Debian Etch release ?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.083 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er staat nu al heel de tijd op debian.org dat deze maand de release zal zijn van debian 4.0, echter, dit bericht is van 24 juli:
The Debian project confirms December 2006 as the date for the next release of its distribution which will be named Debian GNU/Linux 4.0 alias 'etch'. This will be the first official release to include the AMD64 architecture. The distribution will be released synchronously for 11 architectures in total.
Daarna is het een hele tijd stil gebleven omtrend 4.0, wel updates aan sarge, maar daar blijft het ook bij. Ik ben dus benieuwd of jullie wat meer weten hierover.

edit: op google vond ik wel iets van een release candidate, maar die stamt uit begin november

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2006 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het zit nu in de soft-freeze fase, waarbij package maintainers extra moeten opletten bij wijzigingen, om te kijken of alles heel blijft. Die fase is bijna klaar; er moeten nog enkele bugs weggewerkt worden :)

Daarna komt de full freeze, waarbij wijzigingen allemaal door het release team bekeken moeten worden. Tijdens de full freeze wordt de installer ook gefixt.

Vervolgens moet de boel getest worden en de bugs gesquasht, en is het done when its done ;)

December zou nog net haalbaar zijn lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat leek mij ook al, ik vindt het jammer dat debian zo langzaam gaat itt ubuntu, je krijgt er wel een stabieler en veiliger systeem voor terug, maar je zit altijd met oude dingen. Daarom had ik gehoopt dat etch nu eens snel zou komen, want ik was erg tevreden over de weekly-snapshots. Want sarge wordt gewoon te oud. Gentoo wil namelijk niet helemaal goed werken op mijn laptop en die snapshots van debian wel, maar die gingen vaak dood, als de dependencies weer eens door elkaar raakten. Dus ik wil stable etch hebben :)

edit:

kijk eens wat ik gevonden heb, niet dat ik blij ben met wat daar staat maar toch:
Etch Release Update. Steve Langasek stated that the stabilisation phase of etch is about three months behind former expectations and due to this fact the prospected release date of December, 4th could not be met anymore. Apart from that the distribution is in good shape, almost all release goals are met or in the process of being met and the number of release critical bugs is continuously going down.
December wordt het dus niet :(

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2006 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:01
Je kunt in principe nu al etch draaien, ze slopen over het algemeen toch niets meer. Het enige nadeel is dat je goed op je hoede moet zijn voor security updates die voor testing nog niet gedaan worden. Die komen dan 1 of 2 dagen later dan de security updates voor stable. Verder moet je ervan houden om elke dag een apt-get update/upgrade van +/- 4 pakketjes te hebben.

Wat betreft de snelheid waarmee debian releases doet: ze zijn in vergelijking snel met wat het voorheen was. IMHO moeten ze niet superveel sneller gaan releasen. Een serverbeheerder houdt er niet van om elk halfjaar alle software te moeten voorzien van updates, die heeft het liefst een stabiel systeem wat een jaar of misschien 2 meegaat en vervolgens de nieuwe server met het nieuwe OS te voorzien.

Windows komt ook niet elk jaar met een release, zoiets gaat ook 5 jaar mee met hier en daar een service pack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Er staat dat het niet 4 december wordt, maar December is nog lang toch? ;)

Maar waarom zit je zo te wachten op etch? Als je het op de desktop draait kan je toch gewoon standaard testing nemen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

eamelink schreef op woensdag 06 december 2006 @ 00:23:
Maar waarom zit je zo te wachten op etch? Als je het op de desktop draait kan je toch gewoon standaard testing nemen? :)
Ik draait het op (productie-)servers en heb voor 1 server MySQL5 nodig en voor een (aantal) andere csync2 en die zitten alleen maar in etch.

Verder heb ik inderdaad geen zin, zoals hieroven al beschreven werdt, om elke dag voor al die servers 4 packages te updaten. Security is dan nog niet eens zo'n ramp aangezien het interne servers zijn.

Verder vind ik het wel jammer dat het inderdaad (officieel/op de website) hier niet wat meer info over te vinden is.

Mistakes are proof that you are trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Seth4Chaos schreef op woensdag 06 december 2006 @ 09:19:
[...]

Verder heb ik inderdaad geen zin, zoals hieroven al beschreven werdt, om elke dag voor al die servers 4 packages te updaten. Security is dan nog niet eens zo'n ramp aangezien het interne servers zijn.
Zit je op een 56K-verbinding ofzo ? Want maken die 4 packages per dag maken zijn echt de update-tijd niet hoor. Maak er desnoods een cronjob van dan.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap niet hoe releases relevant zijn bij Debian?
Al jaren gebruik ik "sid", en gewoon paar keer per week (of dagelijks :D) een apt-get upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth4Chaos
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 10:33:
Ik snap niet hoe releases relevant zijn bij Debian?
Al jaren gebruik ik "sid", en gewoon paar keer per week (of dagelijks :D) een apt-get upgrade.
tja dan heb je geen probleem...maar om nou sid op een productie-server te draaien dan moet je wel goed gek zijn (no offence). Voor een werkstation kan dit natuurlijk prima.
The “unstable” distribution is where active development of Debian occurs. Generally, this distribution is run by developers and those who like to live on the edge.

The “unstable” distribution is called sid.

[ Voor 23% gewijzigd door Seth4Chaos op 06-12-2006 10:46 . Reden: quota van debian.org toegevoegd ]

Mistakes are proof that you are trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb jij effectief ervaring met Debian?
Anders zou je het niet zo cru stellen dat je "gek" moet zijn om sid te draaien in een stabiele omgeving.
Het heeft wel de naam "unstable", maar dat is slechts schijn hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 14:51
Ik vermoed dat de meest recente officiele info hier te vinden is: http://release.debian.org/ (Zie ook de ondertitel op de pagina :+)

http://lists.debian.org/d...nce/2006/12/msg00001.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
eamelink schreef op woensdag 06 december 2006 @ 00:23:
Er staat dat het niet 4 december wordt, maar December is nog lang toch? ;)

Zoals ik al eerder heb aangegeven, ik wil dit, omdat ik een snel en stabiel systeem wil hebben op mijn laptop. Gentoo is leuk, maar elke keer dat compilen wordt ik gek van, dus dat gebruik ik voor servers e.d. Ik heb sarge op mijn laptop gehad, maar die begint nu echt te verouderen me dunkt. Waarschijnlijk ga ik er nu gewoon testing op gooien, en kijken waar het schip strand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 17:40:
[...]

Zoals ik al eerder heb aangegeven, ik wil dit, omdat ik een snel en stabiel systeem wil hebben op mijn laptop. Gentoo is leuk, maar elke keer dat compilen wordt ik gek van, dus dat gebruik ik voor servers e.d. Ik heb sarge op mijn laptop gehad, maar die begint nu echt te verouderen me dunkt. Waarschijnlijk ga ik er nu gewoon testing op gooien, en kijken waar het schip strand.
FYI: Ik draai op twee desktops hier thuis al een paar weken Etch zonder enige problemen. (Een van de twee ga ik als Etch stable is geworden waarschijnlijk upgraden naar Unstable.)

