Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hardware Black HiFi Home Theater PC

Pagina: 1
Acties:
  • 6.001 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/cenoatsra/GoT/TitelBalk.png

Inleiding

Enige tijd geleden is bij ons thuis de bliksem ingeslagen. Nu heeft mijn tv en stereo de geest gegeven. Om muziek te luisteren pak ik regelmatig de tv van mijn broertje en zet ik TMF op, maar hier wordt je helemaal gestresst van als je dit heel de dag moet luisteren.

Ik was dus gaan winkelen voor een nieuwe stereo bestaande uit losse componenten. Dit vind ik namelijk het mooiste. Nu is mijn computer helemaal zwart en vind ik deze kleur ook veel mooier als zilver of wit. Over smaak valt niet te twisten zeggen ze, maar tegenwoordig is er eigenlijk alleen maar zilver en heel af en toe zwart te koop. Aan zwarte componenten moet je dan denken aan de componenten van Sony. Ik vind ze er niet strak uitzien. Ik hou van zo min mogelijk knoppen en lampjes. Onderstaand model doet dus niet aan mijn voorwaarden.

Afbeeldingslocatie: http://productimages.sony-europe.com/STR-DE197B_H_im.jpg

Een Harman Kardon doet bijvoorbeeld wel aan eisen alleen vind ik het zilver niet zo mooi. Wat ik vooral mooi vind is het glanzende zwarte, zie onderstaand model van Toshiba. Dit komt overigens ook helemaal weer terug bij Philps. Kijk maar naar de ambiligth's zij hebben dit ook.

Afbeeldingslocatie: http://www.hifi.nl/gfx/bluray_md_241106.jpg

Nu dacht ik eraan om zelf een stereo te gaan maken, en dan meteen een htpc. Ik heb dus wat rond gezocht en heb eigenlijk alleen maar één mooie zelfbouw gezien. Deze is hier te lezen. Op dit idee wordt mijn htpc gebouwd.

Het technische aspect, dus over de hardware en dergelijke wordt hier besproken en het bouwen van dit project in een ander topic.

Topics:
[CiP] Black HiFi Home Theater PC
Hardware Black HiFi Home Theater PC

Hardware

Ik wilde de hardware uit mijn eigen pc gebruiken voor de htpc. Omdat het allemaal op mijn kamer komt te staan, kan ik ook nog gewoon achter mijn bureau surfen, gamen en dergelijke via een tft-monitor. Om voor dit project een heel nieuw systeem met nieuwe hardware aan te schaffen vind ik een nogal duur, aangezien mijn hardware nog goed genoeg is. Enkele dingen zullen gekocht moeten worden, maar dat heb ik er dan ook voor over.

Mijn huidige specs:
• AMD Athlon XP 2800+ (333FSB Socket-A)
• Asus A7V8X-MX SE (Socket-A KM400 DDR333 AGP8X)
• Dimm 512 MB PC2700 DDR (2x)
• XFX GeForce 6200A 256MB (DDR TV/DVI AGP8X)
• Western Digital 40,0GB (UDMA100 5400RPM 2MB Cache)
• Maxtor DiamondMax 10 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS)
• NEC ND2500A DVD±R/RW (IDE OEM Zwart)

De hardware die ik dan nog zou moeten kopen zijn:
• Afstandbediening
• Infraroodontvanger
• Geluidskaart
• VFD-display
• Flash-lezer

Digitale Televisie

Omdat wij nu bellen en internetten via KPN, was ik ook aan het rondkijken voor digitale televisie en radio. Na veel forums te hebben gelezen gaat mijn voorkeur toch uit naar digitale televisie over ADSL+2. KPN bied dit aan in een nieuw abonnement genaamd Mine.

Afbeeldingslocatie: http://www.mine.tv-73.kpnis.nl/upload/2677163_7013_1157627990409-logo_mine.gif

Klik hier voor een demo van KPN Mine.

Ik ben echter van plan een hele nieuwe hifi-toren te gaan bouwen (daarom dit topic), maar daar past de decoder van Mine alleen niet bij. Zie deze site voor foto's van het apparaat. Om een decoder zelf te maken lijkt me niet een slim idee, omdat je dan geen standaard menu hebt en de kans dat alles mislukt heel groot is. Ik heb wel een site gevonden waarin van alles wordt uitgelegd, maar de klantenservice van Mine kan je dan ook niet helpen als er iets mis gaat. Waar ik dus aan dacht is om de decoder te demonteren en in een soortgelijke kast te bouwen als dit project. Deze vervolgens als los component bovenop dit project/component zetten.

Afbeeldingslocatie: http://www.consumentenbond.nl/images/themas/dossierpaginas/groot/tv004.gif

In bovenstaande tekening is te zien hoe alles kan aangesloten worden (dit is van een test van de consumentenbond).

Nu wil ik programma's tegelijk opnemen en bekijken. Ik zou dus twee tuners nodig moeten hebben. Dit heeft de nieuwe decoder van Mine. Ik zou echter een HDMI aansluiting moeten hebben om de tv digitaal aan te sluiten.
HDMI (High-Definition Multimedia Interface)
HDMI wordt de meest gangbare kabelverbinding tussen HD-apparaten. Via HDMI wordt HD-beeld en (surround)geluid getransporteerd. Aan een HDMI-signaal kan HDCP-beveiliging worden toegevoegd, wat betekent dat alleen goedgekeurde apparaten het HDMI-signaal mogen afspelen.
Dit kan echter niet omdat de Mine decoder deze niet heeft. De Minde decoder is de Kreatel 1760. Dit bedrijf is overgenomen door Motorola en de decoder heet daar VIP1760. Zie hier voor de PDF.

