gambieter schreef op zondag 26 november 2006 @ 12:42:
Een groot nadeel van Mac: prijzen en beschikbaarheid van software. Wat er ook gezegd wordt, er is veel meer keuze voor Windows. Waar er meestal 1 of 2 keuzes zijn voor OS X, zijn er wel 10-20 voor Windows. En aantal freeware programma's is ook groter.
Het aantal freeware programma's voor Windows is kleiner of gelijk aan dat van MacOS X, het is beslist niet groter. De reden is simpel. Een mac kan de eigen software draaien maar kan ook gebruik maken van dingen als Fink en Darwinports. Hiermee heb je hetzelfde als de FreeBSD ports tot je beschikking en dat is ontzettend veel gratis software die vaak ook nog vrij is (lees: open source). Windows is het OS met de minst beschikbare freeware tools maar dat schijnen niet veel mensen te weten.
Prijzen van een mac is geen nadeel want die zijn namelijk in het hele segment waarin Apple zit hetzelfde. Het segment van de a-merken vertoont geen afwijkingen van elkaar, ze zitten allemaal op dezelfde lijn. Er kunnen echter ook diverse verschillen optreden waardoor een mac juist weer goedkoper kan zijn. Als je 5 macs moet upgraden naar een nieuw OS versie (neem Leopard) dan kost je dat 200 euro. Wil je 5 Windows XP machines upgraden naar Vista dan zul je 5x 150 euro moeten betalen. De mac is hierin dus 425 euro goedkoper !
Ik heb ook gezocht naar een laptop waarbij bleek dat Apple een configuratie aanbood voor 1299 euro terwijl de concurrentie daar met tenminste 200 euro boven zat. Wederom goedkoper. Even een paar voorbeeldjes zo uit de mouw waarin blijkt dat de stelling "macs zijn duurder dan pc's" absoluut niet opgaat.
Verder: ga geen Mac nemen als iedereen op het werk Windows gebruikt, en vice versa.
Mijn eerste gedachte bij deze uitspraak: "wat een onwijze randdebiel, die is getrouwd met z'n werk en zal er ongetwijfeld wonen en leven". Werk heeft helemaal niets te maken met je prive computerspul. Als werk daarvan van invloed is dan dienen zij daar de apparatuur voor te leveren en dan heb je als gebruiker zijnde weinig tot geen keus. Daarnaast toont bovenstaande instelling ook wel de enorme lafheid van mensen. Als we met die houding overal te werk gingen zou er van innovatie en evolutie geen enkele sprake meer zijn. Toon wat lef, durf wat anders te nemen en dat is iets wat niet alleen opgaat wanneer je voor de keuze tussen een mac of een windows pc staat, het is op vanalles en nog wat van toepassing. Nemen wat een ander neemt is kudde gedrag, getuigt niet van enige vorm van intelligentie imho. Je moet gewoon datgene wat JIJ wil en niet wat de rest van de planeet heeft.
Rob schreef op zondag 26 november 2006 @ 12:53:
Ik lees hier een aantal reacties dat de gebruiker deze vraag moet stellen in Apple Talk.
Op zich zou dat een goed idee zijn, maar aangezien daar bijna alleen mensen komen die erg mac-minded zijn, is dat niet de juiste plek om je af te vragen of je een mac moet kopen want bijna iedereen gaat ja zeggen. Nee zeggen is daar vloeken in de kerk.
Ja kom, we plaatsen het in een Windows forum, daar reageren de Windows users wel objectief op de keuze mac - windows pc... Het maakt dus geen moer uit of je het nou in een Windows, Apple of algemeen forum plaatst je zult altijd subjectieve reacties krijgen. Verhuizen heeft dus geen ene zin want zeggen dat iemand een mac moet nemen is vloeken in het Windows forum en zeggen dat iemand Windows moet nemen is vloeken in het Mac forum.
gambieter schreef op zondag 26 november 2006 @ 17:30:
Nofi, maar dit vind ik dus grotendeels onzin. Als jij perse wilt afwijken omdat je toevallig een gadget wil hebben ipv iets functioneels, dan moet je de problemen zelf maar oplossen. De meerderheid moet zich dus maar aanpassen aan de ene afwijkende?
