To Mac Or Not To Mac?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 845 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag de zwarte Macbook bij de Apple store in mijn handen gehad. One word: sweeeet _/-\o_ .

Al een week of twee heb ik met mezelf gedebateerd of hij waard is om te kopen. Veel recencies gelezen, vanaf alle kanten geprobeert te kijken, met een paar of twee Mac gebruikers gesproken (die zijn moelijk in NL te vinden hoor)... Bottom line: een Acer, HP of Dell zou minder kosten en zelfs betere specs hebben. Maar ik vind een van die laptops gewoon niet leuk en daar is waar mijn debaat altijd een beetje op zijn eind weet te komen. Dus ik kom bij julie nou met verzoek om "emotielos" mij te adviseren.

Mischien is het verschil gedekt door de betere kwaliteit. Een thinkpad met vergelijkbare specs zou ook rond de 1500 euro kosten bijvoorbeeld. Ook de Vaio C1. Ik denk dat Apple jaagt op de markt waar de Vaio's en Thinkpads zich ook richten. Dus ik hoef de Macbook niet met een Dell vergelijken, ja?

Qua prestaties zijn die soort modelen (klein vormfactor, office en licht 3d gebruik) prima voor mij trowens.

Nou, is [url=http://http://www.apple.com/nl/macbook/specs.html]ie[/url] echt mijn geld waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:45
psssssst

Apple Talk

We hebben hier ook een Apple subforum, daar zitten genoeg Mac gebruikers voor jou denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het fijnste van een Mac vind ik nog dat alles naadloos geïntegreerd is. Het ligt deels aan de hardware, deels aan de software, maar ik heb in mijn menubalk gewoon drie simpele icoontjes waarmee ik mijn Bluetooth, WiFi en externe beeldschermen beheer. Mijn ervaring met Windows (die overigens al een aantal jaar geleden is) is dat hier regelmatig door de fabrikant (Dell etc) extra software voor wordt bijgeleverd om het 'eenvoudiger' oid te maken. De originele Windows-drivers maken het ook niet zo eenvoudig als bij een Mac. Hetzelfde met de extra functies onder de F-toetsen, alles werkt gewoon, zonder extra software :)

En daarnaast geil ik gewoon op mijn backlit keyboard, trackpad dat op dubbele aanraking reageert en slot-in cd-drive ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Wat ik sterk vind aan Apple:
- exterior design, intuïtieve interface, integratie verschillende software (garage band met final cut pro bijv.) en stabiliteit van het OS.

Maar het PC platform heeft niet stil gezeten. De PC variant van bijv. Photoshop doet echt niet onder voor de Mac versie. De stabiliteit van WinXP vind ik ook goed te noemen.

Waar ik zelf vervolgens nog op let is technische specs (performance, capaciteit). En daar vind ik de MacBooks niet erg sterk in met z'n geïntegreerde intel graphics. De dikkere MacBookPro biedt uitkomst in de vorm van een Radeon chip, maar ook deze is al 1,5 jaar op de markt.

Ik heb zelf twee jaar gewerkt met MacOS X Tiger. En vind het nog steeds prachtig hoe het in elkaar steekt. Maar dadelijk met Vista mis je niet zoveel meer van hetgeen MacOS nu gelikt maakt door Aero, desktop search feature, geïntegreerde widgets en hogere eisen aan drivers voor compatible hardware.

Ik heb in ieder geval mijn keuze gister bijgesteld en geen MBP besteld maar een SONY C2D Vajo (2gb ram/100gb hdd).
Deze laptop vind ik uitblinken in design (carbon fiber behuizing) en techniek (led verlichting achter LCD, nvidia 7series graphics).

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 03:59:
Al een week of twee heb ik met mezelf gedebateerd of hij waard is om te kopen. Veel recencies gelezen, vanaf alle kanten geprobeert te kijken, met een paar of twee Mac gebruikers gesproken (die zijn moelijk in NL te vinden hoor)...
Apple Talk :?
Bottom line: een Acer, HP of Dell zou minder kosten en zelfs betere specs hebben.
Het is wel zo dat bij een Mac het OS supergoed afgestemd is op de hardware, én dat de 'case' een stuk aantrekkelijker is (voor jou iig). Verder verschilt het niet zoveel hoor..
Nou, is [url=http://http://www.apple.com/nl/macbook/specs.html]ie[/url] echt mijn geld waard?
Ik zeg: Ja, op één voorwaarde: Je moet met Mac OS gaan werken, zodra je er Windows op zet heb je al een stuk minder voordeel eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er zijn imho genoeg notebooks te vinden die er net zo goed uitzien als de Mac, of zelfs nog wat mooier.
Zelf heb ik ooit de overstap gewaagd naar een Ibook G4, maar dat ding heb ik niet veel langer dan een maand of 4 gehad. Ik vond het OS echt een drama en het ding was gewoon traag. Nu met die nieuwe intel macs heb je natuurlijk de keuze om gewoon windows te gaan draaien, maar als je het ding daarvoor koopt kun je beter een normale notebook kopen. En als je fancy schermpjes wilt en hippe icoontjes kun je ook gwewoon windows Vista nemen, dat ziet er vrijwel hetzelfde uit als OSX kwa kleurtjes, icons en andere fratsen en frutsels.
Wil je echter de langste accuduur dan is een mac toch een bheoorlijk goede kandidaat. Die Ibook van mij trok het 5,5 uur op een acculading en dat is natuurlijk wel aardig (maar goed, ik haal nu met m'n S260 ook een goede 4 uur op een volle accu, wat ook al heel aardig is).

[ Voor 17% gewijzigd door TERW_DAN op 26-11-2006 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Logisch dat alles beter in Mac OSX is geïntegreerd. Dat OS is gemaakt voor zo'n 20 verschillende uitvoeringen van de Mac. Windows is echter gemaakt voor 8091749814694 verschillende configuraties. Ik zou het knap vinden als ze alle drivers, alle opties e.d. op 1 DVD kwijt zouden kunnen samen met het OS.

En dan nog eens het "Niet crashen van een Mac". In 5 jaar XP is het maar 3 keer vastgelopen (in totaal 3 computers, dus 3x5Jaar eigenlijk) en heb ik 2 keer een virus gehad. Vista is behoorlijk veiliger (draai het nu). Het ergste aan OSX is zoals gezegd dat het traag loopt. Ze zeggen dat het nooit vastloopt, maar wat wil je als het zo traag loopt als Windows XP op een PII 350MHz met 256MB. Heb Mac OSX ooit mogen proberen op een Mac Mini, maar het is niet mijn OS.

Ik weet niet welke programma's jij wilt gebruiken maar zoals je weet loopt niet alles op een Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 20:21

fjs

PSN: ftltc

GremliN-Online schreef op zondag 26 november 2006 @ 11:03:
Logisch dat alles beter in Mac OSX is geïntegreerd. Dat OS is gemaakt voor zo'n 20 verschillende uitvoeringen van de Mac. Windows is echter gemaakt voor 8091749814694 verschillende configuraties. Ik zou het knap vinden als ze alle drivers, alle opties e.d. op 1 DVD kwijt zouden kunnen samen met het OS.

En dan nog eens het "Niet crashen van een Mac". In 5 jaar XP is het maar 3 keer vastgelopen (in totaal 3 computers, dus 3x5Jaar eigenlijk) en heb ik 2 keer een virus gehad. Vista is behoorlijk veiliger (draai het nu). Het ergste aan OSX is zoals gezegd dat het traag loopt. Ze zeggen dat het nooit vastloopt, maar wat wil je als het zo traag loopt als Windows XP op een PII 350MHz met 256MB. Heb Mac OSX ooit mogen proberen op een Mac Mini, maar het is niet mijn OS.

Ik weet niet welke programma's jij wilt gebruiken maar zoals je weet loopt niet alles op een Mac.
Wat een onzin zeg. Ik heb een macbook core duo 2ghz. En dat ding is sneller met OSX dan Windows, vooral het multitasken is onder OsX een genot vergeleken met Windows.

En voor elke windows programma is er een OsX programma. Ik ben 6 jaar geleden overgestapt en heb van een ding spijt,..dat ik het niet eerder gedaan heb. Maarja ik wilde perse een goed besturingsprogramma en OsX is Unix wat zich al bewezen heeft.

En Windows Vista ziet er mooier uit, maar onder dat moois is het nog steeds Windows :+

To boldly go where no man has gone before...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

fjs schreef op zondag 26 november 2006 @ 11:11:
[...]

Wat een onzin zeg. Ik heb een macbook core duo 2ghz. En dat ding is sneller met OSX dan Windows, vooral het multitasken is onder OsX een genot vergeleken met Windows.
onzin?
het is nogal logisch dat OSX sneller draait op je macbook dan windows, gezien windows niet gemaakt is voor macbooks.
En voor elke windows programma is er een OsX programma.
Ehh, dit is niet waar. Ik ga niet eens beginnen met het opnoemen van progs die er niet zijn voor OSX, want het zijn er genoeg. Ik dacht eerst ook dat vrijwel alles onder OSX te draaien was of er alternatieven voor te vinden waren, maar dat viel toch heel zwaar tegen moet ik zeggen (zeker als je geen buggy progsels wilt gaan gebruiken die doro iemand in elkaar gedraaid zijn).
En Windows Vista ziet er mooier uit, maar onder dat moois is het nog steeds Windows :+
Dat is toch harstikke mooi :) de NTkernel is gewoon heerlijk stabiel. Van mij hoeft al die zooi er ook niet overheen, maar met de kernel van windows is niets mis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MrJayMan schreef op zondag 26 november 2006 @ 09:37:
Ik heb in ieder geval mijn keuze gister bijgesteld en geen MBP besteld maar een SONY C2D Vajo (2gb ram/100gb hdd).
Deze laptop vind ik uitblinken in design (carbon fiber behuizing) en techniek (led verlichting achter LCD, nvidia 7series graphics).
Welk Vaio model heb je besteld? Als je aan een MBP had gedacht, dan vermoed ik dat het over een van de duurdere Vaio's gaat, bjv. SZ serie. Gisteren bij de MediaMarkt zag ik een Vaio C1. Was goed maar niet wat ik eigenlijk had verwacht (n'beetje dik en niet zo compact als de Macbook). De N serie vind ik een stukje mooier. OK, die serie is wat ouder (geen C2D) en 15" maar het viel stevig. In ieder geval neem ik de Macbook over N-serie Vaio door het nieuwere hardware die in de Apple zit.

En ja, ik dacht aan face-to-face gesprek met Mac-ers toen ik zeg dat die moelijk te vinden zijn. Ik zou AppleTalk even checken.

Dank je voor julie reacties!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Duidelijk een Mac vs Windows debat, met een enkele uiting van fundamentalisme. Dat laatste is er gemiddeld meer bij de Apple aanhangers. Dus "emotielos" advies is niet echt te verwachten, zeker niet van de Apple aanhangers die toch een minderheid zijn ;) , maar er zijn ook anti-Apple personen O-)

@ alek_a: het belangrijkste is waar je het notebook voor nodig hebt, en welke programmatuur er gebruikt wordt waar je werkt, of waar je mee samenwerkt. Ik ben zelf een fan van Windows (en een Mac-basher), omdat ik OS9 en OS X gewoon niet lekker vind werken, maar ben dan ook verpest na 10 jaar Windows. Stabiliteit van XP of 2000 is uitstekend, dus daar is geen voordeel van OS X te verwachten.

Een groot nadeel van Mac: prijzen en beschikbaarheid van software. Wat er ook gezegd wordt, er is veel meer keuze voor Windows. Waar er meestal 1 of 2 keuzes zijn voor OS X, zijn er wel 10-20 voor Windows. En aantal freeware programma's is ook groter.

Verder: ga geen Mac nemen als iedereen op het werk Windows gebruikt, en vice versa.

Just my 10 cents.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 12:42:
[...]
Welk Vaio model heb je besteld? Als je aan een MBP had gedacht, dan vermoed ik dat het over een van de duurdere Vaio's gaat, bjv. SZ serie.
[...]
Het betreft de SONY SZ3XP. Inderdaad een prijzige laptop.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Ik lees hier een aantal reacties dat de gebruiker deze vraag moet stellen in Apple Talk.
Op zich zou dat een goed idee zijn, maar aangezien daar bijna alleen mensen komen die erg mac-minded zijn, is dat niet de juiste plek om je af te vragen of je een mac moet kopen want bijna iedereen gaat ja zeggen. Nee zeggen is daar vloeken in de kerk.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zondag 26 november 2006 @ 12:11:
[...]

onzin?
het is nogal logisch dat OSX sneller draait op je macbook dan windows, gezien windows niet gemaakt is voor macbooks.
Wat is er zo anders aan een MacBook dan dan aan een PC notebook? Enige wat ik me kan bedenken is EFI ipv. een BIOS... (ja en touchpad en toetsenbord maar dat mag niet uitmaken lijkt me)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
quote: gambieter
Verder: ga geen Mac nemen als iedereen op het werk Windows gebruikt, en vice versa.
Waarom dat?
je hebt voor alle belangrijke software een mac variant...
MS office heb je ook voor de mac
de hele adobe suite ook voor de mac
de hele macromedia suite ook voor de mac

ga zo maar door...
en je kan die paar 'exotische' programma's ook gewoon met paralels draaien.

