Geen opinies over de door mij aangehaalde loremo? Zoals ik zei, evolutie gaat in kleine stapjes en het is volgens mij nog nét iets te vroeg om volledig elektrisch te gaan.
Ik denk dat er nog net een markt bestaat tussen de huidige generatie voertuigen en de volgende generatie elektrische voertuigen, namelijk één voor de heel zuinige voertuigen zoals de loremo. Je kan er weinig mee, kunnen weinig passagiers is, maar voor woon werk verkeer, waar meestal slechts één persoon van A naar B moet, lijkt het ideaal. Ik zou echter niet willen aangereden worden door een vrachtwagen in die loremo.
De loremo is niet zo extreem als die volkswagen. Hoewel de volkswagen wel een mooi concept is natuurlijk. Ik heb zelf geen idee of ik de vw zou willen gebruiken of niet.
Dan nog iets over die bmw. Waarom wordt hier vergeleken op 'motorinhoud' en de daarbijhorende pk's ? Dit valt toch helemaal niet te vergelijken tussen een waterstof aangedreven motor en een conventionele motor? Waterstof dient enkel voor het opwekken van elektrische energie. De wagen is dus elektrisch van aard? Of mis ik iets?
Goed, de elektrische wagen dan... Zoals reeds aangehaald zal dit pas succesvol zijn als ze hetzelfde niveau van basiscomfort en veiligheid kunnen bieden als de gewone hedendaagse wagens en aan gelijkaardige prijs. De consument heeft ergens wel een 'groen gevoel' en kan best wel inzien dat sommige activiteiten een grote druk op het milieu uitoefenen, maar wanneer dit een te grote impact heeft op het budget, dan zullen ze passen (terecht imo)... Voor wie genoeg te besteden heeft is het makkelijk een beetje groen te doen, ook al kost het drie keer meer dan een gewoon vervoersmiddel. The luxury of principles. De persoon voor wie de auto een basisvoorziening in mobiliteit (werkgelegenheid) is zal het worst wezen. Dan zal een elektrische wagen pas interessant worden als die niet opvallend duurder is in aanschaf en gebruik.
En daar horen die spacy ultra light dingetjes niet bij (zoals die volkswagen van hierboven) Gewone voertuigen die te gebruiken zijn zoals nu het geval is, dat moet het worden.
Ik ben trouwens best bereid enkele concessies te doen om elektrisch te rijden. Acceleratie boeit me in een (niet-vrijetijds) dagdagelijks woon werk voertuig helemaal niet. Dus schrap die specs maar. (gemiddeld is dus goed genoeg). Ik wil best ook wat volume opofferen voor batterijen. Radius van 200 km in lastige omstandigheden. (wind, 120 km/u, hellingen?) Topsnelheid, ook niet relevant: 120 km/u is snel genoeg. Dat moet binnen een vijftal jaar haalbaar zijn zou ik denken.
Maar het mag niet exhorbitant duurder zijn dan een gewone wagen, want anders krijgt je de meerkost er nooit uit. (reken maar uit hoeveel liter benzine je kan kopen met 10.000 euro). En op voorwaarde dat de overheid elektrische wagens nauwelijks belast. Inschrijving en tax moeten duidelijk voordeliger zijn. We betalen al de elektriciteit via de energie rekening, en we betalen eveneens een milieubelasting, dat zou voldoende moeten zijn.
Kort woordje over de carver: ik had gedacht dat dat een ultra zuinig voertuig zou zijn, dankzij de vormgeving, motorinhoud, concept.... (fun, vrije tijd, maar ook woon werk, gewoon één persoon van A naar B ) maar dat valt ook erg tegen: 6L/100 km uit een 650 cc motortje. Duidelijk niet bedoeld als een topper wat betreft km/l (op zich niet onlogisch, want dat is ook het verbruik van een motorfiets)
Ik nam als voorbeeld een prius. (wat ik beschouw als een normale gezinsauto zonder al te veel beperkingen). Iemand vertelde me dat de prius ongeveer 2 km zou kunnen rijden op volle batterijen (duidelijk hybride blijkbaar), ik ging na hoeveel kW beschikbaar is en aan 20 ct/ kWh was het duurder dan een wagen op benzine. Wat ongeveer overeen komt met de hierboven berekende 0.05 cent/ km= 5euro/100km. Een zuinige diesel doet ongeveer hetzelfde. Euhm, hoe ga je iemand dan overhalen om een duurdere wagen te kopen, met alle nadelen van dien, ipv gewoon te tank vol te gooien aan het pompstation wanneer het nodig is?
Kan iemand aangeven wat de kosten zouden zijn van hydrogenwagens? Hydrogen lijkt trouwens helemaal gepasseerd te worden. Er wordt al zolang over gesproken maar ze lijken nergens haast mee te maken. De overhead van druktanks en speciale voorzieningen voor tanken lijken ook niet positief te werken op de uitrol van waterstof aangedreven voertuigen
Als allerlaatste, lang geleden heb ik ooit iets gelezen over een volvo concept (tweedeurs coupé) die elektrisch aangedreven was en goed bruikbaar leek te zijn. Het gaat over iets van 7 a 8 jaar geleden, dus ik vond dat toen in ieder geval vrij indrukwekkend. Ik heb echt al wat af-gegoogled, maar ik kan er helemaal niets meer over vinden, jammer genoeg