Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Auto parkeren met handrem of in versnelling?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 17.055 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:25
Ik heb sinds enige tijd mijn eigen auto en parkeer hem altijd met de handrem aangetrokken, zoals aangeleerd tijdens mijn rijlessen. Mijn vader beweerd dat het beter is de auto in zijn 1 te laten staan en de handrem niet aan te trekken. Wegrollen doet hij namelijk ook niet in zijn versnelling.

Dilemma :P. Als het beter zou zijn om hem in zijn versnelling te laten waarom zit dan die handrem erop? :?

• leech1984
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-11 23:38
Met name in de winter wil bij een oudere auto wel eens de handrem vastvriezen.

In de versnelling is dan beter.

En op de handrem zetten is m.i. veiliger. Je kunt dan niet "wegschieten" wanner je je auto start.
Start maar eens een auto in z'n versnelling zonder de koppeling in te houden ;)

[ Voor 16% gewijzigd door leech1984 op 16-12-2006 14:26 ]

PSN: Leech1984

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-11 13:28
Ik parkeer hem altijd in zijn 3.
ook geen last met wegschieten bij het starten..

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:32

SmartDoDo

Woeptiedoe

GoVegan schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 14:33:
ook geen last met wegschieten bij het starten..
Dus jouw motor blijft gewoon draaien ook al start je in z'n 3e versnelling zonder de koppeling in te drukken? Apart :)

Ik zet hem zelf altijd op de handrem en ken het verhaal van het vastvriezen inderdaad. Nog nooit last van gehad trouwens. Ik vertrouw het simpelweg niet om hem enkel in de versnelling te zetten.

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-10 22:17
Het beste is in de versnelling en op de handrem. Als ze je auto dan weg willen slepen, dan maak je ze het wat moeilijker ;)

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• SyphOn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:28
Ik zet hem altijd in de versnelling (1 of achteruit) afhankelijk van de kant die ik op moet als ik na het parkeren weer weg rijd. Zo ga ik mocht het ooit gebeuren, bij het "wegschieten" altijd de goede kant op.

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

hier altijd handrem, heb het zo geleerd, en het is gewoonte geworden.
in versnelling laten staan heb ik nooit gegaan, vertrouw het niet ofzo, ondanks dat ik _altijd_ start en uitzet met de koppeling ingetrapt (don't ask, vage gewoonte)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 16:01
Ik parkeer de mijne altijd in de versnelling, tiz een gewoonte geworden. Die handrem wil ik anders nog wel es vergeten :X (vooral op het werk ofzo O-) )

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:14
SmartDoDo schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 14:36:
[...]
Dus jouw motor blijft gewoon draaien ook al start je in z'n 3e versnelling zonder de koppeling in te drukken? Apart :)

Ik zet hem zelf altijd op de handrem en ken het verhaal van het vastvriezen inderdaad. Nog nooit last van gehad trouwens. Ik vertrouw het simpelweg niet om hem enkel in de versnelling te zetten.
Ik denk dat hij bedoelt dat ie dan toch niet start, en ivm de 3e versnelling zal de schok vooruit ook niet zo groot zijn. :)

Ikzelf altijd gewoon versnelling waarin ik aan kwam rijden, meestal 1 of 2. Met starten zet ik hem altijd eerst in z'n vrij en dan koppeling los. Heb me laten vertellen dat dat beter is voor smering van versnellingsbak..?

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10 19:58
Versnelling is beter.
Minder kans op slijten van je handrem, als je ooit wegrijd en je vergeet je handrem is dit slecht voor je rem...

Ik heb meteen daarna geleerd van mn pa en ma om hem in zn 2 weg te zetten.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Versnelling+handrem hier. Heb op die manier ook een winter doorgebracht in het natte en koude noorwegen, nooit last van vastvriezen gehad. Versnelling alleen doe ik niet omdat dat irritant is bij het starten, zodra je de koppeling indrukt en de rem vergeet rol je al weg. Handrem alleen doe ik niet omdat niet elke auto een goede handrem heeft. Mijn moeder heeft bij de vorige auto eens achter dat ding aan mogen hollen op die manier :X
Voor het starten op zich, waarbij je auto wegschiet, dat is gewoon de stomme schuld van de gek die dat ding aanzet. Het moet gewoon automatisme zijn om dat ding te starten met koppeling ingedrukt, ook al staat de auto niet in de versnelling. Dit is over het algemeen ook wat aangeleerd wordt bij rijlessen (alhoewel daar ook aangeleerd wordt om de auto uit de versnelling en in de handrem te zetten, maar dat heeft weinig nut als je auto niet aan staat)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb juist geleerd dat je met de koppeling ingedrukt moet starten. Zo staat het trouwens ook in de handleiding van me auto :)

Verder ken ik inderdaad het verhaal van het vast vriezen van de handrem, maar dat is vooral bij "oudere auto's". Dus bij me swift van 13 jaar gebruikte ik nooit de handrem (alleen voor hellingproef ;) ) maar in me "nieuwe" auto van '99 durf ik dat wel aan.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:48

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Tja, beter of niet. Ik zet hem zelf al vanaf het begin op de handrem.. ik heb altijd het gevoel de hij dan echt blijft staan.. bij de versnelling ben ik toch bang dat hij weg rolt :P

M'n ouders zetten hun auto altijd wel in de versnelling.

Tja, ik denk zelf dat het gewoon een kwestie is van wat je gevoel zegt.
Ik heb met de handrem nog nooit problemen gehad, en ik zal hem voorlopig ook nog wel op de handrem blijven zetten ook.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• vanderwal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-04 01:29

vanderwal

mathafackuh!!!

Ik zet hem altijd in de 1, handrem vergeet ik als ik die gebruik. Ik start de auto altijd me koppeling in dus weg schiet heb ik nooit.

The difference between stupidity and genius is that genius has its limits

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 10:44

Goverman

not loaded

hiero:
standaard handrem. Vriest het echter dan gaat de handrem er na het afzetten van de motor af en gaat de auto in de 2e versnelling.

Bij het starten van de auto is mijn gewoonte altijd: rem + koppeling ingetrapt. Waarom? De voet op de rem is een 'overblijfsel' van de tijd dat mijn ouders een automaat hadden. Daar moest je de auto in de P of de N stand starten, maar voet op de rem was nodig bij het wegrijden. Ook in handgeschakelde auto's (die ik nu altijd rijd) werkt het prima. Het voorkomt dat je naar voren kunt schieten of dat je weg kunt rollen als de auto op een hellinkje staat.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik weet niet, maar wij hebben een automaat, en die gaat dan in P, is dat dan in zijn versnelling of doet hij zelf de rem erop dan?

