Goed systeem voor maximaal 700 euro

Pagina: 1
Acties:

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
Ik wil zelf een systeem samenstellen maar ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer, dus hoop dat jullie me kunnen helpen.

Wat ik wil
Ik wil een systeem waar ik genoeg applicaties naast elkaar kan draaien, dus Firefox met 10 tabbladen open, Photoshop af en toe etc. Daarnaast wil ik af en toe een spel spelen zoals NFS Carbon. Dit wil ik eigenlijk over 2 jaar nog steeds, ookal is het niet op de hoogste resolutie/kwaliteit etc.

Wat ik nu heb
Intel Celeron D 320 2400 Mhz
Asrock P4VT8+
256 Mb PC3200 400 Mhz
Club3D Ati Radeon 9200 SE
Seagate 80 Gb HDD IDE

Zoals je ziet is eigenlijk alles wat je op het moment nog nieuw kan kopen een verheerlijking voor mij: Dit systeem is behoorlijk bagger. Gamen wil al helemaal niet meer, de rest gaat maar ook slecht (komt ook door het geheugen)

Wat ik in gedachten heb
INTEL CORE 2 DUO (ALLENDALE) E6300 BOXED Digitique: €169,40
GIGABYTE GA-945P-S3Gistron: €87,35
Kingston 2X 512MB PC2-5300/677Digitique: € 112,60
SAPPHIRE RADEON X1950 PRO 256 MBDigitique: € 180,55
Seagate 7200.10 HDD SATA-II 250GB 16MBDigitique: € 75,70
COOLERMASTER CAVALIER 3 BLACKGistron: €62,50
COOLERMASTER EXTREME POWER 430 WATTDigitique: €41,10
Totaal excl. verzendkosten Digitique€760,35

Uitleg winkels
Gistron: Ik kan alles laten afhalen bij Gistron door een oom van mij, vandaar die winkel.
Digitique: Een van de goedkoopsten bij de 7600GT, voor de rest ook behoorlijk goedkoop.
Mycom: Zit hier in de stad, processorkoeler is best stil.

Digitique is vrij goedkoop.

Uitleg componenten
Processor: Aangeraden
Moederbord: Schijnt een goede te zijn
Geheugen: Ook daar snap ik het niet meer. Er is een bepaalde rekenmethode voor maar die heb ik niet helemaal door, deze leek me wel goed.
Videokaart: Goede kaarten, beter dan de 7900GT en goedkoper. Koeler erbij zodat die lekker stil is.
Harde schijf: Ik heb op het moment goede ervaringen met Seagate. Deze is lekker stil en als ik ergens een hekel aan heb zijn het harde schijven die lawaai maken. Vandaar.
Behuizing: Deze behuizing ziet er wel goed uit.
Voeding: Schijnt stil te zijn.

Assemblage
Ik ga waarschijnlijk samen met iemand het systeem in elkaar zetten.

Overige vragen
Ik heb het liefst zo weinig mogelijk lawaai. Ik hoorde dat je de fans al kan regelen met SpeedFan, kan dit ook met de koeler van de Processor en van de Videokaart of gaat dat vanzelf?

Opmerkingen
Ik heb geen beeldscherm omdat ik mijn huidige 17 inch CRT ga gebruiken. Doet het nog perfect. CD/DVD drives haal ik ook uit deze computer. Toetsenbord en muis uiteraard ook.
Het budget gaat eigenlijk tot de €700,- maar als het echt nodig is/veel winst oplevert ben ik bereid over de €700,- heen te gaan.
Windows ben ik nog niet uit. Is het aan te raden een 64 bit versie te nemen? Of meteen al Vista? Of gewoon een oude 32 bit versie?

_/-\o_ In ieder geval al heel erg bedankt voor de hulp tot nu toe. _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door basdv op 03-12-2006 19:01 ]

Verwijderd

Zou zeker opteren voor een x1950pro. Die kaartjes zijn even snel als een 7900GT en zijn qua prijs/prestatie een betere keus dan de 7600GT. Zeker als je binnen 2 jaar nog wil gamen zou ik niet voor minder gaan.

