[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 2 3
Acties:
  • 595.140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter

Oplaadbare Batterijen

Welkom in het algemene batterijentopic. Ik heb dit topic geopent omdat ik in het grote oerwoud der batterijen geen hand meer voor ogen zag. Er is veel onduidelijkheid over de juist manier van laden, hoe je ze moet bewaren en wat nou goede of slechte merken zijn. Ik probeer met dit topic ietswat opheldering te krijgen op dit gebied. "Maar waarom nu persé in Fotografie?" hoor ik er een aantal nu denken. Wel, camera's (en flitsers in het bijzonder) vragen nogal wat van batterijen, vooral met de steeds groter wordende LCD's schieten de vermogensvragen omhoog. Het is voor fotografie gewoon belangrijk om een flinke en betrouwbare energiebron te hebben, niets is vervelender dan dat ene moment te moeten missen omdat je cellen leeg zijn. Ook niet vergeten dat vooral flitsers baat hebben bij goede batterijen, hoe beter de batterijen, hoe vaker je kan flitsen op een setje en is de flitser sneller opgeladen. Dit topic is vooral bedoelt is voor de AA batterijen. Voornamelijk zal het gaan over de oplaadbare varianten, want dat is nou eenmaal een stuk goedkoper dan iedere keer nieuwe kopen. Het is echter moeilijk om oplaadbare batterijen te vinden die zo goed presteren als wegwerpbatterijtjes.
Informatie
Hoe een batterij werkt ga ik jullie niet leren, dan had je maar op moeten letten bij scheikunde. Wil je het alsnog graag weten dan klik je maar vrolijk een van de linkjes hier onderaan de topicstart. Wat ik wel kwijt wil is dat er een aantal verschillende soorten batterijen zijn. Ik zal mij beperken tot de twee meest voorkomende types.

Ni-Cd
De nikkel cadmium oplaadbare batterijen zijn aan het uitsterven omdat een van de hoofdbestandsdelen (cadmium) erg giftig is. Er wordt dan ook gepleit voor het vriendelijk wegbonjouren van deze batterijsoort en dat lijkt te werken. NiMH lijkt het te winnen van NiCd.

NiCd cellen houden over hun hele levensduur het beginvoltage van 1.2 Volt aan. Het zijn betrouwbare cellen en ze hebben een relatief hoge energiedichtheid. Echter hebben ze ook een aantal vervelende problemen. de NiCd cellen staan bekend om het hebben van het zogenaamde geheugen-effect. Wanneer de batterij opgeladen wordt zonder dat deze compleet leeg is onthoud de batterij dit punt. Na het vroegtijdig opladen zal de batterij voorbij dit punt altijd leeg lijken, het voltage valt drastisch omlaag en de kwaliteit gaat dus achteruit. Het is dus belangrijk om NiCd batterijen volledig te ontladen eer men deze weer oplaadt.
Naast het geheugeneffect heeft de NiCd cel ook last van langdurig onbelast gebruik. Wanneer de batterij lange tijd niet gebruikt wordt gaat de inwenidige structuur kristalliseren wat zorgt voor vroegtijdig verouderen van de batterij.

NiMH
De NiMH cellen hebben geen last van het geheugeneffect van de NiCd's. Ook hebben ze tot wel drie maal de capaciteit van een NiCd. Echter ontlaad een NiMH veel sneller uit zichzelf dan een NiCd doet, de NiCd houdt dus langer z'n energie vast. Ook is het belangrijk om op te letten dat je voor NiMH batterijen een geschikte lader gebruikt die overladen voorkomt. Deze laders gaan uit zichzelf over op druppelladen. Overladen is niet alleen slecht voor de levensduur, het is ook gevaarlijk (brand). NiMH cellen zijn ook iets temperatuurgevoeliger dan anderen, te koud en ze verliezen hun energie en te warm zorgt voor beschadiging. Het hangt sterk af van het merk bij welke temperatuur beschadiging optreed, vanzelfsprekend zullen de goede merken hogere temperaturen aankunnen.

Zorg bij de NiMH dat de eerste keren opladen rustig gebeurt, het liefst niet in de snellader dus. Dit komt de levensduur sterk tegemoet.
Merken
- GP
- Sanyo
- ANSMANN
- Eyepower
- Phillips
- VapexTech
- Hapé
- Panasonic
- Samsung
- Energizer
- Duracell

- Consumentenbond Test
- Engelse Batterijentest

Poll: Welke soort batterijen gebruik jij?
GP
Sanyo
ANSMANN
Eyepower
Phillips
Vapextech
Hapé
Panasonic
Samsung
Energizer
Durecell
Anders
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=163607&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier
Opladers
Een goede lader is net zo belangrijk (misschien zelfs wel belangrijker) als de batterij. Je kan nog zulk goede batterijen hebben, als de lader niet deugd schiet je niet veel op. Bezuinig niet op een goede lader! Zoek uit hoe de lader laadt en vraag verkopers of deskundigen om het juiste type. Zorg in ieder geval dat je een lader koopt die automatisch overgaat op druppelladen. Wellicht een lader zoeken die ook langzaam (slowcharge) kan laden, want hoe makkelijk snelladen ook is, langzaam laden is in het begin nog altijd beter.

Bij het laden van NiMH cellen is eigenlijk zelfs druppelladen niet goed. Zorg dat je NiMH cellen de eerste keren (minstens drie keer) langzaam geladen worden want op die manier gaan de batterijen langer mee. Bovendien is het veel beter om de batterijen gewoon een vast aantal uur in de lader te hangen, niet erin stoppen 's nachts en 's ochtends eruit want dan hangen ze de helft van de tijd aan de druppellading en dat vinden ze niet fijn. Vol is vol bij NiMH batterijen en geeft de lader aan dat ze vol zijn, haal ze er dan meteen uit.

Intelligente laders zijn mooie dingen omdat deze zelf bepalen hoe ze de batterij laden aan de hand van het batterijvoltage en de temperatuur. Ze hebben vaak ook fans om de temperatuur van de batterijen te beïnvloeden en schakelen vanzelf uit wanneer de batterijen vol zijn.
Aandachtspunten
Er zijn bij batterijen een aantal aandachtspunten. Deze staan hieronder opgesomt.
- Laad de batterijen voor het eerste gebruik altijd eerst op.
- Bij voorkeur de batterijen de eerste paar keren langzaam laden.
- Hou de contactpunten goed schoon (gewoon een doekje ofzo moet voldoende zijn).
- Hou setjes bij elkaar. Batterijen met een gelijk voltage presteren beter samen.
- Zorg dat als je NiMH cellen hebt, dat je ook een geschikte lader hebt.
Verkoop
Er zijn nogal wat internetshops. Laat me even weten als je goede winkels kent.
- Het welbekende (dure) Conrad
- Oplaadbare batterijen inkoopactie nummertje 4
- Opus.nl
- Accuplus.nl
Links
- Batterijen op Wikipedia
- Wederom Wikipedia maar dan z'n engelse vriendje
- Wikipedia over oplaadbare batterijen
- En wederom de engelse variant
- Stichting batterijen
- De batterijenuniversiteit (ja echt!)
- GoT Topic (oud)

[ Voor 15% gewijzigd door Josh op 26-01-2007 19:17 ]

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:23

Shaggy

Misantroop pur sang

Heb net bij de Handyman een setje van GP bijgekocht. 4 x AA 25mAh en 2 x AAA 850mAh gratis incl. lader voor €20

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a151b326d540779aba8745e8ed7b60ac/full.jpg

Mijn oude GP setje van lader + 4 x 2300mAh was gedeeltelijk kaduk. De lader heeft het begeven, maar de baterijen zijn nog goed. ( binnen een jaar ) Heb net een nieuwe Fuji 5600 en ben benieuwd hoe lang deze zich staande houden.
De 2300 tov de 2500 etc.

Ben benieuwd. Verders wel te spreken over GP, alleen vaak wel een pittige prijs.

[ Voor 9% gewijzigd door Shaggy op 30-12-2006 18:17 ]

Making an ass of myself since the 70's

Verwijderd

Heb 5 setjes, 2 setjes zaten bij een lader erbij, andere los gekocht.
2x 2800mAh AA Tinko's (Mignon) zijn paarse batterijen, te bestellen bij accuplus.nl, nu ook 3200 mAh versies ervan (oranje)
Afbeeldingslocatie: https://www.vimacdirect.nl/multishop/images/BAT_AA1x_Tinko_2800mAh-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.vimacdirect.nl/multishop/images/MaxCell_AA_3200mAh_4x-150x150.jpg

1x 2700mAh Power2000 dacht ik, liggen beneden.
1x 2300 Travel & Co bij ANWB lader.
1x 2100 Sanyo, ook bij lader.

Maar die laatste twee setjes gebruik ik weinig, meestal zijn de 3 met hoogste capaciteit genoeg.

Tinko's en die 2700 set echt tevreden mee, die andere gaan merkbaar minder lang mee.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2006 20:54 . Reden: s ]

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-03 22:38
Ik heb net deze bestelt:
Afbeeldingslocatie: http://www.mnm-computers.nl/images/Batterijen/GP_Travel-2500.jpg
maar dan de 2700 mAh versie. Die gaat het vast wel goed doen :)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Verwijderd

Ik heb de GP Powerbank rapid 2

Afbeeldingslocatie: http://www.magma.pl/esklep/images/AKUMULATORY/powerbank_rapid_2.jpg

Deze heeft het altijd naar tevredenheid gedaan, maar lijkt nu overleden ;(

Op dit moment ben ik me aan het orienteren op o.a. de GP U-Smart, die 2700 mAh batterijen op moet kunnen laden in 30 minuten. 8)

Iemand ervaring met een dergelijk snelle lader?

• Mittnick
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-03 07:41

Ervaring GP Powerbanks

Ikzelf ben nu al 2 jaar tevreden gebruiker van de GP-Batterijen. Stabiel, Snel en ook lekker veel power. Waar ik bij de 1800 mAh begon, heb ik nu ook de 2700 mAh in de pocket.

Vooral bij grotere fotoshoots zoals Bruiloften, Reportages en situaties waar je snel moet flitsen is het gewoon een must om batterijen met zulke power te hebben, zodat je flitser gewoon erg snel is opgeladen en je minder met je batterijen hoeft te wisselen.

Nieuwe Producten

GP blijft ook steeds maar weer met nieuwe producten op de markt komen die gewoon net dat beetje extra hebben tegenover andere merken. Zo is er nu weer een nieuwe lader uit (15-30 minuten) wat natuurlijk ideaal is om snel je batterijen te hebben opgeladen.. en die komt er voor mij dan ook binnenkort aan :)

Afbeeldingslocatie: http://www.batteryonline.nl/images/v800c2.jpg

Dit zijn dus mijn ervaringen ;)

Verwijderd

tymiek schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 17:52:
[...]
Bij computerland en Paradigit hebben ze de U-smart nu in de aanbieding voor 32.50 of 39.95 afhankelijk welke winkel je neemt...ik had die van mij voor 32.95 bij paradigit.
Ik gebruik die nu 2700mAH met mijn powershot S3 en ik moet zeggen dat ik veel foto's kan nemen met een lading...met flits doe ik er wel 400 denk ik zo...en in 45 minuten zijn ze vol, autolader is makkelijk voor erbij. (30 min is het allen bij 1800mAH dacht ik)
Nog bedankt voor de tip :>

Ik heb de GP U-Smart gehaald bij Computerland voor 32.50, ze moesten even zoek in het magazijn of ze er nog een hadden maar ik had geluk. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tantronics.co.uk/acatalog/gp_powerbank_usmart_240x320.jpg

Incl de 4 2700 mAh batterijen. Hij laadt ze inderaad echt snel op, zonder dat de batterijen overdreven warm worden (de ingebouwde ventilator doet z'n werk blijkbaar goed :) )

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik zie in de test die hiervoor al vermeld was een oude bekende terugkomen;
Afbeeldingslocatie: http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/images/PANASONIC1600.JPG
Ik gebruikte ze indertijd voor in m'n Minolta Dimage 5 compact camera. 1600 mAh was toendertijd aardig, maar ze gingen merkbaar minder lang mee. Wat me wel opviel, was dat de zelfontlading super traag was. Zelfs na een maand leken ze nog een volledige lading te bevatten. Een prima backup setje dus! Ze hebben bij mij een 2-3 jaar trouwe dienst gehad, totdat ik er es 1tje verkeerd om in een oplader stopte. Helaas, toen was het einde verhaal....