Met de komst van intel macs zijn de verschillen steeds kleiner geworden
Je kan op een pc kan je os x draaien en op een apple kan je windows draaien.

Zoals de TS aangeeft vind hij een Apple leuker, het gaat natuurlijk ook enigszins om de gadgetfactor.

Zelf doe ik al mijn werk op een ibookje (G4) en de rest op een pc.

Ik vind een ibookje veel prettiger werken, maar wat ik de TS zou aanraden is om bij een applestore naar binnen te gaan en een beetje te gaan prutsen met os X , kan je er een beetje aan wennen.
Neem dan vooral een macbook zoniet:
het is zonde om windows op een apple te gaan draaien, neem dan een vaio of iets dergelijks

[ Voor 4% gewijzigd door Flapp op 26-11-2006 14:40 ]

"Stilte, een gat in het geluid...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Flapietoetoe schreef op zondag 26 november 2006 @ 14:34:
[...]
Waarom dat?
je hebt voor alle belangrijke software een mac variant...
MS office heb je ook voor de mac
de hele adobe suite ook voor de mac
de hele macromedia suite ook voor de mac
Toch kan ik je uit ervaring verzekeren dat je tegen problemen kan aanlopen, zoals ik met de combinatie Word en literatuurdatabases ben tegengekomen, en ook met Powerpoint presentaties. Het laatste was op een paar internationale congressen, waar er Windows laptops met beamers stonden. Een paar Mac-mensen konden pas presenteren nadat iemand uit het publiek zijn of haar Macbook ter beschikking had gesteld. Lullig als je duizenden kilometers hebt gevlogen, en dan een probleem hebt... (wat de presentator van te voren had moeten testen, er was aangekondigd dat er alleen Windows PCs zouden zijn).
Flapietoetoe schreef op zondag 26 november 2006 @ 14:34:
[...]Zoals de TS aangeeft vind hij een Apple leuker, het gaat natuurlijk ook enigszins om de gadgetfactor.

[...]Neem dan vooral een macbook zoniet:
het is zonde om windows op een apple te gaan draaien, neem dan een vaio
Ach, ik heb mijn laptop gekocht voor de functionaliteit, ik werk ermee onderweg. Dan moet je geen problemen over je afroepen door als enige op het werk een Mac te nemen, maar als je dat doet voor de gadgetfactor, zelf weten (en zelf de eventuele problemen oplossen). Ik ben het met je eens dat je geen Windows op een Macbook moet gaan draaien.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
@gambieter, no flame intended maar ik kan juist uit ervaring spreken dat ik tussen alle office applicaties helemaal geen problemen ondervind.

"Stilte, een gat in het geluid...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
het is een onzinnig argument dat als ze op z'n werk Windows gebruiken hij geen Mac zou moeten gebruiken, dan zorgt z'n werk maar dat ie een Windows laptop heeft als ze problemen ondervinden.

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 02:54
gambieter schreef op zondag 26 november 2006 @ 14:44:
[...]Ach, ik heb mijn laptop gekocht voor de functionaliteit, ik werk ermee onderweg. Dan moet je geen problemen over je afroepen door als enige op het werk een Mac te nemen, maar als je dat doet voor de gadgetfactor, zelf weten (en zelf de eventuele problemen oplossen). Ik ben het met je eens dat je geen Windows op een Macbook moet gaan draaien.
Bij problemen denk ik juist aan PC's, als z'n collega's zien hoe mooi een Mac werkt gaan er mischien wel meer over, maar goed. Over het algemeen werken dingen toch vaker in 1 keer goed op een Mac. En anders kan TS altijd nog Windows naast OSX draaien. Ik werk trouwens dagelijks op m'n werk met pc's (systeembeheer) dus ken beide werelden.

[ Voor 5% gewijzigd door Dancing_Animal op 26-11-2006 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

teh_twisted schreef op zondag 26 november 2006 @ 17:01:
het is een onzinnig argument dat als ze op z'n werk Windows gebruiken hij geen Mac zou moeten gebruiken, dan zorgt z'n werk maar dat ie een Windows laptop heeft als ze problemen ondervinden.
Nofi, maar dit vind ik dus grotendeels onzin. Als jij perse wilt afwijken omdat je toevallig een gadget wil hebben ipv iets functioneels, dan moet je de problemen zelf maar oplossen. De meerderheid moet zich dus maar aanpassen aan de ene afwijkende?

Mac is nou eenmaal een minderheid, of dat nou terecht is of niet. En je mag wel een beetje voorbij het gadgetstadium kijken.
Dancing_Animal schreef op zondag 26 november 2006 @ 17:08:
[...]
Bij problemen denk ik juist aan PC's, als z'n collega's zien hoe mooi een Mac werkt gaan er mischien wel meer over, maar goed. Over het algemeen werken dingen toch vaker in 1 keer goed op een Mac.
Ook daar ben ik het niet mee eens. In de dagen van Windows 98 wel, maar ik heb zelf geen echte problemen met Windows 2000 en XP. Wij hebben ook een paar Macs staan omdat de software voor bepaalde apparaten daar op draait, en de conversie is niet altijd het je dat. Al zal dan bij de gemiddelde Mac-fundamentalist de PC wel weer de schuld krijgen :X

Bottomline: kijk naar wat je nodig hebt. Is het voor privegebruik? Compleet eigen keuze. Voor werk? Dan gewoon aanpassen aan wat ze daar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Rob schreef op zondag 26 november 2006 @ 12:53:
Ik lees hier een aantal reacties dat de gebruiker deze vraag moet stellen in Apple Talk.
Op zich zou dat een goed idee zijn, maar aangezien daar bijna alleen mensen komen die erg mac-minded zijn, is dat niet de juiste plek om je af te vragen of je een mac moet kopen want bijna iedereen gaat ja zeggen. Nee zeggen is daar vloeken in de kerk.
Ik hang standaard rond in Appletalk, maar iemand aanraden toch vooral z'n PC weer te pakken is geen punt. En ik ben niet de enige. Bepaalde mensen staan niet open voor nieuwe dingen en die zijn simpelweg beter af met wat ze hadden. Als appletje-C echt niet aan te leren in (als vervanger voor ctrl-C) ben je bij een Mac aan het verkeerde adres. Niks heiligschennig aan. Ik wil je misschien nog wel uitleggen dat het altijd en overal appletje-C is, en niet opeens ctrl-insert, maar als je echt niet wilt hoeft het echt niet.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

In tegenstelling tot wat anderen beweren: Je kan prima voor een macbook kiezen met de gedachte dat je indien nodig altijd nog windows kan draaien. Ik zeg niet dat iedereen een macbook moet gaan kopen, want zelf zie ik het grote nut ook niet, behalve het gadgetgehalte. Alleen kan het zijn dat je voor je werk bepaalde windows apps nodig hebt, die dan gewoon te draaien zijn en je dat niet hoeft te weerhouden om een mac te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan alleen maar zeggen, als je zo een mackbook mooi vind, je zou er graag een kopen en je bent bereid om aan het andere os te wennen. Dan zou ik zeggen wat houd je tegen. Het os op een Macbook is echt niet verkeerd ofzo hoor. Verder is de kwaliteit van zo een Macbook prima. Zelf ben ik altijd blij geweest met mn Thinkpads dat is zo een beetje het tegenover gestelde zeg maar. Alleen ik kan niet zeggen welke beter is want het is appels (letterlijk en figuurlijk) met peren vegelijken. Je zal iniedergeval geen miskoop begaan (mits je bereid bent om aan het os te wennen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De laatste reacties kan ik me goed in vinden. Het kan allemaal met een MacBook, maar om nou een Mac te kopen om daar Windows op te runnen... ;)

Gelukkig heb ik altijd op laboratoria gewerkt waar men Windows gebruikte. Maar als ik een keer in een Mac-cultuur kom, dan zal ik me ook moeten aanpassen. Met tegenzin :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 26 november 2006 @ 17:30:
Ook daar ben ik het niet mee eens. In de dagen van Windows 98 wel, maar ik heb zelf geen echte problemen met Windows 2000 en XP. Wij hebben ook een paar Macs staan omdat de software voor bepaalde apparaten daar op draait, en de conversie is niet altijd het je dat.
Zat problemen met Windows als je het mij vraagt, dat jij geen problemen hebt wil niet zeggen dat ze ineens niet meer bestaan. Want zo komen jouw posts wel degelijk over... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 26 november 2006 @ 12:42:
@ alek_a: het belangrijkste is waar je het notebook voor nodig hebt, en welke programmatuur er gebruikt wordt waar je werkt, of waar je mee samenwerkt. Ik ben zelf een fan van Windows (en een Mac-basher), omdat ik OS9 en OS X gewoon niet lekker vind werken, maar ben dan ook verpest na 10 jaar Windows. Stabiliteit van XP of 2000 is uitstekend, dus daar is geen voordeel van OS X te verwachten.

Een groot nadeel van Mac: prijzen en beschikbaarheid van software. Wat er ook gezegd wordt, er is veel meer keuze voor Windows. Waar er meestal 1 of 2 keuzes zijn voor OS X, zijn er wel 10-20 voor Windows. En aantal freeware programma's is ook groter.

Just my 10 cents.
Ja, in principe je hebt gelijk. Het werk omgeving is belangrijk en compatibiliteit problemen moeten niet erg zijn.

Ik heb met mijn collega's al gesproken over een fiktieve overstap naar Mac en het kwam niet erg positief uit om eerlijk te zijn. Hoewel, niemand van hem heb Mac OS gebruikt eigenlijk en de opmerkingen waren niet echt vakkundig maar meer gevoel-gebaseerd. Tijdens mijn gespreken met bezoekers die wij hebben op werk uit andere landen (waar XP is ook de norm) en die Macs als werkmachines hebben, het bleek dat samenwerken Mac-XP niet een grote probleem is. Ja, somige attachments kan moelijk zijn en tekst weergave kan soms een verschil aantonen tussen XP and Mac. Niet erg. Soms is het niet mogelijk om presentaties te geven in Mac maar aleen op een XP machine door het setup van de projectorkamer etc. Maar dan ik kan pdf gebruiken om de presentatie te geven via een usb stick (wel zonder slide-animaties maar die gebruik ik niet). Verder, pogramma's in Mac zijn niet altijd beschikbaar maar wat ik gebruik is wel te vinden. Ik weet de nadelen van Mac OS in andere woorden en ik weet dat ik kan ermee leven.

Mijn "echt" werk vind plaats op een remote Linux server eigenlijk. Ik kan alle office werk onder Mac OS doen en Linux hebben op de werk desktop. Uiteindelijk, ik denk dat het niet een groot probleem is om over te stappen naar Mac.

Mar ik twijfel nog voor de hardware, namelijk Macbook. Is het kwaliteit goed genoed om de prijs verschil met een HP bjv. te dekken? Hoe loopt de prijs van gebruikte Apple hardware in vergelijking met Sony?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
And by the way, wat ik bedoel met de Linux verhaal: ik zal Linux laten instaleren op mijn gewone werk-desktop en alles die onder office werk (emails, docmenten, photos etc.) valt met de Mac doen.

Ik vind de discussie hier interesant en hulpzaam, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Ik ben een half jaar geleden ook over gestapt naar de mac en heb toen een macbook aangeschaft. Daarvoor had ik al enkele jaren een iPod wat me heel erg beviel. Toen ik vond dat mijn pc aan vervanging toe was, ben ik eens aan Apple gaan denken. In het begin nog met wat vooroordelen, maar na wat lees en speurwerk kwam ik er achter dat dat opzich wel meevalt. Ik kan mij goed vinden in het idee van Apple, en om wat meer te betalen voor een fijn operating system, een mooie machine en goede service en kwaliteit vond ik geen probleem.

Echter was ik nog steeds een beetje bang, dat ik tegen apps aan zou lopen die niet op de mac zouden draaien. Toen ben ik gaan nadenken wat ik allemaal met mijn gewone pc deed.. dat was office werk, adobe shit, beetje websites bouwen en standaard internet/mail/chat dingen. Dit is gewoon allemaal mogelijk met de mac, zonder enig probleem. Mocht er overhoop toch nog een app zijn die niet op macs draait, of geen goede vervanging heeft, is bootcamp een oplossing.

Ik wil je dan ook het volgende aanraden. Ga eerst naar welke apps je wil gaan gebruiken en of die er zijn voor de mac. Ben je dan bereid om iets meer te betalen (zo heel veel meer is het tegenwoordig niet, macs worden steeds meer betaalbaar), dan zou ik het gewoon doen! OSx is heel makkelijk te leren en veel gebruiksvriendelijker dan Windows imo. Het voordeel is dat software en hardware op elkaar is afgestemd, dus niks geen gezeur met drivers en programma's die netjes met elkaar syncen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Frietsaus schreef op zondag 26 november 2006 @ 19:05:
[...]

