To Mac Or Not To Mac?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 844 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zouden julie een 2de voeding adapter (82euro) en +2 yaar P&L garantie (137euro) aanschaffen (prijzen met onderwijs korting)?

Ik denk dat de adapter wat prijsig is en een garantie uitbreiding vind ik niet nodig gezien dat de kans dat ik een defect heb na 1 jaar (standard garantie) te klein is (alles erbij het komt uit op ca. 1900 euro 8)7 )... Maar ja, ik wil graag een andere mening horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 14:07:
Zouden julie een 2de voeding adapter (82euro) en +2 yaar P&L garantie (137euro) aanschaffen (prijzen met onderwijs korting)?

Ik denk dat de adapter wat prijsig is en een garantie uitbreiding vind ik niet nodig gezien dat de kans dat ik een defect heb na 1 jaar (standard garantie) te klein is (alles erbij het komt uit op ca. 1900 euro 8)7 )... Maar ja, ik wil graag een andere mening horen.
Met het neerlandse consumenten recht in de hand en een grote bek heb je gewoon standaard al 3 jaar garantie. Aan die oplichting van een willekeurig bedrijf dat jouw zogenaamd 'extra' garantie verkoopt werk ik niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Aan die oplichting van een willekeurig bedrijf dat jouw zogenaamd 'extra' garantie verkoopt werk ik niet mee.
Die Applecare die je koopt is geen oplichting, zie het maar meer als een manier om gelazer af te kopen. Apple wil je namelijk maar 1 jaar geven, en je moet een hele grote bek, heel veel brieven, en waarschijnlijk rechtsbijstand hebben wil je die drie jaar er ok echt uitslepen. Daarbij is tijdens die drie jaar npog steeds niet iedere reparatie zonder meer gratis, want kosten voor het normale gebruiksslijtage van de laptop kunnen dan gewoon in rekening gebracht worden. Als de harddisk stuk gaat na 2 jaar, en een reparatie kost 100 euro, dan zou het redelijk zijn als je daarvan maar de helft hoeft te betalen, omdat die schij al aan de helft van zijn logische levensduur zou zitten.

Koop je dus garantie bij, dan heb je dit gelazer niet en vervangen ze gewoon zonder gezeur je onderdelen. Als je dus echt afhankelijk van en goed functionerende computer bent, dan is die 137 euro voor 3 jaar garantie geen miskoop, denk ik. Omgerekend per maand is het niet eens zo'n hoog bedrag voor een verzekering ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Applecare is toch wel duurder dan 137 euro? Hier is het 364 euro, een kwart van mijn Macbook.

Duur genoeg om het niet te betalen en in de winkel gewoon mijn bek open te trekken, ik betaal liever geen zwijggeld :)

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2006 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die is 137 via de telefoon en inclusief onderwijs korting. Het is ook aleen parts&labour dus niet de voledige AC.

Nah, ik neem het niet. Hoe zwaar is de adapter? Is het moelijk hem altijd mee te dragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-02 19:55
Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 20:24:
Die is 137 via de telefoon en inclusief onderwijs korting. Het is ook aleen parts&labour dus niet de voledige AC.

Nah, ik neem het niet. Hoe zwaar is de adapter? Is het moelijk hem altijd mee te dragen?
Adapter? Zit dat er niet meer gewoon bij dan? Of ben ik stom en bedoelen jullie niet gewoon de adapter om je macbook stroom te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De adapter, zonder de extra twee meter kabel, is echt uberklein!