Dat de modem geen HDMI-uitgang heeft is wel een groot nadeel, maar ik heb foto's gezien en kan er vanuit gaan dat de Motorola VIP1900 de opvolger wordt. Deze beschikt wel over HDMI.

Wat ik me echter nog afvraag is als je iets opneemt via de decoder (radio of tv), wordt deze op de 80GB harde schijf opgeslagen. Ik neem aan dat je de opgenomen programma's via de router (over het netwerk) verstuurd kan worden naar de desgewenste pc. Dus dat elke computer die aangesloten is op het netwerk kan inloggen op de decoder en daar de bestanden vanaf kan halen.

Afstandsbediening

Ik denk dat iedereen het wel ken, voor elk apparaat een aparte afstandsbediening. Het is om niet goed van te worden. Ik was dus aan het kijken voor een universele afstandsbediening. Ik vind de Philips Prestigo een hele mooie, sjiek, moderne afstandsbediening.

Afbeeldingslocatie: http://www.consumer.philips.com/catalog/SR/SRU9600_10_webImageFullSize.jpg

Hetgeen waar ik echter mee zat is dat ik niet zeker wist of ik de Philips Prestigo kon gebruikenvoor de Mine decoder, want deze heeft een eigen afstandbediening. Nu wordt op de site van Philips verteld dat deze afstandsbediening elke andere kan vervangen. Als hij deze niet op heeft geslagen in zijn database kan hij vervolgens 'leren' van de originele afstandbediening en al zijn knoppen overnemen.

edit:
Als je al een HTPC hebt en deze afstandbediening niet wilt kopen, kan je de huidige afstandbediening gebruiken om je decoder te besturen. Op deze site van Microsoft is daar het volgende over te lezen.

Infraroodontvanger

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mghvl404/bin/fotos/got/igor_got.jpg

Om de htpc te laten communiceren met de afstandsbediening hebben we een infrarood ontvanger nodig. Ik wil namelijk via de afstandsbediening dvd en muziek afspelen. Deze ontvanger is zelf te bouwen, zie deze PDF. Men kan deze aansluiten via USB.

Wat ik me echter afvroeg is dat het niet beter is om meer infraroodontvangers te hebben. Ik heb namelijk met mijn dvd-speler heel slecht ontvangst. Als ik meerdere ontvangers langs elkaar zet is het bereik groter en zal het signaal eerder op worden gepikt. Ik vroeg me af of dit mogelijk is en een slim idee is.

Geluidskaart

Nu is het plan om de surround set aan te sturen via de computer. Hier wordt de decoder ook op aangesloten, zodat het geluid digitaal via de computer verstuurd wordt naar de boxen. Aangezien zeven surround boxen nu steeds meer standaard wordt gaat mijn voorkeur dus uit naar een 7.1 surround kaart. De zenders zenden dit nog niet uit, maar ik neem aan dat dit in de toekomst wel gebruikt gaat worden. Liever er op voorbereid zijn dan later een andere kaart aan te schaffen.

Tussen onderstaande geluidkaarten ben ik nog aan het twijfelen. Mijn voorkeur gaat uit naar de M-Audio Revolution 7.1, omdat men zeer te schrijven is over het geluid. Ook is deze iets goedkoper als de Creative.

M-Audio Revolution 7.1
Creative X-FI Platinum 7.1
Terratec Aureon 7.1 PCI

Aangezien we nu geen losse versterker hebben vraag ik me af of het geluid wel hard genoeg kan. Het gaat hierbij (nu nog) om een kamer van drie bij vier. Ik hou ervan om film lekker hard te kijken/luisteren en lekker met muziek mee te blèren.

VFD-display

Natuurlijk moet er net als in een hifi een display komen. Ik kies voor een VDF-display, omdat deze scherper zijn. De display komt namelijk achter plexiglas en een LCD-display zie je daardoor minder goed. Tevens zou ik graag een grafische display hebben, maar deze zijn hellaas wat duurder en moeilijker aan te komen.

Nu zijn er hele mooie displays van Noritake. Omdat deze in Nederland niet te verkrijgen zijn en via Ebay wel eens te bestellen zijn, wilde ik er niet zoveel werk van maken en gewoon een display kopen in Nederland. Dit leek mij een goede vervanger.

Nu moet deze ook aangesloten worden op de computer. Nu hadden ze bij dezelfde winkel een product dat je het display via USB aan kan sluiten op je computer.

edit:
Als iemand persé die Noritake displays wil hebben dan kunnen ze het beste contact opnemen met Tech5.

Tv-kaart

Een tv-kaart zal niet meer nodig zijn aangezien je geen tv kijkt via de computer, maar via de decoder. Opnemen van radio en tv zal digitaal gaan via de decoder. Het enige wat men nodig heeft om spellen via de tv te spelen is een TV-OUT op de videokaart die via (hoogst waarschijnlijk) S-VIDEO naar de tv gaat. Het beeld wat op de computer wordt afgespeeld, wordt dan tevens op de tv weer gegeven.