Zat problemen met Windows als je het mij vraagt, dat jij geen problemen hebt wil niet zeggen dat ze ineens niet meer bestaan. Want zo komen jouw posts wel degelijk over... :?
Moet je mijn post wel goed lezen. Er staat toch dat ik geen problemen met 2000 en XP heb? Nergens staat dat ze er niet meer zijn.

Vaak worden problemen echter veroorzaakt door 3rd party software, zoals drivers voor exotische hardware. Het Mac OS is heel lang stabiel geweest, doordat er maar zeer beperkte variatie in hardware was, alleen wat Apple leverde kon worden gebruikt. Windows moet met 10-100x zoveel verschillende soorten hardware overweg kunnen.

Ik moet nog zien dat Mac OS ook gaat werken met al die verschillen in hardware. Waarschijnlijk gaat Apple zich een tijdje verschuilen achter een officiele lijst met "toegestane" hardware.

Oftewel: beetje objectief blijven. Mac OS is niet beter dan Windows, andersom ook niet. Persoonlijke voorkeuren en ervaringen bepalen wel welk OS beter geschikt is voor een bepaald persoon. Daar is deze discussie ook voor. Voor mij is de keuze heel duidelijk, voor de TS helpt deze discussie hopelijk bij het maken van een keuze. Maar ga niet roepen dat iets beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:47

Thandor

SilverStreak

Appels in Apple Talk :Y).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Dat is het hem juist, je hebt zo'n houding van Ik heb geen problemen, dus zijn er geen problemen. Maar goed, zo zie ik het hoor, voel je maar niet aangevallen... Ik beweer daarentegen ook nergens dat Mac OS X beter is.. ?

[ Voor 15% gewijzigd door Frietsaus op 26-11-2006 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 03:59:
Ik heb vandaag de zwarte Macbook bij de Apple store in mijn handen gehad. One word: sweeeet _/-\o_ .

Al een week of twee heb ik met mezelf gedebateerd of hij waard is om te kopen. Veel recencies gelezen, vanaf alle kanten geprobeert te kijken, met een paar of twee Mac gebruikers gesproken (die zijn moelijk in NL te vinden hoor)... Bottom line: een Acer, HP of Dell zou minder kosten en zelfs betere specs hebben. Maar ik vind een van die laptops gewoon niet leuk en daar is waar mijn debaat altijd een beetje op zijn eind weet te komen. Dus ik kom bij julie nou met verzoek om "emotielos" mij te adviseren.

Mischien is het verschil gedekt door de betere kwaliteit. Een thinkpad met vergelijkbare specs zou ook rond de 1500 euro kosten bijvoorbeeld. Ook de Vaio C1. Ik denk dat Apple jaagt op de markt waar de Vaio's en Thinkpads zich ook richten. Dus ik hoef de Macbook niet met een Dell vergelijken, ja?

Qua prestaties zijn die soort modelen (klein vormfactor, office en licht 3d gebruik) prima voor mij trowens.

Dit topic is al weer verzand in een totaal overbodig windows vs. os x gezeik. Zelden geven dit soort topics echt nuttige info. Ik hoop dat een beetje te keren met deze post.

Je, de TS, heeft het vooral over hardware en specs. Maar je hebt het hier over een switch van windows naar os x. Dat is nogal een stap, en daar horen we je niet over. Of zo'n overstap kan, ligt helemaal aan jou en zul je zelf moeten bepalen. Het ligt er aan wat je met je computer doet en in hoeverre dit ook met een mac kan, op een manier die jou bevalt. Wat dat betreft, komt dat schilletje eigenlijk op een 2e plan.

Ga eerst maar eens uit zoeken of je zo'n overstap wel wilt en of dat ook wel kan en dat je niet alleen maar naar dat leuke zwarte kleurtje kijkt.

Volgens mij is dit eigenlijk de enige zinnige reactie in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Frietsaus schreef op zondag 26 november 2006 @ 21:43:
Dat is het hem juist, je hebt zo'n houding van Ik heb geen problemen, dus zijn er geen problemen. Maar goed, zo zie ik het hoor, voel je maar niet aangevallen... Ik beweer daarentegen ook nergens dat Mac OS X beter is.. ?
Dat bedoel ik juist: je interpreteert mijn woorden; niet doen, alleen lezen wat er staat, niet extrapoleren. Nofi trouwens, ik vind het juist wel een interessante discussie.

Maar ik ben het wel met Q eens, maar heb willen aanvullen dat de keuze verder gaat dan alleen het machientje wat je in je handen gaat hebben, het gaat ook om de interactie met andere PCs en gebruikers.

[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 26-11-2006 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Terw_Dan schreef op zondag 26 november 2006 @ 10:03:
Wil je echter de langste accuduur dan is een mac toch een bheoorlijk goede kandidaat. Die Ibook van mij trok het 5,5 uur op een acculading en dat is natuurlijk wel aardig (maar goed, ik haal nu met m'n S260 ook een goede 4 uur op een volle accu, wat ook al heel aardig is).
Mijn dell inspiron 6400 (Core duo T2400, 1 gb ram,ati x1400, 80gb 7200rpm) laptop haalt ruim 6 uur als ik niks doe, als ik een beetje oplet en gewoon een word-briefje tik kan ik 5.5 uur achtereen doorwerken met draadloos aan, en ruim 5 uur als ik nergens op let _/-\o_

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

jealma schreef op zondag 26 november 2006 @ 21:58:
[...]

Mijn dell inspiron 6400 (Core duo T2400, 1 gb ram,ati x1400, 80gb 7200rpm) laptop haalt ruim 6 uur als ik niks doe, als ik een beetje oplet en gewoon een word-briefje tik kan ik 5.5 uur achtereen doorwerken met draadloos aan, en ruim 5 uur als ik nergens op let _/-\o_
Ja, met niets doen trekt die S260 ook wel tegen de 5,5 tot 6 uur aan (maar goed, mijn Ibook deed in dat geval 8 :+ ooit vergeten het ding 's nachts uit te zetten en er 's ochtends achterkomen dat hij nog aanstaat :D).

Nu is het wel zo dat die 6400 een Core duo heeft (en ik een simpele dothan). Daarbij is die 6400 lomp groot, dus zal de accu ook wel een stuk groter zijn dan in mijn S260 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Kort gezegd: een Mac is zijn geld waard, als hij kan wat jij wil, je OSX wil draaien, en binnen je budget valt. Wil je Windows draaien, koop dan liever een kwaliteits machine van een ander merk. De kans is dan aanzienlijk dat je goedkoper uit bent. Je betaalt immers bij een Mac ook voor OSX en de apps die je erbij krijgt ;)

Ik ga niet voor je besluiten welk OS je moet draaien, of je overtuigen van OSX. En die eeuwige Windows versus OSX discussie (die van beide kanten uit meer op een religieus conflict lijkt soms ;) ) mag wat mij betreft ook de kast in. Draai met wat je fijn vindt, en ga vooral de keuze van de ander niet afzeiken. Ik zal wel eens lacherig doen als een WIndows user weer eens een virus heeft of een wazige fout, maar als iemand zweert bij Windows, waarom zou ik hem/haar dan een Mac aanpraten?

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMage
  • Laatst online: 04-09 15:04
Ik heb sinds kort ook een MacBook aangeschaft en stond precies voor de zelfde situatie als jij nu. Dell bied iets betere specs en Apple bied betere "extra's" zoals looks en van die typische apple dingetjes zoals met 2 vingers scrollen. Toen ik het apparaat nog niet eens zijn 1e accu had leeggetrokken was ik al windows aan het installeren. Bij de 3e keer had ik het er alweer afgehaald. Ik gebruik nog steeds windows op mijn andere pc' s en zal dat ook blijven doen, maar de macbook is niet gemaakt voor windows. Voor alles wat windows kan* is er een alternatief wat er ook voor Mac is.

* met uitzondering van Office. Ik heb tot dusfer nog geen officepakket gevonden onder OSX wat mij echt bevalt, en om die reden heb ik parralels geinstalleerd (virtueel windows draaien, prima voor office). Office 2004 voor de Mac vind ik niet prettig werken. Als er iemand is die een officepakket weet dat enigzins compatible is met ms office documentjes, houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:58
Zolang jij niet vertelt wát je aan Office 2004 voor Mac niet
prettig vindt, kunnen wij ook geen alternatieven aandragen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Gluten Parody op 27-11-2006 00:05 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een snelle en mischien domme vraag:

Kan ik de Macbook op een gewone (zeg 17" TFT) monitor aansluiten, een tastatuur en muis bijvoegen (daar gaan die twee usb's weg...) en hem als desktop gebruiken? Een soort van docking station bestaat niet, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Die macbook maakt wel een klerelawaai als hij onder full load draait.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 11:07
Na jaren alleen pc, werk ik nu al ruim 5,5 jaar met pc en mac (OS9 op een G3/G4, OSX op een G4/G5, W98 op een P2/P3, W2K op een P3/P4, XP op een P4).

OS9 en W98 vond ik allebei vrij instabiel: veel bommetjes of blauwe schermen. W2K, XP en OSX vind ik wel stabiel, bijna nooit crashes, op OSX iets meer programma's die crashen maar dan gaat niet je hele systeem mee. Bovendien is dat meestal met updates van die programma's vroeg of laat verholpen (Illustrator en Flash8 crashen nog redelijk vaak op OSX, op XP iets minder, mijn ervaring).

Voor verreweg de meeste programma's zie ik geen verschil tussen mac en pc. Wel gedragen sommige Office-templates/bestanden zich anders in verschillende Office-versies, dit geldt voor zowel pc als mac. De character sets/encoding moet je even handigheid in krijgen. Misschien is niet alle software te krijgen voor mac maar er is genoeg wel te krijgen. En games gaan niet zo goed op mac.

Het enige grote nadeel ondervind ik met fonts, zelfs met OTF. Er zitten toch minieme verschillen in de spatiëring en uitlijning. Omdat ik in de grafische hoek werk is dat voor mij echt een nadeel. Werk dat ik aangeleverd krijg wat op een mac is gemaakt (het merendeel) bewerk ik ook op mac en pc-werk bewerk ik op pc.

Als maximale compatibiliteit op je werk voor jou belangrijk is (ben het wat dat betreft eens met gambieter) zou ik een platform kiezen dat op je werk gebruikt wordt. Als dat voor jou niet heel belangrijk is en je vindt die macbook nu eenmaal erg mooi en je hebt het geld ervoor dan zou ik het ding gewoon kopen.
Kan ik de Macbook op een gewone (zeg 17" TFT) monitor aansluiten, een tastatuur en muis bijvoegen (daar gaan die twee usb's weg...) en hem als desktop gebruiken?
Ja dat kan, DVI/VGA/Composite- en S-Video allemaal via de mini-DVI connector. Ik zie zo snel geen muis-keyboard ingangen, die USB poorten ben je dan wel kwijt idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMage
  • Laatst online: 04-09 15:04
Gluten Parody schreef op maandag 27 november 2006 @ 00:05:
Zolang jij niet vertelt wát je aan Office 2004 voor Mac niet
prettig vindt, kunnen wij ook geen alternatieven aandragen. ;)
Ik vind het te langzaam en ik vind de interface (al die losse toolbars) niet prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlackMage schreef op maandag 27 november 2006 @ 00:41:
[...]

Ik vind het te langzaam en ik vind de interface (al die losse toolbars) niet prettig.
Amen. Daarnaast zijn het de kleine dingen waar ik al jaren aan gewend ben geraakt die allemaal net wat anders zijn.

Het is maar goed dat OS X zoveel geintergreerd heeft, want 3rd party apps vind ik vaak maar niks. Ik heb exact 2 minuten weer een bug meegemaakt, so don't get me started.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2006 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
BlackMage schreef op maandag 27 november 2006 @ 00:41:
[...]

Dat traagheid komt omdat er van Office 2004 nog geen universal binaries beschikbaar zijn.

En ik hoop idd dat de volgende versie van Office op de mac een betere interface heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een beetje verder onderzocht voor de meer egzotische programma's die ik gebruik, namens matlab en Maple: ik kan dat wel op Mac hebben. Wat betreft presentatie software en tekeningen maken, heb ik geen zorgen natuurlijk. Dus het is voor mij, denk ik, geen probleem om over te stappen. Maar ja, je weet het nooit. Ik realiseer dat de gadgetfactor eigenlijk mij meesleept naart een beslising... |:(

Het meest van mijn werk plaatsvind op Linux, en vandaag heb ik gezien bij een collega dat er "seamless" draait op de Mac OS. Dus geen Exceed, remote login programmatjes en soortgelijke gedoe.

Zou ik voor de neiuwe Mac OS editie wachten (leopard was het?) of de Macbook gewoon nog nu kopen?

