Toon posts:

Overkill

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hee Allemaal:D

Ik wil graag een nieuwe videokaart kopen maar ik weet niet of het een overkill word voor mijn pc.

Mijn computer:

Processor: AMD Athlon(tm) XP 1700+ ~1.5 GHz
Moederbord: Jetway KT600-8237 Socket A
1024MB Ram
Mtek mp-350b 350W Voeding
Huidige kaart: Nvidia Geforce fx 5500

Mijn moederbord heeft maar 1 agp slot, dus het word natuurlijk een agp kaart.

Ik zat te denken aan deze kaart, maar is dit dan een overkill?

En wat doet een overkill en een Bottleneck?

thx bl0wie :9 :*)

//Btw: Als dat een overkill/bottleneck word is deze kaart dan goed genoeg?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 16:05 ]

• Chesta
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-07 18:01
nee overkill word het pas als je 2 videokaarten in SLI of crossfire neemt en dan alleen maar the sims gaat spelen. Je CPU gaat wel een bottleneck worden..

End of Transmission

Verwijderd

Topicstarter
Wat is een Bottleneck?

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-07 23:02
als ik jou was, zou ik nog even doorsparen.

dan koop je een pci-express kaart, incl MB, etc.
Loopt de hele boel pas echt weer als een trein. ;)

waarschijnlijk ga je over een half jaar ofzo toch wel tot de conclusie komen dat het sneller moet. :P

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het zwakste component in je computer.

een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, en dat geldt ook voor een computer, die is zo langzaam als het langzaamste onderdeel, zeg maar :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Een onderdeel van je PC dat niet snel genoeg is voor de rest, waardoor deze gaan onderpresteren.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-07 22:37
Een flessenhals ;) Iets wat de snelheid (het meest) beperkt. Als je een hele snelle processor hebt, maar een hele langzame videokaart, dan haal je in spellen dus - ondanks de snelle CPU - slechte prestaties. De videokaart is dan dus de 'bottleneck'.

The devil is in the details.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Op zich lijkt me die kaart één van de laatste mogelijkheden voor een upgrade (qua AGP-kaarten). Helaas zul je deze op een nieuw moederbord niet meer kunnen gebruiken. Maar misschien kun je als je ooit een PCI-express moederbord koopt de komende 2 jaar deze kaart nog voor aardig wat geld kunnen verkopen.

[ Voor 13% gewijzigd door pinockio op 10-12-2006 14:11 . Reden: (te laat...) ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Een bottleneck wil zeggen dat er één specifiek onderdeel an ej pc is dat de rest vertraagt. Je kunt nog zo'n snelle cpu hebben, als je een oude videokaart hebt kun je er niet mee gamen (om maar ee voorbeeld te geven). Bij jou zal het eerder andersom zijn, als je een nieuwe videokaart koopt. Het verschil is dat een cpu bij de meeste games niet de balngrijkste factor is, maar bij de nieuwere games zul je het zeker wel merken.

Vijf reacties in 1 minuut 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door .daan op 10-12-2006 14:11 ]

public void ik()

Verwijderd

Topicstarter
Oke, maar over een jaar ben ik niet meer van plan om te gamen/upgraden
Dan doe ik volgens mij alleen nog maar msn/surfen etc
Maar wat is het beste voor mij die 7600GT of die 6800GS?

Verwijderd

een bottleneck is een flessehals (duh!) maar wordt ook gebruikt als metafoor/term om aan te geven dat er een beperkende factor is in de opstelling.

bijvoorbeeld : een brommer motor in een ferari enzo. kan ook andersom een ferari motor in een kever. je hebt wel de capaciteit in je motor liggen, maar als je zo hard gaat, blaast je carroserie er af.

Bron Vandale :
bot·tle·neck (de ~ (m.), ~s)
1 knelpunt in het verkeer

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 14:11:
Oke, maar over een jaar ben ik niet meer van plan om te gamen/upgraden
Dan doe ik volgens mij alleen nog maar msn/surfen etc
Maar wat is het beste voor mij die 7600GT of die 6800GS?
De goedkoopste kaart die er te krijgen is! Een GeForce 5200 is hiervoor ook al dik voldoende.. zonde van je geld om er meer aan uit te geven.