[ Voor 3% gewijzigd door Jesse op 07-12-2006 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Ik heb laatst ook Debian geinstalleerd en toen heb ik maar direct voor ``etch'' gekozen. Het mooie aan etch is dat het versleutelen van je harde schijf in de installer geintegreerd is. Elke newbie kan nu eenvoudig encryptie toepassen op zijn schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ja, dat gebruik ik ook; werkt erg handig :)

Nu kan ik m'n laptop met een gerust hart laten stelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seth4Chaos schreef op woensdag 06 december 2006 @ 10:44:
[...]

tja dan heb je geen probleem...maar om nou sid op een productie-server te draaien dan moet je wel goed gek zijn (no offence). Voor een werkstation kan dit natuurlijk prima.

[...]
Wij zijn ergens rond de zomer begonnen een serverpark te upgraden van sarge naar etch en eigenlijk geen noemenswaardige problemen tegengekomen. Op mijn desktop draai ik echt al tijden unstable en het bevalt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:14
Zojuist Etch op een Via Epia 800mhz gezet om in te zetten als thuis server. Ondanks dat het nog geen stable is draait het als een zonnetje. Wat bijv echt erg handig is de module-assistant. Een module voor je niet ondersteunende hardware heb je dan echt in een handomdraai aan de praat.
Weet iemand trouwens hoe lang Etch ondersteund gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Woody werd tot een jaar na de release van Sarge voorzien van security support.
http://www.debian.org/News/2006/20060601
The Debian Security Team provides security updates for the current distribution via <http://security.debian.org/>. Security updates for the old distribution are also provided for one year after the new distribution has been released or until the current distribution is superseded, whatever happens first.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 23:55:
Ja dat leek mij ook al, ik vindt het jammer dat debian zo langzaam gaat itt ubuntu, je krijgt er wel een stabieler en veiliger systeem voor terug, maar je zit altijd met oude dingen.
Iets als Ubuntu kan alleen bestaan bij de gratie van Debian. Ze vullen elkaar in zekere zin aan, hoewel ik het voordeel van Ubuntu boven Debian Unstable nog niet heb ontdekt.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 23:55:
Ja dat leek mij ook al, ik vindt het jammer dat debian zo langzaam gaat itt ubuntu, je krijgt er wel een stabieler en veiliger systeem voor terug, maar je zit altijd met oude dingen. Daarom had ik gehoopt dat etch nu eens snel zou komen, want ik was erg tevreden over de weekly-snapshots. Want sarge wordt gewoon te oud. Gentoo wil namelijk niet helemaal goed werken op mijn laptop en die snapshots van debian wel, maar die gingen vaak dood, als de dependencies weer eens door elkaar raakten. Dus ik wil stable etch hebben :)
Jij hebt duidelijk geen ervaring met Debian, anders wist je dat in Debian Sid nieuwe packages een stuk sneller arriveren dan in Ubuntu.
Ik draai Debian Unstable, en telkens er ergens een nieuwe versie uitkomt, staat die maximaal enkele dagen later in m'n apt-get upgrade lijst.
Zoals bij de nieuwe gaim betas bijvoorbeeld, die zat DEZELFDE DAG nog op incoming.debian.org!
Verspreid geen FUD over Debian.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2006 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Confusion schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 08:58:
[...]

Iets als Ubuntu kan alleen bestaan bij de gratie van Debian. Ze vullen elkaar in zekere zin aan, hoewel ik het voordeel van Ubuntu boven Debian Unstable nog niet heb ontdekt.
Ik draai al wat jaartjes Debian Unstable als desktop en de laatste tijd lijken de voordelen van Ubuntu te zijn dat daar de nieuwste dingen wat sneller voor uitkomen. Dit komt vooral door de community van verschillende type mensen wat Ubuntu aanhangt. Zo hebben ze aparte repo's die je als source kan gebruiken voor apt waar bijv. de nieuwste Beryl in te vinden is e.d.
Dat zie je helaas niet zo veel voor Debian de laatste tijd.
Wel jammer. Ik vind Ubuntu niet erg leuk, weinig lol aan, alles werkt meteen en zo :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Debian, Ubuntu, voor elk wat wils, uiteindelijk komt het aan op smaak.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2006 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 10:38:
[...]

Jij hebt duidelijk geen ervaring met Debian, anders wist je dat in Debian Sid nieuwe packages een stuk sneller arriveren dan in Ubuntu.
Ik draai Debian Unstable, en telkens er ergens een nieuwe versie uitkomt, staat die maximaal enkele dagen later in m'n apt-get upgrade lijst.
Zoals bij de nieuwe gaim betas bijvoorbeeld, die zat DEZELFDE DAG nog op incoming.debian.org!
Verspreid geen FUD over Debian.
Heeft sid dan ook upstart? Dat was waar ik op doelde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Verwijderd schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 11:44:
[...]
Heeft sid dan ook upstart? Dat was waar ik op doelde ;)
Zeg dat dan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
http://lists.debian.org/d...nce/2006/12/msg00004.html
Etch frozen!

[ Voor 17% gewijzigd door Jesse op 12-12-2006 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Oeww.. ze lijken er toch vaart achter te gaan zetten.. De lijst met rc-bugs krimpt ook al in snel tempo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Van de frontpage:
'Debian Etch vertraagd door geschil over loon ontwikkelaars'
Door Peter de Boer - woensdag 20 december 2006 13:25 - Bron: Redactie Tweakers.net - Views: 194 - Permalink
De nieuwste release van Linux-distributie Debian had 4 december uit moeten komen, dit betekent dat Debian 4 - met codenaam Etch - al twee weken te laat is. De oorzaak lijkt te liggen bij een tweedeling binnen het team ontwikkelaars.

Debian logoEen releasemanager van Debian, Andreas Barth, leek de schuld bij een aantal individuele programmeurs neer te leggen. Op zijn blog schreef hij afgelopen maandag dat verschillende mensen, die altijd veel hebben gedaan aan de ontwikkeling van Debian, de laatste tijd minder goed presteren. In een latere posting nuanceert hij enigszins wat hij heeft gezegd, maar toch liggen zijn uitspraken gevoelig binnen de gemeenschap. Barth en zijn directe collega Steve Langasek, hebben 6000 dollar per persoon gekregen om gedurende de maand oktober fulltime aan de ontwikkeling van Debian te werken. Dit geld is beschikbaar gesteld door Dunc-Tank, een experimenteel project waarin geld is ingezameld om de ontwikkeling van Etch te versnellen.

Het betalen van twee medewerkers lijkt nu juist een averechts effect te hebben gehad op de snelheid van ontwikkelen. In oktober heeft een groep van 17 Debian-ontwikkelaars, met de bekende maintainer Joerg Jaspert aan het hoofd, al een verklaring naar buiten gebracht waarin ze hun vraagtekens bij het Dunc-Tank-experiment zetten. Ze stellen dat verschillende mensen, door de ontstane tweedeling tussen betaalde en niet-betaalde ontwikkelaars, gedemotiveerd zijn geraakt en zich minder hebben ingezet voor Debian. Volgens Barth is de vertraging niet de schuld van het Dunc-Tank-experiment: veel mensen zouden al voor het betalen van Barth en Langasek minder actief zijn geweest. 'Dunc-Tank heeft zijn goede en slechte kanten, maar het project zou effectiever zijn geweest als een aantal mensen zich minder kinderachtig hadden gedragen', aldus Barth. Over het algemeen is hij wel tevreden over de meeste ontwikkelaars. Volgens hem zijn er verschillende andere redenen voor de vertraging, zoals bugfixes en documentatie-updates.

Debian heeft een geschiedenis met betrekking tot het missen van release-deadlines. Dit was een belangrijke reden waarom de op Debian gebaseerde Ubuntu-distributie het leven heeft gezien; deze distributie wordt door oud-ontwikkelaars van Debian gemaakt. Etch is nu in de freeze-fase aangekomen, maar er is nog geen nieuwe releasedatum bekend.