Die voeding die in de behuizing zit lijkt me ook niet van al te beste kwaliteit. Nu, hij zal hoogstwaarschijnlijk (zeker in 't begin) volstaan voor je systeem, al hebben goedkope voedingen de neiging een stuk luider te zijn dan hun A-merk tegenhangers (maw het luidste onderdeel in je pc) en geven ze al eens de geest (met eventuele schade aan andere componenten van je systeem).

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
De X1950Pro is inderdaad een goede kaart, echter wel 50 euro duurder. Daarmee kun je vast wel 2 jaar vooruit. Als processor zou ik echter de iets duurdere E6300 nemen met een goedkoope S775 mobo (MSI P965 Neo-F bijvoorbeeld). Veel meer prestatie voor weinig meer geld.
En met Speedfan kun je inderdaad de fans van je videokaart en je processor instellen.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Je kan ook kiezen voor Core2duo. Das beter, en verbruikt minder energie (makkelijker stil koel te houden).
De E6300 is even duur. Zal straks ff kijken hoe die zich verhoudt met een 4200x2.
Moederbord zal wel een 20-30 euro duurder worden.

Videokaart. Als je over een jaar een dx10-kaart wil kopen voldoet dit, maar anders toch echt die 1950pro (goede tip van gistron)

Geheugen: tja 2x 1gig zit er niet in met jouw budget. Neem dan een moederbord met 4 slotjes, zodat je later kan uitbreiden

Kast: Kast is prima hoor, maar ik twijfel over de voeding. Ken het merk niet, ik ben bang dat een q-tec-achtig is. Doe liever iets anders. Aopen tippen wij vaak...

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Soyuz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:50
Ik wil toevallig voor dezelfde prijs een nieuw systeem gaan bouwen, ook met behoud van mijn huidige dvd speler en brander. Linkje...

Enige aanmerkingen op je systeem:
Cooler Master X Dream K640: Deze koeler presteerd erg slecht, de boxed cooler is nog beter. Als je een stille cooler wil kun je beter voor de Alpine serie van Actric Cooling kiezen, is nog iets goedkoper ook.

Asus EN7600GT/2DHT 256MB WHITEBOX: De koeling die hier op zit maakt erg veel herrie, daarnaast 'slijten' zulke kleine koelertjes ook vrij snel. Over 2 jaar zul je je koeler zeker moeten vervangen, wat je ongeveer 30 euro kost. Een passief gekoelde variant kost je ~40 euro meer, maar je hoort hem niet en je hebt er ook in de toekomst geen omkijken meer naar.

Codegen E6099-CA(BRIZA)400W zwart: Codegen kasten en voedingen zijn echt bagger. Kies liever voor een echt merk (bijvoorbeeld een kast van CoolerMaster met een 350watt CoolerMaster voeding koop je al voor rond de 74 euro, en dan twee stille case fans kost je rond de 18 euro).

• basdv
Verwijderd schreef op zondag 03 december 2006 @ 12:55:
Zou zeker opteren voor een x1950pro. Die kaartjes zijn even snel als een 7900GT en zijn qua prijs/prestatie een betere keus dan de 7600GT. Zeker als je binnen 2 jaar nog wil gamen zou ik niet voor minder gaan.

Die voeding die in de behuizing zit lijkt me ook niet van al te beste kwaliteit. Nu, hij zal hoogstwaarschijnlijk (zeker in 't begin) volstaan voor je systeem, al hebben goedkope voedingen de neiging een stuk luider te zijn dan hun A-merk tegenhangers (maw het luidste onderdeel in je pc) en geven ze al eens de geest (met eventuele schade aan andere componenten van je systeem).
Oke, in ieder geval bedankt.
Is er bijv. nog verschil tussen Club3D en Sapphire en wat is dat een aanrader?
Ik zie bijv, ook dat Sapphire 2 verschillende heeft, dat zit in de koeler volgens mij. Is dat verschil groot?