Oh, nog een vraag: is de topcase verkleuring probleem ook op de zwarte Macbook aanwezig?

En hog iets: excuses voor mijn Nederlands, ik ben steeds aan het leren. Julie hebben het, meest warschinlijk, al gemerkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 22:56:
Een beetje verder onderzocht voor de meer egzotische programma's die ik gebruik, namens matlab en Maple: ik kan dat wel op Mac hebben. Wat betreft presentatie software en tekeningen maken, heb ik geen zorgen natuurlijk. Dus het is voor mij, denk ik, geen probleem om over te stappen. Maar ja, je weet het nooit. Ik realiseer dat de gadgetfactor eigenlijk mij meesleept naart een beslising... |:(

Het meest van mijn werk plaatsvind op Linux, en vandaag heb ik gezien bij een collega dat er "seamless" draait op de Mac OS. Dus geen Exceed, remote login programmatjes en soortgelijke gedoe.

Zou ik voor de neiuwe Mac OS editie wachten (leopard was het?) of de Macbook gewoon nog nu kopen?
Deze komt uit in het voorjaar van 2007, alhoewel er ook wat geruchten gaan dat hij tijdens MacWorld (januari 2007) zal worden gereleased, om de strijd met Windows aan te gaan. Als je kan wachten, dan zou ik dat iig doen tot januari. Dan zal er waarschijnlijk een exactere datum bekend gemaakt worden.
Oh, nog een vraag: is de topcase verkleuring probleem ook op de zwarte Macbook aanwezig?
Dit was alleen het geval bij de eerst macbooks. Ik meen dat er nu standaard al een ander soort topcase op zit die niet verkleurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

gambieter schreef op zondag 26 november 2006 @ 12:42:
Het aantal freeware programma's voor Windows is kleiner of gelijk aan dat van MacOS X, het is beslist niet groter. De reden is simpel. Een mac kan de eigen software draaien maar kan ook gebruik maken van dingen als Fink en Darwinports. Hiermee heb je hetzelfde als de FreeBSD ports tot je beschikking en dat is ontzettend veel gratis software die vaak ook nog vrij is (lees: open source). Windows is het OS met de minst beschikbare freeware tools maar dat schijnen niet veel mensen te weten.
Prijzen van een mac is geen nadeel want die zijn namelijk in het hele segment waarin Apple zit hetzelfde. Het segment van de a-merken vertoont geen afwijkingen van elkaar, ze zitten allemaal op dezelfde lijn. Er kunnen echter ook diverse verschillen optreden waardoor een mac juist weer goedkoper kan zijn. Als je 5 macs moet upgraden naar een nieuw OS versie (neem Leopard) dan kost je dat 200 euro. Wil je 5 Windows XP machines upgraden naar Vista dan zul je 5x 150 euro moeten betalen. De mac is hierin dus 425 euro goedkoper !
Ik heb ook gezocht naar een laptop waarbij bleek dat Apple een configuratie aanbood voor 1299 euro terwijl de concurrentie daar met tenminste 200 euro boven zat. Wederom goedkoper. Even een paar voorbeeldjes zo uit de mouw waarin blijkt dat de stelling "macs zijn duurder dan pc's" absoluut niet opgaat.
Mijn eerste gedachte bij deze uitspraak: "wat een onwijze randdebiel, die is getrouwd met z'n werk en zal er ongetwijfeld wonen en leven". Werk heeft helemaal niets te maken met je prive computerspul. Als werk daarvan van invloed is dan dienen zij daar de apparatuur voor te leveren en dan heb je als gebruiker zijnde weinig tot geen keus. Daarnaast toont bovenstaande instelling ook wel de enorme lafheid van mensen. Als we met die houding overal te werk gingen zou er van innovatie en evolutie geen enkele sprake meer zijn. Toon wat lef, durf wat anders te nemen en dat is iets wat niet alleen opgaat wanneer je voor de keuze tussen een mac of een windows pc staat, het is op vanalles en nog wat van toepassing. Nemen wat een ander neemt is kudde gedrag, getuigt niet van enige vorm van intelligentie imho. Je moet gewoon datgene wat JIJ wil en niet wat de rest van de planeet heeft.
Rob schreef op zondag 26 november 2006 @ 12:53:
Ja kom, we plaatsen het in een Windows forum, daar reageren de Windows users wel objectief op de keuze mac - windows pc... Het maakt dus geen moer uit of je het nou in een Windows, Apple of algemeen forum plaatst je zult altijd subjectieve reacties krijgen. Verhuizen heeft dus geen ene zin want zeggen dat iemand een mac moet nemen is vloeken in het Windows forum en zeggen dat iemand Windows moet nemen is vloeken in het Mac forum.
gambieter schreef op zondag 26 november 2006 @ 17:30:
Nofi, maar dit vind ik dus grotendeels onzin. Als jij perse wilt afwijken omdat je toevallig een gadget wil hebben ipv iets functioneels, dan moet je de problemen zelf maar oplossen. De meerderheid moet zich dus maar aanpassen aan de ene afwijkende?
Wat jij roept is pas echt klinkklare onzin. Wat jij roept komt op neer dat als iemand in de sloot springt jij dat ook maar doet. Komt nou niet bepaald intelligent over. Laat iemand nou zelf eens kiezen. Als je informatie wil uitwisselen zul je in kaart moeten brengen wat iedere partij die daaraan meedoet aan software heeft en wat je dan als beste kunt gebruiken als bestandsformaat en als software. Die afwijking valt dus perfect weg te werken. Ja leuk dat een maat je een softwaretooltje toe stuurt die niet kan werken op je mac maar boeit dat? Nee, je hebt toch internet? Fora en sites zat waar je alternatieven of de mac versie kunt vinden. Persoonlijk ken ik alleen mensen die wat lopen te rommelen met mail, msn en webbrowsing die hooguit 2x in het jaar iets zullen doen met een office suite. Nou, zou je denk je daar enige afwijkingen in kunnen aantreffen? Nope, dat zijn taken die je praktisch met ieder OS kunt doen. Als je kijkt op niveau van functionaliteit dan kon je nog wel eens versteld staan dat andere systemen hierin beter scoren of gelijk scoren als Windows. Voorop gesteld zijn alle computers functioneel, de vraag is alleen of dat bij de persoon, taak/werk past of niet.
De meerderheid noch de minderheid zou moeten bepalen wat er gebruikt zou moeten worden. Het moet gewoon mogelijk zijn dat iedereen ongeacht wat hij/zij gebruikt het kan gebruiken. Het is dus een heel ander probleem dan jij denkt. Het ligt dus aan wat we als standaarden gebruiken en niet aan wat we als OS gebruiken. Je moet eens wat verder nadenken dan je neus lang is, je bent erg kortzichtig imho en das jammer.
Mac is nou eenmaal een minderheid, of dat nou terecht is of niet. En je mag wel een beetje voorbij het gadgetstadium kijken.
Dat doen mensen ook, jij kennelijk niet aangezien je een mac nog steeds bestempeld als een gadget terwijl het gewoon computers zijn. Een mac is GEEN gadget, het is een computer.
Bottomline: kijk naar wat je nodig hebt. Is het voor privegebruik? Compleet eigen keuze. Voor werk? Dan gewoon aanpassen aan wat ze daar gebruiken.
Werk levert zelf maar de apparatuur dat ga je als gebruiker niet regelen en een goede ICT afdeling zal dat ook niet toestaan. Ze zullen je hooguit wat inspraak geven maar meer ook niet. Nogal logisch want het is hun apparatuur en het zijn hun centen die uitgegeven worden.

Wat je wel kunt doen is even inventariseren of je vaak informatie uitwisseld met anderen, wat zij gebruiken en of het dan wel handig is om iets anders te gebruiken. Als dat een grote rol gaat spelen dan lijkt me het duidelijk welke keuze je dan moet maken. Het is dus wel handig om met elkaar rekening te houden wanneer je informatie uitwisseld en aan de hand daarvan de nodige keuzes maken. Het allergrootste punt wat je je moet afvragen is of jij wel met MacOS X wil werken. Werkt het OS prettig of denk je dat je het prettig zal gaan vinden na verloop van tijd of kan je er niet mee omgaan en vindt je het zwaar waardeloos? Dit is makkelijk te testen door eigenlijk meerdere malen naar een Mac winkel te gaan en het daar uit te proberen (desnoods onder begeleiding van een verkoper) op je gemak. Het is net als met muizen en toetsenborden: je zult het moeten proberen om er pas echt een oordeel over te kunnen vellen. Met name het vensterbeheer kan verwarrend zijn in het begin. Ik begin het nu door te krijgen en ben er achter gekomen dat ik op mijn mac helemaal geen virtuele desktops meer nodig heb zoals ik die wel had in Ubuntu (om maar eens wat te noemen). Mij ligt het dus wel. Wat ik wel serieus zou doen is overwegen of je wel dat extra geld neer wil tellen voor een zwarte macbook ipv een witte macbook, er zijn niet veel mensen die dat doen (wat weer als voordeel heeft dat je opzich een heel uniek laptopje hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik op de website samenstel zo dat witte_Macbook.specs=Zwarte_Macbook.specs dan utkomt dat Witte_Macbook.prijs=Zwarte_Macbook.prijs-35eur (met onderwijs isntellingen korting, ik werk bij de Universiteit Twente).

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2006 12:09 . Reden: typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 09:08:
Als ik op de website samenstel zo dat witte_Macbook.specs=Zwarte_Macbook.specs dan utkomt dat Witte_Macbook.prijs=Zwarte_Macbook.prijs-35eur (met onderwijs isntellingen korting, ik werk bij de Universiteit Twente).
De zwarte is marketing technisch duurder gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit gaat weer enigzins richting Mac vs PC...
Maar goed, Mac is alleen als je openstaat voor iets anders en van gemak houdt.
Ik heb ook een PC maar dat is meer een gamemachine. Al mijn Mac's geven mij
elke dag dat ik er achter zit,of ermee op weg ben,plezier omdat du moment ik
bijvoorbeeld de notebook openklap hij het gewoon doet zonder dat ik weer een
of andere handeling moet plegen omdat het systeem is vastgelopen.(of iets in die geest)
Ik wil als ik achter een computer zit, gemak hebben en niet moeten afvragen wat
zus en zo betekend of waarom dit plotseling weer up-popped of waarom mijn systeem
plotseling weer kuren vertoont. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb anders vaak zat dat ik mijn Macbook open doe en dat hij scherm zwart blijft (als ik hem bv. eerder in clamshell mode heb gebruikt), dus daar lieg je over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik het heel sec bekijk ben je dus een 'domme' computeraar. Je wilt niet weten wat het apparaat allemaal doet voordat jouw bestandje op de HD staat?

Zelf vind ik dat wel interessant, en als het misgaat dan wil ik weten waar het misging en waarom. Ik ben wel blij met een popup als het misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 11:49

iMars

Full time prutser

ppl schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 01:12:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]
Amen! _/-\o_
Exact mijn gedachten...

Probeer het eens uit hoe een Mac werkt. Dat is het belangrijkste ... vind je het prettig werken, of toch niet?

Ik werk er sinds 6 maanden op me werk mee, en sta nu op punt om een eigen MacBook Pro te kopen. Mijn huidige P4 wordt nu een Media Center... maar voor de rest neem ik een Mac.

Ohja, tip... probeer als het kan meerdere keren langs een Apple store te gaan. Want de eerste keer/keren kan het wennen zijn... helemaal mooi zou zijn als je een mac van iemand kan lenen voor een weekje ofzo...

Succes met je keuze!
En onthoud: Windows is niet slecht, en Apple ook niet... het is een keuze.... en minderheid wil niet zeggen dat het slechter is.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 17:00:
Ik heb anders vaak zat dat ik mijn Macbook open doe en dat hij scherm zwart blijft (als ik hem bv. eerder in clamshell mode heb gebruikt), dus daar lieg je over.
Is niet liegen, bij hem gaat het kennelijk goed en bij jou niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:04
Dus omdat het bij hem (en de meerderheid) altijd goed gaat en bij uitgerekend jou niet, liegt hij :? Ik ga je maar niet vragen die uit te leggen.

Anyway, ik ben een poosje terug ook overgestapt van Windows naar Mac en het bevalt me goed. Ik heb me van tevoren goed verdiept in de software zodat ik alles wat ik met m'n Windows machine kon ook met m'n Mac's kan.

