Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
It's just a matter of time...
Verwijderd
de binnenkabel vriest dan vast in de buitenkabel omdat er vocht etc in kanLauPro schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:11:
Ik vroeg me af over het vastvriezen van een handrem. Wat vriest er dan precies vast? Het gedeelte dat zegmaar tegen de 'remschijf' zit of is dit een meganiek dat er voor moet zorgen dat de remschoen van de remschijf los komt?
In het eerste geval lijkt het me als je voorzichtig de koppeling laat op komen met voldoende gas dat je dan door de frictie de remschoen wel los krijgt?
ik parkeer overigens altijd met de handrem
waarom? aanwennig werk bij een garage dus parkeren wij autos van klanten altijd zo dat er zo min mogelijk fout kan gaan dus neus in rijrichting, Bak in neutraaal of P stand en op de handrem
en daarom doe ik het ook prive puur gewenning
You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?
Dus wat doe je? Handrem want je parkeert de wagen nadat je langdurig kalm hebt gereden en niet van 120km/h naar 0 afremt in 20m om je wagen te parkeren. Ik verkies er zelf om die in versnelling te zetten want als ik aangereden word dan boeit het me weinig of de achterkant en/of de motor schade heeft opgelopen want dat moet dan toch gerepareerd worden.
[ Voor 18% gewijzigd door Chevy454 op 16-12-2006 16:42 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Zelf heb ik daar geen last van, mn auto start alleen met de koppeling ingedrukt
Dat zeg jij nu heel fijn, maar vaak genoeg zijn mijn schijven nog gloeiend heet als ik hem neer zet.Dus wat doe je? Handrem want je parkeert de wagen nadat je langdurig kalm hebt gereden en niet van 120km/h naar 0 afremt in 20m om je wagen te parkeren...
Zeker als ik van de snelweg afkom en hem daarna thuis zet. Het is echt niet zo dat die dingen na 5 minuten zijn afgekoeld (met normaal remmen in de bebouwde kom er bij geteld)
[ Voor 47% gewijzigd door ixl85 op 16-12-2006 16:45 ]
Het verschil is dat een trager wegrijdende auto veiliger is dan een onverwacht naar voren schietende auto. Ik kan me echter niet voorstellen dat ik ooit vergeet te koppelen bij het starten, het gaat al 10 jaar goed (en als het fout zou gaan wat dan? Je auto schiet 10 centimeter naar voren? Dan kunnen er toch nog geen grote ongelukken gebeurenixl85 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:41:
Over dat weg schieten als je hem in de versnelling zet: gewoon een kwestie van wennen... Ik kan ook zeggen: "je kan ook gaan rijden met je handrem er nog half op".
Zelf heb ik daar geen last van, mn auto start alleen met de koppeling ingedrukt
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Van 120 km/h naar 0 in 20 meter? Dat zou me alleen lukken met behulp van een paar boompjes oid.Chevy454 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:39:
Dus wat doe je? Handrem want je parkeert de wagen nadat je langdurig kalm hebt gereden en niet van 120km/h naar 0 afremt in 20m om je wagen te parkeren.
Zelf wel een keer een vastgevroren handrem gehad, met mijn ouders passat uit '93. Wilde wegrijden, handrem eraf, maar hij ging niet achteruit. Na een hoop gas geven en gierende banden schoot hij na een tijdje los. Mensen keken wel vreemd
Klik mee voor GoT!........
*zucht*
Dit leer je je echt in een week tijd aan.. De reden dat je altijd beter de koppeling in kunt trappen tijdens het starten is dat dan de startmotor het net wat lichter heeft. Althans zo werd het bij oude auto's verklaard. Het zal allemaal niet zoveel uitmaken, maar het is wel zo veilig
If it ain't broke, fix it till it is...
Waarom? Wanneer er een andere auto botst tegen je achterkant wanneer je geparkeerd staat in versnelling, dan is ook je versnellingsbak kapot. Wanneer hij op handrem staat niet. Wanneer het vriest kan je handrem nogal eens vastvriezen (heb ik al meegemaakt), dus dan zet je hem best in versnelling. Dat mag gerust ook op een helling hoor.
Het probleem van wegschieten heb ik niet. Ik druk immers steeds automatisch mijn koppeling in wanneer ik start.
Als ik op een helling sta ga ik niet ect de auto in de versnelling zetten..Krijgt alles op zn donder, aandrijflijn, versnellingsbak etc..Mocht het wel een redelijk steile helling zijn dan zet ik hem sowieso op de handrem en dan pas in de versnelling (maar dat is echt zelden).
Starten bij me eigen auto gewoon zonder koppeling in, bij me vaders auto wel met koppeling in (domme tik
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Als ik hem ergens in moet rijden (vooruit parkeren of oprit) rem ik af, duw die bak in neutraal en rem de laatste 5-10m met de handrem. Volgens mij is dat reteslecht, maar is gewoon een gewoonte geworden...
[ Voor 7% gewijzigd door _the_crow_ op 16-12-2006 18:14 ]
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
Ik vraag me trouwens af hoe mensen het voor elkaar krijgen te starten zonder de koppeling eraf te halen en hem toch in een versnelling geparkeerd te hebben. Dat lijkt me slecht voor de startmotor en je koppelplaat en onhandig omdat je met 1 hand aan je sleutel al gaat rijden (bij wegrijden uit parkeervak vind ik 2 vrije handen tcoh wel erg handig).