Een mijn monitor is nog VGA, een DVI -> VGA convertor voldoet dan toch?

• RoD
  • Niet online

RoD

Converter voldoet inderdaad.
Verschillen in merk zitten em vaak in de koeler, en het ene merk klokt de kaart soms wat hoger.. maar dit kun je zelf ook prima doen. Het maakt niet zoveel uit welk merk je neemt.

• Dutchneon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01-2024

Dutchneon

6.375Wp Panda's&5100Wp SF-MT10

idd de merken maken niks uit, vaak is alleen de koeler anders maar die zijn in dit geval ook gewoon hetzelfde.
Eventueel kun je nog voor een tweedehands x1800xt gaan. Deze gaan nog iets sneller en kun je op de kop tikken voor rond de 170 euro op marktplaats ed!

Maarja daar moet je zin in hebben ;)

En idd een core2duo zou ik ook aanraden, zeker wanneer je die cheap-ass voeding behoud, scheelt dat weer in de marge die je hebt voor o.a. een (relatief) zware x1950 van ATI.

De am2 amd gebruikt namelijk aanzienlijk meer stroom!

Heb zelf voor mijn servertje overigens een nieuwe voeding - Antec SmartPower 2.0 SP-400, 400W - gekocht, kan ik zeker aanbevelen, die geeft dus wel een "echte" 400 watt en kwam uit verschillende test voor goedkope systemen heel goed naar voren!
Bovendien is hij erg stil en kost maar iets van 50 euro.

Dan kun je een kast uitkiezen zonder voeding, of natuurlijk gewoon de cheap-ass voeding voor Kogelstoten laten dienstdoen O-)

[ Voor 28% gewijzigd door Dutchneon op 03-12-2006 13:19 ]

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

• Dutchneon

Dutchneon

Heb hier even een vergelijking opgezocht, zoals je ziet heb ik hier even de e6400 gepakt omdat de 6300 niet in de test voor komt, maar die is redelijk vergelijkbaar.

De 6300 zal iets trager zijn maar kun je wel gemakkelijk op 6400 speeds en hoger laten lopen!

Zoals je ziet in de tests komt de CoreDuo2 er in alle tests beter uit.....:

http://www23.tomshardware...=433&model2=479&chart=171

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

• Soyuz
RoD schreef op zondag 03 december 2006 @ 12:58:
Als processor zou ik echter de iets duurdere E6300 nemen met een goedkoope S775 mobo (MSI P965 Neo-F bijvoorbeeld). Veel meer prestatie voor weinig meer geld.
Hij wil gebruik maken van zijn oude IDE dvd brander en speler, dan is dit bord niet aan te raden. Aangezien deze niet wil booten van IDE devices, word dus lastig met Windows installeren. Je kan beter voor een goed i945P bord gaan.

Tevens denk ik dat basdv beter voor een passief gekoelde 7600GT kan gaan dan voor de ATI 1950PRO. Hij geeft aan een stil systeem toch wel te prefereren en hij wil toch een tijd met zijn kaart vooruit kunnen. Dan is zo'n passieve oplossing toch wat duurzamer.

[ Voor 21% gewijzigd door Soyuz op 03-12-2006 13:37 ]

• basdv
Het systeem hoeft niet superstil te zijn, maar de computer die ik nu hebt maakt een baggerlawaai wat volgens mij alleen door de processor koeler komt.
Het gaat mij er een beetje om dat de PC niet te veel geluid maakt als ik gewoon aan het surfen etc. ben.

Welk moederbord zouden jullie mij aanraden dan? Ik hoef niks speciaals zoals WLAN etc.

• RoD
  • Niet online

RoD

StyleWarz schreef op zondag 03 december 2006 @ 13:33:
[...]

Hij wil gebruik maken van zijn oude IDE dvd brander en speler, dan is dit bord niet aan te raden. Aangezien deze niet wil booten van IDE devices, word dus lastig met Windows installeren. Je kan beter voor een goed i945P bord gaan.
Mijn P965 Neo-F boot anders prima van IDE devices? :?

