| Inleiding |
Enige tijd geleden is bij ons thuis de bliksem ingeslagen. Nu heeft mijn tv en stereo de geest gegeven. Om muziek te luisteren pak ik regelmatig de tv van mijn broertje en zet ik TMF op, maar hier wordt je helemaal gestresst van als je dit heel de dag moet luisteren.
Ik was dus gaan winkelen voor een nieuwe stereo bestaande uit losse componenten. Dit vind ik namelijk het mooiste. Nu is mijn computer helemaal zwart en vind ik deze kleur ook veel mooier als zilver of wit. Over smaak valt niet te twisten zeggen ze, maar tegenwoordig is er eigenlijk alleen maar zilver en heel af en toe zwart te koop. Aan zwarte componenten moet je dan denken aan de componenten van Sony. Ik vind ze er niet strak uitzien. Ik hou van zo min mogelijk knoppen en lampjes. Onderstaand model doet dus niet aan mijn voorwaarden.

Een Harman Kardon doet bijvoorbeeld wel aan eisen alleen vind ik het zilver niet zo mooi. Wat ik vooral mooi vind is het glanzende zwarte, zie onderstaand model van Toshiba. Dit komt overigens ook helemaal weer terug bij Philps. Kijk maar naar de ambiligth's zij hebben dit ook.

Nu dacht ik eraan om zelf een stereo te gaan maken, en dan meteen een htpc. Ik heb dus wat rond gezocht en heb eigenlijk alleen maar één mooie zelfbouw gezien. Deze is hier te lezen. Op dit idee wordt mijn htpc gebouwd.
Het bouwen van dit project, het casemodden, wordt hier besproken. De hardware die erin komt wordt in een ander topic besproken.
Topics:
[CiP] Black HiFi Home Theater PC
Hardware Black HiFi Home Theater PC
| Hardware |
Ik wilde de hardware uit mijn eigen pc gebruiken voor de htpc. Omdat het allemaal op mijn kamer komt te staan, kan ik ook nog gewoon achter mijn bureau surfen, gamen en dergelijke via een tft-monitor. Om voor dit project een heel nieuw systeem met nieuwe hardware aan te schaffen vind ik een nogal duur, aangezien mijn hardware nog goed genoeg is. Enkele dingen zullen gekocht moeten worden, maar dat heb ik er dan ook voor over.
Mijn huidige specs:
• AMD Athlon XP 2800+ (333FSB Socket-A)
• Asus A7V8X-MX SE (Socket-A KM400 DDR333 AGP8X)
• Dimm 512 MB PC2700 DDR (2x)
• XFX GeForce 6200A 256MB (DDR TV/DVI AGP8X)
• Western Digital 40,0GB (UDMA100 5400RPM 2MB Cache)
• Maxtor DiamondMax 10 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS)
• NEC ND2500A DVD±R/RW (IDE OEM Zwart)
De hardware die ik dan nog zou moeten kopen zijn:
• Afstandbediening
• Infraroodontvanger
• Geluidskaart
• VFD-display
• Flash-lezer
| Behuizing |
De behuizing wil ik zelf maken. Ik dacht eraan om eerst een frame te maken. Vervolgens op dit frame platen vast te schroeven, met roosters voor koeling. De drive-bays schroef ik uit een oude kast en maak deze vervolgens passend in de nieuwe kast.
De voorkant wil ik zwart glanzend hebben. Ik gebruik hiervoor zwart plexiglas. Het idee is om de onderste helft naar beneneden te laten klappen zodat men bij de dvd-speler, flash-lezer en het diskettestation kunnen. Ze blijven dus uit het zicht.
Tevens wil ik een grote draaiknop hebben, het liefst van Harman Kardon, omdat ik deze uniek vind. Ik moet echter nog kijken of hieraan te komen is, anders ben ik genoodzaakt een standaard knop te pakken of helemaal geen.
De voetjes haal ik van mijn oude hifi, die gesneuveld is bij de blikseminslag.
| Ontwerp |
Ik heb een paar schetsen gemaakt met SketchUp. Ze zijn overigens allemaal click-able.
Ontwerp 1
Ontwerp 2
Ontwerp 3
Ontwerp 4
Ontwerp 5
Indeling
Ik ben er nog niet helemaal uit welk ontwerp ik ga pakken, omdat ik ook nog een server en decoder ga bouwen en deze moeten dan ook een losse component worden en er bij passen. Mijn voorkeur gaat uit om voor de htpc ontwerp 1 te pakken en voor de server en decoder ontwerp 5.
De knopjes uit ontwerp 1 kan ik uit mijn oude stereo slopen alleen dan is het nog de vraag of ik dit aan kan sluiten. Kan ik dit niet dan worden het allebei ontwerp 5, aangezien dit mooi met elkaar strookt.
Achter het zwarte plexiglas komt een display zodat kan worden weer gegeven welke dvd er af wordt gespeeld. Zal overigens ook voor andere dingen gebruikt worden.
| Bruikbare Links |
Infrarood-ontvanger zelf maken Deel 2
Tweakers Pricewatch
GoT Search
SketchUp
| Updates |
edit:
Ik zal de hardware ook in de openingspost zetten wanneer het duidelijk is wat ik precies ga gebruiken en dan zet ik daarbij ook waarom. Als mensen dan een soortgelijk project willen maken hoeven ze alleen de openingspost te lezen.
Ik zal de hardware ook in de openingspost zetten wanneer het duidelijk is wat ik precies ga gebruiken en dan zet ik daarbij ook waarom. Als mensen dan een soortgelijk project willen maken hoeven ze alleen de openingspost te lezen.