| Inleiding |
Enige tijd geleden is bij ons thuis de bliksem ingeslagen. Nu heeft mijn tv en stereo de geest gegeven. Om muziek te luisteren pak ik regelmatig de tv van mijn broertje en zet ik TMF op, maar hier wordt je helemaal gestresst van als je dit heel de dag moet luisteren.
Ik was dus gaan winkelen voor een nieuwe stereo bestaande uit losse componenten. Dit vind ik namelijk het mooiste. Nu is mijn computer helemaal zwart en vind ik deze kleur ook veel mooier als zilver of wit. Over smaak valt niet te twisten zeggen ze, maar tegenwoordig is er eigenlijk alleen maar zilver en heel af en toe zwart te koop. Aan zwarte componenten moet je dan denken aan de componenten van Sony. Ik vind ze er niet strak uitzien. Ik hou van zo min mogelijk knoppen en lampjes. Onderstaand model doet dus niet aan mijn voorwaarden.

Een Harman Kardon doet bijvoorbeeld wel aan eisen alleen vind ik het zilver niet zo mooi. Wat ik vooral mooi vind is het glanzende zwarte, zie onderstaand model van Toshiba. Dit komt overigens ook helemaal weer terug bij Philps. Kijk maar naar de ambiligth's zij hebben dit ook.

Nu dacht ik eraan om zelf een stereo te gaan maken, en dan meteen een htpc. Ik heb dus wat rond gezocht en heb eigenlijk alleen maar één mooie zelfbouw gezien. Deze is hier te lezen. Op dit idee wordt mijn htpc gebouwd.
Het technische aspect, dus over de hardware en dergelijke wordt hier besproken en het bouwen van dit project in een ander topic.
Topics:
[CiP] Black HiFi Home Theater PC
Hardware Black HiFi Home Theater PC
| Hardware |
Ik wilde de hardware uit mijn eigen pc gebruiken voor de htpc. Omdat het allemaal op mijn kamer komt te staan, kan ik ook nog gewoon achter mijn bureau surfen, gamen en dergelijke via een tft-monitor. Om voor dit project een heel nieuw systeem met nieuwe hardware aan te schaffen vind ik een nogal duur, aangezien mijn hardware nog goed genoeg is. Enkele dingen zullen gekocht moeten worden, maar dat heb ik er dan ook voor over.
Mijn huidige specs:
• AMD Athlon XP 2800+ (333FSB Socket-A)
• Asus A7V8X-MX SE (Socket-A KM400 DDR333 AGP8X)
• Dimm 512 MB PC2700 DDR (2x)
• XFX GeForce 6200A 256MB (DDR TV/DVI AGP8X)
• Western Digital 40,0GB (UDMA100 5400RPM 2MB Cache)
• Maxtor DiamondMax 10 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS)
• NEC ND2500A DVD±R/RW (IDE OEM Zwart)
De hardware die ik dan nog zou moeten kopen zijn:
• Afstandbediening
• Infraroodontvanger
• Geluidskaart
• VFD-display
• Flash-lezer
| Digitale Televisie |
Omdat wij nu bellen en internetten via KPN, was ik ook aan het rondkijken voor digitale televisie en radio. Na veel forums te hebben gelezen gaat mijn voorkeur toch uit naar digitale televisie over ADSL+2. KPN bied dit aan in een nieuw abonnement genaamd Mine.

Klik hier voor een demo van KPN Mine.
Ik ben echter van plan een hele nieuwe hifi-toren te gaan bouwen (daarom dit topic), maar daar past de decoder van Mine alleen niet bij. Zie deze site voor foto's van het apparaat. Om een decoder zelf te maken lijkt me niet een slim idee, omdat je dan geen standaard menu hebt en de kans dat alles mislukt heel groot is. Ik heb wel een site gevonden waarin van alles wordt uitgelegd, maar de klantenservice van Mine kan je dan ook niet helpen als er iets mis gaat. Waar ik dus aan dacht is om de decoder te demonteren en in een soortgelijke kast te bouwen als dit project. Deze vervolgens als los component bovenop dit project/component zetten.