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Omdat ik het zo geleerd heb ws.
In de manual van mijn Peugeot 206 staat trouwens dat starten met koppeling ingedrukt beter is, waarom staat er dan weer niet bij.
www.google.nl
en aan de mensen die door hun handrem heen rijden, zet je handrem er gewoon lekker strak op dan heb je het meteen door
Asus Zenbook i7 256gb
rMBP M3 16" rMBP M1 13" iPhone 14 Pro AWU3 AirPods Pro
Maakt de handrem dan ook gebruik van je remschoen/-blok? Ik dacht altijd dat er een apart systeem voor de handrem was, omdat de handrem doorgaans met kabels werkt, maar het remsysteem hydraulisch is... Of praat ik nu poep?Chevy454 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:39:
Handrem niet want dan koelen de remmen niet gelijkmatig af sinds er een remschoen / remblok tegen de trommel/schijf zit te duwen. Versnelling niet want in geval van een aanrijding krijgt je aandrijflijn tot aan je motorblok toe een klap te verwerken wat moeilijk te herkennen is.
Dus wat doe je? Handrem want je parkeert de wagen nadat je langdurig kalm hebt gereden en niet van 120km/h naar 0 afremt in 20m om je wagen te parkeren. Ik verkies er zelf om die in versnelling te zetten want als ik aangereden word dan boeit het me weinig of de achterkant en/of de motor schade heeft opgelopen want dat moet dan toch gerepareerd worden.
Zelf parkeer overigens altijd in 1 en op de handrem.
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Volgens mij is dat inderdaad niet echt gebruikelijk.jvvv schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 18:12:
Ben ik blijkbaar de enige die de auto bij het parkeren zelfs altijd afrem met de handrem ?
Als ik hem ergens in moet rijden (vooruit parkeren of oprit) rem ik af, duw die bak in neutraal en rem de laatste 5-10m met de handrem. Volgens mij is dat reteslecht, maar is gewoon een gewoonte geworden...
Meestal in de versnelling en op de handrem hier.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik heb nog nooit de remschoenen/blokken van het handremsysteem vervangen. Jij wel dan? Ik stel wel eens de handremkabel af omdat de voering van de hydraulisch bediende remschoenen/remblokken afgenomen is.Wok schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 19:26:
Maakt de handrem dan ook gebruik van je remschoen/-blok? Ik dacht altijd dat er een apart systeem voor de handrem was, omdat de handrem doorgaans met kabels werkt, maar het remsysteem hydraulisch is.
Ik kan van hieruit niet zien of er stront uit jouw mond komt. Één ding is zeker: als er stront uit je mond komt dan wordt het hoog nodig om naar het toilet te gaan, het komt al uit jouw mond. Straks worden jouw oogballen nog bruinOf praat ik nu poep?
[ Voor 22% gewijzigd door Chevy454 op 16-12-2006 19:32 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
m'n thunderbird zet ik enkel in P (de "hand"rem is overigens een pedaaltje links waar je je voet houdt tijdens het cruisen)
ik start altijd met de koppeling in, dus geen last van wegschieten. Daarnaast ook het idee in het achterhoofd van kromtrekkende schijven
Bij 95% van de auto's zitten achter toch trommels dus dat kromtrekken zal niet gaan gebeuren. Bij de andere 5% is het wel een risico maar vooral tijdens de winter omdat die daar sneller afkoelen. Daarnaast zijn het vaak de achterremmen welke toch zowiezo weinig in de pap te brokken hebben.tozzke schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 19:34:
ik start altijd met de koppeling in, dus geen last van wegschieten. Daarnaast ook het idee in het achterhoofd van kromtrekkende schijven.
Verwijderd
nee/jaWok schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 19:26:
[...]
Maakt de handrem dan ook gebruik van je remschoen/-blok? Ik dacht altijd dat er een apart systeem voor de handrem was, omdat de handrem doorgaans met kabels werkt, maar het remsysteem hydraulisch is... Of praat ik nu poep?
mercedes heeft auto types waarbij een aparte set remschoenen tegen de binnenkant van een remschijf duwen als handrem..
Renault maakt gebruik van de bestaande reminrichting
dus is beetje auto afhankelijk
dat de handrem mechanisch is en het remsysteem hydraulisch klopt
Dit word opgelost door een mechanisme in de klauw te bouwen
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2006 20:16 ]
Ik parkeer mijn auto altijd op de handrem en heb daar nog nooit problemen mee gehad. Slijtage van de handrem is volgens mij wel te verwaarlozen.
De handrem gebruik ik wel voor het bochtenwerk
Bij het station zet ik de auto af en trek ik de handrem aan. Daarna liep ik naar het perron en stapte op de trein. Eenmaal in Zwolle aangekomen, belde mijn moeder me op dat ze nog een hele tijd heeft staan kloten om die handrem er weer af te krijgen
Overigens gebruik ik de handrem ook als ik stilsta. Als de weg iets op- of afloopt en ik sta stil (file, stoplicht, etc..) zet ik de auto altijd op de handrem in plaats van mijn voet op de rem te houden....
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
ik heb schijven rondomChevy454 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 19:49:
[...]