Flash-lezer

Een flash-lezer mag ook niet ontbreken in de htpc. Het is natuurlijk een must om nieuwe foto's van de vakantie op de tv te bekijken. Ook van andere vrienden en dan zal je net zien dat het type kaartje verschilt van jou camera. Daarom een flash-lezer.

In de Best Buy Guide is voor de Apacer Embedded Card reader 15 in 1 (zwart) gekozen. Ik ben echter wat rond gaan zoeken en vind de Sweex Internal Card Reader 53-in-1 USB 2.0 (zwart) toch een betere, omdat hij meer kaartjes kan lezen. Mijn voorkeur gaat dus uit naar deze flash-lezer.

Vragen

Omdat het nogal een lang verhaal is zal ik de vragen nogmaals formuleren.

Vraag 1: Heeft het zin om meerdere infraroodontvanger langs elkaar te zetten, of gaat dat niet werken?
Vraag 2: Welke geluidskaart kan ik het beste pakken en waarom?
Vraag 3: Heb ik nu alsnog een versterker nodig?

Bruikbare Links

Homepage KPN Mine
Digitalekabeltelevisie
Consumentenbond Digitale Televisie

Motorola IP-TV producten

Philips Prestigo
Infrarood-ontvanger zelf maken Deel 2

Tweakers Pricewatch
GoT Search
Google

Updates

Verwijderd

No offence, maar met die hardware kun je er beter niet aan beginnen ;) .

Je hebt meer geheugen nodig, 1GB is een begin, 2GB is beter, 512MB is a no go, HD's zijn traag en de capaciteit is binnen een week uitgeput...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee keer Dimm 512 MB PC2700 DDR dus kom ik op één GB geheugen uit.

De 40GB harde schijf wordt alleen gebruikt om het OS op te zetten. Ik meen dat de Maxtor DiamondMax 10 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS) gewoon een fatsoenlijke harde schijf is. Wat stel jij dan voor?

Mijn plan is om een server te maken en daar 4 harde schijven in te doen van 320GB. Dan is er dus genoeg capaciteit :)

• Audi_S2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-11 10:54

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

Ik zou de 40GB eruit gooien. Deze harddisk is vreselijk verouderd en traag. Je zult je er alleen aan ergeren.

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
Als je een decoder voor digitale TV wil gebruiken in MCE, zul je toch een TV-kaart moeten hebben. Deze heeft namelijk een video-in waar je decoder op komt. Kan zijn dat het met IP-TV anders zit, maar ik verwacht van niet (MCE ondersteunt alleen een TV-kaart of een set-top box die je daarop aansluit, AFAIK).

Gooi idd die 40 GB eruit, koop er desnoods een 250 GB bij (die dingen kosten geen fluit meer tegenwoordig). Ik heb in mijn pc ook 250 GB en het is niet echt ruim, ik ben alleen nog even aan het doorsparen voor een groter modelletje (400-500 GB).

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik kijk in princiepe geen tv via mijn computer maar via de bijgeleverde decoder. Het openemen van beeld en geluid gaat ook via die decoder. Hij slaat daar alles dus op. Deze decoder heeft namelijk een ingebouwde 80GB harde schijf. Als je het geluid- en/of beeldmateriaal op je eigen pc wilt hebben kan je die gewoon via het netwerk van de decoder afhalen.

Ik zap dan ook niet via MCE maar via de decoder en de daarbij geleverde software/aansturing.

Ik zal Maxtor DiamondMax 10 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS) als OS harde schijf gebruiken.

Ik heb genoeg capaciteit omdat ik eenzelfde project maak, maar dan een server. Hier komen 4 harde schijven in van 320GB in raid. Dit zou genoeg ruimte bieden om dvd's en opgenomen programma's op te slaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af of het zin heeft om in plaats van één infraroodontvanger er meerdere langs elkaar te zetten. De kans dat het signaal van de afstandsbediening wordt opgepikt is dan groter. Klopt dit of krijgt dan elke ontvanger een signaal binnen waardoor je eigenlijk meerdere signalen ontvangt?

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand antwoord op deze vragen, kom er zelf namelijk niet uit:

Vraag 1: Heeft het zin om meerdere infraroodontvanger langs elkaar te zetten, of gaat dat niet werken?
Vraag 2: Welke geluidskaart kan ik het beste pakken en waarom?
Vraag 3: Heb ik nu alsnog een versterker nodig?

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
2/3: Je zegt dat je nu al een 7.1 kaart wilt kopen omdat je voorbereid wilt zijn op de toekomst:Niet doen. Tegen de tijd dat er eindelijk 7.1 is is jouw kaart al lang achterhaald. Ook goede 7.1 speakers zijn schaars. Of je moet er een hoop voor betalen. Koop nu een goede 5.1 kaart (Desnoods een profesionele). Die zijn al een stuk verder ontwikkeld.