• Zwerver
  • Niet online
Zucht, die titel is ook weer zo doorzichtig.... ik zou zeggen lees het stuk, vraag de Debian-maintainer die hier op GoT zit om de juiste reden en stop de FUD....

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Zwerver: precies. Dat artikel lijkt wel stemmingmakerij in plaats van nieuws! Een journalist zou betere research moeten doen, dan kun je niets anders concluderen dan dat die uitspraken compleet uit z'n verband zijn gerukt.

• Jesse
Ik ben ook van mening dat de titel niet juist weergeeft wat er aan de hand is, maar als je dit (of meer) aan de kaak wilt stellen, begin dan een eigen topic in FA.

Jullie beduiden het btw wel als FUD/stemmingmakerij, maar stellen er ook geen argumenten tegenover. :/

[ Voor 26% gewijzigd door Jesse op 21-12-2006 14:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind zelf het bericht ook te negatief neergezet. Daarom heb ik het ook hier geplaatst, om een dicussie erover te beginnen.

Overigens draait etch nu tot volle tevredenheid op mijn desktop en op mijn laptop. Vooral het netwerkgebeuren is verbeterd, ik kan zelfs nu wlan's in de buurt zien, waar ik dit vroeger niet kreeg en ook niet in ubuntu edgy eft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:17
Is er al iets meer bekend over de aankomende release van Debian 4.0 aka Etch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Op 24 December zijn de laatste "grote" problemen in kaart gebracht.

Etch komt uit als dat klaar is. Binnen nu en korte tijd dus :)

Edit: Hier is het laatste bekend gemaakt "critical release bug report" van 29 december.

[ Voor 28% gewijzigd door Jk_W op 07-01-2007 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
klik! woody gaat naar archive, etch kan niet lang meer op zich laten wachten lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 09:46

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2007 @ 21:07:
klik! woody gaat naar archive, etch kan niet lang meer op zich laten wachten lijkt me :)
Zoals ik het lees betekend het niets meer dan dat woody (3.0) archived is en sarge (3.1) de enige supported distro is atm.
The Debian security team is able to support up to two distributions at the same time for about one year. This way users are given a one year period to upgrade their systems to the current stable distribution. After this period security support for the old stable distribution is discontinued and the distribution itself is archived on the dedicated archive host.
Dus in principe zou het los van elkaar moeten staan, maar waarschijnlijk heb je wel gelijk :P

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Ik ben aan het zoeken geweest, maar niets gevonden over een evt .release verwachting.

Weet iemand al iets meer over Etch? Wordt het nu echt maanden uitgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 14:44
Het is angstvallig stil geworden omtrent de voortgang. De grafiek extrapolerend lijkt het erop dat het nog wel een paar maanden gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Welke grafiek bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 14:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ondertussen lekker op feisty fawn bezig met me desktop, op me server: debian etch, en op me nas gentoo, gaat me veelste langzaam allemaal bij debian |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 15:59:
gaat me veelste langzaam allemaal bij debian |:(
En die verschillen, die jij kan merken, liggen aan het 'compileren voor de hardware'? Ik moet de eerste benchmark nog zien die aantoont dat Gentoo in het dagelijks gebruik merkbaar sneller is dan een andere distributie; met Googlen kan ik er geen vinden. Het zou me niets verbazen als de vermeende hogere snelheid alleen aan de reputatie van Gentoo en configuratieverschillen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Confusion schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 21:14:
[...]

En die verschillen, die jij kan merken, liggen aan het 'compileren voor de hardware'? Ik moet de eerste benchmark nog zien die aantoont dat Gentoo in het dagelijks gebruik merkbaar sneller is dan een andere distributie; met Googlen kan ik er geen vinden. Het zou me niets verbazen als de vermeende hogere snelheid alleen aan de reputatie van Gentoo en configuratieverschillen ligt.
Hij heeft het over de release-cycle :> Ricers gebruiken geen Ubuntu FF en/of Debian Etch naast Gentoo :+

Een beetje nadenken voor je post kan geen kwaad denk ik. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Jungian op 07-03-2007 21:24 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Jungian schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 21:19:
Een beetje nadenken voor je post kan geen kwaad denk ik. ;)
Gezien de maar waarop Debian testing en unstable voortschrijden, is het me volstrekt onduidelijk op welke manier Debian 'veelste langzaam' is. Tenzij het gaat over het feit dat unstable geen 'upstart' heeft, maar dan begrijp ik weer niet wat Ubuntu in het verhaal te zoeken heeft. Don't blame the messenger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Confusion schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 22:27:
[...]

Gezien de maar waarop Debian testing en unstable voortschrijden, is het me volstrekt onduidelijk op welke manier Debian 'veelste langzaam' is. Tenzij het gaat over het feit dat unstable geen 'upstart' heeft, maar dan begrijp ik weer niet wat Ubuntu in het verhaal te zoeken heeft. Don't blame the messenger.
Spreekt hier een Debian-fanboy ofzo ? Debian Testing en Unstable lopen allebei hopeloos achter op alle overige distro's atm. Alleen Debian Experimental is nog redelijk up-to-date. Iets verkeerd opvatten en het op deze manier proberen te verbloemen is een beetje mod-onwaardig imo.

Het gaat hier trouwens niet om mijn mening, dat Debian achterloopt door de bizar uitlopende release van Etch is een feit.

[ Voor 14% gewijzigd door Jungian op 07-03-2007 22:40 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Jungian schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 22:31:
Debian Testing en Unstable lopen allebei hopeloos achter
Wat mis je in unstable?
Iets verkeerd opvatten en het op deze manier proberen te verbloemen
Ik verklaar waarom ik het verkeerd opvatte. Waarom je dat als verbloemen ziet is me een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt beter stellen... wat mis je in Etch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Gnome > 2.14, OpenOffice 2.1, Azureus 2.5.0.4, een nieuwere versie van The Gimp, een nieuwere versie van Mplayer etc.

Pak er
http://www.debian.org/distrib/packages en

http://packages.ubuntu.com/ of
http://www.gentoo-portage.com/

bij als je meer vergelijkingsmateriaal wilt.

Debian < Experimental loopt schaamteloos achter door de Etch-farce. Als je nog steeds van mening bent dat dat niet zo is dan heeft het geen zin met deze discussie door te gaan.

Ook leuk om bij te houden is dit grafiekje (wat ook hierboven al is genoemd). 84 bugs zou appeltje eitje moeten zijn voor zo'n gigantische distro. Van enige voortgang is praktisch geen sprake op het moment, aangezien er net zo snel bugs opgelost worden als er bugs bij komen (en dat zijn er heus niet zo veel).

[ Voor 24% gewijzigd door Jungian op 07-03-2007 22:55 . Reden: zinsconstructie was bagger ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 22:48:
Je kunt beter stellen... wat mis je in Etch ?
Debian stable vergelijken met Ubuntu of Gentoo is geen vergelijking van gelijkwaardige systemen. Suse, Redhat/Fedora, quo vadis?
Jungian schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 22:50:
Gnome > 2.14, OpenOffice 2.1, Azureus 2.5.0.4, een nieuwere versie van The Gimp, een nieuwere versie van Mplayer etc.
Ik vroeg wat je mistte, niet ieder verschil dat je kon vinden. Mplayer zit overigens uberhaupt niet in Debian.
Debian < Experimental loopt schaamteloos achter door de Etch-farce. Als je nog steeds van mening bent dat dat niet zo is dan heeft het geen zin met deze discussie door te gaan.
Ik geef enkel aan dat ik 'veelste langzaam' zodanig niet op Debian Unstable van toepasing vind dat ik niet begreep wat Lupare bedoelde.

