Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 12:14:
https://www.eindelijkglasvezel.nl/amsterdam/ hier kan je zien wat de huidige status is. Helaas hoor ik ook helemaal niks over de plannen in mijn buurt. Wel zie ik op de kaart dat bijna alle nieuwbouw woningen meteen worden voorzien van
glasvezel. Mijn woonwijk bestaat wel uit recente huizen, (niet ouder dan 10 a 25 jaar)
Ik denk dat wanneer er in één pand meerdere woningen zijn dat ze elk een eigen
glasvezel kabel krijgen. Echter is dit waarschijnlijk afhankelijk van het huisnummer en meterkast. Hebben ze een eigen huisnummer ? Is er een eigen meterkast ?
Wat ik me ook af vraag is of er uberhaupt nog wel ruimte in de grond is in
Amsterdam. Er zijn zo veel huizen op een klein stukje. Denk aan woontorens met 20 a 30 verdiepingen en op elke verdieping 5 a 10 huizen. Dat zijn dan 300
glasvezel kabels die door de grond moeten. Of zijn hier andere oplossingen voor ? Om kabels te delen bijvoorbeeld.
Even een technische uitleg :-)
Elke woning met een officieel eigen adres (volgens de Basisregistratie Adressen en Gebouwen) krijgt normaliter een eigen aansluiting met 2 vezels waarvan er eentje afgelast wordt om te gebruiken. De ander is reserve of kan later gebruikt worden voor bijvoorbeeld opsplitsing van woningen of een tweede aansluiting etc..
Uiteraard hoeven er geen 300 kabels door de grond. Vanuit een wijkcentrale wordt er een kabel met een doorsnede van circa 5 cm gelegd en daarin zitten 7 buisjes. In 1 buisje kan maximaal een
glasvezelbundel geblazen worden van 192 vezels (ja, zo dun is het echt...). Vier van die buisjes zullen in de straat afbuigen naar zo'n woontoren als jij noemt. Die gaan dan verder in een gelijksoortige buiskabel maar dan zijn er maar 4 van de 7 buisjes gevuld.
In de kelder van dat gebouw eindigen die buisjes met in totaal dus 4x192=768
glasvezels in een verdeelbox waar ze worden vastgelast aan 300 dunne klantkabeltjes die bestaan uit ieder 2
glasvezels (dus 600 vezels) Die klantkabeltjes zijn iets dunner dan bijvoorbeeld een UTP kabeltje.
En die kabeltjes gaan vanuit de kelder in bossen naar boven en buigen in elke meterkast/woning af om uiteindelijk afgelast te worden in een eindaansluiting bij de bewoner thuis.
Op deze manier heeft elke woning dus 2 eigen
glasvezels die helemaal doorlopen tot in de wijkcentrale. Alleen de vorm varieert afhankelijk van de plek waar je kijkt. In het gebouw is het een 2 vezelige kabel met een dikke mantel (dus iets dunner dan een UTP kabel). Buiten in de straat is het een dunne kabel waarin 192 vezels gedraaid zitten met een dunne mantel. Alleen zit die dunne kabel geblazen in een plastic buisje dat weer in een HDPE beschermbuis zit.
Die dunne 192-voudige kabel komt uiteindelijk uit in de wijkcentrale waar de losse vezels weer afgewerkt zijn op een soort patchpaneel in een kast.
In de kast ernaast (of vlakbij) staat apparatuur van een partij die diensten levert (KPN bijvoorbeeld) en waarop ook patchpoorten zitten aan de voorkant. Dan is het alleen nog ene kwestie van een dunne
glasvezelpatchkabel prikken van de ene poort in de ene kast naar de andere poort in de andere kast (die van de klant) en je hebt een doorgaande verbinding met licht en diensten.
Dat prikken van die patchkabel gebeurt dus pas als er ook een abonnement wordt genomen. Tot die tijd komt er geen licht op de
glasvezelsvan een bewoner.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.