Bij 95% van de auto's zitten achter toch trommels dus dat kromtrekken zal niet gaan gebeuren. Bij de andere 5% is het wel een risico maar vooral tijdens de winter omdat die daar sneller afkoelen. Daarnaast zijn het vaak de achterremmen welke toch zowiezo weinig in de pap te brokken hebben.
en dan erbij.. het is gewoon automatisme geworden
Ik heb al enkele keren gehad dat ik uit mijn parkeervak reed en er vervolgens achterkwam dat mijn handrem nog erop zat (te zien aan het dashboardlampje). Je trekt er zo doorheen met een beetje vermogen.jfeelders schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:16:
Altijd op de handrem! Ik snap niet dat je die kan vergeten en zonder problemen kan wegrijden. Die moet je dan toch echt eens laten nakijken. Bovendien is in de stad altijd kans dat je auto een duw krijgt van een of andere onverlaat. Los van de body-schade kan je dan ook gelijk je bak laten nakijken (€€€). Zowiezo hebben amerikaanse auto's (zoals mijn Mazda Miata) een beveiliging waardoor je de koppeling moet intrappen om te kunnen starten.
Tijdje terug ook gehad met een VW Golf btw.. maar die begon te piepen en op het display stond "Achtung, handbremsen angezogen" oid
[ Voor 8% gewijzigd door Spixo op 16-12-2006 21:28 ]
Dat is vast zodat al die automatensukkels er niet ik kunnen wegrijdenjfeelders schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:16:
Zowiezo hebben amerikaanse auto's (zoals mijn Mazda Miata) een beveiliging waardoor je de koppeling moet intrappen om te kunnen starten.
Heb ik ook nog we eens, staat de handrem nog op 1 tandje ofzo.Ricardo87 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:27:
[...]
Ik heb al enkele keren gehad dat ik uit mijn parkeervak reed en er vervolgens achterkwam dat mijn handrem nog erop zat (te zien aan het dashboardlampje). Je trekt er zo doorheen met een beetje vermogen.
Tijdje terug ook gehad met een VW Golf btw.. maar die begon te piepen en op het display stond "Achtung, handbremsen angezogen" oid
[ Voor 44% gewijzigd door mace op 16-12-2006 21:30 ]
Ook leuk is het handremsysteem inoude engelse wagens. Daar moet je hem even naar boven trekken en dan laten 'vallen' om hem los te halen. Mijn grootvader kende dat systeem de eerste keer niet (jaren 70) en heeft dus een rit van 350km op de handrem moeten doen in een MG kar. In die tijd belde je niet even snel de ANWB ofzoWok schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:06:
....verhaal....
Hoeftniet eens op 1 tandje te staan, ik trek 'm er zelfs met mijn cuore met zijn brute 42 hele pk's erdoorheenMaCe1337 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:29:
[...]
Dat is vast zodat al die automatensukkels er niet ik kunnen wegrijden
[...]
Heb ik ook nog we eens, staat de handrem nog op 1 tandje ofzo.
Vaak bu'j te bang!
Ja, klopt, kan ik ook in de charade maar ik dat heb ik nog maar 1x gehad, ik heb wel eens dat ik hem gewoon net niet helemaal naar beneden doe.-tom-562 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 22:33:
[...]
Hoeftniet eens op 1 tandje te staan, ik trek 'm er zelfs met mijn cuore met zijn brute 42 hele pk's erdoorheen
Aijvvv schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:30:
[...]
Ook leuk is het handremsysteem inoude engelse wagens. Daar moet je hem even naar boven trekken en dan laten 'vallen' om hem los te halen. Mijn grootvader kende dat systeem de eerste keer niet (jaren 70) en heeft dus een rit van 350km op de handrem moeten doen in een MG kar. In die tijd belde je niet even snel de ANWB ofzo
[ Voor 29% gewijzigd door mace op 16-12-2006 23:05 ]
Trouwens heb ik ook geleerd tijdens het lessen dat je de auto start met zowel de koppeling als de rem ingedrukt! Nu vraag ik mij eigenlijk af of mensen ook anders geleerd hebben aangezien hier toch regelmatig anders geantwoord wordt.
Mij werd een standaard ritueel aangeleerd: Gordel om, op de handrem (indien dit nog niet zo was), koppeling in, bak in vrij (indien dit nog niet zo was), rem indrukken, starten, in versnelling, rem los en tenslotte handrem los en wegrijden.
Bij mijn vorige auto wel een paar keer vergeten de handrem eraf te halen. Dan rij je weg en denk je wat reageert hij toch langzaam.. Dan zie je het lampje en denk je o ja!. Heb hierdoor ook al 2 keer de handrem kabel kapot gehad.
Nu doe ik altijd in de versnelling (1e) en dat heeft maar 1 reden: Bij mijn huidige auto (Audi A3) als je de handrem aantrekt, komt die tegen de middenarmsteun waardoor deze omhoog komt.
Daar heb ik een hekel aan, dus zet ik m altijd in de versnelling en gebruik de handrem niet.
