[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 2 3 4
Acties:
  • 580.667 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Matched: flitser

Oplaadbare Batterijen

Welkom in het algemene batterijentopic. Ik heb dit topic geopent omdat ik in het grote oerwoud der batterijen geen hand meer voor ogen zag. Er is veel onduidelijkheid over de juist manier van laden, hoe je ze moet bewaren en wat nou goede of slechte merken zijn. Ik probeer met dit topic ietswat opheldering te krijgen op dit gebied. "Maar waarom nu persé in Fotografie?" hoor ik er een aantal nu denken. Wel, camera's (en flitsers in het bijzonder) vragen nogal wat van batterijen, vooral met de steeds groter wordende LCD's schieten de vermogensvragen omhoog. Het is voor fotografie gewoon belangrijk om een flinke en betrouwbare energiebron te hebben, niets is vervelender dan dat ene moment te moeten missen omdat je cellen leeg zijn. Ook niet vergeten dat vooral flitsers baat hebben bij goede batterijen, hoe beter de batterijen, hoe vaker je kan flitsen op een setje en is de flitser sneller opgeladen. Dit topic is vooral bedoelt is voor de AA batterijen. Voornamelijk zal het gaan over de oplaadbare varianten, want dat is nou eenmaal een stuk goedkoper dan iedere keer nieuwe kopen. Het is echter moeilijk om oplaadbare batterijen te vinden die zo goed presteren als wegwerpbatterijtjes.
Informatie
Hoe een batterij werkt ga ik jullie niet leren, dan had je maar op moeten letten bij scheikunde. Wil je het alsnog graag weten dan klik je maar vrolijk een van de linkjes hier onderaan de topicstart. Wat ik wel kwijt wil is dat er een aantal verschillende soorten batterijen zijn. Ik zal mij beperken tot de twee meest voorkomende types.

Ni-Cd
De nikkel cadmium oplaadbare batterijen zijn aan het uitsterven omdat een van de hoofdbestandsdelen (cadmium) erg giftig is. Er wordt dan ook gepleit voor het vriendelijk wegbonjouren van deze batterijsoort en dat lijkt te werken. NiMH lijkt het te winnen van NiCd.

NiCd cellen houden over hun hele levensduur het beginvoltage van 1.2 Volt aan. Het zijn betrouwbare cellen en ze hebben een relatief hoge energiedichtheid. Echter hebben ze ook een aantal vervelende problemen. de NiCd cellen staan bekend om het hebben van het zogenaamde geheugen-effect. Wanneer de batterij opgeladen wordt zonder dat deze compleet leeg is onthoud de batterij dit punt. Na het vroegtijdig opladen zal de batterij voorbij dit punt altijd leeg lijken, het voltage valt drastisch omlaag en de kwaliteit gaat dus achteruit. Het is dus belangrijk om NiCd batterijen volledig te ontladen eer men deze weer oplaadt.
Naast het geheugeneffect heeft de NiCd cel ook last van langdurig onbelast gebruik. Wanneer de batterij lange tijd niet gebruikt wordt gaat de inwenidige structuur kristalliseren wat zorgt voor vroegtijdig verouderen van de batterij.

NiMH
De NiMH cellen hebben geen last van het geheugeneffect van de NiCd's. Ook hebben ze tot wel drie maal de capaciteit van een NiCd. Echter ontlaad een NiMH veel sneller uit zichzelf dan een NiCd doet, de NiCd houdt dus langer z'n energie vast. Ook is het belangrijk om op te letten dat je voor NiMH batterijen een geschikte lader gebruikt die overladen voorkomt. Deze laders gaan uit zichzelf over op druppelladen. Overladen is niet alleen slecht voor de levensduur, het is ook gevaarlijk (brand). NiMH cellen zijn ook iets temperatuurgevoeliger dan anderen, te koud en ze verliezen hun energie en te warm zorgt voor beschadiging. Het hangt sterk af van het merk bij welke temperatuur beschadiging optreed, vanzelfsprekend zullen de goede merken hogere temperaturen aankunnen.

Zorg bij de NiMH dat de eerste keren opladen rustig gebeurt, het liefst niet in de snellader dus. Dit komt de levensduur sterk tegemoet.
Merken
- GP
- Sanyo
- ANSMANN
- Eyepower
- Phillips
- VapexTech
- Hapé
- Panasonic
- Samsung
- Energizer
- Duracell

- Consumentenbond Test
- Engelse Batterijentest

Poll: Welke soort batterijen gebruik jij?
GP
Sanyo
ANSMANN
Eyepower
Phillips
Vapextech
Hapé
Panasonic
Samsung
Energizer
Durecell
Anders
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=163607&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier
Opladers
Een goede lader is net zo belangrijk (misschien zelfs wel belangrijker) als de batterij. Je kan nog zulk goede batterijen hebben, als de lader niet deugd schiet je niet veel op. Bezuinig niet op een goede lader! Zoek uit hoe de lader laadt en vraag verkopers of deskundigen om het juiste type. Zorg in ieder geval dat je een lader koopt die automatisch overgaat op druppelladen. Wellicht een lader zoeken die ook langzaam (slowcharge) kan laden, want hoe makkelijk snelladen ook is, langzaam laden is in het begin nog altijd beter.

Bij het laden van NiMH cellen is eigenlijk zelfs druppelladen niet goed. Zorg dat je NiMH cellen de eerste keren (minstens drie keer) langzaam geladen worden want op die manier gaan de batterijen langer mee. Bovendien is het veel beter om de batterijen gewoon een vast aantal uur in de lader te hangen, niet erin stoppen 's nachts en 's ochtends eruit want dan hangen ze de helft van de tijd aan de druppellading en dat vinden ze niet fijn. Vol is vol bij NiMH batterijen en geeft de lader aan dat ze vol zijn, haal ze er dan meteen uit.

Intelligente laders zijn mooie dingen omdat deze zelf bepalen hoe ze de batterij laden aan de hand van het batterijvoltage en de temperatuur. Ze hebben vaak ook fans om de temperatuur van de batterijen te beïnvloeden en schakelen vanzelf uit wanneer de batterijen vol zijn.
Aandachtspunten
Er zijn bij batterijen een aantal aandachtspunten. Deze staan hieronder opgesomt.
- Laad de batterijen voor het eerste gebruik altijd eerst op.
- Bij voorkeur de batterijen de eerste paar keren langzaam laden.
- Hou de contactpunten goed schoon (gewoon een doekje ofzo moet voldoende zijn).
- Hou setjes bij elkaar. Batterijen met een gelijk voltage presteren beter samen.
- Zorg dat als je NiMH cellen hebt, dat je ook een geschikte lader hebt.
Verkoop
Er zijn nogal wat internetshops. Laat me even weten als je goede winkels kent.
- Het welbekende (dure) Conrad
- Oplaadbare batterijen inkoopactie nummertje 4
- Opus.nl
- Accuplus.nl
Links
- Batterijen op Wikipedia
- Wederom Wikipedia maar dan z'n engelse vriendje
- Wikipedia over oplaadbare batterijen
- En wederom de engelse variant
- Stichting batterijen
- De batterijenuniversiteit (ja echt!)
- GoT Topic (oud)

[ Voor 15% gewijzigd door Josh op 26-01-2007 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
2x4 AA Hape 2400mah batterijen voor de flitser (10 Euro per set)
2x4 AA GP 2500mah batterijen voor de camera (17 Euro per set)

Opladen van de Hape's gaat 2x zo snel als de GP's (4 uur met Rapid 2 lader)
De combinatie is goed voor 400-600 foto's per set afhankelijk van het terugzien van de foto's en het gebruik van de externe flitser. Al met al zeer tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
pvdplanet schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 17:01:
2x4 AA Hape 2400mah batterijen voor de flitser (10 Euro per set)
2x4 AA GP 2500mah batterijen voor de camera (17 Euro per set)

Opladen van de Hape's gaat 2x zo snel als de GP's (4 uur met Rapid 2 lader)
De combinatie is goed voor 400-600 foto's per set afhankelijk van het terugzien van de foto's en het gebruik van de externe flitser. Al met al zeer tevreden :)
Welke set gebruik je het liefst in de flitser? Hoe lang heb je ze al en waar heb je ze gekocht? :) Merk je dat een van de vier setjes al achteruit gaat of zijn ze allemaal nog even goed als in 't begin?

[ Voor 8% gewijzigd door Josh op 30-12-2006 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 21:19
De merken die je in de modelbouw tegenkomt zijn hoofdzakelijk Panasonic GP en Sanyo. Dit is niet zonder rede, deze fabrikanten leveren accu's met extreme lage weerstanden. Daardoor presteren ze velen malen beter onder zware omstandigheden.

Zelf gebruik voor mijn flitsers de AA variant van Panasonic. Deze 2400mAh cellen houden het zeer goed uit en worden minder warm als de Sanyo 1850mAh cellen die ik eerder gebruikte.
GP batterijen lijken erg veel interne weerstand te hebben, de flitsers worden daardoor minder snel en de batterijen warmer.

Gebruikte oplader:
- Robbe Ultimate
Voor als de accu's een keer goed geladen moeten worden. Deze lader bied de mogelijkheid om gecontroleerd langzaam te laden.
- Panasonic (delta peak) snellader
2 uurtjes vol met beproefde afslag methode en temperatuur beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
GsJosh schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 17:24:
[...]
Welke set gebruik je het liefst in de flitser? Hoe lang heb je ze al en waar heb je ze gekocht? :) Merk je dat een van de vier setjes al achteruit gaat of zijn ze allemaal nog even goed als in 't begin?
Ik heb alles in september 2005 gekocht. Ze worden intensief gebruikt (35000 foto's per jaar) maar van noemenswaardige capaciteitsafname is nog geen sprake. De batterijen worden bijna altijd helemaal leeggetrokken voordat ze weer de oplader in gaan.

De Hama's (Kijkshop) zijn exclusief voor de flitser, de GP's (Dynabyte) voor de camera. Zo is het ook makkelijk de 4 sets van 4 'bij elkaar te houden' en te kunnen bepalen welke 'vol' zijn en welke niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Laatst online: 28-04 21:19
(resultaten even offline gehaald omdat er nog een klein foutje in zat)

De interne weerstand is bepaald door een weerstand van 3,9 Ohm over de batterij te zetten en vervolgens de spanning te meten.Door spanning onbelast te meten, weet je de spanning die over de interne weerstand. De stroom door de beide weerstanden zijn gelijk en is Ubelast/R(3,9 Ohm)
Door nu de spanning (U-Ubelast) te delen door (Ubelast/R(3,9 Ohm)) krijg je de interne weerstand.

Bij flitsers is de Rintern van groot belang omdat deze daardoor sneller kunnen herstellen. Daarnaast worden accu's met een lage interne weerstand veel minder warm.

[ Voor 15% gewijzigd door hilbren op 31-12-2006 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:17
Oscar Mopperkont schreef op zondag 31 december 2006 @ 16:50:
Dit is trouwens wel een interessante, weliswaar oude, test:

http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/BATTS.HTM

Daar geven ze ook aan dat de Maha C204W lader de beste is, maar die is volgens mij in Nederland niet te koop. Of hebben ze hier misschien een andere naam?

Zijn er trouwens andere laders, waarvan in een test is aangetoond dat ze ech goed zijn? Iedereen heeft het altijd wel over GP, maar zijn er ook uitgebreide tests waar GP goed scoort? Of is het gewoon napraten wat iedereen doet?
Het is bij mij gewoon persoonlijke ervaring. Ik heb een tijdje een Olympus E-10 gehad, en wat oudere Compact Digicam. Stond bekent als een grote zuipschuit met batterijen, maar ik had een GP set waar hij het prima en lang op deed! Dat heb ik allemaal verkocht, en een andere cam gehaalt. Morgen ga ik een flitser halen en daar wil ik weer GP's in :)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Kwartjuh schreef op maandag 01 januari 2007 @ 21:26:
Dat heb ik allemaal verkocht, en een andere cam gehaalt. Morgen ga ik een flitser halen en daar wil ik weer GP's in :)
Maar dat maakt GP natuurlijk nog niet beter dan een andere willekeurige NiMH lader en batterijen.
Roeligan schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:02:
Ik mis de batterijen van de HEMA, die waren vorig jaar door de consumentenbond als beste getest.
Zou je misschien de rest van de uitslag ook kunnen posten? En hebben ze ook getest wat de beste lader is?