Ik had indertijd ook een olympus/camedia setje, die gingen het eerste jaar langer mee, alleen de zelfontlading was een tikkeltje hoger. (2-3 weken) En na een jaar was het volledig gedaan met die olympus dingen. Exit dus! De oplader die er bij zat gebruik ik overigens nog steeds. Doet er een 8 uur over om m'n setjes op te laden, maar liever traag en goed dan dat ik m'n dure AA's binnen no time weg kan gooien.

Ik heb nog een setje Afbeeldingslocatie: http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/images/UNIROSS2100.JPG ertussendoor gehad, maar die hielden het ook na een jaar voor gezien. Ze waren behoorlijk krachtig in het begin, maar na een jaar was het toch echt exit. De zelfontlading was nog aardig te noemen. Zeg een 2-3 weken.

Al bijna 2 jaar heb ik een setje Hähnel's van 2350 mAh en 1,25 volt. Serieus; super dingen! Krachtig, trage zelfontlading. Na 2 jaar, bijna 3 jaar trouwe dienst gebruik ik ze nu nog zelfs in m'n SB600&800 flitsers. De zelfontlading ligt volgens mij op een 3-4 weken. Ik doe er op het moment een 2-3 shoots mee, wat neer komt op hetzelfde gebruik als wat neographikal aangeeft, een 800 flitsen. Voordeel als je 2 sets van 4 koopt, ze worden per 2 paar met een net iets andere folie afgewerkt, waardoor je ze per 2 sets kunt gebruiken. Het heeft altijd de voorkeur om batterijen in sets bij elkaar te houden en niet met elkaar te verwisselen, dit om de levensduur ten goede te komen. Daarnaast werden ze geleverd in een el cheapo verpakkingkje dat meermalen te gebruiken is. Pas na 1,5 jaar gebruik begon 1 van de 2 lichtelijk stuk te gaan.

Bij mijn PD70x kreeg ik 2500 mAh Sanyo's meegeleverd;
Afbeeldingslocatie: http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/images/SANYO2100.JPG. Na een jaar prima dienst (en als één van de weinigen batterijen wel regelmatig opgeladen in m'n PD70x <laadtijd 4 uur>) hielden ze het er met een jaar trouwe dienst mee op, binnen een week na opladen waren ze al weer leeg. Ook exit dus! Zelfontlading was in het begin bij deze een 2-3 weken.

Omdat de rest het begeven had ben ik opnieuw op zoek gegaan naar batterijen. Bij de MediaMarkt eens op zoek gegaan naar een snellader met dito krachtige batterijen; Digital's van 2200 mAh 1,25V. Omdat de zelfontladingsperiode maar een week was, waren ze voor mij compleet onbruikbaar. Meteen exit dus! Zonde van m'n geld. Ik baal er nog steeds van dat ik ze niet terug gebracht heb, ondingen!

Maar snel weer overgestapt op nieuwe Hähnel's; 2500 mAh met 1,25 volt. Zijn nu bijna een jaar in gebruik. Wederom ook naar volle tevredenheid. De zelfontlading ligt ergens tussen de 3-5 weken, hoeveelheid shots rond de 800-1000. Ze zijn alleen wel wat aan de prijzige kant wellicht.

Bij mij gaat de voorkeur met name uit naar langdurig gebruik en een trage zelfontlading. Langdurig gebruik kan opgevat worden op 2 manieren, zowel voor een langere periode veel power kunnen leveren waarbij dus de hoeveelheid echte mAh van belang zijn. En daarnaast ook totale levensduur van de batterijen. Voor mij geld beiden eigenlijk, en kwa levensduur moge ze van mij mogen het wel langer dan een jaar doen. Wel heb ik ook gemerkt dat laders best wel belangrijk kunnen zijn. Je hoeft op zich geen high tech lader te hebben. Een el cheapo Ni-MH lader die er een 8 uur over doet is in de meeste gevallen prima zat. Nadeel is wel dat je er de tijd voor moet nemen, maar dat heb ik er graag voorover iig!

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• ktart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-07-2023
Afbeeldingslocatie: http://www.gppowerbank.nl/cmdata/images/U-Smart_-_blister.jpgIk heb zojuist een GP Powerbank U-Smart aangeschaft en de batterijen waren binnen 20 minuten al opgeladen, echt ideaal! Ik was eerst van plan om de GP Powerbank V800c te gaan halen, maar deze vind ik ook prima.

Je ziet hem dus aan de linkerkant, erg handig en er zit een fan op. Mag ook wel als de batterijen in 30 minuten opgeladen worden 8)

• Gorefest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:00

Gorefest

serial killer.

Conrad heeft de Voltcraft IPC-1 in de aanbieding voor 39.95 en geen verzendkosten indien je met IDEAL betaald! (inclusief onder andere 4x 2500 mAh AA-tjes)

Dit is echt een super ding, je kunt per batterij alles instellen en uitlezen. Bijvoorbeeld hoeveel capaciteit de accu werkelijk heeft en je kunt hem ook refreshen etc etc.

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/xl/5000_5999/5100/5120/5122/512266_LB_00_FB.EPS.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/xl/5000_5999/5100/5120/5122/512266_RB_00_FB.EPS.jpg

Zie ook de video: IPC-1 8)7

* De nieuwste laadtechnieken!
* Incl. 4 penliteaccu's2500 mAh
* Voor 1 - 4 penlite en potloodaccu's
* Uitgebreid laad- en verzorgingsprogramma
* Laadtijd slechts 2 uur voor 2500 mAh accu's
* Accytype potlood/penlite
* Laadschachten 4
* Laadtijd 2 h
* Voedingsspanning 110 -230 V~ / 50 - 50 Hz, 12 V=

De perfecte combinatie van een oplader en een diagnostisch station met actieve accuverzorging! Dankzij de meest moderne processorgestuurde laadtechniek beschikt u over vier laadprogramma´s (laden, ontladen, herstellen, formateren) die u voor elk van de 4 afzonderlijke accuschachten kunt instellen. Met 3 toetsen zijn de instellingen en de bediening in een handomdraai uitgevoerd. Door de echte vermogensmeting en de automatische vergelijkingsmeting is het geen probleem om "zwakke" accu´s te herkennen of te selecteren. De herstelfunctie maakt beschadigde NiCd-accu´s weer gezond. Nieuwe accu´s of oudere cellen die al het geheugeneffect vertonen, ontplooien door de formateerfunctie, zodat ze hun volledige prestatievermogen weer terug krijgen.

# Uitvoering:Afzonderlijke schachtbewaking
# Herkenning van volle accu´s door Peak Voltage Detection (PVD)
# Geringe opwarming van accu´s tijdens het laadproces
# Impulsinstandhoudingslading
# Uitschakeling door veiligheidstimer.

# Technische specificaties:4 laadschachten voor ronde accu's
# Accusoort NiCd/NiMH
# Accutype potlood/penlite
# Laadstroom penlite 4x 1800 mAh, potlood 4x 700 mAh
# Ontlaadstroom 500 mAh
# Voedingsspanning 110 - 240 V~ / 50 - 60 Hz, sigarettenaanstekeradapter 12 V=
# Afm. (lxbxh) 145 x 70 x 45 mm.

# Omvang levering:Oplader IPC-1
# 4 penliteaccu´s 2500 mAh
# 12 V= aansluitkabel voor sigarettenaansteker
# Stekkernetvoeding
# Tas.

Al met al een echte aanrader!!!

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:04
Toff schreef op zondag 11 februari 2007 @ 03:35:
Delta-V rulez! Accu's bijladen tot de spanning niet meer toeneemt, dat is imo de beste manier, alleen... Ik heb drie HEMA laders (art. nr. 41210760) met delta-V...(knip-knip)
Dat is toch niet helemaal het principe van delta-V (ook wel delta Peak genoemd). Als men een nicd/nimh accu oplaadt neemt de spanning over de accu inderdaad toe todat hij vol is, de delta-V slaat in dit geval echter niet op het feit dat de accu spanning niet meer toeneemt, maar de daling in accuspanning die vervolgens optreedt wanneer de accu echt vol is. Nicd/Nimh verschillen hierin ook een klein beetje, nihm vertoont een kleinere spanningsdip, wat verklaart waarom men oude voor Nicd delta-V bedoelde laders ook beter niet voor Nihm kan gebruiken, de kans bestaat immers dat de lader de spanningdip niet registreerd en de accu overlaad. Volgende figuurtje maakt een en ander nog wat duidelijker: (kon zo even geen uk/nl versie vinden :>)

Afbeeldingslocatie: http://www.cettra.cz/images/baterie/methoda_delta_peak.png

[EDIT]:
BTW, die voltcraft charger van conrad lijkt wel HEEL verdacht veel op de lacrosse BC-900, waarvan o.a. hier een review te vinden is:
http://www.bestfoto.com/P...ws/product%20review02.htm

[ Voor 8% gewijzigd door Speedsmile op 21-02-2007 15:21 ]

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Toff schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 01:35:
Delta-T(ijd) is niet beter, het is de noodrem, aka "# Uitschakeling door veiligheidstimer", zoals in de omschrijving... Eigenbouw is wel leuk, maar tegenwoordig zelden of nooit lonend.
met dT bedoel ik ook niet tijd, dat is een kleine t dacht ik. Ik bedoel delta T als in temperatuur.
Temperatuur is soms een beter criterium dan spanning.
Dit is een plaatje van het laad controller ic dat ik gebruikt heb.

Afbeeldingslocatie: http://www.vanderkelen.nl/images/laadcyclus.jpg

Eigenbouw heeft meestal inderdaad weinig nut, maar dit was voor een draagbaar meetapparaat met ingebouwd accupack en laadcontroller dat ik moest ontwerpen op mijn werk.

[ Voor 39% gewijzigd door M a r c o op 22-02-2007 09:44 ]

• M a r c o
  • Niet online
nomad85 schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 10:01:
[...]

Als je onder de douche staat en je doucht lekker heet, dan zit het water ongeveer op 41-43 graden, normaal douchen is 39 a 40 graden ongeveer. Als jij zegt dat je batterijen flink warmer worden dan 40 graden, dan kan je ze dus ook echt niet meer vastpakken.
Wat ik wil zeggen is, weet je zeker dat je batterijen veel warmer dan 40 graden worden?
Hier een plaatje uit de datasheet van mijn charge controller. Dan heb je een idee van de normale temperaturen. Laden stopt als de temperatuur meer dan 1 graad per minuut stijgt. Temperatuur beveiliging staat op 60 graden.
Dit zijn de temperaturen die de controller meet via de sensor die op de accupack zit geplakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.vanderkelen.nl/images/datasheet.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door M a r c o op 23-02-2007 11:33 ]

• Mittnick
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-03 07:41
/schop :)

@Davidshadow13
Als ik jou was zou ik gaan voor de 2500 mAh,.. alhoewel je in mijn ogen beter de 2700's kan nemen.. gewoon net iets meer power.. :)

Ik wil al een tijdje de GP-Lader v800c gaan aanschaffen, een kwartier lader die geschikt is voor héél europa.

Helaas zijn er wat leverings-problemen mee geweest; maar als alles goed is kan ik eind maart 'hallo' gaan zeggen tegen m'n nieuwe lader.