Doorschieten bij starten overkomt me nooit, maar dat is denk ik omdat mijn vorige auto (Megane) niet startte als je de koppeling niet ingetrapt had. Dus ik start altijd met voet op de koppeling (en andere op de rem voor als ik op helling sta, wat hard trappen is als de rembekrachtiging nog niet werkt
In het buitenland is het misschien wel anders als je parkeert op hellingen (dan handrem + versnelling), maar dat komt hier in NL niet voor. In NL kun je sowieso praktisch overal wel parkeren zonder handrem of versnelling. Enige reden om het te doen is om te voorkomen dat een of andere hanggroepjongere je auto weg kan duwen
jvvv schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 20:29:
Het feit dat je met ingeduwde kopelling moet starten heeft volgens mij iets te maken met de Syncromesh ringen in je versnellingsbak. Hoe het exact in elkaar zit weet ik niet meer, maar het heeft er 'iets' mee te maken dat enkel uit neutraal schakel geen goed plan is.
Ik denk dat je dan beter kan gaan wandelen
De eerste auto waar ik veel in ging rijden was een VW Golf 1.6D uit 88, zo'n ding waar je in de winter enorm lang moest voorgloeien, en dan 7x de startmotor moest laten zwengelen en als ie dan aanging meteen de gas inrammen, dit in combinatie met de "koude start versneller" volledig uitgetrokken. Die auto kreeg je niet weg met je voet op de rem. Vandaar dus automatisch aangeleerd om te starten met voeten bij gas en koppeling.GertjanO schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:13:
6 jaar geleden rijles gehad. Geleerd: in zijn vrij en op de handrem. Wat doe ik zelf: Eerste versnelling EN op de handrem.
Trouwens heb ik ook geleerd tijdens het lessen dat je de auto start met zowel de koppeling als de rem ingedrukt! Nu vraag ik mij eigenlijk af of mensen ook anders geleerd hebben aangezien hier toch regelmatig anders geantwoord wordt.
Mij werd een standaard ritueel aangeleerd: Gordel om, op de handrem (indien dit nog niet zo was), koppeling in, bak in vrij (indien dit nog niet zo was), rem indrukken, starten, in versnelling, rem los en tenslotte handrem los en wegrijden.
Ik zie dat mijn collega ook nog steeds doen, die heeft destijds een gare polo gehad met hetzelfde probleem, alleen waar ie dan stationair ook nog wel eens uit wilde vallen. Tegenwoordig start ie elke auto met de gas ingedrukt
DIe motoren zijn niet kapot te krijgen en in de winter hebben die indirect ingespoten diesel het wel moeilijker maar nooit zo erg zoals jij het verteld. Dat is toch mijn ervaring_JGC_ schreef op zondag 17 december 2006 @ 01:26:
De eerste auto waar ik veel in ging rijden was een VW Golf 1.6D uit 88, zo'n ding waar je in de winter enorm lang moest voorgloeien, en dan 7x de startmotor moest laten zwengelen en als ie dan aanging meteen de gas inrammen, dit in combinatie met de "koude start versneller" volledig uitgetrokken.
Die 1.6D was niet van mij, maar van mijn broer. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat ding gewoon met 2 gloeiers stond voor te verwarmen ipv de gebruikelijke 4. Verder had dat ding een gare koppakking, de volgende eigenaar heeft de kop eraf gehad: dat ding was bijgevuld met kit om de lekken zo goed mogelijk proberen dicht te maken (en de handelaar maar beweren dat een nieuwe koppakking niet zou helpen toen er gevraagd werd naar de olielekkage). Daarnaast liep dat ding op 15W40 olie, terwijl die dingen over het algemeen iets beter rijden op 10W40 halfsynthetisch, tenminste, als het oliesysteem dan niet oplost bij die auto... als de rest ook is opgebouwd uit kit zal dat niet lang leven met synthetische olie.
Overigens rijdt die auto niet meer met die motor, dat ding heeft dik 400.000 gedraaid en is volledig gesloopt door de volgende eigenaar, heb laatst nog achter dat ding gereden toen ie was voorzien van een "nieuwe" motor, stinken tot en met en bij elke aanraking met het gaspedaal spuit dat ding roet.
Dan heb je wel een gare handrem als je er mee weg kunt rijden terwijl ie er op staat...ixl85 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 14:56:
Versnelling is beter.
Minder kans op slijten van je handrem, als je ooit wegrijd en je vergeet je handrem is dit slecht voor je rem...
Ik heb meteen daarna geleerd van mn pa en ma om hem in zn 2 weg te zetten.
Hier altijd de handrem en de versnelling in de vrij. Op het moment dat je hem namelijk met versnelling parkeert en er rijd een idioot achter- of voorop je auto, dan wordt je auto gecatapulteerd, en dat is nou niet echt goed voor de versnellingsbak om in een keer die kracht te verwerken...
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Ikzelf heb tijdens rijles geleerd hem in zijn 1 te laten staan, maar zelf zet ik hem altijd in z'n vrij. Zodoende slijten de koppelingsplaten minder snel.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Hoezo slijten dan de koppelingsplaten minder snel? Als hij in zijn 1 staat met de koppeling ingedrukt is er toch ook geen wrijving?rimave schreef op zondag 17 december 2006 @ 12:14:
Maar nog eens een ander vraagje. Wat doe je dan als je bij het stoplicht of ergens anders staat te wachten met de motor draaiende? Zet je hem dan in zijn vrij of laat je hem in zijn 1 staan?
Ikzelf heb tijdens rijles geleerd hem in zijn 1 te laten staan, maar zelf zet ik hem altijd in z'n vrij. Zodoende slijten de koppelingsplaten minder snel.