3: Ligt aan je speakers. Wil je een logitechsetje erop zetten dan kan dat. Wil je Sattelietjes of vloerstaanders oid dan kan dat niet. In de logitechsetjes zit namelijk een versterker in de subwoofer. Hier gaat alles heen>signaal wordt versterkt>wordt verdeelt over de speakers.
Als je echte speakers wilt zul je een versterker moeten kopen. Op een versterker kan je ook rechtstreeks je decoder aansluiten wat voor een flinke prestatiewinst zorgt. Zeker via de optical uitgang. (Optisch dus). Je versterker kan namelijk vele malen beter het geluid versterken en verdelen dan een goede geluidskaart.

Zelfs heb ik ook een tv-kaart. Deze geeft zijn beeld op mijn monitor maar het geluid gaat via de geluidskaart (Sweex 5.1 ding >:) ) naar de versterker. De versterker maakt er zelf 5.1 van door verschillende modi waar je uit kan kiezen. Dit klink vele malen beter dan dat als ik het door de geluidskaart laat doen. Als er al 5.1 in de films zitten gaat het via een optische uitgang naar de versterker die het signaal dan domweg versterkt.

Conclusie voor het beste geluid: Goede versterker kopen. Speakers maken niet eens zoveel uit. Beetje kwaliteit is wel welkom. Maar het hoeft niet het duurste van het duurste te zijn.

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11 18:51

ACID-dude

Make More Music!

TEAMIKKE schreef op maandag 18 december 2006 @ 17:38:
2/3: Je zegt dat je nu al een 7.1 kaart wilt kopen omdat je voorbereid wilt zijn op de toekomst:Niet doen. Tegen de tijd dat er eindelijk 7.1 is is jouw kaart al lang achterhaald. Ook goede 7.1 speakers zijn schaars. Of je moet er een hoop voor betalen. Koop nu een goede 5.1 kaart (Desnoods een profesionele). Die zijn al een stuk verder ontwikkeld.

3: Ligt aan je speakers. Wil je een logitechsetje erop zetten dan kan dat. Wil je Sattelietjes of vloerstaanders oid dan kan dat niet. In de logitechsetjes zit namelijk een versterker in de subwoofer.
Hier gaat alles heen>signaal wordt versterkt>wordt verdeelt over de speakers.
Als je echte speakers wilt zul je een versterker moeten kopen. Op een versterker kan je ook rechtstreeks je decoder aansluiten wat voor een flinke prestatiewinst zorgt. Zeker via de optical uitgang. (Optisch dus). Je versterker kan namelijk vele malen beter het geluid versterken en verdelen dan een goede geluidskaart.

Zelfs heb ik ook een tv-kaart. Deze geeft zijn beeld op mijn monitor maar het geluid gaat via de geluidskaart (Sweex 5.1 ding >:) ) naar de versterker. De versterker maakt er zelf 5.1 van door verschillende modi waar je uit kan kiezen. Dit klink vele malen beter dan dat als ik het door de geluidskaart laat doen. Als er al 5.1 in de films zitten gaat het via een optische uitgang naar de versterker die het signaal dan domweg versterkt.

Conclusie voor het beste geluid: Goede versterker kopen. Speakers maken niet eens zoveel uit. Beetje kwaliteit is wel welkom. Maar het hoeft niet het duurste van het duurste te zijn.
Prima verhaal, maar met je laatste alinea ben ik het allesbehalve eens. Je stelt dat speakers niet zoveel uitmaken, maar dat een dure/goede versterker je wel een goed geluid zal opleveren.
Vergeet dat en keer de zaak om. Luidsprekers zijn wat mij betreft veel belangrijker dan een versterker, in de keten van bron tot hoorbaar geluid. Versterkers zijn vrij goed in staat om een signaal onveranderd te versterken. Speakers daarentegen bepalen en kleuren het geluid vele malen meer.

Het 7.1 verhaal kun je rustig naast je neerleggen. Voor een normale prijs kun je geen kwalitatief goede 7.1 set kopen. Let wel, we spreken hier over 8 speakers! Geef hetzelfde uit voor een stereo, of 5.1 set en je komt al veel verder. Mijn advies: koop een goed bekend staande 5.1/7.1 geluidskaart. Een uit de Creative stal zal je sowieso niet tegenvallen, maar er is nog veel meer moois te koop. Mocht je budget toereikend zijn, haal een degelijke (a-merk) 5.1/6.1/7.1 versterker, sluit op de optische of coaxiale digitale uitgang van je geluidskaart aan en knoop er een net stel speakers aan. Als je een budget voor de hierboven beschreven, afzonderlijke componenten opgeeft, wil men je hier ongetwijfeld advies geven. Als dat teveel van het goede is, kijk dan naar een degelijke pc-speakerset. Met of zonder decoder, 5.1/6.1/7.1, lullige melkpakjes of grotere speakers, er is keuze zat.
Succes! :)

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• Sir Baxx
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:25
TEAMIKKE schreef op maandag 18 december 2006 @ 17:38:
Het lijkt mij dat speakers wel degelijk uit maken, het is een onderdeel van de schakel. En de schakel is net zo zwak/slecht als het zwakste/slechtste gedeelte.

Bagger speakers op een goede versterker gaat natuurlijk niet lekker klinken en andersom.

Je hebt dan wel weer gelijk dat het niet het duurste van het duurste hoeft te zijn

• TEAMIKKE
  • Niet online
Sir Baxx schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:04:
[...]