EDIT: Mocht je nu nog wel spellen willen spelen, kijk dan even of je een 2e hands radeon 9700 pro ofzoiets kan regelen.. want de rest van 't systeem kan het allemaal écht niet bijhouden. Op google zijn zat benchmarks te vinden trouwens over de verschillende kaarten.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 14:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik snap wat bottleneck is
Maar welke kaart kan ik het beste nemen die 6800GS of 7600GT

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Aangezien het maar €10 scheelt zou ik toch voor de 7600GT gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Dus een 7600GT is geen overkill/bottleneck voor mijn system?
Want als ik dat wist zou ik dat hier niet na vragen
Op mastaline zeiden ze dat het misschien een overkill/bottleneck werd :(

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-07 09:15

Xof

Die kaarten zullen allebei sneller zijn dat wat je pc aankan zal dus niet veel uitmaken

offtopic:
Wat is bottleneck eigenlijk ;)

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-07 23:02
deze

is het stilst, en het goedkoopst, en je hebt geen last van je cpu als bottleneck :+

• Saturnus
  • Niet online
Als je niet gaat gamen inderdaad die nemen. En waar draai je nu op? Onboard? Ook geen probleem toch als je niet gaat gamen?

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-07 09:15

Xof

Als je 7600gt trouwens maar 10 euro duurder is kun je die beter nemen, want die heeft weer betere dingen (nieuwe pixelshader bijv.)

• Onno b
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-07 09:20

Onno b

Heilige iRacing data koeien

Voor die 10 euro ondersteund je kaart veel meer futures en is een generatie nieuwer. Waarom een oudere kaart kopen voor 10 euri minder als je voor bijna hetzelfde geld een snellere nieuwere kaart hebt? Misschien kan je in de toekomst nog wel een mooi tweedehands cputje op de kop tikken en dan draait je systeempje gelijk een stuk beter, omdat je nu 10 euro meer uitgeeft. 3 biertjes in de kroeg missen moet te doen zijn toch ;) :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou eigenlijk een videokaart die Carbon en Fear op hoge grapphics draaien en Halo2 (in de toekomst) aan kon met fatsoenlijke grapphics, Maar een 6800GS is ook een bottleneck voor mijn pc?:(:(
Want mijn vorige kaart een 6800XT was geen bottleneck voor mijn pc. Alleen die was kapot gegaan.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 14:24 ]

• XNightmare
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-05 21:08
Ik kan je dit vertellen: met alleen al zo'n cpu kan je het al vergeten, al koop je een 7600 agp versie, het gaat niet werken.

Het gaat nooit optimaal op hoge settings werken, dat houdt je cpu gewoon niet bij, games hangen namelijk niet alleen maar af van je videokaart, maar ook van je processor en het geheugen.

[ Voor 44% gewijzigd door XNightmare op 10-12-2006 14:26 ]

Verwijderd

Zelf heb ik op mijn XP2800+ een 6800le gekocht als upgrade voor mijn 9700pro.

Ik denk zelf dat je echt niet duurder moet gaan. Mijn GPU komt niet vaak boven de 60 graden uit wat betekent dat hij niet echt hard hoeft te werken.(stock cooling).

Sommige eyecandy word veel beter, maar een hoop eyecandy moet toch eerst door je CPU berekend worden en als je die kracht niet hebt heeft die dure graka ook geen nut.

Dus ik zou een kleine update van je graka doen of doorsparen voor een gehele nieuwe combo.

• Saturnus
  • Niet online
Zoals XNighmare al zegt dat kan je gaan vergeten...wil je dat wel dan moet je dit er even bij kopen:
Andere CPU
Ander Mobo
Andere PSU
(En als GPU iets in de richting van ATI Radeon X1900GT)

[ Voor 17% gewijzigd door Saturnus op 10-12-2006 14:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus het word een 6800GS

Ik weet dat ik beter kan upgraden met een nieuwe mobo/cpu/ram alleen dat word veel te duur voor een jongen van 14 die als baan krantenwijk heeft en die ook nog veel geld uitgeeft aan kleding :D

Want op het moment heb ik geld, dus ff gewoon ff een upgrade zodat ik nog een jaar of 2 kan gamen.