Ik zal nooit vertellen waarom iemand moet overstappen want in mijn optiek speelt persoonlijke voorkeur en gevoel de grootste rol en daarvan kun toch niemand overtuigen. De reden dat ik overgestapt ben heeft ook niks met Windows te maken maar alles met OS X en de Apple's zelf; ik vind het er allemaal véééél mooier uitzien, zowel de software als de hardware. Ook was ik gewoon na zoveel jaar Windows aan wat anders toe. Tel daarbij op dat ik jaren professionele ervaring met UNIX heb waardoor het concept van OS X me erg aanspreekt. De overstap vond ik dan ook vrij makkelijk en probleemloos gaan :)

En ik heb ook geen definitief afscheid genomen van Windows, ik heb nog een XP x64 partitie op m'n Mac, want soms is het wel eens makkelijk Windows bij de hand te hebben. Vooral voor games, die ik héél enkel speel, vind ik Windows verreweg superieur aan OS X (keuze en performance)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 22:56:
Je kunt altijd wel wachten op iets nieuws, imho heeft dat alleen totaal geen zin. Zodra Leopard (10.5) uit is is er wel weer iets anders waar je op kunt wachten. Sowieso zul je Leopard gewoon op je Macbook kunnen installeren.
Geen idee, maar de hoeveelheid MB users die hier last van hebben is sowieso niet echt groot. Sowieso is het logisch dat vlekken op een zwarte computer meer opvallen dan op een witte computer.
En hog iets: excuses voor mijn Nederlands, ik ben steeds aan het leren. Julie hebben het, meest warschinlijk, al gemerkt. ;)
OS X heeft standaard spellingscheck op zo'n beetje alles, ja.. ook op je tekstinvoerveld in je browser, of in je chatprogramma. Erg handig ;)

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kunt altijd wel wachten op iets nieuws, imho heeft dat alleen totaal geen zin. Zodra Leopard (10.5) uit is is er wel weer iets anders waar je op kunt wachten. Sowieso zul je Leopard gewoon op je Macbook kunnen installeren.
Kan je wel € 129,- extra betalen. Of je moet het downloaden ofzo. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

magnifor schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 18:37:
[...]

Kan je wel € 129,- extra betalen. Of je moet het downloaden ofzo. :P
Ja dat dat is zo, maar om nou 4 maanden(zo lang kan het nog wel duren voordat leopard er is) zonder laptop te gaan zitten. Dat is een best lange tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nofi, maar veel fundamentalistisch geblaat waar ik maar niet op in ga, ik heb geen tijd daar ik tenslotte met mijn werk getrouwd ben. Waarom je denkt onnodige flames ("randdebiel") nodig te hebben, waarschijnlijk bij gebrek aan echte argumenten |:( .

Niet iedereen heeft een 9 to 5 baan waar hij zijn PC of Mac uitzet, en naar huis gaat. Er zijn ook mensen die werk hebben waar ze thuis verder mee gaan. Ook moeten sommige mensen bestanden kunnen uitwisselen, liefst zonder problemen te veroorzaken. Dan moet je vooral de afwijkende computeraar zijn, wiens bestanden slecht converteren; en waarom? Omdat jij een Mac moest hebben, de god onder de computers. Gebrek aan lef? Nee, nadenken over de voors en tegens van een besluit.

Ik probeer objectief te blijven, en heb nergens gezegd dat de TS een Windows bak moet kopen. Jij bent zo overtuigd van het gelijk van de Mac, dat je blind bent voor wat het beste is voor de TS. Een fundamentalist dus.

Jammer dat posts als die van jou het topic weer naar een Mac vs Windows gevecht maken, in plaats van een heldere discussie. Dat was ook een reden waarom ik het jammer vond dat deze discussie naar dit forumdeel is verplaatst, hier is mijn mening blijkbaar al heiligschennis. Nah, dus eigenlijk verspilde moeite. Hopelijk kan de TS er toch wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Abbadon schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 17:50:
[...]

Dus omdat het bij hem (en de meerderheid) altijd goed gaat en bij uitgerekend jou niet, liegt hij :? Ik ga je maar niet vragen die uit te leggen.
Hou er over op, ik had het probleem een uur geleden nog.

Mijn Macbook is gewoon in orde, het is de software die qua externe schermen enorm brak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door ppl op 28-11-2006 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Dat is wel heel erg sterk woord gebruik. Als je veel geheugen hebt en je hebt veel programma's open staan dan duurt het ook een tijd voordat de Macbook in slaapstand gaat en het duurt dan ook wat langer om weer uit de slaapstand te komen. Om even in jouw zelfde sterke bewoording te spreken: jij hebt gewoon geen enkel geduld aka je liegt.
Datafeest schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 18:11:
Geen idee, maar de hoeveelheid MB users die hier last van hebben is sowieso niet echt groot. Sowieso is het logisch dat vlekken op een zwarte computer meer opvallen dan op een witte computer.
Zoals al diverse malen in het Macbook topic gemeld wordt was het een zeer beperkte serie Macbooks die onderhevig was aan verkleurende topcases. Apple deed wat het zou moeten doen en dat is het kosteloos vervangen van de topcase. Natuurlijk is het jammer dat je je Macbook een tijdje kwijt bent maar ze vervangen het tenminste kostenloos dus zo'n drama is het nou ook weer niet. Overigens is het verkleuringsprobleem al opgelost en als je nu een Macbook zou kopen zou je er geen last van moeten hebben (als je bij een winkel koopt kan het echter zo zijn dat je nog een ouder model krijgt, maar die kans acht ik niet hoog).
OS X heeft standaard spellingscheck op zo'n beetje alles, ja.. ook op je tekstinvoerveld in je browser, of in je chatprogramma. Erg handig ;)
Dat is me ook opgevallen. Het maken van PDF's zit ook door het hele systeem verwoven; ieder programma dat kan printen heeft de mogelijkheid om een PDF te maken. Vandaag de dag is zoiets zeer prettig voor met name studenten/scholieren.
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 19:46:
Hou er over op, ik had het probleem een uur geleden nog.

Mijn Macbook is gewoon in orde, het is de software die qua externe schermen enorm brak is.
Die "brakke" software is voor een aantal mensen op kantoor nou juist de reden waarom ze een mac nemen. De mac heeft een veel betere support voor externe en meerdere schermen dan Windows en Linux. Ook altijd leuk om te lezen dat gebruikers wel onmiddelijk roepen dat het toch echt niet aan hun of aan hun computer ligt. Aan jouw verhaal te zien ligt het dus wel degelijk aan je mac, die is dus niet bepaald in orde ;)
Zeg nou zelf, als het bij de rest van de wereld wel werkt en bij jou niet dan moet er toch eerder iets mis zijn met jouw Macbook dan met Apple macs in zijn algemeenheid?

[ Voor 12% gewijzigd door ppl op 28-11-2006 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 19:48:
[...]

Dat is wel heel erg sterk woord gebruik. Als je veel geheugen hebt en je hebt veel programma's open staan dan duurt het ook een tijd voordat de Macbook in slaapstand gaat en het duurt dan ook wat langer om weer uit de slaapstand te komen. Om even in jouw zelfde sterke bewoording te spreken: jij hebt gewoon geen enkel geduld aka je liegt.
Mooie situatie wat zojuist gebeurde:

Ik werkte in full-clamshell mode (ik keek een film die op een gemounte netwerk share stond), UTP, bluetooth keyboard, usb draadloze muis, koptelefoon, VGA adapter, met de Macbook zelf gesloten. Vervolgens zette ik de Macbook netjes in sleep, gingen alle connectoren van achter naar voor eruit, poweradapter mee, Macbook onder mijn arm, in gesloten toestand ergens neergezet, S-Video adapter erin, geluid erin, stroom erop, klep open, en het eerste wat ik zag was mijn password venster wat ergens rechtsboven in het venster zat. Ik type mijn password in, valt mijn Macbook in standby? Vervolgens haal ik hem eruit, en freezed finder + vlc, omdat mijn netwerkshare niet te vinden is (wifi stond uit, en hij was voorheen via UTP verbonden). Sorry, maar dat noem ik brak.

Wat ik in een soortgelijke situatie nu ook al twee maal heb gehad, is dat hij in full-clamshell mode draait, ik alles losplug terwijl hij aan staat, hij aan blijft, de fan keihard gaat loeien, en het interne scherm van de Macbook gewoon zwart blijft. Ook dat noem ik brak geprogrammeerd. Maar goed, ik heb mijzelf aangeleerd dat als ik ergens meer dan 40 seconde op moet wachten ik hem gewoon geforceerd uit zet, want even vers booten gaat vaak een stuk sneller dan troubleshooten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:21
Blijft de vraag is een macbook wel handig als ik een informatica opleiding doe? of kan ik dan beter een 'gewone' laptop kopen met windows erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

rusman schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 19:54:
Blijft de vraag is een macbook wel handig als ik een informatica opleiding doe? of kan ik dan beter een 'gewone' laptop kopen met windows erop?
Wat raden ze je aan bij de opleiding, en waarom? Vraag om uitleg bij een advies daar, als aankomend ICTer moet je daar toch wel mee om kunnen gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rusman schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 19:54:
Ik raad je de Macbook af. Je zult waarschijnlijk moeten programmeren, en dan is een 15" laptop met een 1440 * 900 / 1680 * 1050 scherm veel fijner, 1280 * 800 is daar te klein voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 19:53:
Mooie situatie wat zojuist gebeurde:
Dat is inderdaad spijtig om allemaal te horen maar het ging mij erom dat je niet meteen iemand voor leugenaar moet uitmaken wanneer iets bij jou niet zo werkt. Er zijn namelijk diverse stukken software die het nodige roet in het eten kunnen gooien en er zijn zat hardwaredefecten te bedenken die de oorzaak van het probleem kunnen zijn. Mogelijkheden te over waarom iets niet werkt. Macs zijn zoals ik al zei gewoon computers en die kunnen nou eenmaal last hebben van foutjes. Het zijn uiterst complexe machines dus het zou raar zijn als het niet zo was. Het mooiste vind ik onderstaande nog waarin je openlijk toegeeft dat je er ook helemaal geen tijd in steekt om te achterhalen waar de fout zit terwijl je wel loopt te claimen dat je Macbook in orde is. Hoe kun jij nou weten dat je Macbook in orde is als jij continu je Macbook forceert uitzet omdat het je te lang duurt? Hoe weet jij nou of het uberhaupt aan de software ligt als je geforceert de laptop uit zet en niet verder kijkt? Het klinkt heel erg als een brakke installatie en/of hardware die niet lekker is. Troubleshooten is op de lange termijn stukken sneller dan om het probleem heen werken (symptoombestrijding) ;)
Wat ik in een soortgelijke situatie nu ook al twee maal heb gehad, is dat hij in full-clamshell mode draait, ik alles losplug terwijl hij aan staat, hij aan blijft, de fan keihard gaat loeien, en het interne scherm van de Macbook gewoon zwart blijft. Ook dat noem ik brak geprogrammeerd. Maar goed, ik heb mijzelf aangeleerd dat als ik ergens meer dan 40 seconde op moet wachten ik hem gewoon geforceerd uit zet, want even vers booten gaat vaak een stuk sneller dan troubleshooten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb finder opnieuw opgestart wat niet ging, uitloggen ging niet, in standby gaan ging niet. Dus ja, dan is het sneller te force-quitten dan Apple te bellen waarom het het niet doet.

Het is niet dat OS X in het algemeen fout is, het is ook geen foute installatie, maar ik word gewoon gek van dit soort kleine klotedingetjes. Ook met netwerkshares, die na het loshalen van de UTP kabel er voor zorgen dat half finder blijft hangen. En ja, hier hebben meer mensen last van.

Ik kocht mijn Macbook in de waan een perfecte laptop te kopen met perfecte software (of op zijn minst dubbel zo goed als Windows), en dat is totaal niet zo.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2006 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 19:59:
Ik raad je de Macbook af. Je zult waarschijnlijk moeten programmeren, en dan is een 15" laptop met een 1440 * 900 / 1680 * 1050 scherm veel fijner, 1280 * 800 is daar te klein voor.
Daar zit opzich wel een punt. Het is wel prettiger om een groter schermoppervlak (met bijbehorende resolutie natuurlijk) te hebben als je met tekst bezig bent. Er zijn zat mensen die echter prima op een 12" of 13,3" of 14" laptop kunnen werken wanneer ze met tekst bezig zijn (tekstverwerken/programmeren). Het is dus wederom een heel persoonlijk punt, net als dat glimmende scherm van de Macbook. Niet iedereen vind dat prettig en kan er mee overweg. Hier geldt dus ook het advies: try before you buy. Als je in de winkel er even een kwartier mee werkt kun je al een aardig idee krijgen of deze zaken je gaan irriteren of niet. Ik vind overigens het 13,3" scherm met 1280x800 als resolutie en dat glanzend oppervlak een prima scherm voor browsing, tekstverwerking en het nodige unix werk (scripting bijv. en dat is in dezelfde lijn als programmeren), Geqxon vind dat dus duidelijk weer niet.