Het lijkt mij dat speakers wel degelijk uit maken, het is een onderdeel van de schakel. En de schakel is net zo zwak/slecht als het zwakste/slechtste gedeelte.

Bagger speakers op een goede versterker gaat natuurlijk niet lekker klinken en andersom.

Je hebt dan wel weer gelijk dat het niet het duurste van het duurste hoeft te zijn
Daar ben ik het wel mee eens ;) Goede speakers is relatief. Ik bedoel meer dat je met een niet al te groot budget wel goede speakers kunt vinden. Sattelietjes (Melkpakjes) zijn voor de normale gebruikers genoeg. De echte fanatiekelingen willen natuurlijk het liefst vloerstaanders. Niet iedereen heeft zo'n budget en zeker lang niet alle mensen zullen hierin verschil horen. Daarom denk ik dat een versterker (vooral met veel modi) beter is voor de algemene gebruiker dan dure speakers.
Wel zei ik ook in mijn post dat enige kwaliteit van speakers wel welkom is. Dus ik blijf erbij:
Een goede versterker kopen (met veel modi wat erg handig is als je er meerdere apparaten op aan wilt sluiten) en redelijke speakers ;) Of natuurlijk gewoon een logitechsetje :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even in Audio, Video & HiFi gekeken. Vervolgens heb ik de AV FAQ; Veelgestelde vragen bekenen en kwam tot deze quotes.
:? speakers direct op een geluidskaart aansluiten
Je kan een geluidskaart niet rechtstreeks op een set hifi speakers aansluiten, je moet er altijd een versterker bij gebruiken. Alleen bij volledig actieve sets kan dat. Ook met ?non-pc 5.1 sets? kan dat niet, ook al zit er een actieve subwoofer bij. Als je wel zoiets wil kopen, let er dan op, dat het een set met een eigen versterker voor alle kanalen en een volumeknop om die te regelen is, alleen die sets kan je rechtstreeks aansluiten op een geluidskaart. Zulke sets worden doorgaans verkocht onder de noemer ?PC speakers? (het leven is logisch).
Ik heb dus sowieso een versterker nodig. In zogenaamde PC-speakers zit een versterker (meestal) ingebouwd in de subwoofer.

Ik ben vandaag toevallig geweest bij Paradigit, mijn computer was namelijk kapot en als je garantie heb, laat het dan maar een ander doen ;) Enfin, ik had daar naar boxen gekeken (Logitech), maar ik vond het niet echt spetterend, wat je met een losse versterker en boxen wel kan bereiken.

Nu heb ik op http://www.hifi.nl/hifind/ (Groepen) gekeken, maar snap niet goed wat voor een versteker ik nu moet kopen. Omdat het surround is, zou ik dus in feite een surround versterker moeten nemen en geen stereo versterker. Dit klopt wat ik zeg he?

Het maakt mij niet veel uit welk merk en de looks, omdat ik dit toch in wil bouwen zoals mijn casemod. Ik wil dus niet honderde euro's aan een versterker uitgeven, waar ik betaal voor het merk, omdat alles toch ingebouwd wordt in een andere kast.

:? Weet iemand een goedkope oplossing, of kwalitatief goed 'pc-speakers'?

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 18:27:
Ik heb even in Audio, Video & HiFi gekeken. Vervolgens heb ik de AV FAQ; Veelgestelde vragen bekenen en kwam tot deze quotes.

[...]

Het maakt mij niet veel uit welk merk en de looks, omdat ik dit toch in wil bouwen zoals mijn casemod. Ik wil dus niet honderde euro's aan een versterker uitgeven, waar ik betaal voor het merk, omdat alles toch ingebouwd wordt in een andere kast.

ACID-dude schreef op maandag 18 december 2006 @ 19:43:
[...]

Het 7.1 verhaal kun je rustig naast je neerleggen. Voor een normale prijs kun je geen kwalitatief goede 7.1 set kopen. Let wel, we spreken hier over 8 speakers! Geef hetzelfde uit voor een stereo, of 5.1 set en je komt al veel verder. Mijn advies: koop een goed bekend staande 5.1/7.1 geluidskaart. Een uit de Creative stal zal je sowieso niet tegenvallen, maar er is nog veel meer moois te koop. Mocht je budget toereikend zijn, haal een degelijke (a-merk) 5.1/6.1/7.1 versterker, sluit em op de optische of coaxiale digitale uitgang van je geluidskaart aan en knoop er een net stel speakers aan. Als je een budget voor de hierboven beschreven, afzonderlijke componenten opgeeft, wil men je hier ongetwijfeld advies geven. Als dat teveel van het goede is, kijk dan naar een degelijke pc-speakerset. Met of zonder decoder, 5.1/6.1/7.1, lullige melkpakjes of grotere speakers, er is keuze zat.
Succes! :)
Ik weet niet of mijn post niet interessant genoeg was, maar hierboven heb ik al gezegd wat je moet weten.. Bedenk wat je ongeveer wil, stel een budget vast, ga naar Audio, Video & HiFi en stel daar je vragen.

TEAMIKKE schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 14:18:
[...]

