Sluiten van oude gekickte topics

Pagina: 1
Acties:

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Ik zie heel vaak dat iemand al dan niet per ongeluk een topic kickt om wat te vragen wat toen aangekaart is. Een concreet voorbeeld is dit draadje:

\[2 monitoren + 1 tv]Hoe doe ik dat???

Als reactie van de sluitende mod komt erin te staan:
Oude graag in de sloot laten

Enige reden om een oud topic omhoog te schoppen is om iets nuttigs toe te voegen.

"Ik heb dat ook" of "hoe heb je dat voor elkaar" is dat niet bepaald...
Ik zou dus juist andersom denken. Iets toevoegen op een vraag van een half jaar geleden zal door de TS niet meer teruggelezen worden omdat je mag aannemen dat hij het opgelost heeft, of erbij heeft laten zitten/alternatief gezocht. Vervolgens staat het topic weer bovenaan en mede tweakers gaan blindelings mee reageren terwijl de ts vaak allang weer dit draadje vergeten is.

Andersom kan het juist wel nuttig zijn:

Maar als je nu hetzelfde probleem hebt, dan is het toch volstrekt onzinnig om een nieuw topic te starten die niet alleen de search vervuilt, maar ook voorkomt dat oplossingen of tips gebundeld worden in 1 draad. Zolang de oplossingen in dat topic niet toereikend genoeg zijn voor de kicker en dus graag meer tips zou willen hebben, dan kan dat toch perfect door desbetreffende te kicken (ookal staat er een datum van zoveel tijd geleden boven); de draad komt weer bovenaan, tweakers gaan weer reageren met nieuwe inzichten/kennis.

Wanneer ik naar een probleem zoek, kom ik vaak 10 a 15 topics tegen met 10 reactie's. Als ik deze zou bundelen dan zou het veel overzichtelijker zijn en zouden sommige posts niet dubbel zijn (zelfde oplossing in 2 topics aangekaart).

Ik begrijp dat techniek veroudert en dat problemen van 5 jaar geleden nu makkelijk opgelost kunnen zijn: maar dan valt de kicker eerder te wijten dat hij niet goed genoeg gezocht en dat er indertijd wel oplossingen zijn gekomen, als dat hij een topic kickt.

[ Voor 7% gewijzigd door Seesar op 21-12-2006 09:04 ]

T60P Widescreen

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Op zich ben ik het met je eens, maar dit draadje past imo beter in LA ofzo.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Outerspace schreef op donderdag 21 december 2006 @ 09:13:
Op zich ben ik het met je eens, maar dit draadje past imo beter in LA ofzo.
ik twijfel, want ik wil graag een discussie met de medetweakers. Het is niet mijn topic of kick die gesloten is dus in feite heb ik er niets mee te maken, en wil ik niet zeuren bij de mods om specifiek dat draadje te openen. Als dat anders wordt beoordeeld door een mod, dan zie ik hem graag verhuizen :).

T60P Widescreen

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja maar in de HK vraag je om een bepaald soort reacties die je wss niet wil.
ik zou dus ook LA ofzo zeggen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Dit kan ook prima in LA :)

HK --> LA

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Oude topics kicken is nogal zinloos vind ik (in veel gevallen). Als in een topic de oplossing niet staat kun je net zo goed een nieuw topic openen, dan gaat er niemand reageren op de oude reacties die dan vaak totaal niet relevant zijn. Voor de duidelijkheid kun je dan beter een topic starten.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Je ziet nog wel eens goede oude topics zo gekicked worden. Ik vraag mij af of het trashen van de reply (incl PM om nieuwe kick te voorkomen) niet een betere optie is? Het topic verdwijnt weer en is ook neit meer besmet met een slotje zodat het wellicht later terecht gekicked kan worden..

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:52
Terw_Dan schreef op donderdag 21 december 2006 @ 10:09:
Oude topics kicken is nogal zinloos vind ik (in veel gevallen). Als in een topic de oplossing niet staat kun je net zo goed een nieuw topic openen, dan gaat er niemand reageren op de oude reacties die dan vaak totaal niet relevant zijn. Voor de duidelijkheid kun je dan beter een topic starten.
Het punt is juist dat er inmiddels mischien wel iemand uit het oude topic een oplossing heeft gevonden maar dit niet in het topic vermeldt heeft.

Ik heb er persoonlijk geen moeite mee als een oud topic gekickt wordt, dat er oude posts in staan, wat maakt dat uit?
ecteinascidin schreef op donderdag 21 december 2006 @ 10:13:
Je ziet nog wel eens goede oude topics zo gekicked worden. Ik vraag mij af of het trashen van de reply (incl PM om nieuwe kick te voorkomen) niet een betere optie is? Het topic verdwijnt weer en is ook neit meer besmet met een slotje zodat het wellicht later terecht gekicked kan worden..
En je wilt een goede post die als antwoord is gekomen dan ook trashen? Modjes kunnen niet elke post op zich monitoren. Ik denk dat je hierdoor best wat verontwaardigde tweakers krijgt omdat hun inhoudelijk goede post zomaar /dev/null in gaat.

[ Voor 32% gewijzigd door GH45T op 21-12-2006 10:15 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

GH45T schreef op donderdag 21 december 2006 @ 10:13:
[...]