Specs
  • laadt 1 tot 4 AA en/of AAA-batterijen
  • kan verschillende capaciteiten door elkaar laden
  • meet per batterij wanneer de batterij is volgeladen en geeft dit aan d.m.v. batterij indicatoren
  • houdt iedere batterij apart volgeladen doordat hij per laadkanaal overschakelt op druppelstroom
  • wordt geleverd incl. 4 x GP 2700 Series AA-batterijen
  • detecteert defecte en niet-oplaadbare batterijen
  • uitgerust met een temperatuursensor
  • uitgerust met een veiligheidstimer
  • laadt de bijgeleverde batterijen in 15 tot 30 minuten
  • geschikt voor wereldwijd gebruik (100-240V)
  • digitale klok
Afbeeldingslocatie: http://www.greencell.nl/images/V800_blister.jpg

Tevens komen er binnenkort ook een nieuwe 'green' serie op de markt van GP die per jaar 'maar' een terugloop hebben van 15%.. alleen nog niet met 2700 mAh te verkrijgen zijn, die zijn redelijk use-less denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Mittnick op 13-03-2007 10:52 ]

Verwijderd

Voor mijn kleine mini-camera

Afbeeldingslocatie: http://xs314.xs.to/xs314/07172/recharger.jpg
geweldige batterij die langer meegaat dan die
meegeleverde penlight.

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-03 20:50

MrMarcie

CFMoto 450MT

Dit rekent anders :?

Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/bigbellybudha/pentax/1e/2700.jpg

Heb ze net in mijn nieuwe camera (zie sig) zitten. Na zo'n 300 plaatjes en veel scherm kijken en flitsen doen ze het nog steeds. Ik hoop toch wel dat ik de 500 haal. Anders ben ik niet tevreden.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 13:52:
laatste woord staat afnemen, bedoeld is afgeven
En daarvoor hebben we een pracht van een edit knopje: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif

;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 450MT

Even tussendoor.
Ook handig. Batterijbewaardoosje, of hoe heet zoiets? Kon ze steeds niet vinden, of belachelijk duur. Heb de onderstaande gevonden bij de HANDYMAN. Geschikt voor 4 AA en maar Euro 1,49. Misschien een goeie tip? Ik ben er in ieder geval blij mee.

Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/bigbellybudha/pentax/aamap.jpg

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 450MT

Ten eerste wens ik alle Tweakers en lezers van dit forum een fantastisch, maar vooral gezond, 2008.

Wat een gedoe eind 2007. Ging wat mis op de site bij Conrad, maar het is allemaal goed gekomen.

Dus een IPC-1 met 4xAA (2500mAh) en 4xAAA (900 mAh) plus tas, 12V etc. Voor 55,= Euri inclusief gratis verzending (betaald met iDeal). DHL heeft ze net afgeleverd. Binnenkort de ervaringen. Op aanraden van sommigen hier ook maar een setje Hapé 2600mAh (9,99) bij de Kijkshop gehaald.

Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/bigbellybudha/forums/ipc-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/bigbellybudha/forums/ipc-1_2.jpg

EDIT:
Heb die CONRAD batterijen erin gedaan en op standaard laden (4 x 200Mah). Na een uurtje of 3 is schacht 3 gevuld. Nu alweer 3 uur later zijn die ander 3 nog steeds bezig. Hoe ken da?

[ Voor 11% gewijzigd door MrMarcie op 02-01-2008 19:22 ]

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

'k zat gisteren de startpost eens door te spitten, kwam ik het volgende tabelletje tegen op deze site;

Afbeeldingslocatie: http://image.julius.area61server.nl/getimg/do_donts.gif (klikkerde klik) plaatje is helaas net wat breder dan 600px

Staat in mijn ogen zeer interessant info in!

Enkele voorbeelden;
- NiMH batterijen kun je beter tussen de 3-6 uur kunt opladen, sneller dan wel langzamer is slecht voor de interne structuur van de batterij.
- Li-ion batterijen zo min mogelijk volledig leeg laten lopen omdat ze hier meer van slijten dan om ze halverwege alweer op te laden
- NiMH batterijen ook niet te veel helemaal leeg trekken voordat je ze oplaad. 80% opgebruiken is het meest ideale. Wel 1x per 3 maanden volledig ontladen om het memory effect tot het minimum te beperken.
- het beste kun je NiCD, NiMH en Li-ion accu's op 40% energie niveau bewaren.

[ Voor 4% gewijzigd door jules op 03-01-2008 15:59 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Verwijderd

Mijn ervaring:

Hape 1800mAh (16 stuks)
- Na 5 jaar is er +/- 1450Mah over.
- Redelijke voltages, digi camera geeft niet snel aan dat de batterijen leeg zijn. (De batterijen waren 4 jaar oud toen ik het probeerde)

MaxCell 2450mAh (8 stuks)
- Na een jaar 1 dode batterij.
- Capaciteit schommelt steeds 1600-2400mAh
- Slechte voltages, na volledig laden zegt mijn camera al "low battery" :/ en de flits is nog niet eens 1x geladen.
- 3 jaar in bezit

Digi Foto Camera: Nikon Coolpix 7600 (2 AA nodig)
Lader: Voltcraft IPC-1

* leeftijd is wel ruwe schatting O-)

Mijn nieuwe aanwinst: Varta 2700mAh

Afbeeldingslocatie: http://i9.tinypic.com/7xmb41x.jpg

Te koop bij kijkshop voor 21,99 (2e blister gratis)
Iemand al ervaring met deze Varta's. Volgens Chip magazine als beste gestest. Zelfs beter dan Eneloop. :9

Verwijderd

orejas schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 21:02:
[...]

Voor potentiele kopers; € 14.99 bij Chear.
Ik ben 'in de markt' voor nieuwe batterijen nu ik over twee weken 5 maanden ga reizen en mijn 2500 mAh Hema batterijen niet meer willen.
Die van kijkshop is wel 2x 4 stuks (2e blister gratis). Daarnaast is kijkshop wel overal te vinden, dus je bespaart ook verzendkosten.
Edit; @ hieronder; Echt? Dat blijkt namelijk niet echt uit de internetsite van de kijkshop
http://www.kijkshop.nl/folders/

Linker folder laatste pagina

Afbeeldingslocatie: http://i1.tinypic.com/7xn4sxg.jpg
Best wel een slechte review. Geen voltage test bij energieslurpende digi foto cams.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2008 21:48 ]

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-04 17:57
Toff schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 03:01:
@FX16:
Jouw zelfbouw LED fietsverlichting trekt 1 A op 12 V ??? Van mij mag het hoor (zij het dat fietsverlichting in NL iig van een keurmerk voorzien moet zijn), maar het lijkt me nogal veel?
Verder is het leuke van de IPC-1(L) nu juist, dat je per cel kan laden etc, waardoor mindere exemplaren eerder door de mand vallen. Als één van jouw 10 cellen kapot is, gooi je ze allemaal weg? Individuele meting verlengt waarschijnlijk ook de levensduur van de cellen.

De IPC-L is trouwens momenteel weer in de aanbieding bij Conrad, incl. 4x 2100 mAh "endurance" cellen voor € 39,95 (kaal € 34.95).
Kijk.....
Het probleem is dat ik 10 cellen tegelijk moet kunnen opladen .
De oplossingen die ik op de conrad site vind zijn niet toereikend.
Er staat een lader te koop die 8 cellen tegelijk kan laden maar dan mis ik nog steeds 2 laadschachten
het gaat om deze lader:

Afbeeldingslocatie: http://www.order.conrad.com/xl/5000_5999/5100/5120/5121/512146_LB_00_FB.EPS.jpg
LAADAPPARAAT UFC-8 INCL 12V-ADAPTER voor 49,95

En over mijn fietsverlichting.
Die gebruik ik als ik op de racefiets zit.
Als je zo hard rijd wil je graag zien wat er op je pad komt dus heb ik flink wat licht nodig.

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 10:08

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

WVL_KsZeN schreef op donderdag 10 april 2008 @ 12:05:
[...]
@hars73 : Hoe oud zijn je batterijen? Het kan natuurlijk aan de lader liggen en dat deze niet goed detecteert wanneer de batterijen vol zijn. Het kan ook zijn dat de batterijen slecht gebruikt zijn en gewoon een beetje versleten..

Wat doet je lader met andere batterijen? Hoe reageren je batterijen in een andere lader?
Ik heb helaas geen andere lader, dus kan het niet proberen. Het pakje batterijen wat ik gebruikt heb was nieuw, het merk is H&H (rood/geel, ooit via een Samenkopen actie aangeschaft). Ik heb wel andere merken batterijen, maar dat zijn wat oudere Aldi/Lidl batterijen van 1700mah, die al wat minder betrouwbaar zijn. Heb wel eens gemerkt dat als ik Aldi AAA's in de Hema lader doe, de lader binnen enkele minuten al aangeeft dat ze vol zijn.. maar dat zijn ze dan niet.

Misschien moet ik gewoon de Eneloops even afwachten en proberen in de lader. Maar je hebt gelijk, de IPC-1 ziet er wel handig uit omdat je kunt zien hoeveel vermogen in de batterij zit.

Inmiddels zie ik dat dit ook wel compacte laders zijn, waarbij de 2000 ook een indicatie heeft van het vermogen van de batterij. Beide modellen hebben een normale euro-netsnoer, dus dat scheelt aardig ruimte in de fototas.

Cullmann Ultraloader 1000 travel:
Afbeeldingslocatie: http://www.cullmann-foto.de/en/products/power/images/67131L.jpg

Cullmann Ultraloader 2000 refresh:
Afbeeldingslocatie: http://www.cullmann-foto.de/html/products/energie/images/67134_m.jpg

Iemand ervaringen met deze modellen?

[ Voor 27% gewijzigd door hars73 op 10-04-2008 13:30 ]

Verwijderd

ik mis sony & varta in het lijstje?

Afbeeldingslocatie: http://sp.sony-europe.com/media/8/3899
deze heb ik nu al een hele tijd perfecte batts voor in de camera, worden niet warm naar veelvoudig gebruik.. en tot nu toe geen enkele klacht erover.

heb tijd trug ook 4x varta 2000mah + lader gekocht voor maar een tientje bij de blokker als ''extra'' en die werken ook prima.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2008 09:34 ]

Verwijderd

pipo76 schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 14:50:
[...]

. Er ging zo'n 220 mAh in, dus een verval van zo'n 11% in 2 maanden. Niet gek.
tegenvallertje.Waarschijnlijk heb je een slecht setje getroffen.

Afbeeldingslocatie: http://www.eneloop.info/uploads/pics/high_quality_battery.gif

op jaarbasis hoort hij maar 15% te verliezen(approx)

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-04 15:00
Heeft iemand enig idee waar je van die batterij opberg doosjes kan halen?
Ik heb er een paar nodig.
Ik zoek me rot maar ik kan niets vinden.
Bij conrad hadden ze wel iets, maar dat was volgens een mede tweaker niets.

deze bedoel ik dus:
Afbeeldingslocatie: http://i203.photobucket.com/albums/aa84/mauricewal/DSC03463.jpg?t=1208720277

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

ik heb deze bij opus vandaan, mooi mee laten komen bij een bestelling dvdtjes ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.opusshop.de/images/prod/ANBATBOX_300.jpg
ruimte voor 8 stuks dus.

Verwijderd

Ik heb van die groen / doorzichtige tasjes van GP, met klitterband sluiting. Werkt prima. Je kunt ze in je broekzak stoppen zonder dat je in je benen geprikt wordt, je kunt er mee gooien, alles blijft heel :D

Gratis Bij de prijs inbegrepen bij heel veel GP setjes (maar niet de Recyko's lijkt het).

EDIT: Deze dus:
MrMarcie schreef op donderdag 20 september 2007 @ 11:56:
Even tussendoor.
Ook handig. Batterijbewaardoosje, of hoe heet zoiets? Kon ze steeds niet vinden, of belachelijk duur. Heb de onderstaande gevonden bij de HANDYMAN. Geschikt voor 4 AA en maar Euro 1,49. Misschien een goeie tip? Ik ben er in ieder geval blij mee.

