopies :)

Mijn website: eneloop101

• junction00
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-02 23:03
ChibiM schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 13:45:
Erg jammer dat ze dat op de verpakking zetten. Lage zelfontlading. Maar dat is nu bijna standaard geworden.

Ik ben niet voor niets eneloop gek ;) maar ze gaan ontzettend lang mee, kunnen tegen een "stroom"stootje, en zijn van onmenselijk hoge kwaliteit.

Zeker afhankelijk van de applicatie moet ik eerlijk zeggen. Voor de speelgoed van mijn kinderen waar 4-8 batterijen in moeten hebbik gewoon bruine Ikea gekocht. Alhoewel die tegenwoordig geen eneloop meer bevatten maar in China gemaakt worden.

belangrijke dingen krijgen van mij alleen nog loopies :)
Je kunt niet meer geloven wat er op de verpakking geschreven wordt. Op de groene 9V batterij van TOP CRAFT staat nota bene 2500 mAh terwijl er maar zo'n 220 mAh echte capaciteit heeft, wat overigens redelijk normaal is. Wanneer er made in China op staat, dan kan je er al niet meer van op aan dat de claims kloppen en moet je eerst zelf gaan testen. Erg jammer.

Voor serieuze toepassingen is het extra geld voor een Eneloop het wel waard. Jammer dat ze geen 9V block batterijen maken van Eneloop. Ik heb hier een stel rookmelders hangen, die door aardig wat batterijen heen grazen. Die TOP CRAFTS blijken redelijk waardeloos voor die toepassing, nu de lage zelfontladingsclaim niet zo veel waard blijkt te zijn.

Heeft iemand nog goede ervaringen met LSD 9V oplaadbare batterijen?

[ Voor 0% gewijzigd door junction00 op 07-04-2019 00:27 . Reden: extra info ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

junction00 schreef op zondag 7 april 2019 @ 00:27:
Voor serieuze toepassingen is het extra geld voor een Eneloop het wel waard. Jammer dat ze geen 9V block batterijen maken van Eneloop. Ik heb hier een stel rookmelders hangen, die door aardig wat batterijen heen grazen.

Heeft iemand nog goede ervaringen met LSD 9V oplaadbare batterijen?
Dan is er iets mis met je rookmelders, want die batterijen vervang je één keer per jaar of zelfs langer!

Volgens mij heeft GP wel een Recyko 9V batterij, maar ik heb er verder geen ervaring mee...

Wel iets waarnaar ik misschien een keer ga kijken voor een paar apparaten hier in huis :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Is dit een multimeter die echt een effectieve waarde kan meten over een breed frekwentiegebied?

De normale huis-tuin-en-keuken multimeters kunnen dat niet en een afwijking van 100% is dan niet ondenkbaar. Het is afhankelijk van de belasting. Als dat een weerstand of een gloeilampje is dan zal de meting redelijk kloppen, maar bij een led lamp of een stuk speelgoed zal de meter iets aangeven wat niet veel relatie heeft tot het daadwerkelijk verbruik, vanwege een variërend / pulserend stroomverbruik wat de meter niet fatsoenlijk kan registreren.

- Op de verpakking en op de cellen staat nergens "made in china"
- er staat een code "w 11/19" op het karton. Week 11 van 2019 ?
- het gewicht is ca 25 gram / stuk. 2 echte Eneloops wegen bij mij 54 gram.

Ik ga verder met testen met de BT-C3100 en zal de resultaten hier plaatsen.

Edit
Na een laad / ontlaad test met 500 mA kom ik op 1900 tot 1970 mAh voor de eerste 4 AA cellen. Niet de beloofde 2400 maar toch ook niet slecht .

Uit de verpakking ontlaad test van 4xAAA: 540 - 680 mAh, bij 200mA.

[ Voor 15% gewijzigd door joopv op 12-04-2019 20:09 ]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:28
Schweino schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 23:57:
Heeft iemand ervaring met de lsd batterijen van de Action, merk PeakPower?

https://www.action.com/nl...plaadbare-batterijen-aa-/
Nee. Maar voor ong dat bedrag zou ik de Ladda van IKEA kopen. Zijn eigenlijk Eneloops Pro.

• steppert
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-12-2024
hier een meestal eneloop gebruiker, waar ik erg tevreden over ben. voor flitsers en audioapparatuur oa nitecore d4 oplader

ik probeer de laatste maanden de japanse amazon basic te kopen. omdat dat dus schijnbaar eneloops zijn. maar ik krijg telkens made in china batterijen. terwijl de aanbieding op amazon toch echt made in japan zegt. ik heb er al 8 aa en 16aaa terug gestuurd. maar ja nu kreeg ik weer made in china batterijen via de made in japan aanbieding op amazon.de.

dus tja ik ben nu een beetje van he zijn die niet meer te krijgen of zo. is er iemand anders ze nog onlangs besteld en wel japan made kreeg? ;w

Fujitsu, Eneloop, Ikea Ladda. de ikea ladda heb ik nooit geprobeeerd. maar ik kom niet bij de ikea :P
toch maar fujitsu bestellen bij nkon?

[ Voor 10% gewijzigd door steppert op 07-10-2019 10:02 ]

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 14:30
steppert schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:53:
Fujitsu, Eneloop, Ikea Ladda. de ikea ladda heb ik nooit geprobeeerd. maar ik kom niet bij de ikea :P
toch maar fujitsu bestellen bij nkon?
Of gewoon de Eneloop bij Nkon.. Als ik tientallen tegelijk ga kopen, denk ik er nog wel een keer over na.

• steppert
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-12-2024
ehtweak schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 08:58:
[...]

Maar je komt toch ook niet fysiek bij nkon? :+

Dus of je nou bij nkon of ikea online bestelt; wat maakt het uit? ;)
ja dat klopt, ik wist niet dat de ikea ook goedkoop verzond. maar als je dure eneloops koopt dan zijn je verzendkosten ook % lager per batterij ehhh 8)7 eerst maar weer die amazon china batterijen terug sturen. ik had ze dan wel meebesteld met een kadootje voor mij neefje, voor het gratis verzenden.

[ Voor 15% gewijzigd door steppert op 08-10-2019 10:10 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik zou voor die prijs de 500 mAh nemen. Dan ga ik ervan uit dat je handset iedere dag in de lader plaatst en geen gesprekken van 10 uur wil voeren. Ik heb in een vergelijkbare Gigaset al eeuwen gewone Eneloop AAA 750mAh zitten en die houden het bij mij ongeveer 4 jaar (?) uit.

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
Gonadan schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:06:
[...]
Nkon heeft leukere kleurtjes. :>
Is die Siemens A220 transparant dan?

Heb zelf Eneloops AAA 750 mAh in 3x Siemens Gigaset A510 zitten, waarbij opvalt dat de accu's in set die in het "basisstation" (alleen gebruikt om op te laden) zit het eerst de geest geven. Dit was met de origineel meegeleverde cellen ook het geval.

De lite versie wordt aangeraden voor telefoons, maar ik gebruik de "gewone" ook voor lampjes etc. in huis en dan is het weer onhandig om verschillende capaciteiten te hebben. Gelukkig kost het niks meer tegenwoordig.

• MaxHardcore
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-06 10:33
Hallo allen,

Ik wil een zooitje eneloops AA/AAA bestellen voor speelgoed etc.

Ik heb nog een duracell cef22(2007) liggen.

Is deze (snel)lader geschikt voor eneloops?

• maartend
Als je Eneloops wilt kopen, kun je net zo goede de LAdda van IKEA kopen. Zijn dezelfde, kosten 25%.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:18

sapphire

Die-hard pruts0r

maartend schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:55:
Als je Eneloops wilt kopen, kun je net zo goede de LAdda van IKEA kopen. Zijn dezelfde, kosten 25%.
Ik gebruik sinds 1,5 jaar ladda's en mijn 'oude' eneloops door elkaar in het speelgoed van de kinderen en mijn flitsers. Die Ladda's zijn fijne dingen en voor die prijs helemaal belachelijk fijn!