Qua software zal er wel veel Microsoft Office worden gebruikt en die kun je als student zijnde goedkoop krijgen voor je mac, daar zit dus geen verschil met Windows. Het kan zo zijn dat de school bepaalde ontwikkelomgevingen gebruiken die alleen beschikbaar zijn voor Windows. Mijn ervaring is echter dat iedereen op zijn eigen laptop toch zijn eigen software installeert en alleen bepaalde specifieke zaken nog op de school computers doet. Het is toch voornamelijk het inkloppen van code en tekst voor verslagen en die dingen kun je prima doen in simpele editors en tekstverwerkers. Als er iets als java en c++ wordt gebruikt zijn er aardig wat ontwikkelomgevingen te vinden. Zaken als portals die gebouwd zijn middels blackboard willen nog wel eens moeilijk doen (moeten ze maar fatsoenlijke software gebruiken) en de machine op het wireless netwerk aanmelden is soms lastig omdat er gebruik wordt gemaakt van bijv. de SecureW2 client (= voor authenticatie). Hier in het Apple Talk forum staan over dat laatste aardig wat topics over wat je kunt doen om het werkend te krijgen (voor een beetje ICT'er zou dat geen probleem moeten zijn). Als het een beetje goede opleiding is krijg je er aardig wat UNIX/Linux en zal de ontwikkeling van bepaalde zaken ook op dat platform worden gedaan. De mac met haar UNIX basis leent zich daar dan weer uitstekend voor. De UvA heeft zelfs een master waarin werd aangeraden om een machine met MacOS X of UNIX/Linux te nemen en geen Windows. Heb je daar Windows dan ben je incompatible (omgekeerde wereld) aldus de voorlichtingspapieren en de mensen waarmee gemaild is. Hiervan staat trouwens ook een topic op GoT, ik geloof zelfs hier in Apple Talk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet niet dat je met programmeren vaak nog een PvA of een Technisch Ontwerp open hebt staan, dan is 1280 * 800 al snel veel te krap :)

Wat de SecureW2 client die je voor Windows moet downloaden, dat zit in OS X gewoon ingebouwd :) (eduroam is onder OS X totaal geen probleem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
(edit, was even te laat met posten, dit is een reactie op Geqxon's dismount verhaal)

Tsja, je kunt jezelf ook aanleren om gewoon je shares te dismounten voordat je je netwerkverbinding verbreekt. Dat doe je toch ook met je externe hardisk: eerst dismounten, en dan pas loskoppelen / uitzetten.

Tuurlijk is het makkelijker om gewoon alles los te koppelen en weg te lopen, maar echt praktisch is het niet, omdat Finder er gewoon van over zijn nek gaat. Heb er zelf ook last van. Als ik thuis aan het netwerk hang en direct mijn laptop dichtklap, heb ik op school ook het probleem dat Finder ineens hangt omdat hij mijn shares niet vindt. Oplossing: leer je aan om te dismounten. Voor mij is dat net zo logisch als dat ik de rits van mijn laptoptas dichtdoe voordat ik de deur uit ga ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Kurkentrekker op 28-11-2006 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dismounten gaat daar niet snel genoeg voor. Daarnaast vind ik de vergelijking met een externe harddisk niet 100% zuiver, aangezien je daar een buffer hebt, en je je hardeschijf anders kan verpesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Dismounten gaat niet snel genoeg? Appeltje+E en het is voor elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 19:41:
[...]
Niet iedereen heeft een 9 to 5 baan waar hij zijn PC of Mac uitzet, en naar huis gaat. Er zijn ook mensen die werk hebben waar ze thuis verder mee gaan. Ook moeten sommige mensen bestanden kunnen uitwisselen, liefst zonder problemen te veroorzaken. Dan moet je vooral de afwijkende computeraar zijn, wiens bestanden slecht converteren; en waarom? Omdat jij een Mac moest hebben, de god onder de computers. Gebrek aan lef? Nee, nadenken over de voors en tegens van een besluit.
Vreemd, ik heb zo'n job ook niet. Ik wissel bestanden (Word-documenten; PDF-bestanden; presentaties; SPSS-bestanden; Endnote-bestanden; TIFF-bestanden) uit met mensen over de hele wereld die voornamelijk PC-gebruikers zijn. Zelden tot nooit problemen gehad met bestanden die ik hen stuur en omgekeerd.

Ik snap je punt eerlijk gezegd niet. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 23:46:
[...]
Ik snap je punt eerlijk gezegd niet. :|
Was een specifieke respons op ppl's opmerking over het leven op het werk, die vond dat het werk dan maar alle hardware moet leveren. Eerder in het topic heb ik al aangegeven dat ik op congressen al een aantal keer grote problemen heb gezien met presentaties bij uitwisselen Mac <-> Windows.

Dat het niet vaak gebeurt, gelukkig maar. Maar ppl deed het voorkomen alsof er nooit meer problemen zijn, en dat je dus gewoon moet kiezen waar je zin in hebt. Ik ben van mening dat je die keuze moet maken nadat je eerst goed hebt nagedacht over wat de verstandigste keuze is. Als dat een Mac is, so be it, net zoals Windows of Linux of wat dan ook.

Ik stop hier trouwens, het wordt een zinloze discussie. Alle macoholics veel plezier met hun hamburger :P ;) , ik ga verder uit mijn raampjes kijken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzn21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-09 08:46
GremliN-Online schreef op zondag 26 november 2006 @ 11:03:
.... maar wat wil je als het zo traag loopt ....
Heb je wel eens de startup time geklokt? Of wakker worden uit de sluimerstand?

Mijn mac is binnen 1 sec. wakker uit slaapstand :P

De laptop van een vriend van mij is 20 sec bezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 18:14

alienfruit

the alien you never expected

Mijn Mac is anders ook een tijdje bezig om uit de hibernation/deepsleep te komen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jzn21 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 11:04:
[...]

Heb je wel eens de startup time geklokt? Of wakker worden uit de sluimerstand?

Mijn mac is binnen 1 sec. wakker uit slaapstand :P

De laptop van een vriend van mij is 20 sec bezig...
Mijn god, vergelijk appels dan niet met peren. Een windows-laptop komt vaak binnen een seconde of 2-3 uit standby, een Macbook in 1-2 seconde. Al duurt het bij de Mac langer, omdat het wachtwoord scherm vaak nog uit de swapfile oid geladen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens leg mij eens uit wat jullie allemaal zitten te rotzooien met je Mac?
De meesten onder ons gebruiken de Mac voor de veel voorkomende standaard zaken:
- surfen/tekstverwerken/foto's laden/filmpje monteren/ presentatie-voorbereiding.
Ik durf hard te maken dat al dat gedonder waar jullie mee te maken hebben alleen
voorkomt omdat jullie allerlei progjes e.d zitten uit te proberen gewoon omdat je
dat leuk vindt en kijkt tot hoever je kun gaan. Dat doen de meesten niet!
Dus kun je niet zeggen: "Je liegt " Elke keer als ik een van mijn laptops
in een netwerk hang - waar dan ook - en daarna weer eruit trek heb ik al die
problemen niet die jullie opsommen. Maar dat zal wel te maken hebben dat ik
een geordende Mac heb waar niet alles aanstaat om aan te hebben en allerlei
progjes heb ingeladen waardoor op den duur zaken op termijn anders lopen
dan gedacht. daarnaast is 'liegen'een zwaar en overdreven woord flap

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2006 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat er hier standaard draait:
-Quicksilver
-WhatPulse
-Dashboard
-Adium X
-Missing Sync Util.

Alles dat ik niet gebruik sluit ik volledig.

Wat ik er mee doe:
-VLC, films
-iTunes
-TV-Episodes op een externe HDD opslaan
-Mail
-Safari
-Een enkele game
-Java programming met TextMate
-Powerpoint sheets openen, Word files editen

Alles staat strak in mappen geordend, exact zoals het hoort.

Verder geen register hacks, of andere gekkigheid. Ik heb slechst 512mb geheugen, maar ik blijf erbij dat dat genoeg moet zijn voor simpel werk, anders zou Apple zijn Macbooks niet met standaard 512mb verkocht hebben. (al is Word + iTunes + Safari al te veel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik durf hard te maken dat al dat gedonder waar jullie mee te maken hebben alleen
voorkomt omdat jullie allerlei progjes e.d zitten uit te proberen gewoon omdat je
dat leuk vindt en kijkt tot hoever je kun gaan.
Je doelt hierbij op het gedonder wat je krijgt als je netwerkshares mount en vervolgens je laptop dichtklapt, of de utp kabel eruit trekt? Dat zijn redelijk standaard dingen, denk ik zo. Een netwerk share mounten, of het nou een andere mac, een ftp server, of een windows share is, zodra er een gemount is en ik trek zonder te ejecten de kabel los dan gaat Finder over zijn nek. Ik heb geen programmas op de achtergrond draaien, behalve uiteraard Mail, iTunes, Skype en dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

gambieter schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 19:41:
Bestanden uitwisseling gaat prima hoor. Ik heb notabene in een projectgroep gezeten waarin Windows XP, Windows 2000, Solaris 10, MacOS X 10.3, Microsoft Office, OpenOffice.org 1.1 en 2.0 en StarOffice 7 werden gebruikt. We hebben nog nooit last gehad van uitwisselingsproblemen. Waarom niet? Omdat we een goed projectplan hebben geschreven waarin we zaken als gebruikte bestandsformaten aan bod lieten komen. Er is dus zoiets als een communicatieplan opgesteld.
Wanneer je met andere partijen gaat samenwerken heb je namelijk ALTIJD het probleem dat je elkaars bestanden niet kunt lezen. Ik heb diverse malen moeten wachten met het afronden van opdrachten omdat de bestanden in MS Office 2003 formaat werden aangeleverd welke niet gelezen kan worden door eerdere Office versies. Als je dan gebruik maakt van Office 2000 kun je er dus niets mee beginnen. Het niet kunnen uitwisselen van bestanden is een probleem op applicatieniveau en beslist niet op operating system niveau ! Maar goed, mensen met een anti-mac idee fix valt zoiets objectiefs niet aan het verstand te brengen... De enige uitwisselingsproblemen die ik tot dusver ben tegengekomen zijn die bij het gebruik van verschillende EDI systemen en bij het gebruik van Microsoft Office, met name de Windows versies.

Je denkt dus niet na over dingen, je roept gewoon wat mensen na die oude koeien uit de sloot halen en het hebben over een situatie in de ICT wereld die meer dan 10 tot 15 jaar geleden nog van toepassing was. Integratie van diverse systemen en platformen is hedentendage prima geregeld, zeker met het gebruik van zogenaamde web 2.0 technieken.
Ik probeer objectief te blijven, en heb nergens gezegd dat de TS een Windows bak moet kopen. Jij bent zo overtuigd van het gelijk van de Mac, dat je blind bent voor wat het beste is voor de TS. Een fundamentalist dus.
Ik ben helemaal niet overtuigd van het gelijk van de mac, ik ben hier degene die objectief de zaak bekijkt. Jij bent toch echt degene die hier de subjectieve Windows fanboy posts maakt. Je kijk op de zaak op het gebied van het gebruik van standaarden binnen programma's is daar een uitstekend voorbeeld van. Jij bent hier degene die roept dat een mac iets exotisch is en dat je alleen compatible bent wanneer je Windows gebruikt. Dat is tegenwoordig dus echt complete nonsens. Kijk eens naar bedrijven wat men daar aan systemen gebruikt en schrik niet van de grote hoeveelheid verschillende systemen! Jij ziet dingen ook nog eens op een kleine schaal, namelijk Windows versus MacOS X en niet zoals ik dat zie, op een veel grotere schaal waarbij diverse operating systemen betrokken zijn.
Jammer dat posts als die van jou het topic weer naar een Mac vs Windows gevecht maken, in plaats van een heldere discussie. Dat was ook een reden waarom ik het jammer vond dat deze discussie naar dit forumdeel is verplaatst, hier is mijn mening blijkbaar al heiligschennis. Nah, dus eigenlijk verspilde moeite. Hopelijk kan de TS er toch wat mee.
Dat "jou" moet je vervangen door je eigen username. Je maakt er zelf een flamewar van door al die onjuiste en ongefundeerde opmerkingen. Het is uiterst naief om te denken dat het ook maar enigzins wat uitmaakt wanneer je een topic als deze op wat voor plek dan ook op een forum plaatst. Het maakt geen zak uit, mensen vinden het topic toch wel en wie kwaad wil, die kwaad doet. Wordt alsjeblieft eens wat volwassenen en ga ook vooral eerst eens nadenken voordat je wat tikt, scheelt aardig wat onzin en geflame. Het is gewoon een feit dat dit soort discussie altijd op het randje van een flamewar balanceren ongeacht of je deze nou in een mac, windows of zelfs linux subforum houdt. Op usenet is dat ook al niet anders. Jouw mening is voor de diehard mac fans altijd heiligschennis en andersom geldt hetzelfde. Doe je niks aan.
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 20:41:
Vergeet niet dat je met programmeren vaak nog een PvA of een Technisch Ontwerp open hebt staan, dan is 1280 * 800 al snel veel te krap :)
Daarvoor heb je dus dat mooie vensterbeheer met F9, F10 e.d. :)
Wat de SecureW2 client die je voor Windows moet downloaden, dat zit in OS X gewoon ingebouwd :) (eduroam is onder OS X totaal geen probleem).
Ik meen mij nog een tijd te herinneren dat deze client Windows only was en dat Mac users flink wat problemen ondervonden om verbinding te maken met het wifi netwerk.