Het punt is juist dat er inmiddels mischien wel iemand uit het oude topic een oplossing heeft gevonden maar dit niet in het topic vermeldt heeft.

Ik heb er persoonlijk geen moeite mee als een oud topic gekickt wordt, dat er oude posts in staan, wat maakt dat uit?
Het maakt uit dat er nogal wat verwarring ontstaat, dit zie ik vaak gebeuren.
Veel users lezen de startpost en gaan op basis daarvan oplossingen aandragen. De vraag waarmee het topic gekickt is wordt dan alsnog niet/nauwelijks beantwoord en dat amakt het er niet duidelijk op.

De kans dat iemand de oplossing heeft en post in het oude topic is net zo groot als dat de vraag in een nieuw topic gesteld wordt, dus wat dat betreft is een nieuw topic net zo makkelijk.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je hebt een goed punt, inderdaad imho het overwegen waard. Al denk ik dat nuttige kicks nu ook al niet een gesloten topic opleveren; want je laat nu een deel van de quote buiten beschouwing;
"Ik heb dat ook" of "hoe heb je dat voor elkaar" is dat niet bepaald...
Dergelijke kicks zijn vaak niet meer dan dat. Terwijl in geen geval de situatie 100% gelijk is. Zeker niet in "mijn" hokkie van GoT waar er in een jaar heel wat patches uitkomen. En overal op GoT is Google sinds de vorige keer meer gaan indexeren, dus daar valt ook weer meer te vinden.

Met een dergelijke kick zou ik - uitgaand van jouw argument - prima kunnen leven. Maar dan wel met een kick die niet onderdoet voor wat er in een topicstart van iemand wordt verwacht.

En inderdaad; er blijven mensen als een kip zonder kop (excuses aan de mensen die het wel eens hebben gedaan :+ ) reageren op de eerste paar reacties.

[ Voor 9% gewijzigd door F_J_K op 21-12-2006 10:25 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Ik heb vooral moeite met de storm aan verontwaardigde reacties over het feit dat er een oud topic gekicked is.

Het nadeel van een gekicked topic is dat je de TS grondig leest en de rest scanned (schuin leest, en dus soms over het hoofd ziet dat er gekicked is). Bij een gekicked topic wil je naast de TS ook de Kick grondig lezen. Gelukkig zijn oude replys rood (in tegenstelling tot op de frontpage).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2006 10:27 ]

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 21 december 2006 @ 10:19:
[...]

Het maakt uit dat er nogal wat verwarring ontstaat, dit zie ik vaak gebeuren.
Veel users lezen de startpost en gaan op basis daarvan oplossingen aandragen. De vraag waarmee het topic gekickt is wordt dan alsnog niet/nauwelijks beantwoord en dat amakt het er niet duidelijk op.

De kans dat iemand de oplossing heeft en post in het oude topic is net zo groot als dat de vraag in een nieuw topic gesteld wordt, dus wat dat betreft is een nieuw topic net zo makkelijk.
zou dat zo zijn, dat mensen reageren zonder de rest van de posts te lezen? Mijn ervaring is juist dat tweakers elkaar aanvullen, en dus ook de andere reacties lezen.

Wat vind je er dan van dat er voor hetzelfde probleem in der tijd 15 draadjes geopend zijn met allemaal verschillende oplossingen (in der tijd meer ervaring met probleem etc) die je dan wel vrolijk mag gaan doorspitten.

Bdw, als een mod een topic sluit, merk ik uit zijn reactie vaak op dat hij de reacties wel gezien/gelezen heeft, dus er wordt toch wel degelijk gemonitord, en kan er dus onderscheid gemaakt worden of een reply getrashed word of niet?

T60P Widescreen

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09 13:15

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Het grote voordeel van een oud topic kicken is dat de TS en anderen die gereageerd hebben het topic weer in hun post history zien. En zo kunnen zij eerder reageren, ze hebben immers al een keer over het probleem gedacht. Zodat er eerder eventueel een oplossing is.
Maar het is idd wel netter om een nieuw topic te openen idd.

[ Voor 8% gewijzigd door Mr_gadget op 21-12-2006 10:30 ]

Verwijderd

Waarom dan geen soort van banner in de TS plaatsen, met de melding dat het topic al X maanden oud is en je bijgevolg best alleen de laatste reactie grondig kan lezen? Dat zou het probleem van loze reacties oplossen en is er plots geen nood meer aan een massa nieuwe topics.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Seesar schreef op donderdag 21 december 2006 @ 10:27:
[...]

zou dat zo zijn, dat mensen reageren zonder de rest van de posts te lezen? Mijn ervaring is juist dat tweakers elkaar aanvullen, en dus ook de andere reacties lezen.
Dat valt toch aardig tegen als ik af en toe van die gekickte topics lees.
Wat vind je er dan van dat er voor hetzelfde probleem in der tijd 15 draadjes geopend zijn met allemaal verschillende oplossingen (in der tijd meer ervaring met probleem etc) die je dan wel vrolijk mag gaan doorspitten.
Als je een oplossing zoekt is het toch niet teveel moeite gevraagd om dat door te nemen?
Bdw, als een mod een topic sluit, merk ik uit zijn reactie vaak op dat hij de reacties wel gezien/gelezen heeft, dus er wordt toch wel degelijk gemonitord, en kan er dus onderscheid gemaakt worden of een reply getrashed word of niet?
Weet je hoeveel tijd het kost voor mods om al die posts in de gaten te houden. Een slotje is dan een veel snellere oplossing.