[ Voor 32% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 02-01-2007 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mittnick
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-01 15:59

Ervaring GP Powerbanks

Ikzelf ben nu al 2 jaar tevreden gebruiker van de GP-Batterijen. Stabiel, Snel en ook lekker veel power. Waar ik bij de 1800 mAh begon, heb ik nu ook de 2700 mAh in de pocket.

Vooral bij grotere fotoshoots zoals Bruiloften, Reportages en situaties waar je snel moet flitsen is het gewoon een must om batterijen met zulke power te hebben, zodat je flitser gewoon erg snel is opgeladen en je minder met je batterijen hoeft te wisselen.

Nieuwe Producten

GP blijft ook steeds maar weer met nieuwe producten op de markt komen die gewoon net dat beetje extra hebben tegenover andere merken. Zo is er nu weer een nieuwe lader uit (15-30 minuten) wat natuurlijk ideaal is om snel je batterijen te hebben opgeladen.. en die komt er voor mij dan ook binnenkort aan :)

Afbeeldingslocatie: http://www.batteryonline.nl/images/v800c2.jpg

Dit zijn dus mijn ervaringen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:56
heb momenteel een stuk of 25 setjes van 4 AA-accu's

* varta 750mAh NiCd
* ansmann 2000 mAh NiMH
* X4 Energy 2600 mAh NiMH
* GP 2300 mAh NiMH
* GP 2100 mAh NiMH
* Hema 2500 mAh
* Hama 2600 mAh

de varta's trek ik steeds helemaal leeg in mijn flitsers en doen het na 3 jaar nog steeds prima.
alle andere accu's zitten afwissellend in mijn s2 en voldoen zeer goed, met name de ansman en de Hama en de X4 energy accu's gaan erg lang mee. over de GP's ben ik minder tevreden, zijn relatief snel leeg, en behouden niet heel lang hun lading, als ze langer dan een week geleden opgeladen zijn dan laat ik ze lekker in de tas zitten.

de hema accu's zijn echt heel slecht, na een foto of 10-25 zijn ze helemaal leeg. die liggen nog hier op mijn buro, maar zouden makkelijk in de prullenbak kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 12:42:
Probleem met eigen ervaringen dat je er niet heel veel aan hebt. NiMH batterijen zijn gewoon goede batterijen met veel capaciteit. Dus de ervaringen zullen altijd goed zijn, maar zolang je geen vergelijkingsmateriaal hebt weet je niet of je lader het echt goed doet. In die test die ik postte kwamen de GP batterijen zeker niet als beste uit de bus, maar als slecht tot middelmatig, en ook de lader wordt niet genoemd als goede lader. Uit de test van de consumentenbond kwam HEMA als best uit de bus (maar daar weet ik niet hoe er getest is).

Batterijen en de laders zijn behoorlijk objectief te testen, dus ik zie liever een test dan gebruikerservaringen. Het lijkt namelijk wel alsof iedereen op GoT GP batterijen koopt, omdat die zich als eerste als echt NiMH merk op de mark hebben gezet (hebben ze trouwens erg goed gedaan) en omdat ze zo leuk allemaal van die geinige nieuwe laders uitbrengen. Maar de batterijen en laders zijn bovengemiddeld duur (niet buitensporig ofzo) en ik heb nog geen enkele test gezien waaruit blijkt dat GP een goede prijs/kwaliteitverhouding heeft. Dus misschien kan iemand eens met meer dan "gebruikerservaringen" onderbouwen waarom GP beter is dan pak hem beet een setje batterijen van de Hema en een Hema-oplader.
Ik heb eigenlijk een beetje bedenkingen bij GP. Ik heb ooit 4 AAA'tjes gekocht en die presteerden erg onder de maat. Ik had vroeger een Canon A80 waar ik altijd AA's in moest proppen en ik heb heel lang rondgelopen met die Hama's van de Kijkschop en die zijn best lekker maar ik heb 3 setjes versleten en ze gingen stuk voor stuk maar een maand of 3 mee, dan moest ik ze om de minuut opladen. Ik koop die dingen gewoon niet meer. Een lader heb ik van de Aldi, ooit gekocht met 8 oplaadbare AA's erbij voor 20 euro. Ik heb geen idee of het een goede lader is en misschien moet ik maar een keer een nieuwe kopen. Daarvoor had ik dit topic dus geopend :+.

Toen ik een week terug mijn flitser kocht heb ik een setje batterijen erbij gevraagd en toen heb ik 20 (!!!!) euro neergelegd voor een set 2700 mAh batterijen van jahoor, Hama. Ik ontdekte het pas toen ik thuis kwam (please forgive me :P). Ik heb ze nog niet gebruikt omdat mijn SB800 nu al een week doet met Alkaline wegwerpbatterijen :D _/-\o_ .

De vraag is of deze Hama's 20 euro waard zijn en de vraag is ook of ik ze wel op moet gaan laden met mijn Aldi ladertje want misschien verpruts ik ze daar wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb geen theoretische onderbouwing; slechts praktijkervaring, het gaat prima en ik haal erg veel shots uit die batterijen. Voor m'n werk ben ik een flitsaddict, maar ik werk geregeld 2-3 avonden op één setje Hapé's in de flitser. Even geduld met het opladen, maar het werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204191

Volgens mijn gegevens zijn de Ansmann 2500mAh NIMH accu's onlangs door de consumentenbond uitgeroepen tot beste keus. Momenteel zijn er al 2600 en zelfs al 2700mAh batterijen van Ansmann op de markt.

Zoals altijd vragen ze op bepaalde adressen de hoofdprijs. Echter gsm-eindhoven punt NL vraagt
€ 10,- € 17,50 voor een set van 4 stuks Ansmann DIGITAL 2700 mAh. (€ 10,- was een fout op de website, ik kreeg de batterijen (2 sets) echter wel voor deze prijs. Deze zijn m.i. zeer geschikt voor mijn Canon 580EX Speedlite. De 1600 mAh Philips multilife van de Action (€ 2,50 per 2) presteren redelijk, maar wat meer capaciteit is zeker voor een dergelijke flitser niet verkeerd.

Mij lijkt dat je met een dergelijke investering goed zit. Ik persoonlijk vertrouw niet echt op de supergoedkope onbekende merken. En goed, als je een goedkope aanbieder hebt waar de sets een klein beetje meer kosten als onbekende... Profitexx heeft dan wel weer heel goedkoop (€ 0,99) een batterijbox waar je er 4 in kwijt kunt èn waarmee je de setjes uit elkaar kunt houden. Zie hiervoor internetwebshop punt NL.

Ik zal deze topic wel even blijven volgen. Weer iets anders als op eosdigitaal punt NL.

Groet,

Sander (eerste post _/-\o_ )

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 204191 op 11-01-2007 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik zie in de test die hiervoor al vermeld was een oude bekende terugkomen;
Afbeeldingslocatie: http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/images/PANASONIC1600.JPG
Ik gebruikte ze indertijd voor in m'n Minolta Dimage 5 compact camera. 1600 mAh was toendertijd aardig, maar ze gingen merkbaar minder lang mee. Wat me wel opviel, was dat de zelfontlading super traag was. Zelfs na een maand leken ze nog een volledige lading te bevatten. Een prima backup setje dus! Ze hebben bij mij een 2-3 jaar trouwe dienst gehad, totdat ik er es 1tje verkeerd om in een oplader stopte. Helaas, toen was het einde verhaal....

Ik had indertijd ook een olympus/camedia setje, die gingen het eerste jaar langer mee, alleen de zelfontlading was een tikkeltje hoger. (2-3 weken) En na een jaar was het volledig gedaan met die olympus dingen. Exit dus! De oplader die er bij zat gebruik ik overigens nog steeds. Doet er een 8 uur over om m'n setjes op te laden, maar liever traag en goed dan dat ik m'n dure AA's binnen no time weg kan gooien.

Ik heb nog een setje Afbeeldingslocatie: http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/images/UNIROSS2100.JPG ertussendoor gehad, maar die hielden het ook na een jaar voor gezien. Ze waren behoorlijk krachtig in het begin, maar na een jaar was het toch echt exit. De zelfontlading was nog aardig te noemen. Zeg een 2-3 weken.

Al bijna 2 jaar heb ik een setje Hähnel's van 2350 mAh en 1,25 volt. Serieus; super dingen! Krachtig, trage zelfontlading. Na 2 jaar, bijna 3 jaar trouwe dienst gebruik ik ze nu nog zelfs in m'n SB600&800 flitsers. De zelfontlading ligt volgens mij op een 3-4 weken. Ik doe er op het moment een 2-3 shoots mee, wat neer komt op hetzelfde gebruik als wat neographikal aangeeft, een 800 flitsen. Voordeel als je 2 sets van 4 koopt, ze worden per 2 paar met een net iets andere folie afgewerkt, waardoor je ze per 2 sets kunt gebruiken. Het heeft altijd de voorkeur om batterijen in sets bij elkaar te houden en niet met elkaar te verwisselen, dit om de levensduur ten goede te komen. Daarnaast werden ze geleverd in een el cheapo verpakkingkje dat meermalen te gebruiken is. Pas na 1,5 jaar gebruik begon 1 van de 2 lichtelijk stuk te gaan.

Bij mijn PD70x kreeg ik 2500 mAh Sanyo's meegeleverd;
Afbeeldingslocatie: http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/images/SANYO2100.JPG. Na een jaar prima dienst (en als één van de weinigen batterijen wel regelmatig opgeladen in m'n PD70x <laadtijd 4 uur>) hielden ze het er met een jaar trouwe dienst mee op, binnen een week na opladen waren ze al weer leeg. Ook exit dus! Zelfontlading was in het begin bij deze een 2-3 weken.

Omdat de rest het begeven had ben ik opnieuw op zoek gegaan naar batterijen. Bij de MediaMarkt eens op zoek gegaan naar een snellader met dito krachtige batterijen; Digital's van 2200 mAh 1,25V. Omdat de zelfontladingsperiode maar een week was, waren ze voor mij compleet onbruikbaar. Meteen exit dus! Zonde van m'n geld. Ik baal er nog steeds van dat ik ze niet terug gebracht heb, ondingen!

Maar snel weer overgestapt op nieuwe Hähnel's; 2500 mAh met 1,25 volt. Zijn nu bijna een jaar in gebruik. Wederom ook naar volle tevredenheid. De zelfontlading ligt ergens tussen de 3-5 weken, hoeveelheid shots rond de 800-1000. Ze zijn alleen wel wat aan de prijzige kant wellicht.

Bij mij gaat de voorkeur met name uit naar langdurig gebruik en een trage zelfontlading. Langdurig gebruik kan opgevat worden op 2 manieren, zowel voor een langere periode veel power kunnen leveren waarbij dus de hoeveelheid echte mAh van belang zijn. En daarnaast ook totale levensduur van de batterijen. Voor mij geld beiden eigenlijk, en kwa levensduur moge ze van mij mogen het wel langer dan een jaar doen. Wel heb ik ook gemerkt dat laders best wel belangrijk kunnen zijn. Je hoeft op zich geen high tech lader te hebben. Een el cheapo Ni-MH lader die er een 8 uur over doet is in de meeste gevallen prima zat. Nadeel is wel dat je er de tijd voor moet nemen, maar dat heb ik er graag voorover iig!

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:55
GsJosh schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 16:23:
Ook niet vergeten dat vooral flitsers baat hebben bij goede batterijen, hoe beter de batterijen, hoe krachtiger de flits kan zijn maar met een goed paar batterijen kan je ook vaker flitsen op een setje en is de flitser sneller opgeladen.
Ik lees net de topicstart, en tenzij iemand me kan uitleggen waarom het zo is, lijkt het me eerlijk gezegd onzin dat een flitser feller zou flitsen met betere batterijen. De andere dingen kloppen dan weer wel: met betere batterijen kun je vaker snel achter elkaar flitsen; het ding laadt dus sneller op voor de volgende flits, en inderdaad kun je ook vaker flitsen voor ze leeg zijn.