[afbeelding]
>>
Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/bigbellybudha/pentax/aamap.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2008 23:53 ]

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 10:08

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Conrad heeft nog wel deze, bedoeld voor 8 penlites. Misschien kun je in de 3 overgebleven vakjes nog wat anders doen :*)

Of je neemt twee van deze doosjes, heb je 3x een reservesetje van 5 batterijen ;)

http://www.conrad.nl/goto/?product=250054

Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/m/2000_2999/2500/2500/2500/250054_LB_00_FB.EPS.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door hars73 op 23-04-2008 10:25 ]

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben voor Afbeeldingslocatie: http://www.backcountrygear.com/images/PetzlTacTikkaPlus.jpg

:P

Wat nou vasthouden? En genoeg lichtopbrengst :)

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:49
Mijn ervaringen met de hema snellader. Ik heb hem nu een maand of twee en ik was best tevreden met het ding.. Tot vandaag, voor het avond eten heb ik een setje vartha 2700 mAh Ni-MH erin gedaan. De schuifregelaar stond gewoon op Ni-MH. Toen ik terug kwam rook ik verbrand soldeer dus ik hem hem gelijk van de strook gehaald en de batterijen eruit gehaald, de batterijen waren gloeiend heet en de oplader nog veel warmer. Nadat deze was afgekoeld heb ik hem open geschroefd om even het printplaatje te bekijken, en inderdaad de soldeer was al begonnen met smelten. En dit terwijl soldeer pas smelt rond de 180 graden.

Ik heb er een foto van genomen ter illustratie.

Afbeeldingslocatie: http://www.aalbregt.net/got/images/_mg_3823_thumb.jpg

Zoals je ziet is het soldeer op veel plekken gewoon verbrand. Morgen maar even naar de hema om te vragen of dit gebruikelijk is.

Verwijderd

Minpuntje van Li-ion is het explosie gevaar
Nog geen last van gehad nog dat ze warm worden of wat. Ik denk dat de regelelectronica goed is want ik heb een testje gedaan met mijn laptop en je kunt die elektronica heel makkelijk testen:
Zet je laptop aan en trek de stekker er voor exact 30 seconden uit en sluit hem dan weer aan. Als het goed is gaat hij niet laden omdat de capaciteit nog 99,5% is. Gaat hij wel laden; oppassen.

Loodaccu's doen dat wel. Als mijn lader klaar is en ik koppel af om vervolgens voor 10 seconden alleen de lampen te laten branden laad hij alweer bij voor 3 seconden en slaat dan weer af. ZDit betekend dat je accu's slecht aan het worden zijn. De nieuwe hebben hier geen last van en willen pas na >1km bijladen.

NiMH. Gisteren het setje bijgeladen en het meest verassende is dat ze alle 4 tegelijk afgeladen waren terwijl er 2 zijn gebruikt en 2 niet :? en de lader laad ze een voor een apart.

behoorlijk heftig setje:
Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/2iqy550.png
5x 12V 18Ah. Mijn FietsNED dealer vond het wel durf om het zelf te doen want de klus is niet moeilijk, maar vergis ik me één keer dan kan ik blind worden door de vonk. In dat oogpunt zijn loodaccu's 10x gevaarlijker als Li-ion. 7000 A is geen uitzonderling als kortsluitstroom. Dat is dus gewoon lassen zonder bril.

Ik zie nog :P

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2008 20:07 ]

• Orion84
  • Laatst online: 13:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zo, aangezien mijn NiMh AA batterijen toch best wel warm worden in mijn GP Rapid lader (4-5 uurs lader, dus niet eens extreem snel) heb ik maar een oude Socket-A koeler uit de kast geplukt en die past mooi bovenop de vier AA's die aan het laden zijn :Y)

Afbeeldingslocatie: http://home.orion84.nl/pub/laderkoeler.jpg

Fannetje aan een regelbare adapter, zodat het niet al te veel herrie maakt en nu worden ze nauwelijks lauw, ipv ruimschoots meer dan 40 graden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Google rekent nu eenmaal niet met de Paypal koers die atm iets van 1,50 -1,51 is. ;)

Ik heb een tijdje geleden voor EUR 38,52, ofwel 40 euro bij Paypal (grofweg) 8 Eneloops en 8 Recyko's gekocht plus natuurlijk vier van de gebruikelijke doosjes.

De isolatie van de Recyko's is slecht :r :r . De recyko's zijn overigens ook langer en dikker. De Eneloops passen per vier in de ruimte van een D cell in een niet uitgefreesde recente D size MagLite. De Recyko's niet. De Recyko's passen gelukkig nog wel net in de AA MagLite's en gaan daar luchtgeveerd in en vallen er flink afgeremd uit. :+

EDIT: Nog even twee foto'tjes van m'n nieuwe Maha 808m lader showen :P :

Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z137/jcvjcvjcvjcv/DSC_4816.jpg?t=1214522258

Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z137/jcvjcvjcvjcv/DSC_4820.jpg?t=1214522418

Ter referentie er een Voltcraft IPC-1 bijgedaan >:)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2008 01:20 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
RedHead schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 15:06:
[...]

Over deze posting had ik even heen gekeken. Maar klopt het dat bovengenoemde verschillen ook echt aanwezig zijn? Kan iemand met een IPC-1 (zonder L) eens de specs van zijn adapter posten?
Klopt
Poweradapter inderdaad 3.0 V ; 4.0 A
1800 mA laadstroom werkt alleen voor maximaal 2 AA accu's, die zich in slot 1 en slot 4 moeten bevinden. Eerlijk gezegd heb ik deze laadstroom nog nooit gebruikt.
detectie volle batterijen : minus-delta-U-uitschakeling (IPC-1L) vs Peak Voltage Detection (IPC-1)
Over de eindpuntdetectie: Volgens mij is dit twee keer een manier om hetzelfde te zeggen, namelijk een kleine spanningsdip (minus deltaU) na het bereiken van het maximum (peak Voltage)
Afbeeldingslocatie: http://www.mpoweruk.com/images/nickel_chargers.gif

Een minpuntje van deze lader dat ik ben tegengekomen is dat hij af en toe batterijen die erg lang stil hebben gelegen (bijv 2 jaar) niet herkent, ofwel op het display blijft "nul" staan. Met andere woorden, de lader doet in zo'n geval niets. De enige manier om er dan nog wat in te krijgen is om ze eerst een paar uur in een domme lader te stoppen en dat het refresh programma op de IPC-1 te starten.
Helaas is meestal de conclusie dat dergelijke (deep depleted) batterijen nog maar een fractie van de oorspronkelijke capaciteit halen en alsnog bij het klein chemisch afval belanden, dus de IPC-1 had toch gelijk :)
Voor de liefhebbers heb ik de IPC-1 manual even gemirrored.

[ Voor 33% gewijzigd door Henk007 op 24-07-2008 15:36 ]

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:50
Ah, een batterij ervaring topic. Nice. Kan ik m'n ei even kwijt.

Ik heb namelijk vrij lang gelden een setje GP's gekocht. Helaas weet ik niet meer exact wanneer, maar ze zijn toch zeker wel een jaar/ anderhalf jaar oud. Ik weet niet wat de levensduur van deze baterijen is, maar ze willen niet meer opladen. Ik heb twee laders. Eén druppellader en een originele van GP. Ik doe de batterijen en 's avonds in (rond 10 uur) en haal ze er 's ochtends weer uit (rond 8 uur). Daarna gaan ze in m'n camera of mijn Logitech muis en na een dag zijn ze weer leeg. Ik heb het idee dat ze af zijn, maar ik heb ze naar mijn mening nog lang geen 1000x opgeladen.

In het verleden kon ik een heel geheugenkaartje (2gb) volschieten met 1 set batterijen.
Dat lukt met de GP's niet meer.

Ik heb toen maar eens een nieuw setje oplaadbare baterijen gekocht. Dat was een jaar geleden. Dit is een setje van Duracell. Daar ben ik ook niet tevreden over, want deze vertonen nu al dezelfde kuren als de GP's.

En sinds kort heb ik een setje van Ansmann, omdat deze goed getest was door de Consumentenbond in juli 2006. Deze bevallen me tot nu toe prima. Ik kan eindelijk weer een geheugenkaartje volschieten zonder de baterijen te hoeven vervangen.

Maar de grote vraag is of mijn GP batterijen echt af zijn, of dat het tijd wordt voor een nieuwe lader?
Hierbij maar even een foto van de collectie:

Afbeeldingslocatie: http://www.rimave.nl/image/battie.jpg

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:50

The_Scarabial

MTB for life!

De lader die erbij zat. Volgens mij deze: Afbeeldingslocatie: http://www.gprecyko.com/en/images/AR01-os.gif

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Wildfire

Joy to the world!

Al in het HK "Heb je iets nieuws" topic gepost, maar hier is het toch iets beter op z'n plaats... :)

Pas op, batterijengekte hieronder :P

Gisteren gearriveerd...

Ansmann AAA-batterijen 1000mAh & Ansmann AA-batterijen 2850mAh

Afbeeldingslocatie: http://www.aabatterijen.nl/images/big/ansmann1000.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.ansmann.nl/estore/uploadimages/170889.jpg

XCell AAA-batterijen 1000mAh

Afbeeldingslocatie: http://www.aabatterijen.nl/images/big/xcell_1000.jpg

Vandaag gearriveerd...

2x Energizer Ultimate Lithium AAA-batterijen (niet oplaadbaar)

Afbeeldingslocatie: http://www.wilkinsonplus.com/content/ebiz/wilkinsonplus/invt/0254183/0254183_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.wilkinsonplus.com/content/ebiz/wilkinsonplus/invt/0254183/0254183_m.jpg

2x Energizer Ultimate Lithium AA-batterijen (niet oplaadbaar)

Afbeeldingslocatie: http://www.argos.co.uk/wcsstore/argos/images/118-9803954SPA68UC346351M.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.argos.co.uk/wcsstore/argos/images/118-9803954SPA68UC346351M.jpg

4x Eneloop AAA-batterijen 800mAh

Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/xl/2000_2999/2500/2520/2520/252044_BB_02_FB.EPS.jpg

4x Eneloop AA-batterijen 2000mAh

Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/xl/2000_2999/2500/2520/2520/252004_BB_01_FB.EPS.jpg

Conrad Energy Lithium 900mAh 9V blok (niet oplaadbaar)

Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/xl/6000_6999/6500/6500/6506/650630_LB_00_FB.EPS.jpg

4x Conrad Endurance AA-batterijen 2100mAh

Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/xl/2000_2999/2500/2510/2510/251050_BB_00_FB.EPS.jpg

4x Conrad Endurance AAA-batterijen 800mAh

Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/xl/2000_2999/2500/2510/2510/251010_BB_00_FB.EPS.jpg

En om het allemaal in te laden enzo, een Voltcraft Charge Manager 2015:

Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/xl/2000_2999/2000/2020/2020/202015_LB_00_FB.EPS.jpg

Die XCell AAA 1000mAh batterijen heb ik gisteren in een Hapé snellader bijgeladen tot volle capaciteit, maar vandaag heb ik ze dus in de Voltcraft gestopt voor een check-cyclus (ontladen gevolgd door laden), met de volgende resultaten:

1x 993mAh
1x 1104mAh
1x 1149mAh
1x 1214mAh

Eentje iets onder de rated capacity, maar de andere drie 10%, 15% en 20% erboven! Netjes!

Ik ben nu de Ansmann AAA 1000mAh batterijen in een ontlaad-laad cyclus aan het doen, morgen eens kijken of de 1000mAh capaciteit ook gehaald wordt.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• A_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-03 20:24

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Leuk, nog meer batterijengekken!

20% erboven, ik heb best wel wat testen online gezien, maar meer dan een paar procent erboven heb ik niet gezien.

