Correctie, niet op de mac mini. Ik heb zelf een poosje een mac mini gehad (drietal maand). Standaard mac mini met 512 Mb ram en core duo. Toen was die bijna even duur als de macbook op dat moment, maar die 200-230 euro verschil was voor mij toen te veel. En door al dat gehype wou ik ook echt wel eens een mac proberen, vandaar mac mini.
Nu kan ik iedereen aanraden om geen mac mini te nemen. Het is een prachtig staaltje techniek en een ronduit subliem ontwerp (echt zo klein, maar heel performant met die core duo, heel verzorgd ontwerp, enz...). Maar het is wel de minste mac voor het meeste geld. Qua prijs en wat je ervoor terug krijgt. Je hebt alle nadelen van een laptop, zonder de voordelen van een laptop. Een macbook is dan echt wel de betere keuze. Werk je niet graag op laptops zoals ik, dan kan je de macbook nog altijd docked gebruiken (zoals een mac mini) maar je hebt ten minste de mogelijkheid om een apparaat dat toch al draagbaar was op verplaatsing te gebruiken.
Om terug te komen om die ram... De mac mini is het moeilijkste apparaat om zelf ram te upgraden. Alle andere mac's hebben user accesible slots (vergelijkbaar met geheugenkaart slots) De mac mini moet je helemaal uit elkaar halen (een risico dat ik zelf niet wil nemen). Dus uiteindelijk een hoop nadelen en weinig voordelen.
Alles welbeschouwd kon ik met de tweedehands prijs van een mac mini, plus wat ik nog zou moeten investeren om het geheugen te vervangen (vergoeding voor apple shop, prijs van de latjes) een veel betere gewone windows pc kopen met allemaal betere onderdelen en zelfde hoeveelheid ram als wat ik de mini wou. Die keuze was dus snel gemaakt. De twee 256 Mb latjes die erin zaten was ik hoe dan ook kwijt geweest. Dat geluk heb je dan wel nog, nl dat de restwaarde van de mac nog groot is en dat je het apparaat gemakkelijk tweedehands kan verkopen.
Qua gebruikservaring was de mac mini niet slecht. Het was een aangename ervaring, en ik ben blij dat ik eens een paar maand op een mac heb gewerkt. Now i know what all the fuss is about.

.Had ik toen geen koper gehad, zat ik nu nog op de mac te werken.
Uiteindelijk besef ik wel dat je als eindgebruiker, die een computer gewoon
gebruikt geen voordeel hebt van macosx boven windows of omgekeerd. Ik schrijf zelf geen code, of ik maak geen programma's, of wat dan ook. Misschien dat voor de developer de mac een zekere meerwaarde biedt, met een cleane workflow en veel geïntegreerde functionaliteit, maar daar heb ik niets aan. Als je de verhalen hier mag geloven moet je bij mac osx de heilige graag van het computeren verwachten. Het is heel mooi, dat geef ik toe, de user interface is netjes, de opbouw van het systeem ook. De bijgeleverde software, manier van werken, uniformiteit enz... Maar ik heb niet genoeg diepte kennis van een OS en de techniek erachter om dat allemaal naar waarde te schatten. Uiteindelijk is het vrij frustrerend om die meerwaarde niet echt te kunnen zien, zoals de echte geeks hier dat wel kunnen (niet beledigend bedoeld) (dan bedoel ik qua opbouw. De fancy, nifty dingetjes in de user interface zie ik ook wel, exposé, enz...)
Ook werk ik met windows gewoon sneller, en krijg ik sneller gedaan wat ik wil doen, en dat is voor iedereen persoonlijk.Je kan het ook omgekeerd stellen. Voor alle software waarvoor je een mac zou willen aanschaffen heb je ook een equivalent op windows (meestal wordt dit argument omgedraaid). Dus om een vertrouwde omgeving waar je voor 80% goed in kan werken achter je te laten en voor een paar extra's of niet definieerbare voordelen naar een mac wil gaan, dat is het niet echt waard. Dus als het je alleen om de hype te doen is, ga dan nog maar eens goed aan de slag met osx, en beoordeel of je het echt zeker wil. Het zal je misschien een inschattingsfout en veel geld besparen.
Osx is niet moeilijk om te leren gebruiken. Na een paar dagen had ik het meeste al onder de knie. Dat is dus het probleem niet. Dat een mac stabieler is, is ook maar een fabeltje. Mijn xp pc haalt gemakkelijk een paar weken uptime (met gamen, en allerhande gebruik van software). Je hebt veel meegeleverde software, en daarna installeer je nog wat extra zaken voor extra functionaliteit, en you're done. Daarna klik je maar gewoon wat rond in osx, dat het op die manier clean en stabiel blijft wil ik best geloven. Uiteindelijk verandert er dan niet veel meer. Voor windows heb je veel meer dodgy software die je systeem kan onderuit halen. Of dat nu de fout is van microsoft laat ik in het midden. Windows is anderzijds ook wel een stuk flexibeler qua aanbod van software. (trade off dus)
In elk geval heb ik voor mezelf beslist om bij windows te blijven. (ook al had ik behalve aan paar kleine frustraties en ongenoegens) niet echt veel aan te merken op osx. En met windows kan ik af en toe nog wat gamen, wat ook mooi meegenomen is. Ik game niet zoveel, maar je mist het toch wel een beetje.
Uiteidenlijk komt het allemaal neer op persoonlijke voorkeur, je moet jezelf zoals altijd goed informeren en dan een keuze maken. Daar kan niemand je in helpen. Als je er echt niet uitkomt kan je nog altijd een leap of faith nemen, met een niet al te dure tweedehands mac.
De feature die ik het coolste vond (de IR remote) kan ik gemakkelijk terug in huis halen door een iPod+universal dock met remote.

Precies hetzelfde, maar dan aan een derde van de prijs van een mac mini. Want dat is het enige wat ik af en toe nog wel mis.