Gabriël AM5

• Bacchus
MaxHardcore schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:39:
Ik wil een zooitje eneloops AA/AAA bestellen voor speelgoed etc.
Ik heb nog een duracell cef22(2007) liggen.
Is deze (snel)lader geschikt voor eneloops?
Die lader is geschikt voor NiMH (want -dT en -dV) en daarmee Eneloop.
Ik zie twee minpunten, die niet Eneloop-specifiek zijn:
- Deksel erop lijkt me onhandig: Een beetje luchtstroom rond je batterijen ter koeling is wel lekker bij het laden.
- Andere laadstroom bij één/twee (1.350 mA) tov drie/vier (750 mA) zou ik als irritant ervaren.

• MaxHardcore
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-06 10:33
Bacchus schreef op maandag 11 november 2019 @ 08:51:
[...]

Die lader is geschikt voor NiMH (want -dT en -dV) en daarmee Eneloop.
Ik zie twee minpunten, die niet Eneloop-specifiek zijn:
- Deksel erop lijkt me onhandig: Een beetje luchtstroom rond je batterijen ter koeling is wel lekker bij het laden.
- Andere laadstroom bij één/twee (1.350 mA) tov drie/vier (750 mA) zou ik als irritant ervaren.
Hallo,

Bedankt voor de reacties.

Ik heb niet deze
https://www.bol.com/nl/p/...verseel/9000000007625577/

maar deze (oud model denk ik)
https://www.batteryking.n...aa-aaa-c-d-9v-detail.html

Ik kan wat jij aangeeft niet makkelijk vinden. Specs van het oude model zijn er misschien ook niet.

Of moet ik er vanuit gaan dat de specs hetzelfde zijn maar dat alleen het model is veranderd?

Overigens ben ik een beetje nieuw in het goed omgaan met oplaadbare batterijen. Ik heb ze voorheen veelal slecht behandeld en daardoor leek het dat ze niet lang mee gingen denk ik. Mijn zorg is meer dat als ik eneloops ga gebruiken met deze lader dat ze dan sneller slijten dan de bedoeling is.

[ Voor 14% gewijzigd door MaxHardcore op 13-11-2019 09:14 ]

Verwijderd

maartend schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:55:
Huh? LAdda = Eneloop???

LAdda = 2450:
https://www.ikea.com/nl/n...adbare-batterij-70303876/

Eneloop is 1900:
https://www.nkon.nl/8-aa-...g-in-blister-1900mah.html

Is toch niet dezelfde batterij?

Ik ben nogal fan van Eneloop, waarom zou ik nu voor Ladda gaan?

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Eneloop Pro is 2500mAh

[ Voor 7% gewijzigd door hjs op 16-01-2020 09:31 ]

Verwijderd

Oh het is de pro?
Jammer, wat is nu echt het voordeel van de pro's?

Ik gebruik de normale eneloop's in afstandsbedieningen en kinderspeelgoed.

Ik heb meer aan de 2100 keer opladen, dan krachtiger en "maar" 500 keer opladen.

Ik heb de normale eneloops echt al heel lang en naar mijn idee gaan die echt een leven lang mee. Is dat bij de Pro's niet minder?

• Bacchus
Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:41:
[...]
Oh het is de pro?
Jammer, wat is nu echt het voordeel van de pro's?
Voordelen van de Pro tov de gewone Eneloop:
+ Grotere capaciteit

Nadelen Pro tov gewoon:
- Grotere zelfontlading
- Kortere levensduur
- Duurder

Volgens mij geldt hetzelfde verhaal overigens ook voor de gewone tov de Lite.

Verwijderd

Bacchus schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:46:
[...]

Voordelen van de Pro tov de gewone Eneloop:
+ Grotere capaciteit

Nadelen Pro tov gewoon:
- Grotere zelfontlading
- Kortere levensduur
- Duurder

Volgens mij geldt hetzelfde verhaal overigens ook voor de gewone tov de Lite.
Alleen zijn ze dus bij Ikea goedkoper...
Lastig...

Voor de normale Eneloop's gaan, of de Ikea pro variant....

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:16:
[...]
Voor de normale Eneloop's gaan, of de Ikea pro variant....
Ik gebruik al 13 jaar de normale eneloop accus. Ook de accus uit 2006 doen het nog prima.
Ik heb in 2013 8 eneloop pro's gekocht. 3 ervan zijn inmiddels defect. Ik heb een jaar terug ook 4 Ladda's gekocht. Inmiddels zijn 2 ervan defect. Nu gebruik ik de batterijen ook wel heel veel, maar puur op mijn ervaring komen er alleen nog bij mij standaard eneloops in huis en lite versies voor de dect telefoons enzo.
Voor een lange levensduur adviseer ik de normale eneloops.

• wouter3
  • Niet online
Sppak schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 07:45:
Ik ben nogal “blown away” door de test site zelf en het feit dat je laders kunt flashen tegenwoordig.

Echter, er staat niet veel over testers op of veel laders met test functie. Is dat niet echt nodig bij batterijen of worden ze sowieso altijd eerst leeg getrokken?

Intussen heb ik nu geen idee meer waar ik moet beginnen met laders en batterijen. De merken die ik hier allemaal voorbij zie komen zou ik voorheen als “el cheapo” hebben bestempeld.
Korte versie als antwoord op je vragen:
Gewoon bij Nkon een Panasonic lader kopen zoals de BQ-CC55.
Daarnaast een serie standaard (witte) Eneloop accu's erbij bestellen en je kan jaren vooruit.

Extra functies zoals test functies zijn vooral leuk als je verschillende soorten accus's (merk of leeftijd) door elkaar gebruikt. Zelf zorg ik er zo voor dat altijd de accu's die een vergelijkbare capaciteit hebben bij elkaar blijven. Bij standaard laders worden de accu's alleen opgeladen en niet eerst ontladen. Dat is vaak ook niet meer nodig met NiMh accu's.

• maartend
wouter3 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:27:
[...]

Korte versie als antwoord op je vragen:
Gewoon bij Nkon een Panasonic lader kopen zoals de BQ-CC55.
Daarnaast een serie standaard (witte) Eneloop accu's erbij bestellen en je kan jaren vooruit.
Klopt allemaal, alleen dan de Ladda 2450 bij IKEA weghalen. Blijken Eneleoops Pro te zijn voor een fractie van de prijs

• wouter3
  • Niet online
maartend schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:41:
[...]

Klopt allemaal, alleen dan de Ladda 2450 bij IKEA weghalen. Blijken Eneleoops Pro te zijn voor een fractie van de prijs
Klopt als je kijkt naar de prijs, maar dat zijn nu net de accu's waar ik uit ervaring niet tevreden over ben wat betreft de levensduur (het aantal keren dat je hem kunt opladen (na een paar jaar was een aantal al defect). (geldt zowel voor de eneloop pro's als de ladda's.) zie mijn post van een tijdje terug. Vandaar mijn advies voor de normale eneloops.

Ik besef me overigens dat dit mijn ervaring is op basis van mijn gebruik met deze accu's.

[ Voor 18% gewijzigd door wouter3 op 30-01-2020 20:25 ]

• maartend
wouter3 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:48:
[...]

Klopt als je kijkt naar de prijs, maar dat zijn nu net de accu's waar ik uit ervaring niet tevreden over ben wat betreft de levensduur. (geldt zowel de eneloop pro's als de ladda's.) zie mijn post van een tijdje terug. Vandaar mijn advies voor de normale eneloops.
Ok. nooit gelezen.
Ik heb juist de gewone Eneloops en ben juist meer tevrden over mijn Ladda's. Die gaan in gebruik (aantal keren op te laden) juist langer mee lijkt het.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 03-07 19:45
Sinds ik met Domotica aan de gang ben word ik gek van de lege batterijen, betaal mijzelf scheel aan de Duracell's. Enige tijd geleden dus een oplader + CR123A/16340 gekocht via AliExpress, dat werkt opzich goed alleen de lader is dermate crappy dat ik hem amper durf te gebruiken. De batterijen zijn ook niet van een spectaculaire kwaliteit.
Los van deze batterijen heb ik ook een berg Eneloop's AA & AAA met een Panasonic lader.

Ik ben dus toe aan iets nieuws. Ik wil een goede lader en batterijen voor mijn Domotica. Is er iemand die hierin advies kan geven?