• Soyuz
RoD schreef op zondag 03 december 2006 @ 13:42:
[...]

Mijn P965 Neo-F boot anders prima van IDE devices? :?
Naar mijn weten gebruikt MSI die JMicron 361 chip als IDE controller, heb jij mogelijk een nieuwe revisie met de JMicron 363 chip?

(Met die JMicron 361 boot je echt met geen mogelijk van welke IDE device dan ook, is vooral in de Duitse bladen C'T en Chip groot uitgelicht geweest ten tijde van de introductie van deze borden)

[ Voor 24% gewijzigd door Soyuz op 03-12-2006 13:47 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Zou kunnen, ik weet het niet. In ieder geval, dat betekent wel dat dit bord nog steeds een optie is voor de TS.

• Soyuz
RoD schreef op zondag 03 december 2006 @ 13:48:
Zou kunnen, ik weet het niet. In ieder geval, dat betekent wel dat dit bord nog steeds een optie is voor de TS.
Ik zou toch even voorzichtig zijn, als het bedrijf waar hij gaat bestellen nog de oude revisie heeft zit hij natuurlijk wel in de problemen.

• avdr2
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-04-2021
Dat een Celeron 2.4G voor die appjes te graag is wil er bij mij niet echt in. Je hebt overduidelijk met een paar andere bottlenecks te maken. Tuurlijk zal 1G RAM en een Athlon 4200 sneller zijn in het begin, en dat begint de vertraging opnieuw....

Try/test this eens met je huidige PC:

als de donder die 256MB vervangen door 1GB, liefst 2G

nieuwe installatie Windows XP op een kleine partitie van 4G bv
een aparte HD voor je TEMP
extra programmas installeren op een grote partitie van je Winschijf

Eens per maand defraggen, eens per week CONTIG.EXE draaien.

• basdv
Je hebt wel gelijk, ik kan veel meer uit het systeem halen door meer geheugen. Maar ik wil ook weer kunnen gamen etc. Dat zal dan nog steeds lastig worden.

Ik heb op het moment het volgende in gedachten:
THERMALTAKE MATRIX ZWART € 50,00
COOLERMASTER EXTREME POWER 430 WATT € 41,10
INTEL CORE 2 DUO (ALLENDALE) E6300 BOXED € 169,40
SEAGATE 7200.10 HDD SATA-II 250GB 16MB € 75,70
KINGSTON 2X 512MB PC2-4200/533 € 110,45
SAPPHIRE RADEON X1950 PRO 256 MB € 180,55

Welk moederbord zuden jullie dan aanraden?

En ik zie net dat een nette videokaart-koeler maar 19 euro kost, mocht het te lawaaiig zijn kan ik dus altijd nog een aanschaffen, net als een processorkoeler en een extra case fan (een aanwezig bij kast)

Edit: Iets over het budget heen is op het moment niet zo'n probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door basdv op 03-12-2006 14:47 ]

• Soyuz
basdv schreef op zondag 03 december 2006 @ 14:46:
En ik zie net dat een nette videokaart-koeler maar 19 euro kost, mocht het te lawaaiig zijn kan ik dus altijd nog een aanschaffen, net als een processorkoeler en een extra case fan (een aanwezig bij kast)
Hou er wel rekening mee dat als je je videokaart koeler vervangt dat de garantie op je kaart vervalt. Tevens word de 1950Pro erg heet en raad ik je echt een Zalman VF900-Cu om hem koel te houden. Deze kosten rond de 30 euro.

• basdv
StyleWarz schreef op zondag 03 december 2006 @ 14:54:
[...]

Hou er wel rekening mee dat als je je videokaart koeler vervangt dat de garantie op je kaart vervalt. Tevens word de 1950Pro erg heet en raad ik je echt een Zalman VF900-Cu om hem koel te houden. Deze kosten rond de 30 euro.
Voldoet de standaard koeler niet dan?
30 euro is opzich geen probleem maar dat van de garantie is toch wel jammer, zeker als de GPU kapot gaat.

