Verwijderd

Op vrijdag 02 maart 2001 10:19 schreef mark77 het volgende:
heeft niemand meer iets te zeggen over mijn idee? :'(
neuh...

Vertel eerst eens waarom je denkt dat dat zo is. Als snelheid en tijd niet werkelijk zijn, hoe weet je dan dat wij wel echt bestaan? Ik denk dat je er van uit moet gaan dat wij wel echt bestaan, anders heeft wetenschap geen enkele zin.

Verwijderd

dat heb ik al gezegd
ik vind dat de wetenschap de wereld zo goed mogelijk , met formules probeert te beschrijven, maar denk dat de wereld niet exact aan die regels voldoet

Verwijderd

Waar baseer je die conclusie dan op? Toch niet op waarnemingen? Of is dit zomaar een idee zonder dat je daar een reden voor hebt?

Verwijderd

E=MC2

groeten Einstein

Verwijderd

Uit de topic: Bewezen sneller dan licht!!!
Geplaatst door Dirk-Jan - vrijdag 21 juli 2000 10:40

By BBC News Online science editor Dr David Whitehouse
Scientists have seen a pulse of light emerge from a cloud of gas before it even entered.
This astonishing and baffling observation was made by researchers from the NEC Research Institute in Princeton, US.

They conducted an experiment that involved lasers, a chamber containing cold caesium atoms and a super-fast stopwatch.

The end result was a beam of light that moved at 300 times the theoretical limit for the speed of light.

It was Einstein who said nothing physical could break this barrier because, among other things, to do so would also mean travelling back in time.

Dramatic demonstration

But the NEC scientists believe their work does not violate Einstein's theory.

Writing in the journal Nature, Dr Lijun Wang and colleagues say their light beam raced through the atom trap so quickly that the leading edge of the pulse's peak actually exited before it had entered.

If this sounds confusing, then do not worry. Many physicists are uncomfortable with it too despite their explanations that it is a natural consequence of the wave nature of light.

Although the work of Dr Wang's team is remarkable, it is not the first time that this sort of "trick" has been performed - but it is certainly the most dramatic demonstration.

Earlier this year, a team of physicists made a microwave beam travel 7% faster than light speed. Last year, they announced that they had even slowed light down to almost a crawl.

Anomalous refractive index

To achieve their peculiar effect, Dr Wang's group fired laser beams through a trap of caesium atoms.

By adjusting the frequency of the laser beams to match those of the energy levels in the atoms, the researchers were able to achieve an effect called "anomalous refractive index." This boosts the pulses' so-called "group velocity" to a speed faster than what we understand to be the speed of light - just short of 300 million metres per second.

The group velocity of a light pulse depends upon the mixture of frequencies within the pulse and the medium through which it travels. It need not be the speed of the pulse itself.

The important thing, however, is that whilst the group velocity can be manipulated to be faster than the speed of light, it is not possible to use this effect to send information faster than the speed of light.

Because of the fast group velocity, the leading edge of the pulse appears to leave the caesium-filled chamber 62 billionths of a second before it arrives.

Causality principle

And according to Dr Wang, this strange result does not threaten Einstein's theories - in particular, the causality principle, which states that a cause must precede its effect.

Or so almost all physicists think - for now. Privately, some admit that experiments such as Dr Wang's may force a reassessment of some cherished ideas.

According to Dr Guenter Nimtz, of the University of Cologne, who has carried out similar experiments, the NEC work is very exciting.

He told BBC News Online: "The effect cannot be used to go back in time, only to reduce the time between cause and effect a little bit.

"The reason for this," he said, "is because the light pulse has a finite length of time, much longer than any gain obtained by a faster-than-light speed."

http://news.bbc.co.uk/hi/english/sci/tech/newsid_841000/841690.stm
Vond het wel weer toepasselijk.

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 15:33

FCA

Het is helemaal niet zo vreemd dat de "group velocity" groter dan die van het licht is.
Heb ik al eerder gelezen. Het probleem is dat het theoretisch onmogelijk is om informatie te versturen met dat soort dingen. Weet niet precies hoe het zit, maar er was een of ander effect dat daarvoor zorgde.