En mijn vorige kaart 6800Xt was geen overkill/bottleneck en een 6800GS is nie zoveel sterker

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 14:30 ]

• Onno b
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-07 09:20

Onno b

Heilige iRacing data koeien

Met deze CPU ga je dat nooit redden, speelbaar is goed mogelijk maar knappe graphics is heel wat duurder. Denk aan een AMD 4000+ icm 7800 GTX en 2GB intern ofzo. Dan draai je fair op 1280x1024 met alle futures aan en nog steeds zul je enkele details terug moeten zetten. Met een 7600GT icm met jouw cpu zal je aa en af lekker hoog kunnen zetten maar de details wat minder. Dus niet te veel gras ed in shooters enzo. Wat extra geheugen doet vaak ook wonderen.

PS Met jouw systeem moet je Half Life 2 gaan spelen, die ziet er dan erg goed uit ;)
edit; moet je btw wel iets meer intern geheugen hebben :/

[ Voor 5% gewijzigd door Onno b op 10-12-2006 14:31 ]

• Saturnus
  • Niet online
Nou, de conclusie was toch meer van beter die € 10 extra voor de 7600GT...

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 14:22:
Ik wou eigenlijk een videokaart die Carbon en Fear op hoge grapphics draaien en Halo2 (in de toekomst) aan kon met fatsoenlijke grapphics, Maar een 6800GS is ook een bottleneck voor mijn pc?:(:(
Want mijn vorige kaart een 6800XT was geen bottleneck voor mijn pc. Alleen die was kapot gegaan.
Ik denk dat je het topic even wat beter moet gaan lezen. Ik zal het allemaal even samenvatten.

1. In je huidige systeem heb je een relatief langzame processor. Beide grafische kaarten die je op het oog hebt (zowel de 7600GT als de 6800GS zullen niet hun maximale kracht kunnen benutten door je processor. Zoals al uitgelegd is de bottleneck van je systeem het langzaamste onderdeel - in dit geval dus je processor.

2. Bovenstaande wil absoluut niet zeggen dat je geen enorme performancewinst gaat maken. Spellen zullen 100% zeker veel en veel beter gaan draaien. Verwacht alleen niet dat je ineens FEAR op 1280x1024 met alles op high kan draaien. Dat is gezien punt 1 gewoon niet realistisch.

Concluderend: Beide grafische kaarten zullen zorgen voor performancewinst, maar houd wel in de gaten dat je waarschijnlijk niet alles eruit kan halen vanwege de rest van je systeem. Als je moet kiezen tussen de 6800GS en de 7600GT is het (voor die 10 euro verschil) altijd slimmer om voor de 7600GT te gaan, puur omdat dat een nieuwere generatie videokaart is die meer features en zaken ondersteund.

Verwijderd

Saturnus schreef op zondag 10 december 2006 @ 14:32:
[...]

Nou, de conclusie was toch meer van beter die € 10 extra voor de 7600GT...
Inderdaad.. als je gamez op een hogere resolutie gaat spelen heb je niet veel last van een bottleneck.
En zelf al is je CPU de bottleneck.. de 7600GT zal zowiezo 2x zo goed zijn als die 6800GS.

Lijkt me duidelijk dus , een 7600GT

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:37

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je begint met eerst een snelle processor te voorzien, deze processor zal het spel moeten trekken en de grafische kaart moeten commanderen om te graphics te tekenen. Het is enorm belangrijk dat de processor snel genoeg de grafische kaart kan commanderen, je mag van mij zelfs GeForce 7900GT in SLI draaien, maar met te trage processor ga je niet meer dan 6 fps in Counter-Strike 1.6 zien.

De processor kan een spel tot een bepaalde fps trekken en deze basis fps moet hoog genoeg zijn, anders is het spel bij voorbaat onspeelbaar. De grafische kaart moet dus tegen een hoge fps aan commando's van de processor krijgen, voordat de grafische kaart veel fps aan graphics kan tekenen. Een trage grafische kaart kan de graphics niet tegen volle fps van de processor tekenen, dus je verlaagt de resolutie en grafische instellingen zodat de grafische kaart wel sneller kan tekenen. Een snelle grafische kaart zal nooit meer fps aan graphics kunnen tekenen, dan dat de processor kan commanderen. In dat geval ga je de resolutie en grafische instellingen verhogen, tot een zekere niveau kan je eyecandy verhogen terwijl je fps voldoende hoog blijft.