Sattelietjes (Melkpakjes) zijn voor de normale gebruikers genoeg. De echte fanatiekelingen willen natuurlijk het liefst vloerstaanders. Niet iedereen heeft zo'n budget en zeker lang niet alle mensen zullen hierin verschil horen. Daarom denk ik dat een versterker (vooral met veel modi) beter is voor de algemene gebruiker dan dure speakers.
Wel zei ik ook in mijn post dat enige kwaliteit van speakers wel welkom is. Dus ik blijf erbij:
Een goede versterker kopen (met veel modi wat erg handig is als je er meerdere apparaten op aan wilt sluiten) en redelijke speakers ;) Of natuurlijk gewoon een logitechsetje :P
Ik kan het niet laten om toch even te reageren, want dit klopt gewoon niet. Met name het vetgedrukte stukje is klinkklare onzin. Nagenoeg iedere versterker heeft voldoende in- & outputs om de gemiddelde gebruiker tevreden te stellen. Of modi, zo je wil. Dus nogmaals, zo goed mogelijke speakers en een versterker die daarmee redelijk in verhouding staat. Dat vloerstaanders aan 'fanatiekelingen' (wat dat ook moge betekenen) zijn voorbehouden is ook niet waar. Met een redelijk budget kun je prima vloerstaanders/bookshelfs halen. Deze zullen in de meeste gevallen de 'melkpakjes' ruimschoots overtreffen. Uitzonderingen daargelaten, maar dan praten we niet meer over budget spul.

[ Voor 27% gewijzigd door ACID-dude op 20-12-2006 18:58 ]

• TEAMIKKE
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 18:27:

[...]

Ik heb dus sowieso een versterker nodig. In zogenaamde PC-speakers zit een versterker (meestal) ingebouwd in de subwoofer.

Ik ben vandaag toevallig geweest bij Paradigit, mijn computer was namelijk kapot en als je garantie heb, laat het dan maar een ander doen ;) Enfin, ik had daar naar boxen gekeken (Logitech), maar ik vond het niet echt spetterend, wat je met een losse versterker en boxen wel kan bereiken.

Nu heb ik op http://www.hifi.nl/hifind/ (Groepen) gekeken, maar snap niet goed wat voor een versteker ik nu moet kopen. Omdat het surround is, zou ik dus in feite een surround versterker moeten nemen en geen stereo versterker. Dit klopt wat ik zeg he?

Je kan een 2e-handse versterker kopen. Een goede blijft goed en gaat járen mee. Eltax speakers zijn niet duur en geven je de beste prijs/kwaliteitsverhouding in die klasse. Een goede pc-set vind ik de Z-5500 van logitech.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben even rond weesten neuzen en ik denk toch dat ik een pc-speaker set moet nemen. Anders zou ik een 5.1 surround versterker moeten kopen en nog eens losse boxen voor erbij.

Ik gebruik nu alles op mijn 4x3m kamer en om daar high-end HiFi neer te gaan zetten is een beetje overdreven. Dit kan altijd nog als ik op mijn eigen woon.

Om nu te weten wat een goede set is, moet hij het keurmerk THX hebben, zie hieronder voor verdere uitleg van THX.
JvS schreef op dinsdag 08 april 2003 @ 19:56:

:? Wat is THX?

THX is geen standaard. Het is een kwaliteitskeurmerk voor Bioscopen, apparatuur en voor films. Het is ontwikkeld door George Lucas ten tijde van StarWars. Dit uit onvrede over de bioscoopzalen. Met name het geluid in zulke bioscopen. Bioscopen die aan de certificering willen voldoen moesten aan zeer strenge eisen over frequentiebereik en vermogen voldoen. Ze werden ook doorgemeten en dan kwam er een certificering of niet. THX heeft niets met het aantal kanalen te maken of met Dolby digital. Het komt er simpel op neer dat het geluid erg hard kan en dat er een flinke hoeveelheid voelbaar laag lekker meedreunt. THX zie je ook op veel thuisapparatuur staan. Dit is ook een kwaliteitsmerk. Dit gaat dan vooral om het vermogen dat de versterker minimaal kan leveren (100w/kanaal) en of het een verwerkingsunit heeft waarmee het geluid, dat in films op bioscoopspeakers is geoptimaliseerd, bewerkt wordt waardoor het wat meer voor kleine kamers geschikt is. Dit keurmerk wil niet zeggen dat een versterker goed klinkt. Ondertussen is er een THX keurmerk bijgekomen, namelijk THX select. En de oude gaat nu door het leven als THX ultra. Voor de precieze eisen waaraan apparatuur moet voldoen om het keurmerk te krijgen, moet je op de site van THX kijken: THX
Als geluidkaart ga ik af op dit keurmerk en mijn voorkeur gaat uit naar de Creative Sound Blaster X-FiTM XtremeMusic . Deze staat nu in de pricewatch voor €86,33.