Maar feller? Lijkt me niet gezien hoe flitsers werken (batterij laadt een capacitor op, die vervolgens in een keer wordt ontladen bij het flitsen. Bij slechte batterijen duurt het laden dus gewoon langer). Als de batterijen zo crap zijn dat het niet eens lukt de capacitor er mee op te laden, dan flitst 't ding gewoon helemaal niet, volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Je zou een slechte flitser hebben als die inderdaad feller zou flitsen.
Maar goed, deze discussie zou beter thuishoren in een ander topic.

Die hoge pieptoon die je hoort bij het laden van een flitser word eigenlijk veroorzaakt door de condensator die opgeladen word. De snelheid van het opladen zou eventueel afhankelijk kunnen zijn van het type batterij. De hoeveelheid mAh's hebben daar weinig over te zeggen. Die zeggen meer over de te leveren capaciteit over een bepaald tijdsbestek. Niet of bij mijn weten weinig over hoeveel capaciteit-stroom-Ampère ze kunnen leveren. En dit is dacht ik bepalend over hoe snel zo'n condensator op laad. Het is het voordeel van Ni-MH dat ze juist een hogere Ampèrage kunnen leveren dan de normale niet oplaadbare batterijen. Check je flitser handleiding maar eens. Nikon heeft zo'n mooi overzichtje in de handleiding staan van zijn flitsers over de verschillende type batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Wilke schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 16:47:
[...]

Ik lees net de topicstart, en tenzij iemand me kan uitleggen waarom het zo is, lijkt het me eerlijk gezegd onzin dat een flitser feller zou flitsen met betere batterijen. De andere dingen kloppen dan weer wel: met betere batterijen kun je vaker snel achter elkaar flitsen; het ding laadt dus sneller op voor de volgende flits, en inderdaad kun je ook vaker flitsen voor ze leeg zijn.

Maar feller? Lijkt me niet gezien hoe flitsers werken (batterij laadt een capacitor op, die vervolgens in een keer wordt ontladen bij het flitsen. Bij slechte batterijen duurt het laden dus gewoon langer). Als de batterijen zo crap zijn dat het niet eens lukt de capacitor er mee op te laden, dan flitst 't ding gewoon helemaal niet, volgens mij.
Heb je helemaal gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:47

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Heb zelf 12 batterijen ni-mh, dus ik kan een klein beetje vergelijken. Ik heb oudere 1300mah GP's, 2300 Digital's en 2500 lenmar's. Die laatste zijn ook mijn nieuwste, en relatief ook zeker het slechtste. De 1300ma van gp doen amper onder voor die lenmar dingen, mijn 2300 digital batterijen van de MM zijn echt een stuk beter.
Ik gebruik ze in mijn flitser, meestal neem ik de digital en lenmar's mee. De lenmar's ontladen bovendien erg snel. Gebruik je ze een week of 2 niet dan zijn ze leeg, iets wat helemaal niet merkbaar is met de digitals die evenlang stil liggen soms.
De lenmar's heb ik gekocht bij konijn, daar hing de hele achterwand achter de kassa er vol mee, kortom, dat is/was wat ze voornamelijk verkopen. Ik raad absoluut niet die lenmar's aan, die oplader trouwens ook niet die je erbij krijgt.

Ze verkopen het pakket zoals ik hem kocht (met 7 uurs lader) niet meer, maar het gaat om dezelfde batterijen als die ze nu nog verkopen, de roze/paarse batterijen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

jules schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:29:
Ik vind het wel opmerkelijk dat jij juist goede ervaringen hebt met die digitals van de mediamarkt. Ik heb er juist mega slechte ervaringen mee. Ik zeg gerust dat het één van de miskopen van vorig jaar geweest zijn... Vraag ik me toch af wat het verschil is :?
Het is natuurlijk relatief, misschien weet ik niet beter, want opzich wil ik graag betere batterijen die mijn flitser (nog) sneller kunnen laden. Zit soms best te chagrijnen dat hij nog niet klaar was.

Wanneer er een beetje een duidelijk antwoord naar voren komt in dit topic van echt goede batterijen, dan ga ik die zeker kopen.

Die lenmar's zijn echt brak ivm die digitals, dus als jij nog weer een stuk beter hebt dan kan ik er zo te horen op vooruit gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Sterker nog, als je ze voornamelijk gebruikt voor in je muis denk ik niet dat je comments voor hier geschikt zijn. De meesten gebruiken de batterijen daar waar juist veel van ze gevraagd worden (camera's, flitsers), in een muis worden ze nauwelijks tot hun limits gepushed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-06 21:14
mijn flitser (speedlite 550ex + CP-E3) is een echte batterijenvreter dus ik heb er nogal een bergje

8x sony 2500mah
8x energizer 2500mah
4x varta 2300mah
4x memorex 2300mah
4x duracell 2300mah (slingeren hier wel ergens :9 )
4x gp 2300mah

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ijske schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 13:51:
mijn flitser (speedlite 550ex + CP-E3) is een echte batterijenvreter dus ik heb er nogal een bergje

8x sony 2500mah
8x energizer 2500mah
4x varta 2300mah
4x memorex 2300mah
4x gp 2300mah
klinkt alsof je perfect bent om wat zinnigs te zeggen over de batterijen die je hebt, je hebt iig genoeg vergelijksmateriaal.
Welke batterijen gebruik je het meest, houden het het best vol en kunnen het snelst je flitser weer laden :)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

ijske schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 13:51:

8x sony 2500mah
8x energizer 2500mah
4x varta 2300mah
4x memorex 2300mah
4x gp 2300mah
Ik kan me herinneren dat je veel foto's maakte op 1 dag, ook dat je je camera's er snel doorheen jaste. maar serieus, zoveel accu packs voor 1 flitser lijken me wel heel eg overdreven. Ik gebruik zelf een 4-5 setjes voor 2 flitsers én af en toe een imagetank. En dat werkt prima! Door niet al te veel batterijen in gebruik te hebben zorg je er ook voor dat ze regelmatig gebruikt worden en ze niet al ontladen zijn door zichzelf als je ze wilt gaan gebruiken... Vaak werkt het ook goed als je meerdere setjes hebt om ze vlak voor een opdracht pas op te laden. Dan ben je verzekerd van batterijen die vol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-06 21:14
nomad85 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 09:57:
[...]

klinkt alsof je perfect bent om wat zinnigs te zeggen over de batterijen die je hebt, je hebt iig genoeg vergelijksmateriaal.
Welke batterijen gebruik je het meest, houden het het best vol en kunnen het snelst je flitser weer laden :)
mn varta's zitten meestal in mn flits en die zijn vrijwel nooit leeg
ik gebruik het liefst mn Sony's..die lijken een oneindigheid mee te gaan
@Jules : dat was nog in mn tijd dat ik alles 3x nam , toen dacht ik nog van "ach kost toch niks.." nu denk ik meer na over het in 1x goed te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 11:54

Koenzie

Never leave, just go

Vulcan750 schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 18:02:
[...]

Ja, ik heb 2 setjes Hapé 2600mAh gewoon in de kijkshopwinkel gekocht!
In de folder staat trouwens afgebeeld 2100mAh en in de tekst staat 2400mAh, maar ze zijn echt 2600mAh! :*)
Ze worden wel als broodjes verkocht, en ik had de laatste 2 blisters! (uit de vitrine... :P )
Maar in de loop van woensdag kwam er als het goed is weer nieuwe voorraad binnen.
Dit zijn echt super batterijen, heb ze al jaren en ben er nog steeds tevreden over (ze worden beter, elke keer dat er een nieuwe serie uitkomt) Zelfs in mijn flinke flitser doen ze het goed

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Koenzie schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 18:15:
[...]

Dit zijn echt super batterijen, heb ze al jaren en ben er nog steeds tevreden over (ze worden beter, elke keer dat er een nieuwe serie uitkomt) Zelfs in mijn flinke flitser doen ze het goed
Hmm, morgen maar eens naar de kijkshop dan :)

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

toch even mijn ervaring nog posten:
Gebruik nu een tijdje nieuwe GP's 2700 maH. In 1 woord, super.
Heb vergelijk met 2300mah digitals en 2500mah lenmars (van het merk dat ook dslr batterijen maakt)
Die GP's verslaan ze beiden als het moet. Ik geef absoluut toe dat ze niet goedkoop zijn, maar in mijn flitser (waar ze hard aan het werk gezet worden) presteren ze werkelijk super.
(die digitals zijn trouwens niet slecht vind ik nog steeds)

[ Voor 7% gewijzigd door Nomad op 23-04-2007 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:13
Speedfight schreef op maandag 23 april 2007 @ 12:43:
[...]

Heb ze ook, ben er niet tevreden over.. De batterijen die bij kijkshop in aanbieding waren zijn stukken beter (hape 2600mah)... Mijn conclusie was dat je beter merk batterijen kan kopen dan naar het aantal mah te kijken.
Mag ik vragen op welk vlak de Hape batterijen beter bevallen? Ik nu ongeveer 2 maanden in het bezit van 8 Maxcell batterijen die me goed bevallen.

Mijn camera (Pentax K100D) gebruikt AA batterijen en staat er bekend om een relatief korte tijd met een batterijlading te doen. Met de Maxcell's kan ik 500-700 foto's (RAW) maken waarbij ik de ingebouwde flitser ongeveer de helft van de foto's gebruik. Over de levensduur kan ik nog weinig zinnigs zeggen en de zelfontlading valt me mee (2 weken in de camera, geen verschil).

Als de Hape's beter zijn wil ik die zeker proberen hoewel ik nu niet klaag.

Mvg,

Sideways

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Sideways schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 11:22:
[...]

Mag ik vragen op welk vlak de Hape batterijen beter bevallen? Ik nu ongeveer 2 maanden in het bezit van 8 Maxcell batterijen die me goed bevallen.

Mijn camera (Pentax K100D) gebruikt AA batterijen en staat er bekend om een relatief korte tijd met een batterijlading te doen. Met de Maxcell's kan ik 500-700 foto's (RAW) maken waarbij ik de ingebouwde flitser ongeveer de helft van de foto's gebruik. Over de levensduur kan ik nog weinig zinnigs zeggen en de zelfontlading valt me mee (2 weken in de camera, geen verschil).

Als de Hape's beter zijn wil ik die zeker proberen hoewel ik nu niet klaag.

Mvg,

Sideways
toon volledige bericht
Ik gebruik ze in een Samsung GX-1L (Pentax istDL2). En ik heb het idee dat mijn Maxcell's een veeel te lage spanning leveren waardoor de camera snel uitvalt en als je hem naar een tijdje weer aanzet geeft hij aan dat ze weer vol zijn. Het lijkt erop dat mijn setje Maxcell's defect is als jij er zoveel foto's mee kan schieten want ik kom nog maar net aan de 200... En nadat ik die hapé's heb gekocht heb ik nergens meer problemen mee, ze blijven lang hun lading houden en presteren geweldig (denk ook 500 tot 700 foto's).

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Vulcan750 schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 20:40:
Hapé 2600mAh AA batterijen zijn weer in de aanbieding bij de Kijkshop -> 2x4 stuks AA voor 15 euro!
Ik heb deze batterijen de vorige keer dat ze in de aanbieding waren gekocht, echt prima batterijen! :)
ook voor heavy duty gebruik in een flitser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-05 12:08
MrMarcie schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 20:22:
Dit rekent anders :?

[afbeelding]

Heb ze net in mijn nieuwe camera (zie sig) zitten. Na zo'n 300 plaatjes en veel scherm kijken en flitsen doen ze het nog steeds. Ik hoop toch wel dat ik de 500 haal. Anders ben ik niet tevreden.
Ik gebruik die batterijen voor men flitser zal is kijken of die van mij ook daar 2600 aangeven wel vreemd.

Maar heb ze pas 1x opgeladen en heb toch aardig wat geflitst en ook volledige ontladingen gedaan.
Tot nu toe wel tevreden dus

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

De Hafo wist mij te melden dat de Ansmann's beter zouden zijn dan de Hahnels. Mijn 1,25volt 2350 mAh Hahnels van 4-5 jaar oud hebben een refresh gehad in de Voltcraft IPC-L1 omdat ze mijn Nikon SB800 (externe flitser) niet meer genoeg power konden leveren. Ben benieuwd hoe het met ze gesteld is na deze refresh. Ze leveren iig na de refresh een 1800-1900 mAh volgens de lader.