• michaelvt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-01 21:53

michaelvt

Tweaky Gonzalez

Een Gigabyte S3 moederbord bijvoorbeeld zou je eens naar kunnen kijken

• Soyuz
@basdv
Mijn persoonlijke ervaring met videokaart koelers is dat ze na zo'n 1.5 tot 2 jaar zeer hinderlijk geluid produceren of er gewoon mee kappen. Daarom raad ik altijd aan de prijs van een vervangende koeling mee te rekenen als je de overweging maakt tussen een kaart met of zonder passieve koeling.

Je ATi 1950PRO kost je dus eigenlijk: 180+30= ~210 euro

Maar als je je garantie wilt behouden zou ik eventueel de koeler nu alvast kopen (omdat je nu zeker bent van een model dat past op je kaart) en deze na de 24 maanden garantie te vervangen.

---edit---
Een kaart zoals de GigaByte GeForce 7900GS is al direct voorzien van een prima Zalman koeler. en het merk HIS maakt bijvoorbeeld gebruik van Arctic-Cooling koelers, dat is ook mooi/duurzaam spul.

[ Voor 20% gewijzigd door Soyuz op 03-12-2006 15:10 ]

• Dutchneon

Dutchneon

- Zou niet voor deze voeding gaan, maakt behoorlijk veel lawaai en geen goede prestaties:
http://www.hardware.info/...r_Extreme_Power_430_Watt/

De antec die ik al eerder noemde, 350 of 400 watt variant maakt ongeveer 10db minder lawaai onder volle belasting

Verder zit ik alleen nog te denken aan ander geheugen dan het kingston wat je nu hebt staan om eventueel leuk te kunnen overclocken

• Dutchneon

Dutchneon

Nou ik heb inmiddels al een x1900xt kapot gehad, artifacts zonder overclocken ed. Had er een vf900 op zitten en die er gewoon weer afgehaald originele erop en opgestuurd, maand later had ik een nieuwe!!!

Dat merken ze vrijwel nooit hoor, of je moet de core beschadigen, dan word het een ander verhaal!

Maar ik zou het zeker aanraden zo'n vf900 van zalman, hij draait bij mij nu op zijn zachtste stand, op de x1900xt ongeveer 10 graden kouder als origineel, en dan is hij onhoorbaar!!!

De originele koeler van de x1900xt was echt een straaljager in vergelijking met deze!

• Soyuz
prelude36a schreef op zondag 03 december 2006 @ 15:07:
- Zou niet voor deze voeding gaan, maakt behoorlijk veel lawaai en geen goede prestaties:
http://www.hardware.info/...r_Extreme_Power_430_Watt/
Ik denk dat hij een ander model bedoelt?

• basdv
Kapotte koelers heb ik ook ervaringen mee, ik heb hier een pc staan met een X5600XT volgens mij, en het is net een een boormachine. Dus die Zalmann bestel ik er wel bij dan.

Over die voeding, ik had het inderdaad over een andere. die link die StyleWarz gaf. Is die wel goed?
De Antec Smartpower hebben ze bij Digitique niet, misschien dat ik hem dan bij een ander kan bestellen maar is toch weer zonde van de 9 euro verzendkosten.

Ik heb ondertussen dit moederbord uitgekozen:
De GIGABYTE GA-945P-S3

Verwijderd

StyleWarz schreef op zondag 03 december 2006 @ 15:02:
Een kaart zoals de GigaByte GeForce 7900GS is al direct voorzien van een prima Zalman koeler. en het merk HIS maakt bijvoorbeeld gebruik van Arctic-Cooling koelers, dat is ook mooi/duurzaam spul.
7900GS is dan ook een flinke hap trager dan de X1950pro :)

• Soyuz
basdv schreef op zondag 03 december 2006 @ 15:24:
Kapotte koelers heb ik ook ervaringen mee, ik heb hier een pc staan met een X5600XT volgens mij, en het is net een een boormachine. Dus die Zalmann bestel ik er wel bij dan.