Als jij al vantevoren besloten hebt dat ik een 'Debian fanboy' ben en ondertussen zelf ongelovelijk agressief op Debian loopt af te geven, dan lijkt discussie me inderdaad zinloos. Als je het zo 'schaamteloos' vind, laat Debian dan lekker links liggen en pleur op uit deze discussie. Mensen die een distributie onderhouden zijn jou geen enkele verantwoording schuldig en hoeven zich tegenover jou nergens voor te schamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdven
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 09:43
Jungian schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 22:50:
[...]
Ook leuk om bij te houden is dit grafiekje (wat ook hierboven al is genoemd). 84 bugs zou appeltje eitje moeten zijn voor zo'n gigantische distro. Van enige voortgang is praktisch geen sprake op het moment, aangezien er net zo snel bugs opgelost worden als er bugs bij komen (en dat zijn er heus niet zo veel).
Ik zou zeggen: leef je uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

@Confusion; mplayer zit wel in Etch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

eamelink schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 09:32:
@Confusion; mplayer zit wel in Etch :)
Euh, daarvan heb ik dan gemist dat ze overeenstemming over licensing terms hebben bereikt. Heeft dat in 1 van de newsletters gestaan? Ik gebruikte de packages van Marillat al jaren naar tevredenheid :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Confusion schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 08:26:
Ik vroeg wat je mistte, niet ieder verschil dat je kon vinden.
Nieuwe versies mag je niet missen volgens jou ? Ik vind het een must.
Mplayer zit overigens uberhaupt niet in Debian.
Hoe zou jij dit noemen dan ? Gebruik je zelf geen Debian ofzo ? Iemand anders was me al ruim voor
Als jij al vantevoren besloten hebt dat ik een 'Debian fanboy' ben en ondertussen zelf ongelovelijk agressief op Debian loopt af te geven, dan lijkt discussie me inderdaad zinloos. Als je het zo 'schaamteloos' vind, laat Debian dan lekker links liggen en pleur op uit deze discussie. Mensen die een distributie onderhouden zijn jou geen enkele verantwoording schuldig en hoeven zich tegenover jou nergens voor te schamen.
Lollige opvatting. Ik mag het niet schaamteloos en belachelijk vinden dat ze maanden achter op schema liggen als grootste distro out there ? Ik heb nu Debian Unstable op mijn desktop staan. Wellicht was het unstable in 1998 wat ik nu qua programmatuur heb, maar het is nu hopeloos outdated. Oppleuren ga ik sowieso zeker niet, jouw brakke redenering en baggerargumenten aanvallen zie ik wel zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Jungian op 08-03-2007 12:20 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Kinders, zullen we het even wat minder aggressief doen :>

Verder is het wel duidelijk dat zo langzamerhand unstable achterloopt. Ik ben het wel met Jungian eens dat een nieuwe versie vaak meer functionaliteit bied en je dus wel een nieuwe versie van een programma kan missen :)
Daarnaast is het main target van debian natuurlijk niet een mooie desktop laten draaien: daar zijn andere distro's voor. Wat ook al werd aangegeven in het .plan door moto-moi is dat het fijn is om te updaten en zeker weten dat alles heel blijft. Dat wil debian, dus wordt er zorgvuldig getest.

Omdat andere distro's veel vooruitstrevender zijn dan debian lijkt me het een goede zaak dat debian eens de focus verschuift van leuk experimental updaten naar unstable stable maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Jungian schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 12:19:
Nieuwe versies mag je niet missen volgens jou ? Ik vind het een must.
Je mist iets niet 'omdat er een nieuwere versie is'. Je mist iets, omdat de nieuwere versie iets heeft dat je nodig hebt of wilt hebben. Ik vraag dus wat jij nodig hebt of wilt dat in die nieuwe versies zit. Nieuwe versies willen hebben, just for the sake of it, is voor geen enkele distro maintainer een reden om iets te packagen.
Ik mag het niet schaamteloos en belachelijk vinden dat ze maanden achter op schema liggen als grootste distro out there ?
Je mag vinden wat je wil, maar het is een nogal egocentrische houding. Wat je belachelijk vindt moet je zelf weten; wat je schaamteloos noemt vertelt iets over je karakter. Blijkbaar vind jij dat de Debian maintainers zich tegenover jou dienen te schamen voor het verwaarlozen van hun verantwoordelijkheden. Als er iets ronduit belachelijk is, is het die opvatting wel. Ze zijn jou geen enkele verantwoording schuldig.
Oppleuren ga ik sowieso zeker niet, jouw brakke redenering en baggerargumenten aanvallen zie ik wel zitten.
Ah ja, dus jij mag een groep developers zonder enig argument voor 'schaamteloos' uitmaken, maar als ik dan opmerk dat ze jou geen verantwoording schuldig zijn (een argument) en dat ze zich dus tegenover jou nergens voor hoeven te schamen (een redenering, want een conclusie op basis van het argument), dan heb ik een 'brakke redenering' en 'baggerargumenten'?

Je begint al met uitlacherig 'oh wat belachelijk toch dat iemand het verkeerd begrijpt' en de volstrekt onnodige opmerking dat ik dan wel niet zal hebben nagedacht en als ik uitleg hoe de vergissing tot stand kwam, dan krijg ik de ene flame na de andere? Het ergste is dat je zelf niet doorhebt hoe absurd dit is.
mithras schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 12:34:
Ik ben het wel met Jungian eens dat een nieuwe versie vaak meer functionaliteit bied
Je bent het eens met iets dat hij niet zegt en niet lijkt te bedoelen? :?

[ Voor 6% gewijzigd door Confusion op 08-03-2007 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Deze discussie gaat verder weinig zin hebben denk ik zo.
Confusion schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 13:15:
Je mist iets niet 'omdat er een nieuwere versie is'. Je mist iets, omdat de nieuwere versie iets heeft dat je nodig hebt of wilt hebben. Ik vraag dus wat jij nodig hebt of wilt dat in die nieuwe versies zit.
Verwacht je dat ik elke package af ga lopen, of ga je er vanuit dat 99% van de packages alleen maar security fixes heeft bij een bump ?
Je mag vinden wat je wil, maar het is een nogal egocentrische houding. Wat je belachelijk vindt moet je zelf weten; wat je schaamteloos noemt vertelt iets over je karakter. Blijkbaar vind jij dat de Debian maintainers zich tegenover jou dienen te schamen voor het verwaarlozen van hun verantwoordelijkheden. Als er iets ronduit belachelijk is, is het die opvatting wel. Ze zijn jou geen enkele verantwoording schuldig.

Ah ja, dus jij mag een groep developers zonder enig argument voor 'schaamteloos' uitmaken, maar als ik dan opmerk dat ze jou geen verantwoording schuldig zijn (let op, dat is een argument) en dat ze zich dus tegenover jou nergens voor hoeven te schamen (let op: een redenering, want een conclusie op basis van dat argument), dan heb ik een 'brakke redenering' en 'baggerargumenten'?