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

de P is van parkeerstand :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-11 11:50
Ik zet hem altijd op de handrem EN in z'n 1 :)
De handrem is bij m'n Vectra in de winter nog nooit vastgevroren overigens dus ben daar ook niet zo bang voor :)

M'n T/A zet ik verder uitsluitend in de P, en alleen op een duidelijke helling trek ik de handrem er bij aan. De volgorde van parkeren is dan zo:
Voetrem stevig vast houden, handrem max aantrekken, in P zetten, voetrem los, motor uit.
Met wegrijden is het dan:
Starten, voetrem in, automaat uit P halen, handrem los.

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Handrem. En op hellingen nog wel eens in de versnelling, mocht om wat voor reden de handremkabel knappen :P

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik houdt gewoon _altijd_ de koppeling ingedrukt als ik ga rijden. Heb ik me zo aangeleerd. Dus ik zet em rustig in de versnelling :) Ook met handrem trouwens, dubbele zekerheid.

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik zet hem eigenlijk altijd op de handrem, behalve als het vriest, dan zet ik hem bijna altijd in de versnelling die ik nodig heb om weg te rijden (achteruit of 1e). Ik moet wel meteen toegeven dat ik dat wel 's vergeet, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat de handrem vastvroor :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Parkeren:
Rijles nu: handrem en neutraal = veiliger
Rijles 15+ jaar geleden: versnelling en geen handrem = beter voor de auto

Volgens mij heeft de voorkeur voor de versnelling met oude autotechniek te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door JJ Le Funk op 16-12-2006 15:09 ]

d:)b :henk d:)b

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik denk inderdaad dat de fabrikanten hun best hebben gedaan om de handremkabel en andere mechaniek die beweegt als je je handrem aantrekt te isoleren zodat er geen vocht bij kan komen.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

moet hem in zijn achteruit zetten om de sleutel er uit te krijgen..
En doe behalve als het heel hard vriest ook de handrem erop..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

De auto van mijn ouders kan niet eens gestart worden als je in een versnelling zit en je hebt de koppeling niet ingedrukt (Renault Laguna). Het starten werkt daar met zo'n pasje en startknopje.

Meestal parkeer ik de auto in de versnelling waar ik mee aan kwam rijden met handrem erop. Bij de oprit bij ons schakel ik overigens altijd nog even terug naar zijn 1 omdat het een vrij krappe bocht is. En zoals ik al zei, er kan weinig mis gaan met deze auto als je hem in de versnelling hebt staan en je gebruikt de koppeling niet bij het starten.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik laat hem altijd in de versnelling staan. Dat heb ik mezelf zo aangeleerd en vaak kom je ook in zijn 1 aanrijden richting je parkeerplek (soms achteruit, maar toch ook vaak in zijn 1). Ik denk er eigenlijk niet eens over na, alleen als ik op een duidelijke helling sta dan trek ik ook nog de handrem omhoog.

Ik denk eigenlijk dat gewoon iedereen zijn eigen voorkeur heeft en dat deze discussie net zoiets is als te vragen of het het uiteinde van een wcrol tegen of juist van de muur moet hangen :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
's zomers op de handrem,
's winters in de versnelling.

Bij mijn auto (Alfa 146 van zo'n 5 jaar oud) vriest de handrem vast;
nogal irritant als dat gebeurt :P

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik vroeg me af over het vastvriezen van een handrem. Wat vriest er dan precies vast? Het gedeelte dat zegmaar tegen de 'remschijf' zit of is dit een meganiek dat er voor moet zorgen dat de remschoen van de remschijf los komt?

In het eerste geval lijkt het me als je voorzichtig de koppeling laat op komen met voldoende gas dat je dan door de frictie de remschoen wel los krijgt?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:26

SeatRider

Hips don't lie

Ik ook, gewoon een gewoonte. Motor uit, versnellingspook omhoog in 3. Ooit een keer de auto van een collega geleend, die vroeg de volgende dag hoe ik dat voor elkaar had gekregen, de 3e versnelling halen op het parkeerterrein :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als ik een plekje zoek om te parkeren geef ik de laatste 100 meter meestal geen gas meer dus zo raar is dat niet lijkt me? Je kan in zijn 3 prima stationair 30-40km/u rijden volgens mij.

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-11 00:39
Is de handrem niet het beste, waarom zit dat ding anders in je auto?

It's just a matter of time...

• djluc
  • Laatst online: 22-11 19:50
Heb een Eend, dan wil je de handrem niet (meer) gebruiken, die houdt je gewoon vast in je hand als je die een beetje aantrekt :)

Verwijderd

LauPro schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:11:
Ik vroeg me af over het vastvriezen van een handrem. Wat vriest er dan precies vast? Het gedeelte dat zegmaar tegen de 'remschijf' zit of is dit een meganiek dat er voor moet zorgen dat de remschoen van de remschijf los komt?

In het eerste geval lijkt het me als je voorzichtig de koppeling laat op komen met voldoende gas dat je dan door de frictie de remschoen wel los krijgt?
de binnenkabel vriest dan vast in de buitenkabel omdat er vocht etc in kan

ik parkeer overigens altijd met de handrem
waarom? aanwennig werk bij een garage dus parkeren wij autos van klanten altijd zo dat er zo min mogelijk fout kan gaan dus neus in rijrichting, Bak in neutraaal of P stand en op de handrem
en daarom doe ik het ook prive puur gewenning

• SithWarrior
  • Laatst online: 15-11 18:47

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Ik rij auto met automaat, daarmee moet ik hem altijd in zijn P (parkeer stand) weg zetten want als hij daar niet in staat (of in zijn N kan ook) en ik zet mijn voet niet op de rem, dan start hij niet. Uit de macht der gewoonte zet ik hem trouwens ook op de handrem. Volgens het instructie boekje wat er bij zat is dat ergens beter voor. Dus dat doe ik dan altijd maar.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• Chevy454
  • Niet online
Handrem niet want dan koelen de remmen niet gelijkmatig af sinds er een remschoen / remblok tegen de trommel/schijf zit te duwen. Versnelling niet want in geval van een aanrijding krijgt je aandrijflijn tot aan je motorblok toe een klap te verwerken wat moeilijk te herkennen is.