Wat ik heb gevonden zijn de Nitecore i2 en d2 laders bijvoorbeeld en bijbehorende Nitecore NL166. Die klinken wel OK, maar ik heb er geen ervaring mee. Ook over de Keeppower 16340 700mAh lees ik bij NKON goede berichten.

All your base are belong to us!

• nero355

nero355

Drardollan schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:10:
Sinds ik met Domotica aan de gang ben word ik gek van de lege batterijen, betaal mijzelf scheel aan de Duracell's. Enige tijd geleden dus een oplader + CR123A/16340 gekocht via AliExpress, dat werkt opzich goed alleen de lader is dermate crappy dat ik hem amper durf te gebruiken. De batterijen zijn ook niet van een spectaculaire kwaliteit.
Los van deze batterijen heb ik ook een berg Eneloop's AA & AAA met een Panasonic lader.

Ik ben dus toe aan iets nieuws. Ik wil een goede lader en batterijen voor mijn Domotica. Is er iemand die hierin advies kan geven?

Wat ik heb gevonden zijn de Nitecore i2 en d2 laders bijvoorbeeld en bijbehorende Nitecore NL166. Die klinken wel OK, maar ik heb er geen ervaring mee. Ook over de Keeppower 16340 700mAh lees ik bij NKON goede berichten.
Zo jammer dat er niemand meer de Search gebruikt of op zijn minst een stukje terugleest :
ehtweak schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:40:
Voor diegenen die testresultaten zoeken, alhier:
https://lygte-info.dk/inf...riesAndChargers%20UK.html

is veel info te vinden over allerlei laders.
HINT : De Nitecore D4 zou zomaar eens je oplossing kunnen zijn...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
sk.nkon.nl lijkt geen korting meer te geven.
De eneloops zijn naar mijn idee fors in prijs toegenomen.

Iemand een goede plek om deze te kopen??

Youtube: DashcamNL

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

BlakHawk schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:55:

De oplaadbare Ikea AA en AAA batterijen schijnen ook Eneloops te zijn.

• BlakHawk
Slonzo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:18:
[...]

De oplaadbare Ikea AA en AAA batterijen schijnen ook Eneloops te zijn.
Alleen de pro’s, ik heb liever de gewone

Verwijderd

BlakHawk schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:55:
[...]

De sk toevoeging geeft niet op alles korting.

Maar hoezo fors toegenomen? 4 stuks voor 8 euro.. helaas geen voorraad.

Anders koop je de Fujitsu's... op voorraad voor 7 euro voor 4.

Ik koop voornamelijk de gekleurde Eneloops. Makelijker setjes uit elkaar te houden.

• wouter3
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:00:
[...]
Ik koop voornamelijk de gekleurde Eneloops. Makelijker setjes uit elkaar te houden.
Helemaal mee eens :)
Ik heb inmiddels de Eneloop special edition Tropical, glitter, en earth batterijen, dat maakt het net wat leuker. 2 of 3 euro per accu is echt niet veel als je ziet hoeveel ik ze gebruik. Ik ben benieuwd welke in 2020 worden geïntroduceerd, kan er altijd nog wel een paar gebruiken.

Ook de eneloops die ik heb uit 2006 doen het nog steeds uitstekend, dus dat durf ik wel aan.

[ Voor 8% gewijzigd door wouter3 op 17-06-2020 17:58 ]

Verwijderd

wouter3 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:37:
[...]

Helemaal mee eens :)
Ik heb inmiddels de Eneloop special edition Tropical, glitter, en earth batterijen, dat maakt het net wat leuker. 2 of 3 euro per accu is echt niet veel als je ziet hoeveel ik ze gebruik. Ik ben benieuwd welke in 2020 worden geïntroduceerd, kan er altijd nog wel een paar gebruiken.

Ook de eneloops die ik heb uit 2006 doen het nog steeds uitstekend, dus dat durf ik wel aan.
Ja, dat vraag ik me ook af. Vorig jaar zijn er ook al geen nieuwe gekleurde sets aangekondigd. Heb zelf de Tropical, Expedition en Botanic voor respectievelijk sets van 4, (dubbele) sets van 5 en sets van 6.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-07 18:20

4POX

Everybody is wired

Tegenwoordig is het kopen van een normale Eneloop al een zoektocht. Er staat nu een fabriek in China. Je blijft toch dat speciale warme gevoel krijgen als erop staat dat ze gemaakt zijn in Japan.

Ik heb paar maanden geleden een dual pack gekocht omdat ik één nieuwe Eneloop nodig had. Ik wilde mijn Braun tandenborstel maar 1 keer openen voor de batterij replacement. Had geen zin om het risico te nemen van een gebruikte Eneloop. De winkel had een pack waarop stand dat de batterijen uit Japan kwamen. De eigenaar heeft gratis ook nog twee stripjes erop gelast zodat ik de batterij makkelijker in mijn Braun kon solderen.

Ik heb dozen vol met Eneloops die hun werk elke dag nog goed doen. Ik heb alleen een setje wat zijn vermogen erg snel aan het kwijtraken is. Ik denk dat het komt door waterschade. Ze zaten een winter in een goedkope fietslamp.

AKA Rinkel weblog

• BlakHawk
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:00:
[...]

De sk toevoeging geeft niet op alles korting.

Maar hoezo fors toegenomen? 4 stuks voor 8 euro.. helaas geen voorraad.

Anders koop je de Fujitsu's... op voorraad voor 7 euro voor 4.

Ik kijk verkeerd , ik zag 10,95 per 4. Maar dat is een andere verpakking.

Die Fujitsu's, wat is daar het verhaal achter? Vergelijkbaar met eneloop?

• ChibiM
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:27:
[...]

Ja, dat vraag ik me ook af. Vorig jaar zijn er ook al geen nieuwe gekleurde sets aangekondigd. Heb zelf de Tropical, Expedition en Botanic voor respectievelijk sets van 4, (dubbele) sets van 5 en sets van 6.
Helaas wordt het aantal limited editions steeds minder. In Japan zijn er al 5 jaar geen nieuwe special editions uitgekomen. Behalve dan een Amazon edition (witte wrapper, zwarte tekst (ipv blauw) voor Standaard eneloops en Zwarte wrappers en witte tekst (ipv zilver) voor de PRO versie.
Toch is er afgelopen jaar in Europa wel een speciale editie uitgebracht, namelijk de Tones Earth.
Hier staat een overzichtje met alle Limited edition eneloops.
https://eneloop101.com/batteries/eneloop-limited-edition/

[ Voor 34% gewijzigd door ChibiM op 18-06-2020 14:09 ]

• ChibiM
BlakHawk schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:22:
[...]
Wellicht kan de volgende pagina uitleg geven over de verschillende 'Eneloops' die verpakt zijn in een ander jasje. Nikon, Canon, Amazon, Ikea, Toshiba en nog veel meer hebben dezelfde 'motor' onder de kap. Ook daar heb ik een overzichtje van gemaakt. Zie hier het overzicht.
https://eneloop101.com/batteries/rewrapped-batteries/
Een korte geschiedenis over Eneloop staat overigens hier, en daar zie je dat Sanyo de fabriek verkocht in 2010. https://eneloop101.com/batteries/eneloop-history/
Er zijn nog een groep Fujitsu batterijen die Eneloop niet verkoopt, en dat zijn dezelfde als de 1e generatie Eneloops. 1000 cycles, 1900mAh.
In mijn uitleg geef ik vaak aan dat er eigenlijk 4 soorten Eneloop batterijen zijn en niet 3 (Standaard, Lite, Pro).

Hopelijk geeft dat wat meer informatie over de 'Eneloop batterijen' in zijn algemeen.

[ Voor 67% gewijzigd door ChibiM op 18-06-2020 14:15 ]

Verwijderd

Lol, ChibiM ook op dit forum :o
Ik 'kende' je al wel van CPF enzo, wist niet dat je hier ook zat.

Inderdaad hele mooie site. Die Earth staat nog niet in de pdf trouwens :P

Wel jammer dat ze nu maar 4 kleuren in een pakje hebben in plaats van acht :P

Als je dan sets van oneven aantal wilt hebben houdt je er altijd weer vier over.

Verwijderd

[...]

Ik kijk verkeerd , ik zag 10,95 per 4. Maar dat is een andere verpakking.

