JvS schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 22:50:
[...]
Nou hier ben ik het niet mee eens. De stap van interlaced SD naar progressive met 720 beeldlijnen breedbeeld is wel zo enorm groot, dat kan je bijna niet missen. De stap 720p 1080p (over 1080i wil ik het niet hebben. dat is regelmatig nog minder gedetailleerd dan 720p door deinterlacing en vieze interlace artifacten) is er wel, maar die is echt klijn.
Als je echt zeer gefrustreerd raakt van het feit dat je naar te wijnig pixels kijkt, dan moet je natuurlijk zeker een 1080p scherm nemen. Feit is simpelweg dat het verschil met 720p een
stuk kleiner is dan dat van 576i > 720p. Dat verschil is zeker op kleinere TV's met videobronmateriaal niet waarneembaar. Het is jammer dat veel mensen tests niet geloven, maar 1080p is vast wel leuk en handig, maar ik zou het
absoluut niet als uitgangspunt bij een scherm kopen gebruiken. Zaken die veeeeel belangrijker zijn voor de scherpte in beeld, zijn kleurweergave, contrast en andere zaken die je niet in specs kan lezen.
Als je een scherm als computerscherm gebruikt of voor spelletjes zonder anti aliassing, ligt dat weer wat anders omdat je daar gewoon meer informatie op het beeld kan weergeven met een hogere resolutie en in spellen minder aliassing krijgt.
Zi
nloos is 1080p dus niet helemaal, maar de manier waarop sommige mensen 1080p als uitgangspunt gebruiken begrijp ik niet. Leuk dat je dan over 8 jaar een scherm hebt dat meer pixels weer kan geven, ik heb over 8 jaar liever een scherm dat bijna net zo veel pixels weergeeft (amper verschil zichtbaar) dat qua kleurweergave en contrast een veel mooier beeld geeft

.

Helemaal eens en had het niet beter kunnen uitdrukken. Echter wil ik dan ook geen scherm met 720 of 768p. Dit is eige
nlijk ook de rede dat ik bijna twee jaar terug de beste crt gekocht heb. (En dat heeft me geen windeieren gelegd, als ik toen de plasma had gekocht die ik wilde hebben had dit me 4000 euro gekost, de opvolger van deze plasma kost nu 2000 euro en de crt was incl isf calibratie 700, dat is dus al 1300 euro in de pocket, nu zou ik de 1080p plasma van Pioneer willen, 9000 euro een kijken wat de opvolger daarvan over twee jaar kost...)
Ferry34 schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 15:41:
[...]
Hoe zit dat dan Iken374?
Upscalen is slechter dan downscalen? Ik ben rustig op zoek namelijk naar een ander scherm en ik wil er alleen maar mee gamen (xbxo360 720P, 1080P-games duurt nog wel ff?) en misschien een hd-dvd kijken met die nieuwe uit te komen HD DVD-speler voor de xbox360).
Als ik dus ga gamen op 720P, moet ik dan een scherm kiezen met een resolutie die zo dicht mogelijk ligt bij 1280x720?
Ik weet bijv dat Face Down een Hitachi 42" plasma heeft gekocht, maar die heeft n resolutie van 1024x1920. Dat betekent dat t toestel moet gaan omrekenen en dat is eige
nlijk niet goed en kan ik dan beter een scherm kopen met een gangbare resolutie van 1024x766?
Wat hij volgens mij bedoelt is dat een 1080p signaal gedownscaled naar 720p een beter resultaat geeft dan 720p upscalen naar 1080p en ik denk dat hij daar gelijk in heeft.
alexbl69 schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 23:52:
De enige voordelen die 1080p tov 1080i in mijn optiek heeft zijn:
- Leesbare PC display. Ik heb zelf een 1080p scherm (Sony 40W2000). Heb geëxperimenteert met 1080i en 1080p met m'n MCE computer. Bij 1080i heb ik 'dansende' letters, bij 1080p niet. Relevant is dit voor mij eigenlijk niet aangezien ik nooit in de desktop werk met dit scherm, enkel met MCE (waar je het verschil niet meer ziet).
- Toekomst HD sportuitzendingen. Sportuitzendingen (met name voetbal/tennis) zien er beter uit met /p dan met /i, omdat /i de snelle balbewegingen niet goed kan volgen. Voetbal kun je beter bekijken op 720p dan op 1080i. Maar de markt gaat nu snel over van 1368x768 naar 1920x1080(i of p) schermen. Tevens is, zoals eerder vermeld de Europese standaard 1080i. Het zou best eens kunnen zijn dat als 1080 lijnen zijn ingeburgerd, men er over een paar jaar achterkomt dat sportuitzendingen beter als /p kunnen worden uitgezonden. Met een /i scherm vis je dan achter het net.
- Geen dubbele upscaling. Veel A/V apparatuur (dvd spelers / AV receivers / BR spelers / HD-DVD spelers) kunnen het uitgaande signaal upscalen naar 1080p. Als een TV geen 1080p accepteert krijg je echter 2x een upscale. Eenmaal door de 'leverancier' (naar 1080i), en vervolgens door de TV (naar 1080p). Dit lijkt me niet bevordelijk voor de kwaliteit. Heb zelf een Denon 3930 dvd speler die upscaled naar 1080p. Het resultaat is bijna gelijk aan HD. Ik denk niet dat het beeld er veel beter van wordt als ik de Denon een 1080i signaal laat produceren, waarna de TV er nog eens 1080p van moeten maken.
- Snelle overgang naar 1080p. Ik heb het in een andere thread eerder gezegd: 1080p is misschien een hype, maar mijn insziens wel een hype die aanslaat. Fabrikanten (ook Philips, dat momenteel geen 1080p scherm in zijn programma heeft) haasten zich te zeggen dat ze met full HD schermen gaan komen. M.i. worden er over 1 à 2 jaar alleen nog maar 1080p schermen aangeboden.
720p is leesbaarder dan 1080p vanaf de bank.
720p is mooier op een 720p scherm
1080i naar p is geen upscaling, maar deïnterlacing, of je tv dit nou doet of je dvdspeler maakt niet uit. (als de deïnterlacer maar gelijkwaardig is) Tevens is de scaler van een dvdspeler niet altijd beter dan die van de tv. (3930 wel, HQV Realta is momenteel toch echt de king, ik baal want ik heb een 3910 met een Faroudja DCDI. Ik twijfel tussen het inruilen van mijn speler op een 3930 of het weer maken van een htpc. Als je ziet dat Nvidia nu al 128 scoort in de HQV testen en de A11XVA 140, denk ik dat het verschil met een 3930 verwaarloosbaar is en daar waar de 3930 zich niet meer zal verbeteren is Nvidia nog steeds bezig. Tevens zou een upgrade naar HDDVD/Blueray dan niet zo duur zijn. De 3910 zou dan blijven staan voor SACD's)
Dat het upscalen naar 1080p van een HQV gelijk staat aan HD is niet correct. Wat je bedoelt is dat het beeld van je dvdspeler zo mooi is dat het lijkt of je HD zit te kijken. Dat klinkt hetzelfde, maar is iets heel anders. Je dvdspeler zou namelijk nog mooier beeld geven op een identiek scherm met 576p. Zou een HD chip gelijkwaardig aan je HQV dezelfde film in HD hebben (en dan natuurlijk niet gescaled via een prof. HQV van $60000, maar geschoten met HD camera's) dan heb je een heel ander plaatje.
Dus nogmaals:
-1:1 pixelmapping is altijd mooier dan scalen.
[
Voor 38% gewijzigd door
|sWORDs| op 31-12-2006 02:18
]