Ben ik het volledig mee eens, maar dan moet je wel korte afstanden of goede alternatieven hebben. Ik heb dik 4 maand in Noorwegen gezeten met een auto. Wat ik ermee deed? dat ding elk weekend even een stukje laten rijden, anders ging de accu leeg en was ie niet meer te starten. Verder heb ik eigenlijk weinig met dat ding gedaan. Alles in een stad is te lopen, of als je een fiets hebt, te fietsen. Altijd dat gedoe met je auto ergens moeten parkeren, eenrichtingsverkeer en voetgangersgebieden, je hebt er als voetganger helemaal geen last van. Als ik in een vreemde stad kom zorg ik dat ik dat ding kwijt kan in de eerste de beste parkeergarage ergens in de buurt van een trein/busstation en doe ik de rest wel te voet. Als je in een stad woont en werkt kan de gemiddelde nederlander dat ding net zogoed wegdoen.Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 07:34:
[...]
Het spijt me van mijn tegengas, maar een auto is nu juist geen vrijheid. Het is wel vrijheid in de zin dat je kan gaan en staan waar je wilt op een door jouw opgegeven tijdstip. Een auto is geen vrijheid als je in de file staat of voor een verkeerslicht. Een auto is geen vrijheid als er dure reparaties aan moeten gebeuren want daar lever je andere luxe voor in(geld dat je beter had kunnen besteden).
Een fiets is wel vrijheid want hoe vaak komt het voor dat ik voor een verkeerslicht sta te wachten. Bijna niet want op de route van mijn huis naar mijn werk heb ik geen enkel verkeerslicht en als je met de auto zou gaan heb je 3 grote knooppunten met dito wachttijden. (2x13km).
Zelfs als het regent i sde fiets vrijheid want tegen zachte regen hebben ze speciale kleding. Als het plenst pak ik de bus naar mijn werk en ik kan tot op 40 minuten voor werktijd besluiten of ik de fiets of de bus neem (perfecte verbinding). Met beide sta ik 3-5 minuten voor werktijd voor de deur. Met de fiets ben ik vaak nog wat eerder omdat ik ook wat eerder vertrek. Natuurlijk gaat het met de auto sneller, maar als ik al links en rechts hoor dat de belastingvrije vergoeding van 18ct/km al niet meer toerijkend is. Mijn spartamet red het met 6ct/km (inclusief alles) en mijn elektrische fiets nog minder. De accu van de fiets gaat zo'n 2 jaar mee in mijn geval en dat is 300euro/24maanden=12,50 euro per maand. Daar heb je een paar miezerige liters voor.
Probleem waar ik nu mee zit is dat ik 100km van mijn werk afzit en geen optimale bus/treinverbinding heb. Als ik op tijd op mijn werk wil zijn met OV, moet ik of eerst met de auto naar Leeuwarden rijden, of met de bus naar buitenpost, vervolgens de trein naar Groningen en vanuit daar de trein naar Meppel. Vertel ik er wel bij dat ik dan anderhalf uur eerder uit mijn nest mag. Daarnaast is OV ook niet gratis en heb ik een collega die meerijdt vanaf ongeveer de helft van mijn rit.