Dus wat doe je? Handrem want je parkeert de wagen nadat je langdurig kalm hebt gereden en niet van 120km/h naar 0 afremt in 20m om je wagen te parkeren. Ik verkies er zelf om die in versnelling te zetten want als ik aangereden word dan boeit het me weinig of de achterkant en/of de motor schade heeft opgelopen want dat moet dan toch gerepareerd worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Chevy454 op 16-12-2006 16:42 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• ixl85
Over dat weg schieten als je hem in de versnelling zet: gewoon een kwestie van wennen... Ik kan ook zeggen: "je kan ook gaan rijden met je handrem er nog half op".
Zelf heb ik daar geen last van, mn auto start alleen met de koppeling ingedrukt :)
Dus wat doe je? Handrem want je parkeert de wagen nadat je langdurig kalm hebt gereden en niet van 120km/h naar 0 afremt in 20m om je wagen te parkeren...
Dat zeg jij nu heel fijn, maar vaak genoeg zijn mijn schijven nog gloeiend heet als ik hem neer zet.
Zeker als ik van de snelweg afkom en hem daarna thuis zet. Het is echt niet zo dat die dingen na 5 minuten zijn afgekoeld (met normaal remmen in de bebouwde kom er bij geteld)

[ Voor 47% gewijzigd door ixl85 op 16-12-2006 16:45 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ixl85 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:41:
Over dat weg schieten als je hem in de versnelling zet: gewoon een kwestie van wennen... Ik kan ook zeggen: "je kan ook gaan rijden met je handrem er nog half op".
Zelf heb ik daar geen last van, mn auto start alleen met de koppeling ingedrukt :)
Het verschil is dat een trager wegrijdende auto veiliger is dan een onverwacht naar voren schietende auto. Ik kan me echter niet voorstellen dat ik ooit vergeet te koppelen bij het starten, het gaat al 10 jaar goed (en als het fout zou gaan wat dan? Je auto schiet 10 centimeter naar voren? Dan kunnen er toch nog geen grote ongelukken gebeuren :)

/▌

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Chevy454 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:39:
Dus wat doe je? Handrem want je parkeert de wagen nadat je langdurig kalm hebt gereden en niet van 120km/h naar 0 afremt in 20m om je wagen te parkeren.
Van 120 km/h naar 0 in 20 meter? Dat zou me alleen lukken met behulp van een paar boompjes oid. :P
Zelf wel een keer een vastgevroren handrem gehad, met mijn ouders passat uit '93. Wilde wegrijden, handrem eraf, maar hij ging niet achteruit. Na een hoop gas geven en gierende banden schoot hij na een tijdje los. Mensen keken wel vreemd :P

Klik mee voor GoT!........

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 16:50

Glewellyn

is er ook weer.

Altijd handrem, want dat doet de auto automagisch als ik hem uitzet. En de versnelling alleen als ik te lui ben geweest hem in z'n vrij te zetten.

*zucht*

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
Altijd in de versnelling hier.. Mazda kwaaltje is dat de remklauwen achter nogal eens vast gaan zitten (foutje in het design). Aangezien mijn auto de techniek van Mazda heeft, voorkom ik het niet meer weg kunnen rijden maar ;).

Dit leer je je echt in een week tijd aan.. De reden dat je altijd beter de koppeling in kunt trappen tijdens het starten is dat dan de startmotor het net wat lichter heeft. Althans zo werd het bij oude auto's verklaard. Het zal allemaal niet zoveel uitmaken, maar het is wel zo veilig :).

If it ain't broke, fix it till it is...

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 23:40
Wanneer het warm is steeds met de handrem en niet in versnelling. Vanaf dat het vriest in versnelling en niet met de handrem.

Waarom? Wanneer er een andere auto botst tegen je achterkant wanneer je geparkeerd staat in versnelling, dan is ook je versnellingsbak kapot. Wanneer hij op handrem staat niet. Wanneer het vriest kan je handrem nogal eens vastvriezen (heb ik al meegemaakt), dus dan zet je hem best in versnelling. Dat mag gerust ook op een helling hoor.

Het probleem van wegschieten heb ik niet. Ik druk immers steeds automatisch mijn koppeling in wanneer ik start.

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

Lekker op de handrem..Als het vriest staat ze toch in de garage onder der deken :Y)

Als ik op een helling sta ga ik niet ect de auto in de versnelling zetten..Krijgt alles op zn donder, aandrijflijn, versnellingsbak etc..Mocht het wel een redelijk steile helling zijn dan zet ik hem sowieso op de handrem en dan pas in de versnelling (maar dat is echt zelden).

Starten bij me eigen auto gewoon zonder koppeling in, bij me vaders auto wel met koppeling in (domme tik 8)7 ).

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Ben ik blijkbaar de enige die de auto bij het parkeren zelfs altijd afrem met de handrem ?

Als ik hem ergens in moet rijden (vooruit parkeren of oprit) rem ik af, duw die bak in neutraal en rem de laatste 5-10m met de handrem. Volgens mij is dat reteslecht, maar is gewoon een gewoonte geworden...

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Gewoon lekker altijd op de handrem en niet in de versnelling. De handrem zit er daarvoor op en als ik koppeling vergeet, voorkomt dat een hoop narigheid. Daarnaast vriest een beetje remkabel van tegenwoordig niet vast. Tenzij we een nieuwe ijstijd krijgen misschien. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door _the_crow_ op 16-12-2006 18:14 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
In zn 2 en op de handrem zet ik hem altijd.... :)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Handrem. Sim-pel.

Ik vraag me trouwens af hoe mensen het voor elkaar krijgen te starten zonder de koppeling eraf te halen en hem toch in een versnelling geparkeerd te hebben. Dat lijkt me slecht voor de startmotor en je koppelplaat en onhandig omdat je met 1 hand aan je sleutel al gaat rijden (bij wegrijden uit parkeervak vind ik 2 vrije handen tcoh wel erg handig).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Rev!
  • Niet online
handrem

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 22-11 21:25

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Handrem hier :)

Omdat ik het zo geleerd heb ws. :P

In de manual van mijn Peugeot 206 staat trouwens dat starten met koppeling ingedrukt beter is, waarom staat er dan weer niet bij.

www.google.nl

• Ghostrider
  • Laatst online: 21-11 15:12

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik zou gewoon de handrem blijven gebruiken, ik heb wel eens verhalen gehoord van mensen die hun handrem nooit gebruikten dan hun handrem het na een tijdje ook niet meer deed(vastgerot). advies van de garage: "dan moet je je handrem ook regelmatig gebruiken"

en aan de mensen die door hun handrem heen rijden, zet je handrem er gewoon lekker strak op dan heb je het meteen door :)

Asus Zenbook i7 256gb

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Zonder handrem en in 2de versnelling hier :)

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

• Wok
  • Laatst online: 22-11 20:28

Wok

Dakloos...