• GH45T
Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2006 @ 10:29:
Waarom dan geen soort van banner in de TS plaatsen, met de melding dat het topic al X maanden oud is en je bijgevolg best alleen de laatste reactie grondig kan lezen? Dat zou het probleem van loze reacties oplossen en is er plots geen nood meer aan een massa nieuwe topics.
Je krijgt al een melding als je in een oud topic wil reageren.

Misschien wel een oplossing om er een counter van 10 seconden ofzo in te zetten. Dan klik je het toch weer wat minder snel weg (Ook tweakers lezen soms niet ;))

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2006 @ 10:29:
Die is er toch al? Topicwarnings krijg je te zien na iets van 2 weken.

Verwijderd

Juist gecontroleerd, ik krijg die thans niet. Nu ja, als het al bestaat heeft het weinig zin van ze in te voeren :)

• GH45T
Ik zie overal onder en bovenaan de schermen staan:

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/alert.gif Dit topic is meer dan 2 weken oud, de quickreply is daarom verborgen. Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/alert.gif

en:

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/alert.gif Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud! Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/alert.gif

[ Voor 31% gewijzigd door GH45T op 21-12-2006 11:19 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ecteinascidin schreef op donderdag 21 december 2006 @ 10:13:
Mee eens als het een goede topic was - zo mod ik iig :z

Maar het komt ook vaak voor dat de eerste hit op een niet al te gerichte search geschopt wordt, vaak genoeg een kleine topic die op zich wel conform policy was, maar verder weinig belangstelling kreeg en/of brakke replies.

Dat was hier ook het geval - de topicstart was niet geniaal en de helft van de replies (zowel voor als na schop) waren summier en onduidelijk. Daar komt bij dat er blijkbaar wel een oplossing gevonden was, maar dat men dat niet gepost heeft in de topic zelf :X

Beter idee in geval als dit zou zijn om DM of mail of IM naar de originele TS te sturen met de vraag wat hij exact uitgespookt had (hier heeft de TS een MSN-adres in z'n profiel, dus zeker een optie). Als je dan reply krijgt met antwoord is dat *wel* een zinnige update om in zo'n topic te posten :)

Oslik blyat! Oslik!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 00:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2006 @ 10:25:
Ik heb vooral moeite met de storm aan verontwaardigde reacties over het feit dat er een oud topic gekicked is.
Dat komt voor en is soms storender dan de kick zelf :)

In principe mag een oude }:O in de sloot blijven liggen. Daarentegen is het vaak afhankelijk van de inhoud van de kickpost of de kick zelf als storend wordt gezien. Als deze ontopic en zinnig is dan zal er waarschijnlijk ook niemand over vallen. Er is op zich ook niets op tegen om een oud topic voort te zetten voor een eigen vraag of opmerking, echter lijkt het me bij een techtopic waar een probleem aan de orde komt toch prettiger om dat in een eigen topic te zetten. Een techvraag met een fatsoenlijke topicstart heeft gewoon recht op een eigen topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:27

DataGhost

iPL dev

kick :+

Het zal wel iets voor de devvers worden, maar is het niet beter om er een soort van post-lock op te zetten, zodat er niet meer gereageerd kan worden maar het topic wel als 'Open' in de search staat? Dit kan per topic beoordeeld worden zodat de 'goede' topics niet zomaar verdwijnen uit de search :) Topics die sowieso al brak waren mogen wat mij betreft nog steeds gewoon een slotje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

DataGhost schreef op maandag 25 december 2006 @ 13:03:

Het zal wel iets voor de devvers worden, maar is het niet beter om er een soort van post-lock op te zetten, zodat er niet meer gereageerd kan worden maar het topic wel als 'Open' in de search staat? Dit kan per topic beoordeeld worden zodat de 'goede' topics niet zomaar verdwijnen uit de search :) Topics die sowieso al brak waren mogen wat mij betreft nog steeds gewoon een slotje :+
Er verdwijnt niets uit de search. En wie moet gaan bepalen of iets brak is of niet?

Vaak zijn de 'schoppers' wel aan het zoeken geweest, dat is positief i.i.g., maar wat moet je met een reactie zoals "ik heb een soortgelijk probleem.... maar net iets anders". :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

DataGhost schreef op maandag 25 december 2006 @ 13:03:

Je kunt bij eht zoeken toch gewoon aangeven wat de status van het topic is? (alle, open, gesloten, sticky, stucky, faq).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

DataGhost: Het is zonde om voor de gevallen waarin een kick níet nuttig is, een systeem te implementeren dat álle kicks onmogelijk maakt :) . Zie ook de enorme hoeveelheid eerdere discussies hierover :P .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Goed, ik ga vast iets stoms zeggen, maar... is het niet mogelijk om bij een nutteloos gekicked topic het topic te sluiten en zodra het weer uit de lijst met actieve topics is verdwenen (x aantal dagen of een maand oid) het slotje automatisch (kan dit? Ik heb geen idee) op te heffen?
Kan vast niet, maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Feli, je hebt zojuist iets stoms gezegd. :)

Wat is het nut? Als een oud topic een rotschop krijgt en het is nuttig dan blijft het open. Als het een weinig nuttige kick krijgt dan gaat er een slot op. Simple as that.