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Vulcan750 schreef op donderdag 20 september 2007 @ 12:04:
Hapé penlites zitten per 4 stuks standaard al in een heel praktisch doosje! Echt prima 2600Nimh penlites en ook nog eens vrij goedkoop! Te koop bij o.a. de Kijkshop voor € 9,99.
http://www.kijkshop.nl/pr...pe-nimh-batterijen-ab-6s/
Die gebruik ik ook voor m'n flitser. Prima batterijen en inderdaad met een plastic opbergdoosje erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 19:09

Toff

FP ProMod
Ach, tot voor kort was 700 mAh voor een NiCad heel normaal en daar heb ik toch ook zat flitsfoto's mee gemaakt, maar ik geloof niet dat ik die ReCyKo's voor een flitser zou gebruiken. Meer bijvoorbeeld in mijn compactcamera, die ik altijd bij me heb maar zelden gebruik, of in het zaklampje naast mijn bed, wat er eigenlijk alleen maar ligt "voor het geval dat". Het is iig een goede ontwikkeling. Mijn eerste NiMH's waren ook maar 2000 mAh en kostten 5 euro per stuk...

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:47
Sinds ik ENELOOP's van Sanyo heb wil ik niets anders meer... "slechts" 2000mAh voor AA's maar ze hebben wel een shelf-life wat vele malen langer is dan old-school NiMh's. Dit is met name interessant wanneer je je camera/flitser o.i.d. niet elke dag gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Even een redelijk schopje:

Ik heb nu 2 setjes Alecto 2300mAh batterijen, voorheen gebruikt voor mijn fuji compactcamera, en nu in mijn externe flitser op m'n dslr.

Batterijen beginnen volgens mij aardig oud te worden, ik kreeg namelijk een setje (niet oplaadbare) varta's toen ik mijn flitser kocht, en daar heb ik zeker iets van 300-400 flitsopname mee gemaakt. (stond echt verbaasd van hoe lang de flitser meeging op die standaard batterijen)
Maar gisteravond was ik foto's aan het maken op een feestje, en daar had ik na 300 foto's al beide setjes alecto batterijen er doorheen geschoten!

Denk dus dat de alecto's niet zo best meer zijn, dus ben voor wat nieuwe batterijen en lader aan het kijken.
Op zich lijkt me de IPC-1 van conrad wel wat, je kunt gelijk zien of de batterijen nog een beetje degelijk zijn.
Nu zie ik op de site van de conrad de IPC-1L en de gewone IPC-1, zit daar nog veel verschil tussen? (behalve de prijs :+)

En ik zie voornamelijk conrad batterijen op hun site (niet zo gek natuurlijk), zijn dit een beetje degelijke batterijen of kan ik beter voor wat anders kijken? (ik wil 2700mAh batterijen als het even kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:17
Ik snap echt niet wat iedereen loopt te zeuren op GP hoor? Ik heb zelf 2 2700 mAh sets, en mijn ouders ook 1. Ik gebruik ze voornamelijk in mijn flitser, waar ze lang in meegaan. Mijn ouders in een powershot waar ze echt ongeloofelijk veel foto's kunnen maken? Ik heb weinig last (niet meer dan je kan verwachten van mAh batterijen) van ontlading?

Ze zijn mischien wel een tikje duur, maar toch ben ik er prima tevreden over.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik zie liever concreet onderbouwde verhalen ipv alleen; "ze doen het perfect". Belangrijk; hoe laadt je ze op, hoe lang laat je ze liggen voordat je ze gebruikt, hoe lang en waarin gebruik je ze, hoeveel mAh zijn ze. etc etc. Daarnaast zijn NiMH batterijen/accu's niet bedoeld om in afstandsbedieningen/draadloze gamecontrollers/zaklampen/muizen etc te gebruiken omdat die relatief lang meegaan en weinig stroom gebruiken. NiMH batterijen worden het meest optimaal gebruikt in apparaten die relatief veel stroom verbruiken zoals digitale camera's, externe flitsers etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Laatst online: 06-04 00:29
jules schreef op zondag 30 december 2007 @ 12:27:
Daarnaast zijn NiMH batterijen/accu's niet bedoeld om in afstandsbedieningen/draadloze gamecontrollers/zaklampen/muizen etc te gebruiken omdat die relatief lang meegaan en weinig stroom gebruiken. NiMH batterijen worden het meest optimaal gebruikt in apparaten die relatief veel stroom verbruiken zoals digitale camera's, externe flitsers etc etc.
Klopt, maar hier zit wel een markt voor de nieuwe low self-discharge NiMH batterijen, die ook in dit topic al een paar keer aan de orde zijn geweest. (Ansmann Max-e, Sanyo Eneloop, Duracell Activecharge enz..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
  • Laatst online: 21-07-2019
sapphire schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 03:02:
[...]

hou op, schei uit.
Ik gebruik als 'hoofd' setje duracel 2650 mah batterijen voor m'n ex430 en die gaan ook goed lang mee...maar tegen de tijd dat ze leeg zijn is m'n reserve setje duracell 2500mah batterijen weer zga leeg door, ik gok, zelfontlading :(
Inderdaad, ik ga het van de week weer eens met een flitser proberen (580EX II) dus ook weer met het drama dat oplaadbare batterijen heet. Net als jij zit ik met hetzelfde probleem. Wanneer de fliter emee uitscheidt weet ik niet, opladen duurt een paar uurtjes en die tijd ontbreekt dan en ze voor de zekerheid telkens maar weer op te laden vind ik ook zo wat.

Ik denk dat ik 2 setjes van die nieuwe Ansmanns ga halen (die 2100's maxe of zoiets), kan ik die gebruiken als m'n 2500's op zijn, gewoon als een soort van noodoplossing.

Iemand bekend met Vapextech? Ik geloof er nl. niks van dat ze na 2 jaar nog 80% van de lading hebben. Anderzijds is 50% na een maand ook prima, zolang het maar consistent is...

@Toff: lol

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Sirius schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 12:43:
[...]

Inderdaad, ik ga het van de week weer eens met een flitser proberen (580EX II) dus ook weer met het drama dat oplaadbare batterijen heet. Net als jij zit ik met hetzelfde probleem. Wanneer de fliter emee uitscheidt weet ik niet, opladen duurt een paar uurtjes en die tijd ontbreekt dan en ze voor de zekerheid telkens maar weer op te laden vind ik ook zo wat.

Ik denk dat ik 2 setjes van die nieuwe Ansmanns ga halen (die 2100's maxe of zoiets), kan ik die gebruiken als m'n 2500's op zijn, gewoon als een soort van noodoplossing.

Iemand bekend met Vapextech? Ik geloof er nl. niks van dat ze na 2 jaar nog 80% van de lading hebben. Anderzijds is 50% na een maand ook prima, zolang het maar consistent is...
Voor die € 10,95 incl verzendkosten ga je je er echt geen buil aan vallen. Ze zullen het op z'n minst net zo doen als normale oplaadbare batterijen. Wel zou ik er mee oppassen om ze niet te vaak te snel op te laden.

Overigens heb ik als noodoplossing niet oplaadbare batterijen bij me. Die doen het 3 jaar na aankoopdatum gegarandeerd nog prima! Verwacht alleen niet dat ze een hele avond mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 20:23

B-lennium

Volvo 164 1975!

ik heb de IPC-1 al 3 maanden en mijne zegt 33 tijdens het starten..

eigenlijk [34] [niets] [33] [33] beetje raar maar ok.

de meegeleverde batterijen (conrad 2500) deden het de eerste keer erg lang in mn flitser!
op gevoel denk ik langer als mn 1 jaar oude GP2500 het opladen van de flitser ging ook lekker vlot.

Leuk detail, er zat een briefje bij waar op stond dat je met de auto lader niet meer als 250mah mag laden. anders trekt de autolader het niet denk ik.

[ Voor 19% gewijzigd door B-lennium op 16-01-2008 22:04 ]

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

jules schreef op zondag 30 december 2007 @ 12:27:
Ik zie liever concreet onderbouwde verhalen ipv alleen; "ze doen het perfect". Belangrijk; hoe laadt je ze op, hoe lang laat je ze liggen voordat je ze gebruikt, hoe lang en waarin gebruik je ze, hoeveel mAh zijn ze. etc etc. Daarnaast zijn NiMH batterijen/accu's niet bedoeld om in afstandsbedieningen/draadloze gamecontrollers/zaklampen/muizen etc te gebruiken omdat die relatief lang meegaan en weinig stroom gebruiken. NiMH batterijen worden het meest optimaal gebruikt in apparaten die relatief veel stroom verbruiken zoals digitale camera's, externe flitsers etc etc.
Mijn Maglite 2AA LED stookt toch echt een setje per avond hoor ;)

Heb zelf een leuke verzameling GP's

AA:
8x1300
8x1600
12x2100
8x2300
12x2600
4x2700

AAA:
4x600 ?
4x850 ?

Ik heb ook nog wel wat Hape's gehad (4x1300 AA, 2x 600 AAA), maar die waren vrij snel al weer dood, daar waar de GP's nu nog steeds doorgaan :)

Zelfontlading bij de 2300/2600 is inderdaad wel vrij hoog heb ik het idee. Van de 1300/1600 kan ik niet veel zeggen, want die stook ik binnen een week tijd allemaal weer leeg :+

Ik zal eens kijken hoe lang ik ze al heb, al gok ik toch op zo'n 5 jaar voor de 1300s
Van de 8 zijn er ondertussen 2 zo goed als dood. Zal ze maar weer eens in een domme lader stoppen.

Iemand toevallig GP Recyko's in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Die NiMH accu's staan er om bekend dat ze alleen heftig gebruikt moeten worden, anders hebben ze weinig nut. De NiCAD's zijn voor minder heftige stroomvreters bedoelt. Mijn draadloze telefoon thuis bijv loopt een dikke week op die dingen. Stop je er NiMH in (heb het gezien bij de gigaset van mijn ouders) dan ga je ze waarschijnlijk ook nog eens verkeerd laden, die handset werd gigantisch heet nl :X.

In mijn fietslampjes stop ik gewoon niet oplaadbare Alkaline batterijen. Alkaline staat er om bekend dat ze hun lading veel beter kunnen vasthouden. Ze zitten er dan ook met gemak een half jaar tot een jaar in.

In den beginne toen ik net mijn Minolta Dimage 5 had (digitale compact camera) heb ik er 1x Alkaline batterijen ingedaan (werden meegeleverd). Maar na 5-10 min er wat mee gespeeld te hebben was de pret al opeens voorbij. De 1600mAh NiMH accu's die ik erbij had gekocht zorgden voor een halve tot hele dag speelplezier. De keuze was snel gemaakt ;). Wel heb ik altijd een of meerdere setje(s) Alkaline bij me als ik een foto opdracht heb voor in mijn flitsers. Je koopt eens in de zoveel tijd zo'n setje en vervolgens heb je voor een x periode altijd reserve bij je. (flitsers zijn ook aardige heavy users, maar nood breekt wet in enkele gevallen ;) )

Als je het echt goed wil weten moet je een testje doen. Hoe lang doet een Alkaline batterij erover om in product X volledig leeg te raken. Hoe lang doet een NiCAD/NiMH accu erover bij hetzelfde product. Een oplaadbare batterij gaat een 1-4 jaar mee ongeveer, afhankelijk van de kwaliteit. Kijk hoe veel keer je zo'n Alkaline batterij moet verwisselen en of dat binnen de kosten van aanschaf van een vergelijkbare NiCAD/NiMH accu valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maandag met m'n broer naar Amsterdam geweest, en omdat hij er achter kwam dat al z'n batterijen voor de flitser leeg waren dus flink batterijen laden in de auto.

Als lader die Voltcraft IPC1 en alle vier de sloten op 1000 mA

Begint er opeens wat te knetteren en flink te roken; dat autolaadsnoer. Ding was me toch heet... heb hem even uit het raam gehangen.

Maarja, 4A door zo'n ding is natuurlijk ook niet zo handig. Het systeem van GP is dan wel beter; die geeft gewoon de 12V spanning van het autostopcontact door naar de lader.

In ieder geval is het nu weer helder waarom dat stopcontact ook uit gaat als je het contact eraf haalt. Voor je weet brandt je hele auto af door zoiets. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb ondertussen deze gekocht:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.7729

Voor de prijs kun je het niet laten. (incl verzenden!)