Chevy454 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:39:
Handrem niet want dan koelen de remmen niet gelijkmatig af sinds er een remschoen / remblok tegen de trommel/schijf zit te duwen. Versnelling niet want in geval van een aanrijding krijgt je aandrijflijn tot aan je motorblok toe een klap te verwerken wat moeilijk te herkennen is.

Dus wat doe je? Handrem want je parkeert de wagen nadat je langdurig kalm hebt gereden en niet van 120km/h naar 0 afremt in 20m om je wagen te parkeren. Ik verkies er zelf om die in versnelling te zetten want als ik aangereden word dan boeit het me weinig of de achterkant en/of de motor schade heeft opgelopen want dat moet dan toch gerepareerd worden.
Maakt de handrem dan ook gebruik van je remschoen/-blok? Ik dacht altijd dat er een apart systeem voor de handrem was, omdat de handrem doorgaans met kabels werkt, maar het remsysteem hydraulisch is... Of praat ik nu poep?

Zelf parkeer overigens altijd in 1 en op de handrem. :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Xander
  • Laatst online: 09:04
jvvv schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 18:12:
Ben ik blijkbaar de enige die de auto bij het parkeren zelfs altijd afrem met de handrem ?

Als ik hem ergens in moet rijden (vooruit parkeren of oprit) rem ik af, duw die bak in neutraal en rem de laatste 5-10m met de handrem. Volgens mij is dat reteslecht, maar is gewoon een gewoonte geworden...
Volgens mij is dat inderdaad niet echt gebruikelijk. 8)7 Als ik dat hier probeer sta ik ook in 1x met een schok stil, voelt niet echt prettig, dus dat doe ik meestal niet iig. :+

Meestal in de versnelling en op de handrem hier. :) Wegzetten in de versnelling is een gewoonte, en handrem is gewoon handig. De koppeling intrappen voor het starten vergeet ik nooit, maar hier op de oprit rol ik weg als ik de koppeling intrap en niet rem. En aangezien ik hem dan meestal alsnog op de handrem zet doe ik dat meestal bij het parkeren al maar. Nog nooit last gehad van vastvriezen btw...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Chevy454
  • Niet online
Wok schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 19:26:
Maakt de handrem dan ook gebruik van je remschoen/-blok? Ik dacht altijd dat er een apart systeem voor de handrem was, omdat de handrem doorgaans met kabels werkt, maar het remsysteem hydraulisch is.
Ik heb nog nooit de remschoenen/blokken van het handremsysteem vervangen. Jij wel dan? Ik stel wel eens de handremkabel af omdat de voering van de hydraulisch bediende remschoenen/remblokken afgenomen is.
Of praat ik nu poep?
Ik kan van hieruit niet zien of er stront uit jouw mond komt. Één ding is zeker: als er stront uit je mond komt dan wordt het hoog nodig om naar het toilet te gaan, het komt al uit jouw mond. Straks worden jouw oogballen nog bruin :+

[ Voor 22% gewijzigd door Chevy454 op 16-12-2006 19:32 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• tozzke
  • Laatst online: 01:05

tozzke

aka tozzert

m'n golf en auto van de zaak zet ik altijd in de versnelling
m'n thunderbird zet ik enkel in P (de "hand"rem is overigens een pedaaltje links waar je je voet houdt tijdens het cruisen)

ik start altijd met de koppeling in, dus geen last van wegschieten. Daarnaast ook het idee in het achterhoofd van kromtrekkende schijven

• Chevy454
  • Niet online
tozzke schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 19:34:
ik start altijd met de koppeling in, dus geen last van wegschieten. Daarnaast ook het idee in het achterhoofd van kromtrekkende schijven.
Bij 95% van de auto's zitten achter toch trommels dus dat kromtrekken zal niet gaan gebeuren. Bij de andere 5% is het wel een risico maar vooral tijdens de winter omdat die daar sneller afkoelen. Daarnaast zijn het vaak de achterremmen welke toch zowiezo weinig in de pap te brokken hebben.

Verwijderd

Wok schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 19:26:
[...]

Maakt de handrem dan ook gebruik van je remschoen/-blok? Ik dacht altijd dat er een apart systeem voor de handrem was, omdat de handrem doorgaans met kabels werkt, maar het remsysteem hydraulisch is... Of praat ik nu poep?
nee/ja
mercedes heeft auto types waarbij een aparte set remschoenen tegen de binnenkant van een remschijf duwen als handrem..
Renault maakt gebruik van de bestaande reminrichting
dus is beetje auto afhankelijk :)
dat de handrem mechanisch is en het remsysteem hydraulisch klopt
Dit word opgelost door een mechanisme in de klauw te bouwen

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2006 20:16 ]

• jvvv
Het feit dat je met ingeduwde kopelling moet starten heeft volgens mij iets te maken met de Syncromesh ringen in je versnellingsbak. Hoe het exact in elkaar zit weet ik niet meer, maar het heeft er 'iets' mee te maken dat enkel uit neutraal schakel geen goed plan is.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

Ik had laatst de auto van mijn moeder in de versnelling en op de handrem gedaan, zeurt ze dat ik hem in z'n vrij moet laten. Nee muts, gewoon koppeling indouwen want das beter voor de synchromeshringen ofzoiets :P

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 13:21
Ik vind het erg grappig dat mensen zeggen : "Niet op de handrem, want dan heb je kans op slijtage.".... Duh.. maar waar is hij dan voor ? Enkel en alleen voor de hellingproef?

Ik parkeer mijn auto altijd op de handrem en heb daar nog nooit problemen mee gehad. Slijtage van de handrem is volgens mij wel te verwaarlozen.

• berndgeurts
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
(jarig!)
altijd in P en als m'n auto op een helling staat de handrem erbij. En bij schakelauto's eigenlijk altijd in de versnelling.
De handrem gebruik ik wel voor het bochtenwerk :+ >:)

• Wok
  • Laatst online: 22-11 20:28

Wok

Dakloos...

Een paar jaar geleden nog wel een leuke ervaring daarmee gehad.. Ik had toen zelf nog geen auto. Ik was een weekend bij mijn ouders geweest en die avond reed ik in de auto van mijn ouders naar het station. Mijn moeder reed mee, want die zou vanaf het station weer terug naar huis gaan als ik op de trein zou stappen richting mijn studentenkamer in Zwolle.