In bovenstaande tekening is te zien hoe alles kan aangesloten worden (dit is van een test van de consumentenbond).
Nu wil ik programma's tegelijk opnemen en bekijken. Ik zou dus twee tuners nodig moeten hebben. Dit heeft de nieuwe decoder van Mine. Ik zou echter een HDMI aansluiting moeten hebben om de tv digitaal aan te sluiten.
Dit kan echter niet omdat de Mine decoder deze niet heeft. De Minde decoder is de Kreatel 1760. Dit bedrijf is overgenomen door Motorola en de decoder heet daar VIP1760. Zie hier voor de PDF.HDMI (High-Definition Multimedia Interface)
HDMI wordt de meest gangbare kabelverbinding tussen HD-apparaten. Via HDMI wordt HD-beeld en (surround)geluid getransporteerd. Aan een HDMI-signaal kan HDCP-beveiliging worden toegevoegd, wat betekent dat alleen goedgekeurde apparaten het HDMI-signaal mogen afspelen.
Dat de modem geen HDMI-uitgang heeft is wel een groot nadeel, maar ik heb foto's gezien en kan er vanuit gaan dat de Motorola VIP1900 de opvolger wordt. Deze beschikt wel over HDMI.
Wat ik me echter nog afvraag is als je iets opneemt via de decoder (radio of tv), wordt deze op de 80GB harde schijf opgeslagen. Ik neem aan dat je de opgenomen programma's via de router (over het netwerk) verstuurd kan worden naar de desgewenste pc. Dus dat elke computer die aangesloten is op het netwerk kan inloggen op de decoder en daar de bestanden vanaf kan halen.
| Afstandsbediening |
Ik denk dat iedereen het wel ken, voor elk apparaat een aparte afstandsbediening. Het is om niet goed van te worden. Ik was dus aan het kijken voor een universele afstandsbediening. Ik vind de Philips Prestigo een hele mooie, sjiek, moderne afstandsbediening.

Hetgeen waar ik echter mee zat is dat ik niet zeker wist of ik de Philips Prestigo kon gebruikenvoor de Mine decoder, want deze heeft een eigen afstandbediening. Nu wordt op de site van Philips verteld dat deze afstandsbediening elke andere kan vervangen. Als hij deze niet op heeft geslagen in zijn database kan hij vervolgens 'leren' van de originele afstandbediening en al zijn knoppen overnemen.
edit:
Als je al een HTPC hebt en deze afstandbediening niet wilt kopen, kan je de huidige afstandbediening gebruiken om je decoder te besturen. Op deze site van Microsoft is daar het volgende over te lezen.
Als je al een HTPC hebt en deze afstandbediening niet wilt kopen, kan je de huidige afstandbediening gebruiken om je decoder te besturen. Op deze site van Microsoft is daar het volgende over te lezen.
| Infraroodontvanger |