Heb ze volledig opgeladen en in mijn flitser canon 580exII gestopt. Na 400 foto's nog niet leeg. Ben benieuwd hoelang ze meegaan.
Behuizingskwaliteit is iets minder als van de gerenomeerde merken. Zijn er nog meer mensen met deze batterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er is waarschuwing voor mensen die met 12V autoadapter en IPC-1 wil laden. In de doos staat een bijsluiter dat het niet aan te raden is om met 1000 mA te laden voor 4 accu's. Het moet 500 mA zijn uit veiligheidsvoorziening. De 220V adapter mag dat wel.
Ahaa, weet ik dat ook weer nadat er zo'n autolaadgeval in rook is opgegaan bij mij in de auto :+

>>
Anoniem: 120284 schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 02:29:
Maandag met m'n broer naar Amsterdam geweest, en omdat hij er achter kwam dat al z'n batterijen voor de flitser leeg waren dus flink batterijen laden in de auto.

Als lader die Voltcraft IPC1 en alle vier de sloten op 1000 mA

Begint er opeens wat te knetteren en flink te roken; dat autolaadsnoer. Ding was me toch heet... heb hem even uit het raam gehangen.

Maarja, 4A door zo'n ding is natuurlijk ook niet zo handig. Het systeem van GP is dan wel beter; die geeft gewoon de 12V spanning van het autostopcontact door naar de lader.

In ieder geval is het nu weer helder waarom dat stopcontact ook uit gaat als je het contact eraf haalt. Voor je weet brandt je hele auto af door zoiets. 8)7
Ik koop trouwens nieuwe setjes altijd voor de apparaten die 4/6 AA's nodig hebben. Als na een tijd er dan twee rotte inzitten, gooi ik die eruit en laad ik het setje vervallen en 2x2 (vanaf een set van 6). De zooi waar er hier 2 in moeten maakt het niet zo veel uit om met oud spul te werken. (Afstandsbediening / zaklamp / vliegenmepper etc.)

Overigens gaan die GP's 1300 van jaren geleden hier nog steeds mee. In totaal 4 setjes (2x2 1300, 2x2 1600) rouleren hier om de Maglite 2AA LED van prik te voorzien, die ik als verlichting gebruik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Ok, erg interessant, bedankt voor die link, die had ik gemist.

Als ik zijn conclusie lees en interpreteer, is dat feitelijk een erg positief verhaal: zelfs de meest goedkope Hybrid-batterij scoort nog beter dan conventionele oplaadbare batterijen. Als ik jouw technische verhaal daarbij optel wordt het eigenlijk alleen nog maar beter, en zou je je bijna afvragen waarom mensen nog gewone oplaadbare batterijen kopen*. ;)

De GP's zijn in zijn test goeie middenklassers, de Eneloops van Sanyo (die in dit topic ook al eens aan bod kwamen) komen er als beste uit**, zowel voor AA als AAA. Denk dat ik daar eens een pakje van ga bestellen. ;)

* Vanzelfsprekend vanwege de hogere capaciteit als ze net uit de lader komen en je ze direct wil opgebruiken voor energieslurpers zoals flitsers, maar toch. :P

** Van de hier in Nederland fatsoenlijk beschikbare batterijen.

[ Voor 3% gewijzigd door Roelant op 06-04-2008 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Roelant schreef op zondag 06 april 2008 @ 14:41:
Ok, erg interessant, bedankt voor die link, die had ik gemist.

Als ik zijn conclusie lees en interpreteer, is dat feitelijk een erg positief verhaal: zelfs de meest goedkope Hybrid-batterij scoort nog beter dan conventionele oplaadbare batterijen. Als ik jouw technische verhaal daarbij optel wordt het eigenlijk alleen nog maar beter, en zou je je bijna afvragen waarom mensen nog gewone oplaadbare batterijen kopen*. ;)

De GP's zijn in zijn test goeie middenklassers, de Eneloops van Sanyo (die in dit topic ook al eens aan bod kwamen) komen er als beste uit**, zowel voor AA als AAA. Denk dat ik daar eens een pakje van ga bestellen. ;)

* Vanzelfsprekend vanwege de hogere capaciteit als ze net uit de lader komen en je ze direct wil opgebruiken voor energieslurpers zoals flitsers, maar toch. :P

** Van de hier in Nederland fatsoenlijk beschikbare batterijen.

Maar als ik het goed begrijp bestaan die ReCyKo+ batterijen en vergelijkbare producten van andere merken dus uit een combinatie van een Alkaline cel en een NiMH cel. Waardoor ze dus direct bruikbaar zijn zoals Alkaline batterijen en daarna opgeladen kunnen worden zoals NiMH batterijen. Maar dat betekent dus wel dat die lage zelfontlading alleen geldt voor de eerste keer gebruik, voor de Alkaline cell dus. NiMH is en blijft NiMH, met bijbehorende relatief hoge zelfontlading.

Kortom alleen nuttig als je snel batterijen nodig hebt (geen mogelijkheid om normale NiMH's te kopen en te laden) en geen Alkaline wegwerp dingen wilt kopen, omdat dat prijstechnisch ongunstig is, of omdat je erg om het milieu geeft. Of mis ik iets :?

Na nog wat meer leeswerk blijkt dat die lage zelfontlading ook betrekking heeft op gebruik nadat je ze zelf opnieuw geladen hebt. Klinkt dus al met al toch wel erg interessant dan :)

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 12-04-2008 15:30 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Roelant schreef op woensdag 16 april 2008 @ 08:14:
Nah, ik was te lui om te reageren :+ maar ik vind jcvjcvjcvjcv punt behoorlijk legitim, even los bezien van hoe tactisch hij dat wel of niet verwoordde, maar zelfs dat viel best mee volgens mij.

Er is in ieder geval een reden voor dat zaklampen zoals deze soms juist gebundeld met high-capacity oplaadbare batterijen worden aangeboden. Toen ik zelf zo'n ding kocht hadden ze 'm in de aanbieding in combinatie met een setje Energizers 2500mAh + lader - en dat bevalt voor zowel m'n camera als m'n zaklamp prima.

Alhoewel ik voor die zaklamp waarschijnlijk dus nu iets als die Recyko's of GP's ga gebruiken, want dit is - in tegenstelling tot bij jcvjcvjcvjcv dus - wel een aardig voorbeeld van een apparaat dat eerder leeg is door zelfontlading dan dat ik 'm zo veel gebruik. :P
Heb gp's 2700mAh, maar die ontladen net zo hard als mijn andere batterijen. Powerfull in de 2 weken na het laden, daarna loopt het best hard achteruit, wat ik vooral merk in mijn flitser.

Ik zou eigenlijk in dit topic wel eens een test willen zien met een duidelijke winnaar met batterijen die ook super werken, die dan kopen en eens van het batterij geëikel af willen zijn :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Nomad schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:53:
Heb gp's 2700mAh, maar die ontladen net zo hard als mijn andere batterijen. Powerfull in de 2 weken na het laden, daarna loopt het best hard achteruit, wat ik vooral merk in mijn flitser.
Ja, maar dat klopt. De enige batterijen van GP die niet/minder ontladen zijn de Recyko's (en die zijn dus 'maar' 2100 mAh). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo76
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

pipo76

Pipo

Anoniem: 120284 schreef op zondag 13 april 2008 @ 01:13:
Zou iemand die Recyko's willen opmeten met de schuifmaat?
GP Recyko: 50.2 mm van top tot teen.

Vergelijkingsmateriaal voorhanden:

Eneloop 2000 mAh: 50.6mm
GP Industrial 1300 mAh: 49.5mm
GP Rechargeable 1100 mAh: 49.6mm
Duracell niet oplaadbaar: 50.5mm

Er zijn dus wat kleine onderlinge verschillen.
Anoniem: 120284 schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 00:02:
let's see:
200 cycles a 100% = 20000 %
500 cycles a 50% = 25000 %
1000 cycles a 30% = 30000 %

nah, zo heel veel scheel het dus ook weer niet
maximaal slechts een factor 1,5 inderdaad... Lijkt me toch best de moeite?

Iemand al meer ervaring met de "houdbaarheid" van Recyko's of Eneloops? Ik heb een setje Eneloops als reserve voor de flitser. 2 maanden geleden opgeladen en in de tas gestopt, en onlangs voor de zekerheid even opnieuw volgeladen. Er ging zo'n 220 mAh in, dus een verval van zo'n 11% in 2 maanden. Niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pipo76 schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 14:50:
[...]

GP Recyko: 50.2 mm van top tot teen.

Vergelijkingsmateriaal voorhanden:

Eneloop 2000 mAh: 50.6mm
GP Industrial 1300 mAh: 49.5mm
GP Rechargeable 1100 mAh: 49.6mm
Duracell niet oplaadbaar: 50.5mm

Er zijn dus wat kleine onderlinge verschillen.

[...]

maximaal slechts een factor 1,5 inderdaad... Lijkt me toch best de moeite?

Iemand al meer ervaring met de "houdbaarheid" van Recyko's of Eneloops? Ik heb een setje Eneloops als reserve voor de flitser. 2 maanden geleden opgeladen en in de tas gestopt, en onlangs voor de zekerheid even opnieuw volgeladen. Er ging zo'n 220 mAh in, dus een verval van zo'n 11% in 2 maanden. Niet gek.
toon volledige bericht
Ah bedankt. En de dikte? Dat is nog wel het meest interessant imo :+ (veertje van zaklamp kan wel een halve cm kleiner, maar die cilinder van vliegtuigaluminium waar ze in moeten geeft niet mee :+

Is die 220 mAh die erbij ging wat er netto werd opgenomen door de accu of wat erin is gestopt? (Ik denk het laatste, dat eerste kun je nogal moeilijk weten.)

Als het dat laatste is, dan is dat nog best goed. Van die 10% die ze in 6 maanden verliezen zit het grootste deel in de eerste week voor zover ik weet. Een accu neemt niet alle energie op die erin wordt gestopt tijdens het opladen. Daarom wordt hij ook warm tijdens het laden (dat is dus energieverlies). Als je er dus 220 mAh hebt ingestopt heb je zomaar kans dat er maar 100 mAh is opgenomen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Bah, gisteravond wilde ik weer even met mijn camera + flitser aan de gang, op een feestje waar ik draaide.

Ik had 3 setjes van 4 batterijen bij me, en allemaal zouden ze vol moeten zijn. (zo zaten ze in ieder geval in de houder)
helaas was het al minstens een maand geleden dat ik ze op had geladen, en helaas kwam er dus weer amper power uit. flitser ging wel aan, maar het opladen van de flitser duurde eeuwen!
andere 2 setjes ook nog geprobeerd, en daar was ook amper energie uit te trekken :(

Gelukkig heb ik altijd een setje normale batterijen bij me, dus die heb ik er toen maar ingeladen, en dat ging als de brandweer! ik merk dat die (nog redelijk simpele) varta's sneller m'n flitser volladen, en ook stukken langer meegaan!
Ik heb 2 setjes alecto 2300mAh batterijen, die al wel een jaartje of 3 oud zijn, maar die bevallen steeds minder.
Ook heb ik een setje conrad 2700mAh, maar daar heb ik nog niet veel profijt van gehad, vond dat ze erg snel leeg waren!

Maar door de lovende verhalen hier, heb ik nu maar 8 eneloop's besteld, hoop dat dat een stuk beter gaat. (ook omdat ik nou eenmaal mn flitser niet elke week gebruik, liggen de batterijen vaak een tijdje stil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RonnieB82 schreef op zondag 20 april 2008 @ 13:58:
Bah, gisteravond wilde ik weer even met mijn camera + flitser aan de gang, op een feestje waar ik draaide.

Ik had 3 setjes van 4 batterijen bij me, en allemaal zouden ze vol moeten zijn. (zo zaten ze in ieder geval in de houder)
helaas was het al minstens een maand geleden dat ik ze op had geladen, en helaas kwam er dus weer amper power uit. flitser ging wel aan, maar het opladen van de flitser duurde eeuwen!
andere 2 setjes ook nog geprobeerd, en daar was ook amper energie uit te trekken :(

Gelukkig heb ik altijd een setje normale batterijen bij me, dus die heb ik er toen maar ingeladen, en dat ging als de brandweer! ik merk dat die (nog redelijk simpele) varta's sneller m'n flitser volladen, en ook stukken langer meegaan!
Ik heb 2 setjes alecto 2300mAh batterijen, die al wel een jaartje of 3 oud zijn, maar die bevallen steeds minder.
Ook heb ik een setje conrad 2700mAh, maar daar heb ik nog niet veel profijt van gehad, vond dat ze erg snel leeg waren!