Wat jij roept is pas echt klinkklare onzin. Wat jij roept komt op neer dat als iemand in de sloot springt jij dat ook maar doet. Komt nou niet bepaald intelligent over. Laat iemand nou zelf eens kiezen. Als je informatie wil uitwisselen zul je in kaart moeten brengen wat iedere partij die daaraan meedoet aan software heeft en wat je dan als beste kunt gebruiken als bestandsformaat en als software. Die afwijking valt dus perfect weg te werken. Ja leuk dat een maat je een softwaretooltje toe stuurt die niet kan werken op je mac maar boeit dat? Nee, je hebt toch internet? Fora en sites zat waar je alternatieven of de mac versie kunt vinden. Persoonlijk ken ik alleen mensen die wat lopen te rommelen met mail, msn en webbrowsing die hooguit 2x in het jaar iets zullen doen met een office suite. Nou, zou je denk je daar enige afwijkingen in kunnen aantreffen? Nope, dat zijn taken die je praktisch met ieder OS kunt doen. Als je kijkt op niveau van functionaliteit dan kon je nog wel eens versteld staan dat andere systemen hierin beter scoren of gelijk scoren als Windows. Voorop gesteld zijn alle computers functioneel, de vraag is alleen of dat bij de persoon, taak/werk past of niet.
De meerderheid noch de minderheid zou moeten bepalen wat er gebruikt zou moeten worden. Het moet gewoon mogelijk zijn dat iedereen ongeacht wat hij/zij gebruikt het kan gebruiken. Het is dus een heel ander probleem dan jij denkt. Het ligt dus aan wat we als standaarden gebruiken en niet aan wat we als OS gebruiken. Je moet eens wat verder nadenken dan je neus lang is, je bent erg kortzichtig imho en das jammer.
Mac is nou eenmaal een minderheid, of dat nou terecht is of niet. En je mag wel een beetje voorbij het gadgetstadium kijken.
Dat doen mensen ook, jij kennelijk niet aangezien je een mac nog steeds bestempeld als een gadget terwijl het gewoon computers zijn.
Een mac is GEEN gadget, het is een computer.Bottomline: kijk naar wat je nodig hebt. Is het voor privegebruik? Compleet eigen keuze. Voor werk? Dan gewoon aanpassen aan wat ze daar gebruiken.
Werk levert zelf maar de apparatuur dat ga je als gebruiker niet regelen en een goede ICT afdeling zal dat ook niet toestaan. Ze zullen je hooguit wat inspraak geven maar meer ook niet. Nogal logisch want het is hun apparatuur en het zijn hun centen die uitgegeven worden.
Wat je wel kunt doen is even inventariseren of je vaak informatie uitwisseld met anderen, wat zij gebruiken en of het dan wel handig is om iets anders te gebruiken. Als dat een grote rol gaat spelen dan lijkt me het duidelijk welke keuze je dan moet maken. Het is dus wel handig om met elkaar rekening te houden wanneer je informatie uitwisseld en aan de hand daarvan de nodige keuzes maken. Het allergrootste punt wat je je moet afvragen is of jij wel met MacOS X wil werken. Werkt het OS prettig of denk je dat je het prettig zal gaan vinden na verloop van tijd of kan je er niet mee omgaan en vindt je het zwaar waardeloos? Dit is makkelijk te testen door eigenlijk meerdere malen naar een Mac winkel te gaan en het daar uit te proberen (desnoods onder begeleiding van een verkoper) op je gemak. Het is net als met muizen en toetsenborden: je zult het moeten proberen om er pas echt een oordeel over te kunnen vellen. Met name het vensterbeheer kan verwarrend zijn in het begin. Ik begin het nu door te krijgen en ben er achter gekomen dat ik op mijn mac helemaal geen virtuele desktops meer nodig heb zoals ik die wel had in Ubuntu (om maar eens wat te noemen). Mij ligt het dus wel. Wat ik wel serieus zou doen is overwegen of je wel dat extra geld neer wil tellen voor een zwarte macbook ipv een witte macbook, er zijn niet veel mensen die dat doen (wat weer als voordeel heeft dat je opzich een heel uniek laptopje hebt).