Dit is de enige AAA test die ik ken: http://www.robertphotoblog.com/home/nimh-batteries/

Oftewel ik vraag me af of je lader wel zo eerlijk meet... Probeer eens hetzelfde, maar dan de batterijen in andere schachten.. Ik heb zelf twee Maha C9000 laders, maar die hebben ook afwijking kwam ik achter. Daarnaast heb ik ook nog nooit zo'n grote variatie (993 tot 1214 mah, ruim 20%) gezien in onderstaande collectie.

overigens heb ik deze besteld, is al onderweg, CBA II, batterijen ontlaad en mooie grafiekjes maak apparaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.westmountainradio.com/Image/CBAxsmall.jpg

Belooft 10 bit precisie en ontladen tot 40 ampere.. Daar kan ik onderstaande collectie flink mee pesten.
Afbeeldingslocatie: http://nkon.nl/testbed_klein.jpg

[url=http://sk.nkon.nl]

Verwijderd

Tadaa;
het resultaat van een tijdje alles bij elkaar zoeken.:

Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z137/jcvjcvjcvjcv/DSC_6460-1.jpg

Bovenstaande is m'n verzameling werkende cilindrische Ni-Mh accu's en batterij-vriendelijke laders. De GP Powerbank Smart 2 staat er dus niet op, net zoals de 9V blokjes.

(foto is clickable)

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
CBA II is binnen, leuk speeltje:
Afbeeldingslocatie: http://nkon.nl/cba.jpg

Met leuke grafiekjes, klik voor grote versie:
Afbeeldingslocatie: http://nkon.nl/cba-eneloop-imedion-klein.jpg

Een kleine noot: ik had wat probleempjes met de contacten, waardoor de spanning niet 100% betrouwbaar is. Als ik mijn multimeter op de batterijen zette tijdens ontladen kreeg ik bij de Eneloop dezelfde spanning, maar bij de Imedion een iets hogere. Werktelijke spanningsverschil is denk ik 0,02 a 0,03 Volt.

Die twee strepen naar beneden: bug in software gok ik, negeren maar.

Meer resultaten komen nog.

[ Voor 1% gewijzigd door een moderator op 19-09-2008 15:41 . Reden: check images ingedrukt ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Zo, ik heb de Vapextech batterijen binnen.

4x 1100mAh AAA
Afbeeldingslocatie: http://www.vapextech.nl/images/AA900.jpg

Deze doen het volgende na een charge-discharge-charge cycle:

1032 mAh
1049 mAh
1065 mAh
1255 mAh

De eerste drie vind ik toch best goed, zit iig in de buurt van de geclaimde 1100mAh. De vierde, van 1255mAh, is een vreemde eend in de bijt. Ik zal deze batterijen komende week nog eens door een C/D/C-cycle halen om te kijken wat dan het resultaat is.

Verder nog 4x 2900mAh AA:
Afbeeldingslocatie: http://www.vapextech.nl/images/VTE2900AA.jpg

Twee van deze vier 2900mAh batterijen heb ik nu door een C/D/C-cycle kunnen halen. Die echter met teleurstellend resultaat:

2480 mAh
2488 mAh

Beide dus ruim 400mAh onder de geclaimde capaciteit. Nog even afwachten wat de andere twee doen, maar gezien dit resultaat heb ik weinig hoop. Maar ook deze vier zal ik later deze week nog door een C/D/C-cycle heenhalen. Wie weet moeten ze "op gang komen".

[ Voor 10% gewijzigd door Wildfire op 24-09-2008 20:07 ]

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Mijn collectie op 2.5 Ampere ontladen.

2 nootjes: waar str staat moet Maxcell staan, en waar reduced2-1teveel staat moet Sanyo-3 staan.
-x kan je negeren, dat is mijn aanduiding voor welke batterij ik gebruikt heb.

(Kan de legenda niet aanpassen, jammer)

Klik voor grote (leesbare) versie
Afbeeldingslocatie: http://nkon.nl/2.5amp-klein.png

[ Voor 4% gewijzigd door A_K op 25-09-2008 15:52 ]

• M a r c o
  • Niet online
joopv schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 11:13:
[...]

Misschien wat uitleg, want ik heb het idee dat er soms wat verwarring is bij mensen zonder elektra of natuurkundige achtergrond.

Vanuit het oogpunt van een natuurkundige is C is de SI term voor Coulomb, en dat is 1As (1 ampere gedurende 1 seconde). 1 Ampere-uur (Ah) is dus 3600C.

In de wereld van (oplaadbare) batterijen betekend C iets heel anders, nl de capaciteit (in Ah) van de cel waar je het over hebt, en dat is dus geen constante zoals hierboven.

Verder laadt je met een stroom (in Ampere), en niet met een lading. De term "laden met 0,4C" is dus feitelijk, semantisch gezien, onjuist. Je bedoeld "laden met een stroom (in Ampere) die overeenkomt met 40% van de celcapaciteit C (in Ah) per uur"
De term C moet je hier idd los zien van zijn natuurkundige tegenhanger.
C is bij batterijen inderdaad geen constante, omdat het gedrag bij het laden van een batterij met een bepaalde stroom ook afhankelijk is van zijn nominale capaciteit (hier dus C genoemd).
Oftewel, de laadcurve van een 1500 mAh accu die je met 0,75 A laad, is exact gelijk aan de curve van een 2500 mAh accu, die je met 1,25A laad.
In de wereld van de acculaders, wordt daarom ook gesproken over een "charge rate of C/2"
Hier een voorbeeld van een curve.
Afbeeldingslocatie: http://www.vanderkelen.nl/images/laad_curve.jpg
Deze grafiek is in principe altijd van toepassing, onafhankelijk van de capaciteit van de accu.

En of de term "laden met 1C" semantisch (dude...) onjuist is, zou ik niet weten, maar dit is toch hoe je het in alle datasheets van laad ic's tegen zult komen.

Hier een leuk voorbeeld van een IC waarmee je een lader kunt maken.
http://www.linear.com/pc/...7,C1078,C1089,P9614,D6917

[ Voor 10% gewijzigd door M a r c o op 01-11-2008 12:01 ]

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:30
UltraR-pc schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 16:30:
Ik ga binnenkort de Panasonic Fx35 camera aanschaffen.
1 ding is me echter niet duidelijk, en kan ik nergens vinden.

De camera wordt geleverd met:
* accu
* acculader
* AV-kabel
* USB-kabel
* AC-kabel
* polsbandje
* CD-ROM

Volgens mij is dit een DMW-BCE10 lithium-ion rechargeable battery. Is dat gewoon een goed ding en hoef ik verder geen batterijen of accu apart aan te schaffen?
Lijkt me niet.
Mij leken oplaadbare batterijen het handigst, maar ik kan echt niet duidelijk krijgen of deze camera daar geschikt voor is en of het überhaupt wel nodig is.
Ik ook niet 123, als ik echter zie hoe klein die camera is kan ik me niet voorstellen dat er genoeg batterijen in kunnen om 'm aan te drijven. NEem daarbij de vormfactor van die bce10:

Afbeeldingslocatie: http://images.beslist.nl/beslist-images/655/LARGE/000/000/200/200789.png
Op 1 site werd bijv. aangeraden om een speciale oplaadbare batterij twv 47,50 erbij aan te schaffen:
Panasonic DMW-BCE10, Oplaadbare Batterij , voor DMC-FX30 / FX35 / FX37

Dat komt dan weer nogal prijzig op mij over als ik ook gewoon GP oplaadbare batterijen zou kunnen kopen voor 4 euro, of als de accu die er standaard bij zit ook prima is (of is het zelfs gewoon precies dezelfde?).
Die accu zal prima zijn. enige reden die ik zo 123 kan bedenken om een 2e accu aan te schaffen is als je langere tijd geen mogelijkheid hebt om op te laden en/of als je een warhoofd bent die vergeet om te laden en spontaan z'n camera trekt.

Ik zou voor dat soort dingen even op ebay kijken. Een namaak accu plus lader heb je al voor een euro of 15. Zelfs met verzenden ben je dan nog flink goedkoper uit.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• SunnyD
  • Laatst online: 16-12-2024
psychodweep schreef op woensdag 10 december 2008 @ 21:38:
http://www.akkushop.de/ac...f6a0af2163794c9ea878889c5

-> Deze ziet net hetzelfde eruit als die voltcraft, iemand ervaring met deze ?
Afbeeldingslocatie: http://www.akkushop.de/images/AccuPower-IQ-128-Bild.jpg

Ja, is dezelfde.
Ik heb hem vandaag binnen gekregen van Conrad, 25 euro inclusief verzendkosten en dat vind ik een koopje, het is een prachtig en vooral zeer praktisch en funktioneel apparaat...

[ Voor 28% gewijzigd door SunnyD op 11-12-2008 18:23 ]

• SunnyD
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik heb m'n 4 2500mA GP cellen aan het refreshprogramma van de IPC-1L gehad en dit is het resultaat :

Afbeeldingslocatie: http://www.lodio.tweakdsl.nl/fotos/full2_.jpg

Ik heb nu 4 2700mA Vapexjes in de lader op 500mA en

de eerste geeft al Full aan met 801mAh,
de tweede met 870,
de derde met 1255
de vierde met 2800mAh

Grote verschillen, wat moet ik ermee?
Eerst maar weer ontladen...

Het ziet er slecht uit, de eerste 2 cellen kwamen bij het ontladen uit op 600 en 700mA..
De derde op 1040...

Het wordt beter, een stuk beter zelfs. Na nogmaals opladen staan de laatste drie cellen op ca 2.5A en de eerste na een derde cyclus ook.
De cellen hebben nu alle vier een vermogen van ca 2Ah. Nog geen 2.7Ah maar dat kan nog komen en voorlopig ben ik nu niet ontevreden. :)

En uit dit alles blijkt dat nieuwe cellen een zeer uiteenlopend vermogen kunnen hebben en dat het 3 a 4 keer op- en ontladen voor gebruik eigenlijk noodzakelijk is.

Als je nieuwe cellen direct gaat gebruiken na 1 keer opladen loop je het risico dat door de cellen die het eerst leeg raken, de ontlaadstroom van de rest van de cellen gaat lopen. En die stroom loopt dan dus wel in de verkeerde richting door die lege cellen. Kan niet goed zijn...

[ Voor 129% gewijzigd door SunnyD op 13-12-2008 08:24 ]

Verwijderd

SunnyD schreef op donderdag 11 december 2008 @ 18:19:
[...]

[afbeelding]

Ja, is dezelfde.
Ik heb hem vandaag binnen gekregen van Conrad, 25 euro inclusief verzendkosten en dat vind ik een koopje, het is een prachtig en vooral zeer praktisch en funktioneel apparaat...
Zijn allemaal hetzelfde. Alleen zit er een ander merkje op.
De mijne. Technoline BC700

Afbeeldingslocatie: http://www.maitolaituri.tv/images/bc700p.jpg

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Ik heb net m'n lader ontvangen (ipc) en direct m'n voltcraft Aldi batterijen 2000 mah batterijen van 3 jaar oud erin gestoken en die zijn nog verrassend goed. Eentje ervan was minder:

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2s0zdw1.jpg

Niet slecht voor 3 jaar oude 5 EUR batterijen.

Verwijderd

Voor de eerste keer wordt vaak 0,1C aangeraden. Nu kun je dat niet helemaal kiezen met 2700 mAh AA's in de IPC-1, maar ach: 500 is dan nog geen eens 0,2C. Op 2A worden ze in ieder geval ongezond volgepropt. Het is volgens mij beter gewoon veel laders en veel AA's te hebben dan een paar uber snelle laders en weinig AA's die je vervolgens heel snel verslijt.

Raad eens tot welke groep ik behoor:

Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z137/jcvjcvjcvjcv/DSC_6460-1.jpg

Recent nog een IPC-1, 16 AA Eneloops en 8x Conrad 2500 mAh (AA) bijgekomen, die niet op de foto staan.

• Resinman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:10
Bedankt voor de uitleg!