Afbeeldingslocatie: http://62.134.62.160/jpg/479J435.jpg

Dit is de amerikaanse versie. Je kan het hoekje van het blokje eruit klikken, en dan een kabel van twee meter erop klikken. Supersysteem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

To Mac, absoluut.
Maar je koopt een Mac vanwege Mac OSX, niet omdat hij er zo mooi uitziet.
Wil je graag met OSX werken moet je dat gewoon doen, je zult zien dat je nooit meer terug naar Windows wilt eens je eraan gewend bent geraakt.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarhand
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06-2021
Met Mud.Starrr... hoewel ik in eerste instantie ook een MacBook heb gekocht vanwege de "gadget-factor", moet ik zeggen dat Mac OSX mij heeft doen besluiten dat mijn volgende bak zeker weer een Mac gaat worden.
Het is even wennen, als je een verstokte windows gebruiker bent, maar als je het eenmaal in de vingers hebt is het zalig.
Ik heb sinds ik dat ding heb (nu een week of 6) vrijwel geen gebruik meer gemaakt van mn windows bak, omdat OSX zo veel relaxter is.

Maar goed, dit is ook maar een mening natuurlijk :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DocB schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 20:51:
[...]

Adapter? Zit dat er niet meer gewoon bij dan? Of ben ik stom en bedoelen jullie niet gewoon de adapter om je macbook stroom te geven?
Nee hoor, het gaat over een tweede adapter die ik wilde bestellen met de Macbook. Maar niet meer.

....

Als je een hoes van Apple koopt (Incase), past die adapter ook binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 22:54:
[...]

Nee hoor, het gaat over een tweede adapter die ik wilde bestellen met de Macbook. Maar niet meer.

....

Als je een hoes van Apple koopt (Incase), past die adapter ook binnen?
Welke incase hoes wil je precies kopen dan? Vaak namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Mud.Starrr schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 20:57:
To Mac, absoluut.
Maar je koopt een Mac vanwege Mac OSX, niet omdat hij er zo mooi uitziet.
Wil je graag met OSX werken moet je dat gewoon doen, je zult zien dat je nooit meer terug naar Windows wilt eens je eraan gewend bent geraakt.
Ik heb er lang mee gewerkt op een ibook, maar ik ging net zo snel weer terug naar windows.
(ibook is stukgegaan, blijkbaar een probleem met veel ibooks waarvan apple zegt dat het een niet veel voorkomend probleem is.....en ik dus met een ibook zit die een nieuw logicboard nodig heeft)

Waarom ik geen apple meer koos? Omdat die ibook stuk ging en de kosten van een reparatie net zo hoog waren als een nieuwe pc laptop. Daarbij ergerde ik mij mateloos aan de flash ondersteuning op de mac.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
in de TS ging het over emotieloze meningen over de macbook..
hahahaha!
ok, ik zal het proberen.

de voors van de macbook tov. windows laptops:
mooi design,
geen last van virussen
hardware en os werken goed samen
prima hardware
stabiel (xp ook maar dat verkloot je makkelijker)
ik heb geen last van de ventilatoren oid, niet meer dan op andere laptops iig

de tegens:
anders werken dan met windows (ff wennen dus)
minder en moeilijker (gratis) apps te vinden
mac op intel volop in ontwikkeling, vaak (grote) softwareupdates
duur (vooral alle gadgets :P)
beperkt in uitbreidingsmogelijkheden (ook geen PCMCIA slot aanwezig dus moet op USB)
verschrikkelijk stelletje fanatiekelingen onder de macfans..
Apple is geen haar beter dan Microsoft, het is gewoon een commercieel bedrijf

dat is wat ik zo snel kan bedenken.. ik heb bootcamp er af gegooid omdat ik parallels draai (xp op en virtual machine) de reden voor mij om een apple te kopen was voornamelijk dat ik 'm mooi vind en dat je er native windows op kan draaien (kan ja) ik geloof dat de windows drivers inmiddels beter zijn maar die waren in het begin beroerd.
ik vind het leuk om met een OS te klooien maar als ik gewoon ff iets moet doen doe ik dat vaak toch in XP. oud en vertrouwd voor mij...

oja, bij de allernieuwste beta van parallels kan je je bootcamp partitie opstarten!
dus bij mij word de parallels virtuele disk binnenkort omgeruild voor een bootcamp install. hehe
zodoende kan ik dus onder OSX dezelfde windows installatie opstarten als met bootcamp, geweldig toch? :*)

[ Voor 10% gewijzigd door nilski op 06-12-2006 01:42 . Reden: toevoeging ]

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afdak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
nilski schreef:
Oud en vertrouwd voor mij...
Hoe 'oud' ben jij wel niet?! C'mon, je bent vast jong, je bent vast een 'tweaker', dus hoe moeilijk is het om even Mac OS X te doorgronden? :P

[ Voor 7% gewijzigd door Afdak op 07-12-2006 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Afdak schreef op woensdag 06 december 2006 @ 06:47:
[...]