/▌
Altijd in 1 laten en op je rem duwen of je handrem ingedrukt houden (uiteraard ook koppeling ingedrukt). Dit wordt je aangeleerd zodat je snel kan wegrijden als de auto achter je niet meer op tijd zou kunnen remmen en je dus op tijd kan wegrijden.rimave schreef op zondag 17 december 2006 @ 12:14:
Maar nog eens een ander vraagje. Wat doe je dan als je bij het stoplicht of ergens anders staat te wachten met de motor draaiende? Zet je hem dan in zijn vrij of laat je hem in zijn 1 staan?
Kleine auto's doe ik altijd op de handrem, daar duw je toch wat minder gemakkelijk door heen. Grote auto's hebben vaak een automaat (althans, waar ik in rij), en dan is "P" wel genoeg. Dingen zijn toch al lomp zwaar, en door die P duw je niet heen.
Versnelling EN handrem doe ik alleen als ik op een helling geparkeerd sta. Verder ben ik van mening dat versnelling EN handrem erop zetten "omdat ze je dan minder snel weg kunnen slepen" simpelweg dom is. Die auto gaat toch wel mee, en is het niet goedschiks, danwel kwaadschiks. Maw: dan slopen ze gewoon je auto (met beleid).
Als ik ergens verwacht lang stil te staan (druk kruispunt in de spits) zet ik hem in de vrij. Anders meestal gewoon in de versnelling.rimave schreef op zondag 17 december 2006 @ 12:14:
Idd, ik zag wel es bij zo'n tv programma (wielklem&co oidPlague schreef op zondag 17 december 2006 @ 12:53:
Versnelling EN handrem doe ik alleen als ik op een helling geparkeerd sta. Verder ben ik van mening dat versnelling EN handrem erop zetten "omdat ze je dan minder snel weg kunnen slepen" simpelweg dom is. Die auto gaat toch wel mee, en is het niet goedschiks, danwel kwaadschiks. Maw: dan slopen ze gewoon je auto (met beleid).
You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?
Dit snap ik niet. De koppeling slijt toch alleen wanneer hij opkomt? Op dat moment wrijven de platen, waardoor ze slijten. Wanneer de koppeling volledig ingedrukt is, of volledig is opgekomen, staan de platen toch in een vaste positie waardoor ze niet slijten?rimave schreef op zondag 17 december 2006 @ 12:14:
Trouwens wanneer ik voor een stoplicht sta, staat de auto in de eerste versnelling, met de koppeling ingedrukt. Precies zoals ik geleerd heb. Zo kan ik trouwens altijd makkelijk en snel wegrijden.
En dat verhaal met het slopen van de bak bij een aanrijding vind ik nogal extreem. Wanneer iemand dusdanig hard op mijn auto inrijdt dat mijn bak kapot zou kunnen gaan, is dat wel het laatste waar ik zorgen om zou maken. Ik denk dat er op dat moment zowiezo niet veel van de auto over zal blijven. Vandaar dat ik bij het parkeren hem altijd zowel in de versnelling zet en op de handrem zet. Zo is hij namelijk het meest moeilijk te verplaatsen.
Daar is hij voor.
Vastvriezen zou kunnen, maarja hoevaak vriest het nou?
Bij -20 deed mn handrem heb prima, dus doe het lekker zo.
Whatever.
M'n ma parkeert altijd op de handrem trouwens, dus elke keer als ik in haar auto weg wil rijden vergeet ik de handrem eraf te halen
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad
In San Fransisco (o.a.) is dat verplicht. Doe je het niet.... grote kans op een boete of auto weggesleept
het is wel even wennen in het begin, maar ik merk dat ik het eigenlijk voortaan altijd doe (niet dat ik vaak op hellingen parkeer in dit landje, maar toch
Verwijderd
Wel leuk om te lezen hoe iedereen erover denkt en een menig heeft.
En het maakt eigelijk geen drollo uit.
Mijn motivatie is gewoonte, onnodig, bevriezingsblablabla, starten doe je zowiezo met de koppeling en rem ingetrapt.
Komisch dat op GS een link staat naar een youtube filmpje met een onderwerp uit FifthGear. De presentator, waarvan ik de naam niet meer weet maar wel een benijdense waardige coureur is zegt aan het eind dat je de auto niet op de handrem moet zetten ivm het afkoelen van de remschijven en kokende remvloeistof. Filmpje en let goed op vanaf 4:25
Een vastgevroren handrem lijkt me ongeveer net zo waarschijnlijk als een vastgeroeste handrem in het geval je die nooit gebruikt omdat je de auto altijd in zijn 1 zet.
[ Voor 3% gewijzigd door JasperE op 17-12-2006 18:47 ]
Nou, heb toch wel eens mee gemaakt bij iemand...TranceSetter schreef op zondag 17 december 2006 @ 12:07:
[...]
Dan heb je wel een gare handrem als je er mee weg kunt rijden terwijl ie er op staat...
Hier altijd de handrem en de versnelling in de vrij. Op het moment dat je hem namelijk met versnelling parkeert en er rijd een idioot achter- of voorop je auto, dan wordt je auto gecatapulteerd, en dat is nou niet echt goed voor de versnellingsbak om in een keer die kracht te verwerken...