Ik begrijp dan ook de discussie niet helemaal.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 10:27

DataGhost

iPL dev

Oei, ik ben niet duidelijk genoeg geweest, moet ik mezelf even gaan verdedigen dus :+
Guardian Angel schreef op maandag 25 december 2006 @ 13:35:
[...]

Er verdwijnt niets uit de search. En wie moet gaan bepalen of iets brak is of niet?

Vaak zijn de 'schoppers' wel aan het zoeken geweest, dat is positief i.i.g., maar wat moet je met een reactie zoals "ik heb een soortgelijk probleem.... maar net iets anders". :)
Als ik zoek naar nuttige informatie zoek ik alleen naar 'Open' topics, als een topic nutteloos geschopt is krijgt het een slotje en 'verdwijnt' het uit de search. Wie moet gaan bepalen of iets brak is of niet: de modjes :) Als ze daar geen zin in hebben, mij best, maar doe dan gewoon een postlock in plaats van volledig slot :)
Terw_Dan schreef op maandag 25 december 2006 @ 13:54:
[...]

Je kunt bij eht zoeken toch gewoon aangeven wat de status van het topic is? (alle, open, gesloten, sticky, stucky, faq).
Met mijn uitleg hierboven, als een topic gesloten wordt 'verdwijnt' het uit mijn zoekresultaten.
JHS schreef op maandag 25 december 2006 @ 14:00:
DataGhost: Het is zonde om voor de gevallen waarin een kick níet nuttig is, een systeem te implementeren dat álle kicks onmogelijk maakt :) . Zie ook de enorme hoeveelheid eerdere discussies hierover :P .
Ik bedoel niet dat topics standaard gesloten/postlocked worden na x dagen ofzo, ik bedoel dat die postlock erop kan als er een (nutteloze) kick gedaan is. Op die manier verdwijnt een (verder zeer nuttig topic) na een nutteloze kick niet uit de 'fatsoenlijke' zoekresultaten, maar kan er niet meer in gereageerd worden na zo'n kick. Dan zijn beide doelen bereikt, lijkt me zo.
Guardian Angel schreef op maandag 25 december 2006 @ 14:14:

Wat is het nut? Als een oud topic een rotschop krijgt en het is nuttig dan blijft het open. Als het een weinig nuttige kick krijgt dan gaat er een slot op. Simple as that.

Dat hangt er ook net van af hoe erg er geschopt wordt :)

[ Voor 10% gewijzigd door DataGhost op 25-12-2006 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dank u :>

Het voorkomen dat er meer mensen niet naar de datum kijken (omdat het topic dus al in de lijst met actieve topics staat) Verder wat DataGhost zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

DataGhost / RoD: Ah, op die manier :) . Dat is al eerder gesuggereerd, en toen niet geïmplementeerd :) . Als eerste zou dat natuurlijk devtijd en -moeite koste, en ten tweede worden dat soort gesloten topics over het algemeen weer geopend door de moderator na een paar dagen. En als laatste is het overigens vaak helemaal niet hendig om gesloten topics eruit te filteren, aangezien in reacties en sluitmessage de TS vaak wel op weg wordt geholpen.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Ach als alle tweakertjes zich netjes aan de regels houden is er helemaal geen probleem :)
Tweakertjes die dat niet doen, mogen (zachtjes) op de vingers getikt worden wmb, dan doen ze 't vast niet nog 'n keer.
Aan de vingertikkende moderator om te beslissen of het gekickte topic nog openblijft, of eigenlijk toch niet uitnodigd tot een meer constructieve kick.
Net zoals dat nu zo'n beetje gebeurd dus :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

JHS schreef op maandag 25 december 2006 @ 14:18:
DataGhost / RoD: Ah, op die manier :) . Dat is al eerder gesuggereerd, en toen niet geïmplementeerd :) . Als eerste zou dat natuurlijk devtijd en -moeite koste, en ten tweede worden dat soort gesloten topics over het algemeen weer geopend door de moderator na een paar dagen.
Oh dat wordt dus wel gedaan? Dat is natuurlijk de makkelijkste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat RoD zegt doe ik nogal eens handmatig O-)
Er helemaal een systeem voor bouwen lijkt me echter overkill. Het gebeurt weinig dat dat de moeite waard is, imho dan.

Spuit11

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 25-12-2006 14:23 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Overigens, een gerelateerde eerdere discussie hierover: [Discussie] Oude topics toch locken na (bijv) 6 maanden?. Daar was de conclusie eigenlijk dat er een actieve handeling zou moeten worden verricht voor je een topic kan kicken, in de trand van een knopje met "Ja, ik heb iets nuttig toe te voegen en wil dit topic ondanks de leeftijd ervan omhoogschoppen" :) . Dat lijkt me nog steeds een interessante variant.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Nouja ik heb er dus 0,0 verstand van en ik wist dus ook niet dat het veel werk ging kosten :P Maargoed.
JHS schreef op maandag 25 december 2006 @ 14:23:
Overigens, een gerelateerde eerdere discussie hierover: [Discussie] Oude topics toch locken na (bijv) 6 maanden?. Daar was de conclusie eigenlijk dat er een actieve handeling zou moeten worden verricht voor je een topic kan kicken, in de trand van een knopje met "Ja, ik heb iets nuttig toe te voegen en wil dit topic ondanks de leeftijd ervan omhoogschoppen" :) . Dat lijkt me nog steeds een interessante variant.
Dat lijkt mij ook wel een goede oplossing.