Volgens mij gewoon vergelijkbaar. Heb er maar een paar van. Meebesteld in een nog gunstiger aanbieding. Zitten in de vliegenmeppers hier. In de afstandsbedieningen Eneloop Lite.

Ik moet alleen nog de Alkaline's uit m'n Fluke T110 halen, dat is het laatste apparaat op Alkaline's.

• BlakHawk
ChibiM schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:34:
[...]

Mijn website heeft ook een mooi lijstje met informatie over dit:
https://eneloop101.com/batteries/rewrapped-batteries/ :)
Thnx!

Fujitsu 4 voor 5,85 it is....

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hè? Maar de Eneloops zijn toch gewoon her en der te koop (uit voorraad)?
Zowel b.v. nkon.nl maar ook amazon heeft ze te kust en te keur; op voorraad voor fatsoenlijke prijzen.

Mooie Plaatjes   

• BlakHawk
ehtweak schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:39:
Hè? Maar de Eneloops zijn toch gewoon her en der te koop (uit voorraad)?
Zowel b.v. nkon.nl maar ook amazon heeft ze te kust en te keur; op voorraad voor fatsoenlijke prijzen.
https://www.amazon.de/Pan...kb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU=

€11 per 4...

Dan liever de Fujitsu gen 4 eneloop voor 5,85 per 4...

• nero355

nero355

Alles wat je moet/wilt weten : [Ervaringen] Oplaadbare Batterijen ;)

• MBV
  • Laatst online: 03-07 15:26

MBV

Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:44:
[...]

Ik moet alleen nog de Alkaline's uit m'n Fluke T110 halen, dat is het laatste apparaat op Alkaline's.
Er zijn een paar dingen waar ik weer alkalines in heb gestopt, zoals een klok en een muis. Mijn microsoft-muis doet het 2 jaar op 1 alkaline, maar na 2 maanden op een eneloop is hij leeg. Zo'n zelfde verhouding heeft mijn klok ook. Van die dingen die alles onder 1,2V niet spannend genoeg vinden...

Verwijderd

MBV schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:48:
[...]

Er zijn een paar dingen waar ik weer alkalines in heb gestopt, zoals een klok en een muis. Mijn microsoft-muis doet het 2 jaar op 1 alkaline, maar na 2 maanden op een eneloop is hij leeg. Zo'n zelfde verhouding heeft mijn klok ook. Van die dingen die alles onder 1,2V niet spannend genoeg vinden...
Ah ja, dat is vervelend spul. Zou je nog Ni-Zn in kunnen stoppen.

Ik vind de pest met Alkaline dat het gaat lekken. Leg je iets een jaar in de kast en voila; de batterijen hebben in hun houder gepoept. :(

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:03
MBV schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:48:
[...]

Ik ken dat probleem. Ik gebruik daar Lithium (niet de oplaadbare) voor. Die zouden 15-20jaar de lading moeten kunnen behouden. Maar vooral: ze lekken nooit.

Verwijderd

nero355 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:53:
[...]

Kwestie van geen Duracell kopen! >:)

Toen ik nog RMA deed bij een bedrijf waren zo'n beetje 98% van alle lekkende batterijen in geretourneerde producten Duracell modellen! :o
Meestal weet je niet van te voren wat er bij apparaat x zit wat je koopt :P

Maargoed; bij mijn Fluke 1664 FC zaten ook zes Alkalines. Die meteen in de la gesmeten en er zes Eneloops in gezet.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand toevallig in hoeverre het mogelijk is Eneloops op te laden terwijl ze in (bijv.) een 8*AA batterijhouder zitten?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:53
My-life schreef op zondag 16 september 2018 @ 15:16:
Voor een (eenvoudige) bestuurbare auto zoek ik twee setjes van oplaadbare AA batterijen.
Ik heb nog een GP PowerBank Rapid oplader liggen, model GPPB02GS. De GP 1800 en 2000 NiMH batterijen die ik erbij had zijn oud en lange tijd niet gebruikt.

Is deze lader bruikbaar met nieuwe Eneloops bijvoorbeeld?
Ik heb toendertijd LADDA 2450 bij de Ikea gehaald, maar mijn oude GP lader lijkt ze niet goed vol te krijgen. Soms gaat de rode LED ook knipperen ter indicatie dat er iets mis is. Een paar setjes doen inmiddels zo goed als niks meer nadat ze net zijn opgeladen.

Ik lees over refresh functies en intelligente laders. Zou dit deze batterijen weer nieuw leven kunnen inblazen?

Graag wil ik een 4-kanaals lader die geschikt is voor de Ikea LADDA batterijen. Dus 2450 AA en 900 AAA Ni-MH batterijen. Met een display waarom de status en gezondheid is af te lezen.
Is de Nitecore SC4 goed? (Hier te koop voor 37,95 euro)
Nog andere laders van max 50 euro aan te bevelen?

[ Voor 3% gewijzigd door My-life op 20-10-2020 19:59 ]

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
My-life schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:40:
[...]
De Nitecore D4 lijkt toch wel de meest populaire lader te zijn.
Die D4 heb ik ook, maar bij meer dan 2 cellen gelijktijdig opladen, zakt de laadstroom van 750 mAh naar 375 mAh, wat wel erg weinig is... Voor mijn Eneloops pak ik toch liever mijn MAHA C9000.
Deze test is uit 2018 en 7 van de 16 geteste cellen zijn - volgens de test zelf - niet meer verkrijgbaar.
Veder vind ik de methode van "testen" nogal eenzijdig en zeker niet representatief voor normaal gebruik.

[ Voor 27% gewijzigd door Toff op 24-10-2020 22:42 ]

• MBV

MBV

De testwaardes uit dat linkje zijn 2 hele simpele tests: koop een batterij, en meet hoeveel erin zit. Laad/ontlaad 5x, en meet de laatste keer ontladen. Vooral die eerste test (hoe vol zijn ze af-fabriek) geeft enigszins een indicatie hoe langzaam ze ontladen.
Het beloofde vervolg (hoeveel capaciteit hebben ze na een half jaar) kan ik niet vinden, dat was de meest relevante geweest voor weegschalen etc. Maar op basis van de grafiekjes, en wat hier al vaak langs is gekomen, zou ik voor Ladda gaan als je dicht bij een Ikea woont. Dat is stiekem Eneloop Pro, dus prima.

Laders durf ik eigenlijk niks meer over te zeggen ;) maar Ikea heeft voor weinig geld een lader met minus delta V cutoff.

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06-2025
Op YouTube is ook een interessante vergelijking te zien in zelfontlading door gebruiker "Project Farm":

Which AA Rechargeable Battery is Best after 1 Year? Let's find out! Eneloop, Duracell, Amazon, EBL

Hij heeft niet alleen de batterijen getest die een jaar in een lichtje met een zonnecelletje hebben gedraaid, maar ook de zelfontlading van een cel die een jaar op een plank hadden gelegen met de volgende resultaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfoO_2NcVrdpJlX5Cs2__1yihlw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rYG4cPt13NG9hqt2cUJfyEwf.png?f=fotoalbum_large
Bron: Bovenstaand filmpje @ 6:36

Dit is beter te interpreteren als je de percentages neemt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mw-kF9ALtd1Fc8xqw9VGSIV271Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VrxVlAchwB82siABhPyeqyLQ.png?f=fotoalbum_large
Bron: Bovenstaand filmpje @ 6:45

Wat mij betreft lijkt het er op dat de meeste fatsoenlijke hoge capaciteits cellen een zelfontlading hebben die voor normaal gebruik te klein is om relevant te zijn. Als je last hebt als je <25% per jaar verliest dan is het misschien een betere keus voor primaire cellen te gaan... ;) Gegeven de prijs van de Ladda's denk ik dat ik nu met nog minder twijfel naar mijn 28 rondslingerende AA cellen kijk. :)

Schroom het overigens niet om de rest van de batterij reviews op dit kanaal te zien. Dit was een 'follow up' van eerdere tests met deze cellen, de links vind je hier onder. Ik heb geen belangen bij dit kanaal, maar ik weet eigenlijk geen enkele andere test die een soort gekwantificeerde meting doet en informatie heeft over zelfontlading.

Kanaal "Project Farm":Hij test ook honderden andere dingen, waaronder primaire cellen, maar dat raakt wat off-topic.