Je begint al met uitlacherig 'oh wat belachelijk toch dat iemand het verkeerd begrijpt' en de volstrekt onnodige opmerking dat ik dan wel niet zal hebben nagedacht en als ik uitleg hoe de vergissing tot stand kwam, dan krijg ik de ene flame na de andere? Het ergste is dat je zelf niet doorhebt hoe absurd dit is.
Ze moeten zich helemaal niet schamen tegenover mij. Debian stond vroeger vooral snelheid, tijdige security fixes en een stable waar elke andere distro jaloers van werd. Tegenwoordig valt het bij de eerste twee punten behoorlijk tegen. Voor nieuwere packages (met extra functionaliteit) ben je aangewezen op Experimental atm, wat ik helemaal niet de bedoeling vind. De stable is stabieler dan stabiel atm, maar een versiebump van software (zoals die gaat plaatsvinden als Etch er eindelijk is) zal ik (en waarschijnlijk velen met mij) behoorlijk fijn vinden (alhoewel dit waarschijnlijk geen gigantische impact zal hebben, aangezien het nog steeds om stable software gaat).

En @ je laatste comment, dat is dus WEL mijn punt. Er schort behoorlijk wat aan je interpretatievermogen
mithras schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 13:54:
En wat ik zelf eerder zei, van mij (en volgens mij zijn velen het met me eens) mag Debian inderdaad eens opschieten met unstabletesting stable maken.
*fixed*Voor de rest schiet je in de roos :Y

[ Voor 10% gewijzigd door Jungian op 08-03-2007 13:56 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Confusion schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 13:15:
[...]

Je bent het eens met iets dat hij niet zegt en niet lijkt te bedoelen? :?
Ik quote aan het begin van je reply:
Je mist iets, omdat de nieuwere versie iets heeft dat je nodig hebt of wilt hebben.
Bugfixes, betere support voor nieuwere hardware, methoden of standaarden, soms sneller of meer functionaliteit. Het is nu niet zo dat voor alle nieuwe software er 1 reden is om die nieuwe versies te hebben ;)

Er zijn velen redenen waarom je nieuwe software wil hebben, soms trouwens niet eens omdat je weet dat er iets is wat je wil. Er zijn met open-source projecten heel veel anderen die ook feature requests kunnen doen. Wellicht zijn er een paar zo geniaal en heb je er geen weet van. De nieuwe software geeft je wel die extra functionaliteit, terwijl je het in eerste instantie niet wist. Had je beter bij het oude kunnen blijven :?

En wat ik zelf eerder zei, van mij (en volgens mij zijn velen het met me eens) mag Debian inderdaad eens opschieten met unstable stable maken. Sommigen (zoals jij) kunnen best langer wachten, anderen (zoals Jungian) vinden het nu al veels te lang duren.
Het gevaar is natuurlijk altijd dat mensen weglopen bij de distro. Hoewel dit niet per se bij Debian geldt, zie je het wel bji Gentoo. Door de ruzies binnen het team zijn er zeker wel een aantal gebruikers afgehaakt. Door lang te wachten met software updaten zullen mensen misschien ook afhaken en naar een andere distro schuiven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Jungian schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 13:28:
Verwacht je dat ik elke package af ga lopen,
Ik verwacht dat je mij minstens 1 voorbeeld kan noemen van functionaliteit die jij mist in Debian Unstable. Als jij niets kan noemen dat je mist in Debian Unstable, dan loopt de distro effectief niet achter voor je.
En @ je laatste comment, dat is dus WEL mijn punt. Er schort behoorlijk wat aan je interpretatievermogen
Net als bij al die anderen die dagelijks op andere plaatsen komen klagen over het 'achterlopen', zonder dat ze iets kunnen noemen dat ze missen?

Ik weet wat het is om iets te missen in een stabiele versie en het uit een backport of testing te moeten halen. Ik weet ook wat het is om te wachten tot de nvidia-glx versie in unstable weer is rechtgetrokken met je kernel versie, zodat je vanaf de oude versie moet booten, terwijl apt-get upgrade de nieuwe al heeft neergezet. Ik weet wat het is om te wachten tot een irritante bug in een stuk software dat je dagelijks gebruikt is gefixed. Ik weet ook dat mijn collega's die andere distro's draaien precies dezelfde problemen hebben.
of ga je er vanuit dat 99% van de packages alleen maar security fixes heeft bij een bump ?
Ik weet dat 95+% van de packages bij een bump geen functionaliteit heeft die ik mistte en ik weet dat anderen zelden klagen over 'ik mis dit of dat'.
Ze moeten zich helemaal niet schamen tegenover mij. Debian stond vroeger vooral snelheid, tijdige security fixes en een stable waar elke andere distro jaloers van werd. Tegenwoordig valt het bij de eerste twee punten behoorlijk tegen.
Zijn er problemen met de snelheid van de security fixes?

Snelheidsverschillen tussen distro's zijn volgens mij minimaal en hangen voornamelijk van configuratie af (daar begon deze discussie mee!).
De stable is stabieler dan stabiel atm, maar een versiebump van software (zoals die gaat plaatsvinden als Etch er eindelijk is) zal ik (en waarschijnlijk velen met mij) behoorlijk fijn vinden (alhoewel dit waarschijnlijk geen gigantische impact zal hebben, aangezien het nog steeds om stable software gaat).
Sterker nog: geen enkele impact, omdat alles wat echt nodig is, al middels een backport binnengehaald is, of vanuit testing komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Confusion schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 14:09:
Zijn er problemen met de snelheid van de security fixes?
Security/bug-fixes komen veelal op hetzelfde neer bij Etch ( ook hier en daar een library die het begeeft). Dat het niet opschiet zijn we het hopelijk eens ? Bij stable is het overigens tip-top in orde :)
Snelheidsverschillen tussen distro's zijn volgens mij minimaal en hangen voornamelijk van configuratie af (daar begon deze discussie mee!).
Daar startte jij de discussie mee volgens mij :P Ook hier had ik het weer over snel releasen (geen bizar lange freeze-periodes), niet over operationele snelheden (waarbij het praktisch geen reet uitmaakt of je van source compiled of een binary gebruikt).

Paar voorbeelden van nuttige versie-bumps :
  • Experimentale programmatuur als Beryl krijgt er bij elke bump functionaliteit bij.
  • OpenOffice.org 2.1 start veel sneller op dan 2.0.4.
  • De Gimp interface is in de laatste versies behoorlijk verandert qua indeling (beter).
  • Bij Mplayer zie ik graag welke taal een bepaalde stream is.

Mijn "beef" met Debian is atm dat Etch Unstable tegenhoudt (terwijl Experimental nog aardig op schema ligt).

Tjah, Debian heeft gewoon organisatorische problemen. Dat wordt niet opgelost doordat mensen er over gaan klagen. Trouwens, ik geloof niet dat Gentoo of Ubuntu daadwerkelijk zoveel beter zijn. Meer up-to-date: ja. Minder bugs? Als ik zo naar mijn collega's luister: nee.
Ubuntu is niet mijn keuze-distro, maar van organisatorische problemen is geen sprake. Gentoo zit blijkbaar in hetzelfde schuitje als Debian (beleid ontbreekt, (triviale) bugs blijven te lang staan, sommige packages laten lang op zich wachten). Waar is het trouwens misgegaan bij Debian ?

Ubuntu Feisty (nu nog alpha (beta ?)) komen aardig wat bugs / kleine foutjes in voor atm. Ubuntu Edgy Eft en Dapper Drake (de stable) is weinig mis mee.