Het leukste zou zijn om een 7.1 set op de kaart te doen, aangzien hij dit ook ondersteund. Via de pricewatch en THX kwam ik tot deze sets:
Creative GigaWorksTM ProGamer G550W 5.1 Multimedia Speaker System 353,21
Afbeeldingslocatie: http://images.europe.creative.com/iss/images/artwork/a5_rgb/GigaWorks_550_c.jpg

Creative GigaWorksTM ProGamer G500 Multimedia Speaker System 165,00/256,80
Afbeeldingslocatie: http://images.europe.creative.com/iss/images/artwork/A5_RGB/Gigaworks_G500_c.jpg

Creative GigaWorksTM S750 7.1 Multimedia Speaker System 358,56
Afbeeldingslocatie: http://images.europe.creative.com/iss/images/artwork/a5_rgb/GigaWorks_S750_c.jpg

Klipsch ProMedia 5.1 Multimedia Speaker System 400.00?
Afbeeldingslocatie: http://www.klipsch.com/images/467/400x400.aspx

Logitech Z-5500 5.1 Multimedia Speaker System 277,27
Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/images/0/5017.jpg

Logitech Z-5450 5.1 Multimedia Speaker System 280,21
Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/images/0/8192.jpg

Logitech Z-5400 5.1 Multimedia Speaker System 161,94
Afbeeldingslocatie: https://product.onetrail.net/3party/Cnet/large/971214CB-AF0F-40C4-8E5B-BDC1CCBF9ABE.jpg

Logitech Z-5300 5.1 Multimedia Speaker System 57,32
Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/images/0/5879.jpg

Teufel Concept G 7.1 Multimedia Speaker System 299,00
Afbeeldingslocatie: http://www.teufel.de/images/upload/G_THX_bg_big.jpg

Van onderstaande sets werken de links niet meer vanaf THX, dus ik neem aan dat ze niet verkrijgbaar meer zijn. Kan ze op de Nederlandse site's ook niet meer vinden.

Creative GigaWorksTM S700 5.1 Multimedia Speaker System
Creative MegaWorks® THX 6.1 650 Multimedia Speaker System
Creative MegaWorks® THX 5.1 550 Multimedia Speaker System
Cambridge SoundWorks® MegaWorks® THX 5.1 550 Multimedia Speaker System
Ik denk dat ik voor de Logitech Z-5400 5.1 Multimedia Speaker System á €161,94 kies, omdat de boxjes hoogglans zwart zijn en de prijs lager als de andere sets.

5.1 opstelling
Afbeeldingslocatie: http://www.thx.com/mod/products/img/modes/51cinemamode.jpg

7.1 opstelling
Afbeeldingslocatie: http://www.thx.com/mod/products/img/modes/ultraselectcinema.jpg

:? Doe ik er goed aan om de Creative Sound Blaster X-FiTM XtremeMusic met de Logitech Z-5400 5.1 Multimedia Speaker System te kopen?

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2006 @ 14:45:
Om nu te weten wat een goede set is, moet hij het keurmerk THX hebben, zie hieronder voor verdere uitleg van THX.

:? Doe ik er goed aan om de Creative Sound Blaster X-FiTM XtremeMusic met de Logitech Z-5400 5.1 Multimedia Speaker System te kopen?

Wat is er nu zo moeilijk aan lezen?! Ik zeg al twee keer wat je moet doen, maar je schijnt m'n posts volledig te negeren. Je bent nu zinloos plaatjes aan het spammen van setjes tussen de €100,- en €400,-. Vervolgens maak je een keuze, enkel gebaseerd op de kleur :?. Nog éénmaal: geef een BUDGET en ga naar het juiste subforum, namelijk Audio, Video & HiFi !

En dat van THX-certified=goed klopt ook niet, maargoed...
Ga verder eens reviews lezen, dan merk je snel genoeg of iets zijn geld waard is, of niet.

[ Voor 7% gewijzigd door ACID-dude op 21-12-2006 18:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vandaag toevallig gaan winkelen in Einhoven en daar heb je een hele grote mediamarkt, dus ben daar even gaan kijken naar wat setjes. De Logitech Z-5400 5.1 Multimedia Speaker System is niet van hoogglans zwart, maar dit boeit eigenlijk niet zoveel. Heb hem wel geprobeerd te testen, maar hij was nergens op aan gesloten. Dus had nix om af te spelen, jammer...

Moet eerdaags naar Paradigit en daar heb je verschillende sets staan die je kan testen. Dus als ik mijn computer ga ophalen kan ik deze sets meteen testen. Ik denk dat dit het verstandigst is.

Het idee is dat alles op mijn kamer komt en als ik een eigen huiskamer heb koop ik gewoon een fatsoenlijk HiFi systeem. Vind dit iets te overdone voor een slaapkamer van vier bij drie.

Heb overigens gelezen over het THX keurmerk. Mijn conclusie: Je moet het kopen en schijnbaar is dit prijzig dus doen de bedrijven dit niet, of alleen voor hun topmodellen. De modellen die dit wel hebben, hebben zware testen ondergaan zodat je er vanuit kunt gaan dat deze goed zijn in hun klasse (HiFi, mulitimedia, etc.).