• MBV

MBV

Het is geen domme vraag, maar het antwoord staat op de laatste 2 pagina's ;) Ladda's die nu verkocht worden zijn Eneloop Pro, oftewel: heel goede, maar gewone, NiMH batterijen, waar je gewone laders voor kan gebruiken. Op de laatste paar pagina's zijn er al veel berichten over laders daarvoor geplaatst.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Omdat we willen afstappen van alkaline batterijen heb ik maar eens een fatsoenlijke lader (Panasonic BQ-CC65) en 24 Amazon Basics batterijen besteld. Mijn inmiddels 10 jaar oude Apple batterijen wilden met de Apple lader al tijden niet echt meer laden (brak af met error). Even een refresh cycle geprobeerd met de nieuwe lader: laagste capaciteit 1760 en hoogste 1930. Net gecheckt: het zouden Sanyo/Eneloop 1900mAh batterijen moeten zijn. Niet slecht :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Exirion Uit je verhaal begrijp ik dat 10 jaar oude 'Apple' accu's dus Eneloops zouden zijn. En dat die, na al die tijd nog steeds zowat hun originele capaciteit halen?

Kun je nagaan; kwaliteitsspul van Sanyo!

BTW: nooit geweten dat Apple batterijen verkocht?

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 24-12-2020 10:50 ]

Mooie Plaatjes   

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

ehtweak schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:49:
@Exirion Uit je verhaal begrijp ik dat 10 jaar oude 'Apple' accu's dus Eneloops zouden zijn. En dat die, na al die tijd nog steeds zowat hun originele capaciteit halen?

Kun je nagaan; kwaliteitsspul van Sanyo!

BTW: nooit geweten dat Apple batterijen verkocht?
Ik denk dat mijn oudste eneloops ook die kant opgaan qua ouderdom en nog perfect werken. Hebben vrij weinig laad cycles want had er iets enthousiast veel gekocht toendertijd.
Zijn nu gepromoveerd/gedegradeerd van flitser batterijen naar kinderspeelgoed :+

Gabriël AM5

• wouter3
  • Niet online
sapphire schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:34:
[...]

Zijn nu gepromoveerd/gedegradeerd van flitser batterijen naar kinderspeelgoed :+
Zo doe ik dat precies ook.
Sterker nog. Ik heb er lol in om eens per jaar al de capaciteit van al mijn eneloop accu's te meten en dan te bepalen welke setjes waarin gaan. Op de zijkanten van de accu's staan de jaartallen en mijn oudste komen uit 2006, maar zijn nog steeds volop in gebruik. Laatst nog wel een keer twee setjes eneloop tones botanic gekocht, maar die tones zijn vrijwel niet meer te vinden tegenwoordig wat ik wel jammer vind.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Xander schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:05:
[...]

Leuke gimmick, dat USB rechargeable. Maar wat heb je eraan?

Waarom niet een setje NiZn batterijen met geschikte oplader? (Dit is oprecht een vraag, ik heb me verder niet in die controller of in beide batterij opties verdiept)
Als je reist dan kan je die batterijen laden met een normal USB kabel.

Andere vraag. Wanneer schrijven jullie eneloops 1900 af? Ik heb een setje wat niet verder komt dan 1600 mah. Denk dat ze tien jaar oud zijn.

AKA Rinkel weblog

• Bacchus
4POX schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:37:
[...]
Andere vraag. Wanneer schrijven jullie eneloops 1900 af? Ik heb een setje wat niet verder komt dan 1600 mah. Denk dat ze tien jaar oud zijn.
Accu's gaan bij mij weg als de lader/analyzer ze afwijst vanwege interne weerstand. Met 1.600 mAh (1.600 à 1.700 zou ook mijn schakelpunt zijn) zou ik standaard Eneloops degraderen naar lage-eisen-toepassingen.

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:44

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Wildfire schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:51:
Ik moest wat dingen van Amazon hebben en kwam toevallig deze tegen:

[Afbeelding]

Goh, geen idee welk merk ze hier proberen na te maken. :+

Ik kon het niet laten en heb toch wat geld achter gelaten voor deze oplichters (slecht, I know). De batterijen worden verkocht als zijnde 3800mAh (alsof...), ik zal ze door mijn SkyRC MC3000 halen om te kijken wat de daadwerkelijke capaciteit is. Ik denk dat als ze 1500 tot 2000mAh halen dat het al veel is.
Grappig, ik moest een paar keer kijken wat je precies bedoelde. Als je Eneloop verwacht te lezen, dan lees je gewoon Eneloop. :p
Ben benieuwd wat ze doen bij je.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:27

Wildfire

Joy to the world!

janvanduschoten schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:39:
[...]

Grappig, ik moest een paar keer kijken wat je precies bedoelde. Als je Eneloop verwacht te lezen, dan lees je gewoon Eneloop. :p
Ben benieuwd wat ze doen bij je.
Enoleop Pre, tsja. Twee letters verplaatsen in 'Eneloop' en dan 'Pro' in 'Pre' veranderen. Fantasievol hoor :)

Wanneer ik ze heb ontvangen en door mijn SkyRC MC3000 heb gehaald laat ik het wel even weten. Ik weet al praktisch zeker dat ze geen low self-discharge zullen zijn en de capaciteit zal, zoals eerder gezegd, waarschijnlijk niet veel meer dan 1500-2000mAh zijn.

Low self-discharge testen gaat natuurlijk wat langer duren :P

[ Voor 28% gewijzigd door Wildfire op 09-02-2021 08:55 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Wildfire Bijzonder. Je maakte me nieuwsgierig.
Ik zoeken naar die dingen, krijg ik als antwoord:

Ergebnisse für eneloop pro werden angezeigt.
Stattdessen nach Enoleop Pre suchen.

En als ik expliciet op die foute spelling zoek, vindt Amazon ze niet. M.a.w. blijkbaar zijn ze al weer foetsie. (?)

Mooie Plaatjes   

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

ehtweak schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:03:
@Wildfire Bijzonder. Je maakte me nieuwsgierig.
Ik zoeken naar die dingen, krijg ik als antwoord:

Ergebnisse für eneloop pro werden angezeigt.
Stattdessen nach Enoleop Pre suchen.

En als ik expliciet op die foute spelling zoek, vindt Amazon ze niet. M.a.w. blijkbaar zijn ze al weer foetsie. (?)
Ze hebben de naam niet in de omschrijving gebruikt :P

https://www.amazon.nl/gp/...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Wel prijzige fakes trouwens, maar voor één keertje kon ik dat nog nèt over mijn hart krijgen.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Wildfire Ach zo. Op die fiets.

Verzonden vanuit MAXUCANDEXIAOSHANGDIANDOUSHIBAOKUANMAXUCANDEXIAO
Klinkt ook geruststellend. :+

Maar waarom zou je die kopen? Goedkoop zijn ze ook niet echt. :N
4 stuks voor 23 euro?!? WTF. ECHTE Eneloops zijn zelfs goedkoper!
Of doe jij aan batterij zelfkastijding? ;)

Mooie Plaatjes   

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

ehtweak schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:06:
@Wildfire Ach zo. Op die fiets.

Verzonden vanuit MAXUCANDEXIAOSHANGDIANDOUSHIBAOKUANMAXUCANDEXIAO
Klinkt ook geruststellend. :+

Maar waarom zou je die kopen? Goedkoop zijn ze ook niet echt. :N
4 stuks voor 23 euro?!? WTF. ECHTE Eneloops zijn zelfs goedkoper!
Of doe jij aan batterij zelfkastijding? ;)
In dit geval was ik gewoon echt nieuwsgierig. Stom, I know, zeker omdat echte Eneloops goedkoper zijn. Don't worry, ik heb gewoon echte Eneloop Pro's liggen hier.

Maf genoeg vind ik het leuk om batterijen te analyseren met mijn lader. Weirde afwijking. Typisch des tweakers denk ik. :+

(zo heb ik ooit ook eens uit China diverse obviously fake batterijen besteld, stom natuurlijk maar ja :P)

Mocht iemand nog wat dubieuze batterijen hebben liggen die ze graag getest willen hebben, jullie weten me te vinden :+

-- Edit: sowieso dien ik achteraf bij Amazon een claim in. Eens kijken hoe ze daar mee omgaan.