[ Voor 74% gewijzigd door RoD op 25-12-2006 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Ik snap hem wel, het is mij namelijk zelf ook wel eens opgevallen. Oude topics die gekicked worden, worden eigenlijk bijna per definitie gesloten. Op de FP heeft men dit opgelost door een topic gewoon automatisch na een x aantal weken te sluiten. Als men hier toch alle topics meteen na een kick sluit, dan kan dat automatische mechanisme net zo goed ook hier toegepast worden.

Natuurlijk is een news item wat anders dan een algemene discussie, maar ik denk echt dat te veel mods hier op de automatische piloot gekickte topics sluiten. Ik heb het ook wel een paar keer gezien dat iemand een reactie deed in een oud topic die gewoon goed was. Vervolgens kwam er een mod langs die zonder nadenken het topic meteen sloot. Daarna kwam er een andere mod langs die wel even de reply las, besloot dat die goed was en het topic weer opende. Vervolgens werd het dan weer een heel goed lopend topic.

Ik moet wel toegeven dat dit de laatste tijd wat beter lijkt te worden hoor, maar het lijkt me nog steeds nuttig dat over dit onderwerp dus eens een discussie komt en mischien een wat duidelijkere algemene regel.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

flowerp: Wat zou je jezelf dan voorstellen bij zo'n "algemene regel" :) ?

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
dion_b schreef op donderdag 21 december 2006 @ 17:04:
Beter idee in geval als dit zou zijn om DM of mail of IM naar de originele TS te sturen met de vraag wat hij exact uitgespookt had (hier heeft de TS een MSN-adres in z'n profiel, dus zeker een optie). Als je dan reply krijgt met antwoord is dat *wel* een zinnige update om in zo'n topic te posten :)
Mijns inziens een goed idee :), misschien iets om in het beleid/faq te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Imho bestaat er al langer zo'n algemene regel:

Alleen posten in oude topics (met de bekende waarschuwing) als je iets hebt wat:

- on-topic is
en
- iets toevoegt waar een ander wat aan heeft (dus niet "dat heb ik ook")

Helaas is 99% van de kicks in oude topics van het niveau "hee dat heb ik ook!" zonder verdere inzet of wat dan ook.

Verder is het gewoon aan de oordeel van de mod die het ziet of het op slot gaat of de user gePMmed wordt. Dat kun je gewoon niet vastleggen - enerzijds verschilt kwaliteit van originele topic heel erg (meestal niet veel beter dan kick), anderzijds hangt het ook af van de reacties die anderen al gegeven hebben op de kick.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

DataGhost schreef op maandag 25 december 2006 @ 14:16:

Met mijn uitleg hierboven, als een topic gesloten wordt 'verdwijnt' het uit mijn zoekresultaten.
Tja... dat is toch doodeenvoudig op te lossen door ook op gesloten topics te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Terw_Dan: Het nadeel daarvan is dat gesloten topics vaak ook slechte topics zijn :) . Naar mijn ervaring loont het dan nog om ook op gesloten topics te zoeken, maar het is wel een valide gedachte..

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

JHS schreef op maandag 25 december 2006 @ 15:07:
Terw_Dan: Het nadeel daarvan is dat gesloten topics vaak ook slechte topics zijn :) . Naar mijn ervaring loont het dan nog om ook op gesloten topics te zoeken, maar het is wel een valide gedachte..
Ok, dat klopt.
Maar als een zoekactie op alleen open topics niets opgelevert heeft dan kun je daarna je zoekveld toch gewoon verruimen? Daarbij is het zoeken met het sorteren op datum en/of relevantie iets dat ook prima lukt lijkt me (althans, zo doe ik het altijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
JHS schreef op maandag 25 december 2006 @ 14:25:
flowerp: Wat zou je jezelf dan voorstellen bij zo'n "algemene regel" :) ?
Eigenlijk heel simpel: Dat een nieuwe post in een oud topic in beschouwing wordt genomen zonder naar de datum van de voorlaatste post te kijken.

Er zijn eigenlijk grofweg 2 categorieen van topics waarbij het zonde is als ie meteen dicht gaat.

Bij de eerste gaat het om een algemeen probleem dat de TS heeft. Bijvoorbeeld een topic over een Windows XP bak waarvan telkens de netwerk verbinding eruit klapt. Na een serie posts bloedt het topic dood. Een jaar later leest iemand het topic, herkent de situatie precies (bijvoorbeeld zelfde netwerk kaart/driver) en andwoord dat het bijna zeker de buffer grote van die netwerk kaart te maken moet hebben.

Ik loop nu lang geoeg mee op got om met 99% zekerheid te kunnen stellen dat dit topic na deze post ogenblikkelijk dicht gaat. Echter is dat gewoon zonde. Er zijn veel mensen met dit probleem, er staat al een schat van context in het topic en de reply zelf is helemaal on-topic. iedereen die het topic via de search vind zal er dan ook blij mee zijn. Nieuwe mensen die het topic lezen en het probleem ook hadden (en waarbij de nieuw voorgestelde oplossing inderdaad werkt) kunnen nu bevestigen dat deze oplossing inderdaad werkt.