Over die voeding, ik had het inderdaad over een andere. die link die StyleWarz gaf. Is die wel goed?
De Antec Smartpower hebben ze bij Digitique niet, misschien dat ik hem dan bij een ander kan bestellen maar is toch weer zonde van de 9 euro verzendkosten.

De GIGABYTE GA-945P-S3
Die CoolerMaster voeding is prima, heb hem al bij veel mensen ingebouwd als vervanging van zo'n el-cheapo geval. Heb nog nooit een kapotte gehad, geeft nette waarden en is zeer stil. Antec maakt ook prima voedingen, maar ze zijn over het algemeen duurder.

Ik ga hetzelfde moederbord kopen :9 erg fijn bord, heb hem van de zomer ook voor iemand ingebouwd, heerlijk stabiel bordje.

---edit---
Ik zag bij Digitique ook deze videokaart: GAINWARD BP7600GT GOLDEN SAMPLE SILENTFX vind ik toch ook een mooie kaart, en past beter in je budget.

[ Voor 11% gewijzigd door Soyuz op 03-12-2006 16:24 ]

• basdv
Fijn om dat te horen _/-\o_

Ik twijfel nu alleen nog over de kast.
Ik wil een mooie behuizing met het liefst 1/2 USB aansluitingen aan de voorkant.
Ik heb alleen op het moment 2 DVD/CD Drives (Een Sony wit met Blauw en merkloos witte CD-speler) die niet echt bij de kast gaan passen.
Opzich is het niet zo erg, maar ik heb liever iets met klepjes ofzo, iemand nog een rader voor rond de 50 euro met plek voor 2 fans (het liefst op www.digitique.nl)

En welk geheugen is een tip voor overklokken? Ik hoef het niet echt maar als er veel winst mee te behalen is...

En ik las net dat je beter 677 Mhz geheugen kan kopen en het dan op 533 Mhz zetten mocht je gaan overklokken, is dat simpel om te doen?

• Soyuz
Een degelijke kast met klepje is de COOLERMASTER CAVALIER 3 SILVER, wel iets over je budget maar dan koop je wel iets goeds. Je kan er een 120mm outtake en een 80mm intake casefan in plaatsen.

• basdv
StyleWarz schreef op zondag 03 december 2006 @ 16:27:
Een degelijke kast met klepje is de COOLERMASTER CAVALIER 3 SILVER, wel iets over je budget maar dan koop je wel iets goeds. Je kan er een 120mm outtake en een 80mm intake casefan in plaatsen.
Oke, vooral dat schroefloos design bevalt me wel. Maar maakt dat niet veel geluid?
En die 80mm case fans maken toch ook meer lawaai of valt dat wel mee?

Hij ziet er in ieder geval wel vet uit.

• Soyuz
@basdv
Dat ligt er maar precies aan wat voor case fan je koopt natuurlijk. De standaard fan zou ik er direct uithalen, en vervangen voor deze twee:

80mm: ARCTIC AF8025
120mm: ARCTIC AF12025
(De 80mm is zelfs nog wat stiller, respectievelijk 21 en 24 dba)

Dan nog een mooie ARCTIC FREEZER 7 PRO op je CPU, en jij draait wel koel :>

[ Voor 6% gewijzigd door Soyuz op 03-12-2006 16:42 ]

• Soyuz
Misschien is dit een mooi totaal, zit je nog keurig aan je budget ook.

Afbeeldingslocatie: http://i31.photobucket.com/albums/c359/StyleWarz/off.jpg

• basdv
Ik geef dan liever iets meer geld uit aan een videokaart, dat ik dan voorlopig ook goed zit.

Die fans en processorkoeler wacht ik nog even mee dan, misschien dat ik die later erbij koop.

• Soyuz
Ok, maar waarom besparen op je koeling? Zo duur zijn die case fans ook weer niet.

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-12-2025
http://img388.imageshack.us/img388/1474/700pcmj6.png

Heb hier voor de Antec Behuizing gekozen. Een goede behuizing met genoeg casefans en een goede voeding.

Qua geheugen 2 x 512 MB PC4200 om synchroon te draaien.