[ Voor 26% gewijzigd door Wildfire op 09-02-2021 16:55 ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 14:21

EXX

EXtended eXchange

Even een kort vraagje:

Zijn de opladers (BQ-CC55 & BQ-CC17) die ik samen met gewone (witte) eneloops heb gekocht ook te gebruiken voor de (zwarte) eneloop pro?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

EXX schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:55:
Even een kort vraagje:

Zijn de opladers (BQ-CC55 & BQ-CC17) die ik samen met gewone (witte) eneloops heb gekocht ook te gebruiken voor de (zwarte) eneloop pro?
Natuurlijk, waarom niet? Die dingen termineren het oplaadproces niet op basis van capaciteit hoor. Sowieso zie ik, na een paar seconden googlen, dat de BQ-CC55 beschikbaar is in een combi-verpakking met de 2500mAh Eneloop Pro's. (https://www.bol.com/nl/p/...2500mah/9200000060516236/)

• EXX
  • Laatst online: 27-06 14:21

EXX

EXtended eXchange

Ja, die combipack had ik ondertussen ook al gevonden, dus die lader is iig bruikbaar.

Het was meer een vraagje "voor de zekerheid". Termineren zal wel op laadstroom of zoiets dergelijks gaan, maar inderdaad niet op capaciteit.

Wat eigenlijk mbt andere merken: zijn die laders getuned voor eneloops of maakt het niet uit. Ik heb wel eens een setje GP ReCyKo penlights geladen, en dat leek prima te gaan.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• nero355

nero355

EXX schreef op zondag 14 februari 2021 @ 00:11:
Ja, die combipack had ik ondertussen ook al gevonden, dus die lader is iig bruikbaar.

Het was meer een vraagje "voor de zekerheid". Termineren zal wel op laadstroom of zoiets dergelijks gaan, maar inderdaad niet op capaciteit.

Wat eigenlijk mbt andere merken: zijn die laders getuned voor eneloops of maakt het niet uit. Ik heb wel eens een setje GP ReCyKo penlights geladen, en dat leek prima te gaan.
Je moet gewoon een goede lader hebben en dan kan je alles erin proppen wat je maar wilt, zolang de desbetreffende lader het formaat van de batterij ondersteund :)

Bijvoorbeeld de Nitecore D4 ondersteund een heleboel formaten en laadt ze allemaal zonder enig probleem voor een hele redelijke prijs! d:)b

• MBV

MBV

EXX schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:55:
Even een kort vraagje:

Vrijwel alle snelladers werken met minus-delta-V: NiMH batterijen hebben de geweldige eigenschap dat op het moment dat ze echt vol zijn, de gemeten spanning omlaag gaat (ondanks dat de lader op dat moment er nog stroom heen stuurt). Op dat moment stoppen alle snelladers met echt laden, en gaan ze verder met druppelladen (wat je altijd mag blijven doen). Anders zouden de batterijen in de fik vliegen wanneer je ze al vol erin stopt :)

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

de ikea cellen zijn volgens mij gewoon nog steeds eneloops. die kan je ook gewoon bij nkon bestellen per dozijn.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 20-02-2021 17:41 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 16:34
flippy schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:41:
de ikea cellen zijn volgens mij gewoon nog steeds eneloops. die kan je ook gewoon bij nkon bestellen per dozijn.
Kan best dat de Ikea-accu's uit dezelfde fabriek zijn, maar bij Nkon (zelfs via sk.nkon.nl) betaal je minimaal €9,75 (bij hele grote getalen, anders tot €11,95) per 4 voor eneloops met 1.900 mAh, terwijl de Ikea Ladda's 2450 mAh bevatten en per 4 stuks €5,99 kosten.

Dat is een kleine 29% meer mAh voor zo'n 50% minder knaken. Dus ik zou het niet 'gewoon' bij nkon bestellen, tenzij je ze echt snel nodig hebt :+

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 20-02-2021 17:49 ]

The devil is in the details.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Hahn schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:46:
[...]

Kan best dat de Ikea-accu's uit dezelfde fabriek zijn, maar bij Nkon (zelfs via sk.nkon.nl) betaal je minimaal €9,75 (bij hele grote getalen, anders tot €11,95) per 4 voor eneloops met 1.900 mAh, terwijl de Ikea Ladda's 2450 mAh bevatten en per 4 stuks €5,99 kosten.

Dat is een kleine 29% meer mAh voor zo'n 50% minder knaken. Dus ik zou het niet 'gewoon' bij nkon bestellen, tenzij je ze echt snel nodig hebt :+
gezien ikea levertijd momenteel in maanden werkt ipv dagen heb je niet veel aan die lagere prijs... ;)

en de laddas zijn eneloop pro, dus die lopen wel rap leeg uit zichzelf... :X

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 20-02-2021 18:02 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Kijk niet altijd blind op de Ikea batterijen. Die zijn gebaseerd op de Eneloop pro. Die heeft een veel kortere levensduur. Geloof 500 ladingen.

Ik kocht nog ouderwetse Eneloops omdat die 1500 ladingen meegaan. Als ik een batterijen vervang in een elektrisch tandenborstel wil ik die daarna dichtlijmen zodat die voor de komende 1500 dagen waterdicht blijft.

AKA Rinkel weblog

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@4POX Is 2x je tandenpoetsen al een volledige cycle voor een Eneloop?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Gizz schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:59:
@4POX Is 2x je tandenpoetsen al een volledige cycle voor een Eneloop?
Het is een Braun pro 2000.

Ik deel de machine. Ik poets ongeveer twee maal vier minuten per keer (200 tweets) en mijn vrouw iets korter.

Ik laad iedere dag de machine. Braun's verliezen kracht na een dag. De machine kan het best heel lang volhouden. Maar je hebt dan niet meer die tornado in je mond.

Ik zie dat nieuwe generaties een lithium batterij hebben. Waarschijnlijk kunnen die de volle 45 minuten krachtig poetsen. De ni-mh gaat gestaag langzamer draaien.

AKA Rinkel weblog

• nero355

nero355

Hahn schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:46:

- sk.nkon.nl is niet meer de oude link dus de prijzen zijn gelijk met de normale webshop! ;)
- Nkon is al jarenlang onze "GoT Buddy" dus die mogen we best wel een beetje spekken IMHO :Y

Dus... @sapphire : Gewoon bestellen die hap! :P :+

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@nero355 Ik heb vaak zat eneloops bij (SK.)NKON besteld, heb er aardig wat in gebruik ook.
2 jaar geleden 1 of 2 sets van 4 Ladda's gekocht maar niet zo intensief gebruikt als de Eneloops. Zijn ook mijn go-to batterijen voor serieuzere doeleinde. Voor kinderspeelgoed ga ik dat er echt niet aan uitgeven :z

Gabriël AM5

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06-2025
flippy schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:02:
[...]

en de laddas zijn eneloop pro, dus die lopen wel rap leeg uit zichzelf... :X
Dat wordt veel gezegd, maar is wel een beetje onzin. Sneller dan de standaard, maar 20% per jaar valt wel een beetje in de categorie "irrelevant":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfoO_2NcVrdpJlX5Cs2__1yihlw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rYG4cPt13NG9hqt2cUJfyEwf.png?f=fotoalbum_large

• Bacchus
@Jelte Mijn suggestie voor rookmelders: Eneloop Lite voor 3,95 per twee bij Nkon

• Jelte
  • Niet online
@Bacchus maar een setje van 8 eneloops gekocht.
Gebruik ik die in apparaten die wat langer met een batterij doen en de ikea's in de rookmelders.

En ja, waarom het zo hard gaat weet ik niet. Misschien zijn de gebruikte niet oplaadbare (ook IKEA) batterijen toch niet zo handig.

We gaan het zien :)

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-07 18:53
Hallo allen.
Ik ben behoorlijk door dit draadje aan het snuffelen geweest aangezien ik weer eens wil gaan investeren in een goede lader met een aantal oplaadbare aa en aaa batterijen. Jaren geleden heb ik wat vapex batterijen gehad, maar die zijn allen overleden.
Inmiddels ben ik eruit dat ik de ikea batterijen wilde gaan aanschaffen, maar ja, bezorg problemen...
Misschien dan toch maar die eneloops. Ik vind ze alleen best prijzig.
Nu zag ik op de hobbyking site, de turnigy LSD 2550 batterijen voor 1,75 per stuk. Ik heb er alleen hier nog niets over gevonden.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik ga ze laden met een Opus BT-C3100 (versie 2.2).

