Toon posts:

Speedtouch 580 met webserver

Pagina: 1
Acties:
  • 332 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem:

Ik wil graag een webserver opzetten voor thuis. Ik heb Apache 1.3.33 geinstalleerd, en die draait goed.
Vervolgens ben ik naar de configuratie van mijn router/modem gegaan, heb bij NAPT portmapping gedaan (outside port:0.0.0.0 poort 80, inside port:10.0.0.152 poort 80, de laatste is de PC waar Apache staat geinstalleerd). Lijkt mij redelijk goed.
Vervolgens in mijn firewall aangezet dat alle verkeer van buitenaf naar poort 80 toegestaan is.

Via de website www.grc.com heb ik een probe gedaan naar poort 80 op mijn IP. Echter geeft ie steeds aan dat er wel een poort bestaat, maar dat ie 'closed' is.

Ik heb op verschillende fora al gezocht naar de oplossing, maar ik kom er niet uit.

Wie kan mij aub helpen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2006 22:29 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Outside moet dan toch niet 0.0.0.0 zijn maar je ip adres?

Ik zou trouwens je ip adres even weghalen hier, dat is echt nergens voor nodig.

[ Voor 53% gewijzigd door Noork op 12-12-2006 22:28 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Apache draait niet standaard op poort 80, volgens mij.

http://httpd.apache.org/docs/2.0/bind.html

@Noork: 0.0.0.0 is toch Any_IP?

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 12-12-2006 22:28 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Noork
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:28:
Apache draait niet standaard op poort 80, volgens mij.

http://httpd.apache.org/docs/2.0/bind.html

@Noork: 0.0.0.0 is toch Any_IP?
Oh dat wist ik niet.
En jawel, apache draait op poort 80.

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:28:
Outside moet dan toch niet 0.0.0.0 zijn maar je ip adres?

Ik zou trouwens je ip adres even weghalen hier, dat is echt nergens voor nodig.
OK, ik dacht behulpzaam te zijn. Kunnen jullie hem wel bereiken eigenlijk?

Outside IP moet 0.0.0.0 zijn...staat ergens in een van de vele handleidingen...

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:29:
[...]
Kunnen jullie hem wel bereiken eigenlijk?
Nee lukt niet. Blokkeert je provider toevallig poort 80?

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:34:
[...]

Nee lukt niet. Blokkeert je provider toevallig poort 80?
geen idee...ik zit met een account van KPN Direct ADSL...moet toch goed zijn denk ik zo??

• MAX3400

MAX3400

WELKE Firewall heb je aangepast?

Op je PC? Op je router? Of beiden?

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:37:
WELKE Firewall heb je aangepast?

Op je PC? Op je router? Of beiden?
De firewall op mijn PC...

• MAX3400

MAX3400

En op je router? Zit daar ook een firewall? Want ik moet ook voor niet-standaard poorten een aparte rule maken in mijn router-firewall.

• Noork
  • Niet online
Heb je ook nog iets van TCP of UDP ingesteld?

Controleer wel of de instellingen wel bewaard worden. Reset de modem bijvoorbeeld even.
Check dit: [Thomson Speedtouch 580] NAPT-entries verdwijnen

[ Voor 64% gewijzigd door Noork op 12-12-2006 22:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:38:
[...]

En op je router? Zit daar ook een firewall? Want ik moet ook voor niet-standaard poorten een aparte rule maken in mijn router-firewall.
Op mijn router zit voor zover ik kan zien geen firewall...

