Nieuwe aanschaf schijven: keuzes!

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-02 22:58
Ik ben van plan om een nieuwe server te gaan kopen, waarop ik VMware ESX ga draaien.

De basis van 't systeem:
Moederbord: Asus P5M2/SAS
Processor: Intel Core 2 Duo E6300
Geheugen: 2x1GB PC5300 DDR2

Nu moet ik nog een keuze gaan maken voor een schijf. Aangezien de server 24/7 aan zal staan kies ik voor de enterprise class schijven. SAS en SCSI zijn op dit moment te duur, dus kies ik voor SATA-II. Ook kies ik voor een snelle RAID-0 config, omdat er geen belangrijke data op de schijven komt, en er elke nacht een backup gemaakt gaat worden. Ik zal aan ongeveer 500GB genoeg hebben, dus twee maal 250GB.

Ik heb vooralsnog een schifting gemaakt, waarbij 4 schijven overblijven:

Maxtor MaxLine III, 7V250F0, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ), 70 euro.
Samsung Spinpoint, SP2504C, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ), 70 euro.
Seagate Barracuda ES, ST3250620NS, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ), 80 euro.
Western Digital Caviar RE, WD2500YS, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB), 75 euro.

Ik kan van de WD Caviar RE niet bevestigen, dat 'ie NCQ ondersteund. Verder zijn het redelijk gelijkwaardige schijven, ook al heeft de Samsung maar 8MB Cache. Ondanks dat presteerd 'ie erg goed. Vooral aangezien alle schijven goed presterenen gelijk zijn in prijs, is het moeilijk kiezen.

Aangezien ik VMware ESX ga gebruiken, en dus met hele grote files ga werken, zal ik ook m'n RAID-0 set goed moeten afstellen (iemand een idee wat de beste stripe-size is? Zo klein mogelijke stripe bij hele grote bestanden toch?). De keuze van schijf heeft hier direct mee te maken, maar ik kan helaas erg weinig reviews of vergelijkingen op het internet vinden.

Wat raden jullie me aan?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Persoonlijk zou ik voor de WDC RE gaan, die dingen zijn imo oerdegelijk...

verder, grote files, is een zo groot mogelijke stripe-size.. de stripe-size staat (uiteraard) volledig los van de gekozen hdd..:)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De RE of de MaxLine; de rest is niet echt enterprise-class en op de sites van de fabrikanten vind je ook niet/minder over 24/7-activity.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• r5d
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

r5d

Read more, write less...

Zegt waarschijnlijk weinig, maar ik zou voor de WDC RE gaan (om dezelfde reden als Sys_ErroR)

Later betaal je meer, maar dan heb je wel een gratis datalimiet....

• jpiscaer
PimpDiddy schreef op zondag 10 december 2006 @ 21:34:
Zegt waarschijnlijk weinig, maar ik zou voor de WDC RE gaan (om dezelfde reden als Sys_ErroR)
't Zou wel tof zijn als 'ie NCQ snapte...Dan zou het ook m'n eerste keuze zijn.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 19:02
Ik gebruik zelf altijd Seagates... in m'n VMware server zitten de ES'en (raid-0).
Is het niet zo dat je voor ESX SCSI nodig hebt?
(Ik gebruik de gratis versie en geen ESX)

[ Voor 3% gewijzigd door Redje op 10-12-2006 21:39 ]

• jpiscaer
Redje schreef op zondag 10 december 2006 @ 21:38:
Ik gebruik zelf altijd Seagates... in m'n VMware server zitten de ES'en (raid-0).
Is het niet zo dat je voor ESX SCSI nodig hebt?
(Ik gebruik de gratis versie en geen ESX)
Ik sluit de SATA-II schijven aan op de LSI SAS1068 controller (zit op het Asus bordje). Deze controller is ondersteund door ESX...

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Maxtor Maxline is speciaal gemaakt voor 24x7. Je keuze lijkt me nu dus een stuk makkelijker :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• jpiscaer
Microkid schreef op zondag 10 december 2006 @ 21:48:
Maxtor Maxline is speciaal gemaakt voor 24x7. Je keuze lijkt me nu dus een stuk makkelijker :)
Alle schijven zijn 'enterprise class', en dus geschikt voor 24/7...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou zeker voor de Seagate gaan. Dat merk geeft ten eerste 5 jaar garantie op hun disks en is daarbij gewoon oerdegelijk :)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Je zou hier eens kunnen kijken http://tweakers.net/productsurvey/cat/333

In principe zijn alle HD's goed en is het een kwstie van pech hebben als je net een slechte serie heb. Ik zou eens wat gebruikerservaringen zoeken in bijv. [Benchmarks] Post hier je RAID scores!

Verder is de keus gewoon aan jou. :)

Enne... RAID-vraagjes... RAID FAQ

edit:
en jawel, wie post er net weer iets eerder? 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Guardian Angel op 10-12-2006 21:57 ]

ARME AOW’er

• jpiscaer
Iedereeen heeft natuurlijk zijn eigen persoonlijke voorkeur, en dat maakt deze keuze ook zo moeilijk, aangezien alle schijven nagenoeg hetzelfde presteren... Ik heb de ProductSurvey nagelezen, maar jammer genoeg staan niet alle 4 de schijven erin...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Iedereeen heeft natuurlijk zijn eigen persoonlijke voorkeur, en dat maakt deze keuze ook zo moeilijk,
En daarom gaat dit topic dicht. Anders wordt dit maar een opsomming van ieders voorkeur, en hier heeft niemand wat aan. Het zijn alle 4 prima schijven, je kunt nu gewoon voor jouw eigen persoonlijke voorkeur gaan en/of de prijzen/features/support vergelijken. Zie ook OM FAQ / Beleid » Welke moet ik nemen?

Wat betreft de RAID-vraag, zie de eerder gelinkte RAID FAQ.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.