Een Western Digital 250 GB harde schijf. Heb er zelf ook 1 is heerlijk stil en doet goed zijn werk.

De Gigabyte DS3 een degelijk moederbord voor deze prijs.

Systeem is trouwens samengesteld bij Salland Automatisering.

[ Voor 7% gewijzigd door robvanderaart op 03-12-2006 17:01 ]

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

Verwijderd

basdv schreef op zondag 03 december 2006 @ 15:24:
De GIGABYTE GA-945P-S3
Ik zit te twijfelen tussen dit moederbord, de Asrock ConroeXfire-eSATA2 en de Asus Moederbord P5L 1394.
Alle drie intel 945P chipset, alleen heeft de asrock ook raid (weet niet of ik dit ooit ga gebruiken) en firewire. De firewire heb ik nodig voor de digi videocam. Met een extra kaartje hiervoor wordt het ook weer duurder.
De Asus heeft ook firewire maar is ook de duurste.(zit met een budget) :'(

Iemand ervaring met de Asrock ConroeXfire-eSATA2 ?

• basdv
StyleWarz schreef op zondag 03 december 2006 @ 16:57:
Ok, maar waarom besparen op je koeling? Zo duur zijn die case fans ook weer niet.
Daar heb je gelijk in, maar hier zit er standaard 1 in en als ik me daar niet aan erger laat ik het zo, net als de processor koeler die toch al duurder is.

• basdv
OP aangepast.

Ik heb nu alleen nog een vraag over besturingssysteem en geheugen.

Geheugen:
Wat is nou het beste? 533 Mhz of 667 Mhz? 2 x 533 = 1066 = FSB van CPU, dus dat is wel goed.

Besturingssysteem:
Is het aan te raden de 64-bit versie van windows te nemen of is de winst dan nihil?

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
basdv schreef op zondag 03 december 2006 @ 19:03:
OP aangepast.

Ik heb nu alleen nog een vraag over besturingssysteem en geheugen.

Geheugen:
Wat is nou het beste? 533 Mhz of 667 Mhz? 2 x 533 = 1066 = FSB van CPU, dus dat is wel goed.

Besturingssysteem:
Is het aan te raden de 64-bit versie van windows te nemen of is de winst dan nihil?
in elk geval is pc5300 niet de juiste snelheid, maar volgens mij kan je gewoon het pc5300 geheugen op de lagere snelheid draaien, dus 533mhz. (ik heb zelf nog niet gewerkt met ddr2-systemen, dus ik praat vanuit mijn ervaring met ddr-geheugen)
T voordeel is dat je met pc5300 in de toekomst beter kan oc'en. Dat is toch handig, prijs is volgens mij ongeveer gelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Quacka op 03-12-2006 20:20 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• robvanderaart
robvanderaart schreef op zondag 03 december 2006 @ 16:59:
http://img388.imageshack.us/img388/1474/700pcmj6.png

Heb hier voor de Antec Behuizing gekozen. Een goede behuizing met genoeg casefans en een goede voeding.

Qua geheugen 2 x 512 MB PC4200 om synchroon te draaien.

Een Western Digital 250 GB harde schijf. Heb er zelf ook 1 is heerlijk stil en doet goed zijn werk.

De Gigabyte DS3 een degelijk moederbord voor deze prijs.

Systeem is trouwens samengesteld bij Salland Automatisering.
Lees eerst dit eens.Ik heb het gevoel dat je er gewoon overheen gelezen heb. Ik zeg dat PC4200 synchroon dan loopt met je CPU. Dus is PC4200 het beste als je niet gaat / van plan bent om te overclocken.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• basdv
Ik ben totaal niet van plan te gaan overklokken, tenzij het echt superieure prestatiewinst oplevert waar ik niet vanuit ga. En tegen die tijd koop ik dan wel 2 keer 1 Gb PC5300 als dat nodig is.

Maar als het echt simpel is geheugen van 677 op 533 te zetten en het kan later prestatiewinst opleveren; waarom niet...

Salland heb ik gekeken maar kwam ik iets duurder uit en is even dichtbij.