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:41:
Heb je ook nog iets van TCP of UDP ingesteld?
Ja, TCP

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 23:07
Veel providers blokkeren poort 80, probeer het eens op een andere poort. Werkt het dan wel dan is dit waarschijnlijk het probleem.
0.0.0.0 Betekent voor je router overigens "Alle" email adressen en dus ook het WAN IP. Wij kunnen je dan ook niet bereiken op dit IP. Voor je WAN ipadres ga naar www.whatismyip.com

[ Voor 43% gewijzigd door JasperE op 12-12-2006 22:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
JasperE schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:46:
Veel providers blokkeren poort 80, probeer het eens op een andere poort. Werkt het dan wel dan is dit waarschijnlijk het probleem.
0.0.0.0 Betekent voor je router overigens "Alle" email adressen en dus ook het WAN IP. Wij kunnen je dan ook niet bereiken op dit IP. Voor je WAN ipadres ga naar www.whatismyip.com
Heb nou precies hetzelfde gedaan, maar dan voor poort 23...dus alles waar 80 stond vervangen door 23...geeft precies hetzelfde aan. Dus ook closed (en niet stealth...)

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:51:
[...]

Heb nou precies hetzelfde gedaan, maar dan voor poort 23...dus alles waar 80 stond vervangen door 23...geeft precies hetzelfde aan. Dus ook closed (en niet stealth...)
Probeer eens geen poort die voor de hand ligt...

Open een UDP/TCP 50492 ofzo...

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:53:
[...]

Probeer eens geen poort die voor de hand ligt...

Open een UDP/TCP 50492 ofzo...
Ik heb nu bij outside IP mijn IP die ik heb opgezocht op die site. Nu staat ie bij State:LISTEN. Dat is al beter dan dat het was denk ik zo, alleen geeft ie op www.grc.com nog steeds closed aan...

• Noork
  • Niet online
Zie de laatste reactie in dit topic: poorten op stealth
Maar die had je vast zelf al gevonden.

• Koelkasten
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-12-2025

Koelkasten

har har koelkast op je knar

Noteer ook dat de speedtouch geen local loopback ondersteund vanuit je eigen lan kun je dus niet naar je externe ip om je webserver zo te bereiken. vraag een vriendje of doe via een remote desktop eens kijken of je webserver wel draait.

Ik ben ooit wel avondje bezig geweest om tot de conclusie te komen dat ik het de 1e keer al werkend en goed had gekregen maar door missende local loopback me externe ip niet kon gebruiken intern :)

Sommige mensen....

• MAX3400

MAX3400

Koelkasten schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 23:55:
Noteer ook dat de speedtouch geen local loopback ondersteund vanuit je eigen lan kun je dus niet naar je externe ip om je webserver zo te bereiken. vraag een vriendje of doe via een remote desktop eens kijken of je webserver wel draait.

Ik ben ooit wel avondje bezig geweest om tot de conclusie te komen dat ik het de 1e keer al werkend en goed had gekregen maar door missende local loopback me externe ip niet kon gebruiken intern :)
Poort 3389 doormappen...

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:48

Vuurvoske

Nunquam cede!

heb je een port forward gedaan van je router naar je pc waarop je de webserver draait? Dus outside ip = 0.0.0.0 outside port = 80, inside ip is <ipadres van webserver> inside port = 80

Beroeps brabander

Verwijderd

Topicstarter
Vuurvoske schreef op woensdag 13 december 2006 @ 01:12:
heb je een port forward gedaan van je router naar je pc waarop je de webserver draait? Dus outside ip = 0.0.0.0 outside port = 80, inside ip is <ipadres van webserver> inside port = 80
Ja, naar de PC waar de webserver op draait...

Ik zal straks eens proberen om hem via een PC van een vriend te bereiken. Maar dat zou moeten betekenen dat www.grc.com hem iig als een open poort zou moeten zien...en dat is nou juist het probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 23:46:
Zie de laatste reactie in dit topic: poorten op stealth
Maar die had je vast zelf al gevonden.
Had ik inderdaad al gezien...does not do the trick

Verwijderd

Topicstarter
Zou het misschien aan de instellingen van Apache kunnen liggen?

Ik kan trouwens de server ook niet intern in het netwerk bereiken. Wat zou ik in moeten tikken in de adresbalk van mijn ene pc om de webserver te bereiken? Volgens mij IP-server toch?

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 13:35:
Zou het misschien aan de instellingen van Apache kunnen liggen?