Hoe 'oud' ben jij wel niet?! C'mon, je bent vast jong, je bent vast een 'tweaker', dus hoe moeilijk is het om even Mac OS X te doorgronden?
Dat kost gewoon wat tijd, wie weet hoe lang hij over is?
Ik deed er ook toch wel een jaar over voordat ik echt helemaal vertrouwd werkte met OSX.
Daarvoor greep ik toch af en toe naar (het zo vertrouwde) Windows.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 21:51

iMars

Full time prutser

Mud.Starrr schreef op woensdag 06 december 2006 @ 13:31:
[...]

Dat kost gewoon wat tijd, wie weet hoe lang hij over is?
Ik deed er ook toch wel een jaar over voordat ik echt helemaal vertrouwd werkte met OSX.
Daarvoor greep ik toch af en toe naar (het zo vertrouwde) Windows.
Dit is echt per persoon verschillend, na een 40u werkweek was ik al om van Windows naar Mac OS X. En een half jaar later raak ik geen windows meer aan. Nou is dat niet helemaal waar, op de laptop van mijn vriendin draait XP, en als ik daar ben moet ik toch op Windows werken :P

Maar ieder zijn eigen mening en tijd :)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Mijn persoonlijke keuze:

Ga voor de Mac - betere prijs/kwaliteit verhouding dan tegenover Dell. IBM en Sony zijn inderdaad de medespelers maar Apple is een combinatie van de business-klasse van IBM en de stijlvolheid van Sony.

Je moet ook eens kijken naar de integratie van het geheel: Op een Dell vliegt er snel een stukje af, een MacBook/iBook/PowerBook is gemaakt zodat er zelfs al laat je het vallen dat er niets afbreekt (behalve je scherm dat kan knappen onder te veel druk en je harde schijf die dat niet graag heeft als hij draait alhoewel er tegenwoordig overal een bewegingssensor zit)

Alles is geintegreerd in de Mac's waarnaast de Dell veelal 'upgrades' nodig zijn. Reken: Core2Duo en alle mogelijkheden worden uitgeput - geen ongebruikte kanalen, WiFi kaart die ook als basestation kan dienen (zonder te prutsen), Bluetooth, FireWire, PC-card gleuf (op de grotere modellen), backlit toetsenbord, double-finger touchpad, DVD-RW slotload, DVI (afhankelijk van het model zelfs Dual DVI of met video-out voor TV's). Iets waar de Dell's mee te maken hebben (vooral de goedkopere/business modellen) en op het werk nogal een reden tot klagen: je kunt geen desktop extension doen met je videokaart. Het is enkel mirroring dus je ziet 2x hetzelfde als je extern een beeldscherm aansluit. Toch wel iets waar veel mensen niet aan denken en het zich later beklagen. Sommige Dell en IBM modellen hebben het ook lastig om RAM enzo uit te breiden. Op alle Mac's zijn de uitbreidingsgleuven gemakkelijk en dus geen gefoefel om eventjes te upgraden.

Voor het werk/Windows integratie: MS Office is er, iTunes, Windows Media Player, SMB werkt enorm goed (DFS nog niet) in alle gevallen op 10.4 (Samba 3), Active Directory integratie en daarnaast het gebruikelijke programma's of je kunt meestal wel een alternatief vinden. Zover ik weet is er geen enkel bekend programma waar er geen degelijk alternatief voor is. Zelfs voor MS Project en Visio kun je een vervanger (betalend wel) vinden.