Overigens is een aardige site voor studenten: www.macstudent.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op woensdag 29 november 2006 @ 17:34:
[...]

Daarvoor heb je dus dat mooie vensterbeheer met F9, F10 e.d. :)
Maar als je twee items naast elkaar wilt hebben is dat vreselijk vermoeid, dat constante switchen :)
[...]

Ik meen mij nog een tijd te herinneren dat deze client Windows only was en dat Mac users flink wat problemen ondervonden om verbinding te maken met het wifi netwerk.

Overigens is een aardige site voor studenten: www.macstudent.nl
Bij de util "Internet Connect" is het simpelweg een questie van even een nieuwe 802.1X verbinding aanmaken, je domainaccount + pass invoeren en connecten maar. Dit is dan tenminste voor eduroam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

[...]

Dat "jou" moet je vervangen door je eigen username. Je maakt er zelf een flamewar van door al die onjuiste en ongefundeerde opmerkingen. Het is uiterst naief om te denken dat het ook maar enigzins wat uitmaakt wanneer je een topic als deze op wat voor plek dan ook op een forum plaatst. Het maakt geen zak uit, mensen vinden het topic toch wel en wie kwaad wil, die kwaad doet. Wordt alsjeblieft eens wat volwassenen en ga ook vooral eerst eens nadenken voordat je wat tikt, scheelt aardig wat onzin en geflame.
Ah, je bent dus een gebruiker van het Wesley Sneijder woordenboek der Nederlandse taal? "Randdebiel" is blijkbaar geen flame, maar een mening die niet met de jouwe overeenkomt wel. Dan is elke discussie met jou waarschijnlijk een flamewar. Dat je het nodig vind om mensen "Windows fanboy" te noemen, geeft aan dat je blijkbaar geen echte argumenten hebt. Blijkbaar denk jij wel na voor je wat tikt, maar helpen doet het niet.
[...]
Het is gewoon een feit dat dit soort discussie altijd op het randje van een flamewar balanceren ongeacht of je deze nou in een mac, windows of zelfs linux subforum houdt. Op usenet is dat ook al niet anders. Jouw mening is voor de diehard mac fans altijd heiligschennis en andersom geldt hetzelfde. Doe je niks aan.
Dit is de meest zinvolle bijdrage die ik van je heb gezien, en hier sluit ik me bij aan. Gelukkig toch nog wat consensus ;) .

Enne, veel plezier met je Mac. :z

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 29-11-2006 18:18 ]

• ppl
  • Niet online

ppl

gambieter schreef op woensdag 29 november 2006 @ 17:48:
[...]

Ah, je bent dus een gebruiker van het Wesley Sneijder woordenboek der Nederlandse taal? "Randdebiel" is blijkbaar geen flame, maar een mening die niet met de jouwe overeenkomt wel. Dan is elke discussie met jou waarschijnlijk een flamewar. Dat je het nodig vind om mensen "Windows fanboy" te noemen, geeft aan dat je blijkbaar geen echte argumenten hebt. Blijkbaar denk jij wel na voor je wat tikt, maar helpen doet het niet.
Jouw eerste gedachte was meteen dat je als werknemer maar moet doen wat het werk bepaald. Die instelling zie je bij mensen die veel meer zijn dan alleen een workaholic en dat is, zoals al ontzettend veel onderzoeken hebben aangetoond, absoluut niet gezond voor je geestelijke gestel. Dat is laatst zelfs nog diverse malen in het nieuws geweest. Jouw reactie is van een dusdanige aard dat wij werk maar moeten aanbeden en dat we maar klakkeloos alles moeten doen wat ze daar zeggen en ons opdragen, etc. etc. Ja, nee en amen. Als je dat doet ben je inderdaad een randdebiel, dan heb je gewoon geen eigen leven waarin je überhaupt iets zelfstandig kunt doen. Je bent ook een randdebiel als je zo ontzettend op je werk gericht bent omdat je daarmee vrijwel zeker bent dat je binnen 5 jaar thuis zit met een of andere geestelijke aandoening zoals een burn out. Dat is dus geen mening, dat is een feit welke door diverse wetenschappelijke onderzoeken die in de loop der jaren is gehouden kan worden gestaafd.

Ik heb daarnaast ook een aardige lijst aangegeven waarom je het nog meer niet zou willen; dat komt dus neer op een aantal beheerstechnische zaken (systeem/netwerkbeheerders begrijpen meteen wat ik bedoel en daar val jij dus beslist niet onder gezien je reacties) waaronder security. Met al dat gedoe rond al die rondslingerende en zoekrakende usb sticks met gevoelige informatie is er een enorme run op security bewustheid. Ik stond laatst bij een klant waar de ICT eigenlijk bar weinig voorstelt. Ik werd daar in eerste instantie gewoon geweigerd omdat ze mij niet kenden en ik heb dan ook aardig wat moeten uitleggen voordat ik aan het werk kon. Irritant? Nee, super dat ze zo bezorgd zijn om de veiligheid van hun informatiesysteem hoe klein het ook moge zijn. Zo behoor je met ICT om te gaan en daar kunnen veel bedrijven van klein tot groot nog wat van leren! Om die reden is het ook volledig correct om machines die het bedrijf niet heeft gekocht en geïnstalleerd en beheert gewoon te weigeren van het netwerk. Plug je het ding er alsnog in en ontdekt men dat dan kan dit je ontslag op staande voet opleveren. Zoals ik al eerder zei heb je ook nog zaken als slijtage en afschrijvingskosten en al dat soort gedoe. Er zij nog wel meer dingen waarom je het absoluut niet zou willen. Je boekt er alleen maar nadelen mee en geen enkel voordeel. Denk dus voortaan eens na voordat je iets neer tikt, er zit veel meer achter bepaalde zaken dan je denkt. Maak ook vooral niet de fout die je nu steevast blijft maken door zaken als voldongen feiten neer te zetten en ze ook vooral niet te onderbouwen. Geef voorbeelden van dingen waarmee je incompatible bent als je een mac zou nemen i.p.v. een Windows machine, om maar eens wat te noemen. Als je al roept dat de mac bestanden slecht converteert dan vraag ik me een aantal dingen af: wtf bedoel je in hemelsnaam converteren (snap je überhaupt wel wat converteren is, ik heb sterk het idee van niet), waarom zou je überhaupt willen converteren en welke bestanden bedoel je? Ik had dat soort dingen graag onderbouwd willen zien. Doe je dat niet dan hou je alleen een flame over en dan krijg je dus dat mensen je zien als een flamende windows fanboy. Had je het onderbouwt dan hadden we nu een hele andere discussie, een echte inhoudelijke discussie zelfs.
Dit is de meest zinvolle bijdrage die ik van je heb gezien, en hier sluit ik me bij aan. Gelukkig toch nog wat consensus ;) .

Enne, veel plezier met je Mac. :z
Helaas voor jou heb ik dat verhaal dus al eerder getikt en lees jij dus kennelijk simpelweg niet wat er staat. Om even een voorbeeld te geven:
Dat het niet vaak gebeurt, gelukkig maar. Maar ppl deed het voorkomen alsof er nooit meer problemen zijn, en dat je dus gewoon moet kiezen waar je zin in hebt.
Ik heb nergens doen voorkomen data er nooit (meer) problemen zijn, dat heb ik bewust in het midden gelaten omdat ik weet dat er altijd wel iemand is die problemen heeft ongeacht wat voor OS er gebruikit wordt. Als je bijv. de eerste 2 delen van het Macbook topic leest zul je dat ook zien (overigens zijn die problemen inmiddels opgelost).
Dat doet mij alleen maar meer vermoeden dat het bij jou ook echt alleen te doen is om te flamen in deze discussie. Enige zinnige bijdrage heb je nog steeds niet geleverd omdat je nergens een onderbouwing neerzet. Persoonlijk interesseert het me geen ene moer wat een ander gebruikt zolang ik en de ander maar elkaars bestanden kunnen lezen en eventueel bewerken. Dat is tegenwoordig dus absoluut geen enkel punt meer. Mij gaat het er hier in deze discussie echter wel om de nodige objectiviteit en correcte informatie. Je moet dus niet aankomen zetten met leuzen als "als je een mac neemt ben je incompatible met de rest". Ik zou toch zeer graag van die schreeuwers eens wat goede onderbouwde voorbeelden zien wat nou zo incompatible is want jij bent hier echt niet de enige. Overigens geldt dit voor zowel de mac als de windows voorstanders.
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 17:42:
Maar als je twee items naast elkaar wilt hebben is dat vreselijk vermoeid, dat constante switchen :)
Dat kan, ik in ieder geval niet. Ik kan ook prima dingen naast elkaar neerzetten. Misschien kan ik er wel prima mee werken omdat ik gewoon gewend ben om ontzettend veel dingen open te hebben staan. Ik heb toch minimaal een scherm of 30 open staan.
Bij de util "Internet Connect" is het simpelweg een questie van even een nieuwe 802.1X verbinding aanmaken, je domainaccount + pass invoeren en connecten maar. Dit is dan tenminste voor eduroam :)
Zo simpel scheen het toen niet te zijn. Er zijn een aantal mensen geweest die dit hebben geprobeerd met de standaard tools in Windows XP, MacOS X, Linux en Windows Mobile. Het werkte alleen goed wanneer men de officiële SecureW2 client gebruikte i.c.m. Windows XP. Ik mocht toen fijn de gebruikers helpen om die SecureW2 handel aan de praat te krijgen (niet de meest prettige ervaring). Zoals ik al zei, waarschijnlijk is dat (gelukkig!) in de tussentijd veranderd en kan men wel op een fatsoenlijke manier met het netwerk verbinden.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img144.imagevenue.com/loc372/th_44118_Picture_1_122_372lo.jpg

Dat is alles wat ik voor de HU in Utrecht nodig had :)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@ppl: Mijn laatste post in dit gebeuren. Voor jou is een flame dus een afwijkende mening (eentje die jij niet voldoende onderbouwd vind, i.e. een mening), maar het strooien van opmerkingen als randdebiel dus niet. Tja, dan heb je een behoorlijk gestoorde discussiestijl, en zal je vaak flamewars krijgen. Als je wat minder arrogant je argumenten zou brengen, en minder zou proberen de discussiepartner te kleineren, DAN zou je een discussie kunnen krijgen. Maar dan moet je wel een keer van je zeepkist afstappen. Nu ben je zo overtuigd van je eigen gelijk, dat je inderdaad overkomt als een fundamentalist. Daarmee debatteren is zinloos, net als een debat over creationisme vs evolutie.

Het neemt niet weg dat je laatste post een aantal goede dingen bevatte. Beveiliging is heel belangrijk, ervoor zorgen dat de gebruikers hun werkzaamheden kunnen doen ook. Over computers weet je duidelijk heel veel, en je hebt een mening met een grote M.

Wat me echter verbaast is dat je zo goed schijnt te weten wat voor soort werk ik doe, want je hebt er een oordeel over. Burn-out, slaafs doen wat het werk voorschrijft, en nog wat van die leuke termen. Een lekenpsycholoog, met een vage verwijzing naar wetenschappelijke onderzoeken.

"Het werk"? Alsof er maar een soort werk is. Over dingen voorstellen als voldongen feiten zonder enige kennis van zaken. Jij durft te oordelen over mijn werk en mijn houding daarover, en over het voorspellen van een burn-out, en over het wel of niet hebben van een zielig leven. Gelukkig weet ik beter wat mijn werk inhoudt, hoe mijn leven eruit ziet, en of ik wel of niet zielig gevonden moet worden. En gelukkig lult een zekere user ppl uit zijn nek....