Bij het station zet ik de auto af en trek ik de handrem aan. Daarna liep ik naar het perron en stapte op de trein. Eenmaal in Zwolle aangekomen, belde mijn moeder me op dat ze nog een hele tijd heeft staan kloten om die handrem er weer af te krijgen :D. Ik heb voor mijn postuur (destijds was ik graatmager en ook nu kan ik nog wel wat vlees op mijn botten gebruiken) erg veel kracht in mijn armen en handen. Blijkt dus dat ik de handrem veel te strak had aangetrokken voor mijn moeder :P

Overigens gebruik ik de handrem ook als ik stilsta. Als de weg iets op- of afloopt en ik sta stil (file, stoplicht, etc..) zet ik de auto altijd op de handrem in plaats van mijn voet op de rem te houden....

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Chevy454 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 19:49:
[...]

Bij 95% van de auto's zitten achter toch trommels dus dat kromtrekken zal niet gaan gebeuren. Bij de andere 5% is het wel een risico maar vooral tijdens de winter omdat die daar sneller afkoelen. Daarnaast zijn het vaak de achterremmen welke toch zowiezo weinig in de pap te brokken hebben.
ik heb schijven rondom :)

en dan erbij.. het is gewoon automatisme geworden

• jfeelders
  • Laatst online: 22-11 07:38

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Altijd op de handrem! Ik snap niet dat je die kan vergeten en zonder problemen kan wegrijden. Die moet je dan toch echt eens laten nakijken. Bovendien is in de stad altijd kans dat je auto een duw krijgt van een of andere onverlaat. Los van de body-schade kan je dan ook gelijk je bak laten nakijken (€€€). Zowiezo hebben amerikaanse auto's (zoals mijn Mazda Miata) een beveiliging waardoor je de koppeling moet intrappen om te kunnen starten.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:25
jfeelders schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:16:
Altijd op de handrem! Ik snap niet dat je die kan vergeten en zonder problemen kan wegrijden. Die moet je dan toch echt eens laten nakijken. Bovendien is in de stad altijd kans dat je auto een duw krijgt van een of andere onverlaat. Los van de body-schade kan je dan ook gelijk je bak laten nakijken (€€€). Zowiezo hebben amerikaanse auto's (zoals mijn Mazda Miata) een beveiliging waardoor je de koppeling moet intrappen om te kunnen starten.
Ik heb al enkele keren gehad dat ik uit mijn parkeervak reed en er vervolgens achterkwam dat mijn handrem nog erop zat (te zien aan het dashboardlampje). Je trekt er zo doorheen met een beetje vermogen.

Tijdje terug ook gehad met een VW Golf btw.. maar die begon te piepen en op het display stond "Achtung, handbremsen angezogen" oid :P

[ Voor 8% gewijzigd door Spixo op 16-12-2006 21:28 ]

• mace

mace

Sapere Aude

jfeelders schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:16:
Zowiezo hebben amerikaanse auto's (zoals mijn Mazda Miata) een beveiliging waardoor je de koppeling moet intrappen om te kunnen starten.
Dat is vast zodat al die automatensukkels er niet ik kunnen wegrijden :P
Ricardo87 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:27:
[...]

Ik heb al enkele keren gehad dat ik uit mijn parkeervak reed en er vervolgens achterkwam dat mijn handrem nog erop zat (te zien aan het dashboardlampje). Je trekt er zo doorheen met een beetje vermogen.

Tijdje terug ook gehad met een VW Golf btw.. maar die begon te piepen en op het display stond "Achtung, handbremsen angezogen" oid :P
Heb ik ook nog we eens, staat de handrem nog op 1 tandje ofzo.

[ Voor 44% gewijzigd door mace op 16-12-2006 21:30 ]

• jvvv
Ook leuk is het handremsysteem inoude engelse wagens. Daar moet je hem even naar boven trekken en dan laten 'vallen' om hem los te halen. Mijn grootvader kende dat systeem de eerste keer niet (jaren 70) en heeft dus een rit van 350km op de handrem moeten doen in een MG kar. In die tijd belde je niet even snel de ANWB ofzo

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Nu online
Automaat in P en dan de (P)-knop indrukken op het dashboard :7 Mijn vorige auto zette ik altijd in z'n vrij en dan de handrem erop, behalve als ik op een helling parkeerde. Dam liet ik 'm in z'n 1 staan.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:03

-tom-562

Oliesjeik

MaCe1337 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:29:
[...]

Dat is vast zodat al die automatensukkels er niet ik kunnen wegrijden :P

[...]

Heb ik ook nog we eens, staat de handrem nog op 1 tandje ofzo.
Hoeftniet eens op 1 tandje te staan, ik trek 'm er zelfs met mijn cuore met zijn brute 42 hele pk's erdoorheen

Vaak bu'j te bang!

• mace

mace

Sapere Aude

-tom-562 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 22:33:
[...]

Hoeftniet eens op 1 tandje te staan, ik trek 'm er zelfs met mijn cuore met zijn brute 42 hele pk's erdoorheen
Ja, klopt, kan ik ook in de charade maar ik dat heb ik nog maar 1x gehad, ik heb wel eens dat ik hem gewoon net niet helemaal naar beneden doe.
jvvv schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:30:
[...]

Ook leuk is het handremsysteem inoude engelse wagens. Daar moet je hem even naar boven trekken en dan laten 'vallen' om hem los te halen. Mijn grootvader kende dat systeem de eerste keer niet (jaren 70) en heeft dus een rit van 350km op de handrem moeten doen in een MG kar. In die tijd belde je niet even snel de ANWB ofzo
Ai :X

[ Voor 29% gewijzigd door mace op 16-12-2006 23:05 ]

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:17
6 jaar geleden rijles gehad. Geleerd: in zijn vrij en op de handrem. Wat doe ik zelf: Eerste versnelling EN op de handrem.

Trouwens heb ik ook geleerd tijdens het lessen dat je de auto start met zowel de koppeling als de rem ingedrukt! Nu vraag ik mij eigenlijk af of mensen ook anders geleerd hebben aangezien hier toch regelmatig anders geantwoord wordt.

Mij werd een standaard ritueel aangeleerd: Gordel om, op de handrem (indien dit nog niet zo was), koppeling in, bak in vrij (indien dit nog niet zo was), rem indrukken, starten, in versnelling, rem los en tenslotte handrem los en wegrijden.

