Ik parkeer altijd op de handrem
Alleen de auto van mijn ouders (Vectra 1.7 TD uit 1995) blijft op veel hellingen niet staan op de handrem dus dan moeten we hem ook maar de versnelling induwen he.
Overigens heb ik kort geleden nog meegemaakt dat de handrem vast zat aan mijn rechterachterwiel. Dit had niets met kou ofzo te maken maar er zit een soort geleiderail op de achteras waar de handremkabel doorheen loopt. Daar zat hij in vastgeklemd. Deze rail een heel klein beetje open gebogen, wat smeervet eraan gedaan en geen last meer van gehad. Ik de hele remtrommel uit elkaar gehaald en maar zoeken waar het probleem zat, is het gewoon zo'n geleiderailtje.
Voorremmen heb ik ook al vast gehad hangen, dit zijn schijfremmen en hierbij moest ik de busjes vervangen waar de remklauw in beweegt. Hierna niet echt meer last van gehad.
Toen we naar Duitsland gingen ook een keer gehad dat de remmen vastzaten. Op de terugweg toen alleen op de motor en op de handrem afgeremd. Als je een beetje uitkijkt lukt dit vrij aardig, alleen heel zachtjes het rempedaal induwen zodat de remlampen ook gaan branden. Een noodstop zou ik sowieso kunnen maken maar daarna zou ik de remmen weer los moeten trekken
Vasthangende remmen is overigens wel een typisch kwaaltje van dit type auto (Opel Corsa A). Ik heb het ooit voor elkaar gekregen om op deze manier een remschijf oranje gloeiend te rijden. Maar snel weer ingestapt na voorzichtig de remklauw los krijgen en een kwartiertje met 50 KM/h gereden. Gelukkig is de hele remboel nu gereviseerd en weer in goede staat. Ik ben nu aan het kijken om er voor de remmen van een Astra GSI op te zetten.