Echter, die laatste bevestigingen zijn op got vaak niet mogelijk omdat de mod in zo'n situatie dus direct de boel op slot gooit.

Een andere mogelijkheid is als het om topics gaat die inprincipe tijdloos zijn. Voorbeelden zijn de topics "[alg] slechtste prog voorbeelden" en "[alg] gestoord door programmeren". Beide topics zijn lang geleden geopend, een tijdje inactief geweest en toen weer gekicked. Het laatste topic werd bijvoorbeeld hier gekicked door een user: Verwijderd in "[Alg] gestoord door programmeren?"

Als ik me niet vergis ging het topic hierna meteen dicht. Dit was natuurlijk grote onzin, want de aard van het topic was helemaal niet tijdsgebonden en de discussie kon gewoon verder gaan. Toch vond een mod het nodig om zonder na te denken dit meteen op slot te gooien, alleen op basis van de datum van de voorlaatste post. Gelukkig kwam er daarna weer een andere mod die het opengooide waarop er weer een interesante discussie opbloeide. (de posts van dat het dicht moest zijn waarschijnlijk getrashed).

In het eerste topic wordt de kick gedaan door een mod zelf, en gelukkig (voor de interne verhoudingen binnen het got team ;) ) wordt het topic nu niet meteen gesloten door een op de automatische piloot werkende collega mod: whoami in "[alg] slechtste prog voorbeelden." Het (tijdloze) topic bloeit weer helemaal op en is ondertussen 1 van de langst lopende topics in /14 geworden met nog bijna dagelijks heel interesante berichten. Was de kick in dit topic echter door een user gedaan met exact dezelfde inhoud, dan denk ik dat deze bijna zeker ook weer automatisch op slot was gegooid.

Mischien zou het een idee zijn om voor mods niet de datum van de posts weer te geven? Dat voegt niet zoveel toe eigenlijk, en op die manier kunnen ze ook niet in de verleiding komen om een post te beoordelen op datum van de voorgaande post. Zonder datum dwing je dan eigenlijk de mod om gewoon naar de inhoud te kijken. Alternatief zou je dit pas in kunnen stellen voor als mods te vaak een topic dichtgooien bij een kick.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Om posts helemaal niet meer te beoordelen op basis van de voorlaatste datum gaat mij eerlijkgezegd wat ver :) . Je kan niet zeggen dat het helemáál niet meespeelt. Ja, het is zo dat een post vaak wat kan toevoegen aan een topic, maar aan de andere kant kan dit soms op zo'n manier gebeuren dat er een discussie ontstaat die nergens naar leidt, gezien de leeftijd van het topic. Dat kan te maken hebben met verouderde omstandigheden, of andere zaken. Het invoeren als een technische oplossing als het niet laten zien van datums aan moderatoren zou ik dan ook erg raar vinden :) . Betergezegd, als moderatoren niet in staat zouden zijn een dergelijk onderscheid te maken, hebben we denk ik een groter probleem :P .

Aan de andere kant is het misschien wel zo dat er soms net iets te snel naar de close button gegrepen wordt bij een kick. Maar dat is denk ik vooral iets waar moderatoren 'gewoon' op moeten letten, en waar gebruikers crew op kan wijzen als het mis gaat. Niets staat je in de weg om in een dergelijk geval een mod aan zijn of haar jasje te trekken, of een topic in Schop een Modje te openen :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
JHS schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 13:38:
Maar dat is denk ik vooral iets waar moderatoren 'gewoon' op moeten letten, en waar gebruikers crew op kan wijzen als het mis gaat.
Zou het wat dat betreft dan niet helpen als de mod om een topic te sluiten altijd een reden moet opgeven? Gewoon een drop-downtje naast de close button. 1 van de redenen kan dan zijn "oude koe".

Op die manier kun je ook makkelijker als crew kijken wat nou precies de "kick->close" statistieken zijn. Als nu blijkt dat 79% van de topics na een (grote) kick dicht gaat, terwijl normaal gesproken maar 30% van de topics om uiteenlopende redenen dicht gaat, dan kan je wellicht schatten dat er zo'n 39%-punt teveel gesloten wordt vanwege de oude-koe als je aanneemt dat 10% wel vanwege deze reden gesloten kan worden.

Een iets andere aanpak zou mischien een "oude-koe"-quota zijn; een mod kan per maand maar een X percentage aan topics sluiten vanwege de oude koe. Wellicht dat dit een stimulans vormt om niet al te snel naar die close button te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lijkt me erg veel bureaucratie dat onnodig is aangezien een user te allen tijde als hij meent dat fout gemod wordt dat in Schop een Modje kan melden.

Ik heb iig vandaag alleen al drie topics na verwijdering van loze replies open en wel terug laten zakken. Misschien is dat het wel - je ziet de topics die na loze trappen op slot gegaan zijn wel, maar je ziet de topics waarbij we het anders doen niet meer. Daarom dat misschien een beeld blijft van 100% gesloten-na-schop :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

dion_b schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 20:21:
Lijkt me erg veel bureaucratie dat onnodig is aangezien een user te allen tijde als hij meent dat fout gemod wordt dat in Schop een Modje kan melden.