Ik kan trouwens de server ook niet intern in het netwerk bereiken. Wat zou ik in moeten tikken in de adresbalk van mijn ene pc om de webserver te bereiken? Volgens mij IP-server toch?
http://ip-van-de-machine-op-het-netwerk:poortnummer of http://netbios-naam-van-de-machine:poortnummer

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 13:48:
[...]

http://ip-van-de-machine-op-het-netwerk:poortnummer of http://netbios-naam-van-de-machine:poortnummer
Als ik dat doe geeft ie: "De pagina kan niet worden weergegeven. " Als ik op de PC met de server dit doe, geeft ie deze pagina ook.
Denk toch echt dat het ergens in Apache zit. Als ik op de PC met de server localhost intyp, krijg ik wel de juiste pagina.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er inmiddels achter dat ik op de PC waar de webserver op draait, de server kan bereiken met de adressen:
localhost
127.0.0.1

Ik heb geprobeerd om in de router het inside-ip te vervangen door 127.0.0.1, maar ook dit geeft geen juiste oplossing.
Ik kan ook nog steeds vanaf mijn laptop 127.0.0.1 niet bereiken. geeft nog steeds een melding: "Kan pagina niet weergeven".

Iemand nog goede ideeën? Ik zit langzamerhand met de handen in het spreekwoordelijke haar.

edit:

In de router staat nu ook achter de NAPT-entrie: SYN_RECV...wat houdt dit in?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2006 15:43 ]

• sunoke
  • Niet online
127.0.0.1 en localhost zijn loopback ip/host.
Luisterd apache wel op 10.0.0.152?
waarschijnlijk ligt daar het probleem.

Verwijderd

Topicstarter
sunoke schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:04:
127.0.0.1 en localhost zijn loopback ip/host.
Luisterd apache wel op 10.0.0.152?
waarschijnlijk ligt daar het probleem.
Hoe bedoel je precies? Als ik op mijn laptop de server probeer te bereiken met 10.0.0.152:80, doet ie het niet, net als wanneer ik op de server 10.0.0.152:80 probeer...en ook zonder (:80) doet ie het niet...

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
zet je firewall op de pc met apache eens uit dan ( ook die van windows ) en probeer het dan eens opnieuw met 10.0.0.152

oja en die inside ip moet je niet op 127.0.0.1 zetten maar op het ip van de machine waar apache op staat, 10.0.0.152 in dit geval neem ik aan

[ Voor 46% gewijzigd door DeoDupke op 16-12-2006 16:15 ]

No worries m8

Verwijderd

Topicstarter
DeoDupke schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:13:
zet je firewall op de pc met apache eens uit dan ( ook die van windows ) en probeer het dan eens opnieuw met 10.0.0.152
Had ik inderdaad ook al geprobeerd. Maar werkt ook niet.

In de httpd.conf van Apache staat wel de volgende regel:
Listen 127.0.0.1:80

Dit moet misschien 10.0.0.152:80 zijn?

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
127.0.0.0 zijn loopback adressen, die worden gebruikt om te controleren of je netwerkkaart in orde is op het systeem waar je de regel 127.0.0.0 uittest. Tevens is het een goed hulpmiddel om te kijken of je webserver draait, en zoals je al opgevallen is, die draait. Dat betekent dat je webserver OK is. Nu gaat het dus vanaf buiten of een ander systeem in je netwerk mis. Heb je je webserver wel een keihard adres gegeven? Niet via DHCP laten lopen, maar zelf een ipadres geven.

Edit: goeie tip, sunoke

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• DeoDupke
in mijn apacheconfig heb ik nergens een ip adres aangegeven waarop hij moet luisteren, alleen poort 80, staat er een # voor die regel met listen of niet?

verder als je dus op je server http://127.0.0.1 intypt krijg je de apachepagina, maar wanneer je op je server http://10.0.0.152 intypt niet? ( en het ip van de server is 100% zeker 10.0.0.152?? )

@marquis hierboven, zelfs al krijgt hij zijn ip via dhcp ( wat in dit geval waarschijnlijk het geval is ) moet hij nog gewoon te benaderen zijn op die machine zelf, en vanuit het netwerk met dat ipadres ( het gaat fout wanneer hij een ander adres krijgt toegewezen van de dhcp aangezien dan zijn poortmap niet meer klopt )

[ Voor 31% gewijzigd door DeoDupke op 16-12-2006 16:24 ]

No worries m8

• sunoke
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:16:
[...]