• Danfoss
  • Laatst online: 07:58

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ik heb mijn gedrag aangepast. Ik deed altijd (al 7 jaar) de handrem erop en versnelling in vrij.
Bij mijn vorige auto wel een paar keer vergeten de handrem eraf te halen. Dan rij je weg en denk je wat reageert hij toch langzaam.. Dan zie je het lampje en denk je o ja!. Heb hierdoor ook al 2 keer de handrem kabel kapot gehad.

Nu doe ik altijd in de versnelling (1e) en dat heeft maar 1 reden: Bij mijn huidige auto (Audi A3) als je de handrem aantrekt, komt die tegen de middenarmsteun waardoor deze omhoog komt.
Daar heb ik een hekel aan, dus zet ik m altijd in de versnelling en gebruik de handrem niet.

Doorschieten bij starten overkomt me nooit, maar dat is denk ik omdat mijn vorige auto (Megane) niet startte als je de koppeling niet ingetrapt had. Dus ik start altijd met voet op de koppeling (en andere op de rem voor als ik op helling sta, wat hard trappen is als de rembekrachtiging nog niet werkt ;) )

Sys Specs

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik parkeer altijd met de handrem, daar is het ding immers voor. Alleen voor die 2 dagen vorst per jaar wil ik nog wel eens overwegen om hem alleen in de versnelling te zetten.

In het buitenland is het misschien wel anders als je parkeert op hellingen (dan handrem + versnelling), maar dat komt hier in NL niet voor. In NL kun je sowieso praktisch overal wel parkeren zonder handrem of versnelling. Enige reden om het te doen is om te voorkomen dat een of andere hanggroepjongere je auto weg kan duwen ;)

• Chevy454
  • Niet online
jvvv schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 20:29:
Het feit dat je met ingeduwde kopelling moet starten heeft volgens mij iets te maken met de Syncromesh ringen in je versnellingsbak. Hoe het exact in elkaar zit weet ik niet meer, maar het heeft er 'iets' mee te maken dat enkel uit neutraal schakel geen goed plan is.
:? Synchromesh + koppeling + starten + slijtage = geen goed plan :?
Ik denk dat je dan beter kan gaan wandelen :o

• _JGC_
  • Nu online
GertjanO schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:13:
6 jaar geleden rijles gehad. Geleerd: in zijn vrij en op de handrem. Wat doe ik zelf: Eerste versnelling EN op de handrem.

Trouwens heb ik ook geleerd tijdens het lessen dat je de auto start met zowel de koppeling als de rem ingedrukt! Nu vraag ik mij eigenlijk af of mensen ook anders geleerd hebben aangezien hier toch regelmatig anders geantwoord wordt.

Mij werd een standaard ritueel aangeleerd: Gordel om, op de handrem (indien dit nog niet zo was), koppeling in, bak in vrij (indien dit nog niet zo was), rem indrukken, starten, in versnelling, rem los en tenslotte handrem los en wegrijden.
De eerste auto waar ik veel in ging rijden was een VW Golf 1.6D uit 88, zo'n ding waar je in de winter enorm lang moest voorgloeien, en dan 7x de startmotor moest laten zwengelen en als ie dan aanging meteen de gas inrammen, dit in combinatie met de "koude start versneller" volledig uitgetrokken. Die auto kreeg je niet weg met je voet op de rem. Vandaar dus automatisch aangeleerd om te starten met voeten bij gas en koppeling.
Ik zie dat mijn collega ook nog steeds doen, die heeft destijds een gare polo gehad met hetzelfde probleem, alleen waar ie dan stationair ook nog wel eens uit wilde vallen. Tegenwoordig start ie elke auto met de gas ingedrukt :X

• Chevy454
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 17 december 2006 @ 01:26:
De eerste auto waar ik veel in ging rijden was een VW Golf 1.6D uit 88, zo'n ding waar je in de winter enorm lang moest voorgloeien, en dan 7x de startmotor moest laten zwengelen en als ie dan aanging meteen de gas inrammen, dit in combinatie met de "koude start versneller" volledig uitgetrokken.
DIe motoren zijn niet kapot te krijgen en in de winter hebben die indirect ingespoten diesel het wel moeilijker maar nooit zo erg zoals jij het verteld. Dat is toch mijn ervaring ;)

• _JGC_
  • Nu online
Doen het idd perfect, heb zelf een afstammeling van dat ding: een 1.9D uit het eerste model golf III, die dingen zijn alleen iets groter, verder rammelen ze net zoveel als die oude 1.6D dingen en zijn ze qua techniek ook hetzelfde. Enige "probleem" wat ik nu heb is dat het uitschuifding van de "koude start versneller" is afgebroken en dat ie dan in de winter wel met 1 slag van de startmotor start, maar vervolgens onregelmatig loopt tot je een keer de gas indrukt.

Die 1.6D was niet van mij, maar van mijn broer. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat ding gewoon met 2 gloeiers stond voor te verwarmen ipv de gebruikelijke 4. Verder had dat ding een gare koppakking, de volgende eigenaar heeft de kop eraf gehad: dat ding was bijgevuld met kit om de lekken zo goed mogelijk proberen dicht te maken (en de handelaar maar beweren dat een nieuwe koppakking niet zou helpen toen er gevraagd werd naar de olielekkage). Daarnaast liep dat ding op 15W40 olie, terwijl die dingen over het algemeen iets beter rijden op 10W40 halfsynthetisch, tenminste, als het oliesysteem dan niet oplost bij die auto... als de rest ook is opgebouwd uit kit zal dat niet lang leven met synthetische olie.

Overigens rijdt die auto niet meer met die motor, dat ding heeft dik 400.000 gedraaid en is volledig gesloopt door de volgende eigenaar, heb laatst nog achter dat ding gereden toen ie was voorzien van een "nieuwe" motor, stinken tot en met en bij elke aanraking met het gaspedaal spuit dat ding roet.

• TranceSetter
  • Laatst online: 19-11 09:55
ixl85 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 14:56:
Versnelling is beter.
Minder kans op slijten van je handrem, als je ooit wegrijd en je vergeet je handrem is dit slecht voor je rem...

Ik heb meteen daarna geleerd van mn pa en ma om hem in zn 2 weg te zetten.
Dan heb je wel een gare handrem als je er mee weg kunt rijden terwijl ie er op staat...