Had zn handrem er op staan, gooit hem er af... na een X aantal 100meter komt ie er achter dat hij toch niet helemaal goed omlaag was :x
(dat bedoelde ik, niet zo zeer door een strak getrokken handrem gassen
Hij zet alleen wel zn behoorlijk opgefokte turboblok waarmee er net een aantal rondjes geraced is uit zodra hij stil staatVerwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 18:43:
Kakbouter zet m in de versnelling...
Wel leuk om te lezen hoe iedereen erover denkt en een menig heeft.
En het maakt eigelijk geen drollo uit.
Mijn motivatie is gewoonte, onnodig, bevriezingsblablabla, starten doe je zowiezo met de koppeling en rem ingetrapt.
Komisch dat op GS een link staat naar een youtube filmpje met een onderwerp uit FifthGear. De presentator, waarvan ik de naam niet meer weet maar wel een benijdense waardige coureur is zegt aan het eind dat je de auto niet op de handrem moet zetten ivm het afkoelen van de remschijven en kokende remvloeistof. Filmpje en let goed op vanaf 4:25
Die Saabrijders ook altijd weer.ToolkiT schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 15:18:
moet hem in zijn achteruit zetten om de sleutel er uit te krijgen..
En doe behalve als het heel hard vriest ook de handrem erop..
Ik gebruik mijn handrem alleen voor mooie bochtjes als het glad is. Verder parkeer ik altijd in de versnelling. Mijn automaatje standaard in de P. En mijn handgeschaklelde altijd in de achteruit versnelling om dezelfde reden als ToolkiT.
[ Voor 30% gewijzigd door injectie op 17-12-2006 19:10 ]
TeamBVD
Alleen de auto van mijn ouders (Vectra 1.7 TD uit 1995) blijft op veel hellingen niet staan op de handrem dus dan moeten we hem ook maar de versnelling induwen he.
Overigens heb ik kort geleden nog meegemaakt dat de handrem vast zat aan mijn rechterachterwiel. Dit had niets met kou ofzo te maken maar er zit een soort geleiderail op de achteras waar de handremkabel doorheen loopt. Daar zat hij in vastgeklemd. Deze rail een heel klein beetje open gebogen, wat smeervet eraan gedaan en geen last meer van gehad. Ik de hele remtrommel uit elkaar gehaald en maar zoeken waar het probleem zat, is het gewoon zo'n geleiderailtje.
Voorremmen heb ik ook al vast gehad hangen, dit zijn schijfremmen en hierbij moest ik de busjes vervangen waar de remklauw in beweegt. Hierna niet echt meer last van gehad.
Toen we naar Duitsland gingen ook een keer gehad dat de remmen vastzaten. Op de terugweg toen alleen op de motor en op de handrem afgeremd. Als je een beetje uitkijkt lukt dit vrij aardig, alleen heel zachtjes het rempedaal induwen zodat de remlampen ook gaan branden. Een noodstop zou ik sowieso kunnen maken maar daarna zou ik de remmen weer los moeten trekken
Vasthangende remmen is overigens wel een typisch kwaaltje van dit type auto (Opel Corsa A). Ik heb het ooit voor elkaar gekregen om op deze manier een remschijf oranje gloeiend te rijden. Maar snel weer ingestapt na voorzichtig de remklauw los krijgen en een kwartiertje met 50 KM/h gereden. Gelukkig is de hele remboel nu gereviseerd en weer in goede staat. Ik ben nu aan het kijken om er voor de remmen van een Astra GSI op te zetten.
Zo'n rood 'STOP'-lampje valt ook niet echt op op je dashboard he?ixl85 schreef op zondag 17 december 2006 @ 18:47:
[...]
Nou, heb toch wel eens mee gemaakt bij iemand...
Had zn handrem er op staan, gooit hem er af... na een X aantal 100meter komt ie er achter dat hij toch niet helemaal goed omlaag was :x
(dat bedoelde ik, niet zo zeer door een strak getrokken handrem gassen)
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Bij elke auto wel, je hebt een goede handrem als je motor afslaat als je de koppeling zonder gas laat opkomen.rimave schreef op maandag 18 december 2006 @ 11:08:
Ja, volgens mij heeft mijn auto ook niet de beste handrem.Ik heb al een paar keer gehad dat ik zo wegreed met de handrem nog aangetrokken.Het rijd iets zwaarder, maar het kan wel, bij mijn auto althans.
Verwijderd
Ik heb echter altijd (na het behalen van mijn rijbewijs) geparkeerd zowel met de handrem als in een versnelling. Mening gare oude bak die ik gereden had kon je met gemak door z'n handrem duwen.
Verder gebruik ik m'n handrem ook regelmatig bij stoplichten
Op een gegeven moment ben ik naar de garage gegaan, omdat de remmen steeds piepten. (Echt heel irritant) De monteur vertelde mij dat dat kwam omdat er vuil op de remschijven zat (ik heb voor en achter remschijven) doordat ik steeds de handrem gebruikte tijdens het parkeren.
Sindsdien parkeer ik altijd in de eerste versnelling en het piepen van de remmen is opgehouden...
Zodra er op 1 of andere manier de handrem op komt vergeet ik hem er altijd af te halen, wegschieten nog nooit last van gehad.
People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.
Bij mijn auto slaat ie sowieso af als ik zonder gas te geven de koppeling op laat komen, handrem of nietmcdronkz schreef op maandag 18 december 2006 @ 11:13:
[...]
Bij elke auto wel, je hebt een goede handrem als je motor afslaat als je de koppeling zonder gas laat opkomen.