[ Voor 34% gewijzigd door basdv op 03-12-2006 21:06 ]

• robvanderaart
Als je niet van plan bent om over te klokken dan heb je er geen meerwaarde aan ? Het kan later prestatiewinst opleveren ? Daar heb je ook zo lekker veel aan. Het moederbord gaat toch geen Quad Core ondersteunen etc. Dus dan zou je toch weer alles nieuw moeten kopen. Kan je net zo goed die extra centjes uitgeven aan een goede processkoeler of what so ever.

• basdv
Ik heb nog nooit aan overclocken gedaan en ben het ook niet van plan. Ik koop gewoon eerst 533 Mhz en mocht ik in de toekomst willen overclocken koop ik tegen die tijd wel nieuw geheugen bij.

Voor zover bedankt, iemand nog tips?

• basdv
Oke ik ben er dankzij jullie bijna klaar mee, dit is in ieder geval zeker:
  • INTEL CORE 2 DUO (ALLENDALE) E6300 BOXED € 169,40
  • SEAGATE 7200.10 HDD SATA-II 250GB 16MB € 75,70
  • SAPPHIRE RADEON X1950 PRO 256 MB € 180,55
  • ZALMAN VF900-CU € 31,15
  • GIGABYTE GA-945P-S3 € 87,35
Ik twijfel (zoals te zien) nog over 2 dingen, het geheugen en de kast.
Wat is volgens jullie beter, nu 2 keer 512 kopen, straks 2e hands verkopen en dan 2 x 1024 erin gooien of nu 1 reepje 1024 kopen en straks nog een erbij kopen.
Is het verschil (door dual channel en dat FSB niet gelijk is aan het aantal Mhz van de reepjes) nu te merken? En is hetzelfde merk reepje over 3 maanden nog wel te halen? (Kingston(

En ik twijfel nog over de kast. Ik had dit in gedachten:
  • COOLERMASTER CAVALIER 3 BLACK € 62,50
  • COOLERMASTER EXTREME POWER 430 WATT € 41,10
Maar zie net een hele vette kast:
http://www.alternate.nl/h...=TQXC90&showTechData=true

Hij lijkt mij heel stil, maar hoe is de voeding? Is die redelijk? Het is wel genoeg, maar zit ik straks niet met kapotte onderdelen door foute voltages etc.?

Verwijderd

Zie hier meer info over de nieuwe Arctic Cooling kasten:

"All-round" systeem voor 700 euro.

;)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2006 22:06 ]

• basdv
Ik denk dat ik toch voor 1 bankje 1024 Mb 677 Mhz ga, en dan over een tijdje weer een bankje erbij zet. Of verlies ik dan heel veel prestatie?

En ik heb besloten toch over een tijdje wel over te gaan klokken, voldoet dit bord dan:

GIGABYTE GA-945P-S3
Wat is anders rond de €100 aan te raden?

En als ik een 677 Mhz bankje erbij koop, moet ik dan beide bankjes op 533 Mhz zetten voor FSB of gaat dan vanzelf?

Dan ben ik er klaar voor om te bestellen 8)

Verwijderd

als het goed is schakelt het mobo automatisch over naar de laagste fsb, dus dat zal wel automatisch gaan.

• basdv
Ik heb toch besloten in eerste instantie 677 Mhz 1024 Mb te halen en over een paar maandjes weer een bankje. Misschien dat ik het geheugen dan moet onderklokken ofzo maar dat weet ik niet.

Is het mobo ook een beetje geschikt voor overklokken?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
basdv schreef op maandag 11 december 2006 @ 16:38:
Ik heb toch besloten in eerste instantie 677 Mhz 1024 Mb te halen en over een paar maandjes weer een bankje. Misschien dat ik het geheugen dan moet onderklokken ofzo maar dat weet ik niet.

Is het mobo ook een beetje geschikt voor overklokken?
Met elke moederbord kan je wel een beetje overklokken. Echt zwaar overklokken zal niet bij elke gaan.
Pagina: 1