Had ik inderdaad ook al geprobeerd. Maar werkt ook niet.

In de httpd.conf van Apache staat wel de volgende regel:
Listen 127.0.0.1:80

Dit moet misschien 10.0.0.152:80 zijn?
Plaats er maar een regel onder met
code:
1
Listen 10.0.0.152:80

en herstart apache daarna eens.

meer info

[ Voor 12% gewijzigd door sunoke op 16-12-2006 16:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
marquis schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:20:
127.0.0.0 zijn loopback adressen, die worden gebruikt om te controleren of je netwerkkaart in orde is op het systeem waar je de regel 127.0.0.0 uittest. Tevens is het een goed hulpmiddel om te kijken of je webserver draait, en zoals je al opgevallen is, die draait. Dat betekent dat je webserver OK is. Nu gaat het dus vanaf buiten of een ander systeem in je netwerk mis. Heb je je webserver wel een keihard adres gegeven? Niet via DHCP laten lopen, maar zelf een ipadres geven.
Maakt het nog uit wat ik DNS servers neer zet in de PC waar de server op draait? en moet ik de router daarna niet instellen zonder DHCP?

Verwijderd

Topicstarter
sunoke schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:23:
[...]

Plaats er maar een regel onder met
code:
1
Listen 10.0.0.152:80

en herstart apache daarna eens.

meer info
Het werkt nu!!! Tenminste...vanaf mijn laptop kan ik nu via 10.0.0.152 op mijn server komen...

Echter heb ik nu geen internet meer, aangezien ik een fixed IP heb ingegeven...effe kijken of we dat op kunnen lossen...

• marquis
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:24:
[...]

Maakt het nog uit wat ik DNS servers neer zet in de PC waar de server op draait? en moet ik de router daarna niet instellen zonder DHCP?
Nee, je geeft hem gewoon een ipadres in de range van je andere adressen, liefst buiten de scope (de scope is welke adressen je router mag uitdelen als DHCP) De DHCP op de router laat je gewoon aan.

Edit: om mijn webserver te gebruiken op een gemakkelijke manier, heb ik een DNS naam aangevraagd. Dit kan gratis op www.no-ip.com. Ik heb voor mijn server micromar.no-ip.com gebruikt. Heel handig.

[ Voor 17% gewijzigd door marquis op 16-12-2006 16:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
marquis schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:27:
[...]

Nee, je geeft hem gewoon een ipadres in de range van je andere adressen, liefst buiten de scope (de scope is welke adressen je router mag uitdelen als DHCP) De DHCP op de router laat je gewoon aan.
Maar ik heb nu op de Pc waar ik dat heb ingesteld geen internet meer...

• DeoDupke
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:24:
[...]

ik zou je server een adres buiten de dhcp range geven en de dhcp wel aan laten staan op je modem.. bijvoorbeeld 10.0.0.201 ofzo ( volgens mij ligt de dhcp range van 150 tot 200 bij die speedtouch. Anders kun je problemen krijgen wanneer een machine jou vast ingestelde ip verkrijgt via een dhcp, = ipconflict.. dns kun je adres van je modem invullen (10.0.0.138 waarschijnlijk )

[ Voor 10% gewijzigd door DeoDupke op 16-12-2006 16:30 ]

No worries m8

• marquis
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:28:
[...]

Je heb hem toch wel in de range van 10.0.0.X gelaten? Anders werkt je NAP nie lekker meer, en heb je geen internet. Start wel ff je browser opni............. ik weet het al, je gateway invullen op je server. Nou weet je server niet meer waar de poort naar buiten is. ALs je DHCP heb aanstaan, wordt dat automatisch ingevult. Dat is het IP adres van je router, zal, denk ik, 10.0.0.1 zijn?