Dus wat jij zegt slaat eigenlijk dus nergens op.
Als ik mijn handrem aangetrokken heb kom ik _niet_ van mn plek, tenzij ik zoveel gas geef dat mn auto gaat rijden met stilstaande achterwielen
Ontopic:
Ik gebruik handrem en versnelling. Versnelling staat hij toch al in, dus waarom zou ik hem apart in zn vrij zetten?
Bij starten heb ik altijd rem en koppeling ingedrukt, kan niet misgaan lijkt mij, kun je ook in andere auto's geen fout maken.
Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ
[Poll] Hoe parkeer jij je auto? (Versnelling, Handrem)
In de eerste versnelling of op de handrem?
Handrem of versnelling?
[ Voor 10% gewijzigd door Noork op 18-12-2006 13:37 ]
Verwijderd
waar woon je dan? want binnen Nederland lijkt het me sterk dat je zo iets kunt verplichten.Megamind schreef op maandag 18 december 2006 @ 13:39:
Waar ik woon is het verplicht je auto in de versnelling te zetten als je geparkeerd hebtIk had er ook nog nooit van gehoord maar het moet dus.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2006 13:41 ]
kheb mezelf vanaf dag 1 aangeleerd de handrem er niet op te doen en de koppeling bij het starten in te trappen..
Bij de nieuwe passat (en vast bij veel meer nieuwe auto's) kan je alleen starten als je de koppeling in trapt. En aangezien ik regelmatig in passats rij is mijn koppelingsritueel dan wel handig
SloveniëVerwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 13:40:
[...]
waar woon je dan? want binnen Nederland lijkt het me sterk dat je zo iets kunt verplichten.
Verwijderd
Dan heb je naast de handrem en versnelling een derde manier om je auto vast te zetten
Ja met je wielen richting de stoep is altijd een slim plan. Je sluit in ieder geval wat akelige taferelen uit.Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 15:27:
Als je op een helling staat naast een stoep kun je door je wielen iets te draaien je auto ook vaster zetten. De auto rolt dan tegen de stoep aan ipv naar beneden en blijft zo staan.
Dan heb je naast de handrem en versnelling een derde manier om je auto vast te zetten
Paar jaar geleden wel es gehad in een fiat pandaatje. Maar toen had het ook echt veel gesneeuwd en hard gevroren (opspattend sneeuw/drap bereikt de remkabel dan wel, wat de volgende nacht weer bevriest). Ben er overigens gewoon mee gaan rijden...Mirreke schreef op maandag 18 december 2006 @ 15:24:
Ik zet de auto tegenwoordig weg in zijn 1e versnelling en op stuurslot, het liefst een beetje mijn wielen scheef... (natuurlijk niet helemaal maar dat ze net een beetje uit het rechte staan).. Kreeg altijd commentaar van mijn vriend als ik de auto op de handrem wegzette... In verband met het bevriezingsgevaar... (al vraag ik mij af of iemand dit ooit al eens heeft meegemaakt)..
Daarna wel even een tijdje in de versnelling gezet ipv. handrem en na de vorst weer gewoon handrem gebruiken. Voor die paar keer vorst per jaar ga ik hem niet aldoor in de versnelling laten staan. En bovendien gaat bovenstaand verhaal over een fiat panda. Normale auto's hebben er ws. nog minder last van (degelijker uitgerust enzo
Maar als je je wielen draait kunnen ze weer tegen je uitstekende wielen aanrijden wat ook behoorlijk wat onzichtbare schade aan kan richten.Mirreke schreef op maandag 18 december 2006 @ 15:24:
Ik zet de auto tegenwoordig weg in zijn 1e versnelling en op stuurslot, het liefst een beetje mijn wielen scheef... (natuurlijk niet helemaal maar dat ze net een beetje uit het rechte staan).. Kreeg altijd commentaar van mijn vriend als ik de auto op de handrem wegzette... In verband met het bevriezingsgevaar... (al vraag ik mij af of iemand dit ooit al eens heeft meegemaakt)..
/▌
En kun je je spiegel ook meteen wel van de grond oprapen. Tenzij het natuurlijk een trapskelter was die tegen je uitstekende wielen aanrijdtMarzman schreef op maandag 18 december 2006 @ 17:34:
[...]
Maar als je je wielen draait kunnen ze weer tegen je uitstekende wielen aanrijden wat ook behoorlijk wat onzichtbare schade aan kan richten.
Sorry, ik viel hier even over, maar waar denk je dat die handrem voor gemaakt is?ixl85 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 14:56:
Versnelling is beter.
Minder kans op slijten van je handrem, als je ooit wegrijd en je vergeet je handrem is dit slecht voor je rem...
Ik heb meteen daarna geleerd van mn pa en ma om hem in zn 2 weg te zetten.
Oh trouwens, ik moet van mijn instructeur met handrem parkeren in in z'n vrij/neutraal.
[ Voor 9% gewijzigd door FlotterPower op 18-12-2006 18:41 ]
I don't want no cake, I want me some pie!
Een spiegel is iets goedkoper dan je stuurinrichtingLoneGunman schreef op maandag 18 december 2006 @ 18:35:
[...]