Maar door de lovende verhalen hier, heb ik nu maar 8 eneloop's besteld, hoop dat dat een stuk beter gaat. (ook omdat ik nou eenmaal mn flitser niet elke week gebruik, liggen de batterijen vaak een tijdje stil)
Dan doe je toch echt iets niet goed volgens mij.

Volle Ni-Mh's houden een veel hogere spanning aan onder zware belasting. Daarom zou je flitser op NiMh's sneller moeten opladen dan op Alkaline's. Tenzij je een of ander ding hebt wat er maar heel weinig uittrekt (en het dus per definitie lang duurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb ze ook nog nergens los te koop zien staan, maar ik ga denk ik binnenkort ook even langs de Handyman hier (hij kent me al als GP colli - klant :+ ).

Heb zelf nu iets van zes van die dingen. :)

Maar eigenlijk zoek ik ook iets waar vijf AA's inkunnen, voor bij m'n toekomstige Nikon SB800 flitser die met de extra houder vijf AA's slikt. Maar zo te zien schijnt dat mission impossible te worden ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na een paar cycles zitten ze pas op hun max. :)

Heb zelf 8 Recyko's (AA) en acht Eneloops (AA) besteld. Twee setjes van vijf voor m'n flitser, twee setjes van drie voor m'n Maglite 3AA LED.

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 05-05-2008 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 09:25
Ik heb nu twee maanden Eneloops in m'n 580EX en dat is echt een uitkomst. Ik gebruik de flitser heel wisselend, soms 3 weken niet flitsen en dan een hele avond. Erg prettig als er dan in tenminste 1 setje nog power zit. En wat blijkt: het eerste setje (had ik niet eens opgeladen, zo uit de verpakking) werkt na 6 weken nog prima, flink wat flitsfoto's mee gemaakt.

Daarbij laadt de flitser ook nog een stuk sneller op (3s tot rood lampje na een volledige flits, tegen >6s voor de oude batterijen (oplaadbare van Topcraft/Aldi, gemeten vlak na het opladen)). Zeer tevreden over de Eneloop! En ze waren niet eens zo heel duur, iets van 26 euro voor 8 stuks bij Conrad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-06 10:04

Sponge

Serious Game Developer

Ik twijfel wat tussen de GP H500 en de Maha MH-C9000. De laatste is natuurlijk qua features een klasse apart. Het gaat er mij ook met name om dat ik niet 2 of 4 batterijen erin moet stoppen, maar gewoon 1 kan opladen als ik wil. Dit kan toch ook met die MH-C9000? De manual is mij nog niet helemaal duidelijk daarover. (Behalve de "4 individual charging channels").

Nu gebruik ik tegenwoordig bijna alleen nog maar batterijen voor de flitser en mijn GPS, maar goed. Ik ben ook benieuwd hoever mijn andere oplader de oude batterijen omzeep geholpen heeft, en of dat nog te "refreshen" valt, dus ik ga waarschijnlijk voor die C9000. Dan bespaar ik misschien wel weer op batterijen aanschaffen.

Dus is er iemand die kan bevestigen dat deze ook gewoon een losse batterij opladen aankan? :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 261032

heeft iemand ervaring met deze Mexxcell batterijen? http://www.nierle3.com/nl..._R6_-_Mignon_4_stuks.html

en werkt een lithiumbatterij veel beter als een nimh in een flitser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:17
Ik ben van plan om komende week mijn accu\'s te vervangen. Ze zullen vooral gebruikt worden voor mijn flitser (430EX). Nu zie ik dat de Eneloops erg goed zijn, maar die hebben \'slechts\' 2000mAh, terwijl GP er al heeft van 3000mAh. Aangezien ik mijn flitser soms 3 weken niet gebruik, en dan ineens best veel, moeten ze dus lang hun lading vasthouden, waar de Eneloops weer erg goed in zijn.

Bij Conrad hebben ze nu een set van 8 Eneloops voor €26,-. Wil echter een lader + 3 setjes kopen, en een los setje (4 stuks) hebben ze zo te zien niet bij Conrad... Mm, ff verder zoeken. Tips zijn natuurlijk welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GP speelt al een hele tijd vals met hun gewone AA's.

Bij elke capaciteitsverhoging worden ze langer en dikker. In staafzaklampen als een 2AA MagLite krijg je geen GP 2600 of 2700 mAh AA's in. Ook in de lader wordt het steeds harder duwen om ze erin te krijgen en bij de flitser moet je ook wel heel hard op dat kleine plastic klepje duwen om ze binnen te houden.

Heb zelf 8 Recyko's en 8 Eneloops. De Eneloops zijn een stukje dunner, waardoor ze met z'n vieren naast elkaar in een D MagLite passen, de Recyko's niet. Die 5% extra capaciteit van een Recyko tov een Eneloops is dus ook omdat de Recyko zeker 5% meer inhoud heeft.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 31-05-2008 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heeft iemand al ervaringen met lithium ion batterijen voor in een flitser?

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 261032 op 08-06-2008 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Laatst online: 06-04 00:29
Anoniem: 261032 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 15:07:
heeft iemand al ervaringen met lithium ion batterijen voor in een flitser?
Ik ben nog nergens Li-ion accu's tegengekomen in AA of AAA formaat.
Volgens mij zullen die er ook niet zomaar komen in verband met de nogal tricky oplaadprocedure die vereist wordt bij dit type. Het risico is veel te groot dat er één bij verkeerd gebruik explodeert met alle nare gevolgen van dien.
Of bedoel je éénmalige lithium AA batterijen?
Die bestaan al geruime tijd en zijn (vanwege de extreem hoge prijs) alleen geschikt voor zeer specialistische toepassingen: lage temperaturen, lange bewaartijden.

[ Voor 17% gewijzigd door Henk007 op 08-06-2008 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als ik het goed begrijp is het gerucht dat met lithium ion batterijen een flitser sneller achter elkaar kan flitsen dus een fabeltje?

dan ga ik gewoon voor de nimh batterijen.
heeft iemand ervaring met de merken starpower of mexcell?

deze hebben namelijk beide 3800 mAh AA batterijen. die capaciteit vind ik toch wel interessant klinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 08:49

Elektronicanet

Leds do it!

Ik vraag me af of die daadwerkelijk die capaciteit halen. Zeker bij een grote belasting zoals een flitser denk ik dat de prestaties behoorlijk tegen kunnen vallen. Ik heb veel betere ervaringen met de nieuwe serie batterijen die z'n lading vasthoudt (maar 15% verlies per jaar); deze hebben een lagere interne weerstand waardoor ze vergeleken met batterijen met dezelfde capaciteit bij grotere belasting langer meegaan. Bijkomend voordeel is dat je ze oplaadt, in je tas doet (eventueel reserve setjes) en ze altijd klaar voor gebruik zijn.

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bah, in elk van m'n twee setjes van zes zit een slechte :(

Even doormeten: het slechte exemplaar in setje A gaf -0,24 Volt op de multimeter |:( , de slechte in setje B (die had ik al een tijdje in de gaten) gaf maarliefst 0,12 Volt |:(

Natuurlijk laad hij ze fijn op, maar met 340 mAh en 1500 mAh kan ik weinig, zeker als de zelfontlading van die exemplaren tien keer zo veel is. De andere vijf van set A zitten rond de 100% van de verkoopcapaciteit en set B rond de 80%. Set A is een keer kortgesloten geweest voor ~20 seconden.

Dat worden dus twee extra setjes van vijf voor de flitser :P Nu weet ik dus ook meteen weer een toepassing voor m'n 12 batterijen die bij m'n drie Voltcraft IPC-1 laders zaten: twee setjes van zes :)

Op die verse Conrad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Laatst online: 03-06 11:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

even een pluspuntje voor GP :

Ik heb nu al 4 jaar 4 dezelfde 2700mAh AA batterijen van GP, inclusief de Powerbank oplader. Ondanks dat de batterijen vanuit zichzelf best snel leeglopen, is de gebruiksduur voor 2 batterijen nog niet onder de 250 foto's met flitser gekomen (compact camera) en 300 foto's met flitser op 4 AA batterijen in een DSLR.

voor mij geen ander merk meer 8)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
300 foto's met flitser op 4AA's is niet best imo. Ik doe geregeld 2-3 opdrachten op een set AA's en dan heb je het toch wel over een dikke 600-800 foto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215247

Pinin schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 11:20:
[...]

De batterijen waren net nieuw, (inmiddels wel een jaar oud) in iedergeval hebben ze nog nooit goed gewerkt met de cam. Is er niet een manier om de batterijen eens goed te ontladen ofzo? misschien zijn ze helemaal van slag? Als de cam zegt dat ze leeg zijn doen we ze in de lader en dan zijn ze na een uur of 12 weer vol. (lampje is dan groen ipv rood)
de meeste laders ondersteunen wel het ontladen van batterijen hoor ;)

@ discussie hierboven:
de ene flitser vraagt ook meer van je batterijen dan een andere.
ik kan me voorstellen dat een 580EX meer vraagt dan een ingebouwde flitser op je dslr of compact... soms scheve vergelijkingen, tis als appels met peren vergelijken.
Maar als jij met een kleine onboard flitser 300 foto's neemt en neo met een externe (430?) 600-800, denk ik ook dat je batterijen over hun beste heen zijn :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Laatst online: 03-06 11:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

neographikal schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 11:33:
300 foto's met flitser op 4AA's is niet best imo. Ik doe geregeld 2-3 opdrachten op een set AA's en dan heb je het toch wel over een dikke 600-800 foto's :)
In het begin waren het ook zeker wel meer foto's, voor 4 jaar oude oplaadbare batterijen, die dagelijks gebruikt worden vind ik het absoluut goed spul (was ik vergeten te melden)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204607

Er komt bij mij binnenkort een 580EXII toe, en ben van plan nog een Vivitar manuele flitser te kopen ook. Ik heb dus nood aan een nette verzameling AA's om dit moois te kunnen poweren.

Spijtig genoeg heeft die 580EXII mijn buidel dan ook geplundert, en nu zoek ik natuurlijk het beste waard voor mijn geld. Ik heb al een GP Charger dat in 18 uur mijn 2100mAh GP's oplaad, dus het liefst zou ik die blijven gebruiken.

Op eBay vind ik bijvoorbeeld deze: http://cgi.benl.ebay.be/2...7QQtcZphotoQQcmdZViewItem

Nu, ik weet ook dat dit een goedkoop merk is, en dat die "3000 mAh" waarschijnlijk slechts 2000 mAh zullen zijn, maar dat is "goed genoeg" voor mij. Het voordeel is dat ik meer zo'n goedkope batterijen kan kopen, en dus altijd verschillende setjes reserve kan hebben, dus dat de capaciteit iets minder is deert niet zo.

Wat ik me wel afvroeg is of ik bang moet zijn dat deze opeens beginnen te lekken, of erger, ontploffen, tijdens gebruik in de 580EXII. Blijkbaar zijn ze van het merk "Strength", maar ik heb daar nog geen ervaringen over gelezen.

En kan ik NiMH's van elk merk opladen in mijn GP charger? GP praat zegt natuurlijk van niet, maar dat is marketing zoals we allemaal wel weten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Sinds een jaartje ongeveer heb ik een 8 tal (2x4) GP 2600 mAh batterijen uit de 270AAHC serie.

Deze laadt ik op met ee GP PowerBank V600D (GPPB60)

De laatste tijd is het zo dat ik na een stuk of 10 fotoos met mijn Canon PowerShot 570IS (met/zonder flits gemengd) de batterijen al kan vervangen terwijl ze net uit de lader komen die aangeeft dat ze vol zijn.

Ze zijn niet overmatig veel gebruikt ofzo. Ook nadat ze een dag of 4 naast de lader gelegen hebben en ik plaats ze in de lader, dan geeft de camera al direct aan dat de batterijen vervangen moeten worden.

