Nestor schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 11:04:
Even een rare gedachten van mij, totaal niet onderbouwd, maar eerder iets wat in me opkwam vanochtend toen ik in de metro zat.
Tijd is iets wat wij zelf hebben gecreerd, maar wat eigenlijk niet echt bestaat. Ik dacht bij mezelf: eigenlijk is het enige wat gebeurt met alle deeltjes om ons heen dat ze bewegen. Als de metro waar ik in zit een station verder is, is er een minuut versterken, maar het enige wat er is gebeurd is dat alle deeltjes waaruit de metro bestaat (en de lucht en personen die er in zitten) zich heeft verplaatst. Ik zag dus verplaatsing/verandering van de toestand waar deeltjes uit bestaan als 'tijd'.
Bestaat tijd dus wel echt? Is het zinnig om te denken dat je terugkunt naar het verleden als gewoon alles continu zich afspeelt en er eigenlijk geen hier-en-nu is, maar alleen maar continue deeltjes (atomen)-toestand verandering?
Deze gedachte is niet uniek. Kijk hier eens om ander discussies er over te volgen:
http://gathering.tweakers...jd+bestaat+niet&where=GoT
Ik zelf heb ook al jaren geleden deze gedachte aangenomen(maar misschien vanuit een ander perspectief).
Als "tijd" door ons zelf gecreëerd is dan
bestaat het ook. . .alles wat eerst niet bestond en op een gegeven moment wel heeft een eigen bestaan. Het vraagstuk over tijd kan je ook zo oplossen.
Ik zie het zo: tijd bestaat niet als een geïsoleerde dimensie van het universum maar is een resultaat van hoe wij het universum beschouwen/analyseren(vooral (of misschien wel alleen daardoor) als een kenmerk van
beweging).
In deze zin is tijd wat een "klok" aangeeft. Een klok kan van alles zijn waardoor je een periodieke beweging kan identificeren(de maan, een penduleklok, een trillende atoom, de aarde maar ook een student die periodiek met een trein heen en weer reist. . .als die student thuis komt weet een huisgenoot die toevallig thuis is ongeveer
hoe laat het is.
Zonder bewegende deeltjes of anderzijds periodieke verschijnselen bestaat tijd niet, maar een dergelijke redenering is waar voor veel andere verschijnselen. Denk eens aan het begrip "lengte".
Bestaat lengte zonder de aanwezigheid van objecten(alles wat bestaat)? Mijn antwoord is Nee. Lengte is een begrip dat we gecreëerd hebben aan de hand van meetlatten(referentie objecten): haal je die objecten weg dan bestaat het begrip lengte ook niet meer.
Dus tijd, lengte etc. (ruimte) bestaan alleen vanuit een relatie met "tastbare" zaken die we in het universum tegenkomen.
Nu kan je je afvragen: bestaat er dan wel iets als er geen mensen zijn? Natuurlijk wel. De maan gaat zijn gang toch wel en dieren werpen hun jongen ook periodiek. Het gaat om het feit dat ruimte en tijd vanuit het bestaan van objecten hun kenmerken krijgen. Het feit dat mensen naam “tijd” hebben bedacht is iets anders dan dat “tijd” een kenmerk is van objecten om ons heen.
In samenvatting kunnen we concluderen dat tijd niet een substantie is die langs ons heen beweegt(zoals veel mensen in het verleden dachten) maar meer een kenmerk van waarneembare zaken om ons heen(net zoals de kleur van het zonlicht). . . .vraag je een af of de zon "geel" zou zijn als ie geen licht uitstraalde?. . .
Zou tijd bestaan als er geen beweging meer zou zijn?
Nee.