En kun je je spiegel ook meteen wel van de grond oprapen. Tenzij het natuurlijk een trapskelter was die tegen je uitstekende wielen aanrijdt
/▌
* stefan001 meldt zichGH45T schreef op maandag 18 december 2006 @ 10:20:
Vasthangende remmen is overigens wel een typisch kwaaltje van dit type auto (Opel Corsa A). Ik heb het ooit voor elkaar gekregen om op deze manier een remschijf oranje gloeiend te rijden. Maar snel weer ingestapt na voorzichtig de remklauw los krijgen en een kwartiertje met 50 KM/h gereden. Gelukkig is de hele remboel nu gereviseerd en weer in goede staat. Ik ben nu aan het kijken om er voor de remmen van een Astra GSI op te zetten.
1e auto: corsa A sedan 1985. Rijdt prima, in het begin altijd handrem gebruikt, tot ik last had van vastzittende remmen. Bleek overigens linksvoor te zijn, hoewel linksachter ook niet optimaal bleek te functioneren (hangen dus
2e auto: corsa A sedan 1990 (ja ik ben een fan
Ik parkeer dus altijd in de versnelling. In zijn 1 krijg je hem echt niet van zijn plek. Voor de grap met mijn oude auto eens in zijn 4 gezet en gaan duwen, dan hoor je plof-plof-plof (de zuigers dus) terwijl je hem gewoon kan duwen. Laat dit een waarschuwing zijn voor de mensen die hem in 3 of 4 parkeren...
Verwijderd
Hoop dat ze je aangeleerd hebben bij t lessen om bij t starten gewoon die koppeling in te stampen.leech1984 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 14:25:
Met name in de winter wil bij een oudere auto wel eens de handrem vastvriezen.
In de versnelling is dan beter.
En op de handrem zetten is m.i. veiliger. Je kunt dan niet "wegschieten" wanner je je auto start.
Start maar eens een auto in z'n versnelling zonder de koppeling in te houden
Bij mij iig niet. Omdat ik bij mn ouders zag dat ze altijd de koppeling intrapten vroeg ik aan mn instructeur of ik dat ook niet gewoon moest doen. Zn antwoord was: "hij staat toch al in de vrij?"... Klopt natuurlijk welVerwijderd schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 00:02:
[...]
Hoop dat ze je aangeleerd hebben bij t lessen om bij t starten gewoon die koppeling in te stampen.
Verwijderd
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2006 00:13 ]
[ Voor 22% gewijzigd door M@rijn op 19-12-2006 10:57 ]
Aangezien je handrem alleen op de achterwielen werkt staat dat probleem met je voorremen los met hoe je parkeert..stefan001 schreef op maandag 18 december 2006 @ 19:07:
[...]
* stefan001 meldt zich
1e auto: corsa A sedan 1985. Rijdt prima, in het begin altijd handrem gebruikt, tot ik last had van vastzittende remmen. Bleek overigens linksvoor te zijn, hoewel linksachter ook niet optimaal bleek te functioneren (hangen dus). Voorremmen volledig gereviseerd, werkte weer prima
. Heb er 4 jaar mee gedaan, nu is hij helemaal verroest (maar rijden doet ie
)
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Ik haat 2e hands auto's met van die handremmen die helemaal uitgetrokken moeten worden om remkracht te krijgen. Dan is dat hele meganisme uitgelubberd omdat die debiele nederlanders denken dat ze hun handrem tot het plafond moeten trekken omdat ze misschien op een parkeerplaats staan met een hellingshoek van 35 graden.
Ik gebruik altijd de eerste 2 klikjes van de handrem om bij stoplichten niet te rollen, dat is totaal geen moeite... nu heb ik een andere auto maar die andere eigenaar heeft hem zo mishandeld dat ik 10 klikjes moet doen voordat ik stilsta, dan is het opeens wel veel moeite om bij het stoplicht te doen. Ik laat die kabel dus binnenkort weer spannen, en dan blijft ie zo want ik parkeer er niet op als dat niet nodig is (lees: overal in Nederland met uitzonderingen van die drie heuveltjes in dit land)
[ Voor 7% gewijzigd door Pixal op 19-12-2006 11:29 ]
Dat klopt. Er zit echter een lang verhaal achter, namelijk dat de voorrem bleef hangen als je hem een week geparkeerd liet staan, anders deed hij wel redelijk 'normaal', enz. Aangezien ik op dat moment niet wist dat het de voorrem was, verdenk ik als eerst de handrem de eventueel blijft hangenToolkiT schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 11:12:
[...]
Aangezien je handrem alleen op de achterwielen werkt staat dat probleem met je voorremen los met hoe je parkeert..
Iig was de handrem ook niet helemaal fris, en dat heb ik lekker zo gelaten, 1e versnelling werkt prima
Ach, nostalgie met die kar
Verwijderd
Vaak worden ze met dat heuvel vaak afgekeurd omdat de kabel dan versleten is, of even onder auto klimmen en afstellen.Pixal schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 11:23:
Ik haat 2e hands auto's met van die handremmen die helemaal uitgetrokken moeten worden om remkracht te krijgen. Dan is dat hele meganisme uitgelubberd omdat die debiele nederlanders denken dat ze hun handrem tot het plafond moeten trekken omdat ze misschien op een parkeerplaats staan met een hellingshoek van 35 graden.
En wie vergeet nu zijn koppeling in te drukken bij het starten. Terug naar rijles!!
Keep it calm...en lek mig de zuk