Hier altijd de handrem en de versnelling in de vrij. Op het moment dat je hem namelijk met versnelling parkeert en er rijd een idioot achter- of voorop je auto, dan wordt je auto gecatapulteerd, en dat is nou niet echt goed voor de versnellingsbak om in een keer die kracht te verwerken...

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:25
Ik heb nu rijlessen en het wordt mij tot nu toe geleerd om hem in zijn vrij en op de handrem te zetten.

• rimave
  • Laatst online: 08:40
Ik doe ook allebei. Ik heb namelijk al eens beleeft dat de auto er vandoor ging omdat ik de handrem niet goed aangetrokken had. Onze oprit loopt namelijk iets schuin naar beneden en doordat ie niet goed op de handrem stond was hij bijna tegen de garagedeuren aan geknald. Vandaar dat ik hem in het vervolg ook maar op de handrem zet. :)

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• rimave
Maar nog eens een ander vraagje. Wat doe je dan als je bij het stoplicht of ergens anders staat te wachten met de motor draaiende? Zet je hem dan in zijn vrij of laat je hem in zijn 1 staan?

Ikzelf heb tijdens rijles geleerd hem in zijn 1 te laten staan, maar zelf zet ik hem altijd in z'n vrij. Zodoende slijten de koppelingsplaten minder snel.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

rimave schreef op zondag 17 december 2006 @ 12:14:
Maar nog eens een ander vraagje. Wat doe je dan als je bij het stoplicht of ergens anders staat te wachten met de motor draaiende? Zet je hem dan in zijn vrij of laat je hem in zijn 1 staan?

Ikzelf heb tijdens rijles geleerd hem in zijn 1 te laten staan, maar zelf zet ik hem altijd in z'n vrij. Zodoende slijten de koppelingsplaten minder snel.
Hoezo slijten dan de koppelingsplaten minder snel? Als hij in zijn 1 staat met de koppeling ingedrukt is er toch ook geen wrijving?

/▌

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 23:40

Altijd in 1 laten en op je rem duwen of je handrem ingedrukt houden (uiteraard ook koppeling ingedrukt). Dit wordt je aangeleerd zodat je snel kan wegrijden als de auto achter je niet meer op tijd zou kunnen remmen en je dus op tijd kan wegrijden.

• Plague
  • Niet online
Ligt heel erg aan de auto :P

Kleine auto's doe ik altijd op de handrem, daar duw je toch wat minder gemakkelijk door heen. Grote auto's hebben vaak een automaat (althans, waar ik in rij), en dan is "P" wel genoeg. Dingen zijn toch al lomp zwaar, en door die P duw je niet heen.

Versnelling EN handrem doe ik alleen als ik op een helling geparkeerd sta. Verder ben ik van mening dat versnelling EN handrem erop zetten "omdat ze je dan minder snel weg kunnen slepen" simpelweg dom is. Die auto gaat toch wel mee, en is het niet goedschiks, danwel kwaadschiks. Maw: dan slopen ze gewoon je auto (met beleid).

• Palomar
  • Niet online

Als ik ergens verwacht lang stil te staan (druk kruispunt in de spits) zet ik hem in de vrij. Anders meestal gewoon in de versnelling.

• Palomar
  • Niet online
Plague schreef op zondag 17 december 2006 @ 12:53:
Versnelling EN handrem doe ik alleen als ik op een helling geparkeerd sta. Verder ben ik van mening dat versnelling EN handrem erop zetten "omdat ze je dan minder snel weg kunnen slepen" simpelweg dom is. Die auto gaat toch wel mee, en is het niet goedschiks, danwel kwaadschiks. Maw: dan slopen ze gewoon je auto (met beleid).
Idd, ik zag wel es bij zo'n tv programma (wielklem&co oid :z) dat ze gewoon de deur aan de bovenkant een stukje forceerden om met een soort lange pen de versnelling in de neutraal te zetten. Ze nemen hem iig echt wel mee ;)

• SithWarrior
  • Laatst online: 15-11 18:47

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

En als ze hem echt niet open krijgen (dat gebeurd ook nog wel eens) dan hebben ze blokjes voor je achter wielen waar die op gaan zodat ie als nog mee kan. Dat is echt wel gecoverd hoor :)

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:17
Dit snap ik niet. De koppeling slijt toch alleen wanneer hij opkomt? Op dat moment wrijven de platen, waardoor ze slijten. Wanneer de koppeling volledig ingedrukt is, of volledig is opgekomen, staan de platen toch in een vaste positie waardoor ze niet slijten?

Trouwens wanneer ik voor een stoplicht sta, staat de auto in de eerste versnelling, met de koppeling ingedrukt. Precies zoals ik geleerd heb. Zo kan ik trouwens altijd makkelijk en snel wegrijden.

En dat verhaal met het slopen van de bak bij een aanrijding vind ik nogal extreem. Wanneer iemand dusdanig hard op mijn auto inrijdt dat mijn bak kapot zou kunnen gaan, is dat wel het laatste waar ik zorgen om zou maken. Ik denk dat er op dat moment zowiezo niet veel van de auto over zal blijven. Vandaar dat ik bij het parkeren hem altijd zowel in de versnelling zet en op de handrem zet. Zo is hij namelijk het meest moeilijk te verplaatsen.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-11 15:54

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

* Harmen zet hem altijd op de handrem.
Daar is hij voor. :+

Vastvriezen zou kunnen, maarja hoevaak vriest het nou?
Bij -20 deed mn handrem heb prima, dus doe het lekker zo.

Whatever.

• King Nothing
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Ik gebruikte altijd de handrem, maar sinds een jaar of 2 zet ik mijn auto in de 1 als ik parkeer. Volgens mij ooit eens gedaan nadat ik zo'n verhaal over vastgevroren handrem hoorde.
M'n ma parkeert altijd op de handrem trouwens, dus elke keer als ik in haar auto weg wil rijden vergeet ik de handrem eraf te halen |:( :P

Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

• tozzke

tozzke

aka tozzert

overigens als ik op een helling parkeer... draai ik m'n wielen die richting op dat wanneer je zou gaan rollen, de auto iig NIET de straat op draait

In San Fransisco (o.a.) is dat verplicht. Doe je het niet.... grote kans op een boete of auto weggesleept :)

het is wel even wennen in het begin, maar ik merk dat ik het eigenlijk voortaan altijd doe (niet dat ik vaak op hellingen parkeer in dit landje, maar toch :))

Verwijderd

Kakbouter zet m in de versnelling...