Gentoo Stable zit briljant inelkaar (lees : zowel stabiel als aardig up-to-date packages), terwijl Gentoo Unstable de laatste paar maanden zijn naam eer aan het doen is (zie bijvoorbeeld een libexpat-bump, waardoor je Gnome niet meer werkt aangezien er bizar veel inconsistent links zijn (en waarbij de oplossing revdep-rebuild is, waarbij je 100 packages mag recompilen)).

[ Voor 31% gewijzigd door Jungian op 08-03-2007 15:05 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

mithras schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 13:54:
Er zijn velen redenen waarom je nieuwe software wil hebben, soms trouwens niet eens omdat je weet dat er iets is wat je wil. Er zijn met open-source projecten heel veel anderen die ook feature requests kunnen doen. Wellicht zijn er een paar zo geniaal en heb je er geen weet van. De nieuwe software geeft je wel die extra functionaliteit, terwijl je het in eerste instantie niet wist. Had je beter bij het oude kunnen blijven :?
Ik draai niet voor niets unstable thuis: dan zie ik of er leuke nieuwe features zijn. Maar er is zelden iets dat ik mis. Ik zit nergens om te springen en ga sowieso geen developers vervloeken omdat ze niet opschieten, ook niet als unstable mijn bak breekt.
Het gevaar is natuurlijk altijd dat mensen weglopen bij de distro. Hoewel dit niet per se bij Debian geldt, zie je het wel bji Gentoo. Door de ruzies binnen het team zijn er zeker wel een aantal gebruikers afgehaakt. Door lang te wachten met software updaten zullen mensen misschien ook afhaken en naar een andere distro schuiven :)
Tjah, Debian heeft gewoon organisatorische problemen. Dat wordt niet opgelost doordat mensen er over gaan klagen. Trouwens, ik geloof niet dat Gentoo of Ubuntu daadwerkelijk zoveel beter zijn. Meer up-to-date: ja. Minder bugs? Als ik zo naar mijn collega's luister: nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik weet niet waar het is 'misgegaan' bij Debian, ik denk ook niet dat het is 'misgegaan'. Maar één van de problemen bij Debian lijkt me wel dat ze werkelijk een gigantische sloot packages hebben. En voor de gebruiker is dat natuurlijk ontzettend handig, je kan de hele wereld bij elkaar apt-getten, maar het vergt enorm veel mankracht om al die packages maar bij te houden. En het probleem is dan ook weer dat het klachten oplevert dat het niet snel genoeg gaat. Ik heb liever dat m'n package níet in een standaard repo zit, dan dat de boel altijd een jaar achterloopt op upstream.

Wat dat betreft is het Windows model van programma's verspreiden (ieder voor zich) een heel stuk minder intensief voor de ontwikkelaars van Windows. Het zadelt alleen de gebruikers weer op met een overmaat aan onoverzichtelijk upgrademethoden en over het algemeen een onveiliger systeem doordat patches niet doorkomen. Maar het gaat wel lekker snel ;)

Een écht uniform systeem van packagen zou wat dat betreft best handig zijn. Nu gooit een upstream maintainer z'n tarballs online, en dan tegen de tijd dat een packager zin en tijd heeft op hetzelfde moment gaat hij eens kijken of de patches van vorige keer nog werken en een nieuwe package bakken en uploaden. Als de upstreammaintainer gewoon in Het Packageformaat zou kunnen publiceren sla je een aardige hoop bureaucratie over :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Jungian schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 14:48:
Security/bug-fixes komen veelal op hetzelfde neer bij Etch ( ook hier en daar een library die het begeeft). Dat het niet opschiet zijn we het hopelijk eens?
De release van Etch? Nee, die schiet inderdaad niet op.
Ook hier had ik het weer over snel releasen
Debian is toch altijd traag geweest?
Mijn "beef" met Debian is atm dat Etch Unstable tegenhoudt (terwijl Experimental nog aardig op schema ligt).
Maar dan kan je de dingen die je wilt toch uit Experimental halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Confusion schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 17:43:
Debian is toch altijd traag geweest?
Stable is altijd opperlangzaam geweest qua tussentijdse updates (zoals het hoort). Testing / Unstable / Experimental gingen vroeger een stuk rapper (visualiseer nu als een vijver en vroegâh als een rivier / waterval). Wellicht komt het door de gigantische hoeveelheid packages die Debian inmiddels in zijn repositories heeft (zoals hierboven staat), misschien door eventuele problemen binnen Debian waar ik niets vanaf weet / wil weten.
Maar dan kan je de dingen die je wilt toch uit Experimental halen?
Ik zou liever zien dat Experimental self-contained wordt dan :)

edit:

Ik vind de nieuwe kleurkeuze van het icoontje van Iceweasel goed geslaagd trouwens :)

[ Voor 6% gewijzigd door Jungian op 08-03-2007 18:37 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmm ik gebruik ook Debian al een hele tijd. Voor mij is stabiliteit belangrijk, maar voor sommige dingen heb ik voor m'n thuissituatie gewoon iets meer nodig en daarom draai ik vaak al testing. Da's prima want zelfs testing is bij Debian al heel wat stabieler als sommige andere distro's

Ik heb vaak zelf nagedacht hoe Debian wat flexibeler/sneller met het releasen kan worden en eigenlijk is er weinig te doen. Wat een mogelijkheid zou zijn is dat Debian een soort core distributie maakt, met de kernel, GNU userland, de install en wat handige utilities als VIM/emacs etc.: een beetje zoals de meeste BSD's dat doen. Voor de rest van de packages zou er een ander release cycle moeten komen. Debian desktop die zich bezighoudt met het releasen van de DM's en WM's en X, virtualisatie, daemons etc. Zo zou je een Debian core versie X kunnen draaien, die zijn eigen release cycle heeft, terwijl bijvoorbeeld de X club ondertussen al 2 nieuwe releases achter de rug heeft (al naar gelang en snelheid waarin de verwezenlijkt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Voor de geinteresseerden: hij is er intussen echt bijna zo lijkt het ;)
Hi,

we're almost at the release now, but before you start to party, there
are still a few important steps missing. So we thought we'd give you an
overview of our current status.

Most release critical bugs are resolved now. If you are able to help us
with one of the remaining bugs, be welcome, and be fast.

The most important step that remains to be done is to finalize the release
notes, skim through the update reports and - well, fix the last remaining
few blockers. Etch is of a very good technical quality, and we just need to
polish a few remaining issues.

In order to have the time to do so, we are going to move the release for
another week or so. Our secret plan was to announce the release on April 1st
(that would have been fun, don't you think so :) ), but well - quality is
more important.
Ze zijn met name nog bezig aan de upgrade paths te controleren wat ik zo zag.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Etch is officieel uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSteven
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09-2024
Ik heb ook de mail gehad en toegevoegd aan de meuktracker. De url die in de mail staat is echter niet "zo" bereikbaar. Zal wel met synchronisatie van de mirror's te maken hebben.

Steven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GSteven schreef op zondag 08 april 2007 @ 15:45:
Ik heb ook de mail gehad en toegevoegd aan de meuktracker. De url die in de mail staat is echter niet "zo" bereikbaar. Zal wel met synchronisatie van de mirror's te maken hebben.

Steven
Jij was het dus die me voor was O+

Link doet het nu wel inmiddels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Eindelijk :)

[edit]
Alhoewel ik hem in de meuktracker niet zie.

[ Voor 69% gewijzigd door Tomsworld op 08-04-2007 16:01 ]

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09-2024

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

En nu?
apt-get dist-upgrade :)

Moet je nu nog wat aan je sources.list editten of gaat dit automatisch.