Heeft iemand een idee waarom ze nu al niet meer fatsoenlijk functioneren? In het begin heb ik er toch wel een heleboel meer fotoos mee kunnen maken. De terugval in capaciteit is overigens wel merkbaar meer geworden. In November vorig jaar zijn we naar de Efteling geweest en daar heb ik na de 8 GP's gewone penlites moeten bij kopen om nog meer fotoos te kunnen maken. Uiteindelijk heb ik zo'n 150 fotoos gemaakt die dag, waarschijnlijk ook nog minder doordat ik me zo zat te ergeren aan het wisselen van de batterijen.

Is misschien de camera te zeer power hungry of zou het kunnen komen dat de flitser dermate veel juice van de batterijen vraagt dat deze zo snel leeg zijn?

Is er ook nog een manier om de capaciteit te "vernieuwen" door wellicht opnieuw te conditioneren van de batterijen? Het zijn NiHM dus ik ben er bang voor.

Iemand die raad weet hoor ik graag aan.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205325

hier zijn die losse hoesjes trouwens wel te koop! Handig voor de cameratas!

ik wil denk ik de GP Powerbank V600D voor bij een Canon 430EX, als ik deze flitser ga kopen. Passen die 2700 accu's wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Anoniem: 205325 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:17:
hier zijn die losse hoesjes trouwens wel te koop! Handig voor de cameratas!

ik wil denk ik de GP Powerbank V600D voor bij een Canon 430EX, als ik deze flitser ga kopen. Passen die 2700 accu's wel?
Nog goedkoper opbergsysteem. Ja, die passen. Ik gebruik van alles in mijn flitsers, ook GP2700 mAh.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ajhaverkamp schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:33:
[...]

Nog goedkoper opbergsysteem. Ja, die passen. Ik gebruik van alles in mijn flitsers, ook GP2700 mAh.
met welke lader als ik vragen mag? hoe lang gaan die 2700 accus mee?
thnx voor de tip!
Ben wel voorbarig, maar beter van tevoren, dan een miskoop begaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ajhaverkamp schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:33:
[...]

Die hoesjes zijn wel handiger. Als je zo'n doosje laat vallen knalt hij open en liggen je batterijen overal op straat, met zo'n tasje van GP niet. Verder is het zachte kunstof / stof ook wat fijner voor in de fototas dan een hard kunstof doosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 19:13
Omdat de lader net zo, of misschien wel belangrijker is, dan de oplaadbare batterijen zelf zat ik te denken aan een nieuwe lader i.c.m. nieuwe endeloop batterijen voor mijn Canon EX430 flitser.

Na het hele draadje doorgelezen te hebben en andere forums bezocht te hebben kom ik tot de conclusie dat deze twee laders op dit moment het 'beste' zijn.

Conrad Oplader IPC-1L (€ 34,95)
Verschil met de IPC-1 zit hem in het feit dat er een andere 'voeding' bij geleverd wordt waardoor de max. laadstroom hoger is, en de volstatus van de batterij anders gedetecteerd wordt??
(los van de extra accessoires (4 “AA” NiMH 1.2v Batteries;4 “AAA” NiMH 1.2v Batteries;Durable Nylon Travel Bag;AC Power Adapter;4 “C” Size Battery Adapters;4 “D” Size Battery Adapters)

IPC-1L adapter volgens de handleiding (http://www2.produktinfo.c...ET_IPC-1L_de-en-fr-nl.pdf)
Power adapter: Input: 100-240V~, 50/60Hz Output: 3.0V=, 2.8A

Er staat bij de IPC-1 (zonder L) nog wel de volgende waarschuwing in de handeiding:
UPGRADE
Stand: 10/07
LADEGERÄT IPC-1
Best.-Nr. 51 22 66 / 20 22 55 / 20 22 66
Sehr geehrter Kunde,
bei Betrieb des IPC1-Ladegerätes über den
beiliegenden 12V-Kfz-Adapters darf am Ladegerät nur
ein max. Ladestrom von 500 mA pro Ladeschacht
eingestellt werden.
Wir bitten um Beachtung.
Ihr Voltcraft-Team

(de IPC-1 is dezelfde als La Crosse Technology BC900)
test van de La Crosse Technology BC900
http://www.techmati.com/reviews/rs900/

MaHa PowerEx MH-C9000 lader (€49,95)
http://www.eleshop.nl/maha-powerex-mhc9000-p-242.html
hier veel info over de lader: http://candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=145727
De MaHa wordt internationaal erg hoog aangeschreven!

De MaHa lijkt de betere, maar ook veel mindere gebruiksvriendelijke.

In dit draadje vooral de ervaringen over de IPC-1(L) gezien, maar hoe is de ervaring met de MaHa PowerEx MH-C9000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-06 22:07
Hier in het bezig van zowel maxcell 3200's als de vapex 2700's.
Ik gebruik ze voor mijn metz 45 ct1 flitsers. Daar gaan er 6 van in per flitser.
Het valt me op dat de maxcell's wat minder vermogen afleveren: het duurt langer voordat ik weer kan flitsen. Ook lijken ze eerder leeg te zijn en ze worden warmer.
Over de vapex ben ik zeer tevreden. Ze worden minder warm en laden mijn flitser flink rapper op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
PvH18 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 16:21:
Bovendien moet je ze direct na het laden gebruiken om zo veel mogelijk van de capaciteit te gebruiken: hoe hoger de capaciteit, hoe hoger de zelf ontlading en spanningsval.
Daar bedacht ik me net nog wat over...
Ik ben nogal hobby'end in de fotografie, en mijn flitsers lusten wel een hoop powah.
3 setjes AA minimaal (vandaar dus ook mijn 3 laders).
Stel nu, ik heb vandaag mijn 3 setjes helemaal versch geladen en heb pas op zaterdag een opdracht. Stop ik ze dan vrijdagavond nog even in de lader om tegen een laag ampérage te laden, om ze 'off te toppen'?

Over Eneloops en dergelijke, die wil ik binnenkort ook nog bij aanschaffen, het gaat me tussen Eneloops of Imedions, die ik dan puur als backupsetjes zou willen gaan gebruiken en om de 4 maanden ofzo eens een refresh & charge.
Ergens in een vak van m'n fototas duwen en hoppa... Ik heb altijd (min of meer) volle reservebatterijen. (als ik eraan denk natuurlijk :9)

En om toch nog wat echt informatiefs aan deze post toe te voegen, heb net mijn oude GP 1800's getest in 'n IPC1-L en deze zijn ook daadwerkelijk 1800 mAh.
Terwijl dat nou net m'n oudste en meest misbruikte cellen zijn 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door dodge_911 op 03-09-2008 16:43 ]

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee hoor

Alleen deze worden specifiek voor de lampen gebruikt:
1x 9x Powerex 2700 voor de Mag85
2x 3x AccuPower 10.000 voor de Mag P7 (de D cellen rechtsonderin)
2x 6x Conrad 2500 voor de Mag 2D (met 6D Xenon)
1x 3x GP Recyko voor de Mag 3AA LED
1x 3x Sanyo Eneloop voor de Mag 3AA LED
4x GP AAA 600mAh voor de Mag Solitaire en 2AAA
en nog wat van die setjes van 2 (de rechtse 12 op de eerste rij) die routeren tussen vliegenmeppers / Mag 2AA LED
en nog de twee GP sets van 4 (GP 2600 en 2700) die routeren tussen een Mag 4D en m'n oude digi cam

Verder de setjes van 8 voor de batterygrip van m'n Nikon D300, de setjes van 5 voor m'n flitsers (vier setjes van 5 op de foto (2 sets GP 2100, 1x Eneloop, 1x Recyko)

De GP AAA's van 1000 mAh voor m'n grafische rekenmachine

En dat was het wel weer volgens mij. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

koelkast schreef op zondag 14 september 2008 @ 15:25:
Ik heb sinds gisteren ook een IPC-1L van voltcraft.
Snap alleen geen hout van dat ding. Met mode kun je de modus selecteren, maar een laadstroom selecteren lukt me daarna dus niet! Hoe doe ik dat met refreshen?

En klopt het dat hij met refresh&charge op een gegeven moment ophoudt met laden? Hij staat nu al een tijdje stil op 1850 mAh?
binnen 4 seconden na plaatsen op mode, dan refresh recharge selecteren. Dan current duwen, en dan doorblijven duwen tot 500mah. Dat moet dus allemaal binnen 4 seconden!! Daarna blijft hij even knipperen. Dan begint hij, en dan doe je de volgende batterij. Heel soms schiet hij, als ik een andere batterij erin doe en wil instellen, terug op charge! Ik snap niet precies hoe dat kan.. Ik had mijn eerste setje conrad accu's in mijn flitser gedaan. 2 keer de refresh recharge ronde gedraaid. Paar dagen laten liggen, dacht dat dat wel ging. En toen had ik een shoot, en ze waren na een aantal flitsen al leeg :> Hopelijk zijn de Eneloops beter, zal ze donderdag nog ff checken, vrijdag weer shooten.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 205325 op 14-09-2008 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:07
Ik wilde laatst bij MM een setje oplaadbare batterijen aanschaffen voor mijn flitser (Sony HVL-F42AM), maar die verkoper vertelde me dat oplaadbare batterijen hier niet geschikt voor zijn omdat ze 1,2V zijn i.p.v. 1,5V. En hierdoor zou uiteindelijk zelfs je flitser kapot gaan. Klopt dit? Ik ben nu in ieder geval met standaard Duracell batterijen de winkel uitgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 21:28

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Kijk maar op pagina 10 van de bijbehorende handleiding van je flitser.

Alkaline batterijen houden het een stuk korter uit dan NiMh omdat ze slecht zijn in hoge stroom leveren.

Teruggaan en geld van de duracell terug eisen!

[ Voor 6% gewijzigd door A_K op 14-09-2008 23:19 ]

[url=http://sk.nkon.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:07
Ik kon het ook al bijna niet geloven maar kreeg zo'n verhaal met allemaal technische termen naar mijn hoofd geslingerd dat ik het bijna ging geloven. Toch maar effe hier checken dan..

Welke soort oplaadbare batterijen zijn goed voor mijn flitser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Anoniem: 205325 schreef op zondag 14 september 2008 @ 21:32:
[...]
binnen 4 seconden na plaatsen op mode, dan refresh recharge selecteren. Dan current duwen, en dan doorblijven duwen tot 500mah. Dat moet dus allemaal binnen 4 seconden!! Daarna blijft hij even knipperen. Dan begint hij, en dan doe je de volgende batterij.
Ik stop, als er 4 in moeten, gewoon 4 accu's snel achter elkaar in dat ding en ik druk vervolgens op de current-knop tot de gewenste stand bereikt is. Vervolgens eventueel op de mode-knop. Als je dat niet voorelkaarkrijgt, kan je bijvoorbeeld ook eerst de accu's plaatsen en daarna de lader met de voeding verbinden, dan kan je ook in één keer alle schachten instellen.
Ik had mijn eerste setje conrad accu's in mijn flitser gedaan. 2 keer de refresh recharge ronde gedraaid. Paar dagen laten liggen, dacht dat dat wel ging. En toen had ik een shoot, en ze waren na een aantal flitsen al leeg
Vreemd, maar ik vraag me af of je nieuwe accu's wel zo nodig moet refreshen. Gewoon een paar keer normaal opladen en gebruiken lijkt me logischer. Dat accu's pas na een paar cycli de volledige capaciteit bereiken heb ik ooit ergens gelezen, maar ik weet niet meer waar en ook niet of dit (ook) op NiMH van toepassing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papa Roach
  • Niet online
nielsgaastra schreef op maandag 15 september 2008 @ 00:29:
Ik kon het ook al bijna niet geloven maar kreeg zo'n verhaal met allemaal technische termen naar mijn hoofd geslingerd dat ik het bijna ging geloven. Toch maar effe hier checken dan..

Welke soort oplaadbare batterijen zijn goed voor mijn flitser?
Zie de startpost en batterijen voor flitsers zijn in dit topic al vele malen aan de orde geweest.

Zelf zou ik er in ieder geval voor zorgen dat ze een redelijk grote capaciteit hebben zodat je niet voortdurend je flitser van je toestel moet halen. Dit is natuurlijk afhankelijk van hoe vaak je deze gebruikt.