Edit: Vul dazelfde adres ook bij je Preferred DNS adres in op je server.

[ Voor 25% gewijzigd door marquis op 16-12-2006 16:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
DeoDupke schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:28:
[...]

ik zou je server een adres buiten de dhcp range geven en de dhcp wel aan laten staan op je modem.. bijvoorbeeld 10.0.0.201 ofzo ( volgens mij ligt de dhcp range van 150 tot 200 bij die speedtouch. Anders kun je problemen krijgen wanneer een machine jou vast ingestelde ip verkrijgt via een dhcp, = ipconflict.. dns kun je adres van je modem invullen (10.0.0.138 waarschijnlijk )
Hij geeft nu bij ww.grc.com dat poort 80 openstaat...dat is dus goed!

• software
  • Laatst online: 23-01 18:07
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:28:
[...]

In de speedtouch kan je een ip adress lock zetten. De staat dan lock voor die pc (via mac adres,)
Dan heb je geen static adres meer nodig. DHCP geeft dat ip aan de server

[ Voor 11% gewijzigd door software op 16-12-2006 16:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
HET WERKT!!!

heb server IP 10.0.0.1 gegeven, en de NAPT settings gewijzigd naar INSIDE IP 10.0.0.1, en outside IP 84.81.xx.xx (gekregen van mijn ISP). Werkt als een zonnetje!

Allemaal dank voor de hulp!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2006 16:46 ]

• marquis
graag gedaan......

Heb je nu op de Pc waar je dat vaste IP heb ingesteld weer internet ?

[ Voor 66% gewijzigd door marquis op 16-12-2006 16:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
kan alleen nu niet op mijn laptop via de adresbalk via de computernaam op mijn server komen. Dat kon voorheen wel. Als ik http://pcbart intikte, kwam ik op mijn server...
Hoe kan dit?

Is er niet een mogelijkheid dat ik mijn server een naam geef (bijvoorbeeld webserver) en dat ik dan via mijn laptop alleen maar "webserver" hoef in te tikken?

Verwijderd

Topicstarter
marquis schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:57:
graag gedaan......

Heb je nu op de Pc waar je dat vaste IP heb ingesteld weer internet ?
Ja.
Ik heb gewoon de primaire DNS ingesteld met het IP van mijn router en het secundaire leeggelaten

• marquis
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 17:01:
kan alleen nu niet op mijn laptop via de adresbalk via de computernaam op mijn server komen. Dat kon voorheen wel. Als ik http://pcbart intikte, kwam ik op mijn server...
Hoe kan dit?

Is er niet een mogelijkheid dat ik mijn server een naam geef (bijvoorbeeld webserver) en dat ik dan via mijn laptop alleen maar "webserver" hoef in te tikken?
Eerder werd je DNS op de router gewoon geupdated via de DHCP. Omdat je nu een vast IP adres heb, wordt de DNS op de router niet geupdated. Nu kun je op je laptop de host file instellen ( ga naar C:\WINDOWS\system32\drivers\etc en open host met kladblok) Daar zie je ook je 127.0.0.0, vul daaronder je IPadress in van je server en de naam webserver. Even opslaan en als je in je browser nu webserver intyped, gaat ie naar dat ip adres dat je heb opgegeven.

Edit: Graag gedaan ;)

[ Voor 13% gewijzigd door marquis op 16-12-2006 17:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
marquis schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 17:08:
[...]

Eerder werd je DNS op de router gewoon geupdated via de DHCP. Omdat je nu een vast IP adres heb, wordt de DNS op de router niet geupdated. Nu kun je op je laptop de host file instellen ( ga naar C:\WINDOWS\system32\drivers\etc en open host met kladblok) Daar zie je ook je 127.0.0.0, vul daaronder je IPadress in van je server en de naam webserver. Even opslaan en als je in je browser nu webserver intyped, gaat ie naar dat ip adres dat je heb opgegeven.
THNX
Pagina: 1