Als je Fear fatsoenlijk wilt spelen, ga je eerst bij Fear-spelers checken welke reële processoreisen is. bv de eis stellen, dat je minstens 60fps haalt, zelfs in de meest slechtste omstandigheden (map met 64 man en de wereld is aan het ontploffen). Een te trage processor kan je alleen met overklokken of nieuwe processor compenseren.
De grafische kaart is meer afhankelijk van de gewenste resolutie en grafische instellingen. Een te trage grafische kaart kan je compenseren met resolutie en grafische instellingen te verlagen.

De processorbelasting is game-afhankelijk, Counter-Strike 1.6 belast de processor veel meer dan bv UT 99 en Quake 3 Arena.

Ik zou met het huidige systeem verder werken en de upgrade achterwege laten.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 10-12-2006 15:03 ]

Verwijderd

Imho is het zinvoller om ineens door te sparen voor een nieuwe pc.
Je kan dan wel een 7600GT kopen nu, maar echt moderne spellen kan je toch niet draaien omdat je CPU niet mee kan.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt allemaal..
Mijn keuze hierbij word een 7600GT!!

Verwijderd

Topicstarter
En bij the way,
Kan mijn voeding die 7600GT wel aan?

Verwijderd

- Sorry, verkeerd gelezen -

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 15:44 ]

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 15:36
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 15:41:
En bij the way,
Dan moet je eerst wat meer info over je voeding geven. 350W zegt niet zo heel veel namelijk. Heb je een merk+typenr. of is het een merkloos ding?

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-01 11:08
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 15:41:
En bij the way,
jup :)

tenzij t mischien wat Q-tek troep is, maar zelfs dan zou die t moeten trekken.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik dat zien zonder mijn pc open te maken?

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-01 11:08
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 15:46:
Hoe kan ik dat zien zonder mijn pc open te maken?
niet.

openschroeven die hap :P je bent hier niet voor niets op tweakers 8)

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-07 22:06
Waarom koop je niet de 7600 gt tweedehands + een athlon xp 3000+(als mobo dat aankan)Ik geloof dat je even duur zal uitkomen maar dat je bijna dubbel zoveel winst zal hebben(geloof dat die 3000+ nog steeds een beetje bottleneck zal zijn, maar dan kun je weer eens overclocken)

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

beste koop vor hem is

Sempron 64bit
Asrock bordje met nvidia 6100gpu
Dit is al 10x sneller dan zijn huidige videokaart

Je kan een overjarige bord nemen zoals socket 939 (kan je ouwe ddr geheugen over zetten)
je bent gelijk klaar voor pci-e die je later kan plaatsen

Verwijderd

Maar ja dan koop je die 7600 terwijl je nooit de volle performance eruit krijgt. Het volgende systeem dat je koopt heeft geen AGP slot meer. Dus je zult nooit profijt hebben van die kaart. Als het maar een paar eurie scheeld zou ik het doen maar anders is het weggegooid geld :?

• BlackBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-07 15:51
je processor zal een enorme bottleneck worden als je een nieuwe videokaart koopt... ik zou doorsparen! (of een snellere Socket A CPU zoeken, die zijn er nog genoeg).

Verwijderd

Topicstarter
Mijn voeding is Mtek mp-350b

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 16:01 ]

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Je kan beter dan deze nemen, die is een stuk goedkoper maar wel van de nieuwste generatie

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-07 21:35

Iavak

no savegame

Tip van mij... neem een kijkje bij V&A.

Daar komen welleens GF6 serie AGP kaarten voorbij voor niet duur, anders kan je altijd nog onderhandelen.

Succes.

Verwijderd

Check deze:
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/53200

Stukkie goedkoper en verschil zal je toch niet echt merken met die CPU. Er net opgezet dus wel snel zijn.
Zou proberen wat af te pingelen, 60/70 euro zou mooie prijs zijn

Anders deze, inc. zalman:
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/52965

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 16:34 ]

Verwijderd

Een Dodge Viper GT met een begrenzer op 50km/h is overkill voor de snelheid die je ermee wilt halen.

Een bottleneck ;

Een Dodge Viper GT met 900PK, een top van 300km/h, maar er dan vierkante houten blokken onder leggen als wielen.

Ik lees net welke videokaart je hebt, maar die kan echt niet te snel zijn voor jou 1700+. Als dat zo is lig ik binnenkort dubbel van het lachen :+

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 17:30 ]

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Het kiezen van een videokaart kan je prima zelf. Lees even wat reviews en roundups door bijvoorbeeld. Ook kan je hier even een kijkje nemen: Het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic - part 13 :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.