De nieuwe serie van GP (ReCyKo+) lekken veel minder stroom, waardoor ze na een periode dat je ze niet gebruikt gewoon ready to go zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-06 21:22

Impry

Rallymedia.nl

Veel technische praatjes allemaal hier :P Maar als ik het goed begrijp (ook de poll uit de OP) dan is GP op dit moment nog het beste merk om te gebruiken voor een externe flitser? En dan 2400/2700/2900mAh?

[ Voor 6% gewijzigd door Impry op 04-10-2008 16:59 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Impry schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 16:55:
Veel technische praatjes allemaal hier :P Maar als ik het goed begrijp (ook de poll uit de OP) dan is GP op dit moment nog het beste merk om te gebruiken voor een externe flitser? En dan 2400/2700/2900mAh?
Je gaat wel errug kort door de bocht...
Persoonlijk ben ik de houdbaaheid van "eneloop" (en wss ook "recycko") juist voor apparaten die ik niet iedere dag gebruik enorm gaan waarderen en GP is in mijn ogen altijd enigzins overgewaardeerd. Ook zie ik geen reden om de hoofdprijs te betalen voor een claim van net een paar mAh meer. Ooit geprobeerd hoeveel foto's je kan schieten met 700 mAh (oude capaciteit van NiCad's)? Dan heb je echt aan 3x die capaciteit wel voldoende hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-06 22:07
De conrads doen nu ook netjes 2500mAh... Ze moesten even inkomen denk :) Die Maxcells zijn wel gewoon troep :') ze schommelen allemaal tussen de 800-900 mAh. 12 batterijen kunnen zo de kliko in :S
Heb nu 32 vapex batterijen besteld, die bevallen me erg goed!
(vanwaar zoveel zul je denken: 6 per flitser * 3... en dan graag een reserve setje per flitser)

[ Voor 17% gewijzigd door savale op 31-10-2008 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49

Floor-is

5.2

savale schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 00:12:
De conrads doen nu ook netjes 2500mAh... Ze moesten even inkomen denk :) Die Maxcells zijn wel gewoon troep :') ze schommelen allemaal tussen de 800-900 mAh. 12 batterijen kunnen zo de kliko in :S
Heb nu 32 vapex batterijen besteld, die bevallen me erg goed!
(vanwaar zoveel zul je denken: 6 per flitser * 3... en dan graag een reserve setje per flitser)
Euhm niet de kliko in ajb, dat is nogal milieuvervuilend enzo ;)

Ik denk dat ik maar een IPC-1 ga kopen, heb een stuk of 6-7 setjes die ik regelmatig moet opladen door stevig gebruik en ik vind die 30-mins charger van GP maar een eng ding wat dat betreft. :X

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 19:54

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ik gebruik op dit moment Eneloops in de mijn Nikon SB600 flitser en kan eigenlijk altijd de flitser pakken zonder na te hoeven denken of de batterijen wel of niet vol zijn. Denk dat ik al een aantal maanden met dezelfde batterijen werk. Heb er wel een vol reservesetje naast liggen, voor het geval dat.

Dus ik heb om mijn oude Aldi en Lidl batterijen te vervangen (nu een jaar of 5/6 oud en er vallen er steeds meer uit) maar nieuwe Eneloops besteld. Op Ebay in Duitsland in dit geval, 16x AA en 8xAAA voor 56 euro incl. verzendkosten. Volgens mij zo gek nog niet. Nog even geduld en kijken wanneer ze binnenkomen.

Dit is de shop: http://search.stores.ebay...1QQsaselZ76940802QQsofpZ0

Verzendkosten 9,90 en als je combineert betaal je voor elke bestelling meer (ook andere types batterijen bijvoorbeeld) 1,00 euro. Je moet 1 bestelling via Ebay doen en dan via Afterbuy.de extra artikelen bijbestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Wat me opvalt, na 2 maanden klooien met m'n 2 IPC1-L's en m'n Maha MH-C9000 is dat ik vrijwel nooit de aangegeven waarde op de batterij haal (op 2*4 Aldi TopCrafts na, 2300 mAh rated, 2750 mAh charged) Meestal zitten ze een 10% onder de opgegeven rating...
Die Topcrafts van Aldi zijn best goeie cellen, alleen vind ik ze een stuk zwaarder tegenover de andere merken die ik in mijn collectie heb (GP, Panasonic, Duracell, Memorex).
Word hier ook door jullie rekening mee gehouden?

Ik raak de laatste tijd meer en meer gecharmeerd door Varta's Professional 2700mAh, iemand anders hier al ervaringen mee?

Een merk waar ik absoluut NIET (meer) van moet weten is Memorex...
Ik had 'n setje van 2700 mAh...
Nu dus niet meer, kreeg continu HIGH meldingen in m'n Maha en als ze dan eindelijk toch geladen waren in de IPC1-L's hadden ze bijna geen power voor m'n flitsers... In de recyclingbak bij de supermarkt gemikt dan maar.

Volgende stap is nog de aankoop van 4*4 Eneloops/Imedions/Recyko en misschien ook nog een lader erbij. Ik weet dat ik al 3 laders heb, maar ik heb op 'n fotoopdracht minimaal 4 setjes van 4 AA's in gebruik. Dan heb ik dus altijd 4 verse setjes gebruiksklaar liggen, 'k heb in totaal 14 setjes van 4 AA's, variërend van 1800 mAh tot 2700 mAh voor mijn fotowerk. Helaas nog geen low-self-discharge.

Vandaar ff de vraag : welke zijn dus de echte echte echte goeie LSD's? Lang houdend met hoge power zegma (anders moet ik zo lang wachten op mijn flitsers ;))

[ Voor 16% gewijzigd door dodge_911 op 15-12-2008 16:02 ]

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Laatst online: 04-06 23:38

Wildfire

Joy to the world!

dodge_911 schreef op maandag 15 december 2008 @ 15:59:

[..]

Vandaar ff de vraag : welke zijn dus de echte echte echte goeie LSD's? Lang houdend met hoge power zegma (anders moet ik zo lang wachten op mijn flitsers ;))
Ik heb thuis Eneloops en Conrad Endurance LSD's, als ik het niet vergeet kijk ik vanavond even in mijn Excel-sheet voor de stats van deze batterijen (hebben beide twee cycles doorlopen, dus tweemaal een laad-ontlaad-laad proces). Capaciteit ligt dus wel lager dan normale NiMH's omdat de techniek dit nu nog niet toestaat. Ik dacht 2100mAh max ofzo.

-- Edit: de Conrad Endurance 2100 mAh batterijen komen gemiddeld op zo'n 2200 mAh uit, de Sanyo Eneloops zijn rated op 2000 mAh en komen gemiddeld op zo'n 2150 mAh uit. Qua discharge kan ik verder nog niet zoveel zeggen aangezien ik ze nog maar kort heb.

-- Edit #2: dit is dus met een "luxe" lader gedaan, de Voltcraft Charge Manager 2015.

[ Voor 20% gewijzigd door Wildfire op 15-12-2008 21:20 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Laatst online: 04-06 12:34
hmm ik heb hier 12 x gp 2700's liggen welke ik nu eerst in de lader/ontlader heb zitten van gp zelfs
hoe zijn de ervaring met deze dingen goed slecht ?

zo'n ipc lijkt me toch wel een stapje hoger met het laden/ontladen gebeuren.

zeker met dslr / flitsers wil je wel je batterijen goed gebruiken/behandelen.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233180

Ik heb wat problemen met m'n nieuwe Recyko+ van GP. Als ik ze vers uit de verpakking (dus geladen) in m'n Canon 550EX (flitser) stop, dan wil deze niet aan gaan. Andere nieuwe (niet-oplaadbare batterijen) doen het wel erin. M'n flitser vraagt wel 1.5V, maar ik veronderstel dat de 1.2V die oplaadbare batterijen leveren toch ook zou moeten volstaan?

Hopelijk kan ik hier een oplossing vinden, want ik ben nogal ten einde raad. Er is namelijk niet veel wat ik eraan kan onderzoeken / oplossen of dergelijke.

Edit: Niet helemaal ontopic maar toch nog een extra vraagje voor de kenner. Als ik m'n gewone batterijen in m'n 550ex (nieuw speeltje) stop, dan maken die batterijen een nogal hoge fluittoon, precies iets zoals dat toontje dat oudere mensen zogezegd niet kunnen horen. Is dit normaal of zijn m'n batterijen gewoon "over tijd", want ze liggen al een aardig eindje in de kast.

Edit2: Dat piepen is dus normaal want nu doen m'n nieuwe Recyko+'s het ook. En ja nu werken ze. Ik heb ze vijf minuutjes in het stopcontact gestoken en blijkbaar lukt het nu wel. Hopelijk blijven ze werken :)
Ervaring volgen.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 233180 op 31-12-2008 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:35

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anoniem: 233180 schreef op woensdag 31 december 2008 @ 15:26:
Edit2: Dat piepen is dus normaal want nu doen m'n nieuwe Recyko+'s het ook.
Dat piepen is het laden van de condensator en dat hoor je inderdaad flink bij een 550EX. Het komt dus niet uit je batterijen :P Het flitsen (vooral op volledige sterkte) trekt veel te veel stroom om direct van je batterijen te vragen, daarom wordt er een buffer gebruikt.

Dat is ook meteen de reden dat vrij lege batterijen alsnog een flitser op volledige sterkte kunnen laten flitsen: zolang die condensator maar opgeladen wordt werkt het allemaal en bijna lege batterijen krijgen die condensator na een tijdje nog wel vol. Het kost dan alleen 10 seconden ipv. 2 bijvoorbeeld.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 04-06 09:25
QuarK schreef op maandag 05 januari 2009 @ 14:17:
Waren de recyko's niet een stukje dikker dan Eneloops? En zouden dus in sommige apparaten niet passen?
Inderdaad! Mijn zoontje heeft een bestuurbare auto en daar passen de Recyko's met geen mogelijkheid in. Ook Topcraft cellen van de Aldi zijn te lang/dik. Eneloops: past prima.

Mijn flitser is overigens het snelst opgeladen met Eneloops. Sneller dan Recyko, Varta Ready2Use en Maha Imedion cellen. Daarbij zijn ze ook nog redelijk goedkoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Laatst online: 16-04 12:44
Ik gebruik naar volle tevredenheid op dit moment 8 stuks Eneloop batterijen, en ik wou er eigenlijk minstens 8 bijhebben, met het oog op meerdere flitsers in de toekomst.

Nu laad ik de batterijen op met een wat verouderde GP lader die er maar liefst 18 uur over doet. Als ik straks 16 batterijen heb gaat me dat nogal wat tijd kosten, en daarom vroeg ik me af of het niet veel handiger is om twee van deze setjes te kopen.

Hoe zijn jullie ervaringen met die Sanyo lader ? Is het verstandiger om een pack van 8 batterijen te kopen en dan eventueel een andere lader erbij te kopen ? Wat voor lader werkt lekker icm. Eneloops ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-03 13:54

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

mcdronkz schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 03:47:
Ik gebruik naar volle tevredenheid op dit moment 8 stuks Eneloop batterijen, en ik wou er eigenlijk minstens 8 bijhebben, met het oog op meerdere flitsers in de toekomst.

Nu laad ik de batterijen op met een wat verouderde GP lader die er maar liefst 18 uur over doet. Als ik straks 16 batterijen heb gaat me dat nogal wat tijd kosten, en daarom vroeg ik me af of het niet veel handiger is om twee van deze setjes te kopen.

Hoe zijn jullie ervaringen met die Sanyo lader ? Is het verstandiger om een pack van 8 batterijen te kopen en dan eventueel een andere lader erbij te kopen ? Wat voor lader werkt lekker icm. Eneloops ?
Wil je per sé met meerdere laders tegelijk werken? Onderstaande aanbieding is echt heel erg scherp. Die zou ik gewoon nemen. Als het nodig is kan de lader ook snel zijn, maar het is gewoon echt een topding. Ook als je de batterijen buiten beschouwing laat is de prijs al erg goed. Een 8-pack Eneloops erbij voor 20 euro en je bent voorlopig klaar, plus dat je nog 8x2500 mAh klaar hebt liggen voor als je ooit je flitsers hebt gekocht. Volgens mij zijn dat ook nog best goede batterijen. :)
Dav1d schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 13:55:
Aanbieding: Voltcraft IPC-1 incl. 8x 2500 mAh AA voor € 39,99 - € 7,50 = € 32,49 _/-\o_

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Pagina: 1 2 3 4

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.