Budget is zo laag mogelijk, maar dat snap je wel. Als je een set kan nemen voor 160 euro die kwalitatief niet veel onder doet voor een set van 400 euro is de keuze vrij snel gemaakt lijkt me. Het systeem wordt gebruikt voor een slaapkamer van drie bij vier dus daar zal het verschil helemaal minimaal te horen zijn lijkt me.

edit:
Lijkt me overigens niet zo verstandig om voor elke vraag een apart topic te maken. Dit alles gaat over het maken van een nieuw systeem/casemod en wilde eerst alles posten in Casemodding. Omdat er ook hardwaregevoelige zaken in de originele post besproken werd wilde ik het splitsen in twee topics. Om meteen in elk forum een aparte vraag te stellen leek mij onoverzichtelijk en werd het complete plaatje uit het zicht verloren. Was ook bang voor negatieve reacties om alles in een apart forum te plaatsen, omdat men dan zegt dat je het ook makkelijk in één forum kan plaatsen. Zo is het altijd wat, toch?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2006 02:08 ]

Verwijderd

Iets waar ik zelf nooit spijt van heb gehad, koop goede spullen qua hi-fi, je merkt het verschil dus echt wel en als je iets goeds koopt heb daar echt nog jaren plezier van.
Bovendien verliest het weinig van zijn waarde *vooral als je naar boxen kijkt. En duurder spul is vaak degelijk gebouwd, de gamersets vind ik vaak zo plastic, leuk op een tienerkamer maar niet serieus te nemen alleen al door de looks, nepschroejes ingeprint aansluitingen die geen fatsoenlijk koperdraad aankunnen etc. ;)
TEAMIKKE zei ook al zoiets, maar het is echt een goede raad. Een goede set is geen slechte investering; neem losse componenten.

Edit:

Om een hoop gezeur van je medetweakers te besparen helpt het, denk ik, om wat meer tijd te steken in het lezen i.p.v. het zo veel en snel mogelijk plaatsen van je wensen met de vraag aan anderen voor jou een keuze te maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2006 02:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb hier altijd losse componenten gehad en geluid is dan ook vol en zuiver. Echter is alles gesneuvelt tijdens een blikseminslag. Mijn eerste keuze was op een nieuwe HiFi opstelling te kopen. Ik vind veel sets echter niet mooit, omdat ik van hoogglans zwart hou, wat eingelijk niet in heel het component wordt toegepast. Nu was mijn idee om zelf kasten te bouwen en hier alles in te bouwen.

Als ik iets koop wil ik ook altijd dat het in haar klasse ook echt topspul is. Zou ik bijvoorbeeld gaan voor een Harman/Kardon surround set dan kost me dit al snel een hoop duiten. Er moeten dan ook weer fatsoenlijke boxen bij. Dan wordt het prijskaartje nogal hoog.

Ik was eerst niet zo gechameerd van pc-surround-sets, maar versterker zit al ingebouwd en kosten in verhouden met een surround HiFi set gewoon minder. Ik vind zo'n dure HiFi set meer iets voor in de woonkamer. Aangezien ik die nog niet heb en wel even zo zou blijven (jaar of zes) koop ik liever pc-speakers nu en als ik over zes jaar op mezelf woon een goede HiFi set. De techniek zal dan ook weer verbeterd zijn.

Overigens wil ik ook allemaal nieuwe visspullen kopen en nog een nieuwe auto, dus moet héél zuinig met mijn geld omgaan. Ik hoop dat jullie mijn keuze nu begrijpen :)

edit:
Ik zoek altijd eerst een hoop op. Ik post hier een aantal sets om andere mensen die ook zoiets willen, zien dat meerdere sets in overweging zijn genomen. Probeer gewoon een compleet plaatje te maken :)

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraag of onderstaande beredenering klopt:
Wat ik me echter nog afvraag is als je iets opneemt via de decoder (radio of tv), wordt deze op de 80GB harde schijf opgeslagen. Ik neem aan dat je de opgenomen programma's via de router (over het netwerk) verstuurd kan worden naar de desgewenste pc. Dus dat elke computer die aangesloten is op het netwerk kan inloggen op de decoder en daar de bestanden vanaf kan halen.

Verwijderd

pssst Harman Kardon heeft tegenwoordig ook volledig zwarte componenten! Zelfs de speakers en de sub! kijk maar eens bij de mediamarkt

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik toevallig vorige week donderdag geweest. Die zien er heel gelikt uit. Ook een mooie sub helemaal in het hoogglans zwart.

Verwijderd

Misschien moet je maar naar zoiets opzoek, Infinity Kappa 100
Afbeeldingslocatie: http://www.white-russian.nl/blogimages/Things-Infinity_Kappa_100_Denon_POAS10-small.jpg

Wij hebben thuis twee van deze bakken staan, geloof me je hebt geen surround meer nodig _/-\o_
Alleen is deze serie inmiddels nie meer...

Even voor de duidelijkheid, deze dingen zijn gauw 1.70 hoog :9

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net bij paradigit geweest om mijn computer op te halen.

Ik wilde de verschillende surround sets testen, maar deze waren nog niet aangesloten. In de middag rijd ik weer terug en ga ze eens goed beluisteren. Ik kom vanmiddag terug met een oordeel :)

Verwijderd

Topicstarter
Het wordt de...

Logitech Z-5400 5.1 Multimedia Speaker System 161,94
Afbeeldingslocatie: https://product.onetrail.net/3party/Cnet/large/971214CB-AF0F-40C4-8E5B-BDC1CCBF9ABE.jpg

Ik vond het geluid hard gaan, maar ook zuiver. Heb er de film 'over de hedge' op gekeken en was zeer onder de indruk. Het geluid was zuiver, vol en krachtig. Mijn oom was overigens ook onder de indruk. Die kwam ik toevallig bij Paradigit tegen en dit is al helemaal een uitpluizer, en was toch ook verrast van de prijs/kwaliteit verhouding.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2006 23:51 ]

Pagina: 1