Back on-topic nu maar? Ik ben hier weg, dus je mag de parochie gaan bespelen. Preek ze! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 00:47:
[afbeelding]

Dat is alles wat ik voor de HU in Utrecht nodig had :)
Dude, nu weten we het wel dat het bij jou meteen out of the box werkt. Dat deed het toen niet, nu misschien wel en het is bij een heel andere organisatie dan waar jij zit. Dat het bij jou out of the box werkt met simpele instellingen is zoals het zou moeten werken imho. Ik mag dus hopen voor die andere organisatie dat het bij hun nu ook zo werkt :P
gambieter schreef op donderdag 30 november 2006 @ 01:28:
@ppl: Mijn laatste post in dit gebeuren. Voor jou is een flame dus een afwijkende mening (eentje die jij niet voldoende onderbouwd vind, i.e. een mening), maar het strooien van opmerkingen als randdebiel dus niet. Tja, dan heb je een behoorlijk gestoorde discussiestijl, en zal je vaak flamewars krijgen. Als je wat minder arrogant je argumenten zou brengen, en minder zou proberen de discussiepartner te kleineren, DAN zou je een discussie kunnen krijgen. Maar dan moet je wel een keer van je zeepkist afstappen. Nu ben je zo overtuigd van je eigen gelijk, dat je inderdaad overkomt als een fundamentalist. Daarmee debatteren is zinloos, net als een debat over creationisme vs evolutie.
De enige die hier loopt te kleineren en arrogant bezig is ben je toch echt zelf. Lees eens een keer terug hoe jij tekeer gaat tegen de andere mensen hier. JIJ bent hier degene die allerlei niet onderbouwde zaken naar buiten brengt waar je ook nog eens niet ver over hebt nagedacht als je dat überhaupt al hebt gedaan. Die houding van posten is wat ik noem flamen, een hele andere definitie die jij uit mijn posts haalt dus. Het zou je eens goed doen als je wat meer algemene kennis hebt van diverse platformen voordat je hierover de discussie over aan gaat. Nu lijkt het er verdacht veel op dat je gewoon boven je niveau probeert te discussiëren oftewel, je praat over dingen waar je weinig tot geen verstand van hebt. Zie alleen al de claims over dat macs niet compatible zouden zijn. Je moet in deze discussie gewoon echt goed zijn om diverse platformen naast elkaar te zetten en daar dan een oordeel over te vellen. Daartoe heb je dus de kennis nodig van die platformen en zul je het e.e.a. dus goed onderbouwd er neer moeten zetten. Ervaring is iets wat ook erg helpt in deze. Aan jouw posts te zien is daar bij jou simpelweg geen sprake van. Die harde manier van discussiëren heb ik maar eens omgedraaid. Je zeurt dus nu over je eigen discussiestijl ;)
Je komt er nu dus ook eindelijk zelf achter dat jouw manier van discussiëren wel erg kort door de bocht is en niet door de beugel kan.
Het neemt niet weg dat je laatste post een aantal goede dingen bevatte. Beveiliging is heel belangrijk, ervoor zorgen dat de gebruikers hun werkzaamheden kunnen doen ook. Over computers weet je duidelijk heel veel, en je hebt een mening met een grote M.
Het is mijn dagelijks werk. Ik zit hier op het werk tussen diverse operating systemen in en moet er mee overweg kunnen. Ik kan daarom ook aardig goed oordelen over hoeverre een mac of linux machine of wat dan ook compatible is met de rest of niet (om maar eens wat te noemen). Veel dingen die ik hier tik rusten dus o.a. op die praktijkervaring.
Wat me echter verbaast is dat je zo goed schijnt te weten wat voor soort werk ik doe, want je hebt er een oordeel over. Burn-out, slaafs doen wat het werk voorschrijft, en nog wat van die leuke termen. Een lekenpsycholoog, met een vage verwijzing naar wetenschappelijke onderzoeken.
Ik hoef dat niet te weten. Ik zie wat voor gevolgen het heeft als je je werk mee naar huis neemt. Klanten die bijv. meer dan een maand geen adsl hebben omdat ze 's avonds geen tijd hebben omdat ze aan het werk zijn. Of dat nou thuis is, op de zaak of elders maakt niet uit. Er gaan ook ontzettend veel relaties hieraan onderdoor. Dan nog maakt heel dat verhaal absoluut niets uit. Je moet prive gewoon helemaal niets uitbesteden aan je werk, dat moet je via je werk doen. Zelfs mensen die een bedrijfje starten doen dat nog, ook al is daar amper geld voor. Het is om meer redenen dan je persoonlijke gestel van belang dat je werk en prive toch echt gescheiden houdt, een groot aantal zaken hiervan liggen op juridisch vlak. Probleem is dat bijna niemand dit door heeft. En wederom lach ik mij hier de broeksknopen van de broek omdat je weer heel erg leuk jezelf voor schut zet. Wie was nou degene in het begin die met amper enige informatie meteen gaat roepen dat als je compatible wilt zijn je maar hetzelfde moet nemen als op het werk? Jij ja. Wat mij dus nogal verbaasd in deze hele discussie is dat jij precies weet wie de ander is, wat de ander doet en vooral wat de ander allemaal wel niet zou moeten doen om te zorgen dat niet zijn hele leven naar de hel gaat, althans met die bombarie presenteer je je verhaal. Misschien dat "moord en brand" je iets zegt.
"Het werk"? Alsof er maar een soort werk is. Over dingen voorstellen als voldongen feiten zonder enige kennis van zaken. Jij durft te oordelen over mijn werk en mijn houding daarover, en over het voorspellen van een burn-out, en over het wel of niet hebben van een zielig leven. Gelukkig weet ik beter wat mijn werk inhoudt, hoe mijn leven eruit ziet, en of ik wel of niet zielig gevonden moet worden. En gelukkig lult een zekere user ppl uit zijn nek....
Ik oordeel niet meer of minder hard over jou als jij hier over de rest. Zie reactie op citaat hierboven.
Back on-topic nu maar? Ik ben hier weg, dus je mag de parochie gaan bespelen. Preek ze! O-)
Gelukkig, schiet meteen het intelligentieniveau hier enorm omhoog. Zouden we dan nu toch eindelijk een fatsoenlijke objectieve discussie krijgen zonder achterlijke opmerkingen als "koop hetzelfde op je werk want dan ben je compatible" ? Leukste van het hele verhaal...ik heb nog steeds geen enkele onderbouwing van je gezien op je uitspraken he...zijn ze dan zo moeilijk te onderbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:21
Ik heb nog niet geinformeerd bij mijn nieuwe school maar ik neem aan dat het maken van een verbinding met het netwerk toch niet moeilijk is?

Verder, hoe zit het eigenlijk met de ondersteuning van windows vista voor de mac? 8) Is hier al iets over bekend? icm met bootcamp ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vista met Bootcamp is geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 22:00:
[...]

Dude, nu weten we het wel dat het bij jou meteen out of the box werkt. Dat deed het toen niet, nu misschien wel en het is bij een heel andere organisatie dan waar jij zit. Dat het bij jou out of the box werkt met simpele instellingen is zoals het zou moeten werken imho. Ik mag dus hopen voor die andere organisatie dat het bij hun nu ook zo werkt :P
Gelukkig werkt dit bij een heleboel verschillende organisaties, zelfs in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 11:33
Mijn mening over apples is,

ze zijn prachtig afgewerkt, vaak innovatief, en never nooit afgeraffeld (hoewel dat hele innovatieve zoals de super dunne i-pod nano, soms in hun tegendeel werkt, zoals krasjes)

Maar, ik vind de extra prijs die je betaalt voor de naam Apple + het nadeel dat iedereen toch wel Windows draait een beetje groot, je kunt wel Windows op een Apple draaien maar dan is juist die super mooie overgang tussen hardware en software weg..., het voordeel van linux (wat ik zelf nauwelijks gebruik) is dan weer dat het gratis is en je er geen duurdere/andere hardware voer hoeft te kopen, eigenlijk zou je MacOSX moeten kunnen spelen op een windows machine om is te kijken of je er alles mee kunt wat je wil. Als dit zo is zou je makkelijker een Apple kunnen kopen, in plaats van ineens in het diepe te springen.

Conclusie: ik zou heeeel graag een Mac willen hebben, maar er nu zelf géén kopen.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgeraffeld? Uche uche.

Zeker nooit van een Macbook of Mighty Mouse gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 21:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

MacOSX is ook een *nix want het is gebaseerd op freeBSD...
Maar er zijn tig apple centers waar je ermee kunt spelen. En volgens mij is het wel illegaal mogelijk om het eerst op een windows pc te proberen.

Ik vind apples zelf erg mooi (heb een ipod), zeer goed vormgegeven en gebruiksvriendelijk. Alleen vind ik ze idd ook te duur en de compatibliteit is minder. De meeste software is er toch primair voor windows. En vaak is het zo met bijvoorbeeld spellen dat een spel dat 10 euro voor de pc kost omdat het zo oud is vaak voor de mac nog 60 euro is. Met de nieuwe macs kan je windows ernaast draaien maar het blijft een nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag nog een keer bij de Apple Store geweest en ik ben overtuigt. Ik ga een Macbook kopen volgende week als er niets tegen verschijnt in de tussentijd. Reden: Mac OS doet *nux "native" dus zonder dualboot en alles kan gewoon werken als bij een *nix maschine. Interesant te beseffen dat Mac OS eigenlijk een "fancy" grafische omgeving voor *nix is (met veel betere support en features dan KDE of Gnome) en draait bovendien het *nix, niet daarnaast in emulatie. Omdat ik veel Linux gerbuik voor mijn "echte" werk (supergeleidende electronica ontwerpen) maar hem niet prettig vind voor Office werk, is Mac in dit geval het beste voor mij.

En gezien dat hij Windows ook kan, is een Mac eigenlijk het meest universele computer op de markt, met name van supported OSen. Dat scheelt veel voor mij en dekt het prijsverschil meer dan 2x. En hier hebben wij het over het prijsverschil tussen Mac en Acer of Dell, niet een Vaio of Thinkpad. Die laatse zijn gewoon duurder of gelijk in hetzelfgde categorij (13.3"). Ik denk ook dat het kwaliteit van Apple gewoon beter is dan Acer of Dell (en eruitziet beter ook) en ze niet vergelijkbaar zijn.

Nu dat ik de neiuwe (uber)desktop (Athlon X2 64 3800+) op werk niet meer nodig zou hebben, mischien kan ik hem vervangen met een magere PC maar met een neiuwe monitor erbij (en tuurlijk linux hebben). Een goede argument voor het baas, eh? Mischien krijg ik een tweede keyboard, mouse en voeding adapter zo dat ik niet alles moet meenemen op werk...

Leuk dat ik een reden heb gevonden die niet onder "gadgetfactor" valt, he?

Wat overblijft is de vraag: is de zwarte Macbook de 200 euro waard? Ja ja, hij ziet er beter uit en is mischien het uitvoering van wat hogere kwaliteit maar tja... Ik kan een hoop accesoires kopen voor die 200 Euro. Zelfs de 40Gb dekken met een externe HD + 2e hands (of nieuw) monitor kopen.

Aan het einde: is Macbook een "het" of een "de" woord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Er zijn inderdaad heel veel mensen die een mac kopen vanwege de UNIX onderlaag en het feit dat er een fatsoenlijke GUI op zit. Een mac is veel meer af dan een Linux machine met GNOME of KDE of een andere windowmanager/desktopomgeving op grafisch gebied en dat duidt men dus vaak aan als "fatsoenlijke GUI". Er zijn echter nog wat mensen die liever bij hun UNIX/Linux blijven omdat ze vinden dat de mac net te beperkt is in het UNIX gedeelte. Wat echter sinds die switch naar Intel ook speelt is het feit (en dat geef jezelf ook al aan) dat de mac op dit moment de machine is die de meeste operating systems kan draaien...zowel technisch (OS X op een pc is nog altijd een gigantisch karwei, er moet aardig wat gehackt worden aan OS X) als legaal. Ik denk alleen niet dat deze discussie opgaat voor de topicstarter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MacBook is een "de" woord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

@alek_a: ik ben blij dat je een keuze hebt gemaakt (apple klinkt als muziek in mijn oren :9 ).

Ben het eens met je argumenten, je krijgt een krachte *nix omgeving met een mooi, gebruikersvriendelijk OS erop (... naar mijn mening ;) )

Hopelijk hebben beide fronten (windows en mac) je goed kunnen adviseren over de voor's en tegen's. Naar mijn mening vond ik sommige af en toe best wel 'agressief' en te persoonlijk op elkaar gericht :+, maar daar is een forum voor, een goede discussie.

Wat betreft de vraag of een zwarte macbook 200 euro meer waard is, kan jezelf het beste beantwoorden. Mijn keuze wordt sowieso een 15'4" macbook pro. Zou ik moeten kiezen tussen een witte en een zwarte, vind ik zwart leuker. Zit je aan een budget vast, en wordt het krap aan, dan zou ik toch voor meer geheugen en of een grotere hdd gaan dan een andere kleur. Mocht geld geen of minder rol spelen, dan rest de vraag, heb je het er voor over? Qua mac/prestatie zit er geen verschil in, alleen de kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Die zwarte vond ik ook wel mooier totdat ik even een tijdje met dat apparaat in mijn handen heb kunnen houden. Je ziet zo ongelooflijk goed waar je dat apparaat hebt aangeraakt. Je moet het ding echt vrij regelmatig poetsen lijkt het wel om hem er niet "goor" uit te laten zien. Met de witte versie heb je hier geen last van. Toen ik mijn Macbook kocht was er nog geen C2D upgrade geweest (die kwam fijntjes de dag nadat ik de mijne binnen had :X ) en betaalde je echt 150 euro voor die zwarte kleur, dat vond ik toch wel iets te gortig. Tegenwoordig is dat door die upgrade nog maar iets van 50 euro en dus stukken acceptabeler. Vandaar dat er hier nu een witte Macbook staat :)
Pagina: 1 2 Laatste