Wel leuk om te lezen hoe iedereen erover denkt en een menig heeft.
En het maakt eigelijk geen drollo uit.

Mijn motivatie is gewoonte, onnodig, bevriezingsblablabla, starten doe je zowiezo met de koppeling en rem ingetrapt.

Komisch dat op GS een link staat naar een youtube filmpje met een onderwerp uit FifthGear. De presentator, waarvan ik de naam niet meer weet maar wel een benijdense waardige coureur is zegt aan het eind dat je de auto niet op de handrem moet zetten ivm het afkoelen van de remschijven en kokende remvloeistof. Filmpje en let goed op vanaf 4:25

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-11 22:45
Volgens mij zit zo'n handrem er niet voor niets op. :P
Een vastgevroren handrem lijkt me ongeveer net zo waarschijnlijk als een vastgeroeste handrem in het geval je die nooit gebruikt omdat je de auto altijd in zijn 1 zet. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door JasperE op 17-12-2006 18:47 ]

• ixl85
TranceSetter schreef op zondag 17 december 2006 @ 12:07:
[...]

Dan heb je wel een gare handrem als je er mee weg kunt rijden terwijl ie er op staat...

Hier altijd de handrem en de versnelling in de vrij. Op het moment dat je hem namelijk met versnelling parkeert en er rijd een idioot achter- of voorop je auto, dan wordt je auto gecatapulteerd, en dat is nou niet echt goed voor de versnellingsbak om in een keer die kracht te verwerken...
Nou, heb toch wel eens mee gemaakt bij iemand...
Had zn handrem er op staan, gooit hem er af... na een X aantal 100meter komt ie er achter dat hij toch niet helemaal goed omlaag was :x
(dat bedoelde ik, niet zo zeer door een strak getrokken handrem gassen :+)

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 18:43:
Kakbouter zet m in de versnelling...

Wel leuk om te lezen hoe iedereen erover denkt en een menig heeft.
En het maakt eigelijk geen drollo uit.

Mijn motivatie is gewoonte, onnodig, bevriezingsblablabla, starten doe je zowiezo met de koppeling en rem ingetrapt.

Komisch dat op GS een link staat naar een youtube filmpje met een onderwerp uit FifthGear. De presentator, waarvan ik de naam niet meer weet maar wel een benijdense waardige coureur is zegt aan het eind dat je de auto niet op de handrem moet zetten ivm het afkoelen van de remschijven en kokende remvloeistof. Filmpje en let goed op vanaf 4:25
Hij zet alleen wel zn behoorlijk opgefokte turboblok waarmee er net een aantal rondjes geraced is uit zodra hij stil staat |:(

• injectie
  • Laatst online: 07-02-2024
ToolkiT schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 15:18:
moet hem in zijn achteruit zetten om de sleutel er uit te krijgen..
En doe behalve als het heel hard vriest ook de handrem erop..
Die Saabrijders ook altijd weer.

Ik gebruik mijn handrem alleen voor mooie bochtjes als het glad is. Verder parkeer ik altijd in de versnelling. Mijn automaatje standaard in de P. En mijn handgeschaklelde altijd in de achteruit versnelling om dezelfde reden als ToolkiT.

[ Voor 30% gewijzigd door injectie op 17-12-2006 19:10 ]

TeamBVD

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:10
Ik parkeer altijd op de handrem :)

Alleen de auto van mijn ouders (Vectra 1.7 TD uit 1995) blijft op veel hellingen niet staan op de handrem dus dan moeten we hem ook maar de versnelling induwen he.

Overigens heb ik kort geleden nog meegemaakt dat de handrem vast zat aan mijn rechterachterwiel. Dit had niets met kou ofzo te maken maar er zit een soort geleiderail op de achteras waar de handremkabel doorheen loopt. Daar zat hij in vastgeklemd. Deze rail een heel klein beetje open gebogen, wat smeervet eraan gedaan en geen last meer van gehad. Ik de hele remtrommel uit elkaar gehaald en maar zoeken waar het probleem zat, is het gewoon zo'n geleiderailtje.

Voorremmen heb ik ook al vast gehad hangen, dit zijn schijfremmen en hierbij moest ik de busjes vervangen waar de remklauw in beweegt. Hierna niet echt meer last van gehad.

Toen we naar Duitsland gingen ook een keer gehad dat de remmen vastzaten. Op de terugweg toen alleen op de motor en op de handrem afgeremd. Als je een beetje uitkijkt lukt dit vrij aardig, alleen heel zachtjes het rempedaal induwen zodat de remlampen ook gaan branden. Een noodstop zou ik sowieso kunnen maken maar daarna zou ik de remmen weer los moeten trekken :P

Vasthangende remmen is overigens wel een typisch kwaaltje van dit type auto (Opel Corsa A). Ik heb het ooit voor elkaar gekregen om op deze manier een remschijf oranje gloeiend te rijden. Maar snel weer ingestapt na voorzichtig de remklauw los krijgen en een kwartiertje met 50 KM/h gereden. Gelukkig is de hele remboel nu gereviseerd en weer in goede staat. Ik ben nu aan het kijken om er voor de remmen van een Astra GSI op te zetten.

• Palomar
  • Niet online
ixl85 schreef op zondag 17 december 2006 @ 18:47:
[...]

Nou, heb toch wel eens mee gemaakt bij iemand...
Had zn handrem er op staan, gooit hem er af... na een X aantal 100meter komt ie er achter dat hij toch niet helemaal goed omlaag was :x
(dat bedoelde ik, niet zo zeer door een strak getrokken handrem gassen :+)
Zo'n rood 'STOP'-lampje valt ook niet echt op op je dashboard he? :+

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:08

DinX

Motormuis

Zeker in deze periode dat het kan gaan vriezen enkel in z'n 1. De rest van het jaar meestal de handrem erbij.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• rimave
Ja, volgens mij heeft mijn auto ook niet de beste handrem.Ik heb al een paar keer gehad dat ik zo wegreed met de handrem nog aangetrokken. :) Het rijd iets zwaarder, maar het kan wel, bij mijn auto althans.

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
rimave schreef op maandag 18 december 2006 @ 11:08:
Ja, volgens mij heeft mijn auto ook niet de beste handrem.Ik heb al een paar keer gehad dat ik zo wegreed met de handrem nog aangetrokken. :) Het rijd iets zwaarder, maar het kan wel, bij mijn auto althans.
Bij elke auto wel, je hebt een goede handrem als je motor afslaat als je de koppeling zonder gas laat opkomen.
Pagina: 1 2 Laatste