Ik heb de 2500mAh Conrad energy batterijen gisterenavond in de lader gestopt en ben begonnen met het refresh programma (opladen 500mA). De waardes tussen de batterijen verschillen op dit moment nogal, vooral de 2de:

1. 1708 mAh
2. 1131 mAh
3. 1625 mAh
4. 1636 mAh

Kan iemand mij vertellen wanneer het refresh programma stopt?
Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 00:43:
Raad eens tot welke groep ik behoor:
Wat een collectie! :)
Roelant schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 10:20:
Interessante discussie, bergen informatie en leuke praktijktest-info.
Dat dacht ik ook. Twee weken geleden mijn nieuwe zaklamp ontvangen (Led Lenser P7) en mezelf daar maar meteen geregistreerd (zaklampen forum). Ik had een aantal vragen over batterijen icm deze zaklamp en daar kreeg ik enorm veel reacties op, meer en uitgebreider dan ik dacht :)

Nu heb ik nog een andere vraag. Al surfend op internet kwam ik behoorlijk wat plaatjes tegen van de Voltcraft IPC-1. Nu viel mij op dat al deze versies een ander logo hebben dan mijn model. Zie het plaatje hieronder. Ik heb het onderste model.

Afbeeldingslocatie: http://img90.imageshack.us/img90/3578/ipc1uq6.jpg

Zijn er andere IPC-1 eigenaren welke hetzelfde logo hebben als mijn versie?

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:45
Ik heb laatst een paar eneloops bij dealextreme besteld.
Ik heb ze even op de test stand in mijn ipc 1 gezet.
Ze geven beide ~2400 mAh aan.
Is er wat aan de hand met mijn lader of heb ik een stel 'fake' Eneloops te pakken?
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/03/12/1236886413-470.jpg
De verpakking zag er wel betrouwbaar Sanyo uit.

• pinojo123
[b]
Je mag het product houden en je krijgt "store credits", wat zou moeten betekenen dat je iets anders mag uitzoeken voor hetzelfde bedrag, toch?
In de mail stond 'store credit for the full purchase price"

De gewraakte batteijen, schrijfout wahs.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/03/20/1237569076-40.jpg

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:11

Phehistyr

De Epische Lurker

Kun je hem er niet gewoon instoppen? Bij mijn IPC-1 zit er namelijk een kleiner klemmetje voor AAA's onder de klem voor AA's. Het kan zijn dat die bij de IPC-1L ontbreekt, dat is namelijk niet te zien op de productfoto's op internet. Ik heb even snel een foto gemaakt hoe het er mij uitziet, hopelijk heb je er iets aan. Excuses voor de brakke kwaliteit, maar ik heb weinig tijd om een fatsoenlijke foto te maken.
Afbeeldingslocatie: http://i662.photobucket.com/albums/uu348/Phehistyr/th_IMG_0064.jpg

Die dummy's die je op een foto zag zijn bedoeld om gewone AA's te kunnen gebruiken in apparaten die normaal alleen D-cellen slikken

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Verwijderd

Vandaag de Ansmann Digispeed 4 binnen gekregen en ik ben zeer te spreken over deze lader.

Mooi qua design
Autoladerstekker
Ingebouwde ventilator die automatisch aanspringt wanneer de lader en/of de batterijen te warm wordt
Laad super snel op. 2700 mA Gp´s compleet opgeladen in 1 uur en 12 minuten.
Lader schakelt automatisch over op druppellading en herkent defecte batterijen.
Tevens is elke schacht apart aangestuurd waardoor je alles door elkaar kan laden. (met uitzondering van NiMH en NiCd. Maar wie heeft er tegenwoordig nog NiCd batterijen?)
AA laadstroom 1750mA
AAA laadstroom 700mA
Robuust apparaat
En prijs/kwaliteit aantrekkelijk. € 49,00 inclusief gratis opbergbox voor 8 AA batterijen, gratis verzending en 2200 mA Ansmann AA batterijen.

Afbeeldingslocatie: http://www.defotopagina.nl/laders_files/digispeed4.htm.jpg

Edit: @the sukkel op de site van conrad staat wel vermeld dat jouw lader AAA geschikt is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2009 22:14 ]

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Garantie eisen. Hij is kapot gegaan binnen redelijk te verwachten levensduur, dus daar heb je wettelijk recht op. Helaas doen de meeste winkels of ze van niks weten, of weten ze echt van niks.

Of een C9000 kopen, iets duurder maar 2000 ma laden en ook bruikbaar in schemerige hoekjes:
Afbeeldingslocatie: http://nkon.nl/sk/9/9000v700.JPG

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Is het eigenlijk normaal dat dezelfde type batterijen in een ander jasje komen?

Afbeeldingslocatie: http://img188.imageshack.us/img188/815/xxxxxx1.jpg

Zilveren gedeelte van de sticker is anders.
Afbeeldingslocatie: http://img193.imageshack.us/img193/7067/xxxxx2.jpg

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
NeoMe schreef op maandag 15 juni 2009 @ 16:21:
[...]

En ik wordt moe van mensen die altijd maar teveel betalen als het niet nodig is, waarom meer betalen...voel je je dan gelukkiger als je 25 euro betaald ipv 15. Leven draait niet om geld, maar als er te besparen valt dan sta ik voor aan de rij. Als iemand korting wil is dat heel normaal, beetje gaan klagen is minder normaal
En als ik het niet eerlijk vind, dat iedereen steeds maar "jarig" is? In mijn boek is het een vorm van diefstal, als je jezelf iets toeëigend voor minder dan dat de aanbieder ervoor vraagt. Ik hoop dat je in de supermarkt gewoon de stickertjes laat zitten, of vind je het dan ook normaal om een goedkoper prijsje te plakken om te "besparen"?

Los van de normvervaging (nu zou ik nota bene niet normaal zijn...), is dit topic een [Ervaringen] topic, geen [Goedkoopste aanbiedingen-verzoekdraadje]. Vandaar mijn kanttekening.

edit @ lennart: Het zou kunnen dat je ook klant moet zijn (ooit iets besteld daar). Ik was onlangs ook jarig en ik kreeg, zoals altijd, weer een verjaarsmailtje:
jarig

Het zou jammer zijn als Conrad zou moeten stoppen met deze aardigheidjes.

[ Voor 17% gewijzigd door Toff op 15-06-2009 18:15 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb ook een IPC-1L binnengekregen deze week en omdat mijn Eneloops volzitten vermaak ik me met oude batterijen.

In 2001 heb ik op de HCC-dagen mijn allereerste NiMH batterijen gekocht, met een lader erbij:
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/516T0W8N74L._SL500_AA280_.jpg

Uniross 1300 mAh 8) met bijbehorende domme lader (die erg stonk). Batterijen hebben jaren dienst gedaan in een mp3 speler. Erg vreemde dingen, want ik heb ze 3 jaar geleden voor het laatst opgeladen en ze doen het nog steeds dagelijks in de afstandsbediening van mijn tv.

1x een discharge - charge cycle laten uitvoeren door de IPC-1l en daarna de capacity test. Ze zitten alle vier op 1000 tot 1050 mAh. Niet slecht dus, na 8 jaar maar 25% capaciteitsverlies!

Dat ze het al jaren doen in mijn afstandsbediening vind ik ook vreemd. Is de hoge zelfontlading vooral iets van 2500+ NiMH batterijen en zijn dit stiekem vooroorlogse Eneloops? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Heb ik fake Eneloops?

Afbeeldingslocatie: http://i29.tinypic.com/13zpjzc.jpg

CONRAD: de tekst is glossy.
BATTERIJENHUIS: de tekst is niet glossy, let ook op de inkeping bij de + pool.

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/2z4kepc.jpg

De foto spreekt voor zich.

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/2vkco4n.jpg

Let op tot hoever de folie over de rand loopt.

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/2s0mkwi.jpg

Deze foto spreekt ook voor zich.

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2025

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

F4T4L_3RR0R schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 20:14:
Of die ik van Conrad heb zijn nep. Kwamen samen met de snellader. :/
Die van Conrad zijn echt.
Ik heb ze vandaag binnengekregen en ze zijn precies hetzelfde als die van jouw foto en de Eneloops die ik de vorige keer al had binnengekregen en toen ook al getest als echt.

De Batterijhuis-batterij op de foto lijkt daarentegen wel heel erg veel een beetje op de neppe eneloops die al een keer eerder in dit topic zijn geplaatst:
pinojo123 in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/03/20/1237569076-40.jpg
De tekst is echter niet precies hetzelfde... (het lijkt wel alsof ze de schrijffouten eruit hebben gehaald).
In deze overduidelijk neppe batterijen zie je schrijffouten zoals "wahs" i.p.v. "wash" en "wather" i.p.v. "water"

Heb je een tester die kan testen wat de capaciteit is?
Als jouw batterijhuis-eneloops een capaciteit hebben van veel meer dan 2100 (zeg 2700) dan heb je neppe in huis...

[ Voor 36% gewijzigd door The_Sukkel op 10-07-2009 21:26 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
ik heb ook wel eens uiterlijk verschillende AA's gehad van mijn leverancier meen ik (welke aangeraden wordt door Sanyo), ze wisselen blijkbaar wel eens van uiterlijk. 2008 02 is ook al redelijk oud. Zal thuis eens kijken, die ik nu verkoop zijn van maart 2009 dacht ik, maar heb nog wel paar oudere ook. (Oudere zijn overigens niet slechter).

Ze doen daar in Japan nog wel eens gekkere dingen, de laatste keer verwachte ik weer een paar van zulke doosjes:

Afbeeldingslocatie: http://nkon.nl/sk/9/00004.jpg

Maar Sanyo had mn leverancier blisters van 8 geleverd, dus had ik opeens een pallet met blisters van 8 :)

• pinojo123
Ik heb inmiddels nieuwe batterijen van DX ontvangen.
Ze waren ook nog in de war geweest door het dubbele aantal te verzenden.
Ik heb dus nu 12 van die nep Eneloops voor 10€. :Y)
Op zich is er niets mis mee, ze kunnen een lading van ~2500mAh bevatten.
Ze zijn nep en hebben inderdaad het schrijffoutje eruitgehaald.
Let dus op dat Je bij DealExtreme grote kans loopt om nep batterijen te ontvangen.
Ze zijn ook een stuk dikker als de standaard maat van een batterij.
Foto nep Eneloops zonder schrijffout
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/07/12/1247390840-210.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door pinojo123 op 12-07-2009 12:13 . Reden: foto toegevoegd ]

• psychodweep
  • Laatst online: 08-06-2023
In België loopt die actie al.... ik heb er enkele gehaald, het plaatje op de site is niet verkeerd:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3453/3775890490_23d0c125f0.jpg
De gewone AA waren heel snel uitverkocht.
De normale prijs is 2,99 EUR (in de action) wat ook al heel goedkoop is.

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

Ook net een paar duracells gehaald bij action. Ze lijken inderdaad wel op relabeled eneloops (gaatjes bij de + pool). Naja ben er nu 4 aan het refresh&analysen in een Maha C9000

als die klaar zijn, ga ik 4 anderen in break-in mode doen. Gewoon uit nieuwsgierigheid wat de verschillende modussen 'opleveren'

Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/1z2ovpy.jpg

bedenk me net pas dat ik er ook 2 in R&A kon doen en 2 in break-in. Of 1 om 1 8)7

• F4T4L_3RR0R
Vanmiddag even naar de kapper geweest en daarna gelijk door naar de Action.

Wezen zoeken, maar nergens batterijen te vinden. Toen maar even wezen vragen: blijken ze bij de kassa te hangen.

Aangeschoven in de enorm lange rij tokkies voor de kassa en toen ik bijna aan de beurt was, was er een man voor me zonder spullen op de band... "Doe mij maar 4 pakjes AAA en 6 pakjes AA Duracell ActiveCharge."