Ik heb iig vandaag alleen al drie topics na verwijdering van loze replies open en wel terug laten zakken. Misschien is dat het wel - je ziet de topics die na loze trappen op slot gegaan zijn wel, maar je ziet de topics waarbij we het anders doen niet meer. Daarom dat misschien een beeld blijft van 100% gesloten-na-schop :z
Denk ik ook. De oplossing is er dan imo ook al, al wist ik dat als user natuurlijk niet vantevoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

flowerp: Zoals ik hierboven al aangaf: Als we serieus zouden gaan overwegen moderatoren quota te geven op bepaalde handelingen, denk ik dat we een veel groter probleem hebben ;) . De moderatoren worden toevertrouwd met het reilen en zeilen binnen hun subforum, dan moeten ze natuurlijk ook in staat zijn om in te schatten wanneer een gekicked topic gesloten wordt. En ik heb toch sterk het idee dat dat écht zo is :) . Natuurlijk gaan er dingen fout, maar zoals * dion_b aangeeft is er bij users toch een enigzins tot sterk vertekend beeld over wat er nu precies gebeurt met dit soort zaken. Op zich goed dat dat vervolgens aangekaart wordt, natuurlijk. Dan kan het uitgelegd worden :P .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Is dit mischien ook niet een goed voorbeeld:

Moderator sluit topic puur en alleen op basis van de datum van de laatste post:

De aanloop naar NL referendum over Europese Grondwet

Het zou mijns inziens toch mogelijk moeten zijn om een follow up te geven op gebeurde events. De oorspronkelijke topic title zegt wel dat het over de aanloop gaat, maar het werd daarna een algemeen topic over de europese grondwet. De posts die een tijdje na het referendum gemaakt werden zorgden ook niet voor een topic sluiting,.

Stel nu dat er tussen juni 2005 en nu nog 4 posts waren geweest, in resp. nov 2005, mei 2006 en september 2006 en dat daarna exact dezelfde post was gekomen als nu. Dan was het topic niet gesloten, vanwege slechts 4 mischien wel nutteloze 'brug' posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:32
Wat mij een goeie oplossing lijkt is een "Probleem opgelost" knopje, of een ander knopje waarmee de TS kan aangeven dat zijn probleem in uit de weg is zodat dat topic niet meer gekicked kan worden, eventueel met een knopje "Oplossing" zodat de TS kan aanvinken wie de oplossing bood. Sideeffect is dat je geen postcounthoeren meer krijgt, maar mensen die zoveelmogelijk goeie oplossingen op hun naam willen hebben staan 8)

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
_eXistenZ_ schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 23:48:
Wat mij een goeie oplossing lijkt is een "Probleem opgelost" knopje,
Zou wel een mooie feature zijn en niet eens zo raar. Diverse andere fora hebben ook al zoiets. Sommigen koppelen er zelfs credits aan die je kunt verdienen als jij de post maakte die het probleem oploste.

In het geval van het topic wat ik daarnet aanhaalde is er niet echt sprake van een probleem/vraag en oplossing. Het is gewoon een discussie over een bepaald onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

flowerp schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 23:19:
Is dit mischien ook niet een goed voorbeeld:

In de sluitpost meld ik dat ik het topic mede sluit vanwege de grootte van het topic.
Het zou mijns inziens toch mogelijk moeten zijn om een follow up te geven op gebeurde events.
Er kan een nieuw topic aangemaakt worden met in de openingspost een referentie naar het andere topic.

Ik zou graag willen weten welke mogelijkheden je ziet als je zou reageren op een post van een lange tijd geleden. De mensen die toen deelnamen aan de discussie hoeven dat nu niet te doen en hun (alsmede je eigen) standpunten kunnen in de loop der tijd ook veranderd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Ik ben het iig wel met de moderator eens van het topic dat je aanhaalt (de laatste 5 posts lezend), groot en oud topic, waar ineens iets compleet nieuws in komt. Een nieuw topic openen lijkt me dan beter.

En nu hopen dat dit topic niet wordt gesloten door je kick :P.

edit:
Ik moet vaker refreshen :P

[ Voor 7% gewijzigd door stefan001 op 18-01-2007 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Opi schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 23:56:
Ik zou graag willen weten welke mogelijkheden je ziet als je zou reageren op een post van een lange tijd geleden.
Wat mij het makkelijkste lijkt is de post voornamelijk op inhoud beoordelen en de datum van de voorgaande post te negeren.

Veel 'grote' topics gaan ook gewoon door, terwijl de mensen die reageren ook soms veranderen. Dat er andere mensen gaan posten lijkt me niet echt een kriteria om een topic te sluiten. Als voorbeeld kun je bijvoorbeeld deze nemen:

\[K-1] Algemeen *2 december FINALE!* *spoilers!*

Oorspronkelijk ging het over 1 bepaalde K-1 finale in 2003. Nadat deze afgelopen was, bleven er mensen posten. Veel dezelfde, maar ook veel nieuwe waarbij oude dan weer wegvielen. Stel nu dat er op een gegeven moment tussen 2 posts meer dan 5 maanden gezeten had, dan was ie dus meteen dicht gegaan. Nu is ie echter zo'n 3 jaar open gebleven, waarbij het gewoon altijd leuk, interesant en gezellig bleef. Pas recent is ie gesloten en is in een nieuw topic verder gegaan, maar dat is niet gedaan puur op basis van de datum van de voorlaatste post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
flowerp schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 23:19:

Dat is in mijn ogen * juist * een voorbeeld van een nuttig slotje op een oud topic.