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

hoe sneller men voortbeweegt, hoe langzamer de tijd gaat voor die persoon. Voor andere personen die ŽstilŽ staan duurt dat moment wel gewoon lang. niemand heeft dit door, maar als de persoon stopt met bewegen blijkt dat deze veel jonger is.

We praten hier wel over snelheden dicht tegen de lichtsnelheid. bij lichtsnelheid staat de tijd voor de bewegende persoon STIL. (deze persoon merkt dat alleen door op de klok te kijken.)
daarom is sneller dan het licht niet mogelijk..

Verwijderd

Wat moet je er trouwens mee....

Verwijderd

ik heb het hele godganze topic doorgelezen (nouja bijna alles) maar heb nog geen tuileg gezine waarom je in de tijd zou reizen als je sneller als het licht zou reizen

over zie ik dat gemier over het feit dat licht even tijd nodig heeft om ergens te komen, en dat als je sneller gaat dan het licht leuk jezelf kan bekijken als je ff stil gaat staan,

maar dat heeft allemaal met plaats te maken; de plaats waar jij je bevindt en de plaats waar de fotonen zich bevinden,

en terug in de tijd kijken is toch heel iets anders dan in de tijd reizen :?

Verwijderd

Enige manier van tijd reizen die ik kan bedenken is invriezen en dan weer een tijd later weer ontdooien. En wat betreft sneller dan licht; het lijkt me dan dat je gewoon sneller op je plaats van bestemming ben dan anders, helemaal niks met tijdreizen te maken.

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 12:13 schreef VonPaulus het volgende:
Enige manier van tijd reizen die ik kan bedenken is invriezen en dan weer een tijd later weer ontdooien. En wat betreft sneller dan licht; het lijkt me dan dat je gewoon sneller op je plaats van bestemming ben dan anders, helemaal niks met tijdreizen te maken.
invriezen is tijd reizen :?

die tijd dat je ingevroren bent maak je misschien zelf niet mee, maar de is er heus wel hoor, dus je gaat in werkelijk heus niet in de tijd

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 15:33

FCA

Ja, dan ben ik ook aan het tijdreizen op dit moment. Weliswaar op wandeltempo, maar goed :7

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

Als je er maar komt zou ik zeggen.

Verwijderd

Theoretisch heb het er wel mee te maken dat als je met een snelheid zou reizen die groter is dan de lichtsnelheid.
Waarom?
Hierom

Iedereen weet dat de lichtsnelheid constant is. Voorbeeld: Een trein gaat richting z in met een snelheid van 80 km/h. Een auto gaat richting z in met 40 km/h. De relatieve snelheid tussen hun is enerzijds -40 of anderzijds +40km/h. Hangt ervan af via wie je het bekijkt.
Nu gaat licht kant z op en jij in een ruimteschip erachteraan. Afgerond gaat licht 300 000 km/s. Stel jij gaat met de helft: 150 000 km/s. Wat is dan de relatieve snelheid tussen jou en het licht?
Het is 300 000 km/s. (sommige van jullie:/stomme mode/ He hoe kan dat/stomme mode/
Dit is wat ze bedoelen dat lichtsnelheid constant is. Licht gaat voor jou altijd met 300 000 km/s no mather what speed yours is.
Dit zo omdat je meetlat in die z richting kleiner is geworden. namelijk een meter is voor jou dan 0.8660254 m. Met deze nieuwe informatie kan je dan de snelheid van het licht altijd op 300 000 km/s afstellen. En omdat de afstand verkort wordt wordt ook de tijd verkort.dus een trip naar een plaats van 2 lichtjaar en jij met de snelheid van 150000 km/s duurt voor jou geen 4 jaar maar 3,4641016 jaar.

En eh oh ja: Hier is de formule voor het berekenen van de meetlat:

I2=Wortel(I-(V^2/C^2))
I2 - jouw nieuwe meetlat.
I- meetlat van toeschouwer
v - jouw snelheid
c - lichtsnelh.

Hiermee kom je erachter dat al kom je dichter bij de lichtsnelheid je meetlat meer gaat krimpen.En eh theoretisch. Maar omdat het de meetlat is die krimopt, blijft er weinig theorie van over.