Toen werden de pakjes bij alle 4 de kassa's bijeen verzameld en toen was ik aan de beurt:

Alles op. :(

Toen kwam de bedrijfsleider en die dacht dat er in het magazijn nog wat lag. Na een paar minuten gewacht te hebben kwam hij aangelopen met een doosje. De caissière opent het doosje en vraagt hoeveel ik er wil hebben: doe maar 10 pakjes. In het doosje zitten 10 pakjes, dus ik weer tevreden. :)

Afbeeldingslocatie: http://i29.tinypic.com/zk4i15.jpg

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
met CBA II ontladen:
Afbeeldingslocatie: http://nkon.nl/overig/duracell.png

1.76 Ah, redelijke spanning. Minder goed dan een Eneloop maar zeker niet slecht. Maar voor deze batterij was het nog maar de eerste keer dat ie werd ontladen, dus niet 100% eerlijk. Morgen een eerlijke test tussen een Duracell en Eneloop.....

• F4T4L_3RR0R
Omdat ik geen geavanceerde lader heb, moet ik het met deze vergelijkingen doen:

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/20qm97p.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/inzhv6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/281hk60.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/1zc7es.jpg

• F4T4L_3RR0R
Ik was even aan het opruimen, kwam echt veel zooi tegen die ik niet meer gebruik:

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/14t7lds.jpg

3 Etuis met 4 GP batterijen van 2300 mAh.
16 Topcraft batterijen (van Aldi) van 2100 mAh.
GP Powerbank Rapid 2 lader.
Topcraft lader (van Aldi).
Varta lader.

:X

Iemand enig idee of dit nog iets waard is? Lijkt me leuk om er (gedeeltelijk) een Powerex lader voor te bekostigen.

[ Voor 16% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 03-08-2009 19:06 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Vanaf zaterdag bij de Aldi:

Afbeeldingslocatie: http://www.aldi.nl/OFFER_NL_SA/OFFER_32/BILD03.JPG
* geschikt voor alle gebruikelijke batterijtypes
* beveiligd tegen overladen
* gelijktijdig laden van 4-5 batterijen
* groot LCD-display en LED status-aanduiding
* exclusief batterijen
€14,99

Intelligente lader of niet? En zou het iets soeps zijn?

* Wildfire heeft een C9000 dus heeft niets anders nodig :P

[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 03-08-2009 21:20 ]

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Eneloop vs Duracell @ 2.5A
Afbeeldingslocatie: http://nkon.nl/overig/eneloop-duracell.PNG

Eneloop iets beter. Duracell goedkoper.

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2025

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

D4NG3R NL schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 03:16:
4 Duracel Active Charge AA (2000mAh) batterijtjes is eigenlijk alles wat ik gebruik :P
[...]
edit: en ze blijven teminste op 1.4 volt :@ IPV 1.2... AA's horen verdomme 1.5V te zijn en bijna alle oplaadbare zijn 1.2 of 1.3... wat voor sommige apparaten (wereldontvanger van ons bijvoorbeeld) gewoon bagger is..
Heb je het plaatje van A_K wel gezien?
A_K in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"
Afbeeldingslocatie: http://nkon.nl/overig/eneloop-duracell.PNG
If so, dan had je kunnen weten dat jouw claim "en ze blijven teminste op 1.4 volt" niet wordt ondersteund door een daadwerkelijke meting...

[ Voor 5% gewijzigd door The_Sukkel op 05-08-2009 19:55 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

• F4T4L_3RR0R
Doe ik iets verkeerd, of horen batterijen zo uit de Maha Powerex C9000 te komen?

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/wjammp.jpg

• F4T4L_3RR0R
Volgens de gebruiksaanwijzing moet het net andersom A_K, maar met jouw methode lukt het ook.

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/xm34t2.jpg

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:14
A_K schreef op woensdag 02 september 2009 @ 22:03:
1800mA is best veel ja nou je het zegt. Maar ik gok dat het een lader is waar je er 2 en 4 in kan laden, als je er 4 in stopt laad hij nog maar met 1000 ma schat ik. En dat is prima.
Dat denk ik ook wel, het is deze trouwens:

Afbeeldingslocatie: http://batterypacksplus.com.au/images/Duracell%20Quickcharger.jpg

• F4T4L_3RR0R
@Wildfire:

Is gewoon een domme ontwerpfout. Diegene met wie ik contact had, heeft mijn bericht doorgespeeld naar de Chief Engineer. De Chief Director liet weer aan hem weten dat ze "aware of this issue" (op de hoogte van het probleem) zijn. Ze zijn bezig met "possible design improvements" (mogelijke verbeteringen aan het ontwerp).

Wat je kan doen is de batterijen niet eerst met de positieve zijde inleggen, zoals in de gebruiksaanwijzing staat, maar eerst met de negatieve zijde. Je moet dan het contactje (van de negatieve zijde) naar achteren veren/buigen en dan heb je ruimte om de positieve zijde van de batterij in te leggen.

Edit:

Wel oppassen als de folie te ver doorscheurt. Als je de batterijen dan in serie gebruikt (vrijwel in alle apparatuur), dan mogen de batterijen onderling geen contact maken omdat je dan kortsluiting krijgt.

@Xander:

Als je de batterij invoert zoals in de handleiding staat, dan is er niks aan de hand. De negatieve klem veert gewoon mee en schuift over het folie van de batterij.

Pas bij het uitnemen ontstaat het probleem. De folie fungeert nu als een soort weerhaak. De batterij blijft dus hangen en is alleen met kracht uit te nemen. Hierdoor "snijdt" de negatieve laadklem helaas wel in het folie.

Een plaatje ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/11ijqya.png

[ Voor 8% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 11-09-2009 18:34 ]

• Xander
  • Nu online
F4T4L_3RR0R schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 22:59:
Wat A_K zegt dus.

Vergelijk het maar met een batterij in een apparaat doen. Dan doe je eerst de negatieve kant tegen het veertje, druk je 'm naar achteren en dan de batterij op zijn plaats drukken. :)

Bij het uitnemen herhaal je de stappen achterstevoren.
Ja, zo doe ik dat bij de meeste apparaten ook (met een veertje kan het niet anders). Bij de C9000 deed ik het andersom, zo staat het in de handleiding... :+ (volg ik die eens een keer, is het nog niet goed :P)

Maarehm, als jij het ook al zo deed, waarom had je dan toch nog problemen met kapotte batterijen? :)

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt tot ik die wikkel sloop in dit apparaat:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/y1CMJAPGLf3n1VqvHlLlZAKb/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rVdUJioKHXJnzxRpFgSehWAw/full.jpg

Die batterijen moeten wel met de pluspool eerst erin en met de minpool eerst eruit... ;(
Roelant schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 23:19:
[...]

Vind ik ook eigenlijk vanzelfsprekend: in de handleiding staat zó nadrukkelijk dat je voor een AA éérst de minpool erin "zet" en dan pas de plus erin klikt... dat het nagenoeg vanzelfsprekend is om dat bij het eruithalen van de batterijen in omgekeerde volgorde ook te doen. :)
Dan heb jij een andere handleiding dan ik...

[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 11-09-2009 23:22 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• F4T4L_3RR0R
Roelant schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 23:19:
[...]

Vind ik ook eigenlijk vanzelfsprekend: in de handleiding staat zó nadrukkelijk dat je voor een AA éérst de minpool erin "zet" en dan pas de plus erin klikt... dat het nagenoeg vanzelfsprekend is om dat bij het eruithalen van de batterijen in omgekeerde volgorde ook te doen. :)
Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/xm34t2.jpg

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif

:P

• Roelant
  • Niet online
Ik heb het probleem met de beschadigde wikkels trouwens nog niet bij de hand gehad, tot vandaag. Ik kwam 'n setje batterijen tegen waar de wikkels inderdaad beschadigd lijken te zijn door de lader:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bzZXQUzQspIjeoEm3cpfuGEB/full.jpg

Het gaat om een vrij nieuw setje Recyko's wat ik de afgelopen maand in gebruik heb genomen. Uiteraard direct even andere setjes onder de loep genomen, maar op o.a. de Eneloops (waar al langere tijd meerdere setjes van meedraaien hier) tref ik op z'n hoogst wat krasjes aan.

Als ik ze naast elkaar leg lijkt het probleem 'm te zitten in de toch wat dikkere wikkel van de Recyko's. Zowel bij de plus als de minpool is dat langs de rand goed voelbaar en zelfs zichtbaar met het blote oog. Volgens mij is het ook op de foto's nog wel te zien, als je ze naast elkaar houdt, bij de Recyko's zie je echt een verhoging, waar het bij de Eneloops alleen een 'randje' is:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MnRnRXfZ8TNjLKRKZ8yvBpby/full.jpg

Het materiaal van de Recyko's komt verder ook wat zachter/poreuzer over, maar dat zou kunnen komen juist omdat de laag wat dikker is. Alhoewel het natuurlijk een fout in het apparaat is, is de ene batterij er dus duidelijk wel gevoeliger voor dan de andere.

edit:

Ook nog eens even goed de lader & batterij van dichtbij bekeken, het probleem zit 'm (niet geheel onlogisch) niet zozeer met het erin doen van de batterijen, maar met het eruit halen. Dan blijft het lipje precies tussen de verhoging van de minpool en het randje van de wikkel hangen. Tenminste: als de wikkel daar dik genoeg voor is en de ruimte tussen de verhoging van de minpool en de wikkel groot genoeg.

Dat is bij de Eneloops dus niet zo, maar bij de Recyko's wel zo. Ook dat verschil is goed te zien op de foto's hierboven. Beetje ongelukkige combinatie van factoren dus die maakt dat de wikkel wel of niet kan beschadigen. Iig. let ik er bij het eruit halen van die Recyko's wel even op dat ik 'm even richting de min duw en de plus er als eerste uithaal - dat zou afdoende moeten zijn. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Roelant op 13-09-2009 14:49 ]

• Xander
  • Nu online
Bij jouw eneloops is de wikkel trouwens een stuk verder omgeslagen dan bij die van mij:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/N67Uqgku01A85Uh14BpEyuSh/full.jpg
(brakke GSM-pic, maar het idee is duidelijk :P)

Bij jou is er dus ook minder ruimte voor het het lipje om er tussen te komen...

edit:
Nu ik er over nadenk, is F4T4L_3RR0R een hele tijd bezig geweest om identieke eneloops te krijgen, met een kleine omslag van de wikkel, en heeft hij vervolgens zijn C9000 weggedaan omdat die de batterijen sloopt? :P Had je toch die van batterijenhuis moeten houden. >:)

@Roelant: Jij hebt dan waarschijnlijk ook eneloops zonder EU-prullenbak-symbooltje?

[ Voor 44% gewijzigd door Xander op 13-09-2009 15:16 ]

• F4T4L_3RR0R
Op deze foto (stond eerder in het topic) zijn de verschillen van de wikkels beter te zien:

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/2vkco4n.jpg
Xander schreef op zondag 13 september 2009 @ 14:58:
edit:
Nu ik er over nadenk, is F4T4L_3RR0R een hele tijd bezig geweest om identieke eneloops te krijgen, met een kleine omslag van de wikkel, en heeft hij vervolgens zijn C9000 weggedaan omdat die de batterijen sloopt? :P Had je toch die van batterijenhuis moeten houden. >:)
Later bestelde ik er 2 stuks bij (om een setje van 6 gelijke te maken) van Batterijenhuis en die waren ook van het "Conrad-type"...

[ Voor 67% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 13-09-2009 17:00 ]

Verwijderd

Heeft iemand ervaring met oplaadbare CR123A batterijen en de bijbehorende laders?
Afbeeldingslocatie: http://ep.yimg.com/ca/I/greenbatteries-store_2072_1659285

Bij dealextreme staan er ook een paar.

Ik heb nog wat analoge toestellen die deze dingen vreten (met name als je de flits gebruikt is vreten 't juiste woord) dus oplaadbaar zou wel aantrekkelijk zijn :)

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:22
Das ook toevallig Henk, ik was zelf net van plan een kleine review te geven over met net aangeschafte Voltcraft IPC-1L.

Ik heb hem pas twee dagen en ben al erg tevreden. In tegenstelling tot Henk vind ik de handleiding best duidelijk. Misschien een beetje kort en het ziet er ingewikkeld uit, maar als je hem even rustig leest worden alle mogelijkheden best aardig uitgelegd. Als je zelf overweegt deze te kopen kun je hier bij Conrad alvast de handleiding lezen. Je zou misschien denken dat het lastig is om alle mogelijkheden langs te gaan met maar drie knopjes, maar dit is goed te doen. Verder doet hij gewoon wat hij moet doen.