Doordat het topic oud en vooral groot is, voegt het weinig meer toe om daar een 'simpele' reply neer te zetten die met het onderwerp te maken heeft. Ook omdat het een topic is die vooral betrekking heeft tot actuele zaken is het imho een veel beter idee om een fris topic te starten met eventueel een verwijzing naar dit topic en een aantal conclusie's. De conclusie's zullen dan wel subjectief zijn, maar je begint iig weer een frisse discussie zonder dat alle oude koeien weer uit de sloot gehaald worden.

In de technische hoek kan dit heel anders liggen. Een topic waarbij verschillende dingen beschreven zijn kan soms nuttige toevoegingen of vragen oproepen. Ook hierbij moet je er imho voor waken dat een topic outdated raakt en dat een fris topic wellicht meer nut heeft. Dat iemand zoekt is erg goed, maar geef dan een verwijzing naar het topic met de bevindingen / opmerkingen die op het probleem / onderwerp van toepassing zijn. Zo maak je het lezen van je probleem / reactie aantrekkelijker voor de reageerder en dat zou een streven moeten zijn.

Over de zoekfunctie: Ik heb zelf nooit een filter op gesloten topics en wel met de reden dat deze vaak nuttige informatie bevatten. Als ik begin te zoeken zie ik waar een ander de fout in gaat en met het lezen van de sluit reply kom ik vaak tot de juiste zoek combinatie. Zodra ik zelf de juiste zoek combinatie heb gevonden blijven er maar weinig gesloten topics over waar ik net zo makkelijk overheen scroll. Dus voor mij is dat geen probleem.

Wat ik overigens wel een bezwaar vind is dat ik in gesloten topics niet duidelijk kan zien welke replies oud en welke nieuw zijn. In open topics zie je dat direct, maar misschien moet ik maar geen gesloten topics meer lezen. :P

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

_eXistenZ_ schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 23:48:
Wat mij een goeie oplossing lijkt is een "Probleem opgelost" knopje, of een ander knopje waarmee de TS kan aangeven dat zijn probleem in uit de weg is zodat dat topic niet meer gekicked kan worden, eventueel met een knopje "Oplossing" zodat de TS kan aanvinken wie de oplossing bood. Sideeffect is dat je geen postcounthoeren meer krijgt, maar mensen die zoveelmogelijk goeie oplossingen op hun naam willen hebben staan 8)
Zie de enorme hoeveelheid eerdere topics over dit onderwerp ;) . Niet alleen zijn er een boel technische bezwaren, maar bovendien zou het niet aan de TS moeten zijn wanneer een topic 'opgelost' is. Bovendien zijn een enorm deel van de topics op GoT niet zomaar vraag en oplossing, maar veel meer discussie topics waardoor er toch niet echt een oplossing ís :) .

[ Voor 65% gewijzigd door JHS op 18-01-2007 12:38 ]

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

flowerp schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 00:18:
Wat mij het makkelijkste lijkt is de post voornamelijk op inhoud beoordelen en de datum van de voorgaande post te negeren.
Wat mij het makkelijkste lijkt is het topic gewoon sluiten. Als mensen aan het zoeken zijn en topics met slotjes negeren zonder naar de postcount in dat topic te kijken, dan zijn ze onhandig aan het zoeken. Een slotje zegt weinig over de inhoudelijke kwaliteit van een topic, omdat er vele redenen zijn om topics te sluiten. Zoals het feit dat iemand niet doorheeft dat verder gaan op een oud topic geen goed idee is, om diverse genoemde redenen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Confusion schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 12:45:
[...]

Wat mij het makkelijkste lijkt is het topic gewoon sluiten.
Maar als je -echt- vind dat een topic gesloten moet worden op basis van de datum van de laatste post, waarom worden topics dan niet gewoon automatisch gesloten na 5 maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:35

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Bocht door de kort : er kunnen nog steeds nuttige replies toegevoegd worden, alleen de meeste berichten zullen onzinnig zijn. Daarom kan het nog wel, maar wordt het afgeraden.

(overigens zou je dan allerlei andere dev-vretende voorstellen kunnen doen als alleen met toestemming van een mod posten, onzichtbaar posten en noemt u maar op. We gaan lekker uit van het verstand der gemiddelde tweaker, en als er iets doorglipt hebben we een mod. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
flowerp schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 21:47:
[...]

Maar als je -echt- vind dat een topic gesloten moet worden op basis van de datum van de laatste post, waarom worden topics dan niet gewoon automatisch gesloten na 5 maanden?
Er wordt al een melding gegeven als de laatste post meer dan een maand oud is, zodra je wil posten :). Mensen kunnen daar conclusies uit trekken, lijkt me.

[ Voor 8% gewijzigd door stefan001 op 19-01-2007 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
stefan001 schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 22:52:
[...]

Er wordt al een melding gegeven als de laatste post meer dan een maand oud is, zodra je wil posten :). Mensen kunnen daar conclusies uit trekken, lijkt me.
Pas die tekst dan aan:

"Pas op! De laatste post is meer dan een maand oud. Verspil je tijd niet aan een goede text, want zodra je post gooien we dit topic meteen op slot".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

flowerp schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 21:47:
Omdat je een topic in de meeste gevallen wilt sluiten na een kick; niet altijd.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1