Om de htpc te laten communiceren met de afstandsbediening hebben we een infrarood ontvanger nodig. Ik wil namelijk via de afstandsbediening dvd en muziek afspelen. Deze ontvanger is zelf te bouwen, zie deze PDF. Men kan deze aansluiten via USB.
Wat ik me echter afvroeg is dat het niet beter is om meer infraroodontvangers te hebben. Ik heb namelijk met mijn dvd-speler heel slecht ontvangst. Als ik meerdere ontvangers langs elkaar zet is het bereik groter en zal het signaal eerder op worden gepikt. Ik vroeg me af of dit mogelijk is en een slim idee is.
| Geluidskaart |
Nu is het plan om de surround set aan te sturen via de computer. Hier wordt de decoder ook op aangesloten, zodat het geluid digitaal via de computer verstuurd wordt naar de boxen. Aangezien zeven surround boxen nu steeds meer standaard wordt gaat mijn voorkeur dus uit naar een 7.1 surround kaart. De zenders zenden dit nog niet uit, maar ik neem aan dat dit in de toekomst wel gebruikt gaat worden. Liever er op voorbereid zijn dan later een andere kaart aan te schaffen.
Tussen onderstaande geluidkaarten ben ik nog aan het twijfelen. Mijn voorkeur gaat uit naar de M-Audio Revolution 7.1, omdat men zeer te schrijven is over het geluid. Ook is deze iets goedkoper als de Creative.
M-Audio Revolution 7.1
Creative X-FI Platinum 7.1
Terratec Aureon 7.1 PCI
Aangezien we nu geen losse versterker hebben vraag ik me af of het geluid wel hard genoeg kan. Het gaat hierbij (nu nog) om een kamer van drie bij vier. Ik hou ervan om film lekker hard te kijken/luisteren en lekker met muziek mee te blèren.
| VFD-display |
Natuurlijk moet er net als in een hifi een display komen. Ik kies voor een VDF-display, omdat deze scherper zijn. De display komt namelijk achter plexiglas en een LCD-display zie je daardoor minder goed. Tevens zou ik graag een grafische display hebben, maar deze zijn hellaas wat duurder en moeilijker aan te komen.
Nu zijn er hele mooie displays van Noritake. Omdat deze in Nederland niet te verkrijgen zijn en via Ebay wel eens te bestellen zijn, wilde ik er niet zoveel werk van maken en gewoon een display kopen in Nederland. Dit leek mij een goede vervanger.
Nu moet deze ook aangesloten worden op de computer. Nu hadden ze bij dezelfde winkel een product dat je het display via USB aan kan sluiten op je computer.
edit:
Als iemand persé die Noritake displays wil hebben dan kunnen ze het beste contact opnemen met Tech5.
Als iemand persé die Noritake displays wil hebben dan kunnen ze het beste contact opnemen met Tech5.
| Tv-kaart |
Een tv-kaart zal niet meer nodig zijn aangezien je geen tv kijkt via de computer, maar via de decoder. Opnemen van radio en tv zal digitaal gaan via de decoder. Het enige wat men nodig heeft om spellen via de tv te spelen is een TV-OUT op de videokaart die via (hoogst waarschijnlijk) S-VIDEO naar de tv gaat. Het beeld wat op de computer wordt afgespeeld, wordt dan tevens op de tv weer gegeven.
| Flash-lezer |
Een flash-lezer mag ook niet ontbreken in de htpc. Het is natuurlijk een must om nieuwe foto's van de vakantie op de tv te bekijken. Ook van andere vrienden en dan zal je net zien dat het type kaartje verschilt van jou camera. Daarom een flash-lezer.
In de Best Buy Guide is voor de Apacer Embedded Card reader 15 in 1 (zwart) gekozen. Ik ben echter wat rond gaan zoeken en vind de Sweex Internal Card Reader 53-in-1 USB 2.0 (zwart) toch een betere, omdat hij meer kaartjes kan lezen. Mijn voorkeur gaat dus uit naar deze flash-lezer.
| Vragen |
Omdat het nogal een lang verhaal is zal ik de vragen nogmaals formuleren.
Vraag 1: Heeft het zin om meerdere infraroodontvanger langs elkaar te zetten, of gaat dat niet werken?
Vraag 2: Welke geluidskaart kan ik het beste pakken en waarom?
Vraag 3: Heb ik nu alsnog een versterker nodig?
| Bruikbare Links |
Homepage KPN Mine
Digitalekabeltelevisie
Consumentenbond Digitale Televisie
Motorola IP-TV producten
Philips Prestigo
Infrarood-ontvanger zelf maken Deel 2
Tweakers Pricewatch
GoT Search
| Updates |