Edit:
We moesten toch nog wat ikea spulletjes hebben en daarom gelijk maar wat ladda's in het mandje gegooid. Dan maar ophalen.

Maar ben nog steeds wel benieuwd naar ervaringen met de Turnigy AA en AAA...

[ Voor 24% gewijzigd door Pirelly op 15-03-2021 12:50 . Reden: Update ]

• Jelte
  • Niet online
Jelte schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:08:
@Bacchus maar een setje van 8 eneloops gekocht.
Gebruik ik die in apparaten die wat langer met een batterij doen en de ikea's in de rookmelders.

En ja, waarom het zo hard gaat weet ik niet. Misschien zijn de gebruikte niet oplaadbare (ook IKEA) batterijen toch niet zo handig.

We gaan het zien :)
Ja, dat werkt dus niet. Onder de circa 1.35 gaat de rookmelder al piepen dat de batterijen te leeg zijn.
En aangezien oplaadbare batterij daar snel onder komen, schiet dat niet echt op.
Heeft iemand tips voor oplaadbare AA accu's die langer die 1.5V vast kunnen houden?

Waarom kunnen ze dat niet standaard trouwens? Die 1.5V vasthouden?

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-07 21:31
Hello, ik zoek een (semi-)intelligente oplader voor eneloop nimh AA/AAA batterijen. Hoeft maar 2 tot max 4 batterijen tegelijkertijd te kunnen opladen. Het liefst zo goedkoop mogelijk omdat ik ook studeer dus rond de 20eu. Ik heb verschillende websites bekeken waaronder de bekende lygte-info.dk roundup. Maar ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer.

Apparaten die ik zelf al heb gevonden:
  • Nitecore UMS2 USB batterijlader
  • XTAR X2 batterijlader
  • XTAR VC4S batterijlader
  • Opus BT-C700 batterijlader
Daarnaast vond ik de Panasonic CC55 maar die schijnt moeilijk te doen over oudere niet-eneloop batterijen, en die heb ik ook.. dus dat blijft een twijfelgeval

De Panasonic CC17 die wel vaak geprezen wordt is wel weer heel langzaam denk ik. Doe nu 13+ uur met de Varta oplader en dan zijn ze nogsteeds niet vol. 7uur is dan wel een vooruitgang maar als het tegenwoordig in een uur of 2 kan met prima hitte management is dat chill :) En daarnaast lijkt het me ook leuk om gewoon echt een indicatie te krijgen dat batterijen vol zitten of wat de capaciteit is

[ Voor 35% gewijzigd door TTMJ! op 14-04-2021 12:14 ]

• 4POX

4POX

Everybody is wired

TTMJ! schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:06:
Hello, ik zoek een (semi-)intelligente oplader voor eneloop nimh AA/AAA batterijen. Hoeft maar 2 tot max 4 batterijen tegelijkertijd te kunnen opladen. Het liefst zo goedkoop mogelijk omdat ik ook studeer dus rond de 20eu. Ik heb verschillende websites bekeken waaronder de bekende lygte-info.dk roundup. Maar ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer.

• XTAR X2 batterijlader
Daarnaast vond ik de Panasonic CC55 maar die schijnt moeilijk te doen over oudere niet-eneloop batterijen, en die heb ik ook.. dus dat blijft een twijfelgeval

De Panasonic CC17 die wel vaak geprezen wordt is wel weer heel langzaam denk ik. Doe nu 13+ uur met de Varta oplader en dan zijn ze nogsteeds niet vol. 7uur is dan wel een vooruitgang maar als het tegenwoordig in een uur of 2 kan met prima hitte management is dat chill :) En daarnaast lijkt het me ook leuk om gewoon echt een indicatie te krijgen dat batterijen vol zitten of wat de capaciteit is
https://lygte-info.dk/rev...Kala%20Lii-500S%20UK.html

Ik heb deze als vervanging van mijn Nitecore D4. De D4 was te traag voor mijn doen. Ik gebruik deze leader iedere dag om mijn batterijen van de microphones op te laden. Ook doe ik regelmatig een test run voor mijn li-ion cellen. Niet de beste lader. Maar wel een hele goede voor mijn wenzen. Gekocht voor 20 dollars.

AKA Rinkel weblog

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-07 13:52

• XTAR X2 batterijlader

Je moet (ja moet) een snellader hebben, geen traaglader.
Een snellader heeft nl altijd een nauwkeurige automatische afslag. Een traaglader werkt vaak op een timer waardoor hij over-laad. Zelfs als hij een volle-cel-detectie heeft laadt hij eigenlijk te langzaam om die goed te laten werken.

Check de Liitokala Lii402 op AliExpress.
Die is er in 2 en in 4 cel uitvoeringen. Hij laadt alles en kost weinig. Werkt op USB, lekker universeel.

Edit of de Lii-PD4 of de Lii-S2.
Er is niet veel verschil tussen de laders, er zullen dezelfde chips in zitten. De poweraansluiting (220v, usb, 12v auto) verschilt en het display verschilt.
Als je op deze dingen zoekt met 'review' erbij vindt je een site waar een of andere nerd tweaker alle mogelijke laders volledig doormeet, grafiekjes erbij, en er een adviesje bij geeft.
Belangrijkste voor mij is dat een lader op tijd stopt: overladen is slecht voor accus; Ik hoef niet die 1% extra lading erin te hebben als mijn accu daarna minder capaciteit overheeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Tarquin op 15-04-2021 15:12 ]

• nero355

nero355

4POX schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:18:
https://lygte-info.dk/rev...Kala%20Lii-500S%20UK.html

Ik heb deze als vervanging van mijn Nitecore D4. De D4 was te traag voor mijn doen. Ik gebruik deze leader iedere dag om mijn batterijen van de microphones op te laden. Ook doe ik regelmatig een test run voor mijn li-ion cellen. Niet de beste lader. Maar wel een hele goede voor mijn wenzen. Gekocht voor 20 dollars.
Dit niet gezien :
The failed high voltage test is bad, buying another power supply could fix it.
:?

Doe mij maar gewoon de Nitecore D4 als het goedkoop moet! :)

• XTAR X2 batterijlader

Had je al naar de Nitecore D4 gekeken ?

• TTMJ!
florizla schreef op woensdag 14 april 2021 @ 23:55:
Dat is een indicatie van de slijtage. Geeft aan hoeveel van het laadvermogen je verliest aan warm worden van de batterij.

Zelf mis ik het niet echt. Maar het kan handig zijn als je wil weten hoe 'goed' je batterijen nog zijn, of als je ze graag sorteert in setjes met gelijke prestaties.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de NiteCore UM2 ipv UMS2 of een andere lader. Ik zie dat de UM2 nu door een actie 11,50 kost op Ali en de UMS2 18,50. Wat ik dan mis is 1A ipv 2A en geen internal resistance meter ohja en hij kan geen formaat 21700/20700 met protection, alleen zonder bescherming.

Voor wat AA / AAA eneloops lijkt me dat meer dan voldoende (misschien zelfs beter, 21700 met chipset lijkt me best een flink batterijformaal, wil niet dat mn AA te los komt te zitten :X ). Jammer alleen dat ie geen IR functie heeft maar dat was me die 7 eu niet waard. Ik denk dat ik het in de praktijk snel genoeg merk als een batterij aan het slijten is.

Ik moet zeggen dat ik wel een beetje van mezelf ben geschrokken. Het is maar een batterijenoplader. Maar toen ik zag hoe serieus anderen ernaar kijken op verschillende fora ben ik plots allemaal reviews en grafiekjes gaan bekijken, voor een aankoop van 11eu op Ali 8)7 :+

Viel me op mede-tweakers dat mensen haast verslaafd lijken aan batterijen, vraag me af waar dat door komt. Ik werd er ook OCD van namelijk :D

[ Voor 16% gewijzigd door TTMJ! op 16-04-2021 21:09 ]

• florizla
  • Laatst online: 01:01
Da's een mooie deal! 1000 cycles min 1900 mAh, dat zijn specs van Eneloop gen1. Maar wel veelbelovend dat ze 'Hecho en JAPON' zijn.