Specs: Server, WS boven, WS beneden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

DDemolition schreef op zondag 08 april 2007 @ 16:03:
En nu?
apt-get dist-upgrade :)

Moet je nu nog wat aan je sources.list editten of gaat dit automatisch.
Als er referenties staan naar 'stable' gaat het automatisch, als er 'sarge' staat niet.
Als je nog niet klaar bent om te upgraden referenties omzetten naar 'sarge', als je er al wel klaar voor bent naar 'etch' of 'stable'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tomsworld schreef op zondag 08 april 2007 @ 16:00:
Eindelijk :)

[edit]
Alhoewel ik hem in de meuktracker niet zie.
Staat in de queue, het is 1e paasdag he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDemolition

DDemolition

Mijn uit de neus etende test-server is al om:
81.207.68.138

Deze week maar even testen wat het effect op cyrus en sendmail is voordat de servers van klanten omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, 1e install van de kde-iso is alweer mislukt, gelukkig virtueel. Ik had gewoon met de text-based installer geinstalleerd, maar hij heeft kde niet geinstalleerd, om daarna kde los te gaan doen had ik geen zin in, dus ff met installgui optie installatie geboot, en daar installed ie wel kde. Terwijl bij die text-install hij toch echt de install-kde param had meegegeven, maargoed ;)

btw: verse install van etch is nu bezig op me desktop, feisty is eraf :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2007 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

DDemolition schreef op zondag 08 april 2007 @ 16:41:
Mijn uit de neus etende test-server is al om:
81.207.68.138

Deze week maar even testen wat het effect op cyrus en sendmail is voordat de servers van klanten omgaan.
Alleen je kernel loopt nog wat achter, zo te zien heb je een dist-upgrade gedaan, de standaard kernel in 4.0 is namelijk 2.6.18 :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDemolition

DDemolition

DeMoN schreef op zondag 08 april 2007 @ 18:04:
[...]

Alleen je kernel loopt nog wat achter, zo te zien heb je een dist-upgrade gedaan, de standaard kernel in 4.0 is namelijk 2.6.18 :)
Ja, klopt. Die ga ik denk ik niet upgraden. Vooral Sata ondersteuning en en andere kleine dingetjes schijnen verbeterd te zijn.
De 4.0 netinst is wel al gewoon beschikbaar, die natuurlijk wel met dezelfde moeite geinstalleerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn eerste berichtje vanaf etch :) nu nog ff de nvidia driver aanslingeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 21:59:
Mijn eerste berichtje vanaf etch :) nu nog ff de nvidia driver aanslingeren :)
Deed je dat nog niet in Sarge dan gebruikmakend van de Etch drivers ?

Mhh, zal je lang hebben moeten wachten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Ik heb een probleem met betrekking tot de etch release. Nadat etch stable is geworden heb ik een upgrade gedaan. In mijn /etc/apt/apt.conf stond 'Apt::Default-Release "etch"'. "etch" moest natuurlijk "stable" zijn, want blijkbaar draaide ik effectief sid up to date. Is er een handzame manier om terug te draaien naar etch?

Ik heb geprobeerd sid uit de sources te halen, maar dat haalt niks uit. Is de enige handzame manier formatteren? Ik heb gelukkig een aparte /home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

huh ? Een Sid update ?

Dat zou niet met die sources moeten gebeuren hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Ivo schreef op maandag 09 april 2007 @ 01:57:
Ik heb een probleem met betrekking tot de etch release. Nadat etch stable is geworden heb ik een upgrade gedaan. In mijn /etc/apt/apt.conf stond 'Apt::Default-Release "etch"'. "etch" moest natuurlijk "stable" zijn, want blijkbaar draaide ik effectief sid up to date. Is er een handzame manier om terug te draaien naar etch?

Ik heb geprobeerd sid uit de sources te halen, maar dat haalt niks uit. Is de enige handzame manier formatteren? Ik heb gelukkig een aparte /home.
Er zijn manieren om te downgraden; ik heb het ook een keer gedaan. Helaas weet ik niet precies meer hoe; Google was mijn vriend. IIn ieder geval kan je in een config file aangeven of je packages wilt 'pinnen' en kan je getallen meegeven die voorkeuren aangeven. Maar downgrade paden zijn niet altijd gegarandeerd, dus het kan zijn dat het vanaf jouw install niet kan.

De meest bewerkelijke oplossing is handmatig, package voor package, de packages downgraden en zelf een downgrade pad bepalen (of creeren door bijvoorbeeld tijdelijk iets te uninstallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 01:17:
[...]

Deed je dat nog niet in Sarge dan gebruikmakend van de Etch drivers ?

Mhh, zal je lang hebben moeten wachten :9
????????????????????????

Gewoon een verse install van etch hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 11:28:
[...]

????????????????????????

Gewoon een verse install van etch hoor :)
Ik bedoel... bijna iedereen met Sarge draaide de Nvidia drivers van Etch of Sid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 12:57:
Ik bedoel... bijna iedereen met Sarge draaide de Nvidia drivers van Etch of Sid.
Er waren mensen die Sarge op de desktop draaiden ? Die gebruikten zeker ook nog CRT's en Pentium II's (extreme vorm van 'if it isn't broken, don't fix it') :+

[ Voor 9% gewijzigd door Jungian op 09-04-2007 13:30 . Reden: spelfoutje ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op maandag 09 april 2007 @ 13:28:
[...]

Er waren mensen die Sarge op de desktop draaiden ? Die gebruikten zeker ook nog CRT's en Pentium II's (extreme vorm van 'if it isn't broken, don't fix it') :+
Ja ik snap het ook niet helemaal, I prefer testing hier.

Er blijven mensen bestaan die denken dat alles wat "BETA" moet zijn slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, wat wel irritant is though dat na het apt-get install nvidia-glx en een dpkg-reconfigure xserver-xorg mijn fonts opeens mini zijn geworden, dus in kde alle fonts een beetje op lopen krikken, maarja dat helpt natuurlijk niet bij firefox enzo -_- ach ja, daalijk maar weer ff kijken wat ik er aan kan doen. Ik moet wel zeggen dat etch retesnel is hoor, ookal is het ouder spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 11:29

Crakie

I want my board back, Lance

Is Debian een beetje een goede distro om meer te leren over Linux? Ik gebruik nu Kubuntu op mijn desktop, dus als ik daar wat meer van onder de motorkap wil zien, ligt Debian voor de hand. Maar als het een kwestie van een installertje langslopen is, dan heb ik er ook niet veel aan. Ik wil al spelende uiteindelijk een oud notebookje voorzien van een goed werkend systeem. Het doel is deze zo soepel mogelijk met een slanke GUI te laten lopen.

Wat zouden goede alternatieven zijn? Omdat het uiteindeljik ook een functioneel systeem moet zijn, wil ik wel een distro met een vorm van dependency handling, anders word ik gek. Gentoo is een mogelijkheid, maar 30 uur installeren is wel veel van het goede hoor.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Crakie schreef op maandag 09 april 2007 @ 19:18:
Is Debian een beetje een goede distro om meer te leren over Linux? Ik gebruik nu Kubuntu op mijn desktop, dus als ik daar wat meer van onder de motorkap wil zien, ligt Debian voor de hand. Maar als het een kwestie van een installertje langslopen is, dan heb ik er ook niet veel aan. Ik wil al spelende uiteindelijk een oud notebookje voorzien van een goed werkend systeem. Het doel is deze zo soepel mogelijk met een slanke GUI te laten lopen.