Daarnaast kun je niet alleen Mac OS X maar ook Windows en Linux dual-booting of virtualized terwijl je bij de Dell/Sony/IBM enkel Windows en Linux kunt gebruiken.

En last but not least: stick the finger to the man, geen Microsoft-taksen. Het is voor een goed doel ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door Guru Evi op 07-12-2006 05:00 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Guru Evi schreef op donderdag 07 december 2006 @ 04:54:
Op alle Mac's zijn de uitbreidingsgleuven gemakkelijk en dus geen gefoefel om eventjes te upgraden.
Correctie, niet op de mac mini. Ik heb zelf een poosje een mac mini gehad (drietal maand). Standaard mac mini met 512 Mb ram en core duo. Toen was die bijna even duur als de macbook op dat moment, maar die 200-230 euro verschil was voor mij toen te veel. En door al dat gehype wou ik ook echt wel eens een mac proberen, vandaar mac mini.

Nu kan ik iedereen aanraden om geen mac mini te nemen. Het is een prachtig staaltje techniek en een ronduit subliem ontwerp (echt zo klein, maar heel performant met die core duo, heel verzorgd ontwerp, enz...). Maar het is wel de minste mac voor het meeste geld. Qua prijs en wat je ervoor terug krijgt. Je hebt alle nadelen van een laptop, zonder de voordelen van een laptop. Een macbook is dan echt wel de betere keuze. Werk je niet graag op laptops zoals ik, dan kan je de macbook nog altijd docked gebruiken (zoals een mac mini) maar je hebt ten minste de mogelijkheid om een apparaat dat toch al draagbaar was op verplaatsing te gebruiken.

Om terug te komen om die ram... De mac mini is het moeilijkste apparaat om zelf ram te upgraden. Alle andere mac's hebben user accesible slots (vergelijkbaar met geheugenkaart slots) De mac mini moet je helemaal uit elkaar halen (een risico dat ik zelf niet wil nemen). Dus uiteindelijk een hoop nadelen en weinig voordelen.

Alles welbeschouwd kon ik met de tweedehands prijs van een mac mini, plus wat ik nog zou moeten investeren om het geheugen te vervangen (vergoeding voor apple shop, prijs van de latjes) een veel betere gewone windows pc kopen met allemaal betere onderdelen en zelfde hoeveelheid ram als wat ik de mini wou. Die keuze was dus snel gemaakt. De twee 256 Mb latjes die erin zaten was ik hoe dan ook kwijt geweest. Dat geluk heb je dan wel nog, nl dat de restwaarde van de mac nog groot is en dat je het apparaat gemakkelijk tweedehands kan verkopen.

Qua gebruikservaring was de mac mini niet slecht. Het was een aangename ervaring, en ik ben blij dat ik eens een paar maand op een mac heb gewerkt. Now i know what all the fuss is about. ;) .Had ik toen geen koper gehad, zat ik nu nog op de mac te werken.

Uiteindelijk besef ik wel dat je als eindgebruiker, die een computer gewoon gebruikt geen voordeel hebt van macosx boven windows of omgekeerd. Ik schrijf zelf geen code, of ik maak geen programma's, of wat dan ook. Misschien dat voor de developer de mac een zekere meerwaarde biedt, met een cleane workflow en veel geïntegreerde functionaliteit, maar daar heb ik niets aan. Als je de verhalen hier mag geloven moet je bij mac osx de heilige graag van het computeren verwachten. Het is heel mooi, dat geef ik toe, de user interface is netjes, de opbouw van het systeem ook. De bijgeleverde software, manier van werken, uniformiteit enz... Maar ik heb niet genoeg diepte kennis van een OS en de techniek erachter om dat allemaal naar waarde te schatten. Uiteindelijk is het vrij frustrerend om die meerwaarde niet echt te kunnen zien, zoals de echte geeks hier dat wel kunnen (niet beledigend bedoeld) (dan bedoel ik qua opbouw. De fancy, nifty dingetjes in de user interface zie ik ook wel, exposé, enz...)