• TTMJ!
SebasFM schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:27:
[...]

Ik was tegen sluitingstijd en deze 1900 mAh lagen op een opvallende plek. De 2450 mAh niet gespot.
Is de 2450 wel echt 2450 trouwens? Mijn eneloop 1900 haalt het tot 1.47 volt, idem met de ikea 2450 dus waar zit het verschil in mah

• maartend
TTMJ! schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:20:
[...]

Is de 2450 wel echt 2450 trouwens? Mijn eneloop 1900 haalt het tot 1.47 volt, idem met de ikea 2450 dus waar zit het verschil in mah
Waar denk je dat 1900 en 2450 voor staat?

• TTMJ!
maartend schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:38:
[...]

Klopt dat het voor MaH . Maar dat kan ook met 1 volt of 100 volt of 1000 volt/ 1.47 is normaal voltage voor oplaadbare batterij.
Klopt, nominaal staat de Eneloop op 1900 op 1.2v. Mijn vraag is dan ook of ze niet hetzelfde capaciteit in MAH hebben wanneer je de eneloop door laat lopen tot 1.47v want dat is dezelfde max die ik voor allebei de batterijen haal

ik heb geen ontladingsmeter

• MBV

MBV

TTMJ! schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:57:
[...]

Klopt, nominaal staat de Eneloop op 1900 op 1.2v. Mijn vraag is dan ook of ze niet hetzelfde capaciteit in MAH hebben wanneer je de eneloop door laat lopen tot 1.47v want dat is dezelfde max die ik voor allebei de batterijen haal

ik heb geen ontladingsmeter
de oplaad-grafiek is voor zover ik weet ongeveer hetzelfde voor alle NiMH accu's. Ze zijn vol bij 1.4-1.5V (precieze spanning wordt bepaald door minus-delta-V-cutoff: het moment dat de spanning daalt bij opladen met constante stroomsterkte). Nominale spanning is de spanning waar ze bij gebruik snel naar terugvallen (en lang op blijven hangen), en ze zijn pas leeg bij ongeveer 1,0V: Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/nY4h0.gif

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-06 20:16

R-P

SebasFM schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:44:
Ik was gisteren bij de IKEA en ik kwam nieuwe LADDA batterijen tegen: een setje van 4 grijze AA batterijen met een capaciteit van 1900 mAh. Meteen een setje meegenomen voor 3,99. Ik zag ze echter nog niet op de website staan. Aangezien de IKEA wil stoppen met de normale alkaline AA en AAA batterijen, is dit misschien een goedkoper alternatief voor de duurdere LADDA's met 2450 mAh capaciteit. Ze zijn Made in Japan.

Edit: gaat om IKEA Delft
Zag ze ook net (na ruim half jaar niet in een Ikea te zijn geweest). Maar je was me dus ruim voor ;)

Kan zo snel de discussie niet vinden dat er maar één batterijfabriek in Japan zou zijn en dat dit uit dezelfde fabriek MOET komen als Eneloops ze niet liegen over de herkomst.

Overigens alleen de 750mAh AAA's meegenomen, voorheen waren die toch even duur als de 2450mAh's dacht ik? Fujitsu en Eneloop 1900mAh heb ik wel voldoende...

(Ik vermoed dat er 16 AAA Eneloops in legotreinen zitten en ik daarom er een tekort aan heb...)

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-07 13:18

SebasFM

BOFH

R-P schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:36:
[...]

Overigens alleen de 750mAh AAA's meegenomen, voorheen waren die toch even duur als de 2450mAh's dacht ik? de...
Klopt, maar dat waren ook vermomde Eneloop Pro's van 900mAh. Deze nieuwe AAA Ladda's zijn gelijk aan de normale Eneloop AAA's. Al had ik begrepen dat deze Ladda's te vergelijken zijn met de eerste generatie Eneloops en niet de laatste generatie.

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-06 20:16

R-P

Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik heb zitten goochelen met getallen in mijn hoofd. Kan zo snel niet de Ladda's van vorig jaar vinden (zoals ik al zei een tekort aan AAA's), maar mijn gewone AAA Eneloops (ééntje in de voorraad die niet in gebruik is) zijn inderdaad 750mAh (had 550mAh in mijn hoofd) en ik weet zeker dat de Ladda's inderdaad meer capaciteit hadden.

Vandaag dus 3x4 AAA's erbij gekocht voor 1€/AAA...

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Raymond schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:36:
[...]

https://www.nkon.nl/charg...tal-laadkanalen/8-16.html

Ik heb de maha c808m (omdat ik ook c en d wil kunnen laden)
Ideaal ding. Als je geen c/d nodig hebt, kijk dan naar zn kleinere broertje. Scheelt een paar tientjes :)

Maar gebruik je zoveel batterijen elke dag dan?
Flashback naar heel lang geleden. Mijn broertje had (heeft die nog steeds) een V&D bestuurbare wagen. Dat ding doet 27KM/h. (Wat vandaag de dag nog steeds snel is voor een goedkope race auto)

Toendertijd had je AA ni-cd batterijen. Ik denk dat ze 600Mah waren. Mijn vader moest 8 van die dingen laden in een goedkope 4 bay lader. Geen intelligentie. Maar een kookwekker op vier uren. Mijn broertje naar het parkeerterrein van de Nieuwe Weme Supermarkt. Kan 10-15 minute racen en weer snel naar huis. Pa kan weer 8 batterijen laden zodat broertje misschien nog een tweede keer die dag kan racen.

Als ik in Nederland ben haal ik die auto op en wil ik Eneloop 2000Mah proberen. Het laden is tegenwoordig zoveel sneller.

Nu weer ontopic

AKA Rinkel weblog

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bleh! schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:44:
Om het woud aan opladers te verminderen zou ik graag één met meer dan 4 sloten kopen.
Minimaal 6 AA/AAA NiMH, maar 12 of 16 mag ook.
Een betrouwbare snelle lader die je ook gerust een nachtje aan kunt laten staan. Beetje geavanceerd mag, hoeft niet, liever wel plug->play (ivm kinderen).

In het topic vind ik het niet zo snel. De meeste populaire zijn toch voor 4 poorten en de varianten daarvan vaak niet optimaal bij meer poorten.

Ik zat naar deze te kijken https://www.conrad.nl/p/v...ni-c-baby-sub-c-9-2176563

Iemand tips?
Ik heb zelf ooit een Ikea STORHÖGEN gekocht, omdat ik de "administratie" met mn oplaadbare batterijen een beetje zat was. Voorheen was ik voorzichtig met mijn oplaadbare batterijen en laadde ik ze op met m'n C9000 en heel geregeld ging ik ze testen om accu's van gelijke capaciteit bij elkaar te hebben.

Nu heb ik continu 12 batterijen in de storhogen, en een paar setjes ikea/eneloop batterijen erbij, en dat werkt prima. Voor een paar zaken (cameraflitser bijv.) heb ik nog een paar eneloop pro's die ik wel religieus oplaad met de C9000, maar de rest doet het prima in de storhogen. Inmiddels hebben ze een andere lader Tjugo met iets minder slots, maar ik verwacht dat die vergelijkbaar presteerd.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Toff schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:09:
[...]

Ja. Dat geldt overigens voor ouderwetse NiCad's evenzeer en wellicht ook voor andere oplaatbare cellen.
Reden is, dat deze bij kortsluiting enorm heet kunnen worden en zelfs tot explosies kunnen leiden. Door de grote stroom bij kortsluiting kunnen de kortgesloten delen ook gaan gloeien, tot brand aan toe. Heb zelf ooit voor de grap een "oude" NiCad C-cel kortgesloten met een grote paperclip, die ik al heel snel uit mijn hand moest laten vallen, omdat hij ging gloeien. vergeet je nooit meer zoiets.
Ik doe dit nog steeds :D

Ik heb een batterylader die soms mijn Eneloops niet wil herkennen. Een oplossing is dat ik ze kort sluit met een volle eneloop. Daarna gaat die "kapotte" batterijen in een break-in programma en werkt die weer goed.

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1 ... 16 ... 18

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.