Op heb moment heb ik mijn 4 Eneloops opgeladen op 500mAh in mijn SB-600 zitten en het werkt perfect. Ik heb bij een flits op volle kracht maar een rechargetijd van onder de 3 seconde. Ik kan natuurlijk nog niet zeggen hoe ik over deze lader denk als ik een paar keer heb moeten opladen, maar dit zal wel goed gaan.

Ik kan overigens Conrad aanraden om hem te bestellen, 30 euro kost hij daar.

Dan heb ik hier nog een foto van de lader in actie. Ik ben bezig om een aantal oude batterijen nieuw leven in te blazen.
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2678/4064327161_647cf35df3_m.jpg

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 18:36

4POX

Everybody is wired

joopv schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 20:40:
[...]

Waarom struin je niet de Action's af? Er liggen nog steeds Duracell Activecharge AA en AAA's bij de kassa's voor een belachelijk lage prijs. 2,50 voor 2 cellen - dat is nog steeds de helft tot 1/3de van de reguliere prijs van andere LSD NiMH's.
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2520/4068417417_bd94fe426a_o.jpg

Gisteren 8 aaa batterijen gescoort bij de Action. Voor aaa zit ik de komende jaren goed.

Helaas waren de AA op. Ik denk dat ik vandaag bij de andere action in mijn stadje ga kijken om te zien of die AA nog heeft liggen. Dan kan ik mijn laatste normale nimh batterijen met pensioen sturen

AKA Rinkel weblog

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Duracell Procell op 50 ma: slechts zo'n 2320 mAh:
Afbeeldingslocatie: http://nkon.nl/overig/50ma.JPG

• Roelant
  • Niet online
Henk007 schreef op zondag 27 december 2009 @ 00:53:
@Buffalo,
Die Recyko lader ken ik niet en ik zie de specs niet op de site staan. Het is niet eens duidelijk of hij de verschillende batterijen wel individueel oplaadt en niet per twee.
De specs van de laders staan in de 'catalogue' die je kunt downloaden (PDF/1,4MB)

Ik weet iig wel dat lang niet alle Recyko/GP laders de batterijen individueel op kunnen laden en het gros is timer-based. Dat wil je dus niet hebben. :)

edit:

Juist ja, dat was dus inderdaad de truuk:

Recyko Charger Specifications - © GPI International Ltd

Eigenlijk zijn de meest rechter drie daarbij de beste keuze, omdat die alledrie evenveel channels als charge-slots hebben, delta-V methode gebruiken en als gevolg daarvan ook een wat optimale ampèrage's kunnen hanteren (van deze selectie - dat moet er wel bij gezegd worden). De 'fast charger' zou daarbij mijn voorkeur hebben, de met de USB en gewone 'mobile power' op een gedeelde tweede plaats. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Roelant op 28-12-2009 13:06 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ik zag gisteren bij Conrad dat Varta ook een Eneloop-variant heeft, maar dan 2300mAh. Dat is momenteel de hoogste capaciteit LSD-batterijen die ik heb gezien - als ze de geclaimde capaciteit halen natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/m/2000_2999/2500/2510/2510/251027_BB_00_FB.EPS.jpg

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=251027 -- vier stuks voor €16,99

[ Voor 6% gewijzigd door Wildfire op 08-02-2010 09:17 ]

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Daarom, Eneloop :)

Maargoed, heb een Eneloop 6 dagen achter elkaar overladen met 600 ma. Dat is zo'n 86000 mAh, oftewel 43 keer zoveel als er in zou moeten.

Vervolgens ontladen op 2.5 A, zie zwarte lijn:
Afbeeldingslocatie: http://nkon.nl/overig/overlaadtest.jpg
Das knap waardeloos, 140 mAh.
Daarna in een Powerex MH-C9000 ontladen op een vriendelijkere 300 ma: 1958 mAh, dat maakt het totaal bijna 2100 mAh, best veel.
Daarna in dezelfde C9000 een break-in gedraaid met de Eneloop, en weer ontladen op 2.5A, zie rode lijn hierboven.
De spanning is iets lager (0,05V) onder deze (zware) belasting, en er komt iets minder mAh uit dan een nieuwe Eneloop, maar al met al moet ik toch concluderen dat zelfs 6 dagen overladen op 600 ma niet veel schade geeft...

• DaTiezl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-03 21:53
Voor mensen die nieuwe oplaadbare batterijen nodig hebben lijkt me dit vandaag een schitterende aanbieding op iBood: http://www.ibood.com/nl/n...-Batterijen_en_Autolader/

Afbeeldingslocatie: http://www.ibood.com/img/product/4455_mi_hi_1266505706.jpg

Yesterday's home runs don't win today's games. - Babe Ruth

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Niet direct on-topic, maar toch ook niet helemaal off-topic :
Nieuwe Eneloop tones met kleurtjes 8)
Afbeeldingslocatie: http://people.su.se/%7Etosv9149/loading/tones1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://people.su.se/%7Etosv9149/loading/tones2.jpg
Helaas Limited Edition & Japan only :(

Wat wel leuk is : het aantal herlaadcycles is omhoog gegaan van 1000 naar 1500. meer info
Is imho wel 'n goeie zaak, hoewel ik denk dat een capaciteitsverhoging voor LSD cellen ook wel leuk zou zijn.

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Verwijderd

Ik lees net dat Sanyo op 22 juni de nieuwe Eneloop Lite batterijen lanceert in Japan.

Afbeeldingslocatie: http://jp.sanyo.com/news/2010/03/images/100308-1-a.jpg

Deze zouden tot 2000x herladen kunnen worden.
Wel leuk, maar ze zijn niet echt interessant qua capaciteit. 950mAh voor de AA batterij en 550mAh voor de AAA.

Meer info hier

Verwijderd

Aah ja, voor een afstandsbediening wel weer handig.
Ik blijf wel bij de gewone Eneloops.

Zal trouwens toch wel een tijd duren voordat ze buiten Japan te krijgen zijn.
Die nieuwere Eneloops (HR-3UTGA) die 1500x herladen kunnen worden zijn hier ook nog niet te krijgen.
Haal ze via eBay uit Japan. Niet dat het een must is, maar wel leuk, samen met die Eneloop Tones :)

Afbeeldingslocatie: http://img7.imageshack.us/img7/9214/eneloop.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2010 21:12 ]

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-04 16:15
zo na een tijdje met de ipc-1l gespeelt te hebben toch maar een keer het huis doorgezocht naar alle batterijen.

resultaat :

Afbeeldingslocatie: http://mypict.me/upload/0/143/773/143773772-500x500.jpg

nog 2 setjes van 4 zitten in de verpakking dus die zitten er niet bij 4 zitten in de oplader en er zijn nog 16 (ter vervanging van de gp's) eneloops onderweg. en nog 1x eneloop aaa's.

waar ik ze voor gebruik?

gps/eneloops gaan voor mijn flitsers de grijs/zwarte zijn tronk energy 2500mah's en zitten hier in afstandsbedieningen/tuinlampen op zonneenergie (maar niet altijd lekker opgeladen worden) zaklampen enz

wat me vooral opgevallen is dat de standaard gp opladers gewoon niet lekker opladen en in mijn geval (de witte/grijse) niet aangeven wanneer ze vol zijn ook heeft de refresh functie mijn gp's allemaal tot 2300mah+ gekregen terwijl sommige op 1900mah zaten :O

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• Xander
  • Nu online
Cyberpope schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 22:43:
[...]

Vertaald... ik kan dus de waardes die een oplader aangeeft ook al niet vertrouwen?
Jawel hoor. Als het goed is kun je er op vertrouwen dat hij aangeeft hoeveel energie hij in de batterij heeft proberen te stoppen. Maar je kunt het niet gebruiken om de capaciteit van een batterij te bepalen nee. Dat zal tijdens een ontlaadtest moeten.

Ik moet wel zeggen dat ik nooit zulke grote verschillen op mijn C9000 heb gezien. Behalve bij de Break-In modus dan, maar die doet dat per definitie (16 uur laden op 0.1C, dan stopt 'ie 3200mA in een 2000mAh batterij).

Waar gebruik jij je batterijen eigenlijk in? Als dat apparaten met een relatief hoog verbruik (fotocamera's, zaklampen, alles behalve klokken of afstandsbedieningen :+) zijn is er nog een goed argument om geen alkaline-batterijen te gebruiken. Alkaline-batterijen presteren namelijk nogal wat slechter bij hogere ontlaadstromen.

Zie bijvoorbeeld deze grafiekjes (uit een datasheet waarin Energizer hun L91 lithium-batterijen probeert te promoten, maar het idee is duidelijk...):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4QyoqbGev31yfAWfwK9L2wsN/full.png

edit:
Ook nog maar 2 grafiekjes uit een onafhankelijke bron:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qKmRN4exkOrM9zRfGSNSy6Jp/full.gif

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6InJuwt3wn05P9tlcW9enWle/full.gif

[ Voor 20% gewijzigd door Xander op 15-08-2010 23:04 ]

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
9V LSD zijn er, GP Recyko heb ik liggen, en ook van pansan. Die laatste zijn goed, dit is een grafiekje wat ik maakte 6 weken na laden en bewaren op een warme plek (op mijn monitor, hoe warmer, hoe hoger de zelfontlander)
Afbeeldingslocatie: http://www.nkon.nl/sk/f/powerex-pansan.png

En bijna alle batterijen presteren de eerste paar cycles goed. De nieuwe LSD Imedion 2400 mah doen ook netjes zo'n 2300 mAh als ze nieuw zijn.
Alleen na 240 keer laden en ontladen willen mijn C9000's ze niet meer laden.. (HIGH)

[ Voor 29% gewijzigd door A_K op 15-10-2010 21:21 ]

• Xander
  • Nu online
Over die alkaline-batterijen... even mezelf herhalen:
Xander schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 22:49:
[...]

Waar gebruik jij je batterijen eigenlijk in? Als dat apparaten met een relatief hoog verbruik (fotocamera's, zaklampen, alles behalve klokken of afstandsbedieningen :+) zijn is er nog een goed argument om geen alkaline-batterijen te gebruiken. Alkaline-batterijen presteren namelijk nogal wat slechter bij hogere ontlaadstromen.

Zie bijvoorbeeld deze grafiekjes (uit een datasheet waarin Energizer hun L91 lithium-batterijen probeert te promoten, maar het idee is duidelijk...):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4QyoqbGev31yfAWfwK9L2wsN/full.png

edit:
Ook nog maar 2 grafiekjes uit een onafhankelijke bron:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qKmRN4exkOrM9zRfGSNSy6Jp/full.gif

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6InJuwt3wn05P9tlcW9enWle/full.gif
Ik heb een digitale camera gehad die een setje alkaline-batterijen binnen een half uur compleet leeg kreeg als je zo'n ~20 foto's met flits maakte. :X Met een setje NiMH's erin kon ik een week vooruit. Ik vermoed dat die "iets" meer dan die 1A uit de batterij trok dus...

Verwijderd

Zit zojuist even wat info te zoeken via Google naar die Sanyo XX en zie dat er weer nieuwe Eneloop Tones zijn.
Vanwege het 5-jarige bestaan van Eneloop.

Eneloop Tones Glitter AA
Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/3t2Q0H1m23342K1w1G22/content

Eneloop Tones Glitter AAA
Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/2u2I1o1T0h0L3j3j0s0g/content

Edit.
Volgens mij is dit "Japan only". Of komen deze ook naar Europa, A_K?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2010 23:51 ]

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Ontlaad grafiekje van de Sanyo XX (2500 mAh), Eneloop (2000 mAh) en Imedion 2400 op 2.5A:
Afbeeldingslocatie: http://www.nkon.nl/o/sanyo-xx-2.png

Pagina: 1 2 3

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.