Ook werk ik met windows gewoon sneller, en krijg ik sneller gedaan wat ik wil doen, en dat is voor iedereen persoonlijk.Je kan het ook omgekeerd stellen. Voor alle software waarvoor je een mac zou willen aanschaffen heb je ook een equivalent op windows (meestal wordt dit argument omgedraaid). Dus om een vertrouwde omgeving waar je voor 80% goed in kan werken achter je te laten en voor een paar extra's of niet definieerbare voordelen naar een mac wil gaan, dat is het niet echt waard. Dus als het je alleen om de hype te doen is, ga dan nog maar eens goed aan de slag met osx, en beoordeel of je het echt zeker wil. Het zal je misschien een inschattingsfout en veel geld besparen.

Osx is niet moeilijk om te leren gebruiken. Na een paar dagen had ik het meeste al onder de knie. Dat is dus het probleem niet. Dat een mac stabieler is, is ook maar een fabeltje. Mijn xp pc haalt gemakkelijk een paar weken uptime (met gamen, en allerhande gebruik van software). Je hebt veel meegeleverde software, en daarna installeer je nog wat extra zaken voor extra functionaliteit, en you're done. Daarna klik je maar gewoon wat rond in osx, dat het op die manier clean en stabiel blijft wil ik best geloven. Uiteindelijk verandert er dan niet veel meer. Voor windows heb je veel meer dodgy software die je systeem kan onderuit halen. Of dat nu de fout is van microsoft laat ik in het midden. Windows is anderzijds ook wel een stuk flexibeler qua aanbod van software. (trade off dus)

In elk geval heb ik voor mezelf beslist om bij windows te blijven. (ook al had ik behalve aan paar kleine frustraties en ongenoegens) niet echt veel aan te merken op osx. En met windows kan ik af en toe nog wat gamen, wat ook mooi meegenomen is. Ik game niet zoveel, maar je mist het toch wel een beetje.

Uiteidenlijk komt het allemaal neer op persoonlijke voorkeur, je moet jezelf zoals altijd goed informeren en dan een keuze maken. Daar kan niemand je in helpen. Als je er echt niet uitkomt kan je nog altijd een leap of faith nemen, met een niet al te dure tweedehands mac.

De feature die ik het coolste vond (de IR remote) kan ik gemakkelijk terug in huis halen door een iPod+universal dock met remote. :) Precies hetzelfde, maar dan aan een derde van de prijs van een mac mini. Want dat is het enige wat ik af en toe nog wel mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 00:07
Verwijderd schreef op donderdag 07 december 2006 @ 14:32:
Uiteindelijk besef ik wel dat je als eindgebruiker, die een computer gewoon gebruikt geen voordeel hebt van macosx boven windows of omgekeerd. Ik schrijf zelf geen code, of ik maak geen programma's, of wat dan ook. Misschien dat voor de developer de mac een zekere meerwaarde biedt, met een cleane workflow en veel geïntegreerde functionaliteit, maar daar heb ik niets aan. Als je de verhalen hier mag geloven moet je bij mac osx de heilige graag van het computeren verwachten. Het is heel mooi, dat geef ik toe, de user interface is netjes, de opbouw van het systeem ook. De bijgeleverde software, manier van werken, uniformiteit enz... Maar ik heb niet genoeg diepte kennis van een OS en de techniek erachter om dat allemaal naar waarde te schatten. Uiteindelijk is het vrij frustrerend om die meerwaarde niet echt te kunnen zien, zoals de echte geeks hier dat wel kunnen (niet beledigend bedoeld) (dan bedoel ik qua opbouw. De fancy, nifty dingetjes in de user interface zie ik ook wel, exposé, enz...)
Wat je hier beschrijft is toch ook gewoon de meerwaarde van een Mac? De nette user interface, de bijgeleverde software, manier van werken, uniformiteit?
Pagina: 1 2 Laatste