Verwijderd

Als men tijd kon reizen, waarom hebben ze dat dan al niet gedaan???

Ik bedoel dus, Als je nu zegt: "Ik ga over 10 jaar weer terug"
waarom heb je er nu dan nog steeds niets van gemerkt???

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Op woensdag 20 juni 2001 13:03 schreef Tzzer het volgende:
Theoretisch heb het er wel mee te maken dat als je met een snelheid zou reizen die groter is dan de lichtsnelheid.
Waarom?
Hierom

Iedereen weet dat de lichtsnelheid constant is. Voorbeeld: Een trein gaat richting z in met een snelheid van 80 km/h. Een auto gaat richting z in met 40 km/h. De relatieve snelheid tussen hun is enerzijds -40 of anderzijds +40km/h. Hangt ervan af via wie je het bekijkt.
Nu gaat licht kant z op en jij in een ruimteschip erachteraan. Afgerond gaat licht 300 000 km/s. Stel jij gaat met de helft: 150 000 km/s. Wat is dan de relatieve snelheid tussen jou en het licht?
Het is 300 000 km/s. (sommige van jullie:/stomme mode/ He hoe kan dat/stomme mode/
Dit is wat ze bedoelen dat lichtsnelheid constant is. Licht gaat voor jou altijd met 300 000 km/s no mather what speed yours is.
Dit zo omdat je meetlat in die z richting kleiner is geworden. namelijk een meter is voor jou dan 0.8660254 m. Met deze nieuwe informatie kan je dan de snelheid van het licht altijd op 300 000 km/s afstellen. En omdat de afstand verkort wordt wordt ook de tijd verkort.dus een trip naar een plaats van 2 lichtjaar en jij met de snelheid van 150000 km/s duurt voor jou geen 4 jaar maar 3,4641016 jaar.

En eh oh ja: Hier is de formule voor het berekenen van de meetlat:

I2=Wortel(I-(V^2/C^2))
I2 - jouw nieuwe meetlat.
I- meetlat van toeschouwer
v - jouw snelheid
c - lichtsnelh.

Hiermee kom je erachter dat al kom je dichter bij de lichtsnelheid je meetlat meer gaat krimpen.En eh theoretisch. Maar omdat het de meetlat is die krimopt, blijft er weinig theorie van over.
dus de snelheid v/h licht blijft altijd hoe hard jijzelf ook gaat 300.000 km per/s sneller dan jij. aha

Maar dat sluit niet uit dat wij/jij dan net zo hard kunnen, ik bedoel als ik stilstaat. gaat licht 300.000km per/s, als ik dan 300.000km/s ga, dan ga ik net zo snel als het licht als dat ik stil sta, dus voor de dingen die niet bewegen ga ik met lichtsnelheid. of heb ik dat verkeerd?

misschien is het leuk/interressant als we eens gaan vertellen wat licht is? een materie? als we daar eens mee beginnen. net als "donker" of "nacht" ik meen dat dat ook een materie is.

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Op donderdag 27 september 2001 10:58 schreef Mister_X het volgende:

[..]

dus de snelheid v/h licht blijft altijd hoe hard jijzelf ook gaat 300.000 km per/s sneller dan jij. aha

Maar dat sluit niet uit dat wij/jij dan net zo hard kunnen, ik bedoel als ik stilstaat. gaat licht 300.000km per/s, als ik dan 300.000km/s ga, dan ga ik net zo snel als het licht als dat ik stil sta, dus voor de dingen die niet bewegen ga ik met lichtsnelheid. of heb ik dat verkeerd?

misschien is het leuk/interressant als we eens gaan vertellen wat licht is? een materie? als we daar eens mee beginnen. net als "donker" of "nacht" ik meen dat dat ook een materie is.
Misschien handig om eerst de topic door te lezen voordat je een reply opent?

Beetje onnuttig was het om deze topic omhoog te kicken. Misschien komt er een leuke discussie nog, we zullen zien :)

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
sorry, misschien vergis ik me, maar dit topic stond al hoog hoor!
Pagina: 1 2 3 Laatste