Wat zouden goede alternatieven zijn? Omdat het uiteindeljik ook een functioneel systeem moet zijn, wil ik wel een distro met een vorm van dependency handling, anders word ik gek. Gentoo is een mogelijkheid, maar 30 uur installeren is wel veel van het goede hoor.
Je kan met Debian/GNU Linux gewoon een simpel installertje langslopen en dan klaar zijn. In dat opzicht is het niet een bijzondere keus. Zodra jij je echter gaat verdiepen naar wat er onder de moterkap zit kan je al een hoop leren. Een mooie eerste stap is heel je /etc/init.d/ dir nalopen + cleanen. Bij Debian/GNU Linux is dat voor de meeste gebruikers iets te veel van het goede. Ook kan je wat gaan apt-get source'en om een beetje richting Gentoo te gaan.
Gentoo is in zekere zin ook een aanrader, je kan gewoon stap voor stap je systeem opzetten, iets wat met Debian/GNU Linux iets minder makkelijk gaat. Het nadeel is echter dat je op die oude laptop wel lang bezig bent met compileren en up2date houden van packages (ok, het valt op te lossen met distcc, maar super mooi is het ook niet).

Mijn conclusie: Als jij je wat meer gaat verdiepen in Debian/GNU Linux is er geen meerwaarde t.o.v. Gentoo, op het configuren van packages na, emerge werkt net wat beter dan apt-get source. Eenmaal uitgekloot + goed werkend heeft Debian/GNU Linux wel meerwaarde t.o.v. Gentoo, ivm benodigde tijd van software bijhouden.

* icyx is een tevreden Debian/GNU Linux gebruiker :)

[ Voor 3% gewijzigd door icyx op 09-04-2007 20:06 . Reden: typo's ]

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Een Pentium IV doet het anders prima als straalkachel hoor :) Een winter zonder Gentoo is in ieder geval een koude :P Als je Debian wilt ontleden kun je net zo goed Ubuntu ontleden aangezien de interne structuur precies hetzelfde is. Wil je meer weten hoe een linux-systeem is opgebouwd en dit semi-spelenderwijs ondervinden gebruik dan Gentoo. Als je tijd teveel hebt erg aan te raden voor oude hardware >:) Als je echt die-hard wilt zijn en je zinvolle leven met een paar dagen / weken (afhankelijk van je hardware) wilt verkorten "installeer" je LFS (waar je onbetwist het meeste van leert).

* Jungian is een tevreden gebruiker van Gentoo, ArchLinux, Debian en Ubuntu

[ Voor 20% gewijzigd door Jungian op 09-04-2007 20:39 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Jungian schreef op maandag 09 april 2007 @ 20:36:
Een Pentium IV doet het anders prima als straalkachel hoor :) Een winter zonder Gentoo is in ieder geval een koude :P Maar als je Debian wilt ontleden kun je net zo goed Ubuntu ontleden (de interne structuur is precies hetzelfde). Wil je meer weten hoe een linux-systeem is opgebouwd en dit semi-spelenderwijs ondervinden gebruik dan Gentoo. Als je tijd teveel hebt erg aan te raden voor oude hardware >:) Als je echt die-hard wilt zijn "installeer" je LFS.
Tsja, een laptop is over het algemeen niet echt een straalkachel ;).
Maar Debian ontleden vind ik geschikter dan Ubuntu ontleden, Debian GNU/Linux is veel minder bloated dan Ubuntu. Een ander punt is dat ik vind dat Ubuntu dev'vers je als idioten behandelen, en de Debian GNU/Linux mensen veel minder. Als laatste houd ik ook van RTFM uitroepen op IRC ^^

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
icyx, worden er weer nieuwe/geupdate packages toegevoegd aan sid? Of is deze nog in z'n winterslaap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 22:56:
icyx, worden er weer nieuwe/geupdate packages toegevoegd aan sid? Of is deze nog in z'n winterslaap?
Zelf verwachtte ik een lading nieuwe pakketten binnen te krijgen door op testing te blijven hangen. Mooi niet dus ;). Ik neem aan dat er eerdaags weer een verschuiving komt. Sid heb ik nog nooit gedraaid, dus daar durf ik niets over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07
Ah, vandaar dat er ineens honderden packages achter zijn gehouden (kept back) in de dagelijkse apt-get update / apt-get upgrade (-[d|s]qq) (nu ja, bijna dagelijks :P Ding stond gisteren toevallig uit :+ )

Upgrade-instructies: http://www.debian.org/rel...otes/ch-upgrading.en.html

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm is het niet een idee om hier het grote debian topic van te maken, net als het grote ubuntu topic??? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 00:36:
Hmm is het niet een idee om hier het grote debian topic van te maken, net als het grote ubuntu topic??? :)
Voor die paar keer in de zoveel jaar dat we het over Debian hebben ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jungian schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 00:40:
[...]

Voor die paar keer in de zoveel jaar dat we het over Debian hebben ?
Niet zo sarcastisch he >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

per definitie zijn "gorte" topics gewoon ruk ! :P

Info verdwaald, niemand vindt ooit nog iets terug en de startpost verouderd waar je bij staat. Daarom proberen we als mods de grote topics te ontmoedigen :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 22:56:
Hij is nog in zijn winterslaap (tenminste, gister) dus ik verwacht vandaag wel een of andere verandering. Het kan iig niet lang meer duren! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Ik draai al een maand tevreden etch, Is stabiel genoeg heb ik altjid al gemerkt enzo :)

Maar ik was nu bezig een test omgeving mirror te bouwen van mijn colo bak, draait nog sarge... net install erin, installeren, packages list dumpen...
opeens veel te veel upgraded packages.... blijkt die dus etch packages (nu dus stable) te pakken en duurde dat ongeveer 3 reinstalls voordat ik het door had |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Let op!!

De Radeon driver werkt na installatie niet direct. In de xorg.conf zal automatisch de "ati" video driver zijn ingesteld. Verander dit in "radeon" en je kunt X opstarten.

Dit probleem had ik met een Club3D ATI Radeon X850XT

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 14:37:
Ja ik snap het ook niet helemaal, I prefer testing hier.

Er blijven mensen bestaan die denken dat alles wat "BETA" moet zijn slecht is.
En ik snap die allergie voor alles wat ouder is dan zes maanden niet zo :)

Er zijn zat situaties waar een getest, stabiel platform gewoon wenselijk is. Denk aan workstations en servers bij bedrijven, maar ook aan een persoonlijke colocated server 350 km verderop. Dan wil je gewoon zo weinig mogelijk verrassingen.

Dat betekent niet dat testing of zelfs unstable slecht of onbruikbaar zijn, maar stable gebruiken (ook op desktops) is heus niet belachelijk ofzo. Het hangt allemaal van de situatie af :)
rickiii schreef op woensdag 11 april 2007 @ 13:19:
Let op!!

De Radeon driver werkt na installatie niet direct. In de xorg.conf zal automatisch de "ati" video driver zijn ingesteld. Verander dit in "radeon" en je kunt X opstarten.

Dit probleem had ik met een Club3D ATI Radeon X850XT
Dat zou geen probleem moeten zijn, de ati driver laadt automatisch de radeon driver voor Radeon kaarten. Uit de ati manpage:
DESCRIPTION
ati is an Xorg wrapper driver for ATI video cards. It autodetects
whether your hardware has a Radeon, Rage 128, or Mach64 or earlier
class of chipset, and loads the radeon(4), r128(4), or atimisc(4)
driver as appropriate.
Pagina: 1 2 Laatste